Könyvet vettem. Elég ritkát

  2008. március 04. - Csikós Zsolt Címkék: könyv mercedes mátra totalcar flotta citroen 1939 autótípusok raba 540k

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


A múltkor felbukkant a vatera.hu-n egy Autótípusok. Aki kicsit is jártas az autós könyvek vidékén, tudhassa, hogy az Autótípusok egy hat, hézagos évfolyamot megélt, tudományos-ismeretterjesztő autós könyvsorozat, aminek a második felében afféle autókatalógus volt, sok-sok adattal. Egy időben minden bimbózó autóbuzi-csemete e könyvek által vált igazi, közveszélyes, monomániás, forró seggű gépőrültté. Én is.


A Liener György-féle Autótípusok első kötete 1958-ban jelent meg, puha borítóval, 7100 nyomott példányban. Akkor, amikor Magyarországon közel s távol senki nem írt személyautókról. Képzelhetik, mennyit forgatták ezeket a könyveket az elmúlt öven évben, nem valami sok maradt belőlük. Nekem van egy. Eléggé saláta állapotban vettem 12 ezer forintért még vagy nyolc évvel ezelőtt. Kultikus tárgy, ma jobb helyeken a kétszeresét is megéri. És megvan az 1961-es, az 1964-es, az 1967-es, az 1971-es és az utolsó, 1976-os, remélem jól emlékszem az évszámokra, most nincsenek előttem. De azok közel sem olyan ritkák.

Egyszer, egy autóőrült barátomnál azonban találtam a polcon valamit, ami messze lefőzte kicsiny kollekcióm felett érzett büszkeségemet. Fénymásolat volt csupán, az is már egy másik fénymásolatról készült, de történelem előtti időkbe kalauzolt. Autótípusok, 1939-ből, szerkesztette Déván István. Csak hörögni tudtam. Soha nem láttam azóta se olyan könyvet, még fénymásolatban sem. Ez évekkel ezelőtt történt. A Vaterán meg egyszerre ott termett. Csak le kellett ütni. Utolsó pillantban rátettem valami csillagászati összeget, szerencsére nem ment el hat számjegybe a licit (bőven nem), mert annyit elő sem tudtam volna hirtelen teremteni. Most meg az enyém. Jobban féltem hazavinni, mint ha egy vastag köteg húszezres lett volna nálam. Hiszen az pótolható, ez meg nem.


Érdekes dolgok vannak ám egy ilyen könyvben. Ne feledjük, a háború előtt járunk, a konjunktúra évei ezek, Budapesten gombamód szaporodnak az új házak, fél Zugló ekkor épül. Virágzik az autókereskedelem, minden jelentős márka kapható. Már a borító is egy szép lol, hiszen ferdén ráragasztott, hatásvadász matrica hirdeti, hogy benne vannak már az 1940-es árak is. Tehát elég friss kiadványhoz jutottam.


Aztán ott az előszó, amelyben Déván István sokat szabódik a majdan az olvasók által felfedezendő hibák miatt. Egyben kiderül, hogy az én könyvem már a második, bővített kiadás: előtte egyszer 2500, itt még 2000 példányban nyomták ki. Ezek szerint ebből se nagyon nyomtak 7000-nél többet. A borítón lévő Csonka Gépgyár címe is érdekes: Horthy Miklós-út (így, kötőjellel) 31.

Lapozzunk bele. Már ez elején lévő árlistákból megtudjuk, hogy a Fiat akkoriban közel sem volt olcsó autó, egy 1500-as modell többe került, mint a 170-es Mercedes, közel annyiba, mint egy V8-as Ford. Döbbenet.



Szintén ezen a részen felbukkan Bárdi József neve is, Lancia-importőrként. Ő bizony az a Bárdi, aki Bárdi Viktor nagyapja volt. Tudják, van ma az a nagy alkatrészforgalmazó cég, olyasféle, mint a Láng, a UNIX-Trade, a Birner, a Start Autó. Hát a Bárdié az egyik olyan.


A könyv nyomtatása is szokatlan a mai szemnek, jobban mondva a tapintásnak. Ólomszedésről van szó, fényes, vastag papírlapok ezek, az oldalakon átütnek a túloldali betűk, emiatt szinte dombornyomottnak érezni a lapokat, ahogy forgatjuk őket.

És aztán jön a csodás autós-, motoros-, teherkocsi-katalógusos rész. Citroen Traction Avant-nal, 540 K Mercedesszel.



Meg aztán Mátra 100-assal, Rába-teherautóval. Százával hevernek a lapokon az elfeledett járművek, olyanok is, amikből hat évvel később hírmondó sem maradt. Itt még prospektusúj-csodák mind. A nyelvezet helyenként vicces, az alaposság nem ismer határokat. Membran-pumpa (üzemanyag-szivattyú), szerelékfal (műszerfal), alvázkenés (hát ilyen már rég nincs), hydraulikus fék, pneuméret (gumiméret), hátsó ülés belvilága (talán ez az, amit manapság fejtérnek mondunk) podgyásztartó... Viszont feltüntetik a dugattyúgyűrűk számát és rendeltetését, az áramvonal fokát (Cw-érték híján), a téli és nyári olaj fajtáját, a gyújtógyertya típusát. Csodálatos.


