Te jó ég, a végén még elkészül!

  2012. október 30. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes szerelés dezső ponton svedorszag ponton domsjö

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Május végén már Csabinál volt a fényezett kaszni. Egy hónapra rá benne lakott a motor, a váltó, a saját kerekein állt. Augusztus elején már lehetett nyitogatni-csukogatni az ajtókat (igaz, csak a hátsók voltak bent), ott tekergett benne az egész kábelezés, fent volt a tetőkárpit, az újonnan legyártott kalaptartó is bent figyelt, s a szélvédők is a helyükön feszítettek. Mutattam is a zasszonynak, hogy dik má’ Kati he, a zöld állólámpa ugyanebből a fázisból kevesebb mint két hónap alatt felállt, ugyanitt, a Csabi műhelyében. Oké, Dezső komplikáltabb autó, legyen hát három hónap. Nos, az most telik le éppen.

Én már érzem benne a nagy túrákat...

És mit látnak? Kettővel több ajtót, egy szem hátsó üléslapot, két ütközőt, különben nincs sok változás. Átkozott egy autó ez, annyi alkatrészből áll, mint egy egész Suzuki-gyár Esztergomban. És ha felkerül közülük ötszáz, az meg se látszik.

Bent van végre a kormányoszlop. Ehhez először le kellett bontani a napok alatt beépített pedálgépet

Ahogy ezt a rágós falatot az október 23-i látogatásomkor épp csócsáljuk, oldalra pislantok. Feltűnik, hogy Csabi szemhéja időnként megrezzen, miközben tálalja a látványt. „Látszik egyáltalán valami, hogy mennyit dolgoztam?” – kérdezi, és hallom hangján a letargiát, amin óriási erőkkel próbál úrrá lenni. „Olyan ez az autó, de olyan… Inkább már nem is mondom. Lemegyek alá szombat reggel, egész nap szerelek alatta, igazítok, kitalálok, aztán kijövök, és mintha semmit se csináltam volna. Másnap meg bonthatom le az egészet, mert kiderül, hogy valami másnak útjában van az egész, amit felraktam. Néha azt érzem – sose lesz már vége” – közli lemondóan.

Bálint az egyetlen, civilek számára is kezelhető mechanikai szerkezetet veti alá a gyerekpróbának. Az ajtózár az

Próbálnám vidítani, de nehezen tudom, mert én is csak a két hátsó lámpát látom. Meg az ütközőket. Bálint nyitogatja az ajtót – juhé, valami már autószerűen működik a sokmilliós hullán. A mérhetetlen szopás érzékeléséhez közel kell menni, be kell feküdni a kocsi alá, makróra tenni a digigépet, és lőni. Sok-sok képet. Csabi, hogy igazolja, nem a körme piszkálásával tölti napjait, minden alkalommal újabb, púposra tömött CD-t ad az elmúlt időszak dolgairól. Ez alkalommal kettőt is kaptam. Jelzésként.

Nincs még egy olyan alattomos autó, mint egy ilyen Ponton-Mercedes. Ez rosszabb, mint egy házsártos feleség és két bipoláris, menstruáló szerető, kombinálva egy túltenyésztett, meghülyülés előtt álló rottweilerrel. Ez az ennivalót adó kézbe is beleharap.

Csapágyazott ablaktörlőlapát-csonk, no és a háza

Nézzék csak, ez itt az ablaktörlő-szerkezet. Normális autóban egy villanymotor, egy fogaskerékpár, némi könnyű kis rudazat és két, műanyag hüvelyben súrlódó tengelycsonk alkotja az egészet. Nem így egy Pontonnál! Önindítónyi villanymotor, óriási, V-alakú, öntött ház, ez rezgéscsillapítottan kapcsolódik a rudazat egy részét magában foglaló, míves, sajtolt másik lemezházhoz, amelynek végein finoman csapágyazott, összetett tengelycsonkok – egy svájci óra, kérem, ennek autókhoz köze nincs. Tovább tart vajon, mint a modern, filléres vacak? Lehet, de hogy az élettartama ötvened részénél lerohad róla az otthonát adó autó, az is biztos. Tök felesleges technikai bravúroskodás.

Pedálszerkezet, főfékhenger

És itt a pedál. Most beszéljünk, mondjuk, a kuplungról, induljunk a cipőtalptól. Taposólemezke jön, rajta egy íves rúdon. Ahol a rúd átszúrja a kasznit, ott kívülről és belülről szél-, zaj- és visszacsapásfogó gumibetétek, amelyek mozogni tudnak fel-le, mert a pedálok ívessége miatt a rudak a luknak nem mindig pont a közepében mennek át. A gumibetéteknek külön lemezkupak jár, csavarokkal. És még csak most jutunk át a tűzfal másik oldalára, ahol a szerkezetek laknak.

Így fordul el a tengelyen a kuplungpedál karja. A két csavarra jön a kétkarú flansni, ami ricnivel csatlakozik a tengelyhez

A pedálból induló rúd itt vezet át a kuplungpedál karjára. Fenti végén tehát a pedált nyomó rúd, a lentinél pedig egy tengelycsatlakozás van. A tengelyhez pedig egy kétágú, szilentblokkos flansnival kapcsolódik ez a kar, ami a bal oldali karosszéria-hossztartón átbújó tengelyt ricnivel forgatja. E tengely a váltó mellett jön ki, a kardánalagútban. Itt a kuplung-kiemelővillát meghúzó rudazatot működtető karhoz kapcsolódik.

Ezek a perselyek mennek bele a pedálkarokba

Egyébként a másik oldalon, ahol még a pedálok vannak, a kuplungkar közös tengelyen van a fékpedál hasonló karjával. Mindegyik kar aljában lakik két-két persely. Zsírzógombok mindegyiknek. Illesztőalátétek. Ez mind el tud kopni. El is kopik. Most mind új. Ne kérdezzék.

Ez a tűgörgő-kosár megy a kuplungműködtető rudazat másik végébe. És még hézagolók, porvédők

A kar alja tehát a kétágú flansnival csatlakozik tengelyhez – a flansniban a szilentblokkok arra hivatottak, hogy a motor rezgései ne terjedjenek tova a pedálra. Természetesen a szilentek tönkre tudnak menni. Óriási mázlim volt, hogy nem kellett cserélni őket, mert rendkívül drágák. Át a hossztartón a váltó felőli oldalra. Itt az a rudazat-szakasz, amely konkrétan a váltóból alulról kiálló kuplungkiemelő villa alsó végéhez csatlakozik. Ennek az egyik végében tűgörgő-kosár lakik, hézagolók, seeger, porvédők… Persze, újakat kellett venni mindből. Hát. Fájt, rohadtul nem adják ingyen. Csabinak is fájt, mert mire összerakta az egészet, beleőszült.

Mint a Barkas - Bende Tibby megjegyzése

A fenti kuplungpedál-horror egy állólámpás Merciben áll egy szimpla perselyen elforduló pedálkarból, és egy rövidke kis rúdból, majd máris ott a kuplung főhenger, ami csővel csatlakozik lent, a munkahengerhez. Azt sem álom szerelni, de a két munkahenger cseréje azért megvan másfél óra alatt. A Ponton teljes rudazata? Alsó hangon másfél nap.

Pedálok, por-, rezgés- és visszacsapódás-gátló gumik

Ez az autó úgy túl van bonyolítva, mintha nem is autó készítése lett volna a cél, hanem csak unatkozó Öveges professzorok akartak volna létrehozni egy technikumi szemléltetőeszközt holmi debil diákoknak. Ide egy persely, oda egy tűgörgő-kosár, na, akkor erre biggyesszünk egy rezgéscsillapító lemezt, Dipl. Ing. XXX úr, zárjuk le alátéttel, seegerrel, porvédjük, zsírvédjük, a zsírzófuratról se feledkezzünk meg, abba kell zsírzógomb is… Az eredmény? Húsz alkatrész három helyett. Mindenhol.

A maga műszaki nemességében lélegzetelállítóan igényes a Ponton. Minden mai autó hozzá képest hitvány, eldobni való, kitalálatlan selejt. Csakhogy a Ponton ugyanúgy elkopik - ha nem gyorsabban -, mint a mai hitvány, autónak nevezett törmelékek (vicc volt), viszont sokkal-sokkal többe kerül, sokkal-sokkal nehezebb szerelni. A maga nemében csodálatos, lenyűgöző, kézbe vehető, érthető működésű, minden apró funkciójában kitalált szuperjármű. Mérnöki fejjel gondolkodva viszont egy agyrém. Kezdetleges és öncélú. Attól persze, nekem még nagyon tetszik.

Bent a fékcsövek is, Ide kell majd még a takarólemez

Ja, és a vicc, hogy a pedálgép alatt van egy kicsi, háromszög alakú, felcsavarozható lemez. Ha ez hiányzik, a sár, latyak, só bejut a szerkezethez a keréktől. Nem venni észre a hiányát, hiszen a tűzfal túlsó felén történik mindez, viszont onnantól az egész hóbelevanc rohamos pusztulásnak indul. Márpedig a Pontonokról ugyanúgy lehagyták ezt a lemezt a harmadik hozzányúlás után, mint ahogy a 190-es Mercikről el szokták veszíteni a motortér alsó burkolatát. Hogy ez Dezsőn megvolt-e? Mit képzelnek… Majd Csabi készít, már van fotóm róla.

Nem tudom eléggé kifejezni szavakkal azt a bálna-nemiszervet, amelynek elfogyasztása során egy ilyen komplikáltságú veteránautó előáll. Úgy, hogy jó legyen, mert összehányni, nyilvánvalóan, lehet töredék idő alatt is.

Ez elég okádékul néz ki - a régi olajnyomás-vezeték a műszerhez

Hogy is szól a legenda, hogy Nyugaton nem tákolják ezeket? Ehem. Az én, kultúr helyről (Svédország) származó, meglehetősen eredeti Pontonom szinte mindene berhelt, fusizott, elhanyagolt volt. A törött munkahengeres fékek. A széthullott futómű. A taknyalt karosszéria-csomópontok. A széjjelbuherált váltórudazat. A más autóba való vezérműlánc. A három darabból összetákolt sebmérőspirál. A felismerhetetlen alkatrészekből kendácsolt olajnyomás-vezeték az olajnyomás-mérőhöz. A rémületes, találomra összehányt alkatrészekből álló pedáltengely. A háromféle felni. A darabokra hullott, simára köszörült, funkcióját vesztett kardánflansni, amit visszatettek, hogy ne látsszon kívülről a hiánya. A borzalmas fűtésrendszer… Á, egy huszonöt év fölötti kocsinál tényleg ne számítson az ember sok jóra.

Ja, persze. A fűtésrendszer.

Az átkozott, sok papírkürtő

Ez a Pontonnál két, különálló csatorna, mindkettő a motor egy-egy oldalán fut végig a lámpák és a maszk közötti, kis rácsos lyuktól elindulva. Elemei (egy oldalon): első papírkürtő: benne bogárfogó rács, utána (egy-egy) szellőzőmotor a légáramban. A rács nálam fullra tömődve bogártetemekkel, kicsit szétrohadva, úgy, hogy levegő nem jött át. A motorok – mivel egész életükön át megkapták nemcsak a menetszelet, de az esőt is – felismerhetetlenségig oxidáltan, bár, elméletileg működőképesen kerültek elő.

Bogárrács bogármentesítve

Az első papírkürtő után egy rövid, üres fémcső jön, majd következik egy benti, nagy papírkürtő, a motor mellett. Ebben megáll a víz, ezért a kocsi ötéves korára elrohad. Azért van papírból, hogy ne zúgjon, a különféle börzéken, neten kapható, műanyagból, fémből utángyártott elemek csak szemre jók, használatra nem. Amikor egy ilyen autó új volt, ezek a papírkürtők nyilván olcsó, eldobható alkatrészek voltak, minden második olajcserénél újat tettek be, akárcsak ma a szervizek egy Skoda Fabiánál pollenszűrőből. De a papír készítőformák eltűntek, ma már senki nem gyártja őket, egy igazán jó kürtőért 400 euró magasságában is elkérnek.

Ez a nagy papírkürtő, ami mindenféle anyagokból lett összetákolva. Tetejére csak illusztrációként rátéve az első kürtőből származó bogárrács

Pedig ebben a kürtőben lakik a fűtésrendszer lelke. Például a kicsi, majdnem négyzet alakú radiátor, tetején közvetlenül a csappal. Meg a műszerfalról karral, bovden közreműködésével vezérelt terelőlap, amely nyitja, illetve elzárja a légáramot.

Szilóval beletákolt hőcserélő, azaz fűtőradiátor

Nos, az én papírkürtőimet agyonragasztgatták, van, ahol olvasni lehet a Sydsvenska Dagbladet, amit betömtek, hogy valami anyag legyen, ne csak ragasztó. A radiátorokat vastag szilóval beragasztották, „utoljára még jó lesz”-alapon. Most csak úgy jönnek ki, ha az ember széttépi a csövet.

Ennek a flepninek a fele, bizony, hiányzik. Tehát ez egy felepni

A flepnik közül pedig az egyik nincs meg, a másiknak csak a fele van rajta a tengelyen, a többi része letört. S ez a tengely így nem tudja mozgatni magát a flepnit, mert elforog a maradékban a négyszögletű tengely. Szerencsére a Dunaföldvárról, Tibortól vett kürtő – bár az is buherált, mint mindegyik, de közel sem annyira – tartalmaz egy jó flepnit, valamint a papírtest egy része abból használható is. Egy másikat azóta leütöttem az ebay-en – nevezett kürtő darabokban, de van hozzá flepni, merevítő lemez. Valahogy majd összeáll két jó. Sok epoxival, üvegszálas hálóval például

Bal oldali fűtőmotor elölnézete. Mintha a Titanicról jött volna

A szellőzőrendszer további része egy illesztőcső, amiből egyik irányban a műszerfal egy-egy szélén levő, elzárható rostélyhoz (nekem egyikben sem volt meg a terelőlapát, ezért már jó régen vettem kettőt Németországban) vezet. Egy másik lefelé, a lábhoz, a harmadik ág a szélvédőhöz, két, papundekliből készült, porszívófejhez hasonló izéhez visz. Az egész rettentően komplikált, sérülékeny, elfogyékony, minden alkatrésze szinte beszerezhetetlen. Igazából egy trágyadomb.

Kukába való kézifékkötél. Vagy mégsem?

De Csabi magától is belemegy mindenféle feszengős szituációba, ő már csak ilyen, a rossz fajta bogyót szedi. Például nekiállt a kézifékkötélnek. Mondtam neki, hogy elviszem a Haudekhez, készíttetek minta után újat, de legyintett – ez itt egy eredeti Mercedes-bovden, nem szálkás, a sodrony nem rozsdás, csak a háza pocsék. Megmenti inkább, mert ennél jobbat úgyse tudok csináltatni.

Lehántott héjjal a kézifékkötél-ház

Tehát nekiállt, kihúzta a belét, lehámozta a kopásvédőket, majd a külső héjat, ami szakadt volt. Előbukkant az acélszalagból rugószerűen tekercselt ház. Ezt drótkorong és rozsdaoldó applikálásával, módszeresen, bőséges időt rászánva újszerűvé tette. Majd némi munkával fémtiszta lett az egész betét, a végek is. Jöhetett a több méternyi zsugorcső, rá a tokra. A rámelegített zsugorcsőre az eltakarított kopásgátló csődarabok. Majd – hogy ezek el ne csússzanak – arra is adag zsugorcső. Bele a teljesen felújított bovden, és voilá, előállt a vadiúj, ötven éves rögzítőfék-kötél. Egy nap alatt meg is volt vele, tényleg szuper, de hát…

Rozsdás és lukas volt a hátsó támla szövetének a széle. Ide szürke műbőr jön, azonos színű az első ülések szélével

És persze a kárpit, az a fránya kárpit. Mint a legutóbbi posztban már jeleztem, a hátsó ülés támlájáról kiderült, hogy a széleken rozsdás, szakadt rajta a szövet. Azóta már kárpitosnál van, sőt, talán el is készült, persze csak az után, hogy Csabi a teljes vázat és a rugókat rozsdátlanította, lefestette. Az ülőrészen is, ha már ott volt. Még jó, hogy az első ülések – amelyeket én javítottam – nem kaptak ennyi nedvességet, ott csak a törött rugókkal, ellapult tömőanyaggal kellett megküzdenem.

Készül az új sárvédőperem-védő váza

Nem mintha az apróbb tételek olyan felhőtlen, karácsonyi boldogságot okoznának. A hátsó sárvédők belső élén, ahová az ajtó csukódik, van egy szövetcsík, íves lemezre húzva. Ez adja az ajtónyílás belső élén végigfutó díszítő-védő takarócsík egy részét – egyébként ez a hurkás, vajsárga anyag nagyon hozza a háború előtti autók hangulatát, az ilyen pici részleteknek óriási a romantikájuk, kincs, ha megvannak.

Felszerelve a kész sárvédőperem-védő

Nos, az egyik ilyen sárvédőre tehető ívnek nem volt meg a fémbetéte, helyette négy darab, szögletes kis lemezke meg valami tömőanyag próbálta kiadni az ívet. Nosza, elő friss lemezzel, filctollal, lehetett szerkeszteni újat. Olyan lett, mint a gyári, rá a szövet, nézzék, milyen szép.

Mindenféle módszert kipróbált, végül nekiállt elvékonyítani

Akadtak gondok a küszöbgumikkal is. Az enyém mind szakadt volt, de szerencsére ezek rendelhetők, sőt, színt is tudtam választani. Még két évvel ezelőtt megvettem őket, és mondhatom, az ember ilyenkor a restaurálás végén, amikor szombatonként már a tyúkszeméről tépett bőrt is árulja a PeCsában, minden ilyen előre megvett és megnyugtatóan rendezett tételnek örül.

Egészen addig, amíg a Csabi fel nem hívja. Ezek az utángyártott gumicsíkok, akárcsak a küszöböket a végeiknél és középen illesztő, utángyártott gumidarabok, nem méretpontosak. Konkrétan két és félszer vastagabbak, mint a gyári volt. És a jó Csabi, akárhogy is küzd, nem tudja feltenni őket. Egyrészt a hajlítás utáni részük (ahol vízszintesből függőlegesbe átmennek az ajtónyílásnál) mindig visszaáll egyenesbe, a ragasztó nem fogja meg ezeket. Ha megfogja, az ajtók nem csukódnak tőlük trendesen.

Elvékonyítva már szépen ott maradt, az ajtó is szépen csukódik

Végül – miután megbeszéltük, hogy nem lehet másfajtát kapni, ezzel kell együtt élni – Csabi fogta, és a széleken lecsiszolta őket Dremellel. Olyan jó négy centi szélességben, csak, hogy legyen valami szórakozása is végre. Egy köhintés, tüsszentés, kézremegés az órákban mérendő köszörülés alatt, és átlyukad a méregdrága gumilap. Pedig tüsszögnie, köhintenie lett volna miért, a műhely ugyanis tele lett gumiporral és füsttel, mialatt ezeken a darabokon munkálkodott. Mit lát ebből a tulaj pár héttel később? Hogy az általa vett, gyári új küszöbgumik vasaltan feszítenek a küszöbökön. Ha nem elég beszédes a mester, soha nem tudja meg, milyen dráma van a mögött, hogy ilyen szépek legyenek.

Mindig elcsúszott a gumi- és vászonkéder az elemeken. Végül odaragasztotta, úgy a tuti

Aztán, persze, a sárvédők karosszériával találkozó éleihez tett illesztőgumik is mind el akartak mászni felrakáskor – ha az elem állt jól, akkor a négy-négy részből álló csík valamelyik darabja mászik odébb, ha leveszi, és visszahelyezi őket jó pozícióba, a sárvédő nem akarja megtalálni a helyét. Ebbe bele lehet hülyülni. Végül fogta, és felragasztotta a csíkokat. Így ni. Most ugrálj te szemét, ha bírsz. Ezt én mondtam, Csabi nagyságrendekkel úrabb ember nálam. Úgy is állnak Dezsőn a sárvédők, ahogy még a gyári képeken sem.

Megy a berneres üregvédelem

Egyébként Csabi pont azokat a módszereket alkalmazza, amiket a legmodernebbeknek tartanak a német Oldtimer Praxis és Markt újságban: Berner üregvédő viaszt (a Mike Sander’s zsír a használt, már talán kicsit rozsdás autók üregeibe való), illetve viaszcsíkot tesz a felszerelendő karosszériaelemek érintkezési felületeire. Minden alkalom kellemes meglepetés, amikor meglátogatom őt és művét.

Megzsírozva az új flansni

A legutóbbi posztban említett új kardánflansni hajszálpontosan jó lett, ezért Csabi össze tudta rakni végre a teljes hajtásláncot. Nézzék csak, milyen kevés látszik ebből a központosító flansniból, amikor a helyén van! Igen, az az alumínium csík az… Vajon milyen röntgenszem kellett volna ahhoz, hogy észrevegyük Dömsjőben – a teljes belseje hiányzik?

Ott, az a kis alumínium, ami kilátszik a központosító flansni. A lényeg szem elől rejtve van

Majd következő akcióként formára hajtotta a zöld Ate-fékcsöveket is, amelyeket Torjay Laci szerzett nekem, eltakarította a fékelosztót, beszerelte a rögzítőfék-rendszert és a teljes hidraulikus rendszert is. Igen, az egyik oldalon új, a másik oldalon megjavított csigával…

Zárak felújítás előtt

Ha már ennyire belelendült, a tökéletes, szinte újszerű zárjaimat is mind felújította, mert azok úgy szépek. Meg persze az összes többi zár – géptető, csomagtartó, cilinder – is megújult a kezei alatt, egyszerűen gyönyörűek, szóhoz sem jutok.

Lámpák félig készen

Nekihasalt a lámpáknak is. Kiderült, hogy a foncsorok most is nálam vannak. Gyorsan elvitettem őket Gyömrőre Göbivel, darabját háromezerért gyönyörűen megcsinálták, már Csabinál vannak. A hátsókat is módszeresen kipucolta a drága mester, be is tette a helyükre (némi viaszos üregvédés után), de így, felszerelve látom csak, hogy az, amelyik még az autó sajátja, és nem kapott pofont a balesetben, cserére szorul. Túl szép ugyanis a másik, amit vettem a törött helyett – igaz, az meg az ötödik volt, amelyiknek az állapota végül megfelelt.

Azóta abból is ütöttem egy másikat a német e-bay-en – most várom a postást, hogy meghozza, nagyon izgulok. Kiváló állapotúnak ígérte az eladó, de a kép pocsék volt, az ár jó – bármi kiderülhet. Mindenesetre ez az eladó is azok közé tartozik, akik a kelleténél sokszorta több felkiáltójelt használnak írott szövegben, az ilyen csávókról pedig egyéb elmebaj is ki szokott derülni. Nem tudom, azért reménykedem.

Viasz az első lábtérben is

Kész a teljes aljalemez is. Elöl a Pontonban fapadló van, centikkel a lemez fölött. Miközben Csab a teljes üregvédelmet végezte – és higgyék el, az én Pontonom üregei most olyanok, amiről Barényiék nem is álmodtak – az első lábtér is kapott egy kis viaszt. Erre ment fel a fapadló. Hátra, a lábtér merevítőcsíkjaiba belemelegítette a méretre vágott bitumencsíkokat, aztán elgondolkozott.

Hátsó lábtér merevítéseiben már rezgéscsillapító bitumen

Az autó szőnyegezése megvan, eredeti, ez csoda. De mivel ötven éves, ezért eléggé rideg, sok gyűrésre biztosan eltörik. Ha a padló így marad, kicsit hullámosan, két-három év, és vége az eredeti, szürke gumiknak. Nem, nem maradhat így, egy Csabi-lelkivilág harmincéves távlataiba nem fér bele az ilyen. Sebtében kiszámolta, mennyi bitment hoztam, kijött, hogy marad egy-két tábla. Tehát beleszabott két teli négyzetet, a padlóba, rátette a meglevőkre, így már kvázi teljesen sima a felület. Sóhajtás, rezgő szemhéj, szőnyegnek lenni hosszú élet.

Rozsdás ütközőbelső

Na meg az ütközők. Három felújított felet vettem kint, Edmundnál Németországban, két évvel ezelőtt. Felújítottat, ja. Mondjuk, hogy szinte felújítottat. Belül azonban kettőn a két év (meleg, száraz helyen való) tárolás után kijött a rozsda. Nem is kevés. Egy jobb hátsó felet pedig egy fél éve vettem, mert elkezdtem nézegetni Dezső képeit, és rájöttem, hogy az újfajta kinézetéből nagyon kilóg majd a kicsit girbegurba saját, megmaradt fél krómja. Kis horpadás volt a vett elemen, Csabi azonban azt javarészt ki tudta hozni belőle.

Örültem ennek a félnek is, mert a Ponton az az autó, amin sose marad meg épen a hátsó ütköző. Gömbölyű és hosszú a fara, kicsi a hátsó szélvédője, mindenki kábé évente egyszer letolatja. Maga a lökhárító nagy felületű, nincs rajta gumicsík, rettentő sérülékeny, ráadásul nem is valami masszív. Mind horpadt, a többség lukas. Egyetlen helyről kapni újat, Vietnamból, ahol egy angol faszi gyártja ezeket, mert ott olcsó a munka, nincs környezetvédelem. És még így is megfizethetetlenül drága a szett, mire ideér, ráadásul rozsdamentes anyagból készül, ezért az eredetihez képest kicsit sárgás a színe. Nem, jó lesz nekem az enyhén horpadt eredeti is, másnak ilyen se nagyon van.

Norbinak is tetszik az új első lökhárító

Az ütközőkkel való molyolás önmagában elvitt vagy öt napot, hiszen nemcsak, hogy fémtisztára kellett takarítani a belső oldalukat, majd kellően rozsdátlanítani, alapozni, festeni, hanem a teljes, a kamion behatása miatt elgörbült tartórendszert is újjá kellett építeni.

Új kipufogódob Csabi által biztonságból újrafényezve

Aztán még az újonnan vett kipufogódobot is lepucolta és újrafestette a drága mester még drágább aranykeze, mert az nem lehet, hogy az első csőrész és a hátsó dob más árnyalatú legyen. No meg, nem is bízik ő más munkájában, még a gyáréban sem. Még szerencse, hogy a kipufogórendszer többi része csak a felületén volt rozsdás, meg lehetett tartani. Azzal is akadt meló.

Kábelköteg felgumipókozva

Megkaptam cédén azt a képet is, amikor a kábelköteget ötven centinként felgumipókozta a mennyezetre, hogy tíz centinként szétfejtve megtalálja az összes sérült, elöregedett részt. A megmaradt vezetékek végén is kicserélte a sarukat, felújította a biztosíték-táblát, mindenhová új alátéteket és csavarokat tett be.

Bonyolult egy szemétség a kormányváltó-rudazat

Felesleges említenem talán, hogy bár Csabi szétszedéskor mindent fotóz, mindenről jegyzetet készít, és mindent megjelöl, hogyan megy majd vissza, így, hogy a kopott elemek helyére újak kerültek, persze semmi sem úgy van, ahogy kellene. A váltórudazatot például jelre összerakta, majd kiderült, hogy a tűzfaltól nem lehet kapcsolni egy teljes fokozatsíkot. A csuklók, perselyek kopottsága miatt ugyanis odébb tettek mindent a ricniken, majd a tűzfalat szétkalapálták, hogy nagyobbakat tudjanak mozdulni a kapcsolóelemek. Most minden a helyén, tűzfal kiegyenesítve, tehát így már rossz a váltó. Ott is küzdött egyet az anakonda szorításában, méghozzá úgy, hogy retteg tőle, hogy megsérti Király Tomi gyönyörű fényezését, pedig ilyenkor egyfolytában a sárvédők tetején kell feküdni. De most jó.

Öt felni, öt csirkeitató

Apropó, Tomi: végre elkészült a felnikkel, dísztárcsákkal. Eddig nem volt sürgős, mindig mondtam neki, hogy ráér, mert Dezső kórházi ápolása még hónapokig eltart, de most, hogy lábadozik a beteg, rátelefonáltam – kéne a felni. Ott az öt kerék Csabi raktárában, Tomi készített nekem hozzá öt dísztárcsát is, hogy akkor is maradjon, ha elvesztek egyet. Minden rugós dísztárcsa-rögzítő elemet lefúrt a felnikről, külön festette, majd zsírozta őket, a felniken pedig a fémig letisztított, de kráteresre mart felületet pontosan úgy simította, mintha karosszériát fényezne. Hát nem gyönyörűek?

Pimpómentesített, gyári műszerfal-műbőr

Bent van a műszerfali műbőrök java része is. Ezeknek a hátuljáról egy barátom lemaratta a rozsdától (mert befolyt a víz a szélvédőnél) pimpóssá vált szövetet, mely pimpósság az utastér felől is csúnyán látszott. A szövet itt nem a puhaság miatt kell (Barényi ekkor még nem jutott el a biztonsági műszerfalig), hanem hőkompenzációs szerepet tölt be. A műszerfal alapját adó lemez és a műbőr hőtágulása ugyanis jelentősen eltér, előbb-utóbb elengedne a ragasztó. Kell közéjük réteg, ami önmagában kicsit nyúlik, s egyik felén a műszerfalhoz, másokon a műbőrhöz ragad – nos, ez egy vastag, puha, gézszerű anyag. Így működik a tükör-, illetve pillangóablakzár-ragasztó is, ahhoz is adnak egy kis darab műanyag hálót.

Ez a pocsék kilincs, amit Csabi egészen tűrhetővé varázsolt

A kilincsekkel is akadt egy kis bibi – tudják, az ismert, negyvenezer forintos telefon felvillant a Samsungomon. Ezek a telefonok mostanában egyre kevesebbe kerülnek, viszont - sajnos - egyre gyakoribbak. A múltkor már írtam erről a kilincs-mizériáról – régebben vettem három baromi jó, meglepően olcsó kilincset. És egy szépen felújított, de a felújítás során lyukasra mart negyediket.

Nos, jó hír, hogy Csabi fémragasztó és krómfesték segítségével viszonylag szépen megmentette a lyukas kilincset is. Még jobb hír, hogy azért vettem én is egyet, ami képen nagyon szép volt, de az eladó nem tudta megmondani, hogy előre, vagy hátra való-e. Márpedig a kettő nem keverhető össze, a beakasztó fül más a belső oldalukon, de mérni nagyon nehéz, egymás mellé kell tenni őket, hogy az ember lássa. Most várok, rövidesen megjön.

Lassanként elérkezünk az utolsó hiányzó tételekhez. Például a tankfelújító POR-15-ös készlethez. A mai, ólmozatlan benzinek oktánszámát durva, savas komponensekkel emelik, ami a veterán járművek tankját némi állás után alaposan szétmarja. Régen azt mondták, télire töltse teli az ember a tankot, mert a bent maradó párás levegő árt, most inkább az a módi, hogy az ember leereszti a benyát, mert annál jobban semmi nem mar. Aki hosszú távra tervez egy veteránnal, vagy esetleg utálja, ha lépten-nyomon lerohad a benzinnel a karburátorba ömlő rozsdarögök miatt, az kezeli a tankot.

Nem lehet feltenni a kipufogórendszert, amíg a tankfelújító meg nem érkezik. Máskülönben lehet szétszedni a fél autót

Az Oldtimer-Perfektnél lehet kapni ilyen POR-15 szettet itthon is, és ha megnézzük az amerikai árat, nem drágább, mintha onnan vesszük és megfizetjük a szállítást, ráadásul a termék gyúlékonysága miatt kevés eladó küldi Európába. Először mechanikailag rozsdamentesíteni kell a tankot (beleszórt söréttel, anyákkal, kavicsokkal, betonkeverőn fél-fél napokat forgatva), majd rozsdamentesíteni az első lével (újabb forgatás), zsírtalanítani a másodikkal, majd két-három-öt menetben bevinni a polimeresen térhálósodó, tehát egyetlen molekulává összeálló végső festéket. És forgatni minden alkalommal sok-sok órát. Pepecs munka, nagyon kéne csinálni már, mert fogy az idő, de sajnos már hetek óta nem érkezik meg az Oldtimer-Perfekthez a szállítmány. Telefonon hetente érdeklődöm a tulajnál, de nincs hír. Tipródom – rendeljek külföldről? És ha az is hetekig jön?

Nemsokára át kell ugranom Borsi Mikihez is, hogy a két Ponton-órám közül legalább egyet rendbe tegyünk. Ez egy VDO, amelyen egy elektromágnes bő egypercenként felhúz egy rugós szerkezetet. Csodás, nagyon negyvenes-ötvenes évekbeli tárgy, működnie kell, anélkül nem Ponton egy Ponton, bár az információs anyagok szerint akad az ilyennel is szívás bőven. Például a krómperemet (iszonyú sérülékeny), a mutatókat muszáj levenni a szereléshez, ehhez viszont speciális leszedő szerszám kell, mert ezek itt nem úgy rögzülnek, mint a normális órákon. Nekem mindkettő jár, de mozdítást követően megáll. És koszos, mint a bűn.

Oldalajtó-betétek nélküli bakelit-készlet

No és a bakelitek… A régebbi fajta Pontonokban (a nagyokban mindben) fa volt az ablaknyílások, a szélvédő körül, s a műszerfalon is. A kései kis-Pontonokon viszont bakelit betéteket használtak. Bár ezeket ma általában lemattulva látjuk az autókon, új korukban polírozott, fényesek voltak, hunyorítva szinte fának néztek ki.

Dezsőéi közül a jobb oldali ajtóé törött volt, a műszerfal kapcsolósorát magában foglaló darabról pedig hiányzott egy csík és az egyik sarka repedt volt. Előbbiből vettem egyet, majd eltörtem. Vettem egy másikat, az jó lett. Utóbbiból már van két tartalék – egyiket a Bartha Laci-féle szétrohadt szörnyetegből mentettem ki, de az súlyosan karcos, beleflexelt és matt, a másikat vettem egyet egy börzén, az gyönyörű.

Felül az autó eredeti kapcsolótáblája, alatta a rémes horror-Pontonból kibontott elem, az alatt a börzén vett csúcsszuper. A középső lesz a nyerő

Csabi elém tárta a hármas garnitúrát. „Na, melyik szín legyen? Mert a tiéd, ez itt, fekete. Lefestették, nem is valami szépen, mint ahogy az autó összes többi bakelitjét is. Ami a bontott autóból jött, az meg ennyire csúnya. Szerintem az a jó, amit hoztál börzéről, azon viszont akkora a luk, hogy átesik rajta az indítógomb…” – vázolta.

„Khm, olyan, mint az utolsó…” – rebegtem, és féltem, hogy a nagy ember most először összetörik. Ezt már nehéz lehet bírni idegekkel.

„Na, jó, csak reménykedtem, hogy megfelel a fekete is. Mert mire lecsiszolom az összes elemet, majd felpolírozom őket, az is lesz vagy egy hét. Nézd csak, innen, a szellőzőkarok süllyesztékéből, ahol negatívban van, és a nyilak festettek, például alig akar majd kijönni. És ezt nagyon könnyű hullámosra csiszolni, mert puha az anyag, kell valami fix befogatás, hogy egyenletesen lehessen dolgozni” – sóhajtotta a mégsem összeomlott Csabi.

Ott a műszeregység. Annál is van bakelit

Szerencsére a vett elemekről legalább a festéket nem kell leszedni. És a középre menő, 180-as feliratot tartalmazó takaróelemről sem, mert ahelyett vettem egy hangszóróbetéttel ellátott, rádiós konzolt – gyárit. És van régről egy Pontonba való Becker Europa rádióm, igen jó, de nincs meg az előlapja, rossz gombok is voltak rajta. Olyanból már jó van. Egy ilyen rádió értéke alsó hangon 200 euró, de boltban 400 fölött árulják – nem olcsó dolog tehát. Viszont két éve vadászik lekerekített sarkú, hullámos, krómozott, eredeti előlapra, de sose láttam még eladót.

Végül kínomban megkérdeztem Bandit – hogyan mondják németül, hogy előlap? Frontplatte – bökte ki a nyilvánvalót. Hát persze, én hülye… Ráfeküdtem a netre, fél óra alatt megtaláltam a Königs Radiót. Ahol MINDEN van a régi autórádiókhoz. Mercedeshez, BMW-hez, Bogárhoz, Fordhoz, régi angol és olasz autókhoz komplett, felújított, garanciális készülékek, választhatóan MP3-, iPod-bemenettel vagy anélkül. Igen, a 170-es, csőrös Merci csöves rádiója is kapható potom 1400 euróért. Fantasztikus oldal, ott minden van. Nem olcsón, de ha máshol nincs…

Königs standját láttam már többször börzéken, de nem gondoltam, hogy ekkora nála a választék. És igen – volt nála előlap 45 euróért, hangszínszabályzó gomb 8-ért. Egy 60-asért most már útban van az egész, lesz egy teljes Beckerem végre, vihetem Csabihoz. Hogy csak 12 ezerért vettem anno a Beckert? Na és? Mázlim volt. Ráadásul innentől a kétszeresét-háromszorosát éri. Az ilyenen nem szabad gondolkozni, még ha az ember felesége este ájultan rogyik is össze a konyhában az örömhír hallatán – drágám, képzeld, ma tizenhétezer forintért lett egy műanyag előlapom és egy kis tekerőm a Ponton Beckeréhez!

Mint a legfinomabb savanyúcukrok: Ponton index, no meg parkfény is

Naja, egyre kisebb a népszerűségi faktorom otthon. Kezelésként egyfolytában azt skandálom nekik – kitartás, kitartás, mindjárt vége…

Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2012.09.30. Alagút vége? Az a mozdony lámpája…
2012.07.22. Dezső keréken!
2012.06.10. Vakul, aki látja
2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1004877687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem kéne... 2012.10.30. 22:09:21

@Csikós Zsolt:

faszért nincs valami egyszerűsített lájkgomb szerű basz a blogfelületen.

Roncskutya 2012.10.30. 22:13:59

jó ilyen híreket hallani főleg az ember születésnapján! :D

rATdrAgOn 2012.10.30. 22:18:37

Hümm, ez a tankszétrohadós műsör nemrég volt nálam is soron. Először lerohadt a csonk vége, olyan húsz év után, majd szétrohadt a tank teteje is. Mindkettő cseréje kábé isteni szerencse volt. :)
@Csikós Zsolt: Dezső meg szoborszép lesz, tényleg ki akarod vinni az útra? Akármikor? :) Én nem merném, mert egyrészt, amennyiben van - mondjuk ez veteránnál kábé tizedrangú kérdés - de ha valami régiswiftes elméri a féktávot és durr... a kötelezőjére az összeget még az unokái is fogják fizetni. :D

nem kéne... 2012.10.30. 22:19:27

@Csikós Zsolt:

bírja.
van egy barátom, most rángattuk elő a hatosát valami két év állás után.
előtte összetörte rajta a kartert, szóval az olajat le kellett róla engedni, mert különben az autó maga tette volna meg, de a beüzemelés az annyi volt, hogy olajat bele, akkumulátort bele, mehetünk.

Roncskutya 2012.10.30. 22:19:31

@Csikós Zsolt: 1991 az autóm
Lada 2107 a kasznizáson kivűl mindene gyári (kipuff rendszer fékekek,hf tömités stb)
egy Mercinek illik 40 évet kibírnija minden különösebb hiba nélkül hiszen német technika:
(karbatartás=világvége+vissza,elhanygolás=eszméletlen szívatás)

nem kéne... 2012.10.30. 22:21:21

@Csikós Zsolt:

van rá használható megoldás.

Csikós Zsolt 2012.10.30. 22:25:33

@Roncskutya:

Pöttyet leegyszerűsíted a dolgot... Akkor tele kellene lennie az utaknak Pontonokkal, Fecskékkel, állólámpásokkal, 123-asokkal. Utóbbiból látsz párat. Hova lettek? Mindet összetörték? Mind elkopott. Frászt. A többségük porrá rohadt.

Valamennyi közül a Pontonok voltak a legcudarabbak. Teljesen zárt üregek (sós latyak bement, de kijönni nem tudott), nulla festék belül (bizony, pőre lemez volt mind), feszültségek a kezdetleges pontonkarosszériában. Én akkor voltam gyerek, amikor ezek a kocsik 10-15 évesek voltak. Porrá volt mállva mind, amit nem garázsban tároltak.

De a posztokban erről már nagyon sokat papoltam, most csak ismétlem.

Roncskutya 2012.10.30. 22:39:32

@Csikós Zsolt: végig is olvastam mindet én is nagy W123 mániás vagyok viszont ismerem a német mérnőkök ész járását hermetikus zár=zéro rozsda a francokat a pára mindig utat talál magának és ha nincs szellőzése akkor még rosszabb
a régi szoci verdákon volt szokás mindennel be tömni a gyári lukakat és utána csodálkoztak hogy szét mállott a kaszni 5 év alatt
rossz szokásom minden vizgyűjtő helyre a kaszniba lyukakat furni és 2 évente üregvédözni a motorokat és az autómat is de eddig még nem volt gond vele

Csikós Zsolt 2012.10.30. 22:49:25

@Roncskutya:

Meg kell nyitni mindent, Mike Sander'st bele, oszt jóvan :-)

nem kéne... 2012.10.30. 23:01:05

@Csikós Zsolt:

...és utána még egyszer megnyitni mindent, különben úgy jársz, mint a bendetibi, akinek a jobb hátsó ajtajából személyesen engedtem le két liter vizet.
:)))

Csikós Zsolt 2012.10.30. 23:01:46

@nem kéne...:
Erre figyelni kell üregvédelem után, te is tudod...

deepwing 2012.10.30. 23:03:54

Meg tudnád mondani, a mercik meddig készültek mechanikus szelepállítással?

Roncskutya 2012.10.30. 23:04:38

@Csikós Zsolt: jó az olvasztott gépzsír is (az van gyorsan olcsón ismerös 20éve azt használja és kasznis is eddig nem is volt gond :)) meg a sót le veretni télen a verdáról
mostam már -10 be is autót de a só lejött de rá is fagyott a víz az meg nem érdekes
lehet hogy a régi verdákkal többet kell törődni viszont meg is hálálják és és élmény velük utazni akár a balatonra akár külföldre
én élveztem le Simsonozni 110 km a balatonra meg vissza is
csak az becsmérli a régi járműveket aki eddig még nem ült benne és nem érezte meg a varázsát

hofi601 2012.10.30. 23:07:17

@Csikós Zsolt: Ha jól számolom, ott a 'ződ' szobor, ott a Bianchi, és lassan kész a Ponton. Melyik fog az utcára kerülni? Vagy beáldozzátok a nappalit? :)

dr.oid 2012.10.30. 23:14:31

no problemo nem lesz nyomor
ha majd elkészül a Szobor
hetykebajszú Dieter hívja
Werksmuseumba felírja
Dezső ungarische Ponton
gazdája Csikós megbontom
hűha itt is-ott is baj van
a svéd füle mögött vaj van
COTY Mitglied MB Tudor
az ebayen addig kotor
addig túr és kutakodik
jó szakikkal tanakodik
mire mind végigcsinálja
fabrikneu lesz a verdája:D

dr kíváncsivagyok 2012.10.30. 23:17:46

" Nem így egy Pontonnál! Önindítónyi villanymotor, óriási, V-alakú, öntött ház, ez rezgéscsillapítottan kapcsolódik a rudazat egy részét magában foglaló, míves, sajtolt másik lemezházhoz, amelynek végein finoman csapágyazott, összetett tengelycsonkok – egy svájci óra, kérem, ennek autókhoz köze nincs. Tovább tart vajon, mint a modern, filléres vacak? Lehet, de hogy az élettartama ötvened részénél lerohad róla az otthonát adó autó, az is biztos. Tök felesleges technikai bravúroskodás."

Ez kissé szentségtörés...és pont tőled ?!

sga 2012.10.30. 23:18:41

2012.02.28 01.05: "A világ legjobb ajánlatát vázolom az olvasónak: másfél millió forintnyi euróért itt-ott javítandó, negyvennyolc éves Mercedes, Domsjőből. Zsííííír, igaz?"

Ja, a hülyének is megéri :)

Még ugyanonnan: "A zöld Merci sajnos szobor lett, nem autó, és ezt előre tudtam, amikor készült, de fogalmam sem volt róla, hogyan tudnám elkerülni. A klubunkban különben állandó beszélgetéstéma ez, hogy a nagyon szép, vérrel és verejtékkel elkészített csodaautót borzasztó nehéz szívvel használja mindig az ember, miközben a kicsit foltos, leütött, még kedves állapotú, de közel se tökéletes kocsikat viszont sikoltozó orgazmus közeli állapotban gyűrjük mindig. A jó veteránautó karcos, kopottas, valódi. Azt igazán szereti az ember."

Jaja, ilyen egy kissé kopottas leütött, kedvesen patinás autó :) Túlságosan le volt rohadva ez a gép ahhoz (és túl sokat kellett hozzányúlni), hogy ne szobor legyen belőle. Valami sokkal jobb állapotú kellett volna, hogy ne kezdjen el ez is szobrosodni. Amihez tényleg nem kell ennyire hozzányúlni. Ezt persze 2010 februárban nem lehetett előre látni. Amúgy részvét, és sok sok riszpekt.

akos696 · www.focusauto.hu 2012.10.30. 23:36:34

Nekem is a felniktől lábadt könnybe a szemem! 90-es évek elején, Olaszországban láttam először Bburago 356-os Porsche-t, azóta vagyok szerelmese a fémkupakos (dísztárcsás) felniknek!

www.diecastmodelswholesale.com/servlet/the-6421/1961-Porsche-356-B/Detail

Számomra egyszerűen hihetetlen a sztori, ebből kb hasonló filmet lehetne forgantni, mint a Leggyorsabb Indian! :)

Rodolfo63 2012.10.30. 23:40:45

kitartást és sok pénzt kívánok a tulajnak... hamár beledobta magát ebbe a ponton-mocsárba :)

Csikós Zsolt 2012.10.30. 23:43:08

@csibi826:

Az M102-es motor volt az első, ami hidrós volt (230E 1980).

@hofi601:
elfelejtetted a Puchot, ami, ha le lesz fényezve, most parkolópályára kerül. Van 3 hely a ház alatt, egy az anyósomnál :)

@dr kíváncsivagyok:
Pont tőlem. Én semmit sem csinálok vallásból, reálisan nézem a dolgokat, és elfogadom, hogy mideközben gyarló vagyok és az érzelmeim visznek. Nem tudnék a tükörbe nézni. Igen, a Ponton egy feleslegesen komplikált szar, de imádni valóan átgondolt egy nagyon praktikátlan gondolkodás vonalán. :-)

@sga:
Igen, azt veszem észre a klubomban is, hogy az ember háromféleképpen veteránozik:
- letojja, mennyit költ és szerel, nem szól, csak csinálja, aztán a végén örül (vagy utál, vagy elad)
- tervez, majd felrúgja a terveit, új tervet sző, megint felrúgja, és így tovább
- belenyúl, kisebb-nagyobb mértékben megégeti magát, kiszáll, bukik, soha többet nem

hofi601 2012.10.31. 00:10:44

@Csikós Zsolt: Tényleg, a Puchot kihagytam, arról alig írsz. De ha már itt tartunk, magyarázd már el a Puchot ÉS Bianchit. :)
A Ponton döbbenet, minden szempontból, de ezt már többen megírták előttem is. Csabi csak ezzel foglalkozik, vagy ez csak mellékvágány meló mellett, az üres órákra?
más: Karottának is írtam, hogy legközelebb egyeztessetek, mert egy Hangyász és egy Ponton cikk egy napra? Vigyázzatok, mert később már elvárjuk. :)

Zerge Dr. 2012.10.31. 00:20:06

@Csikós Zsolt: Ühüm. És az egész kollektívának összesen nem jutott eszébe megnézni hogy most akkor purhab-e a sziló. Ez is nájsz. Csak amikor valami jólfésült is értesített, hogy némá, izé, mintha...őőőő... vagy nem is, bocsika, de... talán. Lényeg az eltartott kisujj, az illedelem.

Nappalidba, vendégségbe? Ember, te a kattintásaimból élsz. Miféle nappali? Miféle vendégség?

Zerge Dr. 2012.10.31. 00:23:01

@Zerge Dr.: Jajj, majd' elfelejtettem, hogy Papp Tibi, személyesen? Hogy hozzá továbbítsál? Alélok elfele.

Ki az a Papp Tibi?

Lalaz 2012.10.31. 00:33:31

Jó látni, hogy vannak még olyan emberek kishazánkban, akik jól és alázattal végzik el a munkájukat. Ha politikusaink úgy 145 éve csak tized ennyire dolgoznának jól, nem is gondolok bele hol állnánk...

Azt hiszem jó kis veterán Mercedes restauráló team lennétek ti hárman. Tamás, Csaba és te Zsolt. Mert kell hozzá a típus ismeret, és a beszerzési források ismerete is, és némi őrület.

nem kéne... 2012.10.31. 00:35:37

@Csikós Zsolt:

persze, csak egy hétvégére cseréltünk vele aztán megállok az autóval, mondom a tank nem lötyöghet, tele van, wtf?
na ő nem tudta.
nem lehet felróni neki, tibi gyakorlatilag analfabéta, bár meg kell adni, hogy ez az autója kezd tetszeni már nekem is.

Herr Glatzkopf 2012.10.31. 00:36:05

@Zerge Dr.: Na menjél aludni most már, kisfiam. Mellesleg ku..a nagy kegyet gyakorolsz, hogy kattintásoddal biztosítod a TC-sek megélhetését...szállj le inkább a magas lóról és vezesd le máshol a felgyülemlett feszültséget.

rolls 2012.10.31. 00:42:13

@Zerge Dr.:
-na most pont az jutott eszembe, h nekem is volt ilyen osztálytársam, - addig feltünősködött, - míg csak pofánvágta valamelyikünk. Oszt akkor meg jól megsértődött. De az legalább tanult belőle. Mire jó ez ??? -de tényleg.....

Kiflitzsömlével 2012.10.31. 00:54:00

@Csikós Zsolt: "Ne krédezd. De lassan a fele adósság :-)

Addig lesz meg az autó, amíg a pénzt nagyon el nem kezdik visszakövetelni a hitelezőim... "

- en a banktol vennek fol hitelt es sohasem fizetnem vissza. Szemet csalo gazember mind. Vagy rabolnek.

Kiflitzsömlével 2012.10.31. 01:23:31

@Ádi F.: Ro80 felulmulja a pontont bonyolultsag tekinteteben? Kotve hiszem.

ifrance 2012.10.31. 07:47:30

Zsolt! a végén még sikerül neked, ami a világtörténelemben eddig még senkinek. egyszerre dugni és szűznek maradni. igaz irdatlan szívás kíséri mind gyártás, mind anyagi oldalról, de végül akármennyire is kampányoltál a régi kocsik mellett, csak lesz egy új autód. :p
és paradox módon életed első új autója egyben a legöregebb is lesz... :)

Nagyon szurkolok a happy endhez, és örülök, hogy ilyen kitartó/elnéző/szerető a családod!

protézisesh 2012.10.31. 08:28:50

Csik, elmebeteg vagy, de ezért szeretünk. Ha nem írod bele a posztba, én írtam volna le, hogy ezt az autót full idióták tervezték, akiknek elméleti elképzelése sem volt az üzemeltetésről. Hány zsírzógomb lesz ebben, mire elkészül, 400? És azt mind havonta végigmászni, hogy sehol ne rohadjon össze, ne gyógyuljon bele a zsír sem. Csodálom, hogy ezt valaha valaki egyáltalán gyártásba engedte... Ugyanolyan szélsőséges, mint a mai ócska kínai másolatok, csak ez az ellentétes irányba tér ki.

Remélem egyszer elkészül, remélem boldog leszel vele, de egy másodpercig nem fogom tőled irigyelni. A ződet igen, de ez nem lesz AUTÓ akkor se, ha kész lesz. Szobor lesz, dísztárgy, de útra nem mennék vele. Sok sikert és kitartást hozzá.

Ja, a könyv jó ötlet, ráfeküdhetnél, ha elkészült Dezső.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 08:43:15

@Zerge Dr.:

Nem a trollok kattintásaiból élek. A kommentelés egy lehetőség, amit mi ajánlunk fel. Nem kötelezettség. És egy jottányit ne nő tőle az olvasottságunk, vedd kedvességnek. Ha ezzel visszaélnek, nyilván lépünk. Máshol nem tudsz kommentelni, nyomtatott újságot pláne nem. Ajtóstul beesni, második kommentelőként, mérhetetlen lesajnálással, nem kulturált. Másnak javítottam, mert egy jottányit européerebb hangon kezdte.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 08:45:44

@Zerge Dr.:

Egy kollégám, heti 2-3 cikke van a TC-n, 17 éve újságíró, autógépész-mérnök, volt autó-motor főszerk. hely., volt auto magazin főszerk., most tesztrovat-vezető. A nem ismerése téged minősít.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 08:46:56

@protézisesh:

Olyan 30 körüli zsírzópont (kevesebb), kábé évente kell zsírozni, ez nem kispolszki.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 08:49:42

@Kiflitzsömlével:

A motorja-váltója (főleg a vákuumok, utánégető, félautomata) felülmúlja, a többi messze alul.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 08:54:11

@R850R:

Csabi nem bír félmunkát végezni, és ez sok időbe kerül. Amikor döntés kell, felhív, most is épp egy félórás telefonban vagyok, miközben ide is próbálok írni. Időarányosan mennek a dolgok. Félmunkára más szakember kell.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 08:58:13

@Csikós Zsolt:

Egyébként a régi autókban mindben zsírzó volt, a drágákba központilag müködőt tettek. Szilentblokkokat csak később kezdtek használni, és pláne a negyvenes-ötvenes években nagyon nem volt gumi, ne feledd, az Dél-Amerikából jött. Olyan sok alumínium is kényszermegoldásként volt sok autóban és motorban, hiszen nem volt kellő mennyiségű acél, alu még inkább. Sok butaságnak tűnő dolgot szükségből alakítottak úgy. Meg a korabeli szervizszokásokból. Ne keverd 2012 világát és emberét 1953 világával és emberével - nem lehet.

Komojtalan 2012.10.31. 09:03:35

Általában tiszteletben tartom mások mániáját, mert nekem is van :-), de ez már akkora hülyeség a részedről és a szerelő részéről is ami már orvost kíván. Lehet ezt humorosan is felfogni, de teljesen komolyan gondolom. Még hogy a nyerőgépek viszik el a pénzt a családoktól? Akkor ez mi? Egy vagon pénzért lesz egy 50 éves autód, amivel még az utcára sem mersz majd kimenni nehogy meghúzzák. Kell egy ésszerű kompromisszum az autó felújításban ha csak nem vagy milliárdos. De a Csabi helyében is már egy 2 kilós kalapáccsal javítanám az autót :-). Már az előző cikk után is ezt akartam írni - már elfelejtettem miért -, de letettem róla az első mondatom miatt. De ez most már ki kívánkozott belőlem. Én egész addig drukkoltam neked, egyáltalán nem tartottam elvetemült ötletnek a Ponton megvásárlását/felújítását.

zöldi 2012.10.31. 09:03:59

Huh, elképesztően sok alkatrészből ez a sas.
Köszönöm ezeket posztokat, egyrészt nagyon jó olvasni, másrészt
segít tudatosítani, hogy veteránautót soha nem szabad vennem, bármennyire tetszene.

poco 2012.10.31. 09:06:04

Istenem, megőrülök! A nyálam csurog, nagyon szeretném látni, ha kész lesz! Kedves Zsolt, kitartás, én nagyon drukkolok! Az aranykezű szakemberek pedig remélem nevelnek utánpótlást, akiknek a hozzáállásukat is átadják...

Béza Dániel 2012.10.31. 09:09:13

@bervas: Hol lehet olvasni a ro80 felújításról? engem nagyon érdekel.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 09:11:05

@Komojtalan:

Ez egy ilyen műfaj. Tudod, ott van mindig a cetli a poszt elején, az elmondja, mire számíton, aki ide belép :-)

jujdejo 2012.10.31. 09:13:39

az a kép a felnikkel...uh, szerintem megy háttérképnek

Béza Dániel 2012.10.31. 09:34:31

@Komojtalan: Nem hülyeség ez. Az ember az életében a boldog kiegyensúlyozott lelkiállapotra törekszik. Az egyén lelki és mentális berendezkedésétől függ, hogy ezt az állapotot hogy éri el, ez motiválja a cselekedeteit. Vannak emberek akik nem tudnak félmunkát végezni, mert a tudat, hogy valamit nem csináltak meg olyanra, amilyenre meg tudták volna, megakadályozza a boldog és kiegyensúlyozott állapot elérését.

A konkrét esetre lefordítva, hiába kapott volna a ponton kívülről egy szép fényezést, és hiába lett volna a mechanika épp annyira megcsinálva hogy a masinával közlekedni lehessen, Csikós minden alkalommal a nem tökéletes külső elemeket látta volna ha ránéz, és minden alkalommal mikor használja ott lett volna a fejében, hogy mi az ami nem lett rendesen megcsinálva a felszín alatt.

És az lett volna az igazi pénzkidobás. Nincs értelme pénzt és kidőt áldozni valamire, ami utána nem okoz maradéktalan örömet az embernek.

Én maximálisan meg tudom érteni, bár én hsonló kaliberű felújítást (még) nem végeztem, csak kismotorokat újítottam fel, de sosem tudtam megállni hogy a végén ne utolsó csavarig szétszedve építsem újjá, hiába határoztam el előre, hogy ez most csak egy kis karbantrtás lesz, hogy épp használni lehessen.

Patrick Bateman 2012.10.31. 09:45:05

Fiúk, amit ti csináltok, az nem restauráció, ez reprodukció. Ti gyakorlatilag kisipari módszerekkel, hallatlan munka- és anyagi ráfordítással újragyártotok egy autót. Tényleg nem beszólni akarok, csak kicsit olyan lesz az egész, mint dédapám baltája, aminek a nyelét háromszor cseréltük, a fejét kétszer, de azért még dédapám baltája. Ha újrafestem az Utolsó vacsorát (illetőleg profikkal újrafestetem, mert itt gyakorlatilag az a helyzet, hogy három műhelyet és ki tudja, hány szakembert mozgattok, azaz itt inkább egy járműreprodukciós projektmenedzsmentről érdemes beszélni), az irgalmatlanul nagy munka lesz, alighanem jól is fog kinézni, mégsincs igazi értéke. De ezt persze ti tudjátok, és ti vagytok azok, akik majd örülnek a végeredmények. És ha ez teljeül, a projekt már betöltötte a szerepét.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 09:55:48

@Patrick Bateman:
Nem, ez nem olyan. Nagyon nem, egy átlagos, húszéves autóban több a nem eredeti alkatrész. Többször leírtam, az autó lemezeinek a 95 százaléka a sajátja, a motorja, váltója, diffije a sajátja, minden üvege mínusz a szélvédő a sajátja, a belseje a sajátja, a hűtője a sajátja, a tankja, lámpáinak egy része (a belei mindenképpen) a sajátja, a szőnyegezése, hangszigetelése (nagy szó!) a sajátja. Igazából egy eredetibb Ponton, mint a még létezők 97 százaléka.

Karosszéria-csomópontok lettek javítva, kopóalkatrészek, csövek, fékalkatrészek, kipufogó (az sem az egész)lett javítva. Azért írod ezt, mert a sok betűt olvasod, az megvezet, de nem látod át az egészet. Barátom, ez így is egy elképesztően eredeti Ponton lesz.

Még valami: ennél szinte csak széjjelebb ment Pontonok vannak a piacon, még a szépek is olyanok, van a klubban jó pár, és csak nézik a képeken, hogy az én autómban mennyi minden eredeti még, amiket azokhoz meg kellett venni, le kellett gyártani. És tény, hogy sokba kerül pénzben, időben, idegrendszerben, de egy másik Ponton jellemzően még sokkal nagyobb szívás lenne - nem mentegetem a dolgot, tapasztalatból mondom. Csak hát egy ötvenéves autó felújítása az már csak egy ekkora dolog. Már egy harmincéves is elég megterhelő tud lenni, egy negyvenéves kifejezetten riasztó, a nyúltagyammal sejtettem én, mekkora problémahegy lesz. De remény nélkül senki, soha nem vágna bele semmilyen veteránautóba.

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.31. 10:16:11

Most nem azért, de milyen dolog már ezt a cikket hétköznap kirakni! Megdug a főnököm :)

rolls 2012.10.31. 10:26:47

Csikós Zsolt 2012.10.31. 09:55:48
"minden üvege mínusz a szélvédő a sajátja,"
-bizony, bizony, mert az színezett(?) és a felső sávban zöldített(?)/kékített(?!) volt! biztos voltam benne, hogy a kukában végzi!
:)
Minden elismerésem, - további rengeteg fizikai és lelki erőt a folytatáshoz!
Hajrá Csík Család!
:)
(tudom, a sok szmájli is gyanús, - mint a mértéktelen felkiáltójel) )

Csikós Zsolt 2012.10.31. 10:30:34

@rolls:

Az maradhatott volna, a sötétített felső sáv nagyon korjelenség. Csak hát volt rajta mély ablaktörlő-karc.

Hurri Kán 2012.10.31. 10:31:33

@novothauto:
Na és? Aztán cseréltek, ő olvas. :D

lanciabacci 2012.10.31. 10:36:12

Nagyon klasszul alakul, már alig várom az első úti élményetekről szóló írást!

Ádi F. 2012.10.31. 10:45:55

@Csikós Zsolt: Persze, de annál pont, a kéttárcsás wankel a lényeg, no meg a váltó.

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2012.10.31. 10:46:42

Ez annyira jó és minőségi lett, hogy szinte már nem lenne szivem kivinni az utcára. Nem illik ilyet kérdezni, de mennyiből lett/lesz talpon végül? Egy ilyen szintű újjáépítés gondolom több milliós lépték.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 10:56:02

@Ádi F.:

De meglepő ám, milyen egyszerű maga a motor. Abban még szelepek sincsenek, vezérműtengely sem, csak az éltömítések nagyon érzékenyek.

@tommodore:

Hát persze. Több. Igazából sok...

Dömijani 2012.10.31. 11:04:29

@Patrick Bateman: Van verda, amit vázszerkezettől kezdve újáépítenek, szinte a semmiből, mindent beszerezve vagy legyártatva (pl. Bugattikat replikákat építenek így, teljesen az eredetivel megyegyezőre - vagy majdnem). De ez a sok meló pont azt célozza, hogy lehetőleg a legtöbb eredeti elem maradjon. A "profi" felújítók minden kicsit mattabb alkatrésze helyett újat tesznek be, persze ott töbnyire pénz nem számít. Kicsit inkább az halványítja (a szememben) a várható eredményt, hogy szebb lesz, mint új korában. Persze nagyon nehéz elkerülni, mert az igényes mesterek igényes anyagokkal (2K), mai technológiával dolgoznak, azért mai színvonalú az eredmény. Szóval egy picit narancsosabb fényezés korhűbb lehet adott esetben.

rolls 2012.10.31. 11:12:13

@Dömijani:
:)
Pont mostanában volt is erről szó!
totalcar.hu/magazin/hirek/2012/10/26/vegyen_osautot_ujonnan_a_gyarbol/
(gondoltam is, h biztos a Csikós terjeszkedik!)
:)

novothauto · http://novothauto.hu 2012.10.31. 11:15:28

@Csikós Zsolt: Meg mernék esküdni, hogy erről a motorról koppintották a Lada motort. Mind a gyújtáselosztó hajtása, a vezérlés, stb. Létezik erről valami írás? Esetleg van képed csak a motorról? (tudom, hogy a Lada alapja a Fiat, de ugye az OHV volt, és nem hiszem, hogy az Oroszok maguktól rakták össze)

Rocko- 2012.10.31. 11:30:57

@Csikós Zsolt: én már tudom hol kell majd Csabit keresni: az ország 50 leggazdagabb embere közt. :)
mert az ilyen minőségű munka megérdemli a megfelelő honorációt.

Béza Dániel 2012.10.31. 11:36:37

@Csikós Zsolt: Hol olvashatok arról a ro80 felújításról? (a tc-s cikket olvastam)

rolls 2012.10.31. 11:36:43

@Csikós Zsolt:
"sötétített felső sáv nagyon korjelenség."
... háááát, - nem tudom... - max az amcsiknál....
de pont egy ilyen "alap" német autóban?!
:))

Dömijani 2012.10.31. 12:32:48

A dolog élvezet része már megvan. :-) Ha egyszer autózol is vele, az már csak hab a tortán... vagy inkább dögunalom ehhez képest :-)

Nekem teccik!

karlmann 2012.10.31. 12:36:13

@Csikós Zsolt:

Azzal kezdted, hogy a nejednek augusztusban azt mondtad, na innentől kb. három hónap és kész. Mit mondtál most, mi az új határidő? De félre a humorral jól halad a gép tényleg nagyon szép és eredeti, sok kitartást és kiapadhatatlan bukszát kívánok hozzá!

Ádi F. 2012.10.31. 12:39:44

@Csikós Zsolt: Ha mondod, iazért bír ki olyan magas fordulatszámot? Nagy kár, hogy nem volt népszerű és csak keveset gyártottak belőle. Nincs kedvetek valami érdekes tesztet csinállni, v milyen érdekes gépről? -most kedvet kaptam horrá :-)

Béza Dániel 2012.10.31. 13:03:46

@Ádi F.: Igen többek közt azért bír magas fordulatszámot. Meg azért mert nincsenek alternáló mozgást végző alkatrészek, a "főtengely" rövid és egyenes, nem girbe-gurba, nincsenek feszűltséggyűjtő pontok rajta, és az 1-3-as rotor főtengely áttétel miatt 3 főtengely fordulat alatt a rotor csak 1-et "fordul", tehát pl mikor 6000-et fordul a főtengely, a rotor csak 2000-et. (egy dugattyús motornál itt 12 000-szer teszi mega dugattyú a lökethosszt)

sompetike 2012.10.31. 13:29:57

@ha egyszer kész lesz én meg veszem töled ezt a kocsit....

Kiflitzsömlével 2012.10.31. 13:32:38

@Béza Dániel: "A konkrét esetre lefordítva, hiába kapott volna a ponton kívülről egy szép fényezést, és hiába lett volna a mechanika épp annyira megcsinálva hogy a masinával közlekedni lehessen, Csikós minden alkalommal a nem tökéletes külső elemeket látta volna ha ránéz, és minden alkalommal mikor használja ott lett volna a fejében, hogy mi az ami nem lett rendesen megcsinálva a felszín alatt.

És az lett volna az igazi pénzkidobás. Nincs értelme pénzt és kidőt áldozni valamire, ami utána nem okoz maradéktalan örömet az embernek."

- nagyon jol fogalmazol.

rolls 2012.10.31. 13:33:01

Csikós Zsolt 2012.10.31. 10:30:34
"a sötétített felső sáv nagyon korjelenség."

Az a színezett napvédő-csík a szélvédőn, -úgy állt Dezsőnek, mint Baja Ferencnek a party-szemcsi!
: )

(ez meg itt a "díszléc-trollság" a la Winkler/Égéstér. )

Семёрка 2012.10.31. 13:39:36

Csikós Úr, hagyja a Zergét (Rupicapra rupicapra) másra. Tudja mit ír róla a Wikipédia? Érdemes elolvasni, jót röhögni, idézem:

" Megjelenése [szerkesztés]

Az állat hossza 110-130 centiméter, farokhossza 3-4 centiméter, marmagassága 70-80 centiméter. A hím testtömege 22-62 kilogramm, míg a nőstény 14-50 kilogramm. Testfelépítése kecskeszerű. A felső ajak hátsó szélétől egy fekete, szétterülő csík húzódik a szemeken keresztül a szarvakig és a fülekig, a homlokán lévő fehér folt és a szintén fehér pofák és a fülek belseje erős kontrasztot mutat ezzel, olyan, mintha az állat álarcot viselne. ..."

Tiszteletem, további kitartást, meglesz a Ponton, csak aztán kopjanak azok a tűgörgő-kosarak a pedáloknál! :D

Kiflitzsömlével 2012.10.31. 13:44:12

@nem kéne...: Nemcsak a Tibi, hanem az Ommm is analfabeta, de a pofaja, mint a becsi kapu. A moderalashoz gondolom azert kitunoen ert mindketto.

@Csikós Zsolt: Birom, mikor megmagyarazzak a kulonfele bolcseszek, mi a restauracio, meg a reprodukcio kozt a kulonbseg, a kompjuter elott, a fotelban.

Amugy gratulalok, nem is annyira az autohoz, hanem, hogy ilyen mestert talaltal, mert ilyet egen-foldon nem lehet kifogni, ritkabb az ilyen a feher elefantnal.

Hasznos nagyon ez a cikksorozat azoknak, akik kedvet kaptak a veteranozashoz, felujitashoz, es nem tudjak, belevagjanak-e. Hat most lathatjak, mennyi szivassal jar a talpraallitas, es ez nem csak egy ilyen pontonra igaz. Minosegtol-bonyolultsagtol-allapottol fuggoen eltart 1 evig minimum. Paran mar rakerdeztek mennyi az annyi, ertem en, hogy nem szep masok zsebeben turkalni, de kb annyi, amibol egy mestert el lehet tartani a felujitas ideje alatt + alkatreszek (ebay, innenonnan) - alternativ modszer, ha maga valaki nekiall, es csinalja. Munkahely csalad mellett 3-4x annyi idot ra lehet szamolni. Szoval szerintem sacc/kb ez a projekt mar siman tullepte az 5 milliot, hacsaknem ehberert vallaljak a mesterek.

rolls 2012.10.31. 14:05:04

Семёрка 2012.10.31. 13:39:36
: )))))))

Ádi F. 2012.10.31. 14:21:09

@Béza Dániel: Igen, így egyszerű, csak ha az adott motor pl:40 éves és felújításra vár, akkor nem biztos, hogy ez akkor is igaz.

bervas · http://mt10.blog.hu 2012.10.31. 14:39:01

@Rocko-:

Szerintem nem tud Csikós annyit fizetni, amennyi a Csabi lelkéből/idegeiből belekerül egy-egy ilyen masinába. Az idő és a tudás megfizethető, a makacs perfekcionizmus nem.

Jobban belegondolva nemcsak Csikós lelkét simogatja ez a projekt, hanem minden közreműködőét. Mindenki tudása legjavát adja, ettől lesz olyan a kocsi, amilyen. Ez a karmája, vagy hogy mondják, a járműnek.

Rocko- 2012.10.31. 14:47:31

@bervas: no igen, súlyos szellemi erők vannak ebben a projektben.
hogy ki kinek mennyit fizet vagy fizetne, és mennyire van megfizetve és mennyit érne külföldön, na, azt inkább hagyjuk.

Hurri Kán 2012.10.31. 14:52:52

@bervas: @Rocko-:
Ilyen minőségű munkát nem lehet CSAK a pénz miatt csinálni, ez sokkal több annál. Hobbi is. Művészet is.

Béza Dániel 2012.10.31. 14:56:14

@Ádi F.: Ezért érdekel annyira az a bizonyos felújítás :) . De úgy gondolom a fő nehézség ott is elsősorban az alkatrészek beszerzése, nem tudom mennyire elérhetőek. De végső soron az egész motor kevesebb alkatrészből áll mint a ponton kuplung pedálja :).

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2012.10.31. 15:27:22

Húha, asszem ez az a kocsi lesz, ami mellett ha az ember elgyalogol, akkor sapkát megemelve kezitcsókolomot köszön..

kitiltott, de seráfütty 2012.10.31. 16:11:57

@mojoking77: "most probably"

:DDDDDDDDDDD

Most LIKELY.

xfile 2012.10.31. 20:41:43

Grat zsolti, csak így tovább,erő,egészség,kitartás,és egy halom pénz ami még nagyon jól jön,amúgy a willhaben-en egy amerikai hot road-ra emlékeztető diesel-t 8000 eur-ért adtak el...Üdv.:Atti

Csikós Zsolt 2012.10.31. 21:49:21

@rolls:

Lehetett rendelni. Az is egy eredeti szélvédő volt.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 21:50:27

@bervas:

Abszolút jól látod, ez nem a pénzről szól, itt valami egész más történik. Én csak állok, és bámulok. Vagy inkább meg vagyok hatódva az egésztől.

Csikós Zsolt 2012.10.31. 21:54:10

@Kiflitzsömlével:

Nem, korántsem vagyok tökéletességmániás, imádom a kopottas állólámpásomat is, mostanában elég sokat használom megint.

De a Ponton, abban az állapotában, pláne összetörés után nem tudott volna átmenni a veteránvizsgán. Beregisztrálni lehetett volna, de akkor meg a normál vizsgán vágják ki egy csomó, a mai vizsgarendszer szintjét meg nem ütő paramétere miatt.

Nem volt választásom, mire hazaért, bele kellett túrni. És ha beletúrsz, nem tudod olyan csúnyára megcsinálni, mint a többi részt, ezért ha próbálod, kapsz egy borzalmas katyvaszt. A jövőmet eldöntötte a kamera a pofámban Domsjőben, illetve a kamion Hanosändben. Ez van, ismertem a kockázatot. A kaszkadőr is tudja, hogy leeshet :-)

Dandie (törölt) 2012.10.31. 22:29:07

@Zerge Dr.: ez de szar haver, ne értsd baszod, ne értds.

Rocko- 2012.10.31. 22:56:44

@Csikós Zsolt: ilyenkor nem értem hogy mi lehet ennél több, hova lehet ezt ragozni, amikor azt mondod hogy ez a felújítás nem 10/10, hanem kevesebb.

G Hardy 2012.11.01. 08:43:43

Mi lesz a következö projekted ?
Mert szerintem neked a restaurálás folyamata a fontos. Ha elkészül a Dezsö, hátradölsz és élvezed a napsütést? Dehogyis, keresel egy ujabb projektet.
Valojában a feleségedért irigyellek a legjobban. Minden tiszteletem az övé.
Ettöl függetlenül le a kalappal elötted.

Csikós Zsolt 2012.11.01. 08:59:12

@G Hardy:

És Csabi előtt? Én döbbenettel szemlélem, amit csinál. A zöld Mercinél még mertem magamra vállalni munkafolyamatokat, de már ott rájöttem - a körme piszkáig se ér fel az én munkám. Itt már fel is adtam, hozzá képest csak elronthatok dolgokat.

G Hardy 2012.11.01. 10:50:31

@Csikós Zsolt:
Bocs. Csabi nélkül ez a projekt természetesen lehetetlen lenne. Le a kalappal (sokszor) elötte.
De megismétlem: Mi a következö projekted? Ne mond, hogy nem motoszkál már valami ötlet a fejedben :))

Tiltott Lally 2012.11.01. 12:26:44

@G Hardy: Hát a Pukika. Na, arról lesz még millió karakter. Alig várom...

Rocko- 2012.11.01. 12:29:32

@G Hardy: azért egy ilyen projekt után mindenki megpihen.
minden kontextusban.

xfile 2012.11.01. 17:49:10

Következő projekt?Ki tudja lehet hogy egy Indian motorkerékpár, de sztem. egy újabb csillagos márka lesz.

olahzsolti 2012.11.01. 19:43:01

n is csodálattal ámultam végig az egész storyt.
De.
Volt egy kérdés,ami rengetegszer felmerült az olvasók részéről,de soha senki -legfőképp az érintett-nem nyilatkozott.
Pedig,a kérdés szakmailag is indokolt,és különleges.
Mennyit fizetett a külföldi felelősség biztositó a Svéd balesetben?
A kérdés azért is érdekes szakmailag,mert egy magyar próbarendszámos,Svéd honosságú-műszaki vizsgával nem rendelkező-tisztázatlan körülmények között történt baleset,ráadásúl Finn tgk,és magyar vezető..

Erre mondaná a nemzetközi kárrendezéssel foglalkozó AVUS kft vezetője,Barkoczyné:"több mint érdekes"(a céget azóta becsukták,negrendezett balesetek miatt,állitólag..)

Műszaki szakértői szempontból rengeteg további kérdés:mennyit lehet avultatni,mennyi a roncs érték.
Ez még -akkor-nem egy "rendbehozott",nem egy minősitett gép,tehát megannyi kérdés!
Zsolt,ugye elárulod!!!

mojoking77 2012.11.02. 10:54:38

@kitiltott, de seráfütty: Na EZ viszont tenyleg fontos volt. Az egesz cikkhez annyi a hozzaszolasod baratom, hogy nem mindegy, hogy leginkabb, vagy legvaloszinubben. Nem baj, remelem ettol nyugodtabban tudtal aludni. Most mar felkeszult lehetsz az alapfoku angol nyelvvizsgara, gratulalok.

kitiltott, de seráfütty 2012.11.02. 15:45:09

@mojoking77: Mondja az, akinek a legnagyobb gondja a sziloplasztos elírás volt...

Sajnos nem, még sokat kell készülnöm az alapfokú nyelvvizsgára, de tényleg. Köszönöm, hogy rávilágítottál és igen, jól aludtam tőle.

mojoking77 2012.11.02. 15:52:10

@kitiltott, de seráfütty: :) Latod baratom, ha elolvastad volna a hsz-emet, mielott reagaltal volna ra, nem csinaltal volna hulyet nyilvanosan magadbol.

kitiltott, de seráfütty 2012.11.02. 15:58:17

@mojoking77: Vannak ilyen létező kifejezések, amik fel-fel bukkannak itt-ott, de a való életben kb. sosem találkozol velük. Ez is egy ilyen volt.

sandor26 2012.11.02. 21:41:48

ááá, dehogyis lesz ez szobor. Hajrá!
süti beállítások módosítása