Most szólok - ez ritka irodalom

  2012. november 10. - Csikós Zsolt Címkék: újság Az autó Autó-motor autós magazin

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

A múltkor, amikor Pista kitette a facebookra a régi Az autó (a mai Autó-motor elődje) újságokat, amiket árultam, páran szóvá tették, hogy miért nem írtam meg a korábbiakat is, nekik kellett volna az adagból, de nem nézik állandóan a Vaterát.


Hát akkor, most írok, mert ünnepi az alkalom: most a legrégebbi adag került egyenként csatasorba, tehát a legelső Az autótól (1948. március 15.) kezdődő, A3 és A4 közötti méretű példányok egészen a 19-esig, ez összesen 17 darab. Ez még az a kor, amikor Rákosiék épp csak kezdték rátenni a kezüket az országra, ezért a cikkekben még egyszerre lelhető fel a harmincas évek mesterkélt stílusa, a háború utáni, Amerika iránti vonzalom, de már az erősen fenyegető, szovjetes hatás is. A maga módján nagyon vicces olvasmány mind. Igen ritkán kerülnek ilyen régi számok eladósorba, még a Veterán aukcióin is (ráadásul azok egy ideje szünetelnek), jó lenne hát, ha olyannál landolna legalább a többsége, aki  tudja értékelni ezeket a vén papírokat.

 


Korábban sokszor előjött a kérdés, hogy az ikonikus 6-os szám megvan-e. Sajnos már nincs, rettentő ritka. Az is kérdés szokott lenni, hogy jó állapotúak-e. Hát, kinek, mi a jó állapot. Ahhoz képest, hogy ezek még erősen faalapú, ráadásul igen olcsó papírra készültek, és lassan a hetvenedik évüket tapossák, azt mondanám, jó. Egy későbbi újsághoz képest rossz. Persze a szint változó, van, amelyiknek csak a hajtása és a szélei szakadozottak, különben szinte új, de van, amelyiknél a fedlap már elvált a törzstől, egyik pedig - a népligeti Motor GP-s különszám - kiváltképp rossz állapotban van, igaz, az az egyik legérdekesebb darab.

Nem tagadom, voltak etikai kétségeim a poszt megírását illetően, de nem tudtam finomabb módszert kitalálni arra, hogy jó helyre kerüljenek - csak a publicitást. Nem jöttek könnyen, nehezen eresztem őket, de egyre kevesebbet használok papír alapú újságokat, ezeket is digitalizáltam már, hiszen nem gyűjtésből, hanem az információért vadásztam össze őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr104893667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.11.10. 18:25:14

A digitalizátumokért (OMFG) számos söröket volnék hajlandó fizetni. :)

1kutya 2012.11.10. 18:25:23

Csík: a körmödet lebasztad valamivel, vagy emós lettél?:-DDD

hogy on is legyek: a befolyó összeg csak nem acél formájában épül be valamelyik mercédeszbe?

kzolee 2012.11.10. 18:26:31

Fekete köröm. :)

Ez is érdekelné a pórnépet :)

yxcvbnma 2012.11.10. 18:36:16

A digitalizált tartalom egem is érdekelne.

A papír is jó lenne, de nem tudnám hova rakni. Hely még csak lenne, de ha az asszonyállat rátalálna tuti hogy kidobná, vagy ablakot mosna vele, vagy becsomagolna bele valami cserepet...

Csikós Zsolt 2012.11.10. 18:37:06

@Tie:
Megbeszéljük :-) De neked nem sörbe kerül...

@1kutya:
Tannistest, első nap, Renault Clio csomagtartó, a francia ipar bosszúja. Volt egyenesben a facebookon, akkor.

És beépül, abba épül, hogyne. Minden eladó.

voszi 2012.11.10. 18:49:26

60-as 70-es évek autókatalógus nincs?

voszi 2012.11.10. 18:51:20

csak hogy a mercihez hozzájárulhassak én is egy kicsit....

1kutya 2012.11.10. 18:52:50

@Csikós Zsolt: azt nem láttam (fene se ül egész nap a fácse előtt)

szinte biztos voltam benne:)

Csikós Zsolt 2012.11.10. 18:54:39

@voszi:

Van, de abból dolgozom, nem adhatom el. Igazad van, nem minden eladó, csak majdnem :-)

helix 2012.11.10. 19:05:49

Bakker vagy 10-éve elraktam egy csomó ujságot apám padlásáról?
megyek a műhelybe megnosztalgiázom minnyá jövök.

VLADISZLAV 2012.11.10. 19:08:52

Nekem is egy fiók mélyén van vagy 40-50 db, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963 as számok, tökéletes állapotban, ez is egy padlásról került le. Ha valakit érdekel, eladom, mert nekem nincs szükségem rájuk. Nem is tudom mennyit ér.

helix 2012.11.10. 19:15:25

csak a szineseket találtam ,fönn lessz az még a kölökgerenda alatt ,majd holnap délelőtt

Pierr Kardán 2012.11.10. 19:19:51

@VLADISZLAV: Nekem is van vagy 100 db a szekrény alján, 1957 - 1965 közöttiek. Nagyon változó minőségű a papír, amire nyomták őket, van ami olyan, mintha most vettem volna az ujságostól, meg olyan is van, ami mállik szét...

Én nem adom el, majd 50 év múlva :-))

Csikós Zsolt 2012.11.10. 19:25:37

@VLADISZLAV:

Ja, 50-es évek vége, 60-as eleje van egy csomó, cserére is, sőt az összes megvan 1950-től. De ez nagyon más ám... :-) Itt tíz év egy korszakot jelentett. Vagy inkább kettőt. Itt még kicsit érzed a harmincas éveket, de már fenyeget a Rákosi-korszak. Két évvel később már full Rákosi, 1957-től viszont egy teljesen más világ.

Javító Zoli 2012.11.10. 19:42:43

Ejj, de beleolvasnék ezekbe...:-D

wasch 2012.11.10. 19:46:35

anyunak levadászom (talán) a szülinapit. '48/10. ő értékelné, de én még jobban:)

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.11.10. 20:00:22

vaooo na ez tenyleg ritka, ez nem a BRAVO ujsag '82-bol :)

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2012.11.10. 20:08:12

@Csikós Zsolt: turbórágós gyüjteményed nincs véletlenül? :)

Pierr Kardán 2012.11.10. 20:17:38

@Javító Zoli: Hidd el, hogy semmi ujdonság sincs bennük. Az 1. szám egyik cikkében arra panaszkodnak, hogy nem lehet haladni a Nagykörúton, 9 km/h átlagsebességet lehet elérni :-)))

hofi601 2012.11.10. 20:18:50

@Csikós Zsolt: Én megkezdtem. Hány elköltött Ft felett jár egy Ponton tesztkör (utasként)? :)

Javító Zoli 2012.11.10. 20:27:26

@Pierr Kardán: Akkó' nem változott semmi...:-D
Én azért beleolvasnék. Csípem az ilyen kordokumentumokat.

United Steaks 2012.11.10. 21:20:26

Man of the Year, 1938 - TIME címlap.
Na, ezt szerezzétek meg...

peugeot405 2012.11.10. 21:43:53

Kedves Csikós Zsolt!
1970-től 1980-ig szinte mindegyik Autó-motor újság megvan nekem,véletlenül jutottam hozzá(papírgyűjtéskor), ha érdekel, nagyon szívesen odaadom neked. Ismerem a becsületes neppert(abban a városban lakom), rajta keresztül eljuttathatom.

Csikós Zsolt 2012.11.10. 21:49:31

@peugeot405:
Hű, köszönöm szépen, de nem fogadhatom el, telhetetlenség lenne részemről, (eddig az eladásig ugyanis) megvolt 1948-tól 1984-ig mind, azaz az ötvenes évek elején van még pár luk, azokat néha levadászom a vaterán.

