37 év megkövült mocska várt rám

Belső tér pucolása

  2009. augusztus 26. - Csikós Zsolt Címkék: veterán mercedes totalcar flotta szereles

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Házi flottám legékesebb büszkesége a zöld állólámpás Merci, amelyről utoljára hónapokkal ezelőtt írtam. Szégyellem magam, már be is írtam az intőt. Életem első (a mostani elmeállapotom szerint) tisztességes restaurálása volt ez az autó. Azaz nem volt, hanem még nagyon is van, mert koránt sincs készen. Motor-futómű-lakat-fény-gumicuccok – ezeken vagyok túl, haza is hoztam Egerből az autót, nagy volt a boldogság, aztán azóta csend.

Nem írtam azóta, mert nem volt miről.

Igazából nem voltam én link, dehogyis, szereltem közben Agustát, Morinit, fekvőlámpást, Bianchit, gyerekbiciklit, még a PDA-mat is heftöltem, ütöttem-vágtam, amit csak értem. De heti 3-4 ilyen célra elkülöníthető órával (amiből minimum egyet mindig elvesz a szét-, és összepakolás) nem halad valami gyorsan az ember, nagyjából olyan, mint mézzel elárasztott répaföldet kapálni. Több óra nincs, temérdek időt elvisz a betű, amit felszív a számítógép, a maradékot a gyerekek, néha még a Katival is váltunk két szót – bár azt a legritkábban –, meg elméletileg aludni is kéne. Ennyi van.

De nemcsak ez hátráltatja a zöld Merci ügyét. Ugyanis tartok tőle. Tudják, sok millió forintban van már, beleborult egy egészen jó zuglói garázs ára, meg vagy hatévnyi spórolt pénz, azaz frászt spórolt, a kosztpénzből elvett, viták melegágyául szolgáló, hó végi zsé. És a Mercin eddig profik dolgoztak, akiknek nem csúszik meg a villáskulcs a kezében, ügyesen kiszedik a beletört csavart, mert nem tízet vettek ki eddig életükben (amiből hármat még jobban beletörtek), mint én, hanem ötszázat. És láttak már legalább százféle kárpitpatentet, én velük szemben meg húszat.

Szóval rettegek attól, hogy béna kezeimmel, hézagos szerelési ismereteimmel, bambaságból, vagy egyszerűen csak izgulásból tönkreteszem az autót. Nem vagyok én szerelő, csak egy botcsinálta buherátor. Meg félek, még elpazarlok egy csomó pénzt, amiből nincs több. Illetve tönkreteszem mások szorgos, lelkiismeretes, általam mindennél nagyobbra tartott munkáját, Kareszét, aki a motort csinálta, Csabiét, aki több mint fél éven át szétszedett, lakatolt, apróságokat legyártott, kitalált, összerakott, és Pistiét, aki hónapokon át csiszolt, lehelt, vízpapírozott, fényezett. Már csak velük sem szeretnék kitolni.

Szorongok. A Pandát elszerelgetem hidegvágóval és kalapáccsal, mint Pepin bácsi apja a Laurin és Klement márkájú motorkerékpárt a fronton. A kombi fekvőlámpás használós autó, ha annál megcsúszik a kulcs, miközben szerelem, hát megcsúszik, túrok másik csavart, nem kell rá sárgára horganyzott, jó lesz a csavaros doboz mélyéről a bármilyen is. A kismotorok is inkább jópofa kísérletek az életemben, örülök, ha működnek, ha nem, az se baj. A Yamahám szerelésénél azért már kicsit stresszeltem, mert nagymotoron nem gyerekjáték a biztonság, azon nem szúrhattam el semmit. Nagyon lassan dolgoztam rajta, extrém mód odafigyeltem, és most így, pár megtett túra után azt merem mondani, hogy talán sikerült is. De a Merci…

Rám igazából nagyon kevés hárult a restaurálásból. Kinyomozni, hogy a hiányzó, törött dolgok helyére mi való az én autómhoz (szériára, kivitelre stimmelve, most nem gurigázhattam szarral), illetve a cuccok beszerzése, a kárpitok felújíttatása, beszerelése, valamint a forgalomba állítási procedúra.

Nem mertem akármilyen kárpitosra bízni a Merci-belet. Rezső szuper munkát végzett ugyan anno dacumál a Bianchi ülésein, mondhatni, könnyfakasztóan szépet, viszont az ajtókárpitokat rosszul mérte le, aztán a reklamálásomra épp csak kiigazította, de nem próbálta fel személyesen, ezért most a jobb oldali kárpit nincs fent (azóta tudja Kati becsukni az ajtót, kárpittal csak én tudtam neki becsapni, kívülről). A bal oldali, ami fenn van, pedig lifeg, csapkodni kell, mert rálóg a gumikéderre. Másodszor nem viszek vissza semmit, a második visszavitel nekem azt jelenti – alkalmatlanság fennforgását tapasztalom.

Ilyen hiba nem fordulhatott elő a Mercivel, egyébként is, nem áthúzás, hanem gondos ülésszerkezet-javítás, viszont az eredeti műbőr megtartása volt a cél. A szövetes belsejű autókhoz még csak-csak, lehet eredeti huzatot kapni, bár nem olcsó. De a zöld Merci belül műbőrös, ráadásul a saját ülései vannak benne, 500 ezer kilométerrel, 37 évvel a hátuk, illetve a tulajok háta mögött. És az MB-Tex (a spéci Mercedes-féle lélegző műbőr, sokan bőrnek hiszik, sőt, annak írják a hirdetésekben) apró- és nagypórusos textúráját senki nem tudja leutánozni. Aki igazi mercis, és látott már áthúzott MB-texes állólámpa-belsőt, az tudja, hogy az új kárpit megöli az autót.

Titkos szakember-tippem sem jött be, a régi kárpitanyagok szuper ismerője, a szakadt, öreg belsők empatikus megmentője, egyébként meg igen kedves klubtársam ugyanis nem akarta a dolgot. Nagyon nem. Még tavaly elvittem hozzá a legrosszabb ülést (naná, hogy a vezetőét), kicsit belepucolt valami csodaszerrel, egy folton világos lett, mondta, menni fog. Gondoltam, otthagyhatom az első darabot, és majd hozom a többit, de nem, nincs ideje, mondta, majd talán egy-két hónap múlva, beszéljünk.

Beszéltünk. Többször. Bejött ennyi munka, meg még bejött munka, most épp belefulladok a melóba, talán majd decemberben… Két visszautasításból érteni szoktam, például ezért is találtam Kis Csabit, a világ legjobb lakatosát. A másik karosszériagyúró ugyanis bevállalt egy autót az enyém elé, közvetlenül miután egymás tenyerébe csaptunk, hogy az enyém lesz a következő. Csabit akkor ajánlotta egy másik klubtársam, olcsóbb is volt, gyorsabban is meglett az autóval, össze is rakta, ilyen szuper iparost nem tudom, hogy hord-e még hátán a föld. De az üléseket annyira az klubtársammal szerettem volna csináltatni, hogy három próbálkozás után adtam csak fel. Kezdtem kifutni az időből. Ha akkor tudtam volna, hogy 2009 őszén sem lesz meg az autó…

Állapotfelmérést tartottam, hát, megcsinálom majd én a székeket, döntöttem. A műbőrön minimális szakadás két helyen, egy kis afriktömés sem ártana itt-ott, de majd valamit kitalálok majd, a vázakkal elmókolgatok. Elkezdtem kérdezősködni, itt, a Belsőségen is, meg levélben is kaptam tippeket. Végül Vályi Pista tanácsát fogadtam meg – így nem kellett spéci trafóolajakat beszereznem, kinyomoznom rejtett amerikai beszállítók űrtrutyijainak magyar forgalmazóit, és nem kellően profi használat mellett tönkretétellel fenyegető savakat és lúgokat használnom.

„Csinálsz egy adag híg citromlevet valódi facsart citromból (az Olympos túl erős), azzal végigmosod, hogy a nagyját leszedje és fellazítsa, aztán nekimész Vanish Oxy-val és körömkefével, ez lehozza a kosz maradékát, de mivel a Vanish Oxy nagyon szárít és rideggé tesz, ezért utána méhviasszal alaposan átkened az egészet. Szuper a módszer, meglátod, lejön minden” – magyarázta Pistám lelkesen, lehetett ennek ellenállni?

Elmondva egyszerű a dolog, a gyakorlatban hetekig elvoltam a négy üléssel, ugyanennyi ajtókárpittal, ablakemelő-fedéllel, hamutartókkal, B oszlop-burkolattal, kapaszkodókkal. Hogy mennyi alkatrészből áll egy ilyen öreg Mercedes… Miért nem tudták az egészet egy polipropilén-göbből kifröccsenteni, mint bármilyen tisztességes Suzukit?

Hogy átérezzük a helyzet súlyosságát, érdemes először elképzelni magukat az üléseket. Írta Stephen King.

Képaláírás

500 ezer kilométernyi használatot vizionáljanak, ennek java részét klasszikus nejloningekhez hasonlító huzat (csak lakótelepi-kanapé mintában) alatt vészelte át a bútor. Így utólag nem tudom, hogy jobb volt-e vajon a huzat megléte, vagy ártott-e inkább. Normális esetben, középtávon védi az ülést, de amikor ennyi kilométeren át alámászik a por (ami homok, tehát dörzsöl), a zsíros dízelkorom (ami egy ilyen autóban mindig jelen van), meg a nedvesség, ráadásul a nejlonszövet maga is sztatikusan vonz további adag porokat – nos, ilyenkor súlyos dolgokat talál az ember.

Utaztak gőzmozdony húzta nosztalgia vonatjáraton? Megnézték már, hogyan néz ki a gőzös padlója, ott, ahol a tűztérbe lapátolják a szenet? Nos, az a vastag, zsíros, fekete, molekulák közé hatoló koszbevonat nagyon hasonlít ahhoz, ami az én Mercim üléseit borította.

Gyengébb gyomrúak ilyen látványtól elhányják magukat, sérülékenyebb idegzetűek repülősóra szorulnak, ha megpillantják. Borzalmas, reménytelen undormány volt az egész, itt 37 éve nem takarított senki, csak ahol a papok jártak. Pedig a tulajék gondos emberek, 18 éven át (amíg az övék volt az autó) tisztességesen porszívóztak, ablakot pucoltak, műszerfalat törölgettek, ahogy rendes ember szokta.

37 év után azonban azok a felületek, amik tíz év után tipikusan még csak kicsit elszíneződnek, már a szemetes autó belsejéhez kezdenek hasonlítani. Effajta hosszú pusztulás kezelésére pedig az átlagember nincs felkészülve, nem is vádolom én a tulajékat, ez már másik dimenzió. A legtöbb gazda a huszonsok éves verdáról azt gondolja, öreg az autó, nemsokára úgyis megy a kukába, ha gondos, azért amennyire tud, tisztaságot tart, ne érje szó a ház elejit. De azért széjjel nem szakad a pucolásban. Ez a tartósan leromlott állapot pedig egy olyan extrém tartós autónál, mint az állólámpás Mercedes, akár egy évtizedig is elnyúlhat, mely alatt felismerhetetlenné mocskolódik minden a legnagyobb gondoskodás ellenére is.

Ezt kellett nekem rendbe tennem.

Valaki egyszer azt mondta, hogy a mai napig nem léteznek tartósabb műanyagok azoknál a Mercedes-műbőröknél, amiket a hetvenes években készítettek. Ez nyilván nem igaz, de tény, hogy az MB-Tex közel elpusztíthatatlan, erről magam is meggyőződtem. Mert – amint erre menet közben rájöttem – a Pista által vázolt módszer alapvetően anyaggyilkolás, már ha eléggé makacs a kosz. Néha úgy keféltem a műbőrt, hogy vörösen izzott a műszál. Acélba simán lyukat martam volna ilyen erővel, még az üveg is megtejesedett volna. Az MB-Tex viszont csak röhögött, és – szerencsére – egyre tisztább lett.

A citromos lé nem sokat számított, de alibiből azért minden elemen végigmentem vele (vagy tizenöt bödönnyit kevertem belőle, tehát csak lehozhatott valami koszt az is), ám a Vanish Oxy (VO) – hát az zseniális.

Próbáltam ám én mindenfélét előtte, ablaktisztítót, műbőrápolót, Ultra Dermet, mosóport, Brigéciolt – mintha a vajákos asszonyt kértem volna, hogy növessze ki a levágott kezemet. A VO viszont… Sűrű oldatot kevertem egy kis dobozban, bemártottam a kefét, és első húzásra már jött is le a fekete sár.

Aztán az alsóbb rétegekhez már dörzsölni kellett. A mély vályúkba kifejezetten komoly izomerővel kellett nyomni a kefét.

Aztán – hiába voltak már a nagy, sima felületek fehérek – azaz pergamenszínűek, hiszen ez ennek a belsőnek a hivatalos neve – a drága jó MB-Tex pici lyukaiban csak megült a korom, ettől meg messzebb lépve olyan elhasználtasan-szürkésnek nézett ki. Tehát jött még több dörgölés, körkörösen, majd jobbra-balra, majd fel-le, majd kicsit ütögettem és forgattam, aztán megint körkörösen – a kezem majdnem leszakadt. Utána persze vizes mosás, szárítás a napon.

 

Az első ülésekkel kezdtem, darabja nettó két este volt, mindegyiket utána méhviaszos bútorápolóztam is. De tényleg – most nagyon-nagyon kis híján olyanok, mint az újak. A bal hátsó ülés volt valamiért a legszörnyűbb, ott a fekete csak nem akart kijönni a redők közül, emiatt a hátsó ülőlap jó három napot kivett az életemből, a hátsó háttámla még egyszer annyit.

Sajnos az első ülések háttámláinak csuklóin levő műanyag díszfedelek visszafordíthatatlanul megsárgultak, azokat már se isten, se ember nem tudja visszafehéríteni, de mivel nagyjából azonosan öregedtek, ezért akár szándékosságnak is fel lehet fogni a dolgot.

A méhviaszozásba, mint (emberre és ülésre egyaránt) viszonylag biztonságos folyamatba, Bálintot, a nagyobbik fiamat is bevontam. A saját ülésrészét például teljes egészében ő kente, masszírozta, magyaráztam neki, hogy ott fog ülni, nagyon gondos legyen. Látták volna, milyen büszke volt a munkájára. Tudtak valamit azok az angol őskapitalisták a XVIII. században – a gyerek jó és hálás munkaerő.

Idegesített azonban, hogy a hátsó, kihajtható könyöklő ennél is mélyen bent lakott a háttámla üregében. Volt már ilyen Mercim, ilyenkor az a baj, hogy nem a könyöklő van rossz helyen, hanem a támla anyaga szakad szét alul, és a rugók kijjebb feszítik a felületet a kelleténél, annyira, hogy az ülőlapból hiányzik jó néhány centi. A könyöklő marad valójában az eredeti pozícióban. Ez a ződcséges állólámpák egyik tipikus jegye egyébként.

Hát az enyém is szétszakadt. Varrni nem akartam (nem lett volna jó ötlet), ezért elhatároztam, hogy korlátozom a rugók mozgását. Egy csomót kísérleteztem, átmentem IKEA-bútornyuvasztó gépbe, annyit nyomorgattam a különféle megoldásokat, hogy jó-e valamelyik, végül stratégiailag elhelyezett gyorskötözők mellett döntöttem. Gyönyörű lett, remélhetőleg tartós is. És ha nem lesz az, már tudom, hogy kell javítani.

Kicsit zavart, hogy az első ülések támláján hátul még nincs fent a fedél, de úgy véltem, betolom őket a sínjeikbe majd összerakáskor, keresek csavart (egy tartja, idővel kitekeredik, akkor csúszik le a burkolat), és jó lesz. Tévedtem, de ezt most még nem szeretném kibontani.

Üléseken túl, ajtókon innen. Ajtók… Jaj. Nem kellett volna eszembe jutniuk.

Még jó, hogy korábban vásároltam Norbi barátomtól (aki csodával határos módon leszokott az állólámpásról) egy garnitúra fehér belsőt, mínusz ülések, máskülönben most böngészhetném az ebayt.

Tudják, az ajtókárpit leggyakrabban attól megy tönkre, hogy az alatta az ajtó lemezére ragasztott nejlon kiszakad, kivágják, vagy egyszerűen elhagyják. Hangszóró beépítése miatt, amatőrségből, nemtörődömségből, mindegy is, miért. A kárpit műbőre alatt papundekli a váz, a papundekli meg utálja a vizet, mint Győzi a kultúrát, az ajtóba pedig az esővíz-elvezetők ellenére befolyik a wasser, ez a dolga. Leérve pedig felfröcsköl, mint Szlovák piszoárjában a sárga lé a hatodik sör után. A sörös fröcskölés a ruhán kellemetlen illatú, olykor látható elváltozást okoz, de többnyire kimosható, a tiszta esővíz viszont pár év alatt pürévé mállasztja az ajtókárpit alapját adó lapot, ez sokkal nagyobb baj. Belülről, az autóból ez sokáig nem is látszik, mert a műbőr tartja a formáját, de leszedés után ott a horror, az összerakhatatlanság, hiszen a patentok helye lényegében megszűnik. Meg ilyenkor meg is gyűrődik a tartását vesztett papírváz.

Az állólámpás Mercedes leggyengébb pontjai a következők: a) indexkar (elkopik a pálya, nem marad kint, reszelgetni lehet, de sose lesz igazán jó); b) ajtóhatároló (amíg működik, masszív, de elég egyszer nagyon kivágni a nehéz ajtót, és a pályája eltörik, onnantól csak lifeg az ajtó, szerencsére nekem volt polcon pár jó, azok vannak bent); 3) szellőzőmotor (húsz év után csikorogni kezd, aztán meg is áll, a fél autót szét kell bontani, hogy hozzáférjünk, de kenni lehetetlen, a bontott is mind idővel tönkremegy, hiszen az is jóval több mint húszéves); d) a térképzsebek az ajtókon (a rossz ajtóhatároló miatt visszacsukódó ajtót általában lábbal tartja meg minden amatőr utas, hogy a szemét hagyná inkább, hogy az ajtó eltörje a lábát, hiszen a sípcsont beforr, térképzseb meg nincs).

Nos, a Norbi-féle adagból éppen a térképzsebek hiányoztak, azaz egy volt, összevissza ragasztgatva, törve, használhatatlanul, csak két patentet tudtam lementeni róla. A saját ajtóimon azonban volt két jó, sajnos gyilkos módon odaragasztották őket a kárpithoz, mert egy ősrégi szerelés alkalmával eltűntek a rögzítőpatentjeik. Hosszú, több mint egyórás rezekció következett. A műtét sikerült, a beteg meghalt – csak vicc, sikerült megmentenem a zsebeket, de nagyon izzadtam, és még káromkodni sem mertem csak egész halkan, nehogy a duhaj indulat forgatagában tönkretegyek valamit.

Viszont elefántfül-tekerő fogadására kellett alakítanom az első két kárpitot. Ezek az újabbak ugyanis második szériából származó állólámpás Merciről jöttek, a második szériának pedig nincs elefántfüle. A én autóm viszont másfeles, tehát van ilyen rajt’, az elefántfülhöz pedig tartozik egy tekerő is, ami a kárpitból lóg ki, a tekerőhöz pedig jár lyuk is. Szerencsére a Mercedes nem szüntette meg teljesen a lyukat, ahogy félszériát váltott, a papundeklin ott a perforáció hátulról, csak ki kellett szedni, a műbőrt pedig lyukasztóval kivágtam szépen.

Egészen gyárias lett. Vállveregetés, önfelláció, rivaldafény – valami legalább jól sikerült.

Négy Norbi-féle ajtókárpit hófehérre pucolva, ajtózsebek felszerelve patentekkel, lyukak megvannak. Jöjjenek az ajtókönyöklő-behúzók!

Ebből is volt kettő-kettő mindegyik ajtóra, sőt, a jobb elsőhöz (ahol felkanyarodik egy kis plusz kapaszkodóelem) három is. Ez egy sokadik fajta műanyagból készült, egészen máshogy öregszik, mint a többi. Zsírra például megzöldül. Frankón. A kéz pedig zsíros, és ez a cucc arra való, hogy kézzel jó erősen megmarkolják. Csak iszonyatos, gyilkos, borzalmas pucolás után derül ki egy adott példányról, hogy lejön-e a zöld, vagy örökre beleivódott.

Hát, nekem összesen három lett a kilencből, pedig ennek az autónak négy ajtaja van. Azt hiszem, a bal hátsók közül maradt az egyik zöld, a másik meg szakadt volt. Szerencsére egy korábbi posztban feldobtam ezt a labdát, és egy olvasó szerzett nekem egy hibátlant, el is küldte – ingyen és bérmentve. Életet mentett.

A legszörnyűbbek általában az ajtók tetején lévő, hosszú, egyenes burkolatok. Ezek még újkorukban kicsit puhák voltak, de ilyenkorra már kőkemények, általában a végükön elrepednek, néha középtájt is. Mindegyik ajtóé más, ezért életbevágóan fontos volt, hogy a saját és a Norbi-féle párokból legyen egy-egy jó mindből.

Úgy tűnt, hogy a kocsi sajátjai közül valamennyit ki kell dobni. Alapos pucolás után derült csak ki, hogy az egyik újon azonban van egy csúnya repedés, ez a kosz alatt egyáltalán nem látszott. Emberfeletti erővel kis híján a többi árnyalatára sikáltam a megfelelő eredetit. Az eltérés a fotón jobban kijön, mint az életben, egyébként is, az ajtó műbőre fehérebbre hozható fel VO-val, mint a szegélyléc. Jól néz ki, na.

Már csak a legmeredekebb alkatrész volt hátra. A kalaptartó. Amiből nincs a piacon. Ezt általában műbőrözni szokták, mások áthúzzák szőnyeggel, de én ránézek egy ilyenre és sírni tudnék, annyira nem idézi fel az eredetit. Annál ugyanis egy durván raszteres papundekli rétegre valami műszálas szőröket vittek fel eredetileg. Ezt süti a legjobban a nap, a ragasztó kiszárad, a műszálak rideggé válnak, ezért vagy tőből, vagy félbeszakadva kijönnek, az egész kalaptartó megrühesedik. Eközben a korom is – mivel nagy gyűjtőfelület, és itt, a hátsó szélvédő tövében van a levegőkilépő is – alaposan rárakódik, méghozzá zsírosan, mert az utasok zsírosan párolognak. A pucolási kísérletek általában teljes megkopaszodáshoz vezetnek.

A korábbi tulaj fia hatalmas hangszórókat vágott bele, de volt olyan előrelátó – utólag is áldom az előrelátását – hogy az eredeti, intakt kalaptartót eltette. És meg is kaptam a kocsival, mert évekkel később eszébe is jutott, hogy megvan. Ez az alkatrész, ami nem tudtam volna megszerezni a föld alól sem.

Fekete volt, mint állat. Eredetileg, ugye, majdnem fehér. Gondoltam, a sarkán kipróbálom a Vanish Oxyt. Hát, patyolatfehér nem lett, de a szőrök (azaz már inkább csak pihék) maradtak. Nagyobb felületen kísérleteztem, mintha szemműtétet hajtottam volna végre Charlize Theronon. Nem mállott, viszont tisztult. Hűha. Vártam egy napot, hátha másnapra megkopaszodik. Nem kopaszodott.

Így lett végül még másfél órányi melóval egy tűrhető, kicsit szürkés, kicsit már nem annyira dús szőrzetű, de mégiscsak eredeti, fehér(es) kalaptartóm. Inkább ez, mint bármilyen pótlék, az eredetiségért a fél vesémet odaadnám, a Pistáét akár mindkettőt is. Megragasztottam a széleken levált műbőr szegélyt, és borzalmasan büszke voltam. A komplett belsőt fel is vittem a lakásba, kiteregettem mindent a padlón, és gyönyörködtem, erről sajnos kép nem készült, de mutat, higgyék el.

Fentiek nagyjából 2008 decembere és 2009 májusa között zajlottak. Aztán pihent pár hónapot a projekt, nyaralások, közöttük hegyekben a meló, gyerekeknek nincs ovi, meg a nem működő motorokat próbáltam életre kelteni – mindent nem lehet. De hiába hittem, hogy túl vagyok a műbőrökkel, plasztikokkal és ülésvázakkal vívott csatámon, később döbbennem kellett. Nem is én volnék, ha nem kellett volna.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr111339444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fkorbi 2009.08.27. 00:21:04

Kösz Csikós, a legutóbbi zöldmercis poszt óta (nem most volt :) várom a folytatást, és nézek be minden nap a belsőségre :)

fkorbi 2009.08.27. 00:27:10

Zsolti, feleséged nem parázik, amikor befarol a Zöld elé? Mármint attól, hogy nekitolat. Félre ne érts, nem a(z általam amúgy nem ismert) vezetési tudását basztatom, csak a fényképek alapján elég szűkösen van a két autó, én férfiasan fosnék minden betolatáskor ebben a helyzetben :)

Sics68 2009.08.27. 00:38:48

Szép lett!

Egyvalamit mondanék: van egy kevéssé ismert tisztítási eljárás... a mósópor-lobbynak érdeke hogy így is maradjon.


Az ultrahang. Ultrahanggal gyakorlatilag elérheted akár azt is, hogy tiszta vízben olajat oldj fel!

Minimális energeiabefektetéssel megoldódna minden zsíros edény elmosása... mosószer nélkül!

( Jelenleg egy helyen láttam ulrahangos tisztítót: tintasugaras nyomtató nyomtatófejét tisztították ezzel, ott valami acetátos lötyit rezgettek az ultrahanggal. )

Érdekes volna kipróbálni tisztítandó szövet + mosószeres lé kombóban is...

Suttora 2009.08.27. 00:48:03

@Sics68: Ez meg milyen összeesküvés-elmélet már megint? Lehet használni több helyen (ott már használják is), de mindenre azért nem jó. Ultrahanggal tisztítják pl. befecskendező-fúvókákat (bár erről is megoszlanak a vélemények), de nem hinném, hogy a zsíros-kormos MB-Texre is jó..

Wendriner Tódor Emánuel 2009.08.27. 01:30:22

Csikós úr, a Jóisten áldja meg magát az ilyen írásaiért, az autóbuzériáért, meg úgy általában!
Üdvözlettel, egy lelkes olvasó a szomszédságból

megint 2009.08.27. 02:42:12

baowah, ha minden igaz nálunk van ilyen(pont ilyen van-e azt nem tudom így fejből), mert forgalmazunk berner cuccokat, tényleg nagyon jók, meg würthöt is , az is nagyon jó, meg persze drága is, de a "rozsdára"(felületi kezelésre állítólag, nem értek hozzá) pl ez a márka a legjobb, egy flakon kerül vagy 8000 ft-ba, amúgy nagyszerű írás.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.08.27. 03:15:31

Hú de durva, nagyon markáns a különbség, megérte vele szarakodni! Ezt a Veniss okszi eksönt lehet plüsskárpiton is alkalmazni, Marvin? :D

Csikós Zsolt 2009.08.27. 07:28:42

@fkorbi:

Neki is tolat, ráadásul a vonóhoroggal. Ugyanis akkora a garázs, hogy ha nem tenné, nem lehetne kiállni a 190-es előtti kis lyukon motorral, ami ilyenkor napi üzemben van. Épp finoman megkoccolja, a zöld Merci elején meg vastag takaró van.

korzo 2009.08.27. 07:42:52

@baowah:
Én plüsst takarítottam nagynyomású mosó (szőnyegtisztító adalékkal) + vizesporszívó kombóval. Jó lett :-)

konti10 (törölt) 2009.08.27. 08:14:46

Nekem az is nagyon tetszik, hogy a fiadat is bevontad a munkába. Ez már nem is hobbi hanem családi program. Biztos jobban vigyáz majd a kárpitra, mikor épp ragacsos tejcsokit és csöpögős barackot fogyaszt az úton, mintha készen kapná a tiszta kocsit.

Lowtyo 2009.08.27. 08:20:21

ennyit szívsz ahelyett, hogy vettél volna bele jó kis rekárókat. akkor már csak egy ültetés, valami nagy felni, kis ablak sötétítés, egy jófajta krómvég, egy hátsó szárny meg kívánságlista kellene az oldalára és készen is vagy. ja, meg a neon.

karlmann 2009.08.27. 08:28:53

Kedves Csikós, ettől nagyobb kitartással még nem találkoztam le a kalappal. Egy kicsit tudok segíteni a megsárgult de eredetileg fehér műanyagokkal. Kell Cif, mindegy milyen és olyan konyhai mosogatószivacs, aminek az egyik oldalán dörzsölő bevonat van. 10-es kiszerelésben mindenhol kapható. Erre öntsd rá a Cif-et, de nagyon fontos, hogy szárazon, víz nélkül! A víz csak a legvégén kell amikor lemosod. Csak akkor csináld, ha úgy érzed, hogy a kezed már helyrejött, mert keményen kell súrolni. Ne lepődj meg ha a szivacsról teljesen elfogy a dörzsölő bevonat, és a szivacs elporlad, ezért is kell venni egy egész csomaggal. Régebben számítástechnikai üzletben dolgoztam, a régi megsárgult monitorokat mindig így tisztítottuk és nagyon bevált! De a kezedet és a körmödet legyilkolja!

DiliQtya 2009.08.27. 08:36:42

Szép lett, öszintén granulálok :)

arthur877 2009.08.27. 08:41:28

Végre a zöldmercis poszt!
Még még még Zsolti, még!

yeti 2009.08.27. 08:45:50

@Sics68: Munkahelyemen próbálkoztunk egy kölcsönkapott ultrahangos tisztító káddal dróthúzó szerszámot tisztítani,de nekünk nem vált be.Szerintem nem mindenre jó ez a megoldás.

yeti 2009.08.27. 08:53:23

@Csikós Zsolt: Az Agusta készülget,és várható róla cikk a közeljövőben?

zöldi 2009.08.27. 09:02:24

@Lowtyo: És a nagy zene? Az az alap!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.08.27. 09:03:47

"az eredetiségért a fél vesémet odaadnám, a Pistáét akár mindkettőt is. "
Mekkora dumaaaaaa :D:D:D

Amúgy szép munka. Gondolom amíg álltak a cuccok pucolás után, szépen bemocskosodtak? :(


@konti10: Én is valami ilyesmire gondoltam :)

Acmee 2009.08.27. 09:05:47

@karlmann:

Ezt cáfolnám!

Az ilyen napszítta műhanyagokkal a marha nagy probléma, h 30év után alaphelyzetben is elkezd hámlani a felső "dombornyomott", mintás réteg. Ugyanígy jártunk a 23-al is, 3garnitúra műanyagból tudtunk összeválogatni 1autóra valót, és még így is maradt benne (sajnos) olyan darab, ami már elindult hámlani.

Ha rádörgölsz, akkor kidörzsölöd belőle a mintát, ergo szart sem fog érni a műanyag(nem tudom, h állólánykában hány féle műanyag mintázat volt, de 23-ban legalább 3 (ennyit már láttam saját szememmel)). Ilyen ritka alkatrésznél pedig érdemesebb kikevert műanyag festékkel kezelni, majd matt lakkal rámenni, nagyon jó eredményt ad.

mtk001 2009.08.27. 09:05:52

Mi a helyzet az MV Augustával ?
Beindul már ?

Lowtyo 2009.08.27. 09:08:27

@zöldi: persze, persze, tovább lehetne ezt gondolni.
ekkora hűtőrácson például kifejezetten jól állna a csiberács.
és ugye egyedi lenne, sőt meg merném kockáztatni, hogy egyedülálló is. merhogy zsoltié lenne az egyetlen tökéletes állapotú bojrészer állólámpás.
ugye így már nem is tűnik akkora hülyeségnek?
hehe

2009.08.27. 09:12:32

Az aktívhabos tisztítókkal egy marhaságot elkövetnek a tisztelt tualjdonosok: a hab tényleg felhoz valamennyit a szövetbe ragadt koszból de a mi feladatunk, hogy ezt RENDESEN eltávolítsuk. Azaz porszívózás porszívózás áttörölgetés porszívózás. Különben pár hét használat után rosszabb lesz, mint volt.

