Vizsga után elvittem a Mazdát zöldkártyára, persze mindenféle szörnyűség kiderült. Például egy 9,0 százalékos CO-érték, amit Sherlock Holmesként azonnal összekapcsoltam a 13,5 literes városi fogyasztással. A gyári adat 9,8 liter, közel néggyel kevesebb. Pedig a motor tényleg elég jó.
Nekiálltam hát gyertyát és légszűrőt cserélni. Előbbi könnyen ment, utóbbinál viszont megértettem, hogy miért hanyagolták éveken át. Normális autóban a légszűrőház fedelét négy-öt gyorskallantyú, vagy maximum három pillangócsavar rögzíti. Ebben nem. Az ormótlan fedél alsó peremén van négy darab, nehezen hozzáférhető 6-os csavar. Ezek oldása után két 4-es csavart is ki kell venni a tetőből, mert csak azután vehető le az a gumimandzsetta, ami alatt a légmennyiségmérő stekkere lakik. Utána a kővé keményedett, és a falslevegő ellen a festők által használt maszkírozószalaggal körbetekert szívócsövet kellett leszednem, majd óvatosan el kellett billentenem a dobozt, úgy, hogy a betét kiférjen, de a doboz tetejéhez még ekkor is hozzácsatlakoztatott vákuumcsöveket és egyéb kábeleket meg ne sértsem. Hát ezért kerülgették ezt a feladatot.
Az a csoda, hogy az autó még egyáltalán képes volt bármilyen fogyasztást és CO-értéket produkálni, mert ennyire eltömődött légszűrővel az is megbocsátható lett volna, ha nem indul be. A fotón a jobb oldali a régi légszűrő - bár ezt talán felesleges kommentálnom. Amikor egy vásárlás utáni beszélgetésünk során a volt tulaj megtudta, hogy mennyit eszik a 626-os, állította, hogy az én lábam van ólomból, mert neki tíz körül jött ki a fogyasztás. Igaz, csak módjával használta a gázpedált és harmadikból rögtön ötödikbe kapcsolt már kis fordulaton is. De a hardver hiányosságainak ismeretében ez is lehetetlennek tűnik utólag.
Négy új NGK gyertya, egy Tecneco szűrőbetét - nem egészen ötezer forintom, és szűk egy órám bánta. Ha csak két literrel megy lejjebb így a fogyasztásom, akkor is ezer kilométer alatt megtérül a befektetés. Bő egy hónap alatt. Meg nem mellesleg így már van zöldkártyám is, a motor ugyanis hozza a jó értékeket. Megérte, nem?