Pedig milyen jó kis Bogár volt

Kár volt elrontani az ültetéssel

  2014. szeptember 27. - Bende Tibor Címkék: volkswagen totalcar flotta ültetés tibby bogar

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Pedig milyen jó kis Bogár volt
2014-09-27 08:52:08

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Én megmondtam előre, hogy baj lesz
2014-08-23 06:50:05

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Bogár saga: Polírozom a bohócot
2014-08-02 12:15:37

Az előző részek tartalmából: Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni. Vettem egy bogarat, örültem neki.

Elment az eszünk: kasznit cseréltünk a Bogáron
2014-06-01 07:10:34

Épp Göbivel ültünk az irodámban, amikor Marci hívott, aki a Velvetnél dolgozik. Autót akart venni, mert a

Az előző részek tartalmából:
Elkezdtem Volkswagen Bogarat keresni.
Vettem egy bogarat, örültem neki.
Elkezdtem szerelgetni, kiderült, nagyon élvezetes dolog.
Kasznit cseréltünk rajta, szép sárga lett.
Az egyik részben pedig felpolíroztam
Egyszer lerobbantunk az út szélén
Most meg leültetem a porba, és sok pénzért használhatatlanná teszem.


Hajnali negyed kettőkor a kalapács is másképp csattan. Hiába engedtem le a levelibékazöld garázsajtót, így is nagyon hangos volt, ami nem épp előnyös egy százegynéhány lakásos társasház udvarán lévő garázsban. Persze mindenki sejti, hogy én vagyok, én szoktam az udvaron polírozni, ha épp nincs jobb dolgom. Aznap este szokatlanul meleg volt, így a hatalmas ház ablakai többségükben nyitva voltak. A környékbeli kutyák felvonyítottak, én pedig szorítottam, legyen már vége, engedjen végre az a gömbfej, mielőtt felkapcsolódik valahol a villany, kinéz egy kócos fej, és elmondja a véleményét a mai ifjúságról. Az utolsó gömbfejet ütöttük szét, és hat-nyolc ütés elég is volt. 

IMG 3718

Az egész azzal indult, hogy elmentem hengerfejet venni. Ez előfordul a bogarasokkal, csak úgy is, hogy legyen a polcon tartalék, mert egyre ritkább dolog ez, főleg, ha nem repedt. De sajnos szimplaszívós volt, ami azt jelenti, hogy egy közös csövön szívja a benzint a két henger, nem pedig külön, persze az átmérő is jóval kisebb így. Az én céljaimnak nem ez volt a megfelelő, így otthagytam. De előkerült a polcról valami más. Egy felújított ATE féknyereg szett. Azonnal elindul bennem a vezérhangya, hogy most itt a nagy alkalom, tárcsásítani lehet a Bogarat. A Bogár fékről annyit kell tudni, hogy a legtöbb elöl-hátul dobfékes. Csak keveset szereltek tárcsafékkel, azt is csak elöl, és ehhez másféle tengelycsonk való.

IMG 4764
Három fő építőkockánk van, ez a féktárcsa

Mivel a Bogárnak 15 colos felnije van, ezért a féknyereg ugyan külsőre szinte teljesen megegyezik a korabeli VAG termékek fékjeivel, de sajnos a féktárcsa rádiusza miatt nem csereszabatosak, mert amazok jóval kisebb kerékkel és tárcsával készültek. Ebből már biztos sejtik, hogy ez a ritka, és egyedi alkatrész igen olcsó. Hát, nem. Persze elhoztam.

IMG 4770
Ez a második kocka, a féknyereg

A tárcsa és betétek is meglettek a Totalcar Áruházból, valamint az újfajta kerékcsapágyak is, ugyanonnét. Egy hónap alatt ez a negyedik és ötödik kerékcsapágyszett, amit vettem hozzá. Előre. A hátsókat már rég kicseréltem. Igenám, de a tárcsához más tengelycsonk kell, tehát azt is kéne venni, hogy végre legyen rendes fék az autón. És itt el is érkeztünk a lényeghez. A Bogárhoz minden van. Ezt nem úgy kell érteni, hogy lehet kapni mondjuk légbeömlő rostélyt, meg üzemanyagcsövet, hanem úgy, hogy henger-dugó szettből van vagy ötven kétszáz-féle, 1200 köbcentitől 2300-ig és feljebb, mindenféle minőségben, gyári, német, mexikói, brazil, kínai, tuning, verseny. Ez a tengelycsonkokkal sincs másként, csak úgy röpködnek a mindenféle verziók, és én meg elvesztem közöttük.

IMG 4772
Így néz ki előről, látszik, hogy másutt van a csecs, amin a kerék van

A hamár-szabály alapján vásároltam eeeeegy: egy ültetettet tengelycsonkot. Azt még akkor nem sejtettem, hogy létráról f.szbaugró versenyre vettem ezzel örökbérletet. Nem sokkal drágább a simánál, és sokat ad hozzá az autó külsejéhez. Végre, trendi leszek és divatos, még ha évtizedes késéssel is. Ami a legfontosabb, a csonk nem szól bele a rugózásba. Illetve nem úgy. Elmondom. A Bogár futóműve elég butuska szerkezet, de a fő tervezési elveknek, miszerint legyen strapabíró, olcsó és kényelmes, megfelel. Két párhuzamos csőben, a tengelytestben fut a külvilágtól elzártan két torziós rúd, ezek gondoskodnak a két első kerék valamelyest független rugózásáról. Ezek közvetlenül a lengőkarokhoz kapcsolódnak. Az alsók az alsókhoz, a felsők pedig a felsőkhöz. A lengőkarok végén lakik a már korábban említett tengelycsonk, ezen pedig csücsül a kerék, meg a fék. Hagyományos lengéscsillapító is van, ez lengést csillapít, pont úgy, mint máshol.

