Majdnem 200 kilométer egyben a Bianchival

  2009. szeptember 08. - Csikós Zsolt Címkék: totalcar flotta autobianchi

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


És természetesen bedöglött. Nem, nem egy dolog, hanem négy. Hiába volt már ötszázas Fiatom, meg a feleségemnek is. És hiába szedtem szét én a Bianchit, hiába szereltem nettóban több hetet az utóbbi pár évben, hiába bontottam már magam széjjel a motorját vagy ötször, ennek ellenére a mai napig nem tudom eldönteni biztonsággal, hogy maga a konstrukció ilyen tré, hogy egy elég alapos felújítás (mondtam volna régen restaurálásnak, de azóta már változtak a nézeteim) után sem bír ki kétszáz kilométert, vagy általában ennyire pocsék lesz egy autó, amikor mindenhez hozzányúl az ember. Márminthogy ilyen hosszú utána a lábadozási időszak.

De ne menjük elébe a sztorinak.

Egy augusztusi hétvégén úgy döntött a család, hogy elgurulunk Kemencére megnézni az Magyarországon még egyetlen működő, 600 milliméteres nyomtávú kisvasutat. Tóth Gabi barátom, aki Puch-guru, mellesleg VW Transportereket és Bogarakat szerel, és teljesen mellékesen évek óta minden hétvégéjét Kemencén tölti sínépítéssel, műtárgy-rendbehozatallal (híd, korlát, szemafor, ezek a műtárgyak, ha jól tudom), mozdonyrestaurálással, masinisztáskodással, nos, Tóth Gabi barátom évek óta mondogatja, hogy nézzünk már le hozzájuk, nem bánjuk meg. Nem bántuk meg. Nagyon nem.

Tóth Gabi és a mozdony

Szép volt az idő, ezért úgy döntöttünk, hogy Bianchival hatolunk bele Nógrádba. Kemence persze Pest megyében van, de az út végig a szlovák határ felé vezet, csak az utolsó, rövid szakaszon (Parassapuszta határállomás előtt húsz méterrel kell balra kanyarodni) tér vissza az utazó a másik megyébe. Bianchi kezd magára találni a motorfelújítás óta, már jövöget meg az ereje (eredetileg 17,5 lóerő volt, sokat azért nem szabad várni tőle), szép a hangja, nem fullad, van olajnyomás, egész megbízhatónak tűnik. Nem is a motorral volt baj.

A gyerekeim sikoltoztak, amikor megtudták, hogy a picikével megyünk, még ha ez a helyszűke miatt azt is jelentette, hogy csak két banánt tudtunk vinni tízóraira a szokásos négy helyett. Azt leszámítva, hogy az önindító Bendixének a szabadonfutója ekkor már hetek óta kriminálisan csúszott, ezért alig tudtam beröffenteni a motort (mindig elejti a benzint egy hét állás után, és mire felkapja, az önindító be is hozta a használatkiesést) a motort, illetve, hogy elinduláskor, meg kettesbe kapcsolás után valami bőszen csikorgott benne – nem a kuplung, mert akkor csinálja, amikor már teljesen felengedem a pedált – érdemleges dolog nem történt az első húsz kilométeren.

Verettünk hajmeresztő hetvennel, akadt autó, amelyet az M0-án le is hagytunk, igaz, inkább a félredőlt IFA-, és lyukas Barkas-fajtából, a tető nyitva volt, négy óriási mosoly ült a négy kipirult arcon, hátulról kaptuk a porszívósivításba vegyített légkompresszor-hangot – szuper volt, talán nem kell magyaráznom.

Aztán Vác előtt elkezdett ugrálni a sebmérő mutatója. „Nézd Kati, így ötven körül milyen hülyeségeket művel” – mutattam kedvenc feleségemnek, de a szinopszis hibásnak bizonyult. Mert később már harminc körül ugrált, aztán húsz körül, aztán tíznél lekoppant, és csak néha bliggyent egyet a mutató, mint valami Chemotoxtól épp megdöglött légy egy szép nyárdélutáni ablakpárkányon. Aztán végleg elhallgatott.

Megálltam a 2/A úton, húzott el mellettünk a sor, jobb is volt így, vagy húsz autót feltartottunk a hetvenes tempónkkal, már úgyis el akartam engedni őket. „A szar Trabant, mit akar ezzel a hülye” – olvastam le a gőgös újautósok szájáról, én meg szégyenkeztem a nyitott autóorrban turkálva, erőlködve azon, hogy a sebmérőspirált más úton vezessem, ahogyan talán majd beleér a műszerben levő csonkba. El nem szakadhatott a spirál, hiszen új, alig ezer kilométer van benne. Nem sikerült a műtét, halott maradt.

A 2/A-n ilyenkor sok a traffipax, és az ötvenes, meg pláne a negyvenes korlátozásokban még a Bianchi is képes arra, hogy triggerelje az elektronikát, illetve a mögötte strázsáló tányérsapkást. Nálunk volt azonban kiváló Kék Párduc nevű GPS berendezésem, amit mondjuk, nem akartam túl sokat használni, mert a Bianchiban nincs szivargyújtó, meg semmiféle kéznél levő 12 volt elöl a töltéshez. Az pedig eszembe se jutna, hogy megfúrjam a gyönyörű műszerfalat holmi úri bitektől nyüzsgő huncutságok miatt.

De most beüzemeltem a GPS-t, vesszen az akku. Mivel ő egy Kék Párduc, a húszezer forintos navik krémjének leghabosabbja, ezért csak hellyel-közzel mutatta jól a tempót. Mentünk 11-gyel, majd 9-cel, utána 0-val, aztán elvesztett minket, vitt az út mellett, aztán egyszer csak 130-cal robogtunk. Szerinte. Tisztességes készülék, legalább próbálta behozni a hátrányt. Ha jól tudnék interpolálni, meg lett volna valami precíziós távolságmérő nálam, simán ki tudtam volna számítani az átlagtempónkat. De valahol 65-70-nel mehettünk a „Pakema – Zgyelano v SzSzSzR”, illetve a Ciklon légkompresszor kombinált hangjából ítélve ott hátul.

Mindenki élvezte az utat, csak én verejtékeztem, de simán elértük Parassapusztát, integettünk a határőröknek, majd – még mielőtt Bianchika húsz éve (talán negyven) először átléphetett volna a szomszéd országba, elfordultunk.

Kemencén különleges napot tartottak, mert a szokásos, hétvégi vonatozással együtt Steyr-Puch, Fiat 500-, és 500-származék-találkozót rendeztek. A füves parkolót elfoglalták a kisautók, olyan volt a kép, mint amikor a fiaim otthon kirakják a medzsókat a szőnyegen. Hát mi is odatoltuk a saját, világoskék Whizzwheelsünket, nézték egy csomóan, az én májam meg hízott. Bár ilyenkor sosem tudom, hogy mit bámulnak a Bianchin, azt, hogy mit keres egy Trabant a szép kis Fiatok között, vagy, hogy miért nincs ajtókárpit a Kati oldalán, esetleg, hogy már lángol a hátulja a kicsikének. Valószínűleg mindenki mást.

Kemence egyébként zseniális. Olyan dél lehetett, mire odaértünk, ezért a kisvasútra már nem kaptunk jegyet, azaz csak fél négyre lett volna, amikor terveink szerint már hazafelé kellett robognunk, hátul az alvó dedekkel. Ennek ellenére egy percig nem unatkoztunk.

Olyan az egész kemencei kisvasút, mint valami Menzel-filmből itt ragadt jelenet. Mindenfelé fura szakállú és hajú őrültek, némelyikük kicsit koszos, a többi nagyon – a dízel már csak ilyen állat, mindenhol feketéz. Mindenki serénykedik, térül-fordul, meg nem tudom még, milyen népies szófordulatokat lehetne itt elővenni, de tényleg csak a balfasz cseh tűzoltók hiányoznak, meg a szépségkirálynő-választás. Hrabal is elismerően bólogatna.

Dízelszag, Csepel-hang (a mozdonyok többsége Csepszon-blokkos), kis múzeum döngölt földpadlóval, elképesztő relikviákkal, mozdonyok tömkelege a mellékvágányon, némelyik csak a köldökömig ér, igazi, klórmeszes budi, a parkoló mellett készül már a bográcsgulyás, az illata ide hallik, örömünnep, csuhajla.

A modern agy (pláne az ilyen városi taplóé, mint az enyém) hosszú tíz perceken át akklimatizálódik az egész hely és helyzet végtelen barátságosságához, emberközeliségéhez, gépimádó szagaihoz, hangjaihoz.

Egy alapos múzeum-túra – az egész helyiség van vagy százötven négyzetméter – az álló mozdonyok egyenkénti kipróbálása (nyilvánvalóan Magyarország összes, megmaradt 600 mm-es mozdonya itt landol lassan), a parkolói felhozatal alapos szemrevételezése után a fiaim elkezdték rángatni a ruhánk ujját, hogy legyen már vonatozás. De ha nem lehet, hát nem lehet, tömegek vártak pont erre, jeggyel a kezükben, szép türelmesen zsibongtak. Ezt azonban próbálja meg valaki megmagyarázni hirtelenszőke Norbikámnak, akinek hangerejéről és kitartott magas céiről már regéket mesélnek szerte Zuglóban. Ekkor jött a felmentő sereg.

Az egyik mellékvágányon tébláboltam éppen, amikor két srác előhozott valami hajtányt a remiz szélső állásáról. Ezt az épületet úgy kell elképzelni, hogy Thomas, Toby, sőt, még talán Gordon is jól érezné magát itt, magyar hangja Ringo Starr. Tehát az álmosan pislogó kismozdonyok mellől toltak elő a füvön egy zöld zártszelvényből készült, Trabant-üléses izét. Mi ez?! Három fényszóró, miniatűr vonatkerekek, hátul pad. Receptoraim ezzel triggerelve, így máris észrevettem a többi, hasonló hajtányt, amelyek akkor már rég a remízből kivezető sínen álltak. Ha az embert ennyi érdekes cucc veszi körül, hatalmas foltokat egyáltalán nem vesz észre a tájból, csak ha valami rávezeti a tekintetét a tartalomra.

A Trabant-üléses izéről kiderült, hogy egy gépi hajtány, méghozzá Simson Star blokk hajtja, ám a hengere az S51-es Szinyó szögletes, nagy hűtőbordása, emiatt a turbóhűtést is módosították rajta. Tank a könyöklő, illetve a könyöklő a tank, a motoros kezelőszervek a felismerhetetlenségig átalakítva, hogy a többségük kézzel működjön. Csúcs.

Miközben a gépem lényegében sorozatlövés-üzemmódban kattogtatott, a figyelmem átterelődött a fapadosokra. Mik ezek? Kocsik? De hát a Simson-blokk örülhet, ha azt az egy szem hajtányt el tudja vinni a hegyi pályán. Na ja, a többi is motoros hajtány volt. Akadt köztük egészen technikás, kvad-motoros, tárcsafékes DTM-kivitel is.

Hol kell jegyet venni, hol? – kérdeztem volna a Katit, aki közben felszívódott, de már jött is felém a gyerekekkel, hozta a hírt, fel lehet ülni. Egy apuka, aki imént sasszézott be a fiával, már mászott volna fel előttem arra a hajtányra, amit már öt perce fotóztam, és fél lábbal már rajta ültem.

Látják, ezért van nekem a határozott kis feleségem, aki ellentmondást nem tűrő hangon leparancsolja ilyenkor a betolakodót a MI gépünkről. Kicsit égtem, mert igaza volt ugyan a Katinak, hiszen én már vagy tíz perce ott dongtam körül a hajtányt, meg elég erőszakos is volt az arc, de azért nagyon balkánias lett a helyzet. Hát ezért maradok én le mindenről, ha egyedül vagyok – otthon még én hordom a nadrágot, de sok barátom látni véli már a szoknyába bújtatott papucsot, amivé minden bizonnyal válni fogok rövidesen.

Szóval következett a négy kilométeres, fantasztikus erdőjárás hurkapálca-vastagságú síneken, összesen, ha jól számoltam, öt hajtánnyal. Mint kiderült, ezek magán-hajtányok, mindegyik azé a sofőré, aki vezeti, és csak szórakozásból visznek utasokat. Aki belép a kemencei kisvasutas körbe, bátran próbára teheti hát fúrfarag-képességeit, és készíthet magának privát gépet, akár monoposto-versenyautó, akár klímás, Aprilia SR50-motoros luxuskivitelben. A kínálat azért így is elég szép volt.

A mi négyütemű kvadunkon már látszott az evolúció – a tank hátul foglalt helyet, ugyanitt precíz szögvasból kialakított tartó fogadta a szabványos, praktikeres méretű szerszámos ládát, a hátsó ülés alatt csomagtér bújt meg, a motor pedig hivalkodásmentesen, az első ülések alatt purrogott.

Szélvédő trepni is védte a zokninkat, tán még lebegő gatyaszárunkat is a bogaraktól, lámpáink pedig FF-projektorokkal vágtak volna rendet a fotonhiányos éjszakában, ha történetesen fotonhiányos éjszaka lett volna. De nappal lévén a hatásosságukról sajnos nem tudtam meggyőződni, megelőlegezem, hogy a kiválóan megfeleltek a gépjármű sebességének.

Finom gépészeti tervezés nyomaira is akadtam. A hajtány lassabb, mint a kvad, amibe tervezték, ezért a menetszél-hűtéses motor közel sem kap elég levegőt. Gond egy szál se, nagyméretű számítógép-hűtő kavarta a vihart a hűtőbordák felé.

Csodásan kidolgozott motoröblítési rendszert is megfigyelhettem, a kék, átlátszó tokba bújtatott, nagy sportlégszűrő, valamint a hajlított vízvezetékcső végén öblögető sportdob formájában. Micsoda hangunk volt, amikor elindultunk… És csak úgy hörgött a beszívott levegőköbméter.

Mert el, az indultunk hamarost. Előttünk a vén Star-blokk nyomta a füstöt – olyan rég autóztam már Trabant után, hogy kifejezetten örültem gyermekkorom Mártírok útja-szagának. Mi a huszonegyedik század technikájának bőséges erőtartalékával robogtunk a simsonos Bzmot-kezdemény nyomában, minket további két vad hajtányozó üldözött.

alán ha harminccal robogtunk, de azokon a lócákon ülve, a kábé hatcolos kerekeken zakatolva, létrányi hidakon átzörögve százhatvannak tűnt. Zseniális, még a sebességváltás élménye sem maradt el.

Ám a száguldozásnak sosincs jó vége, mint a balesetmegelőző Csíkos uras kisfilmekből tudjuk, a Simson-Bzmot ledobta a láncot. Bár az utolsó hajtányos még simán össze tudta szedni lehajolásos módszerrel, a tulaj ott helyben nem rakta össze, mert perceken belül jött a nagyvonat a sok-sok utassal, és mivel kanyarban voltunk, féltünk, hogy veszett robogását nem tudja majd megfékezni az öreg fék.

A mi, valamint a bennünket követő hajtány együttesen tolómozdony-szerelvényt képezett, s lábi összekötéses megoldással (tehát sofőrünk talppal tolta) elkezdte felfelé hajtani a bedöglött elsőt. Még így is tekintélyes sebességgel haladtunk. És így is jó volt.

Aztán a négy kilométernek már majdnem a végére értünk, amikor a mienk is elkezdett köhögni. A még harcoló maradék két hajtány már nem bírta el a két elesett vitéz testének súlyát, ezért az erdei étterem mellett leállt a konvoj.

Úristen, mi lesz? – villant be a háromszázzal az erdőből kisüvítő, kis csapatunkat miszlikbe aprító, mit sem sejtő TGV-képe. De mindenki megőrizte a hidegvérét, ez csak egy erdei vasút, max. seb. SI-mértékegységben leírhatatlan. De akkor is, hogyan fognak megfordulni ezekkel a nehéz sínszörnyekkel? – merült fel aggódó agyamban a második kérdés.

Pofonegyszerűen. A tulajok megfogták elöl a gépüket, és mint valami gokartot, az első kerekeket egyszerűen leemelték a sínről. Aztán a hátsókat is. Akartam segíteni, de mondták, nem kell, nem nehéz. Amíg járgányaink a füvön dekkoltak, hallgattuk a madárcsicsergést, és vártuk, hogy jöjjön a menetrend szerinti gyors, rövid eszmecserét folytattam gépünk pilótájával, akin egyébként sziporkázóan ügyes kisvasutas-hajtányos-motoros póló feszült.

Na ja, kábé kétméternyi, vékony, mypolán cső, fel-le-fel-le-fel-le kanyarogva, még jó, hogy nem kap benzint – nyugtáztuk, és ott helyben megszületett a korrekt bekötés terve, persze csak fejben, nem kell ide pausz és csőtoll.

Megjött a vonat, mindenki letódult, a büfébe, meg a rétre, mi hajtányosok pedig elfoglaltuk helyünket a síneken, majd az ülésekben – attól függ, mit tekintünk „mi”-nek. Leszáguldottunk a hegyen. Visszafelé is szuper volt.

Aztán végre sikerült két szót váltanom a Gabival, aki tényleg nagyon elfoglalt ilyenkor. Mi úgyis szoktunk beszélgetni eleget a műhelyben, amikor nála vagyok, most nem erről szólt a dolog, de azért egy helló-helló nélkül rossz lett volna. Két és fél óra után amúgy is zúgott már a fejünk, egy hétnyinek érződő információt kellett feldolgozni, mindannyian elfáradtunk.

Amikor az ember ilyenkor a Bianchijához igyekszik, hogy a nézők gyűrűjén átvágva elfoglalja a helyét odabent, és egy elegáns röffentéssel kint teremjen a parkolóból, már tudja előre, hogy nem így lesz. Eleve nem volt gyűrű, csak pár lézengő, akik inkább a Gabi Haflingerét vizslatták. Elkezdtünk bekászálódni, harmadszorra sikerült úgy bevágnom az ajtót a Kati után, hogy kettőre kattanjon a zár, majd jött az indítózás.

Nyeke-nyeke-nyeke-nyeke-nyeke-vümmmmmmmm. Vümmmmmm. VŰŰŰŰMMMMMM!!!!!! (Üvöltötte Bianchi egyre idegesebben.) Nyeke-nyeke-nyeke-vümmmmmm! VŰŰŰMMMMMM!! A vümmmmmm-ök azok, amikor megszaladt az önindító. Egyre több lett a vümmmm, mind kevesebb a nyeke-nyeke, de végre bepöccent a motor. A nézők kicsit húzták a szájukat a produkció hallatán – micsoda szar, gondolták.

Aztán egyes, nagy csikorgás a váltóból, kettes, megint csikor, azt bezzeg nem látták (hallották), amikor a negyediket ívesen, vajpuhán kattintva elhúztunk a kicsivel följebb levő kajálda felé. Ahol – meglepő módon, nahát, döbbenet – amatőr kisvasutas kirakodás volt. Négy pálya működött, még a fiaim is tekergethették a trafókat, amíg jött az ebéd, egyébként utóbbi minősége hatásosan ellenpontozta az egész nap balzsamosságát.

Nem akarom nagyon húzni a dolgot, elég legyen annyi, hogy hazavitt minket a Bianchi, sőt, másnap még a nagyszülőkhöz is átzúzott velünk Budára, de a nap végére a gyújtáskapcsoló is feldobta a talpát. És az önindító akkor már tényleg a végét járta. Nagyjából kétszáz kilométert tettünk meg tehát, Bianchi legtöbb egyszerre begyűjtött kilométerét egy hétvége alatt.

A rovancs eredménye vasárnap este:
- önindító szabadonfutója kuka
- csikorgás a váltóból (csak egyes és kettes, kis bemelegedés után elmúlik) aggasztó
- sebmérő kaput
- gyújtáskapcsoló ámen
- egy kicsi, de annál gyanúsabb kattogás bal hátulról – ebből még mi lesz?

Lehet megint szerelni, juhé. Ne higgyék, hogy szerettem volna.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr791369098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clubman 2009.09.08. 22:11:56

Kecskemét-Kiskunmajsa illetve Kiskőrös között (még) közlekedik a keskeny nyomtávú vasút. Nem tudom hány mm nyomtávú. A 60-as, 70-es években elég sokat utaztam rajta. Minden évben van ünnepnapja a kisvasútnak, amikor Bugacra megy a szerelvény, közben és ott programok. Kezdésnek hajtányozás Kecskeméten. A Kispöfögőnek becézett gőzös szokta húzni a szerelvényt, bár idén dízel húzta, mivel (ha jól emlékszem) lejárt valamilyen engedélye. Állítólag Móricz Zsigmond a névadója a mozdonynak.
Hogy a postnál maradjak, egyszer a nagymarosi (?) kisvasúton utaztam, szép volt az erdőben vonatozni.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.09.08. 22:24:09

Imolában talán árulnak hozzá mindent, ha nem is olcsón:D

Ádán 2009.09.08. 22:36:38

@Il mio nome è Nessuno: Szóval készítenél egy INS-t?

Én 1990 körül indultam el Keszthelyre, ami szintén majdnem 200 km, a 850-es Fiatommal. Budaörsnél elromlott a dinamó. Hazaszaladtam a két pót dinamóért, ha már kaptam az autóhoz. Beszereltem az egyiket, aztán elindultam. A déli part közepe táján már egyik sem működött, úgyhogy akkumulátorról ment minden. Valahogy ezt a bianchizást nem igazán tudom értékelni. Erát és az állólámpást annál inkább.

series_one (törölt) 2009.09.08. 22:48:07

@scheerti:

úgy tudom, a klubból mennek páran, szóval ha azon múlik, megoldott az utánpótlás.

erre a kirándulásra meg kíváncsi lettem volna élőben.
szerintem tetszett volna.
:))

tschyllagh 2009.09.08. 22:53:29

Csikós pont annyira várta ezt Bianchi-döglődést mint mi:)

kkn 2009.09.08. 23:02:25

Lehetett volna Esztergomnak is menni, vagy a 10-esen, gyorsabban, vagy Dobogókőnek, arra szebvb, de a kisautónak küzdelmesebb.
Majd legközelebb, ha elnéztek esetleg Nagybörzsönybe, ami Egom felől közelebb van. Ott is van mit nézni, bár nincs ilyen hajtányszerű motormotoros csöppség, meg nagyobb a mozdony, de hosszabb a pálya. Meg a faluban az Árpád-kori csodaszép templom, egy malom-múzeum, bányász-templom, meg egy fafafaragó kiállítása, aki 35 év munkáját mutatja be, és aprólékossága miatt csipkefafaragásnak titulálták a látogatók.

kkn 2009.09.08. 23:05:01

@loláb:

Hasonló a Bükkben a Mályinka-Bánkút, majd át Szentlélek felé. Már nemegyszer autóztam arra, mindíg elbűvöl.

morc 2009.09.08. 23:06:26

@clubman: Inkább Nagybörzsöny lesz az a Nagymaros... Az is egy fantasztikusan szép kisvasút, bár egy picikét szélesebb a nyomtávja, mint a kemenceinek, de ugyanúgy spagettivastagságú síneken megy, és hatalmas nagy élmény rajta a vonatozás. Magyarország egyetlen most is használt csúcsfordítója is ott található (azaz, amikor az emelkedőt/lejtőt diszkrét Y-ozással győzi le a szerelvény).

Csikósnak (mint régi fan), jó szerelést kívánok, és speciel tökéletesen elhiszem, hogy egy porcikája sem kívánta...

Csikós Zsolt 2009.09.08. 23:12:17

@clubman:

Mind 760 mm-es mind. Az utolsó előtti 600 mm-est (Monarchia-beli méret) most szüntették meg a hetekben, de a java részét az ötvenes-hatvanas évek során.

Csikós Zsolt 2009.09.08. 23:14:39

@scheerti:
Megyek is, ne aggódj. Most lesz a hétvégén, már nem tudok aludni az izgalomtól, parányi kémlelőablakok mögött forgó királytengely-szöghajtások lebegnek a szemem előtt egész éjjel...

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.08. 23:21:47

@Csikós Zsolt: Vettem egy akkus Boscht, felavathatnánk az autódon. A flex mozartja vagyok, a vágás egészen diszkrét lenne. Tennénk bele egy ilyet:
www.extremeaudio.de/images/Becker/7948_Mexico-Retro.jpg

Igaz, ez inkább az állólámpáshoz illik, de egye fene, vágunk lukat arra is, aztán cserélgetheted.

Seca81 2009.09.08. 23:23:41

Király a cikk, egyszer ellátogatok én is arrafelé, míg még jó idő van...

