Ponton – lassan már aranyból

  2012. március 18. - Csikós Zsolt Címkék: veterán mercedes totalcar flotta szereles csikós domsjo svedorszag ponton

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Menj innen, te troll

Tudom, mi lesz az első kérdés azoktól, akik végigkövették az idén már ötvenedik évét taposó, majdnem napra pontosan két évvel ezelőtt Svédországból behozott öreg Mercim sorsát: készen van-e már végre a fényezés? 

Most már rajta van a spritzfüller

Hát, izé, hogyismondjam, naszóval – majdnem.

Nem, nem a Tomi hibája ez. Igazából az enyém. Énmiattam történhetett, hogy a tavaly április végén őhozzá, a fényezőhöz vitt autó lemezein még mindig nincs festék. Kommunikációs hibáról van szó. Tomi ugyanis mindig homokfúvott autókat szokott fényezni. Megkapja a nyers kasznit, szuper minőségű epoxis alapozóval az örökkévalónak szánt réteget húz, majd óriási szorgalommal és precizitással kittel, csiszol, kittel még, füllerez, utána megy kamrába, fújni. Láttam már több, keze alól kikerült munkát: a gyári sem olyan jó, mint azok.

Ráadásul Tomi nem dolgozik drágán, s a ralizást leszámítva egyetlen káros szenvedélye sincs, mi több, normális csávó és maximálisan tisztességes. Viszont túlságosan is kulturált. Engem közös barátunk, Magyarország talán legjobb ralifotósa, mellesleg a TC-n is tesztelt, csodás http://totalcar.hu/tesztek/datsun240z/totalcar.hu/tesztek/datsun240z/ tulajdonosa, Szabó-Jilek Ádám ismertetett össze Tomival. Az a bizonyos Datsun is ott készült.

Ajtókon még finomítani kell a kontúrokat

Tomi úgy gondolta – Ádám értelmes ember, ért az autóhoz, a barátja is nyilván értelmes, satöbbi. Ez lettem volna én. De rám nem illenek a fentiek. Én ugyanis nem homokfúvattam Dezső karosszériáját. Ennek több oka is volt. Egyrészt Eger környékén nem ismerek homokfúvót, s ha kaptam volna címeket, referenciák nélkül nem mertem volna odavinni a kocsit. A homokfúvást ugyanis nagyon el lehet cseszni. Nem egy veteránautóról tudok, ami a homokolás áldozata lett – ha ugyanis a ló kicsit elszalad a mesterrel, és nagyon beleéli magát valami makacs kittfolt eltávolításába, secperc hullámosra tudja fújni az autó lemezét.

Ott, bent, a poros kabinban szinte semmit sem látni, azt, hogy sikerült tönkretenni a lemezt, csak akkor látni, amikor a karosszéria napvilágra kerül, és – nini - rosszul törik rajta a fény. Márpedig a lemez, ha hullámos, akkor megnyúlt, az olyat pedig lehetetlen visszazömíteni. Ha a tető az áldozat, az autó akár mehet rögtön a kukába, ha csak az ajtók, a sárvédők, akkor csupán azokat kell beszerezni. Vettek önök mostanában 1962-es, W120-as Mercedeshez ajtót, sárvédőt? Nem? Akkor próbálják meg. Ne e-bay linkeket küldözgessenek, hanem vegyék meg, szállíttassák le, és nézzük meg együtt Csabinál, mit adott ki az a pár száz euró. Általában lakatolni való elemeket. Persze, meg lehet menteni a hullámosra fújt autót is, de nagyon költséges.

Ez konkrétan az a sárvédő, amit a kamion megtolt Härnosänbdben két évvel ezelőtt. Csabi és Tomi együttesen megmentették, mert rozsdamentes volt

Tudnék én jó homokfúvót, de csak Budapesten. Érezhetik – ódzkodtam az egésztől. Már csak azért is, mert Egerből Budapestre trélerezni, majd vissza önmagában egy százas. Emellett maga a homokfúvás is megvan egy bő százas, ez két kiló. És meg kell oldani azt is, hogy a fémtisztára fújt autót ne érje eső, latyak, nedvesség, amíg a tréler hátán visszajut Borsodnádasdra. Nekem meg két nap szabadság, elmozdíthatatlan helyen a naptárban – ez is elég reménytelen. Komplikált, drága, s nem is bízom száz százalékig a pozitív kimenetelében. Elvetettem hát a homokolást, gondoltam: az autó azért nagyjából eredeti, tehát nem lehet rajta túl sok réteg festék.

Mekkorát tévedtem.

Tomi sejtette ugyan, hogy jobban járna egy homokolt kasznival, de nem mondta, mert ő is úgy vélte: csak nem kell majd rajta sokat csiszolni. Ekkor még nem nézte meg alaposan Dezsőt.

Ekkora lemezekben hámlott a festék

Nézzék a képeket. Dezső sok magyar Domsjö-követő számára ismerős, ólmoseső-színét négytenyérnyi darabokban lehetett lehántani az alatta levő, óvatos becslések szerint is minimum harmadik fényezésről. A csiszolóvászon döbbenetes információkat fedett fel Dezső jura-, triász- és kréta-korszakbeli korszakairól (nyilván rosszul mondtam a földtörténeti korokat, írják a magyar oktatási rendszer számlájára) – a kétmenetnyi csiszoláson átesett tető foltjai olyanok, mint térképen a szintvonalak, mindegyiknél egy újabb karlstadi kompresszor munkáját üdvözölheti az értő utókor.

Hm. Lett rajta pár réteg vakolat az évek során

Tomi tehát csalódott bennem és a Ponton-projektben – bár ezt arca egyetlen rezdülésével, hangja kicsiny megbicsaklásával sem árulja el nekem. Csak sejtem. Nem lehet másként. Az epoxis alapozó felrántotta a Csabi (ő, ugye, az aranykezű egri lakatos) által felvitt alapozást és rozsdagátlást, ezért Tominak muszáj volt szinte a fémig lecsiszolnia a lemezeket. Márpedig egy Ponton nem kis autó – mivel magas, majdnem ugyanakkora a felülete, mint egy mai E osztálynak. A hajlatokban pedig végképp kemény egy ilyen melót véghez vinni. Ja, és a rétegek vastagságát itt nem mikronokban, hanem milliméterekben mérjük.

A Csabi által szintén felvitt gumis karosszériatömítő csíkok pedig a Tomi által használt alapozó hatására sikoltva dobják el maguktól a fémet. Tehát leszedte ezeket is, és saját, a festékekkel kevésbé összevesző szigeteléseket tett fel. Minden alkalommal elszégyellem magamat, amikor elmegyek hozzá megnézni, mi a stájsz – eredetileg egyikünk se így gondolta.

A legfelső réteg szinte lemállott. Valószínűleg egyáltalán nem csiszoltak alá, amikor felfújták

Mindegy, február végére már visszament a fémig, onnan felépítette a rétegrendet. Sőt, mire látogatásomat tettem (te jó ég, ez úgy hangzik, mint amikor Losonczi Pál, az elnöki tanács elnöke Tiranába utazott) már a spritzfüllerig jutott, ami a végső füller (kitöltő-tapadó, simára csiszolható alap) alatt eggyel helyezkedik el a táplálékláncban. A motortérrel kapcsolatban még sok volt a kérdés – például, hogy fekete volt-e.

A csomagtartónak már régről tudtuk a kódját (164), az selyemfényű, egészen minimális fehérrel szürkített fekete, eddig rendben. A váltó, motorblokk ugyanez az árnyalat, de kicsit fényesebb kivitelben. Igen ám, de mi van a motortérrel? Ahány autót fotóztam, annyi megoldást láttam. A klubban is többen figyelmeztettek, hogy a kis-Pontonnál fekete lesz, és az enyémet pedig valószínűleg átfényezték az idők során, azért szürke.

Amikor ott jártam februárban, a motortérben még sok meló volt hátra

Túrtam egy csomót, és végül találtam gyári festékmagyarázatot. Nem volt hibás a szürke szín, olyannak kell lennie, Tomi is lekaparta fémig ott a rétegeket, és egyetlen fekete foltot nem talált. De ott volt még a sok apró hegesztésnyom, parányi horpadás, karc a géptérben, ezeket is el kellett tüntetnie, volt dolga elég. Azóta beszéltem vele, már ezzel a fázissal is elkészült, sőt, a csomagtartó-fedél belsejével is. Úgy számolom, hogy most már a végleges füller felfújásánál, talán a csiszolásánál tart. Aztán szervezheti a kamrát… Pár hétre számítok még, aztán megy vissza Csabihoz a bódé.

Másik Csabi barátomnál készülnek az elektromos cuccok

Egy másik szálon is zajlanak az események. Elektromos fronton. Bár a W120-as széria (kis-Ponton) nem egy Alfa holdbázis-vezérlőterem, hiszen amikor tervezték, a buszrendszer szót kizárólag a tömegközlekedésben érdekelt szakemberek használták, s a hárombetűs rövidítések legfeljebb márkákat jelöltek az autóiparban (BMW, NSU, EMW, DKW, GAZ, ZIL, ISO, OSI), nem pedig biztonsági extrákat, azért még egy ilyen szénfűtéses verdán is tud gubanc lenni.

A motor például az egész svéd túra alatt sánta alapjárattal hebregélt, hirtelen gyorsításokkor is tüsszögött. Ennek oka részben a letört féklevegőfúvóka-állványos, áteresztő tűszelepes, repedt gyorsítómembrános, kotyogósra kopott pillangószelep-tengelyes karburátor volt, de gyanakodtam a gyújtásra is.

Egy indítómotor, aminek néha megszaladt a Bendixe a mínusz húszban

Mint minden elektromos problémámmal, most is autóvillamosságis Csabi barátomat találtam meg. Igazából tényként közöltem vele, hogy ő fogja a Ponton villanyát rendbe tenni, másról szó sem lehet, mert ide öregautós empátia, a régi tanok ismerete kell, s nem árt, ha a sarokban ott figyel egy Hiteka Elkon műszer, a telefonban pedig van a tekercselős ismerőshöz egy szám is. Csabi az egyetlen kvalifikált szakember az ilyenre.

Mostanra nagyjából elkészült minden. A gyújtáselosztó kitakarítva, új röpsúly-rugókkal várja, hogy leszállítsam az új elosztófedelet, megszakítót hozzá (ezek régebben megvannak, mint maga Dezső). Fekete színű (tehát korhű), de szilikonos, profi végű nagyfesz kábelek Torjay Lacitól beszerezve. Indítómotor az utolsó porcikájáig rendbe téve. Fesszabályzó (az eredeti, alumínium házas, amit még Domsjőben kiszuperáltunk az autóból) beállítva, tökéletes, azaz végbeállításra vár, amihez kell a dinamó.

