Na, áttoltuk a vizsgán...

  2013. október 20. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes szerelés dezső ponton tc flotta domsjö

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

csik_matrica_s.png


Eljutottunk idáig is, Ponton Dezső a legfőbb bírák ítélőszéke elé került. A Mozaikba. Az öt évre szóló OT-s műszakit ugyanis csak zárt technológiás helyeken mérik, amint ezt tavalyelőtt az okmányirodában megtudtam, amikor épp a zöld Merci papírjait intéztem volna, és kiderült, hogy az a vizsga csak két évre érvényes, hiába van réztábla az autón. Az volt az első OT-s jármű az életemben, a vizsgabázison nem szóltak, hogy ők nem tudják az öt évet, akkor jöttem rá az egészre, amikor már a kezemben volt az összes papír a Visegrádi utcában.

Most, a Pontonnál már tudtam, mit kell tenni. Egy jó kis Mozaik, stressz nulla, tanár úr, hoztam felmentést piros hátsó indexből, fékek újak, futómű új, kormánygép beállítva, gumik most fordultak át kábé harmincadszorra, az autó sose volt ilyen jó, még 1962-ben sem, amikor kitolták a szülőszobából. Ilyen könnyű szívvel talán még életemben nem vittem autót vizsgára. Még a nap is ragyogott, a madárkák is csicseregtek, amikor beálltam az állomás elé.

DSC09324
Hiba nélkül, bár kicsit tüsszögve érkeztünk az állomásra

Aztán mehettem is, be kellett hajtanom a sorra. Beültem az autóba, megnyomtam az indítógombot, mire Dez így szólt: waum-waum-wauuuummm-wwwammm. Tehát mi most nem indulunk, döntötte el ő maga, egy személyben. Ekkora hálátlanságot azért nem vártam tőle, az után, hogy három éve az az összes fusipénzem, dugipénzünk, a gyerekeim minden különórájának díja, a harminchat hónapja elmaradt ruhatár-frissítésünk, két nyári utazásunk, az anyósomtól és a sógoromtól kölcsönvett temérdek lé, az egész családom idegrendszere és Csabi fél élete benne van most a sejtjeiben. Ennél több hálát remélnék hasonló helyzetben, olyat azért nem, hogy repüljön, mint Harry Potter Angliája, de minimum annyit, hogy ebben a súlyos pillanatban kacagva, könnyedén, illatos benzolfelhőt eregetve beinduljon és purrogva a négyes sorra vigyen.

Még jó, hogy a Mozaikban összefutottam egy régi kollégámmal, akit befoghattam, ketten viszonylag könnyen belöktük az autót. Nem is értem – reggel még simán indult a garázsban, aztán végighajtottam az M0-án Budakalászig, bejöttem a Szentendrein, leparkoltam a Mozaik előtt, a város határában lekapcsoltam a lámpát, hogy az se egye az elektronokat, a töltéslámpa nem világított, tehát végig nyomtam fel az akkut... Mifene?

DSC09325
Ott bent dőlnek el a dolgok

Persze a gyújtás, egyáltalán a motor finomhangolása még Árva Andrásra vár, a régi benzinmotorok messze földön híres gurujára, aki – képzeljék – még a megjavíthatatlan, külföldön autónyi áron felújítható Kugelfischer befecskendezőket is képes működésre bírni. Remélem, az én egytorkú Solexem, pofonegyszerű Bosch megszakítósom nem okoz majd különösebb fejtörést, bár okkult hibák mindig akadnak. De hozzá csak akkor megyek, ha lesz rendszámom és szép lesz az idő. Ahhoz meg először túl kell lenni a vizsgán.

Így történt, hogy ott hagytam járó motorral a prüszkölő, dadogó, köpködő Dezsőt, ól telebüdösítve kívülről a Mozaik hangárját. Még jó, hogy a minősített veteránautókra nem kötelező a kipufogógáz-mérés. Azért bedugtuk a szondát – jobb, ha nem mondom meg, mit mutatott. Mindegy, mire használatba veszem, már jó lesz, tényleg nagyon remélem, hogy csak beállítás kérdése. A gyújtásban a legtöbb cucc új, de mindenből van tartalék, vettem bakelit gyertyapipákat és régi fajta, fekete, réz közepű gyújtáskábeleket, másik rotort, elosztófedelet, kondit, megszakítót is, für alle fälle. A karburátor konkrétan új, a légszűrő szintén, kompresszió van, meglátjuk.

Valami egyedi hiba lesz. Nincs baj, Csabi barátom, aki összerakta az autót, lakatos, nem motordiagnoszta. Előbbinek talán a legjobb az országban, utóbbinak saját bevallása szerint sem fényes. Én, otthon, műszerek nélkül inkább csak kicsit turkáltam az elosztónál, ellenőriztem a hézagot, kicsit forgattam az elosztón, megnéztem, melyik henger gyújt (jelentem, a kettes kicsit gyengélkedik).

DSC09326

Kezdődik a tortúra, a számok mindenesetre már stimmelnek

Nem másztam mélyebbre, mert az rendben van, hogy az ember kamasz korában fülre állította a romos 850-es Fiat gyújtását, de az már nem annyira májer, ha valaki egy sokmilliós, minősített veteránautó dugattyúiba éget lyukat, mert odébb tette. Ennyi bosszúság egyébként kell is egy veterán birtokba vételéhez, kevesen ússzák meg.