De még 1x köszönöm!

peugeot405 2012.11.10. 22:10:24

@Csikós Zsolt:
Én nem tudok mit kezedni vele, ide-oda rakosgatnám. Majd beszélek Kronival :-)

Mikrobi 2012.11.10. 22:18:28

Hát, nekem is vannak etikai kétségeim... De nem fogalmazok keményebben, más dolgaid miatt becsüllek, sokkal jobban, mint a többi TC-os újságírót.

33621 2012.11.10. 23:15:02

@Csikós Zsolt:
Kedves Zsolti!
A Kerék című autós újság 1934 karácsony VII. évf. 9-12 szám. játszik itt szerinted. Vajon ezzel győztem a visszaszámlálásban az időben! Meg van itt előttem az asztalon!

33621 2012.11.10. 23:24:26

@Csikós Zsolt:
A másik, Motorkerékpár Alapismeretek (Kishady Gábor Dr ny.áll. alezredes)
és
Csepel 125/49 MÓTORKERÉKPÁR használati és kezelési utasítása
Rákosi Mátyás vas- és fémművek

Csikós Zsolt 2012.11.10. 23:29:31

@33621:

Tudom, tudom, az a háború előtti korszak (amit a mai Autó-motor nem is számlál, bár nem tudom, hányan vannak abban a szerkesztőségben ma, akik alaposan átolvasgatták ezeket az újságokat), azt nem lehet überelni. De arra sosem volt pénzem, ott egy-egy szám ilyen 3-6 ezer forintokért ment az aukciókon.

De az 1939-es Déván-féle Autótípusok mond valamit? :-)

33621 2012.11.11. 00:02:11

@Csikós Zsolt:
A te általad említett 1939-es Déván-féle Autótípusok nem ismerős számomra, ezeket az említett műveket a családi hagyatékból mentettem meg.

Acrocercops 2012.11.11. 01:17:56

Végül mi lett Puhony Nándorral a bíróság előtt? (48/1)

zyran 2012.11.11. 01:22:39

Zsolt: azt nem lehetne, hogy ha elkészült a Dezső, akkor egy Budapest-Domsjö emléktúrát szervezz? Persze Dezsővel, ugyanabban az időben, mikor hoztátok? :)

es.imi 2012.11.11. 02:48:29

Nekem a Liener György féle van az autótípusokból! Tudom, hogy ez csak '77-es, de nem tudtam letenni, amíg minden képet és oldalt át nem böngésztem benne!

Ciri 2012.11.11. 08:10:36

@Csikós Zsolt:
Régebben volt egy posztod, amiben valamelyik nagypapa mutatott az unokáknak valami k@rva régi kütyüt az asztalon, működés közben.
Nálad ez valahogy így lesz majd: gyere gyermekem az ölembe, megmutatja Nagyapád az iPad-en, milyen jó cuccai voltak régen.

Mi a fenének adod el? Persze van az a pénz, de gondolom ezekért annyit úgy sem kapsz. Ezeknél már nem csak az információ lehet értékes.
(nem kötekedés volt, csak én a helyedben sajnálnám)

Rocko- 2012.11.11. 09:50:13

@Csikós Zsolt: "Minden eladó."
mi lesz a fekete köröm kikiáltási ára?

Rocko- 2012.11.11. 09:58:36

@Ciri: "Mi a fenének adod el?"
utolsó mondat posztból: "Nem jöttek könnyen, nehezen eresztem őket, de egyre kevesebbet használok papír alapú újságokat, ezeket is digitalizáltam már, hiszen nem gyűjtésből, hanem az információért vadásztam össze őket."

Csikós Zsolt 2012.11.11. 10:15:43

@33621:
Azt a mindenit, családi örökség... Úgy a szép az ilyen. Én sajnos vettem ezeket, a nővérem még azt a 70-es évekbeli köteget kidobta egy hirtelen felindulásában, amit gyerekkoromban gyűjtöttem...

Csikós Zsolt 2012.11.11. 10:16:46

@Ciri:
Ezeket vettem, nincs hozzájuk túl nagy kötődésem, csak az információ miatt kellettek.

Csikós Zsolt 2012.11.11. 10:21:35

@Acrocercops:

A másik behívottal együtt 20-20 forintot kellett volna fizetniük, mert a háttérben megegyeztek, és enyhítették a bírságot (hogy a másiknak miért kellett volna, ne kérdezd, hiszen ő volt a sértett, Puhony ment őneki), de Puhogy kifizette az ő bírságát is. 20 forint az akkor olyan mai 30-50 ezernek felelt meg ám...

Csikós Zsolt 2012.11.11. 10:24:02

@Rocko-:

Felajánlom a Természettudományi Intézetnek. Csak így :-)

chr 2012.11.11. 11:53:10

Off: Fekete köröm, nagy kerek fülbevaló, bőrdzseki,
haladunk a korral :D

Cymantrene 2012.11.11. 12:44:46

@Csikós Zsolt: aranyárfolyam alapján 1 akkori forint kb. 1000 mainak felel meg. Akkor hivatalosan 1 kg színarany 13200 Ft volt, most kb. grammját lehet 13000 Ft-ért venni.
Dollárral számolva érdekes a helyzet, úgy jobban tartotta az értékét. Akkor 12 Ft volt egy dollár, infláció alapján egy akkori dollár kb. 12 mait ér. Az így számolt 1 Ft/dollár helyett most 220-230 Ft/dollárnál tartunk.
Nagyszüleim elmondása alapján 1 pengő a háborús infláció kezdete előtt, tehét '42-'43-ig kb. 1000-1500 Ft-t ért. Aranyból-dollárból azt nem számoltam vissza, de fizetések, élelmiszer, autó és ingatlan árak, lakbérek alapján kb. ennyire jön ki.

Csikós Zsolt 2012.11.11. 13:53:23

@chr:
Irigyelsz, hogy ilyen gyorsan fiatalodok, mi? :-)

Speet 2012.11.11. 14:25:27

jó lenne ha közzétennél néhány régi számot!
és felmerült bennem a kérdés...,ha tegyük fel egy az egyben pdf ben felraknál néhányat, akkor kinek sértednéd a szerzői jogait,vagy kitől kell engedélyt kérni ,hogy közé tedd?

deak.atti 2012.11.11. 14:35:24

@peugeot405:

Szia!

Ha Zsoltnak nem kell, az 1970-71 évfolyam engem érdekelne. 1972-től van meg nekem, nagyrészt hiánytalanul (az elmúlt 2-3 évfolyamból hiányzik 1-1 szám, ami nélkül nem akarom beköttetni), még nagyobbrészt be is kötve. 1956-ig akarom visszagyűjteni (akkortól gyártották a 900-as Wartburgot). Apám kezdte a gyűjtést még 1973-ban, majd 1985 nyarán szólt, hogy " ... ja, már nem veszem az Autó-Motort!". Az 1985-ös évfolyamot tavalyra gyűjtöttem össze komplettre ... szép feladat volt ... már be is van kötve ... :o) Erre mindig azt szoktam mondani, hogy a Földön kétféle ember él: amelyik gyűjt valamit, meg a normális. ;-)

DA

Csikós Zsolt 2012.11.11. 14:46:16

@Speet:

Az Autó-motortól. Nemhogy jogutód, hanem ugyanaz a lap. Tehát a mai tulajdonos, hatalmas Axel Springer kiadótól. Nem csinálunk ilyet.

Luk Szájpóker 2012.11.11. 15:59:49

Ránéztem a polcra:
Balla János: Autós ABC 1943
Surányi E.-Rózsa Gy. Motor-moped-robogó. (a végén 100 oldal típus ismertetés)1959
Csepel 125/T Használati és kezelési utasítás 1954
:-)

MP 2012.11.11. 18:33:07

Nekem van sok évfolyam Motoros kb. az 1920-as évekből. Ha valaki vállalja a digitalizálását akkor rajtam nem múlik.

