Mongóliába majd vissza, ketten, 66 nap alatt

  2010. május 31. - Csikós Zsolt Címkék: toyota mongolia

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Mekler Lacit autós körökben elsősorban csodás Alfa Romeóiról ismerik, továbbá arról, hogy ő indította el a korábbi, lassabb folyású oldtimeres rendezvényekhez képest jóval keményebb tempót diktáló Coppa Pannonia Regia veteránversenyeket. Ha valaki zsenge ifjúkorában ingyen jár dolgozni a közeli Lamborghini-dealerhez, csak hogy igazán jó autókat tapogathasson, az valószínűleg már születéskor erősen beütötte a fejét, mondjuk az ilyen emberre, nem alaptalanul. Persze fentiekhez nem árt, ha az ember zsenge ifjúkorát éppen nem Magyarországon tölti, hiszen nálunk a Lamborghini márkakereskedő-hálózat viszonylag gyérnek mondható – de ez csak egy mellékszál. Viszont talán hozzájárul ahhoz, hogy valaki merjen nagyot álmodni.

Mekler, akinek jobb Ulán Bátor, mint Las Vegas

Laci tehát szereti az autót, ennyi sejthető, ráadásul nem riad vissza a kihívásoktól. Három évvel ezelőtt például elkezdte fontolgatni, hogy kimegy Mongóliába. Kocsival, hát persze. Lábon. Hogy miért éppen Mongólia? Egyszerű a válasz, hadd idézzem őt – "Mongólia érintetlen, valódi hely, de rövidesen, talán már tíz éven belül nem lesz az. Engem Las Vegas nem érdekel, oda minden barom el tud jutni, de Mongólia izgalmas, oda senki se megy, maximum repülővel. Hát ilyen helyre kell utazni, az kihívás."

E mongol kiruccanás elé azonban több apró akadály is gördült, például, hogy ezek a távoli, bel-ázsiai országok nem pontosan az Európai Unióban megszokott szabályok szerint működnek. Vízum kell. Mindenhova. Ha ott vagy, háromnaponként be kell jelentkezni a hivatalos szerveknél – nehogy már valaki csak úgy le akarjon telepedni egy tadzsik tanyán, engedély nélkül. És rágjuk meg alaposan a legpenészesebb tökmagot is a zacskóban: Mongóliába nem hajthat be senki magánautóval. Ne feledjük, autós túráról van itt szó. Magánautós-túráról.

A behajtási szabály megkerülésére remek alkalomnak ígérkezett egy külföldiek által szervezett mongol rali 2009-ben, amire Laci be is fizetett két jelentkezésnyit, mert úgy volt, hogy barátai is vele tartanak majd a mongol túrára. Aztán kiderült, hogy csak kicsi autóval lehet indulni a ralin. Sebaj, Laci beszerzett egy drapp Lada Samarát, hogy akkor majd azzal. Ekkor lépett vissza minden barát az ötlettől. Elbukta a kétszer hétszáz font nevezést.

Nem sok a kilométer, csak 301 ezer

Idén jött el az idő, hogy belássa – másoknak ez csak egy olyan buli lenne, ami fájdalmasan sok szabadságba és pénzbe kerül, neki viszont közben mániája lett. Nincs mit tenni, kettesben kell megcsinálniuk az utat Edittel, a feleségével. A kocsi adott – Toyota Land Cruiserük. Megbízható darab, viszonylag keveset futott, az indulás előtti pénteken még csak 301 ezer kilométeren állt a kilométerszámlálója. Korábban voltak már vele egy Kaukázus-ralin, azt jól viselte, akkor már kapott egy kis ráolvasást. A jogi háttér kicsit macerásabbnak tűnt, például rögtön az autóbevitel problémája, meg csomó egyéb is.

Nem kis feladat volt az összes vízum beszerzése. Laci sorolja – "gondolj bele, Üzbegisztán, Tádzsikisztán, Kirgizisztán, utóbbi országban most épp háború van, aztán meg háromszor bemegyünk majd a ruszkikhoz, és kijövünk, hát az sem volt egyszerű, ráadásul mindenhova meghívó kell. Csak a vízumokra háromezer eurót költöttem el. És azt is kijártam, hogy saját autóval mehessek be Mongóliába. Amikor elkezdtem kilincselni emiatt, kiderült, egy, most a követségen dolgozó illetőnek tizenöt évvel ezelőtt igen nagy szívességet tettem, és ő elintézte nekem. Szóban, papírt nem adott, de ennél többet nem lehet. Ezekben az országokban minden kizárólag személyes kapcsolatokon keresztül működik."

Az útvonalat sem lehetett egyszerű megtervezni. Schmidt Peti térképész, Mekler barátja vállalta magára a feladatot, amely így szólt – a lehető legszebb helyeken vezessen, messze az ismert, nagyforgalmú utaktól. Sejthető, hol visz egy ilyen útvonal egy olyan országban, ahol a legnagyobb autópálya maximum egy keskeny aszfaltcsík, amelyen csak úgy fér el egymással szemben két teherautó, hogy fél kerékkel lehajtanak a padkára. Ott a harmadrangú út feltehetőleg egy szabad szemmel nem látható zergecsapás a hegyoldalban. A Pamir-hegységben például hétezer méteres hegyek között, úttalan utakon visz az – khm – út.

Akár Afrika-expedíció is lehetne

Az autó azóta megkapta a sárgumijait, a tetőn van még két, sziklás útra való másik. Olaj, hidraulikafolyadék, tudományos bandázsok, kevésbé tudományos drótok, ragasztók, spéci emelő, minden van a Toyota óriási fiókjaiban. A tetőn széthajtható, viharálló sátor, a vonóhorogra konzol készült, amelybe pontosan belepasszol az alumínium létra profilja, így nem kell soha felverni, kihajtogatják, fent alszanak, az első emeleti lakosztályban. Tiszta Éretlenek, – "hol a szálloda?", "hát ott, a kislány felszáll oda!"

Ekkora emelő kell, minimum

Közben Laci mutogatja a cuccokat. Fekete, összehajtható zsák, valami csővel, fejjel a végén. Orvosi, de leginkább állatorvosi eszköznek néz ki, ha nem ebben a közegben látom, azt hiszem, ilyennel adják a beöntést az elefántnak. De nem, ez egy zuhany, az ember megtölti vízzel, felkötözi a tetőre, hogy megmelegedjen, aztán alááll, és siet, de rohadtul, mert alig pár liter fér bele. Már látom, hogy Laciék sorsot húznak majd, melyikükre szálljanak aznap a legyek…

Meg ott a Garmin a műszerfalon, az óriási emelő a tetőcsomagtartó élére kötözve, megvannak az ajándékok, amiket a gyerekeknek visznek, ott a hely a konzerveknek, gázfőző bekészítve, kannák is fent a tetőn. Mert az egyáltalán nem egyértelmű, hogy az ember csak úgy, gázolajat vételez az Aral kútnál, mondjuk a tádzsikoknál, hiszen arrafelé többnyire benzinnel működnek az autók, és azokat is sokszor pillepalackból, meg lavórból, meg fazékból tankolják.

Profi a kartervédő

A Toyota felkészítése nem volt ennyire durva: kapott egy alapos szervizt, egy túlméretes kartervédőt az aljára, meg egy gégecsövet a folyón való átkeléshez, mert olyanból lesz elég.

Június elsején, azaz holnap indulnak, az út hossza 26 ezer kilométer. 66 nap alatt meg kell tenniük, mert augusztus 7-én, reggel kezdődik a Splash-futam. Amit Laci szervez.

Semmi gond, mindent kiszámolt előre – "hazairányban már augusztus 5-én Kaunasban leszünk, Litvániában. Az csak 1142 kilométer, megérkezünk időben, nem félek…"

Minden majdnem szabványos

Jó kis kaland lesz, szerintem sokan vagyunk, akik – legalább fejben – szívesen bevállalnának egy ilyet. Hogy ott legyünk – legalább fejben - megpróbálok majd tájékoztatni a dolgok menetéről, ahogy kapom a híreket, képeket. Addig is – maradjatok vételben.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr992040863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Conrad 2010.05.31. 21:06:01

ez fejben érdekes lesz, legalább, úgyhogy a stay tuned komolyan véve. fejben.

GGG77 2010.05.31. 21:06:35

@Fomics: Persze, ebben teljesen igazad van. De ne nézzük már sz@r embernek azt, aki nem vágyik a pusztába milliókért.

Henry82 2010.05.31. 21:06:52

Ez tényleg nagy móka lesz, sok sikert és kitartást hozzá!

Én csak egy tanácsot kérnék, hogy mivel kell foglalkozni ahhoz, hogy ennyi szabadidő és pénz legyen?
Semmi rossz szándék nem beszél belőlem, egyszerűen csak nem tudom elképzelni, nekem vagy időm van, vagy pénzem:)

Fomics 2010.05.31. 21:09:27

@GGG77: Nem kék mellre szívni, nem téged akartak levadászi ezzel a cikkel.Csak elmondta, ö mit gondol.Peace, please:)

Luk Szájpóker 2010.05.31. 21:13:11

Szétvet az egészséges irigység. 5 évig éltem Mongoliában még gyerekként, azóta szeretnék visszautazni. Az ország gyönyörű, a természetben élő emberekkel találkozni életreszóló élmény volt nekem, azóta sem találkoztam ilyen emberekkel. Ők még együtt tudnak élni a természettel, szépen, boldogan, békében.
Amit én nagy gondna. Gondolok a túrával kapcsolatosan: egy autóval menni életveszélyes! ezt több saját tapasztalat bizonyította: apámék beszekadtak egy folyóba ( mobil még nem volt, -15 -35fok, 4 alatt szabadultak, a semmi közepén két autó pont egy düne tetején találkozott frontálisan, nem tudtak továbbmenni, az egyik fél orvos híján 1 nappal később belehalt sérüléseibe.) Azóta van müholdas telefon, meg gps de azért megfontolnám...
Pár info, ami gondolom ismert: csapvíz mérgező egy európainak, az összes bolti tejtermék is ( legalábbis 20 éveaz volt), az emberek borzalmasan gyomorforgatóan büdösek tudnak lenni. Ezzel együtt gyakran ittunk folyókból, nyers halszeleteket, meg mindenféle természetben megtalálható dolgot ettünk.
Apámat - nyugodjon békében- (Magyar nagykövetségen dolgozott) kitüntette az akkori mongol főmufti a Magyar-Mongól barátságért végzett munkájáért. Szóval sok sikert, szerencsét és ha hegyre mentek fel, vigyetek fel midig egy követ a hegy szellemének, jurta küszöbre meg ne lépjetek rá semmi esetben. Üdv!!!

pickapu 2010.05.31. 21:17:28

Kalandosnak néz ki az út, a gép jó, a hozzáállás rendben van, mi baj történhet? :)
Sok szerencsét, meg még egy kalappal!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.05.31. 21:17:44

@GGG77: Irigy-e vagy? Hadd költse úgy a saját pénzét, ahogyan Neki jól esik ;) Ahhoz sincs közünk, hogy honnan van. Miért kell mindig valakinek beleszarni mások örömébe?

Luk Szájpóker 2010.05.31. 21:24:00

Az elöző kommentből kimaradt a "nap" szó a 4 szám mögül.
És a leglényegesebb info: 1 üveg vodka az egység, ami számított régen. Sivatagban nem pénz kell, hanem vodka/ teve/ ló/víz. Pénzzel nem vagy előrébb. Küldjetek minél több infót!!!!!! Üdv még egyszer!!!

yeti 2010.05.31. 21:31:47

Sok sikert nekik.Egyszer majd én is csinálok valami hasonló "baromságot".:)

atiz 2010.05.31. 21:33:37

klassz tura.
de azt hiszem spinét erre nem mernek magammal vinni, ugy, hogy egymagam vagyok ra, hogy megvedjem. remelem nem lesz semmi baj.

@GGG77: ne szivd mellre, szerintem se teged akart cikizni.