Persze, bent megkaptam a poénokat, különösen az autót körülálló, alkalmi bámészkodóktól – miért nem mentem inkább az árából fél évre Thaiföldre kurvázni, mire jó ez a lassú rom, sose lesz jó, meg ilyenek, tudják, a zseniket sose értették meg, a műszaki vizsgára reggelente járó társaság nincs teljes átfedésben a Magyar Tudományos Akadémia belső tagságával, s csekély az átfedés az Opera törzsközönségével is. A vizsgáztatók pedig csak profin mosolyogtak és inkább nézték a műszereket. Szerencsére a biztonsági eszközök nagyságrenddel jobb egészségnek örvendenek az autón, mint a motor. A hátsó fékeknél volt valami alig észrevehető eltérés, elöl kvázi semmi, a futómű mint a cövek, de hisz ez elvárás is volt, mind.

DSC09329
Megvan a vizsga, lett önindító is

Addigra persze leállítottam a motort, mert meghaltunk volna ott, azon a szép délelőttön, abban a napos hangárban. A sikeres vizsga után tehát az ex-kolléga és egy ismerőse segítettek belökni az autót. Vigyorogtam és velük röhögtem én is a helyzet faramuciságán, de igazából azért elég pocsékul éreztem magam. Három éven át készültem rá, hogy az OT-vizsgára majd szépen belibegek, majd a műszakin is szépen átcsusszanok az autóval, erre előbbiről már tüsszögve jön ki az autó, utóbbin már át is kell tolni. Nem a legjobb forgatókönyv, de elfogadom, én kértem.

Aztán gyorsan bementem a céghez, ahol Tibby hozott le nekem egy parkolókártyát fentről. Ahogy beszállt mellém, megjegyezte – menjünk már egy kört, mert Domsjö óta nem ültem Dezsőben. Tehát elmentünk tankolni, mert a benzin amúgy is vészesen fogyóban volt a sok járatástól. Megtankoltam (tudom, járó motorral nem szabad, de nem tudtam mást tenni), egy hátsó utcán visszakanyarodtunk a lakótelepre, a szerkesztőség felé, ám egy balkanyarban, váltás közben, egy szemvillanás alatt megdöglött a motor. Kicsit próbáltuk tologatni Tibbyvel, aztán, amikor már kicsit véres volt az aszfalt a nyelvünktől, Dezső pedig csak röhögött rajtunk, inkább hívtunk segítséget.

DSC09330
Az aznapi sokadik lerohadás Tibbyvel a Filatorigátnál

Persze csak hárman voltak bent a szerkesztőségben, autó senkinél, így negyed óra volt, mire odaértek, de négyen már hat méter tolás után bepöccintették a motort. Csodás videó is született az eseményről, szórakoztató volt az egész, mindenki élvezte a helyzetet. Majdnem mindenki.

Direkt úgy parkoltam az emeletes parkolóházban, hogy Dezsőn csak egy kicsit kelljen löknöm este, hogy elinduljon a lejárón, így biztosítottam magamnak az beröffenést. Kivételesen a feleségemmel együtt indultunk aznap haza bentről, és így ketten Svédország óta nem ültünk az autóban.

Nem mondom, szorult a zabszem a fenekemben, mert Óbudáról manapság nem lehet kijutni Zugló felé: az Árpád híd és a Róbert Károly körút vitézül szét van túrva, ráadásul úgy oldották meg a forgalomeltereléseket, amit a magyar autós tipikusan nem tud kezelni: csupa-csupa két sávból három, majd vissza kettő a formátum, sok-sok cipzárelves beengedéssel. Ezt nem tudom végigcsinálni egy ennyire dadogó, a lefulladás határán levő autóval. Alternatív útvonal kellett.

DSC09332
Manapság ennyi ember kell egy Ponton működtetéséhez. De változik ez még...

Inkább az M0 felé vettük az irányt. Persze Békásmegyerig szintén hatalmas volt a dugó, alaposan megküzdöttem érte, hogy valahogy mozgásban maradjunk, mire kiértünk Budapestről már görcs volt a lábamban, annyit rugdaltam a gázt, annyit szteppeltem a pedálokon. Dezső, ha nehezen is, de hazaért, most már csak a rendszámot kell intéznem, és mehetek a guruhoz, éljen. Drukkoljanak, hogy legyen valami jó kombináció raktáron.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2013.09.28. Dezső a bírák előtt
2013.07.31. El se hiszem, beindult a honosítás
2013.06.13. Totalcar Pályanap - Hazajött a Ponton!
2013.06.09. Centikre a befejezéstől
2013.03.03. Legközelebb talán már el is hozom
2012.12.23. Már csak papírmunka van vele?
2012.10.30. Te jó ég, a végén még elkészül!
2012.09.30. Alagút vége? Az a mozdony lámpája…
2012.07.22. Dezső keréken!
2012.06.10. Vakul, aki látja
2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr325580632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cockroach 2013.10.20. 08:55:55

basszus, ezt most hogy?!

Csikós Úrról feltételezett igényesség mítosza számomra etalon volt, de most ezt hogy?!?!

én, amikor veterán, muzeális minősítésre vittem az autóm, mintha egy kpm műszakit lőttem volna be célnak - persze aztán, 2 héttel később az is jött. na de akkor is, A MOTOR A LELKE!
egy öreg autónak is.....ne legyünk csillogó ékszerre élvező szarkák, kérem! :D

egyébként az autó gyönyörű. félek, az írások hangvételéből ítélve, hogy Csikós Úr meg fogja utálni az öreg autókat - vagy ezt megelőzendő poton - HAHA :D - áron fog elkelni a Pontos Merci.......... :/

1127ccm 2013.10.20. 09:07:52

Jó jó, de mikor lesz mar Steyr Puch?!?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.20. 09:28:37

A pontonból volt dízel?kiváncsiságból kérdem.
Mivel szobor lett a fogyasztása nem fog számítani egy ilyen autónak.
Budapesten nem merném használni.

Tizenkettő 2013.10.20. 09:28:39

Hát nem tudom, de én még a felújítás elején írtam, hogy biztosan jó ötlet azt a motort nem szétszedni és rendberakni? Főleg azok után, hogy az autó is tákolt volt több helyen ahogy az felújítás közben be is igazolódott, valamint a motor sem volt 100-as a hazautat nem is bírta ki, mert abban is volt pár okosság. Ha már ennyire utolsó csavarig minden más fel lett újítva én nem hagytam volna ki a motort sem. Az a 3-400 ezer egy ilyen tétel mellett amibe az autó került már nem igazán jelentős.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.20. 09:38:08

mondjuk nem értem a féknek miért a mai állapotoknak kell megfelelni,egy Ford t modellt is fékpadra raknak?

Antony Mann 2013.10.20. 09:54:44

No,néhány kiegészités Csikós Dr cikkéhez.

Első forgalombahelyezés KIZÁRÓLAG NKH fő vizsgabázis,vidéken a megyeszékhelyeken,függetlenül hogy OT,vagy kintről frissen behozott,a lényeg:
"pistabácsi hátsó kert végén"lévő kis ZT vizsagabázison nincs első forgalombahelyezés,gépi adatfelvétel!!

A minősítés 5 év,de a műszaki 2,viszont:a két év lejárta után lehet vinni "pistabácsi kertvégi"Zt vizsgára,tehát akkor már nem kell "nagy" helyre vinni!
A ZT vizsgák-tehát az időszakos-nagy előnye,hogy bár az NKH meg tudja állítani a vizsgáztatást,és rögtön tud ellenőrizni,viszont ott rendelkezésre áll egy nagy trükk.
A nevében is benne van,zárt technologia,tehát elsőnek nem vizsgának,csak átvizsgálásra megy a gép,ugyanúgy fékpad,akna,stb.
Mikor a gép átgurul,és minden ok,nyom a vizsgabiztos egy entert,és akkor már nem tud az NKH utólag ellenőrizni egy alkalmatlan autó esetében sem.
Cserébe több a befizető pár ezressel.

A mozaikról:DE JA VU érzésem volt,Kecskemétről hajnalba vittük a kintről hozott gépeket.Nem volt bukott vizsga,sőt a "vámkezelés előtti vizsgálat"is ott volt kezdetben!
3-4 CSapat tartotta kézben a vizsgáztatást,mindenkinek meg volt a saját "vizsgáztatója".
Hajnalban,a büfében volt a megbeszélés,majd a pénzosztás.
Volt olyan 3 db össze hegszetett gépsárkány,ami már 3.alkalommal ment az itészek elé.
Utoljára mindig egy "Valér"nevű sráchoz került,aki mindig mindent elintézett,ott még egy ökrös szekér is BMW-ként vizsgázhatott volna!:)
Külön érdekesség volt,hogy a vizsgalapot nem az NKH,hanem a "megbízott"töltötte ki,olyan tipus,súly,stb került bele,amit mi akartunk.Minden be volt árazva,minek mi az ára.

Ennek már sok-sok éve,nem tudom,most ez hogy működik,de akkoriban kihalással lehetett oda bekerülni,havi tízmilliókat kerestek az ott dolgozók.

504Laci 2013.10.20. 10:00:19

@Antony Mann:
Tony, már a műszaki is öt év OT esetében. Régen tényleg 2 volt, de szerintem már a Land is ötöt kapott.

Kerti Öröm 2013.10.20. 10:07:37

Érdemes átállni a veterán kerékpár műfajra. Ott is lehet szopni rendesen a szerelésnél, viszont már egyhavi fizetésből egy komolyabb gépet is rendbe lehet rakni. Ráadásul a motor sem fog lefulladni a vizsgán :)

Mazzzzu 2013.10.20. 10:29:32

Na egy jó kis vasárnapi-CSikós cikk :) féltünk, hogy nem lesz mit olvasni ha kész lesz a kocsi :) Tartogat még meglepetés, de ahogy írta valaki, kibicnek semmi se drága :D
Az autó nagyon szép, remélem a motorja is rendben lesz, de ahogy Csikós vezeti azt az autót :D én nem merném, főleg ahogy a parkolóházban nyomta :D persze érzi ő meg ez is csak egy autó, de akkor is durva volt látni :D

További sport sikereket az autóhoz! Gratula a vizsgákhoz!

ps.: Dani, toljátok a csillagot mi??? :D:D:D

R0fike 2013.10.20. 10:33:53

A hideg veríték vert ki, amikor a fiúk csupasz tenyérrel, mindenféle rongy nélkül kezdték el tologatni az autót!

Milyen szépen csukódnak az ajtók!

Gratulálok, nagyon szép lett!

Tizenkettő 2013.10.20. 10:34:53

@Gyurma73: Az olajteknő volt leszedve. Hengerfej pl már nem volt lent.

Tizenkettő 2013.10.20. 10:38:24

@Gyurma73: Eltűnt a hozzászólásom. Szóval nem volt szétszedve. Van nem volt poszt róla. Az olajteknő volt lent, de pl a hengerfej már nem.

jk88 2013.10.20. 10:38:42

Nem azért, de ha ilyen alacsony sebességnél is sír a gumi a kanyarban, akkor az nem azt jelenti, hogy rosszul van a futómű beállítva?

RKr 2013.10.20. 10:42:24

Ezt a szörnyűséges kockás valamit le kellene venni a ködlámpáról. bűncselekmény kategória...

Catoo 2013.10.20. 10:56:26

Aki a videó készítette, annak inkább csak filmeznie kellett volna!

Catoo 2013.10.20. 10:57:41

@jk88: Nem az azt jelenti. hogy parkolóházban vezetsz!!!!

Pepe135 2013.10.20. 10:58:02

Nem értelek ember!

