Na, ez is megvolt: a huszonkettedik ezer kilométerben járva kiégett az első izzó a tartós Daciában. És tényleg az egyik első, a bal tompított. Pár napig szégyenszemre fél szemmel, alatta felkapcsolt ködfényszórókkal jártam, de végül összejött az a szerencsés konstelláció, amikor egy helyre és időbe kerültem én, az autó, egy szerszámosláda, némi világosság és vagy húsz szabad perc.
Sokat kárhoztatjuk a mai autókat, vagy inkább autógyártókat, amiért gyakran teljességgel lehetetlenné teszik a hétköznapi ember számára az izzócserét. Számos vaksi autót el kell vinni szervizbe, hogy párezer forintos munkadíjért kicseréljenek benne egy párszáz forintos, gyakran elpusztuló alkatrészt, ami ráadásul igencsak számít az autós és a körülötte közlekedők biztonságában: röhej. Vagyis inkább szomorú.
Annál is inkább, hogy a gyártók valószínűleg teljesen szándékosan kényszerítik szervizbe a fényét vesztett kocsik tulajait. Hiszen a hátsó izzókhoz, melyek tényleg nagyon veszélyesek halottan, szinte minden új kocsiban nagyon könnyű hozzáférni. Hogy-hogy nem.
Ennyi hely van benyúlni. Tehát akku ki.
A Dacia Logan mintegy kompromisszum a még jelentős kézfej-lenyúzás árán sem cserélhető izzójú modellek (pl. Fiat Stilo, egyszer egy óráig buzeráltuk hárman a fényszórót, végül feladtuk) és az akár oda se nézve cserélhető izzójú öreg kocsik (pl. az én BMW-m, egy perc az egész) között. A műkörmös, a legkisebb kosztól is öklendező Dacia-júzer, ha van ilyen egyáltalán, legfeljebb a jobb első H4-es kicserélésével próbálkozzon, a bal elsőhöz ugyanis vagy szőnyegcsomózásból élő indiai gyermekmunkás kell, vagy ki kell venni az akkut.
Nem nagy dolog, először is egy tizenhármas dugókulcs kell hozzá, úgy húsz centis szár, meg egy hajtókar. Ezzel a készséggel könnyedén kioldható a rögzítőelem, csak arra kell vigyázni, hogy be ne ejtsük az akkutartó alatti mélységbe, mert ha nincs szerencsénk, beleesik a kartervédőbe és vehetjük le azt is.
És persze kell még az izzó
Nekem nem esett le. Eztán a két sarut kell lekapni, egyikhez nyolcas, másikhoz tízes csillagvillást ajánlok, majd ki is lehet emelni az akkut. Ha rajta van a kis műanyag fogantyú, ez nem is nehéz, sajnos a tartós Logan remek Rombat Calciu akkumulátoráról ezt valaki valamikor lelopta. Hogy minek – nem tudom. Tán fogat piszkálni. Akárhogy is, ujjheggyel már nem volt olyan egyszerű kiszedni az ólomkockát.
Gyári Renault izzószett. Szép tárgy.
Innen már gyerekjáték. Műanyagsapka le, csatlakozó le, gumisapka le, drótrugó némi tapogatózás után kiakaszt. Izzó ki, másik be, drótrugó vissza, gumisapka fel, csatlakozó rá, műanyagsapka vissza, akku beemel, rögzít, beköt, és voilà: világít.
A Loganon izzót cserélni remek kis kedd délutáni kikapcsolódás, ajánlom mindenkinek szeretettel!
Dacia Logan MCV tartósteszt
2007. júliustól decemberig nálunk van egy hétszemélyes Dacia Logan MCV, Laureate felszereltségben. Minden héten olvashatnak róla itt a Belsőségen. Az eddig megjelent epizódok:
Befogadtam egy románt (2007. július 19.)
Pezsgés a Dacia körül (2007. július 27.)
Első tankolás a tartós Daciával (2007. augusztus 3.)
Hátamon a váram (2007. augusztus 10.)
Anzix a negyedik daciás hétről (2007. augusztus 17.)
Dákó a Belsőség szemével (2007. augusztus 24.)
Belestem a szoknya alá (2007. augusztus 31.)
Dízel Daciával dübörögtem Dalmáciában (2007. szeptember 16.)
Dacia a Zasszony szemével (2007. szeptember 23.)
Loganok összefutása (2007. október 7.)
Tízajtós Logan (2007. október 21.)
Egy szervizlátogatás tapasztalatai (2007. október 28.)Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a tartósteszt okos könyvjelzőjét (RSS).