Hát ezt is megértük: húszezer kilométeres lett a tartós Dacia. El is vittem legott szervizbe, ahogy ilyenkor dukál. És számos érdekes dolgot tapasztaltam.
Például hogy nem volt jó ötlet pár hete hátrafelé kivontatni a sárból a C-Crosserrel vívott párbajban (← erről hamarosan olvashatnak) elakadt autót. Az elölről zárt, hátul viszont nyitott masszív acéllemez kartervédő – ami valóban remekül megvédte csúszás-mászáskor a kényesebb részeket – ugyanis így több kiló sarat szedett fel maga fölé.
Nemkülönben a gázolaj-csövet védő lemezdarab, miáltal a megszáradt sár folyamatosan nyomta, szűkítette a kocsi alján futó üzemanyaggcsövet. A futómű felett is szép nagy csimbókokban gyűlt meg a száraz agyag; szerencsére a dagonyázás és a most esedékes takarítás között egyszer sem döntött úgy egy nagyobb rög, hogy mondjuk egy tempós kanyar előtt akar beszorulni a kormányösszekötő mellé.
Visszatérő kérdés a hozzászólások között, hogy mitől olyan remek a Dacia futóműve, mi az a hülyeség, hogy direkt szar (pl. magyar) utakra lenne tervezve. Nos, a triviális válasz (lágyabb rugó, hosszabb rugóút, ezáltal kisebb terhelés az alkatrészeken) mellett most egy indirekt bizonyítékot is láttam arra, hogy egy modern nemDacia miért szereti kevésbé a terepet.
A Logan melletti csápon egy Scénic II-t berheltek épp, egyebek mellett egy komplett bölcsőt kellett kicserélni benne elöl (~ 110 ezer forint), mert az ebbe fixen beépített, nem szerelhető szilentek a 130 ezer futott kilométer alatt teljesen kifordultak önmagukból.
Gondolták volna, hogy a húszezres szerviz rendszerint az első egy dízel Dacia életében? Hát, ez elég meredek dolognak tűnik,
el is beszélgettünk a témáról egy szerelővel, miközben a kocsiból csendesen csöpögött a koromfekete olaj. Régen ugye ezer-ezerötszáz kilométer után vissza kellett vinni a kocsit egy gyors olajcserére, hogy a bejáratás során letöredezett apró sorjadarabkákat a leeresztett olajjal együtt kitakarítsák a motorból (sőt, ez még manapság is így van néhány márkánál). Az olajcsere-periódus ökölszabálya pedig az volt, hogy dízelekben 7500, benzinesekben 10 000 kilométer után jön el az idő.
Én készséggel elhiszem, hogy ezek az új motorok már fantasztikus precizitással készülnek, és a mai olajokat is egész más fából faragták, mint a tíz évvel ezelőttieket. Mindazonáltal kissé elgondolkodtató a hivatásos Renault-szerelő szakember véleménye: ő a hamarosan érkező saját új kocsijában (ami véletlenül épp egy dízel Dacia lesz) bizony tízezrenként lecseréli majd az olajat, és semmiképp nem hagyja ki az első ezres frissítést.
Aztán az is fura, hogy a légszűrő a helyén maradt, a gyári karbantartási napló szerint majd negyvenezernél kell cserélni. Negyvenezer kilométer, átlagautósnak két-három év egy légszűrővel? Ez képtelenség, a szervizintervallum-elszállások előtti időben, amikor még nem a marketingesek, hanem a mérnökök szabták meg az ilyesmit, az volt a szokás, hogy a légszűrő az olaj- és olajszűrő cseréje alkalmával, tehát legfeljebb tízezrenként ment a kukába. A nagyon smucigok ugyan meg-megspóroltak egy-egy periódust azzal, hogy csere helyett alaposan átfúvatták a levegőszűrőt, de hogy negyvenezer kilométerig ugyanazon az eldugult, mocskos papírszivacson keresztül próbálja beszívni szerencsétlen fuldokló motor a betevő levegőt…
És végül: elnézést kell kérnem a Logantól. Ugyanis a váltó nem folyatja az olajat, ahogy korábban írtam. Annál inkább folyatja a turbó. Illetve a turbó és a töltőlevegőhűtő közti cső, melyet a Dacia valamiért nem volt képes egy darabban előállítani, hanem két gumi közé odabilincseltek egy darab műanyagot. Innen, a bilincs alól csordogált a kicsapódott olajpára, végigfolyt a váltón, ezért hittem, hogy az szivárog. De ennek vége, a szervizben meghúzták a bilincseket, így a Logan újra cseppmentes.
Dacia Logan MCV tartósteszt
2007. júliustól decemberig nálunk van egy hétszemélyes Dacia Logan MCV, Laureate felszereltségben. Minden héten olvashatnak róla itt a Belsőségen. Az eddig megjelent epizódok:
Befogadtam egy románt (2007. július 19.)
Pezsgés a Dacia körül (2007. július 27.)
Első tankolás a tartós Daciával (2007. augusztus 3.)
Hátamon a váram (2007. augusztus 10.)
Anzix a negyedik daciás hétről (2007. augusztus 17.)
Dákó a Belsőség szemével (2007. augusztus 24.)
Belestem a szoknya alá (2007. augusztus 31.)
Dízel Daciával dübörögtem Dalmáciában (2007. szeptember 16.)
Dacia a Zasszony szemével (2007. szeptember 23.)
Loganok összefutása (2007. október 7.)
Tízajtós Logan (2007. október 21.)Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a tartósteszt okos könyvjelzőjét (RSS).
Az utolsó 100 komment: