Prológ, nekrológ, és a szocialista autó

  2009. november 28. - Csikós Zsolt

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Ritkán szoktam könyvekről írni. Egyszer például akkor, amikor megvettem a Déván-féle Autótípusokat, aztán később ugyanerről a fajta könyvről megint írtam, amikor egy másik felbukkant belőle a vaterán. Akkor 66 ezerre tolták fel az árát, de ezzel sem lett meg a minimálár. Szerintem humbug volt az egész, az eladónak vagy nem volt meg maga a könyv, vagy csak meg akarta tudni, mennyit ér, és egy csomó gyűjtőt jól bepalizott. Én meg jól keresztülhúztam a számítását, mert azzal, hogy a TC-címlapján kint volt az aukciója, ötvenszer annyian nézték meg, mint különben tették volna. És most azt hiszi a tulokja, hogy hatvanhatezret ér. Na mindegy.

Ezt a borítót keressék

Most azonban két dolog miatt is szólnom kell egy másik könyvről. Valójában három. Egyrészt van, ugye, a Maróti Könyvesbolt, azaz most már Könyvkereskedés, ahová tizennyolc éve mindenki – bár kicsit rettegve, hogy elszegényedve távozik, annyi ott a jó cucc - jár, aki bármilyen autós-motoros könyvet akar venni. És ők, mármint a Marótiék most tartottak egy sajtótájékoztatót. Életükben az elsőt. És az ilyen sajttájokon szokásos hézagos részvétel helyett tömött sorokban ültek az újságírók a Közlekedési Múzeum kupolatermében. És bár a hangosítás bedöglött a beszéd felénél, no meg közel tíz ember szólalt fel, amit az újságírók elég rosszul tolerálnak, mégse indult be a szokásos mormogás a sorokban, nem láttam ájultan alvó, hortyogó embereket a hátsó székeken – valamiért mindenki ott volt nemcsak fizikailag, de fejben is. Nocsak, nocsak, érdekes lehet a könyv.

Én persze tudtam, mi van benne, egyrészt, mert ismerem jól a szerkesztőjét, másrészt pedig, mert az apósom Skoda-sztorija is belekerült, talán emlékeznek, itt, a Belsőségen is megjelent egy évvel ezelőtt. Ennél fogva személyes érintettség okán is beszélni szeretnék róla. Pláne, mert az apósomat két héttel ezelőtt eltemettük, tehát nem lesz több kiváló hogyan vásároljunk a valutásboltban-kézikönyv, Cezeta-sztori, Skoda-opusz. A maradékot magával vitte oda, ahol nincs internet, nincs nyomtatás. 69 évet élt. Látják, nem véletlenül jelentek meg azok a blogposztok ilyen sűrűn, egymást követően, mert tavaly november óta a család tudta, hogy nincs már soká'. És mivel igen jóban voltunk az öreggel, ráadásul eszméletlenül sokat segített abban, hogy lábra álljunk és tisztességes polgári élethez jussunk, ezért úgy éreztem – tartozom neki annyival, hogy ezeket a kedves autós és motoros sztorijait még életében lássa megjelenni.

Nagyon büszke volt rájuk, még büszkébb azokra, akiktől lelkes bejegyzéseket olvasott. Azoktól az anyázós kommentelőktől pedig utólag szeretnék elnézést kérni, akiket kimoderáltam – huszonnégy órás szolgálatban ültem a gép előtt mindegyik poszt megjelenése után, és másodpercekkel a rossz szájízű kommentek megjelenése után moderáltam mindenkit, aki ilyet beírt. Nem tehettem meg egy idős, és a nehéz helyzetben is lelkes és derűs emberrel, hogy félművelt, gyerekszoba nélkül felnőtt, esetleg részeg és a másutt szerzett sérelmeiket név nélküli kommenteléssel megtorló, hiányos agysejt-állományú trollok tönkretegyék az örömét. Akkor még nem moderáltam az ilyeneket, ez volt az első, speciális alkalom.

Sajnos hiába telefonált Boros Jenő – azaz, ahogy a szakma ismeri, Borisz – már nyomdából hazafelé, hogy – Zsoltikám, itt a könyv a kezemben, még szinte meleg, viszek neked, tudom, hogy nagyon sürgős. Apósom akkor már altatásban volt, nem láthatta a könyvet, amire talán a legbüszkébb lett volna. Neki a net még afféle játék volt, egy könyv azonban súlyos, komoly mementó lett volna.

Zsiguli hiteles helyszínen, Bulgáriában

És a „Leváltott modellek – kelet-európai autóregény” tényleg kivételes mű. Boriszt idestova közel tizenhat éve ismerem, az első sajtóutamon vele és a Dömsödivel voltam együtt Luxemburgban (Ford Escort RS Cosworth fészlift). Azóta pár dolgot biztosan tudok róla. Egyrészt kimeríthetetlen Duracell van benne, ő még akkor is teljes gőzzel dolgozik, vagy poénokat nyomat, amikor már mindenki kómában hever a bemutatók végén. Másrészt sokszoros sajtódíjas fotós, mellette a Népszabadság autós rovatának a vezetője emberemlékezet óta. Harmadrészt őrületesen szereti a tűzoltókat, meg a régi autókat, utóbbin belül pedig leginkább a szocialista járműveket. Millió és egy sztorija van ezekről, ő már bőven újságíró volt, amikor Zsigulik, Wartburgok, Kispókok és Daciák lepték el Magyarország útjait. Neki bele volt írva az élete nagykönyvébe, hogy egyszer majd egy ilyen kiadványt készít.

Miután elült a füst, kezdődhetett a piknik

Az alapötlet a Marótiéké volt, de csalhatatlan érzékkel Boriszt kérdezték meg először – nem akarja-e ő szerkeszteni a könyvet. Úgy hallottam, éppen annyira kellett noszogatni, mint egy észak-koreait rizspásztort, hogy fogadja már el a világútlevelet…

Temérdek autós-motoros könyv jelenik meg Magyarországon, de általában olyan szempontok szerint, azzal az ízlésvilággal szerkesztik őket, mint ahogy 1980-ban tette volna bárki. Tények, száraz szöveg, design pedig, ahogy esik, úgy puffan. A másik véglet a nagy képes, kevés szöveges, rosszul lektorált, drágán kinyomtatott marketingbutaság, amit a hozzá nem értő feleségek vesznek a férjüknek, anyukák a nagyfiuknak, csajok a pasijuknak, mert szép, és oooóllllyan profinak néz ki. Aztán illető hím egyszer átlapozza, és soha többet nem nyitja ki.

Pedig van rá nemzetközi példa bőven, hogy lehet széles rétegek számára érdekes autós-motoros könyvet készíteni. Kell hozzá egy jó ízlésű, a szakmában jártas, felkészült szerkesztő, jó tollú író(k), jó fotók, egy jó nyomda, meg valaki, aki felügyeli azt a nyomdát, amikor készül a mű. És minél kevésbé kitaposott az út a minőségi termékeknek egy ilyen folyamat során, annál nagyobb megszállottság a szerzők, és főként a szerkesztő részéről, hogy az egész folyamat végén létrejövő termék olyan legyen, amilyen a kezdeti vízió volt. Ez a könyv pedig magyar írók tollából, magyar szerkesztésben, magyar kiadóval a háta mögött, magyar nyomdában készült.

És – pedig ritkán van ez így - sikerült.

Minennapok

Ha csak a MÉH-ben képviselt, nyers értéket nézzük, akkor sem kapunk keveset 9700 forintunkért. Háromszáznyolcvan oldal, igényes kötés, masszív, kemény borító, szinte vágódeszkának is jó a fedél. Klasszikus, súlyos könyv. De nem ezért szeretjük. Hanem a tartalomért.

Mert van ritmusa. Sztorik, technika, irodalom, könnyed szösszenetek, súlyosabb elemzések egészséges arányban, a szellemnek kellemes ütemben váltogatják egymást. A tökéletes dilettáns, és a forrásművet kereső szakember egyformán élvezi és értékeli. Meg mindenki közötte. Jó olvasmány annak, aki épp csak lehuppan a fotelbe öt percre, és fellapozza a közepén, de kiváló könyv az ágy mellé, hosszú éjszakákon át fennmaradni, betűket falni. És itt a trükk.

Színorgia, ami hozzánk már csak halk nyögés formájában jutott el

Egy ilyen könyvnél nagy probléma szokott lenni a képanyag vegyessége. Archív képek, prospektusok, új fotók, egyik kompakt géppel, másik profi SLR-rel, komoly derítéssel készült. Egy efféle könyvbe még jönnek a reprózott prospektusok, a megfakult újságokból kiszkennelt fotók – érthető, hogy még a legprofibb nyugati kiadványban is hullámzó a képanyag, mert még a leggazdagabb kiadóknak is csak a legritkább esetben van arra pénze, hogy saját fotóanyagot állítson elő. Szinte mindig azzal kell dolgozni, ami van. Mit lehet tenni? Rossz papíron minden rossz lesz, jó papíron a modern, profik készítette képek kiüvöltenek az oldalból, a régi, fáradtak pedig reprótechnikai fekete lyukként vonzzák, s fárasztják a szemet.

Itt a papír selyemfényű. Kicsit durva a rasztere, ha mond ez valamit bárkinek. A szép képet az ilyen nyomás és papír nem öli meg, csak kedvessé teszi, és ha kell, felfedezzük a részleteket. A szemcsés, fakó fotókat ellenben felhozza a többi szintjére. Egalizál, azt teszi, amihez mi mostanában nem értünk túl jól. És ízléses.

Nem Ferjáncz kocsija. Olvassák csak a feliratot

Magyarország, Csehszlovákia, Lengyelország, a SzU, Románia, Bulgária, no meg az NDK – benne van az egész szockó lehetetlenség, persze autókkal végigvezetve. Újraélhetünk mindent, és most már mosolygunk az egészen. Miközben a könyvet olvassuk, valahogy úgy vagyunk vele, mint a katonasággal, a nehéz vizsgáinkkal, a lehetetlen munkahelyeinkkel – akkor szenvedtünk tőle, mára jó sztorivá lett mind.

Magyar törpeautó-program, Ikarus, Puli és a hétvégi szerelések a parkolóban, a virágzó raliélet alkalmatlan járművekkel. Meg a bolgár Renault Alpine, később a Rover, a sose látott Skoda-prototípusok, a csodálatos Tatrák, a cseh Minor és a lengyel Syrena – lehet borzongani. Persze az orosz tajga lehelete az ősautóktól, meg sok, nagy, fekete, lefüggönyzött, guruló nyomasztás, Zisztől Zilig sem marad ki.

M7-es, amikor csak a fele volt készen

És ott az Oltcit is a kisembernek, hogy sírni is tudjunk, szívből. Unalomig ismert dolgok soha nem látott irányból megközelítve, soha nem ismert sztorik a semmiből előbukkanva – nem akarom ragozni. Olyanok beszélnek hozzánk a könyv lapjairól, akik ott voltak, akkor. Átlagemberek, vezető beosztásban lévők, kereskedelmi dolgozók, profi újságírók. Tényleg, lapozzanak csak bele.

De vigyázzanak, addiktív. Ajánlom a könyvet apósomnak, Massányi Aurélnak, hátha mégis engedi Szent Péter olvasni odafent, meg persze mindenkinek, akit érdekel ez fura a kor. Felidézni, megtudni, mi volt itt rendszerváltás előtt, abban a nyomasztóan kedves, véresen vattacukros, bizakodóan depressziós szociban. Ami mára igazából már nem is több mint egy rakás sztori. Ezek, itt, pedig jók is.

(A képanyag a kiadványból származik. A "Leváltott modellek – kelet-európai autóregény" című könyv a Maróti Könyvkereskedésben vásárolható meg.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr571540700

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fideszes autó közpénzből? 2009.11.28. 22:15:22

Mindenki szeret utazni. Ha lehet, kényelmesen, ha lehet, olcsón, sőt, ingyen. Az utazás kényelmességét a gépkocsi biztosítja, ingyenességét pedig a közpénz. Az utóbbi időben rendszeresen hullanak ki a csontvázak a Fidesz szekrényeiből, de úgy tűnik, a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csikós Zsolt 2009.11.28. 12:00:34

@roadmaster:

Majd azért lapozz bele. Meglátod, hogy a sztorik között ott a kép helye. Vagy úgy képzeled, hogy a hetvenes években minden autó mindig topon volt, vakszolva, rozsdamentesen, gyári eredeti állapotban? Naiv vagy.

zalkapone 2009.11.28. 12:00:54

Nyugodjék békében!
A könyvet meg már mutattam is Asszonynak, hogy ez itt az! Könyékig paníros a drágám, de még így is leült és elolvasta. Egyetért a vásárlással. :-)

Csikós Zsolt 2009.11.28. 12:03:25

@roadmaster:

Majd azért lapozz bele. Meglátod, hogy a sztorik között ott a kép helye. Vagy úgy képzeled, hogy a hetvenes években minden autó mindig topon volt, vakszolva, rozsdamentesen, gyári eredeti állapotban? Ha igen, naiv vagy.

