Kombi nélkül. Tovább

  2012. február 26. - Csikós Zsolt Címkék: totalcar flotta szerelés mercedes benz era

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


 

Eladtam hát.

Utoljára áll a házunk előtt Era

Vegyes érzés ez. Ellöktem magamtól egy hű barátot, meg ott van a sok munka, a sok idő, a sok pénz is, amit beleöltem. De volt három jó évünk együtt, lehúztuk huszonkétezer kilométer jobbik felét – ami a tipikus autósújság-író mércéjével csillagászati táv, hiszen közülünk talán többen nem tartanak autót, mint igen. De ha van is valakinek kocsija ilyen munka mellett, azt jellemzően kiegészítő, helyi üzemre használja, akkor, ha épp nincs tesztautó. És van még egy olyan érzésem is, hogy nagyon kevés 25 év és félmillió kilométer feletti járművet vetnek be mifelénk a havi egy márkatalálkozós, néhanapján egy-egy nagyiékhoz menős használatnál többre. Büszke vagyok Erára, rendes társ volt.

2009 januárjában, még a régi tulajékkal

 

Álljanak itt a tények.

Erát 2009. január 10-én vettem 516 400 kilométerrel az órájában, és 2012. február 7-én adtam el 538 880-nal. Ha a vételár+ráköltésből kivonom az eladási árat, kijön, hogy nettó 410 ezer forintot költöttem, azaz évi 137 ezret, havi bő tízezret. És ebben nemcsak a konkrét autófenntartás volt benne, hanem olyan – igazából szájíz-javító – tényezők, mint a kivehető csillag (amit az új tulaj, szegény, el is vesztett hazafelé, mert nem szorult eléggé), a tévedésből megvásárolt hűtő (sajnos nem az volt a melegedés oka, de a gyárit odaadtam az autóval), a tartalék bordó dísztárcsák az ebay-ről meg ilyen egyéb nyalánkságok. Egy sokéves használt autónak csupán az értékvesztése üt ekkora horpadást a malacpersely oldalán, önmagában, és akkor még nem számoltam a szervizt.

Drága ilyen autóval járni? Ha a havi kétszáz kilométert megtevő, bontott alkatrészekből fenntartott faros Skodához hasonlítom – mindenképpen. Ha egy már az értékvesztési görbe legalját elért, de műszakilag még ereje teljében levő, a korrózió általi halálon még pár évvel innen eső japán kompakthoz hasonlítom, akkor is. Ha bármi máshoz – egyáltalán nem. Csak kell egy kis tulajdonosi ingujjfeltűrés is néha.

Era-fedélzeten jó az élet, csuhajla

Jó ilyen autóval járni? Embere válogatja, mi a vélemény. Ha valamelyik bölcsész vagy biológus barátomnak teszik fel a kérdést, hogy vállalnák-e az ilyen autóval járó megpróbáltatásokat, biztosan nemleges lesz a válasz. Egyáltalán, ha a csavarkulcsot az ördög eszközének, a gépzsírt a fertő legmélyének, az évenként kétszer-háromszori, mechanikában való elmerülést szánalmas időpocsékolásnak, esetleg egyenesen szívásnak tartó akárkit kérdeznek meg arról, kellene-e nekik ilyen autó, egész biztos, hogy halántékon kocogtatott, begörbített mutatóujjakat látnak viszont. És a társadalom nagy része – teszem hozzá, helyesen – így gondolkodik.

Az oldtimer, a youngtimer életben tartása általában küszködést jelent – már ha valaki nem szereti a gépészkedést. Ezek az autók - legalábbis, ahogy a magyar piac nevű, rossz emésztésű állat a vevő lába elé öklendezi őket – nem valók napi használatra. Magyarországon a tíz éven túli autók júzereinek 50 százaléka úgy tekint a kocsijára, mint valami öles léptekkel a bontó felé vánszorgó, utolsókat rúgó romra.

És – gondolja a júzer - mivel már úgyis a végét járja a szegény pára, nem cserél benne olajat, bontóból pótolja (vagy a kert végi sárból túrja elő) a hiányzó alkatrészeket, de eleve nem is végez rajta olyan karbantartást, ami nem okvetlenül a beindíthatósághoz, minimális forgalomképességhez kell. Hiszen úgyis mingyá vége neki. Egy húszéves járművet már a 80 százalék tart ilyennek, tehát azokat még kevésbé tartják karban. És egy 25-30 éveset? Azt már biztosan le kell lökni a szakadékba.

Bálint tette fel a szűrőt

És mivel bizonyos koron túl kevés autót tartanak karban, ezek a kocsik igazolják és erősítik is a tömegek nézetét – egy öreg autó használhatatlan, undorító objekt. Persze, hogy az, ha tizenöt éves fékfolyadék mállasztja a gumikarmantyúit a fékrendszerben, ha öt éve morog a kerékcsapágya, ami aztán az első hosszabb túrán el is törik (nahát), és még jó, hogy nincs szinkron a második-harmadik-negyedik fokozatainál, ha 100 ezer kilométer óta nem járt arrafelé Olajcsere bácsi.

Ám ha valaki szeret bütykölni, van egy-két jó haverja, hozzáfér egy garázshoz, és akad egy köre, amiben alkatrészek, tudásmorzsák keringenek, az egész dolog megszorzódik mínusz eggyel – tehát pozitívba billen. Eminnen nézve öreg autóval járni jobb, mint újjal. Hiszen az ember a mai, lelketlen, műanyag tuc-tuc-világban, a nyomorult hangulatú recesszió közepén egy különös hangulatú, némi túlzással egyedi stílusúnak mondható járművel, egy darab kellemes emlékű múlttal mozog a szürke mindennapok kutyaszaros flaszterén. Nagy luxus.

És ha belegondolunk, hogy gyártástechnológiától függően egy új autó előállításakor annyi káros anyag keletkezik, mint amennyit ugyanaz az autó 5-7 év alatt kiereget a kipufogóján, akkor annyira talán nem is nagy butaság egy korrektül karban tartott öreg járművet használni.

Már kezdtem birtokba venni: 2009 februárja táján lehetünk

Persze azért nem mindegy, milyen állapotú veteránt használ valaki. Világéletemben nagy műanyagkorszak előtti olaszautó-rajongó voltam, emiatt szokták kérdezni: miért van most mégis (több) Mercedesem? Erre csak azt tudom válaszolni: az olasz autónak sokkal erősebb íze van, de egy enyhe szűzanyasegítsmeg-faktor mindig ott van minden hosszabb tripben. Lehet ilyen autóval is messzire menni, hogyne, megfelelő rendbetétel után. De egy kevésbé karbantartott, kétszer annyit futott Mercedesszel kisebb a lerohadási veszély. Úgy mondom ezt, hogy az Alfa 75-ösöm volt az egyetlen autóm, amivel soha, semmi bajom nem akadt - a vele kapott kuplungcsúszáson és a gargantuai étvágyon kívül.

Egy jól karban tartott öreg Merci közel sem olyan zamatos, nincs benne az a bódító, kis-Ferrari érzés, ez tény. De húszévnyi, sok százezer kilométernyi, egész Európát keresztül-kasul hálózó használat után (több ilyen autóm volt már, tévedés ne essék) azt merem mondani – egy ilyen autónál meg se fordul az ember fejében, hogy valahol lerohad vele a pár ezer kilométeres út során. Zaj előjöhet, felütheti a fejét egy majdan orvoslás után könyörgő probléma, de bele lehet ültetni a gyereket, mert odamegy, visszajön, megáll, dudál, nem esik szét. Hogy tökéletesen megbízható-e? Dehogyis, néha bütykölni kell, ez nem kérdés. Hát ezért mercizek – mert szeretek messzire, családostul járni öreg autóval, de utálok aggódni. A kis izgalom fűszerezi a túrát, a nagy tönkreteszi az egész nyaralást.

Játszani is volt benne hely elég

Ha belegondolok, három éve alatt Era egyszer sem produkált olyan hibát, ami miatt ne lehetett volna használni. Öregautós szemmel ez tökéletes megbízhatóságot jelent, hogy lefordítsam magyarra. A legsúlyosabb talán az volt, amikor a fűtőradiátor ereszteni kezdett, s amiatt két hétig hidegben ültem, mert lusta voltam (és nem volt időm) nekiállni a nem egészen húszezer forintot kitevő javításnak. Az összes többi szerelés a kocsi komfortszintjének emeléséről, az eredeti állapot lassú megközelítéséről, hosszú távon esetleg nagyobb kárhoz vezető kis hibák kiküszöböléséről szólt. Ezek vitték el a fenntartásra költött pénz legnagyobb részét.

Csak összerakom ezt egyszer...


Komfort-dolgok:
- kis fordulatú erőltetésnél fellépő moraj jelentős csökkentése, a morajhoz tartozó sebességtartomány feljebb tolása
- a nagyobb sebességnél hátulról érkező vibráció java részének kiküszöbölése (a rossz hátsókerék-csapágyak miatt), mintegy járulékként (és lehet, hogy feleslegesen) a féltengelyek felújítása, a tárcsák kicserélése, a diffi másikkal való leváltása, majd visszaszerelése, bölcsőgumik újakra cserélése
- a kuplung dobálásának több lépcsőben való megszüntetése (bár állás után még mindig maradt ebből valamennyi)
- némi bummogás miatt a teljes kipufogórendszer újra cserélése
- a gyenge fény miatt a műszerház cseréje (mert megolvadtak a plexirudak, amik előre hozzák a fényt a számlapokra).

Új kipufogó, féltengelyek, minden


Esztétika és eredetiség:
- egy jó, de bontott, állólámpásból származó váltógomb felszerelése
- váltókulissza körüli házi bőrhuzat cseréje eredeti, gumitokos Mercedes-elemre
- több lépésben a teljes ülésgarnitúra-csere
- új első ütköző (egy kis puff után muszáj volt)
- új maszk (eleve csúnya volt, a puff után rászántam magamat)
- szögletes fényszórók (ilyennek kellett volna eleve lenni benne) beépítése
- hátsó csillag pótlása
- első ablaktekerők
- hátsó szőnyegek
- új vészvillogó-kapcsoló (kicsit bizonytalan volt a régi, kopott is volt rajta a festés)
- középső fabetét visszaragasztása
- teljes polír
- teljes kárpittisztítás

Új hűtő (balra), ami igazán nem is kellett


Tervszerű nagyhiba-megelőzés:
- 1-1 izzítógyertya cseréje (indult, de csúnyán, és nem jelzett vissza)
- szelepvezetők, szelepszár-szimeringek cseréje, hengerfej-felújítás (kis kék füst, kis indítási bizonytalanság)
- termosztát-csere, viszkós ventilátor cseréje nem viszkósra, hűtő cseréje (sose forralta a vizet, de sokszor magasan állt a mutató, végül egy jó vízpumpával, a gőzcső pótlásával és egy alapos légtelenítéssel megszűnt)
- kuplunghengerek cseréje (elkezdett nehezen mozogni a pedál)

Era igazából sokkal jobb kocsi volt, amikor eladtam, mint amikor megvettem. Aki új autóból ült bele, az biztosan fintorgott egyes zajai miatt (egy kis morajt, némi vibrációt hagytam az utókornak is), de masszívan gurult, nagy sebességgel (130) is könnyedén hasított, volt benne ilyenkor tartalék bőven. Az 1600 kilójához és három literjéhez képest nem evett sokat (a három éves átlag 9,6 liter), szépen fékezett, szuperül rugózott, megbízhatóan indult, nem lógott, nem támolygott, ügyesen tette a dolgát.

Firenzét is megnéztük Erával

Eladás előtt néhány dolgot azért kijavítottam rajta. Volt, amit muszájból, akadt, amit csak azért, hogy Era ne valami szakadt, koszos, vén romnak nézzen ki, hanem méltóságteljes öreg gépnek. Hívhatják nepperkedésnek is, én ezt máshogy látom. Elképzeltem ugyanis a leendő vevőmet. Nyilván kulturáltabb fajta ember lesz, aki nem albán festőbrigádokat akar szállítani a kocsiban, hiszen az ezernyi kijavított, karbantartott elem, a sok beleölt munkaóra miatt nem a kínálat aljára, inkább a középtáj alsó régiójába pozicionáltam. Ha tehát egy ilyen kulturált csávó eljön, ne az riassza már el, hogy „én ugyan tudom, hogy jó ez az autó, de ha meglátja az asszony, menten megöl”. Erát tehát arra a szintre kellett hoznom, hogy egy felkészítetlen, de némiképp megértő feleség elé is oda lehessen vele toppanni.

Még december elején visszaállítottam eredetibe a belső teret. Páran talán emlékeznek rá, hogy Erában a Karesztól kapott 126-os Merci-féle, bordó plüssfotelek voltak elöl, mert az a garnitúra, amivel vettem, vasig le volt ülve, és áthúzták valami olyan anyaggal, amilyen utoljára rettegett nagyanyám hálószobájának ablakán fityegett, igaz, függönyként. Semmi probléma nem volt igazából azokkal a 126-os fotelekkel; a sín, az övek rögzítése ugyanaz, a kényelmük pedig fenomenális. De ilyen ülések soha nem voltak 123-asban, ráadásul vagy 3-4 centivel magasabbak is, mint amit eredetileg a kocsiba szántak. Két és fél évet emiatt csodás ülőkomfortban, de teherautós magasságban töltöttem a kormány mögött.

Egy rossz ülés szétszedve

Aztán segítségemre sietett Bárány, a brünni kihelyezett Belsőség-szem, aki mellesleg fekvőlámpás mercizik, s mindenféle varázslatos cseh alkatrészbázisokra lát rá pőre szemével. Két hónap kutatás után talált nekem egy pár harmadik szériás első ülést, pont abban a színben, mint Era eredeti kárpitja. Addigra már Marci barátom bevásárolt egy kombit, amiből nagyon jutányos áron átadta a hibátlan hátsó üléseket. Később Bárány talált még két hátsó szőnyeget is (azok ugyanis hiányoztak), tehát összeállt az autó eredeti belseje. És szereztem még bontott ülést, kizárólag epedarugó-donornak. Az utolsó szériás 123-as ülésben pont olyan silányak, törékenyek ugyanis a rugók, mint a későbbi Mercikben.

Egy rakás törött rugóm maradt. Bizony, nem szabad belehuppanni ezekbe a székekbe

Ezek után már csak két hosszú estére volt szükségem, hogy a székeket atomokra szedjem, összeállítsak egy szett jó rugót, majd összeépítsem az egészet egy jó üléssé. Így is lett egy rugó, amiből nem volt egyetlen, végig ép példány sem, de egy bal oldalon, s egy másik, jobb oldalon töröttből masszív kapcsokkal fabrikáltam egy gyárival megegyező erejű darabot.

Karesznál egyik utolsó alkalommal

Karácsony előtt elugrottunk családostól Kareszékhoz. Amíg a csajok trécseltek a konyhában, s a gyerekeket elnyelte valami PC-s játék gyomra a gyerekszoba mélyén, mi a garázsban kijavítottuk a leglényegesebb problémákat. Károly alig öt lazára tömött cigi leforgása alatt befoltozta a bal első hossztartó oldalán a kocsi megvásárlása óta éktelenkedő lukat. Jó anyagból van Era, a barlang szája alig nőtt nagyobbra, amióta nálam van. Bandi és Pista is akkortájt túrta le a Shitgunról a festéket, volt hát összehasonlítási alapom.

A luk, amely nem igazán nőtt tovább

A japán autónál, ha lyukad a karosszéria, fél négyzetméternyi lemezt el kell pucolni, mire az ember elér valami egészséges, hegeszthető felülethez, mert a rozsda rettentő alattomosan, nagy területen terjed a pléhen – ahogy ezt Dunaszerdahelyen mondják. De az inkriminált lyuk Erán szerintem már öt éve ott volt (vizsgára mindig ügyesen becsináltuk, nem vették észre, hihi, jó volt az álca), de tíz centit se kellett továbbmennünk a gyári szigetelés kapargászásával, és máris fémtiszta, szűz, tökéletes lemezt találtunk. És még a hossztartó alja is masszív volt, csak az oldalsó lukat kellett behegeszteni, meg egy keveset a taposóból. Nem lett ugyan michelangelói a folt, kapcsán még Leonardót sem merném rögtön a számra venni, de ettől még masszív darab, a szokásos mestermű a híres Viszi Szobrásztól. Kapott alapozót, karosszériatömítőt, festéket – jó lesz.

Éjjel haza Viszről

A jobb hátsó futómű mind zavaróbb kopogását még egyszerűbb volt megszüntetni – nem oda való csavar volt a lengéscsillapító alján, emiatt nem is lehetett tövig meghúzni, s idővel megroppantotta a rugós alátétet, majd ki is köpte onnan, s kotyogni kezdett. Egy megfelelő csavar-alátét páros megszüntette a jelenséget.

Három év alatt sokat mattult

Aztán már csak rám várt némi házi feladat. Például a festék, amely fényességével a doveri őszi köd méltó ellenlábasa volt. Imádom ezt a bordó színt, kicsit miatta is vettem meg Erát. De köztudott, hogy ennél mattulósabb árnyalat talán nincs is – astrások, régi zsigulisok, pláne ős-octaviások, rémlik a dolog? Egy bordó autót minimum három-ötévente át kell polírozni, mert teljesen krétássá válik – ezért is tűnhet úgy a többségnek, hogy ezeket a kocsikat eleve fénytelennek gyártották. Persze, hogy nem.

Era megvásárlásának idején még szinte tűrhető volt a dukkó, igaz, már nehezen ment volna el egy Bentley-n, és a 2009-es olaszországi út előtt kapott egy alapos vakszolást is. Ilyenből valami enyhébb (akár az Imónál, akár házilag) egyébként jutott neki olyan négyhavonta amúgy is. De a vakszolás nem polírozás, hiszen előbbi egy réteget rátesz a fényezésre, utóbbi viszont levesz belőle – ha lekopik pár hónap alatt a plusz bevonat, megint ott a vak festék. Ám a polírozás nem teljesen magától értetődő művelet, csak a profi szer/profi gép kombinációja ad jó eredményt.

Amiket használtam a polírozáshoz

Megkerestem régi ismerősömet, Gyöngyössy Andrást, akit még pelyhedző bajszú újságíró koromból, Akzo/Nobel korszakából ismertem. Most a Farécla Magyarország ügyvezetője – tudják, polírszerek... Gondoltam, majd jól felvilágosít, hogy a tudomisén hányféle trutyiból melyik tesz majd jót Era bőrének. Igazából a G3-ra gondoltam, mert a legtöbb veterános oldalon azt istenítik. Ő azonban ránézett a sokat látott sárvédőkre, a millió apró repedéssel tarkított motorházfedélre, és száját súlyos ítélet hagyta el – „G6 kell”.

Ennyire durva lenne a helyzet? Hát bizony, az öreg Merga kint állt nálam mindig, égette a nap, és szerintem már vagy hat éve nem látott polírt, ha ugyan valaha egyáltalán. Alaposan neki kell menni. „Zsolti, a G6-ossal szépen visszajön majd a fénye, persze a géptető repedéseivel nem tudsz mit kezdeni, de meglátod, egész más autó lesz. Rég meg kellett volna csinálni, mindig mondtam neked” – fűzte hozzá. Adott még kölcsönbe egy Milwaukee polírgépet is, ami úgy néz ki, mint egy nagy flex, csak épp az ellenkezőjét tudja: nagyon lassan, nagy erővel, egyenletes tempóban tudja forgatni a szivacsát. Tűnjék kretén szellemi onániának ez, de higgyék el, minden elem fontos szerepet kap a folyamatban.

Ilyen volt polírozás előtt

Nem mondom, ráment egy teljes szombatom, reggeltől estig. Elhasználtam bő fél tubus pasztát, bár a polírozásban gyakorlottak szerint szörnyen pazaroltam. Naja, én eddig még csak kézzel csináltam…

Jeges szél fújt, volt vagy három fok. Azt hittem, fél nap alatt végzek, de egy ilyen 123-as Merci akkora bazi nagy a felület, hogy vannak pillanatok, amikor megfogan a gondolat a fejben: ennyi erővel már le is lehetett volna fényeztetni. Persze nem, de eléggé idegőrlő. És például a csomagtérajtón – ahol szerintem többször is foltokban ráködöltek a kocsi élete során – komoly harcot vívtam a hősi halott pigmentekkel. Pedig azt az elemet előtte egy héttel már 2000-es vízpapírral két órát kondicionáltam, hogy készen legyen a G6-ok fogadására, és már egész jól eltűnt róla a sok zűrös folt.

De finom hűs januári szellő, mmmm

Megmerítettem a szivacsot, kis pasztát kentem a lemezre, aztán egyenletesen mozgatni kezdtem a cicaként doromboló Milwaukee-t. Amikor elfogyott a víz (ez elég jól látszik), permeteztem. Lassú, sziszifuszi munka ez, kell hozzá fény is, türelem is. Később rájöttem, a számítógép billentyűzetének nyomkodásán acélosodó újságírói izomgarnitúra is ki tud fulladni a művelet során, még ha az az izomgarnitúra olykor crovákon is táncoltat néhány dudort. De polírozás közben látszik a haladás, ez jó benne.

Amit a takarítógép hibájának hittem

Még azt a nyomot is sikerült kiszednem, amit – tévesen – egy úttakarító gépnek takarítottam egy korábbi posztban. De az FKFV volt olyan korrekt, hogy a poszt nyomán kijöttek, hozták e legmagasabbra pucoló gépüket, és összepróbáltuk.

Kijött az FKFV, összemértük, nem ez a gép okozta a kárt

Nem FKFV-s hiba volt, ez kiderült, utólag is kösz. Mindenesetre csak a díszléc sérülése maradt meg az egészből – több is veszett már Mohácsnál.

Némi Farécla-kezelés után. Elnézést az életlenségért, de már remegett a kezem

A felétől alaposan belehúztam a melóba, mert sötétedni kezdett. A rászáradt kenyőcsöt már erős naplementében kellett leszednem, pedig, mint tudjuk, csak rendes súrlófényben látszik, hol maradtak foltok. Semmi erő nem volt már a karomban, csontig átfagytam, mert már közel sem tudtam olyan intenzíven dolgozni, hogy kimelegedjek. Öt órája csináltam ekkor, mellesleg megállapítottam: globális felmelegedés ide vagy oda, a januári szél nem vicces.

Hopp, a fele már jól néz ki. De megfagyok mindjárt

Az immár szinte mindenütt lélegzetelállítóan fényes karosszériáról talán a Napból érkező utolsó fotonok pattantak vissza, de ekkor már láttam, hogy jó lesz. Másnap a résekből kitörölgettem a megmaradt pasztát, itt-ott finoman utána dolgoztam kézzel. Bár a szakanyagok mind puha rongyot javasolnak végső takarításra, én azt vettem észre, hogy a legsimább felületet a régi frottírtörölköző adta, amit a falikút mellől akasztottam le. Nem láttam, hogy karcolt volna, viszont foltokat sem hagyott. Ha rosszul csináltam, kövezzenek meg, de sokat nézegettem utána, szerintem jó lett.

A takarítógép, ami csodákat művel és nem vizezi össze az ülést, csak egész kicsit

Még egy hetet halasztottam a hirdetésfeladást. Bérelni akartam ugyanis takarítógépet, hogy Era belseje enyhe kultúrkinézetet öltsön. Mázlim volt, a hétvégi felár csak 50 százalék az egynapihoz képest (spéci löttyel együtt nem volt egészen 10 ezer forint, és még az állólámpás szőnyegeit is kitakarítottam vele), dolgozhattam rogyásig. Egy ilyen óriási porszívóhoz hasonló takarítógép csodás valami, kíméletes, és olyan koszokat is kiszed, amikre az ember rámondaná - örökéletűek.

Tisztul már

Pontosan úgy működik, mint a légy emésztőrendszere – ráköp a cuccra, kint előemészti, majd nyálastul beszippantja a matériát. Nekünk talán undorító, de a biológia, az evolúció és az autókárpit-takarítás szempontjából tökéletes. Nemcsak tiszta lett Era immár homológ és homogén utastere, de illatos is. Ami csirkeól-szag nyomokban megmaradt háromévnyi szellőztetés után, az most huss, légyi emésztés által elillant, mint csiga a szeretetotthoni nyugdíjas keze elől.

