Ha szétkarcolod, nagyon fáj majd

  2010. június 08. - Csikós Zsolt Címkék: csináld magad ablaktorlo autos tipp hazi karbantartas

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Nem mintha nagy truváj lenne, az összes ablaktörlőlapátot úgy találták ki, hogy még az is ki tudja cserélni őket, akinek máskülönben a kapucsengő használatával is problémája van, mert komplikált. Nem túlzok, ha azt állítom, hogy ablaktörlőlapátot az autók jó részén könnyebb kicserélni, mint folyadékkal feltölteni az ablakmosó-tartályt. Amilyen tartályok és beöntők ma vannak… És ahol…


Tök szabványosak a rögzítések, még ha elsőre mindegyik gyártóé másnak tűnik is

És a lapát általában nem is drága, mármint ha az autó tulajdonosának a pénztárcájához mérjük. Persze arról, mondjuk, nem én tehetek, ha valaki erő felett vesz kocsit. A modern típusokon az Aeroblade-jellegű, tudományos cuccok ugyan nem filléresek, de aki ki tud tenni az asztalra pár milliót ezekben a nehezen hitelezett időkben, annak nem okozhat problémát egy Aeroblade megvásárlása sem. Más kocsikhoz meg… Amikor a Mercimhez akartam venni, a Thököly úti szűrőboltban megkérdezték: olcsó legyen vagy drága? Ha az olcsó háromezer, és a drága tíz, akkor az olcsót, válaszoltam, elárulva teljes tudatlanságomat a kérdéskörben. Hááát, hétszáz az olcsó, és ezernyolcszáz a drága, hangzott a válasz. Így lett egy készlet, állítólag jó minőségű Berum az autón háromezerhatból. Vicc.


Elképesztő, meddig bírják hanyagolni egyesek a cserét...

Tehát könnyű cserélni, olcsó megvenni, mégis igen sokszor ülök olyan autóban, aminek esőben csak hogy keni összevissza a trutymákot a lapátja, de kilátni végképp lehet belőle. Nem értem. Azaz értem. Ha száraz az idő – és ne tévesszen meg senkit az elmúlt hetek időjárása, Magyarország alapvetően nem túl nedves hely – észre se vesszük, hogy rossz. Hiszen a bogár mindenhogy maszatol, akár a legprofibb ablaktörlővel, -mosófolyadékkal is. A jobbal legfeljebb kevesebb ideig. Esőben pedig dugó van, olyankor senki nem szeret megállni, parkolni az alkatrészboltnál. Meg egyébként is, ki az az őrült, aki ronggyá akar ázni, miközben ablaktörlő-lapátot cserél? Senki, ugye.

Tehát esőben inkább káromkodunk a csíkozó ablaktörlő miatt, de tűrünk, és megfogadjuk, hogy az első száraz napon megyünk, veszünk, cserélünk. Aztán azon az első száraz napon kimegy a fejünkből az egész. Kis lustaság feledékenységgel fűszerezve. Ennyi. És nem látunk ki legközelebb megint, amikor Onyutha Judit átka akcióba lép.


Még néha a svéd is link. A Ponton Mercimen valaki egyszer régen soká' halogatta a cserét

Pedig a rossz ablaktörlőgumi nemcsak azért baj, mert balesetveszélyes, merthogy nem lát semmit a vezető a forgalomból. Hanem mert a nagyon kopott, szakadozott lapátnál sokszor már a fém tartókarmok is elérnek az üvegig, összekarcolva azt. Alsó hangon tizenöt-, rosszabb esetben egymilliós kár lesz az, autófajtától, szerviztől függőeb, mert a mély karcot egyetlen Praktiker-parkolóban ki nem polírozzák. Eddig senki ne jusson el, mert ez már nettó idiotizmus.


Ha a szélén elenged, biztosan megérett a cserére

A Mercin nekem most a májusi nagy esőkben elkezdett szakadozott a szélein az ablaktörlő-gumi. Mivel kicsivel később indultam Németországba a kocsival, felülkerekedett a pánik, és esőben megálltam cserealkatrészt venni. Aztán – nem túlzok – fotózással, kicsomagolással együtt három perc alatt végeztem a cserével.

Nincs benne nagy trükk. Mivel rettenetesen feledékeny ember vagyok, mindig úgy veszem le a régi lapátot, hogy megnézem, melyik lyukon jön ki a kar, mert azzal szoktam feleslegesen bénázni, amikor elrontom.


Egymás mellé teszem az újat és a régit

Összefogom a kettőt úgy, hogy fent van még a karon a régi, mellette, ugyanabban a pozícióban az új, benyomom az ív alatt a kis pöcköt, ami oldja a lapát rögzítését, lehúzom a régit, kicsit odébb mozdítom a kezem, ugyanazzal a mozdulattal rátolom az újat kattanásig. Dzsáráááám!


Három perc alatt eljutottam ide. Fotózással együtt

Visszahajtom a lapátot, az egész műveletsor jescse jeden a másik oldalon, és már készen is vagyok.

Nem hinném, hogy bárki, aki olyan komplikált dolgokhoz ért, mint a mosógép felprogramozása, a szemfesték és az arcpirosító tökéletes párosítása, vagy a méretben egymással sosem stimmelő paplan és huzatának összehozása, ne tudná lazán megcsinálni mindezt az én szintidőmnél egy perccel kevesebb alatt.


Emiatt már kellett vennem egy másik szélvédőt a Pontonhoz

Mondjuk ötezer forint, két-három perc, és máris kilátunk, nem karcoljuk szét a vassal a sok tíz-százezer forintos szélvédőt. Mindezt talán ha kétévente meg kell ismételni (notórius jegesablak-törlőknek havonta). Sok ez?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr92064024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

=Daniken= 2010.06.08. 15:59:10

@JmOS: ez nem igaz, gyártanak, de csak szettben...mert ugye a bal oldalon légterelő van, ilyet pedig tényleg nem kapsz külön..(E34)

utángyártottból jó rá az SWF és a Bosch, én mást sosem tettem rá, ezek pont passzoltak...és a légterelő sem volt béna...

tlantos 2010.06.08. 16:01:28

@JmOS: vegyel a bomos meretenek megfelelo champion lapatot, es abbol vedd ki a gumit :)))

karlmann 2010.06.08. 16:02:07

Szerintem a dolog első fele az, hogy típustól függetlenül, talán ez az egyetlen autóalkatrész, aminek az élettartamát nem elsősorban a használat szabja meg. Sokkal inkább az időjárás. Ha egy autó sokat van a szabadban, mindegy milyen időben, akkor a lapátok is hamarabb döglenek. A másik, hogy a zasszony faktor sem elhanyagolható. Mert hiába kímélem én a lapátokat ahogy lehet, neki elég egy reggeli fagyos/jeges/nedves faleveles szélvédőn gyilkolás fél percig, én már mehetek is másikat venni.

De a legrosszabb az, amikor egyes gyártók nem tudom miért, szélvédőgyilkos autókat készítenek. Ugyanis egyes típusoknál a szélvédőmosó folyadék csak akkor kerül az üvegre, amikor a lapátok már mentek egy kört. Na egy ilyen autónak már 60 ezer km után olyan a szélvédője, mint más típusnak 300 ezer után. Ennek továbbfejlesztett elmebeteg változata az, ahol a fúvókák úgy vannak elhelyezve, hogy amikor működnek a folyadékot nem tudják átfújni a lapát felett, mert túlságosan alul vannak (pl a gépháztetó alatt), helyette a lapát alját locsolgatják. Ez rossz időben, nagy sebességnél igen veszélyes.

rex 2010.06.08. 16:20:55

Azért ezzel a pár másodperccel vitáznék. Van egy csomó autó, amin az ablaktörlő nem is hozzáférhető (nem tudod kihajtani, mert beleütközik a motorház tetejébe). Csak ún. "szervíz állásban". Én már tudom fejből, de azért az emberek többsége ezt keresgélheti a használati utasításban.
Tél: minden este felhajtom az ablaktörlőt. Így nem fagy bele a napi szemét... ;-)

Sztávrosz_ (törölt) 2010.06.08. 16:22:14

Azért jó hogy "tök szabványos a rögzítése" mert annyiféle szabványból lehet válogatni.

Bladika 2010.06.08. 16:22:58

5 és fél év, 150ezer km és még mindig a gyári BOSCH és semmi baja. Bár egy lényeges dolog, hogy fűtött garázsban áll.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2010.06.08. 16:26:24

Mondjuk veteránra meg a kapható kínai méterest veheti az ember, akkor megmarad a szép gyári (mondjuk SWF) kar, vagy megveszi ezt a kész feketét, amiben patent a gumi, de bizony csúnyán elüt. Igaz, esőben nem is viszem ki szívesen az öregeket, mert utána fél nap, mire megint ragyog. :)

Harami@ 2010.06.08. 16:27:21

Gyári Audi lapát két éve ~16e volt párban. A felső oldali korongról levettem a fóliát, ami 6-7 hónap múlva jelezte (sárga háromszögben felkiáltó jel), hogy csereérett. Benzinkúton Bosch párban alig 5e, ami azóta is jól működik.

Zeush 2010.06.08. 16:27:35

Sziasztok!

Segítsetek nekem legyetek szívessek, mert már nagyon bosszantó, hogy állandóan nyikorog a bal oldali ablaktörlő-lapátom. 3 hónap alatt már a harmadik pár lapátot cserélem, és még mindíg nyikorog, nem értem, már mi lehet a baj. Eddig mindegyik lápát márkás volt, az alőző, amit egy hónapja vettem, Champion, 2800 volt darabja, a mostani pár az már ilyen új típus, amit új atókra tesznek, de ez is nyikorog.
Attól félek, hogy már az üveg van nekem megkopva, az autó egy tíz éves Suzuki Swift, amit 5 évesen vettem használtan.
Ha van valami tippetek, hogy mit tegyek vele, azt nagyon megköszönném!
Előre is köszi srácok!

Grrrrröviden 2010.06.08. 16:40:01

Próbálj Peugeot 206-ra 650mm hosszú ablaktörlőt venni egy benzinkútnál...

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2010.06.08. 17:06:12

Zsolt, a Ponton üvegén lévő karchoz: a Teknős gyárt üvegpolírt, jó esetben leszedi (nem tudom mennyire mélyek a karcok), rosszabb esetben csa k csökkenti.

Dr. Robin Masters 2010.06.08. 17:08:13

Én, ha hallom, hogy a lapát fura hangot ad, ki miközben töröl, akkor tudom, hogy megkopott a politúr anyag a szélvédőn. Ekkor egy mosás, majd ha letöröltem és száraz, akkor jöhet a gyári anyag (Ford). Vékonyan felvinni és egy fehér ronggyal felpolírozni. Azután csöndben dolgozik a lapát.

ziza133 2010.06.08. 17:13:44

Na azt en is utalom az automban, hogy ha spriccelek a szelvedore, a lapat is elindul automatikusan. Miert nem tudtak ezt kulonvalasztani? Spriccelek, majd 10 masodperc mulva bekapcsolnam en magam a torlot. Igy amig megszivja magat a szivattyu (2-3 sec) egesz estet allas utan, addig megy egyet a lapat => poros/koszos ablakot (es onmagat) tonkreteve...

RadyR 2010.06.08. 17:43:43

Miért jók ezek az Aeroblade lapátok? Egyszer már majdnem beledobtam a bevásárló kocsiba egy párral, de lehidaltam az áruktól. Érnek valamit?

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2010.06.08. 17:46:11

@Harami@: Ja, hogy erre való az a matrica a sárga háromszöggel? :D
Soha nem tudtam, milyen veszélyre akarják a figyelmemet felhívni az ablaktörlő lapátjaim...

Pizza zabáló 2010.06.08. 17:48:13

Jók a high tech ablaktörlők. Én 6 havonta csere. Csak gyárit. Aeroakármiset. Nem olcsó, de jólesik nagy tempónál törölni.

jozsika31 2010.06.08. 17:51:56

Pedig mily egyszerű a karcot eltüntetni. Mondjuk van aki üveget cserél, és van aki gondolkodik.

tónik 2010.06.08. 18:04:13

Egyszer kaptam ajándékba egy (vélhetően) teszkós törlőpárt, 5 évig semmi gond nem volt vele, majd levettem a polcról, és kib.sztam a kukába.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.06.08. 18:05:06

legutóbb több mint egy éve vettem autósboltban, darabra valami nóném szilikonos cuccot 900 / darab volt, és a vezetőoldalra 4 centivel, a másikra meg 2 centivel hosszabbatt vettem mint az eredeti, mert elfért... sokkal jobban töröl, és mivel nagyobb sokkal nagyobb ívben.

tónik 2010.06.08. 18:13:26

@Hurrá Torpedó:
Nem jó, a gyári értéknél kisebb a rugó 1 cm ablakra eső leszorítóereje! Nem törölhet jobban, csak úgy látszik! :)

stevee 2010.06.08. 18:16:38

@ziza133: vannak ilyen autók (pl: Seicento). Én nagyon bírtam ezt a megoldást, de biztos van aki meg panaszkodik, hogy miért kell külön-külön...
De a legjobb megoldás, ahol a fúvóka rá van vezetve az ablaktörlőkarra, így mindig közvetlenül a lapát fölé spriccel (pl: Mercedes)

ps3peter 2010.06.08. 18:24:20

@RadyR:
Az Aeroblade elönye hogy nagy sebességnél se kezd ugrálni, konstans leszorítö eröt termel a lapát kiképzése. Ja és sokkal csendesebb nagy tempónál. Én szeretem nagyon, de ha ritkán jársz 150-200 felett, akkor nem létszükséglet.

ziza133 2010.06.08. 18:24:55

@stevee: az sem rossz, de ott is kell par masodperc amig a szivattyu felkapja a folyadekot..addig majdnem szarazon kapar a gumi :(

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.06.08. 18:28:52

@tónik:

Hát nem úgy értem. nyilván a gyári méret is jól töröl, ha új a gumi, hanem az jobb, hogy míg ami rajta volt (nem tudom mikori amikor vettem az autót az volt rajta), láttam hogy hónapról hónapra romlik, egyre jobban csíkoz, maszatol - de nem szakadt rongyolódott. Ez meg standard jó immár másfél éve.

Igaz, amikor tankolok mindíg lenyálazom az ablakot, és külön lehúzom a szivaccsal az ablaktörlő-gumikat is. Szerintem ez is sokat számít, mert a lapáton megálló por inkább a gumit cseszi szét mint az üveget...

De lehet hogy nem ez számít, hanem hogy valami szilikonos a gumi, sokkal rugalmasabb.

Nem tudom mindenesetre ha cserélni kell ugyanabba az autósboltba megyek, ugyanilyen cuccért.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.06.08. 18:34:54

@ziza133:
az enyém is ilyen automata. csináld azt hogy elkezded nyomatni a folyadékot, a törlőt meg állítsad szakaszos legritkábbra, igaz egyet így is beletöröl, de utána nyomathatod fél percig a vizet a következő törlésig.

nekem meg az a bajom hogy ilyenkor ha abbahagyom a vizezést csak 1-et töröl utána. nekem meg utána rá kell még nyomnom a törlésre hogy még 2-t töröljön rá mert a sok víz elkezd lecsurogni a törölt sávra, és az idegesít :)

stevee 2010.06.08. 18:35:51

@ziza133: tapasztalatból mondom: az elenyésző táv.
Meg hát épeszű ember koszos, de csontszáraz ablakra úgysem ezzel töröl rá. Az olyat benzinkúton (vagy méginkább otthon, elindulás előtt) kell lemosni. Ha meg esik vagy csepereg az eső akkor már tényleg nem téma a szivattyúnak a késése.

ladarevolution · http://www.ladarevolution.atw.hu 2010.06.08. 18:40:17

@flamer: én sosem vettem még lapáttal, mert minek dobjam ki a jó lapátot.
kb. 2 percel tart tovább kihúzni a régi gumit, és visszahúzni az új párszáz ft-osat.
Igaz kell hozzá egy olló is mint segédeszköz a méretre vágáshoz :D

Szóval ez nagy kamu h szopás lenne. Inkább azt mondanám h aki béna az vegyen komplett lapátot xD

stevee 2010.06.08. 18:43:03

@ziza133: nekem sokkal fájóbb az az automatizmus, mikor -csak elől bekapcsolt ablaktörlőnél- rükvercbe való váltáskor magától bekapcsolódik a hátsó ablaktörlő is. Na így már volt, hogy én is karistoltam a hátsó ablakot. (több autó is van a családban ami így működik) De egy-két ilyen alkalom után már rutinból rüki előtt kikapcsolom az első lapátokat is. (viszont valamelyik szemétnek még memóriája is van, és várni kell 2-3 mp-t mire elfelejti, hogy az első ablaktörlő be VOLT kapcsolva) : ))

hakapeszimaki1986 2010.06.08. 18:45:42

Nagynéném pólója 2005-ös tavaly nyáron cseréltem aeroblade csak gumikat gyári VW. 3db 7000 volt.Na az nem 3perces művelet.Anyósom polója most volt 4éves nyoma sincs maszatolásnak.
A Corsámra januárban vettem az Aldiban egy párt 1000Ft ért,Brazil import kaucsuk..TÜV matrica is volt rajta gondoltam ennyiért egy évig bírja is megérte.Eddig simán van olyan,mint mondjuk a Valeo 4000ért.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.06.08. 18:57:48

csövi
1.
www.szabolcsswift.hu/dokumentumok/szervizkonyvek/csinald_magad/ablaktorlo.pdf

még tavaly mazsoláztam innen-onnan + saját fotókkal megspékeltem

2.
a truváj valóban francia eredetű szó
trouvaille = remek ötlet

nem nagy truváj = nem nagy kunszt stb.

3.

akinek folyton nyikorog a bal oldali, fújjon wd40-et vagy bármilyen kenőanyagot a visszahúzó rugóra, mert a leírásból valószínűsíthető, hogy nem a lapát a hibás

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.06.08. 19:01:28

@ladarevolution: ha ezt megcsinálod olyannal két perc alatt, amiben kétoldalt fut egy-egy merevítő, fizetek egy alkoholmentes sört ;)

swt (törölt) 2010.06.08. 19:03:45

@tükörfúró: "Hol tul erősen igyekszik szegény számítógép rányomni, hol meg hiába nyomja, csak csíkoz az egész.

Általában gyári kasztniméretekkel, gyári méretű és állapotú karokkal, gyári simaságú nem agyonkarcolt, waxolt üveggel, és gyári, eredeti, oem lapáttal működik csak az ilyen ablaktörlő jól. Vagyonért. Természetesen."

Tekintve, hogy bo 10 eve nem hasznalnak a gyartok leszoritoeromodositot, nyugodtan be lehet fejezni a hulyesegekkel torteno hangulatkeltest.

swt (törölt) 2010.06.08. 19:05:17

@RadyR: Kisebb szelzaj + nagyobb leszoritoero.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.06.08. 19:05:26

ugy lehet a legjobban kimelni a lapatokat, ha:

- tuzo napon szepen felhajtuk oket
- hoban/fagyban felhajtuk oket
- poros helyen felhajtuk oket
- telen olyan ablakmosot hasznalunk, ami tartalmaz hozzaadott glicerint

az elso harom nehezen kivitelezheto csillaggarazsban, de aki zart helyen parkol, ennyit igazan megtehet

megvalami: hiaba kimeled az ablaktorlot, hiaba akadalyozod meg hogy ne legyen karcos a szelvedo, egy rohadt kavicstol ugyanugy cserelhetsz szelvedot mint az, aki szarik az egeszre. en ma pont igy jartam :)

Dennis01 2010.06.08. 19:06:43

Az en kocsimon kromozott ablaktorlo-keszlet van, csak egyben lehet venni ujat. Nem veszek mindig egy egesz keszlet kromozott kart lapattal egyutt ahanyszor kell. Halfords-ban szoktam venni meretre vaghato ablaktorlo gumit, 5 perc se kell a cserehez. Tokeletesen torol..

Zeush 2010.06.08. 19:07:45

@sipike78:

nekem nyikorog, és hidd el, hogy nem a rugó.Nem mindíg nyikorog, csak, ha olyan kedve van, és mindíg egy adott ponton.

swt (törölt) 2010.06.08. 19:12:28

@Zeush: Az evek alatt filmreteg rakodott a szelvedodre, ezert nyikorog. Ott a szappanos viz mar nem segit. Ezzel a habbal nyomasd le:
www.sonax.de/Autopflege/Produkte/Innenraum-Scheibe/Scheibe/%28so%29/5/%28node%29/13007/374200-SONAX-ScheibenSchaum
Ezt keresd, fuggetlenul attol, hogy mire akar rabeszelni a boltos. MOL kutakon szoktak Sonax cuccok lenni. Ha hab nincs, a folyadek valamivel gyengebb, de kiadosabb:
www.sonax.de/Autopflege/Produkte/Innenraum-Scheibe/Scheibe/%28so%29/3/%28node%29/12967/338241-SONAX-ScheibenKlar

Liquid_Night 2010.06.08. 19:13:36

Éjjel, esőben, ködben, igazi ratyi időben ijesztően rossz eredményeket tud produkálni még az az ablaktörlő is, ami nappali sima esőben még vállalható.

Mindenkinek, aki komolyan használja az autóját, vagy hosszabb útra indul, forrón ajánlom a leg-leg prémium ablaktörlőt, és rendszeres cserét. Higgyétek el, nagyon nem vicces 200-300km levezetése úgy, hogy a gumi alatt csak épp elég vékony filmrétegben marad víz ahhoz, hogy az azonnal apró cseppekké váljon, és törje a szembejövők fényét, vagy összeszedje a ködös szmötyit.

Normális, CSILLOGÁSMENTES mosófolyadék szintén nem mind1.

Phrascarica 2010.06.08. 19:19:33

...persze van aki legszívesebben csak az élét venné meg a guminak, a többi felesleges :D

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.06.08. 19:22:58

@Zeush: nekem is tíz éves swiftem van, per pillanat nekem is nyikorog, de azért, mert kemény 600 Ft/pár áron vásárolt noname fosadék van rajta

ami egyébként ugyanúgy töröl, mint a sampinyon vagy a boss, de azok nem nyikorognak

amikor azok is elkezdtek visszapofázni, mindig a rugóval volt gond

próbáld meg megcserélni a karokat, és utána hallgatózz

de a rugót is dzsuvázd össze, higgy nekem, érdemes

Zeush 2010.06.08. 19:25:07

@swt: Köszi szépen, megpróbálom!

Zeush 2010.06.08. 19:26:43

@sipike78:

A karokat megcserélni? Hát, nem tudom, hogyan kell leszedni őket. Nem vagyok autószerelő. A lapátokat próbáltam már variálni, de nem segített. Bezsuvázom a rugót, egy próbát megér.
Köszi

Sabc 2010.06.08. 20:11:56

@JmOS: 7-8000 között van a gyári, ha megrendeled, két napon belül megjön.
Évente egyszer szerintem nem sok.

R-Max 2010.06.08. 20:39:47

Örülök, hogy leírtátok milyen könnyű cserélni.. Én mindig elb*szom! Amikor be akarom pattintani a helyére, mindig eltörik a lapáton az a műanyag (na ide kéne egy szó) mondjuk pöcök. Legutóbb a madaras teszkóban hülyültek meg az árazók: Bosch lapát párban 2.190 Ft volt, gyorsan megvettem, felrakáááás, vigyázoook, aztán eltörtem. Megint. Blokkal a kézben vissza: elnézést! ebben törött volt a pöcök. Csere kérdés nélkül. Huh, megúsztam, a haver meg felrakta 1 perc alatt. Maradok hülye a lapátfelrakáshoz, de már az is eredmény, hogy ami nem megy, hát azt ne erőltessük!

JmOS 2010.06.08. 21:03:56

@Sabc:
Újat mondtál, nekem eddig a legjobb ajánlat 20-25 körül volt. Bosch
Akkor mondtam azt hogy na ne...
Ennyiért hozta volna a Unix és a Start is.
A gumiáttétel érdekes lehet még Championról.

Most egyébként nem aktuális, mert éppen alig járok vele párezret havonta, de majd kereslek a fórumon ha kell.

Egyébként annak van igaza, aki azt mondja hogy ködben, éjszaka nagy szivacs az olcsó lapát. Tényleg az. Összehasonlítottam amikor beállt a BMW-be a motor és másnap Suzukival kellett ugyanakkor, ugyanabban az időben menni...

RadyR 2010.06.08. 21:07:03

@ps3peter, @swt: értem, köszönöm.

Christine Plymouth Fury 2010.06.08. 21:28:10

Sminkelni egyszerűbb azért. :)
Az vajon mitől van, hogy a teljesen új Bosh lapát "hézagosan" töröl? Sosem volt még gondom az ablaktörlőkkel, de most valami nem ok. Konkrétan 2 keskeny sávban nem törli a gumi a szélvédőt...

nov2016 2010.06.08. 21:34:04

A régi (akár tizenéves) autókra is létezik Bosch hajlékony ablaktörlő, Aerotwin Retrofit a neve és kb. 7e/pár.
Egyik autómon az van, a másikon meg a ugyanúgy hajékony, szerkezetnélküli, csak kínai, a Startautóból 2200Ft/pár.

Egy telen vagyunk túl még ugyanúgy tökéletesen töröl mindakétfajta.
Kíváncsi leszek melyik meddig fogja bírni, de gyanítom a kínait nehéz lesz megfogni ár-érték arányban.

A szerkezetnélküli előnye:
-egyenletesebben nyomja az üveget
-egy nagy spoiler az egész
-nem fagy bele a hó, jég, nem szorul bele a falevél mint a hagyományosba

nov2016 2010.06.08. 21:56:00

@Zeush:
Oldalról nézz bele, hogy merőlegesen áll-e a lapát az üvegre. Ha nem, akkor egy kis erőszakkal egyengesd ki a kart a kívánt irányba.
Nehogy már emiatt kart cserélj! :)

tükörfúró 2010.06.08. 21:57:17

@swt: Erről pl egyes francia gyárakat elfelejtették értesíteni...
ciki :D

antib68 2010.06.08. 21:57:40

Hát nekem kopik mint a huzat, pedig kényes vagyok úgy a kilátásra mint a lapát állapotára. És nem mondanám, hogy "occsó" a dolog. A jármű egy Ford Ranger. A "baj" az időjárás, (hőingadozás) meg a kosz. Nálam a kosz és szutyok a sok csere alapja. Nem tudsz mit tenni. A meló miatt ugye erdőn, földeken, aszfalton. Esőben sár is kerül fel, kánikulába a por.
Valaki írhatna valami módszert ami bevált pl poros szélvédőre.
Én egy palack víz utána a kocsi mosója elvet alkalmazom. De ezt sem lehet egész nap művelni. Tavaly nyáron naponta töltöttem utána a szélvédőmosót...
Az "utcai" autón bírja. Alkohol alapú ablaktisztító meg a lapátok áttörlése. Úgy bírja sokáig. Ja, és nálam is Champion szokott fent lenni mindkettőn.

Zeush 2010.06.08. 22:25:47

@nov2016:

Nagy köszi a tippért, megnézem :)

Haddel · http://zastava.gportal.hu 2010.06.08. 22:43:31

Nekem a Valeo jött be nagyon!Egyszer vettem Champion-t ,de csikorgott ,íves javítást alkalmaztam :)

Kniight 2010.06.08. 22:52:04

A Bosch ablaktörlők gumiját a gyártás végén grafitoldatba mártják. A grafit nagyon jó kenőanyag, így szépen siklik a szélvédőn. Ha ronggyal lehúzzátok az ablaktörlőt, akkor szép szürke foltot hagy a ruhán a grafit, és előbb-utóbb elfogy az ablaktörlőről :)

Még egy ötlet: 2-3 havonta megfordítom az ablaktörlő lapátot, hiszen a klasszikusat kétféleképpen is fel lehet tenni - így nem állandóan ugyanabba az egy irányba fekszik fel a gumi éle.

swt (törölt) 2010.06.08. 23:10:15

@tükörfúró: Sorolj batran nehany aktualis francia modellt, amiben van.

tade15 2010.06.08. 23:12:41

Én 200 ft-os/pár Corás lapátokat hasznájok évek óta.Egy félévet kibir.Vittem már vissza 1500Ft-os lapátot úgy hogy feltettem és semmit nem törölt.

swt (törölt) 2010.06.08. 23:43:44

@Kniight: Mindig az aktualis torlesi iranynak megfeleloen fekszik fel a lapat. A forditgatassal nem ersz el semmit.

petru 2010.06.09. 04:04:57

Koszonom a cikket. Csereltem a gyari Logan torlot Boschra. Jocskan megszenvedtem, ketten is segitettek, a masodik hivatasos autoszerelo szomszedom.
O is szenvedett vele. Nem akart a regi lejonni, azutan pedig az uj nem akart feltevodni.
Hala a bolcs cikkironak, most mar tudom hogy en is hulye vagyok, meg a segitotarsaim is, a profival egyutt. Nagyon koszonom.
Ha en ennyire tapasztalatlan lennek, nem irnek cikket.

petru 2010.06.09. 04:37:10

Koszonom a cikket. Csereltem a gyari Logan torlot Boschra. Jocskan megszenvedtem, ketten is segitettek, a masodik hivatasos autoszerelo szomszedom.
O is szenvedett vele. Nem akart a regi lejonni, azutan pedig az uj nem akart feltevodni.
Hala a bolcs cikkironak, most mar tudom hogy en is hulye vagyok, meg a segitotarsaim is, a profival egyutt. Nagyon koszonom.
Ha en ennyire tapasztalatlan lennek, nem irnek cikket.

gigabursch 2010.06.09. 06:34:05

Én évente cserélek ablaktörlő lapátot. Sokak szerint pazarlás, szerintem meg nem.

Viszont mindig kilátok...

Az ablakmosóba meg mindig teszek némi (tényleg nem sok) mosogatószert (JAR), ami száraz időben könyebben leszedi a bogarat, viszont télen a sólés, sáros permetet gyönyörűen leoldja

mufflinca 2010.06.09. 07:25:58

Fiat Regata: Eddig semmilyen lapát nem volt kompatibilis és levétel után kb. fél óra volt 2 embernek, míg rájöttünk hogyan kell visszarakni.
Ford Focus: A hátsó ablaktörlő teljesen egyedi, csak a gyárit lehet felrakni. Az elvileg hozzá (után)gyártott Bosch-ból kb. 5mm-ert le kell köszörülni a forgáspontnál, hogy beforduljon a helyére.
A cikkíró téved, hogy egyszerű a lapátcsere!

nov2016 2010.06.09. 07:26:30

@swt:
Pedig igen, alaphelyzetben, az idő 99%-ban mindig ugyanolyan irányban nyomódik el az éle.

zöldi 2010.06.09. 07:37:52

Én a louisban vettem kesztyűre húzható ablaktörlőt, azzal törlöm a lexit. 2 euro volt a pár. De a téli kesztyűmön a mutatóujjon a kis törlő beépített fícsör :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.09. 08:14:14

Az a baj, hogy nekem mindegy, milyen lapát van fent, nem töröl jól. Azaz egy ideig igen, aztn 1-2 hét múlva már maszatol, csíkoz, nyekereg :(
Már úgy az 5. márkás fajtánál feladtam, azóta veszem a leggagyibbat, az legalább óccó.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.09. 08:15:24

Jut eszembe, hatásfokozó kéne rá, de azt meg már csak ezresekért lehet kapni.

Wick78 2010.06.09. 08:18:24

Nekem utolso automon, a Citroen C4-en is kizarolag aeroblade lapatokat lehetett cserelni, es csak gyari Bosch... 1 eve kb 20 ezer Ft volt, viszont a regi 60 ezer km-t birt (!) Amugy jopar autot vezettem esoben, de az aeroblade ablaktorlo egyszeruen erezhetoen jobban torol, nem lehet osszehasonlitani a femessel. Sose ugral, nem ropog, sokkal csendesebb. Szerintem a minosegre ne sajnaljunk parezer Ft-tal tobbet. Az auto sokaknak mindennapi hasznalati ertek, szoval erdemes. Mas cigire vagy szorakozasra sok tizezret kolt havonta, nekem meg masra is jo az az osszeg :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.06.09. 08:47:43

@swt: Márpedig de. Mert a végén, amikor leáll a motor, a lapát mindig az egyik irányba elfektetve áll le. Ettől aztán (különösen, ha sokáig nem használod az ablaktörlőt), féloldalasan fog "lapozni" -az egyik irányba az élével, de lapján, a másik irányba az élén állva fog törölni. Ilyenkor esetleg még ugrál is. Nem rossz ötlet a fordítgatás -csak én általában elkések vele.
Erről egyébként az öreg kertészbácsi jutott eszembe, még régi munkahelyemen, aki hátat fordított mindenkinek, és folyamatosan fordult, csak hogy ne kelljen szemkontaktusba kerülnie az érkezőkkel és köszönni, illetve sepregetés közben minden húzásnál fordított is a cirokseprűn. Olyan egyenletesen kopott seprűt én még életemben nem láttam.

Faby 2010.06.09. 08:54:57

@streetsta:
Octavián (és gondolom a többi VW csoportos autón is) ezért van az, hogy néhány gyújtáslevételenként megmozgatja a lapátokat, picit mozdít, de az arra elég, hogy átbillenjen az éle.

Faby 2010.06.09. 08:57:51

A szélvédő polírozás viszont engem érdekelne, mert a 2. autón (Astra F), mire észrevettem, már halványan karcolt az ablaktörlő, asszonypajtás alkotott valamit.
Azonnal cseréltem, de az üveg egy kicsit karcos maradt.

Devil2 2010.06.09. 09:54:58

A 200 forintos lapátokkal nem a gumi tartóssága a gond, hanem az hogy a lapát mechanikus szerkezete egy kalap szar. Ez abban nyilvánul meg pl, hogy csak az egyik irányba húzza le a vizet, visszafelé meg nem fordul át a gumiél és vagy hangosan ugrál végig az üvegen, vagy csendben megy, de fasza vízfátylat hagy a szélvédőn, de gyakori a kettő kombója.
Aeroblade lapátokat is utángyártanak már a kínaiak, de minő balgaság, hiába stimmel a lapáthossz, nem tudod feltenni merthogy a csatlakozása a régi technikájú törlőkéről való. Megörültem hogy tudok venni a Grande Putóra 10000Ft helyett 2700 is egy szettet, de mikor raktam volna fel, cumira futottam, úgyhogy heveny alkudozás után 8000-ért megrendeltem a Magneti Marellit, (Champion vagy Bosch 15 körül lett volna, eszem faszom megáll...) jól töröl de kurvára idegesítő hogy amikor irányt vált akkor durran, olyan hangos.

B0ka · http://rcpilot.hu/galls/227 2010.06.09. 10:00:08

Én egy smart helyére parkolok a belvárosban és kamionos boltban veszem az első szélvédő ablaktörlőjét. :D
Tiwngós...

Uff 2010.06.09. 10:03:39

Apam vett egyszer kulon gumicsikot, valami ultra szarul torolt... :D A valeo markaval vannak jo tapasztalataim.

Aranyhörcsög 2010.06.09. 10:04:18

Mindenki ott spórol ahol tud....van Aki saját és Mások életén, épségén mert nem LÁT ki!

Dennis01 2010.06.09. 10:26:42

Ugy kell vezetni, mint Ace Ventura, akkor nem kell se ablaktorlo se ablakmoso folyadek... :)
www.firstgenmc.com/museum/aceventura.jpg
Az ablakmoso fogmosaskor is jol jon, Mr Bean is igy kezd reggel:
www.youtube.com/watch?v=DNV0mc_cpQ0

szemétláda 2010.06.09. 10:33:29

@bervas:
vagy veszünk fordot szélvédőfűtéssel és 2 percig járatjuk a motort a rádiót hallgatva és a szomszédot nézve, ahogy az összefagyott elgémberedett ujjaival beletöri a jégkaparót a saját kocsija szélvédőjébe, majd amikor egy egész szélvédőnyi táblában leolvadt az autónkról a jég, törlünk egyet, és már indulunk is

Christine Plymouth Fury 2010.06.09. 10:49:23

Még mindig nem tudom, miért nem töröl jól a vadiúj bosh lapátom... :(

vendriner aladár 2010.06.09. 10:59:34

@Christine Plymouth Fury: azért mert kínai bosh-t vettél és nem origi Bosch-t

Faby 2010.06.09. 11:19:40

@szemétláda:
Nekem ezzel csak az a bajom, hogy akkor még mindig ott vannak az oldalablakok.

Illetve lehet, hogy az én szemem rossz, vagy máshogy működik, de engem azok a hajszálvékony fémszálak rettentő módon zavarnak. Egyszer egy kölcsön autóval 20 km után szégyenszemre át kellett adni a vezetést másnak, mert egyszerűen elfáradt a szemem, annyira fókuszált a szélvédőre.
Más, hagyományos autónál nincs ilyen, akár 1000 km-t is megyek gond nélkül.

rg 2010.06.09. 11:55:16

Lehet, hogy rosszul tudom, de akinek CASCO-ja van, annak 10% önrészből kijön egy szélvédőcsere (függetlenül az általános önrész szabályoktól, tehát nincs minimum összeg sem).

Christine Plymouth Fury 2010.06.09. 12:42:18

@vendriner aladár: Ehhez nem tudok hozzászólni, azt vettem, ami az alkatrészkereskedőnél kapható volt.

Kinek van manapság Casco-ja? :) De ha van is, akkor sem szívesen cseréltetek szélvédőt, akkor már csak egyszerűbb a lapát csere, nem? De.

gnme 2010.06.09. 16:21:23

nemminné ilyen eccerű, nekem a szuperen besza behu egy csere, tudományos alapossággal felállított teóriák és félliter bor után oda szoktam adni a szerelőnek,, :-) gyakorlat teszi a mestert

wilhelm 2010.06.09. 21:05:11

Nàlam àltalàban bevàlt az a trükk hogy évente kétszer cseréljek ablaktörlôt. Egyszer a tél elején és egyszer a végén.