Fomics 2010.05.31. 21:33:38

@Luk Szájpóker: Bocsi, de az isztáni határör az még mindig a "zöld" útlevelet respektálja legjobban.
Országon belüli segítség esetén a vodka nevü valutával valóban kényelmesebb:)
Viszont több helyt foglal.:)

Devil2 2010.05.31. 21:44:05

Ne felejtsétek el meglátogatni Borat Szaggyijevet Kazahsztánban. :D

Luk Szájpóker 2010.05.31. 21:44:30

@Fomics: jogos:-)) a zöldes papírok kisebb helyen elférnek, vodkát meg biztos kapnak 300-400 km- ént. :-))

Fomics 2010.05.31. 21:51:15

@Devil2: D,D,D,D meg majd le estem a székröl a röhögéstöl.Marha ! :)

zalkapone 2010.05.31. 21:51:59

Nekem a Land Cruiser kéne Mongólia nélkül. Valahogy az ennyire vad vidékek nem vonzanak (meg az ilyen utódállamok sem...). Inkább a skandináv környék. Persze Laciéknak jó utat!

Seca81 2010.05.31. 21:53:17

Ez igen! Sok sikert hozzá, brutális lesz az tuti! Aztán az 5 gigás mmc-ket nem ám otthon hagyni! :)

Egy éve én is tervezek egy hosszabb túrát mocival, de nem tudom h lesz-e elég muníció addigra...
Ambícióból nem lesz hiány ahogyan magamat ismerem :)
A Nagy Vörös ex-Szovjet Birodalom északi részére mennék tengeralattjárókat nézni, útközben 1-2 városban pihenni és Finnország közepén egy kedves ismerőst meglátogatni.
Nem sok realitása van a dolognak jelen állás szerint, de h jövőre elgurulok mocival Marseille-ig -beiktatva egy észak-olasz körutat- az már 100!

Jó dolgok ezek, tervezgetni, előkészülni, elindulni és persze odaérni... Múlt évben is voltam egy hosszabb külföldi túrán az öreg Micrával, majdnem minden úgy lett ahogy terveztem :) De sajna csak majdnem... Az a fránya dzsípíesz...

Luk Szájpóker 2010.05.31. 21:54:44

Ja még egy vidám dolog jutott eszembe a múltból: vigyetek egyszer használatos fecskendőket, mert ázsiában még a többször használatos a divat, csekély fertőtlenítéssel.. ŐK bírják, én meg több csúnya vérmérgezéses esetet láttam.
Különben a mongólok, kazahok szeretik a magyarokat, testvérként gondolnak ránk. Jó éjt Mindenkinek!!

Fomics 2010.05.31. 21:57:27

@zalkapone: Ott élvezhed az autódat, meg a tájat.A tanyákhoz is jobb út vezet, mint itthon bárhol.
A benszülöttek a dolgok sava - borsa, ami Skandináviában dögunalom,nem bezélve a szörnyű és halálos Akvavitröl, ami köményböl desztillált valami.
A helyiek szerint tényleg az élet vize, de rajtuk kívül normális emberi fogyasztásra alkalmatlan valami.

zalkapone 2010.05.31. 22:02:51

@Fomics:

Maga a táj, az emberek, Mongólia még érdekelne. Csak az ottani körülmények riasztóak nekem, mint radiátoron, panelben szocializálódott parasztgyereknek.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.05.31. 22:07:20

nem értem .már vagy 50 éve van arra légijárat 1 nap alatt oda egy nap alatt vissza:-))

Fomics 2010.05.31. 22:09:36

@zalkapone: Hát, ideje a világ felfedezésének.Mongoliában még nem voltam, de Belsö Mongóliában, ami Kina legészakibb tartomány, egy pár éve elöfordultam.Télen.reggel minusz 37, az autonban szétfagyott a hütés.Napközben minusz 25, szembeszélben legyalogolt 2 kilométer után nem voltak faciális eszpresszióim.De ez a srác nyáron megy, jó autója van, tudja mit csinál, szóval erre mondja az angol, walk in the park.Vagy nem, de ez a kaland benne.Én irígylem.És tisztelem is, mert nem a megszokott irányokba indul el.Van önálló feje, ami nagyobb érték, mint a pénze.

ColtCzT 2010.05.31. 22:12:46

WOW, RESPECT. sok sikert az úthoz, ami valószinűleg eseménydús lesz :)
Én azért nyugodtabb szívvel indulnék benzines autóval, de ők tudják :)

GGG77 2010.05.31. 22:15:58

@KuKori: dehogy vagyok irigy, tökön is szúrnám magam, ha lenne 1-1,5 milkóm utazni, és azt sztyeppére verném el. :)

zalkapone 2010.05.31. 22:20:32

@Fomics:

Én eddig csak két alkalommal léptem át Európa határait, akkor sem túl messzire (Egyiptom, Tunézia). Igaz, ezen klasszikus turista célpontok esetén igyekeztem magam távol tartani a szervezett programoktól, és inkább a magam feje után mentem. Mongóliában nem biztos, hogy merném. Főleg azok után, amit írtál! Pedig biztos lenne olyan jó, mint a barakás skót túrák, például.

ne most 2010.05.31. 22:25:16

Mongólia, annyira nem nagy kaland, de feleséggel nagyon durva.

Tomchy 2010.05.31. 22:27:39

IKEA-szatyor rulez. :O)

Hajrá, gyertek vissza egyben!

Fomics 2010.05.31. 22:33:13

@zalkapone: Háát, ez attól függ.Az embereket az agyuk indítja el, és az agyuk tartja otthon.Én most Iránban szteppelek, ehhez képest Mongólia akár egy lépés felfelé. Hajadan - közel húsz éve - én már töltöttem itt pár évet, szinte otthon érzem magam.Az újoncok fejét teletömik rémtörténetekkel, a való világ sokkal szolidabb.Szóval, elindulsz, mert részben kiváncsi vagy, részben mertbizsereg benned valami, ami útra késztet.Lehet, hogy közben néhányszor ( sokszor ) panaszkodsz, káromlod az istent, de igazából kurvára élvezed.
Ennyi, erröl szól.Természetesen nem mindenkinek, erre valahol születni kall.Mint pl. mesterszakácsnak:)

zalkapone 2010.05.31. 22:42:42

@Fomics:

Ez igaz. Én túlságosan egoista életigenlő vagyok ahhoz, hogy valahol a világ végén megfagyjak, vagy elvérezzek. Persze itthon is elüthet a villamos, de valahogy az ember tudata átsiklik az ilyen jellegű veszélyeken. Titkon irigylem is az ilyen bevállalós embereket, de nem csinálnám utánuk.

dtk74 2010.05.31. 22:47:15

@ne most: Szerintem barátnővel is az lenne :-)
Várjuk vissza őket!

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.05.31. 22:52:35

Na, ez az igazi Domsjö. Nem aszfalton, szponzorált autóval.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.05.31. 23:04:19

Egész átgondoltan felkészített autó, bár pár dolog hogyismondjam... hm... "érdekes".

Pl. ha már BFG MT-vel lett felgumizva az autó, akkor a két pótkerék miért BFG AT?
Ha kap egy defektet, onnantól állandó szopás lesz az élet terepen, mivel az egy hídon lévő két kerék egész más tapadást fog biztosítani, és ezzel rövid úton ki fogja nyírni pl. a hátsó sperrt. A pótkerék is MT kéne legyen.
Egyrészt. Másrészt meg a két pótkerék valszeg kevés lesz.
Amit nem nagyon látok, és baromira fog hiányozni, az a víz. Ivóvíz. Sok. 80-100 liter alatt nem szabad elindulni, szóval valahol nem ártana egy strapabíró 100 literes víztartály.

Van egy 110-es Defi itthon, ami NAGYON komolyan lett felkészítve expedícióra, arról érdemes ötleteket venni. A tulaj a feleségével azzal az autóval konkrétan bejárták a földet, csináltak egy majd másfél éves földkörüli túrát... :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.05.31. 23:05:47

De amúgy hajrá, és sok szerencsét a kalandhoz!!!

Fomics 2010.05.31. 23:08:09

@malenykij polgar: Rosszmájú:)
Azt a pici nüanszot, hogy nem azonos jövedelemböl, miért feledted?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.05.31. 23:14:44

@GGG77: Kalandosnak ígérkezik, bár lehet, én is valami Csendes-óceáni szigeten kalandoznék inkább, az is nagyon vonz :)

tomiki 2010.05.31. 23:16:13

Jó utat, biztos jó kaland lesz!
Osztrák nagybátyám 1973-ban, 22 évesen egy bogárhátú Volskwagennel ment el Indiába oda-vissza tök egyedül. Az 18000 km volt.
A feleségem meg kaunasi születésű litván lyány, oda az út nekem csak 1122 km háztól-házig :) és a rekordom 14 óra, amúgy átlag 16 szokott lenni. Yaris 1.0-val jártam meg már vagy 10-15x, az is jópofa, bár végig EU meg Schengen :) Szívesen találkoznék ott 5-én velük!
Nekem a legnagyobb ilyen expedíció szerűségem csak Albániába volt 2006-ban egy 86-os Merci 207D-vel. Az is jó poén volt, persze az sem Belső-Ázsia :)
Jó utat!

Fomics 2010.05.31. 23:17:45

@malenykij polgar: Rosszmájú:)
A jövedelem és más elkötelezettségbéli külömbségeket hogy elfeledted.
Lehet, hogy az aszfaltnak hijja lesz, viszont ez nyáron fog történni, ami némi ballanszot jelent a körülményekben.
Az igazi kihívás az emberi tényezö lesz, ugymint bürokrácia, és némi baksis iránti érzékenység a benszülött isztániak részéröl.

BBHD007 2010.05.31. 23:19:10

Nem rossz úticél, de vigyázzatok a Mongol halálférgekkel!
Mongolok, úgy gondolják van ilyen lény a sivatagban/sztyeppéken, a kutatók nem cáfolják, de nem is támasztották alá, hogy létezik ilyen lény, de azért jobb vigyázni a számunkra ismeretlen állatokkal/növényekkel...
Wikipedián olvastam régebben, megkérdeztem egy magyarországon élő Mongolt, Ő is hallott ilyenről otthon Mongóliában mivel szinte mindenki mesélt róla.
A halálférgek brutális/félelmetes támadásairól hallani, persze ő sem látott élőben egyet sem, de tényleg jobb félni mint megijedni!:)
Én mondjuk nem Mongóliába mennék először, hanem Csernobilba(Pripaty) ahol a bátyám is járt 3 évvel ezelőtt, olyan részeken voltak, ahova Amerikai/nyugat európai csoportokat nem szoktak vinni, másik ők szervezték meg az utat azért is volt nagyon élvezetes/sikeres.
De nagyon szívesen elmennék Észak-Koreába, mind az ottani természetet, mind a városokat megnézni, és ami a városok alatt van pl. metró főleg a lezárt metró állomásokat ahol a Koreai vezetők titkos helyeik vannak.
Olyan létesítmények amiket nem lehet úgy általánosságban meglátogatni, katonai objektumok stb, stb.:)
És persze az itt már elhangzott Oroszország északi, észak keleti része (szibéria), tengeralatt járókra én is kíváncsi lennék főleg belülről, de az elhagyott szellem városokra is kíváncsi lennék, amik hasonlóak mint Pripaty.

Fomics 2010.05.31. 23:19:14

Ma minden kétszer mondok, kétszer mondok:)

BBHD007 2010.05.31. 23:21:23

Jah és kihagytam a Transzibériai Expresszt, amit szint úgy nem hagynék ki, ha lenne rá lehetőségem!

BBHD007 2010.05.31. 23:22:38

Jah és nem utolsó sorban a Transzszibériai expreszt sem hagynám ki ha lenne rá lehetőségem, az sem lehet utolsó, de főleg télen, és nyáron lehet érdekes!:)

Fomics 2010.05.31. 23:31:01

@zalkapone:
Skandinávia az öreg autók miatt lehet érdekes.
Nem a reklám helye, de nézz be ide
indafoto.hu/fomics/norvegia_autok

benzinvérű · http://benzinveru.blog.hu 2010.05.31. 23:34:28

Mennyire jó, ha az elmebetegség jó célra fordítódik. Jó értelemben vett kalandos utat nekik!

benzinvérű · http://benzinveru.blog.hu 2010.05.31. 23:36:15

@BBHD007: igen, ezek is jó célok, Koreát is megnézném én is, meg Szibériát is, pláne azzal a tudattal, hogy azért amikor szeretnék, haza is jöhetek onnan:)

zalkapone 2010.05.31. 23:36:53

@Fomics:

Húú! Akad kedvemre való, bőven!
Annak idején, angol cserediákként sokat jártam kint börzékre, márkatalálkozókra. Nem vagyok irigy típus, de ott morogtam a bajszom alatt elég sokat...

Rocko- 2010.05.31. 23:44:42

@Tie: "A tulaj a feleségével azzal az autóval konkrétan bejárták a földet, csináltak egy majd másfél éves földkörüli túrát... :)"
olyan sokszor robbantak le? :-)

oceanearth 2010.05.31. 23:47:46

féktisztító és duck tape bent van. nagy baj nem lehet :DD

BBHD007 2010.05.31. 23:48:51

benzinvérű,

Hát figyelj, pár évvel ezelőtt volt kin Észak-Koreában egy Cseh csoport, házi kamerával szinte mindent végig videózhattak gond nélkül.
HBO-n láttam ezt a kis házi filmecskét, ami nem volt egyszerű, de a Discovery-n, Spektrum, National geographicon is mentek hasonló filmecskék, a neten is van egy csomó, ajánlom figyelmedbe a Youtube-t.
Be írod North-Korea annyi videót dob ki, mint a szemét.
Számomra nagyon csábító az a hely, mint külföldi akár élnék is ott, de mint Koreai állampolgár valószínűleg nem!
A Cseh csoportnak semmilyen kifogása nem volt azzal, ahogy fogadták őket, nagyon meg voltak elégedve mindennel sokkal rosszabbra számítottak.
Nagyon jó kaját, szállást kaptak, szocreál tálalásban.
Időnként megfigyélték őket, de nem volt vészes, egyszer sem féltek, szóval ha tehetném, szerintem nem csernobilba mennék először hanem Észak-Koreába, aztán oroszországi körút, majd haza felé megejteni Csernobilt és környékét.:D
De akár fordított sorrendben is eltudnám képzelni mondjuk az egész nyarat ezekkel a programokkal, 3 hónap azért kellene egy ilyen "kis" körút csoporthoz!:D

Fomics 2010.05.31. 23:53:20

@Rocko-:
Háát, nem tom.Ha lenne rá pénzem, egy IGAZI földkörüli túráról egy percel nem érnék haza hamarabb mint 3-4 év:)
És ez még egy év sincs, kontinensenként.

BBHD007 2010.05.31. 23:55:44

Az mekkora lehet, ha egy család a gyerekükkel együtt elmennek a nyári szünetben mondjuk Csernobilba és Észak-Koreába, stb...
Max. 17-18 évesek szóval legfeljebb gimnazisták, majd a suliban a diákok/tanárok megkérdezik, hol jártál a nyári szünetben...
A gyerek, határozottan de "szerényen", jah csak Csernobilban és Észak-Koreában, majd visz be a suliba fotókat, vagy valamilyen adathordozót, és megnézik a képeket a számítógépen...
Majd lám lám, mindenkinek leesik az álla, a gyerek bizony tényleg nem hazudott!!!:D
Egy ilyet pár évvel ezelőtt amíg középsulis voltam én is eltudtam volna képzelni, mert már akkor is érdekelt Csernobil és Észak-Korea...!

BBHD007 2010.05.31. 23:57:53

Persze én szülők nélkül mentem volna, bátyámmal, ismerősökkel, haverokkal, idióta szülőkkel biztos nem!:)

nem kéne... 2010.06.01. 00:02:22

@GGG77:

nincs azzal semmi gond.
halál jófej ember szerintem.

nem kéne... 2010.06.01. 00:05:35

@malenykij polgar:

az ugye megvan, hogy mi a műfaji különbség a kettő közt?
szóval ja, van értelme a hasonlítgatásnak.

nem kéne... 2010.06.01. 00:07:33

nézmá, ott a márquez.
:))

nem kéne... 2010.06.01. 00:13:29

azért na.
ha augusztusra menetrend szerint hazaérnek, megtapsolják őket, az egyszer biztos.

meki1 2010.06.01. 00:15:18

sziasztok!

1. köszönjük szépen a sok jokivánságot
2. senkit sem akartam megsérteni a las vegasszal - de mi pont nem ilyen helyre vágyunk, amúgy pedig én is voltam, tehát én is barom vagyok.
3. a 3000 euro költség a meghivolevelekre, vizumokra, nem nagy arcként irtam - infonak szántam, ha más is ilyen turán gondolkozik, legyen tisztában az anyagi dolgokkal
4. 2 éve készülünk erre az útra, ezért megterveztük, megszerveztük, hogy el tudjunk menni 66 napra.
5. teljesen jogos a gumi felvetés - de mindig párban cserélek
6. a víz az valóban probléma, nincs nálunk 100 l, de lesz ahogy lesz - a gobiban meglátjuk mire elég 40 l
7. a km-t nem főutvonalon akarjuk teljesíteni, van ahol kunkorban vagy körben autózunk, mert úgy kivánja az útiterv, ezért hosszabbak a távok

ennyit szerettem volna röviden irni.
még egyszer nagyon köszönjük, a sok hozzászólást, probálunk egy pár szép képet küldeni, (persze ilyet még nem igen csináltunk - reméljük sikerül)

még egy fontos dolog, engedjétek meg ezt a kis reklámot, de ez nemes célokat takar.
ha bárki szeretne jotékonykodni, csináltunk egy oldalt:

www.justgiving.com/1st-Hungarians

üdv nektek
edit-laci

nem kéne... 2010.06.01. 00:17:19

@meki1:

na akkor itt is:
egy kalappal.

Csikós Zsolt 2010.06.01. 00:24:44

@Tie:

Van saras pótkerék alatta, az az alapgumizás. A köves gumik csak ritkánra vannak.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.06.01. 00:40:58

@Csikós Zsolt: Na de akkó meg négy kéne az AT-ból is.

fagzal 2010.06.01. 01:00:44

Zseniális! És bátor!

Autó nem érdekel, Mongóliáról KÉPEKET ezeret!

megint 2010.06.01. 01:08:39

BBHD007, én is láttam azt a filmet, és nem egészen úgy volt ahogy itt leírtad, nagyon is sajnálták az ott élő embereket, térdelni sem akartak páran a nagy vezér előtt, és még éhezésről is beszéltek, az utca egyik oldalára mehettek csak, folyamatosan figyelték őket. Nyilván egy másik világ, érdemes ettől függetlenül megnézni, érdekes volt a film, ajánlom még Oliver Stone comandante című dokumentumfilmjét, kitűnő. Bagi Nacsa valami műsorban azt mondta, hogy Fábry ott járt , majd gondolom elmondja valójában milyen, persze ha egyáltalán igaza. Egyébként én is inkább elmennék a világ végére autóval nyaralni mint, hogy repülőre szálljak, gyűlölök repülni, sok sikert az úthoz.

S4mu3l 2010.06.01. 01:15:41

Nagyanyámék anno valahogy a szu-n keresztül jártak Mongóliában, emlékszem mindig állati jó sztorikat mesélt a helyről, nagyon komoly lehet ma is (pláne így kocsival nekiállni) Sok szerencsét, biztosan nem lesz unalmas nyár. :D

Kengyelfutó Gyalogkakukk 2010.06.01. 01:37:27

hát, nem piskóta-túra, az biztos... már Ukrajna-Oroszország is komoly kihívás volt egy (sajnos kartervédő nélküli) Astrával - aminek meg is lett az eredménye... de én speciel összességében nem bántam meg, és tervben volt (van?) az eredeti útvonalból kimaradt ukrán részek idei felkeresése is, csak szeptembernél előbb nem lesz szabim :(
A Land Cruisernek ekkora vassal az alján ez a túra meg se fog kottyanni... :)

Sok sikert, sok élményt!

Hilux94 2010.06.01. 02:03:39

Én ősszel megyek az asszonnyal Mongóliába, de nem terepjáróval, hanem lóháton fogjuk bejárni az országot.

Az alap jó (Alfa-buzi Toyotát választ, ennél nincs beszédesebb, muhaha), de a felkészítés kissé komolytalannak tűnik ekkora túrához. Van pár autóépítő itthon, aki ennél hátrakötött kézzel komolyabbat csinál, és nem csak bedobál ezt+azt a kosárba vmelyik webshopban. Bfg-ből új gumira (KM2) nem futotta? :)Miért Asfir haspáncél? Bullbar akkora luxus?

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2010.06.01. 03:11:40

Nem semmi, egyedül nem mernék nekivágni.
Csoportosan már inkább.

kiraaaaa 2010.06.01. 05:59:10

Ez is képes, utibeszámolós lesz, mint a skandináv túra?????????

zootyo 2010.06.01. 06:27:47

@fagzal: Mivel ez egy autós oldal és az utazás sem lóháton hanem AUTÓN történik, ezért legyenek képek az autóról és tartozékairól is. Esetleg az előforduló nehézségekről, átkelésekről, kerékcserékről stb...
Te meg nézegess utikönyvet!

zöldi 2010.06.01. 07:35:44

Sok szerencsét az útra!
Várom a beszámolókat. Én puhapöcs vagyok, ilyen helyekre nem kívánkozom.

malaryanbeast 2010.06.01. 07:42:42

Kedves "kolléga" ! :)

Először is üdvözlöm az ötleted, végre valaki nem egy elcsépelt helyszínt választ.
Másodszor engedd meg hogy gratuláljak hogy sikerült minden papírmizériát elintézned, ezekben az országokban ez nagy szó.

Harmadszor viszont a saját biztonságotok-életetek érdekében felhívnám bizonyos dolgokra a figyelmeteket.

Az uraltól keletre nagyon más a világ, mongólia pedig határozottan. Főleg az elhagyatottnak vélt törzsi területek.
Oroszországot elhagyva, SEMMINEMŰ orosz felirat, matrica, kabala, stb. NE legyen az autón, mert azért a mongolok helyben
kirángatnak az autóból és agyonvernek. nem vicc, volt már negatív tapasztalatunk. Ha valahol mongolokkal ( de igaz a kazahra és a kirgizre is) találkoztok, tessék HANGOSAN magyarul kommunikálni egymás közt, jelezvén hogy még VÉLETLEN sem vagytok ruszkik, sőt ezekben az országokban
a mai napig testvérként néznek a magyarra, így ez sokat javíthat a helyzeten, tessék mongolul a MAGYAR szót ( Ma'dzsar) emlegetni nekik, valamint hangoztatni hogy ti VENDÉGek vagytok (az szent és sérthetetlen)
Jótanács továbbá ha törzsfők, vagy egyéb nagyobb befolyással rendelkezők közegébe kerültök, ne sértsétek meg mert az általában rosszhoz vezet, de arra is törekedjetek hogy NE akarjon örök barátjukká fogadni, mert ez is hasonló rosszakhoz vezet mint ha helyből arconköpnétek az illetőt.
(ezt a fajta barátságot a mai napig feleségcserével, stb. koronázzák meg, ami nem szerencsés, ha elutasítod az meg a halálos sértés; a MOL-os kollegák 2005-ben igen kínos helyzetbe kerültek emiatt)
Remélem csak fölöslegesen írom ezeket és felkészültetek a mongol kultúrából eléggé a zökkenőmentes utazáshoz.
Utolsó jótanács: ha Ulan Bator-ba mennétek amit a legkevésbé sem ajánlok, mindenképp fogadjatok Vezetőket ( olcsó, helyi viszonylatban nomád testőrök ) és KERÜLJÉTEK EL hatalmas ívben a Piacot (egyben bolhapiac, piac, vásár), ez az ország defacto legveszélyesebb pontja.

Biztonságok és élményekben gazdag utat kívánok nektek!

STi-2009 2010.06.01. 08:11:23

Hubazzmeg....26 ezer km. Azért ezt így kimondani is sok. Én legmesszebb Zweibrücken-ben voltam, ez egy német város, közel a francia határhoz. Faterommal voltam, kamionnal, mindenünk megvolt(aszfalt, kaja, pia, gázolaj:D), az egész túra 2 és fél nap volt, nem nagy ügy, de mikor megmutatta nekem (akkoriban még a városból se nagyon tettem ki a lábam) a GPS-en, hogy milyen messze van a cél Pécstől, azt hittem lemegyünk a térképről :D
Ez a táv meg ennek a huszonkétszerese(Pécs-Zweibrücken 1150 km).
Huszonkétszerese.
Aztabasszameg.
Hú gyerekek, max respekt, sok sikert, kéz és lábtörést, jó szelet, meg mindent, amit ilyenkor kívánni lehet, az ég áldjon benneteket!

esef 2010.06.01. 08:41:47

@Luk Szájpóker:
Nekem is megvolt Mongólia még '90-ben, iszonyat nagy élmény volt. Miután leesett nekik, hogy fehérek vagyunk, de nem oroszok, a seggünket is kinyalták.
Mindenhol Lada és Volga, szovjet szocreál minta alapján épült minden. Aszfaltozott út csak a város végéig, onnan földút, fa (!) hidak... Gondolom azóta azért változott ez-az.

Víz helyett szigorúan pálinkát igyatok és ez nagyon komolyan nem vicc!!!

J.G. 2010.06.01. 08:51:54

@Fomics: Az Akvavittel semmi baj nincs. Olyan, mint az unikum, csak kevesebb gyógynövény van benne. Sajnos nekünk hamar elfogyott...

Flak 2010.06.01. 08:53:09

Tulajdonképp ugyanaz, mint amikor én elmegyek kirándulgatni a Hortobágyra a veterán Wartyogómmal. Torokszorító izgalom, életreszóló kaland, csodás természet, király autó, műszaki hibák lehetősége, stb. Csak nekem megvan egy tízesből, neki milliókat kell rá költeni. Vagy vehetjük szigorúbban: neki milliói vannak rá, nekem nincsenek. Mindenestre kb. ugyanaz, kinek mi az élmény. :)

J.G. 2010.06.01. 08:53:10

Ja, és amúgy valóban érdekes elgondolás, de még nem tudom, hogy irigyeljem-e, vagy sem.

Hurri Kán 2010.06.01. 09:18:26

Nóóóóórmális???
Hát, nem semmi út lesz az biztos! Úgy tűnik, jó autóval mennek, meg max. respect az őrültségért és az elszántságért! Sok sikert!

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.06.01. 09:41:37

@Fomics: Ha ez a mongol túra feleakkora nyilvánosságot kapna, klassz lenne. Persze túllihegés nélkül.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.06.01. 09:44:42

@nem kéne...: Az megvan, hogy ha IRL rádköszönnek, akkor illik visszaköszönni?

Lipi1945 2010.06.01. 10:30:01

@Csikós Zsolt: Egy 26 ezer kilóméteres túrán aminek a nagy részét gondolom nem aszfalton fogják megtenni, ott a pótkerekek nem csak ritkánra vannak.

Amit Tie mondott, ha defektet kapnak akkor az egyik tengelyre felkell rakni mindkét AT-st és imádkozhatnak, hogy az AT-sek közül egy se legyen defektes, mert akkor egy hídon lessz két különböző tapadású kerék, és terepen emiatt el fog differálni.

Ibn Battuta 2010.06.01. 11:25:24

:) hmmm.

Én egy barátommal október környékén jártam arra. Türkmén, Üzbég, Kirgiz, Kína, Pakisztán.

Végig autóztunk, de nem sajáttal, hanem helyi emberektől béreltünk, leginkább a sofőrrel együtt. Többségében normálisak.

Ha jól számolom kb. 400 km-t kell megtenniük naponta, az teljesen vállalható, nem lesz vele gond, még nézelődni is lehet közben. Mi volt olyan nap amikor ilyen utakon 7-800 km-t haladtunk személyautóval.

Viszont Kirgizia és Tadzsikisztán... :) Na ott volt olyan a Pamír highway-on is például (így hívják :) , kb. a két ország határán megy - indul - aztán le Wakhan völgyig és az Afgán határ mellett vissza a fővárosba), hogy 5 óra alatt 40 km-t lehetett haladni, kb. 4000 méteren.

A határátlépésekkel fog elmenni még rengeteg idő, arra érdemes odafigyelni, hihetetlen a bürokrácia!!!

2 sráccal is találkoztunk akik motorral csinálták ugyanezt, Mongóliába mentek, szóval ők be tudták vinni a motort simán, de ahogy mesélték, (egymástól függetlenül) mindkettő olyan 25000 km-rel számolt, viszont az egyik visszafelé Üzbegisztánban (ahol találkoztunk vele) már 32000- nél járt, és már 3 hete otthon kellett volna lennie a terv szerint. Ő román volt. A másik német, de ő is "elszállt". Nehéz egy tervet tartani, gyanítom Laciék sem ússzák majd meg a 26000-rel. Ha már itt vagyunk, van itt egy..... :)

Mindenesetre nagyon jó utat nekik, irigykedem mert tudom mi vár rájuk és remélem olvashatunk róluk néha!!! :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.06.01. 11:46:49

@Ibn Battuta: >A határátlépésekkel fog elmenni még rengeteg idő, arra érdemes odafigyelni, hihetetlen a bürokrácia!!!

Igen, pont ezekhez kell a helyi soför ill. fizetett ember.
Nekem volt olyan határátlépésem, hogy a helyi erö csak a papírokat meg a pénzmagot vitte be, mondván, hogy jobb ha nem látják a nyugati delikvenst, mert akkor indul be igazán a bürokrácia (még több baksis reményében).

DrSzoke 2010.06.01. 12:01:21

Egy regi ismerosom meselte aki kint dolgozott eveket meg az atkosban,hogy ha vendegul latnak,a vendeg kapja a birkafaggyut megtiszteltetesbol.Koszi.Allitolag sertes visszautasitani.Megenni lehet hogy meg rosszabb....

GGG77 2010.06.01. 12:52:22

Persze, kalandos túra lesz ez, de tucatjával olvastam hasonló útvonalú túrabeszámolókat, csak azok a srácok mindezt egy hátizsákkal, stoppolva nyomták le, ennek a költségvetésnek a töredékéből. Beszéltem sráccal, aki 3/4 évet utazgatott Közép-Ázsiában kb 800 ezer forintból.

okoskodó 2010.06.01. 13:40:11

Én sajnos nem mehetek, mert munka után várnak otthol. :-)

Bambano 2010.06.01. 14:14:12

Nem akarok senkit megbántani, de mi ebben a kaland? Nekem volt arra a környékre való munkatársam, ő nyáron simán beült a ladájába és hazament. Ősszel meg vissza. Nem Mongóliában lakott, de nem sokkal közelebb.

