Vakul, aki látja

  2012. június 10. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta ponton domsjo svedorszag ponton domsjö

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

El se hiszem. Hát eljutottunk ide is.

Mindene tökéletes

Dezső testének eddig glazúrmentes, utolsó szegletén is festék van, csillogó, gyári szürke, pont olyan, amilyen előtűnt, amikor 1962-ben a bábaasszony lemosta róla a magzatvizet Untertürkheimben. Ez a karosszéria ezzel a festéssel igazi időutazás – olyan, mintha ötven évvel ezelőtt Samovics kartárs, a hétvégi művezető, egyszerűen lelopta volna a futószalagról némi haszon reményének a fejében. Tehát új.

Csakhogy a gyári kocsik fényezése valószínűleg sosem volt ennyire csillogó, illesztéseik vastagsága és egyenletessége meg se közelítette azokat a hézagokat, amiket Dezsőn mérni lehet. Csabi lakatosi munkáját már a korábbi posztokban agyonméltattam, de onnantól Király Tomi emberfeletti szorgalma, csalhatatlan szeme és mérhetetlen precizitása kellett ahhoz, hogy az apró, borsodnádasdi garázsban létrejöjjön egy nagyjából Concours d’Élegance-szintű, egérszürke dukkó. Extra mód megszenvedett érte.

Igazából így is lehetett volna hagyni

Vázoltam már régebben, de röviden elismétlem: a Pontont sem lakatolás előtt, sem utána nem homokfúvattam, mert nincs igazi tapasztalatom szemcsetisztító műhelyekkel. Viszont azt tudom, hogy ha pöttyet balul sül el a dolog, teszem azt, épp egy kicsit tovább nyomatják a szórófejet, hullámos lesz a lemez. Ha a szóban forgó lemez mondjuk, a tető, akkor az autó sose lesz szép, sőt, láttam már olyat is, hogy a homokfúvótól lehetett egyenesen továbbvinni a vastelepre, hulladéknak.

Ráadásul a homokfúvás a fényező munkáját egyfelől ugyan könnyíti – mert nem kell levakarnia a régi rétegeket -, másfelől viszont nehezíti, mert amikor a festéket fújja, a leggondosabb takarítás után is mindig előjön valami homok az üregekből. Nagyon függ mindez a korábbi festékrétegek számától, a kittelés vastagságától, a rozsdásodások alattomosságától.

És még egy indokom volt: ez az egész autófelújítás tőlem 140 kilométerre zajlik, minden alkalom, amikor ott kell lennem, szervezést, pénzkiadást és sok időt igényel, tehát nem olyan, mintha átugranék a szomszéd faluban dolgozó komához. Én is saját zsebből, 430-450 körül veszem a gázolajat a kúton (igen, a tesztautóba is, bár ezt senki nem hiszi el), mi több, nemigen van olcsó tréleres ismerősöm. Márpedig Csabi, a lakatos után a kocsit egyszer a homokfújóba, majd onnan Borsodnádasdra, Tomihoz kellett volna szállítani Dezső kongóan üres testét. Komplikáltnak ígérkezett logisztikailag, én ráadásul azt reméltem, hogy úgysem maradt túl sok festék rajta – hiszen Csabi a leggonoszabb, legundorítóbb részt, az alját, a doblemezeket, sárvédőket lepucolta már fémig.

Már félkészen is mutatott valamit

De volt. A tetőn vagy négy réteg festék, mindegyik között szórókitt-lepedő, az alapozó pedig, amit Csabi később felkent, összeveszett Tomi saját, epoxis alapozójával. Miután az összes ismert oldószer csődöt mondott, Tomi végül klasszikus módszerekkel, spaklival, reszelővel, hőlégfúvóval, smirglivel pucolta fémig a terjengős, zegzugos Ponton-karosszériát. Mivel mindezt otthon, esténként csinálta, hónapokig tartott a művelet. Igazi idegtépő, lélekölő munka, csiszoltam már egy-két autót magam is, a poklok poklát éltem meg. És én közel sem voltam ennyire alapos.

Végül Tomi semmit nem fogadott el jóvátételként, amikor átadta az autót, azt mondta, az ő hibája volt, benézte, tudnia kellett volna. Vívtunk ezen egy hosszasat, de hajthatatlan maradt.

Az autót nappal igazából mostanáig is csupán fotókon láttam még, élőben csak éjjel. Történt ugyanis, hogy a legutóbbi Eger-Borsodnádasd túrára hárman indultunk munka után: Bende Tibby, Zách Dani meg én. Dani igazából csak borzongani jött, rozsdát morzsolni, röhögni rajtunk, lúzereken, illetve kicsit elhagyni a haját. Sikerült neki. Először a Puchot néztük meg (arról lesz még külön poszt is), majd áthajtottunk Kis Csabi pár utcával odébb levő lakatosműhelyéhez.

Szerintem itt kéne rá egy kis karosszériatömítő, de ti tudjátok

Akkor épp Tibby BMW-je lakott ott, az egyik fele már készen volt, a másikba is belekezdett a Mester, a látogatást az tette szükségessé, hogy a BMW-t majdan fényező szakember átjött Balatonról (a falu Hevesben, nem a tó!), hogy alámásszon, megbeszéljék a részleteket, hol legyen, és hol ne legyen mivel, és mivel ne festve.

Nekem is volt dolgom ott: a Mercedes-utángyártó univerzum utolsó szegletéből előbányászott, Karasch nevű német cégnél végre megtaláltam a hátsó futóműhöz való csapot, perselyeket és hézagoló alátéteket, valamint az egy szem hiányzó, 30,9 mm-es, kívül-belül menetes perselyt, ami hiányzott. Azokat átadtam, Csabi iktatta őket, zsír.

Hátsó csap belső perselyei, egy első lengőkar menetes perselye, valamint a méregdrága (közel 100 eurós) foszforbronz hézagolóalátétek

A Puch is egy órát tartott, ez a BMW-s programpont másfelet, tehát akkor már erősen estébe hajlott az idő. Ekkor bekövetkezett, amitől rettegtem: Tibby gyomra megkordult.

Még az angliai közös útjainkról, illetve a dömsjői túráról ismerem ezt az ellentmondást nem tűrő, vészjósló hangot. Reflexből tudom: ha ezt hallom, borul az összes innen következő program, még ha a saját halálunkról is van szó. Kedves olvasó – ha érzi, hogy közeleg a kaszás, tegyen egy próbát, látogassa meg Bende Tibort. Amennyiben szerencséje van, és közvetlenül étkezés előtt kapja el, nyert az életből még vagy egy órát.

Mindenesetre az üzenet ilyenkor: ha belefér az időbe, ha nem, mindenképpen enni fogunk, nincs appelláta. Tibby ezt úgy hívja: üres gyomorral nem lehet dolgozni, ráadásul rettentően ártalmas is. Én úgy vagyok vele, hogy néha-néha kibírok egy napot ebéd és vacsora nélkül, ha fontos, ha tényleg nem fér bele. Nem halok bele, legalább leadok néhány dekát, az is előny. Most fontos lett volna, mert kilenchez közeledett a kismutató a Poljoton, és még dolgunk volt a messzi Borsodnádasdon.

Egy jó órát elvitt, amíg bementünk Eger belvárosába, leparkoltunk a 190-essel, elsétáltunk a Mac-ig, burkoltunk egyet, majd vissza, és elindultunk Király Tomi felé. Fél tizenegy lett, mire odaértünk, Tomi épp ügyeletben volt, úgy lógott el kicsit, hogy meg tudja mutatni az autót. Hát, nem éppen méltó mód átvenni és igazán értékelni egy közel egy éven át készült remekművet. Így jött ki a lépés, bocs, Tomi, hidd el, így is megtette a hatását.

Egy ezredmásodperccel a halál előtt

Mindhárman elég fásultak voltunk addigra, hideg is volt, sötét is – kis pénz, kis meccs, ez jutott, egyébként is, ki tudna, sőt, ki merne vitázni egy vészesen korgó ügyvezetői gyomorral?

Tomi addigra átgurította Dezsőt a fényezéshez szolgáló garázsból a tárolásra való, apró garázsba az udvaron belül. Feltárta nekünk a fajtó egyik szárnyát, majd próbált némi fényt csiholni a falból. És egyszer csak ott állt előttünk Ő, a párás, májusi éjszakában. Még a tücskök is abbahagyták a ciripelést.

Tibby felől nyílt az ajtó, először ő vakult meg. Ordítva a földre vetette magát, zokogva vergődött a hátán, kiégett szemgödrei helyét eldugaszolták a sebet morzsoló öklei, a bőrfelületek szoros érintkezésének réseiből fekete füst tört elő. Mi, Danival, a még épek, megbabonázva meredtünk rá, majd Zacci elfordította a fejét, a baleset okát keresve. És megpillantotta.

Úgy tűnt, semmi baja nem esett, amikor a gyér fényben észrevettem, hogy apró repedések borítják az arcát, mint valami sokat látott kínai váza égetett mázas felszínét. Szoborrá vált, jöttem rá, csak a lábánál lassan púposodó majolika-törmelék árulta el hogy nemrég történhetett vele valami. Ilyenkor álljon ellen az ember a kísértésnek, ugye? Lássuk be, nem lehet.

Vakuljak meg

Én is ránéztem Dezsőre, és csak azt vettem észre, hogy a tüdőmből hangsebességgel kiszakadó, Concorde hajtóműhang-szerű „Ó” hatására először a levegő távozik testemből, majd követi a tüdőm, a szívem, a beleim, végül már csak az ebédre elfogyasztott karfiolleves szele tartja tovább a csodálkozó kiáltást. Végül kifordítva, hiénák által ott hagyott, alaktalan, romlott húshalomként összerogytam a garázs előtti betonon.

Király Tomi szólongatására ébredtünk, valami csodával határos, titkos módszerrel visszarázott bennünket az életbe. Résnyire lehunyt szemeink mögül rettegve megszemléltük a csodát – még egy közvetlen sokkba biztosan belehaltunk volna. Szerencsénk is volt az időponttal, mert nappal soha nem sikerült volna az akklimatizáció. Mire tekintetünk végre rendesen, nyitott szemhéjjal végig merte pásztázni Dezső csillogó idomait (semmi buzulás!), eltelt vagy öt perc. Nem is mertük megközelíteni, transzban voltunk, csak Tibby hisztérikus skandálása szűrődött át a sokkon – hát ezt nem hiszem el, öregem, nem hiszem el, Zsolti bácsi, most akkor ez a tiéd – majd újra meg újra, mint valami öreg Taya lemezjátszó egy átszakadt barázdájú Ottawan-lemezen.

Ezzel a nézéssel terített le bennünket

Mert hiába egérszürke, Dezső mégis brutálisan jól néz ki, a dukkójához képest a mai autók narancsbőrösnek tűnnek már nullkilométeresen is. Ezt a minőséget, ezt a simaságot csak luxusautókon, no meg talán a Wilkinson-penge fotosoppal giccsé retusált férfiarcain és a Veet-hirdetések hasonlóan digitálisan hiteltelenné torzított női vádlijain lehet látni. Világított talán két negyven wattos izzó, de még ebben a pislákoló fényben is könnyen el tudtam készíteni a finn kamion által nem túl rég konfettivé aprított bal hátsó sárvédőben álmélkodó arcom tükörképét, pedig csak egy nem különösen nagy fényerejű Ricoh kompakt volt nálam.

Tükörkép, este 11-kor, egy negyven wattos izzó fényénél

Az még csak hagyján, hogy a nagy felületek simák, azt is megemésztettem vagy tíz perc után, hogy a motorházfedél-sárvédő hullámvonala olyan, mintha valami díjnyertes ékszer speciális rubinkövét nézném nagyító alatt, aminek egy apró hibája van – nem piros, hanem szürke. De amikor belekukkantottam a falcokba, akkor ájultam csak el igazán. Ennek az autónak a gumitömítései alatt is olyan fényezés lesz, amilyennek normális esetben a vezetőajtó közepén illene lennie. És tudom (mert sokat beszéltem Tomival, amíg Dezsőt csinálta), hogy a rejtett zugokban, például a motorházfedél merevítései alatt, a szinte csak fogorvosi tükörrel megtekinthető részeken is patika lesz a dukkó.

Nem, eredetileg nem akartam ennyire szép autót. Ha nem hámlott volna róla foltokban, igazán jól ellettem volna a matt, saját festésével is. De így, hogy tényleg ótvar volt rajta a fényezés, hogy összetört a hátulja, meg aztán, hogy mostanra belement a felújításba kétmillió, véres verejtékkel, éjszakánként és hétvégenként összegürcölt forint jobbik része, már kezdem élvezni a dolgot. Ha csak a lemezmunkát és a dukkót nézem, lesz egy új Ponton Mercim, ami egészen döbbenetes luxus az én, eminnen tűrhetőre összekalapált bianchis, amonnan kicsit girbegurba és füstölő állólámpás-mercis életemben. Idegen a szerep, de izgat. Tomi szerint a fényezés annyira kemény, hogy nyugodtan nekiállhatok autózni vele, mert ha meg nem húzom, semmi baja nem lesz.

Ha ilyet tudnának ma a gyárak

Hadd jegyezzem meg – továbbra is az a szándékom, hogy ha meg tudom tartani az autót, mire elkészül, igenis járni akarok vele. Nem napi gyakorisággal, pláne nem télen – hiszen ilyet sosem állítottam, akárki, akárhogy is emlékszik – de tavasztól nyárig, akár esőben is, hétvégén, gyerekekkel, talán még külföldre is, mindenképpen. Dolgozni úgyis motorral járok, hiszen Óbudán, a Totalcar mellett parkolni lehetetlen. Asszem, most elkezdett húzni a mágnes, érzem, hogy alakul a dolog, belátható időn belül autó lesz belőle, és véget ér a dagonyázás a láthatatlanul apró előrelépések reménytelen mocsarában.

Az ennyire váratlanul szép fényezéssel újabb probléma jött elő. Félek, hogy az általam beszerzett, akkor még jó állapotúnak tűnő bontott, ebay-es alkatrészek nem ugorják majd meg a Csabi és Tomi által magasra tett lécet. A kocsi belseje szép volt ugyan, de koszos, és a vezetőülés több hétnyi próbálkozás után is szürkébb maradt a többinél. A törött bakelit-alkatrészek helyett vettem másikakat, de egyik-másik ablaktekerő krómja is kráteres, a műszerfalat nagy felületeken borító, spéci textúrájú (egyébként hibátlan) műbőr ragasztója összeveszett a rozsdával, ezért tele van libabőrrel, ami a túloldalon is látszik. Az még csak rendben, hogy majd valamilyen módon lehántom a műbőr puhaságát adó, mostanra rozsdás csomóktól éktelenkedő, alapot adó szövetréteget, de mit tegyek rá helyette? Milyen ragasztóval erősítsem fel, hogy ne legyen buborékos, ne csomósodjon? Megannyi megoldandó probléma.

Még a leendő tömítések alatt is csillog a fényezés

És ütközőből is csak három felet sikerült újonnan beszereznem (ez is csoda, hogy sikerült), de terveim szerint a használtas, kicsit ferde jobb hátsó maradt volna a kocsi sajátja. Jól nézett ki, amíg Dezső ütött-kopott volt, de ezzel az új fénnyel, a többi, csillogó lökhárító-elemmel, az új babákkal már közel sem lesz elég szép. Vettem helyette gyorsan egy másikat, azon is van ugyan nyomás, apró rozsdapötty is, de jobb, mint az eredeti, remélem Csabi tud majd varázsolni belőle jót. Mivel a Pontonból ugyanúgy nem lehet hátra látni, mint a mai autókból, ezért ezeknek a kocsiknak jellemzően hullámos a hátsó ütközője, és ilyet találni, pláne jót, közel reménytelen. Már azokért is nagy csata folyik, amelyek épp csak nem lukasak. Vietnamban utángyártja ezeket az elemeket egy angol cég, de egy fél lökős olyan 250 euró körül van onnan, azaz megfizethetetlen.

De a maszkom is csak elfogadhatóan szép, ám nem új, a tükörszár is egy másfél méterről csinosnak tűnő, közelről azonban kicsit pöttyös darab, a girbegurba díszléceket pedig még rendbe kell hozatnom. Ja, és a fényezés sincs teljesen kész, Tomi ugyanis visszadobta a dísztárcsákat – ecsettel agyonfestegettek, karcosak, horpadtak, még azok is, amiket közben innen-onnan kaptam, vettem. Ezek ütik a kocsi egészét. Tessék, támadás egy váratlan irányból – jöhet négy, ép csirkeitató beszerzése. Már leütöttem egy adagot az ebay-en, remélem, jók lesznek. Nem jöttek még meg.

Mindenesetre Dezső azóta megint Csabinál van, sőt, telefonon át már azt is megtudtam, hogy kipihente a térdműtétét, és már az első futóművet is összerakta. Most a fékkel kínlódik – annál kiderült, hogy a szervorásegítéses Pontonhoz való főfékhengert szereztem be vagy egy évvel ezelőtt, ami abszolút inkompatibilis az én, rásegítés nélküli autóméval. Megint gyűlnek a viharfelhők, úgy tűnik, lesz még egy pár hajrá, mire autónak kezd kinézni az öreg…

------------------

Lapzárta után jött:

- megjöttek a dísztárcsák - gyönyörűek
- a 8 felni, ami Tominál van festésen, 5 különböző típus és csak 2 való az én autómra
- a saját, vadonatúj csavarokkal felfogatott főfékhengere egy merő rozsda belül
- a kézifékkötéllel együtt megvett kézifékkötél-csigák nem ilyen Pontonra valók, hiányzik róluk a felöntés, hát ennyit egy bombaüzletről
- a kardántengely elején levő háromágú flansni gyanús lett egy kis repedés miatt Csabinak, levette. Kiderült, hogy letörtek róla egy fontos fület, rosszul meghegesztették, majd az egész központosító rendszert (rugó, hézagolók, persely, tömítőgyűrű meg vagy még négy alkatrész) kihagyták. Buherálás svéd stílusban. Lényegében egy egész alkatrészcsoport hiányzik innen, hurrá.

Nem, nem látom még az alagút végét.


Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

 
 
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr784570458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrzei 2012.06.10. 07:18:59

Na nézem azokat az alkatrészeket. Hát... ilyeneket miért nem lehet gyártani? Jó az alátéteket vegyük ki egyelőre, mert az más tészta, de a két persely és a menetes hüvely is egyszerű forgácsolt alkatrész. Ezt ha nem tudnám itt Győrben 3-4 óra alatt legyártani/tatni komolyan sírva fakadnék. Szerintem néha érdemesebb lenne pár ilyen bizbaszt inkább gyártani, mint hónapokig túrni a netet és várni. Lehet hőkezelni, köszörülni mindent, a legkomolyabb alkatrész is gyártható, más kérdés, hogy a komolyaknál nem mindig éri meg.

wilhelm 2012.06.10. 07:20:10

Hello, köszi a vasárnap reggeli pontonos posztot, már nagyon hiányzott. Gratulálok az autóhoz, tényleg szép. És jó hogy két szopássorozat között tudott azért ekkora örömöt okozni :) mindenesetre sok sikert a következő fordulókhoz. Csak nehogy aztán túl szép alkatrészeket szerezzél és akkor majd a lakatosmunka-fényezés nem lesz már elég jó és kezdheted elölről az egészet :)

simimisi 2012.06.10. 07:31:49

Gratulálok Zsolti!
Nem éltél hiába. Még ha csak félkész is az autó.
Kitartás és irj sokat nekünk! Üdv S.

mmjr 2012.06.10. 07:32:39

Zsolt, hogy tervezed, mikor tudod vizsgáztatni, használni?
Szép lett a fényezés!

T4KK 2012.06.10. 07:34:41

Szép lett! Így kell ezt csinálni!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 07:53:20

Nem kell tréleres ,béreljetek autószállító utánfutót ,egyvonóhorgos.kocsival olcsóbbra jöttök ki.

Ciri 2012.06.10. 07:54:02

Nagyon szép Zsolt, gratula!

De ha kész lesz és nem használod normálisan (ahogy írtad), nem leszek rest felmenni Nyíregyről és teleragasztom "buzi vagyok" feliratú matricákkal a szélvédőt. :))

P_Lac 2012.06.10. 07:57:22

Pöpec lett nagy gratula a kiváló szakembereknek, akik dolgoztak rajta.

Jól indult a vasárnap, ej de rég vártunk már egy újabb posztra Dezsőről.

Csikós, a dolog nagyon abba az irányba halad, hogy max. veterán találkozókra fogsz te ezzel járni, mart sajnálni fogod ezt is a mindennapi használatra. Egy menthetetlen autóbolond vagy, hál Istennek! Köszönjük!

Tomchy 2012.06.10. 08:00:26

Ezért keltem ma reggel korán, hátha....
Megérte. Zsolti, ez nagyon szép lett!!!

protézisesh 2012.06.10. 08:20:03

Ugy sem fogod megtenni, de en a helyedben amint elkeszul, a ződ szoborral egyutt vinnem Stuttgartba, az eruk kapott penzbol meg elnek, mint marci hevesen... :-)

Ronin_ 2012.06.10. 08:20:11

Szép munka,további kitartást és kedvet ($) kívánok hozzá!
Egyébként tényleg érdemes lenne itthon gyártatnod az alkatrészeket, mert ha tudod, hogy néz ki, többen is le tudnák gyártani.

pobeda 2012.06.10. 08:39:27

Nagyon szép lett.
Ez a hír tényleg nem volt a Totalcar.hu oldalon vagy elkerülte a figyelmemet ? ->
www.caroftheyear.org/media/news/Six/new/members/in/Car/of/the/Year/Jury/20120606_63/coty

R0fike 2012.06.10. 08:47:36

Elképesztően szép munka, gratulálok mindenkinek.

Kezdő Laikus 2012.06.10. 08:47:48

@pobeda: Koszi a linket. Szerintem csak Csikos Ur nem akarta nagy dobra verni :) Szep lett az auto!

Schütii 2012.06.10. 08:53:59

Én a mesternek, Csabának gratulálok, ő az aki dolgozik, a szó klasszikus és legszebb értelmében, előrébb viszi a világot a munkájával és ebbe szívét, lelkét beleteszi. A médiamajmok meg csak nyerészkednek az ő magasztalásán.

mi nem foglalt még 2012.06.10. 08:58:54

Nagyon szép lett eddig gratula.
Szerintem spórolj rá össze egy rendes lököst.
Ez már nem survivor autó, ha már ilyen patikára lett csinálva akkor a többinek is ilyennek illene lenni.
Viszont így már esőben vétek kivinni.
Törődj bele, hogy lesz egy gyönyörű kiállításokra járós autód.
Ha elkészül azért bemutathatnád majd úgy emberközelből is majd.

BTO11 2012.06.10. 09:01:08

svéd buhera!
D:))))

esef 2012.06.10. 09:07:49

szép a színe, engem a trabantra emlékeztet :D
Csikós úr, ez az autó múzeumi tárgy lesz ugye és nem munkába járós?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.06.10. 09:18:31

Nagyon szép lett, leesett az állam :):):)

whale 2012.06.10. 09:18:34

@pobeda: Ohohohó, Csikós Zsolti a 4.b-ből, mint autóipari megmondóember!!! Nagy respekt és gratula! A Ponton sírni valóan szép lett, kár hogy szobor lesz ebből is, mint a Ződből.:))) Bár mintha a Mini találkozóra a Ződdel ment volna...

bonfred 2012.06.10. 09:19:54

Jól van, már kezdtek Ponton-elvonási tüneteim lenni. Az orvostudomány új betegséget fedez fel nemsokára, ha kiviszed Dezsőt a forgalomba. Aki meglátja, a cikkben is említett tüneteket produkálva "mögpontonosodik".

montecavallo (törölt) 2012.06.10. 09:23:30

"Mivel a Pontonból ugyanúgy nem lehet hátra látni, mint a mai autókból, ezért ezeknek a kocsiknak jellemzően hullámos a hátsó ütközője, és ilyet találni, pláne jót, közel reménytelen."

Nem akarsz bele tolatoradart? :)

Dr. GGG77 2012.06.10. 09:28:10

Múzeumi szintű lesz, ahogy azt már egy ideje sejteni lehet. Nem baj! :)

"ha belefér az időbe, ha nem, mindenképpen enni fogunk, nincs appelláta. Tibby ezt úgy hívja: üres gyomorral nem lehet dolgozni, ráadásul rettentően ártalmas is."

Mennyire igaza van a főnöködnek!

esef 2012.06.10. 09:32:29

@montecavallo:
esetleg tolatókamerát monitorral?

Mallorca 2012.06.10. 09:37:00

Six new members in Car of the Year Jury

Congratulations Mr. Csikos.

Gratulálok Zsolt mind a két dologhoz. Remélem hamarosan láthatjuk az autót a Mercedes-Clasicson.

montecavallo (törölt) 2012.06.10. 09:37:18

@esef: Igen, dremellel bele lehetne faragni a muszerfalba.

Tomchy 2012.06.10. 09:42:44

@whale: Az a másik ződ volt a bájdövéj (BWY)

Zsoltinak gratula a felkérés(?)hez a zsűriben. Eddig sose tudtam, kiket hülyézek, most legalább egyet tudni fogok... :O)

Pityubácsi 2012.06.10. 09:43:54

basszus!
kérges a lelkem, kemény vagyok, de ezen meghatódtam.
ha kész lesz, rárecskázhatok? :)))

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.06.10. 09:46:58

Christine? Nem jöttetek ti vissza egészen Egerből, mostmár mindannyiótok lelkének egy része ott van a harapásra nyitott szájú Dezsőben :)

Csabby 2012.06.10. 10:00:20

Meg kell hagyni ezzel a semmilyen színű szürkével is szép!
Gratulálok! Végre megint hallottunk Dezső felől...

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.06.10. 10:01:30

Jó cikk, bár most kicsit túl volt spilázva.

Nagyon-nagyon sajnálom. Ha kész lesz, az első kilométeren bele fog rongyolni megint egy kamion. Másképp nem lehet.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.10. 10:06:12

Az index címlapján lévő képről azt hittem, egy Skoda Octavia.

belepofazok 2012.06.10. 10:07:21

Biztos gyönyörű a fényezés és a művelője kezét dicséri....

... de miért kell minden autórestaurálás során olyan csillogóra fújni egy autót, amilyen az újkorában SOSEM volt?

Ádán 2012.06.10. 10:07:55

Szépen alakul.

Mi van a zöld állólámpással, ami régebb óta van meg? Mikor fog menni?

AUTOGLYM · http://www.autoglym.hu 2012.06.10. 10:11:50

Remélem hamarosan összeáll Dezső!!!
A svéd túrádnak köszönhető tudatmódosult állapotomban 15 évnyi vegyek, ne vegyek tétovázás után pár nap alatt vettem megamnak én is egy veterán dögöt amerikából (európai sport verda) és kb ugyan ott tartok vele 2 év után mint te Dezsővel, ami nem is nagy probléma, de a MINI találkozón megfertőződtem és már keresem a következő szopórollert :). Pozitívum, hogy az legalább olcsóbb lesz, mint az első. Beteg-e vagyok??? :D

whale 2012.06.10. 10:16:44

@belepofazok: Gondolom azért, mert most ilyen anyagok és technológia van. Biztos lehet kapni korhű cuccot is, kétszeres áron.:)

válasszmásikat 2012.06.10. 10:27:59

Eszméletlen szép lett a gép!

tailor13 2012.06.10. 10:31:32

Már kezdtek elvonási tüneteim lenni, olyan régen kaptam meg a vasárnapi Csikós-cikk adagomat, de ezért megérte várni :) :)

Gratulálok, nagyon szép lett :)

Phrascarica 2012.06.10. 10:32:21

Szép lett nagyon, szebb mit egy új, de ez már egy lelakott 60 éves belsővel nagyon kontrasztos lesz.
Megmondtam az elején hogy a végén úgyis 5 millába lesz ;)

1kutya 2012.06.10. 10:34:07

Balatonról (a falu Borsodban, nem a tó!)

a Balaton nevű település nem Borsodban, hanem Hevesben van, ha jól tudom.

dr.kakaósbögre 2012.06.10. 10:37:31

engem az a fekete Trabant turbo is érdekelne a háttérben.

Littlerock 2012.06.10. 10:40:45

Már várom a végét a project-nek...

Csikós Zsolt 2012.06.10. 10:42:35

@Andrzei:

Szokták csinálni, hidd el, nagyon sokan megpróbálkoztak. De ezeknek az alkatrészeknek gyakran olyan, többlépcsős edzése van, esetleg olyan ötvözetből készülnek, hogy a bármilyen precíz utólag gyártott tönkremegy egy év-két után. Erről már itt sok vita volt, azóta futottam még köröket, és további igazolásokat kaptam.

Az egyszerű acélalkatrészeket le lehet gyártani ugyan, az úgy működik is, de azok nem is kerülnek sokba a beszerzési forrásaimból sem - kint se hülyék.

d4w84 2012.06.10. 10:42:47

nem kell itt a szarakodás, V8-at bele, oldalt vezesd ki a kipufogót, tegyél rá 20as felnit oszt cső!

Csikós Zsolt 2012.06.10. 10:43:49

@Gyurma73:

Meg egy E kategóriát... És akkor is oda kell mennem. Most már jól van ez így.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 10:46:05

@esef:

Többször leírtam már, hogyan szeretném használni, most is benne van a cikkben, az álláspontom változatlan. Munkába járásról sose volt szó, mindennapos használatról sem. Keresd ki a cikkben, hadd ne írjam le még 5-ször.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 10:47:48

@belepofazok:

Azért elég fényesek voltak ezek újkorukban is, nem sokkal fényesebb most se. Csak aztán kimattultak hamar.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 10:49:22

@Phrascarica:

Még csak 50 éves, és azért sosem volt az lelakva, hál'istennek.

Faby 2012.06.10. 11:04:57

@Ádán:
Már megy vele.
2012. május 19. Bokor, traktormajális:
kepfeltoltes.hu/120610/OTmerci_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ádán 2012.06.10. 11:08:59

@Faby: Csak így cikk nélkül, csendben, titokban? :) Végre megy az az autó is.

Sákif za morro? 2012.06.10. 11:32:02

Nem szabad nagyon patikára csinálni, mert utána még beleülni se fogsz, annyira sajnálod. Arany középutat kell találni. Amikor már szép az autó, de korántsem tökéletes. Mondanom sem kell, hogy a költségek exponenciálisan nőnek, a tökéletes állapot elérésével. Sajnos ez saját tapasztalat. A második autómba töredék munkát öltem, mégis jobban szeretem mint a "kiállítási" darabot.

nyikk 2012.06.10. 11:37:24

Szép lett!És ezzel megszívtad, Csikós mester!Ezt már nem lehet nagyjából rendbe tenni, ezt már nagyon tutira meg kell csinálni:)

dhrbikes 2012.06.10. 11:46:41

Igen felháborító, hogy a zöldről semmi írás (mondjuk ha működik rendben, akkor tényleg nincs mit írni róla, csak az utakról) de hogy a traktormajálisról nem volt beharangozó, az szörnyű, kimentünk volna a gyerekkel, most várhatunk egy újabb évet.

szilvesztermacska 2012.06.10. 11:47:18

Komolyan mondom, ugy beszelsz errol a kocsirol, mintha egy Aventador lenne, vagy legalabb a szaudi kiralyi csalad ex-mercije. Ennyire azert nem nagy csoda am!
Ma meg a gyarak ennel ezerszer komolyabbat is tudnak, kicsit kezdesz tullendulni az uj auto fikazasban fonok!

misinator 2012.06.10. 11:47:53

Nekem ez túl tökéletes.
Szétvetne az ideg az első sérülésnél.
Ahogy szétvetett az új Albej'ánál, amikor kéthetes korában arra mentem vissza a madaras parkolójában, hogy rávágtak egy ajtót. Se amikor érkeztem a parkolóba nem volt mellettem autó, se vásárlás után a kocsihoz visszaérkezve...
Most már van rajta több pici sérülés is /én tudom hol, amúgy keresni kell/, így már úgy vagyok vele, mint a paraszt bácsi a vonaton; tudom, hogy besz.rtam, de már nem érdekel...
De addig!!!

A másik meg Zsolt, amit említettél; a szerelvények.
Anno a Nagypókomat festették barátok minőségi festékkel profi műhelyben, ráadásul a kukucskáló ablakból láttam, ahogy készül...
Ennek ellenére, amikor megláttam készen a FÉNYEZÉST, komolyan a könny csorgott a szememből...
...aztán szereltem vissza a lámpákat, lökhárítókat, bizbaszokat, s nagyon disszonáns lett az összhatás :-(

Most már mese nincs:
Kitartást! :-)

Hurri Kán 2012.06.10. 11:52:49

Mikor Tominál először meglátták Dezsőt lefényezve, szerintem úgy nézhettek rá, mint mikor Indiana Jones megtalálta a frigyládát. :)

misinator 2012.06.10. 11:57:37

Jut eszembe; az egykori Nagypókról van kép is, Nálatok:-)
nepitelet.hu/assets/uploads/4/0/6/40663.jpg
nepitelet.hu/assets/uploads/4/0/6/40664.jpg
A képről nem derül ki, hogy mennyire gáz volt pl. a fényszórók körüli műanyag vetemedettsége, mattulása.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2012.06.10. 11:59:22

El sem hiszem, hogy Domsjö már több mint két éve volt. Hogy múlik az idő...

metalex 2012.06.10. 12:03:15

"nemigen van olcsó tréleres ismerősöm."
- Balázs trailere már készen van, nem ? :-)

Faby 2012.06.10. 12:06:25

@Ádán:
Azt mondta, valamikor meg fogja írni, csak hát idő, idő, idő.
Mindenesetre gyönyörű volt a gép élőben.

Faby 2012.06.10. 12:08:31

@dhrbikes:
Volt nem egy írás, évekre visszamenőleg.
Én is a tavalyi cikk után jegyeztem fel a naptárba, majd pontosítottam az időpontot.

Atyu 2012.06.10. 12:11:14

www.oldie-garage.com/index.php?oldtimer=73&ident=3&Oldtimervermietung=Oldie-Garage_Ludwig_Mercedes-Benz 180 Db
Azért ebben a kékben sem csúnya...(Bár "csak" vászon tolótetős!) Gratulálok az újabb jelentös elörelépéshez!

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe n. 2012.06.10. 12:11:49

"Ha ilyet tudnának ma a gyárak" bekakkantottam

Dr. Robin Masters 2012.06.10. 12:14:34

Zsolt, a nyár végén/ősz elején esedékes Egri Régi Jármű Találkozóra esetleg elkészül? Jó lenne élőben is megcsodálni.

Seca81 2012.06.10. 12:16:41

Elkepesztoen gyonyoru, meg igy kepekrol is... Le a kalapot a sracok elott!

AzHofi 2012.06.10. 12:21:59

"Milyen ragasztóval erősítsem fel, hogy ne legyen buborékos, ne csomósodjon?"

nitróban fújhatóra hígított palmatex, azt felfújod ide is meg oda is, és a felkasírozásnál ügyelsz, hogy ne jöjjenek haza Buborék. Örökélet+1 nap, iddqd idkfa.

dhrbikes 2012.06.10. 12:25:26

@Atyu: Gondolom ilyen színben nem volt, ezért nem ilyenre fényeztette. (Ránézésre ez még metál is)

Itt vannak a színek:
www.mbzponton.org/ponton3/colorcht/colorcht.htm

Talán írta Zsolt valahol, hogy melyik szín lett, talán a 140 vagy a 169?
Az ugye inkább lelkiismereti/szándék kérdés, hogy meghagyja e a restauráló az eredeti színt, vagy cseréli. Én cseréltem volna, de megértem azt is, aki az adott autó gyári állapotát akarja helyreállítani.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 12:32:51

@dhrbikes:

Volt. Kint volt majdnem egy napot a facebook-ablakban a Totalcaron, első nézetben, képpel, címmel.

jujdejo 2012.06.10. 12:33:14

de szep lett!!!!ezeket a hisztizö-zabalo cirkuszokat sajnos ismerem es megvetem alaposan, dagadtaknal mindennapos, rohadt egy szokas

Csikós Zsolt 2012.06.10. 12:34:42

@dhrbikes:

140-es, gyári, az ami eredetileg volt ő. Nem metál!

Cobra. 2012.06.10. 12:59:26

Amennyi munka van ezzel az autóval, egy bontóból összeszedett darab lehet hamarabb és olcsóbban kész lett volna.

Béza Dániel 2012.06.10. 13:02:55

Felújításnál két lehetőség van, gányolás vagy restaurálás. Ha csak egyvalamit megcsinálsz tökléletesre, akkor nincs megállás.

dhrbikes 2012.06.10. 13:10:49

@Csikós Zsolt: A kékre gondoltam, amit belinkeltek, a tiéd tudom, hogy nem metál.

Sajnos akkor azt pont nem láttam, beírom emlékeztetőnek jövő április végére. :)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 13:16:01

@Cobra.:

Akkor nosza, szedjél össze nekem 10 lényeges, használható alkatrészt bontóból Pontonhoz...

Meg hát van egyfajta igényességi/igénytelenségi szint.

Z o z ó 2012.06.10. 13:23:36

Nagyon szép lett:)

Ja, és gratula a zsűribe való bekerüléshez!:)

caby77 2012.06.10. 13:28:15

Gyönyörű, csak igy egyszerűen...

AtoszMester 2012.06.10. 13:53:33

Egrikent sirni tudnek a buszkesegtol, hogy ilyen kivalo szakemberek dolgoznak meg a kornyekunkon.

Sajnalom, hogy a mai fiatalokat nem erdekli az ilyen minosegu szakmunka vegzesenek a lehetosege. :(

Kene. :)

pxaba 2012.06.10. 13:58:45

Aztakurva, aztakurva! Respect.

Cymantrene 2012.06.10. 13:58:58

@Csikós Zsolt: Hogy is volt annak a Puch-ba való pöcöknek az edzése-hőkezelése? Leírhatnád emlékeztetőül, hogy mennyire nem úgy van az, hogy pikk-pakk lemásoljuk, ha a kezünkben van.
Más.
Gratula az autóhoz is, meg a zsűritagsághoz is!

Seca81 2012.06.10. 14:39:52

@Béza Dániel: Köszönöm! De sajnos már csak a múlt...

Ádi F. 2012.06.10. 14:41:35

@AtoszMester: őőő, igazad van, csak az autóiparnak is kéne egy picit visszamennie az időbe :)

dhrbikes 2012.06.10. 15:38:00

Én ezeken a "nem lehet újragyártani" dolgokon mindig jókat nevetek, 1950-ben mije volt a merci gyárnak, ami nincs Bp 20 km-es körzetében? 60 év telt el azóta!!
Bármit legyártanak, bármit, bármilyen keménységűre felületkezelnek, ez ugye lemérhető egy mintadarabon, alumínium meg titánötvözetek is kaphatóak raktárról. Nem értem... Az más kérdés, hogy megéri-e.

Ádi F. 2012.06.10. 16:03:18

@dhrbikes: Szerintem biztos van olyan alkatrész amivel megizzadnának a mesterek, itt nem egy kacsáról beszélünk, bizonyos mértékig igazad van, de törekedni kell az eredetiségre, ami akárhogy nézzük fontos.

Ádi F. 2012.06.10. 16:05:21

@Csikós Zsolt: Kikoptak a bontókból, mostanság az álló/fekvőlámpás van a soron...kár

Csikós Zsolt 2012.06.10. 16:07:10

@Ádi F.:

Állólámpás sincs már éveg óta, csak a törmelék. 123-as is alig valami, inkább csak magánemberek által elbontva. 124-es van, 190-es, 126-is (de az is fogy), 210-es. A Ponton ezekhez képest a triászban volt, az egy iszonyú öreg gép már.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 16:18:15

@dhrbikes:

Csak nem tudod, hogy milyen sorrendben hőkezelték. Aztán nem kopik, hanem törik. Ezek több lépcsőben készültek.

Sajnos voltak már sokan, okos emberek is, akik így gondolták, végül pedig csak megvették onnan, ahol tudták a receptjét. Persze, ha egy Auto-Union Tpy D lenne, lehetne anyagtechnológiailag elemezni az alkatrészeket, onnantól pedig le lehetne gyártani korrektül, csakhogy az már tényleg drága lenne. De ha csak a felszínt vakarászod, és kijelented, hogy ez biztos C akárhányas acél, akkor jönnek a nagy lebőgések. Mondom, nem egyszer láttam már. Egyszerűbb alkatrészeket egyszerű legyártatni. A komplikált, specifikusakat viszont egyszerűbb megvenni. Eleget szívtam már én is, más is ezzel.

Ádi F. 2012.06.10. 16:29:56

@Csikós Zsolt: ÁÁÁ, milyen a zöld szobor, most sajnálom igazán, hogy nem mentem el bokorba, pedig taku-bakuztam eleget, de egyedül eléggé unalmas.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2012.06.10. 16:34:55

@Atyu: ...az a met.kék nem csúnya ?????
Egyenesen Istenkáromlás (...)

Rocko- 2012.06.10. 17:14:04

gyönyörű lett!

Zsolt, azt írod: ha ez kész lesz, akkor használni fogod késő tavasztól kora őszig.
azaz a zöld állólámpást pedig télen fogod használni? :))))

Rocko- 2012.06.10. 17:15:44

@esef: pimp my ride? :)

@Ciri: addig van szerecséd ameddig a szélvédőre és nem a fényezésre rakod. :)

Rocko- 2012.06.10. 17:40:20

@Csikós Zsolt: na ezek után vicces a "kínaiak bármit lemásolnak" mantra.

dieselrocket524 2012.06.10. 18:02:24

ez az auto gyonyoru lesz nekem egy bajom van ezel ha már ugy is ujra let fényezve akor miért maradt ilyen kerités festék szurke ??? lehetet volna valami job szint is választani :)

Cobra. 2012.06.10. 18:13:37

www.autoscout24.de/Details.aspx?id=214027576
Ez itt kevesebb, mint a felébe kerül, mint a jelenlegi roncs és lehet jobb állapotban is van (illetve mint amilyen megvételkor a mostani volt). De van most 6300 Euroért olyan is, ami felújítottnak néz ki.

dzolee 2012.06.10. 18:21:22

Zsolti ez gyönyörű lett!Az biztos,ha az én autóm lenne és először karcolódna össze valamilyen úton-módon biztos szíven szúrnám magam!Szerintem így jó eredeti színnel.Mostantól lehet vigyázni a fényezésre ami nem lesz könnyű!Várom a folytatást!Üdv neked!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 19:14:10

@Csikós Zsolt: hát rosszul tudod,mert ha a szerelvény össztömege nem éri el a 3500 kg t akkor nem kell E kategória.
Tehát egy 2 tonna össztömegű szgk ,ami vontata1,5 tonnát azt B kategóriával is lehet vezetni.
Adott egy 400 kilós tréler amire 1100 kilót rápakolhatsz azzal bizony vezetheted te is.Tudom mert utána néztem ,kis súlyú kocsikat lazán vihetek.Mondjuk ha van ismerős autószállító és üzemanyag árnál alig kér többet am jó.Más esetben megéri a napiu 5000 a trélerért.

Andrzei 2012.06.10. 19:15:11

@Csikós Zsolt:

Szerintem az sem nagyon lehet akadály. Amit egyszer megcsináltak, azt meg lehet még egyszer is. Mi komplett tengelyeket meg egyéb alkatrészeket is szoktunk gyártatni megmunkáló gépekhez komoly autógyártóknak. Általában ugyanannyi ideig elmegy mint az eredeti, ha tudjuk mi volt a baja, akkor ált. még tovább is.
Csak azt akartam mondani, hogy a beszerezhetetlen alkatrészek esetén érdemes elgondolkozni a gyártáson is. Persze nem a sufniműhelyekben, akik általában autójavító iparban ismertek, hanem komoly gépműhelyekben, ahol tudják, hogy mit csinálnak. Ők persze nem olcsók, de egy ilyen kocsinál, ahol minden profin meg van csinálva, szerintem biztosan belefér.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 19:16:50

@Csikós Zsolt: észak afrikában nézz körül:-)
Ott még sok állólámpás ,fekvőlámpás van:-)
Pontont kevésbé látni.:-) :-)

Lowtyo 2012.06.10. 19:53:38

hiába na, a detroiti acélnak nincs párja.

Atyu 2012.06.10. 20:22:58

@kipe: utánanéztél a linken részletesen, "kivül-belül"? Egyébként meg: ...nekem a lánya. Hál' Istennek, különbözőek vagyunk.

NperA 2012.06.10. 20:32:11

Nem értek a restauráláshoz, de ez valami álomszép fényezés lett. Milyen egyenletes és fényes, már elnézést a konyhanyelvért persze.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:33:31

@Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe n.:

Azt a címet a címlapos adta, nincs közöm hozzá. :-)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:35:26

@Gyurma73:

Ja, szívesen elugrálok oda pl. egy szélvédőért :-)

Bár éltem Irakban négy évet, van némi fogalmam arról, hogy egy ott használt autóból mit lehet kiszedni, ami nekünk még beletartozik az autóalkatrész-kategóriába... Semmit nagyjából.

Veterán ott is van, ahhoz az ottaniak is a német ebayről veszik a cuccot :-)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:36:37

@Andrzei:

Én se sufniműhelyt gondoltam. Csak először kéne tudni, pontosan mit kéne gyártani. Anyagminőség, edzéstechnológia, bevonatolás stb. Ezek nincsenek meg.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:37:39

@Gyurma73:

Nem emlékszel, hogy hoztuk haza Dezsőt? :-)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:45:57

@Cobra.:

Valaki magyarázza meg, miért kell ezredszer elkezdenem ezt...

Ez a Ponton pont 10 ezer euróval ér kevesebbet, mint az enyém ért, amikor megvettem. Abban volt egy elkoszolódott (de nem így, mint itt, hanem századennyire) vezetőülést leszámítva egy patika belső. Nézd meg, milyen penészesek az ajtókárpitok, nézd meg a szőnyegeket, minden bakelit szar - nekem ennek a 95 százaléka szép és használható volt. Ez az autó már a tankbetöltő körül is rohad. Tudod, hogy néz ki ilyenkor az összes tartóeleme? Helyből egy 1,5 milliós lakatolás az én 500 ezresemhez képest. A belsejéből ítélve nem 200-250, hanem 450-500 ezer kilométer van benne, ráadásul sokkal több időt töltött a szabadban, ennek mindene kuka mechanikailag. Kár ebbe belekezdeni, bélyegképek alapján nagyjából semmit se lehet mondani egy veteránautóról, csak a szemet kiverő bakik alapján lehet sejteni szörnyűségeket. És a valóság mindig sokkal rosszabb.

Nekem azért a teljes padló, ajtók, a nem összetört sárvédők, a motorházfedél, csomagtérfedél, belső tér, váltó, diffi, motor (külső alkatrészeket leszámítva) használható volt. A karosszérián a csomópontok voltak rosszak (de azért láttam már vagy 30 Pontont közelről életemben, és mind pocsékabb volt, amit nem restauráltak még), fék, futómű szintén, különben igazából csak bizgentyűkkel küzdök. Csak ehhez a szeméthez minden bizgentyű iszonyú drága.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:47:05

@Rocko-:

Lemásolják, az egyszerű alkatrészeket akár jól is. A komplikáltak (akár technológiailag, akár formára) már nem szoktak sikerülni, csak ha megkapják a teljes gyártástechnológiát. Csodákra is képesek, de nagy százalékban inkább a rossz átlagra.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:55:21

@Cobra.:

Ja, és a "felújítottnak néz ki" annak való, aki szereti a házilag Neoluxszal lelocsolt Zsigulit kifényesített ütközővel.

Csakhogy ez az autó ötvenszer több alkatrészt tartalmaz, mint egy Zsiga, és ha hiányoznak belőle dolgok, vagy akár csak tákoltak is, nem Mercedesed lesz, csak egy Mercedes-formájú, rossz tárgyad, amit kínlódás vezetni. Ebben pedig pont az lenne a jó, hogy hiába öreg és krumpli, mai szemmel nézve is nyújt valami különöset, valami olyan finomságot, amire azt mondjuk, húha. Egy 6300 eurós felújított autó olyan is: húz a fék, koppan a futómű, támolyog a kaszni, nem működik a funkciók fele (ablakemelők, sebmérő, kézifék, fűtés), szörnyű szélzaja van, csapni kell az ajtaját, beázik, karcos a szélvédő, le akar szakadni a kipufogó, lóg a váltórudazat, zúg a diffi, 68 helyett 40 lóerős, de forralja a vizet és nincs olajnyomása... Soroljam? 26 éve autózom, ennek 98 százalékát öreg autókkal (és vagy 40 különböző darabbal) éltem le, járok külföldre, találkozókra, börzékre, tesztelem mások veteránjait, a klubom révén a legcsóróbban, legtrükkösebben felújítottaktól a csúcs-oldtimerekig mindenfélét végigkísértem már. Tényleg állami bizonyítványt kell kiállítatnom ahhoz, hogy elhigyed - nem ma kezdtem, és a véleményem homályosan talán ér valamit? És hogy láttam már több száz veteránost, aki rájött, elbaszta, mert annyiból nem lehet? Itt nincsenek csodák, ez egy küzdelmes hobbi. És nincs olcsó megoldás, azaz van, csak az az a szint, ami nem veteránozás, hanem banger racing. Azt is űzöm, van olcsó, járós állólámpás Mercim. Mert, tudod, én napiban is 40 éves autóval járok, Nem, bocs, csak 39. De tényleg fel tudod találni helyettem a spanyolviaszt, legközelebb veteránt veszek, kikérem a véleményedet. De soká lesz az...

stevee 2012.06.10. 20:55:47

@Gyurma73: én is körbejártam a témát, és valóban lehetséges a B kategóriával a vontatás, csak éppen mindig ott vérzik el a dolog (legalábbis az én esetemben) hogy nincs kéznél olyan vontatóautó ami 1500 kgnál nagyobb saját tömegű és az együttes tömege pedig 2000 kg alatti. (őszintén szólva nem is tudnék ilyen autót mondani)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 20:57:14

@Rocko-:

Azt kevesebbet, tudod.

Egyébként is, télen nem veteránozok, olyankor robogózok.

Aki drágán, küzdelmesen megcsinált oldtimert rohaszt el a sóban, az bolond. Ha öreg autóval akarsz járni télen, valami közepeset használj, de ne ölj bele sok pénzt, legfeljebb konzerválásra.

Rocko- 2012.06.10. 20:59:17

@Csikós Zsolt: tudom-tudom vicc volt. ;)
persze kíváncsian várom hogy ha egyszer végére jutsz a Dezső projektnek akkor mi lesz a flotta felállása.

Béza Dániel 2012.06.10. 21:06:54

Az alkatrész gyártatás olyan alkatrészeknél működik aminél elég ha a végtermék hasonló anyagból van és mérethelyes. Ha már kopásállónak, hőállónak kell lennie, vagy méretéhez képest "extrém" terhelést elviselni akkor kezdődnek a gondok. Vagy túl puha és elkopik, elhajlik, vagy túl kemény és eltörik, megreped, kipattogzik. Nem azért mert a szaki hülye, hanem mert a gyár is legyártott jópár darabot mire megtalálta az optimális metódust. Csak egy felújításnál nem fér bele legyártatni vmit 5-6-szor mire megvan a gyári minőség.

eidachse 2012.06.10. 21:08:06

Na ilyen "csikós szarja" kellene nekem, és persze csak a svédektől.

Hurri Kán 2012.06.10. 21:11:44

@Cobra.:
Jól csinálod, csak már remélem nem sokáig.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 21:16:20

@Béza Dániel:

No igen, erről próbáltam zavarosabban beszélni... :-)

hungarisztan 2012.06.10. 21:37:44

Csikós úr, meg sem fordult a fejében más szín? Biztos így is szép lesz, de elnézegettem az eredeti színválasztékot, és olyan elegáns lett volna valami csont- vagy krémszínben...

min 2012.06.10. 21:52:12

Sorry de nem Csikósnak gratulálok (ő boldog tulaj lesz egyszer) hanem a fényező és lakatos mestereknek. Amit a képekről látok az valami eszméletlen szép meló...Klónozni kellene az ilyen szakikat...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 21:56:54

@stevee: citroen C5:-) Vagy ford skorpio asszem ami közel áll ehhez:-)
Az én omegám 1490 sajna:-) de 1580 kilót vontathat.de sajnos az összsúlya 2110kg ezért csak kis trélert vontathatok:-(
1390 kilósat:-(
Mért nem 2100 kg nem értem.:-)
Leteszem asszem a B plusz E kategóriát akkor húzhatok 1580 kilós trélert is.
plus.google.com/b/108035417696103677008/108035417696103677008/about

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 21:59:56

@Csikós Zsolt: Hát az az igzság már olyan régen hoztátok haza hogy nem emlékszem hogy a lerobbanás után mivel hoztátok haza.
:-) :-)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 22:04:30

@hungarisztan:

Ennek a posztnak a végén lamentáltam sokat:
belsoseg.blog.hu/2011/01/15/a_oszlopom_mar_van

De igazából, ha egy autót nem kirakati tárgynak csinál az ember, hanem kicsit lénynek tekinti, akinek egyénisége van, akkor nem fényezi másra, csak a saját színére. Ahogy nem vagyok nagy híve a festett hajnak, szilikonmellnek, műkörömnek, kokszolt izmoknak, parókának, beültetett hajnak sem - mert azok nem azok, amilyen az illető ember lenne kémia és divat nélkül -, úgy ez az autó is, ha már egyszer ötven éven át szürke volt, ne legyen metálkék.

Borzasztóan örülök, hogy így tettem, azzal, hogy tisztelem az autó saját festését, úgy, hogy nem okvetlenül ezt képzeltem volna neki, még sokkal közelebbinek érzem, hiszen áldoztatot hoztam azért, hogy újra igazán ő lehessen. Biztos nagyon komplikált a gondolat, meg én eléggé furcsa viszonyban vagyok az autókkal, de talán valami átment. :-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 22:06:06

@Csikós Zsolt:
Már látom E36 kombival hozták haza:-)

Csikós Zsolt 2012.06.10. 22:08:04

@Gyurma73:

Csillag Balázs (Megszívtuk Wazze) és csapata egy kiváló BMW 3-as kombival és az utána kötött (rémesen szar :-) ) NDK bérutánfutóval sietett segítségünkre Putgardenben. Ha nincsenek, ma is ott dekkolunk, óriási dolog volt.

Aztán majdnem felborultunk 79-cel a német autópályán, mert igazából egyszerűen nem jön ki a matek, hogy egy autó nagyobb terhet húzzon, mint a saját tömege. Vagy kijön, de 30-cal kell menni, vagy szuper tréler kell, vagy nagyon mosolygós védőangyal. Sajna nem véletlen, hogy bazi nagy dögökkel húznak nagy dög trélereket, és azokon vannak a Ponton-méretű autók. Ez egy nagy dög ám.

ArtWolf · http://artwolf.blog.hu 2012.06.10. 22:13:08

Na neeeee! Ti Egerben voltatok, és Mekizni mentetek... ááá... Pedig csak kb 100 métert kellett volna gyalogolni az ország talán egyik legjobb hamburgeres/gyros-os gyorséttermébe... Tessék megjegyezni a nevet: Retro Burger! Ha legközelebb arra jártok (feltételezem, lesz még egy pár alkalom), akkor inkább oda menjetek (A mekitől tovább kell menni a Széchenyi-n a Bazilika felé, kb félúton lesz a jobb oldalon).
Amúgy az autó(váz) gyönyörű. Ehhez nem tudok többet hozzátenni, azt már megtetted, kedves Zsolt a négybéből.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 22:15:23

@stevee: van egy pár nagy motoros sedan ami 1500 fölötti és 2000kg alatti:-)
Ami pont ez a kategória az ez:-)
www.hasznaltauto.hu/auto/lancia/kappa/lancia_kappa_2.4_ls-3429881
Ennek pont 1500 az önsúlya és 2000 az összsúlya:-)

min 2012.06.10. 22:23:14

Amúgy érdekesek ezek a települések...Balaton Eger közelében, Egervár Balaton(tó) közelében...hogy sikerült ez nekik...

Atyu 2012.06.10. 22:23:22

@dhrbikes: Köszönöm a linket, érdekes, hasznos. Igazából arra próbáltam utalni, hogy - a képek alapján - ez is egy szépen,odafigyelve összerakott autó, remélem Zsoltnak is sikerül - kivül-belül - eljutni ilyen szintre! Igazából nem tisztem eldönteni melyik a "szebb", azt viszont mindenképpen elfogadom, hogy a 140-es a korhűbb, "igazabb" szín.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.10. 22:27:34

@stevee:
Olyan 500 db van ami megfelel ennek kritériumnak a hahun.
www.hasznaltauto.hu/auto/mercedes-benz/w_124/mercedes-benz_w_124_230e-5113381
De mind nagyobb motoros és szedán,a kombiknak nqgyobb a teherbírása ami itt hátrány:-)

Rocko- 2012.06.10. 22:31:52

@Csikós Zsolt: ez van, ez egy ilyen nap, gondolom a szar nap miatt előkerülnek a dilettánsok.
kezdek együttérezni kőbájkerrel.

Csikós Zsolt 2012.06.10. 22:35:20

@ArtWolf:

És nyitva van este 9-kor is vajon?

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2012.06.10. 22:36:49

kicsit hisztérikus lett (nem vagytok ti nők, vazze!) - viszont csudiszép a héj, tényleg!

Csikós Zsolt 2012.06.10. 22:37:59

@Gyurma73:

De itthon rohadt nehezen írják ám bele az 1500 kg-ot. Valamiért minden alá megy pár tíz kilóval.

Ádi F. 2012.06.10. 22:43:13

@Csikós Zsolt: Persze, itthon...és a forgalmiban is hasonló kreállt számok szerepelnek, láttam már 1100kg-s w124-est.

subtotal 2012.06.10. 23:04:18

@Csikós Zsolt: ha az nincs akkor meg ezt válasszátok a Palacsintavárat

ArtWolf · http://artwolf.blog.hu 2012.06.10. 23:13:10

@Csikós Zsolt: 0-24 a nyitvatartás. Ez a legjobb benne. Meg az öntet a Gyros-ban. Meg a hamburger, amit nem tudok átharapni.

ArtWolf · http://artwolf.blog.hu 2012.06.10. 23:15:29

@subtotal: Na igen :D De az egy kategóriával drágább, és csak 10-ig van konyha. Meg nem lett volna meg egy óra alatt... :D

merida001 2012.06.10. 23:19:34

Első gondolatom az volt mikor láttam a képeket a Merciről, hogy ezt nem szabad kivinni az utcára!!! Ennek VITRINBEN a helye! Nyilván már ebben az állapotában lehet látni a végét a projektnek! Már most kijelenthető, hogy gyönyörű lett!!! Csikós Úrnak és Kedves Családjának nagyon sok élményt és balesetmentes kilométereket hozzá!!!

subtotal 2012.06.10. 23:21:50

@ArtWolf: No, azért megvan az 20perc alatt, bár nem tudom, este milyen a forgalom. Mindenesetre nem szoktam kihagyni, ha arra járok, ui. én debreceni vagyok.
De legközelebb lehet kipróbálom azt Retro Burgert is. Kár, hogy most mikor tavasszal voltunk, már túl voltunk az ebéden, mikor láttam a helyet.

min 2012.06.10. 23:40:36

@Csikós Zsolt: Hát azt is jól benézték...:-)

hungarisztan 2012.06.10. 23:45:59

@Csikós Zsolt: Hát nem mondom, hogy egyszerű követni... :o)
Ellenberger a festett haj, szilikonmell, műköröm, kokszolt izom, paróka, beültetett haj hasonlat ott sántít, hogy itt tulajdonképpen eredeti gyári színekről beszélünk (én is a katalógusból néztem a krém vagy csont árnyalatokat) – ha Domsjőből történetesen krém- vagy csontszínű eredeti jön haza, akkor most ugyebár nem szürkére lenne fújva, mégsem éreznénk műanyag lénynek... ;o)

Na de persze nyilván jó lesz így is, meg most már késő is... legfeljebb ha legközelebb fényezni kell... ;oD

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.06.11. 00:23:13

@Csikós Zsolt: Zsolt, szerintem ezt az egészet írd le az elejétől a végéig, rakjátok ki valahová totalcar aloldalra és akkor csak linkelgetni kell minden alkalommal.Sokkal kevésbé fárasztó... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.06.11. 00:33:58

@min: Az.Meg Pilis falu valahol Vecsés után-előtt a 4-es úton.A hegység meg Pesthez képest pont az ellenkező oldal...Pesthidegkút meg a budai oldalon...Biztos van még pár ilyen.Agyatlanok voltak, akik kitalálták, biztos túl hamar elfogytak a falunevek...

Dennis01 2012.06.11. 01:33:17

Beszallok en is a Csikos-Mercedes szpottolok koze, itt egy kep ni: kepfeltoltes.hu/120611/mini-P1040660_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

@Csikós Zsolt: Gratulalok, gyonyoru lett a karosszeria, megerte az idot es a faradozast. Ugyanigy ereztem en is, mikor a Mini karosszeriaja le lett fenyezve, fel oraig vigyorogva jarkaltam korulotte, mint egy flugos..
OFF: Olvastam a cikkedet az IMM-rol, nagyon jo lett, koszi, hogy megemlitettel minket! :)

Poita not Peter! 2012.06.11. 05:35:18

Na ezek után fikázza valaki a hazai mestereket! Ha van pénz van minőség is. Ha elkészült ajándékozd a Közlekedési Múzeumnak vagy cseréld el velük valamire.(viccnek szántam)

Andrzei 2012.06.11. 06:45:54

@Csikós Zsolt:
Ahol hőkezelnek ott van anyaglabor is. De van akármelyik egyetemen is ahol gépészettel foglalkoznak. Némi kapcsolatokkal ingyen is megnézik. :)

eszkütyü 2012.06.11. 06:47:43

@stevee:Pl. Volvo 960 II, BMW E36 kombi valamelyik típusa Kia Sportage első széria, és az örök klasszikus Merci 123 TD. Annak idején tömeg és vontatási adatok alapján kerestem autót, hogy B-vel húzhassam a trélert, nem egyszerű, de lehet találni. Néha még két egyforma kivitelű kocsi forgalmijában is eltérnek a saját/megengedett össztömeg adatai, úgyhogy oda kell figyelni. És akkor még küzdhetünk a fogalmatlan rendőrökkel, akik az út szélén 40 éves jogszabályok emlékmorzsáit összeszedve okoskodnak. Ki kellett nyomtatnom az NKH honlapjáról a vontatásról szóló részt, azt magamnál tartom, mert némelyik yard elég sötét tud lenni.

pizsama 2012.06.11. 08:57:58

Na, készül a Merci-szobor 2.0!
Lassan múzeumot nyíthatna Csikós Úr. :-)
Még valami: lehet, hogy rosszul emlékszem, de nem úgy volt még a legelején, hogy Dezső tulajdonképpen Katinak lesz?!

Cobra. 2012.06.11. 09:06:54

Az eddigi leírások alapján azt hittem végül a mostani Ponton is csak ál-restauráláson esett át megvétel előtt, annyi gond volt vele. Persze tudom, hogy egy 50 éves autónál nem könnyű gyári (szerű) alkatrészeket találni beszerelve, de fiatalabb autóknál már én is eljutottam odáig, hogy inkább olcsón kellene egy lepusztult és azt felújítani, mint drágábban egy jónak kinéző, amire lehet még többet kell rákölteni.

karlmann 2012.06.11. 10:09:08

@Csikós Zsolt:

Egen a trélerezés kicsit komolyabb dolog, mint azt sokan hiszik. Aki ült már olyan kocsiban, ahol beszitált a tréler és majdnem lerúgta az útról az egész szerelvényt, az tudja miről beszélek. Szerencsére ez az autópályán történt, így a három sáv, plusz a leállósáv elég volt, hogy meg lehessen fogni, azóta sem értem, hogy nem jött senki akkor senki a Bern-Basel autópályán.

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.06.11. 11:07:39

@geegee: Árpád apánk a vezérekkel járja az országot, és sorra nevezik el a településeket. Megállnak egy helyen, azt mondja Árpád:
-Sok itt a kecske, sok itt a mét, legyen Kecskemét.
Mennek tovább, megint elérnek valahova:
-Sok itt a hód, sok itt a mező, sok itt a vásár, sok itt a hely, legyen Hódmezővásárhely.
Megint máshol:
-Sok itt a kecske, sok itt a mét, legyen Kecskemét.
-...de, Árpád, Kecskemét már van!
-Igen? Akkor legyen, bazmeg, Tunyogmatolcs!

protézisesh 2012.06.11. 11:42:16

@karlmann:

ííígy ni:
youtu.be/rCfFbQpmqWk

Amúgy ezt a mi mit húzhat játékot én is sokat olvasom, bár én lószállító-vonatkozásban. Azok többsége VAGY 1500, VAGY 2000kg össztömegre van vizsgáztatva. Az autóm C5-III kombi a C.H. szerint 1500at húzhat, a gyári vonóhorog műbizonylata szerint 1800 (1900?)kg-ot tud, a vizsgáztatáskor viszont simán beírták hogy max1200kg, merthogy szerintük "a vontatmány nem lehet nehezebb mint a vonó jármű össztömegének a fele" ami így nettó bullshit.

A most érvényes, hivatalos, törvényes szabály ez:

A vonóhoroggyártók a vonóhorog adattábláján, és műbizonylatán egy ún. "D" értéket (terhelhetőségi jelzőszám) adnak meg. A "D" érték és a személygépkocsija össztömegének ismeretében a vonóhoroggal vontatható max. tömeg az alábbi képlet alapján számítható:

Max. vontatható tömeg (kg) = D*1000*személygépkocsi max. tömege (kg) / 9,81*személygépkocsi max.tömege (kg) - D*1000

A gépkocsival ténylegesen vontatható tömeg megállapításához a gépkocsi gyártója által megadott maximális vontathatósági érték ill. az így kiszámított érték közül mindig a kisebbet kell figyelembe venni!

Az izgalmak ott kezdődnek, amikor ugyanarra az autóra a citroen.hu 1500kg-ot ír, a citroen.de meg 1800at... Meg a másik izgalom, amikor a 2300kg össztömegű Land Rover Defender húzhat 3500as futót, a 2320kg megengedett össztömegű C5 kombi meg csak 1500at. Szóval aki sokat vonszol, az csinálja meg a B+E jogsit, és tartson rendes nagy autót.

Találós kérdés: a Grand Vitara vajon hány kg összsúlyú és miért, ha direkt 1400as lószállítókat keresnek hozzá? :)

A sofőrre vonatkozó követelmény is hülye.
B kategóriával vezethető járművek:
- személygépkocsi és kistehergépkocsi,amennyiben a gépjármű megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot, a szállítható személyek száma a vezetővel együtt nem több mint kilenc.
- a fent említett gépkocsik, pótkocsival:
- ha a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 750 kg-ot. Ebben au esetben a két jármű összsúlya akár 3500+750= 4250 kg is lehet!(tehát egy 3,5 tonnás Sprinterrel 750 kilós utánfutót simán húzhatsz bével, de egy 3,0 tonnás Range Roverrel egy 760kilós utánfutóhoz B+E kell..
- ha a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 750 kg-ot, akkor a két jármű együttes megengedett össztömege nem lehet több 3500 kg-nál, de a pótkocsi megengedett legnagyobb tömege nem haladhatja meg a vonó jármű saját tömegét.

domeq 2012.06.11. 11:55:04

Bende ilyen púpos? Amúgy csodaszép lett az autó. Gratulálok!

Dr.Beverneki 2012.06.11. 14:38:09

@Atyu: Max nem korhű,de tényleg szép ez a szín!

Házas motoros 2012.06.11. 14:55:34

Minden tiszteletem az alkotóké. MINDENKIÉ aki a projekten dolgozik. Gyönyörű lesz. Mondjuk a színnel akkor sem tudok megbarátkozni, még ha az utolsó részecskéjéig korhű is. A szürke, az szürke. Ha elkészül, lehet majd valahol élőben látni?

tomnemtom 2012.06.11. 15:24:38

oszt az illata meg fog-e így maradni, kíváncsi vagyok.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.06.11. 15:40:09

@protézisesh: gondolom függ a motor teljesítményétől.
2.0 es Omega 1300 at vontathat,a 2,6.meg 1580.at.
Igaz az önsúly is más.
90 es évek elején vígan húztunk mindent:-)
Aztán rászálltak erre a rendőrök.

papracing 2012.06.11. 16:27:59

Szuper,már nagyon vártam hogy kész legyen,Kiru kitett magáért. A másik fényező Balatonból ugrott át,nem Balatonról :D Gratu a Pontonhoz!

Üdv.:a balatoni fényező szomszédja.

Csikós Zsolt 2012.06.11. 20:06:59

@pizsama:

Nemnem, a Katinak akartunk 500-ast, aztán a Kati mondta, hogy inkább legyen egy közös állólámpás, amit ki lehet vinni esőben is, aztán lett állólámpa-árban a Ponton, aminél reménykedtem, hogy nem sokkal többen áll csak majd meg, mint egy állólámpás. Én hülye...

Csikós Zsolt 2012.06.11. 20:09:47

@karlmann:

Velünk is megtörtént hazafelé. Soha az életben nem ijedtem meg annyira. Soha. Rettenetes volt, álmodni szoktam róla. És nem is mentünk gyorsan, sőt, csak rosszkor bújtunk ki egy kamion mögül, a Ponton magas volt, puha rugózású, a tréler szintén magas, de kemény, a ponton elkezdett ugrálni, akármennyire is lehúztuk, aztán ott pattogott az egész, én meg se fékezéssel, se gázadással nem tudtam csillapítani, begerjedt. Szörnyű volt.

pizsama 2012.06.11. 21:15:00

@Csikós Zsolt:
Hát, ha a hülyeség ilyen szemkápráztató gyönyörűséget szül, akkor megbocsátható bűn az. Aztán egyszer valamikor talán lesz abból az 500-asból is valami...

karlmann 2012.06.11. 21:32:30

@Csikós Zsolt:

Olyankor csak az ellenkormányzás segít valamennyire, semmi más, nagyon nehéz tenni ellne bármit is és nem is kell hozzá száguldani. Hatvan fölött bármikor bekövetkezhet, ha valami apróság nincs rendben. Nálunk az volt a gond, hogy a kocsi a hegyes-völgyes utakon elcsúszott pár centit oldalra, mert a tréler padlója az előzőleg szállított sérült kocsi miatt olajos volt, amire még víz is került. Utána előszedtem az Ultra Dermet egy rongyotés egy kefét és lemostam a bordáslemezt, meg a kocsi gumiját.

hungarisztan 2012.06.11. 22:29:05

@Csikós Zsolt: Anno decibel, mikor még vitorlázórepülőgépeket vontattunk a volt MHSZ rendszerváltást túlélő technikájával, ott külön klubszintű házivizsgát kellett csinálni a vontatásból, tekintettel arra, hogy az üres dobozos UAZ és a repcsivel terhelt utánfutó a létező leggonoszabb kombinációt adta ki. A tömegviszonyokra már nem emlékszem, de azt tudom, hogy külön hatósági engedélye volt az utánfutónak, és csak ezt lobogtatva lehetett B kategóriával húzni.
(Az összes létező rendőr megállított persze.)

Nos, az UAZ ugyebár egy érdekes állatfaj. A teljesítménygörbéje a kezdeti, haloványan emelkedő szakaszt követően gyorsan átment konstansba, amit az is igazolt, hogy a 2 perc alatt elért szédítő 74 kilométeres csúcssebességet szakadékban, hátszéllel sem lehetett túllépni. (A vicc kedvéért mindezt persze a harmadik fokozat kivételével szinkronizálatlan váltásokkal lehetett elérni.) A hatalmas teljesítményhez szokásosan szerény, igazi oroszos étvágy párosult: mindkét oldalon benzintank + utólag beépített gáztartály. A Budapest-Szeged távot azért tankolás nélkül nem lehetett megúszni...

A terheletlen jármű mindemellé pazarul orrnehéz volt, elegendő volt hozzá a legenyhébb fékezés is, és a mögé akasztott, elméletileg ráfutófékes utánfutó képes volt megemelni az autó farát – no, onnantól jött a rémálom: levegőben lévő hátsó kerekekkel bicskázás elkerülése, adott esetben szembeforgalommal súlyosbítva. A dolog egyetlen ellenszere a preventív vezetés volt: egész egyszerűen háromszoros-négyszeres féktávolságokat kellett hagyni magunk előtt, amivel persze csak egy gond volt: mindenki úgy vélte, az a szép üres útszakasz pont neki van fenntartva. A folyamatos elénk bevágóktól persze újra fel kellett venni a kötelező biztonságos féktávot, ami finom lassítás + hosszas ismételt gyorsítással volt kivitelezhető, már ha addig ismét be nem vágott elénk valaki. No, ott az ember megtanult nem hebrencskedni...

Az utánfutó természetesen hajlamos volt a szitálásra, amit a vontatmány előnyösen kiképzett áramlástani profilja csak tovább erősített. Az öregek azt mondták, hogy a szitálásból csak gyorsítással lehet kijönni, ami azért – ismervén a fönt jellemzett teljesítménygörbét – meglehetősen vicces tanács volt. Már indulás előtt, mert beszitálás közben padlógáz és halálfélelem...

Régi szép idők! Persze az amúgy egyszerszámos (kalapács) technika fölött is elrepült az idő vasfoga, így mire hozzánk került, már nem működtek az ablakok – be jó is a tűző napon 60 fokosra felhevült dobozos UAZ műbőr üléseibe beülni, az egy szem elefántfület leszámítva mindennemű szellőztetési lehetőség nélkül... (Ne feledjük a sofőr és a kísérő között elhelyezkedő motor által kibocsátott hőt sem, mert a tajgai viszonyok közé tervezett járműnél nem sokat bajlódtak a hőszigeteléssel...)

De legalább a hangja gyönyörű volt.

protézisesh 2012.06.12. 08:52:38

@hungarisztan: mifelénk a hajószállítót húzták UAZzal, rajta egy sportegyesület összes evezős hajója és lapátja, ahol ugye a 18m hossz miatt legfelül vannak a legnehezebb nyolcasok, alattuk a 14m-es négyesek, még lejjebb meg a kisebb hajók. Így egy igazi csoda jön létre, 3m magasan libegő tömegközépponttal, előtte a gyilkosan erős uaz quattro. :)

A mienknek le lehetett tekerni az ablakát, de cserébe nem indult. Így volt, hogy az autópálya melletti benzinkúton a forgalommal szemben kellett betolni (mert arra lejtett), majd visszaakasztani a hajószállítót, aztán lehetett tovább utazni. hőskorszak...

hungarisztan 2012.06.12. 09:56:47

@protézisesh: igen, az állandó betologatásról nem írtam, mert az az alapfelszereltség része volt... :o)

Meg olyan ergonómiai apróságokat is kifelejtettem még, hogy a kormány nem húzta vissza az indexet, cserébe az indexvisszajelzőt elrejtették a kormány takarásába, melyhez ravaszul még csak kattogást sem társítottak, így gyakran végig lehetett indexelni a fél országot...

neuwartburg13 2012.06.12. 17:47:57

Amikor olvasom a fejleményeket a Pontonról, mindig erőre kapok én is. Elkezdtem rendebe tenni a wartburgomat, bódé le, vettem egy viszonylag roszdamenteset, az most karosszériásnál, alakul a dolog. Az alvázat is rozsdamentesítem, festem igyekszem rendbe tenni, a lehetőségemhez képet.
Kitartást az újjáépítéshez és grat a zsűritagsághoz!

Roncskutya 2012.06.22. 01:10:02

Szép lesz az öreg verda és csatlakoznék ahhoz a körhöz aki azt mondja hogy a gyári alkatrészek a legjobbak és nem illik fél munkát végezni ilyen régi gépeknél
Én se gányolom a verdát pedig nekem csak a paraszt verzió jutott Merciből és én nem a trinátot teddi hengerrel fel hordókhoz tartozok mert 4 hónapot szívni egy kocsi lakatos munkájával úgy hogy nem ez a szakmám és az első autó amit meg csináltam volt hogy éjjel 2 kor a -5 fokba de az elismerés amit az ismerős karosszériás mondott az összes szívásért kárpótolt
süti beállítások módosítása