Nem mintha nagy truváj lenne, az összes ablaktörlőlapátot úgy találták ki, hogy még az is ki tudja cserélni őket, akinek máskülönben a kapucsengő használatával is problémája van, mert komplikált. Nem túlzok, ha azt állítom, hogy ablaktörlőlapátot az autók jó részén könnyebb kicserélni, mint folyadékkal feltölteni az ablakmosó-tartályt. Amilyen tartályok és beöntők ma vannak… És ahol…
Tök szabványosak a rögzítések, még ha elsőre mindegyik gyártóé másnak tűnik is
És a lapát általában nem is drága, mármint ha az autó tulajdonosának a pénztárcájához mérjük. Persze arról, mondjuk, nem én tehetek, ha valaki erő felett vesz kocsit. A modern típusokon az Aeroblade-jellegű, tudományos cuccok ugyan nem filléresek, de aki ki tud tenni az asztalra pár milliót ezekben a nehezen hitelezett időkben, annak nem okozhat problémát egy Aeroblade megvásárlása sem. Más kocsikhoz meg… Amikor a Mercimhez akartam venni, a Thököly úti szűrőboltban megkérdezték: olcsó legyen vagy drága? Ha az olcsó háromezer, és a drága tíz, akkor az olcsót, válaszoltam, elárulva teljes tudatlanságomat a kérdéskörben. Hááát, hétszáz az olcsó, és ezernyolcszáz a drága, hangzott a válasz. Így lett egy készlet, állítólag jó minőségű Berum az autón háromezerhatból. Vicc.
Elképesztő, meddig bírják hanyagolni egyesek a cserét...
Tehát könnyű cserélni, olcsó megvenni, mégis igen sokszor ülök olyan autóban, aminek esőben csak hogy keni összevissza a trutymákot a lapátja, de kilátni végképp lehet belőle. Nem értem. Azaz értem. Ha száraz az idő – és ne tévesszen meg senkit az elmúlt hetek időjárása, Magyarország alapvetően nem túl nedves hely – észre se vesszük, hogy rossz. Hiszen a bogár mindenhogy maszatol, akár a legprofibb ablaktörlővel, -mosófolyadékkal is. A jobbal legfeljebb kevesebb ideig. Esőben pedig dugó van, olyankor senki nem szeret megállni, parkolni az alkatrészboltnál. Meg egyébként is, ki az az őrült, aki ronggyá akar ázni, miközben ablaktörlő-lapátot cserél? Senki, ugye.
Tehát esőben inkább káromkodunk a csíkozó ablaktörlő miatt, de tűrünk, és megfogadjuk, hogy az első száraz napon megyünk, veszünk, cserélünk. Aztán azon az első száraz napon kimegy a fejünkből az egész. Kis lustaság feledékenységgel fűszerezve. Ennyi. És nem látunk ki legközelebb megint, amikor Onyutha Judit átka akcióba lép.
Még néha a svéd is link. A Ponton Mercimen valaki egyszer régen soká' halogatta a cserét
Pedig a rossz ablaktörlőgumi nemcsak azért baj, mert balesetveszélyes, merthogy nem lát semmit a vezető a forgalomból. Hanem mert a nagyon kopott, szakadozott lapátnál sokszor már a fém tartókarmok is elérnek az üvegig, összekarcolva azt. Alsó hangon tizenöt-, rosszabb esetben egymilliós kár lesz az, autófajtától, szerviztől függőeb, mert a mély karcot egyetlen Praktiker-parkolóban ki nem polírozzák. Eddig senki ne jusson el, mert ez már nettó idiotizmus.
Ha a szélén elenged, biztosan megérett a cserére
A Mercin nekem most a májusi nagy esőkben elkezdett szakadozott a szélein az ablaktörlő-gumi. Mivel kicsivel később indultam Németországba a kocsival, felülkerekedett a pánik, és esőben megálltam cserealkatrészt venni. Aztán – nem túlzok – fotózással, kicsomagolással együtt három perc alatt végeztem a cserével.
Nincs benne nagy trükk. Mivel rettenetesen feledékeny ember vagyok, mindig úgy veszem le a régi lapátot, hogy megnézem, melyik lyukon jön ki a kar, mert azzal szoktam feleslegesen bénázni, amikor elrontom.
Egymás mellé teszem az újat és a régit
Összefogom a kettőt úgy, hogy fent van még a karon a régi, mellette, ugyanabban a pozícióban az új, benyomom az ív alatt a kis pöcköt, ami oldja a lapát rögzítését, lehúzom a régit, kicsit odébb mozdítom a kezem, ugyanazzal a mozdulattal rátolom az újat kattanásig. Dzsáráááám!
Három perc alatt eljutottam ide. Fotózással együtt
Visszahajtom a lapátot, az egész műveletsor jescse jeden a másik oldalon, és már készen is vagyok.
Nem hinném, hogy bárki, aki olyan komplikált dolgokhoz ért, mint a mosógép felprogramozása, a szemfesték és az arcpirosító tökéletes párosítása, vagy a méretben egymással sosem stimmelő paplan és huzatának összehozása, ne tudná lazán megcsinálni mindezt az én szintidőmnél egy perccel kevesebb alatt.
Emiatt már kellett vennem egy másik szélvédőt a Pontonhoz
Mondjuk ötezer forint, két-három perc, és máris kilátunk, nem karcoljuk szét a vassal a sok tíz-százezer forintos szélvédőt. Mindezt talán ha kétévente meg kell ismételni (notórius jegesablak-törlőknek havonta). Sok ez?
Az utolsó 100 komment: