Már csak papírmunka van vele?

  2012. december 23. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes diy szerelés dezső ponton tc flotta svedorszag ponton domsjö

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


„Tiszta por a műhely, mindent takargatok, de így is legalább egy perc, mire eltörlöm a kezemet, és a telefonomat fel tudom venni” – szomorkodott Csabi egy hét java részében szinte minden nap, amikor felhívtam. Nem lehet könnyű neki, a lemezek mágusának, a gyöngyfüzér-hegesztések mesterének, hogy holmi papírkürtőket kell tákolnia műgyantával és tapétaragasztóval. Mintha nekem benyalós autós prospektusszövegeket kellene írnom mostantól cikkek helyett. Borzalmas lehet, de sajnos ezt ő tudja megcsinálni, nála az autó, nála az alkatrész, nála a tudás, még ha nem is ez a kedvenc bevetési területe. Nem bízom másra a Pontont. Túl jó már ahhoz.

Innen nem látni semmi változást október vége óta

Drága jó Csabi, hogy miken megy keresztül Dezső miatt. Valljuk be, minden pesszimista számítás, amit 2010-ben készítettem, rózsaszín utópiának tűnik innen, 2012/1013 küszöbéről. De most is azt mondom, hogy amikor nekiláttunk, a Ponton sokkal jobb állapotban volt, mint az állólámpás Mercim. Az állólámpáson legalább négyszer ennyi lemezt cseréltünk, ott is pocsék volt a futómű, a fék, a kipufogó, ott is hiányoztak a csetreszek, és azt is be kell látnom, hogy harmincévnyi magyar és negyvennyolc évnyi svéd berhelőművészet nagyjából hasonló mennyiségű és horrortartalmú rendbe tenni valót ad ki.

Más vonalban futottak az ékszíjtárcsák, ki tudja, hány kilométert ment így a motor. Most minden jól áll

Csakhogy az állólámpás most, készen, rendszámmal van feleannyiban, mint Dezső, 2012 decemberében, hónapokkal a cél előtt. Na, ez az, amire nem gondoltam volna. Ennek a pénzbeli, időbeni, idegösszeroppanás-beli elcsúszásnak három egyszerű oka van, amit érdemes megfontolnia mindenkinek, aki nagyon régi, vagy nagyon ritka autó felújításába fog.

1) A Ponton alkatrészellátása közel nem olyan, mint amilyennek hiszik az emberek, mint amit a Mercedes kürtöl állandóan világgá. Persze, sok mindent meg lehet venni magától az anyacégtől, de olyan áron, hogy a végén előáll a húszmilliós autó. Erre szerintem nagyon kevés autósnak van lehetősége, gazdaságilag pedig az idiotizmus határát súrolja az efféle felelőtlen vásárlói magatartás. Lehet utángyártottat kapni, de csak bizonyos dolgokból, és az is 1,5-3-szor annyi, mint az állólámpáshoz. Csomó minden nincs W120-ashoz, és ha mégis felbukkan a neten, húszan licitálnak rá, és az egekbe verik fel az árat.
2) A Pontonban sokkal több alkatrész van, mint az állólámpásban – a funkcióra hajszálpontosan ugyanolyan, kettős keresztlengőkaros első futómű az öregnél egy rakás perselyt, csapszeget, menetes idomot, porvédőt, hézagolót, zsírzógombot tartalmaz, az újabbikban van néhány szilentblokk, négy, karbantartást nem igénylő, szinte soha tönkre nem menő, nagy gömbcsukló, oszt’ kész. És minden alkatrészcsoport ilyen – a Ponton feleslegesen komplikált, zűrös, kezdetleges. Ami időt, pénzt, energiát jelent felújításkor.
3) Egy rakás dolgot ki kell találni benne, mi, milyen logika szerint szerelhető. Ránézésre ugyanis minden borzasztó egyszerű, de itt még nem tervezték meg alaposan a szerelési folyamatokat. A motor például, nem jön ki felfelé, a hátsó szélvédőt négy ember tudja csak betenni, a tetőkárpit rögzítése horror. Ez mind idő, áttételesen pénz, nagyon is közvetlenül idegrendszeri károsodás.

Az autóval így, kétévnyi készülés után, a berhelések ellenére is elégedett vagyok, most se tartom nagyon rossznak. Csabi munkája pedig… Azt végigkísérhették ezeken a hasábokon. Abba nem lehet belekötni, ő az, aki jobb minőséget produkál, mint amire a kuncsaft a legszebb álmaiban gondol. Persze neki könnyű, hiszen nincs idegrendszere.

Fűtőmotorok, bogárrács, flepni, fém merevítések

Vagy mégis? Ennek kiderítésére kiváló lakmuszpapír volt a fűtésrendszer. Két hét szívás a négy papírkürtővel, a szétmállott rögzítésű bogárrácsokkal, a ronggyá oxidálódott fűtőmotorokkal, az eltört szellőzésszabályzó flepnikkel – ez már őt is kiborította. Túl sokat papoltam már e papírkürtőkről korábban, nem akarom szaporítani a szót, hiszen ezek érdektelen, nagyon nem olvasmányos alkatrészek.

Annyit érdemes tudni a csövekről, hogy ezeken jön be a levegő az utastérbe, ezekben ücsörög az oldalanként egy befúvó-motor, fűtőradiátor, és azért készülnek papírból, mert minden keményebb anyag bummogni kezd a széltől bizonyos sebesség felett. Lehet kapni kemény műanyagból, Sanyi barátom készített acéllemezből, de sajnos a papír az igazi.

Egy kis papírmunka

Nos, ez a papír minden Pontonban előbb-utóbb szétmállik – miért is ne mállana, mikor a Dezsővel nagyjából egyidős Autó-motorok is porladnak már a fűtött szobában a polcaimon. És rohadt drága – még egyben levő, de felújítandó kürtőket 150 euró környékén lehet leütni az ebayen, egy szép állapotúért a 250 euró sem túlzás, új, műanyagot, az összes fittinggel 350 környékén adnak. Ja, és van belőle két nagy (ami beljebb van a karosszériában és a radiátorok házaként szolgál) és két kicsi (a kocsi orrában, bennük a szellőzőmotorokkal). Négy papírdarab, 100-200 ezer forintos költség. Szépen állunk.

Hoztam, alkatrésznek

Ezeket a kürtőket próbálta először napokig szétszedni Csabi (a radiátorokat beléjük szilózta kvázi örökre a berhelő baromja, hogy rohadna meg), de még az ő legendásan finom kezei is durvának bizonyultak a régi ragasztók ellenében. A papír szétszakadt a műveletben, mit szépítsük. Kiderült az is, eredetileg miért mállottak szét ezek a belső kürtők, és az elöl levő, több esőt kapó kisebbek miért nem – mind a három fűtőradiátor (Dezső svéd kivitel, a vezető oldalán kettő van ilyenből) alján ott volt a zöld nyom. Tudják, rézből van a hőcserélő, tehát az a zöld csak patina lehet, ami kizárólag víztől származhat. Tehát azért mállottak (és mállanak a mai Pontonokban) szét ezek a kürtők, mert a fűtőradiátorok alattomosan bepisálnak…

A kész hőcserélők

Hajrá, lehetett felújíttatni őket, még jó, hogy Eger nagy város, van jó szerviz, ahol hibátlanul javítanak régi fajta réz hűtőket, szuperül megcsinálták. Persze ez is pénz volt, mert hiába nem kértek sokat, de már minden fillérnyi kiadástól könnybe lábad a szemem, mert tényleg kiürült a kassza. Még inkább fájt, mert közben kaptam a hírt – a Steyr-Puch is ráfordult a célegyenesre. Az az autó, amit tíz éve mindenki C, D, E, és Z pályákon javítgatott, és úgy tűnt, már sose lesz belőle semmi. Reménykedtem is titokban, hogy egy évet még az is pihen. Hát, nem pihent, végre kifogtam egy kivételesen lelkiismeretes fényezőt, ő is Csabi…

Készen a papír-epoxi test

Vissza Dezsőhöz. Ezeknek a kürtőknek nagyon komplikált a formájuk, valami idomdarabon készülhettek eredetileg, olyanunk persze nincs, ezért ment a kitalálósdi. A flepniknek például, könnyen kell járniuk bennük, mégsem lehet mellettük nagy a légrés, mert akkor nem zárnak. Viszont a radiátoroknak is abszolút passzolniuk kell, mert különben hideg jön be mellettük. Szóval ezek kissé alaktalan, mégis nagyfokú, precíz illesztést követelő tárgyak – eredetileg papírból, most epoxival kiegészítve. Hogy mitől nem fognak bummogni? A tapétaragasztótól, amivel belül ki lesznek kenve…

Fényezés előtt

Csabi közel egy héten át csak rétegeket pakolt fel, csiszolt, újra vakolt, megint csiszolt, megint vakolt… és így tovább. És mindig rossz volt valahol. Múlt hét szombaton már másodszor voltam nála az októberi poszt óta, akkor a képen látható készültségi állapotban volt már minden. Másnap be akarta próbálni az elemeket, majd lefújni és készre szerelni őket. Azaz vasárnap. Kedden, amikor megcsörgettem, még mindig a festéssel kínlódott, mert ahol epoxiból volt a kürtő, ott matt lett, ahol papír, ott fényes. Pár napja már nem merem felhívni…

De térjünk még vissza a november közepi nagy látogatáshoz – ebben a posztban ugyanis két egri vizitet írok meg, és a kürtő-fotózós már a második volt. Mostanában valahogy igen sűrűn járok arrafelé…

Végül Dez saját órájából semmit nem használtunk, Zoli az ebayről vettet újította fel

Tehát november végére elkészült a Ponton órája is. A TC olvasóinak a gyönyörű, sárga Ford Taunus 17m-jéről ismert Borsi Miki, aki nekem barátom, ráadásul közel is lakik, ugyanis újabban órákat javít. Sokszor együtt dolgoznak Tusán Zolival, a régi-régi órák neves restaurátorával, és engem is beajánlott hozzá. TZ elképesztő figura, olyan szerkezeteket látott már szétszedve az életben, amire mi halandók, rá se mernénk pillantani. És ő tényleg rettentő precíz, még az órások között is.

Tehát végül a szárnyai alá vette a Ponton óráját. Ez egy egyszerű, rövid lejáratos, mechanikus szerkezet (nagyjából, mint egy vekker belseje), amit egy elektromágnes két-három percenként felhúz. A régi német autók egyik jellemző vonása, a parkoló kocsikban hallható ritka, erős döccenés, ami a műszerfalból jön, ezektől a VDO óráktól ered.

Pocsék fotó, gyönyörű szerkezet

Zoli szétszedte az egész mechanikát, csapágyat zömített, tengelyt készített, illesztéseket állított, pucolt, polírozott, műszerrel ellenőrizte a beállításokat. És visszakaptam egy új szerkezetű Ponton-VDO órát. Az üveget nem szedte le, mert a krómperem nagyon sérülékeny és pótolhatatlan, ezért a számlap és a mutatók picit koszosak maradtak, de jobb a békesség. Ahogy mondta – most huszonöt évig megint jó lesz… Csodás lett, elmondhatatlanul sajnálom, hogy amikor lóhalálban összekészítettem az Egerbe szánt pakkot, csak a mobilom volt nálam fotózni. Az meg ilyen fotót készít, fuj.

Az autó egyébként megint haladt a legutóbbi, októberi állapot óta, bár szokás szerint a tenger munkából most se látszik szinte semmi, csak ha mutatom. Például, benne van a teljes műszerfal, az utastérben ott csillog valamennyi, fényesre polírozott, gyönyörű bakelit-betét, a kesztyűtartó-fedél a helyén, nyílik, becsukva áll, mint a cövek.

Óracsoport, kapcsolók bent

Csabi felszerelte a rádió helyén levő fedelet is (amin a „180” felirat van), csak próbából. Ide ugyanis az az eredeti Ponton-féle Becker tranzisztoros (korabeli megfogalmazással: Solid State) jön, amit a Vaterán vettem működőképesen, de megfelelő gombok és előlap nélkül. Két tekerőt az ebayen lőttem hozzá, sajnos mindkettő a hosszabbik hangológomb volt, viszont a hangerő/bekapcsoló oldalra rövidebb való. Sebaj, megint át Borsi Mikihez, az ő NDK órásesztergáján pillanatok alatt méretre szabályoztuk a tekerőt.

Szellőzőrendszer kezelőszervei is bent

Megjött közben a fantasztikus előlap és a silány kis hangszínszabályzó-gomb is a Königs Radiótól. Lett a Somogyi Audióból egy pár ovális, kétutas hangszóróm is a Ponton méretében, ebből egyet másfél óra alatt beszereltem a rádiós előlap, hangszóróselymes részébe. A másik majd a Bazegkettőbe megy. Az eredeti, papírszélű, kisteljesítményű hangszórókkal kár szenvedni, szóljon rendesen, és ezt a tételt tényleg nem látja senki.

Igen ám, de kiderült, hogy a Becker-előlapot nem olyan anyák rögzítik, mint a többi rádióét, hanem finommenetesek. Végül a Váci úti Lomexben kaptam olyan potmétert, aminek épp kellő anyái voltak, azokkal tudtam összerakni a „hifit”. Szintén lomexes banándugók segítségével készítettem egy kábelt a hangszóró és a rádió közé, kipróbáltam akkuról, szépen szól.

Ezt szobai rádiónak is elfogadnám így

Majd ezt az egész cuccot elvittem a látogatáskor Csabihoz – neki már csak a bakelitpolírozást hagytam meg… Lol. De még így, matt bakelittel is zseniálisan mutat, ugye? Vagy csak nekem tetszik? Egy héttel később jutott eszembe, hogy ha rádió van, kellene antenna is, a tök agyamat. Majdnem leütöttem a Vaterán egy öreg, fémházas, motoros Hirschmannt, de ahhoz még kapcsoló kellett volna meg vezetékelés. Rövid tipródás után inkább egy utángyártott, hagyományos, kulccsal kihúzható teleszkópost vettem meg a netről, azóta megjött az is, tökéletes lesz.

Hát nem olyan, mint egy petróleumlámpa?

Kicsit rágódtunk a ködlámpák bekötésén is. A fényszórókapcsolónak itt is megvan az a kihúzós funkciója, mint a mai Merciken, tehát kapcsolót nem kell beszerelni. Viszont azok a gyönyörű, és most már az utolsó elemükig felújított csöcsös Marchalok valami nagyon fura izzóval működnek. Ami kétféle izzó benne volt a két lámpában, az különbözött, egyik olyan volt, mint valami petróleumlámpa – sosem láttam hozzá hasonlót. Ez valami ősi, háromtüskés, de tányér nélküli rendszer, boltban nem kapni, az tuti.

Ilyen dobozban kaptam az izzót

Egy Totalcar-olvasótól viszont nemrégiben kaptam egy cipősdoboznyi régi izzót, amit a nagyapja padlásáról túrt elő. És volt benne olyan égő, ami kell! Igaz, több bibi is akadt: ezek az izzók 6 voltosak és biluxok, nekem 12 voltos kéne és egyszálas, ködfényszóróba való. Az volt a tervem, hogy a testelést kihagyom, és a bejövő plusz kanócát ráforrasztom a tompított lábára, a testet meg az országúti lábára. Mivel ezek a testen át (amit kihagyok) össze vannak kötve, létrejön a sorba kapcsolt két izzószál, mely rendszernek így pont 12 volt lenne a kapocsfeszültsége. Hogy az izzószál nincs pont jó helyen a tükörben, letojom. Miért, azt gondolják, hogy a november végi, éjszakai tejködben fogom használni Dezsőt?

Hát bizony, a Tungsram bilux-szálai sem stimmelnek...

Igen ám, de a testelést szinte lehetetlen levenni az izzófoglalatról – nagyjából a fényszóróállvány talpánál lehetne próbálkozni, de nagyon komolyan izolálni kéne mindent. Az ilyen tákolás pedig mindig baj forrása. Aztán hétfőn Bandi mondta – mutasd csak azt a képet az izzó dobozáról? BA21d? Na, mutatok egy oldalt, úgy hívják, franzose.de, minden kretén, régi autóelektromossági kütyüt itt lehet megvenni. Ezzel beütötte az izzó típuskódját, és hopp, 7 euróért ott volt, rendelhetően, a hatvoltos sárga bilux… Nahát. Beütötte „d” nélkül a kódot, és a gép kidobta a 12 voltos, egyszálas ködlámpa-izzót… Akkor majd veszek rövidesen, a forrás már megvan, de jó!

Kikezelt, bitumenlappal ellátott ajtóbelső

Már a kábelezés is teljes, az ajtókba pedig szintén bekerültek a rezgéscsillapító bitumen lapok. Fent van az indítómotor, a feszszabályzó. Sőt, a dinamó is, amivel akadt egy kis bibi, ugyanis felszerelés után kiderült, hogy a tárcsa síkja nincs spúrban a főtengelyen lévő ékszíjtárcsával. Jött a matekolás, aztán végül Csabi gyártott méretre szabott hézagolókat, most pöpec.

Legutóbb, amikor Egerben jártam, elkapott a restaurált autójukat először kritikus szemmel méregető gazdik betegsége. Mikor megpillantják, hogy a korábban szépnek tartott apró elemek milyen csúnyák valójában az új fényezéshez képest. Az nyilvánvaló volt, hogy a megmaradt jobb hátsó lámpaburát el kell dobni, mert nagyon kráteres. Lett a netről (olcsón, kis kockázattal, nagy mázlival) egy szép. A jobb hátsó kilincs sem stimmelt, Csabi ugyan igen szépen kijavította fémragasztóval és krómfestékkel, de a kocsi annyira pöpec, hogy elüt tőle. De ügyes időpontban, ügyes áron, szép cuccot ütöttem le, bitangul.

Kilincs, hátsó bura, óra, patentek

Fentieknél jobban zavart, hogy megláttam: Tomi fényezéséhez képest még az általam meglehetős gonddal válogatott lökhárítók is milyen csúnyák. Egy kvázi vadiúj hátsó fél ütközőt vettem kint Németországban még két éve, egy kicsit horpadt, de azóta majdnem hibátlanra rendbe tett másik felet nemrég tereltem be a karámba. Elsőkből is kaptam kiválókat a két évvel ezelőtti, kinti bontózásnál – legalábbis azt hittem. De így, hogy felkerültek, láttam, hogy a bal oldali teteje karcos. Zavaróan az. Kicsit busongtam, de most már nincsenek 2-3-400 eurók holmi fél-ütközőkre, ez van, megpróbáltam elfogadni.

Aztán valamelyik hétvégén pakolásztam a garázsban, és a tartalék Kawasaki-tank mögött megláttam valami csillogót. Kihúztam. Hűha, egy fél Ponton-lökös! Épp olyan bal első, amelyik nálam rossz! Teljesen elfelejtettem ugyanis, hogy 2010 májusában nem csak bontóban vettem ütközőket a kocsihoz, hanem másnap, az ornbaui börzén is egy darabot, azt egyszerűen csak azért, mert olcsó volt. Nézem most, új szemmel, hát nem gyönyörű?

Innen se nagyon más az autó

Hívom Csabit (aki korábban nettó három napot eltöltött azzal, hogy rozsdátlanítsa, alapozza, fesse az ütközők belsejét), hogy le kéne cserélni a bal elsőt, mert az nem szép. Olyan hangot hallottam, mint amikor az Ede turbója lefúj az érdi emelkedőn. Bizony ilyenkor feszülnek meg a barátság kötelékének szálai… De végül azt mondta – hozd. Mindez persze már a legutóbbi látogatásom után történt, a lökös azóta máshogy került Egerbe. Hagyjuk egyelőre, az egy másik sztori…

És lett közben teljes tankfelújító szettem is. Két motorkerékpár-tankra való anyagot Szabó Gyuri Triton-, Volvo P1800- és Gilera Sport Rossa-tulajdonos dunaszerdahelyi barátom túrt elő. A szettet és a plusz festéket korábban arra vette, hogy a Gilera tankját kezelje, de az egyelőre jó, ezért ha most épp nem kapni az importőrnél a szerből, vigyem. Vályi Pista ment Szerdahelyre a hétvégén, elhozta. Közel 50 literre elegendő anyag együtt állt. A Ponton tankja viszont 65 literes…

Végül Valker Dávid sietett a segítségemre, ő olvasta a legutóbbi Ponton-posztot, és eszébe jutott, hogy valamilyen autó restaurálásából maradt nekik egy doboz POR-15. „Ha segítek ezzel, gyere el a Határ útra, vagy elviszem neked, ha megmondod hová” – dobta a mélt. Én meg tizensok év után először elmentem a Valent British Motors Kft. (ma Valfort House) szalonjába, ahonnan annak idején elindultam az „Autós firkász égései a Rolls-bemutatón” cikkel fémjelzett utamra. Ott volt Viktor is, az akkori importőr, aki egyébként Dávid apja – nevetve mondta, olvasta a cikket. Úgy tűnt őszintén. Mármint nevetett.

Hoppla, egy kis tankfelújító szett

Nem akarom elmondani, hány órát voltam ott, Valkerék ugyanis már nem importőrök, hanem csodás autókat restaurálnak, és ez jobban is áll nekik. Remegett a térdem, amikor kiégett aggyal végre kiléptem a párát lehelős, kutyavonyítós novemberi éjszakába, nyakamba húztam a Tucano Urbanót és elberregtem a nyálkás aszfalton hű Honda Spacy-mmel. Ja, és kaptam két Ponton-dísztárcsát a hiányzó, húszliternyi tank kezeléséhez való festék mellé. Hogy mennyit fizettem? Ne kérdezzék, Dávid még azt se hagyta, hogy a zsebembe nyúljak, megszámolni a zizegő papírokat…

Szóval Csabi hozzájutott majdnem mindenhez, ami hiányzott. Jobb hátsó burához, jobb hátsó kilincshez, időórához, POR-15-ös tankfelújító készlethez, díszléc-patentekhez. Utóbbiaknál – köpjenek le az eredetiségnácik – műanyag elemeket fogok használni, mert nincs jobb rozsdagóc, mint a fémpatentekkel a karosszérialemezek lyukaiba pattintott díszléc. Vagy másfél órán át válogattam a Patent Depóban ezt az adagot, mire az eredetivel megegyező méretű bolhákat kaptam.

Kábelek, csomópontok a helyükön

Két tétellel azonban adós maradtam. Egyik a belső tükör – előtte már lemaradtam két aukcióról, utána is másik kettőről, és ezzel el is fogytak a netről a visszapillantók. Egy felbukkant, kicsit rossz volt róla a fotó, de jókat írt az eladó. 65+12 euró volt, ami fájt, és most csak reménykedni merek benne, hogy tényleg jó lesz. Másfél hete utaltam érte a pénzt, de csak ma adták fel az árut – nem szép dolog, de engem most már csak egyvalami érdekel: szép legyen.

A másik fájó hiány az ablakok mellett vízlehúzó volt. Elsőket még másfél évvel ezelőtt vettem, akkor csodával határos módon még kapni lehetett ilyet az mbclassics-de-n. De a hátsó ablakok hosszabbak, olyat már akkor se tartottak. Azóta már elsőt se, az mbclassicsos csávó azt üzente – próbálkozni kell a Mercedesnél, hivatalosan talán még kapni állólámpásét, azt át lehet alakítani, ha valaki nagyon akarja.

Ez a lehúzó a régi autókon ugyanis egy alumínium sínre rádolgozott filccsík, a végein felhajtva, ahogy az ablak sarka ívelni kezd. A filc (ami alatt valami hordozó is van, amitől húsos lesz) idővel szétporlik, a ragasztója szintén, az alucsík elrohad, lényegében törmelék marad belőle.

Végül megint a mázlisták istene segített. Egy szettet majdnem megvettem méregdrágán – a csávó már azóta hirdeti azt készletet, amióta nekem Dezső megvan. Csak sajnos abban a szettben a hátsó négy közül az egyik csík rövid, nekem meg mind a négyből hosszú kellene. Drága is, rossz is, nem vettem meg. Aztán felbukkant valami gyanús. Élből volt lefotózva, a képet nem lehetett nagyítani, ablaksínnek hirdették, de valami azt súgta – az ablaksín nem ennyire filigrán. Meresztgettem a szememet a hézagos és sötét pixelekre, aztán elküldtem a képet Csabinak, ő is nézte vagy fél órát, majd visszajelzett – vedd meg, ez az lesz, ami kell nekünk.

A rugók a műszercsoportot tartják bent

Leütöttem, másfél hétig nem mertem elengedni a zabszemet, mert nem tudtam volna hirtelen, honnan lesz másik, ha mellényúltam. Aztán megjött – és tökéletes! A két, vagy egyméteres csík vadiúj, megér talán 2-300 eurót, én valami 60-ért vettem, igaz, a termékleírás gyenge volt. Izgalmamban eléggé bensőséges levelezésbe bonyolódtam az eladóval, egy idősebb német úrral, Udo Berghäuserrel.

Kiderült róla, hogy egy svéd barátjával együtt pontonoznak, neki egy gyönyörű, fekete 190-ese van már sok-sok éve, a malmői havernek egy 219-es nagy változata, egész pontosan a hathengeres alapkivitele. Alapítottak is egy klubot, amivel már újságban is szerepeltek – büszkén elküldte a cikket.

Udóék klubja egy északnémet lapban

Hihetetlen milyen könnyű barátságot kötni oldtimerek hátán, sűrű levelezésbe kezdtünk, én küldözgettem neki a Dezsőről szóló cikkeket, ő megmutatta a saját autóját, amitől szédülni kezdtem, olyan szép.

Udo Berghäuser 1961-es 190-ese. Valahogy nagyon más egy Ponton a hiteles német környezetben...

Látják, már csak emiatt érdemes kipróbálni egyszer ezt a hobbit. Persze ellenségeskedés is legalább ilyen könnyen kipattan, tudják, ez egy nagyon izgalmas műfaj.

Hogy mi van még hátra? A már felújított ablakgépek beszerelése, ajtókárpitok, ülések (készen vannak, csak be kell tenni őket), szőnyegek, kormány, kerekek, akku vásárlása. Apropó, nincs valakinek egy elfekvő spirálcellás akksija? Megvenném, ha nem a forexes áron van, mert az súlyos… A sok különböző Mercimhez ugyanis nem akarok minimum kétféle méretet tartani, mert mindig csak tönkremennek. A dízelekbe viszont az amper miatt nagy kell, a Ponton tálcáján azonban nem fér el az akkora, megoldás csak a kicsi, de nagy indítóáramot adó spirálcellás.

Ilyen a zsanérral kombinált ajtóhatároló. Jó tárgy, mi?

Ja, hátra van még az összesen hat darab alsó díszléc feltétele – Everling úr már kiegyengette őket, Csabi még políroz egyet, lakkozza őket, mehetnek fel. A tűzfal tetején az akkut a gépészeti tértől elválasztó, papundekli fal – Csabi vállalta, hogy elkészíti. A csomagtérre való 180-as felirat, a hátsó ütközőre a középső kis króm csík az összeillesztésnél, a fényszórók (ezek készen vannak), tankfelújítás, kipufogószerelés (minden készen van ott is), elektronika összepakolása, indítás, futóműállítás.

Ez a része pedig pont olyan, mint két hónapja

Ha ezzel megvan Csabi, hozhatom el az autót. Csak latyak, só, eső ne legyen akkor... Szörnyű lenne már az első alkalommal a pusztító földi hatásoknak alávetni Dezső sokat látott, feszesre botoxolt testét.

Tudják mit? El se fogom hinni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2012.10.30. Te jó ég, a végén még elkészül!
2012.09.30. Alagút vége? Az a mozdony lámpája…
2012.07.22. Dezső keréken!
2012.06.10. Vakul, aki látja
2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr594975376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

roomster09 2012.12.23. 10:52:00

Kedves Zsolt, kellene nekem a tisztességes fényeződ elérhetősége. Gondolom magánban küldheted? Köszönöm!

sealard 2012.12.23. 10:53:13

@Tomchy: tuti akad pár, velem együtt. Pedig nekem csak a cseh konkurrencia jobb egye jutott :D

Arisztogatya 2012.12.23. 10:57:07

Aki kedvet kapott a restauralashoz, annak ajanlom h kezdje a motorkerekparokkal. Konnyu szerelni, nem olyan draga, kevesebbet szopsz es hamarabb lesz sikerelmenyed, En is igy kezdtem, elso felvonasban az 5 eves :) kint tartott motoromat hoztam vissza gyari allapotba. Hat nekem az a par napos semmicske munka eleg is volt h kieljem az eves restauralni vagyo hajlamomat. Rajottem h ez nem az en vilagom. Nagy fanatikusnak kell lenni, h valaki ezt tartosan elvezni tudja. Maradok az olvasasnal es a szurkolasnal es aldom a jo eszem. Boldog Karacsonyt!

roomster09 2012.12.23. 10:58:48

Bocs, "kivételesen lelkiismeretes fényezőt" írtál.

Mc Master 2012.12.23. 10:59:56

@Tomchy: "Ede beteg, szállodába mentem." LOL
Ki is rúgták a pilótát, ha jól emlékszem.

Majdénmegmondom 2012.12.23. 11:14:23

Ha el mered adni, megtalállak, te betyár! :)
Szerintem a tiéd szebb, mint Udoé.

Tomchy 2012.12.23. 11:17:56

@Moka_Miki: Moldova értett hozzá! :O) És a story a versennyel a svéd kamionossal??

hpapagaj 2012.12.23. 11:30:18

Karottánál hiányolom ezt a fajta lelkesedést, de hát Istenem, nem vagyunk egyformák. :)

Gratula az új autóhoz!

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.12.23. 11:35:15

@eko: Pont ezt akartam én is javasolni. 10-20 papírkürtőszettből kijön egy Pontonfelújítás

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2012.12.23. 11:48:30

Szépen alakul, irigylésre méltóan.

bumposs 2012.12.23. 11:52:19

....gyönyörű--- a facebbokon már írtam , ilyen volt az első autóm---CH 15 00 frsz---
71 -ben vettem a Kerepesi sarkán ahol most a vásári reklám áll huszonötezerért .Csapágyas volt nem vettem észre , a Mészáros nevű gépeshez vittem , kész lett, amikor megtudta én rakom össze, azt mondta már a műhelyben elvesztettem a garanciáját. Aztán a Kakashoz jártam ha gondom volt , a Dimitrov téri csarnok mögött, Ő volt az egyetlen Mercis a városban ....Nem emlékszem már mi lett vele , de sok örömöt szerzett, akkoriban nem sok Merci volt magántulajdonban . Az állami könyvterjesztő igazgatójáé volt , harmadik tulajdonos voltam. Gratulálok, nagyon szép lett !

tomnemtom 2012.12.23. 12:25:32

azé vigyázzunk a sorba kötött, nem ugyanakkora ellenállású hatvoltos izzószálakkal, merugye a huroktörvény nem viccel azzal az egy darab árammal, ami átfolyik rajtuk.

másrészt qrvajó :)

bár semmi problémásat nem éreztem benne már anno sem, mikor beleülhettem, nade nem vagyok mérvadó.

3 gb 2012.12.23. 12:43:58

A műszerfal nagyon míves.

Metol 2012.12.23. 12:45:43

Nem már kínaigagyi somogyit a gyönyörűen szóló nyugatnémet remekek helyére!!! Légyszlégysilégyszi!!! Ezen az alapon mehetne bele a 30 ezres karácsonyfa CD vel.. Megöli úgyis a hangját. Ne má, de most tényleg, pláne hoyg megvannak az eredetik is.

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2012.12.23. 12:46:58

jajj, Csík, ez gyönyörű! nemcsak lesz, már az. megéri a szívás a sok kis apró biszbasszal :-)

Ádi F. 2012.12.23. 13:08:28

@Tomchy: Én :D , szerettem jó volt és szépen füstölt, ha rád ment a füst, akkor arrébb mentél, nem úgy, mint a mostani euro 4567-osoknál, csak érzed a szagát. No, de ne offoljunk.

Ádi F. 2012.12.23. 13:09:35

@Moka_Miki: Állítólag keresték, mert elment autószeretőt keresni, de ki is rúgták.

Patás 2012.12.23. 13:18:41

Elnézegetem azt a képet, amelyen a német úr Pontonja áll, a háttérben egy VW-nel. Igaz, utóbbi koszos, de akkor is ordít, hogy az egyik egy műremek, a másik pedig csak egy fogyasztási cikk. Ha valóban igaz, amit a VW állít, hogy "Das Auto", akkor érthető, amikor azt mondják: "Das ist ein Mercedes".
Le a kalappal Csikós Úr, gyönyörű lesz az autó. S igazi kincs.
Kitartás Csabinak, Önnek, és családjának is.

dr.oid 2012.12.23. 13:55:43

What's your hobby? Resurrection.
valahogy így zajlana az ekcsön
Csikós Zsolti székbe kötve
Mercedes vezetők körötte.
Valld be Tschikosch japán kém vagy!
Adjatok a rohadéknak-
Ugat Wolfgang vad parancsot
s Jürgen készít húsos mancsot,
hogy Mesterünklet szájba verve
derítse ki mi a terve.
Bizony nem áll úgy a széna,
gyenge Dieter hozadéka
MB csillag már nem ragyog
megelőzik többi nagyok..
Ezt itt kérem lehetetlen
egyszerűen hihetetlen,
középkorú irkász muki
és ez a svéd Ponton sztori:
Dezső itt áll a garázsba
hibátlanra újragyártva,
hogy majd japánoknak adják
márha Dieterék ezt hagynák..
Miért utazott Tokióba?
Mit keres japán autóba?
Mivégre van ez a Ponton?
Japán kém ez én azt mondom.
Idegesen bajszát rágja
ritka haját bogarássza,
Norbert minap ment levesbe
emiatt sincs vidám kedve..
A Pontont szépen nekünk adja
-nem majd a japókra hagyja-
ezek után nem lesz gondja
elég ha száján kimondja
mennyi pénz kell, milyen autó
egy SLS a sváb mementó,
zsíros állás gyári lapban
menedzser munkásalapban.
Kérhet bármit nincs fukarság
-majd megesz engem a kórság
e sok melót ki csinálta
és ki lehet a hátországa-
Ponton Dezső nem eladó
te büdös nagybajszú tahó!
Üvölti Cs székben ülve
az indulattól elkékülve.
Ha elkészül útrakelünk
family roadshow-t rendezünk!
Na azt már nem -Dieter bömböl-
nem lesz részed íly örömből!
Jürgen gyere segíts rajta
hadd tanulja meg a marha,
hogy én vagyok a Sváb Isten
szótáramban Nein szó nincsen...

így ér véget a kémsztori
ahogy képzeli egy proli
s bársonyos bariton zengi
mikor Nat King Cole rákezdi
O come all ye faithful dallamát
mintha a Megváltót magát
látogatná Bethlehemben
s nem porladna egy veremben
hosszú évtizedek óta
oly élő olyan szép nóta..

méltó ünnep én azt mondom:
Halleluja Dicső Ponton!
dúskáljatok szépben jóban
csúszkáljatok hogyha hó van
egyetek halászlét, dióskalácsot
Boldog Karácsonyt Kívánok!

rlazol 2012.12.23. 14:06:21

Zsolti, miért fekete a jobb körmöd?

Dr. GGG77 2012.12.23. 14:12:25

@dr.oid: :)))

Ja, és Dezső nem autó, hanem immár műtárgy. Vegyél egy nagyobb házat, fehér gyapjúszőnyeg is irány a nappali közepe. :)

dol86 2012.12.23. 14:18:31

Ez a vasárnapi gyöngyszem is felkerült a Csikós cikkekből készülő láncra, ami egyre szebb.

A 6 és 12 volttal én is szívok, de fordítva, mert nekem a 6 voltos rendszer okoz némi fejfájást.
Nem tud valaki 6 voltos legalább 85 Ah-ás akkut normális áron. Sajnos eddig csak 77 Ah-at találtam. Vagy van, még olyan aki régi bakelit akkukat fel tud újítani?

calamites 2012.12.23. 14:22:22

@dr.oid:

Bravó!!!

És persze Zsótinak is a 4. B.-be!

Mikorra lehet kész a műtárgy?

kkn 2012.12.23. 14:54:05

EZ jó volt, várom is, hogy lássam a kész autót, meg nem is, mert akkor befejeződik a sztori.

Mennyire a régi rádióra hasonlító modern rádiót csinálnak azoknak, akik nem elégszenek meg a régi hanggal:

kepfeltoltes.hu/121223/Oldystyle_r_di__4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/121223/Oldystyle_r_di__8_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

misinator 2012.12.23. 14:59:54

Hát /-tal nem kezdünk mondatot/ én kész vagyok!

Nincsenek szavaim erre az ALKOTÁSRA!

Írod: "...Annyit érdemes tudni a csövekről, hogy ezeken jön be a levegő az utastérbe, ezekben ücsörög az oldalanként egy befúvó-motor, fűtőradiátor, és azért készülnek papírból, mert minden keményebb anyag bummogni kezd a széltől bizonyos sebesség felett..."
"...Szóval ezek kissé alaktalan, mégis nagyfokú, precíz illesztést követelő tárgyak – eredetileg papírból, most epoxival kiegészítve. Hogy mitől nem fognak bummogni? A tapétaragasztótól, amivel belül ki lesznek kenve…..."

