A dudenhofeni Opel Ampera-villantáson nem tudtunk meg sokat, coming-out biztosan nem volt, de nálam jobbkor jobb helyeket megjárt újságíró kollégák azért hallottak egy-két pletykát, s ezeket a pletykákat azóta aláhúzta az Autocar magazin cikke is, amiben részletesen boncolják a Volt/Ampera hajtásláncát. Fehéren-feketén ott van minden. Kiderült, hogy a Chevrolet és az Opel azért volt eddig ennyire érzékeny erre a hibrid/nemhibrid kérdésre, mert az Ampera orra egy nagyon hasonló benzinmotort, villanymotort, generátort összekapcsoló bolygóműves cuccot rejt (bár kicsit komplikáltabb, mert ebben három villanymotor, két generátor és egy benzinmotor kapcsolódik a kétfokozatú bolygóműhöz), mint a Priusé, csak máshogy programozták.
Itt persze nem segít be a benzinmotor a gyorsulásba, és nem is tölti az akksikat, kizárólag akkor éled fel, ha nincs már elég töltet. És sokkal-sokkal nagyobb akkucsomag van benne (198 kilónyi), mint a Toyotában, és az akkucsomagnak egészen különleges töltésvezérlése van, mert a Volt/Ampera Li-Ion cellái jóval érzékenyebbek a feszkóra, amperre, hőingadozásra, mint a Prius nikkel-fémhidridje.
Szóval más az Ampera, van benne új technológia, tényleg tisztességes mérnöki munka, de szó sincs gigantikus áttörésről, inkább csak egy szépen kidolgozott, erős módosítás a Toyota-vonalhoz képest, a korábbiakhoz képest más filozófia mentén felvezetve. Nem rossz, látom az értelmét, értem, hogy jellegében, használatában nagyon más dolog, mint a Prius, de ez a marketinghype a gépészet/elektromosság forradalmáról nem igaz. Ennyi. Kár volt ennyit titkolózni, tudhatták, hogy kiderül…
Én, mondjuk, pont letojom, hogy mi van az egész mögött. Ha óccsóé tudok majd vele járni, tőlem mehet lótrágyával is, persze csak ha nem büdös, és nem nekem kell kézzel beletömnöm a matériát a tankjába. De azért utánaszámoltam, hogy tényleg óccsó-e. Mert az elektromos autó említésére mindenkinek automatikusan a filléres üzem ugrik be, így treníroztak bennünket az elmúlt negyven évben.
De amikor megtudjuk, hogy 16 amperes, 230 voltos konnektor kell, és a feltöltés bő három óráig tart, az már szöget üt az ember fejébe. Három és fél órán át folyamatosan járatjuk a mosógépet, a hajszárítót és a mikrót – nagyjából ennek felel meg… Gazdaságossági számításaimban segítségemre sietett egy amerikai tesztoldal. A Popular Mechanics ugyanis tesztelte és mérte már a Chevrolet Voltot – ami ugyanaz, mint az Opel Ampera, mint tudjuk.
Mint tudjuk, a fogyasztási adatokat az autógyárak mostanában tripla erősségű rózsaszín szemüvegen át nézik, és az új normák is mintha csak nekik dolgoznának – egyben ellene a valós felhasználóknak. Én személy szerint lassan már semmilyen hivatalos fogyasztási adatnak nem hiszek, mert mind hazudik. Tíz évvel ezelőtt még öt-tíz százalékot rászámoltam az adatokra, és nagyjából be is jöttek (pedig akkor még gyorsabban vezettem), most gyakran húsz százalékos eltéréseket kapok, ami értelmetlenné tesz bármilyen gyári specifikációt.
A Volt az életben nem teljesített sokkal rosszabbul az ipari átlag-csúsztatáshoz képest, legalábbis a Popular Mechanics mérései szerint. Három villamos hatótávmérést végeztek – nem hivatalos ciklus szerint, csak úgy, mentek vele vegyesben – és 49,9; 56,4; 53,1 kilométer jött ki a hivatalos 60-nal szemben. Ez 53,1 kilométer, holott én akár 50-nél rosszabbon sem lepődtem volna meg. Utána megmérték, mennyit fogyaszt tisztán benzinmotoros üzemben – városban 7,43, országúton 6,53 l/100 km lett az eredmény. Ehem, ennél azért egy modern dízel sokkal jobb.
És odaát olcsó az áram. Egy ismerősöm Kanadában él, nekik 21 dollár a havi számlájuk (kisgyerekkel, ami sok-sok mosást jelent), ez nagyjából négyezer forint. Nálunk nem annyira kis tétel az ELMÜ-számla, itt 47 forintba kerül egy kilowatt delej, ami azért már nem is olyan olcsó. 16 KWh az akkucsomag kapacitása az Amperában, azt egy óra alatt nagyjából tisztára is nyalja normál használatban, legalábbis ha a megtehető távolságból indulok ki. Tehát 16 kilowattórát töltünk fel, ez 750 forint, ami utána bő ötven kilométerre elég. Ohó, ez már nem is olyan kevés.
750 forint jó két liter benzin ára, az Ampera tehát durván négy és fél liter benzin árányi áramból tesz meg száz kilométert, ami 15 Ft/km arány. És a magyar állam működését ismerve a főnökség nem fogja kihagyni azt a ziccert, hogy valamilyen módon meg ne jövedékiadóztassa az elektromos autóba való elektronokat, ha máshogy nem, hát valami csúnya, éves sáppal. Optimista becsléseim szerint egy ilyen Ampera ész nélküli használata Magyarországon simán felér majd egy 5-6 litert fogyasztó dízelautóéval – amíg áramról megy. Mert ha benzinről pöfög, akkor sokkal drágább lesz.
És az ára miatt is lehetnek alapos aggályaink. Amerikában 41 ezer dollár az ajánlott retail price, de erre államonként más-más adókedvezmények jönnek, lesz, ahol ennél sokkal olcsóbban adják majd. Mivel ami autó Amerikában 100 egységbe kerül, arról megszokhattuk, hogy mire Magyarországra ér, minimum 150, néha 250 lesz, ezért minden állami kedvezményt beleszámolva nem tűnik elborult tippnek a 10 millió forint körüli vételár. És egy Astránál rosszabb térkínálatú cuccról beszélünk.
Persze lehet majd okosan is használni, úgy azért kezd értelme lenni az Amperának. Az Elektromos Művek táblázatában az éjszakai áram csak 29 forint kilowattonként, ami máris 930 forintra hozza le száz kilométer költségét - hurrá, három liter alá csökkentettük a fogyasztást! Van ennél jobb ajánlat is, az ÉMÁSZ-nál 13,50-be kerül egy kiló a wattból, persze csak ha spéci, esténként, de bizonyos kiszámíthatatlansággal működő rácsatlakozásunk van, ami akkor enged áramot a konnektorba, amikor a gyárak, lakossági fogyasztók valóban nem szívják fel az erőművek termelését. Így máris leértünk a 430 Ft/100 km szintre, alulról szagoljuk a villanybéka fenekét. Ez nem egészen másfél literes benzin-, vagy gázolajfogyasztásnak felel meg – ezen a szinten már oly kicsi a különbség, hogy voltaképpen mindegy is. Így már tényleg szuper az ajánlat, bár arra készülni kell, hogy előfordulhat, amikor nincs áram, olyankor drágán vételez majd coulombot az Ampera-tulajdonos.
És van ám egy óriási bibi. A jelenlegi jogszabályok szerint tilos konnektort kötni akár az éjszakai, akár a távvezérelt áramellátásra. Tehát villanybojlerrel, hőtárolós kályhával csapolhatjuk ugyan a felesleges delejt, de mindenféle butasággal, például telefontöltővel, villanyfúróval, autóval nem. És mivel az autósokról az elmúlt száz év során minden kormány megpróbálta lenyúzni a lehetséges legtöbb bőrt, nem hinném, hogy az APEH és a mindenféle –ÁSZ-ok kommandósai nem csapnának le karöltve az összes házra, ahonnan reggelenként Opel Amperával hajt ki a tulajdonos és egyben olcsó áramra is előfizet. Nem, nagyon nem fogják ingyen mérni az áramot az Amperába sem.
Egy megoldás marad – a munkahelyi konnektor, meg a lakópark közös áramának megcsapolása. Amíg csak egy Ampera lesz a környéken, ott a kommunális villanyóra pörgése fel sem tűnik talán majd a cégnek, a társasházi közösségnek. Talán… És meddig?...
(A számítások nyilván nagyon nagyjábóliak, hiszen épp a pontos adatok azok, amik nincsenek a kezünkben, nem számoltam az akkuk hőmérsékleti ingadozásokból fakadó kapacitásnövekedésével, -csökkenésével, a töltési veszteségekkel, a koszinusz fível, a hajtási veszteségekkel, semmivel. És persze minden a jelenlegi energiaárak mellet, a jelenlegi elektromosautó-elterjedtség mellett érvényes. És tudjuk, az Ampera/Volt csak a kezdet, drága játékszer, de vegyük komolyan. Adjunk esélyt.)
Ez a blogposzt vitaindítónak, az elektromos autókkal és autózással kapcsolatos, értelmes gondolatok gyűjtőhelyének készült. Kérem, a közvetlen anyázást, buta beszólásokat tegye mindenki félre, csak az írjon, akinek valódi mondanivalója van. Erősen fogunk moderálni, bocs, azt szeretnénk, hogy a lényeg maradjon itt.
Az utolsó 100 komment: