Nincs ennél érdekesebb autó az úton

  2015. január 14. - Csikós Zsolt Címkék: pickup fiat dino 125 roy caro daewoo fso polonez 125p atu

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Bálint fiammal autóztunk hazafelé a szokásos szombati gimnáziumi felvételi előkészítőjéről, álltunk a Rákóczi úti dugóban, amikoris figyelmes lettem egy ma már mind ritkábban látható, csodás jelenségre.

„Odanézz, az a szörnyűség a legérdekesebb autó, amit látsz, bármerre nézel is. Hihetetlen története van, hogy mitől lett ilyen fura” – vetettem oda neki. „Ez a borzalom rokona a történelem egyik legszebb autójának, a Fiat Dinónak, de annak a csávónak, aki épp vezeti, erről valószínűleg fogalma sincs” – folytattam. Bálint pedig, aki örült, hogy végre kiszabadult a szombati, irodalmi fejtágítóról, hálás vevőnek bizonyult a fejtegetésemre, bármilyen gyanúsan kezdődött is.

06
Egy másik kiváló póz, hiszen a Fiat Dino is a rokona

Annyit fejből tudtam, hogy a szinte koreainak mondható, de igazából lengyel Daewoo-FSO Truck története 1961-ben, Olaszországban kezdődött. Egy teljesen más kinézetű, orrában más motorokat hordó, más szerkezetű és más igényekhez szabott autóval. Egy Fiattal. Aztán abból a torinói Fiatból később lengyel nagypolszki lett, majd abból Polonez, végül abból egy fura, Daewoo-emblémás autó. Egy olyan Daewoo, amiről szerintem egyetlen koreai, akinek kényszerből köze lett hozzá a lengyel gyártósoron, sem tudta, micsoda kékvérű rokonságból származik.

A sztori tehát 53 évvel ezelőtt indult, amikor a Fiat bemutatta a kádformájú 1300/1500 sorozatot, nyomórudas, de pörgős, 60 és 75 lóerős motorokkal, négygangos kormányváltóval, csíkműszerrel, karosszériaszínű pléhműszerfallal és szigorú, az éleket kiemelő krómokkal.

08
A kiindulópont: Fiat 1300

A Milletrecento/Millecinquecento széria akkor jött, amikor az olaszoknak még nem volt sok pénzük, ezért sokmilliós eladási siker nem, inkább csak olyan so-so népszerű lett. Ha a hatvanas évek elejének szintjéhez mérjük, elképesztően jó kocsi volt, erős motorral, finom, ügyes futóművel és kormánnyal, négy, hatásos tárcsafékkel, tágas karosszériával és csomagtartóval, masszívan helyükre döccenő ajtókkal, könnyű vezethetőséggel, tartós, egyben könnyen szervizelhető mechanikával. Akit érdekel, milyen csoda lehetett a maga korában a forgalomban, nézze meg a „Kár a benzinért!” című örökbecsű magyar filmben azt a részt, amelyikben Kállai Ferenc, alias „Tutyikám” egy ilyet hajt a budapesti utcákon.

12
Meg kabrió Fiat 1500 is volt, ilyen van a Gina Lollobrigida-féle "Jó estét Mrs. Campbell" című örökbecsűben

Nem véletlen, hogy ez a kiváló alap szivárványszerűen sokszínű, csodás speciálváltozatokat fialt. Létezett belőle 2+2 üléses kabrió – vésődjön be örökre az emlékezetükbe a „Jó estét Mrs. Campbell” című olasz fim megnézésével, a mérhetetlenül dögös Gina Lollobrigidával a volánja mögött. Az argentinok, a brazilok, a németek (NSU-Fiat 1500 TS Coupé) mind készítettek rá saját kupékat, s Ghia, Siatáék, talán még a Moretti is foglalkozott vele.

13
Ghiáék is készítettek néhány Fiat 1500-mutánst

Később, lényegében egy új motor és váltó bepottyintásával, minimális változtatásokkal létrejött belőle a Fiat háború utáni korszakának egyik legjobb autója, a 125-ös. Amely aztán egy másik permutáció során, szintén egy újabb motor/váltó kombóval, de műszakilag alig átalakítva kiadta a történelem egyik legszebb kupéját, a V6-os Fiat Dino Coupét, illetve a háború utáni Fiat-történelem egyik legérdekesebb kabrióját, a Fiat Dino Spidert is kiadta.

16
Első szériás 125-ös Fiat, természetesen szögletes fényszórókkal, díszléccel, kétvezértengelyes motorral

Ha egyszer esélyük lesz kinyitni azok motorterét, és fel tudják idézni, milyen egy Polski 125-ös gépháza, meglepő hasonlóságokra bukkannak majd futómű- és lemez-vonalon.

22
V6-os motor, később független hátsó felfüggesztés, de az eleje kvázi az 1300-asé

A devizával nem túl jól eleresztett lengyelek az akkor már régi Fiat 1300/1500-as modellt vették meg az új torinói 125-ös külső köntösével. Mindez akkor történt, amikor világossá vált: az ország autógyártását képviselő Warszawának és a hasonlóan penészes Syrenának kongattak.

24
A lengyel öszvér: 1300-as mechanika, 125-ös forma

Így született az elavult motorral és váltóval szerelt, de kinézetében modernnek tűnő, a kelet-európai reménytelenség rózsaszín szemüvegén át szinte igazi 125-ösnek látszó Polski-Fiat 125p ’967-ben. Az eredeti kád-Fiathoz képest azonban a legnagyobb műszaki újdonság benne csupán annyi volt, hogy a tankját nem a csomagtartóban, állítva helyezték el, hanem befektették a padlóba. Ha vérszegény is volt ugyan ez a selling point, a Wartburgokkal, Moszkvicsokkal szemben a 125p még úgy is egy üzenet volt valami idegen civilizációból.

25
Belülről a Nagypolák

A rohadós Nagypolák épp eleget örökölt az eredeti Milletre/Millecinque vagány mozgásából (és feneketlen benzinétvágyából) ahhoz, hogy a szoci korszak egyik titkos autóbuzi-tippjévé váljon – ha a szar anyagminőség, a borzalmas rohadási hajlam és a kétévente elmálló kipufogórendszer miatt nehéz is volt ugyan életben tartani, de amikor működött, egy vattával bélelt, nyomkövetős rakéta volt a vasfüggöny mögötti forgalom motorizált társzekereihez képest. Szerették, akik a közelébe kerültek.

29
Kabrió, kombi, pickup is létezett belőle

Miközben az eredeti, torinói 125-ös odakint Olaszban alattomosan átalakult Fiat 132-essé, majd a széria gusztustalan haláltusáját elhozó Argentává ráncosodott, a Nagypolák minimális változásokkal derűs öregkorba lépett és még nemzőképes is maradt – kései génhordozója a Polonez lett.

30
Az eredeti Fiat ESV-tanulmány

Maga a Polonez-sztori alig később indult, mint a 125p-é, valamikor 1970-ben, amikor egy időre a Fiat úgy tett, mintha baromi komolyan venné a biztonságot. Készített néhány ESV (Experimental Safety Vehicle) biztonsági prototípust, ma már mosolyogtató megoldásokkal. A legjelentősebb ezek közül a masszívabb, fejtámlás ülés és a gumírozott, az ütközéseket araszoló tempóig elnyelő, randa, gumírozott orr-rész volt. Egyvalamiben azért mutatták az utat ezek az ESV-k: minimális módosításokkal talán ma is megfelelnének a 2014-ben érvényes gyalogosgázolási normáknak.

Amikor az FSO-nál (Fabrika Samochodów Osobowych – a nagypolszki-gyár, a nevet meg fejből írtam, kíváncsi vagyok, mennyi stimmel belőle) rájöttek, hogy szűk tíz év alatt, pláne a Lada megjelenésével a 125p jócskán kiment a divatból, a fiatos kapcsolataikat feltették a Lampart-rezsóra, s mikor felmelegedett, elkérték a kintről kölcsibe az egyik ESV-Fiat tervét. Abból született a Polonez fura, elcseszett tanulmányautó-szerű designja. A szögletes karosszéria megalkotásához a hetvenes években elterjedt európai szokás szerint Giorgetto Giuguiarónak is sok köze volt, ám az ő tévedhetetlen kézzel rajzolt vonalait a szoci tervezőgárda az anyagi lehetőségekhez igazítottan átretusáltatta. Az ESV-Fiat Polski 125p-padlóhoz való illesztését olasz mérnökgárda végezte, a projektnek még rendes Fiat-száma is volt, 137. Ám az ilyesfajta szabás-varrás, amit a KGST országok rendeltek akkoriban nyugatról, sose tett jót a terméknek.

32
A korai Polonez

1978-ban megszületett tehát a hórihorgas, magas futóművön billegő, keskeny, hosszú, de nagy vonalakban, leginkább messziről, fent hagyott kupakos távcsővel nézve talán még modernnek is tűnő Polonez. Magán hordta az akkor már évtizedes biztonsági koncepcióautók jegyeit, de fémhéja alatt részben új vázszerkezetet viselt, viszont a szinte módosítatlan 125-ös Polski ősmechanikájával - nyomórudas motor, merev hátsó híd, csoda, hogy a kormányváltó örömeiről lemondtak.

Ha úgy vesszük, onnantól a Polonez ötajtós ferdehátúként egészítette ki az addig csak négyajtós szedánból és kombiból álló (volt egy darab egyedi kabrió is, azzal most ne foglalkozzunk) Polski-Fiat 125p-kínálatot. Némi plusz biztonság nyilván jött azért az újfajta karosszériával, mert a Polonez lett 1978-ban az egyetlen KGST-ben gyártott autó, amely meg tudott felelni az Egyesült Államokbeli ütközési teszteknek.

34
Ezt komolyan gondolták? Behegesztik a hátsó ajtót, ráhánynak egy nonfiguratív ablakmutációt, és akkor kupé?

A hiányzó anyagiak miatt sajnos jó pár évig nem kapta meg azt az Aurelio Lampredi-tervezte (ő volt a Ferrari híres motorkonstruktőre az ötvenes-hatvanas években) kétliteres DOHC-motort, amit eredetileg szántak bele. Mellesleg ez volt az a motor, amely a 124 Spidertől az alitaliás Fiat 131 Abarthon keresztül a Lancia Delta HF Integralén át mindent hajtott, ami számított a raliban akkortájt.

Aztán elkészült mégis a 2000-es Polonez, de igen ritka madár volt az utakon. Néhány ralikivitel, háromajtós karosszériával, egyik-másik turbóval is, pár száz polgári, 2000-es ötajtós állami hivatalnokoknak – nem érdemes foglalkozni velük. Aztán a nyolcvanas évek elején elkezdődött az az elmebaj.

33
Ralira erős motorok is voltak benne

1983-ban az FSO megpróbálkozott az olasz VM Motoritól származó, kétliteres, 83 lóerős turbódízellel a Polonezben. Aztán lett bele pár évvel később Volkswagen-féle egyhatos szívódé, 54 lóerővel és 125 km/h-ss végsebességgel. Képzelhetik, micsoda légellenállása volt a lengyel kartondoboznak…

Posztom szemrevaló tárgya, a Raketaporszívózöld Daewoo Truck Roy pickup eredetije 1987-ben jelent meg Polonez Truck néven, még a háromajtós kupéverzió elvágott bódéjára rágraftolt fél-alvázas felépítménnyel.

36
Tűzoltósági Polonez pickup

1988-ban másfeles, turbós benzines, 180 lóerővel volt az újdonság, igaz, ez egy rendkívül korlátozott darabszámú, A-csoportos rali-homológ verzió csupán. Később a szerényebb osztályokra homologizálva, de ugyanezzel a motorral lettek 105 lóerős turbóváltozatok, ezekhez kicsivel könnyebb volt hozzáférni. Majd ezt a 105 lovas motort protekcióval páran be tudták szereltetni a szériakocsijaikba is. Nekem már zúg a fejem, önöknek nem?

Aztán 1989-ben lett egy másik olasz dízel bele, az FNM-től származó, 1,4-es turbós, 60 lóerővel, kizárólag a belga piacnak. Majd 1990-ben – kapaszkodjanak meg – egy kétliteres, szívó benzines, 103 lóerős Ford(!) motor is bejutott a Polonez orrába. Jól van, ne vicceljenek már itt velem – mondhatnák, pedig van még.

1990-től jött egy olyan négyhengeres benzines a kínálatba, aminek a forrását egyszerűen nem tudtam kinyomozni, mert a meglehetősen informatív mindenkilapja.hu azt írja ugyan, hogy a lengyelek nemcsak a kétliteres DOHC, hanem az egyhatos OHC-motor licencét is megvették az olaszoktól, s azt 1990-ben gyártani is kezdték, csakhogy a Polonez egyhatosának furat-lökete 80x79,5 mm volt, márpedig az egyhatos Fiat-motor 84 x 71,5 milliméterrel működött. Márpedig azt nem hinném, hogy a lengyelek saját szakállukra ilyen durván belenyúltak volna a motor dimenzióiba, ahhoz új főtengely, új dinamikai tervek, új égéstér, új vezérlés kellett volna, ahhoz nem volt mérnökük.

37
Már későbbről egy sokadik facelift utáni példány

Kicsit nyomoztam, mert ismerősnek tűnt ez a nagyon négyzetes arányú furat-löket, s meg is találtam az FSO egy másik partnerének a kínálatában - majdnem. Az egyhatos VW-blokk furat-lökete ugyanis épp a fordítottja a Polonezének… Semmiféle más forrás nem említi a származását - valaki tudja, hogy honnan volt az FSO-nak ez a blokk? Na, mindegy is voltaképpen, még egy zavaró tétel lenne csak a családfában. (Megjegyzés: közben Prokee is belenézett a készülő posztba, és felvilágosított, ez az egyhatos motor az 131A1.000 és 131C2.000-ből származik, azaz Fiat-blokk, itt a videó is róla.)

1991-ben a Nagypók kimúlt, a ferdehátú Polonez pedig egyedül maradt képviselni a lengyel nagyautógyártás büszke hagyományait. Újabb csavar, a Fiat, a VM, a Volkswagen, az FNM és a Ford kipipálása után újabb motorszállító tűnt fel a láthatáron – a Rover. Így lett, hogy 1994-től az FSO Primák a hírhedten megbízható, 1,4-es, 16 szelepes, K szériás Rover motorokkal is készültek. Legalább lóból nem volt hiány: 123-at kapott az istenadta, ódon lengyel trafóház.

38
Így lehet megcsodálni a pickup szépségét a maga kiterjedt valójában

Ja, 1991-től létezett Citroen-dízellel szerelt Polonez is, tudják, az elnyűhetetlen 1,9-es, 68 lovas blokk, ez nagyon sokáig a kínálatban maradt. 1997 márciusában a dél-koreai Daewoo vette át a varsói FSO-üzemet, s Lanosokat kezdenek gyártani a szottyadt, sötét, olajos csarnokokban. Tudom, milyen volt, ott voltam a gyármegnyitón, az üzem egyik részében valóban az akkor szinte vadiúj Lanosok készültek, a másikban – csak dörzsöltem a szemem, mert azt hittem, már rég nem gyártják – a Polonezek, főleg a pickupok. Nyomasztó egy hely volt, a sajtóút nem kevésbé, majd egyszer megírom az emlékirataimban.

Valahol itt került fel a Polonezre a Daewoo embléma, s lett belőle hosszú kabinos Roy változat – az a szörny, amit a 2000-es évek elejéig gyártottak. Hogy is van az a mondás a nagyapa fejszéjéről? A fejét ötször cserélték, a nyelét tízszer, de azért az még mindig a nagyapáé…

02
Nyúlánk, slank, sportos, szexi

Szegény Daewoo Roy. Mint valami régi időkben élt császár huszonegyedik századi, drogos, hajléktalan ük-ük-ükunokája, akinek ugyan már fogalma sincs, miért lóg egy rongyos spárgára kötött, agyonfeketedett, görbe, kopott ezüstkanál a nyakában, de azt még tudja valahonnan, hogy azt nem szabad eladnia, még ha egy egész liter Kövidinkát is akar érte adni a haver a moszkváson. Elegáns, sportos, stílusos olasz családi autónak indult bő ötven évvel ezelőtt, aztán lett belőle szoci használatra áttákolt pártautó, majd az űrből, egy rosszabb felbontású műholdfelvételen talán kissé biztonsági járműnek kinéző, modernkedő ferdehátú, majd még később ezerféle, egytől-egyik rettenetes tákolás segítségével létrejött más karosszéria: kombi, pickup, furgon, tűzoltó, raliautó, kupé, akármi. Hihetetlen, de a Daewoo, amely tényleg csipesszel fogdosta ezt az idegen sejtet a testén, még a kombiverziót is elkészítette belőle az utolsó évekre.

41
Nahát, kombit is csinált belőle végül a Daewoo

Végül egy tönkremenőfélben levő dél-koreai autógyár szárnya alatt végezte, amely 1961-ben, amikor a Polonez büszke genetikai eredetije megszületett, még hat évig pajkos álom sem volt. Elképesztő az ív, amit bejárt ez a szerencsétlen, elképesztő, hogy ez a Technokol Rapiddal tákolgatott, sokadik kölcsönszívén élő valami ennyi hányattatás után még megérte a XXI. századot. Sőt, alig kellett volna még egy kicsit kitartania, és túléli magát a Daewoo konszernt is! Akkor köphetett volna egy ívesen sudárat a válla mögött kelet felé.

42
Ezt az agyontákolt szörnyszüleményt is sorozatban készítették. Hátrafelé toldva, felfelé duplán toldva, na aztán valami ajtó is kéne rá... De nini Blazsej, már a kocsi közepénél van a hátsó kerék...

A legszörnyűbb a furgonkivitel volt, amelyik már annyira tákolt jármű, hogy hozzá képest a világ legelső, közúton több főt szállítani képes gőzmobilja is művészi alkotásnak tűnik - tudják, a Gurney steamerre gondolok. Az egyetlen, amit megúszott a lehetséges szörnyűségekből, a Chevrolet-csokornyakkendő volt az orrán. De még azt is kis híján megérte.

43
Gurney Steamer, az első, tömegesen utasokat szállító közúti jármű. Szedett-vedettségben még ezt is szinte veri a Daewoo Roy

És minden borzalma mellett, ott, az első futóművében biztos vannak alkatrészek, amik ma is jól jönnének egy tízmilliósra restaurált Fiat Dinóba...

Tudott még valamit, amit ha nem is Fiat 1300-asként, hanem már Polonez pickupként ért el a modell – ennek volt a leghosszabb egybekardánja, amit 3,5 tonna alatti autón ismerünk. Nem dicsőség; kétméteres hosszon már illik egyszer megszakítani a tengelyt...

----------------------------

Macskabajszok alá azért összeszedem a sztorit mindenkinek, mert lassan már én se látom át.

- 1961: Fiat 1300/1500 (rokona a csodás 1300/1500 Spidernek, a még csodásabb Dino variánsoknak)
- 1967: Polski-Fiat 125p (az új 125-ös torinóinak néz ki, de a technikája még a régi változaté)
- 1978: Polonez a 125p mechanikájával
- 1997: Daewoo-FSO Polonezzé alakul át a tulajdonosváltással

Külön álljanak itt a motorok, amikről tudok (biztos kimaradt vagy egy féltucat):
- 1,3/1,5 benzines nyomórudas ősmotor a Fiattól
- 2,0 literes DOHC szintén a Fiattól, amit az FSO turbósít is
- VM-féle 2,0 literes turbódízel
- VW-féle 1,6-os szívódízel
- 1,5 literes turbó – nagy valószínűséggel szintén Fiat-fejlesztés, bár maga a turbó nem, 180 és 105 lóval
- FNM-féle 1,4-es turbódízel
- 2,0 literes Ford-féle benzines
- A rejtélyes 1,6-os benzinmotor, amely nagy valószínűséggel nem Fiat, de nem is Volkswagen és biztosan nem Ford-származék (mint megtudtam később Prokee-tól, Fiat)
- 1,4-es, 16 szelepes, Rover-féle K szériás benzinmotor
- 1,9-es, Citroen féle, 68 lóerős szívódízel

Talán volt még Daewoo-motor is benne?

Egyáltalán nem lennék meglepődve.

És egy bónuszkérdés a poszt végére (az 1,6-os motor származásának tisztázása mellé) – vajon hány azonos alkatrésze van egy 1961-es Fiat 1300-asnak és egy dízel Daewoo Truck Roynak? És egy Fiat Dinónak? Az első tengelycsonk-állvány? A féknyereg? Az ablaktörlőlapát-tengely? A válaszokat a poszt alá kérem, hadd okuljunk mindannyian.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr137046729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csalfa Romeo 2015.01.14. 09:09:05

Kár, hogy nálunk nem forgalmazták az ős-Polonezt, szerintem gyönyörű autó. Egyszer láttam valamikor a 2000-es évek elején egy piros, magyar rendszámos példányt egy ház előtt állni Kunszentmiklóson, átkoztam magam, hogy nem volt nálam fényképezőgép...Egyszer meg a hahu-n árultak egy szintén magyart, szürke színben - hogy ezek hogy kerültek be az országba?
Jó kis gépek a Lublin meg az Avia is(ugyebár szintén Daewoo) - az Avia D-Line még ma is futurisztikusnak hat, a Lublin meg azt az Andoria-dízelt kapta, amelyiket Arókba meg GazEllákba is szerelték.

Plumper_ 2015.01.14. 09:13:52

a lengyel formatervezésnél nincs rondább

ErvinP20 2015.01.14. 09:20:53

Nekem volt egykét évig egy 1991-ben gyártott FSO Truck.1600-as. Benzinmmotor volt benne 88 lóerővel,karburátorral.Tévedés,hogy befecskendezős volt.Érdekessége,hogy alvázzal jött Magyarországra és a Pápai Autójavító Ktsz készítette hozzá a műanyagbódét és szerelte is fel az alvázra.Új korától a balatonszárszói önkormányzat használta ételkihordásra.

UdjanMineck 2015.01.14. 09:22:56

@Plumper_: kivéve az első, dupla körlámpás FSO Polonez formatervezését...
(Amúgy meg de, van rondább: az orosz/szovjet - megfelelő szó aláhúzandó)

UdjanMineck 2015.01.14. 09:31:17

A '80-as években egy ilyen beltér maga volt a NYUGAT, a nyugati életérzés:

i54.tinypic.com/suue6p.jpg

Egyetlen szoc. autó sem tudta ezt. A FSO Polonez (kizárólag az első széria) a mai napig csodásan harmonikus autó:

ocdn.eu/images/pulscms/N2M7MDQsMzYsMCw0MDAsMjNmOzA2LDMyMCwxYzI_/894e40eb3e76656d54c85872b83ac048.jpg

pizo 2015.01.14. 09:34:04

@ErvinP20: A Daewoo időszakban (1997-2002) volt a befecskendezős változat, de Mo-ra csak a dieselt hoztuk be, bár típusbizonyítványt a benzinesre is csináltunk.
A régiek valóban karburátorosak voltak.

Zoli

Balt 2015.01.14. 09:43:54

Jó cikk, teccik.

Mi lett a gyár sorsa később? A rapid módon rohadó lengyel Opelekkel nyilván vér szerinti rokonságba került... Astra Classicok készülnek most ugyanitt? Esetleg Opel Combók (is)?

dhrbikes 2015.01.14. 09:44:58

@Csikós Zsolt: Rettenetes ez a hátsó ajtó mgeoldás, amikor ezt kitalálták, senkinek nem jutott eszébe, hogy undorító? Azóta is röhögök, amikor egy ilyen vizuális környezetszennyezést látok (szerencsére egyre kevesebbet).

daito 2015.01.14. 09:46:18

Keresztanyáméknak volt ilyen zöld csodájuk (nevét sosem tudtam, csak azt, hogy Daewoo).
Így utólag szörnyű, de ha azt nézem, hogy Zuk után akkora fejlődés volt a fűtéssel, le és feltekerhető ablakkal, meg azzal, hogy 60 felett is lehetett vele menni, még megpakolva is.
Kb. 5 évig használták hétfő-vasárnap, munkára (építőipar), tanyajárásra; aztán az egyik ismerősük megvette, és hasonló finom dolgokra használta tovább. Szerintem még mindig megy. :-)

Skil9004 2015.01.14. 09:50:48

@Csikós Zsolt: No, maj'nem eltaláltam. Hogy rohan az idő! :-)

rezgaras 2015.01.14. 09:58:30

A Polonéz nagy fogyasztó volt, nem csoda, ha jól emlékszem jó 200 kilóval volt nehezebb a nagy Polskinál. 1989-ben a győri piros lámpánál szállt belé hátulról a céges Merci 200D-be, elég nagy rombolást okozva. A Polskinak kicserélték a hűtőjét és ment haza (meg kellett várnom a győri szervízben). A lengyel biztosító végülis kifizette a kárt - egy évre rá (addig kellett hunyászkodva tűrnöm a főnök megrovó tekintetét... :-((

pmobilTB 2015.01.14. 09:58:30

@Balt: Az Opel gyár Gliwicé-ben volt/van.

pizo 2015.01.14. 10:05:59

@Balt: A varsói gyárban még készült a Lanos 2007-ig saját piacra, aztán beszállítottak a Zaporozsec gyárnak, ahol a tovább készült a Lanos, ott még mindig gyártják.
A Lanos után Chevrolet Aveo készült ott 2011-ig, aztán megszűnt a gyár...

Zoli

pizo 2015.01.14. 10:07:41

Mármint Varsóban készült az Aveo 2011-ig, most Zaporizssjában gyártják.

Zoli

ledo76 2015.01.14. 10:12:09

@UdjanMineck: Az, hogy szép volt vagy sem ízlés dolga, az biztos, hogy rondának akkoriban semmikép nem lehetett nevezni (azért a Giugiaronak mégis volt köze hozzá) modernségben pedig valóbban nem volt hozzá fogható a KGST táboron belül, viszont klasszikus nem lett, mert pont a modernsége miatt elöregedett a forma ellentétben mondjuk egy 2103-as Zsigulival.
Viszont jó nem volt ez ténykérdés. Igazából egy modern köntösbe öltöztetett Nagypolski volt, ugyan azokkal a nyűgökkel, csak a biztonsága és az 5 gangos váltója volt előrelépés, cserébe nehéz volt mint az ólajtó.

Balt 2015.01.14. 10:14:28

@pizo: Kösz, ezt se tudtam. (Így vegyen a zember amcsi autót, lol.)

UdjanMineck 2015.01.14. 10:15:59

@ledo76: ez igaz, persze. De ha most nem nézzük a pénzt, amibe újonnan került, nekem maximálisan egy ilyen kellett volna. (Másodsorban egy Skoda Rapid, második autónak :-)).

Balt 2015.01.14. 10:19:59

@ledo76: Van benne valami, hogy korai Passatokra hasonlít leginkább, de hát aztán ez az ötajtós forma jött (bő 10 év késéssel) a keleti blokkban mindenhol: Moszkvics AZLK/Aleko, Lada Samara, Skoda Favorit, Yugo 55 stb. (OK, méretben nem egy kategoria, talán az Alekót leszámítva, de az nyilván nem volt versenyképes.)

pizo 2015.01.14. 10:36:29

@pizo: A pedálok is a régi Fiat származékok. Ablakemelőben nem vagyok biztos.

Zoli

pickapu 2015.01.14. 10:41:03

Egyszer régen vezettem egy négyajtós Truckot. A rettenetes váltó, meg a busznyi fordulókör maradt meg leginkább.
Viszont szerintem használtan érdemes volt venni, ha nem volt még annyira lekoszlott állapotban. Munkagép.

ledo76 2015.01.14. 10:42:07

@Balt: Az összes felsorolt a mai szemmel (sok még akkoriban is) iszonyú randa. Eleve a 80-as évek autó dizájnban(is) elég gyengére sikeredett, a szoci gyártók nyűgjei pedig akkor már nagyon kibuktak a formákban is. Míg régen egész egyszerűen lemásolták/leliszenszelték a formát, vagy ha ki is találtak újat abban volt potenciál, addig a 80-as években iszonyúan izzadságszagú modernkedés volt a jellemző a KGST autógyártásában.

ledo76 2015.01.14. 10:44:10

@UdjanMineck: Nekem a Rapid nem tetszik, de a 110R a kedvenceim között van.

pmobilTB 2015.01.14. 10:45:48

@pizo: Van hozzá még eredeti Daewooo-s prospektusom. Nem érdekel? :D

std 2015.01.14. 10:45:59

A Polonez dobogos a csunya autok kozott, de volt meg a Lengyeleknek egy titkos fegyveruk: Tarpan(lehet nem jol irom), sokat lattam beloluk Lengyelorszagban a '80-as evek vegen '90-es elejen. Olyan pick-up szeruseg volt, de ha mar lattal ocsmanyat...

Lordmotor 2015.01.14. 11:04:52

Jó cikk volt, hála érte! Az Aleko nak volt valami köze ehhez? Formára az is elég hasonló volt.

kewcheg 2015.01.14. 11:19:21

De kár az olasz autóiparért!!!
nyugat autógyártók keleti partnereiknek átadott/tervezett modellek, vagy formatervezők által tervezett karosszériák valahogy mindig rondábbak voltak, mint az előd/ős. Kivétel talán a Zastava 101, amit olaszok terveztek a jugó belföldi igényekre, és talán szebb, harmonikusabb karosszéria lett akkori mércével, mint a lépcsőshátú 128-as Fiat, mondjuk egy kevésbé masszív, nyekergő karosszériával...

tlantos 2015.01.14. 11:20:57

A legocsmanyabbat azert illett volna betenni:
m.cdn.blog.hu/au/autofilia/image/prokee/090118/roy.jpg

A hatso ajtot erdemes megnezni. Igen, azert olyan formaju, mert ott lenne a kerek, ha nem nyujtottak volna meg.

Dömijani 2015.01.14. 11:24:58

Elég szenzációhajhászra sikeredett ez a cikk! Ez rokona a Dinonak? Mint mi a majmoknak.

Közös alkatrészek: nem sok lehet. Az 1300/1500 Fiatból átvettek néhány apróságot a Dinohoz, TALÁN: első lengőkarokat, csonkállványt, csomagtérvilágítást, motorháztető és csomagtértető zárat, kormányművet (ez is necces), fényszórókat, ventillátorkapcsolót, szélvédőmosó lábpumpát, belő tükröt, feszszabályozót, generátort(?), fék- és kuplunk hengereket (a fékszerkezet teljesen más), ablaktörlő mechanikát, sebváltókart. De ezen az alapon bárelyik korabeli Fiattal (pl. 1800/2300) vagy annak liszencével van rokonsága. Sőt bármely olasz autóval a korszakból. A belső kilincs nem, de a kárpit mögött a szerkezeti része egyezik pl. az 1,3-as X1/9-ével. A zárszerkezethez hasonló valamelyik régi Lanciában van, de a külső kilincs egyedi. A fűtő-szellőző egység is meglepően hasonlít bármelyik Fiatéhoz, de nem egészen az. Lehetne még folytatni vég nélkül...
A Dino csak elvben vette át a futóműveket is, nem hiszem, hogy csereszabatos lenne túl sok alkatrésze más Fiatokkal. Másként fogalmazva, ha valmi hasonlít is egyéb Fiatok alkatrészeihez, ugyanakkor különbözhet is tőlük valamelyest.

A Daewoo-FSO annyira oldalági rokona a Dinonak, hogy már nem is az! A Dinot is összerakták más korabeli Fiatokból és a Polskit is korábbiakból. Így talán genetikailag van valami közük, de a címben szereplő két autóban SEMMI közös alkatrész nincs.

bari-kád 2015.01.14. 11:27:42

@std: Tarpan volt az bizony, itt egy kis válogatás belőlük: www.youtube.com/watch?v=vmtZAkhcWLI
Munkaautó szintén.

Dömijani 2015.01.14. 11:27:59

@Dömijani: Rosszul fogalmaztam: nem a címben szerepel a két autó, csak a rokonságukról van szó a cikkben.

Csalfa Romeo 2015.01.14. 11:28:41

@Lordmotor: Az Aleko a Simca 1307-es licensze alapján készült. De akkoriban volt egy rakás ilyen külsejű keleti autó, pl. az IZS 2126-os is ilyen(Mo.-on nem volt) vagy a Yugo Florida(ez sem volt nálunk).

tlantos 2015.01.14. 11:29:49

@Sheer_Driving_Pleasure:
EZT a hozzaszolast kerem bekeretezni, es mindenhova odabiggyaszteni, ahol a cucialista szarokrol omleng valaki, hogy milyen k.rvajo autok voltak a maiakhoz kepest.

zsebkettő 2015.01.14. 11:39:36

Olyan Polonezt láttam a Hungaroring felé menni tavaly, hogy beszarsz. Zöld volt, teljesen kulturált, gusztusos, mint egy modern autó. Fiatal lengyel társasággal. Semmi káeurópai nem volt benne, semmi ázsiai ciki, ott helyben rákívántam. Ja és nem volt nagy hasmagassága, szépen feküdte az utat.

butschq 2015.01.14. 11:47:43

Nekem ez a Dino ügy zavaros. Most akkor volt a Fiat Dino, meg a Ferrari Dino, de mi közük volt egymáshoz?

Valamikor talán egy régi Sport Autoban olvastam, hogy mikor megtervezték a Dino-t, Enzo Ferrari nem engedte Ferrari néven futni a v6 "félmotort", amit a fia Alfredo Dino tervezett. Ezért lett Fiat.

Majd később v8 került bele, és azok már Ferrari néven mentek (208 és 308) ha jól rémlik.

A v6 meg ment a Stratosba.

bandika57 2015.01.14. 11:56:00

Az osztókör mindegyiken 98 mm (3,5")

zsebkettő 2015.01.14. 11:59:44

@butschq: a Fiat Dino egész más, egy orrmotoros kupé, a Ferrari Dino egy pici középmotoros, ami eredetileg csak simán Dino néven került forgalomba.

tlantos 2015.01.14. 12:07:50

@zsebkettő: Ugyanmer, le van szarva.
A mercedes rendszamkeret....

zsebkettő 2015.01.14. 12:10:01

@butschq: szóval az két teljesen különböző autó, bár az igaz, hogy mindkettőben ugyanaz a Ferrari V6 van. És a (Ferrari) Dinoba sose került V8, nem is fért volna bele, egy kis gyösz, de gyönyörű.

ledo76 2015.01.14. 12:11:52

@tlantos: Azért nem kell a ló túlodalára átesni. Ezt csak pár ostoba mondja, akiknek szerintem teljes egészében ignorálható a véleménye.
Viszont a múltat meg nem történté tenni, 60-as évek végi konstrukciójú autókat 80-as évek közepi autókhoz hasonlítgatni, azon belül is kedvencem amikor pl: 190-es Merciket emlegetnek mintha annak valami köze lenne mondjuk egy Zsiguli (ár)kategóriájához, legalább akkora sületlenség. Mindent a helyén kell kezelni, ezt is.

ciel 2015.01.14. 12:11:53

Készült egy Polonez Lancia Stratos technikával is: autofilia.blog.hu/2009/01/22/polonez_het_csutortok

pmobilTB 2015.01.14. 12:19:56

@bari-kád: A Tarpant átdolgozva továbbra is gyártják Honker néven.

www.honker.com.pl/index.php/honker-4x4-opis-modelu

butschq 2015.01.14. 12:20:17

@zsebkettő: Köszönöm a tájékoztatást. A Dino tényleg gyönyörű, nekem is nagyon tetszik a formája.

Akkor a Fiat és a (Ferrari) Dino csak motorban egyeznek meg. Ezt nem tudtam, azt hittem, egyik a másikból lett.

A v8-at a 308 GT4-re értem, ami ha jól rémlik a Dino utódja volt.

Dömijani 2015.01.14. 12:21:15

@butschq: A hatvanas évek közepe táján az F2-ben szabályt hoztak, hogy csak olyan motort lehet a versenyautókba építeni, amiből évente legalább 500 db-ot eladnak. Akkoriban a Ferrari a V6-os Dino motort használta ezekben a gépekben különféle kivitelben (1,6-2,5 liter között). Mivel egyedül nem tudott volna eladni ennyi motort, odaadták a Fiatnak, hogy "építsen köré" kasznit és dobja piacra. A Fiat valamelyest módosított a motoron a saját szája íze szerint és az így elkészült 2 literes, alublokkos erőgépek kerültek a Dino 206-ba (középmotor keresztben), és a Fiat Dino Spiderbe és Coupéba (orrmotor hosszában). Később 2,4-re hízlalták a motort és ez az immár vasblokkos került a Stratosba is.
Az eredeti Dino 206/246 valóban nem viselt Ferrari jelzést.

butschq 2015.01.14. 12:27:58

@Dömijani: Köszi :) Így már kezd a szürkület foszladozni :)

Olvastam én már minden fajta urban legendet, hogy Enzo nem engedte, csak a 12 hengeres autókat Ferrari néven, meg, hogy talán nem is törvényes fia volt Dino. De időrendben, hogy mi miért az nem volt tiszta. :)

Dömijani 2015.01.14. 12:39:05

Ha már "rokonság": találtam valahol utalást arra, hogy a külsőre Polonéz karosszériában középre Stratos hajtóművet téve létezett raliautó is.

UdjanMineck 2015.01.14. 12:47:33

@ledo76: az sem rossz/csúnya, de a Rapid pont annyival jobb, amennyivel modernebb. De tény, a 110R stílusosabb... Az igazi persze egy 130 RS lenne...

UdjanMineck 2015.01.14. 12:51:44

@tlantos: egy hülye troll vagy, kész... összemosol dolgokat.

UdjanMineck 2015.01.14. 12:52:57

@zsebkettő: ez már az "újabb", érdektelenebb Polonez. Bár modernebb, de mindene rondább és konformabb, mint az első generációs klasszikusé.

zsebkettő 2015.01.14. 13:14:37

@UdjanMineck: Volt 136 Rapidom és az egy pöpec dolog.

Dömijani 2015.01.14. 13:17:32

@butschq: Igen, állítólag a commendatore nem akart hallani arról, hogy egy hathengeres autóra Ferrari emblémát tegyenek. A nyolchengeresek (talán az előd sikere alapján) már megkapták a jelet. De ezt ma már ki tudja pontosan?

Csikós Zsolt 2015.01.14. 13:37:30

@Lordmotor:
Semmi köze az Alekóhoz, az orosz, egészen más vonal.

@std:
A Tarpan a Warszawából lett.

@Dömijani:
"Elég szenzációhajhászra sikeredett ez a cikk! Ez rokona a Dinonak? Mint mi a majmoknak."

Pont erről van szó. De az ember mennyivel jobban hasonlít a majomra, mint a Daewoo-FSO Truck a Fiat Dinóra...

@butschq:
Egyszerre tervezték őket, a Fiat kapott Ferrari-segítséget a motor kialakításához. A Stratos egyébként a Ferrari-féle Dino-motort kapta meg, mert volt a Fiatnak is egy V6-osa akkor, a 130-asé, ami egy teljesen más motor.

@ciel:
Akartunk fogadást kötni a szerkesztőségben, hogy mennyi idő után jön majd ez a komment. Kissé soká tartott a várthoz képest. Azért nem ment bele, mert már a mellékszál mellékszálának a mellékszálánál tartunk, valahol el kellett varrni. A szálat. A mellékszálat.

ledo76 2015.01.14. 14:02:49

@UdjanMineck: Lehet, egyiket se vezettem, mondjuk az utcai Skodák alapján nagyon nem is hiányzik az "élmény". Viszont kinézetre a 110R az egyik legszebb szoci verda szerintem, míg a Rapid egyáltalán nem jön be.

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2015.01.14. 14:29:54

@Csikós Zsolt: Kezdjek aláírás gyűjtésbe,hogy megírd a lengyel sajtóút-sztorit,vagy sort kerítesz rá az idén?

white zimbabwean 2015.01.14. 14:30:24

A 70-es évekbeli Polonez kinézetre jó autó volt, érdemes lenne tudni, hogy miért nem forgalmazták Magyarországon. A poszt témájában szereplő öszvér volt a házunk tetejét csináló ácsnak, aki nagyon szerette és a munkájához praktukusnak tartotta.

jürgen baromartz 2015.01.14. 15:01:48

a keleti blokk képmutatásának egyik ordító példája az autóipar. lényegében az összes meghatározó kgst-fostalicska a mocskos, bűnös, rothadó imperialista nyugat valamelyik levedlett konstrukciója, amit elkunyeráltak a szovjetek. az egész nyomorult szovjetunióból nem tudtak egy maréknyi olyan mérnököt összeszedni, akik egy épkézláb kocsi terveit le tudták volna rakni az asztalra. (talán ez alól egyedül a csehek jelentenek kivételt, de nekik is méltatlan erőforrás-hiánnyal kellett küszködniük.)

ledo76 2015.01.14. 15:08:32

@jürgen baromartz: Alapvetően igazad van, de a lesajnált szovjet mérnökökkel interkontinentális rakétákat, vadászgépeket, ürhajókat építettek. Az autó nem volt prioritás...

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2015.01.14. 15:22:22

@white zimbabwean: ha nagytarcsai akkor ugyanaz volt az ácsunk, vagy az ácsok szerették ezt az autót nagyon :)

akos696 · www.focusauto.hu 2015.01.14. 16:30:40

Ez egy zseniális írás. Én ezekért (is) szinte már rajongok Csikósért.

Flak 2015.01.14. 17:24:44

Nem rossz téma, de egy kicsit hatásvadásznak érzem a cikket. Igaz, hogy nekünk keleten nem voltak olyan jó autóink (semelyik országban), mint nyugaton, de azért nekem furcsa, hogy a keleti blokk egyik legjobb és legéletképesebb autójáról ilyen hangvételű, konklúziójú cikk született.

Én nagy lengyel autó-fanatikus vagyok, rengeteg jó barátom van északi testvéreinknél, egy részük Polonezt is hajtott vagy hajt még mindig. Nagyon strapabíró és jó autók, kényelmesek és szerintem szépek is. Nyilván ez utóbbi szubjektív, de egy rendszerváltás után gyártott Polonez Caro (ferdehátú) vagy Atu (lépcsőshátú) szerintem azért sokkal jobb volt már akkor is, mint az itthon gyártott Suzukik. A beleépített motorokat is lehet szidni, de a lengyel barátaim valahogyan mégis meg vannak velük elégedve. És maga a vezethetőségük is jó, és kényelmesek - ezt tudom én is tanúsítani. A szerző ült már ilyen autóban? Nem kőművesek által lelakott, eleve keményebb rugókkal szerelt kisteherautóra gondolok.

Pár apróság a cikkhez:

A gyár neve helyesen Fabryka (nem Fabrika) Samochodów Osobowych, de ez így is nagyon jó, fejből leírva, hiszen az átlag magyar nyelve menten kitörik egy közepes hosszúságú lengyel szótól is. :D

"1978-ban megszületett tehát a hórihorgas, magas futóművön billegő, keskeny, hosszú, de nagy vonalakban, leginkább messziről, fent hagyott kupakos távcsővel nézve talán még modernnek is tűnő Polonez." - Hát nem is tudom, ha nálunk is forgalmazták volna már a kezdetektől, sokan lehet inkább erre fizettek volna be, mintsem akármilyen más szoci autóra. Arról nem is beszélve, hogy nem értem, miért kell a szoci autókkal kapcsolatban mindig megjegyezni, hogy milyen "magasak". A Wartburg, Trabant, Lada kapcsán is olvastam már ilyet. Igen, magasak, mert itt sokan jártak velük kiskertbe, rossz utakon, vagy egyes településeken eleve nem volt normális út. Ezért a helyi viszonyokhoz képest ez volt a jó megoldás. Sok értelme lett volna 10 centivel alacsonyabb autót gyártani olyan utakra, ahol még sokszor a gyári magasság is kevés volt.

"onnantól a Polonez ötajtós ferdehátúként egészítette ki az addig csak négyajtós szedánból és kombiból álló (volt egy darab egyedi kabrió is, azzal most ne foglalkozzunk) Polski-Fiat 125p-kínálatot." - Létezett ezen kívül Polski Fiat 125p Jamnik (tacskó) néven hosszított cabrio "limuzin" elsősorban turisztikai célokra és sokkal több példányszámban készült pickup is, mezőgazdasági célokra. (Ez azért volt fontos, mert a lengyeleket nem kényszerítették TSZ-ekbe, lehetett saját földjük, és birtokolhattak "termelőeszközöket", teherautót is. Még Zukot, Nysát is.)

"Ezt komolyan gondolták? Behegesztik a hátsó ajtót, ráhánynak egy nonfiguratív ablakmutációt, és akkor kupé?" - Tényleg esetlen kinézetű, de a két kupéváltozat közül a fotóhoz sikerült kiválasztani a rosszabbat. :) És emellett azért azt is megjegyezném, hogy azért nem ilyen behegesztős módon készült a Coupé, hiszen az első ajtók is hosszabbak. Ja és eredetileg olcsó verziónak, nem pedig elegáns Coupénak készült, ezt csak az utókor látja bele.

Képzelhetik, micsoda légellenállása volt a lengyel kartondoboznak… - Ahogy az összes korabeli nyugati kockának is. Pl. az egyes Golf mitől lenne sokkal jobb aerodinamikailag? (max. nincs olyan magasan)

"a háromajtós kupéverzió elvágott bódéjára rágraftolt fél-alvázas felépítménnyel" - Ahogy írtam, a coupé hosszított ajtós változat volt. A pickup a normál változatból készült, normál hosszúságú ajtókkal.

"Ezt az agyontákolt szörnyszüleményt is sorozatban készítették. Hátrafelé toldva, felfelé duplán toldva, na aztán valami ajtó is kéne rá..." - Ezek mentőautónak készültek, nem pedig elsősorban kisáruszállítónak, mint a Skoda Forman. A 80-as évekre a lengyelek is kezdték érezni, hogy le kellene cserélni a Nysa 522 R és S változatú mentőket, s mivel a kedves Szovjetunió és a lengyel "efftársak" voltak olyan kedvesek a végletekig kifacsarni az országot, nem volt pénz nyugati beszerzésre. Megoldották abból, ami volt. Bénán néz ki, nem is túl praktikus, de egy Nysához hasonlítva azért mégis nagy a különbség a "komfort" terén. Szerintem ilyen szempontból érthető a létezésük oka, nem pedig a lengyelek "igénytelenségével" magyarázandó, ahogy azt a cikk érezteti.

Nem akartam sértő lenni mindezzel, s remélem érdekes kiegészítésekkel szolgáltam a cikkhez.

m20b25 2015.01.14. 17:31:06

@Csikós Zsolt: Igazán lehetne egy használtteszt egy eléggé lerúgott példánnyal :)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2015.01.14. 17:33:14

A haverom friss jogsisként egy ilyet hajtott, 1.9 szívódé, hosszú fülke- hosszú plató. Egy imádnivaló fos volt.

pizo 2015.01.14. 17:43:32

@Flak: "Ahogy írtam, a coupé hosszított ajtós változat volt. A pickup a normál változatból készült, normál hosszúságú ajtókkal."

Attila, ezt rosszul tudod. A kétajtós Truck és Truck Cab a Coupe ajtóit kapta meg.

Üdv. Zoli

misinator 2015.01.14. 18:45:36

Csíkműszer...Érted?;-)

misinator 2015.01.14. 19:19:32

Gyerekkoromban nem volt autónk, de minden /bányász/ nagybátyámnak Nagypolákja volt, vidéki rokonlátogatásra meg apám kollégái, ismerősei vittek. Ott volt minden: Moszkvicsok, Warsawák, faros Skodák, Ezerkecskék, Ezeröcsik, Varnyúk stb.
Már ekkor tudományosan megállapítottam, hogy toronymagasan a a Nagypolákok a legkényelmesebbek, legstabilabbak, legcsendesebben utazók 110-nél és a legbrutálisabban megállók...
Persze a 24-es Volga után.
18 éves koromtól 36 éves koromig csak Nagypolszkijaim voltak.
Ebből is látszik, hogy nem vagyok elfogult:-)
Eközben hivatásos gkv. voltam, meg most is az vagyok.
Így a KGST legbrutálisabb gépszörnyeitől kezdve - amik az IFA-tól innen voltak, tehát Robur, Barkas, Nysa, + KGST szgk.-k Volgával bezárólag, meg azóta Golfok, Primerák, Jetták, Superb stb, stb. sokféle jószágot vezettem, vezetek ma is.
Tehát tiszta tudattal és objektíven(!) kijelentem, hogy a Nagypolák egy arányosan gyönyörű autó, s a maga korában a Polonez semmivel nem volt esztétikailag elfuseráltabb, mint a 80-as évek fekete lökhárítós jó pár nyugati förmedvénye.
A képességei meg ide, a szocialista állóvízbe dosztig elegek voltak.
/Kérem felsorolni az akkori magyar autópályák listáját.../

Aki meg a kapitalista piaci versenyben a 80-as években/től tervezett konstrukciókhoz hasonlítja a 60-as években tervezett műszaki alapokra épített járgányokat, amik a szocialista áruhiányt kellett, hogy csökkentsék az egy fogalmatlan idióta.

Ui: A Volgához hasonlóan a Nagypolák sem volt benzintemető.
Semmivel nem ettek többet, mint egy Ezeröcsi, miközben az egyik a mérete, a másik a formája miatt volt nagyobb légellenállású.
Na jó, fél literrel. Konkrétan.
Mai napig megvan a Nagypolákról vezetett füzetem, a tankolási számláim/Már ami ki nem fakult/.
Ezeknek az autóknak egy titka volt fogyasztás szempontjából: Precízen beállított állapotban kellett tartani!
Ha csak a gyertyacserét elhanyagoltad, sőt a gyertya hézagának előíráson tartását, már könyörtelenül benyújtotta a számlát az üzemanyagkútnál.
A nagy fogyasztást a Polákról, meg a Volgáról a vállalati sofőrök terjesztették...
...meg a falábú autósok, akik basztak a karbantartásra, meg végigmentek a fél városon szívatóval.
Könnyebb volt szidni, mint törődni vele, meg beismerni, hogy nincs érzéke a takarékos vezetéshez.
nepitelet.hu/autok/fso_fsm/125p/nagypolak_-_a_gep/

"...Az ember a gondolatai elé tesz egy láthatatlan szűrőt, amit agyunk a prekoncepció hálójából szőtt. Azt hisszük, hogy vélekedéseinket a világ dolgairól a puszta logika határozza meg, és nem az előítéleteink. Sajnos ebben tévedünk, gondolatainkat ugyanis a szándékainkhoz igazítjuk..."

Flak 2015.01.14. 19:40:10

@pizo: Igazad van, hirtelen a 4 ajtós Roy képe lebegett a szemem előtt, az elvileg egy az egyben olyan, mint a széria Polonez. Viszont az első változat a szimpla fülkés volt, ott pedig (akárcsak a hosszított fülkés esetében) nagyobb szükség van egy némileg hosszabb ajtóra.

Köszi a javítást és elnézést kérek a Szerzőtől a hibás megjegyzésemért! :)

Flak 2015.01.14. 19:51:32

@misinator: Először is: Hatalmas tiszteletem a Nagypolski-márkahűségért! :) :) Másodszor pedig: nagyon jól, szépen leírtad a dolgokat, minden szavaddal egyetértek!

(Én most nyáron szeretnék valamilyen lengyel csodát keríteni, csak még nem döntöttem el, hogy Nagypolskit, vagy Polonezt. Lengyelországból hoznám mindenképpen, s a lengyel barátaim segítségével választanám ki, venném meg. Mióta az eszemet tudom, Nysára vágyok, de az még egy későbbi történet lesz, ahhoz sok hely kell. Régóta Wartburgozok, ehhez képest - továbbra is hű maradva a "keletnémet Mercedshez" - akár Polski, akár Polonez, mindenképpen előrelépés lesz.)

NMaria 2015.01.14. 19:57:58

Apám első autója nagypolák volt! Szerettük! Nagyon jó kis kocsi volt! Belül minden műbör! Csak sajna a rozsda ette mindenhol 5 éves korában!

NMaria 2015.01.14. 20:01:51

És kormányváltós volt!

NMaria 2015.01.14. 20:09:10

Még arra is emlékszem, hogy a jobb oldali sárvédő elején volt eggy cimke amire az volt írva! LICENCE TORINO, VAGY VALAMI HASONLÓ!

misinator 2015.01.14. 20:32:51

@Flak: Köszönöm, jólesnek soraid!
Ha én gazdag lennék - akkor újra vennék én is, s tejben - vajban füröszteném!

Durva dolog a szocializáció; kórházban dolgozok, egy rendkívül okos s bölcs pszichiáter orvostól "tudom", hogy az ember agya mindig már ismert mintákhoz próbál kapcsolni.
A legfontosabb "beégések" pici gyerekkorban történnek, aztán ahogy öregszel, ezek a minták jönnek újra egyre inkább elő.
/Ezért nem tudnak a "sori" gyerekek később beilleszkedni minden társadalmi kísérlet ellenére sem; az első három év sok mindent eldönt/
Olvasd csak el itt a hozzászólásom:-)
jatekmuzeum.blog.hu/2014/10/21/fiat_124_coupe

"...Az ember a gondolatai elé tesz egy láthatatlan szűrőt, amit agyunk a prekoncepció hálójából szőtt. Azt hisszük, hogy vélekedéseinket a világ dolgairól a puszta logika határozza meg, és nem az előítéleteink. Sajnos ebben tévedünk, gondolatainkat ugyanis a szándékainkhoz igazítjuk..."

Schütii 2015.01.14. 20:46:07

@Lordmotor: Az Alekónak ehhez? Semmi. Annak a (Talbot Chrysler) Simca 1307 adta a géneket. Keress rá, az is érdekes sztori!

Garp 2015.01.14. 20:52:04

@Csikós Zsolt: Az Isten szerelmere Zsolt konyorgok ird ezt meg angolul is! Van itt par orult ir akik FSO-ra es Polonezra verik, foleg a pickupra. Itt is lehetett kapni, ha nem is sokaig.
En ehhez keves vagyok leforditani, de hatalmas oromet szereznel nekik. Az angol magazint olvassak mar egy jo ideje :)

bandika57 2015.01.14. 21:15:50

@tlantos: rájöttem én is, de akkor már elment

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2015.01.14. 21:18:03

@Flak: "Arról nem is beszélve, hogy nem értem, miért kell a szoci autókkal kapcsolatban mindig megjegyezni, hogy milyen "magasak"."

Mi pont azért ejtettük ki a Wartburg után a szóba jöhető autók listájáról pl a Škodát (Fabia stb), vagy a Suzukit, mert nem be- hanem le kell szállni hozzájuk.
Más is mondta, hogy a beteg felesége szállításához muszáj a Wartburg után valami magas autót találni...

misinator 2015.01.14. 21:34:15

@vadász2: Az alacsony hasmagasság ugye jót tesz a légellenállásnak /fogyasztásnak/ és a stabilitásnak.
Ja, meg az esztétikának...
Csak éppen nem Németországban vagyunk, ahol az autó végsebességével is lehet kotorni; a mai autók már mondhatni kategóriától függetlenül /furgon, pick up, terepjáró/ stabilak tudnak lenni még 130 km/h-nál is, tehát ez nem indokolja lapos jószágot.
Viszont az itthoni padkák, de még a fékező teherautóktól, buszoktól nyomvályússá vált karbantartott "magyar aszfalt" is képes kárt okozni az autóinkban:-(

Bambano 2015.01.14. 22:27:45

Csík, öregszel :)

Quattroman 2015.01.14. 23:07:42

@misinator:
nálam is hasonló a dolog, gyakran cseréltem a kocsikat de mindig szívesebben vezettem a nagypókot mint a Zsigulikat, sokkal kényelmesebb volt a kicsit hosszított beltér miatt meg persze a laprugók, főleg a módosítás utáni kétlapos miatt.
volt vagy 5 darabom az idők során. aztán persze lett pár torinói is. majd következett egy 132 amit elcseréltem egy 124 Coupera de mindig jó érzéssel gondolok a polskira

Gege8 2015.01.14. 23:37:21

Évekig jártam egy bordó, 4 ajtós, 5 személyes; 1 tonna teherbírású FSO Roy-al. Üvegszálas felépítmény, 1,9 szívó dízel, hátsókerék hajtás. Úgy elnyelt egy 5 fős brigádot, szerszámmal, anyaggal, létrával, mint a pinty és igénytelen volt mint egy öszvér. Mindent kibírt, kijött a 40 centis hóból, hatalmas forma volt. Olyan ronda, hogy bárhol megfordultak utána. A maga módján nagyon lehetett szeretni. :)

FSOman 2015.01.15. 01:27:34

Enyém volt a tesztben szereplő bordó FSO TRUCK!
sosem felejtem el!

FSOman 2015.01.15. 01:49:32

@Csikós Zsolt: Enyém volt akkoriban a ez a csodálatos bordó öszvér amit Rácz Tamás akkoriban tesztelt.Sosem felejtem el.Nyolc év után adtam el tökéletes állapotban 270000km-el,viszonylag jó pénzért.
Később jöttem rá mennyivel bonyolultabb lett nélküle az életem!
Kicsit megbántam,de hát akkoriban még az APEH nem ismerte el teherautónak,meg mert nem érte el az önsúlya 2500kg-t,kivetette rá a cégautóadót,mennie kellett,pedig személyautónak legkevésbé sem nézett ki.:(

Gabsic 2015.01.15. 07:03:28

Nem szép, de legalább ronda. Viszont azért egyet ne feledjünk: ez az autó 100% praktikum. Vagy tud valaki még egy hasonló típust mutatni ami 5 személyes személyautós utastér mellett kínál ekkora platót, ami pakolható is, mert 3 oldala lenyitható? Hasonlót csak az alvázas kisteher kategória tud, ami 2x annyiba került anno, másfélszer annyit fogyasztott, és az alkatrészárai is legalább 2x-esek voltak...
Tavaly akartam venni egy Roy kivitelt, de épkézláb állapotút fél év alatt nem találtam eladót, csak szanaszéjjel rúgott állapotút, amit már a negyedik kőművesbrigád sz@rt tele...

peti.olah 2015.01.15. 10:01:30

Csináltak belőle halottszállító "pompakocsit" is, Angel fantázianévvel.

Facel Vega 2015.01.15. 15:57:14

Ja és kimaradt Jaruzelsky elvtárs fiának Ferrari Dino motorral szerelt rallye Polonéze, amit a főelvtárs fiának Lancia Stratosából építettek át, amikor sikerült a Stratost rommá törni) :)

www.youtube.com/watch?v=KXBHdBEhHd0

deak.atti 2015.01.17. 16:22:27

@Facel Vega:

Szia!

Ennél már csak a Polski Monte Carlo története cifrább. Gyűjtögetem a keleti autók homológlapjait, megvan már a Lada 2105-20174-VFTS, Skoda 130 RS-LR, Wartburg 353 W-353 WR-353 W460. Próbáltam felkutatni a Polski MC-ét is, de a hivatalos FIA link alatt csak A-s homologizációja volt a P125-nek, olyan, hogy Polski Monte Carlo, nem létezett. Aztán levelezésbe bonyolódtam egy hajdani Polskis páros navigátorával, aminek a végén az illető azt válaszolta, hogy "... a Polski MC sohasem volt FIA homológ, illetve pecsétes homológlapja nem volt. A lengyelek egy 1000 darabos kamu finn megrendelésre hivatkozva próbálták homologizálni, de nem sikerült. Úgyhogy csak nemzeti bajnokságokban lehetett vele menni, EB-n és VB-n nem." Ennél már csak az a sztori szebb, amikor 1986-ban a lengyelek megjelentek a Mogürt-Salgó Rallye-n 3 darab Polonezzel. Hoztak hozzájuk FIA pecsét nélküli homológlapot is ... BBK futam volt, és a verseny vezetősége úgy döntött, hogy hadd induljanak, és ha a következő futamig lesz hivatalos homologizációja a gépnek, akkor meghagyják az elért eredményt. Na, Bublewicz nyert. Megbontották a végén a nyertes autót, és még annak a homológlapnak se felelt meg, amit hoztak magukkal. :o) Úgyhogy rögtön teszt-verseny lett nekik a Salgó Rallye. Az már más kérdés, hogy nyár végén a Rajd Polski EB futamon Ferjánczék Audiját olyan különös figyelemmel vették át a gépátvételen a rendezők, hogy a rajt előtt két órával tudták csak meg, hogy mégis indulhatnak, és a délelőttöt végigszereltették velük, csak úgy, miheztartás végett ... :o/

DA

deak.atti 2015.01.17. 16:41:15

@misinator:

Szia!

Kicsit OFF:

Én meg 1991-1997 közt IZS 2715-öt nyúztam. Arról is azt mondták, hogy mögé kell kötni a benzinkutat. Pedig nem. Ésszel hajtva, fél évenként kidobva belőle a légszűrőt (300 forint volt a Szegedi úti Armafiltnél ...), megvásárolva bele (gombokért ...) a Doduco meg Marelli gyújtáscuccokat, eljárt 8-9, de maximum 10 literrel városban. Ha már 10 litert evett, csúnyán néztünk rá, mert ez akkoriban keményen zsebre ment. :o) Emlékszem, 3 napig 95-ös Euroszupert tankoltunk (1 forinttal olcsóbb volt literenként, mint a 92-es ólmos,amiben az elszámolás volt), majd a negyedik napon 98-as ólmozottat (3 forinttal drágább volt), hogy legyen benne ólom is. Úgyhogy az elszámoláskor rendben voltunk, és 96-97 oktános benzinnel autóztunk. ;-) Hejj, régi szép idők ... mindig mondom, hogy ha csak egy évre visszajönne, a mostani árakkal, rendbe jönnék anyagilag. :o)))

DA

misinator 2015.01.17. 17:56:48

@Quattroman: :-)
Egészséges irigység a többi felsoroltért!:-)

misinator 2015.01.17. 17:58:03

@deak.atti: Ezekhez a sorokhoz végképp nincs mit hozzátenni!

Pepejoe 2015.01.18. 21:14:03

@Csikós Zsolt:

Üdv!

Esetleg tudnál segíteni azzal az infóval, hogy mi lett Ommm kolléga 125p patkányával? A kapcsolódó ajánlókról jutott eszembe megint...tavaly vagy mikor is előkerült egy hasonló téma (már akkor is végigolvastam ismét azt a 3-4 irományt) és meg is kérdeztem tőle "személyesen" de nem tudom, hogy fájó pont-e neki, mindenesetre nem válaszolt. Nem akarom már csesztetni, ezért fordulok hozzád. Ha pozitív ez a polák-téma, valaki igazán írhatna róla pár sort. :/
Valahogy eltűnt az a verda és nem lelem az eddig elolvasott posztokon kívül sehol, csak annyit, hogy egyszer csak ott lett a Hacsi és kész. Nincs átmenet a történetben. Vagy béna vagyok. :)
Igazság szerint jobban fekszik a lelkemnek egy polák reszelgetése mint egy lepattant (de amúgy biztos fasza) AE.
Több fantáziát látok benne.

Köszi!

P.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.01.20. 15:42:24

Alapos, összeszedett. Akkor jöhet is a Talbot Sunbeam Lotus cikk :) Miután láttam múltkor valamelyik autósműsorban, hogy a szomszéd faluban (Szentes) TVR-eket javítanak, nem létezik hogy ne lenne egy se az országban :)

pizo 2015.01.20. 18:56:47

@Pepejoe: Kb. 3 éve láttam a Polskiját egy 16. ker-i veteránosnál, akitől gömbölyű Wartburg cuccokat vettem. Állítólag ommm 50-ért adta el oda.

Zoli

Dömijani 2015.01.22. 13:53:46

@Dömijani: Újabb adalék.
Nézegettem az Automobile Revue régi számait. 1980-ig a Dino külön gyártmányként szerepel benne, "1966-ban alapított olasz márka a Ferrari Házból" megjegyzéssel. 1981-ben azt írják, hogy megszűnt. A Bertone féle "origami" 208/308 típusba szerelt 3000-es motor volt a 308GTB-ben is (Magnum?).
Vagyis a Daewoo-FSO a Ferrarinak is rokona!

esomepr 2020.04.04. 15:08:53

Nem tudom van-e meg aki olvassa ezt a cikket en evente elo szoktam venni ha eszembe jut. Irorszagban elek, vendeglatas. Van egy regi kollegam, Leszek, aki 62 evesen ugy mosogat mint egy huszoneves, pedig kemeny munka. Na o vegigtolt a hetvenes evek vegetol az FSO gyarban ami eloszor a 125p-ket ontotta, amikor az foldbe allt Daewoostol (Chevroletestol?), akkor hagyta ott az egeszet. Azota minden evben osszegyujt egy amerikai nyaralasra valot es ott rajzolgatja a koroket ket hetig az igazi Chevykkel.
süti beállítások módosítása