Katonaság, és ami miatt szeretjük

  2010. június 29. - Csikós Zsolt Címkék: honvédség katonaság katonai kraz gaz ural zil uaz maz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Zseniális rendezvénybe ráncigált bele Saly Balázs barátom. Évek óta piszkál azzal, hogy ide el kell jönnöm, de pár dolgot nem vett soha számításba: 1) kisgyerekes családos ember hétvégének minden perce arany; 2) újságírónak ritkán van magánideje, ha pedig szórakozni megy egy rendezvényre, ott automatikusan dolgozni kezd; 3) én még kötelezően lettem bevonultatva 1986-ban Tatára, a harckocsizós ezredbe (aztán dandár lett), rekord hideg volt azon a télen, mintaszerűen szemét öregjeink voltak, a tisztek java sem volt emberségesebb az alcatrazi fegyőröknél, ezért velem csak egészen minimális mértékben sikerült megszerettetni bármit, ami katonai, ha volt is a lelkemben bimbózó vonzódás a honvédség iránt, azt negyvenhetes bakanccsal tiporták el. Amúgy meg nem sok volt: kerülök mindent gyerekkorom óta, ami a háborúzással kapcsolatos, nem szeretem az agressziót, a vérontást pláne, engem nemhogy vadászni, de még horgászni sem lehet elráncigálni. Egyéni probléma, nem terhelek ezzel tovább senkit, a katonásdi jó játék, látom, el is hiszem, de nem az én asztalom.

Ez egy rendes autóorr. Zil-157

Balázst viszont igen kedvelem, ezért amikor kiderült, hogy a feleségemnek sok munkája lesz a hétvégére, úgy döntöttem, mégis a hónom alá csapom a kölköket, és Budaörsnek vesszük az irányt hű Autobianchi típusú közlekedési eszközünkkel. Nézzük már meg közelről, mi is ez a "Függőség napja".

Kész háború

Kicsi, családias, nehéz, guruló vastárgyakkal gazdagon körített rendezvény ez. Úgy mondják az ilyet: tömény. Saly fél délelőttön át taxisofőrt játszott a Krazzal, szállította az embereket a szűk utcákon, szakadt róla a víz, a Kraz favázas bódéja nyekergett a rosszul illesztett betontáblákon, ezt hívják arrafelé útnak. Életemben először ültem ilyenben (Tatán nem voltak Krazok), a fülkéje nem különösen tágas, viszont onnan kinézve rettenetes mélységben van az ember alatt a táj, az üléshelyzet nagyjából egy szinten van a kamionokéval (egy szembejövő hattengelyes Volvóról vettem mintát), viszont a sofőr itt még tol maga előtt egy kisebb üdülőházat, miközben inaszakadtáig küzd a váltóval. Nemcsak én, a gyerekek is imádták.

A fő attrakció természetesen a katonai MAZ-vontató volt. Nem tudom, hogy láttak-e már a kölkök ekkora járművet életükben (a kamion nem ér, az csupa levegő belül), mindenesetre én nem jártam még ilyennek ennyire a közelében. Tatán volt ugyan egy valamelyik zászlóaljnak, azt néha távolról láttam is egy szomszéd telephelyen, egyszer talán még menni is, de így, testközelből benne szorul az emberben a levegő, ahogy föléje tornyosul a barátságos arcú szörny.

Annyira azért nem is kicsik a gyerekeim...

V12-es T55-ös tankmotor mozgatja (némileg módosítva, de azért nagyjából az), akkora kardán viszi a hajtást a két oldalon elhelyezett, négy-négy, kisebb fürdőszobányi alapterületű hűtőhöz, mint ami a Zsiguliban van. És az csak a hűtésé.

Itt a V12-es

A motor után hidrohajtás következik a négy tengelyhez, a nyolc, kettős keresztlengőkarral megvezetett, torziósan rugózott kerék mindegyike mozgatja a kocsit, az első négy kormányozható is. Kisebb sziklamászás feljutni a fülkébe, ami cirill betűs feliratokkal dekorált műszerek miriádjaival van tele. Ki is lehet bújni a tetőn, mint valami tankból, oldalt pedig, a jármű falába vájt ösvényen el lehet jutni a motorig. Minden óriási, masszív, elpusztíthatatlan.

MAZ-műszerek

Ennek igazolására a MAZ mellé hatalmas tablót is kitettek, amelyen ezeknek a vontatóknak a háttere szerepelt. A jármű nyerges, tehát pótkocsit kell rá kapcsolni, hogy értelmet adjunk létezésének. Elsősorban tankokat (tudom, harckocsikat) szállított, de hídelemeket, óriási csöveket, rakétákat is vittek MAZ-okkal. A tabló második oldalának alján pedig a magyar MAZ-ok utóéletéről tárgyaltak keveset. 2000-ben vonták őket ki hadrendből, jó ideig csak mindenféle katonai múzeumok kaphattak belőlük. Aztán 2006-ban megtört a jég, magánember is vehetett magának ilyen behemótot, úgy tűnik, a rettenetes kereslet nyomására megtört a honvédség ellenállása.

Így került elő a MAZ. Akku bele, indult, kitépte magát, hazament

Addigra, a budafoki telepen már borzalmas állapotban voltak ezek a leselejtezett (és még önerőből odavitt) kocsik, a tablón, a mellékelt képeken lényegében többségében szétszórt, roncsolt vasdarabokat láttam, amelyekből a hozzáértőknek fejben kirakható volt talán egy ilyen jármű. Árvízkor egyméteres löttyben álltak a szerencsétlenek, aztán benőtték őket a liánok, mégis, amikor a mostani tulajdonos megvásárolta ezt a konkrét, elsüllyedt darabot, elég volt pár jó akkut vinnie, és a vontató beindult, kitépte magát a növényzet fogságából, majd a kerekek felfújása óta szépen hazaautózott. Azóta persze átesett némi restauráláson, ezt a képek után meg sem kellett volna említenem.

Magyar gyártmányú műhelyfelépítmény az Uralon

De voltak például ott Uralok is, egyik a hátulján hazai gyártású, komplett műhelyszobát hordott – a felépítmény 1988-ban készült, és a rádión kívül minden magyar benne – generátor, szelepmaró berendezés, satuk, satupadok, fiókon szekrény, emelő, alkatrészmosó, óriási emelő, porlasztócsúcs-nyomás beállító, állványos fúró, teljes lyukasztó-, villáskulcs-, kalapács-, csavarhúzó-, menetvágó-arzenál. Szóval van benne anyag, szokás erre mondani.

Zil-131

Egy régi (ZIL-157) és egy újabb (ZIL-131) állt egymás mellett, előbbi hiteles, kifakult matt zöldben, utóbbi talán kicsit túlságosan is fényes olajzöldben. Bár – 1987-ben már hozzánk is érkeztek olyan gyári UAZ-ok, amiknek ilyen fényes festése volt, akkor sem értettem, hogy lehet harci jármű ilyen csillogós. Mindenesetre a ZIL furcsán festett így, igaz, a MAZ sem volt sokkal mattabb.

Már rádiós pad is van benne. Volvo Sugga

Horváth Laca is eljött a Totalcarban már alaposan bemutatott Volvo Suggával. A cikk elkészülte óta sokat fejlődött az autó, most már van benne hátul rádiós asztal, megvan hozzá az egyik rádió is, a hozzá való, csattal rögzíthető hangszóróval, és a vezetői részt a távírász részlegtől elválasztó, fából készült fal is bent van, igaz, nincs még benne ablak. Nemsokára indulhat csatába.

Amerikai idegen szív

Egy hetvenes évekbeli Chevy-pickup, az elmaradhatatlan Raj-GAZ-ok, UAZ-ok is ott voltak, meg persze a motorok: civil Pannóniák, egy süteményes állapotú Honda CX500 Custom, valamint a helyzethez jobban megfelelő, katonai oldalkocsis Izs (rajta cetlivel – "Eladó Garant teherautó" – ide is csak elmebetegek járnak?), fehér orrú, kék "Zil-kutyu" is ott parkolt.

Vagy bő másfél órát mászkáltunk járműre fel, járműről le, de nem vártuk meg, amíg elkészül a névadó kaja a gulyáságyúban, otthon várt az ebéd, kis feleség rotyogtatta már a kondért (vagy hogy is mondják ezt népiesen). Záróprogramnak két magyar autó maradt.

Hernádi Géza és a Szöcske, amit megmentett az enyészettől

Egyiket szintén ismerhetik a Totalcar olvasói - a NATO-tenderre még a kilencvenes évek elején fejlesztett, VW-motoros "Szöcske" egy volt kollégám, barátom, klubtársam Hernádi Géza kocsija, s amikor nála tartottuk jó két éve a klubot, nagyot autóztunk vele Dunakeszin, a reptéren. Azóta már visszakapta a turbóját is a motor, állítólag szuperül megy, most csak állni láttam.

Hogy elég fenyegető legyen, volt pár puska is

Aztán vég-végszónak a Csepel híradókocsit hagytuk – ilyenünk volt Tatán, a híradó századnál, ismertem elég jól, bár én a kisebb GAZ-66-on (Deimosz, R-142-es állomás) szolgáltam. Benne az ismerős rádiók (amik nekünk sose működtek), némi puskaarzenállal körítve – erre a tartóra nem emlékszem, hogy a miénkben lett volna.

Ilyen az, amikor a Bianchi mellett elhúz egy Kraz

Szuper volt, ha tényleg ilyen lett volna a katonaság, talán ma főtörzs lennék, esetleg már hadnagy is. Így, civilként csak a gyerekeket tömtem vissza a Bianchiba, korgó gyomorral Zugló felé fordítottuk a csomagtartófedelet. Búcsúzom a Kraz látványával egy Autobianchi volánja mögül. Viszontlátásra legközelebb.

A seregben két gyűlölt állatfaj volt: a csókosok és a lógósok. Rám mindkettő igaz volt. Családom túlnyomó része foglalkozásszerűen egyenruhás volt, én pedig Budakeszin angol fordító, Nagytarcsán helyőrségírnok voltam. Sejthető a fentiekből, hogy szinte folyamatosan otthon kuppogtam, ami jó. Ezzel együtt teljesen kimaradtam a telephely életéből, sőt, a parancsnoki Uaz denszeszes majdnem-felgyújtásán kívül a teljes honvédségi autózásból is.

Ezért vagyok iszonyatosan irigy az ilyen alkalmakkor. Tavaly tehát, amikor először kerültem a vasak közelébe, konstans erekcióval küzdöttem. Ez a hétköznapi jármű fogalmának olyan mértékű átértelmezése, amit ilyen hirtelenséggel nagyon nehéz feldolgozni...

Szerencsére másodszorra edzett érzékszervekkel érkeztem. Már tudtam koncentrálni a részletekre és az emberekre is. Ez ugyanis nem egy afféle márkatalálkozó, ahol az azonos típus iránt rajongó idegenek gyűlnek össze csevegni a sportgyertyáról. Itt kérem, hasonló érdeklődésű, barátságos emberek közös piknikje folyt, még ha alaposan meg is adták a módját. Minden más csak körítés, persze remek körítés.

Ja, és az ebédet kár volt kihagyni. A gulyáságyúban készülő pompás... khmmm... babgulyást, mi mást?

- prokee -

DSC01525

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr312111703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.06.29. 21:32:18

@prokee: hehe

a "sofőr" bácsi egyébként imádott így rombolni a géppel, nem véletlen ez a video sem

átmentünk két-három akkora fán is, hogy én jobban féltem, mikor közelítettünk, mint a brüsszeli vidámparkban a körbefordulós hullámvasúton

60-nal átment egy 5 m magas fán aminek 15-20 centis törzse volt, még nyomot se hagyott a PTSZ-en

egy személyautóban mindenki ottmaradt volna attól a fától, ennek a gépnek meg meg se kottyant

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.06.29. 21:38:26

@GYUSZI BACSl:
"ennek a gépnek meg meg se kottyant "

Beszélgetünk Tündéremmel most, ahogy néztük a képeket. Mondja, a Kraznak tényleg fa a fülkéje? Mondom, a váz igen. Kérdi, mi van, ha valami ráésik. Mondom, mi eshet egy Krazra?

Alhazred 2010.06.29. 21:45:51

@Flogger: bazz, ahogy kirántja az amúgy harminctonnás tankot...

Alhazred 2010.06.29. 21:49:16

@prokee: saját maga? kínos lehet vele felborulni. igaz, nagyjából lehetetlen is :)

lutria 2010.06.29. 21:51:38

Nekem Börgöndön egy Zil 130-asom volt aminek a motorját egy aranykezű szerelő kicsit megpiszkálta,autópályán vitte a 120-at,párszor le is szúrt az üti hogy túl hamar értünk vissza Pestről.Kevesebbet is fogyasztott,"csak"35-40L/100km,jóban is voltam az ÜZÁ-sal mert a vontatós 131-esek túlfogyaszását lehetett vele kicsit kompenzálni.Szivesen nosztalgiáznék eggyel,17 év után már aktuáils lenne,lehetőleg a HP 24-53-al,bár valószinűleg már bezúzták.

gnme 2010.06.29. 21:51:51

Velem végigcsináltatták az összes tesztet, aztán közölték délután négykor,,,

: én reggel tényleg nem hamis kórházi zárókat adtam be.

,,,lehet tényleg szükségem van némi inzulinra a túléléshez.

csizell 2010.06.29. 21:54:33

tata...
felderítőként 94 feb.-tól maga volt a mennyország......
akkor már nem volt ott ez a böszme gépállat(maz)
viszont télleg volt hídvető kraz,nem is egy...
ha beindult,félórát kellett termelni a levegőt hogy kiengedjen a fék....
aztán még vagy 15 percet hogy legyen kormányszervó........

Ted Striker 2010.06.29. 21:56:27

@Flogger: DT-30 Vityaz az elérhetetlen álmok netovábbja :-)

hakapeszimaki1986 2010.06.29. 22:01:16

Én született pacifistaként eladtam volna az összeset afrikai vezéreknek,hogy megtudják magukat védeni az ellenségtől!

jawa353 2010.06.29. 22:01:45

Pontosan hol van Budafokon az említett telep,ahol ilyen szörnyeket lehet látni?
EL KELL MENNEM ODA!!!!

Devil2 2010.06.29. 22:02:59

@prokee: Esetleg maga a Kraz esik rá.. :D

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.06.29. 22:03:49

Én másfél éven át bámultam belülről ezt a gyönyörűséget - igaz, még a gengszterváltás előtt nem sokkal... (Baksa elvtárs már dicsekedett vele, hogy kapun kívül ő már úr és nem elvtárs - igaz, akkor is be volt baszva, mint a vadszamár :D )

Szóval a katonságot mint olyat, rühellem, de nagyon.
Viszont abban van némi igazság, hogy ha elvonatkoztat az ember a negatív emlékektől, meg attól, hogy ezek a gépek végülis más emberek legyilkolására lettek létrehozva, akkor egész izgalmasak tudnak lenni. :)

Unter Bahn (törölt) 2010.06.29. 22:40:25

Üdv! Teli vagyok adóssággal mint a kutya bolhával, de egy ballonkerekes Kraz műhelykocsit (akár eszterga nélkül is) behiteleznék magamnak:-)))

switch 2010.06.29. 22:42:45

Én Tatán voltam katona, 94-95-ben, de sajos nem láttam ezt a MAZ-t. Emlékeznék rá ;-)
Volt ott egy harckocsizó dandár, egy javító zászlóalj, hiradós (itt voltam) kommendáns, lokátoros zászlóalj is.
A katonaságnak sok értelme nem volt, hacsak annyi nem, hogy három, máig tartó barátság született bent.

oldj 2010.06.29. 22:51:21

Résztvettem néhány Kárpátalja túrán. ZIL131 simán megy a patakmederben,1-méter szinteltolás nem akadály.Aztán 1000 méter körül megláncolják elöl,hátul.Kb 1600 méterig néhányszor csörlőzni kell.Viz néha felforr.Utántöltés a forrásból a forró motorra.Üzemanyag tank üres,csak a bódé mögötti műa.kannában 2-3 liter.Többször tankol.Sofőr félig kilóg, füstöl mint egy kémény.Padlórésen ledug egy vasat,csörlőz.Közben igazgat egy darab linóleumot a padlón a váltónál.Lefele láncok le,patakban kimos. Na ez 2 emberes. Próbálok 1-2 képet felt.

Rocko- 2010.06.29. 22:53:11

@GYUSZI BACSl: pszt! :D
ezeknek egyébként kötelező ez a sebesség a vízreszálláshoz vagy csak szimöplán ennyi, mert megtehetik vázz! hm?

@prokee: hehe. :)

Rocko- 2010.06.29. 23:03:13

@Alhazred: @Csumpi Hálidéj: @Devil2: igaz.
de mi borít fel egy Krazt? :D

ZYLO 2010.06.29. 23:03:19

Ahh, az a Csepel relékocsi... Mekkorákat aludtam benne :)

Cadaver!! 2010.06.29. 23:08:28

@prokee: omfg Azt az idiótát a videó végén.

Amúgy tele szájjal röhögök a kommenteken, jók ezek a hatalmas vasdobozok. :D

Rocko- 2010.06.29. 23:09:38

@prokee: a fabiasat kétszer néztem meg a végén hogy egyszer elhigyjem.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.06.29. 23:10:31

@Rocko-: nem kötelező a sebesség, lassan is be tud menni, de a max. hogy 60 km/h-val 4 méter magasról beugrik a Wasserbe

olyankor az eleje belemerül, aztán egy idő után szépen feljön (:

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.06.29. 23:18:24

az se semmi, mikor valaki egy ilyen megépít működő RC modellben

www.youtube.com/watch?v=bCDZRGGM468&feature=related

misinator 2010.06.29. 23:22:52

Sógorom még fél éve is Uralokkal, meg terepes Kamazokkal járt fakitermelésre. Meg végezte a karbantartását.
Ja, időnként ment menteni csilivili Állítólag terepre szánt mai korszerűségeket.

Apropó!!!!!!!!

A felsőzsolcai árvíz csúcspontján, tetőzésén MAN-okkal telepítették ki a népet - minket is:-(((..addig, amíg víz nem került többnél is az olajba.
Aztán meg kitologatták őket az ősrégi Urallal.
Nem is ciki...

Káposztakukac 2010.06.29. 23:53:37

@misinator: hát ezt valahogy nem hiszem el. a man-ok a német hadseregben 30 éve szolgálnak. az sem éppen gyenge darab, max jobban féltik őket, mint az öreg uralt.

pmobilTB 2010.06.30. 00:00:00

@Alhazred: De legalább nem a kasznishoz kell vinni, hanem az asztaloshoz... :)

heyya10 2010.06.30. 00:03:55

Na azért a csehszlovák műremeket se hagyjuk ki:
www.youtube.com/watch?v=AKJYDdiaBYQ&feature=related

nincs akadály :-)

Rocko- 2010.06.30. 00:10:11

@GYUSZI BACSl: ühhüm, thx.

@Csumpi Hálidéj: elég ritkán szoktak kraznak menni. :)

Krisi 2010.06.30. 00:11:12

@Marcellusca: azt tudom, hogy voltak a katonaságnak, az érdekelt hogy ezen az eseményen voltak-e.

nekem is amúgy majdnem katonai MZ lett, mert amikor vettem a mostanit akkortájt volt épp egész jó állapotú eladó csak az drágább is volt, meg persze az ilyen innkább hobbi célra való, nem pedig gyakran közlekedni utassal + cuccokkal. majd pár év múlva hobbimotornak jólesz :)

@Csumpi Hálidéj: valamikor mindenképp kéne már közös erővel elkékfüstösíteni az utakat, majd írok privátban, ne offoljuk tovább a témát :)

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.06.30. 00:12:54

ááááááá!!! mekkora feeling!!! amióta kiszálltam a parancsnoki UAZ 469 B-ből azóta viszket a píztárcám egy ilyenre... a családom komplett mantrázó idiótának néz, amikor elévezek minden megpillantott példány láttán...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.06.30. 00:16:21

hozzáteszem amit az utóbbi időben a házikómra költöttem felújítás címszó alatt, abból 12 darab teljesen felújított példányt vehettem volna, de akkor a heréimnél lógatott volna fel az asszonypajtás. Most viszont elég erőteljesen megindult a nyáltermelődésem... lehet, hogy a vesztembe rohanok...vagy a Nirvanába? :)

Krisi 2010.06.30. 00:18:16

@Rocko-: az tényleg vakmerő volt. vagy inkább szimplán csak hülye :D

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.06.30. 00:19:27

@Rocko-: én láttam Ural vs. Wartburg meccset még Szombathelyen... szegény kisöreg, biztos nem azonosította senki a vonásairól...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.06.30. 00:24:11

Te Zsolti, és ötleted sincs, ki mehetett azzal az oldalkocsis Izzsel, rajta a Garant van eladó táblával?

hehe64 (törölt) 2010.06.30. 00:42:06

Hát, én 1987 áprilisában kerültem át Tatára a híradószázadba. Hmm... Csikósra nem emlékszem. Viszont az R142-ben működött az összes rádióm.

átlátó 2010.06.30. 02:02:39

1973, Ercsi Mn6119. 2/2, másképp 15/C század. Kraz215/b Két ütem, dízelben. De volt ott minden ami vas. :)
A végén az ezredírnokságig vittem. :) Nagy világ volt.

átlátó 2010.06.30. 02:58:58

214/b na. És kurva ideges lettem, hogy miért adtam el az Uaz-t vagy 15 éve.

abdulesmia 2010.06.30. 05:13:31

Kecelen található egy pazar gyűjtemény ilyen és még nagyobb vasakból.
miaeskleo.blog.hu/2010/06/06/hadtorteneti_park_kecel

mükkemakk 2010.06.30. 08:42:15

Nosztalgiáztok itt a jó orosz (szovjet) termékekről, én megfogadtam anno, hogy cirill betűs terméket csak akkor használok hobbiból, ha tudok mellé rendeset is venni.

Szereltem a hadsereges cuccokon kívül junoszty tv-t, elektonika csöves tv-t, riga motort, szputyik bicajt...hát így utólag megszépülnek ezek a vackok, de sok bajom volt velük.

Ezek a teherautók, harcjárművek elég primitív szerkezetek voltak, ja és külön szerszámkészlet (barkácsszakkör) kellett hozzájuk. Ahogy az orosz összerakta ezeket, szinte használhatatlanok voltak.

Alhazred 2010.06.30. 08:57:35

@mükkemakk: a szputnyik bicaj egy nagyon fasza cucc volt, csak nem volt szabad elhanyagolni. nyakam rá, hogy a húszezres teszkós montenbájk negyedannyit sem bír.

Alhazred 2010.06.30. 10:33:17

@AttiLADA: óh. zseniális, csont nélkül.

r7zw48 2010.06.30. 10:49:13

70-es években voltam nyúl magyar PSZH-ban. Mikor elment a kuplung, induláskor a sofőr állított egy kis gázt, hátramászott, majd nekifutásból berúgta a váltókart egyesbe. Megugrott a 7,5 tonna, de bírta.

lwcolors 2010.06.30. 11:43:51

A rendezvény egyetlen problémája, hogy nem tudtam róla :(((

misinator 2010.06.30. 12:05:51

@Káposztakukac: Ha nem a saját szememmel láttam volna:-(
Június hatodikán, vasárnap délben mentettek engem és a családomat csónakkal a Kossuth utcáról /iránymagyarország.hu térkép/ A Szent István Általános Iskoláig. Gyalog át a cuccunkal az iskola udvarán. Majd szálltunk fel a Szent István utca - Kastély utca sarkán egy platós MAN-ra. Onnan vittek minket a Sajó utca /ahol délután már csak az úszóképes lánctalpas tudott menni, s amerre vitték a köztársasági elnököt is/ Állomás utca útvonalon a vasútállomásig, ahonnan buszokkal vittek be Miskolcra.
De az elindulásra várni kellett a forró ponyva alatt guggolva - pad nem volt a platón -, mert az ominózus kereszteződésben egy műszaki mentő MAN húzgált odébb kettő platós MAN-t, s fordult vissza a vízbe az Ural... Ekkor jelentette rádión az egyik katona, hogy "Jelentem kettő MAN teherautót mentettünk... Jelentem víz került a motorjaikba."
Ezután indult el velünk a "mi" MAN-unk, s vitt szó szerint lépésben a plató aljáig érő vízben /A Sajó utca speciel tényleg ártér, de a rekordmagasságon tetőző Sajó ekkor se öntött ki; a helyi vállalkozók vágták át a gátat másnap a rendőrökkel hadakozva, hogy belefolyon az árvíz.../

Én nem kétlem a MAN képességeit,szerintem valószínűleg egy picit gyorsabban ment a legmélyebb részen a vízben, s így nyelhetett vizet valahol a motor.

A szavahihetőségem kétségbevonásáért pedig harapok.
Különösen az átélt esemény kapcsán...

yomsisi 2010.06.30. 12:32:53

Csikós, Te voltál a Józsefhegyi utcában is a Bianchival!
Láttalak, lebuktál! :-))
Szép a kocsi.

Jamesblond 2010.06.30. 13:04:28

@Flogger: Ez a MITAZ! (Mityaz) Arra találták ki ruszkik, hogy légvonalban tudjanak közlekedni földön:)

Skunkworks 2010.06.30. 13:24:25

@Jamesblond: Valami olyasmi járhatott a fejükben az elvtársaknak. Szerintem aki azzal elakad azt egyből le is lövik. :-)

misinator 2010.06.30. 13:37:52

Apropó KRAZ!!!
Június 8-ra gyakorlatilag eltűntek a szemünk elől a MAN-ok /Gondolom a tetőzés vonulását követték településről településre/,s megjelentek a rendőrök járőrözni /géppisztollyal, mert ugye fosztogatás az nem volt.../meg éjszaka(!) is cirkáltak helikopterekkel a település felett. Mert a fosztogató meg ojanhüje, hogyinteget, mint a hajótörött...
Ja nem írtam,, hogy két kék(!)Krazzal járőröztek?:-)
Hátborzongatóan gyönyörű látvány és hangélmény volt hajnalodáskor az alvázig érő vízben/nálunk alacsony volt a szennyvíz../ masztodonként felbukkanó s méltóságteljesen elvonuló az orrán hidraulikával felszerelt, ősállatként gurgulázó Kraz.
Hrraaááá!!!
Az egyiken katasztrófavédelmis, a másikon rendőrségi matrica/felirat volt.
Mintha valami ilyet láttam volna a tv-ben valamelyik október 23.-a után Budapesten hóekével az orrán valami barikádoknál...
Vagy rosszul emlékszek?????

mükkemakk 2010.06.30. 13:46:47

@Alhazred: A szputyik felnije gyenge, a szabadonfutó tózse, a váltó is gyatra. Egy csepel maraton (1985 körül) sokkal jobb keró volt, persze közel dupla árért.

