Egyre lassabban, de biztosan előre

  2011. szeptember 25. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta ponton szereles domsjo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Autót restaurálni - még ha nem is az utolsó szögig - nem lehet csak úgy ukmukkfukk, seperc, egykettőhárombocspapa alapon. Aki nincs tisztában a restaurálás és a felújítás közti különbséggel, nem is érti talán, mi tart ezen az autón ennyi ideig. Pár lemez behegesztése, egy futómű-felújítás, némi ezmegaz – mennyi lehet az, három hónap?

És ráadásul Dezsőt én nem is restaurálom, csak azokat a részeit, amelyekhez hozzányúlok. Nem bontom meg (nagyon) a motort, a váltó belsejéről csak homályos elképzeléseim vannak, a diffi szem elől rejtve maradó verem marad, a kocsi belseje a sajátja, a sárvédők, az ajtók, a padlólemez, a tűzfal, a csomagtartó, a tető, a vázszerkezet nagy része még a Csabi kezének érintését sem élvezhette magán.

A test

Naja, de egy ilyen autó attól lesz szép és jó, ha a részleteket megjavítjuk. A millió csapszeget, állítócsavart, hézagoló alátétet a futóműben, a csak imitt-amott, de zavaróan törött bakelit díszelemeket az utastérben, az enyhén olajat nedvező olajkartert, a szitává mállott kipufogót, a kráteres krómok legrosszabbjait – ezeket azért ki kell cserélni, ugye? És ezek megpiszkálásánál kiderül, hogy a közel ötven éve bontatlan kötőelemek már nem akarnak nagyon megnyílni, hogy a pár, végül is nem túl nagy felületű rohadás mélységben öt réteget, plusz az évek alatt rátákolt egyéb rétegek kijavítását jelenti, hogy minden gumialkatrész mállik, de minimum reped, amikor hozzányúlunk.

A kézifékkötél harangja. Ilyen is kéne

És mindenen ott van az évszázados, ragadós, trutyis, okádék, alvázvédős-olajos zsírréteg. Hogy működjön az autó, át lehessen lökdösni egy műszaki vizsgán, ahhoz talán elég a megfeszített három hónap. Hogy szép legyen, veteránvizsga-képes, megnyugtató, azaz Mercedes, ahhoz sok ember sok-sok hónapnyi munkája szükséges. Ne fogjanak oldtimer-restaurálásba, jópofa dolog, izgalmas is, de azért csak a baj van vele, jobb ezt kívülről nézni, pattogatott kukoricával, sörrel a kézben, fotelből. Én sem akartam, de más lapot húztam.

Ha most látnák Dezső testrészeit, joggal vélnék úgy, hogy semmi sem történt a legutóbbi beszámoló óta. Mert a fejlődés a felszín alatt zajlott. Először elmondom, mit művelt a két csodás mester, akik kezében nagyobb biztonságban van Dezső fokhagymagerezd popsija, gügyögő, pici cseresznyeszája, mint egy ötvenéves, gyermektelen, isteni dobostortát sütő szülésznőében.

A látszat ugyanis csal.

Kész elemek

Tomi, a fényező, aki civilben mentős, és csak éjszaka veti bele magát a kemikáliák és csiszolópapírok sötét világába, már a csomagtartót és az összes ajtót simára kittelte, leszórókittezte, és becsiszolta, ezek lényegében fényezhetők. Már a négy sárvédő fémig csiszolásán, kittelésén is javarészt túl van, azok sincsenek messze a késztől.

Viszont elakadt az alapozóval. Csabi valami szürke cuccot ken a kocsikra, amiből régóta van neki egy csomó, és amire a másik fényező, Pisti, aki például a zöld állólámpást festette, még sose panaszkodott. Pistit sajnos lehetetlen elérni telefonon, sms-re ugyan válaszol, de csak egyszer, ezért tőle nem tudtam meg, hogyan fest rá. De Tomi epoxis kittjével összevész Csabi szürkéje. Amíg önmagában van a kasznin, addig csak-csak, de ha találkozik a kittel, ragacsos masszát képeznek, és egészen kis behatásra együtt válnak le a lemezről.

A kitt leszedi az alapozót

Az első ötlet az volt, hogy semleges réteget kell ráfújni a szürkére, de mivel a kittet még csiszolja Tomi, mindenütt átütne. A Ponton merevítésrendszere annyira zegzugos, hogy levakarni örökkévalóságig tartana a festéket. Vagy féltucatnyi ismert hígítót kipróbált, de egyik se viszi. Végül abban egyeztünk meg, hogy a Pontonon gyárilag sem volt valami masszív festék, egyes helyeken (például a karosszéria üregeiben) a pőre fémmel találkoztak az elemek, és így is kibírt 48 évet.

Szinte fel is tenném

Pontosan látszik, hogy a régi festékrendszerrel hol kezdett rohadni a karosszéria, hiszen ott kellett lakatolni. Ha azokon a tájakon fémig vakarja, és ott kap masszív festékrendszert, biztosan jó lesz. Ráadásul Dezső nálam az ideje java részét száraz garázsban fogja tölteni, s csak márciustól novemberig fogom kihurcolni, akkor is csak pár napra, maximum egy-két hétre, ezért latyakot, sót, masszív esőt nem kap majd.

Tomi egyelőre úgy látja, hogy október közepére készül el a munkával, Csabi is így számolt, én is, tehát minden rendben. Megnyugodva autóztam át Erával Borsodnádasdról Egerbe, elegánsakat sederintve a kanyarokban. Mondtam már, hogy mennyire kiváló most? Imádom.

Csabira most ez vár

Ahhoz, hogy Csabinál észrevegyük az előrelépést, szintén érdemes minimum karnyújtásnyi távolságból szemlélni a tételeket. Az egyik vágányon még mindig az 500-as Fiat alakul (egyre jobban), a másikon Dezső hátsó hídja hever, kiterítve. Csupa rittyó, ránézni is förtelmes. De úgy tűnik, karban tartották, a hatalmas, központi csapszege kiváló, nem lóg, a gumialkatrészek java is teljesen rendben van, gumiharmonikát vettem újat a központi csuklóhoz (mert ami rajta van, sziszegett), pucolás után szinte beépíthető. De kiderült, hogy Fecskéhez való, két darabból álló szilenteket rendeltem a lengőkarokhoz, most hozhatok egybe-újakat, a Pontonhoz valókat.

Sokkal nagyobb probléma, hogy a rögzítőfék csigája mindkét oldalon rossz. Egyiknél a spiáter ház repedt, a másiknál a csigakerék kezdett el porladni. És ilyet még soha nem láttam sem az ebayen, sem az alkatrészesek kínálatában, pedig másfél éves intenzív gyakorlatom van. Nem tudom, honnan lesz.

Csomó eltakarított elem

A raktárban azonban már csodás látvány fogadott. Az első futómű darabokra szedve, alkatrészenként ehető tisztaságúra pucolva. Csiszolás, alapozás, festés kell még. Meg a kardán, a kormánymű, a kormány-segédirányító kar, egy csomó kis tartóelem, fék-alaplap is. Ide az összes javítóelem megvan, innentől Lego. Csak a lengőkarok belső porvédő gumijai hiányoztak, de ezen a héten azok is megjöttek, most mehetek értük. 11 euró volt a cucc, szállítással. Sok? Ugye nem. A melóról csak annyit: sokat pucoltam ilyen vasakat, igaz, kisebb tételben – és kis híján beleőrültem. Csabinak kemény idegei vannak, nem kétséges.

Ülés-puzzle

Közben pedig még ezer minden történt, ezek javarészt hozzám köthetők. Például szétszedtem a Bartha Laci Pontonjából kimentett vezetőülést, valamint a saját Pontonom leszakadt ülőlapú, rozsdafoltos huzatú sajátját. Közel ötven éve bontatlan cuccok, a háttámlát és az ülőlapot összekötő elem abszolút spéci csavarjai ennek megfelelően nem akartak engedni, crovába szúrt csavarhúzó-fejjel, rátehénkedve, meg-megkalapálva nyitottam őket. Mázlim volt, mind kijött. De megszenvedtem érte.

Az ilyen régi fajta, epedarugós ülés úgy bonható szét, hogy az ember leteszi valami tiszta, vastag szövetre, lappal lefelé a földre, majd ráül, hogy összenyomódjanak a rugók. A széle körül ilyenkor megrogyik a műbőr, ezért az alsó pereme – ami az alsó ülésteknőhöz rögzül – ilyenkor körben kifejthető a falcból, amit előtte tompa, széles csavarhúzóval, finoman szétnyitogatunk kissé. A műbőrön egy vastag papundekli csík lakik, azt hajtották vissza a gyárban bele a falcba, ezért nem ugrik szét az ülés a rugók nyomására. Persze a 48 (sőt, már 49) év itt is megtette a hatását, a papundekli és a műbőr helyhez tapadt, irgalmatlanul.

Meghámozva a bontott ülés

Nagyon feszegetni, piszkálni, rángatni nem lehet, mert a papundekli csík törik, a műbőr lyukad, márpedig ha ez megtörténik, mindig szét fog járni, használatban esetleg szétreped az egész. Úgy verejtékeztem, mint versenyló a Nemzeti Vágtán, a belem is majd kiomlott, annyira kínlódtam. És nem szakítottam el semmit! Végül is, könnyű dolgom volt: a bontott ülésen tudtam gyakorolni. De hogy Dezső milyen jó állapotban van… Ami a bontotton mindenféle himi-humi csavarral volt rögzítve, az itt gyári, krómozott, újszerű kötőelemekkel. Minden sokkal tisztább, rozsdamentes, nem görbe, szinte új.

Közel kétszeres rugótartalommal

Érdekes, egy rugó sem volt törött a húszból, csak meggyengültek az idők során, azért kókadt le balra az ülés. Ezeket egyenként kiszedni reménytelenül sok munka lett volna, ezért végül a bontott ülésből vettem ki megfelelő hosszúságú rugókat, és tizenhatot befűztem közülük a Dezsőébe. A belsőket betenni nem kis logikai játék ám, meg persze minden egyes rugó apró drótokkal, kapcsokkal rögzül a szomszédjához. Szétfejteni a régi ülést, visszadrótozni a rugókat az újba, úgy, hogy ott igazából nincs másik rugónak hely, nem kis meló. Csak az ülőlappal elvoltam egy napot.

Mosás Vanish Oxyval

Aztán moshattam huzatot, vigyázva, hogy a műbőrös oldalsó rész ne kapjon túl sok vizet, vegyszert, máskülönben szétmállik a papundekli-perem, és soha többet nem marad a helyén a szövet. Tizenegyszer mostam át Vanish Oxy-val, a dörzsöléshez puha cipőkefét használtam, mert féltem, hogy az öreg szövet+Vanish Oxy+körömkefe kombináció az anyag végét jelenti majd. Aztán Katival vagy hatszor öblítettük át vízzel, folyamatosan ügyelve a peremre, a bent hagyott vegyszer ugyanis simán elbonthatja a szövetet hosszú távon. Ez se volt szívderítő munka, csak az ülőlap huzata elvitt két napot – persze szünetekkel.

Kis színkülönbség azért van. A valóságban nem ekkora

Aztán a háttámla huzatával ugyanezt végigcsináltam, szerencsére ott a fémszerkezettel nem kellett molyolni. Összerakni viszont ezt volt nehezebb, mert itt az oldalsó sínekbe becsúsztatott hátlap tartja össze a rugós berendezést, és hátlap becsúsztatása közben a rugók állandóan ki akarják húzni a műbőrt – olyankor lehet újrakezdeni. A végén pedig a hátlap sose akar rendesen visszacsúszni a háttámla felső élének visszahajtásába, finoman ütögetni kell (ez is papundekli belül), a sínt kenegetni, hogy valahogy összeálljon. Így is kétszer szétszedtem még, mert az ülés teteje nem lett sima, tömködnöm kellett. Újabb egy nap, mosással együtt.

Mivel a többi ülést nem pucoltam ki, ezért azok kicsit most sötétebb szürkék, mint a vezetőé (kosz? Vagy csak nem ázott ki belőlük a festék?), ami ellenben kissé foltos. Naja, a rozsda nem jön ki könnyen, de nem mertem többet dörzsölni, vegyszerezni a szövetet. Pont jó lesz így, úgyis vágytam egy kis patinára.

Egy kis luk

A görbe hűtőventilátor-lapátot közben kiegyenesítette Sima Béla – tudták, hogy a hajlott alumíniumot hajlítani ugyan tilos, mert törik, de ütni lehet bátran? Én eddig nem, persze nem is vagyok szerelő. Az olajteknőre azonban csak csóválta a fejét. Mivel a motor három csapágyas, a teknő szerepet játszik a blokk merevítésében, és azért van alumíniumból. Azért sincs blokk és karter között puha tömítés (csak Hermetic), hogy meglegyen a mechanikai kapcsolat. Hegeszteni nem lehet, elvetemedik, akárhogy is vigyáz. Nem sokat, de éppen eleget ahhoz, hogy ne lehessen méretre síkolni – mondta.

Spéci ragasztó, féktisztító

Javasolt egy megoldást. Vegyek ragasztót. Az SKF-boltban árulják, valami spéci német ragasztógyár terméke, jó drága, 99,5 százalékos tisztaságú alumíniumpor, meg némi keményítő kence van benne. Ha zsírtalan a felület, brutális az ereje. Vettem hát egy készletet, otthon lecsiszoltam a teknőt (hatalmas luk tátongott az oldalán, ezt ragasztották be korábban, rosszul). Vályúkat dremeleztem a deknibe kívül-belül, féktisztítóval zsírtalanítottam, majd lélegzetvisszafojtva kikevertem az alumíniumviagrát.

99,5 százalékos alupor

Kiszórod a port, hozzáadsz épp egy csipetnyi gyantát, és fogkrém sűrűségű pépet kutyulsz belőle. Minden olyan üvegcsékben van (piros gumitömítéssel), mint amilyenben a kémiaszertárban tartották a vegyületeket, iszonyú retró az egész. Felkentem a cuccot belül, majd kevertem újabb adagot, és kívül is ráapplikáltam. Ijesztő a szer. Egyrészt tűzforró, miközben köt, másrészt olyan hirtelen kikeményedik, hogy egyik pillanatban még mártogatod bele a spatulát, a következőben olyan, mint a kő.

Iszonyat masszív lett. Pár napig töprengtem, hogyan csiszoljam simára, de közben egy barátom betámadott – te, ennek nem jó a színe, ráadásul csiszolhatod napestig, csúnya lesz. Igaza volt, nekem se tetszett. De egy éve figyelem a kartereket a 180-as Pontonhoz, és mindig 150-180 euró között mentek el, annyi pénzem nincs.

Úgy látszik, kegyeikbe fogadtak az istenek. Ponton Ölwanne-ként, rosszul vágott, egy szem képpel megjelent egy karter az ebayen, péntek esti(!) lejárattal. Nem volt ott, hogy a 121-es motorhoz, nem volt ott, hogy az 1957 utáni autókhoz, nem volt ott, hogy benzineshez. Létezett vagy négyfajta olajteknő csak a kis Pontonhoz… Alig mertek rá licitálni, így szállítással együtt 95 euróért az enyém lett. Itthon van. Az. Rá való. Nem repedt, nem vetemedett. Csodás. A rettentő gond egy csapásra megoldódott.

Meg egy másik is. A gumikérdés.

A Ponton eredetileg (természetesen) diagonál gumikkal jelent meg, egész pályafutása alatt nem kapott radiált. De mivel én szeretnék vele közlekedni, az életveszélyes tapadású diagonál nem lenne opció (és az is méregdrága), a normál radiál méretű 155 R13-as gumi viszont kicsi rá. Igen, a /80-as, teljes méretűről beszélek. Olyan vele, mintha görkorcsolya-kerekeken állna, ráadásul nagyon rövid is miatta az áttételezés. Ilyenek voltak rajta, amikor vettem, nem is nézett ki hitelesen. Bár a svájci frank árfolyamát ismerve ez talán jobb is.

Túl kicsik a kerekek, tiszta görkorcsolya. A legtöbb Ponton ilyen ma

Kinyomoztam, hogy az igazán perverz oldtimeresek valami spéci Michelint (van asszem Firestone-ban és régen volt Pneumantban is) tesznek fel – olyan magas, mint az eredeti diagonál, de radiál a szerkezete, mintája. 155 SR640. Khm, khm… 276 fontba kerül. Darabja. Amikor van, mert nincs mindig készleten. És külföldön. Az annyi, mint háromszázonpártízezer forint, szállítással. Kizárt.

Nagy kerekekkel az igazi

Viszont megint csak Fortuna röppent felém egy MIG-27-esen. Ismét a német ebay, újra kevés infó. Sosem feltett, pár éve vett, sötétben tartott négyes garnitúra Michelin XZX 155 SR640. Csupán csak érdeklődésből betettem a figyelőbe. Utolsó nap nézem – 250 eurón áll. Hűha. Még két órát izgultam, rájártam a pécére, mint maci a lépes mézre, utolsó pillanatban rádobtam 425 eurót. Másfél új gumi árát megéri nekem is...

Én lettem a nyertes. 411-gyel!

Nem az a tudományos alapmű, de van benne infó

Tudom, nem látszik, de haladnak ám a dolgok.


Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):

2011.07.17. Mi van a Mergákkal?
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább

 
 
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr863246211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arthur877 2011.09.25. 07:32:01

Oké, hogy lassan alakul a dolog, de azért ezeket a kicsi híreket sűrűbben oszthatnád meg velünk! Szomjazunk rá! :D
A kézifékre a kis gumiharangot tutira tudod pótolni nem eredeti cuccal is, annyiféle kapható.

rregisterr 2011.09.25. 07:41:52

Na végreeeee! Már azt hittem, sose olvasunk a mergáról többet.
Csak azt a szürke színt gondold át, lécci... Valami igazén szépet szeretnénk a végére! Hajrá, és kérünk szépen még cikket. Minden vasárnap reggelre. :-)

rregisterr 2011.09.25. 07:56:38

Egy kis segítség színezgetéshez, hátha még nincs meg...
www.classicway.de/compare.php :-)

tavasz17 2011.09.25. 07:58:14

Te Zsolti, mer van olyan erzesem hogy ezt a kocsit el fogod adni? :))

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.09.25. 08:03:20

Ha dokumentalt pontont szeretnek venni akkor ez lenne az! De nem am visszatekerni az orat!!!! :)))

indapass90210 2011.09.25. 08:32:47

Most így, 30-on felül, már kezdek aggódni, hogy megérem-e a cikksorozat végét....

indapass90210 2011.09.25. 08:41:04

@JoseGee: Szerintem többek nagymamája lehetett így a dállásszal!

indapass90210 2011.09.25. 08:42:07

És tudom, hogy nem ide való, de egyszerűen nem tudom nem megosztani veletek:

racing-bazar.hu/egyeb/zene/mercedesz_motora_cserelnem

csipy31 2011.09.25. 08:48:39

Na ismét egy vasárnap reggel mikor rájövök hogy megéri az újabb javítási technológiákat megtanulni. Jól megtanulhatja itt az ember hogy kik azok akik mérnöki szinten tudják a baromságokat ecsetelni. Ami a legjobban tetszik az a hegesztés hatására elvetemedő olajteknő. Hihetetlen mivel meg lehet etetni embereket, csavarozd fel a helyére és ott hegesztgesd tudományos direktor, komolyan mondom fáj néha. Az hogy esetleg házilag is javítható forrasztással az fel se merült? Ja hogy ahhoz nem kell ész:)
Na mindegy, ma is tanultunk valami újat... www.youtube.com/watch?v=N-cv3R4fWZc

mtk001 2011.09.25. 09:16:47

Nagyon várom már a kész Pontont !

Az az alumínium javításos videó elképesztő !

ha1tt 2011.09.25. 09:19:14

Na végre! Már azt hittem, megint csak haverokkal szembeni századmásodpercek lesznek:)
Légyszi még ilyeneket - sűrűbben!
Ja: ha elkészül, tessék elhozni Nyugatmagyarországra is!

Csikós Zsolt 2011.09.25. 09:42:53

@rregisterr:

Szürke lesz, az eredeti. Nem ölöm meg Dezső lelkét :-)

Csikós Zsolt 2011.09.25. 09:44:04

@visszakettopadlogaz:

Nyugodtan lehet tekergetni, hiszen csak ötszámjegyű... Annyi százezret mond elé az ember, amennyit jónak lát :-)

Csikós Zsolt 2011.09.25. 09:49:53

@csipy31:

Ezen hanyatt estem, konkrétan. Merthogy a normál keményforrasztás nem lett volna elegendő, az tuti, de ez a HTS több mint meggyőző. Mindegy, már vettem másik olajteknőt, pótcselekvésként az is megteszi :-) Majd ha szétmegy az, szerzek ilyet, gázlámpám már van.

@Dövan:
"szeméjoto motora" lol.

Ciri 2011.09.25. 09:50:42

"Autót restaurálni - még ha nem is az utolsó szögig - nem lehet csak úgy ukmukkfukk, seperc, egykettőhárombocspapa alapon."

Na jó de azért két hónapon keresztül lecsiszolni 5 elemet és az első futóművet lepucolni...

"A melóról csak annyit: sokat pucoltam ilyen vasakat, igaz, kisebb tételben – és kis híján beleőrültem. Csabinak kemény idegei vannak, nem kétséges."

Szerintem meg az egyik legszórakoztatóbb és az átlagember számára legszebb (leglátványosabb) végkimenetelű munkafázisról beszélsz.

Lehet kapni a gyógyszertárban "Már megint sírok, hogy mennyit kell dolgoznom -elleni" gyógyszert, neked recept nélkül is adnának.

Bocs a trollkodásért de ez kibaszta a biztit.

A vanish helyett meg nyugodtan használj Jar mosogatót, lényegesen jobb és nem bassza szét a maradék színét a kárpitnak.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.09.25. 09:55:01

Kezdek attól tartani, hogy rosszhatással van rám Dezső. Most már veteránautót is szeretnék, mintha a modellvasutazás nem lenne épp elég deága hobbi. Emberek, elvesztem.

seniman 2011.09.25. 10:02:16

@Dövan: ez naggggyon dúúúúúúúúrva :-)
igazi taigetosz pozitív........

Csikós Zsolt 2011.09.25. 10:03:50

@Ciri:

Nálam lehet trollkodni :-) Csak a kollégák ne olvassák...

Annyira nem dolgozom keveset egyébként, csak amit más a garázsban vacsi után eltölt időt, azalatt én cikket írok, meg ilyenek. Tehát nekem a hullafáradt éjjel 12-hajnali 2 tartomány marad, meg ilyen morzsák hétvégenként. A legtöbb szerelős képem, videóm ilyenkor készül (ha engedi a képadmin, és átmegy, nézd meg ezeknek az exifjében a dátumot).

Csak mert egy ilyen bejegyzésedre hirtelen úgy néz ki, mintha megfutamodnék a munka elől, vagy tán lusta lennék, amit nem érzek jogosnak.

Én viszont az átlagember szórakoztatására (elriasztására) írom ezt a blogot, és amikor ilyeneket művelek, és úgynevezett átlagember ismerős odajön a garázsba beszélgetni, nézni, az bizony mindig rosszul lesz. Amikor pedig szerelőknek kell ezt megcsinálniuk, egyszerűen nem csinálják meg, tapasztalatból mondom. Tehát a végkimenetel lehet, hogy szép az átlagember számára, de a szopás nem átlagember méretű.

De igazad van, Csabi egy link alak, és az a pár kis szirszart jó sokáig elhúzta, hogy kiraboljon.

Megsúgom, hogy ő is éjjel csinálja ezt, mert napközben új autókat hegeszt, meg ott a Fiat 500-as is a másik vágányon, amivel sokat melózik. Csabit nem engedem bántani, semmi áron.

Brevis 2011.09.25. 10:08:22

Reggel felkelés után pár perccel arra gondoltam,hogy de régen volt történet a Ponty állapotáról, és most itt van. Köszönöm Csikós Úr, szeretem a cikked olvasásával elkezdeni a vasárnapot.

Tomchy 2011.09.25. 10:24:34

@csipy31: Ezen a videón nekem is elgyengült a záróizmom. Épp ez kellett volna áprilisban, amikor a Katana blokkjára a kipufogó könyököt rögzítős csavarok alatti anyamenetből 2 is megszakadt. No, mindegy, szerelő megoldotta, de ma akkor is tanultam valamit.

Csík: A Ponton egyre inkább egyben van, grat hozzá! Az ilyen restauráláshoz nekem egyébként sem lett volna bátorságom, a posztjaid csak megerősítettek ebben. De valami kismotort, mint az Agusta-d, olyat bevállalnék. Tényleg, a Tieddel mi van?

corsair4f 2011.09.25. 10:25:42

Zsolt,

Próbáltad már a kárpitot kitisztítani gőztisztítóval? Olyanra gondolok amit a tv-ben is szoktak reklámozni. Nekem egy Karcher van, nem a kis kézi, hanem "egy számmal nagyobb", de valóban csodát művel minden makacs szennyeződéssel.Nincs orákig való sikálás, kefélés, nincs vegyszer.Nekem nagyon bevált a szőnyegpadlóra is itt Angliában, de a kocsi üléséből is pillanatok alatt szedte ki a beleszáradt kakaó foltot.Ja és mellesleg 10 perc alatt száraz minden! Szerintem próbáld ki egy kis felületen megéri

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.09.25. 10:28:27

Az "autóhifit cserélnék mercire" csávón lehet nevetni, de ha jól látom a mail címe .sk végű, tehát szlovák, esetleg szlovákiai magyar.

Ha eltekintünk attól, h egy mélyládáért nem feltétlenül adnak egy autót tudtok ti legalább így szlovákul?

Mert ha igen, akkor nem szóltam, ha meg nem, akkor nem ér kinevetni másokat.

nsumax 2011.09.25. 10:40:39

Ha már alkatrész pucolásnál tartunk, én már inkább nem kínzom magam, jó az olajos trutyi lemosását nem úszom meg, de inkább homokfúvó, és amit lehet irány a porfestő v. horganyzás (Fémépítő kft Soroksári út) nekem múltkor egy cipősdoboznyi cuccért 2800 ft-ot kértek Porfestésnél kérni kell alapozást is és akkor tovább tart, érdemes szólni előtte hogy maszkolják ki a meneteket meg a furatokat.
Egy kis reklám: A volt Csepel-Művek területén van porfestő (Portech) is meg homokfúvó is konkrétan egész autót is tudnak homokfújni,nemcsak kis "inkubátoruk" van nekem motorvázat csináltak és nagyon profi lett.

Csikós Zsolt 2011.09.25. 10:41:12

@klarky:

Én Google-fordítóval beszélek idegen nyelven, az nyelvtanilag rosszul, de legalább helyesen ír :-)

Csikós Zsolt 2011.09.25. 10:42:19

@corsair4f:

Csak a te ülésed szivacs, ez meg rugós. És a víztől rozsdás lesz, ami azonnal átüt, ez is volt a baja eddig, mert ami volt rajta, az rozsdanyom volt. Ezen nem lehet így, szét kell szedni.

Hurri Kán 2011.09.25. 10:48:38

Alakul Dezső, szépen. A kezdeti szívás után lett vele még több szívás, remélem, innentől minél kevesebb lesz már. :)

robian 2011.09.25. 10:51:18

vasárnaponként én is rájárok a pc-re mint a maci...
komolyan mondom, sajnálni fogom ha egyszer egyben lesz Dezső bá.
Gondolom te nem annyira.
Ugyan akkor már tizenhármat fogunk írni...

(avas) · http://avas.blog.hu 2011.09.25. 10:57:31

Kárpittisztításhoz javaslom a Würth Tornádót. Keress rá Google-ban!

Zsolti888 2011.09.25. 11:04:34

Üdv! :)

Ugyan a gumik már megvannak... Eyg tipp:
165/80R13. Szélességben az az 1 cm talán belefér, és mivel a 80 viszonyszám is, majd 1 cm-rel magasabb us a gumi fala, mint a 155-nél. Vagy az kevés? :)

Tomi1973Wien 2011.09.25. 11:39:03

vegre egy elvezheto vasarnapi olvasnivalo :-)

szepen halad, jo kis gép lesz :like:

nem irigylem a hatralevo csiszolasos orakat, eleg faramuci cuccok,. nem lehet gepesiteni... :-D

corsair4f 2011.09.25. 11:39:21

@Csikós Zsolt:

Persze én is úgy gondoltam miután leszedted a rúgókról :-), de szerintem még akkor is gyorsabb és kényelmesebb, és főleg egészen tiszta, új illata lesz tőle a kárpitnak.

c_i_m_b_i 2011.09.25. 12:05:14

@klarky: Én is szlovákiai magyar vagyok és hidd el nagy valószínűséggel a srác nem azért ír így mert szlovák, esetleg mert szlovák iskolába járt. Egyszerűen ennyire sötét. Van barátom akinek az édesanyja magyar de az apja szlovák ezért szlovák iskolába járt, tökéletesen beszéli mindkét nyelvet, írni ugyan helyesen nem tud magyarul de ezzel azért össze sem hasonlítható az írása. szeméjoto :-)Az autó szlovákul auto nem oto. Így ahogy a srác írta 1-2 helyen használják tájszólásként, sőt a romákra is jellemző, hogy így használják de, hogy így írja le ez csak is a srác műveletlenségét mutatja.

Sam8888 2011.09.25. 12:07:07

Csak egy felvetés: nem lett volna egyszerűbb megheggeszttetni awival az alukartert? A kence árának kb a feléből meglett volna...

Szacsi 2011.09.25. 12:23:13

@rregisterr:

Jó, tudom Csikósnak leszúrták a szürke tengelyt és nem tágít a közeléből, de ez a zöld is piszok jól áll a pontonnak: http://www.classicway.de/Blaugrün%20(Blue%20Green)%20_120/w_270/Mercedes_.htm

Egyébként jó olvasni, hogy alakulnak a dolgok és nem csak a szar üt be folyton hanem a mázlifaktor is:)

motor77sport 2011.09.25. 12:31:13

Jó látni hogy halad a projekt.
Én kb 10 éve használtam a DIAMANT-ot acélöntvényeken az öntési hibák eltüntetésére. Nem voltunk vele teljesen megelégedve, rideg nagyon, a karterre én nem tenném, mert a hőtágulás miatt előbb utóbb elválik az alapfémtől, bár lehet az aluhoz jobban köt.

koszti87 2011.09.25. 12:31:16

"dremeleztem"...imádom ezt az igét...
ha tehetem a kenyeret is azzal vágom:D

hallari 2011.09.25. 12:52:01

"Lehet kapni a gyógyszertárban "Már megint sírok, hogy mennyit kell dolgoznom -elleni" gyógyszert, neked recept nélkül is adnának." Ez nagyon ott van. :))))))

@Brevis: "Reggel felkelés után pár perccel arra gondoltam,hogy de régen volt történet a Ponty állapotáról, és most itt van." nekem is pár napja jutott eszembe.

S4mu3l 2011.09.25. 12:52:19

Haha, csiszolgatásról jut eszembe, egyszer egy komplett hátsó hidat lecsiszolgattam fémig (amit kb valami évekig szántóföldön tárolt kocsiról szedhettek le..) kördrótkefével, csiszolókoronggal és társaival, utána vagy egy hétig fájt a hátam meg mindenem :D . Aztán onnantól kezdve pár ezresért inkább a szemcseszórókra bíztam a dolgot.
picasaweb.google.com/blgh.ndrs/JB5?authuser=0&feat=directlink
picasaweb.google.com/lh/photo/7vLlXuDu2Eelr583L5ADAg?feat=directlink

S4mu3l 2011.09.25. 12:55:17

Az alu-forrasztós videó meg nagyon kemény, ha ez két évvel ezelőtt egy a köztudatban jobban benne lévő technika lett volna, akkor megmentett volna egy amúgy tökéletes állapotú hengerfej kukába dobásától. :/

subtotal 2011.09.25. 13:03:33

Kár, hogy a másik témádhoz nem lehet kommentelni Zsolt.
"Német überlimuzinra vágyni, használtan"
Már itt megbukik a cikk, ugyanis senki sem használtra vágyik, csak erre fussa.
A magyar kereskedős részt meg nem is értem, minek eresztetted ennyire bő lére. Aki ilyet magyar kereskedőtől vesz, meg is érdemli.

Ez pedig kiverte a biztosítékot: "És tegyük hozzá az egészhez, hogy a német autóipar valahol a kilencvenes és a kétezres évek közepe között eltelt évtizedben élte meg a mélypontját."
Most miért kell ez? Látjuk hétről hétre, hogy például erre a szürke Pontonra és ERA-ra mennyit költesz és mennyi időt szánsz. Szerinted a most 10 év körüli prémiumok tulajdonosi köre is megteszi ennek a negyedét, hogy az autója állapota minden téren újszerű maradjon? Inkább csak a tulajokat szidd szerintem, meg az MB-t, ők megérdemlik, ők valóban mélyponton voltak akkor.

nem kéne... 2011.09.25. 13:05:40

"Amíg önmagában van a kasznin, addig csak-csak, de ha találkozik a kittel, ragacsos masszát képeznek, és egészen kis behatásra együtt válnak le a lemezről."

hupszi.
nemrég láttam hasonlót, nem igazán akartam elhinni.
ott az történt, hogy fémig lemunkálták az egész karosszériát, kilakatolták, az alja kapott egy festhető alvázvédelmet és az egészet csak ez után fényezték, nyilván alul is.
namost az alja az úgy jött le, hogy körömmel belecsippentettél valahol a felületbe és egy mozdulattal lerántottál egy négy-öt tenyérnyi darabot.
se előtte, se azóta még csak nem is hallottam ilyenről.
a másik ugyanilyen autó, ami ugyanitt készült (ezért valószínűleg ugyanezekkel az anyagokkal) nem mutatott ilyen problémákat

ANTI-SQUIRREL 2011.09.25. 13:10:31

@csipy31: Ez igen apam!

Dobtam egy hatast ezen a videon.
A legdurvabb a kolas doboz a video vegen.
Olyan vekony mint a szuzhartya es megis osszehefteli a foszer es meg szep is lesz nem csak tartos.

Komolyan mondom ez mar muveszet a javabol!

Kossz a videot!

Csikós Zsolt 2011.09.25. 13:10:54

@nem kéne...:

Ne de a megoldás? Teljes lecsiszolás nem ér...

Tényleg csak abban reménykedem, hogyha az illó alkotóelemek kipárolognak, és nem bolygatja senki azalatt, esetleg megtapad. Ez azért körömmel nem jön le, kell hozzá éles spakli, de könnyebben, mint a szóló festék.

dhrbikes 2011.09.25. 13:22:09

@Szacsi:
Ez a szín nagyon állat, nekem az a bajom, hogy a nem metál fényezések között annyira kevés szép van, de ez egy nagyon eltalált árnyalat. Zsolt, ezt mindenképpen megfontolásra javaslom :)

Toxic11 2011.09.25. 13:26:35

@Csikós Zsolt:

Zsolt,

Ez nagy valoszinuséggel nem igy lesz, itt komoly anyagosszeférhetetlenségi probléma van.
Ha gondolod, privàtban beszélhetunk egy pàr szot, bàr felviditani sajnos nem foglak.

orlasa 2011.09.25. 13:26:39

@Csikós Zsolt:

Van egy rossz hírem. Én már találkoztam soha meg nem száradó festéssel. 4-5 év múlva is lágy és sérülékeny maradt. Festésnél is rendszerekben kell gondolkodni. Sajnos ezzel sok fényező sincs tisztába.

motor77sport 2011.09.25. 13:30:06

@Csikós Zsolt: Egy magyar hegesztéstecnikai oldalon találtam pálca árat 2000Ft szálja.
Mondjuk olcsóbb mint egy diamant :)

Virago_1000 2011.09.25. 13:30:57

@Dövan: Ez az illeto felvideki magyar. Nem magyar iskolaba jart, ezert a helyesirasa. Minden kotekedes nelkul, ha te sosem tanulsz iskolaban helyesen irni, nem tudom milyen lenne a tied.
Mellesleg nem egy eszkombajn az illeto az latszik a szohasznalatabol.

Lakatos Baltazár 2011.09.25. 13:33:04

Lehet alut hegeszteni. Csak spéci cucc kell hozzá.
Anno lengyelországban szenvedtünk balesetet, és hegesztettét az olajteknőt, ami megrepedt.

motor77sport 2011.09.25. 13:33:20

@ANTI-SQUIRREL: Azért tudja összeforrasztani, mert ennek az anyagnak az olvadáspontja 400 fok alatt van. Az alué meg kicsit több. Magyarul sima lágyforrasztás.

Virago_1000 2011.09.25. 13:37:59

@Csikós Zsolt: "Tomi, a fényező, aki civilben mentős, és csak éjszaka veti bele magát a kemikáliák és csiszolópapírok sötét világába"

-akkor ezert nem halad gyorsan. Aki maga renoval, meg hetvegen, annak eltart egy ideig a projekt, de annal jobban lehet neki orulni, ha kesz lesz.

"Ráadásul Dezső nálam az ideje java részét száraz garázsban fogja tölteni, s csak márciustól novemberig fogom kihurcolni, akkor is csak pár napra, maximum egy-két hétre, ezért latyakot, sót, masszív esőt nem kap majd."

- akkor is van kofelverodes, es ahol az megserti a fenyezest, ott elindul a rozsda. Remelem kap modern alvazvedelmet, nem mint az eredeti.

"Egyiknél a spiáter ház repedt, a másiknál a csigakerék kezdett el porladni."
- nem tudom milyen haz....hegesztes lehet opcio? CSigakereket nem bonyolutlt esztergalni.

Dremel nelkul nincs elet, meg egy ilyen sokoldalu szerszammal nem dolgoztam.

Sima Bela pedig egy aranykezu mester, isten eltesse sokaig.

Polly-pudli-pötty 2011.09.25. 13:41:23

@Csikós Zsolt: A 190-es (w201)üléséről is hasonlóan jön le a kárpit?
Nagyon régen nem találtam szép vezetőoldali kéket,ezért most vettem egy anyós oldalit hatezeré.

Virago_1000 2011.09.25. 13:45:05

@Csikós Zsolt: "csak amit más a garázsban vacsi után eltölt időt, azalatt én cikket írok, meg ilyenek."
- akkor mit csinalsz delelott? Akkor is cikket irsz? Tesztautot nem vezetsz mindennap.

Nincs még nicked 2011.09.25. 13:46:32

@csipy31: Asztak¤¤¤a, mik vannak már manapság...
Egyet nem értettem: azt mondja, ~500°-kal alcsonyabb az olvadáspontja, mint az alumíniumnak, az kb. 150°C. Habár lehet, hogy Fahrenheit-ben érti (a különbséget), akkor 400 körül lesz. A másik kérdés, hogy ez a különbség később is megmarad-e (bár a kályhacsöveken kívül túl sok jelentősége nincs :-D ).

Más: valaki magyarázza meg ezt az ütős-hajlítós problémát.

Virago_1000 2011.09.25. 13:58:56

@robian: "komolyan mondom, sajnálni fogom ha egyszer egyben lesz Dezső bá."

Zsoltnak meg van par felbemaradt projektje pl a Puch :)

Grifter 2011.09.25. 14:07:12

180 nem volt rá de 90 volt egy 'talán jólesz' re? ....