A hirdetések még jobbak. A Dénes és Friedmann R.-T. (sic!) alkatrész- és szerszámkereskedő ajánlata önmagában egy vécézésnyi olvasmány.


Az AEG kompresszor ma is kéne, és még létezett az az Uhri karosszériás cég, ami a háború után jószerivel csak buszfelépítményeket gyártott, aztán az ötvenes években nyomtalanul elolvadt.


És megtudhatjuk azt is, hogy a Suzuki európai sikere előtt hat évtizeddel egy Ignis márkájú termékkel már a világot is sikerült meghódítanunk, igaz, az még nem autó volt, csak gyújtógyertya.


A Tibi csokireklám pedig kész, attól végem volt.


Ja, és figyeljék, Verne Gyula mintájára akkor még a német elektromos konzorciumot is Bosch Róbert Kft-nek hívták. Mennyivel emberibb, mint a Robert Bosch GmbH.


A magam szerény módszereivel próbáltam alkalomhoz illő eszközzel megjelenni az átvételnél. Hűséges Honda CB350 Four-om volt a jármű, talán nem a legszokványosabb látvány Budapesten, egy hideg februári estén. Mutattam is a hölgynek, akitől átvettem a kapualjban, hogy ha nem is 69, de legalább 36 éves motorral jöttem. Ez a motor harminchat éves? - pillantott rá röviden, majd kezet ráztunk és becsukta a kaput. Látják, ezért tudtam megvenni a könyvet - a hozzáértő kézből, valamilyen veteránosokkal megtömött helyen esélyem se lett volna rá.


A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr13356899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.03.04. 14:09:25

Déván István (Pozsony, 1890. nov. 4. – Kempten, NSZK, 1977. máj. 21.): atléta, újságíró. 1910-től a Magyar Atlétikai Club (MAC) atlétája, síelője, bobversenyzője, 1920-tól a Budapesti Korcsolyázó Egylet gyorskorcsolyázója, a MAC autó- és motorkerékpárversenyzője. 1912-ben a stockholmi nyári, 1924-ben az 1., chamonix-i téliolimpia résztvevője. 1912-től 1915-ig atlétikában háromszoros egyéni, 1919- ben kétszeres váltó, 1919-ben egyszeres csapatbajnok. 1922-ben síelésben összetett m. bajnok, s szintén 1922-ben gyorskorcsolyában is m. bajnok. 1912-től 1914-ig atlétikában, 1922-től 1924-ig síelésben m. válogatott. 1908-tól 1944-ig újságíró. 1912-től 1914-ig a Pesti Hírlap tudósítója, 1920-tól 1925-ig a Nemzeti Újság autórovatának vezetője. 1925-től 1931-ig az Automobil-Motorsport tulajdonos-főszerk.-je, 1933-34-ben az Automobil und Motorrad Weltalmanach szerkesztője, 1934-től az A Nép és az Esti Újság munkatársa. 1944-től 1977- ig Németországban élt. – M. Sí. Ugrás, futás, tréning és versenyzés (Bp., 1919); A modern atlétika (Bp., 1922); A modern sísport (Bp., 1923; németül Bp., 1924); Automobil Almanach (Bp., 1925); A síelés abc-je (Bp., 1931, 2. kiad. Bp., 1940; angolul Bp. 1936); A sízés technikája síkon, lejtőn, meredeken. Az új sí abc (Bp., 1936); A magyar szocialista állam sportja (Bp., 1938); Standard-Abfahrten in Europa (München, 1938); Sport. Kérdezz! Felelek! (1-2., Bp., 1940-41).
---
hogy a szerzőt is ismerjük és méltassuk.

rognork 2008.03.04. 14:09:56

húbazmeg, gratulálok...

risso 2008.03.04. 14:12:25

nem lehetne további lapokat feltenni ebből a könyvből a netre? előre is kösz

Lowtyo 2008.03.04. 14:19:06

Dr Zerge agyvérzést kap, ha beleolvas a kimásolt oldalakba.

Kicsit féltem a cím láttám, hogy Anna talált egy Volvós könyvet. :)
A könyv szép, a motorod szép, a post nagyon jó.

Köszi.

szodaereje 2008.03.04. 14:19:24

Ez egy különösen érdekes tétel, pláne az én hiányos ismereteim mellett:

A magyar szocialista állam sportja (Bp., 1938)

yenoee 2008.03.04. 14:27:01

Ó istenem... Én vagyok Tibi. :)
(Netibízzz...AZZEG!!!)
:)))
Hatalmas vétel, igazán gratulálok!

Lajaa 2008.03.04. 14:33:32

EZ JÓ!!!, NAGYON JÓ!!!
GRATULÁLOK A POSTHOZ, DE LEGINKÁBB A KÖNYVHÖZ!!!

apamacko 2008.03.04. 14:42:58

Vazzzze !

GRATULA !

Nekem már a Liener is csak fénymásolatban lett meg közel
húsz éve :-)

Tommi 2008.03.04. 14:43:51

Ezt én is elfogadnám!
Mit elfogadnám... KÉNE!!!

Leonello 2008.03.04. 14:45:15

Húúúú!!
Kéne!
Nagyon is!
A könyv,az autók és egy kicsit
/kicsit?/
Az az autós világ is!
/bár,a súly/lóerő arányon kívűl
már éves adót is láttam/
Ha már Verne szóba került,nekem
ez olyan élmény volt, mint a regényei hajdanán..
Levegő bennmarad + egyéb
egészségtelen fiziológiai jelenségek.
Talán,mégis be kéne tiltani..ez
már kábítószer.:-)

TC_Jr 2008.03.04. 14:50:19

Ez egyszerűen odab@sz! Granulálok!!!

Horseshoe 2008.03.04. 14:50:40

Nagyony király a cucc, valami ilyesmi nekem is van a padláson csak abba motorok vannak. Egyébként nem tudom tudtátok e, a korabeli gyertyák szerelhetőek voltak. Anno a P-5 ösömet Bakony speciállal kaptam :) az is ilyen volt.

baranyp 2008.03.04. 14:51:00

Bírom ezeket a régi kiadványokat,úgy említik a járműveket,mint egy ékszert.
Az én erekjém a Motorral a föld körül című könyv(1937-ből),a szerző Sulkovsky Zoltán kiadásában és a második oldalon az aláírásával.Gyönyörű állapotban vettem évekkel ezelőtt a szigetszentmiklósi veterán börzén 1500 Ft-ért.Akkor még nem tudtam mihez is jutottam,csak gondoltam érdekes olvasmány lesz.

Horseshoe 2008.03.04. 14:54:37

HOGYAN TOVÁBB ? - WARTBURG TOURIST...Bár ez nem olyan régi de ott van nagyon :))

Csikós Zsolt 2008.03.04. 15:05:20

scheerti:
A könyveimből, vagy a motorokból? A könyvből, Hondából nem, a Kawából igen, az szerelőnél is van.

fury:
Sajnos csak az 1958-as ér sokat, az puha borítós (tehát elfogyott mind), ráadásul kevés példányban nyomták. A többi ilyen 2500-5000-et ér.

szodaereje:
Akkor asszem leállt a BMW-import.

triumphator, risso:
Sajna napi 15 perc szabadidőm van, tényleg. Azt inkább a gyerekekkel, mint reprózással... Egyébként is kábé két tonna képem és egyéb cuccom vár repróra. Majd a sírban talán.

baranyp:
Baromi olcsó volt a Sulkowsky. Nekem még olcsón lett öt éve nyolcezerért, utána árverésen többért is adták. Olvasd el, a Sulkowsky baromi jól írt. Ellentétben például az agyonrajondott Zikmund-Hanselka könyvekkel, ahol a fordító bicskája beletört az olvasmányosságba. Pedig azokért kár.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.04. 15:08:51

Zsolt, a Hondából. Egy hamburgi barátomnak van egy, és folyamatosan olajgondjai vannak vele. Szépen ereszti valahol. A Kawán nem csodálkozom, japán motor, angolos feelinggel, szocialista minőségben.

mbw108 2008.03.04. 15:09:18

Szép lelet, igazi kincs...
A Liener-sor helyesen:58-61-64-69-71-77. Ezek közül a két utóbbi a leggyakoribb, az első, 58 -as a ritka, viszonylag drága játék.

Norbe 2008.03.04. 15:19:08

A 71-es Liener van nekem is. Drága keresztapám hagyjta rám :( Azt hiszem ideje lenne kiolvasni :)

dr.benz 2008.03.04. 15:22:06

Gratula a könyvhöz!

Kicsit lemaradtam, mi van Orosz
dokival?

Csikós Zsolt 2008.03.04. 15:34:47

dr. benz:
mi is lemaradtunk orosz dokiról...

baranyp 2008.03.04. 15:40:53

Elolvastam,azóta féltve őrzöm.

karlmann 2008.03.04. 15:47:04

Gratulálok ez maga a színarany. Óriási szerencse.
Az utolsó kiadvány: Liener György Autótípusok 1977-es évjáratú.
Az az 540K brutális.

gromek7 2008.03.04. 16:01:39

Hallucinálok.. éreztem a régi papír illatát

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2008.03.04. 16:16:48

Full irigység: sajnos még a liener-féle sor 58-asa sincs meg (a többit azért szép sorban összegerebjéztem :-D), nemhogy egy ilyen kics! Kalaplenget!

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.03.04. 16:21:21

Ezennel kijelenthetjük,hogy Csikós Zsolt ezzel a gyűjteményével sikeres ember! :)

DRAKULA...izé GRATULA!

tomnemtom 2008.03.04. 16:25:33

wow !
azannya !
valamint mily érdekes látni, hogy akkoriban még működött a világ, ért valamit a szakértelem és az ezzel kivívott név, voltak csodás vasak, igényesség, feeling, kétszínű bőrcipő, betyárbecsület, nyelvi kín-tornák, estébé...
ja, meg sor nyolc. üt. 27liter hűtőfolyadék kézi előgyújtásszabályzással. a "sofőr" még szakmányban nyomta.

ALF 2008.03.04. 16:25:44

Nagyon jó, hogy sebességkorlátot emeltek, viszont az ilyen csuprokat mikor büntetik meg? -> www.autoteszt.eu/?p=178

Az autozz! blogon is csomó parasztról készült kép, amint szabálytalanul parkol, ez ellen is tenni kéne valamit, nemde?

Dédunoka 2008.03.04. 16:31:29

A Dédapám hirdetett az ilyesmi kiadványokban. "Komplett autótól az utolsó csavarig Szedonyánál". Még van egy-két ereklyém. Fantasztikus időutazás, gratulálok a szerzeményhez!!!

baranyp 2008.03.04. 16:35:32

Átnéztem a könyvtáram,találtam még Liener autótípusok '71,'77,Surányi Endre Az autó '60-ból,Ternai Zoltán A motorkerékpár '65-ből,és egy 250-es csepel kézikönyve 1950-ből melynek érdekessége hogy ez az első 250-es,az ikerdugattyús(!) kivitelé,amiből 500 db-ot gyártottak.Itt olvastam:www.marotimotor.hu/content/content_51.html

Gaben 2008.03.04. 16:39:34

Nekem a Lienerből a '71 és a '77 van meg. Kb két éve vettem egy online antikváriumban, elfogadható áron. A kettő volt 10e körül.

kkn 2008.03.04. 16:47:58

A nagybátyámnak van egy-két Lienerje.
Nekem is Surányi: Az autó - Gépkocsi vizsgaismeretek-je van meg, a második kiadás '63-ból. Sajnos természeténél fogva ebben nincsen típusismertető.
Meg Ternai: A motorkerékpár (Motorkerékpár vizsgaismeretek) 3. kiadása '61-ből.
Ebbe azért raktak típusismertetőt.
kepfeltoltes.hu/080304/Ternai_k_nyvb_l_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

ommm 2008.03.04. 16:52:31

"Ellentétben például az agyonrajondott Zikmund-Hanzelka könyvekkel, ahol a fordító bicskája beletört az olvasmányosságba. Pedig azokért kár."


pedig valami eszement jó olvasni. eredetiben. :))

Csikós Zsolt 2008.03.04. 17:10:07

Gaben:
nézd a vaterát, most is van fönt 64-es Liener, és ott néha 2500-3000-ért is meg lehet venni ezeket.

ommm:
hiszen tőled tudom, hogy eredetiben jó, én csak magyarul próbáltam, és háborogtam a találkozón, MlxL?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.04. 17:21:51

Bazz, én most feszítettem fel a szekrényt és találtam egy 1963-as Motorok c. könyvet (Szathmáry) meg egy 1968-as Ismerkedés a motorkerékpárokkal c. könyvet. Nem olyan érdekes mint ez, de mindkettőt jó móka olvasni, rájöhet az ember, hogy volt élet a PDTDI elött is...

Psziho 2008.03.04. 17:31:45

Scherti!

'A Kawán nem csodálkozom, japán motor, angolos feelinggel, szocialista minőségben."

A kawára vonatkozó kijelentésed felháborító!
A z sorozat a hetvenes években mérföldekkel jobb konstrukció volt mint a honda cb sorozata.Sokkal filigránabb építésűek voltak,és kinyírhatatlanok.
4 darab z-650-est nyúztunk a pannónia-ringen 2001-ben 8-10000-es fordulaton,35 fokban 30 éves korukban,és a gépek hibátlanul tűrték.

Szocialista minőségben!:(

csiky944 2008.03.04. 17:34:47

van vahol egy ezeréves,tán 30-as évekbeli műszaki könyvem,kicsit hiányos és szakadt,de így van vagy 300 oldal,meg kell keresnem

Csikós Zsolt 2008.03.04. 17:38:28

Psziho:
és nem is tudod, hogy az enyimé egy ikerhengeres Z750 Twin, 1976-ból... Elég ritka cucc, hiszen a java része négyhengeres volt, de az teljesen másfajta motor. Három szezon óta egy köhintés nem sok, annyi se, pedig Ausztriát is megjártuk kétszer, meg egy rakás túra, városban tépés, úgy használom, mint egy szalonúj motort. Csak az indexrelé döglött be állandóan, persze mert autósboltból vlt. Most motoros van benne, már az se haldoklik.

ommm 2008.03.04. 18:01:34

Csik: mintha a pálinkaködön keresztül fel-felsejlene az arcod, ahogy Hegével bizonygatjuk neked, hogy már pedig az eredeti jó :)
tényleg élvezetes, lebilincselő, igazi jó könyv, amely mellett már alig várod, hogy elcsendesedjen a ház és nyugodtan olvashass :)

Kalti · http://kalti.blog.hu 2008.03.04. 18:09:48

Régebben nem értettem fater miért ajnározza annyira azt a szürke autóskönyvet...AZtán az utóbbi 4-5 évben, amikor kiteljesedett az autóbuzériám, megértettem hogy ez a77-es könyv tényleg érték...

VAn még egy FArkas LÁszló: Melyik autót válasszam könyvünk is, 89-ből...Ezt kcisit mindigjobban szerettem, nem tudom miért, talán mert rengeteg kép van bennem és ezk némileg közelebbiek, mint a 77-es Leinerben.

Mondanom sem kell, mindkettő könyv.salata formátumban van a fiókomban :)

tiborkaba 2008.03.04. 18:14:40

Gratulálok a könyvhöz! Lottózásra nem gondoltál? Mázlista :))

A Liener könyvek teljes sorozata nekem is megvan, az 58-as is. (Némelyik több példányban is) Megvan még a Rózsa György féle Motorkerékpár típusok is. az sem gyenge kiadvány.