Ez látott már némi olajat, mintha égett is lenne

Sajnos ez az egy tétel kifogott Csabin. Gyanús értékeket tapasztalt a mérőműszeren. Szétszedte, mint minden mást. Az állórész tekercsei úsztak az olajban, pontosabban inkább égett olajban. A forgórész tekercseinek vezetékein is látszottak melegedésnyomok. Nem lehetett kimérni, melyik a rossz, mert minden kivezetésen butaságokat lehetett mérni. Mindenesetre a dinamó biztos hibaforrás, Csabi még annyit hozzátett: örülhetünk, hogy az autó nem gyulladt ki alattunk a túra során, mert az istenbarma svéd a már eleve melegedő dinamó kopott szénkeféit újságpapír-hézagolással erőltette közelebb a kommutátorhoz. Egy szikra (itt-ott kicsit csordogáló benzines autó) elég lett volna, és máris lett volna sundsvalli örömtűz, no meg rövid időre igazán kiváló fűtés.

Kupakok, ékszíjtárcsa

De ha most a tekercselő végre kicsit belehúzna, egészen hamar összeállna minden az elektromos rendszerhez. Sajnos egyelőre kotlik az alkatrészen, Csabi pedig tehetetlen, nem bírja gyorsabb munkára buzdítani, nem használ a rábeszélés, a szép szó, a követelés. Majd csak megindul az is.

Térjünk rá a másik (egri, lakatos) Csabi munkásságára, akinek aranyba öntéséért csak azért nem indítok országos gyűjtést, mert akkor nem tudna többet lakatolni, és vége lenne a világnak, jönne a szökőár, a hurrikán, az óriásmeteor a Parlamentbe, tudomisén. Drága jó Csabim most, súlyos térdműtéte előtt, hegesztendő karosszériát nélkülözve is úgy dolgozik, mint egy teljes nemzetközi torrentrendszer szerverszobája.

Alapos tisztítás után már elmenne szobadísznek

A december közepétől idáig tartó időszakban a Ponton lényegében összes mechanikai elemét, ami nála maradt, szétszedte, elpucolta, kiigazította, kijavította, lecsiszolta, rozsdamentesítette, alapozta, lefényezte, és a családi örökségből származó étkészletből származó ezüsttel befuttatta. Oké, azért utóbbit nem. De ha lenne ezüstkanala, biz'isten megtenné.

Csabit nem lehet eléggé mennybe meneszteni írásban, mert erre a feladatra kevés a magyar nyelv. Mármint az én magyar nyelvem. Ő ugyanis úgy csinálja a más autóját, mintha a sajátja lenne – pontosabban annál sokkal jobban. Kérés nélkül kitalál minden részletet, hogyan lesz az a legjobb és a legszebb. Kemény csatákat vív a keze alá dolgozó mesteremberekkel és cégekkel, hogy hozzá hasonlóan ők is erőn felül teljesítsenek. Nem én kérem rá, sokszor csak elejtett félszavakból értesülök ezekről a küzdelmekről. Csabiban valami olyan igényesség, rendszerezettség és állhatatosság dolgozik, ami Magyarországon rendkívül ritka.

Ha a politikusaink ilyenek lennének, mi már norvég keresetű, szicíliai időjárású állam lennénk. Csabi egy olajos álruhába öltözött, flexet és CO-hegesztőfejet szorongató, védőszemüveges szent. Pont passzol ide, Magyarországra, a XXI. századba – hiszen hülyén is nézne ki darócruhában, mezítláb, a satuba becsípődő félméteres szakállal a műhely közepén, levágott Merci sárvédőmiszlikek között.

Lengőkarok, menetes perselyek és tengelyek tisztítás után

Csabit egyvalami mozgatja: rettentő büszke a munkájára. Nem magyaráz sokat, de néha hozzám vág egy-egy cédét, rajta képek százaival. És e fotók nyomán olyan monomániás eltökéltség bontakozik ki az ő részéről, mellesleg olyan lélekölő, lehangoló állapotokat látok, majd azokból olyan csodák bontakoznak ki, amilyenhez fogható mélységeket és magasságokat szovjet háborús filmekben él meg a halandó. Nézzék végig a 120 képes galériát, ott illusztrálom (nagyrészt Csabi fotóival), mire gondolok.

December-január-február során teljesen szétbontotta az első futóművet, az első és a hátsó fékeket, a kormányoszlopot, az ablaktörlő-mechanizmust és a pedálrendszert. Mellesleg szétszedés nélkül Köjál-kompatibilis tisztaságúra takarította a tankot, a motorblokkot és a váltót. Tudom, hogyan csinálja: egészen pici drótkefét, sok-sok Brigéciolt, csiszolópapírt, csavarhúzót vesz magához, majd vakar, reszel, áztat, csiszol napokon át.

Első csapszeg-állványok

Én is szoktam hasonlóan idegőrlő dolgokat művelni az autóimon. A kommentek alapján úgy veszem ki, hogy az olvasókat már azoktól a könnyed, alig egy-két hetes műszaki balettelőadásoktól is kiveri a víz. Pedig én tényleg a napos oldalát látom a veteránozásnak, a sötét erőkkel Csabi küzd elkeseredett magányában.

Mire az ember például fémtisztára takarítja a komplikált, sok alkatrészből álló Ponton-futómű minden egyes elemét a számolatlan rétegben ráhordott, évtizedek során kővé kötött svéd alvázvédő után – nos, uraim, ennél kisebb kibaltázások miatt is már országokat töröltek el egyesek a Föld felszínéről. És mindenütt a görbeség, a törött elem, a rozsda, a gyanús felületkezelés, a tákolás, az alkatrész-katalógushoz képest hiányzó elemek.

Ez nem lehet zsír, hiszen megáll benne a kés.Dehogynem, az

Kitalálni, megjavítani, kiegészíteni, rájönni, beszerezni – a veteránozás nem gyenge idegzetűeknek való móka. Néha van, hogy egy órát ülünk a telefon két végén, kiterített alkatrész-katalógusaink fölött, előttünk a Ponton szétszedéséről készült képek, és egyeztetjük, vajon mi, honnan hiányzik, mit kell még okvetlenül beszerezni.

Csabi után egy hátsó kitámasztórúd szilentblokkjának a fémkupakja szebb formát ölt, mint egy teljes, restaurált Rolls-Royce. Nem, nem én buzdítom erre, sőt – anyagi lehetőségeim ismeretében – arra kértem, amikor odakerült a Ponton, hogy nem kell belőle szalonállapotú kocsit alkotnia, elég lesz egy szimpatikus foltozás, sárvédő-egyengetés is. Naná, tudtam: pusztába kiáltott szó minden könyörgésem, Csabi nem végez félmunkát. De reménykedtem.

Tehát ráállt az egyetlen útra, amit ismer: nullkilométeres autót alkot a vasoxid nevű vegyületből, ami valamiért mindig rettentő olajos és kátrányos is - erről nem tud a kémia. De mivel most épp nem tud lakatolni, mert nincs nála az autó teste, kárpótlásul atomokra szedett mindent. Kartontáblákat gyártott, s azokon funkció szerint, feliratozva csoportosította a kötőelemeket, nehogy bármi elvesszen, összekeveredjen.

Na, ráadásul még görbe is

Több kilónyi, nagyjából felismerhetetlen állapotú izét, csetreszt, biszbaszt és kütyüt tisztára vakart, majd többfázisú felületkezelésnek vetett alá. Amit technológia híján nem tudott maga megoldani, elvitte a horganyzóhoz. De nem ám csak úgy, leszórta a cuccokat a galvanizáló műhelyben, á, dehogy. Csabi csak a saját munkájában bízik, ezért minden csavart maga pucolt fémig, minden alátétet kiegyengetett, minden rugónak feszítőkeretet hegesztett, hogy a menetek között ugyanolyan masszív legyen majd a horganyzás, mint kívül.

Amikor a Ponton új volt, az acél alkatrészeket festették, nikkelezték, krómozták, vagy kadmiumozták – ezek voltak akkor az elterjedt felületkezelési módszerek. A horganyzást autóknál nem alkalmazták széles körben, a szinterezést, porszórást nem ismerték. Igen ám, de súlyosan egészségromboló hatása miatt a kadmiumozás mára tiltott lett az Európai Unióban, sőt, krómozást is csak rettentő szigorú szabályok betartása mellett szabad végezni – ezért is maradt mára oly kevés krómozó műhely.

Visszajöttek a gyönyörű, új, aranyozott, bocsánat, horganyzott elemek

A kadmiumozást horganyzással szokás helyettesíteni, de e két technológia nem ad ugyanolyan felületet, mind a kadmium. Emez jellegzetesen sárga, a horgany inkább rikító-arany és halvány metálzöld foltok keveréke. De horganyzó és horganyzó között is van különbség. A korábban restaurált állólámpás 200 D-men egészen tűrhető lett a sok felületkezelt elem, de egy gyári prospektussal összevetve azért kicsit erős a színe minden bilincsnek, csavarnak, a zöld is átsejlik. A mostani, új helyen azonban szinte tökéletes kadmiumutánzatot produkáltak, nem kevéssé Csabi rábeszélőképességének köszönhetően.

Alapozva, festve minden

Vannak azonban fennakadások. A kormányoszlop még csak hagyján – bár abban egyszerre fut a kézifék, a kormánytengely és a váltórudazat -, mert alapos szétszedés, takarítás, a megrendelt új alkatrészek beépítése, majd némi helyzetbe görbítés után szinte új lett. Ja, Csabi természetesen minden elemet fényezett is, ehhez külön kis műhelyt készített a garázs közepén, saját fűtéssel, hogy biztosan tartható legyen benne a teljes száradáshoz való optimális hőmérséklet. Amit, amúgy csabisan, dokumentált is.

Csabi rögtönzött fényezőkabinja. Van benne elszívó, fűtött is

Még a pedálrendszer, az ablaktörlő sem okozott problémát – Csabi gondolom, darabjával foglalkozott vagy nettó másfél hetet, de most olyan mind, mint az új. Dehogyis, annál jobb.

Pedálok és tengelyeik ehető állapotban

A fék sem úszta meg a felújítást, ugyanis a négy első fékmunkahengerből kettő törött volt, három fékdobot pedig kalapács segítségül hívásával töredezett szélűvé ügyeskedett egy valahai svéd szaki. Három jó fékdobot vettem, két új munkahengert még már rég beszereztem (darabja bő 70 euró volt), hátra pedig a biztonság kedvéért vettem két tökéletesnek hirdetett munkahengert (ott nem duplex, csak szimplex a fék, tehát nincs is több munkahenger).

Fékdobok. A hűtöttek az elsők, a kocsi sajátjai egyébként töröttek voltak

De azért otthon azokat is szétszedtem, és persze volt bennük némi pöttyösödés, ezért két estén át 1000-es, majd 2000-es vízpapírral csiszolgattam őket önfeledten. Kaptak új karmantyúkat meg porvédőket Torjay Laci révén tényleg fillérekért, most azok is jók. És beszereztem egy gyári új, konzerválva eltett főfékhengert is. A fékcsöveket már régebben elkészíttette nekem a T. Laci, eredeti, zöld, Ate-vascsövekből, ahogy kell. Sok probléma ott már nem lehet. Mindent vittem Csabihoz.

Az alumínium elkezd oxidálódni, bemászik a ferodo alá, és ledobja

Vagy mégse jó még a fék? Bár a meglevő betétek elég vastagok lettek volna, az alumínium féktuskók elkezdték levetni magukról a ferodoréteget. Az alumínium ugyanis oxidálódik, a ragasztó pedig nem tapad úgy az alattomosan bekúszó oxidon, mint kellene. Mindegy, most már ez is meglesz – biztonság kedvéért Csabi maga fejtette le a betétekről a ferodót és takarította el a tuskókat. Így az igazi, így viszi el őket a betétragasztóhoz.

Fényezett futómű-, fék- és pedálelemek. Csabi újságpapírba csomagolta a függőcsapszegeket, mert azoknál fontos a pontos méret, nem lehetnek festékesek

Az igazi gond a futóművel van. Az elsővel a kisebb, ahhoz mindent, de tényleg mindent beszereztem, amikor az euró elszállt, és ez a Ponton esetében egy ládányi méregdrága tételt jelent, benne egy rakás csapszeg, persely, menetes elem, ilyen csavar, olyan csavar, hézagolók, kupakok, szilentbokkok (bár ezekből kevesebb). Még rugókat is vettem, mert töröttek voltak.

Csipkés orsó, törött ház - a kézifékkötél-csiga Dezsőből

Igen ám, de a szettben árult elsőlengőkar-menetespersely garnitúrában négy 29,9, s ugyanennyi 30,9 milliméteres elemnek kellett volna lennie. Kaptam ehelyett hatot-kettőt, tehát most hiányzik két, 30,9-es kötőelem. Egyet Csabi meg tudott menteni a szétbontott régi, és a saját futóműből, de a tizenhatból összesen az az egy volt használható. Tehát a jobb első futóművem még mindig nincs összerakva, mert egy ilyen elem hiányzik. És nem is akar megjönni, ennek okairól majd később.

A legnagyobb probléma azonban a hátsó futóművel van. Erről eredetileg azt hittük, hogy két lengőkar-szilent és a féltengelyek végénél levő szimeringek cseréjén kívül nem kell sokat tenni majd vele, mert mindene masszív volt, mint egy pisiszagú albán bunker. Aztán mégiscsak vettem bele két kerékcsapágyat – no problem, Bakos Ricsi segített, lett nagyon normális áron. Majd Csabi nekiállt elpucolni, rozsdátlanítani, festeni…

Szimeringek a féltengelyek végéhez

És az immár tiszta futómű kis feszítésre egyszer csak halk klattyanást hallatott a satupadon. Csabi nem hitt a fülének, a kezének. Pucolt még a csukló körül, majd mozdított – némiképp hangosabb klattyanás volt a válasz. Ez a futóműnél nagyjából egyenértékű azzal, mintha egyik pillanatról a másikra egy barral kevesebbet mutat alapjáraton az olajnyomásmérőnk. Akkor is, most is nyilvánvaló – itt most épp szív valaki, és az a valaki a tulaj lesz.

Nem, nem lehet úgy hagyni, mert az az egymilliméternyi játék minden elindulásnál és fékezésnél most már egy mikronnyit kijjebb verődik. Ez az átka ennek a fajta futóműnek – ha nem zsírozzák monomániás rendszerességgel, előbb-utóbb nem veszi be a zsírt a rendszer. Ilyenkor szokás feladni – ha nem, hát nem. És ilyenkor egy-két évig, pár ezer, akár tízezer kilométeren át még jó is marad a futómű, csak nem jut új zsírhoz. De a romlási folyamat elindul az amúgy örökéletű technikában. És onnantól már csak cserével orvosolható. Akinek tehát csapszeges a veteránautójának futóműve (Trabant, kispók, Fiat 500, 600, 850, Steyr-Puch, Mercedes, Skoda Octavia és egyéb típusok használói, figyelem), vallásos szorgalommal zsírozzon. Ez nem vicc.

Ez a hulla a hátsó híd. Amiről sokáig azt hittük, mechanikailag tökéletes

Aki pedig nem érti, hol a hiba a futóműben, annak megpróbálom elmagyarázni: a Pontonnak nem teherautó-szerű merev hídja van, mint a hetvenes évek végéig (némelyiknek még tovább is) az olcsóbb hátsókerék-hajtásos autóknak szinte kivétel nélkül, hanem sokkal finomabb rugózást adó lengőtengelyes rendszere. Ez az új 170-es Mercedes (harmincas évek végi, csőrös modell, a Stirlitz megvan? És Kati néni 30 éve a fészerben pihenő autója?) megjelenésével vált elterjedtté bő huszonöt éven át a Mercedesnél.

A lengőtengelyes futóműnél a két kerék egy-egy, a kocsi hossztengelyére pontosan merőleges, hosszú féltengelytokhoz csatlakozik, amelyek forgáspontjai valahol jó mélyen bent vannak az autó alatt. A Mercedes hamar rájött, hogy minél hosszabb a lengőtengely, berugózáskor annál kisebb a nyomtáv- és kerékszög-változás, ezért a Pontonnál már a kocsi középvonalában, a diffi alatt, egy csapon rögzítette a két elemet.

Az egyik féltengely ennél a rendszernél fixen a differenciálműhöz kapcsolódik, a másik féltengely belső végén pedig széles villa van, benne perselyekkel, amely a diffi alatt végigfutó csaphoz kapcsolódik. Hogy oldalra ne mocorogjon az egész hóbelevanc a kocsi alatt, a csapra csatlakozik még egy függőleges pozicionáló stift is, lényegében az egész rendszer ekörül leng. Pofonegyszerű a dolog, csak egy hajlékony gumitömítés (harmonika) kell a jobb oldalon, egy csapra van szükség, az alkatrészek mennyiségét minimalizálták.

Ezen a lengőkaron is lesz mit melózni

Ilyen futóműve volt a Pontonnak, az Adenauernek (300-as), a 300SL-nek. De tudták, hogy a konstrukció rossz, mert az ilyen rendszer terhelésváltozásra (például, ha sokan beülnek a kocsiba, s megdurrantják a csomagtartót) nagyon negatív kerékdőlést ad ki, ezért később (már nem a Pontonnál) a diffi fölé, keresztben betettek egy rugót. Ezzel sikerült úgy elosztaniuk a terhelést, hogy sokáig csak a két szélső, támasztórugó ül lejjebb, a középső pedig tényleg csak végszükségnél engedi egymáshoz képest lengeni a két lengőtengelyt. Kényszerből tehát kicsit a merev híd felé vitték a dolgot (hiszen így merevebb, hídjellegűbb a rendszer), de jobb úttartást, kevésbé úszó farrészt kaptak, bár némiképp lerontották a rugózási komfortot. Ilyen középső rugós, lengőtengelyes futóműve volt a későbbi, kabrió 300 SL-eknek, a Fecskéknek, a Sipos-Sághi-féle 108-asoknak, 109-eseknek, sőt, a Pagodáknak is.

Kivéreztetés láncon. Ma már tudjuk, hogy a csuklóként működő tengely végig berohadt, az egyik felén, a perselynél 1 mm-t lógott

Tehát itt a csap a lelke mindennek. Ha az lóg, az kopogást, bizonytalanságot jelent, úszik az autó, s igen gyorsan még sokkal rosszabbá tud válni a helyzet. Nálam a csap és a persely biztosan rossz volt. Viszont bent, a diffiházban van egy hosszú szilentblokk, amibe mindig belerohad a tengely, és közel lehetetlen kiimádkozni onnan. Csabi két héten át püfölte, áztatta (gázolajban, fékolajban, csavarlazítóban, Brigéciolban, reggeli vizeletben, tudja az ég, még miben), végül három darabban kigyilkolta belőle, amikor már épp készült felgyújtani az egészet. Sose hallottam még ennyire kétségbeesettnek, mint azokban a napokban. Többször elmondta – "a Littneréből (egy barátom, 111-es kupéja van, szintén Csabinál készült) szinte kiesett már a tengely, de az is egy hétig ütöttem. Annyira örültem, hogy a tiédben jó, erre nem. És ez sokkal jobban berohadt."

Kiszerelt rugók, féltengelyek, lengéscsillapítók

De most kint van minden. Hátsófutómű-probléma no. 2: megrendeltem az alkatrészeket hű MB-Classicsomtól, de csak a felét igazolták vissza, mondván: egyes tételeket már csak hivatalos Mercedes-csatornákon át lehet beszerezni. Sokan veszik be a maszlagot, hogy a Mercedes veteránok alkatrész-ellátottsága 100 százalékos, őket aztán fejbe kólintja a valóság, amikor belekezdenek egy ilyen kocsi felújításába – a BMW szerintem sokkal jobb például. A hivatalos gyári csatornák árai ára ugyanis sokszor a röhögőgörcs szintjén megfizethetetlenek, holott egy csomó ott szereplő tételről magam is tudom, hogy ugyanaz a magyar kisiparos készíti őket a gyári csatornák, illetve a Niemöller, az SLS, a Karasch és az MB-Classics (ez egy szem csávó, nem keverendő a gyári outlettel) számára. Színház az egész.

Igen ám, de még a Mercedes és a Chrysler rövid ideig tartó románca alatt született valami egyezmény Amerikában, hogy 30 évnél fiatalabb autókhoz nem engedélyezik a szürke csatornákon át történő alkatrész-forgalmazást. És mivel Amerikában nagyon sok cucc készül az oldtimer Mercedesekhez, valamint Amerika a legnagyobb oldtimer-Mercedeseket fogyasztó piac, ezért csak idő kérdése volt, hogy ez a hatás mikor gyűrűzik át Európára is.

Ilyen meneteken fordul el a lengőkar. A kívül-belül menetes közdarab szokott elkopni, ebből volt kettő rossz méretű az ebayről vett szettben

Arra gondoltam, hogy az állólámpást érinti majd a dolog, mert az sok elemében egyezik a 123-assal, amiből a legújabbak idén még csak 27 évesek. De hogy a Pontont is… Vajon milyen Mercedesben volt lengőtengelyes hátsó futómű 1972 után, hogy most én nem kapok perselyt és szilentet hozzá? És a kívül-belül menetes elemen elforduló első lengőkar? Ne vicceljenek, már az 1972-ben leköszönt 108-ason is barlangkori megoldás volt… Nem értem. Mindenesetre nincs cucc. Karesz azonban azt mondta, most újította fel kaposvári Vili barátunk 108-asának a futóművét kompletten, és ahhoz Vili kapott mindent. Na, ha tényleg elakadok, majd hívom őt is. Most még megvárom a szállítmányt…

Az új olajteknő, megpróbáltam Csabi-szinten elpucolni. Nyilván nem sikerült

A Tominál, Borsodnádasdon tett látogatás után persze átmentem Csabihoz is Egerbe. Nálam volt az elpucolt, e-bayről végre beszerzett olajteknő Dezső összevissza foltozottja helyett. Meg az olajszivattyú a frissen legyártott tömítésekkel együtt. Illetve a meglehetősen keményre kötő, hő-, olaj- és benzinálló, tubusos szigetelőanyag is. Szerelőruhát húztam, nekiláttam.

Csabi és az összerakott motor

A Csabi által hegesztett állványon lakik a motor-váltó együttes, álom volt így szerelni. Két óra alatt feltettem az olajszivattyút, felragasztottam az olajteknőt (nagyon körültekintően és óvatosan dolgoztam, nem követhettem el hibát). Elővettük kézi pumpás AC-szivattyúmhoz (egy vagyont ér, mert a Ponton-motorra rámegy ugyan az állólámpás kézi működtetés nélkülije is, de ez a karos az eredeti, és nincs belőle újonnan) a tavaly Ornbauban vett tömítéseket, membránt, majd rájöttünk, hogy a szettben nincs az állványhoz talptömítés. Csabi magára vállalta – elkészíti. Lefotóztam a motort, megnéztük a katalógust, összeírtuk, mi kell még. Éjjelre itthon is voltam.

Felfér? Fel hát

A motor mechanikailag elméletileg készen van. Benne az új lánc, láncfeszítő, szelepek beállítva (köszi, Karesz). A karburátort felújíttattam (Martonvásáron), az olajszivattyú, olajteknő letudva. Szerencsére az olajnyomás tökéletes, a kompresszió is jó, egyelőre nem mászunk mélyebben bele. Elektromos Csabitól, remélem, nemsokára meglesznek a villanyos kiegészítők is, akkor azokkal sem kell többé matatni. Még majd Karesznél kell átvágnunk a gyertyamenetet, mert valami szerelő (Svédországban) ferdén tekerte bele a harmadik hengernél a gyertyát, de az már nem lesz probléma. A váltó jó volt, a kiegészítő kis izéket (karmantyúk, perselyek) Csabi kicserélte rajta, azzal se lesz több gond.

Elölről a motor. Szemre csak kicsit különbözik az állólámpásétól

Most ár nyugodtan hátradőlhetek, hogy átadjam magam a hátsófutómű-alkatrészcsomag megérkezése és a fényezés kimenetele fölötti aggodalmaknak. Ha azok készen lesznek, viszem a díszléceket rendbe tetetni, a műszerfal műbőrének hátuljáról a csomós, ragasztós szövetet ledaráltatni, aztán találhatom ki, mit tegyek fel a leszedett anyag helyére.

Csabi már a ködlámpapróbán is túl van. Vele együtt Dezső is

Ja, és Csabi elkészítette az állványokat a két, korhű csöcsös Marchal-ködlámpának is, már csak a szétrohad tükrök helyére kéne valami 12 centiméteres, lapos foncsorpárt találnom. Vajon a Simsoné olyan? Valami más ötlet?


Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

 
 
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr674321287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

romesz 2012.03.18. 18:01:20

Nagyon tetszik a reszletes es modszeres felujjitasa az alkatreszeknek.
Az en VW buszom csak 25 eves es mar ezutan is megfordulnak az emberek. Csak hosszu utra jarok vele es elvezem, hogy batran neki lehet indulni akarhova, nem pedig csak a 15 km-es korzetben lehet vezetni.
Igy eltudom kepzelni, hogy milyen figyelmet fog kapni Dezso mikor ujra az utakon fog rohangalni :)
Inkabb most kell a szukseges idot belefektetni, hogy minden szuperul mukodjon rajta. Mint nehany ev mulva az ut mellett kinlodva szomorkodni.
Tovabbi jo munkat kivanok.

mükkemakk 2012.03.18. 18:02:24

@Matiz: szép lesz az a Wartburg.

Z o z ó 2012.03.18. 18:18:06

Gyönyörű lesz:)Kitartás és hajrá!

SuperShift 2012.03.18. 18:26:34

Most, hogy ezt rendberak(at)od nem kell majd olyan ronda meglepetésekre számítani mint szegény Winklernek a Cougarnál.

Tényleg nem gondolná az ember, hogy mennyi apró mütyürből és bizgentyűből áll egy autó.

Hajrá, csak így tovább!

Csikós Zsolt 2012.03.18. 18:27:27

@Phxmike:

Hát igen, de a Pontonhoz hiába húzgálom a függönyt, a fele Borsodnádasdon van, a fele Egerben, egy része szerteszéjjel a garázsomban - na azt nézhetem... :-)

A Ponton egyelőre csak a fejemben létezik, ezért is nehéz most már minden újabb megpróbáltatás. Nem tudod, milyen megszorítások vannak itthon... És napról-napra el kell magyaráznom, hogy most már végigcsináljuk, ha beledöglünk is, különben kidobott pénz és idő volt az egész :-)

Jó fantázia kell hozzá, na.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 18:29:34

@Fan-tom:
Én a Flórián mögötti panel sarkán, a kis autósboltban vettem. De van a Unixnál is. Nem lesz teljesen kemény (tehát nem helyettesíti teljesen a Hermeticet), de nem is köt olyan puhára, mint a hagyományos tömítőanyagok. Mondjuk keménygumi az állaga.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 18:34:42

@Gyurma73:
Tárcsaféket először valami kicsi angol gyártó használt, aztán a Jaguar kapott rá az ötvenes évek végén. De akkor még a Ferrarik is dobfékesek voltak. Meg a 300SL Merci is...

A franciák haraptak rá nagyon hamar a tárcsára, a Renault R8, R10 például össz-tárcsás volt már a hatvanas évek elején is. Meg az Alfa Romeo. Aztán a franciák rájöttek, hogy nehéz jól megoldani a rögzítőféket így átszoktak az átlagautóknál közel ugyanolyan fékhatást, viszont egyszerűbb megvalósíthatóságot jelentő elöl tárcsa, hátul dob konfigurációra. A Fecske Merci is négy dobbal jelent meg, csak 1965-ben, a faceliftnél lett elöl tárcsás (de hátul maradt dobos). A 108-as és az állólámpás volt először össztárcsás.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.03.18. 18:35:07

@h4z4rd: Mindenképpen tiszteletet érdemel, ha valakinek a keze alatt olyan munkák születnek, mint a Csabi, vagy ez a fényező. Sajnos nekem sosem volt ilyenekhez kézügyességem, és ez nem is tanítható. Ne szóljuk le a "mai fiatalokat", szerintem lesz utánpótlás. Kicsit a használhatatlan diplomák megszerzése lett a kitűzendő cél az utóbbi években, de szerintem lassan a kétkezi munkák visszanyerik a becsületüket, hisz sokszor lakatosból hiány van a munkaerő piacon, himihumi diplomásból meg többlet.

@Rocko-: Tavaly novemberben kezdtem a saját vállalkozásomat, ha jobban belegondoklok, csoda, hogy még megvan. Nincs az embereknek pénzük, és sokszor későn jönnek rá, hogy nem a pénztárcájuknak megfelelő autót vásároltak. Igazából csodálkozom, hogy nem másfélmillió régi Swift szaladgál az utakon.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 18:37:07

@Gyurma73:

Akkori Opel, Fiat... A 850-es 4 dobfékes volt 1972-ig, az 1100-as valamikor a sokadik frissítésnél kapott előre tárcsát, nagyjából a hatvanas évek közepén, a négy tárcsás 124-es 1966-ban jelent meg. Az 1300/1500 (asszem 1963-as bemutatás?) volt először négy tárcsás. Opel... Az sehol nem volt. Ők a hatvanas évek második felében léptek csak.

Rocko- 2012.03.18. 18:39:58

@novothauto: igen, ezért érdekes a fizetőképes kereslet.
meg azért látom bizonyos témakörök kapcsán, hogy direktben keresek a már bejáratott, működő szakembert, miután elmondják, hogy felesleegs többszörös pénzt kidobni az ablakon, menj rögtön ahhoz, aki megoldja a problémádat. egyből.