Csikós Zsolt 2010.06.01. 14:32:10

@Bambano:

Hát az a kaland, hogy mi talán majd láthatjuk. Engem pl. baromira érdekel.

Krisi 2010.06.01. 14:49:12

@Bambano: másvalaki meg minden nap égő házakból menti ki az embereket, krokodilra vadászik bugylibicskával esetleg sűrűbb a napja mint jack Bauernek.
ők egy idő után megszokják, de egy átlag embernek egy hasonló móka elég nagy kaland.

én mondjuk puhapöcs vagyok ilyesmihez, engem inkább Európa nyugati meg északi fele vonz, nem az hogy a semmi közepén elakadjak kocsival miközben még csak a helyi nyelvet se beszélem. viszont örülök hogy másnak ez kell, annak meg plána ha utána beszámol róla valahol.

@BBHD007: Csernobilba énis elmennék de nagyon, megnyugodtam hogy nem csak én vagyok ilyen elmebeteg hogy oda vágyom :)

Panzer 2010.06.01. 15:12:35

1. A viz nemcsak Mongoliaban ihatatlan, de Kozep-Azsiaban is. Palackozott asvanyviz es/vagy viztisztito tabletta. Emiatt szvsz a 40 l-es tartaly NAGYON keves, egyszeruen azert, mert egyaltalan nem biztos, hogy minden nap vegen tudnak ihato vizhez jutni (es akkor meg az esetleges nem tervezett megallokat nem is szamoltuk.)
Summa: viztartalybol szvsz nagyobb kell.

2. Biztonsagrol meg par szot. Kozep-Azsiaban a magashegyi reszeken ha lehet, torekedni kell ra, hogy valami helyi is veletek menjen, legalabb addig, amig a hagokon atjuttok. Ha fegyvere is van az illetonek, az meg jobb. Nem lesz nehez ilyen "kalauzt" talalni, ez kiepult uzletag. (tartalek megoldas: leboltolni egy megfelelo iranyba meno mikrobusz/iranytaxi vezetojevel, hogy mentek mogotte - lassabb, de biztonsagosabb. Egyreszt o ismeri az utat - ez is fontos! - , masreszt ot ismerik a helyiek.) Erdemes raszanni a penzt, mert kisero hianyaban a helyiek hajlamosak habozas nelkul kifosztani a maganyos europaiakat. Kulnoosen igaz ez akkor, ha szandekosan a kisebb forgalmu reszek fel torekedtek.

3. Ha megis ugy alakulna, akar Kozep-Azsiaban, akar Oroszorszagban, hogy ki akarnak rabolni - siman elofordulhat, hogy rendorok vagy valami egyeb milicia tagjai - eszetekbe ne jusson erovel ellenallni. Kicsit sem. Vitatkozni szabad, hangoskodni is, vesztegetni is, de eroskodni NEM. Habozas nelkul agyonlonek ugyanis.

4. Oroszorszagban es szovjet Kozep-Azsiaban a kulfoldi rendszam kifejezetten vonzani fogja a rendori erdeklodest. Nehany tiz dollarbol altalaban meguszhato.

5. Legyen nalatok fejenkent rengeteg igazolvanykep + utlevel-masolat. Sima fenymasolat jo, csak legyen rajta valami pecset, amitol hivatalosnak tunik. Kismillio fele regisztracio tud elfordulni, ahhoz pedig hasznos.
Ugyanigy fenymasolni kell az utlevelek vizumokat tartalmazo oldalait is.

6. Azt, hogy magyarok vagytok, erdemes mindenutt mondogatni, mert Oroszorszagban is szeretnek minket (vagy legalabb joindulatu semlegesseggel viszonyulnak hozzank), nemcsak Kozep-Azisaban. (A szovjet idokben alapvetoen pozitiv nyomokat hagytunk bennuk).

7. Uzbegisztanban celszeru komolyan venni a nokre vonatkozo iszlam oltozkodesi eloirasokat (ertsd: fejkendo, takart kar, hosszu nadrag-szoknya, stb. Csador nem kell, de zart oltozek igen.), foleg videken. A tadzsikoknal is ajanlott, de Uzbegisztanban videken kifejezetten fontos.

8. Amirol Uzbegisztanban, Tadzsikisztanban es Kirgizisztanban azt mondjak a helyiek, hogy keruljetek el, azt keruljetek el. Az esetleges aknak meg a baratsagosabb lehetosegek koze tartoznak.

Elsore ennyi jut eszembe.
Egyebkent meg tetszik a vallalas, hajra! :)

indapass90210 2010.06.01. 15:29:59

@Bambano: A magyarok 90-a meg Ukrajnaban Munkacsnal beljebb menni is fosik. Akkor kepzelheted Mongoliat.

nem kéne... 2010.06.01. 16:37:01

@malenykij polgar:

no.
mesélj, mi fáj.
siófokon elkerültük volna egymást, vagy hogy?

nem kéne... 2010.06.01. 16:42:36

na, tegnap ki mesélte, hogy északkorea mekkora fasza hely, egyáltalán nem gáz?

index.hu/kulfold/2010/06/01/elet_az_eszak-koreai_buborekban/

ildottore 2010.06.02. 00:22:57

Zsolt! Én augusztusban indulok Mongóliába, ha lehet légy oly kedves és küldd el a srácok elérhetőségét, lenne pár kérdésem a vízummal és Mongóliával kapcsolatban. Előre is köszönöm!

Csikós Zsolt 2010.06.02. 00:33:51

@ildottore:

Bármelyik cikk elején kattints a nevemre, ami kéken van. Akkor kapom privátban a méledet. Publikusan nem tehetem ezt.

Beaver100 2010.06.02. 03:11:29

Igazan elismeresre melto tura , kivanom sikeresen minden problema nelkul menjenek a dolgok.

1ns0mn14 2010.06.02. 12:45:37

Minden elismerésem sok sikert!

mate6 2010.06.04. 18:48:06

Ezzel a Land Cruiser-rel bárhova elindulnék, mondjuk holnap!
Nagyon jó túra lesz, elismerésem. Jó utat.
süti beállítások módosítása