IMG 3720
Így néz ki hátulról a csonk, és rajta a dobfék. Látszik, hogy elég egyszerű szerkezet. Alul az a két bumszli az alsó lengőkarok közötti stabilizátor

Sok beavatkozási lehetőségünk nincs az egyszerű halandó szintjén. Persze gyártanak arasznyi nyomtávszélestést produkáló terminátorszerkezetet párezer dollárért, ami becuppan a gyári helyre. Van lehetőségünk más keménységű torziókat beépíteni, merevíteni az egész szerkezetet, vagy rugóstagot tenni a lengéscsillapító helyére. Földi halandóként maradjunk az ültetett csonknál, amin egyszerűen feljebb van az a kis csecs, amin csücsül a kerék, meg a fék, ettől a kocsi közelebb kerül az aszfalthoz, minden egyéb paraméter változatlansága mellett. Ez eddig az elmélet.

IMG 4771
Gyorsan bedobáltuk a fékbetéteket, mert beszerelőkészlet is volt a nyereghez

Büszkén mutattam Pupp Balázsnak a szerzeményeimet, aki egyből magához vette összeszerelni, hogy aztán a három gömbfej leütésével egyszerűen csak a helyére passzintsuk a készre szerelt cuccokat, nyergestül, tárcsástul, csonkostul. A beszereléshez se kell túl sok dolog, midössze a kerekenkénti három gömbfejet kell oldani, a lengéscsillapító alsó szemét kikötni, és egyben lejön a dobfékes csonk, mindenestül. Pár óra az egész, nem ügy...

IMG 3727
... egyszerűen csak le kell akasztani

Magával a szereléssel kapcsolatban sok érdekeset nem tudok elmondani, csak azt, hogy a garázsban kallódó AS41 jelű, vékonypálcás, vastag olajfuratos blokk egyik tőcsavarjával húztuk vissza a helyére a lengéscsillapító kifordult alsó szilentjét. Ezzel el is szaladt úgy egy órácska, mire rájöttünk, hogy az a megfelelő hosszúságú és vastagságú csavar az egész garázsban. Mer persze szerelni csak az erre tökéletesen alkalmatlan helyen lehet, lehetőleg felszerelés nélkül és szerszámok nélkül. Éjszaka.

IMG 3750
Ez az egyetlen kép, hogy a régi és az új csonkról, a fékkel

Nagynehezen bekerült minden, a fék-légtelenítés aznapra kimaradt, az azonban látszott, hogy a gyári 165-ös kerekek nem fognak elférni a sárvédők alatt, nemhogy fékezni, de kormányozni se lehet, egy fő beülése esetén. Amikor végeztünk, a búcsúciginél Balázs leült a virágoskert szélére, rágyújtott, kifújta az orrán a füstöt, hatalmasat sóhajtott, és megmordult. Híjj, baszod, ez nem viccel. De azért vehetnél valami gumit, amibe nem ér bele a sárvédő, mert ez a tárcsás tengelycsonk szélesített az első nyomtávon, de nem is kicsit.

IMG 3772

Nos, ez sem ilyen egyszerű. Ugyanis a Bogár ültetés szükségszerű következő lépése a keskenyítés, hiszen kompenzálni illik a tárcsás ültető csonk okozta szélesítést a hídtest keskenyítésével. De én ezt semmiképp sem szeretném, mert az első tengelytest szétvágásával jár, kellenek rövidített torziók is. Nagyon drága, a kész, keskenyített tengelytest egy százas. Visszaalakíthatatlan beavatkozás. Aztán még be is kell rakni, és hirtelen előállna az a helyzet, hogy az autó egyetlen alkatrésze többet ér, mint az egész autó. Másrészt rendes gumi akkor se lehetne rajta, mert vagy a lámpabilibe ér bele berugózáskor, vagy a belső sárvédőívbe kanyarodáskor. Mondjuk akkor még mindig le lehet vágni a lámpabili hátulját.

IMG 3762
Hát eléggé sokat székesített a nyomtávon ez az átszerelés, egyértelmű, hogy gumiból másik fog kelleni

A következő pár napban mindenkit megkérdeztem a helyes gumiméretről, ha nem akarok/tudok keskenyíteni. Három iskola volt. Az egyik a keskeny 135-ös gumi, per nélkül, a másik a nagyon peres 175-ös, a harmadik a keskeny, peres, továbbiakban Smart gumi. Én a középsőt választottam, és részben igazam is lett. Kétnapos telefonálgatással nagynehezen beszereztem egy pár, nem túl régi, 175/60 R15-ös gumit előre, ez széles, de laposabb, mint a gyári 165/80-as. 54 mm átmérőkülönbség az jelentős, ennek elégnek kell lennie. Megvettem próbából egy külvárosi gumisnál, ami életem szörnyű alapélményeinek könyvébe bekerült, a fenyegetettség fejezetbe. Hazamenekültem, autócsere, másik gumis, felrakás. Már a műhelyből kifordulva éreztem, hogy valami nem oké.

IMG 3769
És rajta is a 175/60-as gumi, elférni ugyan elfér, bíztam benne, hogy nem fog majd beleérni se kanyarban, se félezéskor. Tévedtem

Amikor otthon kiszálltam, láttam, hogy mi van. Beleér a kerék külső oldala a baloldali sárvédőbe. Alányúlva kiderült, másképp van peremezve, mint a jobbos. Leginkább sehogy. Szépen cafrangosra harapdálta a gumi sarkát, szerencsére ott, ahol a legvastagabb a húsa, de ez így akkor sem oké. Megbeszéltük Pupp Balázzsal, hogy állíttassam be a futóművet, mert összevissza áll minden. Beállíttattam, jobb lett ugyan, de a problémát nem oldotta meg. A helyzet tovább bonyolódott, amikor Balázzsal együtt mentünk volna egy kört. A kapun se tudtunk kiállni, annyira lent volt az alja. Aláfeküdve kiderült, hogy a vonószem van egy extragiga méretű konzolon, ezt le kell vágni onnan, és ésszerűbb módon visszahegeszteni.

IMG 3775
Itt látszik, mennyire lejön a vonószem

Most ugye az a helyzet állt elő, hogy az autó használhatatlan, mert a torziók annyira berugóznak, hogy a vonószem gyakran leér, és a sárvédő kiharap a gumiból. Megpróbálkoztam hát a Smart gumival, 135/70, ennek további 21 milliméterrel kevesebb az átmérője. És tudják mit? BEJÖTT!

Lett kormányszög, kevésbé pattogós az eleje, vágyja a Bogár a keskeny gumit. Érdekes, de a konzol se ért le, mióta ez a gumi van fent. Délután kettőkor a Parkoló Parádén megtekinthető, a Hungexpón.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr826734799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bonfred 2014.09.27. 09:15:32

Követem a sorozatot. Bár a műszaki tartalmat kevéssé értem, úgy látom, a szopóroller már-már csikósi magasságokba (mélységekbe?) ér - de minden jó ha a vége jó! Ez így pont jó volt szombat reggelre, sok sikert, további hasonló cikkeket!

AtoszMester 2014.09.27. 09:35:42

Ilyenkor nem kell újra műszakiztatni? :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 09:51:07

Pár ezer forintért lehet kapni gömbfej levevőt,és akkor nem kell szétkalapálni .
Nem véletlenül álltak le a Bogár gyártásával anno:-) :-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 09:59:45

Fura ez a bogarazás:-) megvesznek egy faék egyszerű autót majd rengeteg pénzből normális autót akarnak faragni belőle:-)
Én ha azt várom el egy autótól hogy Porscheként viselkedjen veszek egy Porschét:-)

red87 2014.09.27. 10:04:54

A keskeny gumival nem dobtál el pont egy keveset a vágyott fékátalakítás eredményességéből? Mer'ugye a keskeny gumi hamarabb megcsúszik, aztán oda a csudás fékerő.
No, de összeáll majd, hajráhajrá :)

másik oldalon 2014.09.27. 10:54:14

@Gyurma73: "Én ha azt várom el egy autótól hogy Porscheként viselkedjen veszek egy Porschét:-)"
Aztán egy ilyen 30 éves szakadt Porke talán még olcsóbb is lesz, mint mire itt mindent leűletnek, szétvágnak, összeheggggesztenek, kicserélnek tárcsafékesítenek, tunningolnak.

outtatime 2014.09.27. 11:07:02

lehetne szép, ha a küszöb párhuzamosan futna az úttesttel, magyarul hátul is meg kellene ültetni, de ez az elöl "decens csüccs" hátul semmi eléggé a legalja.

Pityubácsi 2014.09.27. 11:09:52

@bonfred: csikóst az autói szopatják, tibi meg magát szopatja az autó által.
legalább nem kocsmában és a drogdílereknél cseszik el a pénzt :)

retardológus 2014.09.27. 11:11:48

A bogártuning egy olyan pótcselekvés, amikor annak reményében önt bele az ember egy csomó pénzt egy autóba, hogy a szarból talán mégis lehet várat építeni.
vimeo.com/60536503

Pityubácsi 2014.09.27. 11:12:09

@bende tibor:
- a fékről hátulról hiányzik a porvédő lemez, bár sokan nem teszik fel.

- elöl nem torziós rúd van, hanem lapok. mint egy laprugó keresztbe fordítva.
www.vw-ersatzteilvertrieb.com/out/pictures/z1/03-1032_z1.jpg

- tényleg szopás az ültetést, de ha bírod akkor .... :)

outtatime 2014.09.27. 11:12:54

Úgy értem ilyen gépekkel jártak a benzin- és gázolajcsempészek, csak ők nem az elejét ültették, hanem a hátulját emelték, mert a spéci tartály megtöltve üzemanyaggal a visszaúton pont konszolidált formára hozza az autó kiállását.
Illetve ez volt régen.
Egy személyautóból 150-250 l üzemanyagot kifolyni akkoriban láttam utoljára.
Szóval engem azokra a hulladék célgépekre emlékeztet.

amenta 2014.09.27. 11:14:31

@Tizenkettő: Jajj ez a kedvencem, mindig mindenki ezzel jön az ilyen eseteknél, apám is, hogy "mert azt a mérnökök kitalálták a gyárban, azt hiszed hogy okosabb vagy náluk?"

Na igen, csakhogy a mérnököknek meg van kötve a kezük, gyárthatóság, olcsóság, vagy használhatósági szempontból, de valahol mindig kompromisszumot kell kössenek. Egy saját, egyedi autónál teljesen más szempontok érvényesülnek, és lehet, hogy vannak olyanok is, ami a szériagyártásnál beletartozott, de nekem meg nem számít, mert más az elsődleges.

amenta 2014.09.27. 11:19:43

Amúgy Tibby, mekkora dugók vannak abban a nyeregben, és mekkora a felfogató szemtávolsága? Csak mert engem kisértetiesen emlékeztet egy másik német gyártó féknyergére. (ami nem a V.A.G.)

amenta 2014.09.27. 11:21:00

EGyébként Tibby, mekkora dugók vannak abban a nyeregben, és mekkora a felfogató szemtávolsága? Csak mert engem kísértetiesen emlékeztet egy másik német gyártó féknyergére. (ami nem a V.A.G.)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 11:23:10

@amenta: azért szerencsére gyártottak olyan autót is ,amivé ezt szeretnék tenni.

AndrewT 2014.09.27. 11:27:07

@amenta: Plusz add hozzá a közlekedésbiztonságot is, erre is figyel a mérnök csapat. Egy saját építésű autónál sajnos nagyon nagyon sokszor nem teljesül. Jelen esetben is ráment olyan gumi, amivel használható lett, azaz lehet vele kanyarodni, közlekedni.

Majdnem lett bogaram, de van egy ismerősöm, aki bogarazik, már a porsche kijött volna a ráköltségből. Az autó buli, elismerem, és azt is, aki beleveti magát ebbe a feneketlen kútba.

Kellemes élményeket kívánok a kocsival!

Cooper911 2014.09.27. 11:33:52

@Ikukám: Na akkor menjél szépen (farmotoros!) Porsche árakat nézni...

Cooper911 2014.09.27. 11:35:18

Tibi, szerintem nem lesz égő, ha vissza alakitod és lesz egy használható autód. Legfeljebb lesz még egy cikk :)

outtatime 2014.09.27. 11:45:25

@Tizenkettő: vagy bele a citroen levegős lengéscsillapításával és lehet kétállású a hasmagasság.

Persze az nem udvaron szerelős móka, meg gondolom nem is olcsó.
Na de egy nap 24 óra plusz az éjszaka :)

protézisesh 2014.09.27. 11:54:06

@Tizenkettő: a bogar futomuvet legutoljara 1950 (?) korul poroltak le Wolfsburgban. Azota kicsit valtozott a vilag, igy szulethetnek ertelmes kompromisszumok, melyek a MAI igenyeknek jobban megfelelnek, mint a 60 eves gyari konstrukcio.

Viszont a Bende a tankonyvi peldaja annak, amikor egy hozza nem erto bolcsesz esz, atgondoltsag es koncepcio nelkul all neki autot epiteni... Emiatt őt a Csikóssal összehasonlitani sértés. Igen, Csikósra nézve.

Oldm4n 2014.09.27. 11:54:58

Jajj, de sok megmondóember van ebben az országban... de jó, hogy meg tudjátok mondani, ki mire költse a pénzét!

@Tizenkettő: Figyelj csak, kispajtás, nekem nem kell az átalakításnál figyelembe vennem a darabra eső költséget. A mérnöknek igen, sőt ez a fő szempontja a tervezésnél. Innentől ő műanyag szemekkel rögzíti a műszerfalat, amit széttörik tíz év alatt, viszont olcsó. Én kiesztergálom bronzból, és köpök rá, hogy 1000.- forint anyag ára belement. Az én műszerfalam viszont nem nyiszog, meg sem moccan. Az összes többi kortárs Mondeoé igen. Tehát akkor szerinted okosabb vagyok mint a tervező mérnök? (Igen, de ez más kérdés. Mi is vagyok, fodrász... ja, nem, mérnök!) Mérnökként viszont úgy gondolom, hogy nekem más szempontok szerepelnek a fontossági listán, amikor hozzányúlok az autóhoz. Arról pedig azért ne indíts már vitát okostojás, hogy egy korszerű úszóágyazású nyereg jobb-e, mint a gyári ötven éves dobfék, amivel a mérnök megálmodta!

castroll 2014.09.27. 12:15:56

A külvárosi gumis sztorit akarjuk!!!!!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 13:00:24

@protézisesh: egyszer valamikor.még tettek bele gólyalábas futóművet.

TaaT 2014.09.27. 14:18:46

Jó lett.

Mi lesz a köv, első tengelytáv csökkentés? Vagy "rugó" keményítés?

mtk001 2014.09.27. 14:21:08

Belenyúltál te is a szaros bödönbe ! :-)
Az ültető csonkot én sem kultiválom, a nagyobb gumikkal a tárcsafék egy nagyságrenddel jobban fog - szerintem.

TaaT 2014.09.27. 14:23:24

@TaaT: szerk: nyomtáv csökkentés.

peugeot405 2014.09.27. 15:05:28

Dobfékről átépíteni tárcsás fékre, átalakítási engedély köteles! Csak azért írom, hogy műszaki vizsgánál ne lepődj meg, ha elhajtanak..

Poc-OK 2014.09.27. 15:07:06

Hátul is ültetni, hogy szépen egyenesen álljon és akkor jobban fog mutatni. :) Vagy valahogy emeld vissza elöl is, mert ez így sehogy nem adja... akár tárcsafékkel van akár nem. :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 15:31:41

@Cooper911: még szerencse hogy a szonbéria határozza meg az árakat ezért aki jól vezethető Porschét akar venni ,az viszonylag olcsón kap orrmotorost,és középmotorost.
csak a sznobéria tartja életben a farmotoros Porschét műszakilag semmi nem indokolja,a farmotort.

nem kéne... 2014.09.27. 15:52:50

@Pityubácsi:

a tibi másokat szopat az autói által.

