Miért lett mégis új Mercim?

  2012. január 08. - Csikós Zsolt Címkék: veterán mercedes totalcar flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Vettem egy Daimler-Benzt. A napi használatú Honda Spacy robogóm mellé járni, szállítani, utazni, gyűrni. Ki az esőbe, latyakba, tűző napra, utcán parkolásra, ridegtartásra. Budapestre, Balatonra, Olaszországba, bárhová. A mostani 26 éves helyett lett - csak, hogy képben legyenek.

Nos, ez az új mindjárt negyven éves lesz.

Ugye értik? Nono, furcsa ez a hallgatás... Hát jó, megmagyarázom.

Szüleim, tesóm és Era 2011 novemberében. Beválik

Sok posztban írtam már a 123-as kombi Mercimről, az előbb említett, 26 éves példányról. Három éve használom, voltunk vele Németországban, családostól bejártuk vele fél Olaszországot, elvitte már a hátán a negyed házunkat, s egész együttélésünk alatt csak egyetlenegyszer mondott csütörtököt – amikor véletlenül belekerült egy liter váltóolaj a motorolajba, döglött volt az akku, és odakint dühöngött a mínusz tizenöt. Nem indult, naná.

Olaszország egyik legjobb halas-tésztás étterme, a Rosa dei Venti a Porto Garibaldi nevű halászfaluban. Háttérben Era

Persze akadtak vele problémáim, főleg morajok, némi motormelegedés, leszakadt ülések, egyszer a beltéri radiátor is kilyukadt, de azért mindig ment, világított, fékezett, s tette, amit tennie kellett. Előbbi hibák túlnyomó részét felszámoltam három év alatt, amit nem sikerült, azt a kulturáltságig finomítottam.

Bent az új hűtő

Azért nem is írtam Eráról az elmúlt hónapokban, mert igazán nem volt mit. 2011 első felében sok izgalmas dolog megújult rajta: felújított féltengelyek mentek be, lett új hátsókerék-csapágy, új a hűtő, új a fűtőradiátor, végre sikerült jól légteleníteni a hűtőrendszert, azóta a hőmérő mutatója áll 82 fokon, mint a cövek. Megkapta a szériában rá való, szögletes (mellesleg újszerű) fényszórókat, egy szinte vadiúj első ütközőt, s vettem neki Báránytól két eredeti, egészen szép kárpitos, de leszakadt rugós (rendbe tenni való) első ülést és két gyári hátsó szőnyeget is.

Már egy éve mondogatta minden autós barátom, hogy nem lesz jó vége ennek, ha minden készen lesz Erán, el fogom adni. Hülyeség, hiszen imádom az öt hengerét, a ringatását, a tolótetejét, a feneketlen csomagtartóját, és azt is, hogy minden körülmények között tíz alatt eszik (de jellemzően inkább nyolc-kilencet), százharmincat utazik, egyszerű szerelni, olcsó hozzá az alkatrész. Sose kell nekem jobb autó, pláne amikor ilyen gazdasági szelek fújdogálnak. Nem akarok én százezreket bukni évente az értékvesztésen, márkaszervizekben kerestetni okkult hibákat szédítő órabérért.

Hódmezővásárhely, Danival

Megkedveltem ezt a 123-as világot, idővel elkezdtem sasolni a netet, beállítottam figyelőt. Kérem, jegyezzék meg: ha önökben akár csak a legcsekélyebb konzumidiotizmusra való hajlam lappang, ilyet sose tegyenek. Mert a neten felbukkannak érdekes autók. Például egy 230-as, befecskendezős. Barna. Két kilóért.

Gázos volt. Mindenhogyan

Elmentünk Zách Danival megnézni – ide a szomszédba, Hódmezővásárhelyre - szuper volt az autó, ugyanakkor szörnyű is. Őrületesen tetszett, de semmiféle rábeszélésre se vettem volna meg. Ja, tényleg, arról írtam is egy posztot.

Messziről szép, közelről egyáltalán nem

Ezzel a húzással viszont – mint amikor leszokott dohányos csak egy slukkot kér a haver cigijéből – vissza is léptem a lenini útra. Innen nem volt megállás a lejtőn. Kitaláltam, hogy kell egy benzines; mert kicsit vágyom rá, hogy rendesen ugorjon is az autóm, ne csak elegánsan falja a kilométereket, amit a 300-as dé szörnyen jól tud.

Elkezdtem 230-asokat keresni. Kombit reménytelen lett volna, mert egy szentesi kocsit ugyan néztem vagy egy évig, de aztán elvitték, és a helyén tátongó űr maradt a neten. Jó lesz a limuzin is, már úgyse kell kismotort vinni a gyerekeknek, pótülésre sincs szükség a felnőtt biciklikhez, Balatonra meg tervezünk venni egy nyaralós nyúlketrecet Dömének, azt se kell majd szállítgatni. De legyen szép a bele.

Irány Harkány!

Katival például, megnéztünk egy szinte hamvasan új belű 300D-t (tudom, nem 230-as, de a hirdetés megfogott) Harkányban. Gyerekek nagyiknál, volt egy szabad délelőttünk, nosza. Tényleg elképesztően szép volt az a belső tér, tényleg jó volt a kocsi, a tulaj meg extra szimpatikus, de épp annyival több rozsdát találtam az Erához képest, épp annyi minden rosszabb volt benne – levágott rugók, kicsit gyenge lengéscsillapító, ilyenek – hogy rettenetes lelki tusa után otthagytam.

A gyönyörű belsejű 300D

Azóta viselem az égésnyomokat a combomon, mert a zsebemen átizzottak a húszezresek. Minél messzebb van az ember otthonról, annál nehezebben jön ki a szájon a "nem" szó, ezt a Ponton óta tudom.

Minden a helyén

Fájt a négyszáz kilométeres útra kidobott pénz, ezért eldöntöttem, onnantól csak Pest megyében keresek tovább. Küldtem a kétszáz forintos emelt díjas sms-eket a hirdetési oldalnak, nagyítottam így extra méretűvé a képeket. Előjött egy gyönyörű, piros 200D. Szinte hamvas állapotban, de nem volt kép a belső térről. Aztán az egyik, árnyékban lőtt fotón észrevettem, hogy hátul hiányzik egy kis díszléc, sőt, mintha luk is lenne ott. Hát például ezért jó az sms-es képnagyító funkció. Ja, és Szegeden lakott. Nem, ennyi időm és pénzem nincs.

Piros, gyönyörű, de Szegeden?

170-től 500 ezerig megnéztem minden 123-ast, Era szegény, pária lett, mert már izomból kerestem az új kocsit. Néha magamhoz tértem, rádöbbentem, mekkora ökörséget művelek, de aztán összeállt, hogy talán így kompenzálok a nyomasztó jelen ellen. Olyankor Erára néztem, megnyugodtam. Várt kint, az ablak előtt, hűségesen. Egy, két, olykor három napra is félre tudtam tenni ilyenkor a keresést.

De lassan két éve nem vettem újabb autót… És a Göbölyös Zsolti is elkezdett 123-asokat nézni. És a Bandi is rágyúrt a leendő Peugeot 504-esekre… Október-november táján izzott a levegő a Totalcar szerkesztőségében. Normális ember ilyenkor ráhajt egy szabad kolléganőre, irgalmatlan piálás-sorozatba kezd a haverokkal, elutazik Beninbe egy szál hátizsákkal, vesz egy iPhone 4S-t, elkezd gyúrni, pírszinget lövet az orrcimpájába, tudomisén. Én viszont csak Csikós Zsolti vagyok a négybéből, nekem egyetlen receptem van csillapítani a viszketést – autót kell cserélnem. Akár jó, ami épp van, akár rossz. Tökmindegy, nem erről szól.

És ebben a tökéletesen felesleges, időt és energiát felemésztő, szörnyű idegi terhelésben, egyik nap, valami furcsa indíttatástól vezérelve átírtam a keresési szempontokat. Mintegy véletlenül. Biztos napfolt-tevékenység volt akkor. Vagy a mamagésa leejtette az üveggömböt. Bánom is én.

Mercedes-Benz, 150-550 ezer, 1976-1985, 2450 köbcenti alatt – ezek voltak vagy másfél hónapon át a keresési szempontok. Na, azon a bizonyos napon ebből lett 1968-1985. És felbukkantak az állólámpák. Itt szippantott be az örvény. Ha addig volt is némi irányításom az események felett, attól a pillanattól önkívületi állapotban W115-ösöket habzsoltam. Az egész magyarországi kínálatot megnéztem.

Pixelenként, 1400 százalékos nagyításban.

Rájöttem: igazából egy Mercedes-generációval korábban is van még keresnivalóm, ezek az autók azonos állapotban 30-40 százalékkal kerülnek többe, de ha engedek a minőségből, kicsit hozzáteszek fejben, némi ügyességgel közelíteni tudom a kínálatot a fizetőképességhez.

Gyengének neveznek? Igazuk van. Én akkor sokkal ennél rosszabbakat mondtam magamra, és amiket gondoltam… Abba a világ csúcspszichiáterei is beleborzonganának.

Sok korábbi posztban leírtam már: én egy ilyen, állólámpásos csávó vagyok. Sokan tartanak mercisnek, mert tényleg eleget sertepertélek a márka autói körül (bár elsősorban a régebbiek táján), de a Pontont leszámítva (meg talán a Pagodát és a Fecske-kupét is), valójában csak az állólámpás izgat.

Pontosítok – a második szériás állólámpást se tartom igazinak (aminek szélesebb a maszkja, nincs elefántfüle, gumikormány lakik a kemény, műanyag volán helyén, az első ütközőjén, nem pedig alatta hordja a rendszámát, hátul pedig rácsos, nagyobb burás lámpája van). Csak a W115 izgat. Esetleg, de csak fenntartásokkal a W114, ami ugyanannak az autónak a hathengeres benzinmotorral szerelt változata. Ja, és kupét sem akarok. Az egyetlen példányban készült gyári kombi persze mindennél jobban kéne, de azt bezúzták még akkor, frissiben. A portugál Santos-kombi meg nem tetszik, az igazából egy furgon. Állólámpás Merciileg klinikai eset vagyok.

Egy Fecske, egy 108-as azt a szintet üti meg ingerben, mint mondjuk, egy 02-es BMW, Opel Rekord C, amiket szintén nagyon szeretek, de azt például már nem, amit egy hatvanas évekbeli Alfa, Panhard, de akár Fiat kivált, nem beszélve igazi szerelmemről, a Steyr-Puchról. Nincs ebben rendszer, ne is keressék.

Viszont az állólámpás nálam tényleg az autók origója, még inkább alfája és ómegája, a semmihez sem hasonlítható megnyugvás, a teljes polgári életnek még az angolvécénél, a családi fényképalbumnál is fontosabb, bablevesszagú kelléke. Nincs az a jármű, amiben boldogabb tudok lenni, mint egy tohonya, kertyegő, első szériás W115-ös hatalmas, kürtgyűrűs, műanyag kormánya mögött – és ebbe beleértek mindent Rolls-Royce-tól TVR-on keresztül rali-Asconáig és Ferrariig. Egyszerű vagyok? Mint a faék.

1994-től 2002-ig ez volt az autóm. Imádtam

Mindezt úgy mondom, hogy rémségesen sok veteránautót vezettem és használtam, sőt birtokoltam is már – ez már csak ilyen szakmai, hobbisztikai ártalom. Mellesleg volt már vagy hat állólámpás Mercim, akadt közöttük olyan, amit 1994-től 2002-ig nagyjából egyetlen autóként használtam. Nem gondolom, hogy sokan lennének rajtam kívül, akik egy ilyen tohonya, sallangmentes, büdös, olykor nehézkes és béna tepsiben találnák meg a Nirvánát. De én igen.

Első állólámpásommal Dániában, 1993-ban

Az a szerencse, hogy a feleségem is imádja a típust, mert amikor megismerkedtünk 1993-ban, egy dolog villanyozta csak fel velem kapcsolatban – a fehér, tolótetős 200D-m. Kiderült, mindig vágyott egy ilyenre. Hozzáteszem, Kati finoman szólva sem a kegyes hazugságok embere, az a típus, aki akkor is megmondja, ha valami nem tetszik neki, ha tudja, hogy a másik az idegösszeroppanás határán áll.

Bazeg, aki mindent túl fog élni

De pont ő vetette fel jó néhányszor az elmúlt években: miért nincs egy ilyen autónk, járkálni? Kettőnk közös ötlete lett megvenni a reménytelenül szétrohadt, aztán az egész család kedvencévé váló, szürkésbarna Bazeget, s Ponton Dezső is kis híján állólámpás Merci lett… De azért az a Ponton-álom beteljesülésre várt, a Ponton egy másik dimenzió, azt meg kellett lépni.

A patika zöld igazából nem autó, hanem szobor

Meg páran tudják, hogy van egy majdnem-kész zöld állólámpásom, ami a garázs mélyén lakik. De az dísz, az túlságosan jó lett ahhoz, hogy elhasználjam. Használni olyan öreg autó jó, ami esztétikailag nem tökéletes, de műszakilag rendben van.

És ahogy elém borult az a bő féltucatnyi, 550 ezer forint alatti, még egybeautónak kinéző állólámpás a netről, a centrifuga, amiben addig henteregtem, hirtelen maximumra kapcsolt. Elvégre - miért is ne vegyek egy állólámpást? Ha azt szeretem szívből, minden porcikámmal, miért is ülök én egy 123-asban?

- Mert ahhoz van alkatrész, nem emlékszel, te tök, ezért is adtad fel az állólámpázást évekkel ezelőtt – így a jobbik énem.
- Hülyeség, még mindig dugig van a garázs állólámpás alkatrészekkel, három fűtéscsapom, négy pár hátsó lámpám (közte vadiúj, dobozban), ajtóim, kormányaim, üléseim, szőnyegeim, csetresz-hegyeim, lengéscsillapítóim vannak hozzá. Az Erához meg a múltkor már csak csodával határos módon tudtam csak fűtéscsapot szerezni a Karesztól, hátsó lámpa pedig nincs is hozzá utángyártott. És a két kocsi mechanikailag szinte azonos, ezért minden kopó alkatrész beszerezhető – szólt a rosszabbik.
- De Era kombi, Era motorja akár a folyami vontatóé, Era tolótetős, Era gusztusos, Erát rendbe tetted, Era megbízható, mit kavarsz, te eke… - vitatkozott a jobbik én.
- Az állólámpás meg állólámpás, erre úgyse tudsz mondani semmit – söpörte le az érveléseket egy kurta mondattal a másik felem.

Ekkor rájöttem, miért engedtem lélekben el Era kezét oly könnyen – a vele való kapcsolat a szeretetről, gondoskodásról, megbecsülésről szólt. Most viszont szerelembe estem, hatalmába kerített a birtokvágy. Az eszemet kihajítottam a tizedikről és megint élni kezdtem. Igen, megvan az irány, és éreztem, ahogy a mikró legnagyobb fokozatán, sisteregve magamhoz térek a hibernációból.

Halásztelek

Tudják mit? Ma is van 600 ezer forint alatt nem teljesen reménytelen állólámpás Mercedes. Rögtön találtam egy fehéret Halásztelken. Nulla extra, de jól néz ki. Meglepően jól. 580 ezer. Csillog, vonalban van, a képen kicsit túl sok ugyan a belsejében a huzat, s akad néhány extra kapcsoló (amit gyűlölök), rajta a cápafogas felni, ami nem való rá (hiszen csak a 280-ason létezett eredetileg), de mindent egybevetve: nem rossz.

Telefonálok, igen, megvan, a papáé volt 19 éven át, most halt meg az öreg, örökség, el akarjuk adni, gyere – tegezett le az enyémnél idősebbnek tűnő hang.

Már a 123-as szögletes betűs felirata van hátul. És itt kicsit nyomott az ütköző is

Este. Halásztelek. Hideg. Kutyavonyítás. Titokban vagyok itt, csinált alibi leple alatt, a feleségem akár gyanakodhatna is, miért nem vagyok már otthon. Hát persze, hogy elfelejtettem a házszámot, de nem is nagyon vannak a házakon táblák, igaz, ha lennének, se látnám őket, mert vaksötét van. Sok-sok telefon után meglesz a ház, nem is látom a kapuban álló ember arcát. Magyarázva bevezet két épület közé, jobbra fordulunk egy keskeny csapáson, garázsok derengenek fel a semmiből, ajtó nyikordul, huszonöt wattos izzó gyúl, ott az állólámpa.

A takarók, huzatok, bandázsok alatt azért csupa hiányosság van

Megremeg a térdem, a nemi vágy fokozódik. Előveszem a ledes fejlámpát, látok. És szép! Rozsda elsőre nincs is, jó a fényezés. A belseje kissé hervadt, de legalább egységes, minden gomb zsírosra gumisodva, műszerfalon repedésgyűjtemény, csecsebecsék, hetvenes évekbeli napszemcsi, régi térképek koszos rendben. Igazi bácsiautó, egy itt felejtett darab a múltból.

Fényerőszabályzó potméter gombja letörve, mindenen ezeréves kosz

Beülésre a vezetőülés kemény, a visszajelzők égnek, a váltó, mint a vaj, a tetőkárpit egyben, nem szakadt, az ütközők akár nagy, csillogó, krómozott Rotring-vonalzók, a foncsorok szinte sütnek, díszlécek szamurájkardként szikráznak. Hohó, ebből lehet valami.

Fordítom a kulcsot, nyúlok a kormányon át a műszerfalon levő csúzliért (a többfunkciós izzító-indító-leállító gomb), másfél kattanásnyit kihúzom, várok, hogy a sószóróban (az izzítás-visszajelző) cseresznyepirosan süssön a szál.

Húsz éve rutinná vált, otthonos mozdulatok ezek, a kezem magától teszi a dolgát.

A motor hét nyelven beszélt

Feltekerem az alapjárat-emelő gombot, taposok egyet a gázon, erőből meghúzom a gombot, pretty, így indul. Micsoda érzés. Évek óta megint levegőt veszek, el is felejtettem, milyen jó ez. Ki, be, áramlik az oxigén, miért voltam eddig víz alatt? Finom, selymes, előkamrás dízelhang. Szuperül felújították, hallani. Füst alig, remegés nincs. Korrekt.

Lefejtem a huzatot az ülésről. Lemondó ívbe görbül a szám – nagyon kell rá a műszálas, undorító borítás, mert takarásában a pőre tömés vigyorog. Lehasalok a szűk garázsban, alulról nézem. Nagy felületeken korróziómentes, de azért találok komoly rozsdát. Jobb hátul a doblemeznél, a küszöbvégnél porlik az egész. Demonstratíve török egy darabot, felmutatom, mint valami skalpot – csak jelzésként. A raktér oldalfalának alja is rügyezik, ám a legrosszabb, hogy az első utastér-padlókat valaki sima táblalemezre cserélte az idők folyamán, emiatt a meleg levegőt hátra vezető, lapos csövek is hiányoznak, mert így nincs hova tenni őket.

Néhol már át is lukadt

Ebben bizony fáznak majd a gyerekeim, valahogy meg kell majd oldani. A csomagtartót kikenték valami nem túl szimpatikussal, az elektromosságban sok-sok autószerelős, tehát nemmerciszakértős kendácsot találok, ami lehet ugyan, hogy korrekt, működik, de nekem legyen inkább rossz, de eredeti.

Kiállni persze nem lehet az autóval, mert egy Swift torlaszolja el az utat az utca felé. Az eladó testvéréé, aki egyébként társtulaj is. Kisvártatva majdnem megismerem az illetőt, a sötétből ugyanis felzendül egy borgőzös hang – „Lajos, mi a faszt túráztattok ott, nehogymá aludni tudjunk bazmeg!?” Hát, nem az Opera közönségének kifinomult közönsége, tény. Szerencsére a Rém visszahúzódik, mert vendéglátóm talán épp egy hajszállal visszafogottabb stílusban elküldi.

Az autó ettől még tetszik, de csak fél pillámat lesütve, kicsit hunyorítva látom benne a Mercedest. Ez inkább 50 százalék Stuttgart, 50 százalék Halásztelek, utóbbi íze dominál. A nagyjából egyméternyi tolatás során – ennyi a hely - koppan valami a diffi táján, de nem a kipufogó az, valami a hajtásban. Előremegyek vele, ameddig lehet, megint rüki, megint kattan. Figyelem a füstöt, a fék keménységét, annyira nem rossz semmi, a kormány sem lóg. De valami béna bandázzsal betekerték, bele se merek gondolni, mi lehet alatta.

Rozsda azért akadt rajta bőven

Fejben osztok-szorzok, ez azért sehogyan sem egy hatkilós autó, akad rajta rozsda, tákolás, szakadás. Egy jobb napon, jobb évben talán tud 450-et, még 480-at is. De csak egy második szériás, tehát nem igazán szép fajta állólámpás a legkisebb motorral, a jobbos tükröt leszámítva nulla extrával. Így, a recesszió közepén, amikor nekem sincs nagyon mit aprítani a tejbe, még nehezebb ez. Végül teszek rá egy ajánlatot, ami jócskán túl van a lehetőségeimen, de révületben vagyok. Az eladó csak annyit mond rá: másnapra megbeszélik az öccsével, hívjam őket délben.

E súlyos teherrel a vállamon indultam haza. Amikor az ember így elkötelezte magát, már cseppet sem a vadászat izgalmát érzi, csak annak a hideg kútnak a penészes falát látja elsuhanni nagy sebességgel felfele a szeme előtt, amibe az imént épp beugrott. Pláne, hogy otthon, a semmiből érkezve, lekésve a vacsorát, még tálalnia kell a felesége előtt a sztorit: lehet elővakarni a családi megtakarítást, nagyjából egyben, ami remélhetőleg pár héten, néhány hónapon belül visszajön, nem kell aggódni. Ennél azért tényleg jobb, ha a szemközt lakó szőkével kapják rajta az embert…

Ez a legelőnyösebb nézete a halásztelki autónak. Ami egyébként nem volt rossz

De a valóság mindig kicsit más. Otthon kifejtettem a dolgot. Meglepetésemre elmaradt a meglepetés. Igen? Mutasd – jött a válasz. A gyerekeknek betettük a Micimackót a dvd-be, elővettem a képeimet meg a netet, előadást tartottam. Kati türelmesen hallgatott, ami nagy szó, mert hosszú lett a sztori. Nem sokat fűzött hozzá, valami nem tetszett neki. Másnap kiderült, mi nem.

Az ilyenre aludni kell.

Reggel még egyszer végigfésültem a kínálatot. Úsztak a szemem előtt az állólámpások, kopott az egér scrollgombja – igen, ezt néztem, nincs alja, emennek a belseje borzalmas, amaz meg tiszta saláta, első és második szériás alkatrészekből, nagy benzines és kis dízel elemekből kutyulták össze, ennek a 200-as benzinesnek Stromberg CD175 karbija van, jaj, olyat többé nem kérek… Kati bejött, nézte, mit csinálok.

- Zsolt, biztos, hogy meg kell venni azt a halásztelki autót? – kérdezte halkan. .
- Nézd, ha állólámpást akarunk, az kiváló alap. Igaz, hogy nincs sok extrája, no meg a fehér, fekete belsővel a legunalmasabb kombináció, de masszív a kaszni, jó a motor, egy gazdája volt soká – vágtam rá.
- És második szériás – tette hozzá Kati, a hangjában némi gúnyos éllel. Nem fogod szeretni, mert te nem szereted a második szériát. És én sem annyira – folytatta. Várd ki, amíg találsz egy első szériást, azt vedd meg, nem kerget senki – lódított egy olyan irányba, amerre magamtól is elindultam volna.

Felhívtam Dunaharasztit. Adnák akkor az autót, mikor jöv… Elnézést, nem jövök, a feleségemmel arra jutottunk, hogy nem ez az autó, amire vágyik a család – vázoltam a döntésünket.

Erről derült ki, hogy nem benzines, hanem dízel

Aztán megeresztettem egy másik telefont: a 200-as, benzines, stromberges kocsi nem hagyott nyugodni. Hiszen az első szériás, sőt, úgynevezett feles, a legkorábbi állólámpások közül, amikben egészen mások a kárpitok, a műszer, egy csomó egyéb. 1969-es, messze a legrohadósabb fajta, ilyenből alig maradt. Nagyon izgatott, mert igazi, hatvanas évekbeli színkombináció volt, vajfehér, bordó belsővel.

Hátul még az eredeti szövet van, de borzalmasan koszos

Kiderült, hogy dízel a kocsi, nem benzines, elírták, megbízásból hirdetik. Igen, körben rohadt, de egyáltalán nem vészes (én azért a nagyított képen láttam, hogy minimum négy küszöbvég, két hátsó sárvédőív, két első fényszóróbili körüli lakatolás, sok-sok festék biztosan kell rá). Az első üléseket áthúzták középen, hátul, a támla tetején porlad a szövet, de amúgy minden tűrhető. De sajnos lejárt róla minden papír, és bár a saját lábán jutott el Nógrádba valahonnan az ország közepéről, azóta nem tudják beindítani.

Ez egy jó oldala, csak az ajtó nem passzol

Számoltam. Ha kettő-kettőötvenért elhozom, talán kijön öt kilóból. Hívtam Kareszt, figyelj, körbe kéne lakatolni egy Mercit, nem kell szépre, tudod állólámpázni szeretnék megint, izgat rettentően. Hallottam a nagy szippantásokat a cigiből a túlsó végen. Telefonon át párhuzamban alkatrészáruházakat bújtunk a magunk számítógépén, kalkuláltunk, igen, ha ügyesek vagyunk, öt-hat nap alatt összerakjuk, nem lehetetlen kijönni a pénzből, bár túl szép nem lesz.

Délutánra beszerveztem a világ legrendesebb autónepperét, hogy jöjjön velem, segítsen elhozni az autót. Gödöllőn, a telepénél találkoztunk, ő lyukra futott egy szépnek mondott, valójában borzalmas Ladával, majd felrúgta a családi délutánt, hogy eljöjjön velem a távoli Nógrádba, autót éleszteni, hazaszenvedni vele. Kötél, akku, szerszámok bekészítve, nosza. Amikor beült mellém, épp telefonban voltam, mert amíg vártam rá, felhívtam Dani barátomat. Meg akartam tőle kérdezni, hogy egy sima 200D ajtózsebén volt-e krómcsík a feles szériában – azt ugyanis nem ismerem annyira.

Valaha szövet volt az ülések közepe, ma a létező leggagyibb műbőr

- Nem, nem volt, miért? – kérdezte.
- Mert egy barátommal most indulunk megvenni egy hervadt 200D-t Nógrádba, és annak van. A motor nem megy, a kaszni rozsdás, de a kocsi nem túl drága. Karesznál autót csinálunk belőle, és megint állólámpással fogok járni, képzeld – újságoltam. Danival egy nyelvet beszélünk, az állólámpás neki is nagy kedvence.
- Miért nem veszed meg a miénket? – tette fel a meglepő kérdést.

Hát persze, van nekik mindig egy pár kintről behozott W114/115-ös Mercijük restaurálás, javítás, honosítás alatt, nyilván arra gondol, hogy azok közül.

- Jaj nem, Dani, én maximum kettőötvenért venném, van összesen talán egy ötösöm, hogy az utcán legyen, használhatóan. Csak egy kedves, horpadt, öreg romot szeretnék, nosztalgiából – pontosítottam.
- Mondom, van épp egy ilyen autónk, az öcsémnél rohad már pár hónapja, előtte Lacinál (közös barát) állt. Rég láttam, de úgy rémlik, egészen jó a kasznija, szerintem nincs is rajta igazi rohadás, de a motorja elég fáradt, meg azért kell is vele foglalkozni. Mindenki csak kerülgeti, nem akar nekikezdeni – mondta.

Igen, őt vettem meg

Így jutottam el aznap este Telkibe, Marcihoz, Dani öccséhez, így próbáltam ki egy zöld, még mindenféle rendberakás előtt álló, 220D állólámpást, amit a kert legsötétebb zugából túrtunk elő. Koppant a gödrökben, gyenge volt a motorja, mint a harmat, a belső, kisebb kezelőszervek fele nem működött. De azért ment, állólámpáskodott, magabiztosan, ugyanakkor barátságosan ringatott. Balzsam volt a lelkemnek. A világ legjobb autója ez, még romokban is.

A rácsos lámpát, a nagy csomagtér-fogantyút le fogom cserélni

Aztán körbenéztem a kasznit zseblámpafénynél. Itt-ott akad rajta néhány csipa, de komolyan tényleg csak a jobb első küszöbnél rozsdás, és azt még megcsinálják, mielőtt átadják, hiszen a papírjait is rendbe kell tenni. Vonalban van, díszlécek hiánytalanul fent, a belső tér koszos, mint a bűn, de a műszerfal sarkában lévő repedést, egy hiányzó térképzsebet és a gagyi, gombjait vesztett ITT rádiót leszámítva szinte hibátlan minden, még a láthatóan régi (nem lakótelepi nejlon!) üléshuzatok alatt is.

Koszos, de tűrhető a belseje is

És van színe! És pléhdísztárcsás! És pergamen a belseje! És nem a harmatgyenge 200D, hanem a nem sokkal erősebb, de jóval nyomatékosabb 220D viszi (ha majd jó lesz – ezt megelőlegeztem)! És első szériás, kitekerhető pillangóablakkal, kemény kormánnyal! A nem rá való rácsos hátsó lámpákat lecserélem majd, idővel talán a szintén második szériás, széles hátsó csomagtér-fogantyút is visszaalakítom az eredeti keskenyre, de ezek ráérnek. Kell.

Hibátlan a doblemez a legkritikusabb helyen

Átugrottam Danihoz, aki a szomszédban lakik, leültünk, megettem náluk egy hatalmas almát, dumáltunk. Szuper árat kaptam, tényleg nem piaci alkudozás volt, hanem klubon belüli, haveri deal. Egymás tenyerébe csaptunk.

Patika tetőkárpit

Másnap, bent, óriási terveket kezdtünk szőni Bandival. Ő is akkortájt vette a Peugeot-t, szintén napi használatra. Tehát vegyék úgy, hogy ez a két autó két kísérleti nyúl. És én azóta egy részüket már meg is valósítottam…

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr793525340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2012.01.09. 15:57:25

@Csikós Zsolt:
Azért a benziner elforog 6000 -ig, sokszor. A dízel pedig egyszer. Életében. :)
A fogyasztás azért nem érdekes, mert a vázolt felállásban ERA marad cúgolni, így a vágyott benzines érzést is megérheted - bár a 230.4 -hez serie2 -eset kellene venni...

Chingachgook 2012.01.09. 15:58:36

@MKati: csak a jegyzokonyv kedveert, fogash nem adott tanacsot, foleg nem latom a ceges auto moge bujast. O mindossze leirta a ketsegeit csZs autovasarlasaval akpcsolatban, ami pontosan azert jelent meg itt a blogban, hogy lehessen reagalni ra. Es igen, imho fogashnak igaza van: 1. hulyeseg ugyanolyat-de-szarabb-allapotban venni, es 2. hulyeseg a jo dolgokat tartogatni a vegtelensegig.

nagy__mate 2012.01.09. 16:04:48

@LanciaBacci: A Csikós felárral nem értek egyet. Az utóbbi három autó amit eladott egy Panda volt 65000.-, egy AR 75 2.0 150.000.-ért és Bazeg 250.000.-ért. Nem hinném, hogy bármelyik magasabb lett volna az adott autó adott pillanatban vett piaci áránál. Ahogy valószínűsítem, hogy az ERA sem egymillióért lesz árulva, pedig ha Csikós nyerészkedni akarna, külföldön euróért akár meg is tehetné.

fogash 2012.01.09. 16:12:57

@ddi: hűha, ezek nem rosszak...

Hurri Kán 2012.01.09. 16:18:07

@nagy__mate:
Hidd el, külföldön is pont annyiért lehet bármit eladni, pontosabban annyiért veszik meg, amennyi az ára. Se nem többért, se nem kevesebbért.