@kkn: Mályinka-Bánkút a legdurvább erdei szakasz ahol eddig mentem Mo-n! Baromi jó hangulata van, párszor én is járok arra az évben. Nem lehet kihagyni! Egy a baj, az út 70%-a silány minőségű...

Seca81 2009.09.08. 23:25:43

@Il mio nome è Nessuno: Hol lehet ilyet kapni? A T2-be illene/kellene!

faterpolo 2009.09.08. 23:28:18

@morc: de, jól mondta, Nagymaros és Királyrét között jár keskeny nyomközű 760 mm-es kisvasút. Nemzeti ünnepen nincs is jobb program, mi tavaly március 15-én oda mentünk, igazi élmény volt magamfajta vasútbuziknak: Nyugatiból nagyvasút Nagymarosig, onnan kisvasút Királyrétre, ott fent hajtányozás (van egy kis körpálya), séta, megint hajtányozás, vissza kisvasúttal Nagymarosra, aztán nagyvasúttal Nyugati:). Csodálatos nap volt. És a kisvasút személyzete fantasztikus hangulatot csinált a nemzeti ünnephez!:)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.08. 23:30:15

@Seca81: Például itt:
www.amazon.de/dp/B000JRJB86

De szerintem bármelyik autóhifis hoz neked, feltéve, ha elôre kifizeted az árát :)

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.09.08. 23:34:11

nem kis lutri elindulni egy ilyen géppel a gyerekekkel együtt (:

Seca81 2009.09.08. 23:37:20

@Il mio nome è Nessuno: Baromi jól néz ki. Sima rádió, esetleg USB/MMC variációban létezik ilyen? Navi nem lényeg, a stílusa fogott meg.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.08. 23:41:55

@Seca81: Nincs. Csak a full változat, deadreckoning navival, BT kihangosítóval, MP3 dekóderrel, CF slottal, GSM modullal, nethozzáféréssel, duplatunerrel, TMCvel, opcionális iPod interfésszel, anyámkínjával.

Seca81 2009.09.08. 23:44:14

Már találtam is...
www.koenigs-klassik.de/_Becker_/_becker_.html
És nem is olyan vészes...

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.08. 23:47:37

@Seca81: A korabeli, csak rádiós/kazis Mexico-hoz sem jutsz hozzá olcsón:
cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130327215054

Az összes mercibuzi erre vadászik, ez a Szent Gráljuk.

Seca81 2009.09.08. 23:48:55

@Il mio nome è Nessuno: Jaja, ami úgy néz ki mint a Mexico nem találtam sima rádiós változatban, de az Europa is hasonlóan néz ki, és a "retroságával" nincs gond.
A Mexico nekem drága lenne :(

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.08. 23:49:29

@Seca81: Ezek a korabeliek. 300-ért tuti valami lezúzottat kapsz, a linken a restauráltat 600ért árulják.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.08. 23:52:03

@Seca81: Próbálkozhatsz az Európával, de a mercis konkurrenciától ott sem lesz nyugtod:
www.strichachtclub.de/c_technik/c_technik_beckerradios.php

Seca81 2009.09.08. 23:52:16

@Il mio nome è Nessuno: Apámnak a rádió a mániája, a másik kocsiban MP3 is van, de nem érdekli. A T2-ben meg nem volt még zene, de ez nagyon illene hozzá.

Seca81 2009.09.08. 23:54:59

@Seca81: Ok, thx, ezt azért feljegyeztem...

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.09. 00:07:19

@Seca81: Ez egy restaurálatlan, mûködésképtelen Mexico, még 4 nap van vissza de már 70 eurón áll:
cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140344414082

Sokat fogsz ezért térdelni az eBay-en, mire kifogsz egyet, és akkor sem lesz olcsó. Viszont pont T2-korabeli, és szép.

Csikós Zsolt 2009.09.09. 00:29:02

@Il mio nome è Nessuno:

Á, lehetetlen. Nagyobb a rádió, mint az egész műszerfal. És azonnal leégne a dinamó :-)

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.09.09. 00:35:38

Zsolt, miért nem csapsz a gyerek kezére amikor az ujjait veszi a szájába?

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.09. 00:37:27

@Csikós Zsolt: Kesztyûtartót kimélyítjük, az pont kézre esik. Nem szívnak ezek sokat, 6-700mA-t talán.

Sanzistift 2009.09.09. 03:08:48

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg: Ez egy őszinte gyerek, a civilizáció ártalmaitól még nem teljesen megfertőzött.
Lesz neki elég baja, ha a nevelés a csúcsra jut.
Gyereket meg nem bántunk...
Akkor sem...

pink75 2009.09.09. 04:59:21

jól van, TC2 taunus turnier nélkül nem buli a buli

"G"-pont 2009.09.09. 05:35:17

NO CSikós Úr!

A Simson Stár motorházra nem lehet felbuherálni az 51-es hegert!Az 51-es 44mm löketű a stár pedig 40mm.A tőcsavarok osztása sem egyforma.Az S 50-es hegert némi barkácsolás után be lehet préselni a burkolat alá,még a lúzereknek és újságíróknak is sikerülhet..

Secnir 2009.09.09. 06:47:20

@Csikós Zsolt:
jóreggelt
mennyibe kerülne a bianchiba bevágni egy használt matiz motorját?
talán kibírna 300 kilométert is.

Riasom 2009.09.09. 06:58:44

@faterpolo: Kismarostól megy a kisvasút Szokolya-Királyrét felé, nem Nagymarosról. A Börzsönyben így most elég gazdag kisvasút-választék van, nemrég újították fel a Szob-Márianosztra vonalat is, ezt gondolom összekötik majd a most is működő Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta vonattal.

Annyiból hadd legyek kicsit ünneprontó, hogy mániákus Börzsöny-járóként nem tudom teljesen pozitívan látni Tóth Gáborék tevékenységét. Ugyanis nemcsak Kemencétől a Feketevölgy-üdülőig játsszák a kisvasutasdit, amerre most a Csikós-család is volt (és ami tényleg szuper, mi is is megyünk néha gyerekestül), hanem beljebb, a fokozottan védett területen, az úgynevezett Hamuháztól a már tényleg a Börzsöny szívének számító Halyagosi kulcsosházig is visznek turistákat motoros kis gyöszökkel (a Feketevölgy üdülő és a Hamuház között szerencsére durván el van mosva a pálya több helyen is), és azon a tájon ez már rohadtul nem hiányzik. Gyönyörű dolog 1:1 méretarányban terepasztalosdit játszani, de nekem ezen a belső, amúgy meglehetősen zavartalan területen bántja a szemem az erdő alján megülő dízelfüst meg a zaj.
Szóval ebben ők szerintem kissé rövidlátóak, mint minden fanatikus, erről egyszer-kétszer már beszéltünk is velük amikor összefutottunk a völgyben, de nincs sok remény az egyetértésre, mert szerintem Tóth Gabi nem érti, miért tetszik valakinek jobban a madár- vagy patakzaj, mint a dízel-pöfögés :)

Kovacsla 2009.09.09. 07:18:52

@Csikós Zsolt:
A nyomtávok körüli homályról:
Kezdetben a számtalan kisvasút sokféle nyomtávon futott, ezeket később nagyrészt egységesítették a Monarchia-szabványnak számító 760 mm-re. Magyaroszág legtöbb keskeny nyomközű vasútja ilyen pályán fut, ilyen pl. a kecskeméti, a nagybörzsönyi (nem nagymarosi :-), a Kismaros-Királyrét vonal és a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút (Úttörővasút :-) is.

Két kivétel van, ahol megmaradt a 600 mm nyomtáv: az almamelléki vonal, amely talán bezárás előtt áll, és a kemencei, amelyről a poszt szól.

Macibb

pitecus 2009.09.09. 07:46:51

@Riasom:
Kedves Riasom!
Felhívnám figyelmedet két dologra a "Tóth Gáborék" tevékenységével kapcsolatban. Az egyik az, hogy a vasút már 99 éve pontosan ott van, és nem új pálya épül ott, ahol a legérintetlenebb a környezet. A másikhoz pedig kérlek, olvasd el a hivatkozott linken a második bekezdés utolsó mondatát.
kisvasut.hu/view_cikk.php?id=276

citrix 2009.09.09. 07:51:50

Csikós írásait élmény olvasni,Moldovát szerettem így falni ifjonc koromban.Van írói vénája,hangulatot csatol a képekhez.Nagyon becsülöm benne a régi ketyerók szeretetét,megannyi pénzt-időt-fáradtságot amit rájuk szán.És ugye az eredmény nem hoz azonnali sikert,mindig megmakkan valami,ami kínos.Az erdei kisvasutat (akár a nagyot) szeretem én is,füst ide vagy oda.Az erdőket,hegyeket nem ettől kell félteni,hanem az eldobált pet-palackoktól,sörösdobozoktól,nejlonzacskóktól.Annál hangilatrombolóbb látvány nincs,mint akár csak egy ilyen a patakban,erdőben.

Csikós Zsolt 2009.09.09. 07:58:02

@"G"-pont:

Köszönöm az infót. Elnézést, de szemre nem ismerem meg az S50-hengert (pedig volt ilyen motorom sokáig), sok más honfitársammal egyetemben, e fél-szösszenet miatt pedig nem túrtam át az erre a célra meg nem vásárolt Simson-szakirodalmamat.

Remélem senkit nem vittem bele eszetlen és felesleges költekezésbe, álmatlan, berheléssel töltött éjszakákba e megjegyzésemmel. :-)

Csikós Zsolt 2009.09.09. 08:00:42

@Macibb:

Én is épp fentebb említettem egy kommentben, hogy azt a másikat épp bezárják. Egy vasutas barátom most ment rajta asszem két hete, az volt a búcsú. De biztos vagy benne, hogy a 760-as a Monarchia-méret? Mert nekem a 600-ast mondták annak, a 760-ast az újabb, nemzetközinek. Nem mintha értenék hozzá, csak ha már tudok valamit, akkor inkább tudnám jól, hátha nem stimmelt az infó forrása.

zöldi 2009.09.09. 08:04:50

Zsolt én minidg tiszteltem az újságírói/járműszerelői munkásságod, de hogy ebbe az aranyos kis trágyadombba hogy voltál képes ennyi pénzt és energiát ölni, az nem fér a fejembe.

Más:
A cikk megint jórészt olvashatatlan, a képek mellett függőlegesen torlódó szövegtől. Csak az én gépemen van így, vagy mást nem zavar?

w126sd 2009.09.09. 08:09:00

Csá Csík!
Ha lessz igazi kormányváltás,te leszel a Presidente,Tóth Gabi meg a helyettesed!
Én meg a sofőr,azt minden autót lecserélünk Puchokra!!!!
A képen az a fehérpólós úgy ül a Shinkanzenen mint aki magaalá........:-)
Jövőre csinálhatnál ennek a bulinak egy kis reklámot!

dragbiker 2009.09.09. 08:21:31

Sajnos a fentebb említett Kemence-Diósjenő útvonal már csak gyalog vagy bringával járható,tavasszal szerettem volna Diósjenő felől arra motorozni,meg pár képpel gazdagodni,de már akkor kint volt a tábla...:(
Szerencsére a Királyrét-Kóspallag közötti egysávos,kanyargós kis erdei utacska még nyitva áll a magunkfajta gépjárművel-az-erdőbe-kirándulóknak:)Csak ajánlani tudom,ritkán látogatott útvonal,de legalább végig erdőben halad(igaz erdei vasút pont nincs...).
És jó volt élőben látni a Bianchit,aznap délután épp Parassapuszta felől gurultunk Bernecebaráti felé motorral,mikor egy kanyarban elvillant mellettünk a család a kicsi kékben:)

*Steve 2009.09.09. 08:36:53

Zsolt !

Ha km óra állt meg akkor nem tudom ismered e Alig utcában a Haudek műhelyt ahol javitanak antik km órákat is ?

Nem reklámnak szánom de nekem is volt gondom fiat 500 as órával meg steyerével ott oldották meg

Ádán 2009.09.09. 08:41:40

@w126sd: Nem Shinkanzenen, hanem sín skanzen. :-)

Kovacsla 2009.09.09. 08:45:32

@Csikós Zsolt:

Hirtelen a német wikin találtam:

de.wikipedia.org/wiki/Bosnische_Spurweite

Ein umfangreicher Teil des Eisenbahnnetzes im ehemaligen Jugoslawien wurde als Schmalspurbahn in 760 mm Spurweite errichtet. Die meisten Strecken in dieser Spurweite befanden sich in Bosnien-Herzegowina. Sie entstanden während der österreichischen Verwaltung dieses Gebiets in den letzten Jahrzehnten des 19. und den ersten Jahrzehnten des 20. Jahrhunderts. Die Spurweite von 760 mm wird daher heute noch als Bosnische Spurweite oder auch als „Bosnaspur“ bezeichnet.
[...]
Die Keimzelle dieses umfangreichen Streckennetzes war eine als militärische Feldbahn errichtete Strecke ...
[...]
Später war im Gebiet der gesamten Donaumonarchie bei der Errichtung von Schmalspurbahnen eine Spurweite von 760 mm vorgeschrieben. Im Kriegsfall sollten dadurch ausreichend passende Fahrzeuge für die k.u.k.-Heeresfeldbahnen zu Verfügung stehen.

Macibb

Riasom 2009.09.09. 08:46:18

@pitecus: kösz az infót, a villanymozdony tényleg jobb lenne egy fokkal, de nyáron még valami hangos, füstölő szarral boldogították az erdő kisebb-nagyobb lakóit odafönt. (Amúgy én úgy tudtam, hogy a börzsönyi kisvasutak már a II. világháború után épültek, a nagy fakitermelések segítésére. Akkoriban sokkal szomorúbb látványt nyújhatott a hegység, a rengeteg irtással a ma 50-60 éves állományok helyén.)
De a Feketevölgy-panzió - Hamuház közti szakaszt csak nagyon komly tereprendezéssel lehetne felújítani, és ha ismered ezt a részt, talán egyetértesz velem abban, hogy oda ez nem hiányzik. Ha nem fokozottan védett, fekete gólyás stb. területről lenne szó, nem számítana, de itt szerintem kifejezetten árt a közjónak álcázott hobbi terepasztalosdi.

@citrix: igazából az elobált szemét sokkal kisebb kárt okoz, mint a zavarás, csak az ember szemét az sokkal jobban bántja.

Ádán 2009.09.09. 08:53:35

@Il mio nome è Nessuno: INS = Inertial Navigation System. Írtad, hogy bowdenről jelet venni, tolatólámpa (gondolom az előre, hátra irány miatt) és giroszkóp. Az INS valami ilyesmi. Beállítja az ember, hogy hol van, aztán gyorsulásmérők és giroszkóp segítségével érzékeli a szerkezet az irányt és sebességet, és ez alapján mutatja az új pozíciót. Többek között repülőkön használják. Ezt kéne lemásolnod: en.wikipedia.org/wiki/File:Centrale-intertielle_missile_S3_Musee_du_Bourget_P1010652.JPG

Csikós Zsolt 2009.09.09. 09:33:41

@w126sd:

Tavasztól őszig inden hétvégén van, most is. Mmint Kemence. A Fiat 500-as dolgot csak véletlenül hallottam egy dzsesszzenész barátomtól, aki napi szinten egy sárga 500-assal jár Budapesten.

Csikós Zsolt 2009.09.09. 09:34:47

@*Steve:
Persze, már jó húsz éve...

Csikós Zsolt 2009.09.09. 09:35:54

@Macibb:

Aha. Akkor az új a régi monarchiás méret. De mi a 600 mm?

JmOS 2009.09.09. 09:42:16

A cikk szuper, én is menni szeretnék Kemencére!
Bár nem ismerem Bianchi technikáját, de szerintem nincs konstrukciós gond, csak egyszerűen nem szeretik az autók a hosszas nemhasználatot.
Ugyanezt játszottam el a kis Audimmal, csak ott kb. a 15. igazítás után állt helyre a bowden (az is új volt), azóta is hibátlanul mér. Lehet, hogy a kitartás a megoldás.
A kuplung is szeret beállni ha nem járok vele - egyébként nincs semmi gondja.
A BMW-vel is dettó hasonló volt a helyzet egy hosszabb állás után: a használat önmagában megoldotta a legtöbb gondját (pl. túlmelegedés, erőtlenség, fék vibrálás).
Szóval tessék csak felváltva de rendszeresen használni őket, be fognak állni (jó értelemben)!

Szégyellni meg nem kell a 70-es tempót, az újautósok is totyognak eleget - csak nem egyenesben, hanem ott ahol még meg sem tudjuk előzni őket!

Kovacsla 2009.09.09. 10:03:47

@Csikós Zsolt:
Tudod, ez is úgy van mint az informatikai szabványok: nagyon sokféle közül választhatsz :-)
Szóval egyike a számos használatos nyomtávnak: a teljesség igénye nélkül 381, 600, 620, 750, 760, 762, 900, 914, 950, 1000, 1067 mm ...
Ezek közül a 600 mm viszonylag elterjedt volt Magyarországon, de a legtöbb ilyen pályát időközben megszüntették (Nagyvisnyó, Csongrád) vagy az egységesítés keretében átépítették 760 mm-re (Mátravasút, Szilvásvárad).

Macibb

2009.09.09. 10:17:02

Van három kedvenc íróm. Fekete István, Gerald Durrell meg valami Csikós Zsolti.
Lehet, hogy azért, mert úgy tűnik: emberből van.

loláb 2009.09.09. 10:20:41

@Il mio nome è Nessuno: Jó nehéz megtalálni az utat, kitáblázva nincs, ugyhogy majd inkább egyből kérdezősködj.
Amúgy pedig érezd jól magad.

@kkn: A Bükk a sokadik kedvencem itthon, természetesen az is gyönyörű, főleg tavasszal. Az említett úton nem még jártam, de valami szezonzáró motorostúrába beillesztem, úgyis régen jártam már artrafele. Kösz a tippet.

2009.09.09. 10:26:08

Monarchiás méret meg nem monarchiás méret: elméleti besorolás. Nálunk 500-600-760mm nyomtávnál keskeny nyomközű, 1435 (villamos metró vasút) normál nyomközű, 1524mm széles nyomközű. A németeknél van Feldbahn, Parkbahn, Gartenbahn....megnevezések, nálunk én vasútbuzitól még nem hallottam.
A hajtányosok nevében köszi a cikket. Bár az enyém nem nyomtávváltós egyik sem, így nem tudok 600mm-en közlekedni, csak 760-on, a másikkal meg 1435-ön.
A legtöbb kisvasúton közlekedett hajtány, vonalbejárásra, miegyébre. De ezek kikoptak, elkoptak, ronccsá értek, eltüntették őket. Alig pár darab maradt meg belőlük. Eredeti PVG van: Mesztegnyőn, Balatonfenyvesen, Királyréten, Miskolcon, Debrecenben és állítólag Nyíregyházán. Átépített de eredeti PVG van Kaszón. Egy zárttá átépített PVG van nálam, az közlekedett a kapuvári GV-n. A királyréti nem üzemel, a miskolci szintén nem. A többi mind utánépítés, egy-egy bevállt módszer alapján készültek házilag. Egy ilyen épül nálam is. Vagy két éve. Eredeti vázat vettem alapul, de quad blokk kerül bele, könnyű tengelyekkel és tárcsafékkel. Az eredeti PVG Pannonia blokkos, öntöttvas kerekekkel és tömör tengelyekkel, a súlya 400kg körüli így csak emelővel (gyárilag van neki) lehet megfordítani - szemben a házilag épült járgányok könnyű építésével.
A kisvasúti napok többségére meg szokták hívni a hajtányosokat, és lehet utazni rajtuk. Tőlem is kérdezték már, hogy mennyivel megyünk, ötvennel? Nem, úgy 20-25 között (eredeti Pannonia blokkos vas).
Azt még hozzátenném, hogy Moór Attila oldalát látogassátok meg: vasutifilm.znet.hu itt vannak hajtányozásokról készült filmek. Csak 1-1 filmet nézzetek meg, NEM fogjátok megbánni, garantálom!
Ha valakit még érdekel: a saját nagyvasúti PVG-m felújítása: matiz.terep.hu/hajtany
matiz.terep.hu/uzem hajtányozós képek
Szeptember 19-én Rákoshegy állomáson lehet hajtányozni velünk, nagyvasúton. 10-től 16-ig vagyunk kint, jó idő esetén (esőben elmarad)! Természetesen ingyenes a program, két PVG-t viszünk ki.
Mások is írták már a kecskeméti kisvasúti napot, igen, az szokott lenni az egyik legnagyobb ilyen jellegű rendezvény, de kevesen tudják, hogy van egy kaszói erdei vasút, ott még jobb hajtányozások szoktak lenni, valamint a balatonfenyvesi vasút is évről évre tart hajtány és kismozdony találkozót! Viszont, a kecskeméti és balatonfenyvesi vasút felett ott a megszűnés réme, benne vannak a bezárandó vasútvonalak sorában. Könnyen lehet, hogy jövőre már nem lesznek találkozók ezeken a vonalakon.

Inner Circle 2009.09.09. 10:27:59

Ha már Monarchia és keskeny nyomközű vasút: ha a szlovén tengerparton jártok, el ne mulasszatok átcaplatni a valaha volt Trieszt-Porec vasútvonal sétaúttá avanzsált alagútján. Gigászi szerelvények járhattak rajta: van vagy három méter széles (na jó, négy, de egy centivel sem engedek többet) :-)
A szép műszerfal és a 12V hiányának kérdéséhez: én egy kiegészítő lapocskát terveztem a veterán műszerfal alá, rajta: 1. 12V csatlakozó, 2. ellankadásjelző kapcsoló, 3. hardtop hátsó ablakfűtés kapcsoló. (Esőben úgy párásodik, mint a gőzfürdő.) Ezek hasznos állatok, gyárilag nincs helyük a műszerfalon, nyilván a műszerfalat én se akarom bántani, viszont alulról az eredetiség megőrzésével is ki lehet vezetni egy-két kábelt, a lapocskát meg nem gond roncsolás-mentesen rögzíteni.

2009.09.09. 10:29:28

Még valami: kisvasúti hajtányozások egy 50 év körüli vassal: matiz.terep.hu/gv175
Mindíg én megyek a sor végén, holott én vagyok a legnehezebb és a legrosszabb (szalag) fékekkel ellátott :D Höhöhő. ABS? ESP? Muhaha. A szalagfék+vasúti sín+400kg+utasok kombinációhoz ész kell. Pláne hajnalban vagy este amikor kicsit nedves is a sín már.

.com 2009.09.09. 10:30:18

@Csikós Zsolt:
www.retrodragontattoo.hu/tattoo/16.html
a kovetkezo Mercedes szerelos poszthoz.
Szerintem, Neked, amugy is kotelezo lenne...

2009.09.09. 10:36:49

@Riasom: ha a kis gyöszökre gondolsz, a quad blokk (legalábbis amit én vettem) euro 3 vagy milyen besorolású négy ütemű Honda licensz minden szirszar minősítéssel ellátva. Ezzel szemben az erdőgazdaság ha csak egyszer is bemegy a dízel teherautójával annyi kormot nyom ki magából mint én több év alatt a vasúton. Márpedig ők bemennek, a gyöszök meg egy hónapban egyszer vagy ritkábban járnak arra....

uhi 2009.09.09. 10:57:20

További képek a jeles Kemencei napról:

www.sin-ter.hu/topic.php?id=2168

Akit a hajtányok érdekelnek, 19-én a Gemenci Erdei Vasúton tervezünk gurulni összesen 100 km-t, lehet jönni, kisebb szakaszokon kipróbálni.

www.gemenczrt.hu/index.php?apps=news&news=94

otirt 2009.09.09. 11:26:36

@Csikós Zsolt:

Ez egy szokványos bányavasúti méret volt. Általában 7 - 11 kg/fm-es sinekből.
Ez a méret még a Monarchia előtti időkből való. A Monarchia alatt "szabványosítottak" 600mm-ről 760mm-re.

Lord heckman 2009.09.09. 11:27:23

egyszer egy erdőben találtunk a falevelek alatt egy kasznit.... degeljek meg, Bianchi volt.... persze már nem volt rozsdás, úgy inkomplettó rozsdából állt.

Amúgy hogyhogy integettetek a határőröknek? A Szlovákok visszaállították már a határellenőrzést is?

uhi 2009.09.09. 12:04:01

És persze ezen a napon fent volt Tóth ábor Haflingere is.

Na, az a kis zsebterepjáró is megér egy misét:

auto.indavideo.hu/video/Haflinger_Kemencen

"G"-pont 2009.09.09. 12:14:29

@Csikós Zsolt:

Szívesen máskor is, ha motoros dolgokról van szó.

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2009.09.09. 12:50:59

Februárban voltam "dögölj meg " éjszakai börzsönytúrán, mondjuk megdögöltem, de ez itt mellékes. Viszont kemencén volt a rajt, és királyréten terveztünk kiszállni, tehát elmentünk autóval királyrétre, onnan kisvasút kismarosra, onnan nagyvasút szobra, onnan busz kemencére... és onnan gyalog vissza az autóig :-) Kemencén a vasuti sínhez a gázlón kell átmenni, igaz...? Jól meglepődtem, hogy gázlót még látok, mondjuk gyaloghíd van mellette, de akkor is.

Hozzátenném: a királyréti kisvasút is fenomenális, egy évben néhány alkalommal gőzös is megy rajta, az se lehet semmi, de dízellel is nagyon vicces volt a hátsó peronon pálinkázni, miközben a sínnek alig nevezhető acélspagetti kígyózott mögöttünk.......

uhi 2009.09.09. 12:53:17

@morphine: Kemencén két utcával lejjebb van közúti híd is, nem muszáj a gázlón gázolni. Viszont érdekesebb.

Riasom 2009.09.09. 13:27:31

@Matiz: az erdőgazdasági gépekkel kapcsolatban tökéletesen igazad van, ezzel az érvvel pont az a baj, hogy nagyon jó, nem igazán lehet rá mit mondani... Mert ha valaki látott már munka közben LKT-t vagy hogy híjják azt a nagy fanyűvő-gépet, vagy akár csak a böszme teherautókat, meg a nyomokat amiket hagynak, az utána ha arányosan nézi a dolgokat, nehezen értheti, mi baj a krosszmotorral, quaddal, bármivel. Tíz éve nem megy a fejembe, hogy létezhet egyszerre, egy területen egy gazdasági haszonra hajtó (állami) erdőgazdaság (Ipoly-Erdő Zrt.), és a Duna-Ipoly Nemzeti Park.

Amivel nyáron láttam egyszer Gáborékat vonatozni a felső szakaszon, az nem keltett nagyon euró benyomást, hangos is volt, és elég komoly füst maradt utána a völgyben, mert szélcsend volt. Nem mondom, hogy meg kellett tőle fulladni, de nem volt szép, és ott, azon a helyen én a vonatmentességet kívánatosabb állapotnak tartom. (Az arányok érzékeltetéséhez, ez olyan egy óra nagyon kényelmes gyaloglásra van a mostani végállomástól.) A Feketevölgy üdülőig a Jóisten áldja őket, kívánom, hogy gazdagodjanak meg belőle a turisták tömegein. Egyébként hihetetlen, mi munkát végeztek el saját erőből, nagyrészt kézzel, hogy helyreállítsák az elmosott pályát, ez előtt le a kalappal, kár, hogy nem valami hasznos dologra fordítják az energiáikat ;)

Herlock Sholmes 2009.09.09. 14:42:18

Csikós Zsolt, te viszed a hátadon a Totalcart.
Köszönet és elismerés érte!

w126sd 2009.09.09. 15:26:52

@Herlock Sholmes: Így van,a többi mehet Kemencére síntfektetni:)
Csíkos el Presidente!!!!!!!!!!!

traxx 2009.09.09. 15:27:16

Őőő Izé... Nem lehetne ilyen hajtányokat "villanyosra" csinálni? És akkor mehet az erdőben fel- le, keresztül-kasul...
Persze a régi cuccokat vétek lenne átalakítani, de ha már építenék egyet, lehet, hogy villanyos lenne...

Djorkaeff 2009.09.09. 16:12:29

Balchee74
Szívemből szóltál, nálam hasonló a sorrend is meg a listán lévők is.

yeti 2009.09.09. 17:06:04

Lassan 10 éve hogy kemencén jártam egy börzsönyi túra alkalmával.Akkor azt hiszem még nem működött a kisvasút menetrend szerint,de jó érzés volt látni pár elmebeteget aki kézzel,csákánnyal épített vágányt,vasúti hidat.Kitartásuk mindenképpen elismerésre méltó.

A Mályinka-Bánkút szerpentin tényleg az ország egyik legszebbje.Egyszer áprilisban viszont megszívtam rajta.Mivel meredek északi oldalon van és hazai szinten magasan,is tükörjég fogadott.Természetesen már nyári gumi volt az autón, és megfordulni sem lehetett.Izgalmas volt.

UltimateUbul_ 2009.09.09. 19:13:06

Előbb mertem volna a 65e-t lefutott S51-esemmel elindulni erre a 200 km-re. Múlt héten úgyis belement cca 400 km. Egyszer kellett csak 3-at rárúgni h induljon, épp mondtam is neki h a kurva anyádat szívasd, Honecker. Az óra meg szép hangon zakatol a szaromba nekem is de én spúr vagyok 5 kilót is kiadni egy tetves műszeregységért, meg hangulat kell h nekiálljak széthúzni. Rádió meg minek ha antenna sincs benne :D Pedig ezek a Beckerek szépek, épp egy Europa volt abban a 123-asban amit legutóbb mutattam is neked Zsolti, csak eltántorított tőle hogy elvétve találtam lemezt a sok lyuk között a kerékdobokban. De a motorja patent volt hangra, meg dobálás se volt, persze egyáltalán nem biztos h akár 10 fokban is indult volna.
Bianchiba meg egyszerűbb volna egy komplett kispolák hajtás azt joccakát meg utazó 80-as nem téma. Már csak egy első tárcsafék kell bele és meg is tudsz állni, különben meg az Isten mentsen minden dígó minimálautótól.

UltimateUbul_ 2009.09.09. 19:15:42

Különben a Mazdádnak utánajártam, köszöni változatlanul jól van. Tudni kell megszeretni a japcsi vasakat, Karotta megtanulta, neki ment volna ;)

Kovacsla 2009.09.09. 20:09:15

@Inner Circle:
Merre van ez az alagút az Isztrián? Tudom, hogy volt ott kisvasút, de azt nem tudtam, hogy ilyen izgalmas maradványai vannak.

Macibb

Inner Circle 2009.09.09. 20:40:37

@Macibb: Portoroz és Strunjan között. Mi a "Piran-i gyalogösvényeket" (www.portoroz.si/en/default.asp?id=658, no. 6) bejárva jutottunk el oda, mert amúgy a helyiek se nagyon reklámozzák. Amennyire meg tudtam állapítani, a térkép középpontja a portoroz-i vége: maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=Piran,+Szlov%C3%A9nia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=32.114675,56.513672&ie=UTF8&split=0&ll=45.516294,13.600001&spn=0.003669,0.010986&t=k&z=17
Jelölve abszolút nincs, északkelet felé áthalad az főút alatt, aztán valamelyik sehová sem vezető útban folytatódik a túloldalon. Képet egyáltalán nem találtam róla.
(Egyébként ezek a piran-iak nem hülyék. Nincs pénz turizmusra, nincsenek programok? Semmi gond! Kell egy vödör festék az utak kijelöléséhez, egy fantáziadús hazudozó, aki ódákat zeng az utakról - "Lépjen ki ebből a századból!" "Alagút a rég elmúlt időkből a nyüzsgő nagyvárosba!" -, aztán már lehet is nyomtatni a prospektusokat a zseniális és egyedülálló piran-i gyalogutakról, amikhez hasonlókat amúgy akár Szentendrén vagy Budafokon is ki lehetne jelölni.)

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.09. 22:28:44

@hamika: Vedd má ki belôle a kilométerórát, lenne rá vevôm :)

Devil2 2009.09.09. 22:38:32

A propulziót lehetett volna inkább rotációs kapákból vagy fűnyírókból kitermelt Briggs & Stratton blokkokra bízni a gányolás helyett. Olcsók, hűtés megoldva, 4 vagy akár 5 lóerő (a Star/Schwalbe blokk jó ha a felét kiizzadja), jó nyomatékosak, csak teljes gázon nem illik hajkurászni, mert arra általában elégett kipufogószelep a válasz.

kkn 2009.09.10. 00:36:39

@yeti:

Mi egy tavaszi úton találtunk ott marha nagy ködöt, meg havat helyenként, és szép lassan araszoló autósokat.

A nyáron jártam a Mátrakeresztes-Galyatető-Parád útvonalon, sok helyütt a Bükkben éreztem magamat.

kkn 2009.09.10. 00:38:43

@Seca81:

Silány, de járható. Legalább nem száguldoznak az emberek, hanem élvezik az erdő nyújtotta élményt. Esetleg megállnak, és megpróbálják egy kis séta után felidézni a halmokból Gerennavár falait, dehát ez már egy másik mánia.

loláb 2009.09.10. 08:19:39

@Il mio nome è Nessuno: Az igaz. Én motorral járok országot, nem GPS-ezek, ezért eszembe sem jutott.
Mondjuk az útvonaltervezést sem különösebb n bonyolítom,jelen esetben ez annyiból állna hogy megnézem: M2-n ki, Vác után Nagymaros felé el, egyenesen Ipolydamásdig, ott pedig megcélozni Letkés felé vezető utat, és el Kemencéig.
Itt kellett volna valami tábla, hogy a falun belül honnan indul az út, de nem volt.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.10. 09:24:12

@loláb: Pedig ma már elég jó motoros GPS-ek vannak:
garmin.com/zumo

Vízhatlan, és kesztyûben is kezelhetô. De a legnagyobb elônye, hogy a túráidat a PCn összekattintgathatod, nem kell az útvonalösszeállítással a GPSen szarozni.

2009.09.10. 09:53:17

@Devil2: Kit tisztelhetünk benned, Ó nagy járműépítő mesterünk?
Ha hiszed, ha nem, volt Briggs motoros gép. Csak a Briggs motor nem hajtányba való, ez igen hamar kiderült. Mielőtt rávágnád, hogy akkor rosszul csinálták...a csapat aki építette több vasúti járművet látott, mint sokan itt autót :D UGyanaz a jármű egy életképesebb blokkal a mai napig járja a síneket. A Briggs blokk fűnyíróba meg kapába való, nem hajtányra.
A Simson blokk teljesítménye egy kisvasúti hajtányon több, mint elég, még a "hegyi" pályákon is.
Nem mondok el titkot, hogy a Pannonia blokkos nagyvasúti hajtány teljesítménye elég ahhoz, hogy két PVG-t összekötve 10-14 embert elszállítson. Vasútról beszélünk ugyanis, vágod. Vas gördül vason, nem gumi aszfalton. Aki nem hiszi, 19-én megnézheti, minden évben sokan jönnek el hajtányozni. Reméljük jó idő lesz.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.09.10. 09:54:50

ehhez az irashoz annyit:

csikos4prez

es ja: NE MERJ UJ, GARANCIALIS AUTOT VENNI!!!! :DDDDDDDDD

loláb 2009.09.10. 10:18:41

@Il mio nome è Nessuno: Ismerem, de itthon ez még túl drága, ráadásul szerintem nem is nagyon szükséges. A környező országokhoz képest Magyarország remekül kitáblázott ország, minimális országismerettel lehetetlen nagyon elkavarodni.

A telefonomban van GPS, autóval azt használom, ha muszáj, motorral pedig még külföldre is papiralapú térképeket viszek. Megvan annak a hangulata, amikor éjjel 11-kor a lengyel-szlovák határon valami útszéli lámpa alatt próbálja kitalálni az ember, hogy merre is kéne elindulni BP felé, hogy lehetőleg még hajnal előtt ágybakerüljön.

yeti 2009.09.10. 18:55:32

@Matiz: "A Briggs blokk fűnyíróba meg kapába való, nem hajtányra."
Volt mind a kapás mind a fűnyírós verzióhoz szerencsém.Nem tudom miért bukott meg nálatok a motor,de nálunk kapaként megbízhatósága,szervízigénye miatt.Aki egy nagyobb konyhakert rendbetételére használja annak lehet,hogy megfelel,de egy hektár szőlőt rendbetartására nem a megfelelő szerkezet.

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.10. 20:47:58

@loláb: "Megvan annak a hangulata, amikor éjjel 11-kor a lengyel-szlovák határon valami útszéli lámpa alatt próbálja kitalálni az ember, hogy merre is kéne elindulni BP felé, hogy lehetőleg még hajnal előtt ágybakerüljön."

Én viszont már erre a gondolatra is rosszul leszek.

loláb 2009.09.10. 21:51:07

@Il mio nome è Nessuno: Pedig ezek olyan élmények, amiket sose felejtesz el.

Jópár éve meghívtak Káptalantótiba egy hétvégére. Nagyjából annyit tudtam, hogy a balatonfelvidéken van, valahol Tapolca környékén. Uccu neki, menjünk le, péntek este, meló után indultam. Térkép? Ugyan minek, a balatonfelvidéket ismerem, sokszor voltam arra túrázni gyerekkoromban.
Amikor tízóra körül átrobogtam Kővágóörsöna azt sose feljtem el. Kellemes meleg, teljesen kihalt minden, csak a házak ablakából szűrődött ki fény, csend, csak a kipufogóm dörgött a vörös mészkő épületek, és keritésfalak között, én pedig csak sejtettem merre kell menni.
Nem tegnap volt, de tisztán emlékszem mit éreztem akkor.

Aztán amikor megérkezetem a faluba, nem tudtam a címet, csak a házigazda nevét. Megálltam a kocsma előtt, mondtam az előtte álló öregeknek, kit keresek. "Ilyen nem lakik itt" Mondom, ügyvédnő, és budapesti, itt csak a nyaralója van. "Ja, az ügyvédnő, őhozzá, így és így kell jut el, de tudja mit, fölülök maga mögé, és odavezetem", És a félmeztelen öreg Gyuszi bácsi, miközben úttalan földutakon próbáltam egyenesben tartani a motort, két kézzel magyarázott, hogy itt ez lakik, ott amaz, ennek én építettem a kerítését, az bolond, amazt csalja a felesége, satöbbi.

Azóta évente többször megyek tótiba, általában látom az öreget, jót dumálunk, és meghívom egy olaszrizling fröccsre.

Kovacsla 2009.09.14. 14:13:09

Időközben sikerült megszólaltatni az illetékest, a Trabant gazdáját, az alábbiakban az ő sorait olvashatjátok:

@Csikós Zsolt:
A Trabi határozott üzemvezetői utasításra került a kiállított járművek közé. Egyébként meglehetősen rendszeres vendég Kemencén, csakúgy, mint a sornak a kispolszkitól a Trabiig terjedő része, ez a szakasz ugyanis a "zöldpólósok" aktívan használt járműveiből állt össze reggel. A Trabi a kiállítás előtti éjszakán még alvóhelyként is szolgált :) Nosztalgia-értékét illetően meg kérdezd meg Gábort, hogy mivel is furikázott átszellemült arccal fel-le egy júniusi estén, pedig ha valaki, akkor ő látott már pár szép régi autót...
@Riasom:
Tévedsz, ha azt hiszed, higy a hamuházi szakaszon rendszeresen közlekedik bármi is. Néhanapján valóban végigmegy egy kicsi, de valóban nem csendes és nem is jószagú jószág, de evvel nem a turisták zötyögtetése, hanem a megmaradt pálya állagának fenntartása (és lassú javítása) zajlik, már csak azért is, mert személyszállításra alkalmas jármű egyáltalán nincs is a fenti szakaszon. És hidd el nekem, Gábornál kevés ember értékeli jobban a hamuházi nyugalmat (amit néha rendesen felborít egy-egy zajos turistacsoport áthaladása...).

Csikós Zsolt 2009.09.14. 17:31:43

@Macibb:

Semmi paranoia, félreértettél. Észre se vettem, hogy ott egy valódi Trabant, a saját autómra utaltam ironikusan Trabantként...

Kovacsla 2009.09.14. 22:04:28

@Csikós Zsolt:
Csak kitűnő barátom szavait közvetítettem. Nekem amúgy sose volt Trabantom, de olyan volt az első autóm, hogy 4 hengerből hozott ki egy trabantnyi teljesítményt, és még az indexkart is a kormányoszlop rossz oldalára szerelték :-)

Macibb

Kovacsla 2009.09.14. 22:07:40

@Inner Circle:
Köszönöm az útmutatást! :-)

Macibb
süti beállítások módosítása