Lowtyo 2014.09.27. 16:20:08

ültetőcsonk a gyengék fegyvere.
vág, teker, hegeszt

pedaz 2014.09.27. 16:35:34

@red87: A gumi szélességének nincs köze a fékezés közbeni megcsúszáshoz. Az autó súlya és az útfelület milyensége az érdekes. ( Nem a nyomás számít, hanem az erő, ami a kerék talpánál hat. )

Ha a tengelycsonk csak ültet, akkor hogyan növekszik meg a nyomtáv? A gyárilag negatív kerékdőlés miatt?

románc cuvée 2014.09.27. 16:36:17

A gömfej ütögetéséről csak annyit,h keresel egy fix pontot a g.fej anyájával szemben, a kettő közötti résbe teszel egy x mm vastag lemezt, majd annyira letekered az anyát,h felfeküdjön a lemezre, és megfeszítse a g.fej menetét. Pár ütés, és tádáám.

FEKI 2014.09.27. 16:38:36

Kedves fotelhuszárok! Már lassan két éve keresek használható 93-elötti farmotoros Porsche-t. Csak jelezni szeretném, hogy nagyon nem ez az árkategória. 5 mft alatt nincs élet. Az meg kb. 10x ennek a szórakoztató projektnek...

nem kéne... 2014.09.27. 17:40:37

@pedaz:

azon a csonkon távolabb van a csapágy a lengőkargömbfejek bekötési pontjától, ennyi.

nem kéne... 2014.09.27. 17:42:19

@románc cuvée:

itt mondjuk fél méter az a fix pont.

fél méter vastag lemez kicsit erős.

red87 2014.09.27. 17:44:30

@pedaz: Legjobb tudomásom szerint a talajra levihető erő (legyen az fékerő, kanyarodáskor fellépő erők, vagy a motoré) mindenképpen függ a tapadófelület méretétől. Azt gondolom nem vitatjuk, hogy a szélesebb gumi nagyobb felületen tapad ergo nagyobb terhelést (erőt) tud átvinni. Nem véletlen, hogy az igazán erős autók széles gumikkal készülnek. A saját tapasztalataim is ezt támasztják alá.
Meglepne, ha nem számítana a gumi szélessége ilyen esetben, de vevő vagyok okos magyarázatra :)

jk88 2014.09.27. 17:46:49

"A Bogár futóműve elég butuska szerkezet, de a fő tervezési elveknek, miszerint legyen strapabíró, olcsó és kényelmes, megfelel."

Ennél nagyobb baromságot már rég olvastam. :D A bogár minden, csak nem kényelmes. Hozzá képest egy régebbi kiadású Trabant (elöl-hátul laprugó) is Citroen DS.

Másrészt, műszakin mit szólnak ahhoz, hogy szar a futóműgeometria és a gyári fék helyén egy kendácsolt fos van?

nem kéne... 2014.09.27. 17:50:54

@jk88:

az a fék az gyári fék, volt tárcsás bogár, na ez azé.
a futóműgeometria szintén a tárcsás bogáré, annyi a különbség, hogy kicsit lejjebb kell ereszteni a seggét, mert ennyi utánfutás különbséget nem szerencsés elcsalni az excenteres gömbfejjel az első futóműben.

jk88 2014.09.27. 18:17:05

@nem kéne...:
Egy autónak az a gyári féke, amivel kijött a gyárból. Ennyi erővel mondhatjuk, hogy a 2013-as akármilyen GTi Beetle 4 tárcsefékes, úgyhogy erre is mehet a 4 tárcsa. Ez ugyanaz, mint hogy egy eleve tárcsás autóra sem rakhatsz nagyobb tárcsát, mert nem az a gyári, hiába tárcsa az is.

jk88 2014.09.27. 18:18:30

Meg eleve... Ehhez a 18 lóerőhöz, ami ebben van (nem hiszem, hogy sokkal több lenne) bőven elég a 4 dob. Még sok is.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 18:19:07

@nem kéne...: az 1303 volt tárcsafékes ami gólyalábas futóműves tekercsrugóval.

nem kéne... 2014.09.27. 18:28:33

@jk88: jó, oké, szia.

@Gyurma73: jogos, kicsit elnéztem.

hülyemelós (törölt) 2014.09.27. 18:29:46

@jk88:
"Másrészt, műszakin mit szólnak ahhoz, hogy szar a futóműgeometria "

Melyik országban?

nem kéne... 2014.09.27. 19:01:32

@jk88:

műbizonylat

nyilván ilyenről nem is hallottál.

Sayniqua (törölt) 2014.09.27. 19:03:54

@Tizenkettő:

....azért mert a végén a negatív kerék dőlés szöge el kell, hogy érje a 40 fokot, mer' az úgy szép! :)

takarék-láng 2014.09.27. 19:18:29

@FEKI: Ha megveszel egy 5mft-st annak veget nem ero szoporoller a vege, min. a duplajat ra fogod kolteni

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.27. 19:32:26

@Tizenkettő: vagy miért nem vett 1302 est?abban eleve tércsa fék van

jk88 2014.09.27. 19:42:45

@nem kéne...: Ilyesmiről nem szólt a fáma (a poszt meg pláne nem).