Fan-tom 2012.03.18. 18:42:49

@Csikós Zsolt: Köszi a választ!
Az UNIX-osat is próbáltam az majdnem jó nekem ,de nem az igazi.
A hermetic szerű régebben volt a Würthnél ,de már sajnos nem rendelhető.
Nagyon megörültem a mikor olvastam a cikket,hogy megoldódik az én gondom is.:(
Nagyon szeretem a cikkeidet,soha sem hagyok ki egyet sem,képes vagyok éveket vissza olvasni a cikkeid közt.
Sok kitartást,sikert és pénzt kívánok Dezsőhöz!:)

Csikós Zsolt 2012.03.18. 18:44:51

@bigwhite:

Ja, van benne valami, de:

- ezek családi autók (igen, még a Bianchi is), négyen járunk velük, egy Pagodával olyat nem lehet, még a nagyon ritka 2+2-es verzióval sem, a Bálint már túl nagy gyerek.
- jobban érdekel egy pici olasz és egy nagy német együtt, mint egyféle, jobb állapotú autó. Nem vagyok autóvallásos, legszívesebben tartanék valami franciát is, egy olasz sportosat is, egy angol fakerekű szart is. Annyit persze nem lehet, de a vágy megvan. Varietas delectat.
- egyszer írtam egy cikket arról, hogy veteránautóval mennyire nem tudsz időben tervezni, a Bianchit például 1998 februárjában vettem, és azt hittem, az ezredfordulóra készen lesz. 2003-ban hoztam el a Karesztól, 2005-ben lett vizsgája, de csak valamikor 2008 végén, 2009 elején lett igazán használható. A zöld állólámpást akkor vettem, amikor épp elég sokat kerestem másfél évig, és volt plusz projektre pénz (restaurálásra számolva is), viszont a Bianchi sehogyan sem akart autóvá válni. Az viszont hibátlan, működik, semmi baja, csak annyit inog a kormány a mindenféle útdíjakkal és egyéb autósbaszó fenyegetésekkel, hogy kivárok: forgalomba állítsam-e. Azzal ui. deklaráltan keveset akarok menni, az a Pontonnál is sokkal odaadóbban készült el. A Bianchi teljesen működik, vizsgás, a zöld csak egy döntésre vár, a másik zöld napi használatban van, marad 1 db Ponton félkészen, illetve 1 db Puch, ami szintén egy olcsón vett, és alig valameddig eljutott projekt. Ebből az egészből a Ponton visz pénzt most, semmi más. Viszont 3 működik. Nem állt jól össze a fejedben.

akos696 · www.focusauto.hu 2012.03.18. 18:45:56

@bigwhite: Bár nem én vagyok Csikós, de talán tudom a választ (nem biztos). :) Szóval egyrészt mindegyik más célra van. A Ponton ugye egy napi használós, családot messzire utaztatós veteránnak indult (igazi, 50 éves veteránnak), de kiderült, hogy több minden javításra szorul, ezért és az alapos mesterek (Csaba) munkájának köszönhetően lett múzeumi állapotra való felújítás. Az egyik, szintén múzeumi állólámpa nem használós, mert egyet meg akart őrizni Csík gyári állapotban, makulátlanra felújítva hisz ez az egyik kedvenc típusa. Aztán ott van a Bianchi, a hétvégén kirándulós veterán különlegesség, de ezzel azért nem indulna külföldre, főleg a teljesítmény miatt, de erősen közrejátszik a nem igazán Mercedesi megbízhatóság. Era volt még a napi melóbajárós,utazós gép de túl jóra csinálta meg magának, és rájött, hogy az állólámpa jobb feeling. A múzeumit nem lehet elhasználni, hát jött egy használós, amit azért, hogy a családdal a tengerig is el merjenek indulni, rendbe kell tenni. Plusz Katinak a gyerekhordozós 190D, amin csak apróbb karbantartásokat kell végezni. Emlékeim szerint Csik 1x kifejtette, hogy veteránban csak az öreg Merci olyan konstrukció, ami szinte az örökkévalóságnak készült és jó állapotban 30-40 évesen is megbízhatóan lehet napi használós autónak tartani (főleg a dieselt). Bár ugye ez a tartóssági legenda Mo-n abban merül ki, hogy nem költenek rá, csak használják, hisz az 1 millió km-t elmegy mindenki szerint, ezért nehéz itthon értelmes és megfizethető példányt találni. Tehát összegezve: nem új autók, mindre költeni kell, az egyikre azért, mert teljes felújítás sok pénzt és időt emészt fel, a másiknál,egy használósnál is ki kell javítani a jelenlegi hibákat, amik nem mind egyszerre derülnek ki. Aztán ha összeáll, egyikre sem kell többet költeni egy átlagos kb 10 éves autónál, mégis abban utazik, utaztaja a családját amit szeret, amiben igazán jól érzi magát. Szerintem. :)

Csikós Zsolt 2012.03.18. 18:47:09

@Fan-tom:

Az enyém valami török anyag, van mindenféle minősítési izé rajta.

De nem próbáltam még máson, és lehet, hogy dőlni fog mellőle az olaj... :-)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.18. 18:56:07

"A kommentek alapján úgy veszem ki, hogy az olvasókat már azoktól a könnyed, alig egy-két hetes műszaki balettelőadásoktól is kiveri a víz."

Mármint azokat, akik vagy teljesen iq-lightok bármit rendesen végigcsinálni, vagy még életükben nem végeztek semmilyen műszaki jellegű melót :)
Akinek már volt része olyan sikerélményben, hogy valamit épített, vagy visszahozott a halálból, az tudja, mi a jó benne ;)

karlmann 2012.03.18. 18:56:54

Basszus Dezső már két éve az országban van?! Ilyen rég volt a Domsjö túra? Repül az idő, de halad a projekt is! Viszont ahogy elnézem az eddig elvégzett emberfeletti munkát és nem utolsó sorban a beleölt rengeteg pénzt, a kocsi sokkal inkább tart a zöld állólámpás szalonállapota felé. Nem félsz majd használni?

stenglt 2012.03.18. 19:07:00

Nagy érdeklődéssel figyelem a kezdetektől a Ponton projektet.
Közel áll a szívemhez ugyanis kb. 13 éves koromban ez sajna 42 éve volt a szomszédunkban volt egy ilyen Merci igaz az diesel volt, olyan jó viszonyban voltam a gazdájával hogy azzal a kocsival tanított meg igazán autót vezetni. Szerencséd van hogy sikerült lelkiismeretes MESTEREMBEREKET találnod akik profi módon rendbe hozzák a kocsit és a Te gyerekeid is vezethetik. További sok sikert és kitartást a felújításhoz, kíváncsian várom a végeredményt.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.03.18. 19:12:46

@ColT: Van itt valami, amit én sem értek. A TC-t elvileg autóSZERETŐ emberek olvassák. Valahányszor megjelenik egy hasonló cikk, egyből előkerül a mindent szarozó, mindenkinél okosabb, és bármit önmaga legjobban a világon megcsinálni tudó emberek garmada. Nekem is jobban tetszik a 116-os, mint a Ponton, de ez nem azt jelenti, hogy a Zsolt hülye, mert nem azt tartja szépnek, amit én. Jó látni, ahogy összeáll egy ilyen autó, és szerintem vannak pár tíz-százezren az országban rajtam kívül, akiknek valószínűleg nem lesz ehhez hasonló autója, bármennyire is szeretné azt. Így marad az, hogy megnézem az utcán, elolvasom az interneten, stb.

263 2012.03.18. 19:55:02

Apróság, de a dobféknél nem fékpofának nevezzük azokat az alkatrészeket, amit a cikkben féktuskóként említ Zsolti?

pet77 2012.03.18. 19:59:13

Kitartás Zsolt!
Bár ma nem kevés "laikus" tévedt ide, akik a sárga elöszót valahogy "átugrották", azért gondolom az ő véleményük nem tud
letörni téged.
...apropó: a szentestés szívásról azért szívesen olvastam volna egy cikket"Kati"szemszögből:)
...Lehet, hogy egy új piaci rést találnátok vele a női olvasók körében...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.03.18. 20:06:10

@novothauto: Hát most... Az új autót szeretik, mert az a trendi. :S

pet77 2012.03.18. 20:07:20

Valahogy így kezdődhetne:

Nagyon nehéz hűségesnek lennem, mikor az idióta férjem még szenteste is a szaros mercijét ganézza, s akitől aranygyűrű, virág, stb helyett... egy robogót kaptam (igazából azt is magának vette, de a kari jó ürügy volt)
Segítsetek nőtársak!!!!!

Bocsi Zsolt, de nem tudtam kihagyni.
remélem nincs harag:)

superfrog 2012.03.18. 20:11:47

szeretnék kicsit troll-kodni, de tényleg önhibámon kívül (vagy nem ?!...) teljes komolysággal, és információgyűjtés szinten szeretném kérdezni, hogy mi a baj a gondolkodásommal. tehát ha az ember öreg kocsi buzi, na bumm. nálunk is van a családban 40 éves verda is, 27-28 éves is. ez rendben van. de miért jó hogy valakinek van 4-5-6 régi verdája is, miközben 1 olyan modernebb tucat vacka nincs, amit pont arra használhat, amire a régieket nem szeretné. hogy a témába vágjon: jó nézni ahogy ez jónak látszó, majd általam romként tekintett autóhulla újból felépül, és hozza a régi formáját. ez csodás, érdekes, és tiszteletet parancsoló. sőt még mosolyt is csal az arcomra, és ezerszer többre értékelem mint pl. egy bentley continental gt-t. DE tényleg az én buta fejemmel van gond, hogy nem merném az utcára kivinni Dezső-t ha készen lesz? annyi schumacher van az utakon, ha az egyik jól megkínálja szegényt, és emiatt lesz kuka?! tudom hogy a használati eszköz halála ha nem használják. értem én. de tényleg csak én vagyok ilyen rettegős, kocsimajmolós marha, aki ennyire fél ettől? tényleg amiket látok, kik vezetnek manapság, már a gondolatától rettegek ÉN, hogy ha elkészül Dezső, össze ne csukja valami barom (pedig ugye nekem közöm nincs hozzá, időm energiám pénzem sincs benne)
Tisztelt Csikós úr! van valami terve, vagy tudja mit tenne ha így járna, vagy bízik a szerencsében, esetleg én vagyok túl majrés? válaszát előre is köszönöm !

mtk001 2012.03.18. 20:30:33

Ez már újragyártás lesz. Kemény és lassú meló.
Gratulálok és várom az újabb fejleményeket.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 20:38:58

@263:

A fékpofa a betétekkel együtt az. Nem találtam hirtelen jobb szót (tudom, hogy a vasútnál van féktuskó), mert pont, hogy el akartam választani a betétet a hordozó elemtől.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 20:42:48

@pet77:

:-DDDD

Híííííhaaaahííííí...

Csikós Zsolt 2012.03.18. 20:45:27

@superfrog:

Hát, legszívesebben azt mondanám, hogy akkor vér folyik, de nyilván nem, a kultúra meg kell, hogy maradjon szélsőséges helyzetben is, mert sose tudni, a másiknak milyen rossz pillanata volt éppen. De nem örülnék.

