Egy élet Skodákkal – miért is?

  2008. december 30. - Csikós Zsolt

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Kovács úr negyven évvel ezelőtt vett egy Bogarat, aztán nemrégiben egy Golfot. Nem nagy szó, mindenki ismeri a sztorit a reklámból. De persze Volkswagenekkel és volkswagenesekkel gyakran megtörténik az ilyesmi, toyotásokkal, lexusosokkal pedig a statisztikák szerint még sűrűbben. Bár itt van egy kis csúsztatás, mert negyvenéves Lexus még nincs. Az alábbi levelet a rövidesen hetvenhez közelítő apósom, Massányi Aurél küldte pár hónapja. Ő éppen ötven éve skodázik…


Unoka és após, a sarokban az új Fabia látszik

"1958 tavaszán édesapám, Dr. Massányi Aurél körzetorvos, azzal a jó hírrel jött haza az Egészségügyi Minisztériumból, hogy kiutaltak részére egy új Skoda személygépkocsit. Addig először egy oldalkocsis Pannóniával járt, majd 1957-ben, mint orvos, engedélyt kapott egy használt autó vásárlására. A kocsi egy DKW Junior lett, sok baj volt vele, de azért általában használható volt. A lerongyolódott, kétütemű, öreg DKW után nagy dolog volt az új autó.


A kerékkitörős DKW Junior, apósom húgával

A Skodáról később kiderült, hogy Skoda Spartak 440-es illetve 445-ös közül lehet választani. Ő a 440-esre szavazott, amely akkor tetemes összegbe, 62 ezer forintba került. A kicsivel erősebb és nagyobb motorral szerelt 445-ös 65 ezerbe, de háromezer forint nagy pénz volt akkoriban, meg kellett gondolni ekkora kiadást.

A család nagy izgalommal várta az átadás napját és teljes létszámban (anyám, apám, húgom és én) kivonult a csepeli átadásra. Színválaszték a borsózöld volt (igaz, előjegyzést felvettek határidő-kötöttség nélkül más színre is), mi hát egy ilyen színűt vettünk több órás várakozás után. Ebből körülbelül tízpercnyi időt adtak arra, hogy a több darabos készletből egyet kiválasszunk. Majd következett az adminisztráció, a rendszám feltétele, a próbakör.


Trencséni rokonlátogatáson a Spartakkal. A helyszín Telc

Ezt a fajta autót (igaz nem kormány-, hanem botváltóval) már ismertük, mert a trencséni unokatestvéremnek ilyenje volt akkor már több mint két éve, és nagyon meg volt vele elégedve. Az először CT-999, majd később CA-17-96 rendszámú Skodát minden különösebb hiba nélkül hét évig használtuk, és tettünk meg vele kereken 70 ezer kilométert. Jellemzően ette az olajat - közel egy litert ezer kilométeren – a hátsó futómű (lengőtengelyes megoldás) miatt a kanyarstabilitása sem volt tökéletes. Mint érdekességet említem, hogy abban az időben nem volt szó a mai értelemben vett alvázvédelemről, környezetvédelemre pedig nem is gondoltak. A szervizben nagynyomású vízzel mosták az alvázat, majd gázolajjal lefújták a padlót.

Időközben a kiutalásos rendszert megszüntették és bevezették az előjegyzésest. Fel lehetett iratkozni több típusra is a Skodán kívül, de édesapámnak annyira megtetszett a márka, hogy egy 1000 MB-re adta fel a megrendelését. 1967 tavaszán vettük át az akkoriban menőnek számító farmotoros kocsit, amelyet 1968-ban én örököltem meg. 1974 tavaszáig használtam, amikoris 75 ezer kilométeres óraállással adtam el. Nem volt vele semmiféle különösebb bajom, leszámítva, hogy a nyári kánikulában, autópálya-tempóban melegedett.


Farmotorosok együtt egy osztrák pihenőben. VW-k, Fiat 600, Steyr-Puch, meg persze az 1000MB

Garanciális idő után (ez egy év volt) magam láttam el alvázvédelemmel, s így átrozsdásodás nélkül kibírta a hét évet, igaz garázsban tartottam. A kisméretű, ráadásul osztott csomagtartó nem volt szerencsés, főleg azért, mert ekkor már két gyermekem (egy egy-, illetve egy ötéves) volt, és édesanyámat is sokszor vittük magunkkal. A végére már egészen hozzászoktunk a furcsán használható csomagtartóhoz. A garancia letelte után a szervizelést saját magam végeztem, úgy, ahogy azt előírták. Érdekességként említem, hogy akkor vezették be Magyarországon az időszakos műszaki vizsgát, amikor ez a kocsink volt. A fékhatás-mérés úgy zajlott, hogy a betonozott udvaron fel kellett gyorsulni tempóra, majd jelzésre blokkoltatni kellett a négy kereket. Kézifékezésnél azt is figyelték, nem gyullad-e ki a féklámpa (nehogy valaki rásegítsen a lábfékkel).

Feleségem azt képzelte, illetve inkább csak remélte, hogy a következő kocsink egy Skoda 110R kupé lesz. Sikerült róla lebeszélnem. Kipróbáltattam vele, milyen a beszállás hátra, ugyanis ő addig nem szállt be így kétajtós kocsiba. Félig azért igaza lett, mert az 1974 tavaszán átvett 110 LS-ben (a rendszáma IV-37-57) a kupééval megegyező motor volt.

Simán ment 150 km/h-t, jól gyorsult, érezni lehetett mikor jön működésbe a karburátor második torka. Az érdi lejtőn Budapest felől akkor is vitte felfelé a 120-at, ha előtte meg kellett állni vagy lassítani. Ebben az időben volt divat, hogy vasárnap délután az M7-es autópályát Zamárdi és Székesfehérvár között egyirányúsították Budapest felé. Egyik nyári vasárnap este a Balatonföldvár-Budapest távot (háztól-házig 125 kilométer) 1 óra 15 perc alatt tettük meg úgy, hogy én vezettem, és feleségem útközben többször ki akart szállni az autóból.

A sok nagy strapa nyilván nem tett jót, mert 30 ezer kilométernél vezérműláncot kellett cseréltetnem (a szervizes javaslatára Mercedes-lánc került a motorba, amellyel később már ritkán volt baj), és az olajhűtő is kezdett szivárogni, ennek csere lett a vége. A garancia lejárta után a vezérműlánc-cserét kivéve én szervizeltem a kocsit. Ezt az autót is én alvázvédtem egyéves kora után, így hatéves koráig (70 ezer kilométer) nem rozsdásodott át, ami nagy szó volt akkoriban. Igaz ebben a garázs is szerepet játszott.

1980-ban következett egy 120L, sokkal komolyabb kocsi az eddigieknél. Ez is kapott saját kezű alvázvédelmet egyéves kora után, és hogy ez milyen jól sikerült, azt az 1983-as januári totálkár után – a szétbontását követően – jól lehetett látni. Az autóval nem volt semmi baj a balesetig lefutott 28 ezer kilométer alatt, leszámítva azt, hogy az oldalvédelme nem sokat ért, amikor egy Polski-Fiat 125p vezetője nem adta meg a jobbkezest a Tárogató utcában.

Akkoriban egy Skodára 4-5 évet kellett várni (előjegyzéses előlegbefizetéssel), de mivel az összetört autónk még nem volt hároméves, s mivel a baleset más hibájából következett be, a biztosító közbenjárására az eset után éppen két hónappal (1983. március) vehettem át az újabb 120L-t. Feleségem, aki minden újabb autó első használatakor visszasírta az előzőt, megjegyezte, hogy mennyivel jobbak a fékek (ebbe már tettek fékszervót). Ennek a Skodának az első rendszáma KH-61-60 volt, majd később EKH-457. Ezt azért tudom ilyen jól, mert az 1998-ban szabályos adásvételi szerződéssel eladott (és minden érdekeltnek bejelentett) gépkocsi után idén ismét kivetettek súlyadót 2007-re, pedig 2004-ben kivonták a forgalomból.

Ezzel az autóval történt eddigi gyakorlatomban a legnagyobb műszaki hiba. Négyéves korában, 40 ezer kilométernél eltört a féltengely. Menet közben, a jugoszláv tengerparton lányom többször megállított, hogy valami zajt hall a jobb hátsó kerék felől, mintha kavics lenne a gumiban. Persze nem volt, de akkor kezdődött a kagylós törés előjele: finom zaj minden kerékfordulatnál.

Az egyre vékonyodó tengely hazafelé jövet, éjjel, az érdi lejtőn lefelé mondta fel a szolgálatot 120 kilométeres tempónál (akkor már csak 1/3-nyi összefüggő felület volt ép a tengelyben). Megúsztuk baleset nélkül, sőt éppen akkor jött egy szabad taxi Budapest felé az autópályán, amely a családomat hazavitte. Az Autóklub műszaki segélyszolgálata pedig a szervizig szállította a mozgásképtelen járművet.