dobzse.laci 2012.11.11. 20:42:02

@Luk Szájpóker: Az az autós ABC megvan nekem is :)
Lebilincselő ilyen régi dolgokat olvasgatni.
Viszont (talán ugyanettől a) Balla Jánostól a közelmúltban organizáltam az Automobil elektromos berendezése című csodát.
Kora '30-as évekbeli lehet, legalábbis '29-'30-as autókkal illusztrálja a dolgokat, szerzői kiadás.
Bár én autóvillanyász lennék, mégis elkerekedett szem-szájjal lestem, mik vannak benne.
Még csak hasonlókról sem hallottam.
(Elektromos hidegindító szelep, ami plusz benzint fecskendez a szívócsőbe. 1930, gyönyörű)
És istenigazából, ha rárepül az ember, nem is olyan vészesen drágák ezek, csak ki kell várni.

Luk Szájpóker 2012.11.11. 20:59:09

@dobzse.laci: a Citroen meg most reklámozza a kanyarkövető fényszórót... ami már benne volt a dsben is. Szerintem az '50-60-as évekre már minden lényegest kitaláltak, azóta a fejlődés lelassult. Persze új a sok elektronika, meg a sok lóerő, meg ilyenek, de LÉNYEGÉBEN nem nagy a fejlődés. A marketing viszont nagyot fejlődött. Csík Pontonjával minden gond nélkül lehet közlekedni a mai forgalomban is. A motorok fejlődése még lassabb, a mai mindennapi közlekedésre alkalmas gépeket már a második vh környékén gyártottak.

T1OK3 2012.11.11. 21:10:53

Digitalizálást akar a nép!
Legalább csak egy-két cikket!

dobzse.laci 2012.11.11. 21:17:24

@Luk Szájpóker: Ez teljesen így van.
A BMW mostanában hypolta a hűtő előtti zsalurendszert, hogy az milyen forradalmi.
A 408-as Moszkvicsban is volt ilyen - igaz, nem automata-, és már ott sem volt nóvum.
Most licitálok az ebay-en egy 1912-es könyvre, kíváncsi vagyok, abban mik lesznek:)

A sok elektronika meg ebben a formában nagyrészt parasztvakítás.
Lehetne ez sokkal jobb, de istenigazából nem látok egységes koncepciót a dologban. Már egy autón belül sem, nem akarnék szabványosítani.

Csikós Zsolt 2012.11.12. 00:33:41

@Luk Szájpóker:
@dobzse.laci:

Vigyázzatok ezzel az elsőzéssel, mert általában kiderül, hogy azt hisszük korábbinak, amit valamilyen érzelmi okból előtérbe helyezünk. A kanyarkövető fényszóró már a harmincas évek Cadillacjein is megvolt (és nyilván valami korábbi kocsin is), a hűtőzsalu pedig a Moszkvics 408-asnál már egy hihetetlenül elavult, régi technika volt, hiszen azt a 30-as években alkalmazták széles körben. Mondom, nagyon óvatosan - igaz, ezt a gyártók sem mindig veszik figyelembe.

Csikós Zsolt 2012.11.12. 00:34:43

@T1OK3:
Jogilag lehetetlen, lásd fent. Vagy te fizeted a perköltséget és a bírságot :-)

Lordmotor 2012.11.12. 10:35:24

Zsolt, amúgy mi az az ikonikus 6. szám? Abban mi van, ami különlegessé teszi?

Amúgy nekem is van egy rakat autós meg hifi és technika magazinom a 70 es 80 as évekből, jellemzően hibátlan állapotban... Azokat is szívesen odaadom egy dedikált pólóért :D
Annó próbáltam elnyomni őket vaterán, de a kutyának se kellett...

Luk Szájpóker 2012.11.12. 15:09:21

A motorokon már az 1900 évek elejétől kanyarkövető a fényszóró... :-)

Speet 2012.11.23. 07:32:14

@Csikós Zsolt: köszönöm szépen

Speet 2012.11.23. 07:33:37

@Csikós Zsolt: bocsi még reggel van és azt hittem adtál valami linket ahol fel van téve :S .nem akartam bunkó lenni télleg sajnálom (törölni meg nem tudok).
süti beállítások módosítása