Ha pedig autókatalógusnak hiszed ezt a könyvet, amiben gyári fotóknak kellene lennie, akkor nem olvastad a poszt.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2009.11.28. 12:03:50

Nah, meg is rendeltem egy online áruházban. Eccerűjen muszáj volt. Az "Autók a Szovjetúnióból" linkjét meg átküldtem az asszonynak, hogy ne kelljen megint szenvednie, mit vegyen nekem karácsonyra.

bopat 2009.11.28. 12:05:31

@Csikós Zsolt: A jelek szerint nem olvasta...

Csikós Zsolt 2009.11.28. 12:07:35

@hypochloride:

Csak ahhoz idő kellene, én meg benne vagyok a présben... :-) De köszönöm.

Kifordított kacagány 2009.11.28. 12:07:36

már meg is rendeltem, azt mondják, két munkanapon belül kiszállítják, úgyhogy elvileg kedd este már lapozgathatom a melóhelyen:)

@hypochloride: egyetértek és támogatnám az ötletet. pl azzal, hogy abból is vennék egyet.

bopat 2009.11.28. 12:18:35

@Csikós Zsolt: Nem sürgős, nem kell az idén megírnod. Ráér januárban :)

Dr. Trebitsch 2009.11.28. 12:27:24

Jó lenne egy értő cikket olvasni arról, hogy hol is helyezkedtek el az általunk jól ismert szocialista autók a világ autógyártásának minőségi skáláján.

Abban az időben nőttem fel, amikor a "nyugati autó" amolyan egy-kategória volt: egy tanárnőmnek volt egy Fiat Pandája, még az is státuszszimbólumnak számított. Mint 10 évvel korábban a 850-es Fiat, vagy a VW Bogár, amivel jellemzően ügyvédek és orvosok jártak, pedig a vasfüggönyön túl lenézett, olcsó tömegautók voltak.

A keletieket meg mi sajnáltuk le, úgy együtt az egészet. De a 60-as évek Skodái (1000 MB, Octavia, Felicia) pl. rosszabbak voltak a nyugati kategóriatársaknál? A Lada és a Fiat (talán 128?) között mekkora volt a különbség? A Trabant a bemutatásakor tényleg korszerűnek számított, ahogy mondják, és csak az volt vele a gond, hogy nem fejlesztették 40 évig? Vagy reménytelen fostalicska volt az már eleve is?

Szóval ilyenek érdekelnének. Szemellenzősek voltunk akkor, tizenévesként, és bár érzékeltük, hogy a Renault 4 és a Mercedes nem azonos kategória, valahogy mégis közelebb álltak egymáshoz, mint a Renault 12 a Daciához... Merthogy amazok mégiscsak nyugati autók, na.

Valaki utólag rendet tehetne a fejünkben.

Lookie 2009.11.28. 12:30:28

Tisztelt Csíkós úr ezt Romániában , pontosabban Kolozsváron hogyan tudnám megszerezni???????? Ez egy muszáj könyv nekem, ha addig élek is meg kell vennem. Nagyon nagyon megköszönnék akármilyen segítséget tanácsote téren.
Massányi urat az Isten nyugosztalja...nagyszerű ember lehetett!!!

ps3peter 2009.11.28. 12:56:38

@Lookie
Én is külföldröl rendeltem meg, a bookline.hu-n, neked külön weboldalad van a vásárlásra: www.bookline.ro

Dr. Trebitsch 2009.11.28. 12:58:39

@Kifordított kacagány: mármint szemellenzősek?

Igen, csak más előítéletekkel vagyunk megverve. De azokból úgyse tudna kimozdítani senki, az már vallás. :)

pet77 2009.11.28. 13:10:05

El se hiszem, hogy Csikós is beállt a karácsony előtti reklámcikk kategóriába...végülis miről is szól ez az egész cikk????
...Veddd meg a könyvet...!!!
...nade Csikósnak megbocsájtom, végülis valamiből finanszirozni kell a különféle romok feltámasztását, melyekből kiváló cikkek születnek!!!

Üdv: Pet

Lookie 2009.11.28. 13:10:10

@ps3peter: köszi szépen az infót, kellemes hétvégét.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.28. 13:11:20

Ezt fogom kérni karácsonyra.
Na meg persze basszusgitárhúrt.

Ubul1 2009.11.28. 13:16:20

Ejj, hát nagyon egyszerre jött ez össze, nálunk is lesz hétfőn egy temetés, RIP Massányi Úr!
Becsültem az öreg cikkeiben azt a tartást ami csak a vaskalapos régi mérnök-dinasztiára volt jellemző. Ami még kézivezérlésű társadalom termelt ki.

A könyvből egy 10 oldalnyit feltehettél volna kedvcsinálónak, de valszeg utánanézek, ha reális áron nyomják veszek.
Sajnos akitől kéz alatt tudtam annakidején TC könyvet venni már megszűnt...

bopat 2009.11.28. 13:22:17

@ps3peter: megnéztem a bookline.sk t , hát az ár ott : 37.58 € + 7€ postaköltség, az kb 12.400 Ft. Sok, főleg ha úgy vesszük hogy az ÁFA csak 19%-os SKban.

bopat 2009.11.28. 13:27:22

@bopat: Bár most jutott eszembe, MOn a könyvnek mintah kisebb lenne az ÁFÁja, nem?

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2009.11.28. 13:49:41

„Álmaink autója, az ezeröcsi.”
Abban a színben nem sok futkározott errefelé :)

Ubul1 2009.11.28. 13:49:45

@bopat:
Hát az tényleg súlyos ár, oldalszám, vagy betűterjedelem, hasonló paraméterek nyilvánosak?

És ugye tudom h semmi közöm, de milyen nyavalya kínozta az Öreget? Mert évekig szenvedni előtte méltatlan bárkihez.

Kifordított kacagány 2009.11.28. 13:50:05

@igazitrebitsch: persze. egyszer így, másszor úgy, aztán mikor úgy gondolnánk, hogy már nem, akkor mégis megint.

@pet77: és az miért is baj, ha tényleg igényes alkotáshoz akar kedvet csinálni?

@bopat: szállítással együtt itt is lesz 11e mire megérkezik. de így jár az, aki lusta könyvesboltban megvenni:)

Ubul1 2009.11.28. 13:52:19

@Csikós Zsolt:
De nem tudod megadni a lapméretet? (szabvány A4 vagy valami) és a betűméretet, sorközt stb. Ezért lett volna jó egy írott oldalt látni.