MKati 2012.01.09. 16:21:32

@fogash: "Ott a feleség, akit keresett, ott a gyerekek, akiket keresett, ott áll a garázsában az autó, amiről 4 éves kora óta álmodik." Hát igen, de ez így nagyon egyszerű és unalmas lenne, nem igaz? Szeretjük a kihívásokat, és én sem ragaszkodom minden másodperc szabadidejéhez, és így tartalmasabb az együtt töltött idő. Másoknak más hobbija van, mikor Zsolt szerel legalább közel van, a garázsban. Bár ez nem derül ki a posztokból, azért sokat vagyunk együtt. Egyébként amíg nem voltak gyerekek, szereltünk együtt is sokszor. Ha tud, akkor most már a Bálint segít.
Béke

fogash 2012.01.09. 16:27:32

@MKati: :) remélem, majd olvassuk!

gumifust 2012.01.09. 16:35:14

Gratulálok az új autódhoz !!! És külön örülök hogy a kalandjaidat és érzéseidet megosztottad mindenkivel , ettől leszenk a Csikós cikkek igazi és hamisítatlan Csikós cikkek.
Köszönöm Csikós Zsoltnak a négybéből .

roomster 2012.01.09. 16:40:33

@LanciaBacci: Nekem mint olvasónak nem csak semmi közöm ahhoz, hogy mire költi és hogyan költi a szerző a pénzét, nem is nagyon érdekel (egy kicsit). Hanem mint olvasó - néhány éve - a műfajban vagyok érdekelt, és e tekintetben az a bajom, hogy bizony szinte azonosak az írások. Engem mint olvasót egyre kevésbé köt le, hogy most a hűtő szart be, vagy a difivel van gond. Erre nem válasz az, hogy akkor ne olvassam ezt a blogot, mert most másról van szó! Vagyis nem csak az autótípus ugyan az, hanem a "használtautó beszerzésmizéria-használtautóéletrekeltésmizéria-használtautóhasználatmizéria" még a jelzős szerkezetekben is ismétlődik. Természetesen egy autóbuzi-használtmerga-buzi autósújságíró dolga hogy ezekről írjon, de ne szinte ugyan azt, ugyanúgy! Bántó szándék nélkül: Persze, hogy ebből él, Krúdy is abból élt, hogy írt, de nem azért írt, hogy éljen!

roomster 2012.01.09. 16:58:57

@roomster: Kimaradt egy mondat. Azok a legjobb Csikós írások, ahol az autó tulajdonképpen "csak ürügy" valami másnak a közlésére. De nem mellékes ürügy!

Csikós Zsolt 2012.01.09. 17:44:01

@tonalcar:

különben azt az autót (Berlina) én nagyon szívesen megírnám tesztként... Mindig is őrülten vágytam rá, hogy kipróbáljak egy ilyet, még szereztem is egy haveromnak anno Dunakesziről egyet, amit aztán darabokban továbbadott. Van korabeli ams tesztem, amiben szarrá veri az 520-as BMW-t, a 200-as Mercit és asszem a Volvo 144-et.

Lehet?

Csikós Zsolt 2012.01.09. 17:45:53

@mbw108:

A 220-as nem. 4800 a max ford-ja, nézd meg a Werner Oswaldot.

Csikós Zsolt 2012.01.09. 17:49:40

@fogash:

1) ilyet vett, mert jobban szereti az állólámpást a fekvőnél
2) mert úgy gondolta eddig, hogy nem lehet ilyennel napi szinten járni, mert szétmállik
3) mert talált egy olyat, ami az állításoddal ellentétben most, a megvételkor egyáltalán nem mállik, sőt
4) mert most 30 lóerős, de tudja, hogy ezek a 30 lóerők nem sokáig ennyik, mert a Karesznál egy kecskebőr-cserével, lánccserével, adagolóbelövéssel visszamásznak dupla ennyire

Még van pár szempont, de félek, hogy ha ezek nem segítenek a döntés megértéséhez, akkor semmi se fog. Písz

LanciaBacci 2012.01.09. 18:12:22

@nagy__mate:
Igen, igazad van, elragadott a lendület :)

atesz 2012.01.09. 18:42:09

@fogash:
jaja. értem mire gondolsz, de pontosan értem Zsoltot is. Mert 115 számomra is a világ legjobb autója. Valószínű nem az, de mégis... Ezen vitázni nem lehet: hit kérdése. A zöldet meg én sem használnám. Hogy miért? Mert az tökéletes és így megőrzendő, amíg csak lehet.

LanciaBacci 2012.01.09. 19:02:40

@roomster: Na jó-jó, Krúdy-t egyenlőre még azért ne emlegessük itt szvsz... :)

Azzal egyébként egyetértek hogy unalmas - vagyis inkább hiteltelen -, ha csak azért van (lenne) autó, hogy legyen miről írni. Csikós írásaiban pont az a vonzó - szerintem -, hogy viszonylag vetítésmentes, miközben a stílusa is élvezhető. Ezt az érzést pedig azonnal aláásná egy erőltetett akció és unalomba fulladna a varázs. Azaz ha nem jönne át a hite az aktuális szopásban, nem lenne érdekes.

Másfelől viszont szerintem fontos az is, hogy az olvasók bele tudják élni magukat a szituba, éppen ez a népi hősök titka, az azonosulás ejti őket (minket) rabul. Ez a mostani húzás szerintem ezt rombolja picit, de talán majd kinőjük mi renitensek is.

Mindenesetre nehéz lehet egyszerre közéletinek és magánéletinek is lenni, ez tény. Ugyanakkor egyszer már, a Ponton sztori után, elüldöztük szerencsétlen szerzőt a remek tippjeinkkel, most ne riasszuk meg újra, amikor épp visszatérne esetleg :)

tlacka 2012.01.09. 19:21:47

@ geegee, @rozsdapeti: Hálás köszönet!
Először van fent Godzilla Firefox és nem nagyon akarta engedni. Vagy én vagyok bamba.

whale 2012.01.09. 19:31:54

@hárompontnulla: TÁKOOOLT?!?!? Ilyet írtam volna? Ne már...:)))) (az a Winkler féke...:DDDD VICC VÓT!!! bár csak félig...)))
Fél éve a kedvencek között van úgy, hogy tudom, ha hazavinném, az lenne az első és egyben utolsó szög a házasságom koporsójában...:DDDD

tonalcar 2012.01.09. 19:53:23

@Csikós Zsolt: Nagyon megtisztelő az érdeklődésed! Egyébként "Zöldi" kolléga fölvetésére írtam ez ügyben: "Aranyos vagy, de én meg a járműveim pedig remeték. Ezen az egy (+kerékegy az öreg bringák miatt) fórumon kívül, nulla nyilvánosság. :)" És plusz mindannyian Olaszországban székelünk és kerekezünk, haza vonattal járok. Remélem elfogadod az indokaimat. Amúgy a Dunakeszin lakott fehér autóra (ha az az, a reptérre vezető út kereszteződésében volt)én is alkudtam, jó tízen évvel ezelőtt. Köszönöm a megértésedet is! :-)

Index Elek 2012.01.09. 20:10:25

Kimoderálódtam? Mi volt a gond? Negatívumot nem írtam, kapcsolódott a témához is. Vagy egyszerűen csak így sikerült?

tonalcar 2012.01.09. 20:15:39

@fogash: Ezért kár irigyelned. :) Ha jól emlékszem, írtál róla hogy vannak srácaid, én meg ezért irigyellek>ennek asszem több értelme van. :-)

hárompontnulla 2012.01.09. 20:18:34

@whale: ha azt mondanánk rá, hogy bálna merci? :) (no offense!)

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2012.01.09. 20:43:12

@Csikós Zsolt:
Ööö most tényleg nem szívesen vitázok pont veled pont erről, de másra gondolsz. Kérdezzed meg a Motordokit, hogy mennyire dízeles a 220 -as. :)

Szacsi 2012.01.09. 22:51:33

A post eleje, tisztára, mint Karinthy: Magyarázom a bizonyítványom. ;)

Amúgy meg hajrá, legalább megint lesz miről olvasni :)

Krisi 2012.01.09. 23:50:35

@tonalcar: ha nem lenne nekem is egy 75-ösöm, akkor talán irigyelnélek, így viszont csak simán megértelek :) és az is igaz, hogy már klasszikussá érett, pár év múlva pedig még jobban keresett lesz. Cs. Zs. 4/b még anno 150-ért adta el az övét, ma már szerintem simán 3-4szer anyit érne. (érdekesség, hogy jelenleg nincs is eladó benzines 4hengeres a hahu-n, csak két dízel meg egy America jó drágán)

@fogash: a sonkás hasonlatod jó példa, mi is majdnem így jártunk egy fadobozzal, amiben volt 2üveg bor + 1 üveg pálesz, ezeket kb 10éve kaptuk, és már akkor is legalább annyi idősek voltak. folyton csak kerülgettük, rakosgattuk félre, hogy "majd egyszer milyen jó lesz". aztán egyszer feltettem a nagy kérdést, hogy "mégis mi a lófaszra várunk, kóstoljuk már meg!"
kibontottuk, de a 2 üveg bor már fogta magát és megsavanyodott, kár volt értük. viszont a pálinka olyan tökéletesre érett meg ez idő alatt, hogy minden cseppje élmény volt. még jó, hogy nem vártunk tovább :)

szóval Csíkos család, nehogy úgy járjatok ti is a szépséges Zölddel, mint mi a borokkal, hogy a nagy álldogálásban az évek alatt szépen lassan elveszíti az ízét. a bort úgy szokás élvezni, hogy megisszuk, az autót pedig úgy, hogy megyünk vele. vizuális élmény miatt pedig venni kell egy szép festményt, azt arra találták ki hoyg nézegessük órákon át :)

(nyilván a ti autótok, azt tesztek vele amit ti akartok, nem akarok ám én se tanácsokat osztogatni, csak én is furcsállom, hogy ha egyszer ott van a tökéletesség, akkor minek mellé egy hasonló, de sokkal rosszabb?)

baseldon 2012.01.10. 00:26:05

O, ha nekem is lenne ennyi garazsom!

africans 2012.01.10. 03:36:38

Díszlécek hiánytalanul fenn vannak vagy valami hasonlót írsz a kocsiról, de ennek mintha a képek ellent mondanának a jobb hátuljánál. Ezzel mi a helyzet?
Egyébként szép a kocsi, sok örömöd legyen benne!

africans 2012.01.10. 03:39:31

Izé...akarom mondani: bal hátulján:-)

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.10. 03:57:33

Hajra Csikos!

de aztan MIDENT MEGIRNI AM!!! :)

zöldi 2012.01.10. 08:48:50

@atesz:"Mert az tökéletes és így megőrzendő, amíg csak lehet."

Az egy autó. Arra van, hogy embereket mozgasson, akik közben jól érzik magukat...

fogash 2012.01.10. 09:21:07

@tonalcar: Két kislány. Nem irigylem én Csikóst, csak nem értem. a magyarázata után sem, de én már lehet, hogy így is fogok meghalni. :)

De egy ilyennek azért csinálnék helyet a garázsomban:

www.youtube.com/watch?v=wINOWTF2Z1o&feature=g-vrec&context=G2894f7aRVAAAAAAAAAQ

atesz 2012.01.10. 10:00:11

@zöldi: fene tudja... egy hangszer esetében egyetértek. Ha lenne egy 67-es strat-om, biztos mindig azon játszanék, és nem csak sátoros ünnepeken venném elő. De egy autó esetében másnak érzem a helyzetet. Nem mindegy, hogy a sok-sok pénzért tökéletesre csiszolt példányt teszed ki a mindannapi használat kockázatainak, vagy egy töredék péánzért alapvetően ugyanazt az érzést produkáló másikat. A másik dolog, hogy a tökéletesre restaurált régi autók valóban inkább műszaki műemlékek, "szobrok", ahogy Csík írta, mint mindennapos használati tárgyak. Sokan biztos azért érzik így, és kezelik így saját veteránjukat, mert sajnos nem tudják számolatlanul finanszírozni az ideáltipikus állapot létrehozását. Legfeljebb néhányszor az életben.

fogash 2012.01.10. 10:25:44

@atesz: mi az ideáltipikus állapot? Ha te új autót veszel, akkor azzal hogy bánsz? Thaiföldön presztizs, hogy az ülésen, kormányon, napellenzőkön rajta van a GYÁRI védőnejlon (mert akkor ÚJ az autó), így KÉT ÉVIG is eljárkálnak a nejlonban ücsörögve.

Nekem az autó egy használati tárgy. Megyek vele, használom, kopik (rendeltetésszerűen is, meg néha nekinyitják az ajtót, stb). De nem hokizok arra a BKV-n (vagy egy roncsban) ülve, hogy otthon a garázsban vár egy "szobor" amilyent Stuttgartban/Münchenben/Milanoban/Fujijamában (kinek kinek vallása szerint) se tudtak szériában csinálni.

A gyerekkori álom Alfát is megvettem, évi 20-25ezer kilométert mentem vele úgy, hogy közben volt céges autóm. De minden percét, minden kilométerét élveztem. Így amikor el kellett adnom (mert előbb-utóbb eljő a pillanat), akkor nekem egy naaagy doboz (képzeletbeli doboz) kellemes emlék maradt utána, nem pedig a "milyen is LEHETETT VOLNA" érzése.

Ezért kell MA élni, MA használni amink van. Ki tudja mi jön holnap: államcsőd? háború? akkor minek őrizgetted a szobrodat?

Shadowbull 2012.01.10. 10:30:13

@fogash: "Ezért kell MA élni, MA használni amink van. Ki tudja mi jön holnap: államcsőd? háború? akkor minek őrizgetted a szobrodat?"

ez de nagy igazsag.

sb

whale 2012.01.10. 10:50:07

@hárompontnulla: Óóóó, a W140 a másik gyengém (a W126 meg a harmadik. meg még a 124. mega 123:)))), de az sem megy, sajnos.
Anya nem érzelmi alapon választ autót. Hanem szín szerint...:DDD Az van, hogy most már-legközelebb-csak olyan autónk lehet, aminek az évjárata kettessel kezdődik. És teljesen hidegen hagyja, hogy kómába esek ezektől a plasztikfantasztik csodáktól...:)))

atesz 2012.01.10. 11:03:40

@fogash: Mi az ideáltipikus állapot? Az, amikor minden porcikája tökéletes. Ez persze egy új autónál széria ugyebár, de egy 40-50-60 évesénél nem egyszerűen előállítható.
Hs új autót veszek, használati tárgyként kezelem természetesen. Azonban, ha veszek egy 72-es 115-öt, több út áll előttem. Vagy restaurálom "ideáltipikus" állapotra és műemlékként bánok vele, vagy elkezdem normálisan használni. Ez utóbbi mellett akkor döntenék, ha lehetőségem volna bármikor újra és újra visszahozni. A másik eset, hogy annyira újítom meg, hogy a mindennapos használatot bírja. Ez nyilván folyamatos srtapa. Ez utóbbi gyűröm magam is egy 30 éve ifjonc 123-val. De nagyon szeretnék egy patika 115-öt Csikóshoz hasonlóan. Csak azért, hogy évi párszám km-t menjek vele, a többi időben meg csak mélázzak a gyönyörűségén.
Szerintem egy régi autó, és különösen igaz ez a kultikus darabokra, a tárgyi kultúra (avagy tárgyi örökség) része is és nem "csupán" használati tárgy. És kinek-kinek más-más értéktartalmat képvisel.
Asztalos nagyapámtól örököltem egy igen régi vonókést (ez egy faipari alapszerszám). Egy használati tárgyat. Mégis, akárhányszor ránézek, nem a praktikus eszközt látom benne - bár finomabb munkáknál néha használom is, de baromira vigyázok rá - hanem eszembe jut a gyerekkor, meg az öregúr, meg az ő öregapja, aki vsz szintén használta valamikor. Ez tök jó érzés. Ha mindez buziság, vállalom. :)

fogash 2012.01.10. 11:13:29

@atesz: Csik a ződ szoborral elérte a gyári, mindenetökéletes állapotot. Ennek a fenntartása nem megoldhatatlan, sőt annyi pénzből és szopással, amennyiért most nekiáll egy másik ugyanolyant csak használhatóra (nem patikára) reszelni, simán fent lehetne tartani a ződ szobor-szintjét.

Volt szerencsém Mulhouse-ban az autómúzeumot körbejárni. (tájékozatlanabbak kedvéért: a valaha összesen készült hét darab Bugatti Royale-ből nekik van KETTŐ. Meg persze Veyronjuk is van, meg 20-30db F1 autó, meg gyakorlatilag minden, ami Benz papa találmánya óta releváns lehet).

Annál hervasztóbb helyet... Egyfelől persze csoda, hogy meg lehet szagolni, de egy járólapon, bársonykordonnal elszeparált 4x7 méteres placc az NEM EGY AUTÓ ÉLETTERE. Beleülni, gurítani egyet vele, vagy kivinni a hegyre hasítani, vagy csak mindennap járni vele, az igen. De azon autonanizálni, hogy itt van előttem, de én aztán hozzánemnyúlokmertolyanszél, ehhez kicsi az én XXL-es fejem is.

hárompontnulla 2012.01.10. 11:16:55

@atesz: @Shadowbull:

jaja. kárpediem, vagy mi. ma kell élni.

de azért azt meg kell hagyni, hogy zsírkirályság egy csontra felújított autó, és bár az enyém nem fogható a CsZs-éhez képest a felújítottság fokát tekintve, mégis néha fáj látni, mivel jár a használat. :)

De azért én is a járós veteránozásban hiszek. De hisz Zsolt is: megint vett egyet.

És az is igaz, hogy a cél az út. Megértem azt is, hogy a kombinak mennie kellett. Zsolt nagy dobozában sok autóról lesz/van kellemes emlék. Szerintem.

hárompontnulla 2012.01.10. 11:19:12

@whale: a forgalombahelyezés dátumát nem tudod eladni neki évjáratnak? :) úgyis csak az abc betűi vannak a papíron...

mindig ezek a kompromisszumok, ehh... :)

atesz 2012.01.10. 11:27:56

@fogash: @hárompontnulla:
jaja. én mindenesetre megértem, hogy nem akar a zölddel nap, mint nap közlekedni.

Csikós Zsolt 2012.01.10. 12:03:35

@tonalcar:

Oké, csak reménykedtem...

Egyébként ha nem nagyon Észak-Olaszország, akkor azért arrafelé könnyebb hosszú ideig autót fenntartani. Tudod, só, eső, ilyenek...

Carrotfield 2012.01.10. 12:04:25

@whale: Szerintem ha szép idő lesz, akkor feltétlen nézd meg az autót (én láttam érdemes!) Ha megfelelőek az időjárási és hangulati körülmények, akkor át tud menni egy ilyen sztori otthon is. Anya engedni fog, mert látni fogja, hogy mennyire boldog lennél. Az autót látva, pedig ketten simán meggyőzitek, hogy nem is kell olyan sokat foglalkozni az ilyennel, mert minden fontos dolog kész van rajta. Utána meg már csak Tőled függ, hogy a kelleténél többet ne hivatkozz a Merci simogatásra otthon. "Drágám lementem a Józsihoz előkamrát állítani" :o) Egyébként ennél az autónál biztosan nem lesz gyakori, mert tényleg ami kell az rendben van.

mpali35 2012.01.10. 12:16:02

Mindenki mas utat valaszt. Valaki csak almodozik meresz lepesekrol, valaki meg megteszi oket. Az elet hatarozottan rovid, es nem jonnek vissza az elmulasztott pillanatok. Azt szoktak hangoztatni, hogy mikor jon a kaszas, altalaban nem azt banod meg, amit megtettel, hanem azt, amit megtehettel volna, de nem tetted meg. Erezted, hogy itt az ideje, mocorgott is a gondolat, majdnem leptel, de megsem. Mas meg igen, meglepte. Az elet tapasztalas es mozgas, s ha ugy dontesz, hogy orokre egyhelyben akarsz toporogni, csak tessek. De az ora ketyeg, s megallithatatlanul elore, nem pedig hatra. Amit elmulasztottal, amit kihagytal, az eluszott.
Sokaig orulteknek kijaro szent tisztelettel olvastam Csikos iromanyait, foleg a ketkerekuekrol, csipkelodtem is neha rajtuk, de belul erzi az olvaso, mar aki, hogy ami elolvasva neha szivasnak tunik, az Csikos ertelmezeseben es eleteben kaland. A KALAND. Nem hatraltatja, hanem eloreviszi az eletben, s egy nagy plussz az, hogy ezen kalandok joizu megirasabol meg is tud ellni, hala kituno iroi venajanak, mindenki oromere. Ami meg a hab a tortan, hogy a felesege, akit ha klonozni lehetne, hosszu lenne a ra varakozok listaja arany termeszete miatt, elfogadja Csikost olyannak, amilyen. Nem lebeszeli, korlatozza, felteteleket szab, tiltakozik, hanem tamogatja es megerti. Neki ugy jo Csikos, hogy Vespat vesz neki Karacsonyra, megha nem is lehet beinditani a szent esten az olasz joszagot. Nem arra vagyik, hogy a vadiuj , szalonbol kitolt Merci faberakasanak es bor karpitjanak osszhangjat beszeljek meg, gondolkodva azon, hogy kell e a beepitett LCD a gyerekeknek hatulra, vagy nem kell. Az nem az o boldogsaguk utja, mert az most egy oreg lekattant zold Merci. Hiaba tokeletesen jo allapotban van a regi, szeretik is, de reggel Csikos felkelt, elindult munkaba , beleszagolt a reggel paras lehelletebe, s megerezte a valtozas szelet. Ami ha elkezd fujni, engedelmeskedni kell neki, hacsak nem akarja a lelket becsapni, s elkezdeni onmagaban a harcot, ami nem jo sem neki, sem a csaladnak. S mi pedig orommel olvassuk ennek a valtozasnak irott kivetuleset.

Csikós Zsolt 2012.01.10. 12:18:29

@atesz:

De miért fáj mindenkinek, hogy van egy szobrom, amit nem akarok sokat használni, és csinálok egy másikat, amivel járok?

Mindez az egész 1 db Suzuki Swift árából?

Nem értem.

Nyolc évig használtam egyhuzamban egy állólámpást, a saját kezemmel flexeltem szét, mert az utolsó molekulájáig elrohadt, úgy, hogy kívülről szinte tökéletesnek nézett ki, a kutas még a leállítása előtt egy héttel is ajánlatot tett rá. És karbantartottam, lakatoltam, mindent csináltam vele, hogy egyben maradjon, de volt egy pont, ahol nem lehetett már tovább.

Ezt nem bírnám elviselni a szép zölddel. Felkötném magam. Nekem senki meg nem magyarázza, hogy sokévnyi használatban nem pusztul szét egy ilyen autó. Sok mindennel meg lehet vívni, talán már jobban is, mint tízegynéhány éve, de az állapot lepusztul. Sár, latyak, koccanások, sok hidegindítás, elkezdődő beázások, kopás, brutálkátyúk, ügyetlenül behuppanó, dolgokat lerúgó utasok...

A szép zöldbe minden egyes csavart, patentet, ajtózsebet, kis takaróbügyürét úgy szedtem össze, óriási küzdelemmel. Ezek még akkor is lepusztulnak róla, ha a korróziótól megóvod. Végigmentem már ezen az úton, és nem csak egyszer.

Az új zöldnél ezeket letojom. Nem csinálom meg szépre, csak nagyjából javítom ki az esztétikai hibákat, kopik, cserélem olyanra, amim van otthon. nem akarok emberfeletti erővel autót fenntartani, de öreg autóval szeretnék járni.

És a vért, könnyet elnyelő szépet nem fogom elpusztítani, kész.

Ez már így világos?

Nem lehet két ilyen autóm egyetlen Swift árából?

Carrotfield 2012.01.10. 12:20:26

@whale: Ja és még azt is nagyon olvasd el amit mpali35 kolega 2012.01.10. 12:16:02-kor írt.

atesz 2012.01.10. 12:33:53

@Csikós Zsolt: Biztosan nekem akartál válaszolni? :)Pontosan azt gondolom a dologról, amit te.
És hogy miért fáj sokaknak? Kinek-kinek... Az egyik, hogy a "tárgyakhoz" való érzelmi kötődésünk nyilván különbözik. A másik - ahogy írod is - igazából kevesen érzik át, mi minden kell ahhoz, hogy egy patika zöld előálljon. Mindenesetre szerintem jól csinálod. És nagyon örülök neki.

Shadowbull 2012.01.10. 12:47:20

@atesz: Nem faj az senkinek, legfeljebb nem ertik.

en peldaul az egesz komplett oregauto-buzulast nem ertem, de ezzel itt valoszinuleg nem lennek nepszeru, ugyhogy le se irom :)

sb

fogash 2012.01.10. 12:50:06

@Csikós Zsolt: na EZT vártam, nem Kati leb@szását, meg nem az előbbi kétsoros válaszodat. EZ hitvallás, ezt elfogadom érv helyett. Még akkor is, ha nem tudok az álláspontoddal egyet érteni. Legyen szerencséd mindkettőhöz! :)

atesz 2012.01.10. 12:53:18

@Shadowbull: ez így valóban pontosabb. köszi. :)
Az öregautó-imádat meg fene tudja honnan jön, de élvezetes. Próbáld ki egyszer! :)

Shadowbull 2012.01.10. 12:55:48

@atesz: Par eve volt rovid ideig egy 85-os Kadettem. Az er?

:)

Mondjuk szerelemnek nem neveznem. Inkabb erdekkapcsolatnak.:)

sb

Hurri Kán 2012.01.10. 12:59:08

@Shadowbull:
Vonatkoztass el attól, hogy ÖREGAUTÓ. Lehetne akár régi cséplőgép, régi rádió, bármi, régi öngyújtó is. Magának egy (régi) tárgynak a szeretete. Az sem érthető? :)

Shadowbull 2012.01.10. 13:06:04

@gyvy: igyekszem nem ragaszkodni targyakhoz. Sem ujakhoz, sem regiekhez :)

sb

Hurri Kán 2012.01.10. 13:08:14

@Shadowbull:
Akkor Te valószínűleg az életben sem fogod megérteni ezt a dolgot. :)

Csikós Zsolt 2012.01.10. 13:17:51

@atesz:

Nem, eggyel utóbb, bocs, csak gyorsan feltekertem az egér klitoriszával :-)

Csikós Zsolt 2012.01.10. 13:20:49

@fogash:

Azért volt kétsoros, mert ennyire futotta épp. Én elég sok kommentelőnek válaszolok (hiszen felőlem jött az alap-írás), de egyszerűen nem tudom az időmbe belepasszírozni mindenkinek a rendes választ.

Ami egyes embereknek 2-2 percnyi pötyögés, az nálam egy ilyen sok kommentes posztnál órákká adódik össze. Amire lehetne mondani, hogy ez a dolgom, csak közben nekem már a következő munkáimat kell csinálnom :-)

Hát ezért nem válaszolok sokszor, vagy csak röviden.

Shadowbull 2012.01.10. 13:22:36

@gyvy: egy reszet megertem. Bennem is feltamad neha a birtoklasi vagy, van egy-ket oreg auto, amit szivesen birtokolnek, de ezek annyira elerhetetlenek, hogy sohasem fog megvalosulni. De ez ritka, nalam altalaban uj autokkal kapcsolatban tamad fel a birtoklasi vagy, de ennek is sikerrel ellenallok, mert azok is elerhetetlenek :)

Amit nem ertek, az a rengeteg szopas, ido, munkamennyiseg, amit a Csikos hajlando beleolni. En nem lennek, mert nem vagyom arra hogy tokig olajosan szopjak egy aknaban fel napokat. Ez engem nem szorakoztatna.

Meg kivulrol ugy tunik, hogy Csikosek aranytalanul nagy anyagi aldozatot vallalnak a hobbijuk kedveert, de ez nyilvan egyreszt izles kerdese, masreszt hogy kivulrol mi latszik, az nagyon csaloka is lehet.

De mindenkinek szuveren joga, hogy ugy elje az eletet, ahogy neki tetszik.

Az irasokat meg altalaban elolvasom, mert szorakoztatoak.

sb

tonalcar 2012.01.10. 13:40:43

@Csikós Zsolt: Augusztusban terveztem hazalátogatni vele és annak nincs akadálya, hogy Te kipróbáld. Egyébként erős rokonságban van az élmény, a volt Guiladdal, csak finomabban rugózik és csöndesebb. Amúgy Napoli környéke a lakóhelye>elég jó az időjárás :) És szinte csak országutat lát.

karlmann 2012.01.10. 13:42:11

Na ebben tényleg volt egy hatalmas csavar. Kicsit olyan ez, mint a "tudtam, csak nem sejtettem". Azt azért sajnálom, hogy a nagy álom, a 230-as benzines nem jött össze, bár a mostani üzemanyagárakkal ez elég húzós is, ezt el kell ismerni. Másrészt minden tiszteletem, egy ilyen régi kocsit állandó napi használatban tartani, még akkor is ha tudom, hogy ezek nagyszerű mechanikák és Zsoltnak hatalmas tapasztalata van ebben.

Gondolom Erának így mennie kell, és számíthatunk újra nagyszerű történetekre Viszről Karesz műhelyéből. Bár az én privát véleményem szerint Csikós azért is vett másik kocsit, mert az új műhelyben még alig szívott és ezt mindenképpen be akarta pótolni. Sok kitartást és türelmet hozzá!

mpali35 2012.01.10. 13:45:08

Szerintem sem ertik. Ha mondjuk nagyon menon akarsz nekik valaszolni, mond el Mercire atdobva Nicolas Cage szoveget a 60 masodpercbol, mikor bement a Ferrari szalonba. Valahogy ugy hangzott, hogy ha o vesz maganak egy ujj Ferrarit, akkor csak siman gazdag. Ellenben ha egy oreg, de szuper allapotut, akkor stilusa van.
Ha meg magyarosan menon, akkor mond elnekik az elso Uvegtigris stilusaban a Traubi es kola hasonlattal, vagy siman ugy, hogy ez a lazadasod.
Nem mindenki eszi, lehet meg kell kicsit csocsalnod.

tonalcar 2012.01.10. 13:48:57

@fogash: Hű, kettő, azaz összesen három lány>lehet élet Nálatok...:-) Nyálcsorgatós az Alfetta!

tonalcar 2012.01.10. 14:11:08

@Csikós Zsolt: Végre világos, köszi! :) Értem, de jó, megkönnyebbültem hogy emiatt nem halok meg hülyén. Három éve, mióta van a Berlina, gyűjtöm hozzá az ilyen-olyan elkopó, törő már sehol nem föllelhető bizbaszokat, hogy mikor eljön a felújítás ideje csak ki kelljen venni a dobozból. Most van benne 35e Km...

Inner Circle 2012.01.10. 14:18:11

@fogash: az ilyen soköregautós buzériával talán a pasik feminin oldalra tör a felszínre. Ugye hiába van egy nőnek 10 pár cipője és 10 táskája, biztosan lesz egy olyan ruha / alkalom / ékszer / frizura / szemüveg / hangulat / stb., amihez NINCS megfelelő cipő és táska és KELL egy-egy új. Ha valaki felvetné, hogy a meglévő 10-ből az egyik igazán megfelelő lenne, azt orvoshoz küldené a hölgy. Ugyanígy, ha egy erre fogékony pasinak van egy-három-tíz öreg autója, azt talán irigyelik azok, akinek egy sincs, de ő pontosan tudni fogja, hogy miért KELL neki egy másik-negyedik-tizenegyedik. Persze ha csak 1 táskája és 1 pár cipője lenne a nőnek, azaz 1 autója a pasinak, akkor mindenhez azt használná, de ez nem erről szól :-)
Ja és a 75 America erősen tart a "Most, vagy soha!" kategória felé, a Giuliák és az Alfetták után elkezdtek drágulni a 75-ök is (az állapotuk hanyatlásáról nem is beszélve).

Inner Circle 2012.01.10. 14:21:42

@fogash: vagy tíz éve egy ilyen kétliteres, kockalámpás, műanyagos Alfettát nézegettem az egyik fertőzött srácnak, persze nem volt ilyen állapotban, meglehetősen korhadt már. 70 ezer forintra tartotta az eladó, később már bármennyiért odaadta volna, de nem kellett az érdeklődőnek; úgy tudom, ment a vasba.

Csikós Zsolt 2012.01.10. 14:27:23

@tonalcar:

Lehet, hogy vicces lesz Olaszországból egy magyar címet használnod, de hidd el, nem hülyeség eltenned:

torjay-tuning.kft

A Laci (Torjay) elképesztő mennyiségű régi olasz alkatrészt vásárolt fel, egy raktárnyi van neki mindenféle sehol fel nem lelhető izékből.

Csikós Zsolt 2012.01.10. 14:28:30

@Inner Circle:

Nőies oldal? Hát, ha ez most egy coming out: simán lehet :-)

Shadowbull 2012.01.10. 14:29:53

@Csikós Zsolt: abban is Merci alkatreszek vannak, mi?

:))

sb

Csikós Zsolt 2012.01.10. 14:40:55

@Shadowbull:

Dehogyis. Egyszerűen nincs. Sokba került volna kiépíteni, és a Kati nem akart szervizt alánk...

Inner Circle 2012.01.10. 14:47:02

@Shadowbull: szerintem néhány túl heves kritikus van az aknában + fejenként 1 m3 beton! :-)

Shadowbull 2012.01.10. 14:57:25

@Csikós Zsolt: el kell hivni tarsadalmi munkaban a kommenteloket aknat asni meg betonozni :)

sb

tonalcar 2012.01.10. 14:59:46

@Csikós Zsolt: Köszi, nem tanácsolnád ha nem volna értelme>elmentettem!

Rocko- 2012.01.10. 15:45:51

@Csikós Zsolt: lesz ennek egyszer vége amúgy? vagy Csikós Zsolt számára az öreg az autó a tuningautó: sosem készül, de ha egyszer összeáll, akkor ráun és eladja.

Csikós Zsolt 2012.01.10. 15:56:53

@Rocko-:

Hát, nem merek ellentmondani. De pszt...

Hurri Kán 2012.01.10. 16:14:27

@Rocko-:
Nem eladja, projektet vált. :)

deak.atti 2012.01.10. 16:23:58

@Csikós Zsolt:

Szia!

Én ebbe beleszaladtam. 2007-ben csavarjaira bontottam a 353-ast, és szinte újjá restauráltam. Minden homokolva, szinterezve, festve, bódé lakatolva, fényezve. 18 hónapig épült, a feleségem a végén már fásultan csak annyit mondott: "Nem érdekel, hogy mennyiből, csak már legyen készen végre!". Emlékszem, beálltam itt az Egressy úton az aknára a vizsgahelyen, aláment a vizsgabiztos barátom, majd azt mondta: "Most ezen mit nézzünk?" :o) Minden új volt alatta. Gömbfejek, fékcsövek, csavarok horganyozva, stb. Picivel állt meg csak a költség az alatt az összeg alatt, amiért Te az ERA-t egyáltalán megvetted. 3 vizsgás, üzemképes ilyen autó árát költöttem bele. Majd elkezdtem használni ... Nem kellett volna. Megsínylette, és nem kicsit. A másik, a '76-os deLuxe, ha elkészül, ugyanolyan szobornak van szánva, mint Neked a zöld autó. Szóval, én megértem a dolgot.

DA

Rocko- 2012.01.10. 16:30:51

@Csikós Zsolt: akkor ez megválaszolatlan kérdés marad egy darabig. :)

fogash 2012.01.10. 20:02:52

@Csikós Zsolt: jaa, nem szemrehányásnak szántam a "2sort", csak úgy megjegyeztem. Amúgy el tudom képzelni, hogy mondjuk öt élő poszthoz á 150 hozzászólás, minden beszélgetés vonalát fejben tartani,... nem irigyellek érte.

@deak.atti: azért egy warnyút má ne hasonlítsunk egy w115-höz még akkor se, ha full made in Eisenach alkatrészekkel építetted újjá.

deak.atti 2012.01.10. 21:53:32

@fogash:

Hali!

Olvasás hogy megy, hm?

Nem a két autót hasonlítottam össze, hanem a háborgókkal szemben mondtam azt, hogy megértem Csikóst, lévén hogy én egy rendberakott autót nekiláttam elhasználni, és ezt még egyszer nem fogom elkövetni. Tudom, hogy nincs a megértésemre szüksége. Végül: nehogy azt hidd, hogy sokkal olcsóbb az én autóimat rendbetenni, mint egy állólámpást. Lakatolni-fényezni ugyanannyi, sok alkatrész olcsóbb a W115-höz mint nekem ... meg kapható is ... :-P

DA

generator 2012.01.10. 22:31:55

@deak.atti:
Ott a pont!

Csak kíváncsi lennék, hogy ez az "elhasználás" mit jelent?

deak.atti 2012.01.10. 23:00:25

@generator:

Szia!

Napi használat ... :o(

Amúgy, ha már itt tartunk. Zsolt az ehavi Veteránban cikket írt az NSU Ro80-ról. Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy ott dolgozom, ahol fényezték a kasztnit. Még azt is elmondom, hogy a metálzöld alap-autó az bizony eredetiben narancssárga volt, mert a csomagtér sarkaiban meg jó pár eldugottabb zugban felfedezhető volt az eredeti szín a metálzöld mellett. A fényképeken meg tudom mutatni, hogy honnantól voltak az ajtók aljai újralemezelve. Félreértés ne essék, nem a "jól értesültségemet" fitogtatom, szó nincs erről. Mikor behozta a tréler, szó szerint futottam utána, hogy "b...meg, egy Ro 80, ez nem lehet igaz!". Hetente jártam be megkuksizni, hogy hogyan állnak a géppel. A következő munkájuk ugyanennek a srácnak a megrendelésére egy púpos Wartburg volt. Namost, ismét szerencse, hogy tudom, ki lakatolta, hívott a srác (ex-kollega, most máshol lakatol) engem is, mint wartburgost, kérdezgetett egy félórát, meg beajánlottam PiZo barátomhoz, akinek akkor volt egy szép, szinte eredeti 312/1-ese, azt meg körbefotózta, támpontnak. Elmondta a végén, mikor készen volt, hogy mennyiért csinálta (vagyunk olyan viszonyban). A fényező fiúk elmondták, hogy mennyiért fújták le a kasztnit (velük is vagyok olyan viszonyban). Hadd ne írjak számokat, a két összeg együttesen hasonló a Csikós-féle HANS vételárához. Még nem annyi, de közelít. És ez még csak a lakat-fény! A munka fele. Még nincs kárpitozva, krómozva, motor-váltó rendbetéve, elektromos rendszer átnézve-javítva ... az a másik HANS. A kocka annyiból jobb, hogy olcsóbban vannak hozzá cuccok, már ami van, de például díszléces deLuxe ajtókárpit már a német Ebay-en sincs. Nem az, hogy sok pénzért van, hanem nin-csen! Meg még egy sor kurrens cucc van, amit mondhatnék.

Na, hát ezért lettem kicsit agresszív a "nehogymá' hasonlítsd!" dolog miatt. A mesterembernek marhára mindegy, milyen embléma van azon, amin dolgozik. Óradíj, munkaidő, anyagár, rezsiköltség: tessék, a számla! Ja, hogy ez csak egy Zsiguli? Miért nem hozott Jaguar-t az is ennyi lett volna. Lekrómozni egy ... na bammeg, mit írjak ... Opel lökhárítót pont annyi pénz, mint egy Daciáét.

Gondolkozzunk, Béláim!

DA

generator 2012.01.11. 00:15:29

@deak.atti:

Pfff...
Én nem veteránozok, csak évente feláll a fütyim, hogy most akkor itt az idő venni valamit.
Idén ez még nem történt meg, de pl. tavaly ilyenkor már gondolatban eladtam egy vesémet, meg a két gyerekemet, plusz a nőmet is kiküldtem a kocsisorra. :)
Eddig mindig győzött a józan ész.

Egy haverom Fiat 500-ban utazik, egyet használ, egyet restaurál(tat). Amióta ismerem.
Nagyjából tudom, hogy mit költött a két kocsira, meg azt is tudom, miért készül olyan lassan a restaurált 500N.
Például annak nem 110-ig hanem csak 100-ig skálázott sebességmérője van. Illetve égen-földön nincs.
A ponyva a motorháztetőig hátrahúzható mint a Kacsán. Sehol nincs. Mechanika végképp.
A motorja kisebb, évekbe telt mire lett egy nagyobb, ami legalább azonos évjárat. Aztán még pár év, mire lett egy tényleg bele való.
Homlokfal, amin nincs ott az irányjelző helye, nincs. Lehet csináltatni, egy vagyonért.
Más a hátsó lámpatest. Nincs.

Évek alatt, azért minden meglett, így, vagy úgy.

Slusszpoén:
Az alvázszám alapján kiderült, hogy ez egy átmeneti példány, 500N és 500D alkatrészekből összerakva, úgyhogy néhány alkatrész ahogy jött, úgy ment.

Ja,és a presztízs?
Vidám részegek ugrálnak éjszaka a csomagtartón, vagy megpróbálják a kilincsnél fogva arrébtenni az autót.
Gondolom a Waresznél sem jobb a helyzet.

8001A 2012.01.11. 01:08:49

@deak.atti: Ilyen narancs volt?
min.us/mO0bjjVZK#1o
Mert akkor kár volt a zöldet ráfújni...

fogash 2012.01.11. 07:58:02

@deak.atti: Két gondolat volt rövid szösszenetemben:
1.) hiába újítod fel a wartburgot 110%osra gyári (neadjisten magyar kisipari utángyártott) alkatrészekből, újjászületett "nullkilométeres" korában is csak egy exszoci minőségű járgány lesz, amit a mai intenzív forgalomban való használat pillanatok alatt felzabál. A restaurált Wartburg gyors elhasználódásából következtetni az újjáépített Mercedes vélhető elhasználódására, hogyismondjamcsak... szóval nem sok korrelációt látok benne.

2.) Ezt te is megerősítetted: egy értéktelen tucatvacakot újjáépíteni pontosan (97-99%ban) ugyanakkora szopás, mint egy nemesebb darabot. Ha innét közelítek, akkor felesleges Wartburgot restaurálni, inkább egy DKW-t. Felesleges Zsigulit restaurálni, inkább egy Alfa Giuliettát. Ugyanannyi szopó, de a végeredménynek nem csak eszmei, hanem piaci értéke is van.

Ettől függetlenül tisztelem az elhatározásod, hogy nekiálltál és becsülöm a kitartásod, hogy végigvitted. Csak nem értem. Viszont ha nem lennének hozzád (meg Csikóshoz) hasonló "őrültek", akkor üresebb lenne a világ.

fogash 2012.01.11. 08:25:08

@generator: "Ja,és a presztízs?
Vidám részegek ugrálnak éjszaka a csomagtartón, vagy megpróbálják a kilincsnél fogva arrébtenni az autót."

Én leszek ezen a poston a fekete bárány, de csak megkérdezem:
- Aki nem tudja legalább egy zárt kertbe-udvarra-garázsba tenni, az minek áll neki restaurálni?
- aki olyan helyekre jár rendszeresen, ahol gyakori a "vidám részegek ugrálása", az miért veteránautóval megy oda. Miért nem taxival?

deak.atti 2012.01.11. 08:57:54

@fogash:

Üdv!

1. Magyar kisiparival kár felújítani. felét-harmadát bítrja, mint az elfekvő készletből származó 20-30 éves gyári alkatrész. Lehet német börzézni, meg ebay-ezni, drágább, de tartósabb és autentikusabb a végeredmény. Használni nem szabad utána. Pont ezt írtam le. Meg is értetted, meg nem is. Ha egy restaurált Mercit napi használatba fogsz, kánikulában szívatod a nappal a fényezést, esőben ágyazol a korróziónak, sós hólével vereted télen az alját, ugyanúgy lesilányul, csak valamivel lassabban, mint egy keleti autó. Pont ezt írta le Csikós abban a kommentben, amire reagáltam. Ismét nem olvastál figyelmesen.

2. Ez igaz. De hadd kérdezzek már megint vissza: akkor Kacsát, FIAT 500-at, egyebeket miért restaurálnak? Itt az élő példa: Csikós meg a Bianchi. Értéktelen filléres tucat-autó (na jó, az alapot adó FIAT 500 az volt, a Bianchi egy ritkább alfaja a donornak, ezt elismerem) volt a maga idejében, a Te logikád szerint présben, bontóban, kohóban lett volna a helye. Mégis megcsinálta, mert valami megfogta benne, és nekiállt. Nem csinálhat mindenki Jaguar-t, Rovert, amcsi luxus-gépet, valakinek olcsó tucat-autót is kell. Dögunalom lenne egy-egy találkozón vagy kiállításon 20 Mercit, 10 Jaguart meg néhány ámerikai gépsárkányt nézegetni. Ha meg már DKW: miért ér többet egy Auto Union 1000, mint egy 312-es Wartburg? Vagy az Audit majd' csődbe vivő F 102, mint egy 353-as? A maguk korában ezek mind német tucat-autók voltak, kétkezi melósok jártak velük munkába, csak Németország másik felén. Itt a vasfüggöny mögött kevés volt, disszidált osztrák vagy német rokonok által idelökött pár példány purrogott csak az utcákon, ezért értékesebb ma sokak szemében, mint a keleti gyártású, de műszakilag azonos színvonalú gépek.

Végül: van, akinek a családi kötődés Mercit hoz. Van, akinek Bogarat. Zsigulit, Skodát, Wartburgot, amiben kissrácként ücsörgött, vagy az első autója az volt. Nem tudom, járatod -e a Veteránt, a főszerkesztő most egy 1970-es Wartburgot restaurál. Ahogyan az az autó készül, számításaim szerint már a hetedik számjegy is meg fog jelenni az összeadás végén a számológépben. Pedig egy értéktelen tucat-vacak ... Ami még feltámadásra vár, az 8 éves korom óta a családban van. 1980-ban vette apám. A kasztnin kívül mindene eredeti (az eredeti még a 90-es évek elején porrá rohadt, azóta meg az utód-kasztni is), mínusz az alváz, ami egy balesetben megsérült, és a Hengersor utcai AFIT-ban cserélték (ma Suzuki szalon, ha még megvan). Márciusban lesz 32 éve, hogy a családban van. Na, hát ezért írják felül az érzelmek (tudom, buta dolog tárgyakhoz kötődni) a józan számításokat.

Nincs bennem semmi harag, vagy sértődöttség, csak a tisztább kép érdekében írtam le ezeket. Én is tudom, hogy végeredmény szempontjából jobban járnék, ha mondjuk egy Alfa Duetto-ba ölném a pénzt, de hát nem abba fogom ...

DA

generator 2012.01.11. 11:25:37

@fogash:
Figyi, valamit félreértesz, nem írtam olyat, hogy a restaurált autóval történnek ilyesmik. Nem is történhetne, mivel még készül.
A másik autó egy felújított, nem restaurált, napi használatra szánt valami. Ami ugye idővel elhasználódik. A garázs szép és jó, de te sem ott állítod fel ahol akarod, ugye? ;)

Csikós Zsolt 2012.01.11. 11:57:27

@generator:

Én egy 500 Nuovát bontottam szét az 1957-es Puchomhoz... :-) Mert azon volt két, nem leereszthető oldalablakos ajtó. Az az igazán régi. De rosszul tudod, az N-nek és a D-nek tízesével ment az órája 110-ig, az F-től pedig húszasával 120-ig.

És most adtam el két első irányjelzőt Imolában egy olyanra, tudod, a cseppformájút, ami a sarkán van, vadiújat. Piros csepp hátsó lámpa meg szokott lenni az olasz ebay-en, nem akkora horror az. Imolában is lehet kapni, csak ki kell menni.

Nem a Djorje Rad autója, amiről beszélsz? Vagy a fehér autóról van szó?

@deak.atti:
Az Ocskay Wartburgja? Az nem közelíti a hét számjegyet, hanem el is hagyta már egy jó ideje...

Gyerekek, veteránozni csak szeretetből :-)

fogash 2012.01.11. 12:12:55

@deak.atti: @generator: kösz a válaszotokat. Érteni értelek benneteket, de megérteni tán sose fogom a motivációtokat. Viszont Fogash híres mondása szerint: "mindenki máshogy élvez" szóval a tiéteknek is van helye a világban. :) Én a szabad időmben 500 kiló húst próbálok megtanítgatani arra, hogy ha jobbra billentem a fejem, menjen egy 5m sugarú kört körülöttem. Biztos van, aki ezt tartja perverzióval határosnak. :)

deak.atti 2012.01.11. 12:21:10

@Csikós Zsolt:

Szia!

Mondjuk, nem tudom, mennyiért vette az alap-autót Dömsöditől, mert ha jót tudom, onnan származik. Mikor megláttam a fényezést, akkor mondtam, hogy EZ a minőség legalább fél milla. Plusz az alváz rendbetétele, futómű, kárpitozás ... Én nem mertem még elő-kalkulációt sem mondani életem párjának a másik autómról, de ha a járós 300 volt, akkor szerintem sejti, hogy a mostani projekt legalább a duplája lesz, és még jó, ha nem a háromszorosa. Úgy, hogy lakatolni max. a két küszöböt kell, meg a csomagtér oldalfalat foltozni (egészséges, garázsos donorról került rá a kasztni). Ezért is szánok rá minimum 3 évet (lehet, hogy 5 is lesz a végére), így talán kevésbé lesz fájdalmas ... :o)

Az utolsó gondolatoddal meg maximálisan egyetértek.

DA

generator 2012.01.11. 14:16:19

@Csikós Zsolt: Szia, köszi a kiigazítást.
Igen, a Dj-ről van szó.

nmmmmm 2012.01.11. 15:24:37

"...És nem a harmatgyenge 200D, hanem a nem sokkal erősebb, de jóval nyomatékosabb 220D viszi..." - ezen jót mosolyogtam. Csoda, hogy megelégszel a hárompontos biztonsági övvel. Amúgy teljesen azonosulok a cikkel. Én 15 éve járok ugyanazzal az 1973-as első szériás, elefántfüles 200D állólámpással, azóta nem sietek sehová. Szeretném, ha még harminc évig így maradna.

peta33 2012.01.12. 23:09:22

Tisztelt,szerkesztők ,olvasok,mindenki!
1.3 CDTi-t lehet e gázosítani???
Infót szeretnék arról,komolyat,és hiteleset,hogy létezik,hivatalos,gázosítása a Diesel autóknak!???
Van állítolag már hazánkban is! Ki mit tud? Hol,mennyiért? Ez LPG,vagy CNG???
LPG-t hallottam,és hogy egy plusz olajadagoló,meg pár apró átalakítás a benzineshez képest,és már ok is a dolog. Meg hogy targoncákat is így csinálták.
Persze fontos lenne,hogy a gázolaj használat is megmaradhasson,,ez lehet e?
Kérdés,hol,mennyiért,ki csinálja,és lehet e részletre?
Ezekkel az üzemanyagárakkal,ez egyre aktuálisabb.
Köszönöm..Várom az infókat.
P..........

Öregmercis 2012.01.22. 20:59:10

Sziasztok! A fiam mutatta a cikket, amit naplóírás helyett (holnap félévzáró értekezlet :))olvastam. Az én történetem hasonlít Csikós úréhoz. Esküvő előtt (1992) hozzájutottam egy Hollandiából behozott 123-mas 200D vajszínű mercihez. Hibáit tekintve: a motor füstölt, az önindító hol így hol úgy..., a gyújtáskapcsoló kopott volt, karosszéria a végeken korrodált volt és még ezernyi apróság, de hat évig megbízhatóan működött, és többször megjárta pl Németországot is. Majd jött egy buszos korszak a gyerekek száma miatt ( ez a mai napig is folyamatosan nő :)) . De a múlt nyáron sikerült szert tenni, egy 115-ös 200D mercire, amivel a gyerekkori álmom vált valóra. Úgy látszik ezzel nem csak én vagyok így, hogy ez az autó több mint "négy kerék". Tisztelettel.

2012.01.28. 04:17:46

Végigolvastam mind a 3xx kommentet és nem jutottam közelebb a kályhához(melyet többen is felvetettek, csak elsikkadt az udvariaskodás, és a megválaszolatlanság miatt). Miért?
Csikós Zsolt utóbbi kommentjei mind az érzelmi alapú döntésekről szólnak, viszont emlékeim szerint a Ponton-sztori is onnan indult, hogy kell egy napi használatú autó. Nem lett az. Ebből a típusból pedig van egy napi szinten használható a garázsban. Értem hogy félti...de a napi használatú hogyan lesz minden napra jó egy olyan ember számára aki tudja, lehetne ez picit csendesebb, picit precízebb, picit szebb? S nem indul el azon a lejtőn ez a sztori is? S nem harap a kígyó a saját farkába...? :) Nem szándékom kritizálni, imádom a régi és/vagy szép autókat. Őszintén nem értem.
süti beállítások módosítása