Én inkább a MAN-nal mennék bárhova, mint Kraz-zal.

misinator 2010.06.30. 13:52:32

@mükkemakk: Mindig ez az ergonómia-, meg biztonságmánia:-)))

Jamesblond 2010.06.30. 14:29:01

Ja, egyébként 2004-ben voltam katona és Ural 4320 típusra tettek a C jogsi miatt amit ők fizettek nekem anno... Szabadszálláson történt a kiképzés. Volt valami Merci 2 tengelyes csapatszállító is, mindenki arra akart kerülni mert az ugye Merci. Izzadt a tenyerem hogy Uralra kerüljek:) Összejött. Sorba állítottak minket (sorosokat) és mint a marhavásárban úgy válogattak közöttünk a szerződéses/hivatásos kiképzők. (Sokan letették a C jogsit "jó lehet az még valamire had legyen 3000-ért megéri". Gyakorlat meg 0 mert azóta se vezetett.)
"-Hé maga! Kócos honvéd! Vezetett már teherautót, traktort, áramot?"
"-Vakoskodni fog beszopja BAXAMEG!"
"-Aki szaroskodni fog kiül a hidegre a qrva anyjábaaaaaaaaaa!!!"
Szóval ilyen alapindulatokkal éreztek irántunk a kiképzők jó %-a:)
De egyszerű vezetni az Uralt egyébként. A tévhittel ellentétben könnyű a kormánya, könnyű a váltója és viszonylag kényelmes dolog. A kapcsolási rajz nem gyenge, megszokást igényel, de egyébként faxa:) Akárkinek nem sikerül rögtön menni vele az biztos.
Szépen óvatosan zötyögtünk egy földúton, mondta a faszi: "- Gyorsíjjon!"
Picit de csak leheletnyit gyorsítottam, még jobban döcögtünk. "-Hóó! Lassíjjon!"

Jamesblond 2010.06.30. 14:32:14

A platón ülést tekintve pedig az Uralt jobban preferáltuk a hátsó dupla tengely miatt. Sokkal-sokkal simábban gurul bármilyen egytengelyesnél. Szépen beletesz a gödörbe, majd kivesz. Nem pedig beleesik-kiugrik...

Alhazred 2010.06.30. 14:33:03

@mükkemakk: ár/érték arányt is kell nézni, amúgy egyetértek.

Jamesblond 2010.06.30. 14:39:58

A terepjáró képesség meg... Höhö! Brutál. Egyszer egy keskeny erdei úton ment a "vezgyak" és egyik honvéd lecsúszott az útról a 2 méterrel lejjebb lévő fás részre. Pontosabban erdőbe ahol nem túlzok 10-15 centi átmérőjű fák voltak, de qrva sűrűn. A kiképzőtiszt hosszas anyázás és káromkodás közepette helyet cserélt a padavannal bezárt difit, ajtót-ablakot és jó 6-800 méteren keresztül kifordított kormánnyal jött velünk az út mellett az erdős részen mire felkapott az Ural az útra. Ezalatt kitermelt vagy 40 pótkocsi fát:) Szóval régi, meg orosz, de ha helyzet van, kiderül róla hogy qrvára megfelelő.

szemeteske 2010.06.30. 15:05:49

Harckocsizók Kraz nélkül? Az meg hogy lehet(ett)??

Egyébként én is R-142-esen szolgáltam anno...

szemeteske 2010.06.30. 15:09:59

@Jamesblond: "A kapcsolási rajz nem gyenge, megszokást igényel" Gaz-66-ot vezettél? Ahhoz képest MINDEN egyszerű. :)

Jamesblond 2010.06.30. 15:39:59

@szemeteske: Gaz 66-ba csak beültem egyszer, de nem mentem/mehettem vele. De a vezetői póz már magáért beszél:) A karok meg a motor mögött... Qrva fura volt az biztos:) De felcsigáztál. Leírnád nekem nagy vonalakban a dolgot? Katonás beszélgetéseknél a csak "civil" autót vezetők álmélkodva hallgatják hogy 2 fokozat lehet egymás mellett is:)

Jamesblond 2010.06.30. 15:41:01

Bár a Tavriában is az ötödik e negyedik mellett van.

szemeteske 2010.06.30. 15:56:28

@Jamesblond: "A karok meg a motor mögött..." Az még egy hagyján, de egyben az ülés támlája mögött is...!! Van olyan fokozat amit csak úgy lehet kapcsolni, ha a fülke hátsó falába (gyárilag) mélyített üregbe tolod a váltókat végét...
Mindez persze szinkronizálatlanul (ha ezt egyáltalán érti még valaki a mai DSG-generációból...).
A V8-as benzinmotor(!) és egyebek már csak hab a tortán.

Marcellusca 2010.06.30. 16:42:11

@GYUSZI BACSl: Abban "csak" egy T-55 motor van. :)

CharlieBrown 2010.06.30. 16:42:56

"Tatán volt ugyan egy valamelyik zászlóaljnak"

MH 25. Klapka György Gépesített Lövészdandár, hogy az Isten áldja meg azt a laktanyát! Örök emlék!

ps: ahogy most nézem már csak Klapka György Lövészdandár...

Jamesblond 2010.06.30. 16:48:17

@szemeteske: Ú tényleg vaze:D már emlékszem a látványra. A kis horpasztások a fülke hátulján:D A szinkronizálatlan váltót én még ismerem. Gázfröccs dupla kuplung?:) A 66-os hangja viszont (szerintem) igen fasza. Már ha megy a gép mert én sokat láttam hogy vezgyakon félreállnak. Ugyanez volt a ZIL-131-esekkel is.

Harmatos Libaf.s 2010.06.30. 19:41:36

most ezért a mondatért sz kifgonak egyesek nyírni de én akkor is elírom : Én szerintem jó lenne h ha vissza állítanák a sor katonaságot(katona nem szeretnék lenni de azért eből a buliból nem akarok ki maradni :))pofásak a gépek

Csikós Zsolt 2010.06.30. 20:39:11

@hehe64:

Én azon az R142-n voltam előtte. De a nagy bemutatón nem tudtunk adni-venni, csak a kristályos RH-készülékkel. De engem tavasszal áttettek a Cseh őrnagyék a tüzér osztályhoz a Disznó és a Rugónyak alá, mert közben lett egy írnoki állásom az ezred(dandár-)parancsnokiban. Bár ne lett volna, csak annyi jó jött belőle, hogy nem kellett birkaszarban fetrengeni, viszont a könyvemet se töltötték soha, meg a ruhacserékről is rendre lemaradtam... :-)

De akkor te még ismerted a Findtet, meg a Humenyánszkyt, meg az Ozorát, meg a Szöcskét, Tóth Gabit, Weiszt, meg a többieket, ugye?

I'm Stupid 2010.06.30. 20:57:39

@Káposztakukac: A"magyar"Manokat a Rába rakja össze csillagászati összegekért,de 70 km.után nem mindegyiket lehet rükverbe rakni!A szokásos drágán szart minöség,a sereg meg megveszi ezeket,utána meg nem gyözünk hazudni,miért a 30 éves 1017-es mercik meg az ivekok és a régi unimogok mozognak!

hehe64 (törölt) 2010.06.30. 21:27:01

@Csikós Zsolt: Hmm... Én kórház után, áprilisban a tüzéreknél kezdtem, azután lettem dandárparancsnoki rádiós. Mindhárom URH készülékem tökéletesen működött, miután megjavítottam, ugyanis műszerészként rántottak be. Ki is voltak hangosítva, és rákötöttem a pultra egy walkmant is. A tüzérek egy rémálom volt, kivéve a hatkerekű rádiós BTR-t, az szuperül muzsikált. Sajnos a névmemóriám mínuszos, egyedül Humenyánszki neve ismerős. Az arcmemóriám viszont kiváló.
1988 februárban szereltem.
A Bakony 87 nevű, a teljes 72-es dandárral végrehajtott(tartalékosokkal együtt) nemzetközi gyakorlaton már én voltam a dandárparancsnoki rádiós a hírszázadban.

hehe64 (törölt) 2010.06.30. 21:32:04

Érdekes, a radaron látom a kommentem, itt nem.
Előre is elnézést ha egyszercsak előkeveredik, elküldöm még egyszer.

Hmm... Én kórház után, áprilisban a tüzéreknél kezdtem, azután lettem dandárparancsnoki rádiós. Mindhárom URH készülékem tökéletesen működött, miután megjavítottam, ugyanis műszerészként rántottak be. Ki is voltak hangosítva, és rákötöttem a pultra egy walkmant is. A tüzérek egy rémálom volt, kivéve a hatkerekű rádiós BTR-t, az szuperül muzsikált. Sajnos a névmemóriám mínuszos, egyedül Humenyánszki neve ismerős. Az arcmemóriám viszont kiváló.
1988 februárban szereltem.
A Bakony 87 nevű, a teljes 72-es dandárral végrehajtott(tartalékosokkal együtt) nemzetközi gyakorlaton már én voltam a dandárparancsnoki rádiós a hírszázadban.

hehe64 (törölt) 2010.06.30. 21:34:07

Hát nem előjött az újraküldés után?
Basszus.

salis 2010.06.30. 21:46:56

@ommm: Örök hála! Kösssssz!

hehe64 (törölt) 2010.06.30. 21:52:45

@Csikós Zsolt: Ja, és Csikós. Három R142 volt a században, a dandárparancsnoki, a törzsfőnöki, és a tüzér.

a márk 2010.06.30. 22:57:34

nálunk a cégnél van 5 darab GAZ-66 és egy ZIL-131. ennyi gép ad néha szerelni valót, de megéri. egy MAN 20 millió egy Gaz pedig 1 sincs. szóval behozza az árát...

dr.oid 2010.06.30. 22:57:51

PU12 egy BTR-60-ra telepített parancsnoki harcálláspont. Kb. 1968-ban számíthatott korszerűnek. Télen az ember szimplán odafagyott a páncéllemezre kilihegett saját lehelletéhez. Innen kellett volna irányítania Faszomtudjaki őrnagynak a lé(gvédelmi)rak(éta)üteget: 2db BRDM-2-re telepített Sztrela-1-est + egy mutatványoshonvéd válláról indítható Sztrela-2-est (tüzelj egyet és utána dobd a picsába az egészet rendszerű szerkezet).

Egy szép késő őszi napon behívatott M főhadnagy az irodájába, gyanús volt nekem a sok tisztes geci öreg akik kajánul vigyorogtak és dörzsölték a kezüket. A fhdgy hipp-hopp előkapott egy könyvet, az orrom alá dugta, egy gaggyer minőségű fekete-fehér képre mutatott és azt kérdezte:
-Ez mi?
-F 14 Tomcat a TU-95 Bear bombázó ellen rendszeresített Phoenix levegő-levegő rakétával. -F 16 Falcon, F 18 Hornet, MiG 21, 23, 25, 27, 29, 31 ezen fázisvezérelt a lokátor, ez egy Apache, Chinook, Galaxy bla.bla.bla -a faszi kissé zavarba jött, de azért bőszen végigmutogatta az összes képet, 1-2 hibával elmondtam neki az összes típust.
-Honnan tudom mindezt? (honnan-honnan, imperialista kém vagyok bazdmeg) -Gyerekkorom óta bújom a Kolibri, Arzenál és egyéb haditechnikai könyveket. Csodálkozva nézett, 2 hónap múlva megszűnt a Lérak üteg ő pedig ment a levesbe. Aznap úgy gondolták jól megszívatnak és kibasznak velem, mert lerokkantam egy kissé amikor egy bazi aggregátort kellett volna felemelnem a BTR tetejére a PU12-es kiképzés vége felé és egy rossz mozdulattól becsípődött a derekam. Betegszabit, rokipapírt kaptam. Nyilvánvalóan szimulálok. Most meg ez a szimuláns brillírozik itten a vizsgán? Most mi van? Szar ügy amikor a kopasz alázza a bunkókat. Érdekes módon attól kezdve mintha tiszteltek volna azok akik azelőtt előszeretettel szivattak. Alapkiképzésem után pár héttel egy százados fölkereste a parancsnokom, hogy elvinne írnoknak. Merő formalitás volt az egész mert a felettesük volt beosztásban és már kiszemelt magának. Soha nem láttam azelőtt a manust de természetesen mindjárt csókos geci lettem. Amikor délután lejárt a munkaidő és körletbe érkeztem az öregek mindig kedveskedtek valamivel. Hordtam málhazsákszámra a szenet-fát, vidáman fókáztam, budit takarítottam, csellóztam, udvart söpörtem stb. Ha beintettem egy tisztes adta parancsba a feladatot. Ennek a dicsőséges 133 napnak vetett véget az ominózus vizsga. Közben kisebb harcok dúltak a háttérben, ütegírnokot is akartak belőlem faragni, de a törzs is kiszemelt, meg az őrszázad parancsnoka is. Végül az eredeti helyemen húztam le a sorkatonai szolgálatom. Ennek örömére a szolgálati gyakorlóm zubbonyának mellrészére -mert abban kellett minden reggel megjelennem a parancsnoki épületben, a mezei gyakorló túl rongyos volt a laktanyaparancsnok alesnek-and Justice for All...cetlit ragasztottam az inkriminált Metallica számra utalva. A bünöző elemeknek vittem ki a bírósági idézéseket, vagy hurcoltam magammal őket a főnököm irodájába. Ha felbukkantam valamilyen alegységnél már paráztak a dobizósok, szökősök, garázdák, testi sértők, népi családok szépszál fiai, tolvajok, rablók, egyéb rovott múltú trógerek.

A kiképzés zseniális volt. A ruszki technika rendesen elavult, a rádiókban csak kósza elektronok cikáztak. Egy rádióamatőr csávó egyszer egy kis kézi készülékkel alázta le a rádióskocsit. Ő külhoni kapcsolatot létesített, a rádiósok még a szárazföldi parancsnokságot sem tudták elérni kb. 100 km-es távolságból.
-Ímhol egy nyomtatott áramkör mondá a ruszki!- ordította Faszom főtörzs és egy asztallapnyi méretű alkatrészre mutatott.
-Az R1márnemtudomhányas lokátorból érkező jel a PU-12-be telefonvonalon, vagy telekód híradás útján érkezik!
-Elnézést mi az a telekód híradás?
-Öhöömm a lokátor kimenő adatait egy berendezés nullák és egyesek sorozatává alakítja így továbbítja a harcálláspontra.
-Digitális rádióadásra gondol?- kérdeztem okostojás kopaszként.
-Meg kell kérdeznem Seggfej őrnagyot- mondta a főtörzs aki ki tudja hány évtizede sulykolta a súlyos tudományt a bakák kopirnyó buksijába. A másnapi elméleti oktatáson megtudtam, hogy tényleg digitális az a kibaszott rádióadás...

Összegezve nem jó (sor)katonának lenni, végeláthatatlan szívások egybefüggő szorozata. Pallérozottabb elmével egyáltalán nem jó (sor)katonának lenni. A túlképzett nyúldeszant sorállomány szintjére az addigra beállt nagyfokú szellemi leépülés ellenére sem lehet visszasüllyedni és a hátralévő hónapokat Robinson Crusoe-ként kell morzsolgatni a laktanyában. A könyvtári könyvek, az őspark fáin csicsergő madarak, a T55-os tankok, önjáró tarackok, vontatók, PSZH-k, BRDM-ek, Uralok, Krazok, DAK-ok, Gaz66-ok, és a BTR-60-as vidám társaságában üti el az ember az időt, a kimenőruha lesz a hű társ, a kapun kilépve nyomban megkezdett stoppolás az öröm, a minél gyorsabban megtett 200km-es út a megváltás, a hazaérkezés a nirvána. A leszerelés dimenzióváltás, WARP ugrás az életbe: rácsodálkozás a nőkre, a hatjegyű telefonszámokra, emberekre akik 3 összefüggő értelmes mondatnál többet tudnak mondani, a rendes kajára, normális ruhákra, arra, hogy a civilek az autók ülésein szoktak utazni...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.06.30. 23:41:14

@Rocko-: húzása már csak egy volt, amikor kivakarták az Ural alól a Wartburg alkatrészekkel kevert testét...

hehe64 (törölt) 2010.06.30. 23:44:19

@dr.oid: Szar helyen voltál. Nálunk három helyen fordult elő a híradós katona.
1. Gyakorlat valahol a pusztában.(Ez volt a leggyakoribb)
2. Kapusszolgálat
3. Otthon(Ez is gyakori.)

Utáltam katonának lenni, de sajnálnám ha nem láthattam volna BMP-1-et, T72-őt, BTR-60-at, BTR-80-at, FUG-ot, Krazt, Mant, nomeg persze a híradós járműveket, és mindezt belülről.
Sajnálnám ha nem láthattam volna az összes rendszeresített harckocsitípust téli vízalatti átkelés közben. Sajnálnám, ha nem érezhettem volna jól felkészített gépkarabéllyal a célbatalálás örömét.
Sajnálnám, ha nem ismerkedhettem volna
meg testközelből a Frog-7 rakétákkal.
De a legjobban azt sajnálnám, ha nem láthattam volna egy komplett harckocsidandárt rohamozni, vadászgépek és harci helikopterek fedezetével.

Merthogy voltak szerencsés katonák is.

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.06.30. 23:45:11

@streetsta: a holland nyelvről aszondják úgy alakult ki, hogy részeg angol tengerészek németül próbáltak beszélni...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.06.30. 23:59:15

@dr.oid: legyek én is hárommondatos? :)
1. pallérozott elme inkább boldogult, mint az izomtibor (századosom is például felettébb örült, amikor érzelmes búcsút vettem tőle, egyszerű volt a képlet, tudni kellet a honvédség bibliáit /alaki szabályzat + szolgálati szabályzat)
2. néha rambónak is kellett lenni, mert ez leegyszerűsítette a problémamegoldást...
3. nem tudom hol lehettél, de én végig fanatikusokkal (rakétatechnikusok, műszaki tisztek, P40 lokátorosok, ó az mekkora vas!...stb) voltam körülvéve, nagyon élveztem! Főleg miután voltam foszabos, díszelgő, PK UAZ sofőr, írnok, néha VÁPos is, /ha szükség volt rá/ és légvédelmi tüzér, mint második képzettség. A közel három hónapos harckészültség minden szépségéről nem is beszélve. (napok alatt teljesen felújított UAZ, aki próbált szereltetni a seregben, az tudja miről beszélek...

ó fakk, ez több, mint három mondat...

dr.oid 2010.07.01. 06:31:45

@replikátor: 2. pontban egyetértek:) vitában a szájbarugás elég hatékony érvelésnek minősül egy bunkóval szemben és utána kellő tisztelettel viseltetnek az ember iránt, de inkább nem bunkók között tölteném az időmet ha lehet. A MaHO berkeiben abban az időben nagyon elszaporodtak a lopósok, ezért nem volt rendes ruhánk, kajánk. Az hogy egy heveder 14,5mm-es toronygéppuskalőszert tekert a baka magára a kabát alá és eltávkor ilyen díszben távozott a kapun egy piti ügy, de hogy ellopták a benzint a teherautók tankjából ezért a HKSZ-ből HáKáOsz lett, nagy tételben tűntek el M zárolt eszközök, a másik már bezárt laktanyából ahol régebben Mazok és Scudok voltak telepítve több ezer M zárolt 84-mintájú bakancsot tüntettek el tisztek akik a cimborákkal összejátszva ezzel bizniszeltek, maszek vállalkozásaikat a dandár teherautóival és a bakák kivezénylésével intézték már keményebb. Egy akkorra már szétrohadt, korrupt honvédségben voltam katona. Több volt a tiszt meg a tábornok mint az állomány nagyon úgy tűnt. A tisztek többsége régivágású komenyista volt, a gyorstalpaló bunkóképzőben faragtak belőlük tisztet. Azért mondom ezt mert a nagybátyám ezredes volt Pesten -személyesen nem találkoztam vele- és hadmérnöki diplomát szerzett (Moszkvában). A mi alakulatunkhoz nem nagyon kerültek képzett, intelligens vezetők, lehet, hogy a száműzöttek és kegyvesztettek gyűjtőhelye volt. A főnökömről viszont jót mondhatok, korrekt, rendes ember, normális viszonyban voltunk. A sorállomány legnagyobb része vegetatív szinten mozgott, volt aki az AK-t sem tudta rendesen kitárazni és a falba lőtt őrségváltáskor, egy másik barom a mellette ülő társát lőtte fejbe aki meghalt ezért minden tárba vaktöltényt tettek elsőnek ami (cső)szűkítő nélkül nem húzza fel automatikusan a zárat és tölti újra a karabélyt ha kilövik. A kommunikáció szintjét jellző tipikus mondatok egyike: -Gyere bazmeg jáccuk le a széntárolóba! Kimenőt nem nagyon kértem, cserébe kaptam kéthetenként eltávot. Így valamelyest elviselhetőbb volt a bakaélet:D

Káposztakukac 2010.07.01. 13:22:57

@misinator: a man-ok tudtommal ormányosak. a kabin fellettről szívják a levegőt.

Kulcsart1 2010.07.01. 15:16:08

@Csikós Zsolt:
Off.
Zsolt, írtam egy mailt Neked, amiben kértem egy Mercis segítséget.Gondolom sokan bombáznak, de ha volna rá mód, kérnék egy rövid választ.Akár ide is.
Köszönöm szépen

misinator 2010.07.01. 15:30:23

@Káposztakukac: Bocs, nem voltam pontos:
"...jelentem, víz került az olajba..."

Nem ugyanaz. Kiváncsi lennék, hol a rókalyuk...

Csikós Zsolt 2010.07.01. 21:34:34

@Kulcsart1:

Hű, bocs, napi 100-200 levél jön, ráadásul két napot külföldön voltam. Lehetetlent vár tőlem egy csomó ember, alapvetően újságíró vagyok, minden tizedik levélre tudok csak válaszolni, így is 10-12 órás munkahely ez... Bocs, de ha legalább utalást teszel, hogy milyen néven írtad, milyen témával, megpróbálom kikeresni, mert itt borzalmas sebességgel eltűnnek a levrendszerem alján a mélek.

Páncélos · http://pancelszekreny.blog.hu 2010.07.01. 22:08:25

Krazról csak annyit, h '93 telén az egerági laktanya betonján mentünk körbe,leeresztett tolólappal, havat kotortunk...valahogy furcsa volt, h helyenként maradtak keresztben bordák a betonon...még fitymáltam is a gépet, h "jó, magas, meg minden, de nem igaz, h nem lehet vele felszedni azt a nyomorult havat"...A sofőr elnéző mosollyal közölte, h ő nagyon szívesen kiiktatja a "libegőt" (v vmi ilyesmit, ami időnként nagyobb ellenállásnál engedte függőlegesen felfelé mozogni a lapot), azaz mereven a betonra fixálja a tolólapot, de akkor másnap én megyek a szőnyeg szélére, Márkus őrnagyhoz, és magyarázom meg, h miért szedte fel a a gép a betontlapokat...:-)
A csörlője meg állítólag kellően erős felfüggesztésnél képes függőlegesen felhúzni az egész gépet tok-vonó...
Nagy és erős gép, na:-)

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.07.01. 23:49:21

@dr.oid: hmmm... hallottam róla eleget, szerencsére én nem nagyon találkoztam ilyen esetekkel, aki bukott akár egy bakanccsal is, repült. Sőt, inkább az a legnagyobb baj (ma is), hogy a jól képzett tiszthelyettesi állományt hagyják kirostálódni és maradnak megélhetési katonák, akik minden szart elvállalnak, csak ne munkanélküli segélyen kelljen élniük. Másik idegesítő dolog pedig az volt, amikor a külsőségekre gyúrtak, azaz a felettesek és a külvilág felé azt mutatták, hogy minden nagyon szakszerűen és profin megy a saját medrében, miközben csak mímelték az egész tevékenységet. Megértem azt a fajta hozzáállást is (a folyamatos leépítések és morális rombolások megtették a kellő hatást), de nem tudom tolerálni, az ilyenek menjenek kapálni...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2010.07.01. 23:55:40

@replikátor: patyomkin tevékenység...

no, visszatérve az eredeti témához, a "mostani" modern járművek szépek, jók...stb. Azonban egy háborúban az első fázisban a jelenlegi gépek nagy része megsemmisül, elég, felrobban, szétlövik, betojt az elektronika... aki ezeket pótolni tudja (lehetőség szerint minél egyszerűbben szervizelhető és igénytelenebb technikával, lásd régi géppark) az kerül helyzeti előnybe.

Kulcsart1 2010.07.02. 12:13:35

@Csikós Zsolt: Húú, lehet hogy rosszul fogalmaztam, mert nem szemrehányás akart lenne, ne haragudj.
Szóval arról szólt a dolog, hogy kellene egy igen jó Merci szerelő, és Te ismersz egyet Viszen.Ha nem lenne probléma, akkor mégegyszer elküldeném Neked a mailt, és a tárgy "kulcsárt" lesz.Köszönöm hogy elolvasod, munkádhoz meg további hasonló sikereket kívánok.

Kulcsart1 2010.07.02. 12:19:42

@Csikós Zsolt: Elküldtem mégegyszer, az indanetre, bár lehet hogy nem oda kellene?Na majd kiderül:)Üdv

Sys 2010.07.02. 21:36:42

@leitomi:
Ha ezt megboldogult édesapám látná...
volt OLP-s hír főnök techn helyettes...

Köszönet érte. Ide el fogom vinni a srácaimat..is.. :)

Sys 2010.07.02. 21:42:18

@mükkemakk: Maradjunk a favoritnál :)
Made in ceskoslovensko vagy mi :)

churchill 2010.07.04. 19:56:25

A honvédségnek vannak M.A.N.-ok a birtokában ,főleg ex-Bundeswehr 4510, 4620 típusok, új beszerzésként HX32 alvázon lévő konténeres és műszaki mentő járművek, de a Borsod megyei árvizeknél leginkább Rába H14, H18 típusokat használtak, amik szépen lassan kiváltják a jó öreg Uralokat.
Lassan eltűnnek a régi orosz típusok a seregből, pl amikor 2002-ben megjöttek a használt német Unimogok, 1017-es Mercik, rengeteget selejteztek. Bár a bejött technikák sem voltak fiatalabbak, jellemzően '80-as évekbeli évjáratok, de például a Merci buszok több mint harminc, a Magirus Jupiter autódaruk több mint negyven évesek, tehát kb a Csepel 344, 566 típusokkal egyidősek.
Benzines Ural-375, Zil-131, Gaz-66 típusok még vannak, szinte csak valamilyen spec felépítménnyel (híradó, TÁVISZ, műhely, rádió), platóst két éve nem láttam.
Igazi anakronizmusként egy-két Csepel 344 is felbukkanhat, akkutöltő, vagy fegyverműhely felépítménnyel.
A terepjáróképességről: a főnökeim ha lehet inkább Uralt igényelnek, a 1017-es Merci, az Unimog, a H14 összkerékkel mind elakadnak ott ahol a 4320 elmegy csak a hátsó hidak hajtásával, felező nélkül. Ez főleg az alkalmazott abroncsok mintájának hibája, félterepgumik, sárban összeszedik a dzsuvát. Az Unimognál erre még rásegít a könnyű far is, hamar elpörög.
süti beállítások módosítása