Csodásak ezek a régi kiadványok.

Még 1x gratula!

Ja, és a Zikmund-Hanzelka összes is megvan, nekem tetszett, csak felül kel emelkedni a korszellemen.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.04. 18:27:17

Psziho,

elnézést, nem akartam megsérteni a Kawásokat,csak amivel eddig találkoztam az általában mind kehes volt. Igen, ismerem "a Z volt akkoriban a leggyorsabb" történetet..

szomszédok 2008.03.04. 19:50:30

besz*rás mekkora királyság!
Nemrég sikerült a 61. és 64.-es Lienert megszereznem a gyűjteménybe, már csak az első hiányzik.

Azért az árárakiváncsi lennék!

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.03.04. 20:10:15

azért az elég jópofa, hogy az 540 K Spezialroadster 35.000 Pengő volt

miközben 200 Pengő fix-szel már könnyen vicceltél (:

feketenap 2008.03.04. 20:12:00

Aztamindenit!!
Először is gratula a könyvhöz! Joggal lehetsz rá büszke. Nekem volt egy Csepel 125/D könyvem valaha, azt adtam el 5 rugóért. Mára rájöttem, mekkora barom voltam.

Olvastátok a merga hűtővíz feltöltési mennyiségét? 26 liter vazze!! olajfogyasztása: 3 deka/100km.

Egyszerűen felemelő érzés egy ilyen könyvet olvasni, még így ldc-ről is.

tiborkaba 2008.03.04. 20:19:19

"Fékdobátmérő: speciál hűtött óriási fékpofák."

Beszarás. Ilyet azért mostanság nem olvasni.

Maximum a Bentley lóereje, ami "pont elég"

RedRiot 2008.03.04. 20:20:19

Gratula a könyvhöz! Minden nap szkennel be 10 oldalt, és tedd fel ide a blogra! :)))

hege 2008.03.04. 20:21:35

óóó...ez szép volt! Gratulálok!

kipketer 2008.03.04. 20:23:52

Régi szép idők. 500 nyálas marketing-oldalra jut egy normális leírás.
Gratula a könyvhöz!

VG 2008.03.04. 20:24:55

Lienerből nekem is csak a 64-es van meg. Nálam a főhelyen a következő mű áll:
Pekingtől-Párisig Automobilon
Borghese herczeg útja. 1908-as kiadás.

RedRiot 2008.03.04. 20:31:24

Most nézem: az autók képe felett, középen a sebváltó kapcsolási sémája is fel van skiccelve! :) Na, ilyen már nincs a mai katalógusokban... Déván úr valóban alapos munkát végzett.

Gergő 2008.03.04. 20:32:34

Találtam egy hibát!

A citrom leírásánál.
"Szelepvezérlés: felülvezérelt (OHV)"

Namost. A motor lehet felül, vagy alulvezérelt. Az alulvezérelt, FELÜLSZELEPELT (azaz, nem oldaltszelepelt) motor, az OHV. (OverHeadValve)
Az alulvezérelt, oldaltszelepelt, az SV (SideValve)

Meg a későbbiekben ugye az OHC (OverHeadChamshaft) és a DOHC (DoubleOverHeadChamsaft)

Köszönöm. Egyébként szép, érdekes könyv lehet :))

Jack 2008.03.04. 21:03:51

Ez a könyv gyönyörű! Könny szökött a szemembe a képek láttán!
Mit nem adnék, ha egyszer átlapozhatnám...

Gratulálok hozzá! :)

én 2008.03.04. 21:05:39

Már '39-ben is tudtak sorkizárt szöveget írni... pl itt a Totalcar-on meg elfelejtették.
Szebb lenne az összes cikk.

Tamás 2008.03.04. 21:06:23

Kedves Zsolt!
Van két hasonló nyelvezetű csemegém a témakörben, az egyik egy 1929-es KRESZ-könyv, ami még úgy kezdődik, hogy Balra tarts!, és benne van, hogy ökörvonták találkozásánál a kocsisoknak ostort pattogtatni tilos! :_) A másik pedig Fáncsi: Szakszerű ügyeskedések az automobil körül, 1935. Innen megtudhatjuk, hogy a sebességváltószekrényt nem érdemes használt motorolajjal vagy disznózsírral feltölteni, ha STOP-ot végzünk, könnyen gummidefektus lehet a vége, valamint a karosszériát erős, de nem brutális vízsugárral érdemes tisztítani, majd szarvasbőrrel szikkasztani.

Ha érdekel, egy vérszerződés aláírása után kölcsönadom őket. :_)

Tamás

DTams 2008.03.04. 21:12:13

Hééé! ;) Az Uhry Imre (később Uhri Imre) Karosszériagyár nem tűnt el! Egyesítették a székesfehérvári repülőgépgyárral, mert repülőkre már nem volt szükség a WW2 után. És később egy egész nagy cég lett belőle valami Ikarus Karosszéria- és Járműgyár néven. A '80-as években az Ikarus volt a világ második legnagyobb autóbuszgyára. Egyedül több csuklós autóbuszt készített azokban az időkben, mint a világ összes többi gyára együttvéve.

