Franciaországban jártunk, elsősorban mert a Citroën bátor, másodsorban mert kommunikatív. Vagy fordítva. Lényeg, hogy egy autógyártó kommunikálhat például sajtóanyagok útján, ha szeretné bemutatni a középtávú elképzeléseit, vagy a leégést is vállalva működő tanulmányautókat készít, és engedi autózni az újságírókat. Valamint úgyis kell a helyszínre néhány mérnök.
A műszaki kalandokban sem szűkölködő tesztet a Citroën C-Cactus tanulmányautóról holnap olvashatják, előzetesnek viszont itt egy helyszíni interjú egy elvetemülten kreatív, fiatal és boldog dizájnerrel.
Cathal Loughnane
A Citroën ír formatervezője. Gépészmérnöknek tanult, de az egyetemen az utolsó évben elindult egy formatervező pályázaton, amit a Citroën írt ki. Megnyerte, a fődíj egy háromhónapos párizsi (igazából inkább Vélizy-i) ösztöndíj a Citroën formatervezési központjában. A végén megkérdezték, maradna-e.

Mivel saját bevallása szerint rajzolni még mindig nem igazán tud, elég sok firkálásába kerül, mire papíron kialakul a forma, amit aztán számítógépre visz.
Van egy Mini Cooper S-e, egy elég érdekes munkája, természetesen szereti Franciaországot, és örül neki, hogy a Citroënnél egy tejfölösszájú dizájner is kaphat komoly feladatot.
Miket terveztél korábban?
Benne voltam a 2002-es C-Airdream tanulmányautóban.
Miért lett fehér a C-Cactus? És általában miért néznek ki jól a fehér autók?
Kezdettől fogva így terveztük, jól is áll neki. De azért nem mindig jó a fehér; bizonyos autóknak jól áll, másoknak nem. A C4 háromajtós változata fehérben nagyon dögös, az ötajtós egész jó. A Renault Mégane-nak viszont rosszul áll a fehér. Nehéz megmondani, miért. Nyilván minden szín máshogyan veri vissza a fényt, hiszen ettől szín egy szín, de a visszaverődések a formán is változtatnak.

A C-Cactusből csináltatok agyagmodellt, vagy egyből kifaragtátok a véglegeset?
Igen, kemény műanyaghabból. Nagy élmény, ahogy kábé egy nap, tehát úgy 20–24 óra alatt a számítógépes ábrák alapján a marógép kifaragja egy nagy kockából. És te ott állsz mellette…
Aztán lefestitek?
Nem, a műanyag modelleket nem festjük, mert ha ki akarnánk próbáli egy másik színt, és lecsiszolnánk, tönkremenne. Festegetni inkább agyagmodellt szokás, az bírja.
A nagy faragás előtt kipróbáltátok, hogy néz ki kicsiben?
Nem, a Citroënnél úgy tíz éve nem készülnek már kicsinyített modellek. Ahogy tudom, a többi tervezőiroda is leszokott róla. Gyakorlatilag ugyanolyan munkaigényes, mint az életnagyságú makett, miközben lehet, hogy becsapja az embert, mert négyszer akkorában kicsit máshogy néz majd ki.
Mitől függ, hogy agyagmodell készül, vagy ez a műanyaghab-szobor?
Projektje válogatja. A hab hamarabb kész, tehát ha a számítógépen megvan a 3D-s rajz, maximum egy nap. Viszont akkor már nincs varia. Az agyagmodell sokáig készül, de azt még a végtelenségig farigcsálhatod.
Ja igen, végülis akkor mit csináltál a kész C-Cactus-szoborral, ha befesteni nem lehet?
Van egy elasztikus fólia többféle színben, fémhatásúakban is. Azt ráfeszítjük, teljesen olyan, mintha be lenne festve, de egyszerűen levehető.
Ebbe a hab-modellbe már be lehet ülni? Kivájja a gép a belsejét?
Nem, az csak egy tömör tömb. De igazából a tervezéshez nem is kell, hogy effektíve benne ülj a modellben, hiszen belülről úgyse látod az autó külsejét. A belteret tehát egy külön vázban csináljuk.
Min dolgozol a C-Cactus után?
Az sajnos titok. Kevés dolog van, amiért tutira kirúgnának a Citroëntől, de ha elmondanám, azért bizony röpülnék.
Melyik a kedvenc alkatrészed vagy találmányod?
Azt hiszem, a középkonzol. Talán azért is, mert formatervezési szempontból az az autó középpontja, azzal kell kezdeni. És elsőre összejött: nagyjából az van most a C-Cactusben, amit először rajzoltam. Ez persze ritka, az általános inkább az, amit az ülésekkel műveltem, nagyjából 220 rajzba került, mire meglett. Vagy inkább az egész C-Cactus-vezérelv, hogy nem rárakjuk a felületre a díszítéseket, krómokat, hanem elveszünk belőle. Az ajtókban például a hangszigetelés adja a mintát. Illetve a mintát a belső burkolatból vágtuk ki, és a zöld minta maga a hangszigetelés festett posztója.

Van valami bíráló bizottság? Időnként feltűnik a műhelyben egy Citroën-zsüri, hogy azt mondják, kolléga, az ajtók rendben vannak, de ugye a műszerfalat nem gondolta komolyan?
Szerencsére nincs, itt hagyják az embert dolgozni. A költségvetés is olyan, hogy hiába olcsó autó tervezése a feladat, ez egy tanulmányautó, ezzel mindenki tisztában van. Tehát ha a tervező észnél van, nincsenek anyagi megszorítások.
A sajtóanyagban azt olvastam, hogy a C-Cactus belsejét olyan sikeresen egyszerűsítetted, hogy összesen 200 alkatrészből áll. Csak a viszonyítás kedvéért: hány alkatrész van egy alap C4-esben?
Fogalmam sincs. Igazából nem raktuk ki egy hosszú asztalra egy kibelezett C4 összes alkatrészét, meg persze az se lenne mindegy, hogy egy csavar, meg egy alátét külön alkatrésznek számít-e. De azért nagyjából a C4-et kezdtük el kipucolni, tehát becslésre úgy 40%-kal kevesebb ez-az van a C-Cactusben.
A tanulmányautók általában elég extrémek, a fantázia szabadon szárnyal, és a nagy kreativitásban olya ötletek is születnek, amik egyszer sorozatgyártásba kerülnek. Szerinted a C-Cactus belsejéből mi lesz majd tömeggyártásban, és mi megy a kukába?
Az volt a feladat, hogy minden gyártható, értelmesen gyártható legyen. Simán mehet minden a szalonba.
Egyébként mi volt a pályázat, amivel annak idején megnyerted a Citroën-ösztöndíjat?
Taxit kellett tervezni. Úúú, nem szívesen emlékszem vissza rá, mert így a mai szememmel elég csúnya. Viszont a karácsonyt mindig a szüleimnél töltöm Írországban, és gondolhatod, az a taxirajz díszhelyen lóg a falon. Évről évre egyre borzalmasabb lesz szembesülni vele. Az a taxi, jézusom, tényleg iszonyú lett.
TComment blog
Nincs megjeleníthető elem