Ezt azért nem gondoltam volna

  2010. október 06. - Nyegleo Címkék: wartburg barkas stop start

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Heti merítés
2015-07-26 07:24:02

Újra itt a Digó Limó, az egész estés, színes, szélesvásznú népítélet Kicseréltük a tömítéseket

Heti merítés
2015-07-19 07:41:54

Olajkályha kirakat managereknek Az összkerékhajtás tényleg fantasztikus dolog télen!!Na de akinek van egy

Heti merítés
2015-07-12 10:39:01

A Jószág Az autóról: Megbízható, kényelmes, dinamikus, tágas. Persze azért teherautós szemmel nézve.

Heti merítés
2015-07-05 07:13:42

Kis rohadék Szóval kabriót akartunk de nem keletit, mai agyammal lehet hogy egy Escortba nyúlnék,vagy

Mostanság lassan minden autóban találkozhatunk a stop-start automatikával, de nem gondoltam volna, hogy egy Barkasban vagy Wartburgban is előfordulhatott már.

P1030336

Gondolom a VW irányából érkezhetett az eredeti technika, hiszen nyugaton az 1980-as évek elején már boldog Polo tulajdonosok is élvezhették áldásos hatását.

jikov32sedr skoda-virt.cz

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr962350673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tükörfúró 2010.10.07. 12:56:22

Jé, ilyen jikov karbi volt a 120as skodán is.. :P

mtk001 2010.10.07. 13:40:51

Ez úgy működött, hogy szar volt az alapjárat és amúgy is leállt lámpánál. :-)

Szalay Művészeti Szalon · http://www.szalayszalon.hu 2010.10.07. 13:47:28

Ez a karbi Jikov ugyan, de ez vákumos 2-es torkú ami szerintem Skoda karbik sajátossága. Teljesen kompatibilisek persze, szóval ha mégis Wartburgon/Barkason volt, akkor valami okos autószerelő rakhatta rá, hogy keveset fogyasszon a kocsi.

A Wartburg karbinak mechanikus volt a kettes torka, Skodások előszeretettel használják ezt tuning gyanánt.

hg002 2010.10.07. 13:47:35

Nevezzük inkább start-stop félautomatikának. Ha jól tudom, a mai (valóban automata) rendszerekben a leállítás nem gombbal történik, hanem a motorvezérlés x másodperc álldogálás után automatikusan leállítja a motort.
Csak azt tudnám, mi köze az új tengelykapcsolónak a futómű megbízhatóságához... ?

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 13:51:21

@tükörfúró: Helyesen mondva, a képen látható darab egy Skoda 120-as Jikov SEDR karbija (lásd alatta a cseh szöveget), amit 1985 után szereltek az autókra (korábban Jikov EDSR-ekkel szerelték, szerintem az NDK csodákat is, nem csak a Skodákat).

Amennyire tudom, a Wartburg és a Barkas JIKOV karbijáról hiányzik a képen is látható vákuum "ufó", amely a második torok motorterhelés szerinti nyitásáért felelős, helyette teljesen gázpedál állás függő mechanikus nyitás van. A Skodások között félig-meddig "szabvány tuning" a "Wartburg karburátor" felapplikálása, vagy az eredeti Skoda-JIKOV mechanikus nyitásúra alakítása, hiszen ezzel - igaz megnövekedett üzemanyagfogyasztás árán - de jelentősnek is mondható teljesítménynövekedés csiholható ki a gépjárműből.

Sopánka76 2010.10.07. 13:55:38

Bizony, a kockaWartburgot gyárilag Jikov kéttorkúval szállították!

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 14:06:57

Ja igen, és a Wartburg karburátoron nincs alapjárati mágnesszelep sem (a nyilása le van dugózva), továbbá más az egyes torok nyitási mechanizmusa is, valamint az úszóház szellőztető csonkja is különbözik. És természetesen tök más a venturizása és a fúvókázása is.

A Totalcarnak nem kéne végleg a Velvet szintjére süllyedni, hogy valaki olvas valamit valahol, és egyből cikk lesz belőle, meg belinkeljük képnek az images.google.com első találatát...

benkoo 2010.10.07. 14:09:44

ha jól tudom PDTDI is volt már a 40-es években... kanyarfényszóró meg 53-ban az Ikarusban meg a Citroen Ds ben 67-től...
Azért tudtak a régiek....

qmatch 2010.10.07. 14:12:26

120 skodámon is csináltam mechanikus nyitást a 2. torokra. Nagyon hatásos volt...
A vákuum szelencét meg arra használtam, hogy egy fordulatszám-figyelő elektronikával együtt az alapjárati mágnesszelepet elzárta - volna - motorfék üzemben.... azért csak "volna", mert elzárni ugyan tényleg elzárta, de a "szívó" motoron nem tudta újra nyitni, mert ahhoz gyenge volt a képen is látható elektromágnes.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.10.07. 14:13:05

Ezt a posztot nem Prokeenak kellett volna írni?
Ő a trabantos.

deak.atti 2010.10.07. 14:22:19

Üdv!

Hejhó!!! Ne keverjük már a dolgokat. A cikkben arról van szó, hogy a Jikov porlasztót megkapja a Wartburg. 1982 októberétől már jöttek is, a kis lökhárítóbabákról lehet megismerni a krómlökhárítós Jikov-os autókat, ebben volt a Csikós Zsolt által csak le-Pirx kapitányozott LED-es műszer is. Na jó, mai szemmel tényleg kicsit vicces, de akkor párás szemmel bámultuk ezt a modernizálást. Ezt megkapta 1983-tól a Barkas is. A gumibetétes lökhárítóról lehet megismerni az átfolyásmérős Barkasokat. Átfolyásmérő mérte a befolyó benzin mennyiségét (gyakran kifelé is folyt ... meg megszorult a lapátkereke ... volt, hogy emiatt nem indult be a motor, nem jött át rajta a benzin), és egy 12 LED-es "fényorgona" rohangászott a műszerben. Különös mellékhatása volt, hogy ha kifogyófélben volt a benzin, akkor még gyorsan félre lehetett állni, míg még volt a porlaztóban, ugyanis akkor a fényorgona kiakadt, akármilyen pici gázzal is ment az ember. Akkor tudtuk, hogy félre kell állni, és kannával a kútra elindulni, mert hátul már nincs benzin ... :o) Jikov porlasztót a Barkas sosem kapott, egyszerűen mert nem fért el a motorburkolat alatt. A porlasztó még igen, de a szívódobja a 4 darab M6 X 100-as tőcsavarral már nem. Ráadásul a Barkas világéletében rudazatos gázpedálos volt, míg a Jikov bowdenes. Sőt, az utolsó (1979-1982) sorozatú egytorkú Wartburg-porlasztók is bowdenesek voltak már. A Barkas még 1990-ben is rudazatos egytorkú porlasztóval lett szerelve. Gyújtás: valóban, létezett, sőt, nekem van is opto-elektronikus gyújtás a Wartburgban, ez gyakorlatilag a megszakítós gyújtásház helyére felszerelhető kompletten. Van egy vezérlő doboz hozzá, ez a jobb sárvédőn van a trafók felett. Tök jó, mert egszer beállítod, aztán viszlát, csak gyertyát kell cserélni, mást nem. ha nem pukkan el egy dióda vagy ellenállás a vezérlő dobozban ... Ez eddig kétszer fordult elő, mintegy 100 forintból javítható probléma. A Barkashoz a Finommechanikai Vállalat (FFV) feljeszett ki osztófejes (!) Hall-jeladós, 1 trafós gyújtást, szintén a megszakítóház helyére szerelhető cucc volt, elég sokat el is adtak belőle. Valahol a szekrény mélyén még az is van, meg kéne keresni. A hátsó hűtős Wartburgokban még elfért, az orrhűtősben már nem, ott nem volt annyi hely. Start-stop elektronika: na, ebből az égvilágon semmi sem lett. Rájöttek ugyanis, hogy a fogaskoszorút nagymértékben koptatja a dolog, és nem olyan vidám történet pár évente lendkereket cserélgetni emiatt. Az alkatrész-katalógusomban pedig benne van, a Skoda porlasztó alapjárati mágnesszelepe elvén működött volna, tehát hogy az elektronika 20 mp üresjárat után elzárja az alapjárati mágnesszelepet, és leállítja a motort. Egy mikrokapcsoló meg a kuplungpedálhoz szerelve nyomásra indított volna. De mondom, ebből az égvilágon semmi sem lett, csak kísérleteztek vele.

Végül: az a porlasztó tényleg 120-as Skodáé, és nem is jó a Wartburgra. Nincs meg a tetejében az úszóház-szellőztető cső, márpedig ha az nincs fent, akkor dől a benzin a Wartburg-motorba, fullad és füstöl. A Wartburg-porlasztóimról kunyerálták el Skodás haverok a mechanikus második torok nyitót, hogy az a b...zi pneumatikus UFO-t ki tudják a Skoda porlasztón iktatni, ami idővel megszorult, és nem nyitotta a II. torkot. Az amúgy se túl gyors Skoda még lomhább tudott akkor lenni. Bezzeg a mechanikus nyitóval! Szépen lehetett érezni, hol nyit a kettes torok.

Na, remélem tisztába tettem a dolgot, mert kicsit össze volt itt keverve minden mindennel.

DA

Nem vagyok fideszes 2010.10.07. 14:54:42

Az a Wartburg Knight a képen elég komoly!

arthur877 2010.10.07. 15:00:28

@deak.atti:
Köszi a kimerítőt, én ezek után nem tudnék már újat mondani!
Grat!

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 15:14:36

@deak.atti: Nem az ufó szorult meg, hanem a második torok tengelye, tipikusan a kalapos-skodás rendszerű használattól (sosincs kövér gáz), meg a szar karbibeállításoktól, amikor nagy gázra torpant a gép, ezért sosem adtak nagy gázt... És akkor X év alatt a mozdulatlan tengelyen felgyűlt a dzsuva és megszorult. Persze a mechanikus nyitással azért még kinyitott, csak vákuumra nem.

Szóval ezt én tákolásnak tartom. Annak ellenére, hogy van előnye jól működő karbinál a mechanikus nyitásnak is, de jól beállított rendszeren az ufóra sem lehet panasz.

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 15:16:59

Blogmotor miért nem mond le?

Gastroman · http://etteremteszt.lapunk.hu 2010.10.07. 15:19:47

Anno vezettem Barkas-t, de ezt nem tudtam róla...

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 15:23:33

Tényleg, ha már így összegyűltünk Skodások, Wartburgosok... A megkopott Jikov szivatóval lehet valamit kezdeni? Állítólag ez Jikov típushiba, hogy az a réz tárcsa, amit a szivatókar húzkod az megkopik (20 év alatt persze), és akkor amellett folyamatosan "dől" a motorba a benzin, ez főleg városi üzemben megnövekedett fogyasztást és nem megfelelő keveréket tud okozni (plusz a befolyó benzin miatt rá kell nyitni a pótlevegőt, hogy ne fulladjon le alapjáraton, ami miatt viszont teljesen elmásznak a nyomásviszonyok a karbiban és rángat meg összevissza működik úgy általában).

Szóval ha valaki tudja miről beszélek, az milyen megoldást javasolna rá? :) Ha meg van síkolva az a tárcsa meg a karbiöntvény, az segíthet? Vagy csak a réztárcsát az öntvényhez nyomó rugó fáradt el és azért nem illeszkedik rendesen?

deak.atti 2010.10.07. 15:24:23

@Önjáró Talajgyalu:

Igaz. Én, amikor a 120 GLS-en (mert a mindenkori Wartburg mellett volt egy 1986-os GLS is több évig) meg kellett ugyanezt csinálnom, kiszedtem (francot ... ki-gyilkoltam) a kettes torok tengelyét, és nagyon finom vízpapírral folyó víz alatt felpolíroztam. Meg szanaszét fújtam CRC-vel a furatot az öntvényben, meg mindenféle hókuszpókuszokat csináltam, hogy legyen tényleg duplatorkú benne a porlasztó, ne csak papíron. Meg is lódult a Skoda! Igazából az UFO-t nem nagyon szívleltem. Hol nyitott, hol nem. Ha tákolásnak tartod, ahhoz persze jogod van, én inkább egy nem túl szerencsés gyári megoldás módosításának tartottam.

DA

deak.atti 2010.10.07. 15:29:28

@Lófasz Hadnagy:

Üdv!

A gyári múzeumi példányt én 1997-ben még félkész állapotban láttam a múzeum raktárában illetve műhelyében. Elég érdekes megoldások vannak benne ... Igazából a tűzfal más, a kormánymű, a műszerfal, meg az alváz jobb hossztartójában van a pedáltengely. Amit nagyon bánok, hogy nem néztem meg: az alapvetően balkormányos autóban hogyan oldották meg a főfékhenger és a kuplungbowden működtetését ... és most nem megyek el ezért Eisenach-ba 1000 km-t, hogy megnézzem. Pedig nagyon böki a csőrömet, főleg a fék kérdése. ;-)

DA

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 15:30:13

@deak.atti: Nekem egy 105-ösöm van, és működik benne a második torok meg az ufó szépen. :) Egyébként elég sok típus létezik ezzel a vákumos megoldással láttam ilyennel Solexeket, nyugati autókon is, vagy ugye ott a Nagypók-Weber (meg a Zsuk-Weber ufó nélkül), szóval én továbbra is fenttartom, hogy ha olyan fos, akkor nem csinálják. :) De tény, hogy nélküle hibatűrőbb a rendszer.

deak.atti 2010.10.07. 15:31:45

@Önjáró Talajgyalu:

Tessék feltenni egy másikat. 4 darab hengeres fejű csavar fogja. Adjak? Van vagy 5 porlasztóm szétszedve, alkatrésznek. Privátban írj egy elérhetőséget a freemail-es címemre, és segítek megoldani.

DA

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 15:34:24

@deak.atti: Nekem is van vagy kettő, EDSR Jikovokból, de mind még kopottabb, mint ami fentvan... Szerintem írok mailt, köszi.

Rocko- 2010.10.07. 16:04:44

@Önjáró Talajgyalu: Belsôség és poszt. de amúgy jól fogod a jereváni rádiót.

Önjáró Talajgyalu 2010.10.07. 16:09:51

@Rocko-: ... amit aztán kilinkelnek a Totalcar főoldalra. Sőt az Index főoldalon is kint van most is. Van különbség, hogy "csak" Belsőség? :)

pobeda 2010.10.07. 16:30:55

Emlékeztem rá,az Autósélet c. újság írta anno.

bpjotruska 2010.10.07. 16:45:04

Akkora parasztvakitas ez a start-stop rendszer is... Vajon mennyi uzemanyagot kell megsporolni, hogy visszajojjon a dragabb, nagyobb teljesitmenyu, de a normalishoz kepest hatalmas igenybevetel miatt valoszinuleg rovidebb elettartamu onindito ara? Vagy a motornak ( es kulonosen egy turbos motornak ) mennyire tesz jot, hogy allandoan ejti el es veszi fel az olajat?

Solct 2010.10.07. 17:16:58

Priusnál ez működik, mert önindító nincs, csak generátor.
Ott nem kopik. De az megint más technika :D

mtk001 2010.10.07. 17:31:50

A Skodába be lehetett építeni az elektromos alapjárati mágnesszelepet, ami lezárta a benzin betódulást, ha leléptél a gázpedálról és csak az alapjárati fúvókán keresztül engedett be benzint.
Azt hiszem 5 vagy 600 Ft volt - szóval elég drága. :-)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.10.07. 18:10:32

ezt a posztot jól összekapcsolja a másik szirénapánikos cikkel a Wartburg Volkspolizei autó, amivel Németország keleti felében üldözték a bűnözőket (ki tudja mekkora sikerrel)

special.blog.hu/2010/04/24/wartburg_353w_volkspolizei

mindenesetre láttam élőben ezt a kocsit Essenben és azt mondom, hogy ilyeneket gyűjteni állati jó poén

meg manapság egy ilyennel "vonulni" az autópályán ((:

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.10.07. 19:03:11

A moszkvicsosok is jobban szokták szeretni a régi K126 karbit, aminek mechanikus nyitású a 2. torka. És ablak van az úszóházon, úgyhogy világosan lehet látni, mi folyik odabent.

A későbbi, módosított 2101 karbi már vákuumos nyitású és ablak sincs rajta. Cserélni viszont csak szívósorral és légszűrőházzal lehet. Ennek ellenére sokan megteszik.

Én a régi karbival egész finoman el tudok járkálni, mert érzem a pedálon, hol kezd nyitni a 2. torok. Van ott egy határozott érzés.
A vákuumosnál nincs, állítólag nem is lehet vele olyan "takarékosan" járni.

Hurri Kán 2010.10.07. 19:06:14

@GYUSZI BACSl: jól látom hogy a hűtő hátul van? Az miért jó? Valaki elmagyarázná???

gnme 2010.10.07. 19:10:31

@gyvy: oxigénnel jár a kocsi.

A hátsó hűtő a vízbű' veszi kia' zokszigént.

Érted? ... Nem érted??

na látod.

deak.atti 2010.10.07. 20:13:47

@gyvy:

Szia!

Elmagyarázom.

Az első 900-as nagykerekű púpos Wartburgok még termoszifon elven működő hűtéssel működtek. Ez annyit jelent, hogy nem volt vízszivattyú a motoron, hanem a hideg-meleg víz fajsúlykülönbségén alapult a víz körforgása. Lent a blokkban felmelegedett, felemelkedett a hűtőbe, fent a hűtőben lehűlt, visszasüllyedt a blokkba. Ezért volt fontos, hogy magasabban legyen a hűtő, mint a motorblokk. Azt meg csak úgy tudták megoldani, hogy a motor mögött helyezték el a hűtőt,a laprugó köteg magasságában volt az alja. Így forgott a víz a rendszerben. Lassan ugyan, de viszonylag megbízhatóan. Aztán 1961-től már vízpumpás 900-asok jöttek, majd 1962-től 1000-es Wartburgok,de a hűtő maradt a motor mögött. A kocka 353-as is 1984-ig ugyanezzel a rendszerrel működött, fix ékszíjhajtású ventillátorral, és akkor költözött a motortér elejébe a hűtő, elektromos ventillátorral hűtve. A kocka Wartburg vízpumpája úgy van megoldva, hogy a ventillátortengelyen van hátul egy ráhúzható lapátkerék, két széngyűrűs tömítés közt forog, egy csvarokkal rászerelt vízpumpaház van a hengerfejen, és így forgatja a vizet a motor. Tehát olyan oldal-vízpumpa, mint a Skodán-Ladán-Moszkvicson van, olyan nincs benne. Azt csak 1960-1965 közt gyártották, a púposokba.

Egyébként a hátulhűtősön jobb a gyújtás-állítás, mint a későbbi kockalámpás orrhűtősön. A korábbi típuson vidáman tudom járatni a motort, stroboszkópot tudok használni, és kényelmesebb is, mint a hűtős homlokfal alatt bujkálni. Többek közt ezért is szereztem be a gyári EBZA gyújtást.

DA

deak.atti 2010.10.07. 20:24:43

@Csumpi Hálidéj:

Szia!

Húúúú, arra emlékszem én is. Az első YA-s, meg YC-s IZS-eken olyan volt, majd a vége felé érkezett YH-s rendszámú 1988-as autókon már a Lada-szisztémájú hosszúkás porlasztó, ablak nélkül. Mi is jobban szerettük az ablakosat, le lehetett vinni az úszószintet annyira, hogy alig ment az autó, de nem is fogyasztott 8 liternél többet ... :o) Emlékszem, a vége felé (1996 környékén) vidékről kaptunk 2 IZS-t, és az egyiket én elkértem állandóra. Majd' sírva fakadtam, mert 10-12 litereket fogyasztott. Levittem a diagnosztikára, ott hagytam. Másnap érte mentem, ott a szerelők fennhangon gratuláltak annak a pöcsnek, aki összevissza cserélgette a fúvókákat a porlasztóban, és visszakaptam egy nagyon finom kis autót, ami minden trükk nélkül elközlekedett 8-9 literrel 100-on ... Szép volt, igaz se volt ... :o)

DA

deak.atti 2010.10.07. 20:29:09

@mtk001:

Üdv!

Nemhogy be lehetett, hanem a 120-ason gyárilag benne is volt. Ezért, ha lecsúszott róla a kis elektromos kábel, mármint a mágneszelepről, akkor gázelvételre úgy megállt a motor, mint akit agyonvágtak ... De sokszor visszatettem, merthogy lerázódott róla. A végén már összébb nyomtam fogóval, hogy szorosabban üljön a papucs a lábacskán.

DA

deak.atti 2010.10.07. 20:43:36

@hg002:

Üdv!

Az a futómű szerintem hajtómű akart lenni, csak elnyomták a cikket. Amúgy nem egy nagy különbség van a régebbi és az újabb kuplung között: a korábbinak a közepén van egy kis lemez "kalap",az 1984 utáni verzión meg nincs. A korábbi kinyomócsapágy egy összepréselt görgős cucc, sima felfekvő felülettel, a későbbi meg egy speciális félgömb felületű golyóscsapágy. Emlékszem, 100% élettartam növekedést ígértek az új kuplunghoz, mikor bevezették az orrhűtős típushoz. Egy olyan autón (Wartburg, Barkas), ahol a tulajdonosok 90%-a csak induláshoz és max. a kettes fokozathoz kuplungol, majd a bal lábát szépen félrehúzza, és a szabadonfutót kihasználva csak váltogat fel, meg vissza, gázelvétellel ...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.10.07. 20:49:12

@deak.atti:

Azt én is szerettem benne, hogy kuplung nélkül lehetett váltani. Ráadásul két ujjal, a kormányt el sem engedve.

Utána, mikor padlóváltós autóm lett, szidtam a tervezőjét, hogy mi a francnak kell elrakni a váltót a kezem ügyéből?

Ezt egyébként a mai napig nem értem.

deak.atti 2010.10.07. 20:53:19

@Csumpi Hálidéj:

Üdv!

A feleségemet nagyon sokáig kellett cseszegetni, hogy ne kuplungoljon a Wartburgban, mert nincs rá szükség. Utána már azon morgott hogy a Skodában, meg a Skodát követő Daewoo-ban miért kell, már úgy megszokta a kuplung nélküli váltást ...

DA

!!!MegaStorm (törölt) · http://www.pbcomputer.hu/ 2010.10.07. 20:55:26

@deak.atti:
Látom szíved-lelked a Wartburg-technikája, örömmel veszem, bár én ugyan meg se közelíthetem a te tudásodat. Nagyon kedvelem a típust, kezdve a púposoktól, mert a fater rámragasztotta a Wartburg-érzést, ami nagyon jóóóó!

Sam75 2010.10.07. 20:58:53

Helló!

A start-stoppal kapcsolatban:
Az ötlet nem új, csak a megvalósítás más ("gombnyomásra áll le" most meg automatikusan :-))
De van még egy-pár ilyen dolog:
változó szelepvezérlés ----> Alfa Romeó (1924) és még sorolhatnánk.
Forrás: Hans-Hermann Bräss - Ulrich Seiffert: Automobil design und Technik / Vieweg 2007)

Érdemes alaposabban fellapozni a régi autókatalógusokat is.

gnme 2010.10.07. 21:06:45

@deak.atti: ilyen ez a négysorblokkos kockaházas központi fűtés.

:-)

..nah, szinten vagyok. Minden szinten. :-D

www.youtube.com/watch?v=7UlAT5uTVW4&feature=related

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2010.10.07. 21:10:49

Semmibe nem nézem a rendszert. Ott a kulcs és elfordítom, ha leakarok állni.

proavis 2010.10.07. 21:35:39

Üdv!

Én szerettem a vákuumos nyitogatót a skodrin: a membrán mind két oldalára raktam rugót, megcseréltem a két benzin fúvókát a karbiban, ki egyengettem a karbi tetejét, amit a buzi légszűrő csavar felhúzott (fékrugóval lehúzattam a légszűrőt), toltam bele HAL jeladós gyújtás normális kábelekkel, kis ellenállású trafóval, rendesen felsaruztam a mágnes szelep vezetékét...stb. és kaptam egy teljesen más autót, élmény volt vele menni...

De volt valamikor réges régen egy volt egy 105-ös skodám, valahonnan szereztünk bele egy 110-es skoda motort, rá tákoltunk egy zsiguli karbit (még mechanikus volt a gázkar a skodán),
brutálul nézet ki a zsiguli légszűrővel. (az autóreszelő suliban a csodájára jártak, hogy mi ez a gnóm). Meglepően jól ment, csak hát anyagilag nem birtam, simán benyelte 12-14 litert persze vagánykodtunk vele, nyomtuk neki mint az állat...

MR

DeezL 2010.10.07. 23:06:02

@proavis:
nekem volt 1x egy 1600-os ladám azzal egyszer bakapattunk 26litert:Dxd a mai napig nem tudom hogyan csináltuk:D az oké h szarrá letttaposva de a 25i BMW-ből nem ztudtam ennyi soha kihozni:D

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.10.07. 23:38:33

@gyvy: ha beleolvasol a kommentekbe, rájössz, hogy én pont ugyanezt kérdeztem

szóval tőlem aztán ne várj választ erre a kérdésre (:

de a hozzászólások közt találsz választ

Hurri Kán 2010.10.07. 23:39:46

@gnme: mán értem! Meg éppencsak át kell vezetni egy kis csövet a torpedólemezen és ha már meleg a motor lábat is tudok mosni, legalább nem lesz büdös mire hazaérek.

Hurri Kán 2010.10.07. 23:42:05

@Csumpi Hálidéj: @deak.atti: köszönöm a választ, már értem. De ez az elrendezés nem okozott hűtési gondokat? Eleve a vízpumpa hiánya miatti lassabb keringés, meg ott a menetszélnek sincs hűtő hatása annyira mint ha elöl lenne a hűtő.

Edd China 2010.10.07. 23:47:31

@deak.atti: "Egy olyan autón (Wartburg, Barkas), ahol a tulajdonosok 90%-a csak induláshoz és max. a kettes fokozathoz kuplungol, majd a bal lábát szépen félrehúzza, és a szabadonfutót kihasználva csak váltogat fel, meg vissza, gázelvétellel ... "

Erről írhatnál még, hogy miért? Tényleg? Hogy? Ki? Volt Wartburgunk de nem emlékszem már ilyenekre.

Arra viszont igen, hogy a váltókönyök egy időben mindig szétjött és én pattintottam össze: fél kézzel motorháztetőt tartva az út közepén:D Meg arra is, hogy 3 henger nem mindig ment, de amikor igen, akkor aztán repesztettünk 90-el is! A fordulatszámmérő - vagy mi az a színesen villogó cucc - mindig össze-vissza vagy sehogy, vagy folyamatosan világított, az is ünnep volt ha egyszer rendesen működött! Szerezni kéne egyet, emléknek jó lenne. Az is kalandos volt mikor útközben nagy zaj jött a motorháztető alól. Mi történt? A ventilátor lapátjai letörtek és az egyik egy dudort ütött a motorháztetőre:D

a márk 2010.10.07. 23:49:34

höhöhöhööö! főnököm most vett egy 80-as 353 deluxe-ot 27k km-rel, gyakorlatilag érintetlen az autó. meg tudom őt érteni, pedig imádom a zsigulim...

Hurri Kán 2010.10.08. 00:04:11

Hát igen, kétségtelen hogy volt a Wartburgozásnak egy hangulata! Én is ilyesmi autókon (+Lada, Kispolski) kezdtem vezetni (93-ban raktam le a jogsit), viszket is a tenyerem hogy vegyek egy hobbi-Ladát...

deak.atti 2010.10.08. 05:41:51

@Daniel David:

A kezelési utasítás annak idején úgy írta a hajtásról szóló fejezetben, hogy bekapcsolt szabadonfutó és üzemmeleg hajtáslánc (motor/váltó egység) esetén visszakapcsoláshoz nem szükséges a kuplung használata. Az A5-ös formátumújavítási könyv (Ihling: Hogyan tovább? eredetiben "Wie helfe ich mir selbst?") meg a kuplungbowden szakadásról szóló fejezetben azt írja, hogy ha már csak pár szál tartja a bowdent,akkor csak meginduláskor lépjünk a pedálra, majd a többi váltást lassan, érzéssel, kuplung nélkül végezzük, így elérhetünk egy szervizig, vagy haza. Innentől kezdve boldog-boldogtalan kuplung nélkül váltott a Wartburgban/Barkasban (Trabantban nem lehetett, mert ott csak a negyedik fokozat volt szabadonfutós, az első háromban van motorfék ... már amennyi van egy kétüteműn ...), és nem is okozott semmi problémát a dolog. Ült mellettem még a pionír-korszakban egy 2T-ben járatlan haver, és elképedve kérdezte: "Te nem kuplungolsz?!". Mondom, minek? Ezen nem kell, csak induláshoz. Teljesen el volt hűlve ...:o)

Ventillátor: igen, sajnos volt egy sorozat kisipari ventillátor, aminek letöredeztek a lapátjai, és szétverték a motorháztetőt. Ennél szomorúbb, hogy volt egy olyan sorozat lendkerék, amit gyárilag elszúrtak, valami rossz hőkezelési, vagy más megmunkálási hibával, és ezek szépen felrobbantak. Volt cikk is az Autó-Motorban róla 1986 környékén, a repeszek még a kocsi mellett álló autókat is kilyukasztották ...

DA

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.10.08. 06:49:18

@deak.atti:
Én láttam egyszer, amikor felrobbant a lendkereked.
Brutál volt.

Faby 2010.10.08. 06:55:09

Volt Wartburgunk nekünk is, TN 04-24 (nálunk kapta meg a 3 betű 3 szám kombinációt, az új rendszámára már nem emlékszem, valami AIZ volt). Hátulhűtős, talán '82 vagy '83-as volt.

Szerettem, mert tágas volt, akkori viszonyok között jól ment, hatalmas csomagtartója volt.

Két hibára emlékszem:
Az akkor még ÁFOR kúton egyszer valószínűleg elromlott a keverékhez az olajat adagoló rendszere, egy tankolás után a puszta közepén megállt a motor. Bizonyítani persze nem tudtuk, hogy az üzemanyag volt a hibás, illetve a kút, ezért inkább minél gyorsabban meg akartuk oldani a helyzetet, kellett az autó nagyon, került bele másik motor, illetve új fűzött blokk. Nem tudom, az öregem hogy oldotta meg, de az új blokk ugyanazt a számot kapta, mint a régi! A régit felújíttatta, eltette tartalékba. HA valamikor gond volt a motorral, és sajnos akadt probléma, vagy a nagy hajtás miatt (kapott szegény elég sokat, melózott vele az öreg), vagy az újabb, más benzin miatt, vagy ki tudja, mindegy is, szóval ha gond volt, motor ki, tartalék motor be, és mehetett is tovább. A végén faterral ketten kb 2 óra alatt megoldottuk a cserét!

Másik gond nekünk is egy kisipari ventilátorral volt, nem tudom milyen megfontolásból, de nem igazán hőálló műanyagból volt a venti, így aztán szépen elkezdett nyúlni, amikor megmelegedett, a centrifugális erő meg szépen húzta, nyújtotta, mígnem frankón elmetélte a hűtő felső csövét! Végül annyira megnyúlt, hogy a furatok is rajta szép nagyok lettek, gyakorlatilag le tudtuk venni kézzel!

Tényleg szerettem a járgányt, ennek örömére az első autóm egy Wartburg volt, igaz, már négyütemű. Hát, a kasztnin kívül nem sok köze volt a 2T-hez, nem is hozta azt a fílinget!

Utána átnyergeltem mai, műanyag autókra, igazából nem is hiányzik a küszködés, de jódolog visszagondolni ezekre (meg a többi járgányra, Lada, Trabi) az időkre.

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.10.08. 07:20:59

A keletinél lévő (anno) szivárvány galériáján volt egy skoda bolt... Még a Csehszlovákok is oda jártak alkatrészért annyira menő volt. Ott voltam tanuló, és eladó is egy kicsit... Annyi gázbovdent tekertem fel, hogy még ma is bele borzongok... Az ilyen karbikat még alkatrészenként is árultuk, tudom hova milyen membrán való, de minden skoda alkatrészt ugyanígy ismerek. Sokra megyek vele.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.10.08. 07:39:24

gyáá, de jó, wartung topic.
Köszönöm én is az elől-hátul hűtés megoldását.Nálunk is van még mindig egy 353 a családban, bár elég sok baja szokott lenni, nem igazán kapható hozzá gyári minőségben semmi már.
És itt van egy jó kis népítélet, ebben is van wart, de mindenki csak 3 napi hideg élelemmel felszerelve álljon neki olvasni... :D

nepitelet.hu/autok/rover/25_200_1995/nem_baj/

misi107 2010.10.08. 08:57:35

@geegee: elolvastam elejétől a végéig.Jó,hogy beraktad.Nem tudom,anyagilag mennyire vannak eleresztve de ennyit költeni egy vasra...(szegedi vagyok,de sose láttam,pedig nem lehetnek messze)ez még nagyobb szívás,mint az én mondeom.Pedig ahhoz se nagyon van itt alkatrész a véhatos motorhoz (ha van,akkor csillagos ég a határ) én is mindent az ebayen rendelek (nameg az itteni árakhoz képest a fele/harmada igencsak jólesik...)
Gondolom,após-anyós-egyszem lányka nem engedték felgyújtani.
A wartburgos hsz-k fantasztikusak számomra.Én azt hittem,ezek a szakik és amatőr szerelők-megoldjuk a garázsban/sufniban- már rég kihaltak.Gratula nekik!

deak.atti 2010.10.08. 08:58:15

@Csumpi Hálidéj:

Szia!

Igen, ezt már beszéltük korábban. Azt én kívülről néztem, Takács Dénes barátom vitézkedett a kocsimmal egy szlalompályán, mikor megtörtént. Sajnáltam szegény srácot, nem lehetett neki kellemes érzés ... de volt minden hozzá, plusz Ő is hozott cuccokat még (kuplungszettet, lendkereket, mindenfélét), hogy kedvemre válogathassak belőle. Volt egy másik padlóváltóm is hozzá, amit valami Tourist-ból bontottam korábban, úgyhogy ez a dolog megtörtént szombat délelőtt, vasárnap átjött Dénes egy nagy dobozzal, és hétfőn már mentem dolgozni az autóval. Óhh... a pionír-korszakom ... ;-)

DA

Rocko- 2010.10.08. 09:04:35

@Önjáró Talajgyalu: ahogy jajj de csúnyát, autófíliát vagy autótörténelmet is.
van különbség?

Rocko- 2010.10.08. 09:07:52

@bpjotruska: "igenybevetel miatt valoszinuleg rovidebb elettartamu onindito ara? "
nem rövidebb, ha rákészülnek, és erősebbet tesznek bele. anno az említett VW-kbe, Audikba is erősebb öndítót tesznek. az extra költség és a megspórolt benzinből ki leht számolni, h mikor lesz olcsóbb.
"Vagy a motornak ( es kulonosen egy turbos motornak ) mennyire tesz jot, hogy allandoan ejti el es veszi fel az olajat?"
jobb helyeken erre készülnek. pl. nem dobja el azonnal magát a motor.

deak.atti 2010.10.08. 09:16:05

@misi107:

Üdv!

Igazából az alkatrész a gondunk. Az fogy folyamatosan ... Mostanában bezárt az egyik leggazdagabb (mármint alkatrészben értve) autósbolt, ahol tonnaszámra volt még cucc. Sajnos meg lehet érteni az illetőt, mert annyira visszaesett a kereslet az alkatrészekre, hogy inkább egy tételben eladta vissza Németországba a készletet, és bezárt ... Én is csak nagy-néha mentem be, ha olyan dolog kellett, ami nem gyertya meg légszűrő, tehát speciális valami. Mindig kongott a bolt az ürességtől. Valaha 300.000 Trabi, 250.000 Wartburg, és valami 40.000 Barkas volt, még a rendszerváltás utáni években is az össz-létszám a fél millió körül járt. Most, 2010-ben összesen nincs 100 ezer kétütemű autó Magyarországon, Wartburg például 17 ezer van, ami nyilván van tartva, bár ez nem jelenti azt, hogy üzemképes és műszakija is van. Barkas 1000 darab alatt van ... Persze, sok embernek még ez is sok, őket is meg lehet érteni, nem mindenki kedvelheti a kék füstöt, meg azt az illatot, amit mi, használók. A kereskedők, akik annó boltokat alapoztak az NDK-technikára, azok vagy profilt váltottak, vagy bezártak (pl. az Autótechnika 1995 körül). A készleteik forogtak egymás közt, vásárolgatták fel a még nyitva tartók a bezárt boltok készleteit. Most ott tartunk, hogy van néhány "utolsó mohikán" (pl. Zsombicar a XI. kerületben), kérdés, hogy meddig, de pl. szűkebb hazámban Csepelen az autósbolt, ahol eddig vásároltam, az a most bezárt cinkotai boltból hozta meg az árut másnapra. Legutóbb nem én, hanem egy márkatárs ment be valamiért, és elküldték, hogy már nem foglakoznak Wartburggal ... :o( Na, szóval ezért "jár" a gratuláció, ha valaki a jelen helyzetben meg tudja oldani a talpon tartását egy ilyen autónak. Még a Skoda-Lada tulajok vannak a legjobb helyzetben, a többi keleti márka használója meg keresgél, hogy hol van még alkatrészforrás ...

