Dezső a bírák előtt

  2013. szeptember 28. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes diy szerelés ponton tc flotta domsjö dezsö

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

csik_matrica_s.png

Úgy döntöttem, mégse viszem FIVÁ-ra Dezsőt. Igaz, hogy a nemzetközi oldtimer-igazolás külföldön némi hitelességet, itthon tízévnyi nyugalmat ad az embernek – műszaki vizsgamentesség, veterán checkup-mentesség – de pont dupla annyiba kerül, mint a sima veteránvizsga, ami azért szintén öt év háborítatlanságot hoz. Ráadásul, ha valami baj történik, és el kell adnom az autót, a FIVÁ-val biztosan úszik a pénz egy jókora adagja, amit kifizettem, márpedig most, a restaurálás utáni célba érést követően az otthoni malacpersely gyomra igencsak korog. Nem tarthatom tovább a családot kenyéren és vízen.

R1289812
Még vizsga előtt sebtében lecseréltem a tükörszárat, ezt a csúfságot

 

Pedig nagyon rendesek voltak a FIVÁ-sok. A legutóbbi posztomban olvasták, hogy nem tudom elvinni vizsgáztatni az autót, mert a sima OT-vizsgával ellentétben a FIVA-minősítésre nincsenek konkrét, előre meghatározott időpontok, hanem ha összegyűlik elég autó, akkor behívják a csoportot, viszont erre nekem így, sosincs időm. De mindenképpen ott szeretnék lenni, amikor az autót minősítik, hiszen éppen ez a hosszú folyamat megkoronázása. Hát felhívtak. Ha úgy szeretném, majd mindig jelzik, ha napokon belül összejön a csoport, és akár akkor is feliratkozhatok. Ha mégse jön össze a dolog, semmi baj nincs, elmehetek a következőre, stb.

Tényleg jólesett a figyelmesség, de amikor megtudtam, hogy lett hirtelen egy szabad hely pár nappal később Veszprémben egy sima OT-n, és pár ismerősöm szintén megy autókkal, motorokkal vizsgáztatni, úgy döntöttem, velük tartok. Sok volt mostanában a bizonytalanság, nem tudok tíz évre előre tervezni.

DSC08786
Az égből pottyant. De nem igaz, a garázsból jött ki. Hajnali fél hat van

 

Hívtam hű domsjős szárnysegédemet, Sipit, hogy hozza a mozgásra feljogosító fehér táblákat, és zúzzunk el együtt egy kis délelőtti túrára, a Balaton közelébe, méghozzá Dezsővel. Mivel ő a Totalcar örökké készenlétben álló, kicsit testes, ám nélkülözhetetlen mentőangyala, nem is mondhatott nemet, no meg arra úgyis képtelen. Még a hajnali 5.20-as indulásra sem hörgött le.

 

Tehát múlt kedd éjjel utolsót ellenőriztem a szinteket, az autó eredetiségének igazolására összeszedtem vagy nyolc könyvet és újságot, teleraktam őket Post-Itekkel, magamhoz vettem a svéd papírokat és a kétnyelvű adásvételit, majd másnap hajnalban nyakunkba vettük az M7-est.

DSC08791
Sipi útra készen. Elég sokat voltunk már így együtt, autóban, hajnalban

 

Sajnos Dezső nem megy igazán szépen. Ezt már akkor észrevettem, amikor elhoztuk Egerből, de észrevettem, amikor kivittem a Hungaroringre, az idei első TC-pályanapra és észrevettem most is. A régi Mercedesekben nem volt fordulatszámmérő, viszont a sebességmérő skáláján kis osztások jelzik, hova esik adott fokozatban a maximális fordulat. Az állólámpásaimat, Kati 190-esét ha nem is könnyen, de mindig ki lehet húzatni a vonalakig, pedig azok dízelek. Dezső motorja jó, ha a kétharmadáig kiforgatható az osztásoknak. És már ott is nagyon keserűen pörög.

 

Ráadásul gyorsítás közben fulladozik, mintha cigányútra ment volna a benzin, alapjáraton köpköd, kitartott gáz mellett is finoman ránt egyet-egyet, csak hogy jelezze: teszem a dolgom, kis gazdám, de nem vagyok jól, tudjad. Amikor még szinte teljesen piszkálatlanul elhoztuk Domsjőből, sokkal-sokkal jobb volt, akkor még csak kis fordulaton hülyéskedett.

DSC08789
Már pirkad

 

Sebaj, kellemes, 100-105-ös tempóban lezúztunk Veszprémbe, befizettem a befizetni valókat, s alig volt időnk egy kávét inni a szomszéd presszóban, amikor már sorra is kerültünk. Egy gyönyörű, már a második vagy harmadik felülvizsgálatra (korai számozású OT-rendszáma volt) érkező, barnásvörös-fehér színkombinációjú Citroen DS állt előttem a sorban, utánam egy megmaradt, teljesen eredeti 730i BMW, kijjebb egy Triumph Spitfire és még két Zsiguli is, no meg egy frissen hozott, gyönyörű BMW R65-ös motor – kicsiny oldtimer-orgia volt, minden ilyen vizsgáztatás egyben buli is. És ez nem az az útmelléki hobbiösszejövetel – bár azokat is nagyon szeretem – itt tényleg szép járművek voltak.

DSC08794
Veszprém és a gyönyörű autók

 

Dezsőt mindhárom képviselettől (Mavamsz, Autóklub, Közlekedésfelügyelet) lefotózták, végigvizsgálták, kint, bent, felül, alul. A kardán első Hardy-tárcsájának egy csavarjánál megjegyzést tettek egy biztosítóalátétre, hogy rá kéne rendesen lapolni az anyára, de nagyjából ennyi, máskülönben tényleg csak az elismerés jött, hogy micsoda iszonyatos meló van az autóban, meg hogy miféle megszállott volt képes ilyen szintű munkára. Szerényen benyögtem Csabi nevét, hiszen legszívesebben plakettet tennék az autóra, hogy ő csinálta. Az érdem nem az enyém.

 

DSC08795
A Citroen DS is megszólalt. Én azért nem kenegettem le a gumikat, az már sok a gyomromnak

Ezek után borzasztóan szégyelltem, amikor a műhelyből való kiparkoláskor már nemcsak hogy dadogott, hanem még hangosakat tüsszögött is a motor. Vöröslő fejjel kiszóltam – kihűlt kicsit, mindjárt melegítek rajta… – de éreztem, hogy nagyobb a baj.

DSC08797
Sok hiba nem lehet...

 

Egy óra múlva megkaptam a plakettet és a papírokat, az eső is szemerkélni kezdett, dög hideg lett, inkább léptünk. Végigküzdöttük magunkat Füred felé, a Balaton mellett készítettünk egy klasszikus, hatvanas évekbeli fotót, de utána már nem bírtam tovább a rángatást, kihúzódtam egy kút mellé. Szétkaptuk a gyújtáselosztót – basszus, nézd már, a rotor ide-oda lötyög a tengelyen.

DSC08805
A klasszikus balatoni kép. Igaz, Pobjedával hitelesebb

 

Ha ég emlékeznek, amikor Csabitól elhoztam a kész autót, már küzdöttünk egyet a gyújtással, s végül úgy indult be az autó, hogy Csabi minden tiltakozása ellenére kihúztam a szívatót. Akkor is be akartuk már tenni az új rotort, de az nem ment rá a tengelyre, ezért visszatettük a régit. Őszintén szólva, eszembe se jutott ott, Egerben, hogy a régi, eredetijét megnézzem, hogy mozog-e ide-oda. Szorult, rácuppant, jó lesz, gondoltam én. Tévesen.

Nos, mozgott, nagyon. Kajáltunk egyet (egész jó a LUK-nál a chilis hot-dog), majd kissé csökkentett tempóban, 95-100-zal hazarobogtunk, nagy esemény nem történt, kibírta.

DSC08803
Volt egy Pannónia is, de nagyon oldalt állt, csak a végén vettem észre

 

Itthon azért nem hagyott nyugodni a dolog. Délután bementem dolgozni, de este, miután hazaértem, szétkaptam a gyújtást. Először is megnéztem, miért nem megy rá az új rotor a tengelyre, hát a kúpossága nem stimmelt. Kellett egy jó rotor, hogy legyen egy stabil pont, ahonnan elindulhatok a gyújtás vizsgálatával. Nekiálltam dremellel, dolgoztam vele egy félórát, tizedről tizedre szedve ki az anyagot, végül rácuppant.

DSC08874
Egy kicsit még ki kell belőle szedni

 

Ha már ott voltam, még jobban szétbontottam az egész gyújtást, mert már Csabinál kiderült, hogy rosszul áll az egész elosztó, túlságosan befelé fordul, és a vákuumdobja nyomja az első gyertyapipát. Csabi nem nyúl autómotorhoz, de Karesz felvilágosított, hogy ha a tövéig elbontom a szerkezetet, a legalsó, kétfülű körmös tárcsát ki tudom húzni, és azt már foganként odébb tudom tenni a helyén. Így tettem, eggyel odébb raktam a tárcsát, összepakoltam mindent.

 

Addig volt egy tüsszögő, kicsit gyengélkedő motorú Pontonom. Most kaptam hirtelen egy beindíthatatlant. Hogy boldog voltam-e? Mögötte a Bianchival a garázsban, ami ki se tudok szedni, amíg ott a Ponton bálnateste? Nem, nem ordítottam, túlságosan félek a dühöngéstől Dezső szűzies tekintetének kereszttüzében. Csak a fogtömés pergett csikorogva a szám sarkából.

DSC08876
Most akkor kevés az előgyújtás? Sok az utó?

 

Szerencsére a Ponton főtengelyén van szép, nagy fokolótárcsa, feltettem felső holtpontra, állítottam neki egy leheletnyi előgyújtást. Erre bármilyen benzinmotornak be kell indulnia. Csak úgy látszik, a Pontonénak nem.

Megint állítottam, visszavettem az előgyújtásból. Semmi, még egy tüsszentés sem. Adtam neki némi előtt. Dezső, gyomrából megindítóan önindítóhangú wa-wa-wa-wa hangokat böffentve, bambán nézett rám. Mit akarsz? Mint amikor az ember egy bernáthegyinek akarja elmagyarázni, hogy ráfeküdt a papucsára. Egy régi, karburátoros benzinmotornak ekkora tól-ig gyújtással kötelező lett volna beindulnia, még ha randán is. Ez meg… Te Dezső, ne szórakozz velem, mert hívom a finn kamionost…

 

Nem ijedt meg. Röhögött rajtam, mellesleg megette az akkut titokban, már csak annyit mondott waaa-waaa, amikor nyomtam neki az indítógombot. Feltettem töltőre. Vártam. Ide állítottam, oda állítottam. Még idébb, még odébb. Semmi. Felhívtam a Kareszt, mert úgy éreztem, meghülyültem. „Tedd fölső holtpontra, próbalámpázd ki, épp egy leheletnyi előgyújtást adjál neki” – utasított. De hisz’ Karesz, épp ezt csináltam az imé… „Nem baj, csináld úgy, ahogy én mondom!” – dörgött tovább, és a telefonomból kicsit szivárogni kezdett a füst. Megjöttem.

És odatettem.

 

DSC08798
Dezső vajon izgul?

„Most akkor húzd ki a kábeleket, és rakd össze úgy, hogy az 1-es henger felé mutasson a rotor!” – vegzált. De Karesz, lehet a gyújtás a 4-es hengernél is, honnan tudod, hogy pont az 1-esnél lesz? Egyébként is, én tudom, hogy a 4-esnél van a gyújtás, hiszen én szedtem szét, végig figyeltem, hova forgatom a főtengelyt, meg se moccant... „Ne dumálj, csavard le az olajbeöntő sapkát, nézd meg, hogy a két bütyök felfelé áll-e V-ben, ha igen, ott lesz a gyújtás!” – dörgött.

 

Letekertem. Benéztem. És ott volt. Nem értettem.

 

Hiszen végig figyeltem, hogyan teszem be az elosztót, mindent, minden alkalommal ugyanúgy pakoltam vissza, csak egy foggal tettem odébb. Ez egyébként még mindig nem elég, kell minimum plusz egyfognyi korrekció, akkor lesz a helyén. Vajon mikor fordult el 180 fokot? Nem tudom, valószínűleg lehetett egy rövidzár az agyamban. Talán amikor önindítóval átforgattam a motort, és pöttyet kijjebb csúszott az elosztót, mert nem húztam le eléggé, hogy mozgatni tudjam, csak az lehet. Mindenesetre 180 fokkal elforgatva azonnal beindult, sokkal szebben is járt.

 

DSC08804
Korrektül átment. Mondjuk, egy német veteránvizsgán se tudnának sokat belekötni szerintem

De van még teendő. Miközben ügyködtem, azt is észrevettem, hogy a megszakító szikrázik miközben emelgetem, tehát a kondi is kuka. Lehúzogattam a gyertyapipákat amikor már járt a motor, és észrevettem, hogy a 2-es hengerre szinte teljesen érzéketlen, tehát ott is lesz valami bibi. Rövidesen ezeknek is utánajárok, semmi gond. Legalább már sejtem, hol lehetnek a hibák. Szuper, haladunk.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2013.07.31. El se hiszem, beindult a honosítás
2013.06.13. Totalcar Pályanap - Hazajött a Ponton!
2013.06.09. Centikre a befejezéstől
2013.03.03. Legközelebb talán már el is hozom
2012.12.23. Már csak papírmunka van vele?
2012.10.30. Te jó ég, a végén még elkészül!
2012.09.30. Alagút vége? Az a mozdony lámpája…
2012.07.22. Dezső keréken!
2012.06.10. Vakul, aki látja
2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr495533255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ad Dio 2013.09.28. 07:19:08

Gratulálok! Szép lett az autó.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.09.28. 07:56:17

Az a Citroen nagyjából egy idős a mercivel de olyan mellette mint űrjármű,annyira modernnek hat.Hihetetlen mit tudott a Citroen 50 éve.

szarvasvadász 2013.09.28. 08:07:25

"Ha ég emlékeznek, amikor Csabitól elhoztam a kész autót..."
Gondolom "ha még" akar lenni. Nem trollkodok csak szólok.

Amúgy gratulálok, őszinte elismerésem. Végig követtem az autó sorsát, örülök hogy eljutottál idáig.

Németautós 2013.09.28. 08:26:36

Az az R65-ös BMW de szép gép, irigylem a tulajt.Kár, hogy a 730-as bömbiről nincs kép.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.09.28. 08:34:27

@Gyurma73: a képen látható DS már a harmadik széria volt, 1973 körül készülhetett, talán a széria végefelé gyártották. 1955-1975 között készültek ugyanis :)

Csak a harmadik szériának van 2-2 lámpája elől bura alatt, az 1955-ben készült első szériások 1-1 kereklámpások.

De tény, hogy ha az első szériás DS-t raknánk a Ponton mellé, akkor is erősen futurisztikus lenne a látvány ;)

csorsza 2013.09.28. 08:36:11

Ponton, Pannónia, és a mobiltelefonáló ember melletük :) Diszharmonikus a kompozíció :)

A fűzfői parton készült retrospektív kép viszont jó ötlet volt, bár én fiatal vagyok hozzá, de átjön a fíling.
Grat az utóhoz.
A DS is nyálcsorgatóan szép...

Hurri Kán 2013.09.28. 08:41:41

Gratulálok!
"A kardán első Hardy-tárcsájának egy csavarjánál megjegyzést tettek egy biztosítóalátétre, hogy rá kéne rendesen lapolni az anyára, de nagyjából ennyi, "
Látva, néha milyen kocsikon van OT-rendszám, erre inkább nem mondok semmit...

VOGAben 2013.09.28. 08:41:55

Szép munka! A tüneteket olvasva egyből a rotorra, elosztótengely problémáira, kondira gyanakodtam. A cikk(naplóbejegyzés)végére mosolyogtam csak magamban. Az egyszervolt szakmámat mégsem sikerült teljesen elfelejtenem. Juhé!!! :)))

Cockroach 2013.09.28. 08:46:16

én ugyan csak egy 2103-ast vittem mavamsz minősítésre, de el tudom képzelni, hogy dagadt a tulaj mellkasa, büszkén, mikor mindenki elismerően húzta fel a szemöldökét! hasonló érzéssel jöttem onnan ki, és mentem műszakira. ezek az autók ma a csodák csodája, a velünk élő történelem, mintha egy fotó éltere kelne, vagy te lépnél egy megfakult fotóra..GRATULÁLOK!

ezen meg sírtam:

"Te Dezső, ne szórakozz velem, mert hívom a finn kamionost…"

ez már szerelem! :D

a citroen ds rajta a listámon....... ;)

vikk007 2013.09.28. 08:47:39

Amikor még "kalpácsos" autóim voltak, akor így csináltam:

Megcsiszol, hézag beáll 0,4-re. Főtengelytárcsán baállít alapelőgyújtás, első henger pipa lehúz, elosztó fellazít, kicsit hátra teker, gyüjtás rá, óvatosan vissza, és amikor átugrott a szikra , lehúz...

Stroboszkóppal nem volt olyan jó...

Mazzzzu 2013.09.28. 08:55:54

Gratulálok az autóhoz!

Schütii 2013.09.28. 09:15:55

Szikraugratás.. Veterános "szaki" így megszívja?! Nem hittem volna.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.09.28. 09:32:20

"A kardán első Hardy-tárcsájának egy csavarjánál megjegyzést tettek egy biztosítóalátétre, hogy rá kéne rendesen lapolni az anyára, de nagyjából ennyi, "

Ha ez igaz, akkor én soha nem fogom merni elvinni az autómat OT -s vizsgára, pedig terveim szerint többet simára már nem viszem.

Amúgy gratulálok az autóhoz, örülök, h sikerült!

Nathaniel Byron (törölt) 2013.09.28. 09:35:40

Gratulálok a sikeres minősítéshez és sok kellemes szopást az autóhoz! :)

Ám van egy olyan érzésem, hogy a cikkíró a kelleténél ütődöttebbnek állítja be magát, az írás hatásának vadászása érdekében.

Anno az MHSZ tankönyvben nem volt több egy oldalnál a négyütemű, négyhengeres, Otto motor működése. Szerintem egy informatikus, vagy újságíró is könnyedén beseggeli.

Mérges 1234 2013.09.28. 09:39:20

@Schütii:

Na de ember, nem a szikrával volt a baj, hanem azzal, hogy a főtengely közben elfordult egyet.

Ladán én is beszívtam ezt nem egyszer, csak mondjuk én 5 perc útán rájöttem erre, mert ha helyes előgyújtás mellett nem indult akkor, csak meg kellett a kábelekt cserélni, és már ment is....

Mérges 1234 2013.09.28. 09:41:33

Ja és még annyit, hogy bár vitathatatlna, hogy Csikós cikei itt a legjobbak a Totalcaron, de azért már régóta A Romana magazin autó megfelelői.

Ez azért meg annyira nem jó ám.

háténimmár 2013.09.28. 09:43:28

"wa-wa-wa-wa hangokat böffentve, bambán nézett rám. Mit akarsz? Mint amikor az ember egy bernáthegyinek akarja elmagyarázni, hogy ráfeküdt a papucsára."

ez mindent visz :)

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2013.09.28. 09:45:02

Hát igen, egyszer ha összeáll az Opel, ő is így fog kinézni.
Őrületesen sok meló és befektetés, de a végén meghoz minden centet.
Gyári új első motorháztető embléma: $150
2db gyári új külső ajtókilincs: €150
1db fél hátső lökös, gyári új: €100
tovább nem folytatom...

Schütii 2013.09.28. 09:48:57

@Mérges 1234: Ha 180 fokkal fordul el a miskulancia, akkor szikra sincs az 1-es hengerben, merugye kipufogóütemben minek..

Mérges 1234 2013.09.28. 09:52:28

@Schütii:

Na de pont ez a poén a főtengely 360-fokot átfordult, miközben a gyújtáselosztó nem. Így az egyes hengerben volt a szikra, miközben valójában a 4-esben kellett volna. Ilyenkor segít ha az ember megcseréli a kábelekt 1 <-> 4 3 <-> 2.

Illete természetesen itt az is segít, és az a korrekt megoldás, ha a rotort fogatod el 180 fokkal.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.09.28. 09:53:12

Ha (meglepődnék) nem kapnál kondenzátort bele, elektrós boltból 220nF/630V fóliakondival kihúzhatod amíg kerül eredeti, csillagos :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.09.28. 10:23:44

Eh, ezek apróságok egy ilyen öreg vasnál. Grat a vizsgához is :)

zeddez 2013.09.28. 10:49:14

@Schütii: ezért jó a wasted spark rendszer, 1-4 2-3 páros fordítva is felteheted gyújtókábaeleket és akkoris jár
nem mellesleg nincs benne mozgó-kopó-lelazuló alkatrész sem :P

kkn 2013.09.28. 11:12:04

Azért a Fortepan régi képei között láttam Pontonost is, hiszen valószínűleg már akkor is hoztak be Merciket a felső vezetésnek. Úgyhogy egyáltalán nem hiteltelen a kép.

hofi601 2013.09.28. 11:49:03

@klarky: Ezt jóindulatból mondták szerintem, nem kötözködésképp.
Gartula Csík, még mindig szép az autó. Szerintem vidd le Kareszhez, ne szívasd magad a motorral.

svájci néger 2013.09.28. 11:59:32

"Mint amikor az ember egy bernáthegyinek akarja elmagyarázni, hogy ráfeküdt a papucsára"
:)))

Mc Master 2013.09.28. 12:27:35

@svájci néger: pont kikopipészteltem ezt a mondatot, mint a cikk (ami szintén kiváló) legjobbikát, erre látom, Te már kiemelted. Találó hasonlat...

Mc Master 2013.09.28. 12:28:46

Mi a fene, így berugtam pénteken, hogy már vasárnap van? ("Vasárnap Reggeli Csikós Cikk")

min 2013.09.28. 12:36:19

"...dörgött tovább, és a telefonomból kicsit szivárogni kezdett a füst..."
Ezen nagyot nevettem :-D

Lajos ghr 2013.09.28. 12:49:07

az a citroen gyönyörű

lutria 2013.09.28. 12:56:19

Ennyire titkos adat hogy mekkora összeg a FIVA és az OT vizsga?
Csak ha már kétszer is meg lett említve a cikkben akkor érdekelne hogy mennyi is az a "befizetni való".

Rocko- 2013.09.28. 13:23:22

hmm, vasárnap van? :)

te, Zsolti, úgy lezavartad ezt a vizsga dolgot, mint ha csak egy havi csekk feladása volna postán, ez azért nagyobb volumenű dolog!
öröm és boldogság, hogy végre megkapta a minősítést! :) reméljük, hogy a következő 10 évben csak Trabantozni kell vele (Fahren, Tanken, Fahren).

Pepe135 2013.09.28. 14:04:55

Csak tudnám mit csináltatok az elmúlt pár évben, ha még a gyújtás sincs rendben...
Ez is a xarral való pofozkodás tipikus esete.
Annyira sok űberspiíler szaki csinálta, hogy már épp csak használatra nem jó!

Bambano 2013.09.28. 15:12:02

Én csak azt nem értem, Veszprémből kehes autóval miért Pest felé indultál, miért nem Visz felé? Kiegyenesítették a kaszát a híredre? :P:P

Józsi a guminagykeres 2013.09.28. 15:14:48

@Németautós: +1
E23 728i-ben töltöttem fél gyermekkoromat a jobb egyben. Nagyjából úgy 100ekm-t utaztam benne,hihetlen,hogy azok már OT-s korban vannak.
De "csípőficamos kiskutya" szerep valahogy nem illik rá ha rendben van. Ugyanígy egy w123-w124-w201 is már oldtimernek vizsgáztatható,de velük utazva tulajdonképpen ugyanazt a kényelmet,csendet,útfekvést,lassulást gyorsulást,megbízhatóságot tudják mint egy új autó.

CSÖRR-CSI££ 2013.09.28. 15:23:19

Azt mondják, az elefántnak azért van orrmánya, hogy ne kezdődjön olyan hirtelen az a ménkűnagy állat.
Ennek a posztnak meg nem szabadott volna a legizgalmasabb résznél ilyen hirtelen végeté... :)

Quattroman 2013.09.28. 17:24:01

@Mérges 1234:

mitől fordult volna el a főtengely, no meg az észrevétlenül nem is tud.

kiváncsiságból megnézném a két rotor belsejét és kiderülne hogy a tájolócsap áll benne 180°-al ellenkezőleg. másik osztófejbe készült eredetileg, valószínűleg azért volt más a tengelyméret is

1127ccm 2013.09.28. 18:30:33

@Quattroman: na ja az eveid meg a rutin, neked evidens.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.28. 19:08:45

@Rocko-: ugyse birna ki hogy ne szedje szet :D

amugy a DS megdobbentoen jol nez ki, ugyis mint restauralt citroen meg ugy is mint egy 50 eves auto ( 1955-1975 ) A franciak nagyot rugtak a labdaba anno ezzel, kortarsait messze megelozte. Lehet a nemetek ( nem lehet, biztos ) is tudtak volna ilyet de ok a lassu de biztos techniaki fejlodes utjak jarjak, semmi meggondolatlan uj fejlesztes, semmi csicsa, semmi bonyolultsag. A citroen akkor egy elore mutato auto volt - amiben mindig benne van a bukas lehetosege - a ponton meg egy Merci volt, mercisegenek minden jellemzojevel egyutt. Ha egyszer kifognam az aranyhalat es megkerdezne melyik kell akkor nagy gondban lennek! :D

gyujtas: en utolag minden megjavitott autonak tudom mi volt a baja es visszamenoleg meg tudom javitani a szammal, de: azert ha en eddig babraltam a gyujtason es utanna meg csak nem is poffent azert mindig eszembe jutott a gyujtas szereles Szkulla és Kharubdisz-a a 180fokkal elekeles vagy a teljes trafo halal. ( az utobbira kevesebb az esely )

Tulajdonkeppen akkor a Poton - saga most ert el oda hogy:

1. nemet autoelados weboldalakra megy

2. napi hasznalat egy darabig "szobor uzemmodban" es 1. pont

3. orom'bodotta' napi hasznalat "esoben sarban modban" majd par honap es 1. pont

4. mar van ra vevo?

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.28. 19:12:15

@Pepe135: szerintem eleg jol latszik az auton hogy hova ment el egy kisebb afrikai allam koltsegvetese es az a par ev. GYujtas hiba? So what - ahogy az orosz mondana. "mindig sz@rik valamit a lo".

@Rocko-: abszolute oFF: a Great Eastern masodik resz hol van? Ha nem irja meg a gyerek akkor trollok tamadjak szaz evig meg utanna is!!!! :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.09.28. 19:17:11

www.youtube.com/watch?v=Z3FDA9k1aCI

ez $25M ert ment el, jon rola le a festek es muszakija sincs, igaz Fangio vezette, de nem utkozott finn kamionnal es nem jart soha Viszen. Van potencial a hasznalt auto kereskedesben! :D

Rocko- 2013.09.28. 19:24:13

@visszakettopadlogaz: "ugyse birna ki hogy ne szedje szet :D"
áá, Csiknek van egyéb 'rollere'.

mondta, hogy jó eséllyel vasárnap lesz meg a II. rész.
már ha.
tudod, türelem, hajót terem. :)

vomit 2013.09.28. 19:32:53

csak kicsit off, most megy az lambrecht aukcio az interweben
https://proxibid.clickstreamtv.net/proxibid/popout-player/68561?title=VanDerBrink+Auctions,+LLC&desc=Lambrecht+Chevrolet+Company+Auction+-+Day+1&date_location=10%3A30+AM+Central+|+Pierce,+NE%22,%22_blank%22,%22toolbars=no,menubar=no,location=no,scrollbars=no,resizable=no,status=yes,width=670,height=450

gn 2013.09.28. 21:11:15

Megszakítós gyuszinál előbb mindig zárásszöget állítunk, sosem hézagot, mert az pontatlan és csak az után előgyújtást, mivel az előbbi állítgatásával módosul az előgyújtás. A nagy szikra sem biztos, hogy kondi, lehet a beégett megszakító és / vagy rosszul beállított zárásszög miatt. Az egészet ezért érdemes a megszakító vizsgálatával kezdeni. Ha használni is kell a kocsit, akkor pedig az eredeti trafó helyett cpi1280 -at érdemes használni. Persze az nem eredeti, de használatra sokkal jobb úgy.
A gép amúgy nagyon szép, gratula.

voszi 2013.09.28. 21:25:23

Nagy gratuláció!!! Szép munka volt, a kitartás meghozta az eredményt!

dr.oid 2013.09.28. 21:33:27

Ködös őszi hajnal, kívánja a kánya
vénülő szemekkel mered Ő a tájba.
Kínzol te engemet? Mi lesz útunk célja?
Kellemesebb volna Barátim karéja.
Sötét garázsodban álldogálnék szépen,
nyugdíjasként időm tölteném eképpen.
Hej de jő két ember fényes koponyával.
Drága Gazdám hallo mi van a Mamával?
Miért szakállas ember huppan a helyére?
Nem szeret már engem Gazda felesége?
Ismerős vagy csávó láttam már az arcod,
nemsoká megvívunk majd gigászi harcot.
Úgy gondolod Gazda, fütyülsz a Dodi táncol,
komád ablakomnál Güntherként viháncol.
Ki az eszét játszva gördül Stuttgart meccsre,
hej Drága Gazdácskám hosszú lesz az este.
Kibaszok én véled istenuccse mondom.
Miért ne tehetném? Dezső vagyok Ponton.
Makacskodni fogok, hogy a vak is lássa,
féltékeny és mérges autód az új társra.
Jobb egyesbe nekem nem hiányzik Budha,
ha majd kiengesztelsz e sértésed letudva.
Addig is én hörgök krahácsolok szépen,
Főgépészmestered dús haját tépi éppen,
hamu hullik földre, szájából füst tombol
aktív tűzhányóként problémámra gondol,
mormolhat kagylóba súlyos varázsigét,
csak egy dolog segít megfogod a Csibéd,
elmagyarázod neki szép nyugiban csendben,
Dezső most már jól van a világunk rendben,
nem miatta jut majd éhkoppra a család,
Ő nem Gonosztevő holmi Germán Galád,
hisz életed nagy álma beteljesült végre,
OT rendszámos lett e Viking Sagák Réme..

op tomi 2013.09.28. 21:45:22

Gyönyörű autóbuzulós szépirodalom, gratula, Mester :)

Tomchy 2013.09.28. 22:25:02

@dr.oid: Ez megint csodálatos lett!

Ponton rendszámhoz gratula, nem is vártuk másképp!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.28. 23:04:57

@dr.oid: Ááá, kurvajóóó... :D

"Hej de jő két ember fényes koponyával." :DD

Lehet, hogy Doktor Oid munkássága kötelező olvasmány lesz az autóipari szakközepekben... :-))

bigpond 2013.09.29. 00:58:07

@Pepe135:

Neked aztan sikerult kiragadnod a lenyeget! Ha nem tunt fel, ezek egy egesz autot epitettek gyakorlatilag nullarol! Ehhez kepest en ugy gondolom oriasi teljesitmeny ha csak a gyujtas nem stimmelt a vegere, de vegul ez is gyorsan megoldodott. Javitottal / epitettel te mar valaha valamit is? Most nem a Legora gondolok.

Droid meg igazi tehetseg ,csak mas mufajban.

En mostantol arulnam a Dezsot de jo dragan ( szerintem a draga autot is el lehet adni csak sok ido kell hozza ) , kozben hasznalnam hebe-hoba amig elviszik, igy mindenki jol jarna. Megvan az elmeny a felujitassal es hasznalattal, es a csaladi kassza is helyre billen.

DS: Az egyetlen auto amiert talan vallalnam a veterannal valo szivast, esetleg meeg az 500- as Fiat.

MrKiraly 2013.09.29. 03:44:32

Gratula! Az OT-s rendszam csak hab a tortan:) Megannyi munka, szivas es penz...De vegre! Le a kalappal!

jozsika1971 2013.09.29. 07:38:55

Még szerencse hogy a lónak van két oldala, próbálták volna nem átengedni. Ráadásul bevezetném az ilyen kocsikra a REP- kezdetü rendszámot. Ez még újkorában se volt ilyen, sajnos az emberek egyértelműen azt hiszik ha csillog-villog valami akkor az veterán. A fényezésért rúgtam volna ki elsőként! De szerencsére sikerült már annyira lejárassák a márkát hogy szinte észre se veszik az utcán, kiállításon meg már mindenkinek a könyökén jön ki. Manapság az ot-t már kiröhögik.
Óhhh, és a nagy bizottság előtt hasra kell esni, kb mint az óvodába-vagy a dedóba.

cukkkorka 2013.09.29. 07:57:32

most meg kell csinálni a motort, majd a váltót és kész is

MT21013 2013.09.29. 07:58:45

"és a telefonomból kicsit szivárogni kezdett a füst" - ezen röhögök már tegnap óta. Nekem is vannak ilyen ismerőseim, akik grimasza, vagy éppen kóros dohányzása látatlanban is pavlovi reflexként jelenik meg.

Pepe135 2013.09.29. 08:04:25

Srácok!

Azért az az alap, hogy egy autó működjön!
Ne robbanjon le 100 km-en, ha már"egy kisebb afrikai állam költségvetése" rá van költve.
Sőt ennyiért elvárható is volna, hogy a motor úgy járjon mint a Doxa óra!
Nálam egy autó, akkor igazi, ha mindene működőképes. Ez így csak egy szobor.

MT21013 2013.09.29. 08:05:05

@jozsika1971: kicsit sarkosan fogalmazol, bár alapvetően értem mire gondolsz. Én sem szeretem a túlrestaurált autókat, de szerintem Dezső pont nem az akire ezt lehetne mondani. Másrészről nagyon sok olyan "hamvából visszahozott" autó van, amelyet fizikailag már nem is lehet másképp talpraállítani, csak ha csillog-villog. Amúgyszerintem ez olyan mint a magánélet. Mindenkinek a saját dolga. Az ő pénze, az ő ízlése, az ő álma van benne. Ha nekem-neked nem tetszik egy dolog, a sajátunkon majd megmutathatjuk. Egyébként pedig mindenkinek nagy tisztelet, aki egy öreg autót bármilyen veteránvizsga-képes állapotban tart!!!

MT21013 2013.09.29. 08:08:37

@Pepe135: ez alapvetően igaz, de egy utolsó csavarig szétrobbantott és újra összerakott autóról beszélünk. Természetes, hogy finomhangolni kell és jönnek elő hibák. Munkahelyemen több százezer eurós, összességében euró milliós berendezések telepítése zajlik folyamatosan. Új gépekről van szó, kisebb hadseregek dolgoznak rajta, de ezeknek is kell szinte mindig 1 év mire megbízhatóan, érdemi üzemzavarok nélkül működnek.

Schütii 2013.09.29. 10:04:26

@gn: Mehet is Dezső a Novoth-műhelybe, oszcilloszkóp alá.

stevieboy 2013.09.29. 10:06:33

Nagy Gratula Neked a rendszámhoz!Zsolti írd meg légyszíves mi lenne az a pénz amiért esetleg (?) eladnád Dezsőt.

GHG 2013.09.29. 12:47:55

Nekem a FIVA-s élményeim kevésbé színesek. Egészen pontosan csalódás. Amikor eljutottunk a kis autónkkal arra a pontra, hogy akkor nekirugaszkodunk ennek a "vizsgának", a sok keszekusza papírmunka, a sok igazolás, engedély, jelentkezési lap, telefon és egyebek után tényleg azt hittem, hogy ez olyan vizsgálat kis országunkban, mely tényleg majd szakértőket állít a kocsi elé, akiktől a kritikát is, mint gyógyszert fogadod majd, mert ők, a bizottsági tagok aztán értenek hozzá.
Képzelgéseim magára a vizsga helyszínére is kiterjedtek. Azt hittem az egész egy az autókra-, a beléjük ölt munka- és pénzmennyiségre tekintettel szép, tiszta környezetben történik majd.
Nem írtam volna így ezeket a sorokat, ha minden a képzeletemnek, várakozásomnak megfelelően történt volna... ugyanis semmi sem úgy, de még csak közel sem úgy történt.
Minden sor még képzeljetek oda egy 40 fokos nyári kánikulát, abszolút nulla klímával!!!
Már maga a jelentkezéssel kapcsolatos procedúra sem egyszerű sztori, ugyanis a MAVAMSZ, az AUTÓKLUB és NKH csak annyiban hasonlítanak, hogy a tevékenységük megnevezésében egy közös szó lehet az hogy autó. Nem kommunikálnak egymással, ha valahova beadsz egy papírt, amit a másiknak is meg kellene kapnia, ők nem küldik el egymásnak, de neked sem mondják hogy el kell küldened, max. ha kérdezed. Szerencsés vagy, ha előre kérdezed meg az itinert, és ha szintén szerencsédre olyan embertől kérdezed, aki egy picit gondoskodóbb, akkor kb. érezheted hogy sínen vagy, vakfoltok persze mindenkinél lehetnek, így ne vedd tutinak az elhangzottakat, legalábbis teljesnek. De ugye még a vizsga sehol.
Megkapod az időpontot, persze előtte csengesd be az -utólag - érthetetlenül magas díjat.
Elmész a megadott időpontra az Isten háta mögé 3 fényévre, de még ott is a senki földje után lévő felpattogott, olajjal átitatott majd az ebbe beletapadt portól fekete padlózatú, dohos és sötét, Lenin korabeli raktárépületbe, ahol magát isteni fontosságú és hatalmú szereplőnek érző flegma munkafelvevő elé állsz, ahol ismét hülyét csinálnak belőled, majd leültet a féreglyukba ahol próbálod beszippantani a környezet meghittségét, a minimálisra olvadt reménnyel és drukkal karöltve és órákat vársz, mert késnek a "vizsgabiztosok". Legalábbis egy-két ember. Majd mikor teljes a létszám, kezdődik az élménybeszámoló arról a háromezer évről, amit egymás nélkül, normál munkájukban eltöltöttek, egy-egy üdítő és kávé mellett, ami intervallumban kitermelt pár OT-t ez a kis ország.
(Volt olyan vizsgabiztos -egyébként ő volt a legjobb és talán legfelkészültebb arc mindegyik közül- akiről meg nem mondtam volna hogy ellenőrző. Külső jegyek és megjelenés alapján inkább mondtam volna bohókás rokkernek, mint olyan személynek, aki ilyen dolgokban dönt, vizsgálódik. Dehát a külső csak külső, mint ez ki is derült.)
Mikor már végleg elvesztetted a reményt, szarrá untad magad, megindul a dolog, de basszus, jön a szikra... mindjárt fájront fiukák, sietni kell.
Gondos alapossággal, járművenként 5-6 perces vizsgálódás következik egy szutykos aknán, ízekre szedik a kocsidat vááááá megesz a fene, közben persze nagyon komoly arcokat látsz. Majd jön egy kérdés ami mindent megváltoztat: hol van a motorszám???
Az én arcomra is három kérdőjel ült ki mint az előző mondatom végére. Hát nem tudjátok? Ti elvileg szakértők lennétek és felkészültek! Nem?
Természetes hogy saját autódon tudod hogy hol van és megmutatod, na de újabb világ omlik benned össze.
Ha nem lett volna elég, neked szegezik a kérdéseket az alkatrészek eredetiségére vonatkozóan. Ez hogy? Az hogy?
Mindamellett hogy az autónkon minden eredeti volt, és a csalás is távol áll tőlem, belegondoltam abba, hogy ha ezek ilyen "süketek", akkor itt még egy RAT STYLE eggyesgolf' is megkaphatná a FIVA minősítést úgy, hogy VR6 motor van benne... Nem tűnne fel.
Slussz, készen vagy, tűnj el. Ugorjunk vissza az elejére. Újabb várakozás, majd megkapod a plakettet, egy matrinyát, dokumentációt vagy mit és szevasz. Azt hiszed vége, pedig nem. Még el kell menned a MAVAMSZ-hoz, el kell küldened fotót valakinek, akinek igazából az egészhez nem sok köze van, meg ez az és amaz, amit akkor nem tudsz és nem mondanak, de örülsz hogy végre teret és időt léphetsz.
Nem tudom, hogy ismeri-e ez a rendszer a buktatást mint olyat, de ilyen háttérrel nem lett volna akkor érvágás...

Mindezek ellenére persze gratulálok a Dezsőhöz és üdvözlet a FIVA táborban! ;)

misinator 2013.09.29. 13:54:44

@gn: A CPI-1280-as gyújtással is csak óvatosan!:-)

Nekem volt a Nagypolákomon:
nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/nagypolak_-_a_gep/

Csak szuperlatívuszokban lehet arról a kütyüről írni!
A hátrányai - hogy eszi/elégeti a rotort, az elosztófedelet, a gyertyákat - egy dolog; a fogyasztáscsökkenésben bőven visszahozza a gyakoribb cseréit ezen alkatrészeknek.

DE! Engem még autó úgy nem szívatott meg - pedig Nysától Roburig sokféle KGST szörnnyel is dolgoztam évekig - mint a CPI trafós FSO 125p...
...történt egy télen, hogy nehezen indult az első hideg hétvégén /gyakorlatilag csak hétvégén használtan, elvégre hétköznap ott volt a céges/.
Aztán ahogy hűlt a levegő, minden hétvégén egyre nagyobb tortúra lett; már csak egyesével indultak a hengerek, már csak egy hengerrel járt percekig(!) mire a többi henger egyenként beindult, végül már nem is indult hosszú-hosszú indítózások után sem. Ha végre igen, s bemelegedett a motor, már semmi gond nem volt vele, másnap reggel is pöcc-röf volt /ahogy írtam a népítéletemben, a szívató be sem volt kötve/.
De egy hét után újra gyomorgörcs...
Azzal a gyújtótrafóval, amivel hegeszteni lehetne!
Ne higgyétek, hogy ne néztem át a karburátortól a gyújtásig mindent /azaz szinte.../újra és újra.
Amíg - gyakorlatilag véletlenül - észre nem vettem, hogy a hideg/rideg megszakítót szétnyitva az lassan, nagyon lassan zár össze...
...mivel az - a jelentéktelen vezérlőáram miatt - sose égett be, ezért fel sem merült bennem, hogy a rugótörésen kívül máshogy is elromolhat.
Hát elromolhat! A nyavalyás rugó elfáradt, s elgémberedve lassan zárt vissza, mint az öregember ujjai a kertkaput riglijét.
Amikor legközelebb egy nyári napon menet közben váratlanul leállt a motor, már mást se nézve rögtön a megszakítót néztem meg. S valóban, ő volt a hunyó; eltört a megszakító rugója. Büszkén és diadalittasan, mint Mr. Bean mutattam fel az érdelkődő körbeállóknak az olasz cseredarabot.

Szóval jogosan írtad a megszakító vizsgálatát:-)

Minden probléma megoldása újabbakat vet fel:

Lomha 8V 2013.09.29. 14:13:00

"Te Dezső, ne szórakozz velem, mert hívom a finn kamionost…"

Hát ezen besírtam. :D

gn 2013.09.29. 14:53:54

@misinator: Az a jó benne, hogy kompakt, így nem látni semmi változást a motortérben, gondolom ez fontos a veteránnál. Gyertyahézagot ilyenkor nagyobbra kell venni, mint a gyárival, asszem 0,8 körül.

misinator 2013.09.29. 16:16:53

@gn: Én úgy tapasztaltam, hogy a Nagypolákesetén a 0,9-es érték a maximum, amire érdemes állítani a hézagot /98-as benzint tankoltam/. Felette bizonytalanabbá vált a gyújtás.
0,6-on...nos gyakorlatilag mintha összehegesztették volna a gyertyát...
Az elosztófedél szegmensei szabályosan be voltak égve, a rotor meg nagyobb tempóban fogyott.
Illett sűrűn megpucolni.
Amikor az eltört megszakítót cseréltük ki, az unokatestvérem akkor indítózott, amikor az egyik gyertyakábel még éppen a kezemben volt. Azt hittem meghalok, úgy megb...ott az áram, mint Tysont az Argoban.
/Hogy ez mégis mennyire nem vicces, a kórházban - munkahelyemen - a kardiológus egy EKG után rögtön infúzióra kötött, amikor bekotortam hozzá az electric boggie után/

Én füzetben vezettem a fogyasztását az autónak. /Mai napig megvan a füzetecske!/ CPI trafóval gyertyacsere után 6000 km-t megtéve már nőtt a fogyasztás. Egyértelműen olcsóbb gyertyát cserélni.

gn 2013.09.29. 17:05:14

@misinator: hát, lehet egy nem jól sikerült példányt fogtál ki, én a 2101-en nem tapasztaltam ilyeneket, ameddig még megvolt. A gyújtás ezután csak megszakító bakelit törés miatt romlott el. Lehetne használni más bármilyen zárásszög vezérléses elektronikát, ami talán jobb is lenne, de külön invertálni és négyszögesíteni kellene a megszakító jelén, mert ezek hall jeladó jelét várják. ez így már nem kompakt kivitel, így gondolom nem opció egy veterán esetében.

elgabi 2013.10.01. 00:17:20

@gergo: Ez egy 1971-es ID20. Romokból lett újraépítve. A gazdájaának egy gyári állapotú és fényezésű 2CV-t kellett beáldozni érte, de megérte. Ami a francia- vs. németautó kérdést illeti: ma már mindkét ország autóipara műanyagból meg elektronikából épít autót. Ezek ma már olyanok, mint a papírzsepi, egyszer beletörlöd az orrod, oszt mehet a kukába... Sose lesz belőlük OT. Annyi kábelt, szenzort, kompjutert, amit a mai autókba beépítenek, nem lehet évtizedekig hibamentesen életben tartani. Tizenegy-két éves korban kezdenek szép lassan (ha szerencséd van. Ha nincs, gyorsan és egyszerre) előjövögetni a hibák, aztán eljön az a pont, amikor a szerelő is csak széttárja a karját, hogy itt vége a tudománynak...
süti beállítások módosítása