A második 120-as, kicsivel eladása előtt

Az akkori szervizviszonyokra jellemző, hogy csak úgy vállalták el a javítást, ha a kezembe nyomott papíron felsorolt alkatrészeket beszerzem, mert a márkaszerviz erre képtelen volt. Két nap alatt sikerült a beszerzés. Újdonság volt számomra, hogy ennél az autónál 40 ezer kilométerenként kellett kuplungtárcsát cserélni és körülbelül 130 ezer kilométernél később teljesen szét is esett a kuplung. Ebből arra következtetek, hogy ezen a tájon valami rejtett gyári hiba lehetett.

Ez az autó is átesett egyéves korában a sajátkezű alvázvédelmen, 1991-ig pedig garázsban is állt. 1995-től kezdve 3 éven át a feleségem és a gyermekeim felváltva nyúzták. Utóbbiak csak benzint (néha gázolajat) töltöttek bele (ha kellett olaj is került a motorba), de fogalmuk sem volt arról, hogy egy autót időnként szervizbe illik vinni, s ezért nem is vitték. Nekem viszont mindig sikerült levizsgáztatnom egy kis előkészítés után.

Ide tartozik, hogy a márkaszerviz a Favorit előtti típusok szervizelését az 1990-es évek elején szüntette meg, s ekkor gyerekeimnek mondtam, hogy keressenek szervizt, de ehelyett ők inkább nem vitték sehova. Érdekes módon ezt az autó sokáig bírta zokszó nélkül, de az 1998-ban soron következő műszaki vizsga előtt már annyira le lett strapálva - körülbelül 150 ezer kilométernél - és olyan sokat kellett volna rákölteni (berágódott első futóműcsapszegek, rendszerint kiakadó második karburátortorok-pillangószelep, korrodált fékrendszer, lekopott gumiköpenyek, kezdődő átrozsdásodás, stb.), hogy a család úgy ítélte meg, nem tartja tovább.

A rendszerváltást követően, 1991-ben vettem a következő Skodát, a Favorit 136L-t. Igaz, nem a Merkurtól, hanem másodkézből, használatlanul, 0 km-es állapotban, a hivatalos árnál sokkal olcsóbban. Érdemes tudni, hogy 1990-ben az előjegyzés új autókra megszűnt, mert akkortól azonnal lehetett gépkocsit kapni raktárról. Ezt a Skodát 0 km-es korában megint magam részesítettem alvázvédelemben (Olvikorral).

A Skodákra jellemző sebességváltó-búgás itt is menetrendszerűem megérkezett 50 ezer kilométernél. Ám a körülbelül 80 ezer kilométernél esedékes kuplungtárcsa-cserével együtt a hibás csapágyat is kicserélték. Ez a kocsi (AMS-125 rendszámú) ma is használatban van a fiamnál, jelentősnek mondható meghibásodása nem volt, csak a ventilátorkapcsoló hőgombáját kellett benne kicserélni egyszer. Körülbelül 130 ezer kilométer lehet benne most, a pontos számot nem tudom, mert a számláló már többször nem működött. 2006-ban jelent meg rajta rozsda a két első sárvédő tetején és a vezetőoldali ajtó alján, de a legutóbbi vizsgán még nem kifogásolták a hibát. 2009-ben kijavíttatom.


Fiamnál ma is kiválóan működik a Favorit. Az első rozsdafoltok csak most jelentek meg rajta

Az autóvásárlásban az igazi fordulatot a 2000. év jelentette, mert ekkor – ma már szégyellem – rövid időre más típusok is szóba jöttek (Opel, Nissan). De az akkor már VW érdekeltségű Skoda-gyárban készülő – Felicia Kombi meggyőzött arról, hogy nem váltok márkát. Ez már igazi autó volt, elfogadható méretű csomagtartóval. 2000. február 3-án vettem át HCZ-845 rendszámmal, már Skoda márkakereskedőtől. Mint utólag kiderült, a választás kiválóan sikerült, feleségem első „váltásra” beleszeretett az autóba és megsiratta, amikor totálkáros lett 2006-ban.

Mint azóta máshonnan hallottam, a Felicia a korábbi skodások többnyire automatikus választása volt, de az átpártolókat is megfogta. Akkori adatok szerint 30 feliciásból legfeljebb egy volt elégedetlen a típussal, hiszen a motorja, a futóműve sokat kibír, az utastere tágas, és mind ferdehátú, mind pedig kombiváltozata jól variálható. A kocsi kiválóan teljesített, 2005-ben termosztátot és hűtőt kellett cserélni, más baja nem volt a 2006. áprilisi gazdasági totálkárig, amikor már 70 ezer kilométer közelében járt az óra.


Balatonföldvári autóbeállók a kert végében

Nem akartam autó nélkül maradni, és a biztosítói állásfoglalás előtt úgy ítéltem meg, hogy a Feliciáról le kell mondanunk. Gyors mérlegelés után egy Fabia Kombit vettem át 2006. május 3-án, KEV-299 rendszámmal. Csak akkor jöttem rá, hogy már egy éve használom, amikor a műszerfalon kigyulladt egy kijelző (franciakulcs). Ez 13 ezer kilométeres óraállásnál történt, eljött az olajcsere ideje.


A másik unoka biciklije és a nagypapa autója

Az autóval mindketten elégedettek vagyunk, a feleségem szereti, hogy a szervokormányt mozgatni gyerekjáték, a fékek sokkal hatásosabbak, mint a korábbi Skodáknál, hatásos a klímaberendezés, magasságában állítható a vezetőülés, szép a belső tér. De panasza is van: a kilátás a kocsiból szerinte rosszabb, mint a Felicia Kombiból volt. Úgy érzem, ebben igaza van. Ez a nagyobb biztonság ára. Most már két éves, közel 25 ezer kilométert futott. Eddig csak egyszer voltam vele olajcserén kívül szervizben. Amikor megvettem a téligumi-garnitúrát."


Elakadás egy úttorlasznál az Alpokban, 1964-ben

Egyébként apósom más vonalon is ragaszkodik, és ragaszkodott is a csehszlovák ipar termékeihez. Cezeta 150 robogójával 1964-ben elutazott Magyarországról Olaszországba. Róma és a Vezúv érintésével egészen Amalfiig jutott, onnan vissza pedig Svájcon át Münchenen keresztül érkezett Budapestre, ez egy 6000 kilométeres túra volt. Majd rá egy évre (már egy másik Cezetával) Szarajevón keresztül Dubrovnikba tett egy túrát, onnan Triesztig feljutott. Akárcsak az előző évi, ez is egy hónapos út volt, de csak 5000 kilométer hosszú.


Olaszországban nagy szenzáció volt az önindítós Cezeta

Az utazás költségeit - mivel a minimális valutakeret (70 dollár) nem fedezte volna - a Cezeta rejtett üregeiben csempészett magyar cigarettákból állta. Mert Olaszországban már akkor is komoly adó volt a dohányon, egy csomag bláz jó fizetőeszköz volt akkoriban. Na ja, ma már sokan ötször nagyobb motorral sem indulnának neki egy ekkora útnak. Igaz, a forgalom tempója és sűrűsége sem ugyanaz.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr55842361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2008.12.30. 23:41:54

gangsters 2008.12.30. 19:12:57
oszt a Tätra nem Tätra ötletét honann lopták?

Csikós Zsolt 2008.12.30. 23:43:08

sztrovacsek:

nem, dehogy, ismerem a Dömsödit személyesen, valódi autóbuzi. Nem műből csinálja, dörrenése van neki is.

sztrovacsek 2008.12.30. 23:49:38

@Csikós Zsolt: lehet, hogy igazad van, neki is kb olyan gépparkja van mint nekem.

Holnap délelőtt otthon leszel?

Bambano 2008.12.30. 23:59:05

Életemben egyszer vezettem fabiat, 1.2-es, 56 lóerős, úgynevezett nagy nyomatékú autót. Volt benne három henger, tisztára, mint a vekiben az egyik hengersor... A márkakereskedős leányzó megkérdezte, milyen... Nem voltam vele őszinte :)

Utána vezettem 1.2-es corsát, 80 lovasat. Az autó volt, ugyanannyiért, amennyiért a fabiaban még szervó se volt.

Csikós Zsolt 2008.12.31. 00:00:12

@sztrovacsek:

Asszem valami program lesz gyerkőkkel.

Bambano 2008.12.31. 00:00:43

@scorpio-grass: a bertoni az valami tésztaszósz, nem? :) kasztnit Bertone tervez. A rendőrséget hiába riogatod a dízel fogyasztásával, quasimodo 1.6-os benzines octaviákkal járnak, éspedig azért, mert azt nyerték közbe szerezve.

sztrovacsek 2008.12.31. 00:11:29

@Csikós Zsolt:
Holnap megyek az utcátokba, gondoltam bekunyerálom magam, és megnézem a zöldcsodát.

scorpio-grass 2008.12.31. 00:23:50

@Bambano:
Bertoni az babakocsi, errol ennyit :)
Koszi a felhomalyositast, sima vagy tuningolt valtozat?

Cheetah 2008.12.31. 00:25:08

Nem jó autó a régi skoda, de mégis jó! Nekem 9 évig volt 120-asom. Igazából négykerekű ötszemélyes robogóként tekintettem rá, a fenntartási költsége is kb. annak felelt meg. Nagyon jól használható volt, problémamentes és egyszer sem hagyott cserben. Sajnáltam is eladni, a valós értékéhez képest sz.rt se kaptam érte, de legalább jó helyre került :)

Rocko- 2008.12.31. 00:50:01

scorpio-grass 2008.12.31. 00:17:36
hm?

osajt 2008.12.31. 08:35:45

három évig ütöttem,vertem egy felicia kombit.két évig teherautóként városban(sörösrekeszek és egyebek),majd egy év autópálya,padlógáz.130.000 km-ig (gyári gumikkal)az autón egy kuplung csere volt!szerintem még ma is megy valahol...
azóta a kétszer-háromszor ennyibe kerülő autóim parádés használat mellett 3évente vagy 100.000 km-nél hullanak szét.(a németek kicsit,a franciák nagyon)
ennél jobbat csak toyota és a merci tud,de tessenek már ránézni az árlistára is.

redriot77 2008.12.31. 08:49:25

UY-70-16. Ez volt a szüleim első autójának, egy fehér Skoda S100-nak a rendszáma. '85 óta nem ültem ilyenben, de ma is emlékszem a fekete műbőr ülésekre, és a fehér műszerfalborításra.
Jó kis autó volt a maga idejében.

Mikor '86-ban megjött az új ezerkettes Lada, apám nem örült neki maradéktalanul. Jóval kényelmetlenebb volt a vezetési pozíció, és a kezelőszervek is darabosabban működtek. Gyorsabb, fürgébb volt, de a Skodában pihentetőbb volt utazni.

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2008.12.31. 09:25:35

Hmm. Amikor azt olvastam, hogy - "150 ezer kilométernél - és olyan sokat kellett volna rákölteni (berágódott első futóműcsapszegek, rendszerint kiakadó második karburátortorok-pillangószelep, korrodált fékrendszer, lekopott gumiköpenyek, kezdődő átrozsdásodás, stb." - eszembe jutott, hogy van egy 15 éves, 94-es Astrám, ami nem fiatal autó, van benne 270e km, és soha hasonlót sem tapasztaltam - nos eszembe jutott, hogy aztér egy ilyen Skodára nem neveznék be, bár jól tudom, hogy nem azonos kategória... Anno talán jó lett volna, de így visszanézve...

Gavoire 2008.12.31. 10:08:13

Ghunner!

Amit írtál,az sajnálatos a nagyfaterrel kapcsolatban,de másnak ezért miért kéne szégyenkezni?
Sajnálatos módon itt megmutatkozik az irigység,és a rosszindulat...
Régen nem kommenteltem már,de ezúton kívánok minden kedves TC olvasónak Boldog Újévet!

Ápuka 2008.12.31. 10:37:59

Féltengelytörést egyszer mi is megtapasztaltuk 87-ben, Bécsből jöttünk haza apámmal a nagyapám 120-asával és Tatabánya után a bal hátsó tengely eltört, szerencsére a kerék beesett a sárvédőbe, pont egy kanyarban 120-as tempónál, sérülés nem történt...du 6-kor történt, éjjel kettőre sikerül hazaérnünk, no mobil, anyám már ideges volt, mivel 5 körül Győrből ismerősöktől felhívtuk, hogy indulunk....izgalmas este volt 11 évesen fél éjszakát egy autópálya mellett tölteni, persze elakadásjelzőt összetörték, akksi lemerült pár óra után, ültünk a tök sötét autó mellett és vártuk, jön e arra vmi autómentő....emlékeszem 12000 Ft-ért vitt minket haza pestre...
Egyébként mi családunkban is Skoda az egyik fő autó, én egy 1000MB-be születtem bele, nagyapámnak 120-sa volt 83-tól 89-ig, én második autóm 18 évesen 120-as volt, utána néhány évig más, (opel, audi, majd új fabia kombi...de azóta már ez is elment, 2 éve Vectra...
De szerintem egy új superb néhány éven belül esélyes nálam....:)))

renesis 2008.12.31. 10:42:51

soha nem volt szimpi a skoda,bár nem tudom miért . Talán mert Wartburgos környezetben nőttem fel és nekem is Trabant volt az első????

Komolyan mondom, gratulálok a motoros túrákhoz. Ez igazi TELJESÍTMÉNY!!!!

Ilyenkor mindig elgondolkodok, hogy milyen nyápicok is vagyunk.....

Bambano 2008.12.31. 10:55:53

@scorpio-grass: A rendőröknek van egy halom octaviájuk, ami sima ellenőrző, járőröző autó, azok mezei 105 lovas 1.6-os hulladékkal vannak szerelve, meg van néhány üldöző autójuk, amik octavia rs-ek, a 180 ló körüli átlag rs-hez képest kb. annyival van megtolva a teljesítménye, mint amennyit elvisz légellenállásban a fényhíd. Ezt hallottam róluk. Meg azt is, hogy állítólag csúnya meglepetéseket tudnak szerezni a 250-nél leszabályozott német lomoknak. Amit én kétkedéssel fogadok.

Ezek természetesen csak az octaviás dolgok, más típusról most nem akartam szólni.

DEGEC 2008.12.31. 11:00:17

haaaaaaaat azeeeee ki kene probalni mas markat is, igy objektiv velemenyt irni..

azert ha atulne egy golf5 be, vagy alfa romeoba, mingya nem kene a skoda...bar ar/ertekeranyt tekintve nem rossz, csak van jobb is...


a motoros turaert riszpekt...

Bajnai Gordon (gordonka) 2008.12.31. 11:10:28

1. Ebben az országban a Skodák méltatlan népszerűségnek örvendenek.Ezt azonban csak 1990 óta érdemelte ki,VW-nek köszönhetően.Előtte azonban egy sz@r volt. A valódi neve a bunyevác autónak "VW light" kellene legyen!
2.A leghűségesebb tagú VALÓDI márka klubok:a,Honda
b,Lexus
c,Toyota
d,Volkswagen
Szabadság,Kartársak

Avant1 2008.12.31. 11:19:02


Köszönöm a válaszokat, értem én, értem az érzelmi elpárásodást, meg az autó lelkét. Igazatok van, nálam is van ilyen faktor. Mindazonáltal, régiautó-kedvelőként számomra vannak olyan hibák, amik nálam egyből kivernék a biztosítékot: 1. bármiféle váltóhiba, 2. mechanikus motorhiba (kvázi erős motokopás, motorkár a gondosság ellenére), 3. bármiféle érdemi korrózió.
Ezeket tekintve számomra a potens kör nagyon leszűkül: megfelelő alkatrész supportot is tekintve marad az audi és esetleg a merci - ~15 év felett.

PS. Ez a folyamatos "szeretgetés" vagyis brutál szintű karbantartási kényszer a szocialista autók körében korántsem volt ennyire általános: mindenki írja, hogy szeretni kell, meg meghálálja. - Vagy nem. Ez a többször is leírt féltengelytörés például egy életveszéles agyrém, ilyet el sem tudtam volna elképzelni... ez olyan, mint a Daciák korabeli, állítólagos kormánymű-befeszülése (elszennyeződése még a gyárban?) amely anno állítólag több halálos balesetet okozott.
Mi Wartburgon szocializálódtunk, és ott ez a megaszintű karbantartás-kényszer nem korántsem volt jellemző (ahogy nagypoláknál, zsigulinál sem ahogy néztük) Waresznál - 2 autóra leosztva - 1x volt első rugótörés, meg egy vízfelforrás-hf-tömítés tönkremenés 15 év alatt - ezek okoztak megállást kb 200e km során. Egyébként a Waresz is meglepően jól ment felfelé a havon. Szerintem anno a leginkább élhető szoci típus a Nagypolski volt, vagy a Wartburg, más-más célcsoportok szerint, életvitelre szabva (sportos "limó" vs szabadidő-telekautó). Talán ezek voltak a leginkább problémamentesek a mezőnyben. Meg talán a Yugók, de azok ritkák voltak és keveset tudok róluk (jókat hallottam).

Bambano 2008.12.31. 11:22:18

@Gyurcsány Ferenc: ki kellene bogarászgatni az ellentmondást a hsz-edből :) Ha méltatlan a népszerűség, amit 1990 óta érdemelt ki, akkor előtte jó volt, ez van a hsz-edben :P
Egyébként attól, hogy egy márka klubjának tagjai hűségesek, az autó még lehet hulladék.