Csikós Zsolt 2008.03.04. 21:13:18

én:
tudnánk mi sorkizártat, de ami működne az exloreren, az szétesne a firefoxon, ami menne a firefoxon, az áttördelődne mozillán, és még bele se kavartam a linuxos és a macintoshos világot. legfeljebb pdf-ben menne, orosz doki egyszer be is szerkesztette itt a belsőségen az espada cikket pdf-fé. máshogy sajna nem megy, az internet korlátai, hát izé.

Internetet nem tudunk csinálni, csak bele újságot (valamennyire).

üdv,
Csik

Psziho 2008.03.04. 21:20:05

Scheerti!

Nem vagyok kawás,és nem vagyok semmilyenes sem.Motorszerelő vagyok és fedühít ha valaki ostoba frázisokat pufogtat.

'Igen, ismerem "a Z volt akkoriban a leggyorsabb" történetet.. "

-hüha!Mi vagy te KÖZHELYGYÜJTEMÉNY?

Tudod az egymondatos aranyköpések még senkit sem tettek hozzáértővé,ámbár a laikusok előtt roppant jól lehet velük sziporkázni!

Gondolom neked ez is elég!

én 2008.03.04. 21:23:28

Köszi a választ! Ezeket nem is tudtam, csak érdekesnek találtam, hogy mindenhol így írják a cikkeket...

szodaereje 2008.03.04. 21:41:15

Skacok, nem a gonoszkodás végett, de ha utánanéztek a szóban forgó "árverési tétel" "leütési árának" a mi jó öreg gugli barátunk segedelmével, akkor majd egy kicsit kevésbé fogtok irigykedni.
Akik ennyire rajonganak a témáért, tényleg tudom ajánlani a Közlekedési Múzejom könyvtárát. Kölcsönözni átlag halandó onnan nem tud, de a választék bőséges és fénymásoltatni, de ingyér reprózni is lehet.

Ami ott nálam verte a lécet, az egy 1938-as, de német hasonló katalógus.
Na ott aztán tényleg elszabadult a pokol, mert ugyan a BMW gépkocsikról valahogy ott is csak egyetlen typus erejéig sikerült megemlékezniük a szerkesztőknek, ám a pazar, korabeli német motorbringa, autó, autóbusz, tgk., és pótkocsigyártás remekei halálos dózisban sorakoztak.
Ennél is lényegesebb, hogy ezen túl a kisipari szélvédőgyártóktól pl. a Noris cég teljes, kereskedelemben kapható gépjárműves elektronyos cuccain keresztül a RIBE csavargyár ismertetőjéig ezernyi termékismertető, táblázat, műszaki adat, nagyon fontos infóhalmaz lelhető benne.
Komolyan veteránozóknak alapmű...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.03.04. 21:48:31

Psziho,

relax. Ne akadj ki, mert a magas vérnyomás árt az egészségednek.Azt meg senki se szeretné, ugyebár. Laikus vagyok? Nálad biztos kevesebbet tudok.Tényleg. De véleményem azért lehet ugye?

on/off 2008.03.04. 21:52:03

Mingyá szétszakadok:

"hegymászó képesség 30-32 %"

Na ez beletrafa a javából. GRA!

Psziho 2008.03.04. 21:57:30

Scheerti!

Rosszul látod,mert teljesen nyugodt vagyok.
Igazad van,azért van a fórum,hogy leírjuk amit gondolunk.

Te a kawáról-én meg rólad!

Redcat 2008.03.04. 22:06:04

Én egy 1965-ös Quattroruote katalógust őrizgetek tizenéves korom óta. Rongyos és abból tanultam meg olaszul. Minimum a szakszavakat.
Kedvenc játékom volt, hogy pontoztam a különböző paramétereket és próbáltam megállapítani kategóriánként, melyik a legjobb autó :)
Aztán néhány éve nagybátyám megajándékozott a testvérével, egy 1966-os Automobil Revue katalógussal. Azt már ki sem nyitom, nehogy még jobban szétessen.
Így én a Lienerből kiestem, egyszer valakinél belelapoztam és megállapítottam, hogy sok minden hiányzik belőle. Autó is adat is. A Quattroruote-hoz képest. Mert ugye minden relatív.

Csikós Zsolt 2008.03.04. 22:07:34

szodaereje:
emlékezz arra, hogy 1938-ban járunk, tehát a néci rezsim ellenőriz minden kiadványt. A BMW (és az Opel) közel sem szimpatizált annyira a Führerrel (ne tévesszenek meg a Junkersekbenm használt repülőmotorok, meg a katonai BMW-k), mint a Mercedes, a Horch, a Ford (hiszen Henry Ford nagy nemzetiszocialista-szimpatizáns volt). Nem véletlen, hogy ezekben a kiadványokban büntették a renitens márkát. Volt valami német tiszt, aki BMW-t használt szolgálati autóként, annak is lett belőle baja. Sajnos nem emléxem melyik volt, vagy két éve olvastam a sztorit. Hát ezért nincs benne, csak egy BMW személyautó. SZűkítették is akkoriban a kínálatot, mint az állat.

Üdv
Csik

Csikós Zsolt 2008.03.04. 22:13:39

szodaereje:
bocs, annak lett is belőle baja.