FEKI 2014.09.27. 19:59:37

@takarék-láng: Érzem én, hogy így lesz a végén. De született optimista vagyok. Különben rég leálltam volna a kereséssel. Nem szobrot szeretnék, csak egy jó hétvégi autót. De amilyen lelakott rozsda-boglyákat láttam az utóbbi időben komolyan elgondolkoztam rajta, hogy hagyom az egészet a fenébe. Ahogy telik az idő és egyre többet szánnék rá, egyre messzebb kerülök, hogy találjak egyet amit nyugodt szívvel megvennék.

jk88 2014.09.27. 20:28:19

Kezdem érteni, merre felé megy ez az egész...
Már csak fel kell b@szni a tetőre pár ócska bőröndöt, és kész a rat sztályl. :D

fkx 2014.09.27. 20:32:46

@Tizenkettő: Miért ne faraghatná át a saját autóját kedvére? Ráadásul nem a Mona Lisa-t festette át matt fekete spray-vel, csak egy tömegcikket alakít olyanná, amilyennek látni szeretné.

Szkotti 2014.09.27. 20:39:09

@red87: Nem. Nyomóerő x súrlódási együttható. Felület nagysága nem játszik, csak a "minősége".

fkx 2014.09.27. 21:14:19

@Tizenkettő: Miért? A bogár veteránnak rém kommersz, hobbyautónak csak akkor érdekes, ha egyedivé tesszük.

Bende Tibor 2014.09.27. 21:23:10

@outtatime: Ez is jön majd, a hátuljával is foglalkozunk majd. Szép egyenes lesz.
@Gyurma73: a 1302-esből ma vezettem egy olyat, miben 4 dobfék volt.
@jk88: Ez egy gyári fék. Ilyennel szerelték az 1500-ast, meg kívánságra sok másikat, az égvilágon semmi kendács nincs benne, minden a gyári helyre ficcent, pattant. Az egyenes szélvédős, szekérfutó@Tizenkettő: művesről beszélünk.
@castroll: nem merem! félek!
@Lowtyo: az is jön.
@Tizenkettő: ezt az autót az ötvenes évek óta tuningolják. A 64 előttieknek és utániaknak is óriási kultusza van, mindenre van kész megoldás, szélesítésre, keskenyítésre, erősítésre, Porsche fékesítésre, mindenre. Ez az ültető csonk az egyik. A vonószem szerintem nem gyári, de holnap talán kiderül.

mtk001 2014.09.27. 21:23:53

@Szkotti: Ez elméletben, a valóságban azért számít a felület nagysága is.

Perkó Rudolf Márk 2014.09.27. 21:39:43

@Tizenkettő: Volt az 1960-as években egy Gene Berg nevű csóka, aki az amcsi muscle carok mellé beállt gyorsulni a kis bogarával. Szépen megépítette, és a gyorsaságra optimalizálta. Mondhatni ő találta fel a Bogaraknál az ültetést, a keskenyítést, a hátul ballonos gumit(ami miatt nem ültetnek hátul, mert nem férne el), és aztán ezt a végletekig tökéletesítette. A "California look" stílus azóta is fejlődik és virágzik.
Az ültetést, keskenyítés, hátul magas kiállás... tehát mind a korhű tuning részei.
Hogy szar lesz tőle? Ez sem egyértelmű, csak sok próbálkozás és beállítás kérdése. Tibbynek is sokkal jobb lett a beszerelés óta.
Volt szerencsém a Magyar Bogarasok Klub elnökének, Szepes Gábornak az ovál hátsóablakos (tehát nagyon korai) Bogarában utazni, ami ültetve és keskenyítve is van, és abszolút komfortos. Mellesleg OT-t is kapott, mert korhű tuning, dokumentációval alátámasztva. A VW Depo egyik régi számában egy hosszú cikkben le is van vezetve, hogy minden módosítás amit csinált a hatvanas évek stílusa.
A Bogárból amúgy is rengeteget gyártottak, sok van ma is, nem kell úgy vigyázni egy 70-es évek beli darabra az utókornak, nyugodtan ki lehet rajta élni az ember tuning vágyait. Tibby Bogara így is jobb karban van tartva műszakilag, mint sok, akár csak 10 éves autó.

Perkó Rudolf Márk 2014.09.27. 21:47:45

@Perkó Rudolf Márk: Ezt a képet ajánlom mindenkinek, aki szerint egy Bogarat nem szabad leültetni, vagy hátul is utána kéne ültetni.

img.photobucket.com/albums/v204/keldog65/242224080_Rsfjg-L.jpg

Börtönőr 2014.09.27. 21:50:24

@Szkotti: Akkor az F1-ben mindenki hülye,hogy széles gumikat használ.

ZYLO 2014.09.27. 22:20:37

Amikor a sárvédő íve és a kerék felső része nem koncentrikus ívek, az csúnya. Mint itt.

Perkó Rudolf Márk 2014.09.27. 22:45:44

@Tizenkettő: Valahol elcsúsztál, a Tibby bogaráról senki sem állította, hogy OT-s, vagy hogy annak készül.

Perkó Rudolf Márk 2014.09.27. 23:09:50

@Tizenkettő: "Tisztelet a kivételnek."- ezt meg te írtad. Amiről én írtam az a kivétel. Mindegy, nem érdemelsz több leütést, te már csak kötözködni jársz ide. További szép hétvégét!

2014.09.28. 01:01:01

@Perkó Rudolf Márk: Volt itt a belsőségen anno Omm-nak egy írása egy leültetett tuning W124 200D-ről (olvasol te rendesen?), amit jól körberöhögött, linkelte a kocsi carstyling-os url-jét is. Elindult a vita a kommentekben, amibe beszállt a büszke tulaj, egy so_low nicknevű csávó is. A fotók alapján egy Kaposvár környéki faluból származhatott a gép. Sokan erősködtek, hogy márpedig a Peti/Zoli/Sanyi egy jó srác a faluban, mennyi időt, energiát és pénzt beleölt, mire ilyen lett az autó, stb. stb. Na most akkor az jutott az eszembe, hogy Hitler/Sztálin is mennyi időt, energiát beleölt, mire kiépítette a saját rendszerét, ujjé. Csak hát ott volt az 55 millió halott, aki bebukta ezeket a nagyszerű műveket.
Fasza ez a California Style, Low rider, meg a többi. Biztos sok időt, energiát és pénzt kell ráfordítani, míg ilyen zsírkirály gépet kapunk. Hajrá, előre, még sok ilyet, mint Tibby bogara, meg a low rider 200D.

nem kéne... 2014.09.28. 01:43:02

@Perkó Rudolf Márk:

"big engines for surprising z cars"

öööö
:))))

nincs_nick 2014.09.28. 02:00:04

@Oldm4n: Osztán a nagy okosságban majd nem csodálkozz, ha egy csattnál a műanyag szemeknek célzottan törnie kellett volna, a te esztergált vackaid miatt meg baja lesz valakinek... Üdv. egy autóipari fejlesztőmérnök...

Persze ha van papírod a Ford-tól, hogy biza a műanyag szemek csak és kizárólag a költségtakarékosság okán készültek ilyen vacak anyagból (mert van erre is példa bőven) fém helyett, akkor maxima mea culpa.

20agh 2014.09.28. 02:31:11

@peugeot405: Gondolod ha beleölt ennyi pénzt, nehéz lesz neki plusz egy ötösért okosban áttolni?! Ne viccelj

outatime 2014.09.28. 06:45:25

@Perkó Rudolf Márk:

Értem én, hogy van dokumentum hasonló kiállású Bogárról. Meg azt is értem, hogy California Look, meg Beach Boys, és Surfin' és egyebek.
Attól még nem szép, hogy másnak is ugyanaz volt a pillanatnyi elmezavara. ;)
Illetve szerintem nem szép, de ez csak egy vélemény, nem támadó szándékú jólmegmondás. Annyi az egész, ahogy nekem bejönne úgy profi munka benyomását keltené, ahogy most áll az autó eléggé sufnituning-érzetű (ahogyan eddig az is).

Én inkább drukkolok kicsit, hogy jól sikerüljön a Bogár a végére. Lehet ültetett felőlem (párhuzamosan, mert az úgy szép és profi), a kendácsolás is belefér, főleg amíg a gazdája jól érzi benne magát, és fenntartások nélkül lejön vele Kékestetőről adott esetben. Ez nekem azt jelzi, megbízik az elvégzett melóban, főleg ha minden baj nélkül le is ér.
Mindettől függetlenül ne hagyjátok a kedveteket elvenni tőle!
Ha meg ilyen orrlógatósan tetszik Tibornak, akkor maradjon ilyen, elvégre az övé, a kontót ő állja, járni vele ő fog.

Mindig mondom, szerencsére nem vagyunk egyformák.

Mazzzzu 2014.09.28. 08:37:54

Nekem nincs bajom az ültetéssel, ültessenek, ha nekik jó, mit bánom én, de a Bogárnál, főleg, ha így, csak az eleje van lenn, nekem mindig olyan érzésem van, a szép íves csomagtartófedél miatt, mintha lógna az orra szegény elkeseredett autónak, mintha egy Verdák szereplő volna és mindjárt megunja életét és összecsuklik a kereke és kimúlik. Persze ez nem, de vissza kell alakítani és nem bszakodni ilyennel.

Schütii 2014.09.28. 09:39:52

@Tizenkettő: Azért csinálják mert nincs érzelmi kötődésük az adott autóhoz, típushoz. Csak valamiféle divatkövetés, extremitás-hajszolás na meg nem túl kevés szabadon elkölthető pénzeszköz rendelkezésre állása indukálja az ilyen pótcselekvés jellegű dolgokat. Ha mondjuk Tibor nagyapjának bogara lett volna és a kis Tibi sokat ült volna brümmögve a hátsó ülésen, vagy esetleg friss jogsisként el is vihette volna néhány önálló körre, akkor nem állt volna neki Tiborunk ültetni, meg tárcsafékesíteni egy bogarat, hanem olyan állapot kialakítására törekedne mint a nagypapa féltett gyöngyszeméé volt.

FEKI 2014.09.28. 09:43:55

@fkx: Tudom az én K*anyámat, de a coupe-t keresek. Targa kizárva :-(

peugeot405 2014.09.28. 10:11:53

@20agh: Ha abban az évjáratban és köbcentiben létezett tárcsafékes, akkor semmi gond. Persze ha nem akkor sincs gond, mehet okosba..Csak hát elég sok kép készült az autóról..
Hivatalossá is lehet tenni, átalakítási engedély, számla az alkatrészekről és egy Nkh-s műszaki vizsga. Ha jól emlékszem 16ezer körül van az átalakítási engedély, szerintem ennyit megér.
Nem csak a műszaki a rázós, akár egy közúti ellenőrzésen is kiderülhet, érdemes utána járni a hivatalos útnak.

peugeot405 2014.09.28. 10:20:34

1,6D kettes golfba se lehet hátulra beépíteni tárcsás féket, mert a GTI-ben volt olyan. 1,6-osban sose létezett gyárilag, így csak átalakítási engedéllyel lehet. Tudom, hogy okosba mindent lehet, én a hivatalos verziót mondom. Aki világgá kürtöli az átalakítást, képekkel alátámasztva, annak érdemes a hivatalos utat választania.

amenta 2014.09.28. 10:57:27

@Szkotti: Akkor miért is nem jár mindenki 165 széles gumikon? :)

NperA 2014.09.28. 10:59:38

Decens csüccs kell. Porke, Ferka, Merga. Vok.

amenta 2014.09.28. 11:20:39

Hűűű mennyi okos.

Szerintem meg mindenki járjon GYÁRI Swifttel.

calamites 2014.09.28. 12:00:26

Vadász, Te szopni jársz ide! :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.09.28. 12:16:12

@amenta: egy vadiúj most futó 4 es sport swiftel eljárnék szivesen:-)

red87 2014.09.28. 12:16:50

@Szkotti: Minden tisztelettel: ezt az egyenletet én is ismerem, és az elmélet szép dolog, mi több okos is. De a való életben a tapasztalat mást mutat. Nyilván valamennyire szubjektív, hiszen nem rendelkezem mozgó laboratóriummal és végtelen gumimennyiséggel, hogy próbálgassam, de eddig amihez szerencsém volt azok alapján egyértelműen jobban fékezhető a szélesebb gumi.
Itt is olvashatsz erről és még számos más felületen is: totalcar.hu/magazin/technika/2013/03/28/gumis_kisokos_amatoroknek/

tailor13 2014.09.28. 15:55:00

@amenta: Jelen :D

Nem akarok én ízlésen vitatkozni, csak annyi jutott eszembe, hogy ezt így én nem játszanám el. Az egy dolog, hogy a bogarat nem tartom sem jó, sem szép autónak, de hogy egy általam előnytelennek tartott konstrukción még rontsak, az szándékos önsz*patás kategóriája nálam.

Amúgy pedig a magam részéről ezerszer inkább a gyári Swift mint egy bármilyen bogár, még ha a Swiften gyárilag is 165-ös gumi van.... :P

De amúgy meglátásom szerint mindenkinek alkotmányos joga hülyének lenni, csak ne tegyék kötelezővé. :D

20agh 2014.09.28. 16:05:53

Egyébként ezzel kezdi a cikket "Most meg leültetem a porba, és sok pénzért használhatatlanná teszem." tehát maga a készítő is tudja hogy sz@r amit csinál, mégis csinálja.Valakit ez elégít ki.Ennyi.Nekem nem fáj.Még mindig jobb ha mondjuk így elégül ki, mint ha mondjuk csajokat erőszakolna meg.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.09.28. 21:30:43

@nem kéne...: Van ilyen kedvenc embertípusom, bár az durvább, mint a TC-s arcok. Ez mindent mindenkitől kér. Semmit nem csinál ő, mindenkitől szívességet kér. Általában hatalmas káosz az élete.

Bende Tibor 2014.09.28. 22:45:43

@amenta: dunsztom nincs. De az az elfogadott allaspont, hogy 1300 ban letezik egyedul ez a fek.

peugeot405 2014.09.28. 23:52:47

Most nézegetem a képet a két csonkálványról. Szemre úgy tűnik, hogy a régire is fel lehet rakni a féknyerget(természetesen elötte le kell szedni a fék alaplapot).Mondjuk a másik oldalát nem látom.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2014.09.29. 08:34:32

Hogy elferjen a normalis szelessegu gumi, nagy ET-s Porsche felnit ra! Persze ahhoz meg at kell kokanyolni 5x130-ra, szoval lehet tovabbi posztokat gyartani!

csongiaparaszt 2014.09.29. 08:49:35

Tárcsafékesítés ügyes, tetszik. A California look viszont nem tetszik, de hát ez ízlés dolga. Lényeg, hogy műszakilag jó legyen.

- Szerzet - 2014.09.29. 16:07:15

Az a baj, hogy a peres gumival sérül a rugózási komfort. Az az enyém hóbort.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2014.09.29. 17:11:57

@Bende Tibor: MB Kanaldeckel-re gondoltal, ugye? Az jo lesz, filleres a 124-es, ET49-es felnije, es az meg raadasul nem is olyan szeles, csak 6.5 coll.

Voltmárnickemdeabendekitiltott 2014.09.29. 17:45:17

'Megpróbálkoztam hát a Smart gumival, 135/70, ennek további 21 milliméterrel kevesebb az átmérője. És tudják mit?'
Tudjuk, öcsém: itt kellett volna bebaszni a kibiztosított kézigránátot. Vagy abba a (most már) rakás szarba, ami eddig egy jópofa hobbiautó volt, vagy pedig az egyre ostobább szerkesztőségbe.

@Szkotti:
'Felület nagysága nem játszik, csak a "minősége". '
Hogyne.
Ideális (tehát nemlétező), *MEREV és SIMA* felületeknél. A gumi és az aszfalt pedig nagyon messze áll ezektől a kritériumoktól.

@20agh:
'maga a készítő is tudja hogy sz@r amit csinál'
Nem ez a baj. Azt csinál a saját kocsijával, amit akar, ez nyilvánvaló.
Az a baj, hogy mindezt ostobán és veszélyesen teszi, és ráadásul még reklámozza is.
süti beállítások módosítása