A német minőségtanusítási intézet 2007-es felmérésében a 2-3 éves autók között az opel meriva volt a legmegbízhatóbb. Ennyit a toyota márkaklubról.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2008.12.31. 11:54:40

Kicsit off:
A VW-Audi érához egy adalék, főleg azoknak, akik az Audi mai iamge -ét ismerik csak: anno az Auto-Union-DKW, az előd háromhengeres kétütemű motoros kisautókat gyártott, eléggé sikeresen. Ezért szemet is vetett rá a nagy Mercedes, akinek érája alatt sikeresen szerepeltek, majd eladták őket a VW -nak. Előtte pedig terveztek egy robosztus, négyütemű négyhengerest, először az F102 -be. Na, az volt a VW -féle Audik őse... 1966 -ban halt ki, még DKW néven, de már négy hatalmas karikával a hűtőn. (A mai AUDI a VW -nak köszönheti az életét, létét. Akkoriban még szalad a Bogár, 66-67 volt az eladási csúcs, Nordhoff csillaga magasan ragyogott. A 70 -es éveknek és a kaliforniai előírások szigorodásának kellett eljönnie, hogy a VW új utakat keressen, és létrehozzon egy új kategóriát, a Golfot. Ehhez az Audi volt a kísérleti műhelye, és a hozott alapok a talaj, melyre épített. Saját múltja, a Bogár legendás - világszerte legendás - megbízhatósága pedig erősen támogatta ebben.)
Off vége:
A Skoda nagy baja a 120 -as szériában jött erősen elő, az elavult vezérelt tervgazdasági kényszerek és a pocsék anyagminőség. És ez minden ex-kommunista autó hibája, azok között még a Skoda csehes precizitása, műszaki megoldása istenes volt...

sedan 2008.12.31. 13:07:46

120-ason kezdtem,most swiftem van de következő autónak egy használt octavia2-őt szeretnék!
A skoda amit használtam már úgy került hozzám,hogy volt benne egy +venti meg egy belső kapcsoló.
Nyári dugeszba föl a gomb és no problem.
Szerettem télen vezetni.Jókat lehetett vele csúszkálni a hóban!

zee944t 2008.12.31. 13:21:57

@Avant1,

Adnék neked egy rendes választ, úgy értem, teljeset, mert többminden nem hangzott el, ami fontos.

Fontos, hogy milyen farosról beszélgetünk. 1984-től sokkal stabilabb és sokkal kényelmesebb a futóműve. Szintén 1984-től a 120-asnak (és a nagyobb modelleknek) sokkal könnyebben jár és pontosabb a kormányműve.

Tehát miért jó vezetni egy ilyet? Precíz és könnyű a kormányzása. Az összes szocialista típust veri. Kellemes érzés, hogy gyorsan vett kanyarban a farát tolja, és könnyen korrigálható. Nagyon jó a fék minden mérce szerint. Rendkívüli a rugózás, a korabeli nagyautókéhoz (Opel Omega) vagy az extrém kényelmes kisautókéhoz (Renault 4) hasonlítható. Télen tapadásban verhetetlen bármilyen orrmotoros autóval szemben. Emiatt jó vezetni. Ez csak ideológiai indok, de az egyetlen szocialista autó, ami nem külföldi liszensz (vagy lopás). Persze több gyártól vettek ötleteket, de nagyrészt saját tervezés. És a legpofásabb, legmodernebb formaterve a '83 utáni Skodáknak van.

Mi az ami nem jó benne? Erős faros Skoda motor nincs. A 105-ös elviselhetetlenül lomha, a 120-as használható, a 130-as középszerű. Oldalszélre érzékeny, autópályára bármelyik orrmotoros kocsi jobb, ha fúj a szél. Nagy fordulaton hangos. A csomagtartó kezelése fájdalmas. A Skoda jobb anyag- és összeszerelési minőségű, de komplikáltabb is, mint a Lada vagy a Dacia. Így a váratlan meghibásodás kevesebb, a törődésigénye viszont több. Jó példa a hűtőrendszer. Tökéletesen hűti az autót a gyárilag, de mivel komplikált, nehezebb karbantartani, és mivel nem tartják karban, el is romlik.

Mégegyszer modanám, '84-től készült 120, 130-as farosokról beszélek, nem a mai, hanem a gyári állapotukban. Az előző szériás 105/120-nak nehéz és pontatlan a kormánya, középszerű a rugózása, veszélyes az úttartása. Olyan nekem se kéne.

A féltengelytörés konstrukciós hiba. Pontosabban csak kopás, a hiba az, hogy ha elkopott, veszélyesen törik. De ez általában 10+ év után jön elő, és megelőzhető lenne. Ne hasonlítgassuk a Dacia kormányművéhez, ami új korában is szorulhat.

A váltóval nem szokott gond lenni. A motorral sem, de az nem hosszú életű (legfeljebb 150 ezer kilométer, ha maximálisan gondos voltál, de a gyakorlat inkább 100ezer). Korrózió tekintetében is a legjobbak a Skodák a szoci blokkban. Audihoz és Mercihez hasonlítod? Ne viccelj. 5-10x annyiba kerültek és kerülnek most is. Ha van pénzed, vegyél Mercit. Nyilván sokkal jobb kocsi.

Rocko- 2008.12.31. 13:28:46

mbw108 · mb-w108.atw.hu/ 2008.12.31. 11:54:40
"hogy a VW új utakat keressen, és létrehozzon egy új kategóriát, a Golfot. Ehhez az Audi volt a kísérleti műhelye, és a hozott alapok a talaj, melyre épített."
ez akkor lenne igaz, ha a Polo lett volna a nagy biznossz (Polo-50 ugye). A Golf kategória teremtő, de azért más.

Gerő 2008.12.31. 13:35:24

Ubul! Szerintem te simán hülye vagy...gondolom mercivel jársz, fukszokkal a nyakadban, és gyúrsz, vazze, hogy szebb legyél az autódban...

berliner 2008.12.31. 14:33:26

Szép családi történet (meg nosztalgiázás), meg skoda reklámnak se rossz, de azért egy dolog feltűnő volt. Egyik autó (skoda) se futott sokat, szóval a tartósságot nem bizonyította ez a cikk (csak a kitartást - a márka mellett).
BUÉK

Huffington 2008.12.31. 14:35:12

58-ban 62eFt volt egy Skoda? Az nem tul sok? A 70-es években egy Zsiguli volt 80eFt!

Krisi 2008.12.31. 14:39:32

Tegnap taxival jöttem haza, egy 1.4-es Octacia volt. És az a durva, hogy egész jól ment. Eddig csak hallottam róla, és nem értettem, hogy mi késztet valakit arra, hogy ekkora autót ilyen kis motorral vegyen.
De a taxis nagyon dicsérte, azt mondta hogy jól fogyaszt és városban tökéletes. Szóval eddig látatlanban én is röhögtem az egynégyes nagyautókon, de nem olyan rosszak azok, arra kell használni, amire tervezték, és akkor jó.

@edsel: Én a Simsonommal még csak országon belül mentem nagyobb utazásokra, nyáron mentem vele (többek között) egy Butapest - Balaton - Kalocsa kört. Jó móka volt, 55-ös átlagtempó miatt csupa kihalt országúton nyomtam, megvolt a maga hangulata :)

Avant1 2008.12.31. 14:57:19

Zee,
köszi a részletes összefoglalót! Lassan lesz némi típusismeretem is :)
Ps. a kocsikat nem volt célom összehasonlítani, mert márcsak a gazdasági rendszerek háttere miatt sem lehettek még azonos korban sem ugyanolyanok-nem beszélve a többi tényezőről.

ShwartzWazul 2008.12.31. 15:03:38

@Avant1:
"Mindazonáltal, régiautó-kedvelőként számomra vannak olyan hibák, amik nálam egyből kivernék a biztosítékot: 1. bármiféle váltóhiba, 2. mechanikus motorhiba (kvázi erős motokopás, motorkár a gondosság ellenére), 3. bármiféle érdemi korrózió.
Ezeket tekintve számomra a potens kör nagyon leszűkül: megfelelő alkatrész supportot is tekintve marad az audi és esetleg a merci - ~15 év felett."

Váltóhiba nemigen volt jellemző a farosokra.
Motorkopás: ezeket az autókat az akkori átlagos futásteljesítményre tervezték, kb. 100000-150000 km-re. DE! A motort a garázsban egyedül ki tudtam venni, elég volt egy gurtni. A henger perselyes, így a motor gyakorlatilag újjávarázsolható, ráadásul fillérekből. Nem kell hozzá különösebb célszerszám. Mondjuk nem árt egy Skodabiblia. 100-as széria esetén a barna Vincenc Bata-féle (itt vigyorog a polcon), 105-120-as szériához a kék Jaroslav Andrt-féle (ezt sajna az utólsó 120-assal együtt adtam el).
A korrózió időben elvégzett jó alvázvédelemmel megelőzhető volt.

ShwartzWazul 2008.12.31. 15:05:07

@Krisi:
Taxival???? Hogyhogy nem bringával? Mi ez a környezetszennyező magatartás? :-)

Csikós Zsolt 2008.12.31. 15:48:12

@Rocko-:

A Polo egy Audi 50 volt, a Passat egy Audi 80, ezt te is írod, tudod. A Golf viszont a Passat és a Polo alkatrészeinek felhasználásával készült, a tervezésénél azt adták ki Giugiarónak, hogy olyan vagányat kell alkotnia, mint a 128-as Fiat (amiből egyet a formatervező épp szétszedve talált a VW tervezőrészlegénél). Nem a 127-es, jól látod, hanem a lépcsős 128-as, hiszen azok voltak mérettársak. Ha szemetek vagyunk, és túlzunk (nem sokat), akkor a Golf egy Audi-technikás ferdehátú 128-as Fiat, amelyre az orrán lévő VW-embléma miatt nyílt rá a világ csipája. Hogy baromi jó autó lett, azzal pedig igazi hírnevet alapozott meg. Utóbbi azonban a léghűtéses Bogárból évtizedek óta kikászálódni képtelen VW-tervező- és vezetőgárdának csak nagyon kis mértékben köszönhető.

Csikós Zsolt 2008.12.31. 15:53:32

@Huffington:

Ne feledd, a hatvanas-hetvenes években, egészen az olajválságnak a baráti országokba történő begyűrűzéséig (ez késleltetve történt, a hatás nagyjából 1976-77-től vol észrevehető) alig volt infláció. Az a 62 ezer a hatvanas évek végén nagyjából annyi lehetett, mint a 80 öt-tíz évvel később. Biztos voltak öregek a családban, akik sokáig emlegették a négyhetvenes kenyeret, hát az annyi volt, évtizedekig. És képzeld, az áruk dobozára, zacskójára a nyomdában
nyomtatták rá az árat, nem volt kis ragacsony fehér cédula, annyira állandók voltak. Hamis rendszer volt, közgazdaságilag jó sokba került, de a népet nyugtatta.
Egyébként pedig a hatvanas években igazi tömegtermelésről nemigen lehetett szó szocialista márka kapcsán, a nagy szériák a Zsigulival (az olaszok által felépített, akkor a világ legmondenebbikénak mondott Togliatti-üzemben) kezdődtek 1971-ben. Aztán már persze a Skodának, Wartburgnak, Trabantnak is elnézték a kvóták növekedését.

guszti25 2008.12.31. 16:28:37

@petyaskodri: ne felejts el olajemelőt vinni magaddal,ha elindúlsz 1 trepnivel, és imátkozz, ne kapj defektet,hogy meg tudd emeli az autót!
Vannak akiknek hiányzik az olajos kéz, a napi hentergés az autó alatt! Ha ez kell,,....!

Rocko- 2008.12.31. 16:28:44

Csikós Zsolt 2008.12.31. 15:48:12
"A Golf viszont a Passat és a Polo alkatrészeinek felhasználásával készült, a tervezésénél azt adták ki Giugiarónak, hogy olyan vagányat kell alkotnia, mint a 128-as Fiat"
na, erről nem tudtam ezidáig. :)
"Nem a 127-es, jól látod, hanem a lépcsős 128-as, hiszen azok voltak mérettársak."
hmm, pedig formára hasonlóak. :)
"Ha szemetek vagyunk, és túlzunk (nem sokat), akkor a Golf egy Audi-technikás ferdehátú 128-as Fiat"
nem szemétség, van valóságalapja ugye.
"amelyre az orrán lévő VW-embléma miatt nyílt rá a világ csipája."
nem inkább amit írsz? a Bogár szerű megbízhatóság, szerelhetőség miatt?
hogy az embereknek bejött a Bogár, viszont egy vizuális "modellfrissítés"re vágytak?

Rocko- 2008.12.31. 16:44:46

Csikós Zsolt 2008.12.31. 15:48:12
de tényleg, ha már itt járunk, hadd kérdezzek rá: nincsen valami valós átfedés a B1-es Passat és a Renault 20 vonalon? (a Passat-audi 80 egyértelmű)
illetve az Audi 100 (C1) Coupe és Renault 15 vonalon?
hasonlítanak, de nem tenném rá a fejem, hogy egyik másolt a másikról, és oda-vissza.
és a K70-et hova fűzzem, a C1-es 100-as Audi vonalra?
az F103 hol lép be a képbe? :)

130rs 2008.12.31. 17:05:39

Mindenkinek javaslom az alábbi film megtekintését
www.youtube.com/watch?v=Al7GVk_r0wk&feature=related

Gerike 2008.12.31. 17:13:19

én még csak rozsdásodáshoz annyit, hogy éltem egy ideig Skóciában és ott néha úgy fájt a szívem...4-5éves autók halálra rohadva.fordok, vw-nek minden mi szem szájnak ingere.

Quattroman 2008.12.31. 17:48:24

@Huffington:
Nem tudom az eredeti árat, de Apám használtan 35e ft-ért vett egy négyéves Octaviát 65-ben

Csikós Zsolt 2008.12.31. 18:16:39

@Rocko-:

De, abszolút, akkor már tizenöt éve folymatosan várta a publikum a Bogárhoz hasonlóan tartós és megbízható, de belül tágasabb, menetre modernebb, formára korszerű, kisebb fogyasztású VW megjelenését. A Passat elég nagy volt és drága, a Polo túl kicsi volt ahhoz, hogy bárkinek helyettesítse a Bogarat, a Golf épp az a méret volt, amire vágytak. És piszkosul jó kocsinak csinálták meg.

Ott a többi párhuzammal maximum a korszellemet látod, nem voltak áthallások (koppintás lehetett, de az minden korban van, amikor valaki valami új, sikeres dolgot bevezet).

A K70 nem VW volt, hanem az Audi még korábban megvette az NSU-t, a VW pedig az NSU-val jutott hozzá. Az NSU - látván, hogy az egyébként szuper kisautóin nem tud kellő hasznot csinálni - a hatvanas években nekiállt egy nagyobb autó kifejlesztésének. Aztán a fejlesztés két irányba ment, az egyik ágán született a Ro80, amit már nem tudom, hogy jogi dolgok miatt, avagy csak azért, mert egy ilyen új dolgot nem mert felvállalni, de NSU-emblémával vezetett be az Audi. Ha a sajátjával teszi, lehet, hogy ma már nincs Audi, mert a Ro80-nal alaposan befürödtek, ha még a negatív hírverést, és nem csak a pénzügyi buktát is bekapja az Audi...
A másik ágon fejlesztettek (az NSU-ék) egy Ro80-hoz nagyon hasonló futóműkonstrukciójú és méretű, de sokkal egyszerűbb autót, az lett a K70. Az Audinak nem kellett, hiszen az akkori 70-es éppen az a méret volt. A Ro80-nak szemben nem volt benne félautomata váltó, a harminc évre előremutató karosszéria helyett egy kicsit Rekord C, kicsit Fiat-utánérzésű kaszni született, a motor pedig soros négyes volt. Ha megnézed, pont olyan a blokk, mint az 1000/1200-es NSU-ké, minden szelepnek külön, pántleszorítós, pici szelpfedele van. Csak ez a blokk nagyobb és vízhűtéses. A K70 kakukktojás a VW-nél, még alkatrész-szinten sem igen volt folytatása. És borzalmasan rossz kocsi volt, tengelytörések, motorproblémák, bősz korrózió, millió egyéb átok sújtotta. Hallgatnak is róla, mint szar a fűben, ritkán sztárolják. Valószínűleg nem sikerült 100 százalékig kifejleszteni, mert az NSU mérnökei ennél százszor jobbat fingtak álmukban is. Kár a lehetőségért. De a Passat elég jól elmosta az emlékét, szerencsére.

Csikós Zsolt 2008.12.31. 18:20:24

@Rocko-:
F103 egy DKW volt, az Auto-Union 1000S modern karosszériás utódja, ami Audi 50 néven élt tovább, amikor a Mercedes rövid időre bevásárolta magát a cégbe, és beletett egy négyütemű motort. Aztán azzal az autóval a tarsolyban vette meg az Audit a VW. Épp jókor.

2008.12.31. 18:51:59

Kedves Csikós úr és Mindenki!

Mindenkinek Boldog Új Évet, remélem még nagyon sok cikket olvashatunk itt jővőre!

BUKÉ Mindenkinek!

w a s d 2008.12.31. 19:04:32

Hamár szocialista autógyártás is téma...
Lehet, butaság, de most megkérdezem, tényleg volt- e olyan, hogy egy "nyugati" gyártó Magyarországon szeretett volna gyárat építeni a 60- as évek végefelé, csak az oroszok odaszóltak a magyar vezetésnek, hogy ilyesmiben ne is gondolkodjanak, nemsokára kezdenek ők gyártani egy "új" típust, nem kell neki konkurencia?

Rocko- 2008.12.31. 20:01:24

Csikós Zsolt 2008.12.31. 18:16:39
köszönöm a tartalmas választ. :)

"És piszkosul jó kocsinak csinálták meg."
naja, hiszen ebből él mai napig a VW, vagy legalábbis a Golf.

"Ott a többi párhuzammal maximum a korszellemet látod,"
ahham.

K70: igen, azon még érződik kicsit a DKW-ság, mint ha az lenen az F103 utódja.
és ha már F103, volt egy eladó fent használton (haha, Audi A60-asként :D ), arra mondta valaki, hogy kicsit olyan semmilyen se, és mindenes a kocsi. egyszerre viselte magán a DKW, Auto Union és Audi felségjegyeket.
Ro(0: jajj, meg is feledkeztem róla, pedig K70-nel egyetemben gyönyörűek a szememben. :) aztán hogy mi pénz és idegbaj lehet őket eltartani, arra gondolni se merek.
"És borzalmasan rossz kocsi volt, tengelytörések, motorproblémák, bősz korrózió, millió egyéb átok sújtotta."
na igen, erre gondoltam.
"Valószínűleg nem sikerült 100 százalékig kifejleszteni, mert az NSU mérnökei ennél százszor jobbat fingtak álmukban is. Kár a lehetőségért. De a Passat elég jól elmosta az emlékét, szerencsére."
szerencsére? hát nem tudom. akkor persze nem voltak ilyen átfedő kategóriák, nem volt ennyire telített a tér, de megnézném mi lett volna a folytatása. biztos a Santana. :DDD
na mindegy, nekem - lehet egyedüliként - tetszik. de nem hiszem, h valaha is tartanék.

Csikós Zsolt 2008.12.31. 18:20:24
"ami Audi 50 néven élt tovább"
nem 60 majd 80? gondolom elgépelés lesz. :)
"Épp jókor."
ezzel arra célzol, hogy K70-szerűen szar volt?


no, Benzgazdag Új Évet Kívánok Csik! :)

Boleslav_ 2008.12.31. 20:42:50

@Gyurcsány Ferenc: A nicknevednek megfelelően eléggé korlátolt vagy (ez a hozzászólásod alapján nyilvánvaló, bocs). A legnagyobb aktív tagsággal rendelkező autós márkaklub a Skodaklub. Az évente megrendezett nyári találkozó már több éve nemzetközivé vált és ilyenkor mintegy 300-350 Skoda gyűlik össze minden alkalommal. A tagság bő felét a hazai importőr által lesajnált farmotoros Skodák tulajdonosai teszik ki. A másik félből jelentős rész tulajdonol farost és újabb Skodát is, jómagam egy veterán és egy hobbi farost tartok fenn a VW lájt (sic!) mellett.

Ha a hazai impörtőrnek lenne egy csepp esze, felkarolná a klubot, mert - a mint a fenti cikk és a saját tapasztalataim mutatják - a Skodás bizony az egyik leginkább márkahű fajta...

Boleslav_ 2008.12.31. 20:46:56

@Csikós Zsolt: Ha lehetséges volna, kérem adja át Massányi Aurél úrnak, hogy - pusztán a nosztalgia kedvéért - egyszer érdemes volna kilátogatnia egy skodás találkozóra, vagy másjus elsején a városligeti szociautós találkozóra. Minden a postban említett típussal találkozhatna közel gyári állapotban. Előzetes egyeztetés mellett pedig feljánlok egy próbakört a saját 110R-emmel.

guruloog 2008.12.31. 23:20:18

Bujjjék mindenkinek!
Nekem (nekünk) Trabantunk volt. Elérett benne (rajta) szinte minden...Leadtuk...):
Most, hogy a második gyerekünk született, autót kellett beszereznünk. Félmillából.
Felicia kombit találtunk, én évek óta vizslatom a katalógusokat, most hogy akadt rá pénz, nem is volt kérdés a márka.
11 éves 130 E km, majd fél köbm. csomagtér, ennyiért?
A Trabihoz képest komoly gép. És jó. A 68 ló ezeken a magyar utakon elég.
Nagyapám teherautósofőr volt az átkosban, 105-öse volt neki, szinte családtagként kezelte. Most jól eshet neki odafönn, hogy folytatom a hagyományt...
Sógoromnak Fabiája van ,meg a nővérééknek is...
Mit érdekelne engem, ha Daciának, Ssangyongnak, vagy mittudoménminek hívnák, ha ennyi pénzért ilyen minőséget nyújt.Szóval Skoda.

Csikós Zsolt 2009.01.01. 00:59:16

@Rocko-:
Persze, Audi 60, meg 75. Azok különben jópofa autók, nincsenk rajta a veterános radaron, de ha kifogsz egyet, tisztességes technikát találsz. Titkos tipp!

márk.co 2009.01.01. 10:08:39

Húú! Most olvastam csak végig a cikket, tök jó! Már értem a feleséged autószeretetét.:)
Szerintem apósod sem százas;)

vadász1 2009.01.01. 10:29:41

@márk.co: "Szerintem apósod sem százas;)"
Ezt nem is írta, csak azt, hogy 110LS! :-D
B.Ú.É.K. minden szerzőnek és olvasóknak, különösen ki e cikket jegyzi. Adjon az Isten jó tollat (s témát)továbbra is néki!

Super aGyuri 2009.01.01. 10:39:26

OFF
Én is a Kapy utca környékén gyerekeskedtem, és 1984-ben egy 353-as Waresszal bejártuk egész Nyugat-Európát.
Kádár-rendszer csöcse rulez :))))) Retro = fiatalság!
ON

Zseniális cikk!

Rocko- 2009.01.01. 10:39:45

Csikós Zsolt 2009.01.01. 00:59:16
jajj, most beleültetted a bogarat a fülembe. :)
most biztosan nem lesz rövid távú tervben, de egy ötéves távlatba talán belefér.
mennyivel másabb, mint egy K70? és a C1-es? az már jobban tetszik! :)
és köszönöm szépen a tippet! ;)

Super aGyuri 2009.01.01. 10:41:52

@Csikós Zsolt:

DKW kaszni + négyütemű technika, asszem még a Mercitől, amikor úgy volt, hogy a Daimler-Benzé lesz az Audi. Aztán a VW beleült a jóba, és azóta is abból él. Amúgy nem a Polo (Audi 50) volt az első átvett csoda, hanem a Passat (Audi 80, 1972).

De az NSU - K70 az igazi! NEKEM EGY K70-EST VEGYETEK, PLEASE!!! ;)

Csikós Zsolt 2009.01.01. 11:08:13

@Super aGyuri:
Ott a pont, igazad van. Fejből írtam a Polót. Én is úgy tudom, hogy a Mercitől volt a motor, de amikor ezt egyszer leírtam, valaki belémkötött, és úgy rémlik, igaza volt. Sajnos már azt sem tudom, hol az a levél.

Azért óvatosan azzal a K70-nel. De egy Ro80 az utolsó évekből, amiben már nem kopik a motor annyira. Az.

Rocko- 2009.01.01. 11:34:33

vagy pont hogy K70! igazi kihívás! :-)

Super aGyuri 2009.01.01. 13:38:27

@Csikós Zsolt:
Várj, utánanézek, hátha nekünk van igazunk :)
Szerencsére épp itt van a polcomon öt Liener György-kötet mellett a Rad der Zeit: eine Unternehmensdokumentation der Audi AG című könyv (Audi AG kiadványa, Ingolstadt, 1993) :)

133. oldal:
"Seit sem 23.10.1964 ging die 'Auto Union GmbH, Ingolstadt' allmählich in den Besitz der 'Volkswagenwerk AG, Wolfsburg' über" (ezt ugye tudjuk) ... "Mit dem Engagement des Volkswagenkonzerns bei Auto Union hatte die Zweitakt-Epoche ihr Ende erreicht" (azaz ezzel véget ért a kétütemű korszak).

No de hogy kerül a négyütemű motor a DKW F-102-esbe, és lesz belőle Audi 60, 75, Super 90 stb.
(Az Audi márkanevet azért választották, mert az Auto Union e név alatt gyártott a háború előtt négyütemű, fronthajtásos kocsikat, lásd uo. 134.o.)

Nicsak, nocsak, megint Csikós Zsoltnak (és Super aGyurinak) van igaza???
134.o.
"Am 16./21.12.1964, nach Übernahme der Auto Union durch Volkswagen, sicherte sich die Auto Union in einem Lizenzvertrag mit der Daimler-Benz AG die Nutzungsrechte an dem neuen Viertakt-Motor"
azaz: 1964. december 16–21-én (gondolom, a két fél nem egyidőben írt alá), licenciaszerződést kötött a már VW-tulajdonú Auto Union a Daimler-Benz AG-vel, melynek alapján megszerezte a négyütemű motor felhasználásának jogait"

Nálunk a pont :)))

(A tranzakciót egyébként dr. Ludwig Kraus fejlesztési igazgató hozta össze, aki 1963-tól dolgozott az Auto Unionnál, korábban mercis volt)

Azaz DKW kaszni + VW pénz + Merci technika = AUDI

Üdvözlettel

Gyuri

Rocko- 2009.01.01. 13:41:04

prokee most mondott nekem perverzet: F102. V6 2T.

Super aGyuri 2009.01.01. 13:48:22

De hogy a témához is hozzászóljak: 1996 májusában vásároltam egy 1,5 éves korábban X-es rendszámú (kölcsönzői autó) Favoritot a Porsche Pestnél, 49000 km-rel (óra szerint). (ez már az a fajta volt, ahol középen van az embléma, és az embléma alatt volt egy kis bevágás a hűtőmaszkon - azaz a VW-átvétel utáni második facelift, de még nem injektoros motorral, hanem sima 1.3 GLX).