Redcat:
nekem is vannak régi (bár csak 1968-tól) Automobile Revue-im, de azokban nincs leírás, csak a puszta adatok. De ha zöldfülűként szeretnél beletanulni a futóművekbe, a szelepvezérlési metódusokba, a karosszériafajtákba, vagy a szocialista autóipar diadalmas előretöréséről olvasnál, a Lienereknek nincs párja. Egyébként azok az újságírók, akikkel tizenéve kezdtem a szakmát, még dolgoztak együtt a Lienerrel meg a Rózsával az autó-motornál. A Rózsa nagy nőcsábász volt, a Liener meg egy aranyos aktakukac, akinek állítólag még jogosítványa sem volt. Hogy az ötvenes-hatvanas években hogyan tudott a vasfüggöny mögött ilyen sok adatok, sztorit, gyári fotót összeszedni a könyvéhez, máig sem tudom elképzelni. Csináltam hasonlót (csak sokkal silányabbat: autó '95, autó '96, autó '97, stb.), akkor belegebedtünk azokba a kiadványokba. Baromira tisztelem az öreget, szakmailag végképp.

De a Déván se lehetett egy utolsó ember.

Csik

ommm 2008.03.04. 22:53:45

hmm...a BMW ugye főleg a Mercedes és Willy Messerschmitt miatt, ha jól tudom, az Adam Opel pedig adja magát.
de aztán valahogy mégis csak profitáltak belőle az elvtársak :)
na ezt majd pálesz mellett egyszer kivesézzük.

Rocko- 2008.03.04. 23:20:09

Csik!
gratulálok a könyvhöz. arról persze ábrándozni se lehet, h a következő találkozón előkerüljön ez a könyv, ez annál értékesebb relikvia.
nekem csak egy 1986-os AutóRevüm van (Karlovitz, Lovász), de nekem is néha jól esik átolvasni, h milyen csodálatos autók vannak benne. na meg az elején hátulján 1-1 TVR! :)

én 2008.03.04. 21:05:39
a sorkizárt szöveg fárasztja a szemet, sztem ez így sokkal jobb.

Catha 2008.03.04. 23:55:21

Hello!

Nem semmi a darab...

Nekem szocialista autókról van hasonló könyvecském!

atheist 2008.03.05. 01:00:28

Gyönyörűséges könyv!
Én úgy tudtam h a magyar nyelvben csak tárgyak és ÁLLATOK neve előtt használunk névelőt. De attól még érezhető a tisztelet az említett urak iránt.

AP (törölt) 2008.03.05. 01:54:36

Tudtommal Göringnek volt BMW-je is..
Most akkor? Ő rossz náci volt? Téves úton járt szegény?

Maja 2008.03.05. 07:45:23

Gratulálok a könyvhöz, nagy kincs, vigyázz rá. Én nagy Citroenes vagyok szerelek is mindent rajta, amit tudok, és számomra is különleges volt látni a nagy öregekről ilyen szép összeállítást, bizony ma ilyen már nincs. Régen a tudás mindenkié volt, ma pedig már csak a "szakszervizeké". Nagyon kedves tőled, hogy ezt megosztottad velünk!

jenko 2008.03.05. 08:05:01

a fekvőrendőrös téma ide linkel, javítsátok már légyszi!

Nekem '71-es Liener van, az abban lévő forma autók jobban bejönnek ugyan, de ez is kéne, a részletes leírás meg a reklámok miatt :)

jenko 2008.03.05. 08:09:02

Ja, és Pszicho: a fórum azért van, hogy a kawáról leírd a véleményed, de nem azért, hogy a többi fórumozóról. Egy ilyen személytelen felületen semmi helye a személyeskedésnek, mert az csak félreértést, felesleges indulatokat, majd az eredeti téma szétbaszkurálását szüli.

kápó 2008.03.05. 08:21:54

nagyon jó post, csak azt nem tudom, melyiket irigyeljem jobban, a Hondát vagy a könyvet?!:))
Nekem gyerekkoromtól a Ternai Zoltán féle "A személygépkocsi" és "A motorkerékpár" volt kedvelt olvasmány, mai napi átlapozom őket időnként....

trx · http://www.conspiracy.hu/ 2008.03.05. 08:24:16

hát ez. áááááá. ilyen kell nekemis. "biztonsági másolatban" mindenképp. :D

kápó: ne hezitálj. irigyeld mindet :D

Papp Sanyi 2008.03.05. 09:35:08

Tök jó kis szerzemény, grat hozzá! Mindig is megfogtak ezek a régi dolgok.

dév 2008.03.05. 10:09:55

Szerintem szkennelje be Ön jól!

Duster · http://www.duster.hu 2008.03.05. 10:12:46

Igen! Ez az! Ez autós újságírás! Remek, remek! Köszi a képeket, ez a könyv fantasztikus!

tiborkaba 2008.03.05. 10:28:05

Szerintem nem volt vészes az ára, sőt, kifejezetten jó vétel. Az 58-as Liener könyv sem olcsóbb, és ez azért ritkább.

szodaereje 2008.03.05. 12:30:04

Cs.Zs. :
Kösz a béjemwés ügyhöz a háttérinfót, nem tudtam nagyon mire vélni ezt az érdemtelen mellőzöttséget. No nem mintha számítana, nem vagyok érdekelt a témában.

atheist: ha kezedbe kaparintanál egy korabeli magyar autósújságot, meglepődve tapasztalnád, hogy ez a névelőkérdés mennyire nyúlékony egy valami. Akkoriban, ha nem biggyesztettek valamilyen jelzőt a gyár neve elé, akkor elhagyták a névelőt.
Pl: áprilisban a müncheni kiállításon Adler bemutatta az új kétliteres kocsiját. Baromi zavaró minden egyes ilyen akkortájt kelt autóshírnél ebben a formában olvasni.