Nagyon tetszett, hogy végre egyszer összeállt a belseje

Bő fél nap volt az egész, és mivel Kati úgy döntött már reggel, hogy Apára ebben az évszázadban kár számítani, és egész napra elhúzott a gyerekekkel valami barátnőhöz, ezért nekem maradt még pár órám.

A frissen polírozott felületet mindig vakszolni kell. Mert hiába fényesítette fel a Farécla G6 szinte újkori csillogásúra a vörös dukkót, a festés mikrorepedéseibe ettől még beszivárog a víz, és ha az a víz megkapja a hajnali fagyot, tágul, és festéket repeszt. A vaksz pedig arra jó – bár látványra semmit nem dobott már Era kinézetén – hogy víztaszító bevonatot húz az autóra, ezért a lemezek még azokon a pontokon sem rohadnak, ahol már nincs rajtuk festék. A vakszolás persze épp annyi ideig tartott, hogy a család többi tagja rég hazajött, játszott, evett, megfürdött, mire én feltámolyogtam vacsorázni. Naja, az önjelölt szerelő néha időcsapdába kerül, egy garázsban töltött óráról sokszor kiderül, hogy az valójában öt.

Eladáshoz ez volt az egyik feltett kép

Era a körülményekhez képest gyönyörű lett. Természetesen ezt úgy mondom, hogy egy 1993 óta Magyarországon élő, félmillió kilométert futott járműről van szó, vegyük ezt figyelembe. Az utcán ekkortól megnézték, néhányan meg is szólítottak, hogy milyen szép az öreg Merci. Két héttel korábban eszükbe se jutott volna – hiszen az ember a lelke mélyén szarka, és csak a csillogást veszi észre.

Akkor már bő két hónapja gyűjtöttem internetes hirdetésparkolómba a 123-as Merciket. Figyeltem, mikor, melyik megy el, és azt láttam, hogy a recesszió ellenére igen nagy a pörgés ebben a szegmensben – egy 123-as átlagosan olyan 2-3 hetet tud eltölteni a hirdetésekben, aztán eltűnik, de ha egy kicsit is jó az ára, két nap múlva már nyomát sem lehet látni. Az állapot, a felszereltség elemzése után arra jutottam, hogy a magyar piacon Era valahol 450 és 700 ezer forint között érhet.

Hátulról sem mutatott rosszul

Elkezdtem hát hirdetni 580-ért, mert nem az volt a célom, hogy fél év múlva is nézegessem. Bent parkolt a garázsban, nagy testével minden szerelnivalótól elvette a helyet, még egyszer meg nem akartam letakarítani, elég volt. Papp Tibi a hirdetés megjelenésének másnapján levelet írt – „Zsolt, megnéztem, összesen 17 darab autót hirdetnek a hahun 500 ezer kilométer fölött.” De ha ennyi van benne? Ki hiszi el a dízel 123-asról azokat a 300 ezer kilométereket? Mindben megvan az egymillió. Ne legyünk már óvodások, nekem még ez az 538 is kevésnek tűnik, bár a motor alapméretes, kvázi kopásmentes, és a sajátja, ami valamit elmond.

Megpróbáltam elképzelni, ki veszi majd meg. A rendes 123-fanek nem, hiszen ők vagy szakadt, 200 ezerért mért autókat vásárolnak, majd elbontják őket, ha lejár róluk a vizsga, vagy lenyelik a békát, és leteszik a másfél-kétmilliót egy igazán szép példányért. Mert ezek ennyibe kerülnek, ha tűrhetően jók és piszkálatlanok, pláne, ha kombik. A 123-as – bármennyire legendásan tartós is – már kiesik a melósok látóköréből, mára csak az igazán kemény mag hiszi el, hogy egy ilyen gép a mindennapokban is nyúzható.

Tűrhető volt a motortér is

Maradnak a nem túl nagypénzű hobbiautósok. Sokan közülük nyilván az újságban is olvastak az autóról, hiszen bő tucatnyi posztban szerepelt már. Megvallom, kicsit féltem. Itt már etikai kérdések merülnek fel. Hiszen rólam sokan tudják, hogy atomokra szedtem ezt a kocsit, tehát kötelességem elmondanom minden piszlicsáré hibát, s ezzel nullára kell rontanom az esélyeimet a csillagszemű álmodozóknál. Csak, hogy átmenjenek valami malacszemű, ingyenélő tulokhoz, aki egy büdös szót nem szól a hulladék 123-asáról, hadd higgyen az ábrándos hülye, amit akar. Sőt, azt is letagadja, amit tud – általában helyesen. Ha én nem mondok el mindent, akkor ország-világ előtt szemét leszek. Ha más hallgat a hibákról, az természetes.

Pedig Era a magyar 123-as parkhoz képest igen jó, sok-sok újautó-szinten karban tartott góccal, tisztességes műszaki állapotban tartva. De – most hasra csapok – a 200 hibájából, amije volt, én csak 147-et csináltam meg, hagytam azért az utókornak is. Tehát én 53 hibát köteles vagyok elmondani, míg egy pocsék autó 250-jéből 246-öt elhallgathat a malacszemű tanyasi nepper. És ő nyer.

Csak a csomagtartót vagy egy órát takarítottam

Ezért már az első vevőnek mesélni kezdtem. Megmutogattam a nem működő csomagtér-zárat, a hidegben elgyengülő csomagtérajtó-teleszkópokról is ejtettem szót, adtam zseblámpát, takarót, tessék aláfeküdni, itt, a jobb hátsó doblemezen van egy csúnya rohadás, a padló szerintem két éven belül csereérett lesz, bár még nem néz ki rosszul. És igen, a hossztartón van egy friss hegesztés, mert akadt rajta egy lyuk, amit befoltoztunk. Nem kitt, nem alufólia, rendes hegesztés, de nem is művészi szintű.

Aztán elmentünk egy próbakörre. Nem tudom, miért akar mindenki harmincnál negyediket (ez itt a legmagasabb fokozat, tehát az ötödik) szúrni egy 3,46-os végáttételű, 1,6 tonnás, szívódízel autóban (aminek közel sincs rendes nyomatéka lent, hiszen nincs turbója), de mindenki megpróbálta. És erre Era mindenkinek fenyegetően felmorajlott.

Próbáltam magyarázni, hogy hosszú az áttétel, dadogni ugyan nem fog, mint egy benzines, de fáj neki. Az öt henger miatt amúgy is gyorsabb forgásúnak hallani a motort, mint a négyeseket, tessék kicsit jobban kihúzatni... De éreztem, hogy csak magamat ásom a földbe – na, élőben ilyen ez az újságíró, ez is nepperkedik, nyomja a süket vakert, mint a tetkós hurkanyakúak, ez se különb a többinél.

Szinte kulturált a belseje

Merthogy az emberek jöttek egy újságban sokat szerepelt, kvázi tökéletes rendbetételen átesett öreg Mercit nézni, amiben elég lesz tíz métert megtenni, és fuldokolni kezdenek a stuttgarti zen-meditáció balzsamos hullámaiban.

A valóságban meg kihajtottunk a tisztára vakszolt, de bő félmilliót futott, vén autóval az ideges Budapest sós latyakjába egy rohanós szombat délelőttön, amikor a feleség már lefoglalta a bowlingpályát az Árkádban, hogy végre legyen legalább egy féldélelőttös program essen a nyomorult utódokkal. Stressz a köbön. És hideg a gázolaj, az öreg dízel alig kap naftát, amíg a kipufogórendszer fel nem melegíti a tankot, vagy huszonöt lóerő ficánkol, ha kitolod a szemét, ez ilyenkor sem akarja.

Megszokott, könnyű utazótempónk

És jön egy-két zörej. 55-nél pillanatra bevillan a kardánmoraj, 80-nál kissé vibrálni kezd a jobb hátsó kerékcsapágy, amit már nem volt idegem kicserélni. Szemöldök felszalad a vevői homlokra, de nem mélázhat ott sokáig, mert a latyak beteríti a szélvédőt, mosni kell. Hát nem eldugul a négy fúvókából pont az, amelyik a sofőr előtti részt mosogatná? Felenged a gázolaj, megjön az erő, de már késő. Nirvána nincs, aggódás van – hát hol az autó, amiről a vallásalapító írások vitték messze földre a W123-as nem evilági csodáját? Hiszen ez itt egy vén szar. Félünk hát és nem veszünk, másfelől viszont bowlingról gyerekekkel kicsit elkésünk, jön a vita a nejjel, még szerencse, hogy üres a terem, megkapjuk a pályát, elmarad a boldog, családi vérontás. Ez így megy.

Csak ne a karomon folyna végig a fékfolyadék, a rossebbe

Nem autót adtam el én itt. Hanem felvilágosítottam néhány, érintőlegesen öregautós érdeklődésű álmodozót, hogy fiúk, ez itt keményebb sport, mint gondoltátok. Hiába Mercedes, hiába örök élet meg egy, azért ezt is bütykölni kell. Ez se új autó már, de nagyon nem. És nem csináltam belőle olyat, mert nem érte volna meg, mert ez használós gép volt nálam, és mert restaurálva két misibe kerülne még Tiranában is, nemhogy Budapesten. Ja, és akkor nekem már ötben lenne...

Ez csak egy tűrhető, kicsit rozzant, de tartós, megbízható, kedves szekér, amelynek megfelelő pillanatban, megfelelő sebességnél, megfelelő társasággal a fedélzeten olyan óriási pillanatai is tudnak lenni, mint Jack Nicholsonnak a Száll a kakukk fészkére címűben.

Olyankor lever bármilyen új autót, mert hangulata van, mert ringat, mert épp a kellő hangokat adja. Mert nagyon autó, de iszonyatosan. De egy hideg, latyakos, cinikus pillanatban egyszerűen öreg fos, érezni, hogy inkább a kandalló mellett üldögélne ilyenkor. Teszi a dolgát, mert volt gyerekszobája, de azért jólesne odaülni hörpinteni egy kis langyos 15W40-es MSF multiszupert a bökővel nyitható konzervdobozból.

Egy ötperces, gyanakvó tesztvezetésen nincs itt Nirvána, ahhoz hetek kellenek. Kisherceg van és a róka, te szelídíted, ő közeledik, és egyszer csak kialakul a barátság, de akkor nagyon erős lesz.

Szóval ebben a műfajban nincs igazság. Három csillagszemű vevőjelölt darabonként elvitt két-két órát az életemből, Kati már eléggé ideges volt, mert borogattam sorra a családi programokat, még Hans jegesen rémes árnyéka is átsuhant pillanatra az égbolton. Pedig Era nagyon nem érdemli meg, hogy bárki Hanshoz hasonlítsa, ez szemétség lenne. "Ilyen ez, szívem, hiszen tudod…" – mentegetőztem.

Olasz délutánban autózni Erával csodás. A feleségemmel nem kevésbé

És Kati – aki velem van 18 éve – tudja. Hogyne tudná, ebbe szocializálódott bele mellettem. De nem szereti. Én meg próbálok ilyenkor Mahatma Ghandi lenni, és várok. Ekkor jött Kopasz telefonja. Tudják, ő a Totalcar neppere, különben pedig egy kivételesen összetett és világos gondolkodású fazon.

"Zsolti, lesz egy tréler, az kiviszi olcsón az autót Németbe, csinálj róla fotókat ezzel a rendszám-rátéttel, adom majd. El ne add most már hat kiló alatt, mert végignéztem a mobilét, és ilyen kocsi nincs kint 2500 euró alatt. Kivisszük, ha elmegy 2200-ért, akkor is többet kapsz a levonások után, mintha itthon most listaáron megvennék tőled. És arra nincs sok esély, te is tudod" – mondta. Éleslátása nyomán szinte sistergett a dobhártyám.

2010, Ornbau, parkoló

Oké, Era hazamegy Németországba, ezt nagyjából el is döntöttem. Ha addig esetleg jön még valaki, telefonon alaposan lecsekkolom, nem álmodozó-e. Aztán még telefonáltak, hárman is. Eredeti-e a színe, mert az nagyon fontos, a másik meg, hogy volt-e törve, javítva (elöl biztosan, oké, de akkor mennyire). Három eljövős ígéretem volt, csak az egyik srác nem kérdezett semmit, csupán annyit, megvan-e még, mert jön jövő héten Debrecenből, érdekli.