Ubul1 2009.11.28. 13:56:49

@igazitrebitsch:
Te én vázolom az álláspontomat; egyedül csak az zavart a KGST autóparkjában hogy a legkisebb szándék se mutatkozott a minimális fejlesztésre se, ez pedig igénytelenség.
Azonkívül a politika meg pár gyűltfejű aki hülye mint a föld ne pampogjon a mérnökök munkájába hogy ők mit képzelnek el egy bevodkázott éjszaka után, és végül (tudom hogy alaptalan lett volna) de a dízelmotoros hajtás tömeges jelenlétének a hiánya zavar ebben a szektorban.

bopat 2009.11.28. 13:58:31

@Kifordított kacagány: Na ja, csak a legközelebbi könyvesbolt ahol megvehetném több mint 170 km-re van tőlem. A benzin többe kerülne mint a könyv...

tlantos 2009.11.28. 14:04:35

a 100000. zsigara hogy sikerult pont US rendszam? :)

Lookie 2009.11.28. 14:07:12

Közben meg is rendeltem....hát nem olcsó mulatság ha a szállítási költséget is beleszámítjuk de szerintem nem fogom megbánni. 173 új román lejembe azaz átszámítva forintba 11161 ft-ba kerül házhozszállítással...

Oscar 2009.11.28. 14:24:46

Megnéztem a Maróti webáruházát. Nem kellett volna. Kb. 50k összegben találtam könyvet, ami nagyon kéne...

4.0v6 2009.11.28. 14:30:05

Nem akarom Kedves Csikós Urat tovább magasztalni, de mégis megteszem, mert muszály.
Köszönjük ismét a bearanyozott napunkat.

Ahogy az M7-ről készült fotókat nézegettem..., pedig akkor még nem is láthattam.

Nála nagyságrendekkel gyengébbek is írnak könyvet, kicsit meg kellene menedzselni ezt a projektet, vélhetően nagyobb bevétel volna, mint gondolná.

cilidoktornéni 2009.11.28. 14:35:49

Az M7 csak hétvégékre volt egyirányúsítva: szombaton a Balaton felé, vasárnap Pestre lehetett rajta menni. A másik irányba a régi 7-es vitt. Hétköznap kétirányú volt.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.11.28. 14:48:18

@ Csikós Zsolt: Részvétem.
A moszkvicsok (?) engem az m&m's reklámra emlékeztetnek... :)

@Mk412: ha szeretnéd még kicsit élvezni az 'újhúr' soundot, főzd ki enyhén alkoholos vízben a húrokat, és egy ideig még használhatóak maradnak... :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.11.28. 14:59:06

@ Ubul1:

>Te én vázolom az álláspontomat; egyedül csak az zavart a KGST autóparkjában hogy a legkisebb szándék se mutatkozott a minimális fejlesztésre se, ez pedig igénytelenség.

A gyártók tudtak volna fejleszteni, de ahol a politika dönti el, hogy kapnak-e új autót az emberek, ott bizony nem lehetett egyszerű. Nagyszerű példa erre a Trabant 603, amit egész egyszerűen nem engedtek gyártani. De tudod mit? Este figyeld a TC alján a videódobozt. Azt pletykálják, hogy lesz ott valami, ami érdekelni fog néhány embert hasonló témában:)

Ubul1 2009.11.28. 15:26:14

@scheerti:
Igen, épp ezért folytattam azzal hogy megemlítettem, ahol pár mattalkesz barom mondta meg a mérnöknek hogy mit és hogyan gyárthat, na ezért volt már halvaszületett már ötlet szinten az egész KGST, csodálom h annyi ideig megmaradt ameddig.
A videoboxra meg rákattanok mint a pióca, be vok sózva hogy mit táraztak be.

CSÖRR-CSI££ 2009.11.28. 15:39:48

Részvétem a családnak!

Hypochloride-dal egyetértek, de nem kell azt siettetni. A jó bor is akkor lesz igazán űberszuper, ha sokáig érik a pinyóban ugye, Zsolti? :-D (1958-as sató-izé :)
Meg lesz az a könyv, nyugi! Sőt, én már előre tudom, (bár Csikós szerényen tiltakozni fog), hogy Surányi Bandi bácsival fogják együtt emlegetni (remélhetőleg még életében).

AD 2009.11.28. 15:54:51

a fenébe ha 5000 lenne megvenném

CSÖRR-CSI££ 2009.11.28. 16:12:56

@series_one:
Az első autóm ('85 márciusában vettük az Öv utcában) nekem is egy Moszkvics volt. Aszonták, hogy az mindent kibír. Első utam a határba vezetett (az utcánk végén már az van Mátyásföldön), és a friss jogsimmal úgy krosszoztam vele a szántásban, hogy ha a fater azt látta volna, az életben többet nem engedte volna, hogy beleüljek :DD
Aztán persze megtudtam, hogy inkább az autó gazdájának kell very endurable-nek lenni :-D

Ymmi 2009.11.28. 16:27:09

Csak most jelent meg?Eddig hol volt?Kb.kettő hónapja el ment.Szerény kezem mnkája is benne van ugyanis nálunk a gyomai Kner nyomdában készült a többi Maróti könyvvel.Anno gondoltam megemlítem valami blogposzton itt, aztán mégse de megtaláltátok.Az autók a szu.-bol éjszakába nyúlóan túlóráztunk.Itt készült még a "Berva és a panni";a"buszos könyv" is.Most pedig a magyar autocross története a '80as évektől (ez nem Maróti).Jó látni az ember munkájának a gyümölcsét.Csikós úrnak őszinte részvétem.

AtoszMester 2009.11.28. 16:28:24

5 kavicsért Én is megvenném. Persze minőségi papíron a képek is élvezhetőbbek.

Zsolti, Te írtál bele?

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.28. 16:29:41

Mikor egy olyan ember elmegy, aki rendesen megélte a múltat, olyan érzésem van, hogy a megint elveszett a múlt egy darabja.
Ha az életük olyan termékeny volt, hogy belefért, hogy élményeiket átadják nekünk, akkor az igazán nagy kincs.
Kár, hogy az öreg nem lapozgathatta a könyvet.

@immortalis:
Ismerek minden ilyen módszert, de ez sem használható a végtelenségig. Egy idő után megnyúlnak annyira, hogy nem jön vissza a hangja. Az ilyen döglött húrok mennek a bundozatlanra, jó bőgősen szólnak.