Putyur 2008.03.05. 14:38:26

Szép volt a licit, Bianchina! :-) Gratula a könyvhöz!

Roro · http://www.csibi-csabi.hu 2008.03.05. 16:12:25

Sziasztok! Pontosan mennyiért vette Csikós úrfi a könyvet? Nem találtam a vaterán ilyen nevű lejárt aukciót, viszont kiváncsi lennék rá. Penge újságíró ez a Zsozsa :D

Galamb 2008.03.05. 17:56:29

Jó, hogy a cenzúra már azelőtt működik, hogy bármit is beírtam volna. Éljen Rákosi!

Galamb 2008.03.05. 18:02:15

Komm ment? Akkor bocs, az én készülékemben lehetett a hiba.

TATRA nem volt benne véletlenül, Zsolti bácsi? Csak kérdem...

Végre egy retró poszt! Nagyon ott van. A motor is. Kár, hogy nem motorozom. Ilyenkor sajnálom.

Csikós Zsolt 2008.03.05. 21:12:50

Galamb:
nem, Tatra nincs benne, én is kerestem az 57-est...

kacsa! 2008.03.05. 21:17:58

Gratulálok a könyvhöz... el sem tudom, miféle kiadványok mellé került a könyvespolcra :)

[] (törölt) 2008.03.05. 21:42:12

"Van-e hűtővízhőmérő? igen-nem"

a kerdes lassan ismet aktualis, ugyanis az ujabb autokban nincs (lathato) vizhomero, mint ahogy (kihuzhato) nivopalca sem.

Galamb 2008.03.05. 22:13:09

Rendes autóban csak olajhőmérő van. Az ablakmosó hőmérsékletét minek mérni?

[] (törölt) 2008.03.05. 22:37:33

"A BMW (és az Opel) közel sem szimpatizált annyira a Führerrel"

az a teny, hogy repulogepmotorokat szinte kizarolag a dachaui kz lakoi szereltek ossze (nem onkent), valahogy nem erre enged kovetkeztetni. legkozelebb azert lapozgasd egy kicsit a tortenelemkonyvet elobb.

a hadsereg tagjainak meg tudtommal csak a Tatra vasarlasa volt tiltott.

ommm 2008.03.05. 22:42:08

Galamb: Tatra ügyben mire vagy kíváncsi? dobj pm-et.

Edelweiss: szervusz! halkan jegyezném meg, hogy a Koprivnicei Tatra-Múzeum tele van németeknek szánt 2. vilháb. fejlesztéssel.
hójáró, tankmotorok (dízel, benya), stb.

[] (törölt) 2008.03.05. 23:23:13

"Rendes autóban csak olajhőmérő van"

igen, kozvetlenul a fordulatszammero alatt :)

mondjuk nekem eleinte fura volt, hogy nincs homero. telen ugye az ember valosaggal szuggeralja a mutatot, hogy kusszon feljebb, es be lehessen kapcsolni a futest.

[] (törölt) 2008.03.05. 23:38:26

"szervusz! halkan jegyezném meg, hogy a Koprivnicei Tatra-Múzeum tele van németeknek szánt 2. vilháb. fejlesztéssel."

tudom. de mi koze ennek ahhoz, hogy 87est tilos volt a hadsereg tagjainak vasarolni es vezetni?

ommm 2008.03.06. 12:23:51

de ugye érzed, hogy ez erősen urban-legend szagú dolog?

Boka 2008.03.06. 20:57:19

Kedves Zsolt!

Ez egyszerűen bámulatos könyv lehet.
Az 1969-es Autó Motor magazinokat is féltve örzöm és csak nagyon ritkám veszem elő.
Grat hozzá és tessék még csemegéket feltenni!

Én a megérkezést lehet hogy sztílusosabban oldottam volna meg:
1957-es Puch MV50-nel

anon 2009.06.20. 16:17:29

Basszus, pont most adom el a Vaterán az enyémet, ha tudom, hogy ilyen hihetetlen kincs, magasabb árat teszek rá :))

uglykid 2009.10.20. 05:04:49

Szép darab!
Azon szerencsések közé tartozom akinek 12-13 évesen csak fel kellett nyúlni a polcra hasonló kincsekért.Valahogy sikerült apámnak megmenteni őket a korábbi felfedezéstől!
Liener: '64, '71, '77, Ternai: A Motorkerékpár '58
Később a svájci "autósbiblia", Automobile Revue 1986 már saját kérés volt!Életemben nem örültem még könyvnek úgy mint annak, mikor karácsonykor a fa alatt találtam!
Most egy kicsit "gazdagnak" érzem magam!
Köszönöm!

clubman 2009.12.05. 22:02:30

@uglykid: Nekem kb. 72-73-ból van két Automobil Revue katalógusom. A könyvesboltban lehetett kapni, számomra horribilis összegért. Bár a New Musical Express éves előfizetés 540 forintja is húzós volt. :-)
süti beállítások módosítása