Már a múlt hónapban is a gyújtással kínlódtál!
Miért nem vitted be az első sarki szervizbe egy kompresszió mérés - gyújtásbeállítás - porlasztótisztítás szentháromságra?
Ok, hogy nem lenne halálpontos, de azért mégse kéne tologatni állandóan! utána még mindég vihetnéd valami vajákos csodadoktorhoz!
+1 kérdés. Indítózáskor marad elég áramod a gyújtáshoz, nem viszi el az összeset az önindító?

bxbreak85 2013.10.20. 11:09:45

Nézem a lehúzott cipzáras kabátban az autóhoz közelítö embereket... Borítékolom,hogy már lehetne karcokat találni...

mtk001 2013.10.20. 11:11:41

Gratula, végre hazaért Dezső !!!

Nem akarok vészmadárkodni, de nekem a régi Zsigulim akkor indult így - ha, nem volt erős az akku -, amikor fogyott a kompresszió ...

V12 Power 2013.10.20. 11:18:12

T. Csikós Úr!

Részvétem. Pontosan átérzem a helyzetet. Az én leendő youngtimerem is hasonlóan hálálja meg a ráköltött milliókat, és a belefeccolt több mint 1800 munkaórát. Felmerült már bennem, hogy felgyújtom, de annyira szép, és annyi munka fekszik már benne, hogy nem visz rá a lélek.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.10.20. 11:23:11

Szép tőle, hogy nem hagy eltunyulni, és tespedni saját levedben. Dezső jót akar,megmozgat, gondolkodásra késztet :D:D:D:D

Schütii 2013.10.20. 11:54:53

@jk88: Nem biztos hogy rossz a beállítás, megesik hogy gyárilag elég tré a kormánygeometria, alászedett kormánnyal egyszerűen radíroznak az első gumik, annak nem tudsz semmit csinálni. Mai autókon is gyakran előfordul.

mtk001 2013.10.20. 11:58:03

@jk88:
A parkolóházban a jól beállítottak is sírnak.

Tiltott Lally 2013.10.20. 12:07:07

Tudom , hogy a megszakítósnál meg a Solexnél az ördög nagyon apró zugokban is lakozhat, de azért egyik sem egy (haha) ördöglakat...

Hurri Kán 2013.10.20. 12:07:59

@Gyurma73:
Volt, igen. Szédületes 43 lóerőt préseltek ki belőle :)

Erdei osonó 2013.10.20. 12:22:44

"hihetetlen hogy mennyire érzed a méreteit" :)
www.youtube.com/watch?v=Tt7crOA00hE

Izsook 2013.10.20. 12:25:51

Szép lett a dudu, az a gyújtás probléma megoldódik gyorsan és semmi baj nincsen. Nekem kifejezetten tetszik, ahogy vezeted ;)

Kim Jong Un 2013.10.20. 12:33:59

Hibatlan. Egy oreg autobol soha nem lesz hibatlan mar. Az oreg es kesz. Nem baj ez, mert enelkul nem lenne ez hobbi, de ez jo soha nem lesz.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.10.20. 13:03:24

@Kim Jong Un: Hibátlan és jó között van pár fokozat.

karlmann 2013.10.20. 13:48:44

Az a parkolóházas rész tisztára a Gengszterek Sofőrjét idézte, nagyon tetszett. Ráadásul ahhoz képest, hogy eléggé össze-vissza járt a motor egész jól ment! A problémáról annyit, hogy ha egy kocsinak pár méter tolás után így beugrik a motorja akkor ott nagy baj nem lehet. A beállításokkal kell küzdeni egy kicsit.

gn 2013.10.20. 14:13:32

Érdekes, hogy így követve az autó sorsát az elejétől, úgy tűnik kezdetektől van valami baj a gyújtással, pedig a-z ig fel van újítva. Ezek után olyan, mintha az elosztótengely, vagy annak a hajtása lógna, ezért mehet el folyton a hézag/ zárásszög.

Józsi a guminagykeres 2013.10.20. 14:47:09

Gyönyörű meg minden,hogy tényleg minden csavarról enni lehet,de amikor elment mellette a vele egy árban lévő w212 akkor az én fejemben is Dániel gondolatai fogalmazódtak meg. Pedig szeretem az öreg vasakat. Jó lesz ez,pöcc-röff,nem félek én tőle,csak két autót egymás mellett látni olyan volt, mint mikor Tolsztoj-t olvasva arcon b@sz a romantikus álomvilág utáni valóság.

Mérges 1234 2013.10.20. 14:51:12

Megnzéve a videót, a motorja rendesen szarul jár.....

Rengeteg munka van benne és szépen is van megcsinálva, de maga aza autó ign csúnya, és önamgában egy fos...

misinator 2013.10.20. 15:23:17

@Schütii: Az Albea khm. "mai" autó:-)/Újonnan vettem./
S az is sír a parkolóházban /tiszta 70-es évekbeli amerikai krimi:-)/, meg radíroz, teljesen beszedve a kormányt szabályosan rág.
Egyszer olvastam az Albea fórumon, hogy odébb szokták állítani a futóművet.
De én nem vittem el a futóműves ismerőshöz, gondoltam először megbízok a gyári beállításban. Pedig a srác nagy spíler; fejben számolva állította "vetítős" cuccal az autókat, többek között az egykori Nagypolákomat is, mikor kiderült, hogy a gyári beállítással kajálja az egyik gumit.
Aztán persze rákérdezett, hogy nem volt ez karambolos?
- De, úgy vettem.
Tengelytáv mérés; ki is derült, hogy bal oldalon az első futómű 10 milliméterrel hátrébb van...
Szokásos fejszámolás, állítás, s lőn, utána a konstrukciónak megfelelő mértékben koptatta a gumit.
Én az Albeán minden téli-nyári kerékcserekor tolómérővel mérem meg a gumikat kívül, középen, bent, 3-3 helyen. S aszerint cserélgetem előre-hátulra, illetve korrigálom a guminyomást az előző évi táblázatok alapján.
Mivel egyenletesen koptatta, ezért maradtam a gyári beállításnál.
Ennek a rövid tengelytávú nyomi futóműves jószágnak most a 175-ös nyári gumijaiban 45000 km van és 3,8 - 4,2 mm profilmélység.
Mondom Albea, s nem igényes soklengőkaros prémium.
A Ponton futóműve meg még "érdekesebb", neki pláne megvan engedve, hogy sírjon az aljzatkiegyenlítőn:-)

Csikós úr! Te meg ne hallgass a kapuzárási pánikban szenvedőkre, akik merevedési problémáik megszűnését utolsó reményként thai kurvák kezére bíznák:
Ők végtelenül irigyek és frusztráltak s az szól belőlük:-)

DonVincenzo 2013.10.20. 15:41:07

Engem biztos elhajtanának egy KPM műszakiról,ha bármilyen okból nem indulna az autóm. Hozzáteszem,igazuk is lenne! :)

Schütii 2013.10.20. 15:56:22

@misinator: Kolléga! :) Nekem meg Grand Punto. De nem csak a "fos" Fiat csinálja ezt, más "neves" márkáknál is van ilyen. (Pl. Mitsubishi L300 terepes, Ford Transit, egyes Audik). Parkolóház az nem mérvadó, mert azon a tükörsima műgyantabevonaton, vagy betonon a legkisebb csúszáskor/kúszáskor is visít a gumi.
Felraktam most a sok éves téli szettet, az még az aszfalton is vónyított gyorsításkor is, persze addig csak, míg egy leheletvékony réteg le nem kopott a gumiról.
Jó dolog az az optikai futóműállító műszer, de azzal csak az összetartást lehet csekkolni,úgy hogy közben egyenesen "megy" az autó, az pedig lehet hibátlan egy pontatlan geometriájú futómű esetén is.

Schütii 2013.10.20. 16:02:14

@DonVincenzo: Ha OT-ztetsz akkor nem. Azoknál nem érdekes hogy mi jön ki a kipufogón. A nem OT-t is csak azért kell beindítani, semmi másért. Ja, de! Hogy arrébb tudjon vele állni a köpenyes szaki. Fékszervó sem játszik, mert anélkül nézik a féket is.

boldogito 2013.10.20. 16:03:14

Zách Dani toljuk a csillagot megnyilvánulása 5 pontos volt, felröhögtem :)

misinator 2013.10.20. 16:18:17

@Schütii: Keblemre Márkatárs! /Na csak semmi buzulás!/:-)
A Nagypolákos történet huszonkettő éves. A srác a kerekeket ki-be kiforgatva is ellenőrzött, ha jól emlékszem egy egy forgó befokolt "tányéron", számolt.
Ha jól emlékszem.
Ami tuti, hogy ültem az autóban, tekergettem utasításra a kormányt - de nem brümmögtem:-)! - ő meg szerelgette a futóművet.

DonVincenzo 2013.10.20. 16:33:23

@Schütii: Csak azért gondoltam mert így biztonságos közlekedésre alkalmatlan. Mert ha pl. lefullad egy vasúti átjáróban vagy csak simán egy kereszteződés közepén akkor...

Rocko- 2013.10.20. 16:48:07

"toljuk a csillagot."
:DDDD

döcögve, de azért megy ez. :)

tobias2 2013.10.20. 17:34:09

Magának Kubában a helye, Csikós úr! Az ottani autókhoz képest ez annyi mint a semmi.

Figyuzzka 2013.10.20. 17:38:09

Talán egy krómos rendszámtáblatartó jobban mutatna rajta :)

Csikós Zsolt 2013.10.20. 18:44:50

@Figyuzzka:
Talán ott van a műanyag alatt a krómos?

Szpottold a részleteket...

Csikós Zsolt 2013.10.20. 18:47:33

@Pepe135:
Mert nem tudok vele menni rendszám nélkül, talán? A magyarázat néha borzasztó egyszerű. A P csak nagyon korlátozottan van nálam. No meg, meglehetősen kevés szabadidővel gazdálkodom, ráadásul kiszámíthatatlanul.

Csikós Zsolt 2013.10.20. 18:53:43

@1127ccm:
Puch? 10 év múlva. Vagy ha eladom Dezsőt... :-)

@Cockroach:
Ezt még a nagy profik sem ússzák meg, még egy ilyen egyszerű autónál sem. Az elsőre szépen megy leginkább mázli meg a belenyúlás mértékének (és a készülés közben, állással eltöltött éveknek) a kérdése. El nem tudod képzelni, hogy egy ilyen öreg vas micsoda trükköket tartogathat, és a legnagyobb szakik sokszoros motorszédeszedés után is nehezen jönnek rá.

Ezeket olvastad? Tanulságos. Néha nem minden olyan egyszerű...

totalcar.hu/magazin/technika/2012/04/07/ki_nem_talalod_hova_lett_az_olajnyomas/

totalcar.hu/magazin/technika/2012/02/05/ennyit_ert_az_afit_profizmusa/

:-)

Morc75 2013.10.20. 18:55:28

Iiigen, ez a gyújtással kapcsolatos szívás nagyon nem hiányzik így a dolgok végére, kimerült idegrendszerrel és kimerült pénztárcával már nagyon jó volna csak élvezni a gépet... Ezzel együtt az a tippem, hogy ha pici tolásra ennyire simán beröffen, akkor ez már nem lesz sem túlzottan macerás, sem túlzottan drága ügy. Régi gépeknél amúgy is igaz, hogy a motor rendberakása sokkal egyszerűbb, mint a kasztni/utastér megcsinálása, ami itt csodaszépen sikerült.