CSÖRR-CSI££ 2009.11.28. 16:34:29

@CSÖRR-CSI££:
A második utamon már kuplungot szereltem alatta esőben a Harmat és a Kada utca sarkán. A kocsiban benn a dobcucc, én a fellépéshez kinyalva -el lehet képzelni :).
Öt évig szivatott a dögje, mert Zsigára nem volt lóvém. Azóta tudom, mi az ambivalencia: a szívemhez nőtt, pedig gyűlöltem.

"...mert a Jenci Audija nem audiencia, kínos az ambivalencia"
(idézet: Pajor T.)

CSÖRR-CSI££ 2009.11.28. 16:51:47

@CSÖRR-CSI££:
A második utamon már a kuplungot szereltem alatta esőben a Harmat és a Kada utca kereszteződésében. A kocsiban benn a dobcucc meg a csaj, én meg a fellépéshez kinyalva fexem a dzsuvában, hogy visszaakasszam a kiugrott nyomórudat. Öt évig volt meg a dögje, és nagyon a szívemhez nőtt, pedig sokszor a pokolba kívántam.
Akkor tudtam meg, mi az ambivalencia :)

"...mert a Jenci Audija nem audiencia,
kínos az ambivalencia" (Pajor T.)

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.11.28. 17:02:17

@Mk412: Én is csak tartalékhúrnak használom általában a kifőzöttet, de még sosem volt húrszakadásom. :D

apamacko 2009.11.28. 17:06:31

Szent Péter biztos Skoda kulcsal várta Massányi urat!

Részvétem!

CSÖRR-CSI££ 2009.11.28. 17:07:08

BAKKER! Ezt az égést! :-( Hát honnan került elő az eltűnt kommentem?!
Most szintén haragszom valamire, amit szeretek -kár volt az ambivalenciát emlegetni!
...vagy tán -a fáraók átkához hasonlóan- engem a "Moszkvics-tulajok átka" sújt? :-D (Meggyaláztam az emlékét, pedig az említett eset csak csepp volt a tengerben)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.11.28. 17:22:11

@ Ubul1:

Én a helyedben 18:00 körül néznék rá, de ezt csak tippelni tudom:)

dhrbikes 2009.11.28. 17:26:12

Kedves Zsolt!

Részvétem após miatt.

Szerencsés vagy, hogy sikerült lejegyezni amiket mesélt, jó volt olvasni az ő történeteit is. Azt hiszem a könyv hiányában azért sokkal inkább büszke lehetett rád és az unokákra.

+1 szavazat, hogy írj könyvet!

Jó munkát!

ZasTempra 2009.11.28. 17:31:22

Megint sikerült egy órára lekötnie engem a Csikós Mesternek, megint gazdagodtam az Autótípusokkal, a Skodákkal, a Cezetás sztorit még egyszer is elolvastam... Minden tiszteletem az apósodnak, részvétem.
Na és ez a könyv is marha jó lehet, ha karácsonyra nem is de azért jövőre tudnék rá félretenni :) Üdv

pink75 2009.11.28. 18:33:12

Kedves Zsolt, a te könyvedet várom már. Apósod nyugodjon békében.

Mindenesetre adok pénzt a feleségemnek, hogy vegye meg karácsonyra a fiamnak :)
valamiből meg kell tanulnia olvasni is

dennisthemenace 2009.11.28. 18:48:28

@igazitrebitsch: A Lada elodje a Fiat 124 volt. A 128 a Zastava eredetje volt.
A kulonbseg a Lada es a Fiat 124 kozott? Eg es fold..
Lassuk; A Fiat motorja egy szelepnyomorudas ohv motor volt,tobbnyire Solex,ritkabban Weber karbival.Meretre a motor kisebb volt,mint a Ladae,teljesitmenyre ugyanaz.
A fekrendszer eloszor egykoros volt,igaz elol hatul tarcsafekkel.A fek uszonyerges volt,egy dugattyuval.A kormanyosszekotok vekonyabbak voltak,valszeg ezert volt konnyebb kormanyozni,mint a Ladat.A hatso lengescsillapitok a tekercsrugok kozott voltak,a kocsi hasmagassaga kb. 10 centivel alacsonyabb volt,ugy nezett ki a Lada melett,mintha ultetve lenne...
A lokharito "babai" kissebbek es szebbek voltak, kulso kilincse volt,szogletes nyomogombbal,mint az elso nagypolakokon.
A csomagter-es a motorhazteto peremezve volt,a hatso lampak alatti fenvisszaveron pedig a snassz "szgyelano v cccp" felirat helyett az allt,hogy "Cigala & Bertinetti".
A kilometerora alatti visszajelzok kisebbek (keskenyebbek) voltk, az olajnyomase "Press", a toltese "Ign" felirattal.Vizhomero helyett csak egy szogletes figyelmezteto lampa volt.
Ennyire emlekszem,nagyjabol.))

skorpantó 2009.11.28. 18:52:43

Részvétem az egész családnak!Ismét itt hagyott minket egy nagy EMBER.Jó,hogy belinkelted apósod írásait,ma ismét elolvastam őket és nagyon elszomorodtam,hogy nem lesz több..Valaha az általános iskolában a tesi tanárom Massányi Marót volt.Nem rokon véletlenül?

CSÖRR-CSI££ 2009.11.28. 19:41:20

@skorpantó:
Fiatal koromban volt egy csapat, akikkel sziklát mászni, barlangászni, meg csak úgy túrázgatni jártunk. Abban a csapatban pedig egy Massányi Kinga nevezetű lány volt. Netán ő?

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.11.28. 20:02:55

@igazitrebitsch: Több szempont is szerepet játszik abban, hogy akkor - és sajnos utólag is - a keleti autók lenézettek voltak a nyugatiakhoz képes. (még a szinte megmagyarázhatatlan Renault 12-Dacia vonatkozásban is). Egyrészt valóban a fejlesztés hiánya. Ez a nyolcvanas évekre vált krónikussá, tapinthatóvá. A 60-as években még nem volt teljesen elavult a kis köbcentis kétütemű motorral hajtott autók (lásd Ny-Németország), ily módon a Trabant sem, és a 601-es még karosszériában is hozta az újabb (bár talán 1964-re kicsit avítt) formatervet. Szintúgy a kocka-Wartburg 1966-ban (állítólag a Renault-tól rendelték a gépsorokat...???). (vagy a Škoda farmotoros elrendezéssel is akkoriban elég korszakalkotónak tűnt (az is volt, megalkotott egy (rövid) korszakot, amikor a farmotoros autók minimum 3-ad részben jelen voltak a forgalomban - Renault 8, Fiat 850...)
És a több évtized alatt a Trabanton is volt sok változás, de éppen így a Renault 4, Citroën Kacsa, vagy a VW bogár sem változott hű de sokat a hosszúra nyúlt gyártási ciklusa alatt (bevált recepten ne változtass!, amit korszerűsítettek a formaterven inkább megtörte és rondábbá tette azt).

A másik ellenérzés pedig a kitűnni vágyás miatt volt. Egy nyugati autó akkor viszonylag ritka volt, a sok Trabant és Škoda közül kitűnt egy-egy Simca vagy Vauxhall. Éppen ezért a mai fiatalok egy - sajnos csekély - részének ma a keleti autó a "menő", mert ez a ritka, a kirívó a mai nyugati tucatautók közül.

A harmadik pedig a "minőség". Nem a tervezésé, hanem sok esetben az előállításé (péntek délutáni gyártás...) Különösen igaz ez a Daciara, s ezért lehet az, hogy bár ez egy nyugati autó licence volt, mégis rosszabb hírű volt a többi keleti autónál is. Nem tudom, hogy nyugaton mi volt a helyzet, de mint hogyha rémlene, hogy éppen a 60-as években jöttek ott be olyan gyártási technológiák, amik kiküszöbölték az egyenetlen minőséget. Ugyanakkor megemlíthetjük a többi licenc-autó hírnevét: Lada (egy fokkal jobb mint a többi keleti), Polski Fiat (nagyjából olyan átlagos szinten mozgott) és a Zastava (már majdnem nyugati autó volt...). De a saját tervezésű autóiparnál is volt potenciál az újításra - bizonyítják a tanulmánymodellek - csak ez nagyobb részt apróbb részletváltoztatásokon teljesedett ki.

Bocsánat, hogy most egyszerre ilyen nagy betűhalmazt eresztettem a böllérre.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2009.11.28. 20:23:48

Apósodat isten nyugosztalja. Részvétem a családnak.

(Ja igen, ha mégis megírod a könyved, én is vennék egyet.)

Csikós Zsolt 2009.11.28. 21:19:34

@dhrbikes:

Nem lejegyeztem, ő írta. Nem javítottam többet a szövegben, mint egy olvasószerkesztő szokott a mi sajátjainkban. Nagy koponya volt az öreg.

Csikós Zsolt 2009.11.28. 21:22:29

@dennisthemenace:

Olvasd el a Seat 124 tesztet, asszem az a címe, hogy Majdnem Zsiguli. Abban minden benne van, hogy mi volt a különbség, és miért volt sokkal-sokkal finomabb kocsi a Fiat. Mert a Seat pontosan a Fiat 124-est gyártotta, a ruszkik egy kutyulványt kaptak/csináltak. És rontottak el rajta egy csomót, hogy terepképesebb legyen, mert az volt a fő szempont.

dennisthemenace 2009.11.28. 21:37:34

@Csikós Zsolt: En ezt nagyon jol tudom,mert raktam ossze egyet kettobol.(marmint 124-est).Rengeteget kajtattam alkatreszert,Pestre vonatoztam felujittani a vizpumpat,(valahol Soroksaron,asszem),hengerfejtomitesert a Jokai terre...Regi szep idok....

sámuel 2009.11.28. 21:47:10

Újraolvastam az öreg motortúráiról szóló írásait, és megint nagyon jó volt. Szóltam is már a Jézuska meghatalmazottjának, hogy mit látnék szívesen a fa alatt.

A kimoderált kommentek... Meghatottsággal vegyes tehetetlen dühvel olvastam, amit erről írtál...

És Zsolt. Tényleg írjál már könyvet.

deak.atti 2009.11.28. 22:20:04

Üdv!

A könyvön még elrágódom ... elég szűkös a karácsonyi vásárlási keret, nem biztos, hogy belefér, hogy megkaphassam ...

Massányi Úr nyugodjék békében!

Azok közé tartozom, akik az Általa megírt és Totalcar-on megjelent történeteket csillogó szemmel olvasták végig. A Skoda-"mánia" külön megfogott. Bár közel 20 éve, hogy Wartburgozom, de a 90-es évek közepe óta mindig volt egy 120-as Skoda is a családi flottában a Wartburg és apám Ladája mellett. Az utolsó "mohikánt" (egy GLS-t) pár hete adtam el. Mint egykori "márkatársnak", kívánom: legyen Neki könnyű a föld ... :o(

DA

deak.atti 2009.11.28. 22:47:57

@vadász2:

A Skoda és a Wartburg egyaránt sokat átvett a Renault-tól. Az MB 1000 egyértelműen a Renault R8 kissé megnagyobbított verziójának tekinthető. Akkoriban, 1960 után a farmotor-hátsókerékhajtás még egy abszolút versenyképes konstrukciónak számított.Lásd: Bogár, kisebb Fiat-ok, R8-R10, Simca 1000, meg még amit kihagytam. Ebbe a sorba állt be a Skoda. A Wartburg meg valóban a Renault gyártól vásárolt karosszériagyártó gépsort,ezt az 1966-os kiadású "Így gondozd a Wartburgodat" könyv (amelyet a gyár egyik mérnöke, H.Ihling írt) tényként említi "Az új Wartburg 1000" című záró fejezetben, amely a kocka Wartburgot mutatja be, és az 1965-ös könyv 1 fejezettel kibővített kiadása. Bár orrmotor-elsőkerékhajtású, ráadásul alvázas konstrukció, így szöges ellentétben áll a Renault akkori típusaival (leszámítva az R4-est és az R16-ost, amelyek szintén fronthajtásúak), én úgy gondolom, hogy egy gyártás-átszervezés során bezárt Renault-üzemből adhatták el a gépsort Eisenach-ba. Főleg, hogy akkor (1966) még javában gyártották az R8-R10 párost. Ki tudhatja ezt 45 év távlatából már ... ? Formailag amúgy a 353-as a DKW F102 (amiből később az Audi 60 lett) szögletesebbre rajzolt verziója. Az "egy lemezből álló tető, szélén végigfutó egyenes esőcsatornával" az egyértelműen Renault R8. De van benne egy kis BMW is, lásd a csomagtér tető és a motorháztető felső élein végigfutó ívet... szedegettek mindenfelől ötleteket, na.

DA

Jacopo Belbo 2009.11.28. 23:14:14

Kedves Zsolt! Ön roppant tehetséges. Sokadszorra ismét egy remek írás, az ember kedvet kap az Ön által ajánlott könyvhöz, elraktározza az agyában az információt és biztosan megveszi. Beég.

Írásait olvasni olyan élmény, mint jófajta pálinkát vagy nemes whiskyt szürcsölni egy napfényes, ámde már hűvös őszi délutánon a nagy diófa alatt: érett, sokatt látott, ízes, nemes. Írjon könyvet, én is azt kérem.

Beleolvastam az öregúr írásaiba ismét: szivszorító a tudat, hogy nem lesz több. Fogadja részvétem.

skorpantó 2009.11.28. 23:30:02

@CSÖRR-CSI££: Zsoltunk eddig még nem reagált.Várjunk türelemmel.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2009.11.28. 23:30:48

Újraolvastam az öregúr sztorijait, fantasztikus. Az ember legszívesebben venne egy robogót és nekiindulna a hágóknak :)
Valóban érik már egy Csikós-könyv, ahol az ő sztorijai is méltó helyet kapnának. És nyomtatásban még kimoderálandó kommentelők sincsenek :)

Csikós Zsolt 2009.11.29. 00:24:30

Mindenki, sajnálom, de egyhamar nem lesz könyv, nem is készül. Max egy fejezet egy egészen más témában, de ott szó sincs autóról.

Nincs rá idő. Az újságírás, pláne neten, pláne válságban egy elég szörnyű darálógép, nincs mellette alkalom semmiféle huncutságra. Heti 2 óra a garázsban, 8 a családdal - ennyi fér bele.

De a TC is épp elég jó szerintem, és legalább nem pazarolunk fákat. :-)

ps3peter 2009.11.29. 00:34:44

@Csikós Zsolt:
Olcsó kifogások. Te csak írjál könyvet, mi meg ültetünk fákat, és helyreáll a biológiai egyensúly :)

Csikós Zsolt 2009.11.29. 00:34:46

Meg egyébként is, írtam már könyvbe, a Totalcar-könyvben vagy három cikkem megjelent ezer évvel ezelőtt. :-))))

ps3peter 2009.11.29. 00:38:16

Kellett neked könyvet ajánlani, azt is megrendeltem ma. Meg még néhány csemegét. 8000 Ft csak a postaköltségem...

Dennis01 2009.11.29. 00:53:53

@Csikós Zsolt: Akkor viszont kerunk jo sok autoszerelos-szoszmotolos irast! :D

Winston Smith 2009.11.29. 07:26:27

CsZs, nem semmi promóciót nyomtál ehhez a könyvhöz ezzel a cikkel.

Az a baj, hogy hiszek neked, és megveszem ezt a könyvet - ha így nyomatod, akkor rossz nem lehet.

(Amúgy apósod kalandjairól szóló Cezeta-s írásánál nem sok jobb cikket olvastam a neten az elmúlt tizeniksz évben.)

Secnir 2009.11.29. 08:26:59

biztos jó a könyv
honnan lehet letölteni?

Kifordított kacagány 2009.11.29. 08:41:20

@Csikós Zsolt: ugyan, a bogár a fülbe került, ez a lényeg. az idő, az idő meg majd pereg és meghozza a gyümölcsét előbb utóbb, apránként.

Ubul1 2009.11.29. 09:32:52

@Csikós Zsolt:
na ott a pont, mert abból a 8 órából nem szabad engedni egy percet se, mert később az már nem jön vissza aztán a kölkök is csak idősebbek lesznek ugye, aztán akkor már ők nem fogják komálni a képedet maguk körül, pláne majd mikor beállítanak az első csajjal otthon. 2 óra meg hetente mindenkinek kell, hogy az összetorlódott marhaságokat helyrerakd.

Ubul1 2009.11.29. 09:47:38

@Csikós Zsolt:
A legmeglepőbb, hogy a 3 közül egyik se Alfa75, pedig az is van benne

ezek azok:
Fiat500
Fiat Multipla
Wartburg 353

@Secnir:
Minek akarnád letölteni mikor gyakorlatilag az összes fent van a TC-n kb ide 8 évig visszamenőleg. csak pár óra kutatómunka aztán nyomtatsz egyet magadnak otthon.

Csikós Zsolt 2009.11.29. 09:52:37

@ Ubul1:

Akkor még nem volt 75-ös Alfám, csak Giuliám. A legmeglepőbb, hogy állólámpás Merci nincs benne. De azt írtam, amit megrendeltek tőlem, semmi mást.

4.0v6 2009.11.29. 10:01:26

@Csikós Zsolt:

Szabadjon megjegyeznem, hogy a nyomtatott könyvet egészen más körülmények között olvassa az ember, nem felcserélhetőek.
Közülünk sokak készek lennének új szertartásként bevezetni szürkülö hétköznapjaink fevidítása érdekében könyve(id) olvasását.

Devil2 2009.11.29. 10:03:54

Megvan a diszkrét bája a fehér indexbúrákkal pimpelt bolgár Zsigának. :)

Csikós Zsolt 2009.11.29. 10:18:12

@Devil2:

Két dolgot keversz. A fehér burás pimpelés a kilencvenes évek végén indult divat. Az olasz autók viszont a hetvenes évek elejéig mind fehér első indexburákkal készültek, ott az volt a szabály. Fehér izzókkal.

A Zsigulik is fehér burákkal kezdtek készülni, de mivel a Zsiga célországaiban mindenütt kötelező volt a borostyánsárga, ezért pár évvel később áttértek. Még nálunk is voltak fehér indexes Zsigák - baromi kevés, és hamar átépítették őket.

csuf (törölt) 2009.11.29. 10:48:47

na, mi hiányzik a "Zsiguli hiteles helyszínen, Bulgáriában" című képről? ami minden autóról hiányzik(/zott) bulgáriában....:-)

yeti 2009.11.29. 11:30:48

@csuf: Jó szemed van.Tényleg hiányzik:D

Cooper911 2009.11.29. 12:42:58

Bakker ezek a képaláirások :D

dennisthemenace 2009.11.29. 12:50:06

@csuf: Egyszer olvastam egy riportot az Auto-Motorban;egy Tosev nevu magasrangu rendortisztet interjuvoltak meg Szofiaban,o mondta el neki "derus mosollyal",hogy;"vannak akik belyeget gyujtenek,vannak akik ablaktorlot",ezert azok a kocsiban lapulnak,majd ha esik,felteszik oket. Romaniaban is igy volt..

csuf (törölt) 2009.11.29. 15:24:17

@dennisthemenace: nekem ugyan nem volt alkalmam személyesen látni (vagy csak nem emlékszem rá mert már régen volt) de az idegenvezetőnk mondta, hogy ha elered az eső akkor pár percre megáll az élet amíg a kesztyűtartóból a helyükre kerülnek az ablaktörlők. az eső elállása már nem gyakorol ilyen drámai hatást a közlekedésre. de ha legközelebb megáll a koma akkor a nagy becsben tartott alkatrész újságpapírba csomagolva megy vissza a helyére. arra viszont emlékszem, hogy akik nem az egész kart hanem inkább csak a lapátot tartották dugva, még csicsázták is a kar végét. művirágokkal meg mindenféle szir-szarral. még az a bizonyos virág formájú wc illatosító is sok autón volt.

2009.11.29. 16:44:50

A kilencedik képen levő kis sárga autó nemrég került ide :) Aranyos, most, hogy egyben látom, nagyon jól néz ki.

A színes Moszkvics gyári fotón a könnyem potyog. Még mertek színeket használni! Ma már csak három szín közül lehet választani, szürke, fekete, fehér...

dennisthemenace 2009.11.29. 19:23:51

@Matiz: En annak idejen az almazold SR-be szerettem bele..(SR=Sowiet Rallye;mattfekete lokharitok,hatso kodlampa,sportos disztarcsa..)

karlov 2009.11.29. 21:12:42

Nekünk érzelmileg van kötődés ezekhez az autókhoz a szüleimnek volt sárga (nagyon sárga) Trabantjuk ,hát nem volt túl nagy élmény ,mai szemmel de a mai napig szívesen gondolok rá.
Ma vitatkozunk,meg tudományosan beszélünk róla,hogy kicsi a régi autó és miért kell nagyobbat venni,hát régen elfértünk a Trabantban is.

Krisz_ 2009.11.29. 22:34:44

Csík, a cikkeid révén egész megismerhettük a családodat. Nagyon szuper volt pl. az öregnek a gőzgépe, és az ezzel kapcsolatos cikk is. Isten nyugosztalja őt! Neked, a srácoknak, de elsősorban Katinak: részvétem!

Krisztián

Ganger 2009.11.30. 02:55:59

Érdekes, hogy az autót szerető ember életében feltűnnek és aztán eltűnnek az ilyen markáns személyiségek, és milyen mély nyomot tudnak hagyni.
Mondanám a saját példámat is, engem is egy közeli családtagom oltott be az autók iránti imádattal, és a technika csodáinak bűvöletével, aki fájdalmasan korán itthagyta ezt az árnyékvilágot, és mondanám azt az Öreget is, akivel egyszer véletlenül futottam össze, adtam neki kölcsön 4 kereket vizsgára, aztán több éven át tartottuk a kapcsolatot, mesélt sok sztorit, telefonon képesek voltunk órákat beszélni. Aztán egyszer csak eltűnt, és egy évre rá derült ki, hogy eltávozott, ő is túl korán! Nagyon hiányoznak az ilyen emberek manapság, kevesen vannak, és nagyon fontosak mert valamilyen ideált is - talán munkamorált és alázatot képviselnek.

tekniq (törölt) 2009.11.30. 08:29:55

@vadász2: "Éppen ezért a mai fiatalok egy - sajnos csekély - részének ma a keleti autó a "menő", mert ez a ritka, a kirívó a mai nyugati tucatautók közül."

Miert, a keleti, silany minosegu tucatautok mitol menobbek szerinted?

Kifordított kacagány 2009.11.30. 09:01:10

@tekniq: attól, hogy lassan hírmondónak sem marad belőlük. a kitűnni vágyás nem csak a csúcsminőség és prémiumkategória kiváltsága. nézz végig egy csapat tinin, amint a diszkó felé igyekeznek. annyi bóvlit ritkán látsz egy helyen, amit olyankor magukra aggatnak. a nagymama sálja, meg már 20 éve is menő volt, ha valamelyik el tudta lopni a naftalinból.

2009.11.30. 09:30:38

Lehet, hogy egy szentimentális pöcs vagyok, de be kellett zárnom az iroda ajtaját belülről, nehogy egy tapintatlan kolléga rámnyisson és megkérdezze, mi a francért folyik a könnyem.

Nem sírok, csak folyik a könny a szememből, mert eszembe jutott a nagyapám.

Tudod Csikk, nehezen képzelem rólad, hogy képes lennél az apósod emlékét felhasználni egy marketingcikkhez. Ha meg véletlenül mégis így lenne, megver majd a Jóisten...de nem, ezt nem tudom elképzelni. Muszáj még valóban jó embereknek is élni ebben az áldott-átkozott országban.

B

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.11.30. 10:35:23

@Csikós Zsolt: A halálos ágyadon sajnálni fogod.
Biztos én vagyok maradi, de nekem a könyv még mindig maradandóbbnak tünik, mint a bitek és bájtok.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.12.01. 10:49:44

@Balchee74: Vagy én nem értem, amit mondasz, vagy te nem érted miről szólt ez a poszt. Őszintén remélem, hogy én vagyok gyenge felfogóképeségű, és nem te látsz bele a dolgokba olyasmit, amit feltételezni is minősíthetetlen.
Az öreg írt pár olyan posztot/cikket, amit talán kivétel nélkül mindenki élvezett. Megjelent nyomtatásban -mert a szerző/szerkesztő is űgy gondolta, minőségi írások, hangulattal, zamattal. Ha ennek bárki örül, hogy megjelenik családtag, ismerős, barát írása nyomtatva, az a legtermészetesebb, hogy az ismerősök, barátok között ennek hírét viszi. Ez nem marketing. Csikósnak meg nem hiszem, hogy egy fillér haszna is származik a könyv sikeres értékesítéséből.
Szóval, tényleg remélem, hogy én értettelek félre.

w126sd 2009.12.01. 12:25:01

Fogadd részvétünk,említetted hogy baj van,sajnálom mégegyszer.
Herczegh család

Tsabi 2009.12.02. 09:53:57

Reszvetem. Kar, hogy az online konyvesboltok magukat teszik vasfuggony moge a kulfoldi megrendelesek kizarasaval

clubman 2009.12.05. 22:44:37

@dennisthemenace: '80-ban kétszer is voltam Kievben a Renault 4-esemmel (850 ccm). ott sem volt az autókon száraz időben ablaktörlő. :-))

TH 2009.12.27. 01:50:08

Jelentem, megvettem a könyvet ajándékba, gyönyörű és igényes, és igen izgalmas olvasmány - kicsit sok sajtóhubát találtam már az első oldalakon sajnos, de egyelőre megbocsátható mennyiségben. :) ahogy nézem, bőven megérte az árát...
süti beállítások módosítása