Jött a próbatétel. Telefonon át a nyakába zúdítottam Era hibáit, egész kicsit szóltam az erényeiről is. Tudja, tudja, volt már öreg Mercije, most is épp készül egy W116 450 SEL 6.9-ese, de amíg az forgalomba nem áll, szüksége van egy hobbiautóra. Ne aggódjak, képben van.

Zsolti egy csütörtöki délelőttön bukkant fel, nem egészen hat napja ment ki a hirdetés. Adtam neki fejlámpát, pokrócot, mutattam a korróziós pontokat. Aztán elmeséltem, mi van a motorral, a futóművel, a belső térrel, mit kell még kijavítani, hogy minden kellemesen klappoljon. Bólogatott, azokat a kérdéseket tette fel, amik az autóról szólnak.

Előttem az utódom

Hat perc múlva Fót felé toltuk a csillagot az emhármon. Ő vezetett. Mutattam neki, mikor jó a váltás. Rögtön ráérzett, az autó siklott a kezében, mint egy  teflonbevonatú angolna. Era a jó oldalát mutatta, ilyen a kutya, amikor tudja, hogy új gazdához megy, de mivel szimpatikus neki, nem vizeli le a gatyája szárát.

Hárompercnyi vezetés után visszafordultunk Zugló felé. "Oké. Ezt az autót megveszem. Vagy húszat megnéztem, mind hulladék volt, már feladtam, de amikor láttam, hogy hirdeted Erát, gondoltam, egy csekkolást még megér a dolog. És jó" – mondta. Pénzről kvázi nem is beszéltünk.

Zsolti még szerintem kicsit gyanakszik. De aztán szépen hazavitte Debrecenbe

Kopasz a lelkemre kötötte, hogy ne engedjek egy fillért se az árból, mert kivisszük az autót, Kati reggel csak annyit tett ehhez hozzá, hogy kicsit azért engedhetek, mert egyszerűbb itthon eladni, de 550 alatt tényleg ne engedjem el a kezét, mert nem igaz, hogy nem ér annyit. Kopaszt talán nem lett elégedett, de a feleségem sem tolt le. Megegyeztünk Zsoltival. Pontosan értette, mi ez az autó, határozottan látta a körvonalait, mennyire jó, mennyire pocsék. Egy nyelvet beszéltünk, mindent elmondtam neki, az utolsó részletig. Így jó eladni – amikor autóbuzi autóbuzival bólogat össze.

Már az új lakhelyén, új haverjával a 450 SEL 6.9-cel

Pár nappal később kaptam a képet – "így álltak szombaton egymás mellett a W116-ossal. Era még nem fér be a garázsba, de már csinálom a helyet. A jövő héten már bent lesz, addig egy előtető alatt ácsorog. Zsolt".

Már három évvel ezelőtt neki kellett volna megvennie ezt az autót.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr274186860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hauptrichter 2012.02.26. 23:58:10

@Csikós Zsolt:
Akkor gratulálok! Neked sikerült kitörnöd a 6-8 óra alvás, 8-10 óra munkahely + a maradék idő minden másra = 24 óra egyenletből :-)
Viccet félretéve: valóban, a közös szerelések a ygerekekkel nagyon jó dolgok, igazad van.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.26. 23:58:12

@McK: "Az autógyárak nem véletlenül nem üzemórát számolnak,hanem km-t.."
- pontosan hogy uzemorat kene szamolniuk inkabb. Az adna (sokkal) pontosabb kepet a motor es a szerkezet allapotarol.

@Dennis01: Sajnos ez draga hobbi. £5000 alatt nemigen kapni szep Minit, de en azt modnom ,erdemesebb ugy csinalni, hogy venni egy "szart" es megcsinalni. Mert amit te csinalsz meg az meg van csinalva. Az biztos. Amire meg azt allitjak, hogy meg van csinalva, (es ezert draga az auto, az csak akkor derul ki, mikor szetszeded.

Szomjas77 2012.02.26. 23:58:23

@Csikós Zsolt: Most már tényleg írhatna az úr egy könyvet! Sokan vevők lennénk rá.

Csikós Zsolt 2012.02.27. 00:01:31

@Rerealist:

Ja, különben igazad van, de ha azt hiszed, hogy engem nem húznak le ugyanúgy, mint bárki mást, akkor gödörben élted le az elmúlt nemtomhány évedet.

Azok az emberek, akik nem vernek át, két dolog miatt tesznek így:
- mindenkivel így csinálnak, mert ilyenek (privátban szívesen hozok neked példákat)
- olyan emberi viszonyban vagyunk, ami nem két perc alatt alakult ki.

Attól, hogy újságíró vagyok, telibe bele szoktak szarni a számba még, amikor ismeretlen irányban mozognom kell. A szakemberi (és baráti) körömet viszont húsz éve építem. És ápolom, emberként.

De aki ilyen stílusban fogalmaz, az nem látja át a lényeget, és átverik, amitől úgy érzi, csak vele tol ki a világ. Ez nem az én asztalom, inkább valami lélekbúváré.

Egyébként, jut eszembe - ez a TC blogja, nem publikus felület. Lényegében a nappalinkba lettél beengedve, és egy nagy, barna, gőzölgőt elhelyeztél a szőnyeg közepén.

Hadd hívjam fel a figyelmedet, hogy nem írtam alpári módon a cikkben, tehát ha ilyen hangnemben kezdesz itt írni, a TC-szabályok alapján ki kell moderálnom téged. Sajnos kötelez a szabályzat, elnézést, tehát...

sosemkopel 2012.02.27. 00:01:34

Kedves Zsolt,
Kár azért a szép autóért, mondom, mint lelkes rozsdásjárgány-tulaj. (Mellesleg: Francba, én is megvettem volna...)

Az írás viszont tökéletes, neked a nagy irodalmárok közt a helyed, egyértelműen :-)

hauptrichter 2012.02.27. 00:04:31

@Csikós Zsolt:
Gondolod? Akkor te viszont nem tudod kimondani azt, hogy "tényleg, bakker, nektek is igazatok lehet, máskor hanyagolom a fals, félrevezető számszerűsítést".
Rerealist fogalmazta meg nagyon jól és nem, nem volt benne a cikkben, a cikkben más volt, a konkrét számolásod, az.
Nagyon nem mindegy, hogy odaírod-e, hogy "ja az oldtimerezésen gondolkodóknak mondom, hogy egyébként a kimutatott költségeken túl 3 év alatt minimum 60 teljes napom (60 x 16 óra) ráment az ERA-projektre, amit nem számszerűsítettem, mert nekem ez HOBBI"; nos, ezt nem írtad oda, hogy mindenki számolhasson vele a saját logikája szerint...
De persze tudjuk, újságírás :-)

hauptrichter 2012.02.27. 00:07:46

Na, beindult a moderálás, Dánke, ez is tanulságos mondjuk :-)

hauptrichter 2012.02.27. 00:10:15

Bocs, mégse volt moderálás, csak nem frissült rögtön

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.27. 00:18:48

@hallari: @Csikós Zsolt: Latom, a jehovasok nektek se a puszi pajtasaitok. Isten ments toluk. Aztan mikor a bibliaismeret latszatat keltik, (mert azt tudjak), de ha te is kapizsgalsz egy picit is a temahoz, vorosodo fejjel huzzak el a csikot mint a seggberugott kutya.

Zsolt, annak orulok, hogy a zenei izlesunk hasonlo :)

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.27. 00:25:12

@Csikós Zsolt: 450 Sel 6.9 ....
mmmm, ez man dofi... a Forma-1 pilotak egykori soforos limuzinja :)

Pont jarkalos autot akartam venni, mikor Era mikor feltunt a hasznaltauton, es mar szinte a telefonomat nyomkodtam, hogy hivlak. Legpozitivabb, hogy eleg jol ismerjuk a tortenetet, hiszen leirtad itt a blogon.
De nem tettem, mivel egyreszt sokat zabal, nehez vele parkolni, masreszt sajnaltam volna osszekoszitani a cuccaimmal.

mtk001 2012.02.27. 00:56:06

Na végre ...
Már azt hittem nem tudjuk meg, hogy ment el ERA.

Az új állólámpás is érdekes lesz, nekem érdekesebb is mint ERA, mert mindig azok tetszettek.

rbalint88 2012.02.27. 01:51:13

@hauptrichter: Leírták már feljebb: ha az idődet is beleveszed, akkor halott ügy az egész. Ha az idődet is odaszámold, az azt jelenti, hogy neked szerelni nyűg. Biztosan "korrektebb" lenne Csikós úr cikke is, ha nem szerelte volna, hanem szerelőhöz viszi és számszerűsítve lenne, hogy ennyi fitying munkadíjat fizettem ki Karesznek és a többieknek, de mivel saját magának csinálta... és ismét előjön a sárga matrica a cikk elején. Nem érted az egészet és kész.
Vagy ezentúl számoljuk az otthon végzett takarítást, főzést egyéb házimunkát is leosztva a havi fizuból kalkulált órabérrel?
Bár helytállóbb lenne a te nézeteid szerint azt számolni, hogy mennyivel jobban megérné felvenni egy minimálbérest, hogy helyettünk üljön a tévé előtt vagy írjon kommenteket a belsőségre ;)

Dennis01 2012.02.27. 01:57:49

@midnignt se - kitiltotta az ommm: Egyetertunk, lattam mar nem egy ilyen esetet is, mikor kivulrol csillogott, mint a kacsa segge, a padlolemez meg romokban volt..
Egy-ket nagyon ritka eset van, mikor olcson jo Minit tudsz venni, de ahhoz bizony megfelelo koron belul kell lenned.
Velemenyem szerint en egesz jol alltam hozza: vettem egy nagyjabol okesnak tuno 1.3-at £1000-ert, egy evig hasznaltam, igy kijott minden nyavalyalya, jobban megismertuk egymast, aztan atomokra szedtem, a karosszeria tokuresen szep nyugalomban kilakatolodik. Kozben van idom aprosagokkal, mint a hatso munkahengerek szoszomotolni mig a segedkeret kinn van..
Meg egy ok van, amiert favorizalom ezt a fajta Mini tulajdonlast: igy a sajat izlesemre alakithatom az automat.
www.ebay.co.uk/itm/1997-ROVER-MINI-COOPER-FULL-BLACK-LEATHER-SPORTSPACK-/330668364730?pt=Automobiles_UK&hash=item4cfd5ed3ba
Itt van ez, lehet, hogy szep allapotban van stb., ha egyszer nem ugy nez ki, ahogy en szeretnem. Itt koltok az 1000 fontos vetelaron felul a kocsi atalakitasara, itt meg £5000 utan jon meg az atalakitas, azert az se mindegy...

Poita not Peter! 2012.02.27. 05:21:28

Én is mindig olyannak szeretem eladni a sz@rt aki ért hozzá vagy azt hiszi magáról. Az ilyen nem jön vissza mert az neki ciki. Szépen csendben lenyeli a békát...

Abfangjaeger 2012.02.27. 07:35:39

Akiknek sok a 400000 Ft ráköltés egy autóra, azoknak egy érdekes adalék: 2007-ben vettem az 5 éves autót, 1,4 millió CHF hitellel, 400000 önrésszel. Majdnem napra pontosan 3 év múlva adtam el, 1,1 millióért. CHF alakulás 150-ről fel 220-ig, én 200-nál adtam el az autót. 3 év alatt belement ~23000 km.
Eladás után megcsináltam a zárszámadást, csak hogy tudjam igazolni magam előtt, hogy miért nem veszek többé hitelre autót: kicsivel több, mint 2 millióba került az, hogy 3 évig a nevemen volt. És ez csak az, hogy az én nevem volt a forgalmiban, a fenntartás pluszba ment.
Én a szervízpénzeket nem vezettem, mint Csikós úr.
Sok minden nem kellett hozzá, kopón (féktárcsa-pofa, stabösszekötő, hátsó kipufogódob, vezérlés, olaj, összes szűrő, gyertyák) kívül egy EGR-szelep és egy akku. A munkadíj meg ingyen volt. Merthogy magad uram, ha szolgád nincsen, és különben is az van elvégezve, amit te magad megcsinálsz.

Lehet osztani-szorozni, hogy mi éri meg jobban. Nekem most egy 19 éves autóm van (okoskáknak és felvágóknak: roncs), most tervezek beszerezni egy 27 éveset. És?

Béla, tudod a Béla 2012.02.27. 07:57:06

@ivanhu: "Szóval minden relatív, de kilométerenként 22 forint bérleti díj az nem sok. Szerintem. "
Ezt nem lehet így számolni, mert aki új Focust vesz az általában nem szeret autót bütykölni (és egy új Focuson általában nincs is mit), viszont ha valaki egy új Focus helyett vesz egy 30 éves Mercedest attól bütykölni még mindig nem fog szeretni -esetleg kényszerből az út szélén- de a gatyáját is kifizeti a szervizre, mert nem lesz neki miért Viszre lemenni, kizárólag az autó megjavításáért, ahhoz meg rettenetesen drága, kivéve ha megvárja ameddig nyár nem lesz és egyébként is menne a Balatonra, amivel csak az a baj, ha szeptemberben romlik el a gép, amire szintén van esély :)
Konklúzió: aki évi jóval több 7000 km-t megy és nincs ingyen autójavításban profi haverja, rokona, ismerőse és Ö is inkább vezetni szereti mint javítani az NE vegyen régi autót, mert az neki nem jó, mert a 22 Ft/km díj felmehet jóval 100Ft fölé, a kiesett munka/szabadidőről már nem is beszélve.

közösperonos átszállás 2012.02.27. 08:07:44

@Csikós Zsolt: "Túl sokat magyarázkodsz. "

Hát sok az értetlen, ez ne az ő hibája legyen már.

huleaks2 2012.02.27. 09:11:41

Sajnálom az autót. Na de majd figyelem Debrecenben.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2012.02.27. 09:20:59

Megint jó poszt volt. Sosem értem azokat akik belekötnek, én olvasás közben egyszer-egyszer megkívánok egy fekvő vagy állólámpást, pedig a dízelkerregéstől kiráz a hideg. De teljes mértékben átérzem amit Csikós érez, amikor boldogan suhan egy olyan autóval, amiről más nem is tudja mekkora örömet tud okozni. Én a kilencvenes években voltam kölyök, most azokat a járműveket veszem, amikre akkor nyálaztam. És nekem is kell egy Karesz. És egy motoros Karesz is :)

ivanhu 2012.02.27. 09:27:12

@Béla, tudod a Béla: Igazad van, de használt autót vagy azért vesz valaki, mert szeret bütykölni, vagy azért, mert csak azt engedheti meg magának. Autózni pedig muszáj... (Na ezt vajon hogy mondják latinul, movere necesse est?) :)

Ha ebből indulunk ki, akkor aki szeret bütykölni (asszem erről szól CsZs élete) az egész jól kijöhet egy öreg autóval - talán jobban, mintha néhány éveset venne. Részben mert akkor még anyag volt benne, és viszonylag egyszerűek a megoldások (kivéve citrom pl. ds 16), míg a kilencvenes évektől egyre több lett a számítógép és a bonyolult szerkezeti elem.

Aki nem szeret bütykölni, az meg valószínűleg mindenképpen veszít. A legegyszerűbb hibák miatt is tízezrekre fogják megvágni, ha "újabb" modellek esetén pedig valamelyik számítógép kezd rendetlenkedni (akár csak egy korrodált csati miatt is), akkor talán olcsóbb kukába dobnia a "roncsot" és vennie egy másikat.

Csodák nincsenek, néhány százezerért az vegyen autót, aki kész arra hogy egy-két év alatt széthajtja és átül egy másik roncsba (de akkor a megbízhatóságot is felejtse el), vagy az aki a saját két kezével mer és tud is dolgozni rajta. Ez utóbbiak körében viszont a 22 Ft/km szerintem jól hangzik.

Volt egy tizenéves automata vectrám, Svájcból behozva. Vettem 1 milláért, használtam 4 évet, költöttem rá 600 eFt-t (beleértve váltó csere), eladtam 600 eFtért, mentem vele kb. 50 ezret. El mertem vele menni külföldre kétszer-háromszor, soha nem hagyott ott, de azért állt a zászló hogy megteheti. Volt amit én szereltem rajta, volt amit az általam évek óta ismert szerelő. Évente buktam rajta negyed millát, vagy ha úgy tetszik havonta kicsivel több mint 20 ezret. Plusz benzin havi két tank, másik mondjuk 30 ezer. Ez kevesebb mint a fele az autóbérlésnek, de CsZs havonta 20 eFt-ből kihozta üzemanyaggal (igaz, keveset ment vele). Sokkal ügyesebb volt... Igaz, biztos nem ment vele 200-at, mint én a Vectrával egyszer-kétszer, de havi 30 eFt-t talán nem ér ez az élvezet, amit ráadásul inkább kényszer szült...

Bömtöri 2012.02.27. 09:29:59

Jelentem ERA jól van, úgy tűnik jól érzi magát az új gazdinál.
Ma reggel a szokásos útvonalamon találkoztam vele amint gondolom épp iskolába vitte a következő generációt.

Alf (törölt) 2012.02.27. 10:11:51

@ivanhu:

A "volt anyag benne" vita volt itt már párszor, és ez jó kifejezés, ugyanis sokban már nincs. Mert elrohadt. A mai autók sokkal jobb korrózióvédelemmel bírnak (általában) mint a 30+ évesek.
Ezen kívül az anyag olyan helyken van bennük, amik megvédenek egy balesetkor, sokkal de sokkal biztonságosabbak (általában) mint a 30+ éves autók.
Ezek a szomorú(?) illetve észben tartandó tények.

A másik dolog az egyszerűség. És itt személyes érintettségben vagyok, ugyanis a citrom ds bár nem olyan egyszerű, mint egy korabeli merci (azt hiszem, kb 4x annyi alkatrészből áll) de a maga bonyolultságában is emberi léptékű. Tehát mechanikus alkatrészek kapcsolódnak egymáshoz, amik szétszedhetőek, javíthatóak.

Az, hogy hazánkban az autószerelőknek a hidraulikus rendszer működésének nem néztek utána, rászánva egy napot, és anyázva mégis elvállalták a vele való foglalkozást, majd kijelentették, hogy szar...nos ez az emberi gyarlóság kategória.

Egy új autóban az a gond inkább, hogy sok alkatrész ultrahanggal összezárt műanyagdobozon belül van és a benne zajló folyamatokról csak egy elektromos szenzor ad tájékoztatást. Így esélytelen szétszedni és megnézni, hogy rendben van-e. Ebből a szempontból a ds ugyanolyan egyszerű, mint a kacsa vagy a bogár, és egy Kia cee'd már nagyságrendekkel bonyolultabb.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.02.27. 11:00:37

@Zsolt.hatkilenc:
Biztos ismered az inspirációt:
www.youtube.com/watch?v=-NJzrv4MaMo

A ferrari-hang csak szépséghiba.

Itt meg a making of:
www.youtube.com/watch?v=LDXFvtVlYcM

atesz 2012.02.27. 11:33:54

@Rerealist: "Epeszu ember igazi szakertelem es kapcsolatrendszer nelkul a kozelebe sem megy egy ilyen projetktnek,plane nem mindennapi hasznalatra. "

Dehogynem. Ha érdekel a dolog, mármint az autó maga, a működése, akkor semmi gond se lesz. Én is napi szeinten használok egy 81-es 123-at, minden kis rezdülését ismerem. És nekem speciel óriási élvezetet jelentett Zsolt minden egyes ERA javításos cikke. Amúgy nincs "kapcsolat rendszerem", mi több, bölcsész volnék. Környezetem amúgy épeszűnek tart, de valóban furcsának tartják, hogy régi Mercivel nyomom nap, mint nap. Megjegyzem, egyre kevesebben vagyunk: itthon most már az egy kezemen meg tudom számolni a viszonylag ép 123-asokat. De lényeg még egyszer: nagyon hálás, szerintem jól szerelhető, megérthető, és felettébb szerthető járművek ezek, akár napi használatra is.
És örülök, hogy ERA jó kezekbe került.

Zsolt.hatkilenc (törölt) 2012.02.27. 11:51:51

@Bömtöri: Nem, ma (mint általában), az asszony vitte őket, de délután lehet értük tudok menni.

@malenykij polgar: csak félig, a készítős videót pl. most láttam először. viszont piroson (szinte) sose megyek át.

És nagy duzzogva azért egy hetvenes évekbeli Ferrarit is betolnék valahogy a garázsba. Egyszer talán - harminc év múlva - össze is kaparok rá:-).

Zsolt.hatkilenc (törölt) 2012.02.27. 12:15:11

@Alf: Hidraulikáról beszélgethetnénk egyszer bővebben

(---Flúgos Buszos---) 2012.02.27. 12:24:37

@MegtörtEmber: Nem,mert jött egy részeg utcaiversenyző gyerek,és beledurrant a kocsi jobb oldalába,így gazdasági totálkár lett belőle,mert annyira meghajlott a padló lemez.
Utána lett véve a 2,5 TD,ami makulátlan ilyen téren,és csak a szokásos dolgok romlanak,meg a teli oldal alatt rohad minden,mint mindig.
CSAk a jobb hátsó lengőkar van eltörve.

McK (törölt) 2012.02.27. 13:16:51

@midnignt se - kitiltotta az ommm: ezt mondtam én is,csak szar a fogalmazókám.

McK (törölt) 2012.02.27. 13:22:34

@hauptrichter: Már elnézést,de a vajas kenyér receptje mellett sem szerepel,hogy nyisd ki a pofád,ha be akarod kapni,mert vajas lesz a képed.
Ez magától értődik. Jó,hogy nem fizet a barátainak,mert szerelnek neki..Aki folyamatosan olvasgatja a blogot,azoknak egyértelmű.
Pláne,hogy a cikk címe nem az,hogy hogyan veteránozzunk.
Csupán egyetlen autó saját története.

McK (törölt) 2012.02.27. 13:26:35

@atesz: azért az egy kezes szöveg kicsit erős..

Abfangjaeger 2012.02.27. 13:39:55

@McK: Arról nem beszélve, hogy Karesz például kirándult egyet Svédországba, mikor Csikós úr Pontont vett. :)

atesz 2012.02.27. 14:05:30

@McK: Jaja, bocs. Pontosítok: lakóhelyemen, egy közepes méretű megyeszékhelyen..

w a s d 2012.02.27. 14:54:05

@Dennis01:

Amihez lehet új kasznit venni, azt talán mintha lehetne cserélni "alváz"- számostól, persze írathatná át mindenhol az ember a számot.

Alf (törölt) 2012.02.27. 16:31:58

@malenykij polgar:
Igen, hidropneumatikus felfüggesztés a merciben

-citroen licensz- :)

Alf (törölt) 2012.02.27. 16:34:55

@Zsolt.hatkilenc: annyira nem értek hozzá, de állok elébe :D

Béla, tudod a Béla 2012.02.27. 19:51:39

@McK: csak akkor ez mellé oda kellene írni
"Ha a vételár+ráköltésből kivonom az eladási árat, kijön, hogy nettó 410 ezer forintot költöttem, azaz évi 137 ezret"
ALKATRÉSZRE, a munkadíjat nem számítom, mivel az ingyen volt! Mellesleg pedig én kb xxx órát dolgoztam rajta, más pedig összesen zzz órát és teljesen ingyen.
És akkor így korrekt lenne, mivel így bennem olyan érzést kelt mintha nagyon megérné ilyen öreg rozsdaboglyával járni, mivel elég megvenni az hibásnak gondolt alkatrészt, az magától beépül és utána jó - természetesen.

mi legyen a nick? 2012.02.27. 20:29:27

@Alf: Szerintem nem Citroen liszensz. A Citroen csak a RR-nak adta oda, holmi MB-nek nem.
;-)
(plusz Maserati, de ez nem számít, mert akkor a Citroené volt)

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.02.27. 21:29:21

@Dennis01: "mikor kivulrol csillogott, mint a kacsa segge, a padlolemez meg romokban volt.."
- A briteknel kulonosen jellemzo, meg az itteni veteranosokra, automaniasokra is jellemzo, hogy tulzott jelentoseget tulajdonitanak a fenyezesnek az auto egyeb alkatreszeihez kepest.

hauptrichter 2012.02.27. 21:46:59

@Abfangjaeger:
Na igen, a gond ezzel az, hogy Csikóséba is belement lazán 1,4 m Ft, és ha ugyanúgy CHF-hitelre vette volna (mint te), na azt számold ki, hogy most hol járna :-) Tehát a példád sajnos nem passzol túl jól :-)

hauptrichter 2012.02.27. 21:49:38

@rbalint88:
Egyetértünk :-)
Magadnak ne számold be, de ha mást tájékoztatsz, úgy korrekt, ha megteszed :-)

hauptrichter 2012.02.27. 22:24:33

@Alf:
Üdv, a sárga matrica teljesen korrekt, értem én is (és mondom, szeretem is Csikós cikkeit, át is érzem, meg minden, nekem is volt 20 éves Ford Granadám, 1982-es, V6-os...), a matrica szövegének eléggé ellentmondó "szépítő" számolással volt csak bajom nekem is, ... (semmi mással nem volt és mindenkinek mindenben igaza van :-))

Zsolt.hatkilenc (törölt) 2012.02.27. 22:26:03

@Alf: én is csak ízlelgetem, már többször azt hittem, jó lett, aztán mégis előjön valami megint...szerintem külön lélek a 6,9-es testében a rugózás. Ha ez így megy tovább teljesen felborul a korábbi belső megtérülési ráta számításom, új kamatszámítási metódust kell kitalálnom. És akkor még nem vettem figyelembe a saját magam által elvégzett munka piaci értékének és önköltségének köbgyökét, melyet meg kell szorozni a napfényfaktor mínusz egyedik hatványával. Vagy mi.

hauptrichter 2012.02.27. 22:51:41

Remélem Csikós Zsolt még olvassa MÁS TÉMA
Szia Zsolt! Egy gyors felvetés még az 500 SEL-es cikketek kapcsán: szerintem itt is mindenkit érdekelne, ha ERRŐL írnátok egyszer cikket:
Tegyük fel,hogy veszel egy nem túl régi, nagy, de nem presztízs kocsit, ami tele van NAGYON DRÁGÁN cserélhető dolgokkal (ABS-jeladó, részecskeszűrő, motorvezérlő computer, légzsákvezérlő, klíma- és ventillátor-vezérlő elektronika, elromlás miatti cserekor darabonként több 100.000 Ft-s kis blokkokkal; épp ezért olcsón megkapod használtan). Tegyük fel, hogy az a célod, hogy ha bontóból nagyon-nagyon olcsón ezek nem vehetők meg használtan, akkor inkább lemondasz az adott funkcióról (részben-egészben), és az nagyon olcsón megúszható lenne így, úgy gondolkozva, hogy annak a hiányát kibírod, ha mindenről le is kellene mondanod, még mindig van egy ép kasznid, futóműved, azaz az a l a p funkcióit tekintve működő kocsid, ami még így is hozza a 70-es / 80-as évek átlag műszaki színvonalát (pl. a hűtő ventillátorát kapcsolósra kötteted be, a részecskeszűrőt kivágod és vállalod, hogy legfeljebb rosszabb környezetvédelmi besorolásba kerül emiatt a kocsid, de még mindig nem olyan rosszba (esetleg átverve ehhez a szenzorokat valahogy), kikötteted-kiszereled a klímát, ha elromlik, ... .
Elsőre gondolom sokan lehülyéznek, van ilyen, hozzászokik az ember :-), de engem a m á s o d i k gondolat érdekel: lehetséges lenne egy ép - legyen pl. benzines - mittudomén Opel Vectra, Ford Mondeo, Skoda Superb kombival megtenni azt, hogy egy nagyon ép példányt veszek alacsony áron és nem érdekelnek a magas árú elektronikai kütyük, ha elromlanak; ha nincs bontóban, lemondok a funkcióról (már amelyiknél ez lehetséges; pont ez a kérdés, minél lehet, minél nem, milyen típusnál működhetne ilyesmi egyáltalán...)

hauptrichter 2012.02.27. 22:58:13

@Zsolt.hatkilenc:
Na, na, ennyire azért nem bonyolult... :-)
A nagy Mercit viszont MINDENKI EGYÖNTETŰEN szívesen látná egyszer Csikós-teszten, légyszi-légysziiiii :-)))
(Én nem tudom, hogyan működik ez, de ha a Totalcar a kocsi próbájáért esetleg valamit fizetni is tudna, egyből javulna a megtérülés is :-)).

hauptrichter 2012.02.27. 23:03:37

@atesz:
Igazad van ,a tied feltehetőleg eleve jó állapotú is volt (pl. normális(abb) km. futással, több - és folyamatos - odafigyeléssel, nem úgy mint szegény ERA esetében...) ... és az a nagy különbség, úgy semmi gond a régi autókkal :-)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2012.02.28. 01:34:53

@hauptrichter:

Kőkemény.

Ugye sejted, hogy a kérdésed bekerül egy füzetbe, aminek a tartalmán borúsabb napokon nevetgélni fogok.

Mindenképp olyan típust válassz, amin csak a legnélkülözhetőbb dolgok mennek tönkre. Pl. ventilátor-hőgomba (ha van még benne ilyesmi), esetleg klíma, ablakemelő (lehetőleg ezek egyszerre), elektromos ülésmozgatás (majd nyújtózkodsz vagy kuporogsz)....
Olyan típust ne válassz, amin egy váltóelektronika/mechanika, vezérlés, kormányszervó-fékakármi (nem sorolom) ne mehet tönkre, mert akkor legfeljebb fotelnak tudod majd használni.

Eddig azt hittem, hogy a fő gondolatod, a megtérülési kérdés, amihez egész álló nap az igazolást kerested, az a legnagyobb hülyeség, de most ezt félkézzel überelted.

Már azt sem értettem, hogy mi a fenének kellene az embernek egy hobbiban megtérülést számítania?

Értem, hogy mire gondoltál ("Magadnak ne számold be, de ha mást tájékoztatsz, úgy korrekt, ha megteszed"), de valami nagyon ferde elgondolásból indultál ki.
Csikós leírta, hogy mennyi pénzért vette, mennyi pénzt költött rá, és mennyiért adta el, azaz mennyi pénzbe került.
Ami eredmény kijött, annyi _pénzbe_ került.
Pont.

- Szerzet - 2012.02.28. 01:58:37

@mi legyen a nick?: Ha valamilyen autóban hidropneumatikus rugózást találsz (nem légrugót!), azon ott lesz a Made by Citroen felirat. Tehát még a liszenszet sem adták el. Legfeljebb engedélyezték Citroen alkatrészek beépítését. Nyilván a MB meg a RR se írta bele a prospektusba, hogy honnan van, de az alkatrészeken elolvashatod. Épp csak az nincs rajtuk, hogy: "Köszönjük, André!" (copyright keepitretro +)

- Szerzet - 2012.02.28. 02:03:42

"lehetőleg ezek egyszerre" - hehehe :)

közösperonos átszállás 2012.02.28. 07:16:54

@Csumpi Hálidéj: "Már azt sem értettem, hogy mi a fenének kellene az embernek egy hobbiban megtérülést számítania?"

Nem tudom, olvastad-e a cikket, de az egész téma úgy indult ugye, hogy Csikós ezt megtette. :-) Innentől a miért? már nem annyira releváns kérdés.

Ja, és nem mint hobbira számolta, hanem mint közlekedési eszközre.

Viszont, utána leírta a kommentek között, hogy ezt nem úgy értette, hogy ez így bárki másnak is jelenthetne bármit, és mivel úgy IS lehet értelmezni, ezért nem tehetünk mást, mint elfogadjuk ezt az értelmezését. Amitől az eredeti még félreérthető marad viszont. (És jaja, annak ellenére akár, hogy a cikkben implicit módon benne van, hogy ez az autó messze nem való mindenkinek, lásd a három netről álmodozót, akik ordítva menekültek egy-egy hosszúra nyúlt próbakör után.)

Sokatmondó, hogy a vita most már egy ideje nem is Csikós és mások között folyik, hanem mások és megint mások között. Pedig a dolog egyszerű: csak érdekességnek számolta ki a megtérülést, és úgy, hogy saját magát igazolja, saját maga előtt. Mindenki így csinálja, tényleg. És mivel 1) megengedheti magának (anyagilag, időileg, bárhogy), és 2) ez neki jó, nincs is ezzel baj a világon semmi, sőt.

atesz 2012.02.28. 08:22:37

@hauptrichter: Hát mit mondjak...:) 429 ezerrel vettem hét éve. Előtte 19 (!) évig egy tulajnál volt, előtte taxizott pesten néhány évet és másfél évesen első német tulajtól kerül az országba. A hét év alatt 60 ezret tettem bele. Csak a fontosabbakat említem: fékrendszer kuka, lengéscsillapítók, kuka, kipufogó rendszer kuka, futómú kopóalkatrészek kuka, ülések kuka, övvonaltól lefelé teljes felújítás (hátfal, első sárvédők, külső, belső, hátsók, küszöb külső belső). Aztán persze izzítógyertyák, porlasztócsúcsok, tűzkarikák. 8 ezrenként olajcsere. Évente minimum kétszer alaposan átnézem, tetőtől talpig. Egyszóval: nem volt túl jó bőrben amikor megvettem, de ez kívülről nem nagyon látszott.

calibra91 2012.02.28. 08:33:13

Kedves Zsolt!

Nagyon bíztam benne, hogy leírod ERA eladási történetét! ...szóval köszönöm!

Már annyiszor dícsértem az írásaidat, hogy most nem teszem, csak húzok egy strigulát:-)

A Winklernek az egyik könyvében (47 kedvenc járművem) volt egy mondat, amire azóta is emlékszem, illetve mindig emlékezni fogok: "Az ember nem tarthatja meg az összes régi nőjét/kocsiját bármennyire is szerette"

Én a Calibrámmal voltam így, ismertem minden csavarját, minden zörejét, tiszta szívemből szerettem meg is volt 8 évig. Kamaszkorom álma volt, amit 23 évesen meg is valósítottam. Aztán pár éve az építkezés miatt el kellett adnom...

Most is egy 19 éves autóm van, ami 4 éve a családi kocsink. Soha nem szerettem a franciát, ez mégis az lett (R 19), mert ennyi idősen van benne 80 e km. Soha semmi baja nem volt, a Földet megkerülném vele bármikor. Tény, hogy a legkisebb neszre már nyitom is a gépháztetőt. 100 % megbízható. Pedig kéthavi fizetésbe került.
Nem cserélném el egy pár éves autóra az biztos.
Én maximálisan megértem ami a Te nézeted az idősebb autókkal kapcsolatban. Ezerszer nagyobb élmény autózni velük.
A munkahelyemen a céges kocsim két éves, és baromira nem szeretem vezetni, pedig tele van extrázva.

Tetszett a Mercid, ha nem a házba öltük volna minden pénzünket meg is vettem volna...

Üdv!

közösperonos átszállás 2012.02.28. 10:58:06

A poszthoz amúgy még: 30 év körüli olasz autót, ami közelíti a kategóriát, és napi használatra rendesen befogható (akár külföldi útra is), teljesen esélytelen találni, ezzel abszolúte egyetértek. Viszont fiatalabbat, max. 550e-ért, az bizony létezik.

Zsolt.hatkilenc (törölt) 2012.02.28. 11:05:38

@hauptrichter: no, komolyra fordítva: dőtöd bele a pénzt, dolgozol rajta, előőte/közben/utána élvezed. Aki nem professzionálisan, üzleti alapon csinálja, meggyőződésem, hogy mindnek anyagilag bukó. Soha nem kapod vissza, amit bele tettél, de nem is ezért csinálod. Ezért mondom, hogy bármilyen költségvetés lényegtelen, hisz ha össze tudod rá szedni a zsét, akkor mindegy, ha meg nem, akkor meg főleg.

6,9: Ez nem pénzkérdés. Persze, Csík is említette, hogy esetleg érdekelné az autó egy TC vagy Veterán teszt erejéig. Ha összeáll és tényleg érdekli, akkor készül róla cikk. Nem vagyok én celeb (se a kocsim), hogy pénzért mutogassam (magunkat). Sokkal többet ér az, hogy egy egyetértő közösség tagja lehetsz.

Abfangjaeger 2012.02.28. 11:07:48

@hauptrichter: Nem-nem. Az ERÁ-ba 410000 Ft ment bele három év alatt. Nekem 2000000 Ft volt három év alatt. Az majdnem ötszörös szorzó.

McK (törölt) 2012.02.28. 14:41:45

@hauptrichter: El vagy te tévedve. Nem is kicsit. A bejegyzésnek nem célja,hogy a veteránozás költségeiről tájékoztasson,sőt, a tájékoztatás sem célja.

Csupán egy történet leírása.Szórakoztató céllal.

Szörnyű lehet neked,ha ezt nem látod..
Mint ahogy a Csillagok Háborújában sincs kiírva a végén,hogy vigyázz,mert ha nincs Yoda jelmezed,neked többe lenne egy film leforgatása,mint nekem.

Alf (törölt) 2012.02.28. 18:46:37

@mi legyen a nick?: De, Citroen.

@Zsolt.hatkilenc: nem csodálom, pár napja én pl úgy érzem, magasan áll a segge, tudom, hogy mitől lehet, de inkább hagyom, hogy magától megoldódjon. általában ez történik...

@hauptrichter: szerintem ez azért nem jó ötlet, mert egy csmó elektromos funkciónak megvolt az a szerepe, hogy egyéb hátrányos dolgokat kiküszömböljön. Pl egyre nagyobb és pl:
laposabb ablakok -> üvegház -> klíma
ablaktekerő hiánya -> ablakemelő gomb

@- Szerzet -: +

Alf (törölt) 2012.02.28. 18:48:09

@Alf: helyesen: kiküszöngöllyön

mi legyen a nick? 2012.02.28. 19:54:06

@Alf:
Az elv olyan mint a Citroené, de a megvalósítás nem.
Wiki:
"The 6.9 was the first Mercedes-Benz to be fitted with the hydropneumatic self-levelling suspension system introduced by Citroën in 1954, unlike the 600 and 6.3 which employed air suspensions. Using a combination of fluid-filled struts and nitrogen-filled pressure vessels or "accumulators" in lieu of conventional shock absorbers and springs, the system was pressurized by a hydraulic pump driven by the engine's timing chain. Compared to the new Mercedes-Benz system, Citroën's was belt-driven, exactly like a conventional power steering pump; failure of the Citroën system thus might result in loss of suspension. Conversely, every unit of the 6.9 was shipped with hard rubber emergency dampers that served as temporary springs and allowed the car to be driven in the event of a hydraulic failure. The special hydraulic fluid required by the system was stored in a tank inside the engine compartment. "

És:
"1964 Mercedes-Benz introduces the 600 with air suspension designed to avoid Citroën patents"

A RR esetében Citroen liszenszről van szó.:
1965 Rolls-Royce licenses Citroën technology for the suspension of the new Silver Shadow

1974 The Mercedes-Benz 450SEL 6.9 becomes the first hydropneumatic Mercedes-Benz automobile, with the pump driven by the engine's timing chain instead of an external belt. This adaptation was used only for the suspension. Power steering and brakes were conventional hydraulic- and vacuum-powered, respectively.

Alf (törölt) 2012.02.28. 21:34:56

@mi legyen a nick?: Ha értelmezed az idézett mondatokat, rájössz, hogy arról van szó, hogy a légrugó (1964) a Mercedesé volt, de a hidropneumatikus a Citroené.

Annyiban különbözött a beépítése, hogy nem ékszíj, hanem a vezérműlánc hajtotta a pumpát.

lásd:

en.wikipedia.org/wiki/Active_Body_Control

"1975 Mercedes-Benz 450SEL 6.9 flagship and the very sleek Rolls-Royce Camargue, had the height adjustable suspension and self-levelling suspension features of ABC again from the Citroën CX"

de.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatik

In Lizenz haben Rolls-Royce (im Silver Shadow und dem baugleichen Bentley T1/T2) und Daimler-Benz (serienmäßig im Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 der Baureihe Mercedes-Benz W 116 – 1975 bis 1980 – und optional gegen Aufpreis in den 8-Zylinder-SEL-Modellen der Baureihe Mercedes-Benz W 126 – 1979 bis 1991) die Hydropneumatik-Technologie eingesetzt, allerdings nur zum Zweck der Federung; Servolenkung und Bremssysteme wurden von Rolls-Royce und Mercedes-Benz nicht integriert.

Tehát Citroen.

hauptrichter 2012.02.29. 00:40:53

@Csumpi Hálidéj:
Azért csak megvárnám Csikóst is a válasszal :-)

hauptrichter 2012.02.29. 00:43:28

@Rocko-:
Köszi, igen, ez az eredeti bálna Merci-s cikk, ezt értem, a kérdés "egyszerűbb", olcsóbb, de azért elég nagy méretű más típusokra irányult volna, hogy van-e olyan, ami 20-30 évre is elhúzható előre kalkulálhatóan, vagy kifogtak rajtunk az autógyárak...

hauptrichter 2012.02.29. 00:45:23

@Csumpi Hálidéj:
Ja igen, lemaradt: a tied a tipikus első gondolat, amiről írtam :-)
Én a másodikra lennék kiváncsi, amikor meg is értik (és nem félreértik), mit írtam :-)

hauptrichter 2012.02.29. 00:48:28

@atesz:
Ohh jaj, akkor a korábbi kommentedből kimaradt, hogy az ember gatyája is rámegy a szerethető, jó állapot eléréséhez...

hauptrichter 2012.02.29. 00:52:53

@Abfangjaeger:
Nem, nem, meg is kellett azt az ERA-t venni először (500 e körül?), így már kisebb a különbség :-) (Meg persze amiről szó volt, hogy mibe került volna mindez a javítás - másnak...) és már lazán túl is vagyunk az 1,4 m-en...

hauptrichter 2012.02.29. 00:59:01

@Abfangjaeger:
Kimaradt: na most ha az 1,4 m-ón történik a CHF árfolyamváltozás (de csak ha a normál működés eléréséig kifizetett pl. 800 e Ft-on, az akkor is sok és ugyanúgy beszámolandó a költségbe).
A tanulság nem az szerintem, hogy ne vegyünk 1,4 mFt-ért alapvetően jó állapotú autót, hanem inkább az, hogy ne hitelre (főleg ne CHF-re) tegyük ezt. (Ha nincs annyi kp, vegyünk olcsóbbat/kisebbet; de persze csak jó állapotút). Ezt most jól megtanulta Magyarország...

hauptrichter 2012.02.29. 01:01:20

@McK:
OH, bocsánat, akkor nekem nem szabadott volna élveznem a cikk összes többi részét, mert én nem értem meg, jaj...

- Szerzet - 2012.02.29. 02:53:15

"The 6.9 was the first Mercedes-Benz to be fitted with the hydropneumatic self-levelling suspension system introduced by Citroën in 1954, unlike

"A 6.9 volt az elsö Mercedes-Benz, amelyet a Citroen 1954-ben bemutatott hidropneumatikus automata szintszabályozó felfüggesztésével szereltek, ellentétben a 6.3-as és 600-as légrugózásával."

- Szerzet - 2012.02.29. 03:59:41

Ja és raktak bele gumibakokat üzemzavar esetére, meg nem ékszíj hajtotta a hidraulikaszivattyút, hanem a vezérmülánc. Azért a felfüggesztés Citroen.

Abfangjaeger 2012.02.29. 06:45:02

@hauptrichter: Szerintem nem hiszed el. Vettem az autót 1,8 millióért, 400 önrésszel, 1,4 mill. hitellel. Három év múlva eladtam. Tehát ott voltam kocsi nélkül. Az árát beraktam a hitel kifizetésbe, plusz még kipótoltam a hiányt. Mindent összeszámolva kicsivel 2 millió felett volt az, hogy 3 évig a nevemen volt az autó.
Kicsit részletesebben: ugrott a 400000 kezdő, 1,3 millió volt a befizetett hiteltörlesztés és 320000 körül volt a hitellezárásnál befizetett összeg.
Elhiheted, én a saját példámon okulva még egy porszívót sem fogok hitelre venni.

atesz 2012.02.29. 08:08:59

@hauptrichter: ohh dehogy... Pl. a négy minőségi lengéscsillapító árából egy azaz egy darabot tudtam venni a Corollánkhoz. Hát ennyi. A merci alkatrészárak szerintem nem vészesek. De nem is ez a lényeg persze. Már sokszor és sokan leírták/leírtuk Zsolt cikkei kapcsán: ez itt egy komplikált érzelemmel dús kapcsolat egy régi, szerethető tárgy (és annak világa) és köztünk. Van, aki érti ezt, van akinek furcsa. A magam részéről nem török pálcát azok felett, akik nem értik. De azt is állítom, hogy pénzügyi értelemben sem feltétlenül rossz választás a régi autó.

közösperonos átszállás 2012.02.29. 08:18:29

@atesz: érti itt ezt mindenki szerintem, csak az a kérdés, komolyan vegyük-e a pénzügyi számítást, avagy ne. Mert az alapján akár azt is gondolhatnánk, hogy Csikós nem érti ezt a komplikált érzelemmel dús kapcsolatot. :-P

atesz 2012.02.29. 08:45:28

@közösperonos átszállás: Havi 10 rugó minimum belemegy a cikkben említett kategóriától felfelé bármilyen kocsiba (ha máshogy nem, értékcsökkenés formájában). A plussz az az érzelmi többlet, vagyis azok tényezők, amiket itt mindnyájan értünk. De természetesen az autótól függ, kinek, hol áll meg a havi fix (egy 200D nyilván egészen más kategória mint a gyönyörű 6.9). Jaja, értem mire gondolsz amúgy... :)

mi legyen a nick? 2012.02.29. 11:47:23

@- Szerzet -:
"The 6.9 was the first Mercedes-Benz to be fitted with the hydropneumatic self-levelling suspension system introduced by Citroën in 1954, unlike

6.9 volt az első MB HP felfüggesztéssel, melyet a Citroen 1954-ben mutatott be. (vagyis a Citroen mutatott be először hidropneumatikus felfüggesztést és a 6.9 volt az első HP-vel szerelt MB, de nem feltétlenül egyezik meg a két rendszer)

ALF és mások válaszai alpján tényleg vannak rá utaló jelek, hogy a Citroentől származik az MB rendszere, de képek, amelyek a valós MB alkatrészeket mutatják eléggé eltérnek a Citroenekben alkalmazottaktól. Vagyis az én felfogásom szerint nem ugyanarról van szó, csak az elv azonos.

Innen származik az alábbi idézet:
www.carbibles.com/suspension_bible_pg3.html#ixzz1nlRJElw3

Rolls Royce was the only company ever to buy the patent and they used it in the rear suspension of the Silver Shadow. When Citroën was the owner of Maserati some of their cars were also hydropneumatised.

Itt látszik az MB megoldása:
www.m-100.cc/6point9/books/mbv8/index.html

Itt pedig egy Citroené abból a korból (CX-é):
www.flickr.com/photos/37433851@N07/4484563029/in/photostream

Vagy az XM-é, aminek a kerékfelfüggesztése hasonló a régebbi típusokhoz (csak több elektronik + plusz gömb középen stb.):
www.citroenet.org.uk/miscellaneous/hydraulics/images/xm/01.jpg

Jobb lett volna az SM-ét belinkelni, de hirtelen nem találtam jó képet.

Mindösszesen szerintem az MB megoldása elvi szinten egyezik a Citroenével (hidropneumatika ez is az is), de nem a Citroen rendszere /ha a HP elvét nem tekintjük kizárólagos Citroen tulajdonnak/.
Erre akartam rávilágítani.

És az is lehet, hogy tévedek és a Citroen tulajdonolja bármilyen HP megoldás jogát és ez esetben tényleg Citroen megoldásról beszélünk az MB esetében is. Csak akkor miért nem liszenszelték?