Garázsbabetolatáshoz segédeszköz: a hátsó kerék vonalában letett két akármi. Nekem is ilyen van lerakva, mert a két állásos garázsba kb 10 jármű (két négykerekű és több kétkerekű) meg egyéb lomok vannak betárazva, folyamatosan sípoló tolatóradarral állok be koppig. Az autó mögött 8cm-re egy Pannónia áll, annak nem akarok nekimenni, ha becsukom az ajtót az autó eleje és az ajtó között kb 10 centiméter hely marad vagy tán kevesebb. Szóval a hátsókerekek egy-egy ütközőnek mennek neki így biztosan megállok amikor kell és jó helyen van az autó eleje-hátulja.
De már épül az új, szééép nagy garázs, 49m2 alapterületen + hozzá még egy nagy műhely-tároló. Örülünk.

karlmann 2009.08.27. 09:15:36

@Acmee:

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de nekem az rémlik, hogy az állólámpáson az ilyen műanyag elemeken nincs minta. Ezért is javasoltam, lehet hogy én tévedek, rég ültem már állólámpásban.

Csikós Zsolt 2009.08.27. 09:16:59

@konti10:

Ilyet nálunk a használós autókban sem kapnak. Víz, morzsázós keksz, maximum. Kint lehet enni a ragadósakat :-)

@karlmann:

Ezt lehet, hogy kipróbálom valami semleges darabon. Gumikesztyűben...

@yeti:

Agusta készülget. -get... Nincs per pillanat hozzá megszakítóm, talán Imolából sikerül, mert ilyen pici, görcs cucc, és a rugója kilágyult, az érintkezője (kalapács) rommá van már reszelve.

@ColT:

Dehogyis porosodtak. Írtam is talán, hogy nem a garázsban hagytam őket, hanem felvittem a lakásba, ott laktak. Azért fent nincs nagy por. Egyébként meg: az autóban is porosodnak, hidd el, ez a sorsuk.

Csikós Zsolt 2009.08.27. 09:19:37

@Matiz:

Igen, csakhogy a garázsban azon a helyen lehet szerelni, ahol a Kati Mercije áll, ráadásul a gyerekek is ott rohangásznak, amikor nincs bent az autó, meg a munkapadot is oda állítom. Nálunk az nem statikus, szent hely, hanem egy kavargó rettenet. Régen nekem is volt ilyen vakvezetőm, amikor még kevesebbet matattam a régi garázsban.

Ezt az aktívhabos dolgot tényleg jobban művelik a profik. Meg a házi megszállottak. Szerintem is túl könnyen és gyorsan ad látványos eredményt, aztán jön ki a kosz, a kanapénk ilyen.

Mitya Ivanov 2009.08.27. 09:23:55

Csikós zsolt minden írása nagyon jó

Acmee 2009.08.27. 09:28:04

@karlmann:

Ilyen "bőrkárpit minta" van belenyomva...

Aztán elképzelhető az is, h a 23-ban már "silányabbak" a műanyagok (csepp abszurdum :DD) azért kezdenek el hámlani...

(de örülnék, ha monnyuk az Accordban 30év után kezdenének tönkremenni a kárpitok/műanyagok) :S

yeti 2009.08.27. 09:30:21

@Csikós Zsolt: Imola.....remélem Zirig kollégád is magaddal viszed,hogy szétfotózza a memória kártyáját,mi meg itthon csorgathassuk a nyálunkat a rozsdás vasakra.

majke 2009.08.27. 09:34:32

legjobb a hangover a cikk végén! :)

korzo 2009.08.27. 09:37:43

@Matiz:
Itthon egy szolid 70m2 figyel a ház mellett. Még a tervező is röhögött, amikor letettem elé a skiccet :o)

karlmann 2009.08.27. 09:46:11

@Csikós Zsolt:
Mindenképpen próbáld ki mert tényleg jól működik. Csak azt nem tudom amit Acmee említett a mintás bevonatról. Mert azt tuti leszedi, de ha nincs rajta, akkor hajrá, mert nagyon szép lesz, még a karcolásokat is tompítja, vagy teljesen eltünteti. A gumikesztyű jó ötlet, de rájössz majd, hogy a sajna ezzel is az a gond, hogy az emberi bőrt a tapadás frontján nehéz felülmúlni.

Sir Fartsalot 2009.08.27. 10:31:50

@majke: Nem cliffhanger-re gondolsz?

Ádán 2009.08.27. 10:38:13

@Csikós Zsolt: Pont kérdezni akartam a felnit, de gondoltam, előbb végigolvasom az egészet. Nekem csak a 123 jut róla az eszembe, de ezek szerint pár állólámpásra is raktak.
Mennyire kényelmes ez az MB-Tex? Biztos jobb, mint az egyszerű műbőr.

@no mail, no problem: még egy pontosítás, A Filmben Pepin bácsinak a sógora, Francin járt saját, Laurin és Klement gyártmányú motorbiciklijén, de nem szerelte. :-)

cmcd 2009.08.27. 10:49:29

Most egy jó barátom lakik abban a zuglói lakásban, Norbi (nem rég tudtam meg tőle, hogy te voltál az előző tulaj). Az szép teljesítmény ha annak a lakásnak az árát már felemésztette a Merci. Ugye nem mondod komolyan?!

harmful vibration 2009.08.27. 10:49:50

Üdv!

Sárgult műanyagra van egy megoldás (ami elvileg még a mintát sem szedi le):
retr0bright.wikispaces.com/
Gyanítom az autóban használt elemek is ugyanazért sárgulnak, mint a számítógépek (brómvegyület tűzvédelmi okokból), tehát valószínűleg itt is működik.
Az oldal részletesen elmagyarázza a szer működését, és nem tűnik bonyolultnak összerakni sem.

Igaz, én még nem próbáltam, de erősen tervbe van véve :)

Begérke 2009.08.27. 10:52:36

Ez volt az a poszt, aminek hatására eldöntöttem, hogy kizárólag álmodozni fogok a régi autókról, nem veszek.
Majd amikor gazdag leszek, veszek egy más által felújítottat, de ezt a munkát én nem vállalom.
Köszönöm!

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.08.27. 10:53:52

@Ádán:
A 123 -as "csirkeitatókat" alaposan lejáratták a "zöldséges-korabeli" tulajdonosok. Ti. ezek a felnik csak szép lakkozással, tisztán mutatnak jól. És a 23 -as felnije kisebb méretű, mint az állólámpásra illő méret. Amit tudtommal a 108 -hoz (illetve inkább 109 -hez) adtak először 1970 -ben (extrakódja 64/0), 6-os és 6,5 -esben (23 -asé 5,5 -es).
Nagy hibája az elcsépeltsége és a normális méretű darabok fellelhetősége...

Inner Circle 2009.08.27. 11:05:41

LOL, épp tegnapelőtt gondoltam bús magányomban (csak a térdig fröccsenő mocskos-habos víz szegődött gyötrelmes társamul, az viszont kitartóan, már vagy másfél órája), hogy "Csikós posztjai elég jók, de valahogy mindegyikből hiányzik a gyökérkefe. Pedig a veteránozás és a gyökérkefe kéz a kézben járnak. Illetve a gyökérkefe az én kezemben. Gyökérkefe for pres... for pressing down very hard, now this way, now that way..." De mily kicsinyhitű voltam! Már itt is a gyökérkefés cikk! :-) Khm, szóval nekem is a cca. 37 éves belső garnitúrát dobta a gép, igaz, egyelőre csak egy hátsó üléssel kellett megvívnom, de hogy ennek nem állok neki még egyszer vizes porszívó nélkül, az tuti.

Inner Circle 2009.08.27. 11:15:33

@ÁdidiGaga: a kádas sztori valóban utolérhetetlen, ami a tisztítást illeti. Egy barátom Fiat 500d-jébe vettünk bontott öveket, mert gyárilag nem volt benne (be persze nem szereltük, csak az ülés alá tettük egy zacskóban, így aztán mondhattuk, hogy van az autóban öv, és be is van csatolva, de azt ne várják tőlünk, hogy a kasznit megfúrjuk!), sztenderd fekete övek, aztán kijöttek a kádból sötétszürke-világosszürke csíkosan. Meg egy Alfa 75-ös tetőkárpitjáról szedtem le a posztót (ilyenkor az ember megfürdik fél köbméter porrá őrlődött szivacs-ragasztó keverékben a kárpit fölül, de sebaj), ez sötétbarna helyett halvány drapp színt kapott, DE: a formázás teljesen kijött belőle, és nem lehetett szépen visszatenni. A tetőkárpit háromdimenziós (ablakemelők, világítás, stb.), amit a posztó gyárilag szépen lekövet, fürdés után viszont visszaugrik, és egyszerű, sík szövet lesz belőle, különösebben nem is nyúlik jól, amit ugyan visszagányoltam valahogy, de bűn ronda lett. Szóval az üléshuzat megfürdetése előtt mindenképpen érdemes végiggondolni, hogy formailag túléli-e majd a tisztítást.

w a s d 2009.08.27. 11:19:07

@Csikós Zsolt:
Esetleg egy darab hungarocell a zöld Merci elejére rakva + energiaelnyelőnek nem lenne hasznos?

majke 2009.08.27. 11:33:13

@Sir Fartsalot: :) de, nagyonis. legalább elmondhatnám, hogy durván másnapos vagyok, de nem ;)

SsPL71 (törölt) 2009.08.27. 11:58:20

Én a Cif-et nem javasolnám a háztartási 2 oldalas mosogató szivacsot sem.

Én, 1x a kocsi polírozásához használtam azt a 2oldalas szivacsot.
Persze nem a durva oldalát használtam,
polírozó anyag felkenéséhez, mindaddig amikor is, a kátrány lerakódásokat el nem akartam tüntetni a kocsi fényezéséről.

A sima mosás ugyanis nem távolította el, gondoltam majd a polírozó anyag meg teszi a hatását, de nem így volt.

Vesztemre a durvább felét használtam a szivacsnak bizonyos helyeken.
Az eredményt csak akkor láttam mikor teljesen kész lett a kocsi és a puha rongyos áttörléssel is végeztem.

Összekarcoltam a szivacs durva felületével a lakkréteget 7 különböző ponton kb. tenyérnyi helyeken.

A Cif-et ugyan ezért nem ajánlanám, mivel apró csiszoló szemcsék vannak benne, az inox tűzhelyemet tisztítottam vele szintén szivaccsal(puha felével) és össze karcolta.

Igaz tudom, hogy a kárpit nem kemény felület, de én minden képen óvatosan bánnék vele, mivel az említett módszer (Cif + szivacs durva fele) erős mechanikai kopást fog eredményezni az amúgy sem új felületeken.

A vegyi tisztítási módszerek szerintem ez esetben célravezetőbb megoldások.
De, a vegyi módszerekből is a kevésbé agresszív hatásúakat részesíteném előnyben.

DHARMA 2009.08.27. 11:59:57

Önfelláció!!! Vigyázz, mert az asszony rájön, hogy nem is a masinák miatt, jársz a garázsba!

Phrascarica 2009.08.27. 12:10:32

@Il mio nome è Nessuno: ezért nem veszek használt autó én sem, ki tudja hogyan kezelték, viszont kb. 3 hónap múlva adtam el, csodájára jártak hogy milyen szép a bőr :D Természetesen a "kezelés után" áttörölgettem a méregdrága bőrápoló kittel (97-ben 5ezer HUF) amit tisztításra is ajánlottak de tisztításra szart sem ért, viszont talán ápolni jó volt, bár kétlem azt is...

gnme 2009.08.27. 12:20:51

..noénnemtom .. madottati paa'totta

prontó

karlmann 2009.08.27. 12:28:36

@SsPL71:

Hát fényezésre én se merném használni, de a megsárgult műanyagra pont ezért jó a Cifes kezelés. Mondom a monitorokról is simán lehántja a sárga réteget. Az inoxos tűzhelyet anyósom is bebukta, arra tényleg nem jó. Utána nem győztem eltüntetni krómpasztával, meg polírozóval.

SsPL71 (törölt) 2009.08.27. 12:29:49

@SsPL71: Azt még elfelejtettem írni, hogy a Cif súroló szer apró szemcséi belefognak menni a perforált kárpit részekbe azokat eltömve.
Mondjuk egy porszívóval kiszedhető száradás után.

SsPL71 (törölt) 2009.08.27. 12:35:45

@karlmann: Értem én, igazad van.
Én voltam a hülye, nem a szivacs :)

Tipo16v 2009.08.27. 12:37:12

ajánlhatok esetleg valakinek egy kelet pesti (17.ker) karosszéria lakatos mestert?

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.27. 12:49:34

@no mail, no problem: nekem is megutottem a fulem de en nem akartam gancsoskodni :)

"ahol a papok tancolnak"

csikosba ennyiert nem kotok bele :D

karlmann 2009.08.27. 13:04:51

@SsPL71:

Nem te vagy hülye, csak nem tudtad, hogy az erős dörzsölő felület, a Cif súroló szemcséi, illetve az általad használt erőhatás együtt olyan hőhatást hoznak létre ahol a fényezés erősen összekarcolódik és matt lesz. Ez azért van, mert ilyenkor a festék gyakorlatilag megég. Én ugyanezt a hatást értem el apám kocsiján 15 évesen, de normál polírozó anyaggal (ami k. drága volt és apám majd felrobbant amikor meglátta az eredményt, akkoriban a Cif még nem is létezett). Utána elmondták, hogy ez azért volt, mert túl erős és túl sok polírozó anyagot használtam egy helyen és persze dörzsöltem, mint az állat. Végül pedig az egészet megkoronáztam azzal, hogy túl kevés vizet használtam és a kocsi persze a tűző napon állt.

De Csikósnak műanyag elemet kell letisztítania, ezért ott nem áll fenn ez a veszély. Viszont az előfordulhat, amit Acmee említett, hogy a gyári dombornyomás ledörzsölődik.

Fisherman 2009.08.27. 13:10:41

CSIKÓS FOR PRESIDENT !

Lord heckman 2009.08.27. 13:25:30

Az ilyen melót én szeretem... látványos :)

Te Zsolt! Mit művelsz te azzal a gyerekkel, hogy ilyen fiatalon már őszül? :P

Lord heckman 2009.08.27. 13:27:20

amúgy tudtátok, hogy a hagyományos sárgazöld zsivacs zöld "dörzsi" részébe fém van? Nekem egy 22000 forintos fényezőszámlámba került, hogy megtudjam :S

Rocko- 2009.08.27. 13:27:58

pepecselôs dolog, de megérte, grat Csik!

karlmann 2009.08.27. 13:33:16

@Lord heckman:

Nem tudtam, de nem lep meg. Amilyen barnássárga őskövület monitorokat én tisztítottam és fehérek lettek mind, basszus ahhoz tényleg kell is valamilyen kemény anyag. Nekem apám Passatjának a lekezelése örök emlék marad.

Rocko- 2009.08.27. 13:45:02

@baowah: nekem csiky ajánlott egy szövettisztítót, majd este megnézem a márkáját.

@Lowtyo: :D

SsPL71 (törölt) 2009.08.27. 14:09:20

@karlmann: Nem cif-el csináltam én sem.
Normál polírozó anyaggal, csak a szivacsot fordítottam meg a hatás kedvéért.
Csak azért írtam le, nehogy azt higgyék, hogy cif-el súrolom a kocsi fényezését. :)

stower 2009.08.27. 14:09:22

Inox tűzhely CIF-es tisztítása? Mondok jobbat. Mi hidegzsíroldóval próbálkoztunk. A résekben és egyéb aljas helyeken ráégett barnás lerakódásokra támadtunk - sikerrel. Csak a zsíroldó "mellékhatásként" az összes feliratot is leszedte a rozsdamentes felületekről. Jó anyag:)

SsPL71 (törölt) 2009.08.27. 14:12:37

@Lord heckman: Na, ezt követtem el én is, hogy megfordítottam a szivacsot, polírozás közben, mert egy-két dolgot nem szedett le a polírfolyadék. :S

De, én eladtam úgy a kocsit, nem vették észre. Annyira tényleg nem volt durva, csak nagyon tisztán és megfelelő szögből nézve lehetett észrevenni.

karlmann 2009.08.27. 14:19:38

@SsPL71:
A végeredmény szempontjából majdnem mindegy. Ugyanaz az elve a polírozó anyagoknak is. Valamilyen dörzsölő szemcse + krém, vagy folyadék. Az a különbség, hogy a polírozó anyagokból többféle van attól függően, hogy mekkora a benne lévő anyagok szemcsemérete, a keménysége és a mennyisége.

Sokan azzal rontják el a fényezést, hogy a profiktól ellesett mozdulatokkal és sarokcsiszolóval végzik a gépi polírozást. Csak az a baj, hogy noha a profi polírozó gépek egy része tényleg nagyon hasonlít a sarokcsiszolóra, de azok sokkal kisebb fordulatszámon működnek! Így a sarokcsiszolóval is egy pillanat műve megégetni a fényezést.

SsPL71 (törölt) 2009.08.27. 14:26:40

@karlmann: Soha nem políroztam géppel.
Pont az általad említett dolgok miatt.

Sőt, azt vallom, hogy csak a lakkozás nélküli festett felületek "renoválására" alkalmas a polírozószerek alkalmazása.

Lakkozott fényezésnek sokkal jobb ha egy viaszos samponnal vagy viaszos lakk kezelővel látja el az ember a fényezést.

Tomchy 2009.08.27. 14:27:42

@Begérke:
Mindenféle sértés szándéka nélkül: azt hiszem, ez a restaurálós meló tényleg nem Neked való. Én alig várom, hogy összejöjjön annyi, hogy a panelből elmenekülve a hátsó garázsan sok reszeléssel talpra állíthassak valamit, ami a '70-es vagy max a '80-as évek terméke: Ascona, Granada, Cortina.... vagy egy Capri?
Majd elválik. Remélem én nem... Ehhez oly türelmes lány kell, mint Kati. Csiki - gratulálok!

Tomchy 2009.08.27. 14:39:23

garázsan: garázsban természetesen

Inner Circle 2009.08.27. 14:39:33

@Tomchy: "Ascona, Granada, Cortina.... vagy egy Capri?"

Kizárólag a gyönyörű tájak nevével jelzett autók jöhetnek szóba? :-)

censor013 2009.08.27. 14:45:49

@zöldi:
Próbáld meg Operával, az IE-nél jön ez elő.

mangold 2009.08.27. 14:47:12

Szia Zsolt!
Gratulálok a munkához. Az új/régi fényében tündöklő eredeti alkatrész látványa mindig felemelő.

A cikk olvasása közben előjöttek a 02-esen végzett tisztítókúra emlékei. A hetekig tartó, balatoni nyaralást is felemésztő rehabilitáció. A barna, majd egyre halványuló lé áramlása a szőnyegtisztító gép plexifején át.A hátsó üléstámla rugói között fityegő megsárgult beszállítói cimke. A váltógombról elfogyni nem akaró zsírréteg. Az üléssín alá csúszott ragacsos-poros 10 pfenniges. Egy barátnő elvesztése.

karlmann 2009.08.27. 15:06:40

@SsPL71:
Ezzel magam is így vagyok és ez egyben gond is, mert a mostani kocsim 10 éves, sötét metálzöld színű, az előző tulaj gondoskodása folytán vízköves és matt a sok gépi mosástól. Fogalmam sincs mit kezdjek vele, mert félek, hogy a polírozás elintézi a lakkozást is. Egyenlőre én is mindenféle samponokkal próbálkozom, mert mást, jobbat nem tudok.

2009.08.27. 15:13:08

@mangold: Az utolsó mondat ÜT! :D

Tomchy 2009.08.27. 15:14:00

@Inner Circle: Nem, csak az S100-as, ami valszeg az első ilyen jellegű jármű lehet, az nem adta ki... ;O)

Ádán 2009.08.27. 15:27:58

@Csikós Zsolt: azóta a lakásban laknak?

Hogy ismételjem az előttem szólókat, szép lett. El is mentem megnézni egy eladó W124-est, de volt ott C123 kupé, W140, W202 és W220 is. Hát az első kettőre is ráférne egy ilyen alapos takarítás.

De hol a folytatás? Mikor tudjuk meg, hogy miért volt a döbbenet? Mikor látunk képeket az összeszerelt belsőről? :-)

Csikós Zsolt 2009.08.27. 17:08:35

@Ádán:

MB-Tex kábé annyira szellőzik, mint a rosszabb fajta bőr, mellesleg elég puha. Nagyon tudományos dolog volt a maga idejében, többféle pórusméret van benne, a nagyok süllyesztékekben laknak.

Nem a filmet, a Hrabal könyvet próbáltam idézni, asszem a Díszgyászt, amiből a Sörgyári Capriccio nagyrészt készült. Hiszen a Sörgyári Capriccio c. könyv és a hasonnevű film között igen kevés a közös elem. Van, de az alap a Díszgyász.

Begérke 2009.08.27. 17:09:59

@Tomchy:

Teljesen igazad van!
Tudod, eddig azt hittem, hogy ezt is meg tudom majd tanulni, mint annyi mindent már. De nem. Nem vagyok eléggé megszállott.

Nagyon jó izlésed van kocsiban. A Granadák nekem is nagyon tetszenek, Cortinám meg volt is - sajnos csak Matcbox. :)

Csikós Zsolt 2009.08.27. 17:11:30

@cmcd:

Nem, nem az a lakás, volt egy pici garázsom régről a Báróczy utcában, azt tavalyelőtt adtam el.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.27. 18:43:21

@Inner Circle: "Szóval az üléshuzat megfürdetése előtt mindenképpen érdemes végiggondolni, hogy formailag túléli-e majd a tisztítást."

Üléshuzatot a szabás és a garnírdrótok tartják formában az ülésen, még a modern préseltszivacsos üléseknél sem használnak formáranyomott huzatot (legalábbis a prémiumszegmensben), amit elcseszhetnél beáztatással.

S2000 2009.08.27. 18:54:17

Off topic... A Debrecen az E csoportba került a Liverpool, Lyon, Fiorentina, mellé.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.27. 18:57:18

Höhö, Maranellóban is feltalálták az iDrive-ot:
http://galeria.totalcar.hu/hirek/2009/08/27/ferrari_458_italia_fotok/?current_image_num=4&image_size=l#@r=

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.27. 18:59:21

galeria.totalcar.hu/hirek/2009/08/27/ferrari_458_italia_fotok/?current_image_num=4

Vagy a blogmotor szarakodik megint, vagy eleve szarul lett megírva, és nem eszi a kukacot/keresztet URLben.

Rocko- 2009.08.27. 19:01:01

@Csikós Zsolt: ott ahol már Te nem tudsz: a garázsban! :)

csiro 2009.08.27. 19:19:28

@Csikós Zsolt:
Szia Zsolti! A méhviaszt miben oldod fel? Mert viaszom van (saját termés) de gondolom valahogy meg kell puhítani, hogy fel tudd vinni a bőrre (műbőrre).

w126sd 2009.08.27. 19:21:23

Szia Csík!!!!!!!
Naon jó cikk,látszik az anyag tartóssága ha 37év után még megpucolható!
Ott a garage-ban a Puch motor v futómű pihenget????
Mikor gyorsulunk már eggyet a pókokkal:-)
TOMEK

dennisthemenace 2009.08.27. 19:37:19

@Begérke: Nekem volt mindegyik igaziban is..Meg most is visszaulnek bele....)

Csikós Zsolt 2009.08.27. 20:35:50

@csiro:

Az egyszerűség kedvéért eleve viaszos bútorápolót vettem...

@w126sd:

A Puch motorja. A futómű dobozokban van. A kocsit most vette vissza a lakatos a fényezőtől, akinél hagytam 50 ezer ft előleget tavaly decemberben, hogy csinálja. Az ember (állítólag valami über-profi, most jött haza Németországból) teljesen elszámolta magát, nem is tudom, mi lehet a fejében, csak vállalta be sorra az autókat, rohadtak nála a vasak, de semmivel nem haladt, csak ilyen instant munkákkal. Ezért a puki most újra Kecskeméten van, teljesen kilakatolva. Valami környékbeli fényező kéne hozzá olyan 250-300 ezerért, resedagrün lesz, van mintám is a Tóth Gabitól, itt pihen a dolgozóban az elem. Ez az én tökéletesen reménytelen projektem. Olyan lassan halad, hogy néha azt hiszem, visszafelé megy. Mindegy, az unokám majd talán elviszi a kasznit az osztrákokhoz a 100. éves születésnapra...

Yaesu 2009.08.27. 22:01:59

@Csikós Zsolt:

Na ja, veteránvizsga. Korrupt geci banda. Az egyik haveromnak azért baszták ki az egyébként tökéletesen gyári állapotúra felhozott Fiat 1100-asát, mert nem volt meg a bal ajtón a krómléc (mikozben Winkler szétgányolt -nem bántásból írom ezt- Cougarán ott virít az OT). Amit egyébként lehetetlen beszerezni, kb. lottóötössel egyenlő az esélye, ha az ember rábukkan valahol.

Esetleg van tipped, aki le tud gyártani ilyesmit? Akiknél a cimbi próbálkozott, mind elküldték a picsába.

Csikós Zsolt 2009.08.27. 22:46:09

@Yaesu:

Hát - semmi. Olasz ebay?

Yaesu 2009.08.27. 22:51:03

@Csikós Zsolt:

Nincs ott sem (ha pedig van véletlenül van, akkor aranyért megy el). Pedig az az érdekes, hogy az 1100 az azért eléggé tömegautó. A legtöbb cuccot be lehet szerezni hozzá viszonylag könnyen, de díszléc az nincs.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2009.08.27. 23:05:28

Egyre jobban irigyellek ezért a kocsiért Zsolt.

A sárga müanyaggal próübáld ki a következőt: Csinálj tömény hipós vizet, és tedd bele pár napra. A polipropilént, polietilént nem oldja semmi, emiatt ne aggódj. Aki feltalálja az oldószerét, Nobel díjat kap.

Csikós Zsolt 2009.08.27. 23:57:53

@Yaesu:

Akkor lesz Imola, Padova most ősszel, ha nincs is, névjegykártya-gyűjtéssel sikert érhetsz el.

@alibiman:

De a polietilén, polipropilén puha, azaz argóban olajos tapintású műanyag (így tudod megállapítani, hogy érdemes-e ragasztani, vagy sem). A Merci-fedelek viszont kemények, mint a monitorház, polisztirol, vagy a rosseb tudja, mi. De nem az általad említett kettő.

ÁdidiGaga 2009.08.28. 00:11:12

@Inner Circle:
ahogy már megírták előttem: a huzaton kialakított kis szegélyekbe, zsákocskákba (ezek szerint nem kizárólag az Alfa 33-ason:) fémhuzalok vannak fűzve, azok meg néhol odafogatva a vázhoz, ettől lesz szép feszes a textil, amúgy egy teljesen tartás nélküli anyag.
És igen, semmit nem ronthatsz el a kimosással :-)
(szerintem az pótolhatatlan, amikor valamit kiszerelve, fürdőszobában, a csatlakozó alkatrészek veszélyeztetése nélkül tisztíthatsz...)

tetőkárpit: megintcsak a 33-mal példálózok. Abban egy papírból préselt alaktartó a váz, nekem csak néhol a szélein el volt rongyolódva, de papírmassé-módszerrel megcsináltam. Erre Pálmatexxel ment fel a textília, annyit rontottam el, hogy a gerincében nem ragasztottam oda és kicsit belóg :-(
(valaki jelezte anno, hogy nem jó amit csinálok, mert a Pálmatextől átázik a textil - merthogy ő arra a félre kente volna:-p

VISZONT HA MÁR ÍGY ÖSSZEJÖTTÜNK: HOGYAN LEHET "CSINÁLNI PADLÓKÁRPIT" :-)
mármint kifejezetten ilyen anyagot méterre elvileg kapni,de azt tényleg - itt a laza anyag balesetveszélyes is lehet- valahogy félmerev-padlólemezkövető alakra kellene alakítani - DE HOGY???

CSIKÓS ZSOLTI:
Mindegy mit használsz, a lényeget a következő - á la Mastercard.

Tisztítószer:4650 ft
Ráfordított idő a foglakozásod óradíjával: 28 000 Ft

Az érzés, hogy kivakartál valamit a százéves g..ciből: MEGFIZETHETETLEN! :-)

Pipi 2009.08.28. 01:20:33

@Sics68: ultrahangos injektorfej tisztítás is létezik már, működik a dolog, ismerem a srácot, aki csinálja, lementek a bontóshoz és kerestek egy injektorfejet, ami nagyon koszos, végül találtak egyet egy hat éve ott rohadó roncs alatt félig beásva a földbe. Átnyomatták a programon, a vége 90%-os szállítás lett, ami nem rossz:)

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.08.28. 11:02:05

Gratulálok!
Nagyon szépen alakul. :)

Ádán 2009.08.28. 12:12:46

@Csikós Zsolt: Gyártják még az MB-Texet? Fiatalabb autókban nem láttam. Ha majdnem úgy szellőzik, mint a bőr, akkor jó anyag. És örök, mint a szegénység. :)

A Sörgyári capricciót csak filmen ismerem.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.08.28. 19:51:14

@Rocko-: Nem akarlak elszomorítani, de a Prevent cuccai egy kalap szart nem érnek. Próbálj ki majd egy Sonax, Berner, ArmorAll vagy Meguiar's vegyszert, és röhögni fogsz rajta te is.

Kifordított kacagány 2009.08.28. 21:51:07

@Csikós Zsolt: ne próbáld meg. ugyan az minden igaz amit karlmann állít és piszok hatékonyan fehérít, csakhogy ha nem is dörzsölöd le vele a mintát, akkor is tele lesz apró nem látható karcolásokkal amik rekord idő alatt újra elkoszosodnak és lényegesen csúnyábbak lesznek mint korábban. ráadásul utána már nem is lehet ezen javítani.
régebben mi is használtunk cifet monitoroknál, billentyűzeteknél és bár nagyon gyorsan és hatékonyan lehetett vele dolgozni, a későbbiekben a fent említett okok miatt sokkal több munkát adtak. sajnos mi nem eladásra takarítottuk a gépeket.
később áttértünk a vizes rongy+alkohol kombóra, az is szépen és hatékonyan tisztított, de természetesen a nap és a hő okozta elszíneződésekkel nem sokat tudott kezdeni.

@Lord heckman: jól van, megnyugodtam, hogy nem csak én vagyok barom. bár nem vigasztal, hogy sorstársakat találtam, de legalább nem érzem magam mindenkinél nagyobb ökörnek:)

@karlmann: úgy konkrétan a sarokcsiszoló fordulatszáma 8-12e, a polírozógépé meg 2-3e. nem mindegy. ha már gépi polírozást szeretnél otthon, akkor inkább a fúrógépet javasolnám. annak a fordulatszáma a kívánt tartományba esik és lehet is hozzá kapni polírozófejet. természetesen ez is legfeljebb kis karcolások óvatos eltüntetésére alkalmas.
www.polirozas.hu/product_info.php?cPath=65_99&products_id=362


@SsPL71: feltéve, ha valami ostoba ötlettől vezérelve nem karistoltad össze előtte. a lakkozott felületet is lehet polírozni, csak vigyázni kell, hogy ne fogyjon el.

gnme 2009.08.29. 09:32:05

@Csikós Zsolt: a pukit hozd le hozzánk. 70km-re lesz tőled .. Standox alapanyag jó lesz? Más nincs :)

Sayniqua (törölt) 2009.08.29. 15:17:18

Kedves Csikós úr!

Minden tiszteletem az Öné! Jó, hogy léteznek még ennyire fanatikus emberek!
Csak így tovább!

Garatulálok!!!

Ciri 2009.08.31. 06:05:44

@DBandesz:
"Tudom javasolni a Berner aktív habját hasonló feladatokra. Kellemes almazöld illata van, és tényleg jól dolgozik."

De bizony,mennyire igazad van!
A párom kocsijából az istenért nem tudtam kiszedni az egyik ülésből a retket.Amikor olvastalak, megkérdeztem a kollégákat és kiderült, hogy ezer éve tartunk ilyet:)))

Kaptam egy dobozzal, a hétvégi szép idő segítségével -no meg a bernerével- pillanatok alatt kijött és meg is száradt hamar.Úgy beindultam, hogy minden ülést gyönyörűen, 100%-osan kipucoltam (bézs szövet). :)

Ezúton is köszi! :))

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.08.31. 10:10:09

@Ádán:
A mübört most úgy hívják náluk, hogy Ledernachbildung Artico.
süti beállítások módosítása