Persze... 2013.10.20. 19:04:12

Szerintem falsot kap. Vagy a hengerfej-szívócsonk, vagy a szívócsonk-karbi között.

504Laci 2013.10.20. 19:23:18

@Persze...:
Ezt így egy videóról vasárnap este hétkor? Fel vagy véve, holnaptól jöhetsz is dolgozni :)

Csikós Zsolt 2013.10.20. 19:26:40

@Persze...:

Hát, volt egy gyanúm már korábban, mert mintha lett volna ott egy kis benzinfolyás, de aztán szépen járt. Látod, ez azóta eszembe se jutott.

abc 2013.10.20. 19:29:01

Én azt nem értem, ha Csikós kolléga a mazochizmus híve akkor miért nem ajándékozza meg nejét egy lovaglóostorral és némi börcuccal.
Olcsóbb lenne, lehet az öröm faktor is nagyobb lenne ;)

Rocko- 2013.10.20. 19:41:27

@504Laci: fotelt lehet vinni?
sokaknak abban rejlik a tudása. ;)

mb1 2013.10.20. 19:41:50

Zsolt,

Rendszámból jó betű, vagy jó számkombinációra gondolsz?
Ha nem csak Pesten akarod rendszámoztatni szólj és megnézzük mi van errefelé. (Agglomeráció)

504Laci 2013.10.20. 19:46:45

@Rocko-: Fotel van. Ott alszik Szinkron a műhelykutya. Tudást azt kell hozni, abból kevés van.

504Laci 2013.10.20. 19:47:50

@mb1: OT rendszámot csak a Központi Okmányiroda ad ki.

Cockroach 2013.10.20. 19:50:46

@Csikós Zsolt:

kedves Zsolt,

azért, mert ritkán szólok, attól még már évek óta hűséges olvasója vagyok. :)

tudom, mekkora orális szexualizálás egy öreg autó, magam is veterános vagyok, meg minden, lakásom is azért van, mert így több garázst tudtam venni a 4-5 négykerekűnek. a szám változó, de SZERENCSÉRE a hely és anyagiak bekorlátozzák! :D

szerintem meg fogod gyűlölni, olyan ez, mint egy nagy szerelem - vagy bejön, vagy kevés vagy hozzá....BOCSÁNAT! :)

mb1 2013.10.20. 19:53:04

Egyébként én is inkább a bíztatók sorába állnék be, gratulálok az eddigi munkához!
Azért pár mondatból pontosan nem értheti senki, de sejthető, hogy mennyi háttérben zajló kis konfliktus kell kevés zséből család mellett egy ilyet megoldani. Persze úgy, hogy végül a család is maradjon :)
Így a finisben már nem szabad elkedvetlenedni!
Rendben lesz az előbb-utóbb. Lehet hogy nem egyszerűen, de rendben lesz.

(jaj, elfeledtem, hogy OT-s a rendszám, ajánlat törölve :) )

Luighi 2013.10.20. 19:53:04

Ezért nincsenek időutazó turisták!

Már McFly-nak is az indítózás volt a legidegesítőbb gondja.

Én neki nem/se oldódott meg :-P

szemeteske 2013.10.20. 19:58:52

Elpofáztam a múltkor, hogy ebbe a kocsiba nem ez a gyári akkumulátor előírás, de a sok okos leugatott.

Ádán 2013.10.20. 20:24:17

Egy ideje hiányolom az igazi, rendes szerelős cikkeket...

misinator 2013.10.20. 20:25:57

@Csikós Zsolt: Hogy 15 éves lyányomat idézzem ezeken a linkeken/Műveken besírtam!
Ez a két Mű kimaradt az életemből, pedig Isten lássa setét lelkem, minden Írásod akkurátusan és élvezettel elolvasom. Pláne, ha olasz autó/Fiat a téma!
De visszanéztem a naptárban, mind a két hétvégén - amikor közzétetted őket - apósoméknál voltunk. Ott meg nincs net, s alvásra érünk haza.

A szopófaktor tényleg valami elképesztő tud lenni ezeken a régi, gyakorlatilag mechanikus konstrukciókon.
Ahogy a két /meg a többi.../ cikkedből is kiderül.
Valami elképesztő, hogy mennél kevesebb alkatrészből áll egy dugattyús hőerőgép ill. hordozója, annál rejtélyesebb hibák tudják kifektetni a felhasználót.
Nekem három dolog jutott eszembe a két linkről.
1, Gyerekkoromból a szomszéd, akinek a Trabantja folyton szívatta (Lehet attól kevesebb alkatrészből autót építeni!?)
2, Gyerekkoromból a szembe szomszéd, akinek én soha nem láttam menni a Rigáját, mindig csak rugdosta, tologatta...
Múltkor szóba is hoztam neki, nevetve megerősítette, hogy kamaszkorában valóban csak pár üzemképes kilométert tett meg a makacs kétkerekű szamárral a két év alatt...
3, A saját - kegyetlen megfázásokat okozó - szívásom, amit a a múltkori Írásod kommentjeiben megtalálsz; talán már nem olvastad, hisz a hozzászólások legalja:-)
2013.09.29. 13:54:44
belsoseg.blog.hu/2013/09/28/dezso_a_birak_elott

Remélem hamar megtaláljátok a sunyi hiba forrását!
S aztán várjuk ám a beszámolót róla, még ha csak egy gyújtásállítás volt is!

Csikós Zsolt 2013.10.20. 20:39:22

@misinator:

A kétüteműek még sokkal szemetebb dögök, mint a négy...

