Csak egy izzócsere

  2009. február 14. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta szereles

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Nem tudom, hogy a mai ember számára létezik-e nagyobb csoda egy régi dízelnél. Persze nem az emisszióra gondolok - amit kizárólag szégyellni lehet, - nem is a motorerőre – ami jószerivel nincs –, és nem is fogyasztásra, ami a teljesítményhez képest tetemes. Látják, ilyenkor azért jön jól mentsvárnak, hogy szerény a lóerőmennyiség, mert abszolút értékben ezek a motorok még mindig nem tűnnek iszákosnak, és az azért elég jól hangzik, hogy az én háromliteres Mercim csak kilencfelet eszik. Azt nem teszi hozzá a büszke tulaj, hogy viszont kicsivel gyengébb, mint egy mai 1300-as Fiat-dízel, muhaha.

Nem, nem itt kell keresni a régi dízelek varázsát. Hanem hogy minden elektromosság nélkül működni tudnak. Ma, amikor a legegyszerűbb autó is a varrások mentén reped a beletömött chipek, relék, jeladók, kopogásérzékelők és visszacsatolt elektronikai hurkok miatt, ez szinte elképzelhetetlen. Pedig egy ilyen öreg olajkályhának csak a beindításhoz kell áram (az önindító tekeréséhez és az izzításhoz), utána addig kertyeg, ameddig kap üzemanyagot.

1993-ban, egy svédországi autópálya-szakaszon, Uddevalla felé tartva vagy kétszázötven kilométert autóztam úgy, hogy még az út legelején eltört és leesett az akkusaru az állólámpás Mercimben. Ezekben az autókban csak az időóra és a tankvisszajelző működik áramról, a sebességmérő mechanikus, az olajnyomásmérő egy apró, szintén mechanikus manométer (az olajnyomáscső emiatt a műszer hátuljában ér véget), a vízhőfok-mérő egy, a már említett manométerrel pontosan megegyező szerkezet, a hátuljába pedig alkohollal töltött cső csatlakozik, amelynek a túlsó vége a hengerfejben van. Ahogy melegszik a hengerfej, úgy nő az alkohol nyomása a csőben, e nyomás pedig felfelé tolja a mutatót. Simple as that.

Nos, ennyi kitérő után térjünk vissza Svédországba – bár az üzemanyag-mérő nem mutatott semmit (már előtte kontakthibás volt néhányszor), az időóra megállt (biztos valami biztosíték), a magnót pedig kikapcsoltunk, mert beszélgettünk. Nem gyanakodtam rosszra. Egészen addig, amíg letérés után az első kereszteződésben kis híján belém nem szállt hátulról a másik magyar autó, egy Zsiguli. „Miért nem indexelsz? És még a féklámpád sem megy!” – rontottak rám a következő pihenőben.

Hát azért nem, mert akkor semmi áramom nem volt már. Szóval szép-szép ez a dízeles dolog, de amikor mégis kell neki áram, akkor nagyon sokra van szüksége. A dízelmotorban 20:1 körüli a kompresszió, kétszer akkora, mint a benzinesekben. Az önindító sokkal jobban küzd a nagy kompresszió ellen, ha nagy a hideg, és csökken az akku áramleadó képessége, meglehetős szenvedés tud lenni a beindítás. Mindemellett éppen annyi izzítógyertyában kell vörösre hevíteni a Wolfram-szálat, ahány hengeres a motor, ez pedig szintén iszonyatos áramfelvétellel jár. És ha hideg van, a sok városi üzem miatt nem 100 százalékos az akku, ráadásul még az izzítórendszer is gyengélkedik, nos, olyankor izgalmas prodzsektté válik minden első, reggeli beröffentés.

A feleségem Merci 190D-jével október táján történt valami. Kimúlt az izzításvisszajelző, tudják, a lámpácska, ami az ilyen öreg dízelek műszerfalán kigyullad, amíg nem szabad indítózni, s elalszik, ha már lehet. Aki ismeri ezeket az autókat, tudja, mit jelent ez a jelzés – valamelyik izzítógyertyával baj van. Én viszont úgy gondoltam, ha nem megy, hát nem működik, az autó ettől még szépen bepöccen (a garázsban), nagy baj nem lehet. Aztán megjöttek a hidegek, és a Kati arról számolt be, hogy délutánonként, amikor az egész napra a P+R-ben hagyott autóba becsücsül, furán, sántán indul a motor. Aztán januárban egy éjszakára kint maradt, mert valamelyik másik autó költözött a helyére a garázsban – hát másnap reggel alig bírtunk életet lehelni bele. Megijedtem.

Lehúztam a stekkert az indítórelé dobozáról, és egyenként kimértem a gyertyákat a csatlakozóknál. Hopp, az egyiknél szakadást jelzett a multiméter! Tudom, hogy ilyenkor ki kellene szerelni az összeset, nézni, mennyi idő alatt izzanak fel, talán még hőtérképet is kéne készíteni a fejekről, de a 190-esnél kevés a hely, berezeltem. Maradtam a bütykösujjú-módszernél, ez is eldöntötte, hol a hiba.

Kétezer forint volt egy Febi-gyertya, gyorsan megvettem, mingyá’ kicserélem, szívem, mingyá’. Egy hétig gyűjtöttem az erőt, de lépnem kellett, mert rossz izzítógyertyával, amikor nem indul a beteg henger, az adagoló csak nyomja befelé a gázolajat. Ez pedig komplikációkhoz vezethet – amikor elkezd nagy nehezen mégis pöfögni, kormol, a korom lerakódik a gyűrűk alá, a gyűrűk befeszülnek, sokszoros erővel koptatják a hengerfalat, a koksz a szelepek szélére is leül, ott zárási problémák keletkeznek, emiatt egyenetlen lesz a járás, a vibrációk egyéb bajokhoz vezetnek – mielőbb ki kellett javítani a hibát, no.

Gyertyát cserélni nem nehéz, az ember kitekeri a régit a hengerfejből, majd betekeri az újat. Egy benzinmotornál. De nem ezen. Itt először ki kellett nyomoznom, melyik a rossz gyertya. Izzítórelé dobozáról stekker megint lehúz, azt már tudtam korábbról, hogy az a rossz, amelyikhez a lila-fekete vezeték vezet. A műszer egyik szálát arra a csatlakozóra tettem, a másikkal a gyertyák fölső érintkezőjét kezdtem végigpiszkálni. Ahol végtelen lesz az ellenállás, az a rossz – ez logikus.

Igen ám, de a benzinmotornál (leszámítva a Bogarat, néhány hanyatt döntött motoros francia autót és egyéb kreténségeket) a légszűrő után talán a gyertyák a legkönnyebben hozzáférhető elemek. Az állólámpás/fekvőlámpás széria régi dízelmotorjain is eléggé kézre esnek, kint vannak a hengerfej szinte pőrének mondható oldalán. De az újabbik fajta Merci-dízel kompakt. Szívósor, gázolajcsövek, vezetékek szövevénye alatt épp csak látszik egyik-másik gyertya. A nőgyógyász és a kulcslyukon át kitapétázzuk a szobát tipikus esete. Össze-vissza zúztam a kezemet, mire három gyertyát kimértem, a negyediknél feladtam. De meglett a rossz, kettes henger. Még az egyik legjobban elérhető, azon a lyukon át, ahogy az egyes-kettes és a hármas-négyes hengerek szívócsövei kettéágaznak, és kicsit nagyobb likat hagynak.

Lehúztam először a vízhőmérő jeladó-gombájának a vezetékét, mert útban volt.

A vezeték az izzítógyertyán anyával rögzül, talán azért, mert tudták előre a sehr geeherte schwäbische ingenieuren, hogy aki cserébe kezd, anyázni fog, csak a kellő nyelvi párhuzamot akarták létrehozni.

Sebaj, a nagy crovámra rátettem hosszú szárat, csuklót, a végére pedig a 8-as dugóvéget. Ezzel a Terminátor kezébe való eszközzel kábé 1/137-ed fordulatonként újabb fogást véve megmozdítottam az anyát. Majd így, már lazábban, hihetetlen, 1/16-okat moccantva elkezdtem letekerni. Szerencsére német anyagból van minden, egyharmad fordulat után már ment kézzel is.

Ott a pőre gyertya! Rá a 10-es fejet az imént összeszerelt, kardános tekerőrendszerre, de nem találtam olyan fogást, hogy meg tudjam mozdítani. Ettől féltem. Sebaj, lehúztam a racsnit, elforgattam annyira a fejet, hogy épp szorulósan rá tudjam tolni a gyertyára, majd a hosszabbító szárat erős szögben kivezetve, azt erőkarként használva megmoccantottam. Ta-da-da-daaaaammm! Meglazult. Innentől kézzel ment.

Amint látják, a régi gyertya meglehetősen üszkös, pláne az újhoz képest. Ilyen lehet az előkamra, meg valószínűleg az égéstér is belül. Csak remélni mertem, hogy ha jó lesz majd a motor, öntisztul, de azért a következő tankolásnál tervbe vettem valami dízelrendszer-tisztító adalék beborítását a tankba.

Vissza már minden simán ment, a lazítási-kiszerelési processz megfordításával. A hőgombára sem felejtettem el visszatenni a vezetéket, majd próba – izzításvisszajelző megint működik, négy henger azonnal elkapja. És, amint azóta a használatban is kiderült, ugyanezt produkálja hosszú, hidegben kint töltött idő után is. Kétezer forint, talán ha húszpercnyi szerelés, és megint jó a 190D. Nekem megérte.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr29936514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Good Boy 2009.02.15. 10:04:39

@series_one:
Nem a vezeték dugult el, hanem a csatlakozója, ami amúgy nem szigetelt gyári csati volt, hanem egy sima összecsúsztatós, hasonló mint pl. amik a hangfalakra kerülnek, csak nem vékony lapos volt, hanem hengeres alakú.
Pont azért került fél napba a hiba behatárolása, mert ilyen lehetetlen hiba volt és a dizelspecialista cimbinek sem volt hasonló élménye még a praxisában...
És a poén az, hogy tényleg nem sikerült rájönni, milyen kóbor áram futott benne, mert, a vezeték egyszer csak kijött a kábelkorbácsból, aztán a motor mellett elfutva eltünt valahol megint a sok logó kanóc között. (gyanithatóan a valamikori utólagos riasztóhoz lehetett valami behatárolatlan köze)

Turbo 2009.02.15. 10:06:37

@series_one: Valószínűleg a leállító mágnesszelephez futó vezeték csatlakozó dugójának olajsártól való kontakthibájáról beszélt...

Csikós Zsolt 2009.02.15. 10:09:17

@w211:
Az az állólámpásé, de a 240D 3.0 ott is párhuzamos volt már, csak a többi soros.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 10:10:24

@Turbo:
Ráadásul ez előkamrás...

The Good Boy 2009.02.15. 10:16:27

@Turbo: köszi. Ennyi év után sikerült a hiba okát feltárni. Ráadásul látatlanban. Köszi. Soha nem jöttem volna rá, mi volt a funkciója annak a vezetéknek!

Csikós Zsolt 2009.02.15. 10:17:44

@Rocko-:
Nem, igaza van megszaLottnak, tényleg szemétség a többikkel egy füstölős dízel, és akárki akármit is mond, egy féléves Audi csúcs CR-es TDI is tud vastagon füstölni, ha addigra padlón használták 50 ezer km-t, nézd csak meg Gulyás Gusztáv ide vonatkozó cikkét. Csak bizonyos tartományokban igaz az a szerény emisszió.
És ég is a pofám amiatt, hogy nem vittem el még ERÁ-t a Kareszhoz beállítani, lánccserére, de sajnos épp a vételára vitte el az összes spórolt zsét. De még a hó vége, jövő hó eleje felé abbahagyom az aszfaltozást, ígérem.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.15. 10:28:51

@Rocko- autofilia.blog.hu 2009.02.15. 10:03:24:
Az bizony, doktordoktordoktor!! Annál már csak egy jobb volt, az agysebész Steve Martin, alias Hfrrrghrgmrrg (vagy valami ilyesmi).
Csak ehhez az kellene, hogy találj végre valamit magadnak, mert így nem lehetsz Doktor! Ki fogunk lökni magunk közül. Az idiotizmusnak tárgyiasulnia kell!

B.Petike 2009.02.15. 10:34:25

@Csikós Zsolt: Lesz Szolnokon veterán autós-motoros túra május legvégén. Érdekel-e esetleg? :)
Tavalyi is elég színvonalas volt...

Csikós Zsolt 2009.02.15. 10:59:20

@B.Petike:
Akkortájt van Tulln, Ornbau, meg valami veterán tűzoltóparádé is lesz...

loláb 2009.02.15. 11:06:07

Zsolt, milyen már az, hogy az indexen valami Nagy Attila ír a közlekedési múzeumos szovjetautó kiállításról?

Nem érzed munkaköri kötelességednek a tudósíts róla, mint a veteránok és romhalmazok magyarországi prófétája?

index.hu/belfold/budapest/2009/02/14/1249503/

Szvsz a Te stílusod szórakoztatóbb cikket eredményezne.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 11:09:01

@loláb:
Ügyeletes voltam pénteken. Olyankor bent kell ülnöm és címlapoznom, ajánlókat írnom, bármi van, cselekednem. Nem mehettem el. A W szeretett volna még, de neki is közbejött valami.

Meg már akartak megverni, sőt be is perelni veteránautós beszámoló miatt, hónapokig üldöztek :-) Azóta nem szívesen írok ilyenekről, az indulatok magasra tudnak hágni.

loláb 2009.02.15. 11:14:13

@Csikós Zsolt:

A közelekdési múzeumos beszámoló miatt, amit 2-3 éve írtál (raktár, stb...)?

no_holy_shit 2009.02.15. 11:17:25

"lépnem kellett, mert rossz izzítógyertyával, amikor nem indul a beteg henger, az adagoló csak nyomja befelé a gázolajat. Ez pedig komplikációkhoz vezethet – amikor elkezd nagy nehezen mégis pöfögni, kormol, a korom lerakódik a gyűrűk alá, a gyűrűk befeszülnek, sokszoros erővel koptatják a hengerfalat, a koksz a szelepek szélére is leül, ott zárási problémák keletkeznek, emiatt egyenetlen lesz a járás, a vibrációk egyéb bajokhoz vezetnek"

na erre akartam reagalni, hogy ez nem allja annyira a helyet. Az hogy az akksinak, onindtionak nem tesz jot es esetleg nem is indul be, az mas teszta

@Turbo:

tudom, de a lustasag nagy ember. (amugy egyszer elkezdtem berhelni, ugy tunt, hogy jo aztan megsem. Es sajnos ezen mar nem az anyas megoldas van hanem stecker van rajta, amit csak ra kell dugni (nekem viszont el van torve tobb stecker is. Steckert venni kene, majd raberhelni a kabelkotegre...

no_holy_shit 2009.02.15. 11:20:29

@Turbo:

es kint az utcan hidegben nincs az embernek kedve berhelni. Amikor meg mar lenne kedve akkor meg mar nincs problema, mert izzitas nelkul is rogton pocc-roff.

Turbo 2009.02.15. 11:29:02

@no_holy_shit: Értem én, de lehet nyáron is "télikabátot" venni...

w211 2009.02.15. 11:30:39

@Csikós Zsolt: Annyira mondod ezt a lánc cserét,nekem is volt,van pár régi mercim,de a lánccal sosemvolt gond.Az adagolóval inkább,előtöltés,adagolóelem,stb..Nekem a lánc zavaros.Apropi,beindult a 67es Puch,majd írok róla,történt egy pár érdekes dolog

T-boy (törölt) 2009.02.15. 11:55:58

Hrzrasn!
AstraG diesellel 4 személy+csomag
plafonig-szó szerint-megrakva
1600km=82liter.130-nál 3000-et forgott,
de könnyedén vitte a 180-at.
Ja,bérelt,nem 'mindenki a saját lovát'!
Ugyanez Golf4 1,6/8,kisebb terheléssel
7,2.(saját)Szívesben járnék diesellel,
mert hosszú idő után ez az első benzines kocsim,de túl nagy a kockázat
az új típusoknál.
4 porlasztócsúcs cseréje 5 éves
'takarékos üzemmódot' lenulláz.

no_holy_shit 2009.02.15. 12:18:14

@T-boy:

azert a golf 4 sem "eletbiztositas" mondjuk leszakad a szegecs a difiben. A motorok sem a megbizhatosag netovabbjai (bar valo igaz, hogy olcsobb javitani)

primatus 2009.02.15. 12:19:59

@perszepersze:

"Já, apám! Ezt a sok marhát.
Milyen szar az élet, hogy lusta voltam tanulni. Felszolgálóként, tisztán és adómentesen keresek 300.-400.-at úgy, hogy röhögünk ezen a sok tanult, frusztrált értelmiségin! Fillérbaszóként gázolajos volvóval járok dolgozni és szabadnapjaimon élvezem a honda accord menetteljesítményét. Jókat eszünk és iszunk, mókázunk, a tanuló lányok 1 jobb jellemzésért úgy leszívnak, hogy behorpad a homlokom! Annyi a különbség közöttünk, hogy míg doktorbácsiék az étteremben osztják a semmit a nullával és isszák a henessy x.o.-t 7500.-ért, addig én ugyanezt ingyen teszem.
Kredit... hehehe...
Ha akarom még enni sem kap, mehet enni a kifőzdébe, semmire sem megy a pénzével a sok élet császára! "


Annyira bunkó vagy, hogy még a bunkóságodat sem rejted véka alá. Nem véletlenül nem vagy és nem is leszel értelmiségi sohasem. Nem vagy képes mélyebb összefüggések megértésére. Egy felszínes, nyegle, hatalmaskodó, komplexusoktól szenvedő barom vagy. Nem szívesen írok le ilyen szavakat, de a fajtád mindig kihoz a sodromból. Egy valami biztos. Az olyanok, mint Te, ha nem lennének, nem is hiányoznának a világból. Talán egyszer lesz családod.... ,addig is gondolkodj el azon, hogy pl. kik fogják megmenteni a nagybeteg gyermekedet? Az a tanuló lány, aki horpasztja a homlokodat, esetleg egy élvhajhász kollégád, vagy egy felkészült orvos?

Rocko- 2009.02.15. 12:21:56

Csikós Zsolt 2009.02.15. 10:17:44
nem Audival, de pápaszemessel láttam ezt igazolva. ott ugye hitelesebb az 5000.
amúgy meg nem olyannak ismerlek, aki padlógázon küldi a gépet A-tóé B-ig, szóval átlagban ugyanot vagy ERÁ-val, mint egy új dízellel.

streetsta · managertoys.hu/ 2009.02.15. 10:28:51
ne félj, következő találkozóra már lesz valami. ;)

no_holy_shit 2009.02.15. 12:24:02

@Turbo:

na ja, telikabatot sem nyaron szoktam venni.
(de tavaly telen meg okes volt (1x nem indult). nyaron villogott az izzitasvisszajelzo, de indult es fogyi nem valtozott) csak most a tel bealltaval lett szar. Karacsonykor otthon garazsban berheltem, akkor azt hittem, hogy jobb lett. De inkabb rosszabb.

sztrovacsek 2009.02.15. 12:30:23

@no_holy_shit:

"""kint az utcan hidegben nincs az embernek kedve berhelni.""

Ezért jó a fűtött garázs. :-)

sztrovacsek 2009.02.15. 12:31:51

@Turbo:
...vagy van rajta sapka, vagy nincs rajta sapka? :-)

primatus 2009.02.15. 12:41:51

@Csikós Zsolt:

"Persze nem az emisszióra gondolok - amit kizárólag szégyellni lehet, - nem is a motorerőre – ami jószerivel nincs –, és nem is fogyasztásra, ami a teljesítményhez képest tetemes. Látják, ilyenkor azért jön jól mentsvárnak, hogy szerény a lóerőmennyiség, mert abszolút értékben ezek a motorok még mindig nem tűnnek iszákosnak, és az azért elég jól hangzik, hogy az én háromliteres Mercim csak kilencfelet eszik. Azt nem teszi hozzá a büszke tulaj, hogy viszont kicsivel gyengébb, mint egy mai 1300-as Fiat-dízel, muhaha."

Ezeket a mai lóerőket, mai motorokat nincs értelme így hasonlítgatni a régiekhez. Van egy "korszerűnek" mondható 1,4-es 103 LE -s autóm és egy Golf I. 1,6D. Hegyekben mindenhol egy fokozattal magasabban tudok a Golf-al haladni, pedig az teljesítményre csak a fele. Nem kell pörgetni, nem kell váltogatni állandóan és mégis gyönyörűen haladok. Elmondhatnám ezt hagyományos benzinest és korszerű benzinessel összehasonlítva is. Szerintem hétköznapi értelemben jobban használhatóak a régebbi motorok. Egy 300D Mercedes motort (de még egy 200D-240D -t sem), ne hasonlítgassunk össze egy fűnyíró motorral! A "papírlóerő" nem minden, mert ott van még pár paraméter, mint a forgató nyomaték és ezekhez képest a fordulatszám viszonyok stb...
Azt hiszem tudod, hogy miről beszélek és Te is írtál már ilyen értelmű cikket, ezért nem értem az ilyen kitételeket Tőled.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 12:42:19

@loláb:
Nem dehogy, nekik csak kifolyik a sok lehetőség a kezük közül, de kulturáltak. Az OT Show miatt. Balkáni lecsószag, vagy valami ilyen volt a címe. A rendező többször is megfenyegetett írásban, aztán ügyvédi papírokat is kaptunk. Hál'istennek kitiltott minden rendezvényéről, most már ha küld is a TC, akkor se mehetek :-)

Csikós Zsolt 2009.02.15. 12:45:32

@w211:
Egyrészt - gyanús vagy te nekem, máris hirdeted őket? Nem félbehagyni, legalább az egyiket megcsinálni! Másikat a köz javára felajánlani, például nekem, persze ingyen szállítással :-)))))

A lánc azért fontos (pláne 14 év után először), mert ebben a motorban a láncfeszítő 12 fokot utána tud menni a nyúlásnak, tehát ennyivel el tud állítódni a vezérműtengely a főhöz képest. Olyankor elvész a nyomaték a motorból. És persze az adagoló is arról kapja a hajtást, az is elmegy jó néhány fokot, aminek utána lehet állítani, de jó sehogy sem lesz. Nagyon fontos elem a lánc, már 4 fokot megérzel az autón.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 12:47:09

@Rocko-:
Na de mikor lesz következő találkozó?

Csikós Zsolt 2009.02.15. 12:48:34

@primatus:
Á, csak védekezés. Tudom előre, hányan hintik be sóval a síromat amiatt, hogy megint egy öreg Merciről írok. Pedig ez a mi vacsiúj Suzuki Swiftünk a családban, lol.

sztrovacsek 2009.02.15. 12:49:17

@perszepersze:

Jé apám te mekkora vagy!

"""lusta voltam tanulni. Felszolgálóként, tisztán és adómentesen keresek 300.-400.-at """
Mekkora marha vagyok, hogy tanultam, ha nem tanultam volna akkor kereshettem volna 300-400-at adót csalva, de így "sajnos" sokkal több jövedelmem van, ráadásul adózott!
Akkor is ilyen vidám legyél, mikor a lúdtalpaddal, a fájós derekaddal elvánszorogsz a "tanult" orvoshoz, és ott kuncsorogsz majd, mert persze a biztosításod az nem érvényes. :D

""7500.-ért, addig én ugyanezt ingyen teszem."""
...még a főnöködet is meglopod?

""""Ha akarom még enni sem kap, mehet enni a kifőzdébe, semmire sem megy a pénzével a sok élet császára""""

Persze, aztán majd beleér a bilibe a kezed és felébredsz.

w211 2009.02.15. 12:55:14

@Csikós Zsolt: Nem eladók,árulok állólámpást is,a feleségem meg tévedésből ezeket rkta fel.Szerintem tervez valamit ellenem,sokallja a "romokat",de ha már flkerült,bulinak jó volt.A maffia egyből megjelent,öröm volt nézni őket,legalább tisztul a kép,kivel szabad bótolni. Tehát lasssann mondom,NEM ELADÓK,az asszony bosszúja volt.Cserébe nem volt bálint nap.Nekem igen:-))))Már le is vettem őket

MANszerelő 2009.02.15. 13:08:17

Érdekes összehasonlítani egy mechanikus adagolóval működő diesel motort egy common rail motorral.A gyártók rá vannak kényszerítve az újabb emisszió-csökkentő rendszerek alkalmazására,különben nem teljesítik az euro besorolást.Kellett egy állólámpás mercin dpf-et (diesel particulate filter)regenerálni valaha is?
Manapság,meg egy Fiat multijet motorral meg kinlódás közlekedni,ha a vezérlőegység követeli a regenerálást. Ergo ki kell húzni a városból,ha ő erre utasít.A jövő még ennél is sötétebb!

T-boy (törölt) 2009.02.15. 13:30:25

no-holy-shit!

Ötletem sincs,hogy lehetne 1.000000+os
kárt csinálni egy mezei 8 szelepes
motorban,komolyan.Egy mai dieselnek
1! csepp víz,nem megfelelő/egy picit
eltérő/szűrő pont elég ehhez.Ha néhány
esetben"rossz" kúton tankolsz pl.
A fekvőlámpás szűrőjében szinte MINDIG
volt víz,de soha nem okozott gondot.

w211 2009.02.15. 13:32:15

@T-boy: Meg még vízleeresztő is

T-boy (törölt) 2009.02.15. 13:42:24

MANszerelő említette a Fiat multijet
motort.Annyira jó hatásfokú,hogy télen
a szomszéd srác télikabátban autózik!
Elszálltak benne a csúcsok,"szerencsére"
még garanciában,amúgy 800.000ft-be fájt
volna./Puntó/

The Good Boy 2009.02.15. 13:59:06

@T-boy: Ezt irtam én is fentebb a Themanál. kb fél liter viz volt az üzemanyagszűrőben, amikor le lett szedve és a vas ment töretlenül. Pedig amig dizeljeim voltak, nem voltam benzinkúton velük!!! Ez halál komoly, csak kamionokból, traktorokból és buszokból second hand fizetéskiegészités cimén kinyert naftát öntöttem bele féláron és az autó mégsem panaszkodott sose emiatt.
Pedig 290 000 km.-el és nulla kartelfüsttel és 0 füstőléssel vettem úgy hogy nem volt benne motorfelújitás és a turbo is eredeti volt benne. A kompresszió 90%-os volt 1 henger kivételével, ahol "csak" 80%.
Na ezt csinálja utána bármelyik mai csúcsdizel.
Persze azóta én is elitélem a pancsolós tankolást, soha nem tennék már ilyet, és adót az utolsó forintig pontosan fizetek (már akkor is igy volt), mielött valaki belém kötne.

Most pedig egy kis OFF perszepersze miatt:
Az osztrák határszélen lakok, ezért rengeteg osztrákban dolgozót ismerek. Nagyrészük ugyancsak vendéglátózik. van aki feketén, van aki szürkén (félig legálisan) és van aki fehéren, azaz teljesen legálisan.
A feketén melózok elég nagy része él úgy, hogy látványosan jólétet tart fenn, miközben már arra a szóra, hogy "apeh" is összesz@rja magát (már amelyik agyilag felfogja, mi az). Ismerek olyat, aki akkora palotát huzott fel, hogy azóta a szomszédos "házakra" nem süt rá a nap, mert kitakarja elölük. Persze trendi emberként a legújabb bömösben* pózol, ami 5-ös vagy nagyobb számmal esetleg betüvel kezdődhet csak. Értelmes emberek, akik nem bánják, hogy lusták voltak tanulni. Az érem másik oldala az, hogy mondjuk 11-re megy dolgozni (a héten 6 napot), hajnal 1-re, 2-re ér(ne) haza, de a napi stresszt még valahol levezeti pár pohár kiséretében valamelyik lokálban. Aztán hazaesik, 9.-kor kel, hogy 10 kor indulni tudjon megint melózni. A család pedig azon a heti 1 napon láthatja, amikor éppen piheni ki a hét fáradalmait/ügyeit intézi. Gondolom neki megér ennyit, főleg ha túléli. Persze csak egyszer kell egy olyan szitú, ami miatt komolyabb eü. ellátás kell, neadj isten nyugdijazni kellene. Akkor meg fut fűhöz fához, hogy milyen kegyetlen vele az élet/a bürokrácia.
Amásik véglet aki tisztán van kint, több évtizede, de azóta is a szülői házban él, ami már le van pusztulva rendesen, 15 évtől fiatalabb autót nem vesz, és addig hajtja mig szét nem esik, össze nem töri. Pénzt osztrák bankba tárolja, nehogy valaki is tudja mekkora vagyona van. Ő pedig igy pusztul el, hogy nem élt semmit az életben, mert nem akarja, hogy a szomszéd lássa milyen vagyona van.
Persze ő is lusta volt tanulni, csak szerencséje volt, mert valahogy beugrott egy legális melóhely, ahol olyan melót végez, amit jó esetben még egy gyengébb szellemi szintű csimpánz is megtanul pár óra alatt (pl. butorszabászatban áll egész nap egy gomb felett, amit akkor kell megnyomni, amikor az automatika a helyére rakja a fát, és jelzi a gépnek, hogy megadta az engedélyt a vágásra- na ezt csinálja 1-2 percenként:) Nem akarok általánositani, sokan vannak akik meg tudják értelmesen élni a jó lehetőséget, de sokan vannak ilyenek, meg mint perszepersze, aki meg van győződve róla, hogy egy komolyabb iskola csak időpocsékolás.
Ja és még véletlenül sem irigységből irtam a fenti sorokat.
Bocs a hosszú OFF-ért

On

MANszerelő 2009.02.15. 13:59:18

Éppen ezért jól meg kell gondolni,ki milyen autót vesz!Egy VGT turbós 90 lóerős punto rail cső nyomása elérheti az 1500 bar-t is.Egy korszerű EDC adagolós diesel általában 300 bar körül
porlasztott be maximum.Ez ugye az ötödrésze. az anyagminőség viszont nem lett ennyivel jobb.A legtöbb CR motor nagynyomású szivattyúját, és egyebeket a Bosch szállítja az autógyáraknak, amit már Indiától Bangladesh-ig mindenhol gyártanak, és meg is látszódik a minőségén.

w211 2009.02.15. 14:24:09

@
MANszerelő: Naponta az m3-on járok,meg az m1-en,mindenki álljon meg 1percre,az ukrán,moldáv seftes mivel jár? Csak maxi sprinter 312tdi,kimennek vele a világból.A cdi-be nem is érzik jól magukat,vw-lt pár darab,PSA-FIAT termékkel nem égeti magát.Annál az 5hengeres merci motornál nem sok jobb létezett.

T-boy (törölt) 2009.02.15. 14:26:20

Szinte semmit nem lehet házilag javítani,még egy akku,rádió,égő cseréhez
is szerviz kell.Akár 8000ft óradíjjal.A nagy nyomásértékek miatt 1-2 év alatt
annyira "belegyógyulnak"a csúcsok,hogy kiszerelésnél jön a menet is.Na,akkor
indul:gépmunka stb.És lehet szívni..

w211 2009.02.15. 14:34:15

Csikós-úr már megint eltünt a ködben,szerintem berhel valamit.

w211 2009.02.15. 14:39:43

@T-boy: Nekem a 312-es sprinter egyszer vészmódra váltott,alig ment,meg hangosabb lett az öngyulladás,jászberény,merci szervíz,kompúter,konklúzió: adagolónak annyi,megcsinálják cserével ,kézmosóval kb 800ezrHUF.Na mondom itt álljunk meg 1 ásónyomra,irány haza,kőbányán független bosch szervíz,délutánra kész.Mondom a teefonba mennyi? Azt mondja a MESTER,13ezer!!!!!!!!!Akkor most kilopmeg éskit???

MANszerelő 2009.02.15. 14:41:37

Én pár éve common rail dieselekkel foglalkozom, most Fiat márkaszervizben dolgozom.Csak azt tudom mindenkinek javasolni, akinek ilyen autója van, hogy ne spóroljon az időszakos szervizen, rakasson az autóba jó minőségű gázolajszűrőt, és vigyázzon, hogy ne b@sszák át! Lehet hallani innen-onnan rémtörténeteket a szervizekről, tehát fontos a bizalmi kapcsolat.

loláb 2009.02.15. 14:53:26

@The Good Boy:

Szintén OFF

A családban van egy lány, egész életében vendéglátózott a dél alföldi megyeszékhelyen. Elég jól keresett, helyi viszonylatban, (mint az említett), mígnem a csodálatos hazai gazdasági helyzetnek köszönhetően befuccsolt a hely, ahol dolgozott. Egy fél évig próbált helyben elhelyezkedni, először a szakmájában, ahova 39 évesen már nem kellett. Aztán ahogy fogyott a megtakarítása, lejjebb adta az igényeit, már elment volna asszisztensnek is, kapott egy pár ajánlatot.
Ment egy interjúra, fel is vették volna, kérdezte, hogy mennyi az annyi? Mondták: nettó 150.
Hát a semminél jobb, átmenetileg megteszi. Erre mondták: mármint az órabér annyi. Ja, akkor köszönöm.
Feljött Budapestre, 8 hónapig itt próbált érvényesülni, mindenhol csak pár INGYEN próbanap után akarták alkalmazni, párszor egy-két hét után kirúgták fizetés nélkül persze, mehetett a sóhivatalba panaszkodni (mivel jó, és tapsztalt vendéglátós, nem volt vele probléma, kihasználták, mert szerződés nélkül megtehetik).
És ugye, naponta 10-14 órákat dolgozott, éjjel 2-3-kor végzett, szegényebben ment vissza Szegedre, mint ahogy idejött. (Én adtm neki egy pár éves használtautó árát, hogy ne haljon éhen)

Nekem ennyi tapasztaltom van a vendéglátásról, nem objektív, nem széleskörű mintavételen alapszik, de azt hiszem ez alatt a másfél év alatt szegény lány százszor elátkozta, hogy fiatalon lusta volt tanulni.
Pedig esze lett volna hozzá, bizonyítja, hogy munka mellett szerzett egy élelmiszermérnöki diplomát...ennyi erővel persze tanulhatott volna olyat is, amit esetleg el is tud adni a munkaerőpiacon.
ON

loláb 2009.02.15. 14:55:53

@Csikós Zsolt:

Na, majd este rákeresek, kiváncsivá tettél. Most sajnos rohannom kell.

The Good Boy 2009.02.15. 14:58:31

Nem buták a gyáriak, sőt szertik hülyének nézni a vevőt.
pl. az ufóm használati útmutatójában (igen, hülye vagyok hogy elolvastam 500 oldalt-minden új vasamnál elolvasom:) vannak olyan égők, aminek cseréjére azt irják, hogy nem irják le a cserélés módját, mert azt csak márkaszerviz végezheti. Még a lehetőséget sem ajánlják fel...
Az asszony smartja hasonló. Ott még olaj leeresztő csavar sincs, nehogy otthon cserélni lehessen, mert kell hozzá egy olajszivattyú (szerencsére felkutattam egy kedves öreg szakit, aki olcsón szervizeli nagy szakértelemmel és komoly felszereléssel 1 000 ft-os rezsi óradijért és smart gyárban tett gyakorlattal:). Sajnos az ufot első körben nem vállalta már be, azzal a dumával, hogy nem tud szervizkönyvet pecsételni (de szerintem csak a sok munkája miatt:), mindegy az ufonak is megvan már a maga leendő mestere (és ott meg a régi barátságra tekintettel munkadijat sem kell fizetnem, alkatrészre meg átadja nekem a nagykertől kapott kedvezményét is, ráadásul elismert autószerviz, úgyhogy a pecsét is tökéletes lesz a szervizkönyvben:)

T-boy (törölt) 2009.02.15. 15:02:02

W211!
Ja,ez a lehetőség mindig fennáll,de
'az egyszerű' autósra alapoznak.
Aki általában jobban fél a garancia
elvesztésétől,és kiköhögi.
Örüljünk az 5-7 év garinak,a szerviz
is örül..7 év béklyó,kifizetheted
a kocsidat még egyszer,kis
szerencsével?!

MANszerelő!
A JÓ MINŐSÉGŰ szűrő nagybetűvel,ugye?

MANszerelő 2009.02.15. 15:08:07

Igen.Ja, a garancia="garancia". Ez is csak marketing, persze nem minden esetben.

Rocko- 2009.02.15. 15:13:44

Csikós Zsolt 2009.02.15. 12:47:09
május környéke. 30 napos pontossággal. én se tudok több részletet.
de ha az könnyebb számolási mértékegység: nem olyan messze, h addig kocsit cserélj. :D

Csikós Zsolt 2009.02.15. 15:26:23

@Rocko-:
De szar lenne a 23-24, mert akkor Tulln, Puch-cucc-vétel. Bár amilyen pechem van, akkor lesz. Minden ápr-máj-i hétvége háromszorosan túl van tömve programokkal. Én meg legjobb esetben is minden második hétvégén tudok lelépni, néha csak a harmadikon, hiszen a gyerekeknek nem vetránautó kell (az IS, de más is), hanem fürdő, meg játszótér, meg állatkert, meg persze a rokonság - kevés az idő basszus.

Rocko- 2009.02.15. 16:21:30

Csikós Zsolt 2009.02.15. 15:26:23
vége felé lesz sztem, majd meglátjuk.
értelemszerűen úgy, h minnél többen tudjanak jönni.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.02.15. 16:40:10

Csikós:

Bezzeg amikor kefélni kellett, akkor nem nyünyörögtél ennyit. ;-DD

Csikós Zsolt 2009.02.15. 17:27:12

@Tie:
Nem is köszöntem meg a filmet. Hát, mondhatom úgy, hogy nekem nem volt meg. Az, amit annak mondtam, egy öttel többször átmásolt maszat volt, csíkkal az alján.

Istenem, a Zilek bródszájdban, meg a nyújtott kezű pályaversenyző, mögötte a 8000-ig pörgetett Zsiga-motor varrógépvonyítása... Csodás, csodás, nem is hitem, hogy még valakinek megvan használható minőségben. Még 1xkösz.

Megkaptad baowától az On Any Sundayt? Megnézted? Én komolyan mondom, megkönnyeztem. Életem egyik legjobb filmje.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 17:28:17

@Tie:
Különben nyöszörögtem, ha úgy vesszük, bár ez már elég privát. Miért te nem szoktál? Vagy vékonyak a falak? :-DDD

Csikós Zsolt 2009.02.15. 17:29:48

@Tie:
Ja, miért Bianchi+LandR a CD címe?

Burkus király 2009.02.15. 18:01:44

HELLO MINDENKINEK!

ÉRDEKESNEK TALÁLOM, HOGY EGY ILYEN KOMOLY AUTÓS PORTÁL MÉG NEM ÍRT CIKKET ARRÓL, HOGY HOGYAN FOGNAK ALAKULNI AZ ÜZEMANYAG ÁRAK HAMAROSAN.

MOST NÖVELIK AZ ÁFA-T ÉS A JÖVEDÉKI ADÓT. MINDKETTŐ ALAPJAIBAN HATÁROZZA MEG AZ ÜZEMANYAGOK ÁRÁT - NEM KICSIT, NAGYON (KB. 60%).

SZÓVAL KÉSZÜLHETÜNK A 350 HUF BENZINRE ÉS A 370 HUF GÁZOLAJRA. SZERINTEM ERRŐL (IS) KELLENE CIKKEZNI ...

no_holy_shit 2009.02.15. 18:10:55

@The Good Boy:

"Persze csak egyszer kell egy olyan szitú, ami miatt komolyabb eü. ellátás kell, neadj isten nyugdijazni kellene. Akkor meg fut fűhöz fához, hogy milyen kegyetlen vele az élet/a bürokrácia"

en teljesen legalisan dolgozom kulfoldon es havi 1300eurot befizetek TB,munkanekuli segely, nyugdij, ado cimen. Amint megszunik az allasom szopas van mert nem vagyok nemet allampolgar-> - nulla eü ellatas
- nulla munkanekuli segely
- es ha nem dolgozok legalabb 5 evet nemetben akkor 0 nyugdij
(ja es persze eü ellatast sehol nem kapok ebben az esetben, mert ugye otthon is megvaltozott a rendszer)

tehat lehet hogy jobban tennem, ha feketen dolgoznek mert akkor havonta 1300euroval tobb maradna a zsebbemben es 200euroval tobb a munkaltatom zsebeben...

loláb 2009.02.15. 18:16:20

@Burkus király:

Amikor 220-230 körül volt a benya, akkor került először szóba, hogy emelni kellene (a költségvetést 265-270 huf/liter-es benzinárra írták, az ez alatti ár a tervhez képest kissebb jövadó, és áfa bevételt jelent azaz nagyobb hiányt)
Erre valami főf@sz azt nyilatkozta, hogy: Most emeljük meg, mert most túl olcsó, és ezt az autósok nem adóemelésnek élnék meg, mert már megszokták a 300 körüli benzinárat.

Anyátok...

The Good Boy 2009.02.15. 18:35:49

@no_holy_shit: én meg ismerek olyat, aki nem teljesen legálisan melózik kint osztrákban, de tb.-t viszont ott fizet, magyart pedig egyáltalán nem. Természetesen ott vizsgáltatja, kezelteti magát (hogy ez hogy megy, kell-e legalább ideiglenes lakcim - ingázik -, vagy valami hozzá, hogy tb befizető legyen, nem tudom).
De legalább a pénzének nagyobb részét itthon költi el a magas adóval a költségvetést támogatva:::)))

loláb 2009.02.15. 18:36:39

@Csikós Zsolt:

Zsolt, nem találom a cikket. Balek vagyok, tudom, de nem tudnál küldeni egy linket?

Burkus király 2009.02.15. 18:53:35

@loláb: ha az alacsony üzemanyagár nem hosszútávú tendencia (semmi sem szavatolja hogy nem emelkedik megint - sőt...), akkor majd sírhatunk, hogy 'jajj, milyen sok', hisz a legkisebb alapár elmozdulás a sok (százalékosan rögzített állandó) adóteher miatt is óriási kilengéseket fog már eredményezni a kútnál. kissé hiányolom a TC részéről, hogy nem vállalják fel ezirányban a "népmívelést" (vagy nem értenek hozzá, vagy őket sem érdekli). Vagy a kormány belátta, hogy a a válságot ne a nép fizesse meg, hanem az autósok.
Én napi 50 km-t teszek meg munkábajárás céljából, másképp nem oldható meg - az üzemanyag árak emelése (kb. 300 fölött) komoly bevételektől fosztana meg. Érdekes, hogy elemzők 310..320 HUF körüli EUR árfolyamtól jósolják a tömeges hitelbebukásokat. Asszem, hogy ez a jelenlegi politika - az import nyersanyag adótételeiből akarják pótolni az árfolyamveszteséget és sz@rnak rá, hogy a kisembert mindkettő sújtja. Így aztán nagyon hiteles az állítás, hogy komoly inflációval nem kell számolnunk.

Shadowbull 2009.02.15. 19:06:35

@no_holy_shit:

"en teljesen legalisan dolgozom kulfoldon es havi 1300eurot befizetek TB,munkanekuli segely, nyugdij, ado cimen. Amint megszunik az allasom szopas van mert nem vagyok nemet allampolgar-> - nulla eü ellatas
- nulla munkanekuli segely
- es ha nem dolgozok legalabb 5 evet nemetben akkor 0 nyugdij"


A nyugdij az stimmel, de SZVSZ munkanelkuli ellatast kapsz ugyanugy, mint mas, mert ez nem allampolgarsagtol fugg, hanem attol, hogy fizettel-e ilyen jellegu biztositast.

sb

2009.02.15. 19:06:45

Hali!

Kicsit OFF de akinek bármilyen valutában van a fizetése vagy egy része az nem jár rosszul a hitel fizetéssel...

Jó cikk, de azért ha már kendácsolsz, vehetnél egy normális multimétert. :)

Attila

sztrovacsek 2009.02.15. 19:22:40

@loláb:

Azt hiszem erre gondolt!
Jó szándékom jeléül. :-))

totalcar.hu/magazin/kozelet/otexp0711!1

Burkus király 2009.02.15. 19:25:37

2004 januári adatok alapján (akkor még 1$= 211 HUF):

Akkor egy liter benzin ára 232,5 HUF volt

Az ár összetevődött:
1. üzemanyag előállítási árából: 79,1 HUF (34%-a végösszegnek!)
2. Készletezési díjból: 3,38 HUF/liter
3. Jövedéki adóbó: 103,5 HUF, fix tétel
4. És 25% ÁFA-ból. AZONBAN: itt nem az 1.) alapárra számolják, hanem az 1.) ,2.) és 3.) pontok együttes összegére. Tehát a jövedéki ADÓT MÉG EGYSZER MEGADÓZTATJÁK az ÁFA-val.

2004 óta volt ÁFA-változás, a gázolajnál a jövedéki adót is megbolygatták – az árképzési eljárás azonban nem változott. Sajnos újabb adatokat nem ismerek – mindenképp érdekelnének.

no_holy_shit 2009.02.15. 19:34:29

@Shadowbull:

en mast hallottam, de remelem igazad van. Eddig nem akartak mondjuk kitenni

@The Good Boy:

magyart en sem fizetek. A kerdes viszont, hogy mi van ha kirugnak. Mert most en is kint (nem) jarok orvoshoz.

Shadowbull 2009.02.15. 19:49:39

@no_holy_shit: Biztosan van erre is szabalyozas, a munkanelkuli-ellatashoz valoszinuleg tartozik orvosi ellatas is.
Olvass utana.

sb

loláb 2009.02.15. 20:04:50

@Burkus király:

"...ha az alacsony üzemanyagár nem hosszútávú tendencia..."

Pont ez az, most egy kicsit jó nekünk, erre emelnek. Apjuk f.szát.

@sztrovacsek:

Köszi. Szíjuk el a békepipát. Pöff-pöff.

charliekuta 2009.02.15. 20:33:30

Benzinesbe 4 gyertyát csrélünk dieselbe meg csak ami rossz?
akkor sose lesz vége mindig megdöglik valamelyik gratulálok

Turbo 2009.02.15. 20:44:19

@charliekuta: Ez csak anyagi megfontolás. Ha bejön akkor még sokáig jó a többi, ha nem akkor úgyis rövid időn belül mind újra cserélődik.

Burkus király 2009.02.15. 20:47:11

még egy utolsó OFF:

"Az utóbbi idők drasztikus áresése az olajár csökkenésének, illetve új finomítói kapacitások beindulásának tudhatók be, ezek a hatások jelentek meg a benzin, illetve a gázolaj jegyzésáraiban. Ezen hatások elemi erejéhez képest eltörpültek a dollár/forint árfolyamának változásai.

Mindenesetre az üzemanyagárakra az igazán nagy veszélyt nem a gyengébb forint jelenti, hanem a jövedéki adó megemelésének ötlete."

www.fn.hu/penzugy/20090122/aldas_vagy_atok_gyenge/

loláb 2009.02.15. 21:03:00

@Csikós Zsolt:

Elolvastam. Aki ennyi kritikát nem bír elviselni, az ne szervezzen ilyesmit.

Nem akarlak nagyon bebolondítani, most, hogy megvetted a bordót, de mintha egy Fiat 850 Vignale porladozna egy kertben Budán a nagybányai-vöröstorony sarkánál. Na majd holnap reggel megnézem, lehet, hogy tévedek.

T-boy (törölt) 2009.02.15. 21:12:19

no holy shit!
Egyszerű:itthon fizeted az alapot,
kb 6500ft,azt hiszem az nem gond.
Előbb rendezned kell a hátralékot,
és folyamatos a TB-d.

no_holy_shit 2009.02.15. 21:29:57

@T-boy:

erdekes felallas ez. Mert:
1, megertem, hogy alanyi jogon nem jar magyarosrzagon TB mert amikor az adombol levonjak akkor nem az OEP-hez megy a penz
2, viszont duplan sincs kedvem fizteni

(3, hatralekot meg nincs kedvem kifizetni. Milyen elonyom szarmazik abbol ha folytonos a TB viszonyom?)

primatus 2009.02.15. 21:51:48

@charliekuta:

Hiába hívják mindkettőben gyertyának, attól még nem ugyanaz a funkciója és a fontossága. Diesel motorban egy jó garnitúra izzító gyertya több évig tökéletes lehet. Nekem pl. a Beru gyertyáimat nem kellett még kicserélnem. 4 éve mennek. Párszor ellenőriztem és tökéletesek.
Tökéletes megoldás az is, ha valaki cseréli egyszerre a 4-et (van aki 5-öt:-) és elrakja tartalékba a kiszedett jókat. Felhasználja, ha kell és ha elfogytak, akkor megint kezdi elölről. Takarékos és tökéletes megoldás. Ezt Te benzines esetében nem teheted meg, mert a gyertya funkciója megköveteli a meghatározott időnkénti (x km) cserét.

no_holy_shit 2009.02.15. 21:58:52

@primatus:

"Ezt Te benzines esetében nem teheted meg, mert a gyertya funkciója megköveteli a meghatározott időnkénti (x km) cserét."

benzinesben is siman elmegy 80ekm-t vagy többet egy gyertya. Igazabaol elo van irva a csereje 60ekm-kent(pl. 1,4 asztma), de nekem meg soha nem volt gondom gyertyaval. Nem is tudom hogy mikent jelentkezik a gyertya problema benzineseknel.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 22:00:00

@KárászAti:
Mé' ez tök jó, volt 600 forintos a honvédségi kiárusításon Balatonföldváron a művházban, meg 800-as, én a drágábbikat vettem :-)

Csikós Zsolt 2009.02.15. 22:01:19

@charliekuta:
Nem ugyanarra van, csak a neve hasonló. Ha egy izzó kiég a csillárodban, az összeset azonnal cseréled?

Burkus király 2009.02.15. 22:11:20

@Csikós Zsolt: részemről egy támogató hasonlat: ha kimegy egy biztosíték, akkor nem cseréled ki az összes biztosítékot a táblán. Így van ez az izzító gyertyákkal is. Akár a biztosítékok esetén, itt is érdemes ellenőrizni. Másrészt az izzítógyertyák a szakirodalom szerint a porlasztás hibájából mennek gyakran tönkre - a tönkrement izzítógyertya fölött rendszerint egy utáncsöpögő porlasztócsúcs fészkel.

loláb 2009.02.15. 22:12:14

@Csikós Zsolt: Köszi, már belinkelték.

Csikós Zsolt 2009.02.15. 22:19:08

@Burkus király:
Hű, ezt még nem hallottam, utánanézünk a Karesszel a következő szerviznél.

T-boy (törölt) 2009.02.15. 22:31:43

no holy shit
Mert ha valamikor hazajössz addig nem
kapsz ellátás,amíg nem lesz BIZTOSÍTÁSOD.
Azt meg akkor kapsz,van tartozásod..
Hogy miért,ne kérdezd.Ez a 22-es
csapdája!
De saját érdekedben ajánlom.Tiéd pálya,
a TB nem ragaszkodik hozzád.
20 euró nem gond,azt hiszem.

Shadowbull 2009.02.15. 23:18:48

@T-boy: En sem fizetek otthon, es nem is kell, kulfoldon fizetek.

Igy nem is lehet tartozasom.

Tartozasod akkor lehet, ha otthon dolgozol feketen, es nem fizetsz.

sb

no_holy_shit 2009.02.15. 23:34:26

@T-boy:

hat "20 euro nem gond", ja a vermieterem is ezt mondja, hogy a 20 euro GEZ-re nem sok... (vegul abban maradtunk hogy vigye el a TV-jet, mert en nem nezem, ha nagyon unatkozom akkor 16,90-ert veszek egy havi fitness berletet

en is azt alapjat nem ertem, mert ugye nem arrol van szo, hogy feketen az OEP-t terhelem. (igazabol mar 2002 ota van a nemeteknel biztositasom, de az elejen az OEP jart allampolgari alapon)

equium 2009.02.15. 23:49:01

Mi az, hogy vegtelen ellenallas?

no_holy_shit 2009.02.16. 00:04:53

@equium:

magyarul szakadasnak hivjak

yard (törölt) 2009.02.16. 08:53:28

@equium:
Vazze, fektetett nyolcas. De most ez a lényeg?
Tudjuk, hogy nincs, max a sűrített vákumban.

Ubul1 2009.02.16. 12:40:11

@Burkus király:
Tyűha ha ez a 350 becsúszik akkor faszulunk nem is kicsit! Ez hiányzik még mostani közhangulathoz! autóeladás nincs, akkor ezentúl közlekedés se lesz! De 400-as kenyér meg 300-as tej lesz helyette! Meg röhejes bérletár.
Mikorra várható ez az újabb uzsora?

Ubul1 2009.02.16. 12:46:24

@no_holy_shit:
Végtelen ellenllás nincs. Még vákumban se. Ott a szabad neutronok befolyásolnak. És 0 ellenálás sincs még szupravezetőben se. Mert abszolút 0-ra nem tudják lehűteni a vezetőt, azt egyik anyaggal se sikerült elérni max megközelíteni, de ah sikerülne is a legminimálisabb áramerősség is feljebb melegítené és máris öngerjesztő a folyamat...

Ubul1 2009.02.16. 12:48:50

@Burkus király:
mi különleges van magyarisztánban abban hogy adózottat emelnek meg adóval?! Talán nem ugyanaz a tétel mikor a 40%-ban megadóztatott vicc fizetésedből veszed a 25%-os Áfás szart a boltban? És még alapáron is drágább mint akárhol ejrópában ahol a magasabb fizetési színvonal is könnyít a dolgon?
Balkán bazmeg, balkán..

yard (törölt) 2009.02.16. 18:13:44

@Ubul1:
?????????????????
Miket írsz itt? Szupraveztő nem melegszik, nincs vesztesége, ez benne "trükk".
Több Élet és Tudományt olvass!
Nehogy már lemásold ide a szakdolgozatomat a szupravezetőkről!
Ez egy elb@szott izzítógyertya (csak), oszt' vagy melegít, vagy szakadt, (vagy szrul van bekötve :o) és akkor ki kell dobni. És ezekben a verdákban ez a jó, nincs can-bus, meg egyébb szopató elektronika.
De ezt már Cs.Z. leírta, indokolta, kicserélte, lefényképezte, tanítja,stb.
Örülök a szaktudásodnak, jöhetsz a tanszékre. :o) (most létszámstop van)

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.02.16. 18:31:59

@Csikós Zsolt: esküszöm elvisz a zöldpenész, ha nem jön most már TÉNYLEG egy emvéaugusztás post !!!

Megelégszem két fekete-fehér képpel, meg egy 'lesz@rom, még tél van' terjedelmű válasszal, de valami legyen már :)))))

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.02.16. 18:35:52

@Csikós Zsolt: Videót nincs mit, mondtam is Baowahnak, hogy ne hagyjon futni vele, követeljen tőled egy példányt belőle hamar magának is. On Any Sunday még eddíg kimaradt, napok óta most vagyok először gép előtt úgy, hogy utána tudok keresgélni torrenten, úgyhogy mindjárt be is izzítom a cuccot.
Itt panel van, úgyhogy áthallatszik, viszont a bonell-rugókat nem szoktam olajozni. :-D

A lemeznek meg azér' az a címe, ami, mert attól a sráctól kaptam a lemezt, aki írt nekem egy másik lemezt is, tele fotókkal, a tavaly pünkösdi Autobianchi + Land Rover közös találkozó/felvonulás/akármiről, amiről egy kartácsotok írt is egy kis szösszenetet. Persze holmi olyan hülyeségre hivatkozva, hogy melege vót a motoroskabátban, és elmegy haza átöltözni, pont lemaradt a legangyobb poénról, amikor mindenféle engedély, meg akármi nélkül felrontottunk a Hősök Terére sacc/kb 30db Land Roverrel, meg tízegynéhány Autobianchival. :)
A turisták ott kérdezték,hogy ez most mi, mi meg mondtuk vigyorogva, hogy felvonulunk, lehet nézelődni. Fotóztak is veszettül, aztán gyorsan megléptünk, mielőtt a rendőrség felfigyelt volna a zakcijóra. :)

Hasonló őrületet tervezünk idén is a Bianchisokkal, úgyhogy magát is várjuk szeretettel a Bianchinájával együtt. Utána szokás szerint megnézünk valami kirándulásfélét, este meg boronatárcsa a Land Roverek / Autobianchik között. :)

Burkus király 2009.02.16. 18:46:33

benyós OFF:

@Ubul1: szerény számításaim szerint egy 7%-os jövedéki adóval megfejel 3%-os ÁFA emelés 9,675%-os végár emelést fog fialni.
Tehát 255 HUF/l esetén ez 279,6 HUF/l-re emelkedne, 270-nél 296-ra, 300-nál pedig 329-re (olyan akciósfélének néz majd ki a benzinkutak hírdetőtábláin, mert ugye nem 330, hanem "csak" 329).
Bizony, az üzemanyag áresést kamatostul vissza fogják velünk fizettetni.

Csikós Zsolt 2009.02.16. 21:54:19

@kutya_zzr:
Nincs semmi. Néha kicsit kínlódom a beindításával, de mostanában egyrészt nagyon kevés az időm a garázsban, másrészt fontossági sorrend van tavaszig:

- zöld Merci belseje, izzítása, OT-sítása
- ERA (a kombi) füstmentesítése, kóválygásmentesítése, birtokbavételi rendberakása
- Yamaha elejének szétszedése, villaszár elvitele Csömörre, ebayról vett fejidom feketére fényezése, műszercsere, olajcsere, összerakás
- Kawasaki visszaszerzése, olajcsere, lánckerékcsere, fékbetétecsere

Ezek után jöhet az Agusta.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2009.02.16. 23:09:05

Még egy ilyen videó kéne a korabeli terepralliból, az is egy mókás dolog. Land Rover szerelőm tudna mesélni cifra dolgokat, egy rommáépített ~300lovas V8-as Range-el anno szatyorszám hordták el a kupákat. Az mondjuk megint más sztori, itiner van, de nem olyan, mint a rallynál, sosem jártál előtte a pályán, nem tudod, merre megy, milyen terepviszonyok, vadidegen helyen, itinerrel, ami kifér a csövön. :-D

loláb 2009.02.17. 14:25:09

@Csikós Zsolt:

Nem azt írtad korábban, hogy nem lesz OT a zöld? Tök logikusnak tűnt akkor, hogy miért nem akarod...

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.02.18. 20:52:10

jesszus mennyi off topik. gyorsan a lényegre is térek, hogy földi halandóként tanuljak kicsit. 5 hengeres ősdízel motorom van (OM617), szeretném rendben tudni.

1. ha van ellenállás a mérőkével, akkor tuti jó a gyertya? az izzítás problematikus, jópár mp késéssel gyullad csak fel a lámpa, és jellemzően gyorsan kialszik. utána már kigyullad egyből, ha újra eltekeri az ember a kulcsot. a relé új, kinézetre a régivel azonos, számra nem. pár hétig normálisan izzított az új is, tán valami hőmérséklet-függő dolog.

2. miből lehet tudni, hogy a lánc hullik-e? van erre célszerszám vagy gyorsteszt? láncvezető helyzete esetleg? ismeretlen a motor futásteljesítménye, most kapott új porlasztókat gyári beállítással. nem is érdemes "Kareszhoz" vinni adagoló-beállításra, míg a lánc nem új? az új porlasztókkal kicsit mintha élesebb lenne a hangja, de talán csendesebb és biztosan kevésbé ráz alacsony fordulaton. gondolom ugyanígy a lánc lenne az első szelephézagnál is... mennyi stressz.

végülis 0-5 fok körül 20-30 mp alatt beröffent kompresszióval, mikor nem volt más. még annál is hidegebb időben komolyabb harcok voltak izzítással is a szent állófűtés megérkezéséig. 4 x 5-8 mp izzítás és még akkor is jópár mp-ig tekerni kellett.

bocs a sok kérdésért, szerintem ezek fontosak lehetnek a kopasz média által bebuzisított lelkes újoncoknak, pláne ha ennek tetejében válogatott riogatásoknak teszik ki őket...

ja, és szeretném még tudni hogyan tudom kiemelni a járművet a mocsárból a gondolatom erejével.
süti beállítások módosítása