Daniel01 2011.09.25. 14:10:05

Szerintem én akkor ezt a Pontont láttam élőben.. arrafele lakom ahol csinálják( 2 utcával lejjebb) és multkor arra sétáltam. Először a fehér 200ason akadt meg a szemem utánna meg a pontonon meg az 500as Fiáton a mühelyben bennt...

dr.oid 2011.09.25. 14:25:36

Dezső as a business venture
Csikós Úr Ön sokat krenköl.
Talán minden másképp menne,
ha nem lenne Gonosz Bende.
Berángatta svéd kalandba,
belsőséges hitvány banda,
most kaján vigyorral nézik,
ha hibát vét szétekézik.
De a cél szem előtt lebeg,
ti trollkodó tinédzserek,
eljön még annak a napja,
tolldíszes stüsszikalapba,
sramlihangra bújik elő,
ebayről az osztrák vevő.
Grüßdich Solti!-parolázik,
és osztrákul kotkodászik:
-Esz a Desö teccik nekem,
jo sok pensz ötet megfeszem!
Addig amíg erre várunk,
s nem gyilkol a drága párunk,
vasárnap hajnali hatra
jó sok cikket a címlapra.

csipy31 2011.09.25. 15:01:39

@Csikós Zsolt: Szia
Nagyon egyszerű a válasz az ilyen problémára. Kell egy másik gyártmányú kittet szerezni ami nem cseszteti az alapozót azt csók a család. Amikor kész van mindennel akkor kell egy felületelválasztó "lakkot" felvinni, és mehet rá bármilyen akril. Kb 10 féle alapgyanta van a kitteknél, lehet válogatni.

h4z4rd 2011.09.25. 15:28:28

@Csikós Zsolt: Csikós úr, látom sorban állnak a problémák.

A festékek összeférhetetlensége nem fog megoldódni magától sajnos. Illetve csak akkor, amikor leesik a felületről.
Az lehet itt a baj, hogy az alapozó valószínűleg egykomponensű, jó eséllyel alkidgyanta-alapú (kerítésfesték) és talán már a szavatossági ideje is rég lejárt, de ez önmagában még nem feltétlenül baj. Viszont, ha a kitt epoxi-bázisú, és annak valamely alkotója az alapozóba képes behatolni és azt lágyítani, akkor a fellazult alapozó soha nem fog újra térhálósodni, legfeljebb kiszárad. Az az állapot meg egyáltalán nem jelent megfelelő szintű védelmet és tapadást.
A másik fényező talán poliészter-kittet használt, azért nem történt efféle anomália.
Másrészt azt is érdemes végiggondolni, ha az alapozó szerkezete ennyire gyenge, hogy a nem túl agresszív epoxival szemben is ilyen csekély mértékben ellenálló, akkor miért lenne erősebb bármi mással szemben (pl. légköri kéntartalmú és agresszív ágensek)?

Jól írta fentebb a kartács, rendszerben kell gondolkodni.

A száraz-meleg garázsban tárolás sem fogja megoldani ezt a gondot, kivéve ha télen és nedves időben soha nem nyitod rá a kocsira a garázsajtót. Mert ha mégis, a beáramló hideg levegő a bent lévőt szépen lehűti, ezáltal drámaian és viharos gyorsasággal megnő a relatív páratartalom, ami szépen lecsapódik majd a kasztnin, és már indul is a rothadás.
Felületvédeni feltétlenül kell, nincs kibúvó.
(persze az olajjal bespriccelést felejtsük el, mert idővel az is savasodni kezd...)

Alut lágyforrasztani nem nagy cucc, régóta ismert trükk, hogy CO2 alatt (a levegőt kizárva) akár sima bádogos cinnel is megvalósítható), cserébe olyanról még sosem hallottam, hogy lehetséges volna alut keményforrasztani.
A Diamant-taknyot meg olyan helyeken, ahol jelentős hőtágulásra van esély, egyszerűen el kell felejteni. Nem más az, mint némi gyors epoxi meg fémpor.
Gányolás szép dobozban.
Mindezektől függetlenül a hegesztés az egyedüli üdvözítő megoldás az eddigi tapasztalatok szerint, bár "A" Simabéla pont nem az a szaki, akivel vitatkoznék.

h4z4rd 2011.09.25. 15:34:05

@csipy31: Így van. Akriltól az uretánig van már manapság minden a polcon, a krétaporral töltött lenolajkencének lejárt az ideje. :)

Simán lehet, hogy egy jól megválasztott izoláló réteggel kéne kezdeni a meglévő alapozó fölé és arra húzni a kittet.
Ehhez persze tudni kéne, hogy mi az a szürke szaft.

orlasa 2011.09.25. 16:17:59

Elvileg lehet az alut is kemény forrasztani. Nemrég volt nálunk egy osztrák forrasztás specialista. Két kb 2-3 cm2 keresztmetszetű alakos alu profilt szerettünk volna összeforrasztani, mert korábban problémáink voltak azok hegesztésével. A gond ott kezdődött hagy a jó kötéshez az alapanyagot is át kell melegíteni. A profilok elvitték a hőt, végül hegesztő pisztollyal sikerült kellően átmelegíteni az anyagokat, ekkor viszont deformálódott az alumínium. A konklúzió az volt a próbák végén hogy egy lemezre egy alu anyát mint rögzítő szemet simán oda lehet kemény forrasztani de komolyabb keresztmetszetű alkatrészeknél nem működik a dolog a hőelvonás miatt.

A fentebb említett a helyére visszaszerelt olajteknő hegesztésénél az a probléma hogy mikor leveszik a teknő akkor az eldobja magát. Alut csak úgy lehet jól hegeszteni, ha még a „kényszerhelyzetében” tehermentesítik a hegesztés. Pl. a másik oldalról is meghegesztik, na pont ezt nem lehet megcsinálni a helyére szerelve.

csipy31 2011.09.25. 16:33:47

@h4z4rd: Szia
Én lustaság fél egészség alapon először simán kittezném, készre-csiszolnám, utána a rétegelválasztó-erre még nedvesen a "szóró" valami egyszerű nem túl arrogáns, és 15-20 perc után egy másik jó kemény 2k-s "szóró". Ezt megvárni amíg átköt aztán mehet rá akármilyen akril fedő. Aztán ezt a koktélt marja át bármilyen akril ha tudja:)

Csikós Zsolt 2011.09.25. 17:38:21

@h4z4rd:

nem kéne...-ével (na ezt ragozd helyesen...) épp privátban konzultáltunk, az ő ismerőse lehet, hogy tudja, mi ez a szer.

Ahol rozsdát talál, feketéslila lesz, különben, ép fémen ilyen metálsárgává alakítja a fém felületét, máskülönben galambszürke, és szórni szokták.

Ő már látott ilyet, valaki dolgozott-e vajon már vele?

Csikós Zsolt 2011.09.25. 17:39:46

@csipy31:

Az a baj, hogy nehéz úgy csiszolni előkészítéskor, hogy ne jöjjenek le a rétege, pl. az elválasztó réteg is.

csipy31 2011.09.25. 17:47:01

@Csikós Zsolt: Az elválasztó réteg az nem marad meg önálló rétegnek! Az szépen teszi a dolgát és az eredeti festékbe is bele"diffundál" bizonyos mélységig. Amúgy nem túl drága, sok se kell belőle, az első réteg festék alá is lehet rakni, bármikor a rétegek közé be lehet illeszteni, akár többször is. Direkt erre találták ki.