DA

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.08. 13:04:16

Huhh ez meredek :D

Viszont ha belegondolunk, hogy a hazai autópark mennyire szét volt akkoriban kendácsolva, az ember örült, ha beindult a gép, nem hogy leállítsa pirosnál :D

misi107 2010.10.08. 13:11:17

@deak.atti: tapasztaltam ezt felénk is.Ahol még én is vettem skodához,kispolszkihoz (ez a kettő volt a családban) alkatrészt szépen eltűnt a süllyesztőben.Én pl. régi wartburgot gyakorlatilag itt nem is látok (na,nem azért mert a füst hiányzik,de egy-egy lepukkant dízel sokkal rosszabb) Egész egyszerűen hiányoznak a szoci autók a mai egyenvilágból.A fejből dolgozó szakikról nem is beszélve.Arra esetleg nincs lehetőség,hogy klub keretén belül felvásároljátok az elfekvő cuccot?Igaz,azzal is van gond,de legalább lenne ideig-óráig biztos alkatrész bázis.Szerintem (kis) községekben is érdemes lenne keresgélni,gyakorlatilag minden faluban voltak ilyen autók és mindig voltak emberek,akik összegyűjtöttek minden elérhető alkatrészt.Jó olvasni róluk és úgy látom ezzel nem vagyok egyedül-szerencsére.

humanoid40 2010.10.08. 19:17:49

Az elektromos alapjárati patronhoz volt egy kiegészítő szett (magyar cucc)amit felszerelve 1500 ig motorfék üzemmódban elzárta az alapjárati üzemanyagot.Ráadásul szerintem(tapasztalat)a régi szoci kocsik sok szempontból ma is megállnák a helyüket.Főleg amíg el nem uralkodott a beleszarás a gyártó részéről.

Bodzaszedő Manager (törölt) 2010.10.09. 11:25:15

nekunk a zsigulinkban volt ilyen, ha megálltunk, leállt a motor, mert rossz volt az alapjárat

lwl (törölt) 2010.10.09. 18:15:22

@bpjotruska: "visszajojjon a dragabb, nagyobb teljesitmenyu, de a normalishoz kepest hatalmas igenybevetel miatt valoszinuleg rovidebb elettartamu onindito ara"

Ertelemszeruen eleve tobb inditasi ciklusra meretezik az oninditokat a start/stop automatikas autokban.

gig-big 2010.10.09. 20:41:58

ennyi a czikk??? hát ez cziki, kedves...

nem kéne... 2010.10.10. 21:01:00

@Skoda Racing Day:

wartburgon a végén valóban voltak jikov karbik, mechanikus kettes torokkal, sedr32 jelöléssel.
ha gondolod, adok belőle hármat, vadonatújat.
egy fillért nem kérek érte, vidd, használd.

nem kéne... 2010.10.10. 21:29:34

@deak.atti:

ezt a dénes is mesélte.
meg a muczán.
a muczán különösen zokon vette, mert a szétrepült lendkerék ellenére is kapott némi időt a dénestől.
:))

deak.atti 2010.10.11. 14:54:23

@nem kéne...:

Szia!

Valamit nagyon keversz ... MG soha nem indult a bólyakerülgető versenyeken. Ő csak szervezte. Pontosabban megbízott egy csapatot, az Alfa Rallye Team-et a pálya építésével és az idő mérésével. Én voltam kiakadva azon (az autót pont lesz@rtam, volt hozzá minden, különben is én ajánlottam fel Dénesnek, hogy mehet vele), hogy a fiú a saját autómmal megvert, úgy, hogy az utolsó 2 bólyánál már hajtás híján csak gurult ... Ehhez tudni kell, hogy Ő nekem nagy ellenfelem volt. Pontosabban Neki csak játék volt ez az egész, egy idő után már én kezdtem unni, hogy mindig megver, és nekiálltam fogvicsorgatva hajszolni az idejét. Persze, ha ismered, Ő egy cingár srác, van vagy 80 kiló, szemben az én 120-ammal, tehát az én autóm mindig 40 kiló ballaszttal indult. Egyforma autók voltak, mezei, széria Wartburgok, innentől kezdve Neki mindig előbb állt meg a stopper, mint nekem. Egyetlen esetet kivéve: talán 1998-ban, Zamárdiban. Ott egy 3 parkolóból álló pályán mentünk, ahol célszerű volt egyesbe visszatenni 1 vagy 2 helyen a váltót. Az egyik ilyen visszaváltásnál kidobta Neki az egyest a BIW (az akkori, türkizkék Wartburgja volt), na akkor egyszer én nyertem. Se előtte, se utána, se Klub-os szlalomon, se Műegyetem szlalomon, soha nem tudtam legyőzni. Mindamellett nagyon kedves cimbora, és ugye az ellenfél nem ellenség, de kemény ellenfél volt, és jobb is, mint én, ezt el kell ismerni.

DA

deak.atti 2010.10.11. 15:03:05

@nem kéne...:

... jah, és ha így el vagy látva Jikov SEDR-ekkel, egyet én is elfogadnék belőlük ... :o)

DA

madboka 2015.01.16. 19:25:09

@deak.atti: Üdvözlet

Barkasomhoz keresek a hiányos finommechanikai művek által gyártott gyújtásomhoz elosztófedelet. Nem kerülte elő ilyen alkatrésze?

raczandris · http://antennaszerelés.hu 2023.12.13. 01:03:11

Sziasztok. Úgy látom , hogy 8 éve nem volt hozzászólás ebben a topikban. Nekünk 2 db W 353 van a családban . Az egyik egy évig állt a garázsban és amikor beindítottam nagyon csúnya csapágyas hangja volt. Amikor leállítottam úgy emlékszem még nem volt ilyen. Lehetséges, hogy állásában lett csapágyas ? Nem volt más választás elvittem a csömöri gépműhelybe és ők tesznek bele felújított főtengelyt. Vízpumpa szimeringet lehet e kapni még valahol és mi az ára most? Remélem vannak még wartburgos kollégák és olvassák ezt a pár sort. Üdv. mindenkinek: András
süti beállítások módosítása