Ha van biztosítása, fizet a biztosító. Bemutatja az ember a részletes restaurálási dokumentációt, elég sok számlám van új elemekről is, az nagyjából (olyan arányban, mint egy használt, pár éves autónál) állja a javítást. Én meg remélem, nem töröm össze magam a gépet.

pet77 2012.03.18. 20:48:02

Örülők.hogy vetted,
... főleg, ha a kacaj Katitól jött.:)
Jóéjszakát nektek!

superfrog 2012.03.18. 20:49:07

@Csikós Zsolt: hát akkor úgy néz ki, én vagyok majrésabb, vagy túlságosan szeretem a ritkaságot. tehát itt nem csak arra gondoltam hogy adnak egy X összeget, hanem arra, hogy a "gyermekem" amire 5 évem is ráment a pénzen kívül. és ilyet nem tudok úgy venni mint egy 10 éves swiftet. komolyan mondom, én már most rettegek, nehogy valami dzsippes picsa elintézze szegényt (tudom, elintézheti egy kamiontól kezdve egy kalapos papin keresztül bárki)
tehát a lényeg, hogy én vagyok túl majrés. ennyi. kívánom hogy sose legyen aktualitása az itt feltett kérdésnek/válasznak !

pet77 2012.03.18. 20:55:06

@superfrog:
Ismerős az érzés.
Az enyimeket 27 éves korukig nem engedem el itthonról...:)

whale 2012.03.18. 20:57:08

áááááá, ebből megint szobor lesz...*legyint*

Akos74 2012.03.18. 21:06:16

Azért a képeket elnézve van anyag a Pontonban, az ázsiai autónagyhatalomban ennyi anyagból ezer autót legyártanának :-) Persze tudom, nem volt számítógép és háború előtti, tapasztalati méretezési elvek szerint méretezték, meg akkor - nagyon helyesen- a márka image-t összekapcsolták a tartóssággal.

McK (törölt) 2012.03.18. 22:00:37

@wilhelm: Pont ezt akartam kérdezni..
Eredetileg arról volt szó,hogy nem múzeális veterán autó lesz,hanem használati eszköz. A maga tökéletlen valójában.

Stratocaster 2012.03.18. 22:01:46

Csak gratulálni tudok Csikós kitartásának! Szerintem Ő sem gondolta, hogy ennyi mindent kell majd az autón csinálni.

Az autó törésével kapcsolatban: én egy régi Lincoln Continental-t újítottam fel, mondjuk nem ilyen állapotból, nem ilyen mélyrehatóan, de azért volt benne munka, pénz rendesen.
Tavaly nyáron rohant bele egy futárszolgálatos Ford Transit. Gyakorlatilag totálkáros lett. A Transitosnak a Generálinál volt biztosítása, ahol megállapították, hogy az autóm 470eFt-t ér. Gyakorlatilag rosszul lettem, amikor meghallottam az összeget. Hiába mutattam a behozatalról, felújításról számlákat, videókat, fényképeket, nem érdekelte a biztosítót. Vigyorogva mondták, ha gondolom, pereljek.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 22:07:02

@McK:

Igen, de ha már egyszer összetört, bele kellett nyúlni. És utána már minden mindennel összefüggött.

Csikós Zsolt 2012.03.18. 22:08:28

@Stratocaster:

Perelj is. Nem szabad belenyugodni.

samot 2012.03.18. 22:14:32

Csak megjegyzem,hogy a gyàrbol még sok mindent lehet rendelni(alkatrészt)hozzà!
Gratula szép munka!Azért én sok karosszéria elemet zinkfürdöznék.Persze ez pénztàrca kérdése!

Kivancsi 2012.03.18. 22:15:39

@Stratocaster: na es? hol tart a per? :):)

samot 2012.03.18. 22:17:51

@Stratocaster: Hiànyzott egy Oldtiemer biztositàsod!Különben nem uszta volna meg az ürge ennyiböl.

ando1888 2012.03.18. 22:31:47

A Ponton számomra talán az egyik legszebb Mercedes a maga gömbölyded formáival.
Ahogy az ember követi ezeket a cikkeket, abból nekem az jön le,hogy műszakilag is újdonság volt a maga idejében. Köszönet a sok fotóért, számos érdekes részletet lehet megismerni belőlük.

Stratocaster 2012.03.18. 22:35:41

@Csikós Zsolt: Per lesz belőle. Az egész eljárás egyébként vicc volt a biztosító részéről. Augusztusban volt a baleset, idén januárban hozták meg a döntést a 470eFt-ról. Már a kárfelvételkor gyülekeztek a felhők. A kárfelvevő, aki egyébként meglepően segítőkész volt, felkészített, hogy az OT-s káresemények nagyon elhúzódnak, mivel ilyenkor egyedi döntéseket kell hozni és ezeket az olaszországi központnak is jóvá kell hagynia. Jóvá is hagyták, mind a 470eFt-t.

Igazából nem csak a pénzről van szó. Évek munkája volt ez a kocsi. Hónapokig bújtam a kinti hirdetéseket. Kiutaztam az autóért Cincinnatiba. Itthon alkatrészek beszerzése, rendbetétel. Tavaly februárban lett kész, augusztusban ronccsá törték. Nem szégyellem, megsirattam az öreg Conti-t. Az egész veteránozástól elment a kedvem. Ha végül pereskedés után normális összeget kapok, akkor sem hiszem, hogy újból belekezdek egy másik projektbe. Iszonyú frusztráló érzés az egész, tetőzve a biztosító cinikusan aljas magatartásával.

Carrotfield 2012.03.18. 23:07:56

Sajnálom a Contit, de ez nem törvényszerű eset. Jól lekapcsolta viszont sajnos a villanyt itt a kommentelőknél :-(

ttt1 2012.03.18. 23:11:21

Lehetne Zsolt hozzád egy kérdésem?A minap találtam egy Peugeot 405-ös autót(még Cx-es rendszámmal) egy elhagyatott udvaron. Ez mennyire ritka illetve érdemes-e utánnajárni esetleg felujítani(tattni)?

h4z4rd 2012.03.18. 23:39:48

@novothauto: Lehet, hogy nem fogalmaztam elég jól, de eszemben sem volt leszólni senkit.
Alapvetően azt gondolom, hogy -ésszerű keretek között- nincs felesleges tudás. Ahogyan a szakosodást, specializálódást sem érzem drámának mindaddig, amíg a specialistáknak van annyi rálátása a többiek játékterére, hogy harmonikusan tudjanak együttműködni. A Ponton esetében pont ezt látom.
Néha megadatik, hogy ilyesmiben legyen részem és igencsak élvezem.

rolls 2012.03.18. 23:41:28

A fotók végignézésétől is lefáradtam.... Erről nem volt szó?!
Itt valami átrendeződés történt?! Ha már így történt, - most már nem kéne elkapkodni Dezsőt !!! Mondjuk nem is lehet, - ahány darabban van szegény!!! :) Maximalisták, -ha találkoznak!

h4z4rd 2012.03.18. 23:44:14

@Fan-tom: a Loctite-nek volt valami Hermetichez hasonló cucca. Ecsetelős kupakkal, felkenés és összeépítés között párolgási idővel... bakelitszerűvé kötött, sosem volt vele baj.

rolls 2012.03.18. 23:46:18

Remélem, az "új" zölddel Csabi háza előtt soha nem parkolsz majd?! Kicsit nem figyelsz oda és atomjaira szedi!!! Hogy csinálja Csabi azokat a fémtiszta felületeket? Arra már megy a fényezés? Csabi karosszériás? Aztán meg alkatrészeket fényez? Restaurátor? Elképesztő tanulságos írás! Köszönöm szépen! Maximális elismerésem! :)
Nem tudom. Asszem ott a "rugó-feszítő kereteknél" megtapasztaltam a "dimenzióugrást"
:)

Főtruista 2012.03.19. 02:33:18

Hát...hűha!

(Egriként az lenne az önző kérdésem, hogy mi kell ahhoz, hogy az ember abban a kegyben részesüljön, hogy Csabi dolgozik az autóján?)

A 3 csapágyas főtengely és az OHC tök érdekes párosítás - mint ahogy a kifinomult futómű a 4 dobfékkel is. :)

(Személy szerint amúgy kedvelem, amikor nem kell a (rárohadt) fékporral szopni a különböző elemeken.)

- Szerzet - 2012.03.19. 03:30:37

@Csikós Zsolt:

Zsolti!

Az a középső rugó tulajdonképpen egy anti-kanyarstabilizátor. Az alkalmazásával lágyabbra lehetett cserélni a szélső rugókat, ettől csökkent a hátsó gumik dinamikus terhelése kanyarban, ettől az oldalkúszásuk, a végeredmény a túlkormányzottság csökkenése volt. Nagyon fontos felismerés!

A Porsche 356 hátsó futóművét ugyanígy hangolták át a modellciklus közben, keresztben beépítettek egy laprugót, az eredeti torziós rugókat pedig lágyabbra cserélték. Tehát pont ellenkező hatást értek el, mint egy stabilizátorrúddal.

A hátsó tengely tapadását csak lágyabb rugókkal lehetett javítani, ehhez viszont már segédrugót kellett beépíteni, hogy ne üljön le túlságosan az autó segge. Mégpedig olyat, ami kanyarban nem dolgozik.

Mivel az egész hókuszpókusz a gumik összenyomódásával kapcsolatos, ezért nagyon fontos a gyári guminyomások betartása.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.03.19. 06:34:57

a Pontonnak nem teherautó-szerű merev hídja van, mint a hetvenes évek végéig (némelyiknek még tovább is) az olcsóbb hátsókerék-hajtásos autóknak szinte kivétel nélkül, hanem sokkal finomabb rugózást adó lengőtengelyes rendszere.

:D pl 2013-as Uj Mustang ;)

a cikk jo!

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.03.19. 06:51:13

ezzel az autoval ha kesz lesz nem kene utcara menni- ez nem felujitas hanem egy eros es minden reszletre kiterjedo restauralas.

vetek lenne utcara....

Csikós Zsolt 2012.03.19. 07:38:58

@samot:
500 forintos euróval számolva...

Csikós Zsolt 2012.03.19. 07:44:31

@ttt1:
405-öst?!?! Régi rendszámmal?! CX-essel? Az szinte lehetetlen, bár azátkosban láttam Ford Sierrát IX-essel, szivar Audi 100-ast asszem ZT-ssel, valszeg kasznicserések voltak (vagy hivatalos, vagy nem).

504, 404, 403, 203 lehet az... De azért ezt olvasd el:
totalcar.hu/magazin/velemeny/2010/04/28/muszaj-e_minden_oreg_verdat_megmenteni/

Különben, ha nem kupé v. kabrióváltozat, nemigen tud ritka lenni.

Csikós Zsolt 2012.03.19. 07:47:22

@- Szerzet -:

De hiszen ezt írtam én is, csak a kerékdőlés felől magyaráztam.

Értem én azt a futóművet. :-)

Csikós Zsolt 2012.03.19. 07:49:32

@Főtruista:

Írsz nekem a poszt elején levő kék nevemre kattintva, aztán megpróbállak összekapcsolni Csabival. Nála mindig az a probléma, hogy fél-, egyéves távlattal tudja vállalni a kocsit - ez az odavitelt jelenti ám. Hiszen csak egymaga dolgozik, nagyon ritkán kettedmaga.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.03.19. 10:05:56

He???
70 euro egy nyomorult fékmunkahenger egy dobfékhez? MIVAN????

A sorhatos Series III, amit csinálgatunk szép lassan, nos ahhoz a szimplex fékdugattyú hátra 3000 Forint (kompletten, mindenestül, két csavarral felrakod az alaplapra, bekötöd a fékcsövet, oszt bódogság), az első duplex, az meg valami 4500 Forint.
Értem én, hogy Mercedes, de nyilván semmivel sem tud többet az a fékmunkahenger, mint ez.

Dennis01 2012.03.19. 10:24:27

@Tie: Ezen en is meglepodtem, itt egy hatso munkahenger a Minihez 1500Ft-ban megall, az elso se tobb 2000-nel..

ttt1 2012.03.19. 10:29:33

@Csikós Zsolt:

Van róla fényképem, ha érdekel el tudom küldeni (CX-es az ha jól tudom külföldi tulajdonos nevén lévő régi magyar rendszám -ladánk nekünk IK-s volt).Karosszériája nem a legszebb, de mivel egy kertbe volt tüzetesen nem tudtam megnézni. 1955-től 60-ig (néhol 66-ot írnak utolsó dátumnak) gyártották..A Peugeot felirat kivehető ( a többit ugy "alak" alapján azonosítottam be, de biztos nem mai darab):)

Csikós Zsolt 2012.03.19. 10:30:34

@Tie:

Csak kisebb darabszámban készül, kevesebb fogy. Nyilván, mert jobb is :-) Nem látod át a tömegtermelés lényegét?

ttt1 2012.03.19. 10:44:40

@Csikós Zsolt:

Elnézést 403-as Peugeot-ról van szó, elnéztem :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.03.19. 10:45:51

@Dennis01: És valszeg az a hivatalos ára. A 3-4000 forint az budapesti LR szerelőtől megvéve, postával, mindennel. De ez is olyan ár, hogy leszarom, nem fogok érte e-mailezni, meg postázgatni angliából. Röhejes.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.03.19. 11:06:21

@Csikós Zsolt: Hát az mondjuk igaz, hogy a szimplex fékdugattyú a Landy-hoz, az szögugyanaz 1948-tól1983-ig, szóval nem kell belőle túl sokfélét gyártani... ráadásul a nem sorhatosoknál az első is szimplex, ugyanaz, mint a hátsó féké.

Meg ezekből még azért futnak ugye dögivel. Na de azért a 70 euro mégiscsak túlzás. Legyen 25, vagy 35, arra még aszondom, ok.

gn 2012.03.19. 11:34:32

Lehet, hogy hülyeség, de az apró biszbaszok tisításához nem lett volna jó egy ultrahangos tisztító? Pl. a Conrados, bár azt asszem műfogsorhoz árulják: -)

Rocko- 2012.03.19. 11:42:07

@Dennis01: akkor még az árak is minik. :)

lanyi 2012.03.19. 12:26:21

Ez igen!
Ez a szaki igazi MESTEREMBER csupa nagybetűvel!
Az autó tökéletes lesz.

Gratulálok!

Alf (törölt) 2012.03.19. 13:26:56

@CSACSI:
10 éves mitsubishiben karburátor???

Alf (törölt) 2012.03.19. 13:34:15

@Csikós Zsolt: "a kor technikai színvonalán ez volt a lehető legjobb kompromisszum a jó úttartás és a kellemes rugózás között."

Bocs, én csak az én csőlátásommal tudok hozzászólni, ami pedig egyetlen autótípusban merül ki, szóval a citroen ds 1955-ben jött ki :)

Alf (törölt) 2012.03.19. 13:39:58

@Csikós Zsolt: és akkor csőlátás 2 ezt is meg kell jegyeznem, hogy az utcai autók között tudomásom szerint a citroen ds-nek volt először tárcsaféke (elöl tárcsák, hátul dob).
1955

Alf (törölt) 2012.03.19. 13:50:44

@samot: Milyen oldtimer biztosításra gondolsz? az OT-s saját kötelezőjére? nem tudom, annak lehet e köze ehhez.

oldtimer cascoban pedig eddig még 1 bizosdító sem tudott segíteni..

Alf (törölt) 2012.03.19. 13:53:10

@Stratocaster: Volt OT rendszámod? Az az érthetetlen, hogy 470 ezerért nem kapsz egy lincoln continentalt, az lenne az alap, hogy végignézik a magyarországi hirdetéseket, és legalább egy átlagárat számolnak, az most1,5 millió (persze egy nem túl fényes darab ennyi)

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.19. 14:19:56

@Stratocaster: Doglene meg minden biztosito.Melyen egyutterzek Veled, bar en az en automat nem fejeztem be meg. Igy is rengeteg melo van mar benne, gyakorlatilag en is ugy jartam, mint Csikos, eredetileg csak par rozsdas lengokart akartam lehomoklni, es ujrafesteni, meg a fekrendszert felujitani. De ahogy haladt az ido, egyre tobb mindent fedeztem fel, es ma amr ott tartok, hogy az auto az utolso letezo alatetig fel lesz ujitva.

Ellenuk kellene alairast gyujteni, lehetne ez a kovetkezo TC-projekt a sikeres B125 utan!

Biztositora (ertsd: ingyenelokre) tarsadalmunknak NINCS szuksege. Nem vegeznek termelo munkat, erteket nem allitanak elo, megis mindegyik multimilliardos. van bor a pofajukon az ellenkezojet hazudni.
Egyaltalan hogy jon az, hogy torvenyek irjak elo, hogy magancegeknek fizessunk annyit, amennyit ok meghataroznak? Ha te kesel a csekk befizetesevel, bajt hoznak rad, ellenben ok mindig kimagyarazzak, hogy miert nem fizetnek. Nem tehetsz semmit ellenuk, eros ugyvedeik vannak.

A masik pedig az, hogy pl en, aki 10-ezezer eurot olok az automba, ezt nem tudom bizonyitani, mert mivel mindent magam csinalok, nincsenek szamlak. Masreszt az ebayozott cuccokrol mikor fogadnak el egy kepernyofotot?
Harmadik pedig, amit mesterekre bizok, mert magam nem ertek hozza (pl fenyezes) arrol sem kerek szamlat, mert se neki nem jo, se nekem.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.19. 14:21:28

@Stratocaster: "Ha végül pereskedés után normális összeget kapok, akkor sem hiszem, hogy újból belekezdek egy másik projektbe. Iszonyú frusztráló érzés az egész, tetőzve a biztosító cinikusan aljas magatartásával"

- bizonyisten, hogy szetvertem volna a butorzatot biztositoeknal baseball utovel!

Csikós Zsolt 2012.03.19. 14:22:02

@ttt1:

Van rá 2,5 millió forintod alsó hangon? Mármint megcsinálni? Nem úszod meg olcsóbban, csak ha te lakatolsz, kárpitozol, gépmunkázol, fényezel. Vagy ha csak szemre összetákolod. De akkor kidobott pénz, idő, és csak meggyűlölöd.

Csikós Zsolt 2012.03.19. 14:25:48

@Alf:

A DS tényleg az első széria, adalékként pedig:

The first caliper-type automobile disc brake was patented by Frederick William Lanchester in his Birmingham, UK factory in 1902 and used successfully on Lanchester cars.

The Chrysler Crown Imperial actually had them first as standard equipment at the beginning of the 1949 model year (ez nem volt kiforrott rendszer).

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.19. 14:29:23

@Dennis01: £8.50 a lengescsillapito a minihez. Hat en meg ezen lepodtem meg :)

Rocko- 2012.03.19. 14:52:04

@Csikós Zsolt: ha ez 2, akkor mi az 1? :)

Rocko- 2012.03.19. 15:11:31

@midnignt se - kitiltotta az ommm: árnyalnám kicsit.
alapvetően a biztosítás jó dolog. hogy ha törsz valakit, akkor nem a teljes javítást fizeted, hanem a bónuszod veszik el.
azt viszont mélységesen felháborít, hogy amit bfizettél biztosításra pénz, annak viszlát. oké, használják, forgassák, nade mondjuk 10, balesetmentes év után ha eljössz egy biztosítótól, akkor milyen alapon teszi zsebre a pénzt? miért nem viheted át a tőkét máshova?
és ha azt mondom, hogy holnaptól nem autózok, akkor miért nem kapom vissza a pénzt?

Tizenkettő 2012.03.19. 15:43:32

@Csikós Zsolt: Én is úgy tudtam hogy az angolokhoz fűződik a dolog, név szerint a Lucashoz.

Csikós Zsolt 2012.03.19. 15:47:07

@Tizenkettő:

Jag C-Type versenyautó, de az nem széria. Igen, az volt az első, rendes, modern tárcsa.

Dennis01 2012.03.19. 19:07:08

@Tie: Arrol nem is beszelve, ki bizik meg a Magyar Posta tolvaj bandajaban??

@Rocko-: Hihihi.. :D

@midnignt se - kitiltotta az ommm: A legjobb az, hogy £8.50-ert nem szart kapsz, rendes Monroe jar ezen az aron. A legdragabb verseny lengescsillapito, amit Minihez ismerek £426 font, Bilstein.

pizo 2012.03.19. 20:59:04

@Tie: UNIX-nál nincsen 2000-ért? Vagy az ATC-nél? Nem vicc, régi autókhoz meglepően sok fékalkatrész olcsón beszerezhető itthon is. Tapasztalat.

Zoli

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.03.19. 22:19:34

@pizo: A Land Rover alapvetően kilóg a unix-bárdi-lavina-stb kínálatából. Többnyire lövésük sincs róla, nemhogy cikkszámos katalógusuk, a régebbiekről meg főleg.
Ellenben azoknak, akik ezzel foglalkoznak akár hobbi szinten is (értsd, kifejezetten csak Landyval), azoknak megvannak a régi gyári doksik (nekem is, meg Series I [1948-58] service manual is akad), és alapvetően angliából bármi itt van néhány nap alatt. Aki meg szereli is ezeket, az alkatrészt se egyesével rendel, úgyhogy a posta se gond.
Szóval én csak lesek, hogy a Csikós mit össze szop az alkatrészekkel, Landys téren ez totálisan ismeretlen dolog. Minden van, a dolgok java meg magyar pénztárcának is vállalható árakon.
Ha kell, akár polcról van csilli-villire felújított váltó is, vagy osztómű, akár komplett motor is, vagy épp tökig galvanizált komplett alváz, persze ezek már férfiasabb tételek, egy-két-háromezer fontokért. De van, ha kell.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.19. 23:37:51

@Rocko-:
"alapvetően a biztosítás jó dolog."
- nem, alapvetoen rossz dolog a biztositas. A hosszan tarto agymosas eredmenye, hogy ezt beveszik az emberek. Alapvetoen rossz dolog, hogy elhetnek a tarsadalomban eloskodok. Es nem a ciganybunozesre meg ilyesmikre gondolok, mert az piskota a biztositok verszopasahoz kepest. Es mindezt azert tehetik meg, mert nyomas alatt tartva az aktualis kormanyokat, a torvenyi kereteket biztositjak.

Ha tudnad, hogy senkinek sincs biztositasa, sokkal ovatosabban vezetnel - es a masik fel is, mert tudna, aggodna, hogy barmikor megtorheted. Nem tiltanam be a biztositast, de nem szabadna kotelezove tenni. Ha akarsz, akkor fizetsz, en biztos nem fizetnek a rozsdas Favoritomra ami kihuz meg 1-2 evet aztan megy a vasba.
Vagy ha mar kotelezo, kellene egy allami biztosito. Adot fizetni is kotelezo. Es az az allam zsebebe vandorol. Menjen a biztositas is oda akkor.
Ahogy a szociban volt. Legyen a benzin araba beepitve. Ha tobbet mesz tobbet fizetsz, igy igazsagos, raadasul nem is tudod elcsalni mert tankolni mindenkinek kell.

"akkor milyen alapon teszi zsebre a pénzt? miért nem viheted át a tőkét máshova?
és ha azt mondom, hogy holnaptól nem autózok, akkor miért nem kapom vissza a pénzt? "
- az agymosas megsem talalt nalad celba, latod, ennek orulok.

Rocko- 2012.03.19. 23:50:49

@midnignt se - kitiltotta az ommm: "Ha tudnad, hogy senkinek sincs biztositasa, sokkal ovatosabban vezetnel"
igen, erre gondoltam, ez is tényező. de csak erre nem lehet alapozni egy rendszert.
egy szimpla baleset csődbe dönthetne családokat. nem, nem dramatizálom túl.
biztos hogy olyan jó lenne az?

pizo 2012.03.20. 00:24:02

@Tie: Szia, csak kérdeztem, amúgy én is angol vonalon mozgok. MGB-m van, minden megvásárolható fillérekért, több forrásból is, de gondolom tudod is.

Zoli

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.20. 14:00:00

@Rocko-: valamennyire igazad is van, de a lenyeg a lenyeg, a biztositas nem szabadna kotelezove tenni. Mert beszelgetnek itt egyesek ciganybunozesrol, politikusbunozesrol, stb-rol, holott azok a karok amiket ok okoznak, csak par %-a annak, amivel a biztositok megroviditenek.
Szoval itt az ideje felemelnunk a hangunkat a biztositobunozes ellen.

Sausage 2012.03.20. 17:55:06

@midnignt se - kitiltotta az ommm:

Feltetelezem nincs nagyobb erteku autod, azert talaltad ki ezt az agyament faszsagot. Lakasbiztositas valoban nem kotelezo (hitelnel lehet, de ott megint megvan az oka), de ha ott felgyujtod a hazad, a sajat eleted cseszed szet.

Ahogy az autoknal sem kotelezo a casco, viszont a felelossegbiztositas igen, mivel az akkor fizet, amikor mas tulajdonaban tettel kart. Es ez igy is van jol.

Persze te gondolom inkabb szeretned azt a rendszert, amikor egy 100khufot ero bontoszokevennyel elbambulsz, es belerongyolsz a 10 millios BMW-be, aztan megvonod a vallad, hogy neked nincs ennyi penzed, hiszen meg biztositasra sem futotta. Ja kerem, akkor nem kell autozni...

Phxmike 2012.03.20. 20:19:53

@Csikós Zsolt: Figyelj. Ha kesz lesz es jo lesz igen jo penzert eltudod majd adni szoval persze most mar be kell fejezni.

Nezd ezt a vacakot mennyiert adjak :)

www.segundamano.es/teruel/mercedes-benz-220-s/a32471717/?ca=18_s&st=s&c=5

ratsche (törölt) 2012.03.20. 20:25:44

@Sausage: Ezt a kopasz különösen díjazná. Elkészül a Ponton-szobor, és az első alkalommal, mikor utcára viszi, valami hülyegyerek egy százrongyos hulladékkal kiflibe csukja, majd közli, hogy nincs biztosítása. Szerintem legalább nyolc álpoló kéne hozzá, hogy lefogják, és egész Zugló hallaná az üvöltését.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.03.21. 00:02:18

@ratsche: kopasz kothetne ra biztositast, HA AKAR.

@Sausage:
"Persze te gondolom inkabb szeretned azt a rendszert, amikor egy 100khufot ero bontoszokevennyel elbambulsz, es belerongyolsz a 10 millios BMW-be"
- elbambulni nagy esellyel nem en fogok a zorgo badogdobozommal, hanem a BMW-s tulaj amelyiket alomba kenyezteti a masszirozos borules a zajtalan kabinban, mikozben automatikusan fekez, gazt ad, felismeri a tablakat.

Az egesz rendszer bizalmi elven mukodne. Mivel tudod, hogy a masik barmikor lezuzhatna, ezert ovatosabban vezetnel. Es o is. De a legigazsagosabb lenne a benzin araba epiteni a biztositast - ha mar.
Masreszt pedig biztos nem volt baleseted a draga kocsiddal - kivanom, ne is legyen - mert akkor tudnad, hogy a biztosito mindig kimagyarazza, hogy miert nem fizet.

"Es ez igy is van jol."
- sikeresen atmostak a te agyadat is. Csak tejelj nekik, nem fogsz cserebe kapni mast toluk, mint szart a fejedre.

UI, ha szeretned tudni, tenyleg bontoszokevenyem van, amivel anyagert, melozni stb jarok, a celnak megfelel, evek ota csak az eso mosta, nem is takaritom, mert minek. Van SEL Mercim is unnepnapokra, (eskuvoi fuvart is vallaltam mar vele) azon viszont hasraesik a szunyog. Nem orulnek ha lezuznad. Ezen kivul restauralok egy masik autot, versenyauto projekt is felben van, oszinten sirnek mint a kisgyerek, ha kart tennel bennuk, hidd el.

Semper Fidelis 2012.03.21. 08:11:07

@midnignt se - kitiltotta az ommm: "elbambulni nagy esellyel nem en fogok a zorgo badogdobozommal, hanem a BMW-s tulaj amelyiket alomba kenyezteti a masszirozos borules a zajtalan kabinban, mikozben automatikusan fekez, gazt ad, felismeri a tablakat. Az egesz rendszer bizalmi elven mukodne. Mivel tudod, hogy a masik barmikor lezuzhatna, ezert ovatosabban vezetnel. Es o is."

Azé' ezt a sokmindent te se hiszed el, ugye? Remélem.

Stratocaster 2012.03.22. 03:18:28

@Alf:

Mutattam a biztosítónak hirdetéseket, itthonit, amerikait, retaurálási dokumentumokat.
Pl. a hidretésekre azt válaszolták "véletlenszerűen kiválasztott magánhirdetések(???) nem tekinthetők mérvadónak egy gépjármű értékének megállapításakor. A Biztosítónk által használt, nemzetközileg elfogadott adatbázisokban nem szereplő típusok esetében, kizárólag a Generáli csoport, Triesztben található, nemzetközileg elismert szakemberekből álló gépkocsi-értékbecslő csoportja által kiadott szakvéleményt áll módunkban elfogadni, mellyel szemben Önnek, az illetékes bíróságon van jogorvoslati lehetősége."

A restaurálási dokumentációra ezt írták "a felújításról készült, a munkálatok során folyamatosan közjegyzővel nem hitelesített dokumentációt (mint: videofelvétel, fényképfelvétel, munkalapok, EU-n kívülről származó számlák) Biztosítónk nem tud elfogadni, mint a gépjármű értékét növelő tényezőt".
Azt kellett volna csinálni, hogy a felújítás során végig jelen legyen egy közjegyző, aki dokumentálja az egészet. Vicc.

A Continentalt 8500 USD-ért vettem. A számláról ez volt a véleményük:
"Mint azzal bizonyára Ön is tisztában van, az Európai Unióban és az Amerikai Egyesült Államokban a jogszabályi és gazdasági környezet eltérései miatt, a használt gépjárművek piaci árai nem összevethetőek, ezért a mellékelt számlát nem áll módunkban elfogadni."

szimix 2012.03.22. 12:36:29

Az a bajom ezzel, hogy ez laza milliárdos csemete üzemmód, bele fogol pusztulNI!

Sausage 2012.03.22. 14:46:49

@Stratocaster:

Ezeket el kell felejteni, egy per soran siman elbukjak. En is jartam hasonloan, nekem is ilyeneket mondtak, amikor viszont irtunk egy ugyvedi megkeresest, akkor hirtelen mindjart lett egyedi elbiralas, es egy jelentosen meltanyosabb osszeg. Persze az sem fedezte a karom, de a maradekert mar nem erte meg tenylegesen perre menni.

Szoval irass egy megkeresest valamelyik ugyvedi irodaval, a szokasos blablaval es lass csodat. :) Kitartas. Nekem 5 éve nincs kész az autom a baleset miatt, de talan ebben az evben. :) Nem baj, youngtimereknel az ido nekunk dolgozik.

Főtruista 2012.03.26. 13:40:08

@Csikós Zsolt: Értem, köszönöm. Tehát nem az a kimondott rolling restoration. :)
De ezzel együtt is evidenciában tartom azokra az időkre, mikor már lehet mellé egy másik járós.
(Bár most sem vagyok ráutalva, és igyekszem, hogy ez így is maradjon - csak jelenleg épp túl sok az ismeretlen az életegyenletemben. :))

ottika2929 2012.05.13. 23:37:08

Felületkezelés 2000: homokfúvás, homokszórás, szárazjeges ipari tisztítás, horganyzás, szinterezés, alváz és üregvédelem.

feluletkezeles.uw.hu
feluletkezeles2000@gmail.com
06308308452
süti beállítások módosítása