Pepejoe 2011.09.25. 18:47:35

Az alukarterre az Epokitt meg Eporapid is kiváló lett volna, tudom mert láttam. Egy trabi blokkja volt lukas, hajtókar által és így javították meg. Szép nem volt de leszedetetlen igen. Hibátlanul ellátta a feladatát.
Ide persze nem jó az esztétikum miatt, csak azért írom, hogy ne legyen misztikus dolog hogy "úúúúúúúú, alumínium"...

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.09.25. 19:28:49

@Csikós Zsolt: Land Roveres körökben elég régóta ismert ez a motyó, a 2000-es évek elején már írtak róla valamék Landy-s újságban. Nálunk ugyi kicsit több az alamónium ezmegaz az autókban. :))

h4z4rd 2011.09.25. 21:15:10

@Csikós Zsolt: ha feketíti a rozsdát, akkor az csersav lesz valami egyéb passziváló komponenssel. A csersav úgy működik, hogy a vasoxidot vastannáttá alakítja, ami egy, a vasnál sokkal passzívabb komplex vegyület. Javarészt alkoholban oldják. A sárgás szín nem oxidált vason pedig foszfátra utal.
Már csak az a kérdés marad, hogy mi a hordozó anyag, ami az epoxitól lágyul.
Ésszerűnek tűnik a kittelés előtt egy vastagabb töltőalapozót felvinni, így talán nem kopik át csiszoláskor.

@csipy31: Megosztanád ennek a holminak a nevét, márkáját? Előre is köszi.

@Pepejoe: Egy darabig. Ezt a módszer nagyjából megegyezik a kenjük-be-sárral metódussal. A Diamant és az epokitt szinte ugyanaz, lényegében csak a töltőanyag a különbség.

@Tie: Nálatok meg az elektrokémiai korrózió a fő démon, mi? ;)

h4z4rd 2011.09.25. 21:16:15

@orlasa: Köszi, ez újdonság nekem. Utána is olvasok...

Alf (törölt) 2011.09.25. 21:31:35

@klarky: Én meg erdélyben születtem, de ez nem mentség... Ha viszont a csávó szlovákiai szlovák, akkor gratulálok.

Alf (törölt) 2011.09.25. 21:43:35

@csipy31: ez naonjó, ha kitekeredik a helicoil, akkor ez megy a helyére a gyertyamenetben :)

Pepejoe 2011.09.25. 21:47:25

@h4z4rd: Akkor már évek óta rajta volt. Még a keréktárcsaezüst sem pattant meg a felületen. :D

h4z4rd 2011.09.25. 21:48:44

@Alf: csak fel ne töltsd vele a hengert! :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2011.09.25. 21:49:42

@h4z4rd: Naná, de mivel egy 1949-es 80"-es SI-hez is nagyságrendekkel egyszerűbb BÁRMILYEN alkatrészt találni vadiújban, mint a pontonhoz, annyira nagyon nem izgatjuk magunkat a dolgokkal. :)

Trob 2011.09.25. 23:09:18

Érintésvédelmi szempontból az a kisflex nem teljesen korrekt azzoxys víztócsa közepén :D A kész autóra nagyon kíváncsi leszek.

JmOS 2011.09.26. 09:00:08

... mi olvasók viszont már bekészítettük a pattogatott kukoricát ;)

Nagyon jó látni - amit eddig is tudtunk - mennyi apró részlet bújik meg egy ilyen autó rendbetételében.
Akármennyire is szeretem az öreg vasakat, ezért nézem inkább a fotelból, popcornnal... akár... :)
Köszönjük hogy olvashatunk róla! És továbbra is sok sikert, kitartást!

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2011.09.26. 09:33:59

@Csikós Zsolt:
Supralux Konvert vagy Chemsearch Chelade?

2011.09.26. 10:07:06

Panaszkodhatok én is ilyen ügyben? Egy merő szívás az egész. A környékbeli autósboltokat körbejárva rá kellett ébrednem, hogy semmit azaz semmit nem árulnak már az autómhoz. Mondjuk így nem csoda, hogy kihaltak.
Két-három nagyobb csomag vásárlása után pedig még mindig vannak olyan alkatrészek, amik menet közben derülnek ki, hogy mégis kimaradtak, ez újabb 1-2 hetes pauzát jelent. A horganyoztatónál is kétszer jártam, és a polcról még kerülnek elő olyan cuccok, amik kimaradtak, mégis jó lett volna, ha elkerültek volna, stb.. Volt amit próbaképpen elvittem de kár volt, szintén másik kosárba gyűlik.
A futóművet szerelem össze, de folyton újabb és újabb problémákba ütközöm, hol ez, hol az nem illeszkedik, nem jó a csavar, hiányzik egy gumi baszacs ami persze sehol sincs, stb. Egy merő szívás. Az elmúlt három hétben kétszer annyit haladtam, mint idén összesen, mégis, ha valaki belép a garázsba és ránéz a romra, nem lát ebből semmit.
Most olyan 50-50%, hogy felgyújtom vagy folytatom....

tomnemtom 2011.09.26. 10:24:36

@Csikós Zsolt:

Zsolti, Zsolti !

"Vagy féltucatnyi ismert hígítót kipróbált, de egyik se viszi."

kérj Karesztől.
lehet, házhoz is viszi.

audia6v6 2011.09.26. 16:56:46

" Ne fogjanak oldtimer-restaurálásba, jópofa dolog, izgalmas is, de azért csak a baj van vele, jobb ezt kívülről nézni, pattogatott kukoricával, sörrel a kézben, fotelből."

Hát, ha ez a cikk két évvel korábban születik, akkor talán most nem lennék "boldog" tulajdonosa egy restaurálás alatt álló 40 éves Porsche 911-nek. De nekem is mást dobott a gép... 3 hónapot szántam rá (én kis buta). 1,5 éve készül, de még a felénél sem tart a projekt. A családi kassza meg már mínuszban emiatt. De majd ha kész lesz egyszer, akkor örülünk! :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.09.26. 17:21:53

@Tie: Igencsak sokminden van vadiújan a Pontonhoz Fellbachban, úgyhogy találni nem nehéz. Kifizetni nehezebb.

F.Tomi 2011.09.29. 20:58:52

A gond valójában a rozsdaátalakító anyaggalvan, ami a kitt csiszolásánál a széleknél morzsolódik, nem szélezhető el./kipróbált kittek: Standox,Deber,Impa,Car System. Reakció a töltőalapozó vagy 2k alapozó esetén az, hogy egy hét után még körömmel lekaparható. Ha valakinek van használható ötlete szivesen fogadom.

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2011.10.18. 18:59:43

@Csikós Zsolt: Ebből nekem az jön le, hogy nem csak a megoldott problémát kell posztolni. Látszik, tudnak itt jó tanácsot is osztani. Ezzel spróltál volna. De talán majd legközelebb. És akkor a megtakarított pénz mehet egy másik alkatrészbe. Gondolom van hová bőven.
süti beállítások módosítása