Dezső keréken!

  2012. július 22. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta ponton svedorszag ponton

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Nahát, nahát. Úgy látom, ráfordultunk a célegyenesre, drága, öreg Ponton Mercim alatt ugyanis kerekek vannak. Nem, nem a hegesztőkeret zsúrkocsi-futóműve, hanem már a saját felfüggesztése, igaz, a felnik még Csabi tartalék készletéből való, 123-ason használatos darabok. Erős J. K. Rowling-i fantáziával szinte látni benne az autót.

Prokee kritikusan néz. Dezső a kerekein áll

Igazából még ocsúdtam a fényezés minősége fölött érzett eufóriámból, amikor az események viharszerűen pörögni kezdtek. Tominál nagyon foglalta a helyet Dezső óriási teste, ezért mielőbb szabadulni akart tőle, Csabi pedig kapott a lehetőségen, és gyorsan elvonszolta magához tréleren, Egerbe. Bár akkor épp térdműtét előtt állt, aprómunkákat elkezdhetett rajta végezni. És, bár az orvos minimum egyhónapnyi pihenőt javasolt neki, másfél héttel a kórház után sztorink már megint a garázsban találta, egy széken szedegette szét a fékalkatrészeket, kardánt, egyéb kisebb cuccokat.

Fékbetét lefogórugók, alátétek

A felnik (összesen nyolc darab) fényező Tominál maradtak, eredetileg is úgy volt, hogy azokat később festi. Nos, kiderült, hogy a nyolc példány ötféle. Ponton-felnik ugyanis léteztek 4,5-ös és 5-ös szélességben, a peremükön lyukakkal és azok nélkül, hosszanti, lapos, négy réssel a felni és a felniközép találkozásánál, illetve ovális, Zsiguli-szerű lyukakkal a magán, a felnitesten. Valamint ezek mindenféle kombinációi. Egy kerék pedig valami más autóról származott, ha jól emlékszem, az volt betéve pótkeréknek.

Dezsőn tehát egyetlen rá való kereke nem volt, amikor Domsjőben megvettem: az elsőkön rossz volt a lyukminta, a hátsók fél collal szélesebbek voltak a kelleténél. Korábban azt hittem, csak az 5-ös szélességűekkel lesz probléma, azok helyett Németországból vettem két kereket, amelyek addig egy öreg, házi gyártású pótkocsin szolgáltak. Jött a döbbenet: csak az a két felni stimmel az autó évjáratához és méretéhez, amint ez hosszas prospektusböngészés és nyomozás után kiderült. Kellett gyorsan még három. De honnan? A Ponton-felni – pláne, ha konkrét fajtát keres az ember – nincs a közértben, Tescóban, de még bontókban sem találni.

Első futómű is bent

Dani barátom sietett segítségemre, őnála egyszerre fut egy kupé és egy nagy-Ponton restaurálása, és azokon a kocsikon is vegyesen voltak a kerekek, ráadásul ő sem szereti ezt az állapotot. Mázlimra pont három darab, éppen az én kocsimra való, ovális lyukas felnije volt feleslegben – majd ha visszakapom az én autómról valókat, remélem, viszonozni tudom neki. Mindenesetre az új felnik és a szép dísztárcsák már Tominál vannak, Borsodnádasdon, úgy vélem, nemsokára azok is gyári szürkék lesznek, ahogy kell.

Komplett első futómű

Csabi a legutóbbi tudósításkor már készen állt az első futóművel, de erről csak telefonon beszélt. Azóta láttam is az összerakott hidat. Tudják, vannak tételek egy restaurálás során, amiket nem lenne szabad beépíteni autóba, inkább ki kellene állítani a nappaliban. Ez a futómű mindenképpen közéjük tartozik, olyan. Minden új benne, minden megkapta a kellő zsírzást, mindene csillog, horganyzott, fényes, elpucolt.

Első bölcső, rajta a kormánymű és a segédirányító kar

Aki rakott már be rugót autóba, a képek láttán nyilván elgondolkozik – összerakás közben vajon hogyan sikerül Csabinak ilyen makulátlan állapotban megóvnia a fényezett alkatrészeket? Hogyan, hogyan… Borzalmas precizitással, sok-sok előre gondolkodással, próbálkozással. A Ponton első rugókat például elméletileg annyira össze kell húzni, hogy a menetek közé nem fér be az összehúzó szerszám füle, rongyba burkolva pedig pláne nem.

Sebaj, Csabi szerkesztett egy menetes szárat, amit alulról és felülről betol a lengéscsillapító helyére. A szárat rongyba bugyolálja, miként a végeire applikált, nagy lemezeket is, amikre támaszkodik a menet. Amikor sikerül összehúznia, több spaniferrel leköti az egészet (egy nem elég, azt simán eltépi a rugó, ami, ha ilyenkor kiugrik, lazán megöli a szerelőt), kiveszi a menetes szárat és behelyezi a lengéscsillapítót.

Hátsó híd, kompletten

De készen lett a hátsó futómű is, igaz, ott jártamkor épp megjelent egy apró csepp olaj a diffi alatt. Csabi szokása, hogy beszerelés előtt mindent feltölt olajjal és állni hagyja, hogy időben kiderüljön, ha még szerelni kell. Azóta szétszedte a diffiházat, tömítette, most már abszolút dicht, jöhet Cousteau kapitány. Különben pedig… Ez például a másik olyan tárgy, amit a nappaliba képzelnék, nem holmi gépjármű alá.

Ez a függőleges csap nem szeret hátul bemenni a helyére. Itt is négyen tették helyre végül

Amit beszerelés után tervezett betenni a kocsi futóművébe – kitámasztók, fékkiegészítők – azok is tökéletesen elpucolva, horganyozva, polírozva, festve várták a pillanatukat. A múltkori poszt írásakor hiányzott még az egyik hátsó kézifékkötél-csiga, a Ponton-saga egyik legneuralgikusabb alkatrésze. Egyet újonnan sikerült vennem, a másik sehol. Vettem ugyan egy olcsó kézifékkötelet, a végén csigákkal, de azok a Fecskére valók, nem jók. Igen ám, de engem még valamikor március elején megkeresett Kovács Tibor nevű dunaföldvári olvasónk, hogy van neki egy csomó Ponton-alkatrésze, ami megmaradt régről. Ő is egy Ponton mellé kapta azokat, aztán a kocsit eladta, ezek meg egy raktárban porosodnak régóta. Lezúztam hát hozzá egy este.

Tibor csodás kandallókat épít, hagyományosakat, moderneket, de még búbos kemencét is. Cirádás lábakat öntet, tűztereket készít, méretez, samott nélkül megoldja, hogy kiválóan tartsa a hőt a kemence, a kandalló. Súlyos mélységei vannak ennek a szakmának is, kár, hogy már alig páran értenek csak hozzá. Jól eldumáltuk az időt, későn értem haza, de lett néhány jópofa alkatrészem, többek között egy kézifékbovdenen lógó kézifékkötél-csiga párom, az egyik talán még menthető

A másik fontos lelet – és eredetileg emiatt akartam már hónapok óta eljutni Tiborhoz – a papír kürtő. A Ponton szellőzőrendszere egészen más, mint a mai autóké: a hűtőrács két oldalán, a kis fém lamellák mögötti csőbe szívja kétoldalt a levegőt, ami onnan a motortér bal és jobb felén húzódó, első szakaszán fém, majd papír, majd megint fém kürtőcsőbe lép, s Mercedes-hagyományok szerint a két, oldalsó légbefúvón át fűti az utastér felső részét. A fűtőtestek a papír közdarabokban laknak. Az európai kiviteleken egy-egy darab van oldalanként, az én svéd autómon, a vezetőnél kettő.

Dunaföldvárról hozott alkatrészek

Hogy miért kell a közdarabnak papírból lennie? A bummogás miatt. A papírság elég nagy baj, mert az autó beszívja ide a vizet, amikor esőben halad, a papír meg nem mindig örül a nedvességnek, pláne ötven éven át. Mit tesz? Szétmállik. Mindegyik Pontonban. Utángyártott pedig nincs. Azaz létezik, de fémből, illetve műanyagból, és az olyan, az bummog haladáskor. Tehát minden pontonos próbálja menteni azt a keveset, ami az eredeti papírcsőből megmaradt. Dezsőben mindkét kürtő alul szétmállott, a Kovács Tibi-féle kürtő viszont csak fent rossz. Szuper alap egy kis ragasztós kombináláshoz, lesz ebből még újszerű cső.

Most nem sorolom fel az egyebeket, csak a futó ügyeket. A belül, az alsó részén szétrohadt főfékhenger is gondot jelentett, hiszen ez nem játék, itt rendes alkatrészre van szükség, pláne, hogy a Ponton rendszere egykörös, szervo nélküli, négy dobfékes. Csakhogy ilyet nem kapni. Vettem én Pontonhoz való új, megmaradt készletes főfékhengert még tavaly, lezsírozva, de hiába írta az eladó, hogy jó a W120-asra is (kis Ponton), az igazából a szervofékes nagy Pontonra való (W180) – egyetlen dimenziója sem stimmel Dezsőével. Olyan pedig, ami őbele való, az egész neten nincs. A régi Unimogé majdnem stimmel, olyat kapni is, de annak a felfogatása más.

Fékcsövek

Végül Újlaki Peti, a Diplomatjairól híressé vált Opel- (és egyéb) restaurátor sietett segítségemre – megjavítja nekem, mondta. CNC-gépen felfúrják a legközelebbi Ate-karmantyú méretére, esztergál bele vadiúj, túlméretes dugattyút, tökéletes lesz. A gépmunka+dugattyú+karmantyú egy új hengernek alig több mint a feléből kijött. Amiből ráadásul, csak hasonlót kapni. Igazából már készen is van, mehetek érte bármikor.

A múltkori Csabi-túrán kiderült az is, hogy a kardánra való központosító flansnimat valaki még Svédországban kibelezte. Ebben elvileg lenne egy menesztő persely a váltótengely végére, amit egy íves gyűrű, egy rugó, illetve hézagoló alátétek központosítanak az agyrészben, s az egész miskulanciát egy seeger tartja bent. Nekem viszont az a perem pont letört az alumíniumból készült flansniról, amiben a seeger hornya lenne, ezért nem is lehet bele alkatrészeket tenni. Nagyon kéne másik.

Dombi Andris Fecske-Mercikre specializálódott barátom adott egy Fecske-flansnit, hogy próbáljam össze a Pontonéval, hátha egyezik. Fecske-alkatrészt ugyanis sokkal könnyebb szerezni, mint Pontont, olyat találok előbb vagy utóbb - mondta. A 170-esre is felmegy, még a háború előttire is, tehát a tiédhez valószínűleg szintén jó lesz – tette még hozzá. Jó is lett. Efféle alkalmakkor jövök rá, mennyire szeret a védőangyalom, mert e poszt írásának estéjén felbukkant egy jó, komplett flansni a német e-bayen, ráadásul villámáron. Azonnal leütöttem, de még várom a válaszlevelet az eladótól, hogy vette-e az adást.

Az utolsó pillanatban felbukkant flansni. Sose láttam még eladót, pedig két éve nézem a netet

Így, a vége felé sorra jönnek az összeszerelési drámák. Telefonban például elmondta azóta Csabi, hogy a Dunaföldvárról hozott kézifékkötél-csigák sem jók, mert túlméretesre fúrták azt a részüket, ahová belemegy a kézifékkötél (ami szintén vastagabb a kelleténél), és ha hozzányúl, mállik az anyag, mert öreg is meg vékony is lett nagyon a fala. Most zajlik a matekolás, hogy az immár négy darab rendelkezésre álló, szétbarkácsolható csigából hogyan lesz egy jó.

De Egerben legalább lehetőségem nyílt végre körbejárni Dezsőt, rendes kivilágításban. Tominál, a borsodnádasdi éjszakában erre nem volt sok esélyem, ezért ha úgy vesszük, most vettem át az autót. Hát… Egyik kocsim se volt még így lefényezve az életben. Nemcsak, hogy csillog az összes lemez minden zuga, de hibát sem tudok rajta felfedezni sehol. Tomi erre mondta szerényen, hogy szerinte „elég jó lett”. Fel is hívtam azóta, hogy árulja el, hol lát rajta hibát. Nem tudja, biztosan talál rajta, aki nagyon keres, de azért próbálta úgy, hogy ne legyen – kaptam a választ. Mondom, egészen vicces egy vadonatúj, gyári Ponton-karosszéria 2012-ben.

Gyönyörű a fény, most sokadszorra is

Csabival való utolsó találkozásunk óta eltelt néhány hét, azóta csak Tibby látta Dezsőt, én pedig telefonon át értesültem a legújabb fejleményekről. A kardán hamar bekerült, követte – volna – a hátsó futómű. Igen ám, de a futómű központi csapja sehogyan nem szeret felcsusszanni a számára kialakított, óriási szilentblokkos tartóba, a sűrű rugók pedig szintén ellenkeznek, és ha akár kicsit is bent van, rögtön ki akarják rántani a csapot. Csabi végül harmadmagával trükkölte be a hátsó hidat a helyére.

Magas, ohc-motor

A kocsi eleje sem volt egyszerű. Az utolsó szériás Pontonból az átlaggal ellentétben felfelé – ahogy szinte minden, ismert, orrmotoros autóból – nem jön ki a motor. Ennek oka valószínűleg az, hogy amikor 1953-ban megjelent, még nyomórudas motorok hajtották, amelyek alacsonyabb építésűek voltak. S amikor 1957-ben betették az OHC-blokkot, egyszerűen nem alakították át a kasznit. Ezért csak úgy lehet ki-be rakosgatni, ahogy a gyártósoron, eredetileg – azaz alulról, a bölcsővel együtt. Egyébként olyan kevés hiányzik hozzá, hogy kiférjen, hogy az én Pontonomból kifelé még egy lapuló selyempapíron csusszanva, de kijött a blokk, igaz, valaki előtte elgörbítette a tűzfal szélét, hogy ez megtörténhessen. Most, lakatolás után azonban szóba sem jöhetett holmi görbítgetés, ezért Dezső az egekbe emelve várta, hogy Csabi és segítői alulról belehatoljanak a nagy vasakkal.

Bement az eleje, a hátulja, Csabi túrt négy 123-as kereket, most azokon áll. Sárvédők nincsenek fent, mert így könnyebb mindenhez hozzáférni, ráadásul kisebb a sérülés veszélye. Drága jó Csabám most a tető- és kalaptartó-kárpittal küzd egy ideje. Az sem egyszerű.

Szép a tető is. Most már kárpit is van azóta

A kalaptartó csak nagyjából volt behányva, ráfolyt a szélvédő alól a víz, a nap utána megsütötte, ezért girbegurba lett. Csabi lefejtette róla a kárpitot, a papundekli vázat beáztatta, majd formára szárította, s visszaragasztotta a szövetet – most már eléggé korrekt.

A tetőkárpit is újragyártott, ráadásul korábban összeragasztózták a végét, ahol egy keskeny szegélyhez csatlakozna. Csabi tehát nekiállt szövetet nyújtani, vonalban végigvarrni az egészet, hogy szép legyen. Pár napja ezen melózik – állítólag a Fecske- és Ponton-tetőkárpit beszerelésénél kevés utálatosabb munka létezik egy szakember számára. Pláne, ha az Magyarország egyik legjobb lakatosa, nem pedig kárpitos…

Csomagtartó alatt a padló

Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2012.06.10. Vakul, aki látja
2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr434644513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tsyga 2012.07.22. 11:47:38

Azért szilvesztermacskaval annyiból egyet kell érteni, hogy azért nem egyedi ez a kivitelezés, csak éppen baromi igényes, mint sok másik. És, azért ne hozzuk fel azt, hogy "más szakik igénytelenül csinálták meg, mert nem ismerősök voltak" stb... Nyilván ha valaki veteránozik évek óta, akkor mielőtt belevág egy Ponton Merci projectbe, a sok másik futó veterán project mellett már tudja, hogy hova kell vinni... Evidens, hogy nem a két utcányival arrébb lévő műhelybe viszi, hogy "fiúk csináljátok meg, de minél olcsóbban"... Szóval maradjunk objektívek amennyire lehet.

Amúgy én is elcsöppentem a képeket látván, nagyon igényes munka!

Vhornet 2012.07.22. 11:48:28

Nagyon megnézném élőben, hogy csorgathassam a nyálam! Főleg még így szétszedve, hogy mindenét lehessen látni!

novothauto · http://novothauto.hu 2012.07.22. 11:50:57

@szilvesztermacska:

Szia!

Nem jó, ha személyeskedéssé fajul ez. Értsd meg, ez itt a "Csikós B közép".

kikiláltó 2012.07.22. 11:53:17

@szilvesztermacska: Hát mi tényleg nem érdemlünk meg egy ekkora korszakos zsenit, mint te...

nem kéne... 2012.07.22. 11:57:39

ettől a szilvasztermacskától azért én elhatárolódnék, ha lehet.
köszi, puszi.

Pas de probleme 2012.07.22. 12:05:00

"A Ponton-felni – pláne, ha konkrét fajtát keres az ember – nincs a közértben, Tescóban, de még bontókban sem találni."

Chip Foose nem jatszik? :)))

Hajra, hajra - a vilag leggyonyorubb csunya Mercije keszul itt!

H_M_CS 2012.07.22. 12:07:52

@szilvesztermacska:
Légyszíves, ne írj ide többet.
Köszönöm mások nevében is!

geekthink 2012.07.22. 12:18:48

Gépháznak: az OTExpos banner linkje nem létező oldalra mutat.

Sd.Kfz 2012.07.22. 12:20:39

Hagyjátok már szilvesztermacskát, nem mondott semmi negatívat.
Nem kell dícséretben túllicitálni egymást, lépjünk már túl rajta.

Andrew460T 2012.07.22. 12:26:27

@szilvesztermacska:

Figyelj, lehet hogy itt sokan ömlengenek, meg áradoznak Csikós munkája (vagy inkább munkái) iránt, de hidd el, ha lenne más olyan restaurátor is, aki bemutatná az autója történetét ilyen hangulatos, de mégis lényegre törő írással és képekkel, ahogyan ezt Csikós is teszi, és tette egészen az autóvásárlás pillanatától, akkor valószínűleg mások blogjainál is lenne ennyi ajnározó ember!
Mivel viszont ez itteni olvasók nagy részének nincs lehetőse bekukkantani a restaurátorok, felújítók műhelyébe, mindennapjaiba, így ez a kis szelet amit Zsolt ad belőle nekünk, bőven elég ahhoz, hogy az unalmas, hétköznapi, vagy régi, de tákolt autók után egy ilyen szépség gondos felújítása és bemutatása ajnározást váltson ki belőlük!

Nyilván aki többször találkozik ilyen felújításokkal, szakemberekkel, projektekkel, az teljesen máshogy látja ezt az egészet. Gondolom Te az utóbbi csoportba tartozol!
Ettől függetlenül viszont arra kérünk itt mindannyian, hogy hadd döntsük már el mi, hogy hogyan és miként fejezzük ki Zsolti munkássága iránt az elismerést!

csorsza 2012.07.22. 12:31:53

@szilvesztermacska: Persze, biztos van még ilyen képességű és akaratú mester, senki nem vitatja. Már miért lenne csak ez a 3-4 db belőlük, akik itt meg vannak említve?
De, ezt a cikksort a Csikós Zsolt írja. Azokról a mesterekről, akiket ő ismer, és akikkel ezt a valóban szép és egyedi munkát csináltatja. Tehát, nem tud a többi, ugyanilyen tehetséges és szép magyarországi mesterről írni, mert ezekkel dolgoztat, nem a többivel.
És mi ezeknek a mestereknek a kezemunkáját dícsérjük itt, ezekről ömlengünk itt, mert a többi magyarországi, ugyanilyen tehetséges és szép mesteremberekről nem olvashatunk itt cikket, nem látjuk, milyen kibaszottul pengén vakarják le a lengőkarról a rozsdát. Pedig biztos őket is halálra dícsérnénk, de, sajnos, nem is hallottunk még róluk. Írjál cikket a munkáikról, és mi megdícsérjük őket is, a kommentekben. Érted már?

Akkor ne feszülj itt ezen tovább, kérünk szépen, menjél, tedd inkább magad boldoggá máshogyan. Köszi.

dhrbikes 2012.07.22. 12:36:24

Azon tűnődtem, hogy vajon van-e értelme itthon egy komplett felújító műhelyt összehozni?
A fiam 2 éves, mindent megszerel, az egyik első szava az imbuszkulcs volt...
Budapesthez közel volna lehetőségem egy három állásos, csápos emelős, aknás, többnyire karosszériás műhelynek használt telepet megvenni. Normál autószerelő műhelyt nem csinálnék, eleve nem is értek hozzá, csak hobbi szinten szerelem az autóinkat, viszont cégünk több is van ami jól megy, tehát az üzletet tudnám vezetni, egy kiváló autószerelő lenne, hasonló minőségre képes karosszériás is, fényező kellene, meg arra infrastruktúra is. Vajon van évente 5-10 olyan megszállott, aki bele tud borítani 10 millát a projektjébe?

Ciri 2012.07.22. 12:39:07

@Andrew460T:

"Ettől függetlenül viszont arra kérünk itt mindannyian, hogy hadd döntsük már el mi, hogy hogyan és miként fejezzük ki Zsolti munkássága iránt az elismerést! "

Azért valld be, néhányan túlzásba viszik a nyáladzást. Az legalább annyira irritáló, mint a hülye trollok.
A fenti kolléga is elismerte, hogy szép munka (és tényleg az) még csak nem is a szerzőnek üzent, hanem a hozzászólóknak.
Tisztelni úgy is lehet Zsolt írásait, hogy nem sz@pjuk le a szerzőt nyilvánosan.

Itt befejeztem mert OFF, azt csináltok amit akartok.
Jó étvágyat az ebédhez!

kikiláltó 2012.07.22. 12:44:40

Jó lenne most már tényleg befejezni ennek az önmagától elszállt trollnak az etetését, aki valamilyen beteges okból nem képes elhagyni minket, belterjes "gyokereket" :LOL:

Pierr Kardán 2012.07.22. 12:49:32

Nem kívánom lélegeztetőgéphez hasonlítani, de az megmondható, hogy mennyi pénz ment bele összesen?

Andrew460T 2012.07.22. 12:52:01

@Ciri:

Tényleg értelmetlen erről vitázni, mondjuk felőlem is mindenki azt ír amit akar...

Amúgy elismerem én is hogy néhányan túlzásba viszik az ömlengést, nyáladzást, de szerintem az előző hsz-ban kifejtettem hogy ennek részben mi is az oka.
Mondjuk engem szvsz ezek az emberek kevésbé irritálnak mint a trollok....

Ciri 2012.07.22. 12:54:23

@Andrew460T:
Na látod, a fölötted lévő kommentekről beszélek...

Csikós Zsolt 2012.07.22. 12:54:59

@szilvesztermacska:

A vicc az, hogy én nem is szoktam moderálni, ha ez a feltételezésed alapja. :-)

Sőt pont én szoktam az ellen hadakozni, hogy a kollégáim bárkit kimoderáljanak az én posztjaim kommentelői közül. Saját kezű moderálásom jó, ha 10 volt - 6 év alatt. Rossz helyen csöngetsz, mert nem ismered a hátteret...

Ismeretlen dolgok mögé sztorit szőni, majd nicknév mögé bújva publikusan terjeszteni azt nem okvetlenül bölcs magatartás. Bár, ebben a kommunikációs kultúrában, ami Magyarországon a blogozásban kialakult, lehet, h már az.

Csikós Zsolt 2012.07.22. 12:59:52

Emberek, lehet vitázni, nem baj, ha ellenvélemények ütköznek, de az indulatok ne szálljanak el, személyeskedés se legyen, mert a céges policy alapján valaki egészen biztosan elkezd akkor moderálni. Most szólok, amíg még mederben folyik a beszélgetés.

písz, riszpekt

tök mindegy 2012.07.22. 12:59:57

nálunk már készül az ebéd :-)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2012.07.22. 13:00:59

@szilvesztermacska: Lehetett volna azokról is cikksorozat (blogot bárki indíthat), sokan szívesen olvasták volna, lehetett volna efféle mini rajongótábora. Én azt is szívesen olvastam volna, ahogy ezt is. Nem az a baj, hogy Csikós ír, írjon más is, legyen sok ilyen, mert mindez segítség azoknak is, akik épp nem egy múzeumi darabot újítanak fel, csak életben akarják tartani a tizenéves autójukat.

Amadeo 2012.07.22. 13:01:55

szerintem a Ponton Csík nagyapjáé volt:)

Rocko- 2012.07.22. 13:02:58

@novothauto: remélem ebédre hazaértél. :)

@gyvy: asszem sorsolni kéne, többj elentkező is van. :)

@nem kéne...: :))))

@dhrbikes: "Azon tűnődtem, hogy vajon van-e értelme itthon egy komplett felújító műhelyt összehozni?"
igény az vóna rá. viszont fizetőképes kereslet szerintem nem. :(

@Ciri: a fenti 'kolléga' abban van tévedésben hogy itt nem túlnyáladzás van, hanem szimplán egy kiemelkedő olvasottságú oldal naplója nagyobb figyelmet kap.
ezt keveri össze a túlajnározással.

mojoking77 2012.07.22. 13:04:23

@Csikós Zsolt: Az a baj, hogy szerencstlen pocs annyira belegabalyodik par perc mulva, a sajat maga altal kervert viharba, hogy kenyetlen leszel, a sajat szellemi epsegenek megorzese vegett... Amugy jo, hogy itt vagy, lenne egy kerdesem. Ha egyszer kesz lesz, mi lesz a sorsa? Megy ERA utan? (par hete lattam, nagyon szep), Vagy kiallitasokra hordod? Esetleg napi szinten jarsz vele?

Ciri 2012.07.22. 13:09:27

@Rocko-:
Mondom, befejeztem! :)

Csak egy kérdés: Tőled miért nem látok egyetlen olyan sort sem, ami visszataszító "szent" ajnározásként hat?
Nem a témával van baj, nem a szerzővel, nem a kocsival, hanem néhány hozzászólással. Ez verte ki a biztosítékot a kollégánál de engem NEM érdekel a vita, csak ha már felhozták mások ugye...

Ne írj, nem válaszolok :))

rolls 2012.07.22. 13:16:26

@Amadeo:
:)
A Bianchi, - meg Kati Nagymamáé! Piacos, bevásárlós, szaladgálós! (Smart előd!)
:)

Hurri Kán 2012.07.22. 13:35:27

@mojoking77:
Korábban már írta, évi kb. 2-3000 kilométerre használt, szép idős-hétvégi gurulgatós-kirándulós autó lesz. :)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2012.07.22. 13:37:36

@szilvesztermacska: Jelen esetben is az a helyzet, hogy a szakik azt csinálják, amihez értenek: autót újítanak fel. Akinek pedig az autóját újítják, szintén azt csinálja, amihez ért: cikket ír róla. És teszi ezt élvezetes stílusban, olyannyira élvezetesben, hogy még én is, aki az autót kizárólag használati tárgynak tartom, szívesen olvasom az írásait.

Nem a szakiknak kellene írni, írjon az, akinek íráskészsége van, legyen egy restaurátorblog, kövessen nyomon számos autót (ami már csak azért is praktikus, mert igen ritkás lenne, ha csak egy autóról írna, hisz elég ritkán van eredmény). Biztos vagyok benne, hogy egy rendszeresen jelentkező, jól megírt blog nem csupán rajongótábort gyűjtene, de számos címlapot is.

Tessék konkurenciát csinálni Dezsőnek, mindenki csak nyerne.

virgo 2012.07.22. 13:51:13

Basszus, Dezső története már brazil szappanoperának is elmenne... Azért bevallom, érdekes olvasmány, mert jól ír a gazdája.
Az autó is szép lesz, ha egyszer kész lesz (hangsúly a "ha" szócskán van :P).Látszik, hogy ügyes szakemberek dolgoznak rajta.

mojoking77 2012.07.22. 13:58:35

@gyvy: Humm-humm... Majd latjuk.. Nehezen tudom elkepzelni, hogy sokaig meg birna ulni vele.. Valoszinuleg inkabb lesz egy nagyon szerencses ember, aki, ha nem is bagoert, de anyag es munkadij koruli aron megveszi, Csikos ur pedig kezdi elolrol egy masik joszag felujitasat... :))

Csikós Zsolt 2012.07.22. 13:58:42

@Gekko:
Ne, ezt ne, nem kellenek ide indulatok, maradjon kulturált a hangnem, kérlek.

@szomorutojas:
Van itt más is ilyen a Belsőségen - Winkler Cougarja, Bandi 02-ese és 504-ese, a Shitgun-projekt, Dani Vespája (igaz, az Seb olt), néha prokee és Koncz urunk is benéz vmelyik gépével, no meg Göbi Bogarai is néhanapján.

@szilvesztermacska:
Akkor tévesen terjedt el. Állandóan azzal piszkálnak a kollégáim, hogy nem moderálok. Amit az én posztjaimban látsz moderálást, azt túlnyomó részben az aktuális címlapügyeletes követi el, esetleg valamelyik másik kollégám, én caak az anyázó, kirekesztő egyedeket teszem ki, ha nagyon bedurvulnak, és tönkreteszik a kulturált diskurzust, ellenvélemény miatt eazembe se jutna ilyen. Valami tévedés lesz, remélem.

AUTÓNEPPER · http://autonepper.blog.hu 2012.07.22. 13:59:28

@novothauto: "A mai 18 évesek nagy része céltalan, épppen készül rálépni a diplomás munkanélküliek ösvényére, talán ha olvas róla, hogy más is létezik, kedvet kap hozzá."

Ez sajnos annyira igaz,hogy egyik ismerősöm 24 éves fia bekattant és a minap szétverte a szobáját csak úgy,azt hitte ő a Hulk. Elvégezte a sulit,de fingja sincs mi akar lenni,céltalanul mászkál meg gyúr az utcán a haverjaival.

Ilyeneket kéne inkább olvasniuk,hátha megjönne a kedve a szakmához és jó lakatos,szerelő,villanyász,diagnoszta lenne belőlük,mert egyszercsak nem lesz utánpótlás ha így haladunk...

Rocko- 2012.07.22. 14:00:30

@Pierr Kardán: nem szép dolog más pénztárcájában túrkálni, de ahogy nézem egy fillér sincs benne, üres a bódé, még egy Szent Kristóf érme sincs benne. :)
hogy mennyi az annyi, azt meg ráér a végén összeszámolni, addig sok értelme nincs.

virgo 2012.07.22. 14:06:29

"Van itt más is ilyen a Belsőségen - Winkler Cougarja"

abból az életben nem lesz autó szerintem

tükörfúró 2012.07.22. 14:29:56

@szilvesztermacska: csip fúz egy gányológép, egy sómen, kis alátét, ragasztó, hézagoló, 10 kiló gitt, megrendeljük a gagyit, gyorsangyorsan 10nap alatt kész...köhömm

H_M_CS 2012.07.22. 14:36:24

Na, ettől most megjött a kedvem egy kis gépjármű szereléshez. Igaz, nem automobil, hanem motorkerékpár, de sebaj, megyek és összekoszolom magam...

tükörfúró 2012.07.22. 14:43:46

@szilvesztermacska: Abban viszont teljesen igazad van, egy autó igényesebb felújítása nem valami csoda, már idehaza is kevéssé ismert, de gyakori történet.
Az ilyen szinvonalú felújítás viszont ritka mint a fehér holló, nálunk meg éppenséggel kirívó, pláne ilyen régi autó esetében
Sajnos ezek meddő viták és nagyon nehezen értékelhető úgy összességében, hogy mi az a műszaki eredetiség.

Lehet másik elkészült autónál is van ilyen szép fény, lehet ott sem verték le a rugókról a plezurt, lehet ott is minden miliméterben vonalra áll..ja

Csak ki látja, milyen alapozás van a festék alatt, milyenek a lemezek, az illesztések, a varratok, nem-e duraluból esztergálta jóskapista azokat a futóműalkatrészeket, amik mára beszerezhetetlenek, nem-e palibácsi hegedálta laposvasbol a kézifékkötélcsigát, sorolhatnám estig.

Mert az ennyire szépre fényezet és kivülről makulátlan show kocsikra meg épp ez a jellemző, még világszinvonalon is, a műszaki tartalomra, eredetiségre tojnak, mert ugysem látszik és az autó ugyis évi 10km-et "közlekedik".

Nem a laikus nem látja, a szakértő sem, mert nem bontja meg a kiállitott autot, inenntől csak az esetleges dokumentácio árulja el, mi került be és az milyen minőségű.

Olyasmit meg megint nem kunszt megcsinálni, ahol végtelen a költségvetés és bármit megrendelhet a szaki gyáriban, nem kell gondolkodni, csak hegeszteni, fényezni, polírozni, szerelni.

Pas de probleme 2012.07.22. 15:07:43

@Csikós Zsolt:
Tenyleg, tenyleg!
Mi ujsag Ommm patkany Polskijaval? Hiaba keresem mar vagy masfel eve...
Es a 02-esbol lesz-egy szep, eredeti bimmer? Ugy Dezso stilusban...?

Tomchy 2012.07.22. 15:10:57

@Pas de probleme: Eladta már egy pár éve. Shitgun van.

Zsolti, Dezső nagyon szép, igazi profi munka!

Ratsche (törölt) 2012.07.22. 15:13:24

@szilvesztermacska: "en sokszor azt latom, hogy azok a szakik akik ebben kurvajok, sajnos messze allnak a netes vilagtol, es ebbe ok nagyon nem folynak bele."

Eleg, ha csak itt vegiglapozod a kommenteket, es meglesz a valasz. A szakik kozul szerinted kinek van kedve fogalom nelkuli verpistikekkel szkanderozni? Van hasznosabb idotoltes is az eletben.

@AUTÓNEPPER: Nem kell ezen buslakodni. Minel tobb a hulye, annal jobban megfizetik azokat, akik ertenek valamihez, es nem lustak rendszeresen kepezni magukat.

Ádi F. 2012.07.22. 15:24:23

@Pas de probleme: Szerintem, már 1,5 éve eladta, pedig szép volt. A 02-es (ha jól figyeltem) eredeti, de nem típustiszta lessz, más hátsó lámpák lesznek rajta (a régebbi kerek lámpatestek).

NperA 2012.07.22. 16:10:26

Jó olvasni a posztokat, hajrá és kitartás.

Béza Dániel 2012.07.22. 16:14:40

@szilvesztermacska: "en sokszor azt latom, hogy azok a szakik akik ebben kurvajok, sajnos messze allnak a netes vilagtol, es ebbe ok nagyon nem folynak bele. Ez gond persze, mert rengeteg erdekessegtol esik igy el a nagykozonseg, de igazabol ez nekik nem szamit, ok nem ez a reteg. (ez fokent Magyarorszagra igaz persze) "

Eddig nem akartam belefolyni a vitába, de most hogy ezt írtad végképp nem értem mi a problémád. Abban teljesen igazad van, hogy van az országban rengeteg szakember, aki óriási tudással, és felhalmozott tapasztalattal rendelkezik, és olyan munkák kerülnek ki a kezük közül amik bárhol a világon megállnák a helyüket, de semmilyen nyilvánosságot és elismerést nem kapnak, a szakmájukkal egyetemben. Épp ezért (szerintem) örülnöd kéne hogy végre egy szerencsés párosítás révén (újságíró újít fel autót), itt most az átlagember is betekintést kap ebbe a világba, még ha nem is azok a szakik és projektek szerepelnek, akiket te ismersz, és tartasz nagyra.

Azon meg hogy ezt a projektet ilyen rajongás övezi, nem kell csodálkozni, és kár emiatt a kommentelőket lenézni. A mai világban ahol az embereket egyre inkább fogyasztói szerepbe nyomják, és a marketing gépezet igyekszik mindenkivel elhitetni, hogy a gyárban misztikus, hétköznapi ember számára felfoghatatlan folyamatokkal állítják elő a különböző termékeket, amik úgy tökéletesek ahogy a polcra kerülnek, és azt csak megvenni, használni és eldobni lehet, és mindig a legújabb a legjobb, az emberek többségének izgalmas és csodálatos azt látni, hogy egy elhasznált öreg autót valakik darabokra szednek, felújítanak és újra szép és működő járgányt építenek belőle.

Ha te tudsz hasonló, vagy még színvonalasabb projektekről, akkor a lehetőség adott, ma már bármiféle informatikai ismeret nélkül lehet a neten, különféle formákban publikálni, tedd közzé az általad etalonnak tartott munkákat, személyemben egy olvasójuk biztos lesz.

Katana750 2012.07.22. 16:23:14

@Szilvesztermacska. Azt hiszem én voltam az aki a pontonmercit meg sem említette. Nem ajnároztam Csikós Zsoltot. Egyszerűen felhívtam a figyelmedet,hogy milyen a narcisztikus személyiségzavar. Erre jöttél a wikivel ahol a végén kikérik a véleményedet,hogy segíts kiegészíteni meg stb. Tudni kéne szelektálnod az információk között. Béke. TT.

Peter48 2012.07.22. 17:16:07

W124 buzi létemre nagyon drukkolok Dezsőnek, minden szót elolvastam (a kommenteket is), minden képet megnéztem.
Ha kész lesz, mutogasd pénzért, istenbizony befizetek.
Nem nagyon értek az autórestauráláshoz, de igyekszem. Amit viszont egyáltalán nem értek: hova kerül a Dunaföldvárról hozott alkatrészek közül a zöldszélű kerámia hamutartó a csikkekkel?

Rocko- 2012.07.22. 17:17:47

@virgo: most áll hozzá a legközelebb.

poa ogapo 2012.07.22. 17:24:34

Az értékét lassan gramm/€ -ban kell megadni!

Nincs még nicked 2012.07.22. 17:26:34

@Csikós Zsolt:
A kulturált diskurzusról: 'négyen tették helyre' vs. 'végül harmadmagával trükkölte be'
Most akkor hányan is voltak? 3 pasi meg egy kicsi?

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2012.07.22. 17:57:17

Utólagosan horganyzott csavarokkal vigyázni, én elkövettem azt a hibát, hogy a 12.9-est lehorganyoztattam. Le is szakadt a feje (féknyerget tartott, időben észrevettem szerencsére), olyan rideg lett, hogy kifúrni alig tudtam, a 3-asnál vastagabb fúrók egytől kicsorbultak, ahogy a törtcsavarkihajtó is.

yeti 2012.07.22. 18:30:32

@Mr. Cool: Horganyzásnál az ilyen nagy szilárdságú csavarok esetében van valami utólagos plusz művelet a ridegedés ellen.
A horganyzó cégek szoktak rá figyelni,de ezek szerint nem mindig.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.07.22. 19:34:10

Ezt a KEuropai mentalitast vetkozzetek mar le, igenis hasznalni kell Dezsot, nap mint nap! Az utcan a helye, oda gyartottak, ott van elemeben. Ez a "tul jo lett - muzeumba vele - hulyeseget ne sulykoljatok mar, igenis elvezni kell ezt a kocsit ugy ahogy annak idejen tette az elso gazdaja es ahogy kell - szinesiti a kozlekedest, elismero tekintetek millioi fogjak kiserni az uton es orom lesz vele minden meter - aki ezt muzeumba teszi az a fajta ember lehet aki mindig megveszi a friss kenyeret es addig nem eszi amig van a regibol : eleteben friss kenyeret vesz de szarazat eszik, nem elvezi az eletet es sosem lesz elegedett.

A nagykorutra Dezsovel!!! Be a forgalomba! Had lassa indenki milyen szep!!!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.07.22. 19:42:54

A W124 szerintem "A" merci - nekem. Nincs meg egy olyan auto az autopalyan amit megnezek, nekem az tokeletes auto. Mercijeim vannak, kicsit elfogult vagyok merci fronton ( de nem elvakult, van amerikai truckom es Ford Mustangom is ) de a w124 az ikon. Most venni egyet ciki lenne, majd 20 ev mulva megint nem lesz az. Az a Mercedes nev es az a Nemetorszag mar nincs mar, ezek a mai mercik meg mar nem "azok" a mercik - egy mai E350 soha nem lesz utcakep Damaszkuszban vagy Bagdadban.

A Ponton nekem nagyon tavoli, nem hiszem hogy lattam volna tiznel tobbszor eletemben az utcan, nekem az nem " kozeli" - de Dezso nagyon szep lesz, igenyes es preciz, en ugy latom.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.07.22. 19:48:28

@szilvesztermacska: Rosszul látod. Illetve jól látod, csak rosszul közelíted meg a témát.

Ez az egész projekt (a többivel együtt) rengeteg olvasó/kommentelő álmát testesíti meg. Mert ugyan ki lenne olyan őrült még, hogy egy, az átlagosnál éppen csak magasabb magyar fizetésből, család mellett ilyen szinten áldozhasson az autóbuzériának? Valaki nagyo(ka)t mert álmodni (magyar viszonyok között, persze), az olvasók meg nagyon is díjazzák.

Az már sak hab a tortán, hogy rettentő jó stílusban van megírva az egész.

Mansell 2012.07.22. 20:26:28

Ma Tiszabecsről hazafelé csavarogtam egy kicsit és elkeveredtem egy Szada nevű községbe. Volt ott egy bontó, (Veres felőli végén) előtte ácsorgott - mintegy cégérként - egy romos, fekete Ponton. A kerekei mindenesetre még alatta voltak. Azt nem figyeltem, milyenek, mert ezt a príma beszámolót később olvastam. Egy telefont esetleg megérhet a dolog, ha még aktuális. Hajrá-hajrá!

Rodolfo63 2012.07.22. 20:32:44

szeretem a pontonos cikkeket - és részvétem a költségek miatt, mert gondolom, a totalcar nem fizet olyan jól, hogy minden egyes telefonhívás után a csikós rávágja, hogy "csináld csak, belefér" :)

pincze 2012.07.22. 21:20:27

Napi használatban a karcolások , stb miatt érthető ha sajnálja a gazdája .

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.22. 21:27:05

@visszakettopadlogaz: Ezzel totál egyetértek.Tegnap voltam itt nálunk az Éjféli Nap-rallin, és vazze, olyan gépek voltak kint, mint Volvo Pv544, meg Saab 96 (nem kilenc-hat, hanem kilencvenhat, még a kétütemű motoros...), amik lazán Dezső korosztálya.És nem patyulgatják a garázsban 3 takaró alatt, hanem ralliznak vele a murvás földúton...Na ez a nem pitiáner.
Persze most nem azt mondom, hogy Dezsőt is be kell nevezni a Mecsek-rallira... :D De a múzeum effektusért kár az egész autót felújítani; oda elég egy üres kaszni, meg a 4 kerék...Remélem Zsolt nem ezt a sorsot szánja Dezssewfi-nek... :-)

Dömijani 2012.07.22. 21:59:18

Úgy tűnik nekem, ez a Merci nagy zsákbamacska volt. Gondos gazdától, jó állapotúnak tűnő, üzemképes - saját lábán majdnem hazajött (vagy haza is jött?)... Még csak rosszindulatot sem tételezhetünk fel, mert a tulaj valszeg tényleg rendszeresen javíttatta és abban a tudatban volt, hogy ez egy szuper gép, egy főnyeremény. Mondom én...
Amit én vettem az legalább nem nézett ki másnak, mint ami volt: egy rozsdakupac, szitává rohadt külső elemekkel, félig szétszedett motorral, évek-évtizedek óta a sarokba lökve, szóba sem került a saját láb meg a "kis munkával talpra állítható" tervezgetés. Nagy fába vágtam a fejszémet, de kb. tudtam, hogy mibe. Talán nem ilyen rettentő bonyolult szerkezet, mint a Ponton, ahogy elnézem.

misinator 2012.07.22. 22:00:07

@geegee: Emlékezz arra, hogy hősünk nem az utóbbi évek MŰTÁRGYÁT akarta megvenni, újjáalkotni,hanem "csak" egy Ponton Mercit.

Aztán elkapta gépszíj.
Mennyien is fikázták ifjon a házasságot!?
S ugye-ugye mégis mennyit elkapott a gépszíj...
...vagy a cséplőgép torka.

Én továbbra is maximálisan respektálom a folyamatot is, s annak leírását is.

Amúgy meg nem kötelező szenvedni a történettel; Buddha már 2500 éve megadta a megoldást:-)

Dömijani 2012.07.22. 22:11:37

Az, hogy egy restaurált autó szebb legyen, mint új korában, állandó kérdés. Éredekes lenne, ha Mona Lisára a restaurátorok rárajzolnák a szemöldököt, a háttérben az útkanyart kiigazítanák, ahogy az a valóságban az ellipszis csúcsára hasonlít, kicsit több fényt tennének az arcára, hogy természetesebbnek tűnjön a megvilágítás...
Nyilván egy autó azért egészen más, mert használati tárgy, ami már újkorában is a tulaj ízlése szerint változtatható. De később, amikor kezd egy kicsit műtárggyá is válni, nem mindegy mennyire tér el a gyári (vagy korhű) kiviteltől.
Még évekre vagyok tőle, de máris foglalkoztat, hogy a gyári nem túl fényes, egészen finomszemcsés alumínium árnyalatot (mint egy 80-as évekbeli rádiómagnó) hogyan fogom helyreállítani. Nem akarom egy mai divatos ezüstmetálra fújatni, 2K-val.

akos696 · www.focusauto.hu 2012.07.22. 22:18:55

@Csikós Zsolt:

Szerintem a Ponton életed fő műve lesz (természetesen a családot és az írásokat nem számolva, kizárólag veteránozás vonalon)! Csodálattal nézem, ez a sztori így nagyon kerek, ahogy van. Izgalmas kalanddal, rettenetes szívásokkal, reménytelennek tűnő helyzetekkel, a szakmájukban profi segítőkkel, és a végén a hihetetlen precizitással,nem kis szerencsével, idő és pénzbefektetéssel létrehozott csodálatos végeredmény. Ez egyszerűen fantasztikus! Szerintem ezt itt ma Magyarországon, átlagemberként, átlagos fizetésből élve (nem milliomos vállalkozóként) nem lehet felülmúlni. Minden nagyon klappolt, hogy megvalósulhasson.

Komolyan ez a véleményem.

Dr. Máriátlan 2012.07.22. 22:23:28

@Nincs még nicked: Ne kekeckeggyé' itten, mer jön a céges policy, és lesz irgum-burgum, meg haddelhadd!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2012.07.22. 22:29:30

@Mr. Cool: Ez szerintem csak a tüzihorganyzásra igaz. A galvanizálás nem hinném, hogy anyagszerkezeti változást okozna -sosem volt még ilyen tapasztalatom.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.07.22. 22:34:31

@misinator: Ne értse senki félre, én is örülök és zsívesen olvasom ezeket a cikkeket.Csak úgy szép a vége, hogy ha azért mennek is ezek a gépek elkészültük után.És örültem, mikor láttam a ződ szobor-mergát is egy képen, amit valaki belinkelt; hogy azért az is néha előjön a garázsból.

samot 2012.07.22. 22:37:28

Ez egy komoly restauràlàs volt!Gratula!
Végre ugy készült minden,ahogy kell és nem maszatolàs volt!

protézisesh 2012.07.22. 22:57:30

Dezso egyre szebb, ezt a macskat meg vegul megis csak kib***tatok, mint macskat sz**ni?

58múltam 2012.07.23. 07:45:37

@szilvesztermacska: Barátom, te váltsd a nickedet csacskamacskára! Neked az a bajod, hogy tudatlan vagy, nem tanították meg neked, hogyan kell kultúráltan viselkedni. Ha valaki kap egy szép ajándékot, vagy eredményesen befejez egy munkát, stb., akkor nem szabad odamenni hozzá, és azt mondani: hát, azért van ennél jobb, másnak is van ilyenje, meg hasonlók. Még akkor sem, ha talán van benne igazság. Ha mégsem bírod ki, akkor monddd úgy, hogy ne bántsd meg azt, aki épp örül, pl. így: nagyon jó, és külön remek, hogy van még hasonló máshol is az országban, stb. stb.
Az ilyen megmondóembereket, mint te, még sok csalódás fogja érni az életükben, és kevés szeretet a környezetüktől...

protézisesh 2012.07.23. 07:54:04

gratulálok a haladáshoz. Ha így folytatjátok, előbb kész lesz még a Hangyásznál is, nem csak a Cougarnal. :)

Dömijani 2012.07.23. 07:55:30

@agresszív kismalac:
Minek is? Hogy ronda és nehéz legyen? Meg majd évek múlva ne látszódjon, hogy hol rozsdásodik? Annak a nagy síma lemezfelületekre (esetleg több rétegben) felgányolt vastag, rücskös, fekete kulimásznak, amit mi alvázvédelemnek nevezünk, az égvilágon semmi értelme nincs. Általában pont a rejtett zugokba nem jut belőle (azért rejtettek), PEDIG ODA KÉNE INKÁBB! Meg az üregekbe belülről, és főleg a lemezek átlapolásánál a két lemez közé. ( Épp most olvastam a heti merítésben valakitől az étolajat, mint üregvédőt, ami nem is biztos, hogy akkora marhaság, mindenesetre a semminél lehet, hogy jobb. Nyilván nem veteránnál.)

(Ez nem személyes kekeckedés, csak szakmai vita akar lenni.)

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2012.07.23. 08:10:32

@streetsta:
Pedig igen, utólag megnézve a katalógusban sem ajánlják az utólagos galvanikus horganyzást a 12.9-es csavarokhoz. Az új csavarok csak 10.9-esek, ahogy a gyáriak is, sárga horgany nélkül.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.07.23. 08:37:37

@Dömijani: Magam se kekeckedésből kérdeztem, csak furcsa volt alulról a nagy szürkeség. Amúgy kissé leegyszerűsíted a dolgokat. Meg azt sem gondolom, hogy anno a gyárból így jött volna ki az autó.
De majd Csikós leírja, hogy mi a valóság.
(Persze lehet, hogy már leírta csak átsiklottam rajta.)

Ádi F. 2012.07.23. 09:02:00

@Dömijani: Szerintem Dezsőn átlátszó alvázvédő van, egy lakatos (festő?) biztosan nem engedi ki alvázvédő nélkül az autót az utcára, semilyen felhasználási területre sem!

tomsawyer3131 2012.07.23. 09:26:31

@Mr. Cool: Én se hallottam még idáig, de kicsit utánanéztem és a gugliban "hidrogén okozta ridegedés"-néven lehet találni érdekességeket.

vomit 2012.07.23. 09:35:56

ebbol sztem FIVA lesz

kzolee 2012.07.23. 09:51:33

@Ádi F.: Az "alvázvédőzés" vagy rücsizés _után_ is lehet fényezni egy kasztnit. Szerintem itt is erről van szó.