butschq 2010.06.09. 23:01:58

egyszer lazultunk egy 2105-ös ladával. induláskor tudtuk, hogy nem működik az ablaktörlő, de jó idő volt, elindultunk. hát mit ad isten, félúton eleredt az eső, de ez a jófajta, kiadós. pikulát se láttunk ki, aztán kipróbáltuk az ace ventura pozíciót. na az esőben kb olyan kellemetlen, mint bukó nélkül motorozni. aztán arra jutottunk, hogy megállunk az út szélén, majd ha eláll indulunk. hávazze, annyit még életemben nem vártam...
a skodában feszt nyikorog, mikor még kevésbé vizes. de rohadt jó, mert a múltkor csajokat vittem, letöröltem az ablakot, az anyósülésen úgy megilyedt a csaj, hogy majdnem az ölembe ugrott. beszerzek egyet a szobámba is. csajjal beszélünk, egyszer megtörlöm az ablakom, a csaj meg rámugrál :):)
egyszer meg cseréltem egy 2101-esen, olyan sikeres volt a levéltel, hogy a lapátot is kitörtem a helyéről:):) mondtam is, ezt sem a szél fújta ide:):)

butschq 2010.06.09. 23:05:20

@kohlenbrenner:
"egyszer meg cseréltem egy 2101-esen, olyan sikeres volt a levéltel, hogy a lapátot is kitörtem a helyéről:):) mondtam is, ezt sem a szél fújta ide:):)"

jóvan vazze, kar lesz az a lapát, na vizsgaidőszak van(=iszunk mint gödény)

Karpathy · http://artofmax.com/ 2010.06.10. 00:47:47

Mint Dennis - a régivágású gyári lapátba belehúzni egy új gumicsíkot.
Kábé százszor csábultam el ezekre a felpattintom lapátokra, mind szar volt. Bosch, nem bosch, kínai, angol, osztrák, mettomén, mind ratyi.
Utána visszarakom gyári lapátot, új gumi, egy évad tiszta ablak. Tavaszonta elég cserélni a nagy téli kínzások után.
800 Ft/km, kábé

Karpathy · http://artofmax.com/ 2010.06.10. 00:50:44

Mármint nem a megtett kilométer, hanem egy kilométer abból a gumiból :)

Ja, és ezért is szeretem a modernizációt. Enyimen külön spriccel, külön töröl. MODERN autó először karcol, aztán spriccel. INTELLIGENS autó megint külön spriccel. Spanyolviasz-szerű érzés.

Ja, majdnem kifelejtettem az esőérzékelőt. Meghalnék nélküle. Ahogy az éhségérzékelős tányér nélkül is.

petru 2010.06.10. 05:02:30

@mufflinca: "A cikkíró téved, hogy egyszerű a lapátcsere!"
Nem, nem teved. Csak a sajat tapasztalatabol irt, egyszer cserelt, abbol egyszer volt konnyu munka, tehat 100%!

petru 2010.06.10. 05:06:59

Mar jo ideje divatban van a tul gyors torlomozgas. Nem tudom miert? Az utolso "regimodi" autom Citroen Visa volt, gyonyoruen torolt azzal az egyetlen lapatjaval.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.10. 18:53:47

ELTÖRLIK A LUXUS ADÓT!!!!
MOST MONDTA BE A RÁDIÓ!!!!

eftomi 2010.06.10. 19:12:24

@wilhelm: ó jee, ez ám a médzsör trik ;)

BTO11 2010.06.11. 15:10:27

nekem csak a champion és a Boss jött be eddig.álltalában 2 évet bir ki 1 lapát.a noném occsóbó meg max 1/2 évet,de volt már oan is hogy a noném rögtön kuka,mert mindzsá csikÓsan törölt.D:)))
iga a champipi-on az drágább a nonémnél 2x3x ,de annyival tovább is tart.
a néhai R19 -re hátra vettem "vipera blade" tipusut,de abbó is csak a vót gyó amin a gumin valami felirat vót.

apoa 2010.06.11. 20:09:26

Nem hiszem, hogy a nőket meg kellene tanítani ablaktörlőt cserélni. Elég lenne, ha felismernék a problémát és szólnának.Meg levennék a plüssállatokat az első-hátsó szélvédők elől. Az is sokat javítana a kilátáson.

ojio 2010.06.15. 16:30:08

Használtan vettük a kocsit, az ablaktörlő nem volt cserélve, tehát legalább 2 éves. Hogy mennyi, nem tudom, de a szélső támaszok már világosszürkék, tehát én olyan 4-5 évre tippelek. Néha eszembejut, hogy le kéne cserélni őket... De valójában semmi bajuk, csak kifakultak, így maradnak, amíg szépen törölnek. Ja, Valeo márkájú.

Akso 2010.06.21. 13:46:43

Valeot vettem, kb két hétig jó volt, most felfele teljesen jól töröl, de visszafele egy nagy maszat az eredmény. Megfordítottam, így is ugyanaz. Szívás. Eddig Bosch volt, az egy telet kibirt.

[Walaki]D`Lair · http://ae86levin.blog.hu 2010.06.23. 13:28:35

Nekem meg nem lehet cserélni az ablaktörlő lapátot, csak az egész kart újonnan, vagy csak a gumiját...25 éves Corolla GT :))))

Humberto (törölt) 2010.06.23. 20:09:55

Szerintem méregdrága lapátot még a legújabbakra sem érdemes venni, mert semmivel nem tud többet, mint az olcsó. Egy Bosch Aerotwin meg egyes Valeo típusok akár 10e-be is kerülhetnek (/db!) és a téli jégfoltok ugyanúgy kiborotválják. Inkább egy közepes árfekvésű (3-4000Ft/pár) de évente cserélve, mint egy drága ultra profi, ami úgyis tavaszra már csíkoz, maszatol, nyikorog.
süti beállítások módosítása