Attól tartok - ne legyen igazam! -, hogy fog bummogni:-(
Azt is megmondom, hogy miért!
Mert a papír (karton) 100 Hz alatt 24dB veszteséggel veri vissza a hangot, a keményebb, tömörebb anyagok meg nem!
Ezt a Voigt pipe fejlesztésem alatt tapasztaltam ki, amikor a különböző hangszóró elrendezéseket a faanyag pazarlása helyett kartonnal helyettesítettem, ha már a a technológiai demonstrátor is abból volt...
A lényeg:
A 65. oldal 2012.03.17. 19:23-es hozzászólás alsó kettő méricskéje. A felső karton előlappal /lásd az alattuk levő két képet/, az alsó fa előlappal.
Azt hiszem, még a tőlem is fogalmatlanabb laikusok számára
is látható a különbség a két jelleggörbe között /Szimuláláshoz viszont tökéletesen megfelelő volt/
diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=640
Szóval ezért.
Bár a fejlesztése a Te Ponton kanosszajárásodhoz képest röpke és filléres odüsszeia volt, de nem véletlenül tartott 38 oldalon keresztül:-)
Végigolvasni csak beteges perverzeknek, a Tisztelt Többieknek
elég az első, második, és harmadik link képeit nézegetni :-)
diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=400
diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=600
diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=760

Ja!
Kedves Zsolt! / A IV.B-ből/
Meg vagy hívva egy szeánszra! /Nem lenézni a gagyi autós hangszórókat; a helyükön kezelni!/

Vhornet 2012.12.23. 15:03:25

Gyönyörű lett!!! De azt sajnálom, így tényleg nem napi használatos autóként használni.

Csikós Zsolt 2012.12.23. 15:09:16

@immortalis:

Tudod, rossz időben, ha lehet, nem viszem majd ki, de használni szeretném. De most nem igazán az időjárás jelent veszélyt a kocsira, nem is a használat, hanem a gazdasági körülmények... :)

A köröm a Tannistest első napján a Renault Clio csomagtartója. Papp Tibi csak egy perc múlva szabadított ki... De mán nincs fekete köröm. Meg úgy egyáltalán :)

@roomster09:
Kattint a poszt elején a kéken írt nevemre, így nem tudok válaszolni, én se látom a te mailcímedet.

@bumposs:
Kakas... Oda még apám is hordta a zöld Mercit '73-ban...

@Metol:
Sajnos ennyit azért már fejlődött az audiotechnika. Az akkori tízwattos, papírszélű, gyenge mágneses, rövid löketű, egyutas hangszórónál sokkal jobban szól egy kétutas, ritka földfém-mágneses, butilmembránszéles, műanyag membrános, negyven wattos, ráadásul jóval nagyobb érzékenységű kínai gagyi...

@dr.oid:
dr.oid úr, egyszer még megöl engemet :-DDDDDDDD

De tényleg, pont karácsonykor kell? Egy jó újévi meghalás, az belefér, de most is szúr már az oldalam...

@calamites:
Sacc szerint január vége, de szerintem csak később tudom elhozni majd.

Dr. GGG77 2012.12.23. 15:10:31

Így karácsony előtt meg megint elolvastam az év cikkét, és megint bőgök. Köszi Zsolt és boldog ünnepeket Mindenkinek!

totalcar.hu/magazin/kozelet/2012/07/15/a_zold_merga_titka/

Frw 2012.12.23. 15:17:40

Jöhet a következő szopó roller. Mi lesz az?
Ez meg mehet a múzeumba, de komolyan!

Csikós Zsolt 2012.12.23. 15:20:25

@Vhornet:
Napi használatról nem volt szó eredetileg se, csak veterános szépidős, viszonylag gyakoriról. Tehát külföld, Balaton, miegymás, nem örök garázslét. Utóbbinak most is csak az üzemanyag-árak szabnak majd határt.

Metol 2012.12.23. 15:33:42

Eh.. ebbe ne menjünk bele mi szól jobban.. én hifis vagyok csak zőárójelesen... ha más érv nem, hát korhűség. Ez is kb. olyan mint az autóknál a nagy "fejlődés" . Minden műanyag meg nehéz.. 40 watt az meg olyan mint a vasaló 1500-a. Kb 2 watt max de az is bőven elég egy 2m3-es területre.. Watt egyenlő volt per amper, ki lehet számolni. Na még mondhatnám, de .. az Ön autója Csikós úr, azt tesz bele amit szeretne.

Metol 2012.12.23. 15:50:30

Na igen, még csak ez a hifi mizéria hiányzott a kedves szerző nyakába. Van olyan súlyos mélyláp ez is mint az autós szóval nagyon nem ajánlanám, ha már a villamossági berhálást (szerencsésen) sikerült megúszni.

xfile 2012.12.23. 15:57:22

Haladunk,haladunk és már látszik az alagút vége.Apropó a willhaben-en az oldtimerek között egyszerre kettő diesel ponty-ot hirdettek, elég jelképes áron,pontosabban valszeg két roncs állapotút,bár a fénykép csalóka(ma olvastam).Várjuk a további posztokat,és továbbra is egy kalappal.Ja és egy kérdés:Csík!Létezik fecskéből kombi???Nemrég vmelyik hirdetési oldalon láttam,talán az olasz autoscout-on,elég rondának tűnt.

Walter Hartwell White 2012.12.23. 16:14:45

@Macko: Nekem se kocsim, se jogsim sincs, de az ilyen szent őrület előtt főhajtás. :]

Rocko- 2012.12.23. 16:40:02

video: "áll mint Katiban a cövek." :))))

(elnézést ha valaki írta volna, nem olvastam kommenteket.)

én még mindig nem tudom hova lehetne ragozni ezt a felújítást. ez top top top.

a papírkürtős légcsövekre: (csak ötletelek, bocs ha hülyeséget írok, Csik) annyira szentségtörés lenne ha nem papírból lenne??? hanem műanyag vagy más.
(miért nincs timer kategória OT-n? régi külső, de némileg modernizált beltartalom. nem ördögtől való a fejlődés!)
nem tudom mennyire komplikált kiépíteni, de ha nincs minta hozzá, nem tudsz kölcsönkérni ilyen kürtőket egy másik pontonból, amiről aztán lehetne negatívot venni? vagy a régit lemodellezni negatívban, kiegészíteni a hibákat jóra, aztán az alapján legyártani. utána érdemes elgondolkodni a sorozatgyártáson, ha ennyire hiánycikk. :)

és nem látom a feladatot amivel Hiénában meg lehet nyerni Dezsőt. :)))))

Rocko- 2012.12.23. 16:53:45

@Tomchy: én se. :(

@m.o.p.: ""A Szürke" ötven árnyalata."
jajj, ezt ne. ez sértő.

@hpapagaj: van ott is lelkesedés. csak Csikós nem Karotta és Hangyász nem ponton. más.

@kkn: tetszik!

Csikós Zsolt 2012.12.23. 16:57:35

@xfile:

Létezett, Universal, Belgiumban készült kis szériában. Még nagy-Fecskéből is volt, összesen 3 db, az egyik ornbaui posztom képei között láthatsz is olyat.

@Rocko-:
Írom a posztban: a műanyag, a fém bummog sebességnél. Hiénában? De hiszen Dezső nem sajtóajándék volt... :)

@Metol:
Kamaszkoromban hifiztem évekig, bár jó ideje lekopott rólam. De azért amit hallgatok itthon, az most is egy olyan lánc, amiben van Elac STS455-ös hangszedő márványbetétes hangkarállványú, full manuál Trio lemezjátszón, Yamaha előfok, egy 1952-es mono Mullard-kapcsolás megduplázásával épített AB-osztályos csöves végfok, Spendor BC1-esek, félsávos Revox G36. Szóval nem most jöttem a falvédőről, csak már nem űzöm :-)

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.12.23. 16:58:28

Ez nagyon igenyes! Gratulalok!

Kellemes Karacsonyt Mindenkinek!

Rocko- 2012.12.23. 17:03:07

@Csikós Zsolt: hmmm, valami szövetes dolog? vagy az iszonyat hamar rohadni kezdene?

novothauto · http://novothauto.hu 2012.12.23. 17:04:03

A Mesterek nagyon szép munkát végeztek!!!

Zsolti! Kell mellé egy szaladgálós Ponton, ez meg lesz a hétvégi :)

Ádi F. 2012.12.23. 17:06:54

@Csikós Zsolt: Garázsélet? ÖÖÖ, akkor valaminek mennie kell az utcára/máshova nem? Szomotúan kérdezem meg, de azért készíted a sok videót, mert el szeretnéd adni?

Csikós Zsolt 2012.12.23. 17:09:12

@Ádi F.:

Nem szeretném, de labilisan állnak egyes dolgok. Na nem a Totalcarnál, ott minden rendben, nem is a családi életben, ott is :-)

35up (törölt) 2012.12.23. 17:11:38

"A Ponton alkatrészellátása közel nem olyan, mint amilyennek hiszik az emberek, mint amit a Mercedes kürtöl állandóan világgá. Persze, sok mindent meg lehet venni magától az anyacégtől, de olyan áron, hogy a végén előáll a húszmilliós autó."

Szerintem lesz itt egy apro felreertes. Az MBCC annyit allit, hogy kapsz alkatreszt. Olyat soha nem allitott, hogy olcson kapsz alkatreszt.

@dol86: Parancsolj, 84-es, de nagyobbakat is talalsz az oldalon:
www.oldtimer-batterie-service.de/shop/article_6-084-1/6V-84AH-Im-PLASTIKGEH%C3%84USE-inkl.-S%C3%84UREPACK.html

760kodnék 2012.12.23. 17:14:44

Kedves Csík!
Nagyon gratula, szépen alakul és nagyon jó látni, hogy már erősen összefelé rakódik a gép.
(én épp pénteken sírtam be a saját projektemen, mert a lakatolás fázisában a lehető legjobban szét van szedve a vas. De a kedves lakatos Taki és a fényező Zsolti is bíztatnak, így kénytelen leszek hinni nekik... Folyt. köv. jan. 2. :-) ) A múltkori válaszaid ezúton is köszönöm, elindultam egy saját, "alternatív" csapásirányon, aztán meglátjuk.
Most éppen szélvédő gumikéder-vadászatban vagyok, svéd vonalon segítséget elfogadok, előre is köszike.
Boldog karit és sok mennybőlazangyalt MINDENKINEK!!!

audia6v6 2012.12.23. 17:18:09

Jo olvasni,hogy rajtam kivul van mas is, aki onkent es dalolva felszallt a szoporollerre. En kb. 2 eve vettem egy 40 eves Porschet,ami ranezesre nem volt olyan gaz. Kb. 3 honapot szantam a felujitasara (abszolut zoldfulu voltam, na). Azota keszul es meg mindig van benne 1 ev melo. Ebayjel fekszem es kelek, a napom tobbi reszet pedig szakmai forumok tobb evnyi anyagainak bongeszesevel toltom. Hogy mibol veszem folyamatosan az ujabbnal ujabb alkatreszeket, mar magam sem tudom. A csaladi kasszat mar tavaly lenullaztam... De el fog keszulni! Es ami a legszebb, mar nezem a kovetkezo pacienst, ami egy oreg ferrari lesz. Csak,hogy meg nagyobb legyen a szivas, mert ahhoz aztan tenyleg semmiy nem lehet kapbi, vagy csak aranyaron. Szoval sok kitartast 2013-ra minden hasonlo orultnek, mint mi vagyunk...

35up (törölt) 2012.12.23. 17:19:01

@Csikós Zsolt: Miert nem vetted meg a motoros Hirschmannt? Nincs a te radiodon antennavezerlo kimenet ("E")?
www.strichacht-forum.de/read.php?1,84078

Ádi F. 2012.12.23. 17:29:27

@Csikós Zsolt: Majd írj posztot, ha elhozod (január?). Szép lesz!

Balage85 2012.12.23. 18:07:57

Áldott legyen Kati asszony neve, aki elviseli férje kissé elmebeteg hóbortját. :) Ámen!

Szép lesz Dezső, lassan múzeumot rendezhetsz be a garázsban Zsolt. :)

Claas 2012.12.23. 18:09:24

Ott dobtam el az agyam amikor átszellemülten ecsetelted, hogy "még az óra is fel lett csapágyazva". NAGYON beteg ember vagy! De mindezek mellett nagyon tisztellek, és CSAK felsőfokon tudok az egész projektre gondolni. Rendszeresen olvasom a TotalCar-t, és sokszor az az érzésem hogy ezért a néhány "szerelős" posztért érdemes olvasni. A többi csak töltelék. Csikós és Karotta a legnagyobb! Persze nem szabad megfeledkezni az aranykezű mesterekről sem Csabi, és Powered Ákos. Tenyészteni kellene őket. Hihetetlen olvasni, látni ezeket az autókat ahogy poraikból feltámadnak. Köszönöm Nektek! A legnagyobb tisztelettel: Misi

szabovik2 2012.12.23. 18:33:57

Csikós és Winkler R. irása közti különbséget lehetne zongorázni,Csikóst Lisztnek hivnák..Szép lesz Zsolt,Csikos for President!!!

Viccet félretéve,Csikós remekül ir,de még Vályi cikkei is jobbak mint a T.főszerkesztő úré!
A szomszédos "Porsches"cikkben arról megy a vita,hogy mi az eredeti neve Winklernek(valami Szabolcs),és a Winkler által szapult volt Cougaros cég épp perelni készűl őt!
Ha törölsz Csiki,legalább válaszolj,de ne nyald a Winkler fenekét mert az nem te volnál..

dol86 2012.12.23. 18:52:39

@35up: Köszönöm az ajánlatokat, de pont ez a bajom, hogy itt Magyarországon ezt a típust/méretet nem találtam csak kisebbet. Mert hát akku esetében a postaköltség irreális, ha egyáltalán vállalják, mert veszélyes áru.
Régen voltak akik foglalkoztak régi bakelit akkuk felújításával, de már ilyet sem találtam. Ha nem lesz más marad a 77 Ah-s. Legfeljebb sűrűbben kell cserélnem, meg az már műanyag házas, nem bakelit. Nem is illik bele a motortérbe az olyan. Skodába meg bogárba ahol az ülés alatt van ott nem annyira fontos, de az enyémben a motortérben van premier plánban.

Tomchy 2012.12.23. 19:37:06

@Rocko-: A Rába kamionk gúnyneve volt Ede, Horváth Ede, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár vezérigazgatója után szabadon. Akkoriban nem volt ez egy kedves jelző...

Ádi F. 2012.12.23. 19:40:48

@szabovik2: Csikós Zsolt (és Omm) élvezi az írást, és az olvasók is élvezik az olvasást, még akkor is, ha gyakran szubjektívek.

m.o.p. 2012.12.23. 19:45:09

@Rocko-: pont ez volt a lényeg, a kontraszt az értelem és a nihil között.

Rocko- 2012.12.23. 19:55:09

@m.o.p.: jah, bocs, nem esett le. így már érthető.

Katana750 2012.12.23. 19:56:40

Örömmel olvastam a veteránújságban,hogy a piros index probléma megszűnt! Boldog karácsonyt és sok pontonozást kívánok!

szabovik2 2012.12.23. 20:03:18

@Ádi F.: Szeretem Csikós cikkeit,az életből irja...Winkler meg három oldalon keresztűl ir a semmiről(illetve a saját sérelmeiről,ki-hányszor b@szta át a kocsijával,már mindenki unja),minden cikke eröltetett,semmitmondó.
Nem bántani akarom,anno a TV2 remek műsorokat hozott össze,öreg gépeket,Dánszentmiklósi dutra,mikor szült a gazda felesége(emlékszik még erre valaki?),traktorok,stb..IMÁDTUK!

A mostani műsorai élvezhetetlen,eröltetett,gagyik.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.12.23. 20:05:45

Ez az egyik ok - a nagyon kevés közül - amiért érdemes hazamennem Magyarországra.

Remélem meg lehet majd tekinteni valahol!

Csikós Zsolt 2012.12.23. 20:28:48

@35up:

De korántsem kapsz meg mindent a Mercedesnél, például vízelvezető sín nincs. És hátsó lámpa sincs már. Az angol veteránok alkatrész-ellátottsága sokkal jobb.

@Balage85:
Asszem a Katit még sosem asszonyozta le senki... Majd megmutatom neki! :-)))))

@Claas:
Nem én vagyok itt már rég elmebeteg, és ez nagyon szomorú. Hanem az a sok csodálatos iparos, aki a kocsin dolgozik. Itt már minden kicsúszott a kezemből, én csak futok a vonat után.

@Katana750:
Tényleg? Juhéééé! Én még nem jutottam túl az első oldalon a roncs Zapóval... Pedig már készültem megvenni a zöld izzót a Homasitában, hogy sárgán villogjon a piros lámpa!

@Gábor (Gee Halen):
Fejben már rágogatok egy tervet, de ha az nem jön össze, Belsőség-talira nyilván a Dezsővel kell mennem, ez nem kérdés.

alfax 2012.12.23. 20:40:06

@Csikós Zsolt: hello, kell egy korabeli bontatlan svéd elsősegély-doboz? ha igen ,előkotrom, és elküldöm, nekem nem kell.

Rocko- 2012.12.23. 21:04:59

@Csikós Zsolt: tervezed már a konvojt ami hazaviszi a kocsit? mert egyértelmű hogy csak zárt alakzatban lehet szállítani.

Ádi F. 2012.12.23. 21:10:12

@szabovik2: Azért hiányozna, ha nem lenne...

Dúd 2012.12.23. 21:42:30

Zsolt, tisztelem a megszállottságodat. Neked ez a hobbid, és gondolom, minden szabadidődet az Ebayen töltöd illetve más oldtimer tulajokkal levelezel.
Még jobban tisztelem Csabi megszállottságát, aki ebből a tevékenységből él, és aki feltehetően olyan alacsony órabérért dolgozik (hétvégén is), ami minden gazdasági racionalitást nélkülöz - tehát csak megszállottság lehet az oka.
A cikk alapján 5-8 munkanapját töltötte a papírkürtők szétszedésével és újragyártásával, és neked így is jobban megérte az ő munkáját kifizetni, mint az alkatrészt megvenni 150-250 Euróért. Látva Csabi munkájának elhivatottságát és minőségét, elszomorodtam, hogy Magyarországon még mindig olcsóbb egy-két munkahét minőségi munka, mint 200 Euró.

Csak ez a felismerés indított posztolásra. Magyarázza meg valaki, Csabi miből fizeti műhelyének rezsijét, miből tartja el a családját, miért vállal el ennyire kevés pénzért ilyen sok munkát... Na ugye. Csak a megszállottság - nincs más magyarázat.

gyuri70 2012.12.23. 21:46:14

@dol86: Van egy akus itt a kornyéken aki már csinált nekem 12V-os akkut bakelitházban modern komponensekbol a Volvóba. Most nekem is aktuálissá kezd válni egy 6V 77-86 Ah-s akku. Megkérdem, de csak az unnepek után. Vagy marad a Yuasa Classic 85 Ah.

Csikós Zsolt 2012.12.23. 22:10:31

@Dúd:
Várjál, várjál, 2 nagy és 2 kis kürtőről van szó, az a 200 euró tényleg sovány lenne baromira, de nem egészen ez a kép... És azt sem mondtam, hogy így olcsóbb lett :) (viszont ezt előre nem lehetett tudni)

Metol 2012.12.23. 22:12:36

@Csikós Zsolt: Hát persze !!! :double facepalm: Hogy is nem sejthettem hogy a fíliák közt itt egyenes átjárás van és a szűk keresztmetszet a Totálon belül feltételezi, hogy egyben zenefülnek is kell lenni. Nem akarom elvinni a témát mélyebb válykálásba, szép rendszerhez gratulálok. Épp ezért ezen a ponton szállt ela biztim, hogy az óra újracsapágyazva, minden pöpecül felújítva, kínosan kerülve a durvább buhera megoldásokat, és erre egy "SAL a Pontom Merciben" kontraszt. Ráadásul ahogy sikerült azóta észrevennem mono az a szegény rádió. Persze megértema helyzetet, jobbféle legendásabb pl. pioneer autóhangszórókat már nem nagyon lehet kukázni se, így marad a SAL, ez a valóság. Az a kis mágnes könnyen lehet alnico a membrán meg pehelykönnyű és a hatásfok bizonyára remek. tudtam volna helyet ahol felújítják, ha arra lett volna szükség, csak már nagyon nem vállalnak iylesmit, főleg az autóhangszóróval zavarjáák el az embert.. valahol jogosan hisz kocsiban tényleg nem lehet rendesen zenét hallgatni, csak muszály, ugye. Na ezen a Ponton sok sikert a továbbiakban!

Mc Master 2012.12.24. 00:05:58

@Tomchy: Azt hiszem a Pénz szagára gondolsz, de azt nem olvastam, talán csak a Beszélő disznót...De az már régen volt. (A pénz szaga sem tegnap...) Mindjárt utánanézek... De előbb még Edéről, a Wiki ezt írja:
"Horváth Ede (Szombathely, 1924. szeptember 18. – Győr, 1998. szeptember 23.) a Győri Vagon- és Gépgyár vasesztergályosa, majd a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár vezérigazgatója, politikus. „Vörös báró” néven emlegették. Utónevéről a Rába gyártmányú kamionokat becézték Edének."

Amúgy az vicces nem, hogy talán 220-230 lóerősek voltak a MAN-fülkés Rábák, ma egy családi dízel meg 160-170. 40 tonna vagy 2 az nem ugyan az.

Mc Master 2012.12.24. 00:10:45

@Ádi F.: Tomchy szólt, hogy ez Moldova, utánanéztem és íme, részlet a regényből:
"– Menj ki a Masped csepeli telepére, ott áll Balogh Bálint egy „Edével”.
– „Ede”? Mi az?
– Ja, te még nem tudod? A Rába kamionokat hívják így, a gyár igazgatója után. Ebből az elnevezésből egyszer állítólag botrány is kitört. Egy Rába kamion épp Győr határában rohadt le, a sofőr kitett egy papírt a szélvédőre. „Ede beteg, szállodába mentem!” Azt hallottam, hogy egy óra múlva rendőrök keresték a sofőrt."

chrisT 2012.12.24. 01:12:07

Szimpatikus elmebeteg vagy.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.12.24. 01:35:08

@Metol: "Watt egyenlő volt per amper, ki lehet számolni."

Akartad mondani, watt egyenlő volt SZOR amper, vagyis
P=U*I

Remélem, csak elírás...

Mc Master 2012.12.24. 02:04:48

@Tomchy: Na, eddig olvastam (dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?docId=0000000578&secId=0000051358&mainContent=true&mode=html ), igen az még az elején megvolt, most már "hazafeléjövünkSvédből". Rohadt egy "könyv", nem lehet letenni.

Phxmike 2012.12.24. 02:22:20

Sajnos mar olvasni is unalmas. Es faraszto is. Az utobbi harom dezso posztot csak egy lemondo sohajtassal olvastam vagyis lenyegeben vegigporgettem csak. A korabbi izgalmas sztorivezetesnek nyoma sincs. Mintha csak arra lennel buszke hogy mennyit szopsz ezzel. Szerinted ezt orom olvasni?

Ennek mar semmi koze a veteranautozashoz ennyi kis vacakkal bibelodni meg ilyen szinten rendbetenni valamit szerintem semmi ertelme. Legalabbis nem a te szinted az biztos. Egy unatkozo millardosnak belefer mert mondjuk mar semmi dolga az eletben.
Szazszor jobban elveztem az eras mercirol a cikkeket a kalandos utazasokat mint ezt a romhalmaz pontont mostmar.
Csak egy kerdes. Osszeadtad mar mindazt amit rakoltottel eddig es meg fogsz? Kijonne belole egy joallapotu ponton amit siman megvehetsz es szopas nelkul csak autokazhatsz vele...?

Ádi F. 2012.12.24. 07:54:52

@Moka_Miki: Sokkal lazább volt minden, mint manapság és rengeteeget számított, az egyén, a vezető, manapság ez nagyon átválltozott, még egy izzócseréért is szervízbe kell vinni a gépet.

bigpond 2012.12.24. 08:14:46

Szep ez a Merci, de igy , muanyag diszlec bolhakkal... Zsolti ezt te sem gondoltad komolyan ugye?

:-)

bigpond 2012.12.24. 08:38:35

@Phxmike:

"Mintha csak arra lennel buszke hogy mennyit szopsz ezzel. Szerinted ezt orom olvasni?"

Nekem ( es masoknak is ) orom latni, hogy mas is szopik az autojaval, elvegre magyarok vagyunk vagy mi. Meg aztan egy ilyen cikk utan en is rohanok a garazsba megjavitani valamit amit mar regota halogatok. Es mikor hullik a pofamba a sok kosz, beszorul, torik valami akkor csak arra gondolok mennyivel jobb nekem mint " szegeny " Csikosnak.

Arra is ramutat a sorozat , hogy barmit babralsz az autodon az bizony konnyen szivasba torkollhat, ez hatvanyozottan igaz akkor ha meg alkatreszt sem tudsz beszerezni a masinahoz.

Szent orultek ezek, mint mar korabban tobben megjegyeztek.

dol86 2012.12.24. 09:18:27

@gyuri70: Kedves márkatárs :) Ha sikerült valamit megtudnod akkor a veterán Volvo honlapon is megtalálsz a további egyeztetéshez. A keresett akku típusa eléggé behatárolja, hogy ki lehetek, bár a nick nevem is hasonló, még ha nem is teljesen ugyanaz.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.12.24. 10:11:56

Lehet, h már más kérdezte, de a papír fűtőcucc belsejébe felhordott tapétaragasztó nem fog víz hatására megtaknyosodni és szép lassan leoldódni?

Amúgy elképesztőek ezek a linkek, amiket csatolsz. Patentdepo, az eszem megáll! :-)

Szépen halad a munka, gratulálok! És boldog karácsonyt neked és minden olvasónak! :-)

35up (törölt) 2012.12.24. 11:04:18

@Csikós Zsolt: Az hogy nincs/nem volt, nem jelenti azt, hogy nem is lesz. Rendszeresen vannak kisszerias reproduction-akciok, neha a legelmebetegebb, legkomplexebb alkatreszekre is:
www.mercedes-benz-classic.com/content/classic/mpc/mpc_classic_website/de/mpc_home/mbc/home/spare_parts/reproduction/t50_brake_booster.html
De minden nincs kint a neten, neha fel kene emelni a telefont. Mar csak azert is, mert ha te otthon csendben mergelodsz, abbol ok nem fogjak tudni felmerni az igenyeidet.

Mas: ha mar teljes lakatolast csinaltatok, erdemes lenne gondoskodni rola (a bekent trutyin felul), hogy ne legyen ra egyhamar ujra szukseg:
www.lokari.de/kotfluegel
Pontonhoz is van.

Csikós Zsolt 2012.12.24. 11:16:08

@Moka_Miki:

Na de a kamiont nem a LE viszi, hanem a Nm, abból meg sokkal-sokkal több volt egy Edének. A LE csak egy dísz-adat, a Nm sokkal jobban mutatja, mit húz el egy autó.

Csikós Zsolt 2012.12.24. 11:17:26

@Phxmike:

Ez egy vélemény. Hál'istennek van sok másik is.

Csikós Zsolt 2012.12.24. 11:19:40

@bigpond:
A fém alatt mind elrohad, mert akármilyen óvatosan teszed fel, picit megrepeszti a festéket a lyukaknál. Olyat nem akarok... A későbbi patentrendszernél ennél már extra módon odafigyeltek a Mercedesnél, de a kis piros műanyag patenttokok még azoknál is meg tudják kezdeni a festéket. Itt meg sokkal rosszabb a helyzet. Egy pár évre tervezett megoldás, nem számoltak 10 évnél tovább ezekkel a kocsikkal.

rolls 2012.12.24. 11:20:28

@Csikós Zsolt:
Sajnálom, hogy nem ez lett a "karácsonyi írás"!
:)
Kár, hogy nem ez jelent meg most:
tcomment.blog.hu/2012/07/15/a_zold_merga_titka_987#comment-form

Ez a mostani írásod meg akkor, július közepén!
:))
Boldog Karácsonyt!

Metol 2012.12.24. 12:28:00

@geegee: Ööörghh.. mit tesz a világvége !?! Pólusváltás után max.
Igen .. naná hogy szor nem per.. helyesbítek, elismerem és szégyenllem .
Tehát a lényeg amit érzékeltetni akartam ezzel csak annyi lett volna, hogy ha a 12V-os 6 amperes aksit vesszük alapul, akkor az max 72 W leadására képes alapállapotban (generátor nélkül), tehát aki azt hinné, hogy CdDs rádió a kocsijában 100 W-os vagy 2000 W-os , az ne higyje. (általában max 30 4 hangszórónál)

bigpond 2012.12.24. 14:31:08

@Csikós Zsolt:

Ertem en a bolhas dolgot, csak ugratni akartalak, de nem jol sult el. Igerem nem fordul tobbet elo.

Rocko- 2012.12.24. 16:13:32

@Phxmike: "Csak egy kerdes. Osszeadtad mar mindazt amit rakoltottel eddig es meg fogsz? Kijonne belole egy joallapotu ponton amit siman megvehetsz es szopas nelkul csak autokazhatsz vele...?"
félúton ez hót felesleges kérdés. vagy felújítás ELŐTT kellett volna ezt megkérdezni, vagy utána számolgatni hogy mennyiért lehet eladni.

Csikós Zsolt 2012.12.24. 17:34:59

@Phxmike:

Sajnos te Hollywoodon nőttél fel, ezen tényleg csak egy minimális tapasztalat segít, addig nyugodtan hidd, hogy vannak csodák.

Bármit veszel bármennyiért, nem lesz olyan, hogy nyugodtan autókázhatsz vele, minél jobban ismered az autódat, annál kisebb a szopásfaktor. De biztos akkor sem lehetsz benne, csak a rizikót csökkented.

Egyszerű a válasz - nem. Sőt, lehetetlen, amit képzelsz.

Metol 2012.12.24. 21:05:33

@Phxmike: Kedves Phxmike ! nem akarok beletrollkodni, egyáltalán nem vagyok rendszeres olvasó, de pár dolgot azért engedj meg a közjó érdekében is.

Egyrészt, ha te ezt olvasod, akkor vlszinűleg jobban unatkozhatsz mint a szerző, amivel semmi baj nincs, hiszen ez egy szórakoztató oldal is lényegében.

Veteránautó érvek pro és kontra vegyesen felsorolásban.

1. Azok a bizonyos szép állapotú pontonok amiket valószínűleg egy áruház mélyhűtőjéből "keletkeznek", és/ vagy letöltik és kinyomtatják őket,de az is lehet, hogy ilyen elvetemült gonosz manók szerte a világon rejtett garázsokban, szorgos kezekkel, sok sok munkaóra és energia (ÁJJ PÉNZ) árán támasztják fel őket.

2. Én spec egyszer hamajd veszek egy 350SL-t (igen a Jockey-mercit, igen, isten` nyugosztalja), mert gyakorlatilag bagóért lehet kapni rengeteget mostanság, csak hogy egyszer végiggurulhassak vele a riviérán letolt tetővel mer nekem meg eza z autós álmom és kész. Nem fogok benne turkálni meg iylesmi, és ha egy kicsit előbb rohad le a tervezettnél, akkor goind nélkül eladom úgy ( max veszek helyette másikat) és egy cseppnyi lelkiismeretfurcsállást sem fogok érezni hogy csak amolyan " haszonélvezője" leszek a dolognak (persze lehet hogy ez itt a veterános függőség előszobája, ne próbáld ki, anyu mondta ne próbáld ki azördögit !) A végén meg boldogan mozgok a modern családi egyterűvel továbbra is a macskával, kutyával, gyereküléssel meg cucclival .

3. Az ilyen 30-40-50 éves autók szerintem is a múzeumba valók mert ezek eredetileg közlekedésre kitalált tárgyak lennének, és arra viszont ilyen életkor / futásteljesítmény után már valóban (élet-ön-és-köz-)veszélyesek Nem is a P-É-N-Z az ami hiányzik sokszor, hanem sokkal inkább a megszállotság, hogy az életed temérdek részét egy ilyen járgánynak kínáld fel önként , tálcán. Szerintem viszont minden normális embernek van ilyen vagy olyan idegeket, pénzt és tsaládot nem kímélő hobbija, sokunknak nem is egy.. a szerzőé történetesen ilyen, kövezzük meg érte !

4. Végsősoron gondolom te se szoktál elfordulni más irányba amikor az utcán megpillantasz egy oldtimert. Miért? Mert mindenki szemében gyönyörű, örvendettető jelenségek ezek. Pont ezen lehet igazolni talán a legjobban embertársaink befektettet vérét-verítékétMégha csak öncélúan is, de életben tartanak az utókor számára egy olyan technikai momentumot az emberiség történetéből, amely másként elvészne, pedig egy legenda. Egy lépcsőfok, amire a mai napig nem vagyunk képesek iylen-oylan okokból kifolyólag visszakapaszkodni (pénz, tömegygártás, spórolás, akkor, avagy tehát a pénz)

5. A szerző sok hasonló érdeklődési körű emberrel osztja meg nyilávnosan a tapasztalatait, és ha az történetesen mondjuk nem is válik mindenkinek a hasznára, azért közvetít sok információt. Azoknak akik most vagy a későbbiek során elhatározzák majd magukat, hogy egy ponton merci felújításába kezdenek bizony nagyon nagy segítség is lehet. Nem utolsósorban te is innen tudsz tájékozódni, hogy ponton mercit soha (meg úgy ánblokk mit tököl ezzel a régi szarral má), mert még nyűgösebb mint bármelyik, a szerzőnek meg pont ez a kihívás benne amit ő magára vállalt.

Ha nemolyan érdekfeszítő a cikk még senki nem haragszik meg rád és remélhetőleg te se fogsz ezért senkire haragudni, ugye.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.12.25. 07:39:37

@Metol: :-))

Igen, ez olyasmi, mint a piaci "hifi" cuccokon a big power, 1000 watt" szöveg; ha elműködik az eszköz két ceruzaelemről is, akkor érdemes fenntartással kezelni a teljesítményinfót... :-)

Mc Master 2012.12.25. 13:16:56

@Csikós Zsolt: Végül is a teljesítmény egyenlő forgatónyomaték szor szögsebesség (omega). Ez utóbbi pedig 2Pi*n. Tehát a teljesítmény a nyomatékból jön: P = M x ω.
Papíron volt ott nyomaték meg minden, de nem véletlenül mondták az öreg sofőrök, hogy a Rábának szeme volt, ahogy meglátta a partot, rögtön megállt.

Mc Master 2012.12.25. 13:30:22

@Ádi F.: " Ádi F. 2012.12.24. 07:54:52
@Moka_Miki: Sokkal lazább volt minden, mint manapság és rengeteeget számított, az egyén, a vezető, manapság ez nagyon átválltozott, még egy izzócseréért is szervízbe kell vinni a gépet."

Ma hajnalig kiolvastam a Moldova könyvét (A pénz szaga) és éppen ezen gondolkodtam, de éppen ellentétesen gondolkodva, mint Te. Meg kellene kérdezni az érintetteket, ők mit gondolnak erről, mert laikusként (lehet, hogy Te pilóta vagy, azt nem tudom) ezt nem lehet megítélni.

A könyv alapján az a sok határátkeléssel járó küzdelem, sumákolás a szajréval, harc a vámosokkal, örök vásárlás és bizniszelés, az állandó műszaki problémák nekem nem azt mutatják, hogy az olyan jó és szabad volt. Ma (az Unióban) meg sem kell állniuk a határon.

Ha meg azt nézzük, hogy akkor nem volt telefon sem, nem hogy még GPS meg nyomkövetés, akkor tényleg elég nagy szabadságot kaptak. Mindenki ment amerre látott, a kutya nem kérdezte, hogy hol vagy és mit csinálsz. Haverom szokta mondani a főnökének az ilyen kérdésekre: nézd meg a képernyőn.

Tehát ebben a részében meg igazat adok neked, hogy ma már a sofőr csak egy robot, aki "csak vezet" - a GPS elviszi mindenhová, ha valamit nem ért, akkor átadja a telefont az ügyfélnek, az majd megbeszéli a főnökkel, nem nagyon vannak műszaki gondok, a kocsik jók és kényelmesek, fűtenek, hűtenek, etc. Tehát, ahogy Te is mondod, már kevesebbet nyom a latba, hogy ki milyen tehetséges és talpraesett.
Régen csupa vagány vezetett, ma meg már boldog-boldogtalan, ahogy egy volt HC-s öreg panaszkodik mindig nekem: "Felhígult a szakma".

alfax 2012.12.26. 13:57:11

@Phxmike: akkor te nem tudod, milyen új életet adni egy autónak, megmenteni az enyészettől. van olyan élvezetes, mint menni vele.

alfax 2012.12.26. 13:59:57

@Mc Master: Ma az utasszállító repülőgépek sebesége az ötvenes évek végének szintjén áll, csak jóval kényelmetlenebbek. A csúcs a hetvenes évek elején volt, ma tervben sincsen (amúgy van, de messze) olyan gyors gép, mint a concorde.

alfax 2012.12.26. 14:04:20

@Mc Master: ja meg még az, hogy ne a szoc autókhoz viszonyíts, amelyek rosszak voltak, és folyamatosan lerobbantak, igen a zsiguli is rossz. Voltak akkor is mergák, bmwk, neadjisten citroenek, amelyek messze fölülmúltak minden trabi-zsiga-daciát.

Lomha 8V 2012.12.27. 08:25:37

Köszönet az újabb Ponton bejegyzésért, megint -mint mindig- szórakoztató volt. Csak így tovább, már nagyon vágyom làtni menet közben. :)
süti beállítások módosítása