- Szerzet - 2012.02.29. 13:55:44

Mert a Citroen nem adta el. Szerintem különben a RR-nak sem, ezért is vannak benne CX alkatrészek. Már amennyiben a liszensz gyártási jogot jelent.

Csikós Zsolt 2012.02.29. 20:16:48

@hauptrichter:

Már tényleg nem akartam beleszólni, kicsit hosszú már ez a kommentsor.

Kérlek, máskor olvasd el a posztot, mielőtt találgatásokba bocsátkozol, és azok alapján messze mész: benne van az írásban, hogy 300-ért vettem meg. Nem 500-ért, még kérdőjellel sem.

Így kissé talán más a perspektíva. Veszel egy szart, ráköltesz, melózol vele, szerethetővé teszed, és lám, máris többet ér. Elég egyszerű.

Mindegy is.

Csikós Zsolt 2012.02.29. 20:18:59

@mi legyen a nick?:

Keveritek a szezont a fazonnal.

A 100-asban, 108-asban, 113-asban légrugó volt. A 116-osban hidropneumatikus rugóstagok vannak. Teljesen más az elv, az előbbi a Subaru XT (vagy az Ikarus 260), utóbbi a Citroen, aki szállítja is az alkatrészek zömét. Máris értelmet kap a wikipedia-bejegyzés is, nahát.

Gumibak pedig nem vészből van benne, hanem azért, mint minden más acélrugós kocsiban - túlzott berugózás elleni védelemnek.

Csikós Zsolt 2012.02.29. 20:20:30

Emberek!

Szenzációs felfedezésem van!

Magyar fillért nem lehet baszni, mert már nincs.

Ám a japán jen (5 Y, 50 Y)! Az szenzációs! Annak a közepe lyukas! Nem fáj (bizonyos méret alatt).

Csikós Zsolt 2012.02.29. 20:23:54

@Csikós Zsolt:

Ja, és a 116-osban a bakokat úgy alakították ki, hogy leülve ugyan, de azért el lehessen menni vele a szervizig. A 100-assal (600-as sejk-Mercedes) és a 109-essel (bocsánat, az előbb tévedésből 108-ast írtam, pedig abban tekercsrugó volt) nem lehetett, az leült, és húzta a hasát.

Paradigmaváltás volt a 109-ról 116-ra átlépve. Egyébként a 123/124-es kombikban is hidropneumatika van, csak más a gázgömb töltési nyomása.

Csikós Zsolt 2012.02.29. 20:37:09

@hauptrichter:

A gatya rámegy a szerethető állapot megjegyzéshez:

oldtimereknél nagyon egyszerű a számítás:

- a szalonállapotú példány megmaradtan 20 garasba kerül
- restaurálva 17 garasba kerül
- használható, aranyos állapotban 10 garast ér
- használható, kopottas állapotban 6 garast ér
- romos állapotban 3 garast ér
- használhatatlanul pocsékul 1 garast ér.

Mindegyik állapotból fel lehet hozni szalonállapotúra, (illetve, bár az talán nehezebb, köztes állapotokra is). Itt a szalonállapotra jutás költsége:

- használható, 10 garasos, aranyos állapotból 15 garasért - azaz szumma 25 lesz
- használható, 6 garasos kopottas állapotból 22 garasért - azaz szumma 28 lesz
- romos 3 garasos állapotúból 28 garasért - azaz szumma 31 lesz
- használhatatlanul pocsék 1 garasosból 35 garasért - azaz szumma 36 lesz.

Persze nagyban függnek a fentiek attól, mennyire ritka, mennyire értékes (a végén) az autó, ezek nem kőbe vésett számok, inkább irányadók. És attól is függnek, mennyire jó veterános a tulaj - aki nem ragaszkodik az eredetiséghez, autószerelős módszereket (AWAB-bilincs, sziló, más méretű gumi, műbőr helyett bőr, stb.) módszereket alkalmaz, sokkal kevesebből is kijöhet. Igaz, a piac ezt azzal honorálja, hogy értelmes ember nem veszi meg tőle az autót, csak valami hozzá nem értő, esetleg valaki hozzá hasonló igénytelen.

De a végeredmény: ha valaki szigorúan anyagi oldalról nézi, nem érdemes autót felújítani. Ki kell dobni, ha szar. Ha pedig valaki vágyik egy adott modellre, vegye meg olyantól, aki beleölte a pénzt, az energiát, az időt, az életét.

Hogy miért újítanak fel mégis sokan veteránautót?
a) mert szeretnének olyan kocsit, de tudják, hogy egyszerre sose lesz rá elég pénzük
b) mert nem akarnak szalonállapotot
c) mert nincs realitásérzékük (azaz álmodozók)
d) mert szeretik magát a bütykölést
e) mert szeretnék biztosan tudni, hogy az autóba bele is ment az a meló, alkatrész, szakértelem, amit ők elvárnak, s nem bíznak benne, hogy egy utcáról megvett járműben benne lesz, akármilyen jó is az.

Alf (törölt) 2012.02.29. 21:28:49

@mi legyen a nick?: a carbible cikk téves, illetve nem teljes.
A MB citroen licenszet használt, mint a rolls royce, és a patentet (szabadalmat) nem vette meg a rolls sem.

"1964 Mercedes-Benz introduces the 600 with air suspension designed to avoid Citroën patents"

Ebben a mondatban benne van, hogy a hidropneumatikus felfüggesztés szabadalma a citroené.

A cx meg a merga felfüggesztése között nem nagy a különbség, az, hogy a gömböt hova teszik, az kb tök mindegy, nyilván elsősorban azért más, mert a Merga felfüggesztése többlengőkaros ha jól látom.

De amúgy most elkezdtem nyomozni, és érdekes dolgot találtam a goolge patentsben:

Vincent Bendix (a bendix feltalálója), amikor kijött a Citroen DS, akart venni egyet, de nem akarták neki eladni, amíg alá nem ír egy eggyüttműködési szerződést. Ez nem tetszett neki, és egy német ügynökön keresztül vásárolt egy DS-t, amerikába vitte, és beadta a szabadalmi kérvényt a felfüggsztésre:

Itt van:

www.google.com/patents?id=_r1PAAAAEBAJ&pg=PA5&dq=hydropneumatic+suspension+1954&hl=en&sa=X&ei=34dOT-myMMmVswau9uiVDw&ved=0CDcQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false

Azok a laprugók elég királyak hátul :)

forrás még:

books.google.hu/books?id=q99lZ_CbXRYC&pg=PA131&lpg=PA131&dq=hydropneumatic+bendix+patent&source=bl&ots=INyHG1J9So&sig=JKX6rzwd3FKo2rCFzFYXFDGen0k&hl=en&sa=X&ei=b4hOT82xL8PbtAaOmLmyDw&redir_esc=y#v=onepage&q=hydropneumatic%20bendix%20patent&f=false

Szép sztori, még utánaolvasok.

Csikós Zsolt 2012.02.29. 21:51:44

@Rocko-:

Nincs szó lengőkarokról. Egyébként a 100/109 lengőtengelyes hátul, a 116 ferde háromszög lengőkaros, de ennek semmi köze a rugózáshoz :-)

Az egyik egy nagynyomású kompresszorral, levegővel rugózó rendszer.

A másiknál a rugóstagok végén levő gömbökben lezárva membránnal fix nyomású gáz van, ahhoz az autó nem nyúl, csak a gömb másik felében levő részbe pumpál olajat egy nagynyomású hidraulikarendszerrel. Gázon rugózik mindkettő, de más matériát hajt a szivattyú...

Alf (törölt) 2012.02.29. 22:27:03

@Csikós Zsolt: ja, ezt tudom :) én arra gondoltam, hogy a Citroen meg a Merci hidrós felfüggesztése azért néz ki máshogy, bár az elv ugyanaz, mert máshol van a gömb (nem fér ugyanoda a különböző felfüggesztés miatt).

Egyébként szerintem nem a citroen gyártotta a merci hidraulikáját, csak a licenszet adta, de hiába nyomozok ez ügyben napok óta, nem találok infot.

@Zsolt.hatkilenc: Egyébként érhet olyan meglepetés, hogy valamit cserélsz a hidraulikán, és hirtelen nagyon jó lesz az autó, majd pár nap múlva visszaromlik kábé az azelőtti állapotra. Elvileg azért van, mert levegő kerül a rendszerbe és amíg kidolgozza magából, addig úgy viselkedik, mintha beiktattál volna még egy akkumulátor gömböt. Ez mondjuk a féknél kevésbé vicces, de mivel a merciben csak a rugózás ilyen, semmi káros hatása nincsen, csak annyi, hogy úgy tűnik, mintha a józan ész csődött mondott volna :)

hauptrichter 2012.02.29. 23:32:00

@Csikós Zsolt:
OK, nem voltam pontos, nem néztem utána, de a lényeg az volt, hogy egy kp-ért vett autó összköltségét TILOS egy (ráadásul pár éve CHF-)hitelre vett autó költségével hasonlítani.
Gondolom, ebben teljesen egyetértünk.

hauptrichter 2012.02.29. 23:33:04

@Csikós Zsolt:
Na végre, ez így korrekt, mindenki boldog, köszi! :-)

hauptrichter 2012.02.29. 23:41:08

@Csikós Zsolt:
Khmmm, nem értem pontosan mi ez (jen-es téma), de ha valami enyhe utalás akar lenni (másra most nem tudok gondolni), akkor ez elég színvonaltalan volt tőled.
Rerealist egyébként messze nem volt olyan durva, csak szókimondó, de valamiért magadra vetted :-)

hauptrichter 2012.02.29. 23:56:59

@atesz:
Dehogynem értem, mégegyszer: volt 20 éves, sajnos rozsdásodó, nagyon sok kilométeres, de V6-os Granadám, nagyon szerethető volt, de - főleg a rohadások miatt - sok kínlódás is volt vele. Ezt Csikósnak is üzenem mégegyszer... Egyébként kb. 90.000 km-ert így is megtettünk vele, igaz, hogy kb. 6 év alatt(ehhez képest Csikós az ERÁ-jával kisnyúl :-))

Vinsz32 2012.03.04. 22:24:23

Márc. 03-án 8óra körül, láttam Debrecenben amikor a nagyállomásra mentem!:) Szépen ki volt "vikszolva"!:D Igaz nyomta neki a gyerek.

eresz79 2012.03.08. 11:35:09

Márc. 03-án du. 2 óra körül Nyíregyházán láttam. Szépen csillogott a napfényben.

Csapesz 2012.04.26. 09:35:25

Zsolt! Megvan ERA, 800 méterre lakik tőlem :) Hasonlóan mint az én autóm is, soha nem koszos, állandóan csillog! Le is fotóztam! Minden nap látom szinte, 3 napja a Pappasnál futottam vele öszze :) Ne aggódj, tökéletes állapotban van!

ZsigulisZsolti 2012.06.03. 11:09:28

Tényleg szép lett,és kár érte,de ezek szerint szerető emberhez került,betonkeverőt,ketteslétrát,meg kartecsnit nem kell cipelnie.
Egy apró jó tanács,ha polírozol,vagy waxolsz:
a díszléceket,műanyagokat,és mindent,amit nem polírozol,ragaszd körbe szalaggal,hogy ne kennd össze,és ha beleér a korong,ne sértse meg.
Én ha waxoltam a zsigulimat,rá két napra fehéredett ki a fekete műanyagokon,és nagyon nehéz volt eltakarítani.

Rafkós 2012.10.12. 21:22:52

"... Era hazamegy Németországba, ..."
"Már az új lakhelyén, új haverjával, ..."

Csodaszép búcsúzó szavak :) Megdobbant a szívem, mikor olvastam. Nagyon szép befejezés, és egy újabb ígéretes kezdet (ki tudja már, hanyadik). Megérdemli. Igazán.

Rafkós 2012.10.12. 21:29:22

@Csikós Zsolt:
"Magyar fillért nem lehet baszni, mert már nincs."
Ebben az olvasatban akkor Era vagy Bazeg sem létezik már? ;)

Anna Smith 2013.03.23. 20:00:44

Egy klassz kárpittisztítás minden autónak csak jót tehet, nem csak esztétikai szempontból..
www.szonyegtisztitas.com
süti beállítások módosítása