Lóerőgyáros hengerfejek

  2010. szeptember 04. - Motordoktor Címkék: volkswagen bogár totalcar flotta oettinger

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Jelenlegi állapot. Nem rossz, de még jobb lesz.

„A kivégzés előtt egy utolsót hadd menjek vele!” – kérte el a Belsőség-találkozón a bogarat Csiki, én pedig boldogan adtam oda. Tudtam, hogy Zsolt tudja, mikor jó egy autó és azt is tudtam, hogy a Bogár nagyon jó. Van egy kicsi torpanás, amikor lassan kezdem nyomni neki, de amúgy nagyon jól vezethető és élvezetesen gyors a könnyű autó a 85 lóerővel. Alul jön a nyomaték, szépen tol 4000-ig, itt elváltva pedig azonnal tol a magasabb fokozatban is. Nincs késlekedés, nincs turbólyuk, mert se turbó nincs, se késlekedő elektronika.

Zsolt minden kanyar előtt visszaszúrta harmadikba, amire ugyan a motor karaktere miatt nincs szükség, de baj sincs belőle, a harmadik 120 fölé is elforog, pedig ez nem a forgós fajta motor. A visszaváltásokkor mindig durrant egyet, a környező bokrokon és fákon pedig láttam a villanást, tudtam, hogy a részben nyitott Sebring dob lángot is szór ilyenkor. Nem szeretem a hangos autókat és motorokat, vagy ha hangos, akkor a motor legyen hangos, ne a kipufogó, de bevallom, ez nekem is tetszik. Néha, ha látom, hogy valaki azonnali és csillapíthatatlan vágyat érez, hogy letoljon az útról – hiszen a bogárhátast és a dízel Mercedest mindenki le akarja lökni – akkor csak csinálok egy kis visszaváltást. A durranás és láng jelzi, a tolakodónak hogy majd mindjárt megyek, ha lesz üres tér, addig meg nyugalom. A kilencmásodperces gyorsulás százig és a 175-ös végsebesség nem olyan adat, ami rekordok könyvébe illik, de az emberek meglepődnek, hiszen Bogárról van szó.

Jó az autó, de jobbat akarok. Kicsit zavar, hogy 4000-nél kifogy a szusz belőle, és zavar a szűk fordulatszám-tartomány. Nem általában zavar, hiszen szeretem az alulról nagyot toló motorkaraktert, de sportosabbat akartam.

Ahol a motor építésénél spóroltam, az a hengerfej volt, ahol pedig hibáztam, az a vezérműtengely megválasztása. A koncepcióm az volt, hogy a 276 fokos, kis összenyitású, nem sportos vezérműtengely alul nagyon nyomatékos motort eredményez, ami takarékos is lesz. Azonban kihagytam a számításból, hogy a kis szelepes fejjel a 2110 köbcentis motort ez a tengely úgy bekorlátozza, hogy 4500 felett csúnyán pofára esik, úgy, hogy azt tanítani kellene. Vége van, mint egy elektronikusan korlátozott dízelnek.

A 42/37 mm-es szeleppel szerelt Steve Tims hengerfej.

A hengerfejnél tudtam, hogy kicsi lesz, de azt gondoltam, hogy a szűk keresztmetszetű szívócsatornák nagy légsebességet eredményeznek, és így egyrészről jó töltöttségi fokot, másrészt pedig turbulens áramlást és jó porlasztást kapunk. Részben be is jött, mert az autó szenzációsan keveset fogyaszt, azonban a kis tengely és a kis szelepes hengerfej miatt egyrészt csak 85 lóerős, másrészt pedig nem forog. A 2110-es motort pedig forgatni kell, hogy legyen teljesítmény, nem egy böhöm V8-asról beszélünk, mint ami Winkler Cougarjában trónol.

A 298 fokos, nagyobb emelésű vezérműtengely itt fekszik mellettem az íróasztalon már egy hónapja, a csodálatos hengerfejek pedig augusztus 27-én röppentek haza baráti segítséggel Amerikából. A látványukkal nem tudok betelni.

Fent egy gyári 1,6-os fej, alul a 2110-esre való Steve Tims

A bogárhátú hengerfejei elcseszett állatok. Magyarázatul szolgál, hogy az első modell harminc lóerős volt, a konstrukció pedig maradt a csúcsmodell ötven lovas ezerhatosnál is.

Erősen megtúrt, kitisztított szívócsatorna

Sok dologra figyeltek a tervezők, csak a jó áramlástani viszonyokra nem, amikor megrajzolták. A szívóoldal csatornája is kanyarral megy a 35-ös szelepekre, a kipufogócsatorna pedig derékszöget fordul a 32-es szelep után. Az amerikai Performance Workshop hengerfejében a szívócsatorna 32-esről nagyjából 40-esre van bővítve, és egy acél 42-es szelep zárja le, amelynek éle háromszögű megmunkálást kapott. A szelepék CroMo-ötvözetű és dupla rugó zárja. A csatorna úgy van kimarva, hogy a kanyar lehetőség szerint kisebb legyen, ez annyira jól sikerült, hogy a hengerfejhez ajánlott szívócsőből és dupla Weberből szinte beesik az anyag az égéstérbe.

A kipufogócsatorna sem maradt érintetlen

A kipufogócsatorna még szebb: itt a derékszög szinte elveszett, alig több mint 45 fokban kanyarodik, a szelepet szinte látom a kipufogó felől benézve. A hengerfej a tuningmotor lelke, amikor az ember egy olyan hengerfejet foghat a kezébe, amit értő és tapasztalt emberek túrtak meg, az maga a mámor. Minden fogásnak a marógéppel, minden csiszolásnak a koronggal és minden simításnak a csiszolóvászonnal jelentősége és oka van. Nagy szelepet mindenki bele tud rakatni, felületet fel tud polírozni, de a csatornák ilyen alakítása, az égéstér formájának radikális megváltoztatása tapasztalatot és sok átfúrt, túlmart és rosszabb áramlású hengerfejet kíván. Aki ezt a fejet készítette, az 1972-ben egy 2230 köbcentis utcai Karmann Ghiával, utcai kategóriában, negyed mérföldön évekig a legjobb volt. Látszik, hogy tudta mit kell és mit nem szabad megváltoztatni. Azzal is tisztában volt, hogy egy utcai hengerfej esetében nem biztos, hogy a nagyobb a jobb. Mielőtt megrendeltem, meg kellett adnom a motor paramétereit, a karbi méreteit, ezekhez készítette a fejet. A dobozban szűkszavú, kézzel írt papírka: CH: 56 ccm I/R 65 ccm, azaz a chamber 56, az inlet runner 65 köbcenti. Az előző az égéstér térfogatára utal, erre a kompresszióviszony beállítása miatt van szükség, az utóbbi pedig a szívócsatorna térfogata, ami fontos jellemzője a hengerfejnek. A túl nagy szívócsatorna-térfogat kis légsebességet eredményez, a túl kicsi meg fojtja a motort. Az én utcai összeállításomhoz Steve Tims ezt tartotta megfelelőnek. Én meg hiszek neki.

A szelep éle szépen megmunkálva, letörve. Áramlástanilag fontos részlet

Még lesz egy kis autózgatás ebben a formában, elmegyek egy találkozóra is, aztán kiveszem a motor és szétborítom. Sajnos a vezérműtengely-cseréhez teljesen szét kell szedni, de nem akarok félmunkát végezni, ezek a hengerfejek igénylik a nagyobb tengelyt, hát megkapják. Aztán rákerülnek az új hengerfejek, valamint egy kicsit komolyabb, csendesebb, nagyobb térfogatú hangolt kipufogórendszert is kap az autó. A Solex PDSIT 40-es karbikat leváltják a Weber IDF 40-esek, 60 magas tütékkel és mosható sportszűrőkkel. A karbicsere a zajt nem fogja csökkenteni, van tapasztalatom ezekkel a direkt szűrős Weberekkel, hosszú úton a füldugót majd bekészítem.

Ismét kint lesz a motor

Biztos ütős volt 1971-ben az Oettinger TSV 2000, most sem volt rossz, príma kis túraautó lett a gyárilag 34 lóerős Bogárból. Amikor megint szétszedem, nem a racionalitás vezeti majd a kezem, inkább a műszaki kívácsiság, vajon mit lehet kihozni belőle, és milyen vezetni egy 100 lóerő feletti Bogarat. Teljesítményt már nem akarok tippelni, mert a múltkor is csúnyán pofára estem, azonban ezzel a hengerfejjel, és hasonló, vagy ugyanilyen vezérműtengellyel karburátortól, kompresszióviszonytól és kipufogótól függően 120 és 160 lóerő között vannak a Bogarak. Most nem lesz tévedés, tavaszra a kis sleeper nagyot fog ütni.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr572268863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

coord 2010.09.04. 10:44:19

A csajos kép jó csalinak bizonyult :-)

Süni25 · http://www.eakft.hu 2010.09.04. 10:59:00

@GYUSZI BACSl: Nem, nem néz ki jól. Motordoki pedig különösen írtózik az ilyesmitől.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.04. 11:06:07

@Süni25: jó, hát ízlések és pofonok, ez nekem bejön (: egy ilyen motort meg kell mutatni - szerintem

TCrown 2010.09.04. 11:07:59

Okéokéoké biztos tökérdekes ez a cikk, de hol a csaj?? Róla egy kép sincs nagyobban? Csak hülye vasdarabokról??
És ezt így hogy?!?

Rocko- 2010.09.04. 11:11:22

nekem is tetszett a hangja. kár hogy nem próbálhattam ki az élményt - így vagy úgy.
de majd legközelebb megnézzük mire jutottál. ;)

Kelevra 2010.09.04. 11:11:31

Tudnak ilyen hengerfejet csinálni Magyarországon is...Havassy vagy Bodnár Attila hogy csak a komolyabbakat említsem.Ez a csávó Amerikában csak annyival jobb hogy kifejezetten bogaras.

Üdv

korponaiz 2010.09.04. 11:14:11

Vannak Magyarországon is jópáran, akik értenek a hengerfejtuninghoz, de mivel egy ilyen hengerfej átalakítása munkaidőben is elég sok, ezért ők se fillérekért dolgoznak. De vannak, csak kevesen ismerik őket.

Motordoktor 2010.09.04. 11:18:40

@Kelevra: Három vagy négy éve jártam a Havassyéknál, kérdeztem, vittem fejet is, de nem vállalták. Nem ismerik, nincs vele tapasztalat, nem tudják mennyit vehetnek le belőle úgy, hogy ne lyukadjon ki, menjen tönkre. Más az általános hengerfej tuning és más, ha valaki specializálódott egy hengerfejre.

korponaiz 2010.09.04. 11:20:19

Ja és ha motortuning, akkor inkább már turbó, mert sokkal nagyobb az elérhető teljesítmény, és míg egy szívó mocinak a nagy teljesítményhez szét kell forognia magát (ez által jócskán lecsökkentve az élettartamát), addig egy jól megépített turbós konfig hosszú élettartamú lehet.
Pl: egy szívónál a 100Le/liter fölötti teljesítmény már jelentős élettartam csökkenéssel járhat, addig egy turbósnál a 200Le/liter teljesítménynél is lehetséges akár 100000km feletti futásteljesítmény.

Motordoktor 2010.09.04. 11:20:33

@Agent Cooper: Nem a torokátmérő a meghatározó, hanem a venturi mérete. 34-es venturit bele lehet tenni a 40-es IDF-be és bizony vannak 160 lóerő körül autók ilyen karbival.

Rocko- 2010.09.04. 11:22:17

@IPK: ezek a platós mazdák...

Motordoktor 2010.09.04. 11:24:11

@BeeTm: A szelepvezetőknek be kell lógni, mert így is elég rövid a vezető, nem vezeti jól meg a szelepet, hamar elkopik. Ez is egy olyan részlet, ami jellemző a bogár fejre és sokan elkövetik azt a hibát, hogy lerövidítik. És alá is van metszve a kipufogószelep vezetője, pontosan a szelepemelési magassággal (13 mm), hogy ne szoruljon meg a koromtól.

korponaiz 2010.09.04. 11:24:48

Persze mindenki specializálódott egy-egy márkára vagy típusra. De biztos lehet találni Mo.-n hozzáértőt. Én BMW rajongó vok és tutira tudok szakikat, de mivel a bogár is elég népszerű gép, kell legyenek csak nem hirdetik magukat, mert legtöbbje hobbista.

Motordoktor 2010.09.04. 11:26:07

@korponaiz: A turbo felrakása olyan kompromisszumokat kíván, amit nem vállalok. vannak kitek, olyan is van, ami a motortér fedél alá befér, de nem problémamentes és pont az élettartam és a megbízhatóság kérdéses.

Motordoktor 2010.09.04. 11:29:54

@korponaiz: elég sok embert ismerek bogár hobbi körökben, hidd el, nincs igazán profi (bogár)hengerfejes. Itt nem egy nagy szelep berakásáról és csatorna polírozásról beszélünk.

Motordoktor 2010.09.04. 11:32:34

@pet77: Nincs tűzkarika, nincs hf tömítés sem.
A tengely pedig csak a blokk szétnyitása után szedhető ki, kevered a BMW léghűtéses 2 szelepes boxerekkel. ;-)

keepitretro 2010.09.04. 11:34:10

@korponaiz: Igen! Sok jó motorépítő van magyarországon az említetteken túl is. Ez Steve Tims hengerfej azért elég gyegécskének néz ki de a következő fokozatnak jó lesz :-)

Egyszer megelőzött BRE az M5-ösön határozottan és kimondottan beteg hangja volt. Ekkora motorból 100kw-t simán ki lehet hozni keréken (ez kb 170LE főtengelyen) szép egyenes nyomaték görbével. Ezzel a bajnok hengerfejjel mostmajd lesz vagy 120 főtengelyen......

korponaiz 2010.09.04. 11:37:04

A turbósítás sok kompromisszumot és még több pénzt kíván, DE ilyen irányban vannak olyan szakemberek Mo.-n!, akik TÍPUStól függetlenül képesek jól müködő, tartós konfigokat összehozni. Nevet nem írok, nem akarok itt reklámozni.

korponaiz 2010.09.04. 11:38:45

Mindenesetre drukkolok neked, kitartást hozzá!!

korponaiz 2010.09.04. 11:39:53

A szívómocinak egy olyan előnye van amit a turbó nem tud: a hangja.

szir-szar_biz-basz 2010.09.04. 11:41:46

joolehet :)
amugy kb mennyi az a szenzaciósan kevés fogyasztás? kivancsisagom jóindulatú :)

Motordoktor 2010.09.04. 11:51:15

@keepitretro: Én nem szégyenlem, nekem ennyire futja pénzből és tudásból. Ha Te jobbat tudsz, biztos végigjártad ezt az utat, voltak nem teljesen sikerült projektek, a semmiből azonnal nem lehet hibátlant építeni.
A rendszerben a hengerfej egy fontos elem, de nem minden, kell hozzá jól beállított kompr. viszony, kipufogó, gyújtás, karburátor, stb. Lehet, hogy ezzel a hengerfejjel is kicsit sárga lesz és kicsit savanyú, de az enyém. Majd próbálkozom tovább...és elhívlak segíteni.

Motordoktor 2010.09.04. 11:52:20

@szir-szar_biz-basz: folyamatos 100-nál 7 liter (ez 2700-as fordulat)

ommm 2010.09.04. 12:04:37

@korponaiz: ...és ezt rosszul érzed. Szerintem. Jó szívómotornál egyszerűen nincs jobb.

keepitretro 2010.09.04. 12:07:22

@Motordoktor: Sokkal kevesebbe kerül ha keresel egy jó szimulációs programot és abban teszteled a konfigurációt. Ha jól modellezed a motorodat a megvalósult motor is hozza a tervezett számokat. Van már egy motor konfigurációd meg egy pár mérésed. Most lesz egy másik meg majd azon is lesznek mérések. Ebből már össze lehet ütni egy jó modellt és ki lehet indulni hogy a harmadik tényleg ütős legyen :-)))

Ha nem gúnyból írtad az "elhívlak segíteni"-t akkor szívesen segítek. Léghűtésben van "némi" tapasztalatunk meg van mögöttünk pár ezer fékpadi mérés is.........

korponaiz 2010.09.04. 12:15:54

@ommm: valahol az autónál mindig a hogy gyorsul lesz a leglényegesebb kérdés, és bizony a jól megépített turbósok odab***nak a szívósoknak. A szívó tuningnak megvan a szépsége, a romantikája, és főleg a hangja de korlátozottak a lehetőségei.

Motordoktor 2010.09.04. 12:16:08

@keepitretro: A szimuláció már megvolt, kimondottan bogármotor szimulátorral (sok évtized tapasztalatával), 147 LE és 189 Nm az új konfiggal.
Nem gúnyból írtam, noha kicsit meglepődtem, hogy azt az utcai hengerfejet, amit szinte mindenki a top3-ba sorol a világon (nem túlzás!!!) legyengécskézed. Ha hozzávesszük az itthoni próbálkozásokat, kiesett szelepülékekekt, kilyukadt szívócsatornákat és átrepedt gátakat, akkor mégjobban meglepő.

korponaiz 2010.09.04. 12:18:29

De bocsi, kicsit offoltam ezzel a turbóval kapcsolatban.

belagezabela 2010.09.04. 12:26:02

a váltó fogja bírni?

keepitretro 2010.09.04. 12:34:34

@Motordoktor: Szép számok, mondjuk fordulatszámok nélkül nem sokat érnek :-)
Majd meglátjuk mit mutat a mérés.
Ez előző (mostani) konfigra mi volt a szimuláció eredménye? Ha lehetne fordulatszámokat is az értékek mellé.

Rocko- 2010.09.04. 12:36:04

@ommm: egyről beszéltek. :)

Phrascarica 2010.09.04. 12:43:18

@ommm: "jó szívómotornál egyszerűen nincs jobb. "
kivévve a jó turbómotort

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.09.04. 12:43:22

@Motordoktor: Kicsit pongyolán fogalmaztam,bocsánat, a szelepvezetőkre értettem a kérdést,de értetted mit akarok kérdezni,köszönöm!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.04. 12:44:00

"Néha, ha látom, hogy valaki azonnali és csillapíthatatlan vágyat érez, hogy letoljon az útról – hiszen a bogárhátast és a dízel Mercedest mindenki le akarja lökni – akkor csak csinálok egy kis visszaváltást. A durranás és láng jelzi, a tolakodónak hogy majd mindjárt megyek, ha lesz üres tér, addig meg nyugalom."

Ha utolért valaki, gyorsabban megy mint te.

Akkor faszé erősködsz vele, ménem hagyod hadd menjen?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.04. 13:07:11

@zoutlodi: Se nem szép, se nem gyors? Már most 9 másodpercen belül veszi a százat, ember! Még egy másodperc lefelé és a mai agyonfojtogatott GT kategóriában találja magát a gép. A szépség meg ugye relatív :)

T-akonypunpa 2010.09.04. 13:16:59

Szösziről nincs több fotó?

w a s d 2010.09.04. 13:25:34

@ommm: De a Polákba minek turbó a terv? Van szívó FIAT DOHC 140-150 LE- vel elég nagy számban, az nem lenne elég? Már korábban is felmerült bennem a kérdés, csak most bújt így elő...

Dzso_bácsi 2010.09.04. 13:27:43

@kolbászoszsömle:
öreg autóm van nekem is, ráadásul a lenézett fajtából... Szinte hetente elöfordul velem, hogy csorgok lakott területen belül a főúton 55-tel (munkába vagy haza). Utolér egy akármibármi, és csípi a szemét, hogy ilyen szemét halad elötte. Ráakaszkodik a hátsó lökösömre, mert dinamikus nyugati sz.rja van... Elözni nem tud, mert általában sürü a szembeforgalom. Tartom az 55-t, lesem a tükröt, lehúzódok, ha irritál már a k*cs*g, fel-felvillantom a féklámpát (közben nem gond tovább csorogni 5-ben 55-tel). Elérjük a település határát... Nos ilyenkor nem négybe váltok vissza, hanem ha a szitu megkívánja, és épp egy Punto / Fabia / Polo/ 206 stb ... tölti ki a visszapillantóm képét, akkor hármas - vagy kettes a téma, és padló. Persze a nagyobb kategóriákkal is össze szoktam mérni hogy mit tud a vas (hangulatfüggö), de ezekböl aki akar, úgyis otthagy (meg két kiló dízelkormot).
Az enyém nem hangos, nem tol lángot, nem durranik, (nem is erös különösképp) de ellenben úgy kapja fel magát 100-ig (3-ba 5000), mintha 100 Le lenne... Tovább nem nyomom, mert az már ütközne a törvénnyel, ha ismét utolér a tag, lehúzódom és hagyj menyjen. Nincsenek komplexusaim, sem bizonyítási vágyam, egyszerüen csak reagálok más türelmetlenkedésére. Amíg nem tud "befogni", azaz index + átlépni a másik sávba, addig szépen forgatom a motort, és élvezem a karbi torokhangját.
Én átérzem hogy a doki mire gondol, sok sikert kívánok neki:). "Oktasson", járjon sikerrel, szerintem jól teszi.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.04. 13:33:54

@Dzso_bácsi: A kérdésre nem válaszoltál, csak azt írtad le te is, hogy ha valaki utolér, akkor azt nem hagyod, hogy megelőzzön.

MIÉRT? Miért nem hagyod? Gyorsabban megy, mint te, hiszen utolért, te meg szívózol vele.
MIÉRT?

w a s d 2010.09.04. 13:35:55

@KuKori: Inkább a 2 literes dízelek kategóriájában... (Persze attól még gyors, a vásárlók/gyárak/újságírók(!) vannak inkább elszállva, hogy ma már egy sima alap városi kisautónak úgy kell gyorsulni, mint 15-30 éve egy kifejezetten sportos verziónak.)

@kolbászoszsömle: Szerintem a "mindjárt megyek, ha lesz üres tér" rész inkább olyan szituációt sejtet, ahol őt is föltartja valaki, csak még nem volt lehetőség megelőzni, vagy előz épp a belső sávban, de ezek ellenére erőszakoskodik a mögötte jövő.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.04. 13:40:04

@F/: Olyan nincs. Ha valakit utolérnek, akkor az azért történik meg, mert általában mindjárt akar menni, nem pedig azonnal.

Kidebaszott módon idegesítenek azok az emberek, akik szerencsétlenkednek az úton a böhöm/nemsajnált autóikkal, utoléri az ember, és képes visszaváltani kettőt, csak, hogy meg ne előzzék őket.
Aztán a következő kanyarban meg fékez hatvanháromig, meg nem mer előzni, mert ahhoz már nyominger.
Csak a gázt tudja nyomni, mert erős az autója, és elöl akar menni.
Mert IFA-ból ült át, és az is a sor elején ment, így megszokta.

w a s d 2010.09.04. 13:56:32

@kolbászoszsömle:

Akkor írok egy részletes példát mindkét előbbi lehetőségre, amit említettem.

1. Utoléri az ember a 70- nel menő kényelmeskedőt országúton, akár csak 90- nel. 2 sáv van, irányonként 1-1. A szembejövősávban folyamatos a sor, nincs hely előzni. Mögötted senki már több km óta. Egyszer csak az ember mögé ér egy másik autós, aki szintén 90- nel menne, és ment is eddig, de az előttelévőt is föltartja a 70- nel menő, elpzni meg nincs hely. A most érkezett, 3. autós türelmetlenül a 2. autós "seggében" autózik, pedig az is menne már 90- nel, de nincs hely előzni.

2.
Előzi az ember pl. autópályán a kamion sort, de előtte is mennek a belső sávban (kamionok: 100 km/h, 1. autó a belsősávban: 110 km/h, 2. autó ("az ember") szintén ennyi, de menne 130- cal,) majd utoléri egy 3. autós, aki szintén 130- cal menne, és türelmetlenségében a 2. autóshoz agresszívan közel autózik, pedig az is menne 130- cal, de előre felé az előtte lévő miatt nem tud menni, a külső sávba meg az ottani lassú de tömött sor miatt nem, mégis vele szarakodik a türelmetlen 3. autós.

Tizenkettő 2010.09.04. 14:04:36

Én azért a dupla szeleprugók miatt a vezérlést is átnézném. Rönyóéknál hasonló esetben a tengely teljesen más mint szipla rugókkal. Az Alpine motorban a tengely bütykei kb kétszer olyan vastagok.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.04. 14:09:11

@F/: Dzso_bácsi által leírt eset sokkal gyakoribb, mint amit Te leírsz.

Meg az is, hogy a folyamatos szembesorban annyi hely van, hogy egy autót meg lehessen előzni, de kettőt már nem, de emberünk nem elég bátor/tapasztalt...
Viszont az előzésre való felkészülést a másik seggében autózásnak értékeli, mert ahhoz már hülye, felfogja, hogy mi is történik a környezetében.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.09.04. 14:14:07

@ommm: De.
A NAGY V8-as szívómotor. :)))

w a s d 2010.09.04. 14:15:36

@kolbászoszsömle: Azért ha (túlzok) 10 perce ott van a lökhárítómon, akkor nehogy már azt mondjuk, hogy az előzésre készül.

w a s d 2010.09.04. 14:21:14

@F/: Mert ha az előzésre készülök, és azért közelítem meg nagyon az előttem lévőt, ha van eszem, ez csak egy pillanatig tart, mert vagy kimegyek egyből előzni (nem pedig visszalassulok az előttem menő sebességére, a korábbi állapothoz képes csak annyi változással, hogy kisebb a táv), vagy maradok, lassítok, és lemaradok biztonságos távra.

yenoee 2010.09.04. 14:25:26

@kolbászoszsömle: ha tényleg érdekel a dolog, használj huzamosabb ideig egy öreg, mindenki által lesajnált vagy alulértékelt kocsit, aztán ülj vissza egy átlagosan jobban elismertbe. Előbbivel teljesen mindegy, mennyire mész, akkor is útban leszel, a másikkal szinte még a balkezet is megadják majd.
Hülyék/bénák természetesen bármilyen autó volánja mögött előfordulhatnak, mint ahogy a napi forgalom sem folyamatos harc és küzdelem a túlélésért. De amikor néha szitu van, akkor bizony egyesek NAGYON erőltetik a rangsort, s netán éppen tévednek. Tévedni ugye emberi dolog. Visszaváltani, lepadlózni és eltűnni pedig... isteni :)))

Waldorf Rolandó 2010.09.04. 15:03:31

@kolbászoszsömle: te elolvastad a posztot? írja, utolérik, mert épp nincs hely, ezzel a kis kedvességgel ezt jelzi.
Márpedig, ha neki nincs hely, akkor annak se lesz, aki utolérte. Világosság?

szabopsz 2010.09.04. 15:10:03

Nagyon jó hangja volt. Ott volt a tipikus bogár csatogás, ami mellé mély, öblös hang társult. A kettő együtt egyszerűen zseniális volt.

@streetsta:

Nem kellett volna, a w108-assal jönnöd.
Azon vettem észre magam, hogy azokat nézegetek.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.09.04. 15:15:52

@yenoee: Az előző Rönyómmal is ez volt :) Csak skubiztak, amikor megindultam és csak a porfelhő maradt utánam. Ha előzünk, akkor előzzünk :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.04. 16:01:31

@Motordoktor: Na jóvan, doki, de ő a szelepszárat említette:)) Ókéoké, csak gonoszkodok.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.04. 16:03:48

@szabopsz: Vigyázz, el tud uralkodni az emberen. De lebeszélni nem foglak:))

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.09.04. 16:11:37

úgylátom rendesen szét van már offolva ez a topic, úgyhogy én is verek bele egy szöget..

Engem akkor is utolérnek, ha 90-el megyek. Mivel a magyar autópark jellemzően nem 135i-ből,335i-ből, 550i-ből áll, ezért ezek általában 1.6 Focusok, Asták, Octaviák és társaik. Jellemzőjük ezeknek az autóknak, hogy 90-ről nem nagyon lehet velük biztonságosan előzni, mert jön egy kanyar, vagy egy szembejövő, vagy egy kistelepülés. (Igen, vezettem ilyen autókat.)

Tudjátok mit szoktam csinálni? Az első kistelepülésen behúzódok egy buszöbölbe, és hagyom, hogy ez az 5 nagyonfontosember akinagyonsietmertszülafelesége elmenjen mellettem. Engem hazavárnak, őket nem. Szar lehet így élni, ennyi örömöt igazán meghagyhatok nekik.

Gábor0126 2010.09.04. 16:26:46

Kb két hete mentem utána diesel Yarissal az alsónémedi "ringen". Jó az autóm 190 nm kb 1 tonna, és azt hittem itt a városban 1.2.3.-ban verhetetlen vagyok! Így még nem aláztak meg soha...

hakapeszimaki1986 2010.09.04. 17:49:48

@Brigi \"B. A.\" főnöke:

Ha 110-el mennél akkor is lenne aki utolér,mert itt csak az biztos,hogy mindenki gyorsabban akar menni mint az előtte lévő.
Az octviákat,focusokat megszoktam.Már csak a 90nél előzés közben mögöttem villogó kaminoktól félek :)

Mastadoc 2010.09.04. 17:53:26

a "régi" konfigot mennyiből lehet kifozni doki? őszintén mondom, megépíteném...

OFF
@kolbászoszsömle: az ilyen tapasztalt és bátor "egy autó előzése belefér" típusú autósok miatt van rengeteg baleset

és, hogy személyeskedjünk

ilyen típusú f*szfej miatt halt meg a haverom és a menyasszonya...

szóval ki is az a k*rvafontos ember, akinek annyira sürgős, hogy nincs 1 perc türelme sem?
ON

qmatch 2010.09.04. 19:29:42

Szép az autó, de csúnyák az emberek...
....hogy miket olvastam én itt!!
Én is a kevésbé bonyolult ellenfelek közé tartozom, állandó célpontja, és garantált mindennapi sikertablettája rohanó világunk icipici rohanó kisfogaskerekeinek.
Mégis: az a gondolatom támadt nemrég, hogy túl a 100ezredik kilométeren - múlt héten történt - kezelésbe lehetne venni a 76 lóerős motort... mert biztosan együtt leszünk még egy darabig.

S4mu3l 2010.09.04. 19:48:25

Ez a két hf olyan gyönyörű, hogy rendeltem volna még egy harmadikat, kitenni a polcomra dísznek. :D

atabi 2010.09.04. 19:58:32

bocs hogy beleszólok de a belsejét ki kellene polírozni a jobb áramlás miatt nem?(szívó és kipuff csatorna)

Tomchy 2010.09.04. 20:34:30

Doki: Nem mondtad, hogy végül is Csikinek tetszett a bogár?

=Daniken= 2010.09.04. 20:48:00

a pofátlanság az hogy erre tavaszig kell várni...:-DD

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.04. 20:50:07

@Waldorf Rolandó: Igen, olvastam: azt írja, ha utolérik, ahelyett, hogy hagyná, hadd menjen, visszakettő lángokádés.

@yenoee: faszt. Ha topáskodsz, le akarnak tolni. Ha nem topáskodsz, nem akarnak letolni.
És nemmelesleg az, hogy utolérnek-e a letolni vágyók csak és kizárólag átlagsebesség függvénye, ami viszont attól függ főleg, hogy milyen sebességgel veszed a kanyart, és milyen gyorsan döntöd el, hogy előzöl-e, vagy sem.
Tempomattal, kilencvennel Pécs-Budapest a hatoson hatan előztek meg, én pedig 15-öt előztem.
Igazából érdig, mert érd után jönnek a pesti vagányok, akik átültek a bicigliről, és azt hiszik, hogy autóval is csak negyvennel szabad menni.

@Mastadoc: lolkabolka, a haverod, meg a csaja azért halt meg, mert ahelyett, hogy bement volna az árokba, kapaszkodott a kormányba, és azt hajtogatta: EZ AZ ÉN SÁVOM! EZ AZ ÉN SÁVOM!

S4mu3l 2010.09.04. 20:51:06

@atabi: az sem túl jó, ha tükör sima a szívócső falának felülete; valahol a tükör és az érdes/öntött közt kell lennie félúton ("sima") :)

louie561 2010.09.04. 20:57:04

@atabi:
"bocs hogy beleszólok de a belsejét ki kellene polírozni a jobb áramlás miatt nem?(szívó és kipuff csatorna) "

A polírozás csak egy bizonyos mértékig képes növelni az áramlás hatékonyságát. Ha megnézed egy szimpla utcai 600-as sportmotor hengerfejet, akkor ott sem teljesen sima a felület, és nem feltétlenül azért, mert nem lenne gazdaságos gyártani, hanem mert egy bizonyos érdességnél kialakul az áramlási csatorna felületén egy határréteg, aminek ha kellően lett megtervezve a vastagsága, akkor jobbak lesznek az áramlási viszonyok a csatornában, mintha tükrösre políroznád.

louie561 2010.09.04. 21:03:50

Én még azt nem értem, hogy a gyújtás rendszerre miért nem fektetsz nagyobb hangsúlyt? Ahogy látom maradt az elosztó, a méteres gyújtás kábelekkel, amik már eleve nagy bizonytalansági tényezőt jelentenek a rendszerben, és nagyon nagy veszteséget. Egy ikertranszformátoros átalakítás még sokat tudna dobni a hatékonyságon, a szekvenciálisról nem is beszélve. Vannak olyan szettek, amik ugyanúgy néznek ki, mint a gyári megoldás, de mégis sokkal okosabbak. Még az OT vizsgát is meg lehet velük csinálni adott esetben. Vagy pedig egy Megasquirt-tel is lehet csiszolgatni a dolgon, és ha egyszer be van állítva, el lehet felejteni a gyújtás rendszert.

Macskavirág 2010.09.04. 22:23:26

@S4mu3l: Elégedj meg az F7P asztalkáddal! :D

Virago_1000 2010.09.04. 22:34:30

@Dzso_bácsi: Rapidod van? Mert en is most vettem egyet nemreg, es marhara meglepetes a gep. Total mas mint egy 4ajtos 120-as Skoda, es abszolut nyomatekos, tartja a lepest a mai forgalommal - ami meglepo - tekintve, hogy mi el a koztudatban a farmotoros Skodakrol.

Motordoktor 2010.09.04. 22:46:50

@Tomchy: Azt hazudta, hogy tetszik neki.
A kis torpanást azonnal észrevette, öreg rutin. ;-)

Motordoktor 2010.09.04. 22:49:22

@louie561: Talán lesz valami a gyújtással is. Majd megírom azt is.

Motordoktor 2010.09.04. 22:52:13

@Tizenkettő: Természetesen a vezérlés is kicsit át lesz alakítva. Más nyomórudak, más himbák, stb. Ehhez a tengelyhez kellett a dupla rugó, sajnos.

Dennis01 2010.09.05. 00:04:09

@Virago_1000: Most mar nagyon kivancsi vagyok arra Rapidra.. :)

Waldorf Rolandó 2010.09.05. 00:16:11

@kolbászoszsömle: nem olvastad
nem tud menni, mert nincs lehetőség, de jelzi, hogy amint lesz, megy, addig az sem tud, aki utoléri, MERT NEKI SEM LENNE FORDÍTOTT HELYZETBEN.

Jamesblond 2010.09.05. 00:29:35

Visszatérve az előzéshez, fenékben autózáshoz: Polski 126-osom volt 4 évig. Ha 100-zal mentem a városban, akkor is nyomott le mindenki a lakkdobozzal. Megelőztek, aztán visza 50-60-ra:)

====== vadparaszt ====== (törölt) 2010.09.05. 00:36:38

Nem is vezetni szereted te ezt, hanem "turkálni".

Motordoktor 2010.09.05. 09:14:34

@Waldorf Rolandó: Örülök, hogy van aki megértette amit írtam.
Egyébként a közúton erősködés, száguldozás, oktatás és önkéntes rendőrködés nagyon távol áll tölem.

Virago_1000 2010.09.05. 11:03:53

@Dennis01: Dennis: Most akkor aruld el mar, mire vagy kivancsi? Rapid, Tatra, vagy mi? :))))
Barmikor vendegem vagy ha erre jarsz.

SRX 2010.09.05. 11:32:34

Nagy élvezettel olvasom a bogarad történetét. Én kb. 30 évvel ezelőtt köszörültem egy barátom apjának a rendelőjében a Verhovinám felömlőit a fogorvosi fúróval, de még most is kellemes bizsergéssel gondolok arra, hogy mennyivel jobb lett tőle a cucc.
Tehát amatőr vagyok.
És mint amatőr kérdezem, hogyan létezik, hogy egy ilyen profi módon elkészített hengerfejben a gyertyanyílás helye miliméterekkel eltér? Az egyik hengernél olyan kevés az anyagvastagság, a kipufogószelepnél, hogy az már aggasztó. Ha mindenhol egyformán karcsú volna (mint a tőcsavaroknál), az egy más helyzet, de így egy kicsit furcsa. Nyugtass meg, hogy ez nem gáz. (Lelki szemeim előtt látom egy barátom gyári Alpin tunnigos 63?-as BMW-jének a hengerfejeit, ahol állandóan átégtek ezek az alulméretezett felületek.)

Motordoktor 2010.09.05. 11:38:40

@SRX: Pontos az, ráadásul hosszúmenetes, nem lesz baj vele. Kicsit csal a kép, élőben látszik jól.

SRX 2010.09.05. 15:06:09

Megnyugtattál...!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.05. 18:00:49

@Motordoktor: jakérem, az írás mesterség...

Leírsz valamit oszt örömködsz és köszönetet mondasz, ha valaki megérti?
Újságírók gyönge... :)

StZ 2010.09.05. 19:27:50

@kolbászoszsömle: Itt mindenki megértette, csak te nem. Nézz már körbe legyél szíves.

Zero ENcore 2010.09.05. 21:48:36

Ha már úgyis variálódik a karbi, esetleg ethanol? jobban hülne az égéstér, és mehetne följebb az előgyújtás meg a kompresszió. Mondjuk azokban a rövid szívósorokban nem biztos, hogy rendesen homogenizálódna a keverék, de a nagyobb dugattyúátmérő miatt amúgy is hajlamosabb lett a gép a kopogásos égésre...
csak egy felvetés volt...

Motordoktor 2010.09.05. 23:34:05

@Zero ENcore: A gondolataimban olvasol, azonban egyelőre kicsit idegenkedem tőle... Ha mégis, akkor mindenképpen úgy akarom, hogy benzinre vissza tudjon állni egyszerűen, tehát a kompresszió viszony a benzinre lesz beállítva.

konti10 (törölt) 2010.09.06. 08:54:21

Ez a fajta szerelgetés, konkrétan jobban tetszik, mint a merci farigcsálása. Ez egy alkotás folyamata.

traxx 2010.09.06. 15:03:04

@kolbászoszsömle: Látom te nem voltál ilyen helyzetben. Megpróbálom máshogy leírni(mert én is voltam rengeteg ilyen szituban anno). Mész 50 helyett 55 el egy sűrű forgalomban(gyk. mindenki ennyivel megy). Jön egy bírka, aki szintén 55-el tud csak menni, mert előtte is, utána is(szemben is) sok-sok autó. De ennek ellenére le akar tolni az útról, hogy megelőzzön. Mindezt úgy, hogy a forgalom miatt veszélyezteti magát, téged, a szembejövőt.

KAWAszaki 2010.09.06. 15:12:31

@Motordoktor: az E85-ről nem biztos, hogy egyszerű lesz az átállás, mert jóval többet kell adni neki, mint a drága ólommentesből... Az előgyújtás a másik...
Persze az "egyszerűen" mást jelenthet neked, mint nekem. (nálam az egyszerű: egy kapcsoló a műszerfalon: benzin/E85)
A cikkhez:
Hajrá! Csináld! Ütős lesz!
(és remélem, nem találkozunk a piros lámpánál)

Tizenkettő 2010.09.06. 16:34:13

@Motordoktor: :D Azért ezt valahol sejtettem :D Gondolkoztam is hogy megjegyezzem-e. :D

Merida001 2010.09.06. 21:17:39

Dupla karbi van a Bogárban és miért nincs rajta 1-1 légszűrő, ahogyan ezt a Bogarasok szokták?? Mi ez az egy légszűrőházba történő bevezetés kétoldalról??:)
1.8-as (tuning) henger dugó+gépi munka, sportvez. tengely dupla nagy Weber (min.40-es) és kész a jó kis teljesítmény. Vagy a 2.1-es WBX-es vizesboxert összehozni a Bogárba, szintén dupla weberrel. Gyárilag már 118-120Le között van ez a motor...nagyon viszi a kicsit Kecsón van egy ilyen...

Karpathy · http://artofmax.com/ 2010.09.06. 22:56:10

Többféle küllemű autóval szoktam járni, és a szakadék, vagy láma külsejű gépet mindig jobban letolják, pedig körülbelül hasonló modorban vezetek mindegyikben.
Szerintem ez természetes, ahogy a kis faroklengetésre való visszahúzódás is.

"a közúton erősködés, száguldozás, oktatás és önkéntes rendőrködés nagyon távol áll tölem."
...ezekből azért az erősködés kategóriába kívánkozik a kipufogóval szalonnasütés, valamint a poszt alapját képező Bogár en bloc :D

Zero ENcore 2010.09.07. 18:00:51

A brutál szelepösszenyitás/nagy szelep/nagy csatorna, kombóval biztos jó átöblítése lesz az égéstérnek, de karbival nem fog ezután az égbe menni a fogyasztás?
Megértem h a karbit pártolod, átérzem én h lelkük van:) De egy mondjuk az olcsóbbak közül való spitfire efi-vel, jól megválasztott befecskendezéskezdettel, és TÜAG nyomással, nem szökne ki annyi nafta a kipufogó oldalon... Mehetne bele a hengerenkénti pillangó,és nem korlátozná az áramlást a fúvókacső, meg a keverőtorok...

Zero ENcore 2010.09.07. 18:11:06

Nem küldi a kommentjeim?

GERI87 2010.09.07. 19:12:32

Ezt már szeretem!

Több ilyet és bővebben lécci:D
Nem az a házi sufnituningos atlétatrikós Pityubá'-s gányolás a remegő tokájú proliknak...

Sayniqua (törölt) 2010.09.08. 10:17:24

Nagyon várom a végeredményt, tavaszra Le/Nm adatokat akarok.... :-)
süti beállítások módosítása