127_sud 2013.10.20. 20:44:09

Kíváncsi vagyok mi a hiba (illetve szerintem hibák) amitől nem megy rendesen, mindenkinek vannak tippjei...

Csontos Szigfrid 2013.10.20. 20:54:53

Gratulálok Önnek a sok kitartásért, hogy meg tudta valósítani álmát és kívánok sok zökkenőmentes kilómétert, a kocsinak pedig még sok-sok évet.vagyis mindkettőjüknek sok évet-évtizedet.

alfax 2013.10.20. 21:06:01

@Csikós Zsolt: aszongyahogy:

"90% of your fuel problems are electrical."

Hurri Kán 2013.10.20. 21:06:36

@Csikós Zsolt:
Miért sokkal szemetebbek a kétüteműek?

1kutya 2013.10.20. 21:14:05

anno fater ősöreg ezerkecskéje produkált hasonló tüneteket. megannyi gyújtásállítgatás után jöttünk rá, hogy a szívócsonk van elrepedve és "falsot szív". úgyhogy csatlakozom @Persze...: kollegához, itt valami mehánikai probléma lesz, nem vellany...

Csikós Zsolt 2013.10.20. 21:18:21

@Hurri Kán:

Mert beköpnek. Mert slusszolnak. Mert a falsszívásra triplán érzékenyek. Mert nem csak a bemenő oldalon számít nekik a dugulás, hanem a kimenőn is. mert nem tiszta a keverékképzésük. Mert, mert, mert...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.20. 22:22:50

érdekes ,pedig mostanában a kétütemű robogokkal,nincs gond.

Jó munkásember 2013.10.20. 23:05:30

Barátnőmnek küldetem emailben képeket a Pontonról. Következő volt a válasza: "Nagyon szép, szeretnék egy ilyen autót. Olyan modern trabant formája van" :D

Lowtyo 2013.10.21. 05:46:09

ismerek egy vajákos asszont, az leszedi róla az átkot és akkor a következő faluvégi farolásra már talán ezzel mehetsz.

Rocko- 2013.10.21. 07:33:20

@Lowtyo: így is nyekereg a gumi, Csik inkább Parkolós Pontonozásra menne.

zöldi 2013.10.21. 07:35:13

Hm. El kéne adni ha egyszer épp jó, és venni valami nagyobb kattintás/kommentet generálót(Szép, ritka motort, 6.9 W116-ot, háború előtti fakerekű rettenetet). Ez a 89 hsz hurka a régi 5-700 hoz képest.

Schütii 2013.10.21. 08:27:37

@DonVincenzo: Persze, jogos, a motor azért van az autóban, hogy működjön, de ugyanakkor istenadta joga bármikor elromlani.

Schütii 2013.10.21. 08:31:25

@misinator: Nahát! Bámulatos, hogy hol tartott a tudomány 22 éve, viszont jó kormányműve még ma sem minden autónak van. Szomorú..

Schütii 2013.10.21. 08:32:54

@Csikós Zsolt: Hűha, ez már kimeríti a rasszizmus fogalmát. :D

Schütii 2013.10.21. 08:36:06

"toljuk a csillagot." XD

Dániel meglehetősen cinikus (volt).

Csikós Zsolt 2013.10.21. 08:48:25

@zöldi:
Meg egy kutat is hozzá... :-)

@Schütii:
Ő mindig ilyen. Napi 1440 percben.

Schütii 2013.10.21. 08:52:54

@Csikós Zsolt: Azért van zárójelben a "volt". Bár személyesen nem ismerem őt, a video alapján ez nála nem instant dolognak tűnt.

az_igazi_trebitsch 2013.10.21. 09:10:41

@Csontos Szigfrid: Én inkább azoknak a családtagoknak gratulálnék, akik eltűrik, elviselik ezt az idióta, időt és pénzt rabló hobbit. Családos ember ne akarja megmászni a Mount Everestet, és ne költsön milliókat ócskavasakra.

Persze... 2013.10.21. 10:38:39

@Csikós Zsolt: @504Laci: Csak mert az S100 Skodáim ugyanígy viselkedtek, ha egy pici falsot szívtak. Amúgy ugyanolyan, mintha nem lenne megfelelő szikra, főleg, mert tolásra könnyen indul. A régi aluöntvények meghúzáskor kicsit hajlanak, főleg a Skoda 2 csavaros porlasztótalpa. Síkba reszelve a karbi alját, megszűnt a jelenség.

pimpike_ 2013.10.21. 10:39:50

"..most már csak a rendszámot kell intéznem, és mehetek a guruhoz, éljen. Drukkoljanak, hogy legyen valami jó kombináció raktáron."

Csík!
Nem mondod, hogy még nem "foglaltad" le a MBW-120 -at ????!!!négy !!4!! :)))))

Csikós Zsolt 2013.10.21. 10:47:40

@szemeteske:

Ezzel csak két apró gond van:
1: névleges feszültségen volt az akku.
2: korábban melegen is simán forgatta. Ezen a névleges feszültségen.

@az_igazi_trebitsch:
Sárga cédula, poszt elején, Buzgómócsing úr. Ugye, ez a másik neve a Piszkos Fredben még?

megint 2013.10.21. 12:25:47

1000 bat/nap az átlag, szóval tovább is elég lenne Thaiföldön a lóvé, persze, ahogy már írták is, utána haza kell jönni.
az igazi.., ha minden igaz Csikós olyan szerencsés helyzetben van, hogy a felesége is támogatja ebben, egyébként sincs senkinek semmi köze hozzá.

NZ 2013.10.21. 12:42:02

egy hasonló sztori, csak itt még nincs meg a fény az alagút végén ;-)

princessvandenplas.blogspot.hu/

Inner Circle 2013.10.21. 12:59:41

Öreg benzinmotoroknál hasonló esetben időlegesen sokszor kihúzott már a bajból egy gyors gyertyapucolás. Valószínűleg lesz köztük koromfekete és / vagy benzintől tocsogó. Egyszer érdemes megpróbálni, mert nem egy nagy élmény kikapdosni a gyertyákat az út szélén (bár idővel belejön az ember, egy idő után egész jó lett a szintidőm), de ha sikerül, akkor legalább elindul (és továbbmegy) az autó. Ha meg nem, akkor legalább megnéztük, hogy jók-e a gyertyák :-)
Ja és Dezső soros motorjából egy kéjmámor lehet kivenni a gyertyákat pl. egy 16 szelepes Alfa boxerhez képest, annál elég ránézni a célszerszámra ahhoz, hogy az embernek az életkedve is elmenjen :-)

Csikós Zsolt 2013.10.21. 14:31:29

@Inner Circle:
Az egyik sajnos ferdén van betekerve (azt még Karesz sem bolygatta), de a többit kivettem, őzbarna, száraz mind. Ez a vicc.

Tizenkettő 2013.10.21. 14:37:49

El kell vinni Novoth Tibihez, még ha "analóg" autó is. Tud veszteséget mérni, tud járásegyenetlenséget mérni, ahhoz tud nézni egy gyújtást. Tud gyújtófeszültséget mérni, esetleg az egyenetlenségből még a hengerre is rá tud mutatni amelyik okozza, vagy éppenséggel ki tudja zárni, hogy jó vagy rossz a gyújtás. Lehet gázelemzést is csinálni rá, abból is kiderülhet pár dolog. Attól, hogy egyszerű gyújtása van meg szabályozatlan keverékképzése még rengeteg dolgot meg lehetne rajta mérni, és közelebb lehet kerülni a megoldáshoz. Én nem ismeretlen varázslókkal próbálkoznék, ha az ismerettségi körben van egy ilyen szakember mint a Tibi.

Tizenkettő 2013.10.21. 14:46:15

És arról volt szó, hogy a motor rendben volt, mert az olajnyomás az előírtnak megfelelő volt. De ettől még sajnos rengeteg más baja is lehet. Ki tudja milyen a hengerfej, nincs-e esetleg egy apró kis repedés, vagy egy sík nem megfelelő valahol, esetleg kitámaszt egy szelep. Én szétszedtem volna a motort, főleg mivel kint volt. Biztosan nem hagyom érintetlenül.

szemeteske 2013.10.21. 16:06:20

@Csikós Zsolt: "korábban melegen is simán forgatta. Ezen a névleges feszültségen"

Ez mit jelent pontosan, mert nem egészen értem?

Az, hogy az akku nyugalmi kapocsfeszültsége kielégítő még alig több a semminél.

mtk001 2013.10.21. 16:15:26

@Tizenkettő:
Meg lennék lepve, ha Novoth Tibi nem tudna legalább két műszert hadba küldeni és méréseket végezni ! :-)

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2013.10.21. 17:26:46

Csak "krómos" műanyag rendszámtartót ne tegyél rá, az nagyon fos.
Lehet kapni saválló anyagból préseltet, az igényes.
Igaz, 2990 Ft/db, dehát egy ilyen gépre az dukál.

Csikós Zsolt 2013.10.21. 18:11:50

@Tizenkettő:
De Árva András az öreg benzinmotorok messze földön híres specialistája. Novoth Tibi meg el van havazva az új autókkal, belefullad a melóba. Miért kéne váltanom azon, ami bevált százszor, és úgy van jól? Egyikük műhelye sincs közelebb hozzám.

@szemeteske:
Most hidegen jól forgat. De ha bemelegszik, nem. Nem is túl rég még a meleg motort is elég könnyen átforgatta.

@Linux-power:
Akkor te is távoztál, barátom, nem olvastad a sárga cetlit.

@Opel P1:
Eredeti német, krómozott, korabeli rendszámtartókat vettem rá három évvel ezelőtt Ornbauban, ne aggódj. Ennél sokkal többért ráadásul :-)

zoliee81 2013.10.21. 19:50:12

Mester!

Mikor viszel vele? :)

dr.oid 2013.10.22. 13:37:42

Drága Gazdám látom arcod
vívni fogunk hosszú harcot
Ódon Gépnek kényes lelke
láttam hátadat víz verte
Szép Dániel rólam papol
ugye tudod jól meglakol
az ki sértőn illet érát
Herr Barényi hagyatékát
jó stuttgarti munkáskezet
hej Gazdám a léc most rezeg
mormoljál el jó sok imát
ne engedj minden páriát
szép csillagom becsmérelni
mert makacskodó acélfelni
mit nem forgat öreg motor
s Dezsőd ezért téged okol
mint indián sápadt vadászt
aki miatt hosszú fohászt
intézhetnek éjjel-nappal
balgán végzett fehér vaddal
sok dicső ős szellemével
most szájukba nem jut étel
intelmemre eképp vigyázz
örömödet ne váltsa gyász
a sikert ne bú koronázza
fikázókat küldd a rákba
Ódon Gépnek kényes lelke
reneszánszát kiheverve
új testében újra éled
eltelt időd nem mind méreg..

alfax 2013.10.22. 13:51:24

@Schütii: én úgy tudom, hogy a kerekek külső oldala nagyobb íven kanyarodik, mint a belső és a kettő között fellépő feszültséget kiegyenlítve nyikorog a gumi.

Ez fokozódik, ha szélesebb a gumi, vagy jobban tapad.

Ez amolyan fizika, ezen futóműállítással nem lehet segíteni.
süti beállítások módosítása