A napokban jelent meg egy sokat sejtető kép a Top Gear címlapján. Azok közt a fotók közt volt, amik a Top Gear újság 20 éves fennállását ünneplő extra kiadványt harangozták be. (Innen is gratulálunk a dilinyós briteknek, kösz a sok olvasni és néznivalóért!)
Ezen a fotón, pontosabban az egyik felén egy elszenesedett autóroncsot látni, a másik oldalán pedig egy tökéletes állapotú Mazda Furai prototípust. A két fél ugyanazt az autót mutatja, csak sajnos előtte-utána állapotban. A Top Gear kezei közt lelte halálát a felbecsülhetetlen értékű Mazda Fura. Még 2008-ban. Azóta egy hangot sem lehetett hallani erről a fiaskóról. Valamiért úgy döntöttek, hogy most, az ünnepi számban meggyónják az esetet.
Kereszténydemokrata apa higgadtabban fogadja egyetlen fiú gyermekének coming outját, mint ahogy az autórajongók ezrei kezdtek őrjöngeni a különböző netes fórumokon. Nem csoda, eredetileg ezzel a szöveggel tették ki a képet:
"Forgive us, for we have sinned. Top Gear is responsible for the untimely demise of the quite remarkable Mazda Furai Concept, and we're very, very sorry. Find out how (if that picture hasn't clued you in...) in our bumper anniversary issue, and try not to hate us too much."-Top Gear magazine
Ez pedig röviden annyit mond, hogy a Top Gear a felelős a csodás Mazda Furai megsemmisüléséért. Amit persze nagyon sajnálnak, és majd azt is elmesélik, hogyan történt.
Lett is nagy ribillió a kommentelők közt, ezért gyorsan módosították a szöveget:
"Top Gear was present for the untimely demise in 2008 of the quite remarkable Mazda Furai Concept. Find out how (if that picture hasn't clued you in...) in our bumper anniversary issue."-Top Gear magazine
Ebben már csak annyit állítanak, ott volt a Top Gear stábja, mikor az eset történt. De többet most sem tudhattunk meg, a plusz információt továbbra is csak a később megjelenő újságból tudhatja meg majd mindenki.
Aztán mivel a Jalopnik egyik szerzője, Mikeado már meg is kapta a szóban forgó lapszámot, hamar-gyorsan el is mesélte zanzásítva, mi szerepel a Top Gear cikkben. A zanzásítást tovább zanzásítva, mintegy továbbtömörített zip fájlként vázolva:
A Stig és Bill Thomas újságíró meghajtották a Furait, úgy, ahogy azt minden autóval meg szokták tenni. Majd a kamera-team vette át a terepet, és kezdte el legyártani a vágóképeket. Itt a Furait már a Mazda saját tesztpilótája, Mark Ticehurst vezette, és tett mindent a képgyárosok utasításai szerint. A cél az volt, hogy a Furai középső kipufogójából visszaváltásokkor előtörő kék lángot felvegyék. Ahogy a fordulóhoz közelítve lassított, a visszaváltások közben egyre rondább hangja lett az autónak. Charlie Turner szavaival, olyan hangokat hallatott, mint egy halálosan sebzett elefánt.
Kigyorsítás közben a motortér mélyéből felcsapott egy lángnyelv. Ezzel megpecsételődött a pénzben nehezen kifejezhető értékű Mazda koncepcióautó sorsa. Egyre hevesebben égett, de ebből a sofőr semmit sem észlelt, csak az őt követő kameraautó villogására és dudálására figyelt fel. A pilóta időben megállította az autót, és sikerült kimásznia még mielőtt őt is beborították volna a lángok. Sajnos a kifutópálya túloldaláról érkező tűzoltók már csak a hamut tudták locsolni, a nagy erejű vízsugár az elszenesedett alkatrészeket szanaszét szórta. Alig nyolc perc alatt porig égett a Furai.
Hogy pontosan mi okozta a balesetet, nem tudjuk, de az biztosnak látszik (hacsak nem követtek el valami egyéb hibát a britek), hogy nem a Top Gear stábja gyújtotta fel az autót. Persze vannak, akik jól értesültként kommentelgetnek a fórumokon, mindenféle teóriákat állítva fel - miért is ne lennének. Egyetlen dolog biztos: ahogy a művelt angol mondja, shit happens. Ne utáljuk Clarksonékat, vagy ha valaki nagyon utálni akarja őket, akkor sem ezért.
(Annyi azért még a sztorihoz tartozik, hogy a cikkben a jelen lévők cáfolták a félretankolás elméletét, ami valószínűleg tényleg igaz, hiszen egy ilyen autót nem adnak jelentős kiegészítő- és kísérőszemélyzet nélkül kölcsön csak úgy. Ráadásul E100-at, azaz tiszta etanolt éget, ami pillanatok alatt porrá égette. A Furai volt az egyetlen olyan tanulmányautó, amely Forma-1-es menettulajdonságokkal- és dinamikával rendelkezett. - Pista)