Első kézből az első autóval

  2011. február 03. - Csikós Zsolt Címkék: benz boldog születésnapot 125 év

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

HBC

125 éves az automobil. Földtörténetileg elképesztően kevés idő, az írott múltunkhoz képest is röhejesen rövid, sőt, szinte bármihez viszonyítva sem volt régen, hogy Karl Benz szabadalmaztatta az első automobilt. Hiszen 125 éves házakban még ma is tömegével lakunk, Budapest is nagyjából 125 éve néz ki úgy, ahogy most – mínusz azok a drága lakótelepeink, plázáink, ugye.

Era csak huszonhat, 99-cel kevesebb, mint a Patentwagen

De a gépi múlt, az más. Az gyorsan avul. A mai huszonéveseknek elképesztően régi veteránautó az én 26 éves, fekvőlámpás Mercim. Erre csak legyinteni szoktam, hiszen én már nagyjából elhagytam a kamaszkort, amikor azt gyártották, ezért nekem legfeljebb némi nosztalgiával bír. Az állólámpás, na, az már nekem is öreg, hiszen pici gyerek voltam, amikor új volt, szinte az anyatejjel szívtam magamba a látványát. Ocskay Zoli barátom viszont mindig azzal piszkál, hogy az állólámpás nem is igazi veteránautó, mert sok van belőle. Meg amúgy is, ő már nagykamasz volt, amikor az új volt. Micsoda unalmas szöveg… De igaza van, általában mindenkinek az az öreg, ami akkoriban készült, amikor ő ráébredt az autókra. Kinél-kinél máskor kezdődött ez, van, akinél két-, másnál tizenkét éves korában. Másoknak soha.

Az autót nézzék!

Látják, ezért szeretem a Pontont, az nem kézenfekvő autóbuzi-nosztalgia, hiszen az időben sokkal az én fogantatásom elé nyúlik. Izgalmas, ismeretlen világ, felfedezni való hangulatok, megoldások, érzések várnak benne. Pedig a Ponton csak jövőre lesz ötven éves. Nagyjából tízévenként lépdelhetnénk vissza így az időben, mindig akadna valami hatvan, hetven, nyolcvan, kilencven, százéves fószer, aki fitymálva legyintene – ez neked veteránautó? Piha. Hiszen már futott, amikor én… Aztán Kodálynak már csak tartania kellene a mikrofont az orra alá, és készen lenne egy újabb népi gyűjtés.

Egyik eredeti gép

A Benz Patentwagenre már senki nem mond semmit. Maximum Ady Endre mondhatna, de ő sem tesz ilyet, részben, mert rég meghalt, részben pedig, mert nem valószínű, hogy bármilyen magyar ember látott ilyen szerkezetet a maga idejében, nemhogy Ady, mint tudjuk, ő inkább Lédát és a zongorát nézegette előszeretettel. Én meg vezethettem az ősgépet. Nem a konkrét, első példányt, persze, mert az a müncheni Deutsches Museumban lakik, nem is a 125 éves, másik 24 darab egyikét, bár egy olyanja azért van a Daimler-Benznek, a múzeumban, kiállítva. Azt nem adták oda, naná…

Csak a hajszálpontos replikák egyikét. 211 darab ilyen autó készült 1980 és 2006 között egy John Bentley nevű brit replikakészítőnél, e mennyiségből 118 darabot a Daimler-Benz vett át, és elsősorban kereskedőinek értékesítette 50-70 ezer dollár közötti áron. Pár darab megmaradt a gyárnak, azokat promóciós céllal vetik be néhanapján.

Elővették

Három ilyet vettek elő nekünk egy újautó-bemutató keretrendezvényeként, vezetni is lehetett őket. Csodás gépek, amint a múzeumistáktól megtudtuk, hajszálpontosan az eredeti technológiák szerint készültek. Fura izék, abból a korból, amikor még a kerékpárt is szokta a szem, hiszen a velocipédról is még csak épp lekopott az újdonság varázsa. Részleteiben azonban már megírtam azt a vezetett autót egyszer, olvassák el a cikket itt, ha kíváncsiak rá. Most inkább gondolkodjunk el rajta, mitől is volt olyan jó az az első automobil, és mitől volt mégis szinte alkalmatlan a használatra. Előbb jöjjenek az utóbbiak.

Ami zsír van rajta véletlenül, itt az ken. És Barbie sincs

- Borzalmas karbantartásigény: nem volt csúszókuplung, elinduláskor egy trükkös, karos szerkezet ráeresztette a bőrből készült hajtószíjat a motor által hajtott dobra. A szíj nem szerette ám ezt
- Veszteségolajozás: folyamatosan fogyott a kenőolaj, állandó utántöltést igényelt. Ahol egyáltalán volt ilyen, mert egy csomó, szabadon forgó szerkezetet csak az ujjal rátaknyalt zsír kent. Kicsit
- Lehetetlenül kis teljesítmény: 0,75 lóerő és pár száz kiló kombinációja nem volt szerencsés, pláne hegymenetben. A 400/min maximális fordulatszám miatt azonban nem jött ki több 954 köbcentiből. Még ha a motor esetleg nem is repült volna szét a fordulatszám növelésétől, akkor sem volt olyan keverékképző berendezés (a karburátort még nem találták fel), és hiányzott az a szikraképző eszköz is (a nagyfeszültségű gyújtás is a jövő üzenete volt), ami ezt lehetővé tette volna
- Rövid távra tervezett hűtés: félórás használat után le kellett állítani a motort, mert a besülés veszélye fenyegetett
- Nulla kanyarstabilitás: Benz három kerékkel készítette a Patentwagent, mert komplikált lett volna a kétkerék-kormányzás. Magas is volt a gép, ezért sima úton a biztonságos kanyarvételi sebesség olyan 5 km/h. Sima út pedig akkor még alig volt
- Fék: ne is beszéljünk róla, sík, forgalommentes úton kicsit talán többet ért, mint amennyit a csapágyak súrlódása lassított

Suhanás ezerrel. Nem is, csak tízzel

De vegyük úgy, hogy a Patentwagen csak kísérlet volt, maga Benz is így gondolta, neheztelt is feleségére, Berthára, amikor elkötötte a családi verdát, és Mannheimből Pforzheimbe utazott két fiával. Szívott eleget…

Más szempontból elképesztő, mennyire pöpec gép volt. A korai, ilyen réz-izékkel teliaggatott autókról mindenkinek a rettenetes komplikált használhatóság, folyamatos matatás, szörnyű nehéz indíthatóság jut eszébe – már akit érdekelnek az effélék. A Patentwagen viszont – olyan egyszerű, mint egy automata robogó.

Vezetek. Csak így

Két karral csinál az ember mindent, egyiket előrefelé tolva a kuplung összekapcsol, aztán kicsit több gázt ad, gyorsításhoz. Hátrahúzva old a kuplung, majd működésbe lép a fék. Ennyi. Ja, a jobb kéznél levővel kormányzunk. Ezt kellett volna tökéletesíteni, milyen egyszerű maradhatott volna minden. De miért lett minden olyan komplikált később?

A nagyobb teljesítményhez nagyobb fordulat kellett, ahhoz más gyújtás, karburátor. Szélesebb fordulatszám-tartományhoz változtatni kell a szikraadás idejét menet közben (előgyújtásszabályzó kar), a karburátornál a benzin és a levegő mennyiségét is állítani kell (két további kar). A nagyobb fordulatszám miatt sokkal alaposabb kenésre van szükség, ezért mindenféle adagolókat kell beiktatni gépészetbe, amiket (amíg nem sikerült automatizálni a folyamatokat) valakinek figyelnie kellett, pumpákkal utánanyomkodni, ha fogyott az ablakból az anyag. A gyújtórendszer maga is külön olajozást, karbantartást igényelt, no meg idővel szükség lett benzinpumpára is. Ja, és a fék, ami kicsivel később már nem a hajtásra, hanem először közvetlenül a két hátsó kerékre, majd mind a négyre hatott… Sokasodott a gond.

Ezt kellett tovább komplikálni, hogy jó legyen

Egy tízes évek végi, húszas évek eleji autót Bertha Benz már biztosan nem kötött volna el csak úgy, alapos kezelési ismeretek nélkül (bár a Patentwagen születésének minden mozzanatánál is ott volt). A sok hébli, bizgentyű, pumpa csak akkor kopott ki, amikor a húszas évek elején elterjedtek a levegő és a benzin mennyiségét egy folyamatban kezelő (tolattyús) karburátorok, később a villamos önindító, s a harmincas-negyvenes évekre a vákuumos és a röpsúlyos előgyújtásszabályzás is megjelent. Hadd szóljak: nem az első felbukkanásokról beszélek fent, hanem az elterjedésekről.

A használható, de még mindig igen sok karbantartást (helyi olajozást, zsírzást, állítgatást, ellenőrzést) igénylő autóból pedig csak a hatvanas évek végén lett igazi, minimális ránézést követelő eszköz. Ehhez meg kellett jelenniük a csapszeg/persely garnitúrák helyett a gumi szilentblokkoknak, a zárt, kenőanyaggal szerelt gömbcsuklóknak, a zárt csapágyaknak, a cserélhető (patronos) olajszűrőknek, a teleszkópos lengéscsillapítóknak, a fékutánállító automatáknak, a fogasléces kormányműnek, az üregvédelemnek, a lapkás, vagy hidrotőkés szelephézag-utánállításnak. No meg, ha már itt tartunk, azt is fel kellett ismerniük a gyártóknak, hogy a karosszéria szelvényeit nem lezárni kell, hanem inkább alaposan átszellőztetni, akkor lassabban dolgozik a korrózió.

125 év eltelt. Az elv ma is ugyanaz, a kivitel nagyon más. Hogy értékelni tudjuk a fejlődést, nem árt ismerni a részleteket.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr892636474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

evil. 2011.02.04. 11:10:13

A 13. képen hiába kerestem az autót :)

Gomulka Béla 2011.02.04. 11:11:30

Hasonló a helyzet a bojtosúszós hal és a Ponton elott elkutyagoló féplucér tizenéves vonatkozásában is. Az elv ugyanaz. A kivitel nagyon más.

MantaMann 2011.02.04. 11:36:57

"No meg, ha már itt tartunk, azt is fel kellett ismerniük a gyártóknak, hogy a karosszéria szelvényeit nem lezárni kell, hanem inkább alaposan átszellőztetni, akkor lassabban dolgozik a korrózió."

Mintha Werling Géza'bát hallanám...
Milyen igaz!

skyrangr 2011.02.04. 11:55:23

@magyar_ellenállás: mindkét biológiai létforma ugyanazt a célt szolgálja. ami szegről-végről nem más, mint a gének továbbörökítése, fajfenntartás, utódlás.

az hogy ezt hogyan, mi módon teszi a hal, éa a lányzó, abban kb pont akkora különbség van, mint a Patentwagen és a Ponton között.
végeredmény mégis ugyanaz, vannak utódok, gyarapodik a példányszám, nem hal ki a faj. (Ponton vs Patentwagen esetében meg el lehet jutni A-ból B-be... :) )

sztem erre gondolt Béla :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.02.04. 12:11:37

Automata utánállítású fék, kuplung is jó kis macramentesítő extra, hogy mást ne mondjak.
Az 1981-es MkIV Escortunkkon volt már mind a kettő, a Kispók után zsírkirályság volt, hogy nem kellett rendszeresen állítgatni.

jujdejo 2011.02.04. 12:23:10

a pontonos-csajos kep miatt egyre jobban varom a tavaszt...föleg hogy max fütessel polarban ülök a nappaliban...

sealard 2011.02.04. 12:32:33

T-modell nem lesz ma? Mégiscsak ma ünnepeljük Galamb Józsefet

vikk007 2011.02.04. 12:46:36

Hát, én sem vettem észre, hogy autó is van a tizenhármason...

karlmann 2011.02.04. 12:46:49

Van egy barátom, akinek van veteránja is és most egy posztgraduális képzésre jár a témában. A múltkor mondta, hogy kapott egy feladatot a Négyesi Páltól, aki az egyik meghívott előadó. Ehhez némi kutatást kellett végeznie a Széchenyi könyvtárban, amikor az egyik folyóiratban, egy mai szemmel nézve megdöbbentő cikkre bukkant. A cikk 1907-ben íródott és a szerző azt fejtegeti benne, hogy az autó úgy tökéletes ahogy van és ő már nemigen lát semmilyen lehetőséget a további fejlődésre, mert az autó eljutott az evolúciója csúcsára.

1kutya 2011.02.04. 13:04:29

@vikk007: mocskos pedofil banda!:-DDD

1kutya 2011.02.04. 13:07:07

@karlmann: és ugye - mint saját szemünkkel látjuk - még most sem...

sealard 2011.02.04. 13:16:43

@Kerti Gábor: és azt te honnan látod? beszippantott a mátrix? :D

magyar_ellenállás 2011.02.04. 13:54:29

@sealard: Lökhárító hátul is van.

@karlmann: Az akkor rendelkezésre álló technikai háttér ismeretében bizonyára így is volt. Gondolj bele, maga az automobil már jó pár száz évvel korábban is létezhetett volna, csak éppen nem volt hozzá üzemanyag. (A gőzhajtás is tejfogúnak számít az emberiség történelméhez mérve.)

Én tömegével tudnék ilyen fura mondatokat idézni, van körülöttem pár régi könyv. :)

Lord heckman 2011.02.04. 14:15:29

érdekes, hogy a gőzautók nem terjedtek el... Ha jól tudom, mikor ez a Benz elkészült, akkorra már egész fejlett gőzgépek voltak, amik akkor még jóval hatékonyabbak voltak, mint a robbanó motor.

qmatch 2011.02.04. 14:33:01

Fhhhúúúúúúú!!!!!!
Rohaaaaaadt!!......gyilkosooooook!!!.....akiiik!!!...... szennyezika!!!!!.....hörrrr.....LEVEGŐT!!!!......

Hol vannak a sötét-zöld trollok? :)

Petyat 2011.02.04. 14:47:51

@Lord heckman:

Modern gőzgépek nélkül elég furcsa lenne az életünk, ugyanis majdnem minden hőerőműben és minden atomerőműben gőzturbinák alakítják a hőt kinetikus energiává, a generátorok pedig a kinetikus energiát árammá. A dugattyús gőzgép avult el, ahogy a dugattyús belsőégésű motorok is, ugyanis a gázturbinának továbbra is van létjogosultsága.

Hozzászólás © 2011.02.04. 15:42:21

A "Az autót nézzék!" feliratú képen milyen autót? :D

Szabi01 2011.02.04. 15:45:14

Tényleg érthetetlen, hogy miért mondják elavultnak a belsőégésű motorokat, mikor még csak alig több mint 100 éve használjuk.
Nem változnak a dolgok ilyen gyorsan.
Mondjuk a számítástechnika fele ennyi idős, és állítólag rohamléptekkel fejlődik. Nem hallottam sehol, hogy ez a Neumann elv már elavult, kitalálhatnának valami mást is ami számol.

dóm 2011.02.04. 15:50:58

Jó cikk, bár a galéria a múltkori erás cikket idézi, a szöveg más.

Nem tudtam Csikós Úr, hogy a Veterán újságba is ír. Nagyon jó volt olvasni a Tatra 603-ról szóló cikket, nekem ez jelenti az "öreg autó" fogalmát. Gyerekkoromban nagymamámék falujában, szloviban volt egy romos, fekete, szétberhelt 603-as. A haverokkal folyton benne lógtunk, képzeletben vezettük, játszva a kormányváltóval és a kormánnyal. Más már nem volt benne. Ezen kívül unokabátyám volgája volt még a non plus ultra, 2140-es volt, apuék az életüket köszönhetik neki, mert szlovákiába indultak vásárolni, de nem a fater új S 120 l-jét vitték, hanem a volgát. Egy részeg állat beléjük szállt egy szintén faros skodával, az kettétört, de mindenki túlélte. Onnantól a volga volt az isten. Ma már, mint ahogy Ön is írta a cikkben, ezek aranyárban vannak, már ha lehet egyáltalán egy tűrhetőt találni.

több keleti "nagyvasról" is írhatna még, öröm ilyen cikkeket olvasni

dóm 2011.02.04. 15:52:55

mármint 2410-es volga, nem 2140-es....

Szabi01 2011.02.04. 15:59:19

Az jutott eszembe a kezelőszervek egyszerűségét nézve, hogy miért nem egy szem joystick van a modern autókban. Jobb- vagy bal kézzel irányítva. Előre gáz, hátra fék jobbra-balra kormány. A kürt-fénykürt-index kapcsolók is elférnének rajta.
Nem kellene bonyolult összehangolt kéz és lábmunka, mennyivel egyszerűbb lenne vezetni!

Petyat 2011.02.04. 16:21:18

@Szabi01:

Azért mert szar és van jobb. 130 éve fejlesztik és azért divat manapság a diesel, mert azt még lehet foltozgatni, de a benzines elérte a csúcsot, már nem lehet javítani rajta, illetve nem lehet bonyolítani rajta. A cikk is kb erről szól.

Xebulon 2011.02.04. 16:21:30

Autómobil korábban is volt, ha a fogalmat lóval összekötött szekérre értelmeztük. Tankolni is kellett, motor generálra is szükség volt - még intelligensebb is volt és hazavitte a részeg sofőrt is. És teljesen bio - enni adni olcsóbb, cserébe a büdöset is el kell viselni.

Petyat 2011.02.04. 16:28:30

A neumann elv nem avult el, de lyukszalagos gépet nem látsz már sehol. Nemrég találkoztam egy szuperszámítógéppel, egy alagsori raktárban (ajándékba kapták). Teljesen fellelkesültem, mondtam az informatikusnak, hogy üzemeljük be. Mondta, hogy erre nem raksz vindózt, és olyan betáp kell neki, hogy amikor be akarták kapcsolni, levágott a biztosíték. Erre kérdezem mit tud a cucc, ami kb egy bazi 3 ajtós szekrény méretű. Azt mondta kb 5 vadiúj PC-vel egyenlő a teljesítménye. És ez csak kb 10 éves, új korában egy vagyon volt, most meg nem jó semmire.

dukeekud 2011.02.04. 16:42:09

Az lenne jo, ha minden belsoegesu autot, mar csak muzeumban lehetne latni, nem pedig az utcakon. Mindegyik tipusbol megtartani parat, hogy a jovo generacioja lassa milyen primitivek voltak oseik, a tobbit pedig bezuzni.

karlmann 2011.02.04. 17:02:09

@Petyat:

Igazából még az is túl nagy. Annak idején volt szerencsém látni azt a két SUN Enterprise 500-ast, amit eredetileg még a MATÁV-nál álltak szolgálatba, ha jól emlékszem 1995-ben. Azok csak akkorák mint egy mosógép, de az ország informatikája nem létezhetett nélkülük. Bankok, tőzsde, nagyvállalatok, minisztériumok stb. mind azokon keresztül működtek. Kíváncsi lennék mi van most helyettük.

Petyat 2011.02.04. 17:07:27

@karlmann:

Én körülbelül ugyanígy kb 1995-ben jártam a Roosevelt téren a "spenótpalotában". (Az a zöld épület ami az MTA és a Gresham között van és pár éve átépítették) Ha jól emlékszem, a statisztikai hivatal gépe volt ott egy kb 100 négyzetéteres álpadlós teremben, középen egy terminállal. Ott is voltak mosógépek, azok voltak a vinyók. A gép meg körbe a falon.

:D

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2011.02.04. 17:20:29

@Szabi01: Erre tök egyszerű a válasz: mert mindjárt elfogy az olaj, (vagy, ha nem, akkor már 10-15 éven belül olyan drága lesz, hogy nemigen akarjuk majd autóba tölteni) és egyelőre ekkor a tömegben nincs semmi más amit biztonságosan bele lehetne tölteni a motorba.
Pont.

Tarkabarkasz 2011.02.04. 17:55:12

Dezső olyan ott a sövény mögött, mint valami Pedómaci :)

Phrascarica 2011.02.04. 17:59:30

De nagy szopás lesz (vitorlás) hajóval átkelni az óceánon :)

coord 2011.02.04. 18:11:16

Basszus, az autót én sem vettem észre :-)

Anarchy 2011.02.04. 18:21:21

@Szabi01: "miért nem egy szem joystick van a modern autókban"

Már csak az kéne!

Mégis hogyan enném a Western Whoppert vezetés közben két kézzel, ha a combommal nem kormányozhatnék?

Alf (törölt) 2011.02.04. 18:32:24

Az én kocsimban nincs is szilentblokk.
Mármint a felfüggesztésben.
:)

thee 2011.02.04. 18:32:32

@Szabi01:
"A kormánykereket száz évvel ezelőtt találták fel, amikor még nem létezett szervó, és olyasmire volt szükség, amivel ki lehet fejteni a megfelelő erőt. Ez azonban nem az ideális módszer egy autó irányítására, mert mindkét vállát és az egész testét használnia kell hozzá az embernek" - mondta Villeneuve.

forrás:
www.a5.hu/cikkek/2/30506.shtml

Alf (törölt) 2011.02.04. 18:33:34

@Anarchy: adjak pár ötletet, hogyan tedd szabaddá a kezed joystickozás közben ?

Alf (törölt) 2011.02.04. 18:39:26

@Szabi01: a citroen dolgozott ilyenen.

A DIRAVI fejlesztésénél kidolgoztak egy olyan rendszert, ahol a kerék elfordításához elég volt egy fél kormányfordulat.

A DIRAVI-s autóknál amúgy is kevesebb fordulat elég, mint a többinél.

A szervó ereje ugyanakkor a sebesség növelésével egyre csökkent (DIRAVI), majd ellenkezőjébe fordult. így nagy sebességnél nem lehetett volna csak egy pöccentéssel felborítani az autót.

Teljesen működőképes és kényelmes volt, gyakorlatilag a kormánykerék forma feleslegessé vált, de féltek ekkora újítástól, vagy valami ilyesmi, a piac nem fogadta volna jól :)

Pipi 2011.02.04. 18:41:29

@Szabi01: mert a kormányt pl nem árt meghagyni olyannak, hogy mechanikusan mindenképp működjön, a féket dettó... Mert ugyebár ezek mind a mai napig mechanikusak és így egy esetleges elektronikai hiba esetén is meg tudod állítani az autót és irányítható marad, még ha a szervód pl ki is száll a témából. ÉS ez remélem így is marad.
Mellesleg meg az emberek így szokták meg, így tanultunk vezetni.

Alf (törölt) 2011.02.04. 18:41:44

@Alf: ja ez egy citroen DS-be volt beépítve az 50es években...

Magès also worked on the project that led to the DIRAVI steering system - powered return of the wheel to the straight ahead position coupled with both variable ratio (movements around the straight ahead position result in small deflections while moving away from this position results in larger deflections) and variable assistance (as velocity increases, assistance diminishes). A DS was fitted with a system which was 100% assisted and the steering wheel was replaced with an aircraft type joystick - one steered with tiny movements of a finger and with one's eyes. It was felt that despite the undoubted advantages such a system would offer (unrestricted view ofthe instrument panel and removal of the injury potential of a wheel and column), the clients would dislike it.

Csikós Zsolt 2011.02.04. 18:42:46

@dukeekud:

Jó lett volna bezúzni a XIX sz. végén is az összes szekeret, tudodm mennyi szar keletkezett a lovak után? Kiszámolták, hogy a XX. század közepére, a meglevő fejlődés mellett egy emelet magasan lett volna lócitrom London utcáin. Tehát nem maradtunk volna fenn valami fényesen, mint emberiség. A fejlődési szakaszokat nem lehet egyszerűen átugrani, olyan csak a sci-fiben van.

@karlmann:
1981-ben egy Burroughs gépen tanultam Fortran 77-et külföldön. Na, az két szoba volt, szalagok, meg minden, mint a bűnügyi filmekben.
1986-ban pedig Tatán, a katonaság alatt a parancsnokiba jártam be néha adatot rögzíteni. Az input terminálok külön beviteli gépek voltak direktben floppira (ilyen óriásira) írtak, azt a floppit utána átvitted az 'Agyba', aminek viszont nem volt monitora, csak egy baromi hosszú papírhengere egy karos írógépben, arról tudtad leolvasni az eredményeket. Mindig azon gondolkoztam, milyen játékot lehetne programozni rá. Például a Kanyon elképzelhető lett volna...

@Xebulon:
Az autó szó onnan jön, hogy automatikusan (önműködően) működő mobil (azaz jármű). A lóvontatás nem számít annak, pont azért, mert a ló önfejű :-)

@Tarkabarkasz:

Ugye? azért aranyos a kép. Különben én megnéztem elölről is a csajt, nem volt olyan fiatal, de hátulról utánalőttem, jó volt a kompozíció, mint látom, megérte.

Garp 2011.02.04. 19:30:38

"Ami zsír van rajta véletlenül, itt az ken. És Barbie sincs" - áúúú. B+ Csikós :D

PulsarGTI-R 2011.02.04. 19:49:20

Csiki Ez a masina nagyon ott van!
Elcserélnéd ERA-ra? :)

Kanten_vagyok_Montarzsiból 2011.02.04. 20:38:52

Bill Gates mondta a 80-as években:
"640k Ram mindenkinek elég kell legyen"!

Mindig van hová fejlődni, akkor is, ma is!

spud74 2011.02.04. 20:47:57

@Csikós Zsolt: "hátulról utánalőttem" ,he he. Ne fokozd, ebből már nem jössz ki jól! :)

apamacko 2011.02.04. 20:48:04

A 15. képen a bácsi épp leesik a vad kanyarodás közben ? :-)

Kanten_vagyok_Montarzsiból 2011.02.04. 21:05:45

@Pipi:
"mert a kormányt pl nem árt meghagyni olyannak, hogy mechanikusan mindenképp működjön, a féket dettó... Mert ugyebár ezek mind a mai napig mechanikusak"

Az önműködően fékező,a sávelhagyáskor vagy parkoláskor a kormányt önműködően "tekerő" kocsik azért már nem annyira mechanikus berendezések...nemdebár?

E28 524TD 2011.02.04. 21:23:58

"neheztelt is feleségére, Berthára, amikor elkötötte a családi verdát, és Mannheimből Pforzheimbe utazott két fiával"
csak nekem tűnt fel hogy ez a Kati a két lurkóval?

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.02.04. 21:27:53

@ColT: A 81-es az MKIII. MKIV 1986-tól van. ;)

Shadowbull 2011.02.04. 21:28:34

@Petyat: "Azért mert szar és van jobb."

Sajnos nincs jobb. Szarnak szar, valoban, de ha autozni akarunk, akkor ezzel kell beernunk.

"azért divat manapság a diesel, mert azt még lehet foltozgatni, de a benzines elérte a csúcsot, már nem lehet javítani rajta"

LOL.

sb

mártortt diós 2011.02.04. 21:30:18

Visszatérve a gőzautókra a ABNER DOBLE megoldási is megérnének egy érdekes cikket.(csontfagyasztó hideg 23mp alatt üzemkész)

amc 2011.02.04. 21:30:37

@Garp: "Ami zsír van rajta véletlenül, itt az ken. És Barbie sincs" - áúúú. B+ Csikós :D

Ezt én is észrevettem, de nem értem.

butschq 2011.02.04. 21:34:10

@amc: Ken a Barbie baba kandúrja:D

amc 2011.02.04. 21:39:21

@butschq: nna b.meg.....kösz :)

butschq 2011.02.04. 21:42:20

@amc: néha hasznos, ha két húga van az embernek:D

don39 2011.02.04. 21:45:24

Nekem bőven elég lett volna,a 80-as évek fejeltségi szintje az autóiparban.Szívesebben birtokolnék,egy Audi 100-ast,vagy E30-BMW,vagy akár egy 123-as Mercit is a mostaniak helyett,ha most,2011-ben meg lehetne őket újonnan megvásárolni. A mai fejlődés,már egy torz irányba ment át.Itt már csak az a fontos,hogy van-e internet a kocsiban,és hogy már a csomagtartóba is legyen USB csatlakozás,biztos,ami biztos alapon.

Shadowbull 2011.02.04. 21:47:14

@Pipi: "a kormányt pl nem árt meghagyni olyannak, hogy mechanikusan mindenképp működjön, a féket dettó... "

A repulogepeken evtizedek ota nincs mechanikus kapcsolat.

Az nem zavar?

sb

Shadowbull 2011.02.04. 21:48:16

@don39: "Itt már csak az a fontos,hogy van-e internet a kocsiban,és hogy már a csomagtartóba is legyen USB csatlakozás,biztos,ami biztos alapon. "

Hat ha szerinted csak ennyiben kulonboznek a mai autok egy 30 evestol, akkor valamit nagyon beneztel.

sb

Shadowbull 2011.02.04. 21:54:17

@Szabi01: "Tényleg érthetetlen, hogy miért mondják elavultnak a belsőégésű motorokat, mikor még csak alig több mint 100 éve használjuk."

A villanymotorok a logikad szerint meg jobban elavultak, mert azokat meg regebben hasznaljuk, mint a belso egesu motorokat.

sb

Shadowbull 2011.02.04. 21:56:48

@Petyat: "A dugattyús gőzgép avult el, ahogy a dugattyús belsőégésű motorok is, ugyanis a gázturbinának továbbra is van létjogosultsága."

A dugattyus gozgep akkor avult el, amikor atvette a szerepet a dugattyus belsoegesu motor.

A dugattyus belsoegesu motor elavult, mert atvette a szerepet a :..... ?

sb

don39 2011.02.04. 22:05:23

@Shadowbull: Én nem ezt állítottam,hanem azt,hogy az a fejlettségi szint nekem bőven megfelelne.Mert lehet,hogy a mai autókban,van esőérzékelő,meg kulcs nélküli indítás,meg 1.6-os 120 Le diesel motor,ami 150-ezer km után széthullik,csak éppen tartósság nincs.Ezeket a sok sallangokat velünk fizettetik meg,és ma már sokkal olcsóbb ilyen szarokkal tele rakni egy autót,mint mondjuk olyan motort,vagy elektronikát csinálni,ami kibír annyit,mint ezek ,a ma már 20-éves autók.

DeezL 2011.02.04. 22:44:00

@don39:
ez tök jogos egyetértek!nekem formára meg érzésre is jobban bejöttek a régi vasak

Shadowbull 2011.02.04. 22:44:21

@don39: Hat, nem pusztan azt allitod, hogy a 30 eves neked megfelelne, hanem egy csomo marhasagot is mondasz a maiakrol.

Az elobbivel semmi gond nincsen. Utobbival inkabb.

sb

AR-Peter 2011.02.04. 22:50:03

@Shadowbull
"A repulogepeken evtizedek ota nincs mechanikus kapcsolat."

Én ezt éppenséggel máshogy hallottam. Konkrétan úgy, hogy igenis van mech. kapcsolat sodronyok segítségével.
(Nem, nem vagyok benne biztos. Én inkább repcsielektronikát fejlesztek.)

Az remélem meg van, hogy a mai repülőkben gyakori a 25 éves technika. NEM a spórolás végett. Mindössze eltart egy darabig az engedélyezési eljárás és a "bizonyító" repülések.

Shadowbull 2011.02.04. 23:22:17

@PeterH: En sem vagyok benne biztos, nem ertek a repcsikhez.

"eltart egy darabig az engedélyezési eljárás és a "bizonyító" repülések. "

Gondolom azert mondjuk a zsir uj 787-esben, vagy az A380-ban nem csak 25 eves cuccok vannak.

sb

Autopeti 2011.02.04. 23:25:13

Mintha a múltkori szülinapi cikkben az lett volna írva, hogy az első autó már nem létezik, de én úgy tudtam, az a Deutches Museumban van,amit ez a cikk is megemlít.
Most akkor melyik igaz?

Rocko- 2011.02.04. 23:28:24

@Shadowbull: azokat is tervezetten avultatják? hogy 15000 repült óra után biztosan lezuhanjon, nem? :D

GiXXXer 2011.02.05. 00:35:33

Azért nem tudom, milyen vállas pilóta kéne egy Airbus háztetőnyi csűrőlapátjainak mechanikus mozgatásához... :)

Akik meg szidják a mai autókat: járjatok 25-30 éves vasakkal, amit rendeltetésszerűen használtak, karbantartottak, de ne lepődjetek meg, ha egy kátyúnál kiszakad az elrohadt felfüggesztés. Használatból, eredeti állapotú autót nehéz találni, csak azok örvendenek egészségnek, amiket esőben sosem hoztak ki a garázsból, vagy ráköltötték az autó árának még a kétszeresét.
Jah, arról meg nem is beszélve, hogy 25-30 éve is csak a 25 LE/liter teljesítményű dízelek bírták millió kilóméterekig, a benzinesek széthullottak hamar, erős dízel meg nem volt. Ha egy mai 2 literes CR TDi autót úgy használsz, hogy sosem léped át vele egy fekvőlámpás 200D őrületes 60 LE-jét, akkor az is ki fogja bírni addig. Ugyanez igaz a benzinesekre is, sőt. Nem hülyeségből, de azok meg még úgy is tartósabbak, hogy közben a fajlagos teljesítményük másfél-kétszeresére nőtt.

zuulululu 2011.02.05. 01:33:40

@Shadowbull: "A repulogepeken evtizedek ota nincs mechanikus kapcsolat"

Csakhogy a repulot minden repules elott atvizsgaljak, fix idoszakonkent kotelezo szerviz, stb. Hangsuly a kotelezon.
Autonal ilyen nincs, es nem is lesz.
Ugyhogy igen, zavarna mindenkit ha nem lenne mechanikus kapcsolat. Ennyi. Pont.

onefm.hu · http://www.onefm.hu 2011.02.05. 02:50:34

Ezek a szópoénok... Komoly cikk, mémi humorral, jó ez :) Közzétéve fácsén :)

Hozzászólás © 2011.02.05. 07:08:43

@GiXXXer: "Akik meg szidják a mai autókat: járjatok 25-30 éves vasakkal, amit rendeltetésszerűen használtak, karbantartottak, de ne lepődjetek meg, ha egy kátyúnál kiszakad az elrohadt felfüggesztés. ..."

Ja meg a ma kapható autók ha 10 évet kibírnak kiszakadó felfüggesztés nélkül akkor már megkapják a millió csillagot a tartósságra. Jól mondod. :|

Ezerszer szívesebben vezetek egy régi vasat, ami még anyagból és nem csak programokból és azok feltételeiből épült fel. Ja, hogy vezetni is tudni kell? Bocs, nem mindenki vágyik az automata vackokra. Ha arra vágyok akkor inkább vonatra szállok...

Hozzászólás © 2011.02.05. 07:11:45

Így utólag, a cikk tényleg jó. Csikós Zsolt cikkeit nehéz nem elolvasni, kár lenne kihagyni.
Bár az a bizonyos kép nagyon ütött. :)

So so respect.

rekszem 2011.02.05. 09:43:24

A mai autó műszakilag és erkölcsileg is azért nevezhető elavultnak, mert a kor igényeinek és lehetőségeinek! már nem tud megfelelni. Gondolok itt a fogyasztás, zaj, hajótóenergia, méret.

A mercedesnek volt 15 éve kb. valami botkormányos tanulmányautója, de arra jutottak, hogy nem kényelmes ha a vezető mind a két keze egész úton alig mozog.

Az elektromos kormányzással nekem nem lenne gondom (merthogy a kormánymű is eltörhet), de az a kérdés, hogy az egydarab kormányoszlop előállítási árából lehet-e olyan elektronikát összehozni, aminek a megbízhatósága vetekszik egy darab fémrúdéval?

zootyo 2011.02.05. 11:00:21

@dukeekud: Nagyon béketűrő és türelmes ember vagyok, de te, az idióta kommentjeiddel, rendre kicsapod nálam a biztosítékot!
Mond meg nekem, MIÉRT jársz te ide, ha ennyire gyülölöd az autókat?!
Menj el egy "sötét"zöld oldalra, és osszad ott az észt. Valószínüleg az ottani pajtásaid jobban fogják értékelni a dumáidat.
Ez a totalcar oldala, ahol autókról, és azok szeretetéről van szó és pont.

GiXXXer 2011.02.05. 11:04:38

@Hozzászólás ©: a régi vasakban vót anyag... :) A teljesség igénye nélkül 30 év körüliek:
Audi 80 - 910 kg
Audi 100 - 1005 kg
BMW E30 - 990 kg
Fiat Uno - 711 kg (könnyebb, mint a papír Suzuki, az 770 kg)
Ford Escort - 810 kg
Ford Orion (nagy autó) - 875 kg
Honda Civic - 750 kg
Lancia Prisma - 940 kg
Mazda 626 - 961 kg

Ennyi elég. Ezeknél bármelyik mai KISautó nehezebb, csak az ULTRAKÖNNYŰEK vannak 1 tonna alatt. Akkor most a régiekben milyen anyag volt? Vagy az újakban miből van a nagyobb tömeg?
Jah: és régen ezt kétmázsás öntöttvas motorblokkal, ma meg 90-100 kg-s alumíniummal jön ki.

És nem kell hülyének nézni: régen is csak a gyenge szívódízelek bírták sokáig, a mai iramban (amit a mai autók kapnak) pedig azok is hamarabb elvéreznének.

De ne tetsszen senkinek, hogy a mai technológiával egy 30%-kal nehezebb autót kétharmada üzemanyaggal másfélszer gyorsabban tudunk hajtani, bezzeg a régi "szép" időkben, amikor a 7 literes fogyasztás egy vérszegény kisautótól szupernek számított, az volt a jó. Meg a 10 fölött fogyasztó Ladák, amik fúrás nélkül csak aggastyánoknál érték meg a 200.000 km-t, azok bírták bezzeg. A maiak bezzeg olajcserét kérnek, 250-300.000 km gond nélkül, mert olyan szarok... :P
Kisutóm most lesz 3 éves, és van benne 98.850 km. 84-ben vettünk egy ezerkettest, taxi volt 78-tól, volt javítási naplója is, 120.000 volt benne. Aztán 95ben adtuk el, akkor már 160.000-el, de már nehezen indult, egy hengerben már nem nagyon volt kompresszió, alvázvédővel lekent műanyaglap volt az alja, meg egy talicskányi vasanyagot kellett már belehegeszteni. Pedig apám buszsofőr volt, így nem sűrűn kellett használni. Jah, és emellett rettentő büszkék voltunk rá, hogy több mint 150.000 van az autóban, és még nem kellett széthúzni. És mások is csodálkoztak ezen, hogy milyen jól bírja!

AR-Peter 2011.02.05. 11:26:00

OFF
@Shadowbull
"Gondolom azert mondjuk a zsir uj 787-esben, vagy az A380-ban nem csak 25 eves cuccok vannak."
"Kritikussági osztálytól" függ az életkor. A belső világítás vezérlése lehet pár éves fejlesztés, a motorvezérlés és autopilot sokkal régebbi. (Utóbbi vszínüleg PowerPC alapú.)
ON

AR-Peter 2011.02.05. 11:35:59

@thee, igazatok van. (Nem is írtam 100%-ra.)

Hozzászólás © 2011.02.05. 11:36:31

@GiXXXer:
Végig sem olvastam a válaszod, de nem tudom honnan vetted ezeket az adatokat. Szinte mind fals. Mazda 626 961 Kg? Na ne már! Kiherélve és félbevágva talán. A többi is kb. ennyire pontos adat...

Szabi01 2011.02.05. 11:40:50

@Petyat: Azért mondják, hogy elavult, mert van jobb? Nem hinném. Szerinted mi az a jobb?

@Anarchy: Ez eszembe sem jutott! :-D

@Pipi: Ez nem igaz, van egy csomó autó, ahol a féknek semmi köze mechanikailag a fékpedálhoz.

@Shadowbull: Valamit félre értettél! Az én logikám szerint nem elavult, mint ahogy a villanymotor sem elavult, pedig még öregebb szerkezet.
Az a 100 év lószar az emberiség fejlődésében, nem változnak olyan gyorsan a dolgok, mint egyesek hiszik.
Attól, hogy elfogy az olaj, attól még nem elavult a belsőégésű motor, csak nem lesz mivel működtetni.

Szabi01 2011.02.05. 11:44:45

@GiXXXer: Az adataid nem tudom, hogy jók e, de teljesen egyet értek. Régen szervizigényesebbek voltak, hamarabb szétestek és hamarabb szétrohadtak az autók.
Viszont a vezetési élmény az nagyot változott, lassan át lehetne keresztelni vezetési unalomra. :(

Shadowbull 2011.02.05. 11:48:56

@GiXXXer: Teljesen igaz.

Azt meg hozzatennem, hogy a hazai hasznaltautos kultura meg plane ratesz egy lapattal erre a szubjektiv erzesre.

Alig van olyan hasznaltauto a piacon, ami tobbet futott volna 150e kilometernel, minden tulajdonosvaltas elott visszatekerik az orakat.

Es persze minnel oregebb az auto, annal inkabb szarnak a karbantartasra.

Igy amikor mondjuk 12-13 evesen az 4. tulajnal kieleheli a lelket az orajaban 135e kilometerrel, akkor megy az okoskodas, hogy igy meg ugy szarok a mai autok.

Aztan lehet volt benne valos 4-500e kilometer, amibol 300-at ugy tett meg, hogy baxtak a karbantartasra.

sb

Shadowbull 2011.02.05. 11:50:06

@zap: "Ugyhogy igen, zavarna mindenkit ha nem lenne mechanikus kapcsolat."

Amennyire tudom, a torvenyi eloirasok nem teszik ma lehetove autoknal.

sb

Shadowbull 2011.02.05. 11:53:29

@rekszem: "A mai autó műszakilag és erkölcsileg is azért nevezhető elavultnak, mert a kor igényeinek és lehetőségeinek! már nem tud megfelelni. "

Ez igy egyaltalan nem igaz. Az igenyeknek valo meg nem feleles talan igaz lehet, persze az igenyeket tamasztani sohasem kerul semmibe.

A lehetosegeknek viszont pontosan megfelelnek.

Amig az akksitechnologia ott tart, ahol, a belsoegesu motor az egyetlen olyan alternativa, ami a hasznalat minden spektrumat le tudja fedni.

sb

Shadowbull 2011.02.05. 11:57:08

@Szabi01: "Attól, hogy elfogy az olaj, attól még nem elavult a belsőégésű motor, csak nem lesz mivel működtetni. "

Ha az olaj elfogy, a legkisebb gondunk lesz az, hogy hogyan uzemeltessuk az autonkat. Ilyen osszefuggesben felesleges ezen agyalni.

sb

Shadowbull 2011.02.05. 11:58:28

@Szabi01: "lassan át lehetne keresztelni vezetési unalomra. :( "

Attol fugg, milyen autoban. Ma is lehet olyanokat talalni, amikben van.

De egy csaladi kombiban nem feltetlenul kell SZVSZ vezetesi elmenyt keresni.

sb

GiXXXer 2011.02.05. 12:29:57

Az adatok a carfolio.com-ról valók, persze mindegyikhez odaillik a "-tól" jelző. Nem tudom mennyire pontosak, de a vezess katalógusa szerint az 1990-es Mazda 626 is midössze 1120 kg, pedig az már 2.0 nem is 1.6-os. Ezek az alapmotoros, fapados verziók tömegadatai. Mint ahogy nekem is volt 770 meg 890 kg-s Suzukim is, az egyik 1.0 GA, a másik 1,3 16V GLX klíma, szervo, abs.

papa33 2011.02.05. 13:37:31

Egyenlőre a mechanikus kormány van és marad, és a fék is, ha elromlik, áthidalja az alapelektronika az újításokat. Legyen sávelhagyó, oldalankénti fékező, ESP, meg minden földi jóval ellátott. De nem tudjátok, ma a haszonjárműveken majdnem elektromos fék van, ami úgy műkszik: ha jó, akkor először a vészüzemet (hagyományos levegőcső) kiiktatja, majd megy az elektromos jel a pedáltól a fékamra közeli szelepig, és onnét a levegő. Gyorsabb, ABS, pót stabilizálás a fizika és a hely határáig (pót dőlésgátlás...).

De az nem zavar senkit, hogy a repülőn 3-4-szeres rendszer van, továbbá ha a kormány nem működik, van idő másra, pl eltérő hajtóműteljesítmény segítségével kormányozni (igen, volt rá példa), míg autóban egytized másodperc és a szemben jövőben vagyunk... ezért valszeg nem lesz tisztán elektromos kormányzás...
Én nem vagyok VW fan, de még megy jónéhány Golf I, II, na megnézem mennyi Golf VI-os fog menni 2040-ben, még akkor is, ha nem hajtották csak 60 lóerőig...

És nem igaz hogy sokkal kevesebbet esznek, nem egy haver öreg dízelje 5-öt eszik, a maiak átlagban esznek ennél kevesebbet? Dízelem sosem volt és nem is lesz, a benzinesemmel éves átlagban 6.7-et etetek, anno a Zsiguli evett 8.5-öt (mechanikus torkú, a másik 7-et evett volna kb), a S120 7-et, a Samara 6.8-at, éves átlagban! Azért azóta eltelt 20-25 év!!!!

rekszem 2011.02.05. 13:39:16

@Shadowbull:

Vitatkoznék veled. Ugyanis az automobilt az az igény hozta életre, hogy gyorsan és kényelmesen eljussanak vele a-ból b-be. Na most a mai autókkal ezt nem biztos, hogy megteszed, tipikusan városokban nem, ugyanis a méret és a mennyiség egyaránt dugókat és parkolóhyel hiányt okozott, járulékos kárként pedig óriási környezetszennyezést. Tehát az eredeti céljának már nem igen felel meg sok esetben.

A lehetőségek pedig a kőolaj és a környezeti adottságoktól függenek. Pl. ha a városan nem lehet élni a mérges gázoktól, akkor gyakorlatilag nincs lehetőséged használni az autót, csak olyan kompromisszumok árán, ami már a józan észen túl van.

Ebben az értelemben pedig a fejlettséget nem a bonyolultság okozza, sőt... sok esetben pont az egyszerűbb a fejlettebb. Pl. lehet neked ez nem fog tetszeni, de egy kerékpár, városi közlekedésre sokkal jobb, mondhatjuk, hogy fejlettebb, hiszen nagyobb mértékű mobilitást kínál, elfogadhatóbb kompromisszumok mellet, mint az autó (védelem az időjárástól, önjáró mód vs. csend, nulla emmisszió, megoldott dugók és parkolási gondok, üzemeltetés mind rövid mind hosszú távon, egyszerűbb gyártás.)

rekszem 2011.02.05. 13:43:47

@rekszem:

ja igen, és a fejlettség az nem kronológiai sorrendben valósul meg, hanem abszolut értelemben

tehát ha az egyszerű jobb, mint a bonyolult, de az egyszerűbb volt időrendben az első, akkor szerintem ez esetben is az a fejlettebb

Hozzászólás © 2011.02.05. 14:28:34

@GiXXXer:

Az általad egyik linkből idézve: "Saját tömeg 1120 kg" vs. 961 Kg. Persze ez is "csak" 20 éves adat.

Mindenesetre nem változtat a véleményemen, hogy a régi vasakat jobban szeretem. Azokat még szerelőhöz kellett vinni és nem valami nem tudom mibe ahol már az elsődleges a programfrissítés, utána még a mechanikára is ránéznek. :P

Hozzászólás © 2011.02.05. 14:44:29

@Hozzászólás ©:

Mondjuk biztos velem van a baj. :(
Lassan odáig jutunk, hogy a fotelt is először szoftveresen kell frissíteni mielőtt befoltoztatnánk. Nem akarok ezzel többet kifejezni, hogy a túlbonyolított kütyük is lassan terhünkre lesznek.

Az agyonfejlesztett dolgok nem mindig jelentik hogy segítségünkre vannak. Pl. egy autó esetében attól hogy 50 légzsák, 1000 csillag, meg úgy 100 3 betűs dolog segít a vezető nem fog tudni vezetni. Főleg egy vészhelyzetben katasztrófa ezekben bízni.

GiXXXer 2011.02.05. 15:11:01

@Hozzászólás ©:
Ha ennyi elektronikát kíván az, hogy kisebb fogyasztással tudjunk gyorsabban menni, ám legyen!
Bár teszem hozzá, hogy a szűk 100e km alatt eddig egyetlen hibája volt a fullelektronizált kocsimnak, a léghőmérsékletmérő szenzor. Kutya elektronika. Aztán a garis javítás után nem találtam sehol új vezetéket, hát megkérdeztem: csak kontakthiba volt...
30 éve találtál ilyen autót, amihez egyáltalán nem kellett hozzányúlni?
Karbiállítás, szelephézagállítás - 100-ig ezek szinte biztos megtörténtek. Sőt sokszor vezérműlánc-csere is, mert akkoriban még nem ment úgy a fémiparnak, és az anyagminőség közel sem volt olyan jó, mint amit manapság kohászkodnak számítógépvezérléssel. Az anyag és gyártástechnológia sokat fejlődött, köszönhetően az általad elítélt számítógépeknek. Századgrammos pontosságú öntőszelepek, századmilliméteres pontosságú cnc-gépek, és elképzelhetetlen pontosságú számítások adják a mai mérnöki technológia alapját. Manapság egy fullextrás prémiumautó nagyobb számítási teljesítménnyel bír, mint amivel a NASA holdraszállt (nem vicc), akkor a lakóháznyi szuperszámítógépek a tervezőközpontokban vajon mennyire valóságosan tudnak modellezni? :)

Persze mindenkiben van nosztalgikus érzés, ami elfeledteti a régi autókkal töltött szívásokat, és többszörösére növeli a szép emlékeket. Abba' még anyag vót'... Na de milyen? :)

A mai gyerkőcök meg harminc-negyven év múlva majd azt nyomják, hogy "bezzeg a mi időnkben még berregtek a kocsik, én töröltem az ablakot, én tekertem a kormányt, és ha hiszitek ha nem, biza' voltak még olyanok is, amikbe nem volt klíma..." :)

rekszem 2011.02.05. 15:49:10

@GiXXXer:

azért azt tegyük hozzá, hogy a mai autókban is lehetnek problémák szép számmal.

Ismerősöm bmw-jében garanciális motorcsere volt, a renault lagunáknak 40 ezrenként szétesik a futóműve (mert svájcra tervezik, na persze...), hibás dízel befecskendezők, majd minden autóban vannak elektronikai parajelenségek, stb, stb...

És ha ma beszarik valami, akkor az egy vagyon. Kettős tömegű lendkerék, robotváltó, motorvezésérlés, adagoló/befecskendező rendszer, stb. Ezek mindegyike kieteheti egy fiatal autó értéknek akár a 30%-át is ami azért nem gyenge.

Shadowbull 2011.02.05. 15:56:41

@papa33: "ezért valszeg nem lesz tisztán elektromos kormányzás..."

Szerintem meg lesz. Nem ma, nem is 5 even belul, de lesz.

Kulonosen akkor, ha elterjednek az autonom, mesterseges intelligencia iranyitotta autok.

Meg aztan ma is vannak mar ilyenek :

www.youtube.com/watch?v=zVxGH4zl6zU

sb

Shadowbull 2011.02.05. 15:59:42

@papa33: "És nem igaz hogy sokkal kevesebbet esznek,"

Kevesebbet is esznek abszolut ertekben is, de ha az emisszios normak szigorodasat es a tomegnovekedest is figyelembe vesszuk, akkor a fogyasztascsokkenes meg jelentosebb.

Es akkor meg ott van az is, hogy a nagyobb fajlagos teljesitmenynek koszonhetoen dinamikusabban is kozlekedunk.

sb

Shadowbull 2011.02.05. 16:05:35

@rekszem: "gyorsan és kényelmesen eljussanak vele a-ból b-be."

Azert van meg nehany szempont. Pl. a megfizetheto ar, a szeleskoru hasznalhatosag, a biztonsag...

"A lehetőségek pedig a kőolaj és a környezeti adottságoktól függenek. Pl. ha a városan nem lehet élni a mérges gázoktól, akkor gyakorlatilag nincs lehetőséged használni az autót, csak olyan kompromisszumok árán, ami már a józan észen túl van."

Ez igy van. A varosokban valoban van mas alternativa is, elso korben a kozossegi kozlekedes, aztan pedig akar a kerekpar is. En mindkettot hasznalom varosban, csak akkor autozom, ha muszaj. Persze szerencsem van, mert olyan varosban elek, ahol mindenhol van bicikliut, es Europa egyik legjobb tomegkozlekedese mukodik.

De ettol fuggetlenul a belsoegesu motor nem avult el, a szerepet betolti.

sb

rekszem 2011.02.05. 16:26:04

@Shadowbull:

Ha a környezetvédelmet nézem, akkor a belőségéű motor sosem volt alkalmas nagy tömegben való elterjedésre, tehát a szerepét is csak úgy tölti be, hogy annak irtózatos járulékos kára van mind globális, mind lokális szinten, ami az egészet megkérdőjelezi.

Ha most visszamehetnél 150 évet az időben és lenne egy súgási lehetőséged az autóipar megalapozónak, akkor mi lenne az? Mondanád, hogy ez a helyes út, vagy esetleg valami mást javasolnál?

Shadowbull 2011.02.05. 22:39:50

"Ha a környezetvédelmet nézem, akkor a belőségéű motor sosem volt alkalmas nagy tömegben való elterjedésre"

Ha a kornyezetvedelmet nezem, akkor semmilyen autozas, sot az egesz individualis mobilitas nem alkalmas a nagy tomegben valo elterjedesre. Sot, maga az emberi faj sem alkalmas ra.

Az egy kenyelmes mondszer, hogy a kornyezetszennyezi tevekenysegek kozul kimazsolazom azokat, amik a mondanivalomat tamasztjak ala, a tobbit meg elegansan figyelmen kivul hagyom.

"Mondanád, hogy ez a helyes út, vagy esetleg valami mást javasolnál? "

Tok mindegy, mit javasolnek. Szerintem az autozas tortenelmen is latszik, az eletkepes muszaki megoldasok fennmaradnak, az eletkeptelenek meg elhalnak.

Hiaba javasoltal volna 100 eve villanyautot, ha a kor akkori muszaki szinvonala mellett tokeletesen eletkeptelen megoldas volt. Itt vagyunk ma a XXI. szazad elejen, es a villanyautozas ma is teljesen eletkeptelen.

Lehet hogy ez a kozeljovoben megvaltozik, sok problemat megold(hat), de meg tobbet general majd.

sb

rekszem 2011.02.06. 01:59:05

@Shadowbull:

"Ha a kornyezetvedelmet nezem, akkor semmilyen autozas, sot az egesz individualis mobilitas nem alkalmas a nagy tomegben valo elterjedesre. Sot, maga az emberi faj sem alkalmas ra."

Minden tiszteletem mellett, ugye tudod, hogy ez nettő ökörség?

Shadowbull 2011.02.06. 10:51:28

@rekszem: Szerinted.

Gyakorlatilag minden civilizacios emberi tevekenyseg kornyezetszennyezo, vagy art a kornyezetnek.

Kerdezz meg egy sotetzoldet.

sb

Rocko- 2011.02.06. 13:54:24

@Shadowbull: én, mint nem sötétzöld is ezt mondom. ez a realitás.

Rocko- 2011.02.06. 14:25:19

@Shadowbull: azért érthető módon aggódnak ilyenektől egyesek: www.youtube.com/watch?v=MLHWgAmx3Iw

rekszem 2011.02.06. 17:08:28

@Shadowbull:

jaja, csak kurvára nem mindegy, hogy milyen mértékben

tudod, ha már beütötted a lábad egy fadarabba, akkor már a busz is jöhet....

Hurri Kán 2011.02.06. 17:38:52

Hol lehet ezt a Patentet kipróbálni?

Alf (törölt) 2011.02.07. 22:48:20

@GiXXXer:

Csah hogy egy olyan régi vasról beszéljek, amit ismerek:

1972, Citroen DS 23 IE: 1285 kg, és simán bír 250ezret megbontás nélkül a motor. végsebesség 190 km/h.

"századmilliméteres pontosságú cnc-gépek"

A citroen DS asničres-gyárában a hidraulikus alkatrészek gyártási pontossága 1 mikron fölötti. 1955-ben.

mikron=ezredmilliméter.

Viszont a kulcsmondatot te mondtad ki:

"Manapság egy fullextrás prémiumautó nagyobb számítási teljesítménnyel bír, mint amivel a NASA holdraszállt"

És én ebből azt emelném ki, hogy a NASA holdaszállt, amit ma nem tudna megtenni, számítógépei ellenére.

A concorde hangsebesség fölött szállított utasokat nap mint nap.

Nekem nem jó, ha elzárnak a technikától, megkímélnek a gondolkodástól, beszedálnak, stb.

Inkább mennék a holdra egy sima analóg fapados űrhajóval, minthogy a golyóimat masszíroztassam digitálisan a lexusomban...

Szabi01 2011.02.08. 09:31:56

"A citroen DS asničres-gyárában a hidraulikus alkatrészek gyártási pontossága 1 mikron fölötti. 1955-ben."

Ezt el hiszem, sőt hozzáteszem néha még 1mm fölötti is! :-D

GiXXXer 2011.02.08. 09:53:16

@Alf: csak azt is számítsd bele, hogy azokat a mikronos pontosságú alkatrészeket milyen költséggel gyártották! Persze az anyag-, gép- és rezsiköltség mellé a horribilis fejlesztési és gyártás-előkészítési költségek darabszámra vetített összegét is vedd hozzá.
Aztán már érthető, hogy az 1955-75-ig gyártott DS milyen pénzügyi hatással volt a gyárra: 1974-ben durván 40%-át, '76-ban pedig még 50-et vásárolt fel a Peugeot.
Röviden: pont egy olyan példával hozakodtál elő, ami a csőd szélére sodorta a Citroent...

A NASA ma is simán holdraszállna, csak épp nincs hidegháború, hogy a technikai fejlettségét eképp fitogtassa, így a többmilliárd dollárba kerülő projektet jegelték. Segítek, kb. ennyit keres az ÖSSZES dolgozó magyar EGY ÉV ALATT.
Inkább az űrállomásra, a Hubble és Kepler űrteleszkópokra, meg számtalan űrszondára költöttek.

Persze sokan érzelegnek a régi vasakon, de nem tudom közülük ma hányan mennének a 40 fokos melegben FELTEKERT FŰTÉSSEL, hogy ne forrjon fel a víz? Meg éjszaka a maiakhoz képest parázsló hagyományos tök forma, sok esetben 6V-os lámpákkal? Persze sok más tényezőt is figyelembe lehetne venni, amiben a mai legolcsóbb autók kenterbe verik sokszor a régi méregdrága luxusautókat is...
süti beállítások módosítása