1998. decemberig kb. 20.000 km-t tettem bele. Ezalatt egyszer a leömlőcsonknál kilyukadt (inkább kiszakadt) a kipufogó, egyszer pedig megrepedt a hütőfolyadék-kiegyenlítő tartály (utóbbi állítólag típushiba). Mindkettőt cserével (fillérekért) oldottam meg, és kifogástalanul működött.

1998 decemberében beszámították egy új Nissan Almerába. A használtautós húzta a száját ("Skoda, a kutyának se kell..."), jól lenyomta az árát, majd két hét múlva vigyorogva közölte, hogy a 490.000-ért beszámított autót 800-ért sikerült kb. másnap eladni.

Zseniális autó volt a Favó, imádtam. Azóta sem volt olyan kocsim, amelynek programozható intervallumos ablaktörlője volt. A Favó azt tudta, hogy megjegyezte a két legutóbb kattintást, és azt az időszakot tartva működött az ablaktörlője. Zseniális. Szerintem szoftveresen pofonegyszerű, mégsem tudja azóta egyik autóm sem, pedig a Mazda6-tól az Imprezáig elég sok szépséget (japánt) kipróbáltam már.

És most erősen gondolkodom az új Superbben.......

The Good Boy 2009.01.01. 13:50:19

Csikós for president!

Vagy ez már volt???:)

csatlakozok azokhoz, akik már csak Csikós miatt olvasnak tc-t.

Hallom RT is elhagyta a szerkesztőséget? Talán a vezess.hu-n nem szedik szét annyiszor/annyira:)

Super aGyuri 2009.01.01. 13:53:46

@Rocko-:
Lehetséges. Sajnos az említett könyvem inkább a vállalat történetéről szól és kevés benne a technikai adat. Utána kellene nézni, mindjárt nézek egy Liener Györgyöt...

Azt mondja (Autótípusok, 1964. 245.o.): Háromhengeres soros motor. Furat 81 mm, löket 76 mm, lökettérfogat 1175 kcm.

Ez a V6 elég vadul hangzik, de persze nem kizárt, hogy volt valami ilyen verziója. Ha tudsz valami közelebbit, esetleg linket, írd meg, l.sz., mert eléggé Auto Union-mániás vagyok (ha eddig nem derült volna ki) :))

Rocko- 2009.01.01. 13:54:08

és a Junior? aminek DKW a neve, Auto Union karikák vannak rajta, és úgy néz ki, mint egy Trabant?
marha jó! :))))

Super aGyuri 2009.01.01. 13:58:01

(Sajnos F-102-esem csak Norev 1:43-as modellben van, de kb. három-négy éve hirdettek szürke forgalmival egy elég megkímélt darabot a hasznaltauto.hu-n, szép galambszürke színben....)

Avant1 2009.01.01. 14:02:04

@Csikós Zsolt: Veterán titkos tipphez: van egy Audi 75 a használtautón, szerintem már vasárban odaadnák, ne porladjon szegény. Esetleg új projektnek?? :)

Super aGyuri 2009.01.01. 14:03:42

@Rocko-:

Hát igen... De azt hiszem, mégiscsak az Auto Union 1000 SP sportkocsi a csúcs. 980 köbcentis, 55 lóerős "Wartburg" motorral :)

Érdekes egyébként, hogy az Audi, Horch és Wanderer márkanevek használatát a háború után beszüntették, aztán a jobb felszereltségű vagy különleges DKW-knál elkezdték használni a cégnevet (Auto Union) márkanévként, ahogy tudtommal a háború előtt csak a versenyautókat neveztek (Stuck, Rosemeyer, azaz az autóversenyzés korában, amikor még egy kanyar elvétése vagy egy műszaki hiba a biztos halált jelentette...)

Super aGyuri 2009.01.01. 14:05:37

@Avant1:
Borzalmas állapotban van a képek szerint. De ha szerintetek még menthető (én "humán értelmiségi" vagyok, az autókhoz csak külsőleg értek), akkor mentsétek meg, mert olyan ritka nálunk, mint a fehér holló. Super 90-es pedig talán nincs is (botrányos 90 lóerős gigateljesítményű csúcsmotorral :))

Super aGyuri 2009.01.01. 14:09:16

Most látom, hogy ráadásul, amit hirdetnek, az egy Variant... (kombi)

Végül is a háborúban elásott Adler Juniorokból is van, aki autót tud csinálni, hátha még ezzel is lehet kezdeni valamit.

De hogy úgy kezdődik a hirdetés, hogy "Jó állapotú...", az azért elég vicces :)))
(de az 56.000 Ft korrekt árnak tűnik érte)

Super aGyuri 2009.01.01. 14:14:57

Különösen a 490.000 euróért, azaz mintegy 130 millió forintért árult Horch 853-ast tartom figyelemre méltónak, 1937-ből, 20.000 km-rel. Ha jól tudom, Horthynak volt egy hasonló, az lent rohad (?) a Közlekedési Múzeum pincéjében (?)

Krisi 2009.01.01. 16:02:06

@ShwartzWazul: hajnali 4kor tökrészegen -10fokban nem tűnt jó ötletnek nyeregbe pattanni :)
Viszont ma is taxiztam (mekkora sznob vagyok de tényleg, hehe), ma is octaviával, de ez már egyhatos volt. Ha holnap is taxizok az már egynyolcas lesz? :)

Az meg már egyéb kérdés, de Fabia kombiból van benzines turbós gyárilag? Mert nemrég láttam egyet hatalmas intercooler-rel az elején, és elég sufnituningnak nézett ki..

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.01.01. 16:06:20

Kedves "Gyuri", és többiek:
Megtaláltam egy érdekes hírt az Autó-Motor 1965/21 -ik számában a Frankfurti Szalonról... :)
Nos, akkor még párhuzamosan futott az F102 kétütemű és az Audi modell, amibe a leírás szerint a döntött, 11,2:1 -es kompresszióviszonyú (! 1965) sor 4 motort tettek. "A diesel-motor építés tapasztalatait használták fel a Mercedes konstruktőrei az új audi 1,7 literes motorjának tervezésénél..." stb. Egyébként elöl tárcsafék, torziós futómű, rozsdamentes acél lökhárítók...

Rocko- 2009.01.01. 17:03:07

Super aGyuri 2009.01.01. 13:53:46
"mert eléggé Auto Union-mániás vagyok (ha eddig nem derült volna ki) :))"
rá enm jöttem volna. :D
innen gondolom, és prokee is mondta, neki hiszezk,
de.wikipedia.org/wiki/DKW_F102
Motor F 102 (V6) 6 Zyl. V 2 Takt

Super aGyuri 2009.01.01. 14:03:42
"Hát igen... De azt hiszem, mégiscsak az Auto Union 1000 SP sportkocsi a csúcs. 980 köbcentis, 55 lóerős "Wartburg" motorral :)"
áá, Juniort nem überelheti. :)))
meg nekem az max käbrióban tetszene. :)

Avant1 2009.01.01. 14:02:04
egyrészt nem olyan jó az állapota, volt egy 60-as fent, A60-ként, annak kétszer olyan jó az állapota, másrészt Csiknek sztem elég osk pénzét felemészti az állólámpa, harmadrészt Benzes az uraság. :)

Super aGyuri 2009.01.01. 14:12:38
itt a TrAbudi. :)
vagy Audbant, kinek hogy tetszik. :))))
suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=85206279&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=1&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1960-01-01&maxFirstRegistrationDate=1975-12-31&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.01.01. 18:48:54

@Super aGyuri:

Én még gyerekkoromban, mikor kezembe kaptam az egyik Liener-könyvet, kiokoskodtam, hogy az Audi = Auto-Union, Düsseldorf-Ingolstadt.

PistonHead 2009.01.01. 18:48:55

"hátha lesz még kocsi, ami nincs telecseszve elektronikával?"

Ha hülye vagy az elektronikához, az nem a gyártó hibája.

"hogy ne kelljen gyári alkatrészeket venni, hanem csavarhúzó+kalapács+gondolkodás eszközökkel megoldható bármi??"

Csúnya is lenne, ha minden hulladékot belekókányolhatnál az autóba.

Ha erre vágysz, vegyél egy Ladát, abban garantáltan nincs semmi, ami bonyolultabb egy faéknél.

ShwartzWazul 2009.01.01. 19:07:17

@Krisi:
Csak viccőtem a bringával no.

