Végre eljött közénk! Kipróbálhattuk az erősebb dízel Daciát! Első pillantásra csak pár lényegtelen apróságban különbözik a mi tartós tesztautónktól, mint rendszám, felni, és hátsó elektromos ablakok. Különben ugyanolyan kombi, ugyanaz az ezüstszürke, ugyanaz a kárpit, ugyanaz a motor. Csak erősebb, 70 helyett 86 lóerős a gyár szerint. És persze drágább, autónként 150 ezer forinttal (azaz a Laureate hétüléses kombi 3,369 millió helyett az erősebb dízellel 3,519 millióba kerül).
A Renault másfél literes dízelblokkja számos modellben szolgál, igen változatos specifikációkkal. Papíron 68 lóerős a leggyengébb, ilyennel lehet például Cliókat venni, de ez van a tartós Daciában is – igaz, a magyar Dacia-weblap szerint 70 lóerősen, az 50 kW-ot a Renault Hungária elég nagyvonalúan számolta át nem-SI-be. Nyomatékra ez a verzió 160 newtonmétert tud. 106 lovas a legerősebb, erre már akkora kocsikat is rábíznak, mint az új Laguna, vagy a Mégane Scénic.
Ez az erősebb kivitel a gyártó szerint 86 lóerőt és 200 Nm-t tud. Az importőrből és a márkaszervizből nem tudtunk egyértelmű választ kicsikarni arra nézve, mitől is erősebb ez a motor az alapnál, de a Logan Klub határozottan állítja, hogy kizárólag a befecskendezési nyomás emelése áll a háttérben. Különben ugyanaz a blokk, ugyanaz a motor, ugyanaz a nyolc szelep, ugyanaz az intercooler. (A teljesítménymérésen kiderült más is!)
Az úton szépen kijön a nagyobb erő. Egy gázadás hatását a tartós Daciában leginkább szemünkkel, a sebességmérő segítségével érzékelhetjük. A piros i betűs modellben a hátunkkal is. Egy országúti előzés sokkal-sokkal könnyebb feladat 86 lóval, mint 68-cal, óvatos természetű kedves feleségem szinte megrészegült az élménytől, hogy immár nem kell kamionok mögött várnia több kilométeres egyenesekre.
A fogyasztás a bátrabb közlekedés dacára az erősebb verzióban sem volt magasabb, a számítógép hasonló körülmények között átlagban ugyanúgy 5,5 litert mutatott, mint a tartós Logan szokott.
Hogy megtudjuk, mennyi a valódi különbség a két kocsi között, elvittük őket teljesítménymérésre. Ahogy már korábban számos alkalommal, ezúttal is az Istvánko Bosch Car Service-t kerestük fel, köszönjük nekik a segítséget!
Előbb az erősebb autóval álltunk be a padra, a mester lesúlyozta, kikötötte, ahogy kell, bedugta, amit be kell (figyelem: OBD-csatlakozó a kesztyűtartóban!), majd nekifutottunk a mérésnek. Közben arról beszélgettünk, amit egy korábbi méréssel kapcsolatban vetett fel pár olvasó, miszerint tévedhet-e a pad, el lehet-e rontani egy mérést. Állítólag aligha. Ha a kerék megcsúszna a görgőkön, a rendszer hibát jelez, a mérés leáll. Más hibaforrás pedig nemigen van, hiszen leginkább csak a stekkert kell jó helyre dugni, aztán a gázt kell nyomni, az meg nem bonyolult.
A Dacia szépen, elnyújtottan felüvöltött, majd a kerekek kiforogtak, és el is készült az első grafikon:
93 lóerős csúcsteljesítmény 3780-nál, 213 Nm 2330-nál.
Aztán a tartós Dacia jött. Fel a padra, ROAAARRRRRRR, lecsengés:
73 lóerő 4020-nál, 168 Nm 2555-nél.
Tanulságok
1. Nem csak a teszt-Punto és a teszt-Clio, de a teszt-Dacia is erősebb a katalógusadatnál
Úgy nyolc százalékkal.
2. 2800 körül mindkét kocsiban érdemes elváltani normál használatnál
Innen már esik a nyomaték, meredekebben kezd emelkedni a fogyasztás, tehát romlik a hatásfok.
3. Az erősebb motorban nem csak a befecskendezési nyomás nagyobb
Hanem a maximális turbónyomás is (1,21 bar túltöltés 0,9 helyett). Vagyis a klubtalálkozón kipróbált negyvenezres doboz (ami csak előbbivel foglalkozik) nem képes olyan látványos eredményre, mint a gyári tuning. Ez egyébként fenékkel is követhető, a gyári 86 ló érezhetően több volt, mint a dobozos – állítólagos – 87.
4. Egy többletlóerő hét és félezer forintba kerül a Dacia Logan dízelhez
Én mindenképp inkább az erősebb motort vinném, inkább beáldoznék kényelmi vagy dekorációs dolgokat, a piros i-s autó tényleg sokkal erősebb, megnyugtatóbb, mint az alap.
Figyelem: a galéria végén megtalálja az összes mérés részletes eredményét.
Dacia Logan MCV tartósteszt
2007. júliustól decemberig nálunk van egy hétszemélyes Dacia Logan MCV, Laureate felszereltségben. Minden héten olvashatnak róla itt a Belsőségen. Az eddig megjelent epizódok:
Befogadtam egy románt (2007. július 19.)
Pezsgés a Dacia körül (2007. július 27.)
Első tankolás a tartós Daciával (2007. augusztus 3.)
Hátamon a váram (2007. augusztus 10.)
Anzix a negyedik daciás hétről (2007. augusztus 17.)
Dákó a Belsőség szemével (2007. augusztus 24.)
Belestem a szoknya alá (2007. augusztus 31.)
Dízel Daciával dübörögtem Dalmáciában (2007. szeptember 16.)
Dacia a Zasszony szemével (2007. szeptember 23.)
Loganok összefutása (2007. október 7.)
Tízajtós Logan (2007. október 21.)
Egy szervizlátogatás tapasztalatai (2007. október 28.)
Újra látok! (2007. november 13.)Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a tartósteszt okos könyvjelzőjét (RSS).