Váltóolajat a motorba!

  2010. február 07. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta era szereles

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Nem, nem valami új túlélőtechnikát akarok most bemutatni a kopott, öreg autómotorral küzdő, szimpatikus, ám kispénzű olvasóknak. Hanem azt, hogy mekkora barom vagyok én valójában.

Aki olvasta pár héttel ezelőtt, talán emlékszik, hogy kedvenc kombi Mercim (lévén az egyetlen kombi Merci a családban) meglehetősen nagyszabású szerelésen esett át karácsony előtt. Sokat mulattunk, még többet káromkodtunk, elment egy rakás pénzem, a családomat az akció miatt kis híján eltemette a hóvihar, és az autó jobb lett. Valamivel.

A kuplungdobálás – amitől lassan megőrültem - szinte teljesen elmúlt, az autó csendesebb lett (új motortartó bakok), a fékek már egyáltalán nem szorulnak – hiszen szinte minden új -, a kuplung a javítószett beépítése óta viszont most néha lelevegősödik. És jobb hátulról megmaradt a vibrálás, ami 70-es tempótól felfelé a sírba visz. Már le sem merem hajtani a kartámaszt, mert a rezgés, amit közvetít, elzsibbasztja a jobb karomat. De viselem sorsomat, nem hullhat minden az ember ölébe, csak úgy, egyszerre. Küzdj ember, és bízva szívjál.

Én, a nemes lelkű, a kis lépéseknek is tudok örülni, lelki kifinomultságom oly feneketlenül mély, hogy szabad szemmel kivehetetlen az alja, leszámítva azokat a perceket, amikor szerelés közben ordítva káromkodok. Az előző posztban szereplő szerelés december 19-20-án történt. A feleségem autója (amivel a gyerekeimmel együtt utánam jött Kareszékhoz) ott maradt Viszen olajcserére, kormányműcserére (kicsit csöpögött, és a felújítás 70 ezer lett volna, a cseredarab 11 ezer a vateráról), központizár-javításra, a szorulós váltókulissza rendbetételére.

Hétfőn munka, Kati vitte el Erát, nekem maradt a Panda (mert én be tudom indítani) dolgozóba járni. Kati hétfőnként a budakalászi önkormányzaton van állásban, most először Erával ment oda. Nekem viszont – miközben Tomnak, a webszerkesztőnknek meséltem ebéd közben, milyen kalandjaink voltak szerelés közben - bevillant, hogy a rettenetes kómában elfelejtettük Karesznál meghúzni a váltót és a kuplungharangot összetartó, nyolc darab, hatalmas csavart.

Nagyon nem kell aggódni, szétesni nem fog, mert épp a kritikus alsó csavarokat megfeszíti a két végén függeszkedő motor-váltó együttes, de a fölsők a rezgéstől simán kilazulhatnak, és ha így tesznek, csak a brutális kuplungszerkezet állítja meg őket. Akkor pedig minden szétmegy, térdre, imához. Napközben felcsörögtem a Katit, ne száguldozz, finoman csúsztasd a kuplungot, ne válts hirtelen, bármikor széteshet, csak óvatosan. Eltelt a délután, este már ő hív, kétségbeesetten. Szívinfarktust kapok. De nem, egész más a baj.

„Zsolt, nem indul a kombi, már háromszor próbáltam, de nem megy” – hallom a hangján, hogy riadt. A hőmérő mínusz tizenötöt mutat, öreg dízelnél ilyenkor már elkel némi rábeszélés, az öt izzítógyertya zabálja az akkut, az önindító akkora, mint egy mozdony hajtómotorja, nem csoda, ha nem lehet sokat cicózni az indítással. Elég ilyenkor kicsit rosszul megválasztani a gázpedál-állást, a kelleténél öt másodperccel kevesebbet izzítani (a Merci a lámpa kialvása után is izzít, és hidegben ilyenkor kell is várni még), a szükségesnél eggyel többször nekirugaszkodni, és máris fuccs az indulásnak, az akku már nem szedi össze magát egy új menetre.

„Ne nyúlj semmihez! Jövök..., nem is... száguldok!” - így én. Arra gondoltam, hátha a gazdi selyempapucsának, finom, simogató kezének jobban örül majd Era, mint a féltékeny rivális fakezű kínzásának.

Régi dízelesek ismerik az érzést, amikor egy csikorgós téli estén (hajnalon) közelítenek az autójukhoz. Ropog a hó, kárognak a varjak, annak a szemét jégtömbnek már az ajtaja sem nagyon akar kinyílni. A legelvetemültebb veteránosnak is hártyává vékonyodik ilyenkor az öreg autók iránt érzett szenvedélye. Nem egy, és nem két oldtimerest ismerek, aki hasonló, sorozatos téli nemindulásokat követően adta fel a hobbiját. Vagy alakította át szoftos, nyári időtöltéssé.

Kati állt a bordósan-deresen szürkés vasdarab mellett, és szegény, úgy érezte, ő tette tönkre. Pedig volt neki állólámpás Mercije négy éven át, mellettem pedig már 1992 óta látja, mit művelnek ezek az öreg csatalovak mínusz sokban, nem kellett volna újdonságként megélnie. Persze Era gyomrában is csak vonaglott kettőt a Bendix, de már köhögni se bírt, az elektronok órákkal azelőtt elhagyták a fedélzetet.

Nyilván megadta magát az akku. Gőzöm sincs, mikori, egy Bosch Silver, amikor közel egy éve megvettem Erát, fejben még be is véstem egy jó pontot a tulajnak, hogy ilyen drágát vett bele. Ettől még lehet, hogy hat éve szolgál. Másnap kellett mindkettőnknek autó, a helyzet gyors cselekvés után kiáltott.

Verettünk hazafelé a Pandával az M0-on (elhanyagolt, de vénségében is hűséges, jó kis pótautónkkal), és tanakodtunk. Ha visszajövök egy töltővel még az este, abból másnap reggel még nem kerekedik indítás, legfeljebb délután. Szerszámok hiányában az akkut se tudtam kivenni, egy önkormányzat nem az a hely, ahová az emberek crovakészletekkel telitömött autókkal járnak – az öt évnél öregebb kocsi errefelé már ciki. Akku úgyis kell másik, az Auchan útba esik, nosza, vegyünk egyet, döntöttem.

Az árak láttán aztán gyorsan magamhoz tértem a hagymázas gondolatokból. A nóném vérciki is huszonötezer volt ebben a méretben, a kicsit ném, kicsit jobb már harminc. Akkuvétel? Egy frászt. Amíg lehet, kibekkelek.

Az Auchantól hazafelé új tervet kovácsoltam, miközben a hókásás úton próbáltam egyszerre nyomkodni a spricni gumicsöcsét, látni valamit abból, merre megyek a hatlumenes fényszórók fényénél, mellesleg megakadályozni, hogy a mellettünk elzúzó kamionok belefújjanak bennünket a Fót környéki tájba. A terv: úgyis otthon áll a zöld állólámpás, tétlenül, abban is jó nagy az akku, ráadásul csak egyéves, nemrég töltöttem, mert gondos tulaj vagyok, és kéthavonta felteszem a kanócra. Katit tehát beviszem reggel Budakalászra, valami ülése lesz, onnan csak később megy dolgozni a másik munkahelyére, a Belvárosba. Addigra megpróbálom beindítani Erát a zöld Merci akkujával, ha nem megy, marad Katinak a HÉV, viszont napközben feltöltöm a Bosch Silvert a Totalcarnál.

A jobbik verzió valósult meg, a csillagok szerencsés együttállásának köszönhetően Era két fordulatra beindult az állólámpás akkujával. És miközben cseréltem az akkut, arra is rájöttem, hogy a mindig jól induló Era miért nem röffent be előző este. Találtam ugyanis egy flakont az akku mögött. Ebből töltöttem utána a motorolajnak még a Karesznál, mert így, 7000 kilométer megtétele után a minimum fölött két milliméterre csusszant a szint, jobbnak láttam biztosra menni. Ide kívánkozik egy kis magyarázat.

Azon az előző két napon kicsit megbontottuk a váltót a Karesznál, gondoltam, érdemes lesz majd utána tölteni az olajnak. De azt is tudtam, hogy a motorba is kell majd pár deci, ezért a lellei autósboltban vettem váltó- és motorolajat is. Utóbbi a doboz mélyén hevert, a váltó olajat viszont elővettem, amikor összeraktuk magát a váltót, de nem nyitottam ki végül, mert nem hiányzott a szintből. Aztán, amikor végre mindent beszereltünk, és ájultan támolyogtunk a fáradtságtól, még eszembe jutott indulás előtt, hogy utántöltsek a motorba. Ott volt a flakon, alig láttam a fáradtságtól, el is felejtettem, hogy a váltóhoz vettem. Szűz doboz olaj, csak ki kellett tekerni a nyakát, bedöntöttem gyorsan egy fél litert.

A Merciben 15W-40-es motorolaj van. A váltóolaj 80W-90-es – tehát kábé egymilliószor sűrűbb. De a flakon rajta állt sokáig a radiátoron, az olaj nem is folyt túl nehezen, fel sem tűnt, hogy nem az, ami a motorba való. A 15W-40-es olajjal a régi fajta Mercedes indítórendszer már erősen küszködik mínusz tíz alatt. Beindul, de ott a fohászfaktor. Ha jól emlékszem, a 300 D-ben hat liter olaj van, ha teli, számoljunk: ott Viszen volt benne még öt és fél. A többit rátöltöttem. Váltóolajból. Hívjuk innentől hideg sárnak azt a katyvaszt, ami létrejött. Ezt a hideg sarat kellett volna Budakalászon, a mínusz tizenötben virgonc fickándozással átforgatnia az indítómotornak. Megértem a tiltakozását.

Tehát volt egy hetven fölött jobb hátul még mindig vibráló Mercim, szétesőfélben lévő váltóval, hideg sárral a motorjában. E technikai háttérrel mentünk neki a karácsonyi ünnepeknek. Nem volt jó érzés. Hívtam is gyorsan Kareszt.

„Figyi, te meghúztad a váltóharang nagy csavarjait, amikor ott voltunk most a hétvégén?” – a bagófüst gomolyogni kezdett a telefonomból.

„Tudja a rosseb. Miért, te igen?”

„Én nem. Na jó, amúgy is váltóolajat töltöttem véletlenül a motorba (röhögés, fuldoklás, még több bagófüst az Ericssonom hallgatójából, mintha a hülyepestigyökér is elhangzott volna), aztán meg lassan tényleg megőrülök a vibrálástól, kéne még mennem hozzád karácsony előtt. Neked jó 23-a?” – szegeztem neki a kérdést, amire egy barát nem mondhatott nemet.

Nem mondott nemet.

Így találtam magam Viszen, egy nappal karácsony előtt, alig két nappal az után, hogy leléptem onnan. Addigra Torjay Laci barátom beszerzett nekem olajat, szűrőt (igazából úgyis kellett volna olajat cserélnünk már előző alkalommal), hátsó bölcsőgumikat is (a vibrációval ezekre gyanakodott Karesz). Szuper.

Egy év alatt hét szerelős posztot írtam idáig Eráról, most ez a nyolcadik. Hadd tegyem hozzá, az autó mindvégig indítható volt, fékezett, kanyarodott, világított, dudált, fűtött, autópályán vitte a százharmincat, tehát az alapvető autófunkcióknak száz százalékosan megfelelt, sokkal inkább, mint nem egy, és nem két ötéves kocsi. A sok szerelés az apró nyűgök kiküszöbölése miatt kellett, soknak a mai napig nem értem a végére. Leginkább a pénzem, az időm és a türelmem van fogyóban, ábrándokkal még jól állok…

Egy idő után az ember hajlamos egyfajta kómába esni az ilyen sziszifuszi szarlapátolásnál, ezek itt nem egyértelmű hibák, pláne egy sokat matatott öreg járgányon elég zűrös a forrásuk megtalálása. Apám, aki villamosmérnök, és fiatal korában tucatszám épített át csöves rádiókat Luxemburg- és Szabad Európa Rádió-vevővé, mindig azt mondta, amikor én próbálkoztam hasonló elektronikai szerelésekkel – „fiam, a gerjedés a legcudarabb hiba. Ha füstöl, szakadás van, rövidzár, azt hamar megtalálod, de egy trükkös gerjedésre heteid rámennek, pláne valami saját tervezésű elektronikán”. Hát az autónál a remegés, morgás a gerjedés, a saját tervezésű elektronikának pedig a több évtizedes buherálás, átalakítgatás felel meg. Tehát óriási szívás. Na de tovább, le az aknába, elő a magyar káromkodásszótárrral, szereljünk.

Gyakorlott, mondhatni olajozott mozdulatokkal téptük le a váltót, összeszokottan dolgoztunk. Ha jól számolom, 2009-ben már negyedszer mentünk végig ugyanezen. Vagy ötödször? Karesz a motor-váltó összefogó csavarokat oldotta, én a váltótartó bölcsőt, a sebmérőspirált, kipufogóbilincset, kardánt lazítottam le. Pikk-pakk ölünkben volt a váltó. Neki a csavaroknak, a francba, hogy olyan hülyék voltunk, hogy nem húztuk meg őket, most csinálhatunk mindent elölről. Tudják mi a legjobb? Khm, izé. Hogy rendben voltak. Álltak, mint Mariban a cövek, megtépve. Karesz reflexből meghúzta őket még a múltkor, csak annyira fáradt volt, hogy kiment a fejéből.

Kimásztunk az aknából, lilára fagyva. Rákönyököltünk a sárvédőre, gomolygott a füst, röhögtünk. Istenem, ekkora barmokat. Ekkora orbitális barom állatokat, mint mi. Nincs még két ilyen hülye Magyarországon. És még hátra volt az olajcsere is. Hamar meglett, azt azért nehéz elrontani.

Nos, ha már úgyis Viszen jártam, újból nekiálltunk megkeresni a vibráció okát. Kerekek, gumik kizárva, hiszen rápróbáltam a Kati autójáról a hibátlan garnitúrát, azzal is csinálta.

Nosza, nekifeküdtünk a hátsó bölcsőgumiknak. Bár ezek jónak tűntek, nyáron azért már nézegettük őket, mert a bölcső valahogy nem ült rendesen a helyén. A gumibakok azonban jónak tűntek. A Mercedesnél az első és a hátsó futóművek ugyanis nem közvetlenül a karosszériához csatlakoznak, hanem egy-egy segédvázhoz, amelyek pogácsákon át kapcsolódnak a kasznihoz. Ez ugyan költséges megoldás, de a futóműzajok java része kiszűrhető így – aki ült már ilyen Mercedesben, tudja, hogy gördülési zajt nemigen hallani benne, még durva aszfalton, murván sem.

Az első bölcsőn lakik a futómű és a motor, a hátsó a lengőkarok mellett a differenciálműnek is otthont ad. Ha a bölcső és a kaszni közötti gumik tönkremennek, az autó nagy sebességnél úszik, a vibrációk átszűrődnek a karosszériára, koppanások hallatszanak. Szétszedtük.

Nem könnyű művelet, ha rég cserélték a bakokat, sokszor csak pörzsölővel, rommá égetve jönnek ki, de Erából ki tudtuk piszkálni mindkét oldalt egyszerű csavarhúzóval. Összeefelé is gyűlöletes, a bölcsőgumi nem szeret beférni a helyére. A trükk: be kell zsírozni, és nagyon pontosan helyzetbe kell forgatni, van egy pont, ahol olajemelővel alátámasztve egyszerűen becsusszan.

A kívülről jónak tűnő gumik belseje már valóban enyészetnek indult, a rögzítőcsavar befogatása elmozdult bennük. Nézzük a felújítókészletet, abban ott a két nagy pogácsa, meg… hopp, két lapos, másik tallér is. Hát ezek?

Keressük az autón, hova valók, de ott semmit nem találunk. Gyanús ez. Odaméregetem a bölcső fölé a gumikat, nagyon passzolnak. De hol a régi, amit most kellett volna levésnünk?

Kicsit turkálunk a kiszedett darabok között, megtaláljuk. A Merci hátsó bölcsőjét alulról oldalanként egy-egy bazi nagy, süllyesztékbe csusszanó gumidarab fogja, ebben van a fémdübel a csavarnak, lényegében ezen a két gumitömbön (meg a diffinél levő, egész másfajta harmadikon) lóg az egész. De van azért fölötte is két lapos pogácsa, mert ha a bakot valami extrém erő kitéríti, a bölcső a kocsi alját verné. Hát ezt a fölső, lapos, biztosító gumikorongot valamelyik éles elméjű előző szerelő bepasszírozta a nagy bak fölé, a bölcsőn levő süllyesztékbe.

Kis piszkálás után Karesz szét is választja a két alkatrészt az egyik kivett bölcsőguminál – az eredetileg kerek pogácsa egész jól felvette a nagy bak szögletes formáját az évek során.

Ezen az autón tényleg szinte minden rossz, amit itthon szereltek. Mik is voltak eddig az amatőr barbarizmusról árulkodó javítások?

- becsiszolatlan, emiatt csöpögő porlasztócsúcsok
- a kelleténél kisebb tűzkarikák a porlasztócsúcsok alatt, füstöléshez, túlfogyasztáshoz, csörömpölős járáshoz vezetve
- nem a jelölt pozícióra összerakott két kardánfél
- zsírral vastagon megkent kerékcsavarok, mely zsír a betéteken landolva szinte megszüntette a rögzítőfék hatását
- porvédő nélkül összeszerelt hátsó fékmunkahengerek, amik ezután berohadtak
- feleslegesen újraesztergált, ráadásul csálén lemart lendkerék, amin még a felszerelési pozíció jelölését is megszüntették
- hidraulikaolajjal feltöltött szintszabályzó rendszer, ami miatt Karesz másfél napig szerelte a szintszabályzó állítóberendezését, a lengéscsillapítókat, mire működni kezdett

Amatőrök, basszák meg mind. Hogy ez a rakás nemtörődömség, hozzá nem értés mennyi pénzembe, időmbe és idegrendszerembe került, ráadásul egy alapvetően jó autót tettek kis híján tönkre. Miért nyúl bele, aki nem tud gondolkozni? Én is szörnyű amatőr vagyok, Karesz sem az a svájci érsebész, de azért a költséghatékonyság szemmel tartása mellett (de szép is ez a frázis) mi próbálunk bizonyos szintet tartani.

Na, mindegy, kipufogtam magam, jó sorrendben összerakjuk a hátsó bölcsőt, végül is, legalább nem ment semmi tönkre örökre, ez is valami.

Irány a viszi sugárút, próbakör az M7 felé. Suhanunk, de ez nem igaz. Vibrál, még mindig. Mi a rossssssseb…

A Viszi Autósámán halkan megjegyzi, a kerék táján lesz itt valami. Jobb oldalon. A hátulját végignéztük, jöjjön hát az eleje. Emeljük, kerék forgat, zaj. Már amikor megvettem Erát, akkor is szólt a jobb első kerékcsapágy, kapott zsírt, beállítottuk. Mint Spéter Erzsébetnek a makeup, annyit ért, hiszen csak fényesebb lett, kevésbé elhasznált nem. Csereérett tehát.

Még jó, hogy korán végeztünk, a lellei autósbolt nyitva, rohanunk be, vételezünk csapágyat, közben látom, már a harmadik szintet is felhúzták az üzletre, a tetőn I. oszt. körbeforgó étteremből élvezhető a lellei Mc Donald’s és a CBA-parkoló panorámája. Hiába, akinek ennyire vastagon költős, visszajáró vendégei vannak, előbb-utóbb felemelkedik…

Egy halk, morgó zajjal kevesebb lett (eddig fel se tűnt, csak most, hogy hiányzik), de a remegés maradt. Úgy látszik, én már a sírban is remegni fogok. Hetventől fölfelé legalábbis.

Esküszöm, azóta hozzá se nyúltam az autóhoz. Egy érdekes jelenséget azonban megfigyeltem. Ha nagy a hideg, szinte teljesen elmúlik a remegés, csak nulla fok környékétől jelentkezik, viszont akkor brutálisan. Egyre gyanúsabb, hogy mégiscsak valami szilentblokk, lengéscsillapító bekötési pont lesz az oka, ami hidegben befagy, melegben lógni kezd. Mindegy, városban fel sem tűnik, majd tavasszal ránézek. Mindenesetre a kuplung már csak néha, és akkor is csak alig dobál – ki kellett volna cserélni a szerkezetet is, amit kissé megkapott a tárcsa, de még szinte új, alig van benne pár ezer kilométer, ennyi pénzem nincs szórakozni. Most kicsit megint jó lesz így is. A Bianchi, a zöld Merci, az Agusta úgyis mind törődés után nyöszörög a garázsban, megyek, foglalkozom ővelük inkább.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr171726820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2010.02.07. 19:05:59

Nos, egy tippet senki nem írt: mi van ha valami laza burkolat csinálja amit mozgat a menetszél? A motort alulról takaró lemezekben minden csavar bent van? A kipuff hővédő lemezét minden csöcsön tartja patent?
Csikós, esetleg kihasználhatod hogy családapa vagy; gyerek hátra és füleljen. Még jobb ha asszonypajtás vezet, Te meg hátul hallgatózól.

Raven! 2010.02.07. 19:07:53

Csikos Ur !!!!

Akinel ennyi a lim-lom, miert nem szerez be fillerekert egy ilyet ???

cgi.ebay.co.uk/Sealey-RS1-RoadStart-Jump-Start-Starter-Booster-Pack_W0QQitemZ370328551411QQcmdZViewItemQQptZUK_Recovery_Tools?hash=item56394d3ff3

Annyiszor segiti majd az eletedet, hogy a vegen hazioltart emelsz neki :):):)

domi0318 2010.02.07. 19:08:27

@Csikós Zsolt: már írtam a komment után is egyből, hogy nem vágtam hirtelen, melyik a "zöldállólámpa", de aztán utána néztem, és revidiáltam :)

bárcsak 20 lennék... :)

MRM 2010.02.07. 19:10:16

@Make Valamit: szerintem laza burkolat elsosorban zajt csapna es 70es sebessegnel, mar valoszinu kifeszulni mint egy vitorla.
De az is igaz, ezeknel az oreg jarganyoknal minden adhat okot aggodalomra.
Azert jo egy ilyen "forum" mert sok hulye autobuzi kiontheti lelket es okoskodhat kovetkezmenyek nelkul :)

Azt hiszem a legjobb megoldas Csikosnak, ha minden tippet leir es sorban vegig probalja oket.

AtoszMester 2010.02.07. 19:17:31

Meg lehet venni a nagyáruházakban az akkut, persze a márkásat.

Gyakorlatilag a garanciális ügyintézés miatt mondom ezt. Beviszem az akkut, nem vizsgálgatják, hogy szar, elhiszik. Az árát levásárolhatom pelenkára, kenyérre, vagy másik akkura. Voltaképpen így a kétéves garancia letelte előtt kicseréltetem az akkut zsír újra, ami ismét kap újabb két év garit. Így a büdös életben nem kell új akkut vennem.
Mi ezzel a probléma? Semmi.

Mégegyszer elmondom, márkás akkuról van szó. A White Horse-t én sem venném meg még így sem :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2010.02.07. 19:23:22

@MRM: Hát volna még ötlet (tudom, régi vicc), de ha ennyire idegesíti az embert valami, hajlamos extrémebb dolgokkal is próbálkozni. Még egy javaslat: kocsit vontatva (álló motorral) felmenni 75-re, és fülelni, ezt megfejelve esetleg kivett kardánnal. Elhatározás kérdése.

Dennis01 2010.02.07. 19:30:44

Sracok, ha mar kerdesek, en is feltennek egyet. A Minim elkezdett rezegni. Bal elolrol hallom, mikor a fordulat alacsony (nincs fordulatszammerom egyelore), vagy ha godrokon atmegyek, akkor is hallom. Eros gyorsitasnal is berezeg. Megneztem a golyoscsapokat, szilenteket, mindegyik feszes. Bakon neztem meg oket. En feltengelycsuklora gyanakszom. Egyeb otletek?

Suttora 2010.02.07. 19:35:01

@Dennis01: Elektronika lesz az, tudod, ilyen kószáló elektronok :DDD

MRM 2010.02.07. 19:37:20

@AtoszMester: "Voltaképpen így a kétéves garancia letelte előtt kicseréltetem az akkut zsír újra, ami ismét kap újabb két év garit. Így a büdös életben nem kell új akkut vennem.
Mi ezzel a probléma? Semmi."

Egyetlen problemat latok vele, talald ki mi az. Mondjuk gondolj bele, ha tied az uzlet, vagy te vagy a vezetoje.

Dennis01 2010.02.07. 19:38:32

@Suttora: Jaj ne mondj ilyet, kivetelesen minden hibbbatlanul mukodik, csodalkozok is.

Suttora 2010.02.07. 19:48:42

@Dennis01: Ez jó hír, örülök neki, remélem így is marad. Akkor most rákészül a kis méregzsák és nekiáll mechanikai hibákkal szívatni? Csak hogy érezd a törődést... :))

Dennis01 2010.02.07. 19:51:57

@Suttora: Ettol a rezgestol mar megorulok konkretan... Nem mechanikai hibakkal szivat, hanem rozsdaval. Azt nem szeretem, mert a mechanikaval nincs gondom, ellenben kasznizni nem tudok es nem is akarok.. :)

MRM 2010.02.07. 19:53:03

@Dennis01: " Bakon neztem meg oket. En feltengelycsuklora gyanakszom. Egyeb otletek?"
Nekem egy Renaulton volt feltengely (dombcsuklo) problemam, de az nem remegett egyszer sem, csak elkezded ropogni mert a gumiharang kilyukad es teliment kosszal alatta.
Akkor mar minden keso volt, igy hajatottam ropogosan, mig eltort :) es akkor kicsereltem :)

Dennis01 2010.02.07. 19:54:41

@Suttora: Amugy meg jokor szivat, ne is nyaron tegye ezt, mikor haza keszulok vele... Itt meg tudok venni es csinalni mindent, de nem biztos, hogy Frankfurtnal az autopalya egyik pihenojeben is ez lenne a helyzet...

McK (törölt) 2010.02.07. 20:04:33

@lejtpajti: Anélkül,hogy megszólnálak..
A féltengelyre is igaz ugyanez.
A Merci hátulja szintezős.
Azaz mindíg közel ugyanabban a szögben áll.
Ez azt eredményezheti,hogy a csukló megkopik.
Ez hajlamos rázni,nem kicsit.
A difire is igaz,amit írsz,de ez csak a legritkább esetben nem jár undorító visító,morgó hangal.
Azt is tudod(látom a leírtakból),hogy a hézagolási problémák,fogprofil kopás problémák hangja nagyon megváltozik terhelésváltásra.

Ráadásul difit Csikós már cserélt,és nem változott a probléma ,szerinte.
Viszont a féltengelyek érintetlenek.

Inkább az lesz az..

Ratnet 2010.02.07. 20:07:57

@Dennis01: Szerintem az orrvitorla lesz.:-)

Dennis01 2010.02.07. 20:15:46

@Ratnet: Nincs orrvitorlam, kulonben se szereti a vizet, mert a rozsda elkezd joizuen csamcsogni... :)

primatus 2010.02.07. 20:17:49

@Csikós Zsolt:

"ez egy tisztán sebességfüggő, folyamatos moraj, ami ilyen hidegben csak 10 százaléka az eredetinek, kinyomott kuplunggal pedig mindig erősebb, mint terhelt hajtáslánccal. Ez asszem elmondja."

Pedig nincs más hátra, mint pl. villásemelővel, vagy valamilyen hasonló megoldással felemelten benne ülni és megizzasztani a hajtásláncot, amíg produkálja a hibát (minden fokozatban pörgetve a kereket, féket nyomva és anélkül stb). Közben szakértő fülek, szemek figyeljék alulról. Mint írtad is, a dolog sebességfüggő, tehát fordulatszámfüggő. Ha végigvesszük, akkor eddig úgy fest, hogy a lendítőkerék, kuplung, váltó, a kardán és annak felfüggesztése valószínűleg jó. A diffi-től nem ismertek a dolgok. Arra gondolok, hogy féltengely probléma lesz, mert bár nagyon sokat kibír, de kombiról beszélünk (túlterhelés, munkaautó) és ki tudja az előéletét... szóval a merci hátsó féltengely nem merev féltengely és érdekes hibajelenségekre képes. Nekem pl. időnként kattogott.... Nincs mese szét kell bontani a teljes hátsó meghajtást és végigellenőrizni mindent. De! A helyedben, mivel nem ismert a kocsi előélete, a következőket megtenném előtte:

- felemelt próba, amit már írtam (hiába csináltátok, nem volt kielégítő)
- kardánt vegyétek le és vontassátok, hogy jön e a rezonancia (más is javasolta és nem hülyeség) terheletlenül azt mondtad, hogy nagyobb a gond, tehát produkálnia kellene a hibát, ha hátul van a baj.
- "kétszer mérj, egyszer vágj!" elő a mérőszalaggal és mérjétek meg az alváz és a futómű jellegzetes pontjainak keresztirányú stb méreteit!!!!! Elő egy egyszerű vízmértékkel is és nézd meg a hátsó kerekek állását (egymáshoz képest is)! Nézd meg az első és hátsó kerekek középpontjainak távolságát mindkét oldalon!!! Első futómű környékétől, de a karosszérián található szimmetria pontoktól is mérjétek meg a átlósan a hátsó kerekek helyzetét!!!! Ha (karosszéria, és/vagy futómű puffos volt és nincs minden a helyén, nincs vonalban stb, akkor hiába legóztok vele ezer évig is!!!!
"Csak lassan, nincs minden sarkon eperfa!"
Üdv' Primatus

CsabaiS 2010.02.07. 20:20:25

@Make Valamit:

123-ason nincsenek burkolatok!

Virago_1000 2010.02.07. 20:21:47

Egy idealis vasarnap delelott: Felkelek, elmegyek a garazsba, dolgozok a veteran automon, hazajovok, kajat keszitek, kajalok, sort bontok, le a net ele, es olvasom Csikos aheti posztjat.
Ha mar egyszer hasonlo cipoben jarunk :)

Dennis01 2010.02.07. 20:24:38

@Virago_1000: Hasonlo a helyzet, ma en is apam Peugeot-jan csereltem olajat. :) Nezett is a Mini irigykedve, ebbol meg baj lesz... :D

jujdejo 2010.02.07. 20:24:58

na a gerjedéssel meg a régi dízel inditással k*rvára igazad van!!!

Csikós Zsolt 2010.02.07. 20:26:34

@domi0318:

Én lélekben annyi vagyok. Bár a feleségem szerint inkább 6 :-)

Sajna a latyak a leggyilkosabb dolog, ami történhet egy autóval. Én tisztában vagyok, hogy a kombim évről-évre fogy. Innen bentről is hallom, ahogy csámcsog rajta a só...

CsabaiS 2010.02.07. 20:30:11

@Csikós Zsolt:

Szerintem meg mutasd meg nekem.(Bende tudja hol!)

Csikós Zsolt 2010.02.07. 20:30:17

@primatus:

Hát, a diffi előéletét egészen pontosan tudom. Egy 1972-es 280-as, benzines állólámpásban volt 152 ezer kilométerig, utána 1992 táján az az autó (elöl) ropira tört. Nem véletlen, hogy szinte tökéletesek a féltengelyek, sokkal jobbak, mint amiket kivettünk az akkor 520 ezret futott kombiból.

Era hátul nem volt puffos. Elöl volt az, látszik is meddig tartott, az első hossztartóknak csak a legvégén venni észre. Sajnos nincs ott odébb semmi. No meg állítani sem lehet :-)

Csikós Zsolt 2010.02.07. 20:31:32

@McK:

Nem, nem érintetlenek, 280-as benzines állólámpából valók, 152 ezer km van bennük, nem lógnak, gyönyörűen mozognak, csuklók tökéletesek.

Csikós Zsolt 2010.02.07. 20:35:12

@Make Valamit:

Karesz mennyit fetrengett már hátul, el nem tudod képzelni. És elég jó a füle. Csak a fül nagyon rosszul hall irányt egy bizonyos frekvencia alatt. Nézd meg a szatellites high-end hangfalakat, a mélynyomót a szobában szinte bárhová teheted, mert nem hallod meg, hogy hol van. Nem emlékszem, de valami 100 Hz alatt nincs irányhallásod, mert ha jól tudom, azt már nem a füleddel hallod.

Marad majd nyárra a mikrofonozás. Mire szétmállik a kocsi, egész jó lesz.

A VÁLYI ÚJ NEVE A KOMBIRA:

BUTA BAGOLY

lol

primatus 2010.02.07. 20:39:05

@Csikós Zsolt:

szóval féltengely és diffi csere is volt... (egyébként nincs gondod a diffi áttételével? szerintem rövidebb, mint a 300D-é, de nincs róla adatom)

Akkor marad a kardán nélküli vonszolás és a további szétszedéses szopás, ha felemelve sem találjátok meg a dolgot. :-((

Nagyon kíváncsi vagyok már a dolog gyökerére....

Dennis01 2010.02.07. 20:41:45

@primatus: Szerintem nem csak te vagy kivancsi ra mostmar. Mikor az ember kicserel egy rakat alkatreszt, es meg mindig nem jo, ilyenkor derul ki altalaban, hogy egy piti, apro kis alkatresz okozta a dolgot. Az ilyen marha bosszanto...

primatus 2010.02.07. 20:49:06

@Dennis01: pl a kézifék pofája befog a "dobba", ami tojás.....

Csikós Zsolt 2010.02.07. 20:55:51

@primatus:

De, rövidebb, 6,4 százalékkal.

CsabaiS 2010.02.07. 21:02:36

@primatus:

Pedig bizony nem mindegy az áttétele!
A sima 300D = 3,46
A kombié asszem 3,69

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.07. 21:06:56

Szerintem valami gumiszilent lesz. Csak ne lepődj meg, ha egy MTZ-traktor egyik gumialkatrészéből kivágott valami lesz a gyári helyén:)

kamikaze5 2010.02.07. 21:07:02

@Csikós Zsolt: A legjobb tudomásom szerint a 280 SE teljesen gyári a kazettás magnót és a fényezést (eredetileg zöld ) leszámítva. Talán elkerülte a figyelmedet, hogy ez egy amerikai piacra készült modell és oda elképzelhető, hogy más felszereltséggel szállították, mint pl. a dupla kör első lámpák is. Kaliforniába rótta az utakat 2008-ig.

zöldi 2010.02.07. 21:16:12

@Csikós Zsolt: Após mesélte tegnap: Volv Xc 90, 5 éves. Nekiállt remegni. Sok kísérlet után lekapták a hátsó kardánt, nem remeg. NA, meglesz. Ezután hátul a difin kívül mindent kicseréltek, és úgyanúgy remeg. Jövő héten difi szétfűzés. Majd mesélek!

2010.02.07. 21:17:02

Zsolt, az lenne a kérésem, hogy mielőbb javítsátok meg a rezgést. Tüdőrákot fogsz kapni, ennyi cigizést olvasva én köhögök itthon.
:D

Bacsa77 2010.02.07. 21:20:55

Csikós - RESPECT!!!

még sok ilyen cikket...

primatus 2010.02.07. 21:21:15

@CsabaiS:
és az egy 280 benzinesé, ami benne van.... azt nem tudod, hogy mennyi?

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.02.07. 21:21:37

@kuciber: SL-mercin is volt ilyen probléma az is remegett,ott konkrétan mind az öt csavar eltört meghúzás után,mert kiégett a csavarokból a szén (vagy elgyengült),cserélni kellett komplett újra.

SRX 2010.02.07. 21:27:43

Kedves Zsolt! Bocsánat az okvetetlenkedésért, de muszály reagálnom, az amúgy nagyon frappáns hangfelvételi tervekre. Mert, hogy ez a szakmám. Úgy vélem, hogy a leírt hibajelenség hangja abba a (frk)tartományba tartozik, aminek a helyszíni felvétele sem egyszerű dolog. Azért nem, mert a magasabb spektumban hangosabbak az egyéb zajok, és a 70 km körül menő kocsinál a külső mikrofonozásnál a menetszél, beltéri elhelyezésnél pedig a flexibilis elhelyezés okozza a problémát. Amennyiben, egy kattogást, vagy egy magasabb hangot keresnénk jobb helyzet volna. Kontakt mikrofonokat használva a fent említett problémák részben kiküszöbölhetőek, de legalább 10 pozicióban, a gyanús helyek közvetlen környékén kellene mérést végezni, ami nem lehetetlen, de kissé strapás. Mielőtt az űrtechnika bevetésre kerülne, javasolnám azt, hogy hű csatlósaid (Kati, Karesz) segitségével Te magad fülelgess a hátsó ülésen, akár nyitott ajtóval. Ez nem veszélytelen, de olcsó, és hálásan olvassuk róla amit írsz.

vnweb 2010.02.07. 21:34:43

a lellei atósboltból leszóltak karesznak hogy nehogy rájöjjön a hibára mert kéne még 1 szint :D

a Kati mercijéről amúgy lesz poszt? :)

sok erőt a további szereléshez.

Csikós Zsolt 2010.02.07. 21:36:15

@kamikaze5:

Dehogyis, a W108-on nem volt króm a kerék körül, bár ez a peremesítési vírus Amerikában is pusztított, tény, ők se sajnálnak egy kis cicomát. Két abszolút mercis őrültet is megkérdeztem, nem akartam hülyeséget írni. Csak hát az amerikaiak szeme se nagyon bírta, hogy nincs ott a króm, ami a 600-ason, a sztárok, sejkek autóján igen. Meg 1962-65-ig a 300SE kupén és kabrión, illetve a 300 SE sima fecskén is. Meg a 22S/ssSE ponton kupén, kabrión is. Megszokták, hogy oda való, erre pedig a mínusz egyedik percben rákapott az utángyártó ipar. Ma már emiatt több W108-ast látsz krómperemmel, mint anélkül. És a többség azt hiszi, hogy kell rá. Pedig egy korabeli gyári fotón nem látsz, holott a Mercedes

Persze, a fényszórók az amerikai verziókon ilyenek voltak, meg a nagyobb európaiakon is (csak aszimmetrikus betéttel), meg felárért a kisebb (pl. 250 S) verziókon is. kádár flottájában a fele ilyen dupla körlámpás volt, pedig európai kivitelek voltak.

A Fecskénél viszont kizárólag Amerikába vitték ezt a fajta (vagy nagyon hasonló) fényszórót.

Meg a tiéden gondolom, feliratozva vannak a gombok, nem üresek, mint az európaiakon...

De perem nem volt, ha zavarnak az eredetiség miatt, sztem simán lejönnek, már régebben is ragasztották őket :-)

Csikós Zsolt 2010.02.07. 21:47:45

@SRX:

Az a baj, hogy nemigen hallani. Inkább csak vibrál. Látod, fent már én is írtam hasonlót valakinek, keveset én is sejtek erről, régebben eléggé mániákusan hifiztem, az ilyen frekvenciájú hangokról tudom, hogy nemhogy a helyüket, de az irányukat is nehéz megállapítani.

A legjobb lenne egy aknával ellátott fékpad. Ott minden kiderülne. Csak nem tudok ilyet.

Csikós Zsolt 2010.02.07. 21:52:59

@CsabaiS:

állólámpa 280: 3,69
fekvőlámpa 300 D: 3,46
fekvőlámpa 300 TD: 3,46

3,69/3,46=1,0664

Rosszul emlékeztem fejből, nem 6,4, hanem 6,6 százalékkal rövidebb.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.02.07. 21:56:47

De vajon merre jár a szervizmacska? Remélem bevették ilyen hóban.

kamikaze5 2010.02.07. 21:59:05

@Csikós Zsolt: Meghajlok tudásod előtt. Vesszen a krómperem. Nagyzolós amcsik...

Csikós Zsolt 2010.02.07. 22:06:28

@kamikaze5:

Isten őrizz, nekem nincs tudásom, maximum sejtésfoszlányaim. Csak mindenféle rissz-rossz dokumentációt megveszek, ez az egyik gyűjtőszenvedélyem. Ha látnád, hány könyv akar rámdőlni folyamatosan hátulról... :-)

Különben a 108-ason szinte megértem a krómperemezést, mert azon jól is mutat. Ellentétben a 124-esekkel, broáf. Az a tesco-ízlés netovábbja. De a 115-ön, 123-on is hányok tőle, mint a fehér oldalfalú gumitól. Fehér oldalfal utoljára 1965-ben volt, utána csak vékony, gumiba sütött csík (az milyen rohadt drága...)

Virago_1000 2010.02.07. 22:18:12

@Dennis01: Szia Dennis! Talalkozzunk 1ik hetvegen!

Virago_1000 2010.02.07. 22:19:10

@Csikós Zsolt: Addig orulj, amig a feleseged szerint 6 :))

karlov 2010.02.07. 22:19:42

"tesco" Ja szeretjük a minőséget csak olcsó legyen...

AtoszMester 2010.02.07. 22:24:28

@MRM: Én nem látok benne problémát.

Nem enyém az Üzlet, másrészt nagyáruházakról van szó.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.02.07. 22:30:03

@Csikós Zsolt: "Régi dízelesek ismerik az érzést, amikor egy csikorgós téli estén (hajnalon) közelítenek az autójukhoz. Ropog a hó, kárognak a varjak, annak a szemét jégtömbnek már az ajtaja sem nagyon akar kinyílni. A legelvetemültebb veteránosnak is hártyává vékonyodik ilyenkor az öreg autók iránt érzett szenvedélye. Nem egy, és nem két oldtimerest ismerek, aki hasonló, sorozatos téli nemindulásokat követően adta fel a hobbiját. Vagy alakította át szoftos, nyári időtöltéssé."

Khm, nem azért, hogy kötözködjek, de mintha benzinmotort is szereltek volna régi autóba, azzal nincsenek kérdések a téli indulás körül...... amit te nyílván tudsz is, de ez a mondat "dízel-oldimeres" kiterjesztéssel igazabbul hangzana nekem :-9

Különben nemrég újítottam egy '89-es 100-ast, 2.3e automata, az persze a 300d-hez képest űrkorszak, meg is lepődtem mennyi elektronika van benne, viszont a "sok korábbi kontár által ráhordott varázslat visszabontása hogy megszünjön a hiba" kitételt most nagyon át tudom érezni :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.02.07. 22:35:15

Töröm a fejem a rezgésen.
Nem lehet valami kiegyensúlyozatlanság?
- Féltengely rögzítő csavarjai mind egyformák? Nincs köztük csavar/anya, amelyik hosszabb/rövidebb?
- Féltengely központosan van a helyén mindkét oldalon?
- Kardánkeresztek épek? Nincsenek berágódva a tűgörgős részek?

Érdemes lenne mindkét féltengelyt vizsgálni, és keresni a különbségeket a beépítésben, vagy bármilyen dologban.

Csikós Zsolt 2010.02.07. 22:38:27

@morphine:

Akkor idézek abból, amit te idéztél tőlem:

"Régi dízelesek ismerik az érzést...", ott van a legelején. Olvasni hergembörgen, meg ilyenek nem szokás nálatok? :-)

Egyébként gyere, indítsd be a Pandámat. Benzines. Jó benne az akku...

Egymilliószor inkább az Era :-) Minden állapot kérdése.

Csikós Zsolt 2010.02.07. 22:39:50

@bervas:

Központi anyák vannak. A kardánkeresztre gyanakodtam már, de minden irányban szuperül mozog, mint a vaj, tizedet nem lóg sehol. Kardánnak a két végén a perselyek, ahol a hardyba megy - nos azt nem tudom. De felületesen megnéztük, jók voltak, csak mérni kéne órával.

Sopánka76 2010.02.07. 22:42:27

ááááh pedig lerágtam a körmömet olvasás közben, hogy ez megoldja a remegést!!! :(
hajrá! :)

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.02.07. 22:45:03

@Csikós Zsolt:
Ha a hardyban lóg/billeg egy-két persely, amiatt lehet excentricitás, amiatt rezgés.
A gumi hidegben merevedik, tán összehúzódik picit. Eltűnik a persely lógása. Ez is lehet hibaok, passzol rá a leírás.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.02.07. 22:48:28

@Csikós Zsolt: Na ja, az Y is utálja a hideget, hármohengerez, krákog, szitkozódik, ami csak van, értem én, de jó eséllyel(áthúzva) _mindig_ beindul, te meg azt írod, emberek feladják a nemindulás miatt. És igen, olvastam a 'régi dízelest', akkor azt hiszem rosszul tettem fel a kérdést: szóval ha amúgy is hobbi, akkor miért nem cserélik egyszerűen 280e-re a 300d-t?

Ne válaszolj, tudom, hogy erre nincs értelmes felelet. Csak gondoltam felteszem a kezem, mint a (szívó) benzinmotor visszatérített hívője, és kötözködöm kicsit.... ;-P

Dennis01 2010.02.07. 23:00:33

@Virago_1000: Szia!
Talaltam neked valamit, nem tudom ismered-e: www.lada-owners-club.co.uk/events.htm

Nezd meg, Oktober 2.-an Kelet-europai rally, Tatrat is emlitik. Ha van hely, elmennek veled en is. :)

Csikós Zsolt 2010.02.07. 23:07:57

@morphine:

Mert pont dupla annyit fogyaszt. Azaz országúton csak alig többet, városban duplát. Tudom, van makulátlan 280E a körben, megy télen sokat Bp-en, 19-et eszik. Országúton meg 9-et. Erát most tankoltam, 698 km-re 65,9 liter, 90 százalék város, rövid táv, araszolás. Igaz, nem is megy sokkal lejjebb pályán, olyan 8-ig lehet letornászni.

És szeretem a régi Merci dízeleket, ez az öt henger pedig tényleg nagyon kellemes. A 280E motort meg utálom, akkor sokkal inkább egy 230E. Volt olyanom is, az tényleg annyit eszik, mint a 300D, csak megy is rendesen. És sokkal jobb a karakterisztikája, mint a 280E-é.

Dennis01 2010.02.07. 23:11:57

@morphine: Ne tudd meg, en hogy meglepodtem, mikor reggel magabiztosan kimasiroztam a Minihez a minusz 6 utan, gondoltam 4 honapos akksival pocc-roff. Inditoztam kettot, aztan nem indult be. Probalom megegyszer, az onindito kettot fordul, aztan annyi. Erre megprobaltam betolni, de a parkolo epp a jarda fele lejt, meg se birtam mozditani emelkedonek felfele. Az volt a szerencsem, jott egy hapsi az utcan, epp kutyat setaltatott, itt lakik 5-6 hazra tolunk. Kerdezte, segitsen-e megbikazni. Mondtam, ha nem gond, legyen szives segitsen. Hozott egy bikazo keszuleket, ratette az akksira, fel perc mulva levette, pocc-roff. Nagyon kedves a hapsi, mondta hogy ha barmi gondom lenne, csak menjek oda a hazahoz aztan kopogjak be. Hetvegen feltettem az akksit rendes toltore biztos ami biztos, azota nincs gondom.

Dennis01 2010.02.07. 23:16:21

@Csikós Zsolt: De valljuk be, megha eros benzines is, egy ilyen Merci kombit nem sebesseghajszolasra vesz az ember. Ez epp arra jo, hogy csomagok hatul, gyerekek a hatso ulesen, aztan szep nyugodtan kruzolni..

MRM 2010.02.07. 23:31:00

@AtoszMester: jol gondoltam.
Ugy ertettem, gondolj bele, ha tied lenne az uzlet es toled probalna egy-ket tolvaj igy lopni. Kihasznalva egy szolgaltato elozekenyseget nem szep dolog, evvel a kesobbi vasarlokkal szur ki aki csinalja.

Dennis01 2010.02.07. 23:35:30

@Virago_1000: Amugy a talalkozo jo otlet, kivancsi vagyok a Tatrara... :) Meg persze lehet egy jot beszelgetni is.

CSÖRR-CSI££ 2010.02.08. 01:21:57

Zsolti!

Frekvencia méréssel (vagy megtippeléssel is akár?) behatárolható lenne a dolog.
Hogy értem?
Hát, úgy hogy alapul veszünk pld egy 80-as tempót, és a keréktől kezdve a váltó végáttételén át a főtengelyfordulatig mindennek kiszámolhatjuk a percenkénti fordulatszámát nyolcvanas tempónál.
Amelyik alkatrész fordulatszáma megegyezik a vibrációéval, az a hunyó.
A féltengely -ugye annyit forog, mint a kerék, de a kardán már jóval gyorsabban, tehát magasabb frekin rázza az autót, mint a féltengely (és környéke).
De némi ügyeskedéssel, talán rá lehetne berhelni valami vackot a kerékre, ami csattog az aszfalton (de nem tesz kárt az autóban, ha elszabadul pld: ragasztószalag), és ezzel hallhatóvá lehetne tenni a kerék fordulatszámát.
Ha a rázkódás frekije megegyezik a kerékre szerelt csattogó frekijével, akkor a kardántól hátrább van a baj. Ha gyorsabb, akkor az a kardán lesz.
Én annál is inkább az utóbbira gondolok, mert a kardán egy jelentősebb tömegű, nagyobb átmérőjű és gyorsabban forgó vas, mint a féltengely, vagy valami a diffiben, tehát, sokkal erősebben tud rázni, mint amazok ott hátul.
Nekem az is a kardánt teszi inkább gyanússá, hogy kinyomott kuplungnál felerősödik a jelenség. Amit toláskor megfeszül, terheletlenül belóg, és méginkább kitér a tengelyirányból. Az a rázó dobáló kuplung is sokat segíthetett a hajtási rendszernek, hogy valami valahol kiverődjön, kilógósodjon (neadjisten, görbüljön).

Lehet, hogy tökhülyeség, amit írtam, de tudod, amíg meg nem "döglik az összes liba", lehetnek ötleteink :DD

CSÖRR-CSI££ 2010.02.08. 01:25:58

@CSÖRR-CSI££:
helyesen: Ami toláskor megfeszül, az terheletlenül...

pi314 2010.02.08. 01:40:22

Ha ez így megy tovább a végén a bianchi lesz leghadrafoghatóbb autóbb, ha jól emlékszem az most egész jó állapotban van. :-)

pi314 2010.02.08. 01:45:10

A legelső kép kapcsán valahogy automatikusan a kínai gyertyaműhely ugrott be:

belsoseg.blog.hu/2010/02/06/olcon_szok_kinai_megeri

Már látom magam előtt a posztot egy német merciblogon: "a magyar tulaj váltóolajat tölt a motorba és siralmas körülmények között berheli a német ipar e remekét".

v@dparaszt (törölt) 2010.02.08. 05:30:38

Téged az újautó-lobbi fizet.

petru 2010.02.08. 06:26:16

Ez egy remregeny, es akkora hogy aki ezt elolvassa... En akkor hagytam abba amikor az ipse halott hidegen valtoolajat toltott a motorba, mondjuk fekolaj helyett. Van meg valami tebolydai tortenet?

Bogyoo 2010.02.08. 08:03:22

@Csikós Zsolt: "Egy 1972-es 280-as, benzines állólámpásban volt 152 ezer kilométerig, utána 1992 táján az az autó (elöl) ropira tört."

Ha nagyon ropira tört, és megtolta a motort/váltót/kardánt hátrafele akkor nagy valószínűséggel a difi is kapott valamennyit belőle.

karlmann 2010.02.08. 08:47:58

Kedves Csikós, a hozzászólásokat olvasva úgy látom elláttak már annyi okossággal, hogy a fél autót kicserélheted, hogy megszűnjön a hiba. Én mást javasolnék. Az autódnak a legtöbb hibája, ahogy az kis hazánkban lenni szokott a dilettáns szerelők miatt volt. Szerintem ez most sincs másként. Ezért azt javaslom vidd el a kocsit Karesznek és hagyd ott egy hétre, addig járj a Pandával. De ami a legfontosabb: vegyél neki egy félméteres kubai szivart! Mire azt elfüstöli meglesz a hiba is ne félj!

poco 2010.02.08. 09:22:07

Szia Zsolt, mindig nagyon élvezem a meséidet a szerelésekről, csak így tovább! Okosságot nem tudok írni hiszen alapvetően hülye vagyok az egészhez, bár - mindig egy okosabbal - nekem is volt szerencsém ilyen szerelésekhez. Csak mi nem garázsban henem utcán nyomjuk. Szóval még, még!

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.02.08. 09:49:07

@Csikós Zsolt: Akkor miért nem 230e? Tudom, mert te a dízelt kedveled.

A 280e csak a példa kedvéért állt ott, bár volt a családban 280se, (úgy '84 körülről, levetett állami járgány) akkor nekem még nem volt jogsim, nem tudom, milyen volt szőkesége.

Azt viszont tudom, és te is tudod, hiszen számoló ember vagy, hogy a fogyasztás csak az egyik szám az egyenletben - pláne ilyen, évente kb. 10ezret futó , félig-meddig hobbiautóknál. Az a kevés, amivel egy szívó benzin többe kerül egy turbódízelnél ilyen futás mellett, azonnal megtérül, amikor turbót vagy adagolót kell javíttatni / cserélni. Arról nem beszélve, hogy a legtöbb dízel hangosabb, kultúrálatlanabb és gyengébb benyás társainál - mármint ha a legutolsó 10 évet nem vesszük figyelembe. És nem vesszük, hiszen alsó hangon 20 éves jószágokról van szó :-)

Persze tudom, az öthengeres 300d nem kultúrálatlan, egész kellemes a hangja és szívó. Szóval már csak a gyengus teljesítményt kell lenyelni, értem én. De pl nekem, aki inkább 17-21éves kocsikat néz, ilyen opcióm már kevésbé van - az biztos pl, hogy a 100-asból nem vennék TDI-t, pedig gyári és utólag átalakított példány is van elég........

primatus 2010.02.08. 09:53:58

@Bogyoo:

A diffi és a féltengelyek is cserélve vannak....
Én is csak kamillázok már ezen...., mert ha számba vesszük, akkor:

-lendítő kerék cserélve
-tengelykapcsoló cserélve
(, de idáig elvileg nem is lehetne gond az ismert tények miatt. Ugyanis a kerék fordulatához igazodik a remegés.)

-váltó javítva (egyedül a kardánmeghajtó peremről nem tudok semmit. Az ott lévő anya nem lazult -e meg pl.)
-kardán javítva (persze Nekem ez is gyanús ennek ellenére) sokszor a cserén kívül nincs megoldás. Ez egy érzékeny pont.
-diffi cserélve
-féltengelyek cserélve
-futómű felfüggesztés elvileg rendben (egyébként sem hinném, hogy innen ered)

Ezek után, amit már itt többen írtunk:
-felemelt állapotban meggyilkolni (fékezve és anélkül, motorfékkel, hirtelen, nagy sebességről kinyomott kuplunggal stb) amíg nem mutatja meg a hibát
-kardánt levéve és vontatva produkálja-e a remegést
-esetleg a kézifék nincs -e túl szorosra állítva, bár kétlem, hogy ez ennyire visszahatna

primatus 2010.02.08. 09:59:19

@morphine:

Bocs' ...,de nem gondolnám gyengének a 300D-t. A száraz papíradatok elég megtévesztőek egy ilyen gép esetében. Az Én 1400ccm-es gépem 103LE, de micsoda különbség élvezetben egy 300D csühös mozdonyt hajtani!!! :-) Mindenesetre nem a fordulatszámmal operál.... Megvan annak a maga bája, amit az nem tud, aki nem próbálta ki.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.02.08. 10:05:19

@primatus: ezt most miért modnod? Van 123-as merci 1.4-es benzinessel? Nincs. A 300d ellenfele, ahogy Zsolti mondta, a 230e.

primatus 2010.02.08. 10:17:35

"Arról nem beszélve, hogy a legtöbb dízel hangosabb, kultúrálatlanabb és gyengébb benyás társainál - mármint ha a legutolsó 10 évet nem vesszük figyelembe."

"Szóval már csak a gyengus teljesítményt kell lenyelni, értem én."

...mert úgy éreztem, hogy a mai autók adataival hasonlítod össze. (egyébként az én összehasonlításom is egy 16 éves szerkezetre vonatkozott)

Miért lenne gyenge egy 230-ashoz képest egy 300D? Csak .... MÁS!!!! A 300D szerintem a hétköznapok valóságában, sokkal jobban használható. Neked jobban bejönnek a benzinesek, de attól még nem véletlenül szeretik mások a dízelt.

Lowtyo 2010.02.08. 10:55:53

figyi csík. add el valami nimfomán picsának erát. autó+vibrátor, szerintem ugranának rá. vagy csinálj belőle kéjtaxit. fejenként öt ropiért, viszed őket egy karikát. (nem emlékszem, ugye műbürke ülés van benne?)

Jamesblond 2010.02.08. 11:08:49

@Csikós Zsolt: Tisztelt Csikós Zsolt! Élvezettel, minden idegszálammal az Ön írására figyelek amikor az ERA vibrációiról ír. Pontosan ugyanezt produkálja az én autóm is és nem bírunk rájönni mi a baj. Nekem egy 98-as Ssangyong Korando-m van. 5 hengeres Merci dízel és hajtáslánclicensz. Találomra vásárolgatom az új alkatrészeket, akna nélkül ki-be dobálom mínusz 5-10 fokban a váltót, mert mindig van valaki aki mond valami olyat amire az ember azt gondolja miért ne? Amin túl vagyok: komplett kuplungszettcsere, semmi javulás. Újra szétszed, nyelestengely-csapágy csere. Nem lógott picit sem, azt mondták cseréljem hátha. Kicserélve, semmi javulás. Kardánkeresztek is kicserélve, kardán minden elképzelhető módon való össze-vissza variálása, ez is eredménytelenül. Emelőn próbálva, fékezgetve, gyorsítgatva, stb, semmi. Ja minden kerékcsapágy, agy, csukló, összekötő új, vagy zsírozva. Mivel van a családban egy ugyanilyen autó, (annak semmi baja) a komplett váltót átraktam kardánnal együtt és ugyanúgy "berzenkedik" mint előtte. Egy maradt csak: A DIFFI. A differenciál műben a meghajtó fogaskerék a kardán ford.számával pörög. Teljesen némán megy a diffi, nem sír, csattog, stb... A kardán levételekor a "kardánillesztő" (amire a kardánt rakom fel a csavarokkal a diffire) pofa ellenőrizve, nem kottyan, nincs nagy játéka fogtól-fogig (jobbra-balra elcsavarva) Jelenleg bent melegszünk picit és a komplett hátsó hidat tesszük át. Ha megszűnik a probléma azonnal szólok és valószínűleg Önnek is az lesz a gondja a Mercivel. Őszintén szólva örülnék ha "csak" annyi lenne a gondom, hogy be kellene sétálnom a bontóba egy hídért:) Egyébként egy 320-as is van a családban 120 ezerrel és az is vibrál. De hogy folytassam a sort más gondom is van hátha tud itt valaki segíteni a blogon keresztül: A Ssangyongvas újabban 1250- és 1600-as fordulat között finoman rángatva gyorsul. Minden fokozatban, ugyanebben a tartományban. Szívódízel, elemes-adagolós "traktor". Aki megmondja nekem mi a gáz, küldök egy jó minőségű pezsgőt! A segítségeteket előre is köszönöm!

primatus 2010.02.08. 11:42:56

@Jamesblond:

A rángatásra.... szerintem a üzemanyag-ellátási hiba, ami túl egyszerűnek hangzik, de végig kellene nézni a tankszűrőtől a főszűrőn át az adagolóba menő hollandi-ig mindent.
Remegés...(a titokzatos Mercedes probléma:-)
Azon csodálkozom, hogy nem sikerült felemelt állapotban produkálni a hibát pl. bal lábbal a féket is nyomva....

Jamesblond 2010.02.08. 12:13:00

@primatus:Szia Levegősödne? De csak abban a tartományban? Az alapjárat olyan 800 ettől kezdve 1250-1300-ig egyenletesen húz, aztán finom hintába kezd mint írtam. Tisztítás. és szűrőcserével nem oldódott meg a baj. Nem is javult, nem is romlott. Városi forgalomban ebben a tartományban egyenletes sebességnél is "ringat". Felemelve nyomtam a féket is, remegett is ahogy szokott. De így sem bírtunk rájönni mi a gond. Nem lóg semmi, szemmel láthatóan a gardán forgás közben is egyenes, szépen fut. Szóval látszólag minden jó, de mégsem...:(

becseit 2010.02.08. 13:04:05

Egy 95-ös évjáratú VW LT31-essel volt hasonló problémám.

Gumicsere, felnicsere, stb...

Bármely hihetetlen, a kardántengely csuklóinak cseréje oldotta meg a problémát.

Azóta még egyszer találkoztam a problémával. Egy 250000km-es 313CDI 4x4 Sprinter produkálja ugyanezt 100km/h felett, hátsókerék hajtásnál. De nem folyamatosan, hanem ciklikusan változó hangerővel.
Ezt még nem sikerült megoldani, de most szedték ki mind a négy kereket alóla a szakszervízben.

primatus 2010.02.08. 13:18:41

@Jamesblond:

A tankot (búvárcsövet, előszűrőt stb) is végignéztétek? Mert nagyon úgy fest, hogy nem kap elég üzemanyagot ettől a fordulatszámtól magasabb tartományban.

esef 2010.02.08. 13:18:58

Ismét végigolvastam Csikós úr írását, ismét egy élmény volt. Kívánom neki, hogy sikerüljön megtalálni a probléma forrását és arról is kapjunk egy szép írást. Utána meg lassan kiadhatna egy könyvet "Csikós Zsolt: Így szereld a 123-ast" címmel. Tutira megvenném. (Meg szerintem még páran...)

Hétvégén kivételesen mi is szereltünk, ezúttal egy Golf IV-et, tipikus problémával, eltűnt a bal első ablak. Semmi törés, szétesés, meglazulás nem volt, csavar nem hiányzott, egyszerűen csak szétesett. Összeraktuk. Remélem, hogy egyszer eljutok az autószerelés művészetében a "csikósi" szintig. Na jó, ha csak a feléig eljutok, már akkor is volt értelme élni...

alprazolam 2010.02.08. 13:35:19

svájci érsebész nincs, csak svájcban melózó magyar. tőle tanulják a szakmát.

kardán 2010.02.08. 13:47:04

Sziasztok!
A '70-es években volt egy torinói 125-ös Fiatom, amit törötten vettem. Az autó a jobb első ajtó és a bal első fényszóró között volt "átalakítva". Teljes rendbetétel után jött elő az itt leírt berázás probléma. Minden itt ismertetett variációt kipróbáltunk, mire kiderült, hogy üt a kardán. És ez csakis a karambolra vezethető vissza. Kardán-csere után álomautó lett belőle.

Gomme 2010.02.08. 15:01:23

Hello!

Nincsen abba a hátsó futóműben sok zsákba macska! Ki kéne még cserélni a lengő kart tartó két szilentet is! Főleg ha már ott jártatok.

Gomme 2010.02.08. 15:12:05

@Jamesblond: a porlasztó csúcs eleresztő nyomása a megfelelő értékre van állitva?
Nekem ettől rángatott a 123as, vissza kellett állítani 115bárra és o.k. A beállitást természetesen szakemberre célszerű bizni, de nyomást ellenörizni gond nélkül otthon is lehet ha van egy müszer kölcsönbe.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.02.08. 22:46:06

Mivel ez a legifjabb mercis poszt, hát ide (bár a roncsmerci-törősbe jobban illene):

jalopnik.com/5466691/burnouts-in-a-300sel-63-hoon-or-heresy

khm.

nagyvas 2010.02.09. 13:45:20

Elnézést ,hogy beleszólok de nálam a kardán tengelyről „szakemberek” által lespórolt lengescsillapitó „lendkerék ”okozott hasonló dübörgést.

kujoon 2010.02.09. 17:06:04

@romesz:

Bocs, de már nem állom meg, hogy ne válaszoljak.Te már láttál ilyet, saját szemmel? Mert én használom itt a svédek északi végében.Piszkosul nem fúj ettől még azonnal meleget a motor, és nélküle sem fagy szét a rendszer.Vagyis nincs folyamatos működésben, még ha tápra is van dugva, azért annyira nem megy jól sehol.Indulás előtt kb 2-3 órával elkezdi melegíteni (időzítőt használ), és így kicsivel könnyebben röffen be a motor, illetve nem fagy rá az üvegre a lehelleted, meg leolvad a fagy róla kívül is. Ennyi.

Apuceee 2010.02.09. 19:17:01

Csikós kollega! Nekem is a Nissan Almera-mba is Bosch Silver akksi van, és finoman szólva nem ér egy kalap mazsolát sem. Megvettük két éve nem kevés pénzért, de ilyen hidegbe már küszködve indítja az 1,4-es benzinest, amit ég és föld indítani a 3 literes szívódéhez képest nagy hidegben.A gyári aksi 7 évig bírta hibátlanul!!! Nevetségesek ezek a mai akkumulátorok. Baráti javaslat, hogy adja el a vaterán és vegyen egy minőségit (Banner, Exceid (ekszájd, bocs de nem tok angolul)). Egyébként nagyon tetszenek ezek a posztok, mindig szívesen olvasom őket, mert nagyon érdekel, és én is nagy barkácsoló, szerelő vagyok. És sajnálattal látom hogy a ma már öregnek számító "lélekkel rendelkező" autók az ényészeté kezdenek válni, pedig szeretnék én is egyszer egy öreg, exkluzív Németet. És jobbulást kívánok Erának! Üdv.: Németh László

nem kéne... 2010.02.10. 01:11:57

zsolti bácsi
igazad lehet, amiről beszéltünk.
vegyétek le azt a difi hátlapot (csak nem olyan nagy műtét...) aztán nézzetek bele szerintem. most túrtam egy sokáig tárolt off difit, lepiszkáltam róla a seggét, hát... nem szép.

romesz 2010.02.10. 05:04:09

@kujoon: :D

"Te már láttál ilyet, saját szemmel? Mert én használom itt a svédek északi végében."

Az en eszakon elo ismeroseim hasznaljak es nekem azt mondtak, hogy egybol meleget fuj a futes.
Nem kerdeztem, hogy olyan meleg e mint ami a nevadai sivatagban van nyaron (gondolom nem roviduju ingre valo) De az biztos, hogy nem minuszokat fuj a rendszer.
De mivel en csak hallomasbol ismerem, igy kenytelen vagyok a te elso kezboli informaciodat elfogadni.

Koszi, hogy ujat tanulhattam toled.
Valoszi nem fogok ilyet vasarolni ezek utan.

MAGADAN 2010.02.12. 13:49:07

Kedves Zsolt!
Ha egyszer leveszitek akardánt,nézzétek meg a végén lévő bronzperselyeket,mert az a rossz szokásuk van,hogy képesek oválisra kopni.Emiatt fordulaton nem kőzpontosan forog a kardán és ez adhat hangot.Sok szerencsét a bőrözéshez!

kujoon 2010.02.17. 04:31:30

@romesz: Bocs, ha félreérthető volt, nem akartalak letorkolni, csak ez itt nálunk valahogy nem sokat segít.Persze valamivel így is könnyebb a motornak.
De lehet, hogy a te ismerőseidnél más rendszer van és télleg hatékony. Ez az itteni kb 1-1,5kw-os hősugárzókat bír kezelni az utastérben, a motor olajkörébe szerelt melegítő teljesítményét sajna nem tudom... Peace és üdv

szakikám · http://autoolaj.hu 2010.05.25. 15:16:31

szép megoldás :) azért ennél van elegánsabb is