Végre az élen hasítunk!

  2009. szeptember 17. - Csikós Zsolt Címkék: eladasok

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Lenyomtuk egész Európát, nnna. Még hogy olyanokat mondanak ránk, hogy lassú mifelénk a fejlődés. Sztálin és Rákosi pajtás ütemesen tapsolva ünnepelné népünket, ha látná e szép eredményeket, kár, hogy nem lehetnek itt, közöttünk.

77,4 százalék, ízlelgessük e nagy számot. Bő háromnegyednek is mondhatnánk, de legyünk precízek, itt a tizedesvessző utáni régiónak is hangulata van. Egész Európában senki sem tud ilyet felmutatni, ha napköziben lennénk, egy ilyen számért legalább öt lemoshatós Pataki Ágit adna a pattanásos Gruzsovits. Egy év alatt ekkorát változni, bármilyen mutatóról legyen is szó, több mint bámulatos.

Örömünket, mondjuk, némiképp árnyalhatja a szám előtt szereplő előjel, amelyet a helyesírás és a matematika szabályai szerint ki kell írni. Ugyanis az negatív. Ennyit csökkent a magyar újautó-autópiac mérete tavaly augusztushoz képest. Ugye mennyire más így? Mindjárt új íze van az elsőségnek, a kellemes, testben szétáradó, jólesően langyos büszkeség szemvillanás alatt a leggyorsabban fellelhető legsötétebb odúban való összekuporodott hüppögéssé válik.

Persze egy ekkora negatív szám nem okvetlenül rossz. Ha például takarékos, megfontolt, a környezeti hatásokra óvatosan reagáló nép hírében állnánk, azt mondanám, nyilván kicsit túlreagáljuk a válságról érkező híreket, alámerülünk, és most épp kibekkelünk, mint Antall József ’56-ban. Gyanítom, a tavalyi augusztushoz képest szintén óriásit, 68,3 százalékot visszaeső Izlandon, és a mi eredményünkhöz nagyon közeli, mínusz 76,4 százalékos Luxemburgban például ez a helyzet. Nálunk azonban nem tartom valószínűnek, itt nettó összeomlott a piac.

Ez az egy szám sok mindent elárul rólunk. Például, hogy vakon hiszünk a csodákban, és nettó százhúszezer forintos jövedelemmel beszállunk a nullkilométeres Swiftbe, Fabiába, ha ezt engedi a pénzintézet. Elhisszük, hogy a pénz a fán terem, mellesleg pedig még mindig korgó gyomorral éhezünk a csillogó, új, klímás autóra, pedig a Trabant réme húsz éve elmúlt.

Talán egyszerűen csak csórók vagyunk, ezért vállaltuk túl magunkat? Hm, a lengyelek, a szlovákok javultak tavalyhoz képest, a csehek csak 9,5, a szlovének puszta 11,2 százalékot estek. Nem, itt a sokat akart a szarka, nem bírta a farka minősített esetéről van szó, ne is rágódjunk rajta többet, nekem eldurran tőle az agyam.

Igazából már a válság előtt évekkel eldurrant, amikor a hozzám képest felannyit kereső, máskor meg leginkább munkanélküli fél-rokon felháborodott nekem, hogy nem tudja lecserélni a négyéves Suzukiját, és hogy zavarja, hogy a régiben nincs légkondi. Meg a kétéves Jaguarok, a féléves BMW X5-ösök is mellbevágtak a lakótelepi parkolókban – ennyi embernek egyszerre elment a józan esze?

Szegény ország vagyunk, lehetőségeink pár éves használt autót, sokaknak meg semmilyen autót nem jelentenének, és akárhogy is sírnak most a kereskedők, az importőrök, a szervizek – a 2008 nyaráig létező konjunktúra buborék volt, gazdasági alap nélkül. Okolhatjuk a pénzintézeteket, a kormány politikáját, a Gépjárműimportőrök Szövetségének egysíkú, ám annál hatékonyabb lobbitevékenységét, a használtautó-behozatali nehezítéseket, az importőrök által a kereskedőkre gyakorolt óriási nyomást, a reklámokat, a marketingeseket, a PR-eseket, a csodavárásunkat, a vágyainkat – nem találunk egy konkrét bűnöst, a fentiek mind erősebben voltak jelen a kelleténél. És most itt a bizonyítvány, benne vagyunk a kilométer mély szarosgödörben, és mindenki a mi fejünkön áll.

Szerény vigaszt jelenthet majd talán, amikor a roncsautó-beszámítási program leállását követően a német autópiac is összeomlik – az azért nagyon súlyos lesz -, de ne áltassuk magunkat. A németek, ahogy ismerem őket, szarul, de büszkén ki fognak kecmeregni a helyzetből, bár szerintem most az egyszer nagyon elkúrták, mi viszont szívni fogunk, mert már eddig is sok kereskedő abból tartotta el magát Magyarországon, hogy a roncsprogrammal felturbózott német piacra árult. Ez most megszűnik.

Ehhez a mínusz 77,4 százalékhoz annyit még szeretnék hozzátenni, hogy egyelőre az öt legnagyobb európai piac – a német (+28,4 %), a francia (+7,0 %), az olasz (+8,4 %), a nagy-britanniai (+6,0 %) és a spanyol (+0,7 %) – mind jobb eredményt produkált, mint tavaly augusztusban. Hurrá, éljenek! Brühühü…

Hogy azért beszéljünk autókról is: a JATO Dynamics adatai szerint (ahonnan számaink származnak) Európa legjobban fogyó típusa már ötödik hónapja a hatodik generációs Volkswagen Golf. Második helyét rottweilerként őrzi a Ford Fiesta, az Opel Corsa ötödikről harmadik helyre jött föl, a Peugeot 207 harmadikról negyedikre csúszott, a Renault Clio pedig szintén feljebb lépett négy helyet(!)kilencedikről az ötödikre.

A toptízes lista alsó felében a Ford Focus őrzi a hatos sorszámot, a Fiat Punto a korábbi negyedik helyről ide, a hetedikre csusszant le, majd a tízesen kívülről visszaérkező Skoda Fabia következik a nyolcadikon – eszerint talán mégsem kell olyan sok dolgozót elbocsátani Mladá Boleslavban? Aztán már a sikercsoport vége jön: a Panda nyolcadikról kilencediken, az Astra hetedikről a tizediken szokja az új szintet.

Az autógyártók sorrendje, már tényleg csak dióhéjban:
1.) VW,
2.) Ford,
3.) Opel,
4.) Renault,
5.) Peugeot,
6.) Fiat,
7.) Citroen,
8.) Toyota,
9.) Audi,
10.) BMW.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr331388626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.19. 12:34:48

tul sokat irtam, feleslegesen, maradjunk a kocsiknal.

loláb 2009.09.19. 12:35:33

@Mk412:
"Minthogy ez a maradék 38 állam világnézeti ellentétben áll az őket egyesével sorra demokratizáló amerikával, és mi pedig ezek szövetségese vagyunk, a szembenállás igenis fennáll."

Két kérdésem van: melyik tagállam a legbefolyásosabb szereplője az arab ligának? És melyik arab tagállam az USA (és emiatt nem lehet a mi ellenségünk) legfőbb térségbeli szövetésgese: Segítek: Szaud Arábia.
Vagy ottvan még Törökoszág (hamár az iszlám világban gondolkozunk), ami a NATO második-harmadik legnagyobb katonai ereje. Kitől kell félnünk, áruld már el?

"...Hiányzik a "megválasztott képviselőink" felelőssége, bármit tehetnek bűntetlenül, hiszen "mi választottuk" őket. A probléma tágabb..."

Ilyen a mi választási rendszerünk. Megjegyzem, a környékbeli országokban sorra mondanak le kormányfők, alakulnak át kormányok és mindaddig, ameddig a pártjuk biztosítja a parlamenti többséget, nincs kiírva népszavazás. Ez így jó is, fenének van kedve két háromévente, az aktuális kormányátalakítás, vagy miniszterelnökcsere kapcsán végigcirkuszolni egy-egy előrehozott választást.
Ezt a rendszert egyébként úgy hívják, hogy képviseleti demokrácia: a megválasztott képviselőink(nek kellene) képviselni az érdekeinket a következő választásokig. Nem szavazunmk közvetlenül sem a kormányra, sem a köztársasági elnökre, sem az alkotmánybírókra, sem a legfőbb ügyészre, sem senkire, ezek kiválasztását rábízzuk az országgyűlésre.
(Az más kérdés, hogy egy kampányban van listavezető, aki általában a miniszterelnök jelölt, de formáslisan semmi nem köti a győzets pártot, hogy a listavezetőt kérje fel miniszterelnöknek)

" ...felhalmozott tőke menekül onnan....Hazánk ideális terület, hiszen semmi ellenállásba nem ütköznek..."

Miért, milyen ellenállásba kéne ütközniük: Ez zsidó pénz, ne építsen ide irodaházat, inkább még hatvan évig nézzük a foghíjtelket? Nem tökmindegy, ki hozza ide a pénzt (ha már nekünk nincs), ha épül és szépül az ország? Persze kell kontrol, nyilván nem lehetne akárhova akármit építeni, de erre meglenne a hatóság. Csak itthon annyira korrupt minden, hogy a hatóság csak a kisemberekkel szemben lép fel hatóságként. De ennek nem a külföldi tőkések az okai. Tudod: nem az a buzi, aki simogat, hanem aki tűri. A korrupcióval is ugyanez a helyzet.

"az derül ki, amiről ki akarják hogy derüljön."
Így van. A felsorolt szereplők viszont boldogan asszisztálnak ehhez, mert tudják, hogy jó pont lesz ez a segítség a következő kormány alatt. Illetve valamit le akarnak dolgozni abból a hendikepből, hogy 7 évig pedig az előző oldal szája íze szerint működtek.

Kiflitzsömlével 2009.09.19. 12:36:16

@ Golf4 2009.09.19. 08:20:32
3 szakma, ket kozepfoku: Es ezekbol hanyat muvelsz? Kozepfoku - hahahaha. Nem jelenti azt, hogy a celorszagban meg is tudnal szolalni. Ha meg ilyen kepzett vagy, miert nem valtasz? Miert nem probalsz elorelepni? A sorsod a kezedben van.

"aki vidéken lakik dolgozik de keveset keres és még autót lakást is vett hitelre az tök hülye a szemetekben"

-Szemunkben az az ostoba, aki tovabb nyujtozkodik, mint ameddig a takaroja er.

Amugy veszpremi vagyok.

@Mk412 2009.09.19. 08:32:47
Ez az amit nem tudok megerteni a magyar emberekben. Miert kell fesziteni, eron felul? Csak hogy a szomszed elott felvaghasson. Aztan meg okolni a bankokat, holott a sajat hulyesege volt a fo ok. (AZ ilferros baratodnak is)

papa33 2009.09.19. 12:40:32

Szerintem meg nem lesz drágább az autó, amennyivel eddig is többet kértek annyival többet is adnak de mára nem autó, hanem egy elektronikával teletömött dizájngóc. Állítólag nálunk a legolcsóbb az autó (na azért a jövedelmeket figyelembe véve), lefogadom most, egy fillérrel sem lesz olcsóbb ha véletlenül elmarad a regadó. Fiat miből enged ekkorát? (eddig is hitel volt többségében.)
De sok embernek nem a kütyük, hanem a megbízhatóság kell.

Ez megint egy remek szöveggyűjtemény az új autók ellen, csak sántít, mert savanyú a szőlő, valamint honnét lenne használt, ha nem vennének újat? És újra és újra...

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.19. 12:56:33

@loláb:

az arab vilagban iran az egyik polus, es nincs masik. ezt tessek megerteni. az arab vilagban izrael tagadasa vagy nem-tagadasa a toresvonal. mi a nato nevu katonai tombhoz tartozunk, es izrael barat kormanyunk van ( de finoman fogalmazok ma :) ugyhogy nem vagyunk szimpatikusak ( ertsd gazdasagi kapcsolatok hidegek ) nekik, hidd el.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.19. 13:02:15

sajat vizekre visszaterve: balgasag azt hinni hogy az elmult 20ev parlamenti eroi barminemu erdemi valtozast akarnak ebben az orszagban, persze beszelni lehet ( meg kolbaszt tolteni, meg nepies fordulatokkal humorizalni ) de az erdemi cselekves elveikkel ellentetes. a hirekbol olvasva latom alulrol szervezodo uj ero is a porondon van, meg csiszolatlan es sarkos erossen, sok tamadas fogja erni ( es eri is ) es jo par melyutest fog beszedni rutinos ellenfeleitol de aki a cselekvesben bizik annak mas lehetosege nincs mint orajuk voksolni. ( apropo: lepten nyomon leszelsosegezik, en raszantam par orat es elolvastam roluk mindent ami hirtelen elerheto volt, abban en radikalist lattam de szelsoseges, fasisztat nem )

loláb 2009.09.19. 13:22:32

@visszakettopadlogaz:
"a hirekbol olvasva latom alulrol szervezodo uj ero is a porondon van"
Alulról szerveződő, az. Morvai Krisztina a 2002-2006 között (igen, megyessy és részben gyurcsány alatt) az ENSZ nőjogi bizottságába (CEDAW) a kormány által delegált tag volt, mellesleg férje Baló György, aki aztán az elmult hét -hogy finoman fogalmazzak- nem éppen a kispadon ült.
De Morvai még a fideszhez is kötődik, ugye emlékszünk, még, ki fordult az emberi jogi bizottsághoz, a 2006-os rendőri tulkapások idejében? Szóval milyen alulról szerveződésről beszélünk?

Na, mindegy, nem áltatom magam, hogy meg tudok akárkit is győzni, nem is akarok. Ha nektek egyszerűbb összeesküvés elméleteket gyártani, azért, hogy megideologizáljátok, miért nem lettünk Ausztria 89 után, hát tegyétek, a net erre szabad teret ad.
Én elégedett vagyok azzal amit elértem, és tudom, hogy amit nem, abban nem a nemzetközi zsidó karvajtőke akadályozott meg.

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.19. 13:29:06

@visszakettopadlogaz:

Hát... amennyire az én megkopott és felületes ismereteim engedik, úgy emléxem, hogy Hitler sem a gázkamrákkal kezdte....
Pártot alapított, puccsot csinált, önkéntesekből először félkatonai szervezetet csinált, majd jött az SS meg a háború.

Kis hazánkban ez a folyamat még az első lépcsőknél tart, nagypofával magyarkodunk, Gárdát alapítunk, szegregálunk...
Később majd meghatározzák azt is, hogy ki - kivel házasodhat, ki hol lakhat.... stb...
...és jajj annak aki nem hófehér bőrű!

Valóban igazad van, ez most még nem fasiszta, csak szélsőséges! De már ez is bőven sok, a fasisztát inkább ne várjuk meg!!!

Ezzel nem azt akarom persze mondani, hogy nekem az MSZP vagy a FIDESZ kedves! Ha rajtam múlna az összestől elkoboznám az összes olyan vagyonértékét, amelyről nem tudja bizonyítani, hogy még a politikai pályafutása előtt jutott hozzá!

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.19. 13:35:19

@loláb:

@Hagalex:

pillanat: en nem fogok szavazni magyarorszagon, mivel nem fizetek adot ott ezert nem is donthetek rola hogy azt ki es hogyan ossza el.

azt nem mondom hogy mindegy, de nekem nem napi szintu az a kerdes hogy milyen az elet magyarorszagon mert nem ott lakok.

en azt mondtam - irtam ha valaki gyokeres fordulatot akar az szavazzon arra a politikai erore amelyik nem korrumpalta magat az elmult evekben.

Golf4 2009.09.19. 13:35:31

@Kiflitzsömlével: Cimbora!
Van nyelvvizsgád?
Mi az hogy hahaha, annó keményen megdolgoztam érte hogy meglegyen és beszélem is a nyelvet!!!!
De ez egy más történet...
Mindent leírtam a posztomban,hogy miért nehéz ill MAJDNEM lehetetlen váltani csak értelmesen kellene olvasni!
A mindenki addíg nyújtózkodjon témára mégegyszer:
Szerinted nincs kiszámolva a háztartásokban mire mennyi jut?
Emberünk belekalkulálja a haviba az autó törlesztőt plusz a fenntartás ktg-eit.
Kijön egy összeg és bemegy a kereskedőhöz új vagy használt mindegy és ehhez néznek futamidőt. Ugyebár kisember kis pénzzel csak alacsonyabb havit tud bevállalni és ezt jó hosszú futamidőre.
Ekkor nem számolja ki mennyi lesz a végösszeg és mennyi lesz az autója piaci értéke mondjuk 5-6-7-10 év múlva csak azt nézi van egy 0km-es garanciális új autója és ettől Ő BOLDOG!
Aki így csinálja az hülye?Lehet! De ha belefért a költségvetésébe miért ne tegye? Miért vegyen kp-ra 15 éves zsákbamacskát?
Az hogy időközben a törlesztők a 30-40%-kal magasabbak lettek erre senki számított mert az elmúlt évek tapasztalati alapján nem érződött, hogy ilyen drasztikus változás bekövetkezne...
Szerintem ennyi a történet!
Tök jó lenne ha az ország minden régiójában találna mindenki állást aki keres és a fizetés nettóban kb 150-200 lenne!

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.19. 13:38:50

@loláb:

ez pedig friss hir, ajanlom figyelmedbe:

Támadás érte szombaton reggel az afganisztáni Baglán tartományban állomásozó MH Tartományi Újjáépítési Csoport egyik járőrcsoportját, személyi sérülés nem történt - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) az MTI-vel.

itt szombat hajnal 1.39van most, ugyhogy par oraja tortent, nezz utanna.

loláb 2009.09.19. 14:04:24

@visszakettopadlogaz: Nem értem mire akarsz kilyukadni. Tisztában vagyok vele, hogy részt veszünk az iraki és afganisztáni katonai akciókban, a lázadók, tálibok ellen, csak nem gondolom, hogy emiatt hadban állnánk az egész arab világgal.

Egyébként, ha igazad lenne, és az iszlám világban irán lenne az egyetlen pólus (egyébként nincs, ott az arab liga és törökoszág mint ellenpólus), akkor sem értem minek kellene félnünk a tálib rendszer, illetve az iraki lázadók elleni harcok miatt. A tálibok fundamentalista világnézete igencsak messze áll az iráni berendezkedéstől, és nem gondolom, hogy a Szaddam féle államot visszaállítani akaró iraki lázadók túl sok támogatásra lelnének az iráni vezetésben. Nem volt olyan régen a 80-88 közti háború.

Kiflitzsömlével 2009.09.19. 14:32:43

@ Shadowbull 2009.09.18. 22:12:03
Milyen a fejlodes, ha sokkal nehezebb lakashoz jutni, megteremteni minden feltetelt, ahhoz, hogy egy fiatal csaladot alapitson. A lenyeges dolgok elerhetetlenebbek mint a szoci idokben. (igaz, az igenyszint is magasabb)

Kiflitzsömlével 2009.09.19. 14:42:48

@Golf4 2009.09.19. 13:35:31 "Mi az hogy hahaha, annó keményen megdolgoztam érte hogy meglegyen és beszélem is a nyelvet!!!!"
- akkor miert nem kepesztetsz hogy jobb allasod legyen?
Kozszferaban vagy? Ha igen, akkor egy orbitalis hahahaha az allitolagos nyelvtudasodrol.
Versenyszferaban pedig, csodalkozok hogy hogyhogy csak ennyit keresel.

"Ekkor nem számolja ki mennyi lesz a végösszeg és mennyi lesz az autója piaci értéke mondjuk 5-6-7-10 év múlva csak azt nézi van egy 0km-es garanciális új autója és ettől Ő BOLDOG!"
- hat ez az, aztan meg itt sirankozik, pedig azert hordja a nyakan a tokfejet, hogy gondolkozzon!!!!!

ekutya 2009.09.19. 14:43:13

Könyörgöm hagyjátok már a népvándorlással, fajelmélettel, szociológiával és az összeesküvés-elmélettel kapcsolatos témákat. Sőt, ahogy elnézem a hozzászólásokat, jobb lenne, ha a hitelről sem beszélnétek sokat.

loláb 2009.09.19. 15:01:19

@Golf4:
"mert az elmúlt évek tapasztalati alapján nem érződött, hogy ilyen drasztikus változás bekövetkezne..."
Azért ez így ebben a formában nem igaz, 2006 óta lehet tudni, hogy az amerikai bankszektorral nagyon-nagyon komoly bajok vannak. Engem például nem ért meglepetésként a Leehman csőd, és az sem, ami utána jött.

natuck 2009.09.19. 15:07:16

@WhiteEagle:
"Mert csődbe mennek az autógyártók... rakás ember elveszti a munkáját... "
Nagy butaság volna csak azért fönntartani az autógyártás volumenét, mert sokan elvesztik a munkájukat. Sokszor volt már olyan a történelemben, hogy fölöslegessé váltak foglalkozások. Ennyi autót gyártani szerintem az erőforrások irdatlan pazarlása. Először ezt kell tisztázni. Aztán pedig azon kell gondolkodni, hogy hogyan lehet megoldani, hogy a "fölöslegessé" vált emberek jól érezzék magukat. Esetleg jobban, mint eddig...

Golf4 2009.09.19. 15:10:22

@Kiflitzsömlével:
Szerintem a személyeskedést nyugodtan hagyhatjuk mert sem engem sem az anyagi helyzetemet nem ismered!
Igazából úgy nézem itt hiába próbál az ember észérvekkel példákkal kicsi megértést adni azoknak az okos és gazdag egyének akik nem vesznek fel hitelt és havi több százezer forintot keresnek, mert az ő szemükben a pénzvilág galád áldozatai magukat mind túlvállaló nagyzoló semmitérő csórók és még talán azt sem érdemlik meg, hogy éljenek!
Nehogymá' ilyenekről álmodozzon 2009-ben, hogy saját lakás vagy autó!
Szal erről ennyi! Kár itt az időt pazarolni!
Ja itt meg lehet nézni a dél dunántúli régió munkanélküliségi adatai:
www.ddrmk.hu/?id=106&subid=3&parent=3
Ez talán magyarázat lehet arra ki miért nem akar,mer,tud állást váltani...

natuck 2009.09.19. 15:26:51

Többen írják, hogy ha 2-en mennek, akkor olcsóbb az autó, mint a tömegközlekedés.

Jó lenne, ha valaki megtanítaná az embereket számolni... Amortizáció, benne álló pénz, üzemben tartási és javítási költségek, adók, biztosítások, baleseti kár kockázata. Persze vannak nehezen számszerűsíthető költségek és hasznok (kényelem, utazási biztonság, utazási idő), de az emberek többsége az egyértelmű költségeket se gondolja végig. Sokan csak a benzin árával számolnak, ami legfeljebb csak a költségek fele. Ha a tömegközlekedésben is csak a gázolajjal, villannyal számolnának, töredékébe kerülne a jegy...

Az emberek jelentős részénél hiányzik az elemzés, hogy valójában mi mennyibe kerül, mekkorák a kockázatok, hiányzik a tudatos döntés, hogy mi mennyit ér nekem.
És ha valaki még a saját kis önérdekeit sem képes végiggondolni, akkor miért gondolna arra, hogy nem autóval megy, mert növeli a dugót, növeli a balesetek esélyét, többet szennyez, mintha tömegközlekedne...

Néha az az érzésem, hogy egy birkanyájban több a kollektív tudatosság...

Speedman 2009.09.19. 16:33:07

@loláb:

"A külügyminisztérium honlapjának címezezd a kritikát, én ott néztem utána."

Ezt most tényleg nem értem. Fejtsd már ki bővebben mire gondolsz.

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 17:09:49

@visszakettopadlogaz:
"ne feledjuk: 1991ben ugy nezett ki hogy 1996ban - austriaval es olaszorszaggal egyutt - az unio tagjai leszunk!"
Pontatlanok az ismereteid. Ausztria valóban 1995-ben lett az Európai Unió tagja (Svédo. és Finno.-al együtt), viszont Olaszország az EU és elődeinek alapja, az 1951-ben! létrehozott Európai Szén és Acél Közösség, 6 alapító tagja közül az egyik. (BeNeLux, Németo., Franciao. +olaszok)

Speedman 2009.09.19. 17:32:40

@lacza87:

Az EU elödje volt az Európai Gazdasági Közösség (EGK) ismertebb nevén a Közös Piac. Ez a hat állam (amit felsoroltál) alakította meg 1957-ben . Majd 1992-ben változtatták EU-ra.

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 18:52:20

@Speedman: Tévedés: 1951-ben ezek alakították meg a Montánúniót (ESZAK), bármely EU történetével foglalkozó könyv és cikk így kezdődik (nem igaz a francia-német közeledéssel kezdődik. Ez volt az első gazdasági közösség! Majd 1957-ben kibővítették az összefogást: megalapították az EGK-t azaz a Közös Piacot (római szerződés) és létrehozták az Európai Atomenergia Közösséget (Euratom) szintén 1957-ben. Valóban az EU az 1992-es maastrichti szerződéssel jött létre.

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 19:02:22

@Speedman: Tévedés: 1951-ben ez a 6 ország hozta létre az említett ESZAK-ot (Montánunió). Ez volt az első EU elődjének tekintett gazadasági szövetség. Bármely EU történetével foglalkozó könyv és cikk ezzel kezdődik (pontosabban a francia-német kibéküléssel). Majd 1957-ben valóban bővítették a MÁR LÉTEZŐ összefogást: létrehozták az Európai Gazdasági Közösséget (EGK, Közös Piac) és az Európai Atomenergia Közösséget (Euratom). Valóban az Európai Uniót az 1992-es maastrichti szerződés hozta létre, de alapja ez a 3 közösség és ezek közül az ESZAK a legkorábbi.

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 19:03:44

Bocsánat előszörre nem láttam a hozzászólást, hiába frissítettem többször.:(

dennisthemenace 2009.09.19. 20:20:43

@loláb: Nem,meg nincsenek tobbsegben.De majdnem.Egyebkent az ott elo protestansok tobbsege irnek tekinti magat,a vita csak azon folyik,hogy ok az Egyesult Kiralysaghoz,a katolikusok pedig az Ir Koztarsasaghoz akarnak tartozni.Az utobbi lesz a nyero.En 10 evre saccolom.

Speedman 2009.09.19. 20:21:41

@lacza87:

Bár igaz, hogy az ESZAK volt az alapja az EGK-nak, de nem az elödje. Ez a szervezet (ESZAK) nem gazdasági, hanem politikai jellegű volt inkább és párhuzamosan működött az EGK megalakulása után is. Az EGK az amely gazdasági unió lett, amit az USA gazdasági hegemóniája ellen (is) hoztak létre.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.19. 20:38:13

@natuck:
és az sem mindegy hogy a tömegközlekedést az autósok adójából dotálják,értsd :lopják szét.!!
ha a valós árat kéne fizetni egy vonatjegyért akkor a repülés is versenyképes lenne vele.
meg kb 1000forint lenne egy jegy.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.19. 20:39:13

@Gyurma73:
mármint bkv jegy lenne 1000 forint,ha nem dotálnák .

Kiflitzsömlével 2009.09.19. 20:40:52

@natuck 2009.09.19. 15:26:51
"Jó lenne, ha valaki megtanítaná az embereket számolni... Amortizáció, benne álló pénz, üzemben tartási és javítási költségek, adók, biztosítások, baleseti kár kockázata. Persze vannak nehezen számszerűsíthető költségek és hasznok (kényelem, utazási biztonság, utazási idő), de az emberek többsége az egyértelmű költségeket se gondolja végig. Sokan csak a benzin árával számolnak, ami legfeljebb csak a költségek fele. Ha a tömegközlekedésben is csak a gázolajjal, villannyal számolnának, töredékébe kerülne a jegy..."

pont ezt magyaraztam ezeknek az ostobaknak, de lehurrogtak.

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 20:42:52

@Speedman: Ezt írtam én is, h a 3 közösség együtt volt az EU alapja, úgy is nevezték 67-től h Európai Közösségek. Pont h az ESZAK gazdasági jellegű is volt. Nézd meg a nevét: szén és acél a korabeli gazdaság alapja. Az alap az elzászi(Franciao.) és a ruhr-vidéki szén (Németo.) összekapcsolása volt.

Kiflitzsömlével 2009.09.19. 20:44:51

@Golf4 2009.09.19. 15:10:22

"Ja itt meg lehet nézni a dél dunántúli régió munkanélküliségi adatai:
www.ddrmk.hu/?id=106&subid=3&parent=3
Ez talán magyarázat lehet arra ki miért nem akar,mer,tud állást váltani... "

"ilyenekről álmodozzon 2009-ben, hogy saját lakás vagy autó!"

Csak ezn erzek ezek kozott ellentmondast?????
Munkanelkuli aztan hitelre auto?
Istenem, ilyen ostobakat!!!

"pénzvilág galád áldozatai" - a sajat hulyeseged aldozata vagy. De megis a legkonnyebb bunbakot keresni nem?

"túlvállaló nagyzoló semmitérő csórók" - Az orszag 80 %-a

"és még talán azt sem érdemlik meg, hogy éljenek!" - Ha sajat magad alatt vagod a fat, akkor mit sirsz???

kispista2 2009.09.19. 20:56:14

@Gabor970:
"
sztem meg nincs semmi gáz a 120 havi nullással, csak ésszel kell csinálni. Nejemnek kellett egy kocsi 4 éve. Bementünk, elhoztuk a renaultot, havi 24 volt a törlesztő. Úgy vettük, hogy ennél olcsóbban nem lehet bérelni. Most már nincs szükség a kocsira, sokkal kevesebbet ért, mint a fennálló hiteltartozás (kb 1,4mill vs 1,9mill) szépen bementünk a bankba, hogy nem tudjuk tovább fizetni (vagy inkább nincs kedvünk 35e/hó) mondták, ez nem így van, ki kell fizetni a különbséget, stb stb. Átadtuk a csajnak a kulcsot és a papírokat, jeleztük, hogy nem tudunk semmit sem fizetni, megpróbálhatnak behajtani. csak az nem fog menni, mert idehaza nincs jövedelme, tulajdona szintén nulla. Innét aggódjon a bank, hogy mennyiért adja el!
"
Tipikus cigánybűnözés! De ne csodálkozz, ha a házastársi közös tulajdonban lévő lakást árverezik!

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.19. 21:00:27

@Kiflitzsömlével:
mennnyivel is dotálják évente a bkv???
és mennyit vonnak el az autósoktól.???

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.19. 21:01:35

@Kiflitzsömlével:
vannak buszjáratok amin egy két ember lézeng.

Justice RAT 2009.09.19. 21:10:02

@Gyurma73:

Csodálkoznál Chicagoban, hogy kb ugyanennyi pénzből mit lehet kihozni.
Olyan szinten gyorsan bejutottam a belvárosba, hogy fél óra kellett mire felfogtam a felhőkarcolók látványát.

Dolgozik ismerősöm a bkv operatív részlegénél, és biztos vagyok benne, ha bárki tudná, mi folyik ott, falhoz állítaná őket.

Nem véletlen, hogy minden elmaradott, koszos, és hogy nem működik. Direkt nem működik. Ettől kezdve bármilyen vita fölösleges, hogy megéri-e, vagy nem. Őket már a kérdés sem érdekli. Van olyan igazgató, akinek érettségije sincs. De nyilván ők is utasítást kapnak.

Csak tudnám, mit akarnak ezzel? Hogy már annyira szar legyen, hogy bagóért privatizálják? Végülis most nekik nem kerül semmibe. Szivességet kérnek, és az állam pénzével fizetik ki. HMMmmm. Én ezt csinálnám mindenesetre.

Kiflitzsömlével 2009.09.19. 21:27:46

@Gyurma73:
"mennnyivel is dotálják évente a bkv???
és mennyit vonnak el az autósoktól.???"

Most hogy jon ez ahhoz amit mondtam?

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.09.19. 21:41:04

lacza87, nem az a lényeg, hány évvel ezelőtti dologra hivatkozom, hanem az, hogy az USA állampolgárai már ennyivel régebben szopják azt a faszt, ami most a mi szánkba is beletalált

ha te most még nem is érzed, majd 10 év múlva meg fogod

de akkor már a seggedig fog érni

remélem, így már közérthetően fogalmaztam

Egyébként van mobilod? Hányadik? Mennyi idős?
Gondolom, még kazettás walkmanon hallgatod a kedvenc zenéidet is.
Nem ragozom.
Gondolkozz.

esde 2009.09.19. 21:53:36

mekkora cikk:D:D:D

és mennyire igaz?:)

Krisi 2009.09.19. 21:58:51

csak az elején olvastam pár hozzászólást, ami még a témához fűződött, ott oszlatnék el pár tévhit: most vett jóanyám új autót (Yaris), kp-ra az egészet, és egyáltalán nem volt drágább, mint ha hitelre vette volna. Még ajándék klímát is adtak hozzá. Pár hónapja/éve még lehet, hogy drágább lett volna kp-re, de most szerintem örültek a fejüknek, hogy végre eladtak egy autót :)

@lacza87: röhögni fogsz, de az első európai közös piaci tervet Kossuth Lajos fogalmazta meg, a Duna-konföderáció tervvel. Ez arról szólt, hogy a Duna mentén lévő népek gazdasági uniót képeznek, vagy valami hasonló, de a lényeg, hogy ez volt az első terv e téren. Kár, hogy a történelem máshogy alakult :)

Shadowbull 2009.09.19. 22:03:36

@sipike78: "Gondolom, még kazettás walkmanon hallgatod a kedvenc zenéidet is."

Akarhogyan is hasonlitgatom az ipodomat a tizeneves Sony walkmanemhez, mindig az a csaloka benyomasom tamad, hogy a fejlodes oriasi. A kilencvenes evek elejen meg se ertettem volna, ha valaki mp3 lejatszorol magyaraz.

Ugyanez a furcsa erzes fog el, amikor a Mondeombol visszaemlekezem az E-Kadettemre.

Persze mindez csak csalfa armany, es nincs fejlodes, bekentek sarral oszt jovan.

sb

kispista2 2009.09.19. 22:04:34

@zippofcy8: Milyen kurva szépen parkol a járdán és a zebrán. A célközönségnek biztos tetszik.

Shadowbull 2009.09.19. 22:06:02

@Sanzistift:

Az erto olvasas muveszetet nem sikerult elsajatitanod az altalanos iskolaban.

Nem arrol beszeltem, hogy miert szulnek a ciganyok, hanem arrol, hogy a magyarok miert nem.

"A magyarok szüljenek gyereket, ne a cigányok, meg a zsidók!!!!"

Oke, feladat megfogalmazva.

Most kene kitalalni, hogy hogyan is hajtsuk vegre.

Latod a Jobbik is csak eddig jutott, mint te.

sb

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 22:14:11

@sipike78: Én kizárólag az autógyártásról beszéltem a szerteágazó társadalomtudományi vitátokba nem mennék bele. Igen igyekszem gondolkozni használni a kevéske tudásomat infoimat.
Az általad felhozott példák nagyon jól illusztrálják h MARKETING eszközökkel hogyan "avultatják" a kocsikat ez szent igaz. De 3 kitételt írtam fentebb ezeken belül gondolom azt amit. Eszerint autókról beszélünk, amik roppant bonyolultak (az általad említett műszaki termékek a szög kategórába esnek egy autóhoz képest, épp ezért nem is válaszolok a kérdéseidre, annak ellenére h nem feltétlenül erősítenék az elképzeléseid) Másrészt sokkal homogénebb, előre jobban kiszámítható terhelés és körülmények között üzemelnek.
De nyitott vagyok aki korrekt, műszakki tényeken alapuló, kiterjedt bizonyítékát adja a minőségi-műszaki értelemben vett "tervezett avultatásnak" autók esetében annak kézséggel elhiszem.

khaleeji 2009.09.19. 22:18:14

Szlovákiában idén 10 %-al nőtt az újautó eladás a tavalyihoz képest...

Magyarországon a költségvetésnek idén kb 25 milliárd ft bevétele lesz a regadóból.

A máv+a volánok évi 330 milliárd ft támogatást kapnak a veszteségük finanszírozására a költségvetésből...

NO COMMENT

lacza87 (törölt) 2009.09.19. 22:21:12

@Krisi: Halottam én is róla és valóban érdekes. Mindazonáltal nem sok köze van a második világháború utáni európai integrációhoz:)
De mondom érdekes, fontos ezt a tervet is jó lenne bővebben megismerni.

kispista2 2009.09.19. 22:38:12

@Mk412:
"Egy haverom úgy vett erőn felül autót, hogy a hiteltörlesztésbe belekalkulálta az il ferrótól kapandó havi 50e ft-ot. Nekem is felcsillant a szemem a gondolatra, erre elmagyarázta, hogy lehet ebbe bekerülni. Végighallgattam, és közöltem vele, hogy bocs, de ez egy piramisjáték. Persze akkor én voltam a hülye, hogy ezt mondtam."

Meg te voltál az irigy, csak azért mondod hogy pilótajáték mert irigykedsz rá, milyen jó üzletet talált. Hiába mondta nekik az ember, hogy az egész közterületi reklámpiac kisebb mint a kifizetendő összeg, meg hogy ennyiért Szegeden már komplett villamost is kaphatsz reklámcélra.

kispista2 2009.09.19. 22:41:09

@Golf4: 60-70-ből ha nem futja autóra, akkor nem futja! Hiába veszi meg hitelből, azt is ki kell fizesse! Ha előtte nem tudott félretenni havi 30-et, mégis honnan lesz pénze a törlesztőrészletre? A hitel nem segély, vissza kell fizetni. Csak arra szolgál, hogy amire lenne pénzünk, azt korábban is megvehessük. De ha nincs pénzünk helikopterre, akkor hitelből se vegyünk.
Járhat kerékpárral vagy volánnal is.

kispista2 2009.09.19. 22:43:13

@visszakettopadlogaz:
"
ne feledjuk: 1991ben ugy nezett ki hogy 1996ban - austriaval es olaszorszaggal egyutt - az unio tagjai leszunk!
"
Olaszország??? Mi van? Szerinted mikor lépett be Olaszo. az EU-ba?

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.09.19. 23:08:42

@kispista2:
Mikor hallottam a tévében, hogy az ilferró felfüggesztette a kifizetéseket, érdeklődtem a haveromnál, hogy mi van ezzel.
Azt mondta, semmi probléma, mert benne van a szerződésben, hogy a szerződés időtartama alatt a cég egyszer 3 hónapra felfüggesztheti a kifizetéseket.

Erre mondtam neki, hogy nyugodtan lekaparhatod a matricákat, mert többet egy forint nem fog érkezni. A 3 hónap lauf arra való, hogy jól felszívódjanak a felelősök, addig senki ne kereshesse őket.
Aztán ezen jól össze is vesztünk.

Korábban már leírtam, hogy az egyén felelőssége is jelentős a hibás döntések meghozatalában, de elég ha sok Dosztojevszkijt olvasunk, hogy sikerüljön ennek mögélátni és megoldást találni.
Az emberi természet ilyen, ezt el kell fogadni (volt akinek sikerült és meggazdagodott), tenni ellene nem sokat tudunk. Ezért vannak a közösségeknek eltartott vezetői, akik meghozzák azokat a döntéseket, amire az egyéni ember igen gyakran képtelen.

Ha a közösség vezetői nem ismerik a közösség természetét és hagyják kiszolgáltatni azt, a közösség jellemzőit jól ismerő és kihasználó erőknek, akkor nem alkalmasak a közösség vezetésére.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.09.19. 23:12:24

@Shadowbull:
"Latod a Jobbik is csak eddig jutott, mint te."

Nem.

Te ennyit ismerhettél meg a fősodratú médiából.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.19. 23:16:51

Olaszt beneztem, bocsi. Kozben utanajartam. ( en nem tanultam az uniorol, amikor eziranyban edukalodtam akkor meg kovacs elvtars azt tanitotta hogy a kgst fejlettem mint az egk - ma unios biztos ) rendszervaltozas, mi? :))))

Shadowbull 2009.09.19. 23:37:17

@Mk412: hat nem egeszen.

Olvasom az osszes jobboldali es szelsojobboldali mediumot, ezenkivul szemelyesen ismerem a Jobbik egy videki szervezetenek prominenset.

A multkor is beszelgettunk, szobakerultek a ciganyok, persze hogy csendrendfegyelem, meg csendorseg, meg visszaszoritas.

mondom oke, idaig egyetertunk, de mi lesz utana? Hogyhogy utana? Utana mit csinaltok a ciganyokkal? Milyen komplex programok menten kivanjatok felzarkoztatni oket, segiteni, hogy az arra alkalmasak es azt akarok kiemelkedjenek a nyomorbol?

Merthogy koncentracios taborba megse zarhatjuk oket a XXI. szazadban Europa kozepen.

Hat csak hummoges lett a valasz.

Ugyanigy vegigmentunk az osszes slagerteman, alkotmanyon, multikon, globalizacion, nemzeti penzugyeken, jovedelem es adopolitikan keresztul.

Nincs ott semmifele program, megkockaztatom a Jobbikosok nagy resze meg csak nem is erti a problemakat, nemhogy megoldast tudnanak ra kinalni.

Mondjuk ebben semmiben nem kulonboznek a tobbi parttol.

sb

kispista2 2009.09.20. 01:18:12

@Shadowbull: A szocialisták hogyan zárkóztatják fel a romákat? A segélyekkel nem lehet, bármennyi pénzt adnak neki, vagy bármilyen lakást, fél év múlva már semmi sincs belőle. Az kap segélyt, akinek a gyereke iskolába jár. Ha nem jár, a gyerek érdekében gondozásba venni. Diplomás romákat akar Bajnai, de jelenleg még az érettségi is ritka a romáknál.
A jelenlegi szélsőliberális megoldásnál még a jobbik is jobb.

"
Mondjuk ebben semmiben nem kulonboznek a tobbi parttol."
A többi párt már bizonyíthatott. MSZP-SZDSZ már 7 éve mutatja be a "konzekvens" adópolitikáját.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.20. 06:54:42

@Shadowbull:
"Merthogy koncentracios taborba megse zarhatjuk oket a XXI. szazadban Europa kozepen."

miért nem??:-))

akira2 2009.09.20. 09:08:47

@Shadowbull:

Azt elhiszem, hogy a jobbiknak fingja nincs a megoldásokról, még csak el sem gondolkodtak rajta, de a régebbieknek bizony van. Csak szar... :)

Igazság szerint - amellyett, hogy üzletemberként semmire sem nézem -, még Gyurcsánynak volt a legtöbb elképzelése a teendőkről... Igazán jó elképzelést persze nehéz lett volna találáni, de voltak. A megvalósítás azonban nagyon gyatrára sikerült, gyakorlatilag minden ütésükkel feladták a labdát a fidesznek, amiket az jó "parasztosan" le is csapott...

De, hogy ebből a jobbikból mi lesz, ha kormányközeli pozícióba kerülnek... ? Csak óbégatásból és elégedetlenkedésből lehet szavazatokat szerezni, de feladatot megoldani még rosszul sem lehet jajgatással...

loláb 2009.09.20. 09:34:37

@Speedman: A külügymi szemlében megjelent elemzésben olvastam. Ha szerinted nem így(irak 3 fő etnikuma: arab, kurd, iraki török) van, akkor nem velem vitatkozol.

dennisthemenace 2009.09.20. 10:12:56

@akira2: Nem fognak,mert aki kijarta a nyolc altalanost az atlat az ures(raadasul suket),dumajukon.

Krisi 2009.09.20. 11:32:37

@binrashid: hogy jön a regadóhoz a máv meg a volán? Azt azért ne feledd, hogy ha elromlik/ ellopják/ összetöröd a kocsidat, akkor bármikor felszállhatsz a buszra/ vonatra, és azzal jársz pár hétig.
Fordított eset nincs, mivel akármekkora adóssága van, máv, bkv meg volán mindig is lesz. Legalábbis remélem :)

ekutya 2009.09.20. 13:30:11

@Shadowbull:

"Olvasom az osszes jobboldali es szelsojobboldali mediumot"

Hűha! Ezek azok akik képesek megidézni Nero, Franco, Hitler és Mussolini szellemét?

"ezenkivul szemelyesen ismerem a Jobbik egy videki szervezetenek prominenset"

Csak egy van nekik? Bár tűlük már ez is szép eredmény.

Az még talán nem olyan nagy baj, ha beszélsz velük. Én azt hiszem ott követted el a hibát, hogy kérdeztél is. :P

natuck 2009.09.20. 13:36:00

@Gyurma73:
Az autósok azt hiszik, hogy mindent ők fizetnek. Pedig még a saját maguk által okozott költségeket sem fizetik ki.
Ma az utak fönntartását sem ők fizetik, rég nincs már útalap. Számolja ki valaki a baleseti áldozatok és sérültek valamint a szennyezéstől megbetegedők (allergia, rák) költségeit. Számolja ki valaki annak a költségeit, hogy az autók sok helyen a tömegközlekedést is eldugítják, és persze önmaguk forgalmát is. Számolja ki valaki a rendőrség és a mentők autózással kapcsolatos költségeit. Számolja ki valaki a gyalogosok költségeit, akik sokszor az autóktól elállt járdákon próbálnak haladni, nem biztonságos helyeken kénytelenek átkelni az úton. Az parkolók rengeteg olyan helyet elfoglalnak, ahol fák és fű lehetne. Ennek is van költsége. Nekem pl. napi 100Ft-t simán megérne, hogy fák közt mehessek, és ne mocskos autók közt kelljen átpréselnem magam a járdán. stb...

A 1990-es évek elején végeztek ilyen számításokat, ahol igyekeztek sokmindent figyelembe venni. Az "ökológiai" benzinár kb. 2x nagyobbra jött ki, mint amennyiért megvehető.

Szóval az autósok megnyugodhatnak, hogy őket is bőven dotálja az állam...

A MÁV-nál a hiány egy jelentős része abból van, hogy az állam nem fizeti ki a kedvezményes jegyek árkülönbözetét. (Elvileg ki kellene, de elmaradoznak.)
Nyilván nagy pazarlások vannak, de nem a tömegközlekedés elve a rossz, hanem a kivitelezése.

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.20. 13:55:26

@Gyurma73:

Azért, amiért téged nem zár egy német, vagy osztrák!!
A németnek nemcsak az életszínvonala magasabb mint nekünk, a környezete iránti igényessége is éppen olyan messze áll tőlünk, mint a miénk a cigányokétól.
Már ha szabad ezt így leírnom.

Nem véletlen néznek bennünket is "Balkánnak" nyugaton.
Nem véletlenül írják ki egyes helyeken MAGYARUL külön is, hogy fagyival ne gyere be! (láttam ilyet külföldi áruház ajtaján az ilyen értelmű ábra mellett magyarul kiírva)
Figyeld meg milyen igényességgel éljük napjainkat, mik az igényeink önmagunkkal, embertársainkkal, vezetőinkkel, környezetünkkel szemben, és mit teszünk meg azért, hogy igényes, nívós életünk legyen.
Nemcsak a köztisztaságra gondolok, de a közéletünkre, a hivatalainkra, a szomszédainkkal, munkatársainkkal való viszonyunkra. Az adófegyelemre, és általában is a közmorálra.

Nem hiszem, hogy jogunk lenne koncentrációs tábort állítani bárkinek is!
A cigány ebben az országban csak politikai eszköz!

Akkor értenéd meg a cigány lét problémáját, ha egy putritelepre születnél, és soha semmire nem lenne valódi esélyed.
Nemcsak a miliő húzna folyamatosan vissza mocsár módjára, de még kívülről is vissza lökdösnének, ha éppen már sikerülni félig kikecmeregni.

Tévedés azt gondolni, hogy C akciós házakkal, vagy segélyekkel lehet megoldani a problémákat. ...és természetesen nem is koncentrációs táborokkal.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.09.20. 14:16:29

@Hagalex:
csak poénkodtam:-))
amúgy a cigánytelepek egyfajta önként vállalt lágerek,embertelen körülményekkel.a körülményekről ők is tehetnek a tisztaság nem pénz kérdés.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.09.20. 14:20:17

@Shadowbull:

Meglepő, hogy a mozgalmon belül is milyen sokan vannak, akik csupán a szélsőségesnek kikiáltott internetes oldalakról tájékozódnak.
A valódi problémákról és megoldásuk terveiről sokuknak nincs információjuk.
Attól, hogy valaki prominens egy szervezetben, még nem feltétlenül tájékozott a részletekben.
Ahogy egy katonatiszt sem feltétlenül ismeri a teljes haditervet, a maga részfeladatát viszont el kell látnia.
Ne a plakátragasztókat kérdezd, ha informálódni szeretnél.

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.20. 14:36:09

@Gyurma73:

Ha vicceltél az más... .))

Nem annyira önkéntességről van ott szó, mint kényszerről, illetve arról, hogy biztonságosabb közösségben. Itt ne feltétlen fizikai értelemben vett biztonságra gondolj, hanem kulturális, és identitásbeli biztonságra.

".a körülményekről ők is tehetnek a tisztaság nem pénz kérdés."

Ez így van. Erre kellene sok -sok programot kitalálni, pénzt költeni, és ha okosan csináljuk akkor 30 -40 év múlva lesznek kézzel fogható eredmények.

Nyugaton teljesen szokványos a szelektált szemétgyűjtés. Idehaza még nem.
Ha Julis néninek nem mondjuk el, hogy ez a jövő, és szelektálni kell, ha a gyerekeinknek nem tanítjuk, nem szoktatjuk őket hozzá, akkor sose fogunk szelektíven szemetet gyűjteni. Erre is programokat kell kitalálni, pénzt kell áldozni, hogy kialakuljon bennünk az igény rá!

Legelőször persze a fejekben kell rendet tenni, mert addig nem lehet egy országnak ilyen ügyekben hatékonyan előre lépni amíg pl. valakit csak a bőre színe miatt nem vesznek fel egy munkahelyre vagy iskolába. Vagy éppen azért nem engednek be egy diszkóba, mert roma lány... napestig sorolhatnék ilyen eseteket.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.09.20. 14:52:49

@Hagalex:

Sok-sok év alatt sok-sok pénzt költöttünk el erre, bármiféle eredmény nélkül. Több száz éve újra és újra születnek költséges programok.

"Nyugaton teljesen szokványos a szelektált szemétgyűjtés. Idehaza még nem."

A megoldás tollvonással olvosolható lenne, az költséges alulról építkező folyamatok helyett, ha egyszerűen törvénnyel szabályozva lenne a ma szelektíven gyűjtendő csomagolóanyagok használata.

"Vagy éppen azért nem engednek be egy diszkóba, mert roma lány..."

Mint diszkótulajdonos, Te is másképp látnád a helyzetet, ha negyedszerre vernék szét a krimódat a roma lány tezsvírei.

Te sem olyan helyen élsz, ahol sok roma lakik, ugye?

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.20. 15:46:53

@Mk412:

Sok-sok év alatt sok-sok pénzt lapátoltak ki az ablakon (meg a zsebükbe) a tisztelt képviselő urak! Abszolút átgondolatlanul, sok esetben politikai haszonszerzés céljából, vagy lenyúlás szándékával verték el a pénzeket.
Ezt nem én találtam ki, hanem szociológusok, társadalomtudósok, sőt még önkritikusabb politikusok is mondják.
A elmúlt 30 -40 évben SEMMI érdemlegeset nem tettek az ország vezetői, csak látszatintézkedéseket.

"A megoldás tollvonással olvosolható lenne, az költséges alulról építkező folyamatok helyett, ha egyszerűen törvénnyel szabályozva lenne a ma szelektíven gyűjtendő csomagolóanyagok használata."

A KRESZ is egy törvény, büntetnek is ha nem tartod be, mégis gyorshajtó az autóstársadalom java!!! Attól még a közlekedési morálunk a béka segge alatt van, ha szemét lenne bűzlő szeméttelep venne körül bennünk.
A napi fogmosás szükségességét sem lehet törvénybe iktatni!
Tollvonásokkal nem lehet "népet nevelni".

"Te sem olyan helyen élsz, ahol sok roma lakik, ugye? "

Nem ismersz engem! :)
Laktam köztük...

loláb 2009.09.20. 18:36:54

@natuck:
" Nekem pl. napi 100Ft-t simán megérne, hogy fák közt mehessek, és ne mocskos autók közt kelljen átpréselnem magam a járdán. stb..."

Költözz le a bükkbe, mátrába, azt mehetsz fák közt.

natuck 2009.09.20. 18:58:40

Pontatlanul fogalmaztam: megért volna. Mert már elköltöztem (máshova, de vannak fák).

Nem kedvelem az "el is lehet menni" jellegű megnyilvánulásokat...

És akkor szerinted aki nem megy el, az mindenki tök jól érzi magát az autók közt gyalogolva, a porjukat szívva, időnként a zebrán elütve? Bármikor elmehetnének, de csak azért maradnak, mert ők ezt szeretik?
Biztos igazad van, ez nekem eszembe se jutott...

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.20. 19:20:03

@natuck:

"Nem kedvelem az "el is lehet menni" jellegű megnyilvánulásokat... "

Nem elküldött, hanem tanácsolta! :))

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.09.20. 19:40:17

@Hagalex:
"A megoldás tollvonással olvosolható lenne, az költséges alulról építkező folyamatok helyett, ha egyszerűen törvénnyel szabályozva lenne a ma szelektíven gyűjtendő csomagolóanyagok használata."

Itt nem a lakosságra gondoltam, hogy ki hogyan kezelje a szemetet, hanem a gyártókra. Kapkodtam és nem lett egyértelmű.
Tehát a kibocsátásnál kell megfogni a szemetet, ott egyszerűbb.

Suttora 2009.09.20. 19:54:54

Tudom, ezt egy eléggé megosztó személyiség írta, de ezúttal egyet tudok vele érteni.

"Aki odáig nem lát, hogy ha eddig nem tudott félretenni havi tíz rugót üdülésre, akkor ezután se lesz egyszerű, az nem analfabéta. Az az öncsonkításig hülye. Aztán persze nyí és visít, hogy elvette a bank az autót. És nyilván erről is a zsidók tehetnek, mert ha nem ők, akkor be kéne vallani, hogy a tisztelt kisemmizett egy segget egyensúlyoz a nyakán, és azt vitte el Mallorcára mutogatni. Hitelből."

Tóta W. Árpád

loláb 2009.09.20. 20:20:10

@natuck:
"És akkor szerinted aki nem megy el, az mindenki tök jól érzi magát az autók közt gyalogolva, a porjukat szívva, időnként a zebrán elütve?"

Tudod, a városi létnek számtalan előnye mellett van néhány hátránya is, többek között a nagyobb forgalom, és a légszennyezés.(De ha mutatsz egy bp nagyságú, és adottságú várost, ahol NAGYSÁGRENDEKKEL kisebb a légszennyezettség, akkor megkövetlek, és igazad van, lehetne ezt jobban csinálni) Aki itt él, az töbségében azért teszi, mert az előnyök nagyobb súllyal esnek a latba, mint a hátrányok. Ha neked nem, akkor semmi nem tart(ott) vissza attól, hogy elköltözz. Csak le kell mondanod a városi lét előnyeiről.

Egyébként ez az ökológiai benzinár kérdése lehet, hogy a 90-es évek elején igaz volt, csakhogy azóta a benzin 67%-a adó, és az itthoni ipar 14,1%-át (2000-es adat) adja az járműipar, valamint az autófenntartás többi költsége is lényegesen nőtt.
Szóval egyáltalán nem biztos, hogyha az összes pluszt (munkahelyek, adóbevételek, fogyasztás generálta GDP növekedés, stb..) összehasonlítjuk az összes kiadással, akkor áll még az egyenleted.

Shadowbull 2009.09.20. 21:14:02

@Mk412: "
Ne a plakátragasztókat kérdezd, ha informálódni szeretnél. "

Nem a plakatragasztokat kerdeztem.

Egyebkent az ilyesmit ugy szokas csinalni, hogy reszletes programot keszitenek, amiben tetelesen leirjak, mit es hogyan fognak csinalni.

Persze ennek Magyarorszagon nincs(sincs) hagyomanya.

Morvait meg Vonat megse kerdezhetem.

De a velemenyemet fenttartom, a szupertitkos, de kivalo haditerv szerintem nem letezik.

sb

Shadowbull 2009.09.20. 21:17:40

@Hagalex: "addig nem lehet egy országnak ilyen ügyekben hatékonyan előre lépni amíg pl. valakit csak a bőre színe miatt nem vesznek fel egy munkahelyre vagy iskolába. Vagy éppen azért nem engednek be egy diszkóba, mert roma lány... napestig sorolhatnék ilyen eseteket."

Az eloiteletek nem maguktol a semmibol szuletnek. Az eloitelet a tarsadalom es az egyen onvedelmi reflexe.

Ma Magyarorszagon nem az eloiteletesseg a problema, amit a megelhetesi jogvedok sulykolnak a median keresztul.

Senkinek nincsen semmi baja a ciganyok borszinevel.

Alapvetoen hibas elkepzeles, hogy a tobbsegi tarsadalomnak kellene alkalmazkodnia a kisebbseghez.

Pont ellenkezoleg, nekik kell alkalmazkodni hozzank, a normainkhoz, az egyuttelesi szabalyainkhoz.

Meghozza onkentesen, es maradektalanul.

Akarata ellenere meg senkit sem lehet tanitani.

sb

Shadowbull 2009.09.20. 21:20:05

@loláb: "De ha mutatsz egy bp nagyságú, és adottságú várost, ahol NAGYSÁGRENDEKKEL kisebb a légszennyezettség, akkor megkövetlek, és igazad van, lehetne ezt jobban csinálni"

München.

sb

loláb 2009.09.20. 21:25:42

@Shadowbull: Nagyságrendekkel? Azaz monjuk a bp-i ötöde-tizede? Valami statisztikát produkálj már kérlek, mert ezt így bemondásra nem hiszem el.

loláb 2009.09.20. 21:31:34

@Shadowbull:
Beperelték Bajorországot a légszennyezettség miatt
2005. március 30. - EUvonal

Egy müncheni lakos beperelte Bajorországot, amiért a dél-német tartományban a légszennyezés meghaladta az Európai Unió által megszabott határértékeket.

A felperest képviselő berlini ügyvéd szerint ügyfele így próbálja rábírni a müncheni hatóságokat a szükséges intézkedések meghozatalára, például a dízelautók használatának korlátozására.

Münchenben hétfőn már harminchatodik alkalommal mértek az uniós 50 mg/m3 maximum légszennyezettségi értékhatárnál magasabb szintet. Az EU szabályozás szerint évente harmincötször lehet átlépni a határértékeket.

Düsseldorfban és Dortmundban egyébként a szennyezés elleni védekezés jegyében bizonyos dízel járműveket már kitiltottak, míg Stuttgart szintén megszegte az EU szennyezés elleni irányelvét, és Berilnben is benyújtottak egy a münchenihez hasonló keresetet.

A német városok szövetsége szerint a légszennyezés több mint kétharmada a dízel járművek és a benzinüzemű autókból származik, a maradékot pedig az ipari üzemek bocsátják ki.

Speedman 2009.09.20. 21:33:53

@loláb:

Kérlek linkelj már nekem az iraki törökökről egyet vagy idézz már belőle, mert ez nekem új. Szerintem valamit elnéztél.

loláb 2009.09.20. 21:34:04

www.fidibusz.hu/3_1/ica2.htm

Idézet:
"A megfelelő korreláció elvégzéséhez a nagyvárosok saját monitorhálózatát mobil mérőállomások eredményivel is ki kell egészíteni. Ennek érdekében több nagy mintavételi expedíciót szervezünk Európa szennyezett levegőjű nagyvárosaiban: Athénben, Budapesten, Milánóban és Münchenben. "

loláb 2009.09.20. 21:38:26

@Speedman: Nemtalálom a tanulmány linkjét, így a gépemen lévő pdf-ből idézek:

"...Irakban három nagy etnikai csoport él (arabok, kurdok, és iraki törökök), amelyek jelenléte a szomszédos államokhoz fűződő -etnikai alapú- különleges viszonyrendszert egyben a szomszédok Irakon belüli érdekeltségét tükrözi...."

N. Rózsa Erzsébet irta a Külügyi Szemle 2007 nyár-őszi számában.

Speedman 2009.09.20. 21:40:30

@natuck:

"Ma az utak fönntartását sem ők fizetik, rég nincs már útalap."

Mint útalap tényleg nincs, de hozzácsapták a benzin adójához, ami a benzinár több mint 50% teszi ki áfával együtt.

Shadowbull 2009.09.20. 21:52:19

@loláb: Nincs statisztikam. Pesten budos van, itt meg nincs.

Persze ennek az elteresnek valoszinuleg nem az autok az okai, hanem sokkal inkabb a varosszervezesi filozofia.

sb

ekutya 2009.09.20. 21:53:11

@loláb: távol álljon tőlem, hogy beleszóljak ebbe a vitába, de Irakban türkmének élnek.

loláb 2009.09.20. 22:00:22

@ekutya: Bocs, de hacsak nem vagy közel-kelet szakértő, akkor hajlamosabb vagyok egy szaklapban olvasott infónak hinni.

ekutya 2009.09.20. 22:01:58

@Shadowbull: Pest elég nagy. Konkrét kerület említése nélkül nem állíthatsz ilyet. Buda viszont nagyrészt szép és tiszta. Ne az Üllői útból indulj ki. Ha Bécset említenéd, akkor kétségtelenül igazad lenne. Bár nem nagyságrendekkel, de azért jobb (Bár ott is belehánynak a villamosba).

index.hu/kulfold/2009/06/08/budapest_a_legelhetobb_kelet-europai_nagyvaros/

"stabilitás, egészségügyi ellátás, oktatás, kultúra és környezet, valamint infrastruktúra"

Ezek voltak a fő pontozási szempontok. Szóval nem hiszem hogy a II, III. és XII. kerületek annyira elviselhetetlenek lennének.

u.i. Valakinek a XII-ben van egy Carrera GT-je. :) Le kéne szólítani valamikor.

ekutya 2009.09.20. 22:05:54

@loláb: Nem vagyok :). Viszont ismerek egy dél-közép ázsiológust ( ha ez számít). :P

Ha nekem nem, talán a CIA-nak hiszel majd.

www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/iz.html

"Ethnic groups:
Arab 75%-80%, Kurdish 15%-20%, Turkoman, Assyrian, or other 5%"

Turkoman = türkmén

Nem tudom mekkora jelentősége van, nem olvastam a vitátokat. Bocs ha beleszóltam.

loláb 2009.09.20. 22:25:40

@ekutya: érdekes dolog ez, Türkmenisztánnál turkmennek irja a türkmén népességet, szóval vagy van valami hangyalábnyi különbség a turkOMAN és a turkMEN között, vagy már a CIA se a régi...(Mondjuk ezt éppen irakkal kapcsolatban már bebizonyították.)

A fene se lett okosabb, én még mindig hajlamos vagyok hinni a tanulmánynak, és a józan paraszti eszemnek: van egy kb 500km-es iraki-török határ, miért olyan elképzelhetetlen, hogy a történelem átsodort pár törököt oda is?

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.21. 11:21:32

@Shadowbull:
"Az eloiteletek nem maguktol a semmibol szuletnek. Az eloitelet a tarsadalom es az egyen onvedelmi reflexe."

Ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, mélyebb szociológiai elemzések után biztosan el lehetne dönteni, hogy így van -e. Nekem ez magas, ugyan tanultunk az iskolán katona pedagógiát, de ez nem volt a tananyagban! :)

"Ma Magyarorszagon nem az előíteletesség a problema, amit a megelhetesi jogvedok sulykolnak a median keresztul."

Hanem mi??
Hogy létezik -e előítéletesség? Nos...
Nem tudom hallottál -e róla, készítettek egy közvéleménykutatást idehaza kb, 1 éve.
Ebben megcsinálták azt, hogy "belecsempésztek" a válaszokba olyan népcsoportot, amely igazából nem is létezett! Kitaláció volt!
A válaszolók többsége elutasító volt velük is. Még csak meg sem kérdezték, hogy miféle népcsoport. Élből!
Ezek szerint, nem szeretnék egy iskolába járatnia a gyerekeiket a nem létező népcsoport gyerekeivel, lakni sem szeretnének a közelükben... stb.
Mi ez, ha nem előítéletesség!

"Senkinek nincsen semmi baja a ciganyok borszinevel."

Persze, hogy nem a színével van bajuk... lehetne lila is. De az alapján különböztetik meg jó részüket.
Ha látszik rajtad, hogy cigány vagy, az már elég lehet nagyon sok esetben, hogy elutasítóak legyenek veled. Ez tény!
Az a jobbik eset, ha mód van arra, hogy kiderüljön, hogy a kérdéses cigány amúgy "rendes", iskolázott, stb...
Sajnos az esetek egy részében még ez sem elég.
Cigány értelmiségiek tudnának erről sokat mesélni.

"Alapvetoen hibas elkepzeles, hogy a tobbsegi tarsadalomnak kellene alkalmazkodnia a kisebbseghez.

Pont ellenkezoleg, nekik kell alkalmazkodni hozzank, a normainkhoz, az egyuttelesi szabalyainkhoz.

Meghozza onkentesen, es maradektalanul."

Ebben teljesen egyet értünk. Nem is írtam sehol olyat, hogy a magyarságnak kellene alkalmazkodni a kisebbség életviteléhez!

Viszont sok - sok értelmes és hatékony program kell, pénz kell, türelem és idő kell!

"Akarata ellenere meg senkit sem lehet tanitani."

Egy 3- 5 éves cigány gyermekben éppen akkora tudásvágy van mint a vele egykorú magyar gyermekben.
Elsősorban nekik kellene segíteni, esélyegyenlőséget teremteni, hogy ne maradjanak analfabéták. Hogy iskolázottak legyenek, és hogy belső igényük legyen a normális élet!
A szüleiknek közmunkát kell biztosítani amelyen kötelező a részvétel, és amelyért pénzt kapnak. Családlátogatói, patrónusi rendszert kell felállítani, lehetőleg bevonva a cigány értelmiséget.... stb...
Nagyon sok, és szívós munka lenne ez, nem is fűlik a foga semelyik politikai oldalnak hozzá.

Shadowbull 2009.09.21. 12:22:45

"A válaszolók többsége elutasító volt velük is. Még csak meg sem kérdezték, hogy miféle népcsoport. Élből!
Ezek szerint, nem szeretnék egy iskolába járatnia a gyerekeiket a nem létező népcsoport gyerekeivel, lakni sem szeretnének a közelükben... stb.
Mi ez, ha nem előítéletesség!"

ez is teljesen normalis. azt kerdeztek, hogy mi a velemenyuk a pirézekrol. Nyilvan nmindenki el tudja donteni, hogy ez a nep az altala ismert kulturnepek koze tartozik vagy nem. nyilvan nem tartozik oda(mert nem is letezik), magatol ertetodoen nyilatkoztak elutasitoan. Nyilvan a tobbsegnek fogalma sem volt rola, hogy ilyenek nem leteznek, de ez tokmindegy.

Egyebkent meg nem mondtam, hogy nincs eloiteletesseg, hanem azt, hogy nem ez a fo problema, hogy ugy mondjam nem ez a bajok gyokere. Es egyaltalan nem ugy mukodik, ahogy azt kommunikaljak manapsag.

"Egy 3- 5 éves cigány gyermekben éppen akkora tudásvágy van mint a vele egykorú magyar gyermekben."

ez biztosan igy van.

"Elsősorban nekik kellene segíteni, esélyegyenlőséget teremteni, hogy ne maradjanak analfabéták. Hogy iskolázottak legyenek, és hogy belső igényük legyen a normális élet!"

ez teljesen eselytelen addig, amig a csaladi kornyezet olyan amilyen. Minden gyerek mintakoveto. Ha otthon nem nevelik a normalis eletre, akkor leszarja majd a felzarkoztato programokat. Az eselyegyenloseg, meg a szegregacioellenesseg nem jelentenek semmit.

A szegregacio egyebkent is szukseges, mert 3-4 neveletlen ciganygyerek egy teljes iskolai osztaly normalis oktatasat kepes megakadalyozni.

Bar az eselyegyenloseget ugy is meg lehet teremteni, hogy nem az elesetteket emeljuk fel, hanem az atlagot nyomjuk le hozzajuk a szarba.

A szegregacio tiltasanak ez az egyetlen celja.

" bevonva a cigány értelmiséget"

A putriciganyokat a legjobban az ertelmisegi cigany utalja.

Kiveve azt a nehany diszpeldanyt, akik a sajat nepuk nyomorabol elnek, mint Mohacsi, Kolompar es tsai.

sb

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.21. 13:03:11

@Shadowbull:
"ez teljesen eselytelen addig, amig a csaladi kornyezet olyan amilyen. Minden gyerek mintakoveto. Ha otthon nem nevelik a normalis eletre, akkor leszarja majd a felzarkoztato programokat. Az eselyegyenloseg, meg a szegregacioellenesseg nem jelentenek semmit."

Ez pontosan így van, ezért volna szükség a patrónusi rendszerre, ezért kellene közmunkára fogni őket.

"A szegregacio egyebkent is szukseges, mert 3-4 neveletlen ciganygyerek egy teljes iskolai osztaly normalis oktatasat kepes megakadalyozni."

Ha 3-4 neveletlen gyereket kiemelnek egy osztályból, és speciális foglalkozásokon, képzett pedagógusok gondoskodnak a felzárkóztatásukról az NEM szegregáció, mondjanak a jogvédők akármit!
Ha "cigány" osztályokat hozunk létre egy iskolában, és nem társítunk hozzá speciális képesítésű pedagógusokból megfelelő, testreszabott pedagógiai munkát, az viszont szegregáció, mert akkor csak az elkülönítés a lényeg.

A válaszoló, Pirrézekkel szembeni előítélete pont abban merül ki, hogy nem ismeri, így nem is lehet róla semmilyen korábbi véleménye, és mégis elutasítólag válaszol. Éppen abban van a probléma lényege, hogy "magától érthető" az elutasítás.

Lehet, hogy nem a bajok gyökere, lehet, hogy rosszul kommunikálják, de létező, és nem kicsi probléma ma Magyarországon. Sajnos.

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.21. 17:28:20

@Shadowbull:
Ahh! Bocsánat Mester! :)

Add nekem a gityódat ajándékba! :)

Shadowbull 2009.09.21. 23:22:59

@Hagalex: Osztan mit kezdenel te azzal? De legyen: ha lenyomod a Sweet Child o Mine szolojat hiba nelkul, megkapod.

:)

Hagalex · http://www.youtube.com/user/Hagalex#g/f 2009.09.22. 09:46:09

@Shadowbull:
Azt nem ismerem. :(
De a felkelő nap házát el tudom. Az jó lesz?

...meg a börtön ablakában -t is! :)))

Shadowbull 2009.09.22. 19:44:45

@Hagalex: Akkor gyakoroljal meg egy kicsit :)

sb

minna (törölt) 2009.10.06. 22:01:35

BMW /// 2009.09.18. 14:47:50

"Istenem ha az Egyesült Államokban .... mivel az elnök nem mond ilyeneket hogy ha nem tetszik lehet mást csinálni és van agya, tudása."

Film: Fahrenheit 9/11
süti beállítások módosítása