Csikós Zsolt 2012.07.23. 10:56:07

Látom, ez az alvázvédelem/üregvédelem vonal sok mindenkit megfog:

1) gyárilag ezeken az autókon nem volt semmi üregvédelem (értsd: pőre, nyers, festetlen lemez belül minden tartó), a fenéklemezt ilyen kicsit vastagabb, hullámos festékkel szórták le, ami nem a klasszikus rücsi, mert annál keményebb, és majdnem sima.
2) használt, nem frissen lakatolt autóra, megbontatlan üregekhez a speciális üregvédő zsír a legjobb, ezt a használós zöld állólámpásomról szóló posztokban már hosszan fejtegettem itt a Belsőségen idén tél környékén. Hatalmas, mérésekkel tarkított, két éven át tartó tesztekben bizonyosodott be, hogy a megfizethető ilyen anyag a Mike Sander's, én olyat fújtam be spéci pisztollyal, melegen az állólámpásba.
3) fémtiszta lemezekre a viaszos üregvédelem a legjobb, de rozsdára (márpedig egy kétéves autó üregeiben is van már rozsda) nem szabad tenni, mert nem tapad meg. A szép zöld állólámpás ilyen, spéci, átlátszóhoz közeli viaszt kapott - mindenütt.
4) Dezső fenéklemezén - mivel rücsit nem engedtem egy 50 éves autón, hiszen soha nem volt rajta olyan gyárilag, tehát az időgép tönkremegy egy ilyen részlettől - egy, a fényező Tomi által kikevert, kissé puha, kissé hullámos, a kocsi színével pontosan megegyező réteg van, ami csak a legkeményebb szakemberek számára vehető észre, hogy nem eredeti. Az üregekbe Csabi tette bele ugyanazt a viaszt, amit a zöld állólámpásba is. Mind meg volt bontva, kitakarítva, kilakatolva, tudjuk, mi van az autóban.

Hát - kábé ennyi.

Nivta 2012.07.23. 11:10:00

@visszakettopadlogaz: Az utolsó betűig igazad van!!!!

Csikós Zsolt 2012.07.23. 11:16:22

@szilvesztermacska:

Látod, most sem én voltam, mielőtt téves következtetésre jutsz. Egy mobiltelefonról, internetes stickkel, gyufáskatulyányi érintőképernyőn, Balatonon akkor is nehezen moderálnék, ha nagyon akarnék...

Alf (törölt) 2012.07.23. 11:33:19

@Csikós Zsolt:

papír szellőzőcső:

a citroen ds-ben is ilyen van, méghozzá többféle méretben, hátha pont stimmel:

www.ds-sassen.de/parts/img/1167b.jpg
www.ds-sassen.de/parts/img/4717.jpg
www.ds-sassen.de/parts/img/4705.jpg
www.ds-sassen.de/parts/img/4525.jpg

innen keresgéltem ki őket:

www.ds-sassen.de/

Ádi F. 2012.07.23. 11:45:02

@kzolee: Persze, pár autó sajtófotóin látható, a kasrosszéria színű alváz, ezt a rücsire fujták (vagy a rücsi volt maga ilyen színű?), mindegy Csik elmagyarázta. @Csikós Zsolt: Aha, értem! Tehát jelenleg nincs rendes gép a közeledben és olajos a kezed? -arról is várjuk a cikket! (Üdv Karesznak :-))

Dömijani 2012.07.23. 12:57:35

Múzeumba rakott autó olyan, mint a hanglemezkiállítás. Nincs értelme. Nem is nagyon szeretek autókiállításra járni, mert pont a lényege hiányzik, a hangja, a szaga, a füstje, a története, amit a tulaj mesél hozzá... Ezért inkább találkozókra megyek el (akár résztvevőként is), ott kis szerencsével meg is símíthatom, beleülhetek, mehetek utána és élvezhetem a pöfögését az emelkedőn...
Apropó kiállítás: némely kirakott verda fényezése elég nagy szégyene a restaurátornak (fényezőnek), ezért, mivel látom és elhiszem, hogy ez nagyon szépre sikerült, gratulálok hozzá a mesternek (is)!

protézisesh 2012.07.23. 13:48:43

@Csikós Zsolt: azt azér' megnéznám, ahogy a mobiltelefonba beledugod az USB-sticket... :)

@Dömijani: étolaj (mint a legtöbb olaj) SAVASODIK, szerintem kerülendő. A zsírkulimász (májkszandersz, nem rokona a kállay-saundersnek) direkt erre van kitalálva. Szobahőmérsékleten köt (mint a nagymama), de a hőségben megolvadva bemászik olyan helyekre is, ahová az életben nem tudnád befújni.

Alf (törölt) 2012.07.23. 15:45:09

@protézisesh: ilyen májkszanderszt hol lehet venni? illetve házilag meg lehet ezt csinálni, vagy kell hozzá valami spéci cucc?

protézisesh 2012.07.23. 16:17:06

@Alf: Csik rengeteget írt itt az újződ kapcsán. Forrással, felhordás módjával mindennel kapcsolatban. Böngéssz itt, aztán meglesz. Tőmondatokban annyi, hogy nagy szopás, de otthon is megoldható, csak rezsó, kompresszor meg fémpoharas festékszóró pisztoly kell hozzá. Illetve gondolom nehéz olyan embert találni, aki helyetted lelkiismeretes(ebb)en csinálná meg.

Csikós Zsolt 2012.07.23. 18:10:29

@Ádi F.:

Á, nyaralok, maximum biciklit szerelek.

A használós állólámpával vagyunk, mi mással.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.07.23. 18:55:04

valaki irta elottem hogy lehet elobb kesz lesz mint a Hangyasz vagy a Cougar - na az mekkora lenne mar! :D

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.07.23. 19:23:09

@Csikós Zsolt: Kösz, kimerítő volt. (Végszükség esetén OperaMini alól simán tudsz moderálni.)

Ádi F. 2012.07.23. 20:17:44

@Csikós Zsolt: Kellememes nyaralást! Kapcsolódj ki, nemsokára várnak rád (rám is...és mindenkire) a sivár mindennapok az őszben... Karesz nem gyógyítja/otta a használós zöldet? -bocs, ha személyes lett.

yeti 2012.07.23. 22:39:42

@streetsta: @Mr. Cool: Megtaláltam,hidrogénridegedés a neve a jelenségnek.Bővebben itt van róla írva:
www.inter-tradekft.hu/kotoelemek_galvanbevonatok_5-7.htm

Muzsikok közt 2012.07.24. 04:15:21

Azt nem értem miért jó egy ilyen autót tulajdonolni. Bérlek egyet 7végére, kiélvezem a fílinget és óver. Nincs életfogytos ktg. és szívás és tárolás-gond. Hat hónap múlva meg bérlek egy korabeli Fulvia kupét, mert az megy is, és hangja is van.

uglykid 2012.07.24. 15:42:15

Szinte sajnálom, hogy lassan elkészül!
Azt is sajnálom, hogy Dezső egyre távolodik Tőled, mert már régesrég átlépte azt a határt amit Te állítottál magadnak!

Én biztos nem bántanálak, ha észérvek miatt megválnál tőle, ő már mindig hozzád fog kötődni úgyis!

A Te habitusodat kicsit megismerve nem vagy egy "múzeumi teremőr" típus, aki törölgeti a port a tárgyakon.
Te alkotni szeretsz, abban vagy jó, ne fogd vissza magad!

Szívesen látnék pl. egy ilyen szerény autót a CSAPATOD kezei között:
bringatrailer.com/2009/08/31/speciale-project-1965-alfa-romeo-giulia-ss/

Látván a szakmai alázatot simán megbírkóznátok ezzel is!
:)

Alf (törölt) 2012.07.25. 15:41:17

@protézisesh: Na már találtam valakit, aki ismer valakit, aki elvileg bemikesander'sez egy autót 40-45 körüli összegért.

A munka alapossága pedig kiderül 5-6 év után :D

Alf (törölt) 2012.07.25. 15:43:58

@yeti: azt írja, temperálást kell bevezetni, így azt ajánlhatjuk, hogy a csavarokat be kell rakni fél órára a sütőbe, majd hagyni lassan kihűlni, esetleg dunsztban.

:)
süti beállítások módosítása