Fabia benyás turbó gyárilag nincs (még nincs?), de egyes elvetemültek belekókányolják az 1,8T-t.

w a s d 2009.01.01. 19:15:44

Nem lehet, hogy 1,9 TDI RS az a Fabia, csak egy nagy közteshűtőt tettek az elejére?

pedja 2009.01.01. 20:46:14

Egy kis kórkép:
index.hu/franko/skoda/
Régi szép idők,mikor a tanulókocsin (120GLS CWZ-744) az oktatópedál rudazata és a kuplungpedál közé szorult a lábfejem, elsőként a lámpánál a sorban, vagy a "5 SPEED"-nek hála minden 5ös kapcsoláskor a terpeszkedő oktató bal térdkalácsa reccsent:-).Pláne akkor szipogott skodri orra a levegőben, amiko a 140kgos vizsgáztató beült hátra.én meg rimánkodtam,nehogy az emelkedőn indulást húzzam a rutinvizsgán (1993)-mondjuk az tényleg nem egy kenyérszervó fíling volt..Mondjuk a forgalmivizsgát is egy kereszteződésbe betolatással kellett anno kezdeni, mert az előttem végző 160centis hölgy egy hóbuckánál állt meg pont (dec. 18)...Én meg próbáltam jó tanonc módjára beállítani tükröt-ülést az 190es magaságamhoz, persze kicsit akadozott a sín, a vizsgabiztos hamar megunta a fém-fém surlódást, so a nem rút bakelitkormány majd a mellkasomba állt..
Fehér 120L, mint első autó, amit hajthattam, de azokat a téli indulásokat sosem felejtem..Most meg várom a felvarrt Octaviát smaragdzöld színben, mint a Messiást.

Skodálatos újévet minden rajongónak!

Super aGyuri 2009.01.01. 20:56:34

@Rocko-:

Nagyon szuper!!!
Őrület, hogy milyen állapotban őrződtek meg autók a németeknél...

(Nekem is van egy '78 decemberi automata I-es Golfom egyébként, az is eléggé egyben van, de közel nem olyan, mint amilyet bármikor találnék a mobile.de-n)

Super aGyuri 2009.01.01. 21:00:33

@mbw108:

Látom, teljes véletlenségből Nálad is előfordul némi szakirodalom. Nekem 1970 előttről alig van Autó Motorom :-((

@Rocko-:

Köszi a wikipédiás linket!!!! Ezek szerint az F102-esnek volt 1966-ban egy V6-os modellje. Gyerekek, kétütemű, 1300 kcm-es motor hat hengerrel, hát ez már majdnem olyan perverz, mint a dízel Jaguár kombi vagy a Subaru boxerdízel :)))

Super aGyuri 2009.01.01. 21:06:50

@pedja:

A cikk szuper!
Egyetlen korrekció: a sz.rt enged be a magyar bárkit is a Clark Ádám téren, rohadjon meg, akinek nincs elsőbbsége, akkor is ha skodás... de a kedvencem a pesti hídfő, ahol addig hagyják indexelve araszolni a szerencsétlen bekéredzkedőt, amíg vagy megy még egy kört, vagy leinti a rendőr...
NULLA a közlekedési morál. Persze ennek a másik oldala a pofátlanul tolakodó Cayenne-es meg M-mercis - de néha azt mondom, nekik van igazuk, mert tisztességesen sávot váltani, alacsonyabb rendű útról kikanyarodni legfeljebb a taxisok engedik az embert. (Tényleg.)

Na, ez megint OFF lett, megyek is aludni, BÚÉK!!!

Ocvt 2009.01.01. 22:11:15

Köszönet a cikkért, nagyon szép történet! Oscar-díjat érdemel a rendező, az író és a főszereplő is. :)

105-től fölfelé volt mindenféle. A vízforralásról annyit: vétel után termosztát(minőségi) és hőgomba(minőségi) csere kötelező. Ezen kívül még annyi "extra" gondoskodás, hogy csak desztillált vizet szabad a hűtőrendszerbe önteni (a csapvíz eltömíti vagy megeszi a vízpumpa lapátját).
Soha nem forrt még víz semelyik Skodámban sem, pedig volt szakadttól az első, idős tulajosig mindenféle. Télen 1 zsák homok előre jót tesz a fékhatásnak és a rugózásnak is.

Az év legviccesebb mondása 2005-ből; magyarázat újautó vásárlása után:
"Az asszony mondta, nem vehetek ilyen keletieket, mint Dacia, Lada, Skoda, Trabant, stb... Ezért vettem egy (hatásszünet) ...KIA -t." XD

BÚÉK

fairlane 2009.01.01. 23:12:22

A céges Octaviaban (1.9 dízel) 340.000 km van. Eddig probléma nélkül. Ennyi.

Quattroman 2009.01.01. 23:37:55

@Ocvt:
miért kellene bármilyen vizet?
fagyálló hűtőfolyadékról még nem hallottál?
az korróziógátló hatású és keni a vízpumpa tömszelencéjét is

Rocko- 2009.01.01. 23:41:27

Super aGyuri 2009.01.01. 20:56:34
"Őrület, hogy milyen állapotban őrződtek meg autók a németeknél..."
karbantartás + garázs + felújítás lehet sztem.

Super aGyuri 2009.01.01. 21:00:33
nincs mit.

"Gyerekek, kétütemű, 1300 kcm-es motor hat hengerrel, hát ez már majdnem olyan perverz,"
mint a Trabudi.
Juniorba kéne ezt belerakni, és telejs az örömmámor. nekem ez a két "újdonság" megalapozta a hangulatomat mára. :)

Ocvt 2009.01.02. 01:28:58

@Quattroman:

kösz az észrevételt!
Szerintem is a fagyálló a legjobb, télen meg kötelező.
Bár sajnos akinek ezt külön kell mondani, vagy azt, hogy ne öntsön bele csapvizet, annak az autója örül a deszt. vízzel kevert tecsós fagyállónak is. G12 -ről, meg hasonló kényeztetésekről mégcsak álmodni sem mer. Egy földi élete alkonyán járó, több sebből vérző 105-ösnek talán túl jó is lenne, valljuk be. :)

Don Bolesz 2009.01.02. 09:15:27

A Wardtburg 353W -nál nincs jobb autó csak drágább!

Quattroman 2009.01.02. 11:27:57

@bolesz:
Ha le tudnád írni helyesen a márkanevet akkor még talán azt is elhinnénk,
komolyan gondoltad:DDD

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.01.02. 11:53:20

@Quattroman:
Honnét tudod, hogy nem komolyan gondolta: láttál te már Wardtburgot? ;-D

Don Bolesz 2009.01.02. 12:39:34

A de luxe volt a csúcs volt benne rádió és ködlámpa az egyik verzióba a másik tolótetős volt. citromsárgában volt a legszebb.

Don Bolesz 2009.01.02. 12:41:10

meg különben sen a név számít hanem a fíííííling!

petyaskodri 2009.01.07. 16:32:51

@guszti25: Nem értem!
Miért vigyek én magammal olajemelőt?
És miért kell imádkozni??
Na mind1.
A verda novemberben volt műszakin, úgyhogy teljesen fel lett újítva.
Ja, és mondok valamit amit eddig ezek szerint még nem tudsz: AZ AUTÓT NEM CSAK A KÜSZÖBNÉL LEHET MEGEMELNI!!!!
Ja, igen és a szép új nyugati autó is kaphat defektet, és a rendszeresen karbantartott (és nem arra gondolok hogy elviszem a szervízbe a kötelezőre)autó alatt nem kell henteregni mert nem romlik el!!

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.11.28. 13:40:28

a fabianal fosabb autoban en meg nem ultem.
fek, kormany, futomu egy nagy szar :(
cegnel van egy, sirhatnekom van ha azt kell vezetni...

Csikós Zsolt 2009.11.28. 14:01:02

@éjszárny zöldi:

Azért jópofa, hogy megírom, hogy meghalt az apósom egy posztban, onnan átkattintasz ide, elolvasod posztumusz, amit írt, és ezt a végtelenül lényeges, hozzáértő, és természetesen őrületesen szükséges véleményedet még ide is írod.

Egy: csak én olvasom nagyjából ezt a posztot, mert érkezik mél a címemre, amikor beír valaki, tehát nekem írtad nagyjából az apósom halálára kifejezve a jókívánságaidat ilyen módon, ezúton kösz.
Kettő: aki mégis átjön a mai posztról ide, annak kitettél egy bizonyítványt az ablakba, mert most nem igazán arról van szó, hogy milyen autó volt a Fabia, hanem arról, hogy meghalt egy ember, akiről, amikor ez a poszt született, még csak mi tudtuk, hogy meg fog halni, most pedig mindenki megtudta, akik egyébként - úgy tűnik - nagyon szerették a sztorijait. Ha most élne, kimoderáltalak volna.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2009.11.29. 11:56:23

Én is átjöttem, elolvastam.

Fantasztikus lehetett az öreg, a robogós utért pedig maximális tisztelet! Ha van még történet, szerintem azt is oszd meg!

A családnak pedig részvét!

Jamieson 2009.12.01. 13:08:47

@Csikós Zsolt:

Én is átjöttem - elolvastam az összes írást ismét ami Massányi úrtól származik, csupán megemlékezésből, mert így ismeretlenül is nagyon szimpatikus ember volt. Itt nem csupán autómárkákról van szó, hanem az emberekről, akik mögöttük állnak.

Részvétem.

BocaNegra 2009.12.01. 14:41:00

Én is átjöttem elolvasni.
Kedves cikk, jó volt olvasni.

Részvétem.

Opel P1 · http://www.pbcomputer.hu/ 2015.07.23. 09:39:22

A képen nem DKW Junior van. F5, F7 vagy F8 esetleg.
A Junior ugyan 1957-ben bemutatkozott már, de akkor megvásárolni még nem lehetett.
süti beállítások módosítása