Wankel, de meddig?

  2009. május 26. - Csikós Zsolt Címkék: mazda wankel rx 7 rx 8

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Remélem, kevesen olvassák majd ezt a blogposzt, mert bálványdöngetésbe hajlik a mondanivalóm, és igazából nem akarok senkinek rosszat. De mint mindenkinek, aki még a Liener György-féle Autótípusokkal szívta magába az autóbuzériát, amely szarrá sztárolta az NSU Ro80-at, nekem is beégett az agyamba a Wankel. Az egyetlen izgalmas motorfajta, amely íves csulával köpte pofán a korszerűtlen, béna, reszketeg aggastyánt, a dugattyús motort.

Az talán a legnagyobb baj, hogy iszonyatosan lelkesedtem érte világéletemben, ha csak láttam valami wankeles autót menni az utcán, már megvolt a jó napom. Egy NSU Ro80 vezetéséért pedig simán falakat döntöttem volna – egyébként még ma is, bár egyre kevésbé a rotációs motor, és egyre inkább a kultusz, a spéci futómű, a félautomata váltó, meg a nosztalgia érdekel belőle.

Valami megnyekkent bennem. Életemben először, meghitten, RX-8-as Mazdában találkoztam Wankel-motorral. Akkor, azt az autót már több hónapja zokogva ünnepelte a sajtó. Akkoriban mindenki a Wankelről írt, meg hogy feltámad, meg hogy milyen szuper, nem tűnt el. Mert a Wankel-motor a kamaszkori banda központi alakja, aki mindennap új nőt szedett fel, akinél jobb benyögései senkinek nem voltak, aki a legtöbb sört meg bírta inni. És mindenki sejtette, hogy nem lesz jó vége a nagy hedonizmusnak, de azért mindenkinek imponált a stílus. És egy darabig aztán eltűnt, valamennyien aggódtunk érte titokban, hátha tényleg baja esett, és lám, most kiderült, jól van, és ereje teljében csajozik. A Wankel-motor romantikus dolog.

Szóval beültem az RX-8-ba, és az áhítattól könnyes szemeim miatt alig láttam a műszereket. Mindent szeretni, sőt, imádni akartam benne, soha nem vezettem ilyen őrületes előítéletekkel autót. Igazából az RX-8 jó kocsi. Ültem benne Bútor Róbert mellett a brnói Formula-1-es pályán, és az odavitt tíz tesztautó közül messze, toronymagasan ez volt a legkezesebb. Pedig akadt ott olyan is, hogy Nissan 350Z, meg Renault Clio V6 (a középmotoros fajta, egyébként a leggonoszabb és legvezethetetlenebb dög volt az összes közül), meg Opel Zafira OPC – szóval izgalmas kocsik. Olyan szépen driftelt, hogy versenyt sóhajtoztunk Robival. És szuper volt a hangja, egészen más, mint bármilyen autóé, amit addig hallottam.

És ami a lényeg – akkori munkaadómnál még ingyen járt a tesztautókba a benzin. Mert saját zsebből nemigen bírtam volna a Renesis étvágyát. Volt, hogy 22 körüli átlag jött ki száz kilométerre – és ennyire azért nem ment. Sőt, igazából jó időket lehetett vele autózni, de az RX-8-ből sosem éreztem azt az elementáris erőt, kicsit olyan fing volt lent, fent meg úgy repítgetett, de inkább stopperrel a kézben volt meggyőző.

Biztosan szubjektív is a dolog – nagyon megszokja az ember a dugattyús motor érezhető taszítását, a mozgást kísérő hangjait, a Wankel meg finoman, simán jár, hiába, az olyan bunkónak, mint én, valamivel masszírozni is kell közben a lelkét. Meg aztán, a teszt alatt már fogyogatott az olaj a motorból, talán visszavitelkor utána is kellett töltenünk. Pedig a Bútor nem vezet durván, sőt, kifejezetten kíméletes a technikával, nem forgatta szét, szerintem egy tipikus boy-racertől sokkal rosszabbat kap a Westendbe hajtás során egy Renesis, mint akkor, ott, Brünnben.

És utána jöttek a hírek, amiket a Mazda-fejtágítók után nem akartam elhinni. Jártam kint Hirosimában a gyárban, ezek a mérnökök olyan iszonyú büszkék voltak, annyira látszott, hogy azt a motor az utolsó molekulájáig tökéletesre csiszolták, közben tudtam, hogy akkor már közel negyven éve készít Wankelt a Mazda, meg azt is, hogy valahol bő egymillió ilyen autón túl járnak – ez nem lehetett rossz. De igen. Innen egy füles egy korai motorcseréről, onnan panaszos ismerős ismerőse, autókereskedő, szerelő elejtett megjegyzése a borzalmas olajfogyasztásról, a saját tapasztalataimmal fűszerezve a benzinfogyasztásról – mintha 1970-ben jártunk volna, amikor az NSU Ro80 magasságos szobra omladozni kezdett. Mi a rákfene van ezzel a Wankellel?

Már a gyökerek is zavarosak. Felix Wankel semmit nem talált fel, vagy ha igen, azok csak részmegoldások voltak. Wankel sem mérnök nem volt, sem jogosítványt nem szerzett autóra. Ha gonosz akarok lenni, azt mondom – fehér ruhában járó, érintetlen autószűz volt. Egy fantaszta, aki talált egy jó ötletet, ráharapott, és szájzárat kapott, mely bajból jobb híján erényt kovácsolt.

Az ötlet pedig egy 1700-as években készült tűzoltószivattyútól eredt – ott van benne a háromszögletű rotor, a trochoid, minden. És, mint tudjuk, a belsőégésű motor épp olyan, mint egy szivattyú, gondoljanak csak a kompresszorokra és a robogók motorjára – nagyjából egy gyertya és egy karburátor a különbség.

Tehát ez a kiváló fantaszta kilincselni kezdett a megdöbbentően újszerű motorral, de mindenhonnan kirúgták. Csak az NSU-tól nem – ez a cég eleve híres volt nem teljesen szabványos szelepvezérlési mechanizmusairól, konokul őrizgetett léghűtéses technikájáról. Wankel kapott egy labort, egy rakás lóvét, és fejlesztgethetett. Valaki az NSU-nál szólt neki, hogy talán okosabb lenne, ha nem az álló dugattyú körül forogna a motorblokk, hanem fordítva – nagyjából így született meg az első Wankel-motor.

Mivel nagyon kis külső méretből igen nagy teljesítményt lehetett kinyerni, ideális kisautó-motornak tűnt. Ne feledjük, a hatvanas években járunk, amikor valódi igény volt olyan kiskocsikra, amelyek tényleg kicsik is voltak.

Így hirtelen mindenkinek kellett a technika. Az autóipar azokban az években úgy látta, hogy a dugattyús motornak vége, görcsösen keresték a kiutat. A gázturbinás kísérletek vegyes eredményekkel zárultak – városban szörnyen rossz hatásfok, gyilkosan forró kipufogógázok, lassú gázreakció – nem tudták igazán fogyasztóbarátra megcsinálni őket. Egyesek újra kísérletezni kezdtek spéci, nagy hatásfokú, trükkös gőzgépekkel, óvatosan újra piszkálgatni kezdték a kompresszorok témakörét, már a turbó is látómezőbe került. Erre jött a Wankel, amiben több volt az ígéret, mint bármi másban.

Mindenki megvette a szabadalmat, ráadásul jó drágán, hiszen a csóró, kilincselgető Felix még olcsóbban adta volna pár évvel korábban a terveket, mint akkor, a már működő prototípus birtokában. Wankel addigra már szinte vallásos tűzzel, sátánként tekintett a dugattyús motorra, boing-boing névvel illette őket. Hogy ez a show részének tekintendő, vagy tényleg ennyire hülye volt, nem tudom, de egy iskolázatlan feltaláló a huszadik század második felében, aki valami fura szerkezetet próbál elsózni nagy cégeknek, és közben sámánisztikusan köpköd mindent, ami nem olyan, mint az övé - nos, ez, úgy vélem, már akkor is ciki volt. De a gyártók nem fogtak szagot.

A Citroen (aki pár ezer GS Birotort el is adott),

 

a GM,

a Mercedes,

a Norton, a Zsiguli (VAZ-311, VAZ-411), GAZ (Volga),

az MZ, még olyanok is, mint

a holland VanVeen – sorolhatnánk. Mindenki próbálkozott.

Mindenki kudarcot vallott. A Mercedes jutott az NSU és a Mazda után a legmesszebbre, több, három- és négytárcsás motorú C111-es sportkocsit készített, sok-sok százezer (talán millió) kilométeren át tesztelve azokat. Aztán – miután beleölte egy kisebb ázsiai állam tízéves költségvetését – felfüggesztette a fejlesztéseket. Úgy látták, a Wankel rossz irány. Pedig őszintén, izomból próbálták, éveken át.

Aztán az NSU-t megette az Audi, később pedig el is tüntette a márkát. A Mazda maradt egyedül. A mai cikkben felsoroltam, micsoda iszonyatosan sokféle Wankelt állított elő a Mazda a hetvenes évek elején. Én tizenéves koromból emiatt a Mazdára úgy emlékszem vissza, mint kizárólagos Wankel-gyártóra, ezért amikor 1977-ben, tízéves koromban kijutottam Japánba, iszonyatosan megdöbbentem, hogy vannak dugattyús Mazdák is.

Persze, addigra már túl voltunk egy szmogpánikon, Amerikában, majd rá egy évre Japánban drákói szigorú emissziós korlátozásokat vezettek be, ami az üzemanyagot pocsékul égető Wankel-motorok fölött izomból megkongatta a vészharangot. Sebaj, bevezették az utánégető-berendezést, ami a CO-szintet alaposan lenyomta, ám az elégetlen szénhidrogénekket csak módjával tudta kezelni, ezek bőven jelen voltak ettől még az égéstermékben – tudják, amitől büdös a kipufogógáz. Aztán jóval később, a katalizátorok korában már ezeket is semlegesíteni tudták – de azért nem mindegy, hogy egy óriásira méretezett katalizátor túlórában, a melóban megszakadva, vért hányva dolgozik, hogy a borzasztó mennyiségű szennyel megbirkózzon, vagy csak pianóban, 9-től 5 órás munkarendben teszi a dolgát. A Wankelnél az előbbi vár rá. Mindegy, ha hegyeket is kellett megmozgatni hozzá, de az emissziós problémákat valahogy kézben tartották.

Aztán meg jött még az olajválság is. Megint kilencet számolt a bíró a Wankelre, mire fel tudott tápászkodni. A Wankel ugyanis imádja a benzint. A benzin ugyanis beszívás után körkörösen szeret terjedni, de a Wankel égéstere hosszúkás, a sarkokba nehezen jut el a keverék, eleve két gyertya kell a begyújtásához, közel sem ideális. Meg millió egyéb oka van annak, amiért a Wankel fele annyi köbcentiből, ám másfélszer annyi benzinből szereti előállítani a lóerőket.

És aztán a kopás. Amin iszonyatosan, súlyosan, drámaian sokat javított a Mazda. Krómozott trochoid felület, spéci éltömítések, kovácsolt dugattyú - amit lehetett, elkövettek. A korai NSU Ro80-ak 25-45 ezer kilométeres élettartamáról sikerült felmenni közel a tízszeresére – 200-300 ezer kilométerre. Az RX-7-nél, ami nem egy túl erős autó. Mert mihelyt kellettek a lóerők, mert nem egy teherautó-motoros, nehéz teuton volt az (Porsche 924) ellenfél, hanem más, hasonló szorgalommal fejlesztgetett, ám dugattyús motorral hajtott japán autók, szinte azonnal vége lett a már-már jónak mondható tartósságnak. A kései RX-7-esek üzemórás motorok, az RX-8 Renesis blokkja pedig gyorsan pusztul, legalábbis a Népítéletben nem egy jel utal erre. És gondoljunk csak a kognitív disszonancia redukció jelenségére, amikor az ember tagadja azt, amit tapasztal, mert az ellenkezőjében hisz. A Mazda RX-8-tulaj nem fogja világgá kürtölni, mekkora melléfogás volt elszórnia sok-sok milliót.

Viszont olyan népítélkezőt nem igen találtam, aki sokat ment volna az autóval, csak egyet, ő 108 ezret. A többiek 5-40 ezer kilométert tettek bele, aki efölött, annál megvolt a motorcsere (az egyiknél 60 ezernél, a másiknál 57 ezernél). Aggasztó jelek. A régi RX-7-es motorja a neten fellelhető összes információ, az összes RX-7-es egyéb informátor szerint nagyjából negyedmilliót bírt. Viszont a dugattyús motorhoz képest óriási hátránya, hogy nem fokozatosan, füstölve, erős teljesítménycsökkenéssel, a zöldkártyás vizsgálaton megbukva vérzik el, hanem adunk egy nagy gázt, vagy beindítjuk hidegen, és nyekk – lehet cserélni mindent.

Foglaljuk össze. A Wankel-motor előnye a kis mérethez képest nagy teljesítmény, a forgó mozgások miatti vibrációmentes, csendes működés, valamint a motor kis tömege – ezt jegyezzék meg, fontos lesz mindjárt.

Hátránya a nagy benzin- és olajfogyasztás, a rossz emisszió és a gyors tönkremenés. A Mazda iszonyatos szorgalommal és borzalmasan tudományos fejlesztésekkel elérte, hogy fentiek közül egyszerre csak egy, vagy kettő legyen jelen a motorjainál. Az RX-7 első szériája elég jó volt , mert (viszonylag) tartós, alig eszi az olajat. Viszont nem igazán erős, és imádja a benzint. A későbbi szériák még többet zabáltak mindenféle olajszármazékokból, bár a tartósságukról nem jöttek rossz hírek, úgy tűnik ezért, hogy az RX-7 második szériájából a turbós kivitel volt a világ legjobb Wankel-motorosa, mert már erős volt, nem ment tönkre, csak a fogyasztásával adódtak gondok - és a hasonló teljesítményű sportkocsikhoz képest is. A harmadik szériáról nagyon kevés az infóm, abból alig van, főleg nálunk, mert könnyfakasztóan drága volt.

Az RX-8 erős, jó az emissziója, ám fogyasztásban, tartósságban igencsak hátul kullog. A korai, kis-Mazdáknál tudtak ugyan tűrhető fogyasztási értékeket produkálni, de ott az emisszió volt szörnyűséges. Egyszerre tehát nem mehet minden.

És tegyük hozzá, ma már a finom járás sem különös képesség az autóiparban, hiszen a filléres családi szecskavágókat és néhány négyhengeres dízelmotort leszámítva a dugattyús motorok is felettébb simán működnek. Az autót a gépért szerető ember számára pedig nem is baj, ha marad valamennyi mechanikai élmény a kezének, fülének.

Tehát van ez a Wankel-motor. Egy öntanult gépészember mániája, aki amúgy sose vágyott rá, hogy autót vezessen. Amelyik cég belekezdett, az feladta, tönkrement bele, csak a Mazda az, akinek annyira a nyakán ragadt, hogy viszi tovább – állítólag hidrogénnel csodásan működik a szisztéma, bár nem tudom, mikor fognak nagy mennyiségben elterjedni még a hidrogénes töltőállomások, szerintem addig már nem húzza a Wankel. Legfeljebb majd újra előveszik.

Sokat eszik, ez állandó jelzője. Az olajat is szereti. Még mindig (vagy kis kihagyás után megint?) szeret letérdelni, jó hamar. Felújításnál mindent cserélni kell benne. Küzdelmes megbirkózni a kipufogógázaival. A kis szériák, az igényes felületkezelési technológiák miatt drága gyártani. Akkor mire jó?

Most, hogy már vezettem kétféle RX-et, meg írtam már ilyen kocsikról vagy öt cikket, illetve öt napja csak Wankelt bújok összeállt, mire. Két dologra.

1.
Romantikus. Másnak nincs ilyenje, fura a hangja, furán megy, de azért odaver a többieknek. Lehet szeretni, van karaktere.

2.
Maga a motor nagyon könnyű. Emiatt az 50:50 százalék körüli tengelyterhelés nem ugyanolyan egy BMW-nél, mint egy RX-es Mazdánál. Előbbinél egy hosszú blokkot próbálnak minél hátrébb tolni a kaszniban, aminek az első kerekeit lehetőleg a legelőbbre próbálják tenni, a nehéz cuccokat (pl. akku) meg átteszik a kocsi hátuljába. Oké-oké, jó lesz az egyensúly, de óriási lendítőerők működnek a rúd, azaz a karosszéria két végén, annyira azért így nem lesz kezes. Egy Mazdánál, ahol a pici motort minden további nélkül be lehet tenni az első tengely mögé, de ha nem ott van, az sem baj, mert nagyjából egy mázsányi tömegről beszélünk, kicsik a lendítőerők. Ez az, amiért olyan jó az RX-8-cal menni kanyarban. Ez az a tulajdonsága, amiben szinte verhetetlen.

Bocsánat a gondolatmenetért, én magam rendültem meg a legjobban, amikor így összeállt a fejemben ez a sok infó a pici gyerekkorom óta istenített szuperautóról. A Wankel jó, ne értsenek félre. A dugattyús motor, a maga ezernyi ide-oda rángatózó, béna alkatrészével, a nyekergő rugóival, szétszakadni akaró szíjaival, millió csigájával, görgőjével, ellensúlyával, kiegyensúlyozó-tengelyével rettentően béna, unelegáns dolog, szörnyű. Hozzá képest a vezérlés nélküli, alig pár alkatrészből álló Wankel egy jövőbe mutató, lenyűgöző csoda. Én magam is többször átéreztem már azt a pillanatot, amikor Felix fejében összeállt a gondolat, és úgy érezte – ötvenkilós Gedore-kalapáccsal találta fejen a szöget. Csak egy a probléma: a porlasztott kőolaj-származékok, valamint meggyújtásuk után az ő hullámfrontjuk a gömb alakú, vagy ahhoz legalább hasonlító tereket szeretik. Ilyet pedig a Wankel nem tud nyújtani nekik, csak a kerek henger és dugattyú.

Sajnos a Wankel nem a jövő útja, hanem kezd a múlt nosztalgiája lenni - és annak milyen szép, milyen hősies. Ezt a Mazda a hetvenes évek végén már maga is belátta. Azóta egyfajta vallás az autós világban, de félek, hogy már bálványként sem lehet soká erőltetni – jön az Euro-6, meg a kőolaj a válság elmúltával szerintem újra igen drága lesz... Kíváncsi vagyok, erről mennyire beszélnek nyíltan a Mazda board-meetingeken.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr201143159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ubul1 2009.05.26. 21:51:45

Folytatva a sztorit, a villanyablak is egy oltári baromság, azért hogy lenyomjam 5 cm-re kepesztek a kulcsért mert hát az nem megy gyújtás nélkül, és akkor jön a csodálatos modern technika és beszarik épp amikor zuhog az eső és félig lent maradnak az ablakok, szuperül érzi magát a bentülő. Miért van az h az összes tapasztaltabb autószerelő pofa a környéken mind full fapados Ignissel kepeszt, előre megfontolt okokból? Figyeled öreg, nemhogy Suzuki de abból is az ami a legegyszerűbb, ami nincs azzal nem lehet baj alapon.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 21:53:21

@kolbászoszsömle: "Eddig nem találkoztam olyan fizetőkapuval, ami a baloldalról akarta volna beszedni a lóvét..."

Gondolom parkolóôrrel se.

tétovateve 2009.05.26. 21:55:09

@Csikós Áhh sztem krva sokminden a véletlenen múlik. Mérnökként egész nap azt fejleszted amit a tökkelütött projekt managered elédrakott...

Másrészt pl nálunk az egyetemről kikerült emberek kb 5%-a értett valamit is a szakmához...

Ubul1 2009.05.26. 21:56:46

Viszont pl ha csak egy mód lenne rá azonnal szériatartozékká minősíteném az összes menetbiztonsági kütyüt, ABS-alap, de erőelosztó, kipörgés és kitörésgátló, meg dupla lufi, övfeszítő, és végre itt lenne az ideje a 4 tárcsaféknek a baszom dobfék helyett. Ez minden autóban elvárható lenne az eszement seb. korlátozás helyett.

Seca81 2009.05.26. 22:02:00

Én bízom a Wankel motor jövőjében, remélem idővel kijavítják a motorral kapcsolatos szarvashibákat melyek sok vásárlót elriasztanak. A Renesis engem is elriaszt, viszont én a 8-ast már nem tekintem méltó utódnak, főleg a nagy sikerű hetes után.
Amerikában az FC (2nd gen.) a legnagyobb példányszámban eladott sportkocsi volt. Akkor még nem számított a fogyasztás -amcsiknál végképp nem-, és relatíve olcsón hozzájuthatott a kedves vevő.

A cikk nagyon jól sikerült, Wankel felhasználóként örömmel olvastam, 1-2 dologban nem értek egyet, de ez legyen az én problémám :)
Aki teheti próbáljon ki egy FC-t ne adj' Isten FD-t, nagy élményben lesz része.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.26. 22:02:32

@Hrzrasn: Halál komolyan nem.
Itt Pécsett lehet, hogy mind diplomás parkolóőr, meg entyempentyem, de még a portásfülke is a baloldalon van.

Legalábbis az egyik irányba.

És szerintem még tényleg nem tekertem még le a jobboldali ablakom.
Nem eszem almát.
Ez lehet az ok.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:02:49

@Ubul1: "és akkor jön a csodálatos modern technika és beszarik épp amikor zuhog az eső és félig lent maradnak az ablakok, szuperül érzi magát a bentülő."

Estleg rendbe kéne rakni, és nem bontott meg teszkós alkatrészekbôl.

"Miért van az h az összes tapasztaltabb autószerelő pofa a környéken mind full fapados Ignissel kepeszt, előre megfontolt okokból?"

Talán mert hülyék ahhoz hogy bármit megjavítsanak, ami bonyolultabb egy Suzukinál.

Ubul1 2009.05.26. 22:02:58

@tétovateve:
"Másrészt pl nálunk az egyetemről kikerült emberek kb 5%-a értett valamit is a szakmához..."

Tipikus, kb már 5 nagyreményű villanyosmérnöknek raktam össze az általuk elbaszott EPROM-os vezérlést, de még motorindítót is meg fázisjavító kapcsit. Mert a faszikámnak volt elég hosszú nyelve h elérjed a dékán seggéig, meg bütykösre ült seggel be tudta vágni a 40 oldal tömény villanytan képletgyűjteményt attól még síkhülye az egészhez.
Tojásfejű gimnáziumból nem lehet beszédölögni egy mérnöki karra, hogy "majd ott papíron kitanulok, aztán előtte kapcsolót is max a klotyóban láttam közelről, amikor megfejeltem mert eldurrant az izzó."

clubman 2009.05.26. 22:03:40

@grigorij: Nem gondoltam volna, hogy rajtam kívül valaki még emlékszik a TV-motorra kishazánkban. Sejtésem szerint Te is elég régen elhánytad a csikófogaidat. :-)) Annak idején az Autó-motor újságban olvastam egy cikket róla, rajzzal-fotóval. Azóta sem hallottam, olvastam róla semmit. Nem tudom miért nem haraptak/harapnak rá az autógyárak. Pedig biztos tudnak róla.
Netán valakinek van több, frissebb infója erről a motorról? Netán linkekkel együtt.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:05:24

@Ubul1: "Te is megtarthatod magadnak, mert neked meg végképp nem osztott lapot senki"

Lesz itt egy kis félreértés, öcsisajt.

Te itt kurvára senkinek nem szabsz meg semmit. Ez egy nyilvános fórum, nem a pártbizottságban ülsz.

randomuser1 2009.05.26. 22:06:38

újabb, előlkaparós ládához ma is lehet venni bő félmillió körüli összegért gyári wankelmotort oroszországban:
www.shop.autotc.ru/index.php?razdel=dvig_vaz_dvig

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:06:57

@Ubul1: "Tipikus, kb már 5 nagyreményű villanyosmérnöknek raktam össze az általuk elbaszott EPROM-os vezérlést, de még motorindítót is meg fázisjavító kapcsit."

És az ablakemelô megjavítása már meghaladta a tudásodat? :)

Ubul1 2009.05.26. 22:08:24

@Hrzrasn:
Esetleg rendberakni akkor kell mikor már beszart, téged meg biztos Nostradamus szart a világra hogy előre tudod h mikor megy ki az olvadó, vagy mikor lesz kontakthibás a motor az ajtóban.

És esetleg azért nem akar a spann hülyeségekért rábaszni 50%-os vételár többletet mert nem is akar vele szarakodni akár tudja akár nem. Nem valszínű h a trágya BMW-k meg angol borzalmak után kihívást jelentene a Suzuki. Max az h érdekes azokhoz sose kell a tervezetten kívül hozzányúlni. Szinte hihetetlen a mai divat szerint.

Csikós Zsolt 2009.05.26. 22:10:30

@Hrzrasn:
Tudod, a sornyolcasokkal, meg a sortizenkettesekkel is az volt a probléma, hogy törték a tengelyeket, inkább a bütyköst, de sokszor a főt is. Bár a mai metallurgiával esetleg más lenne a helyzet.

Ubul1 2009.05.26. 22:10:58

@Hrzrasn:
Te tényleg ilyen hülye vagy faszikám vagy csak játszod az eszed? mondtam h nem volt olyanom sose, mert unalmas otthon is a saját szaromat bűvölni, nem hiányzik. A tiedet viszot szétkapom egy pillanat alatt aztán elfelejtem összerakni, azt majd te az ügyes fejeddel megoldod.

lacza87 (törölt) 2009.05.26. 22:12:38

@kolbászoszsömle: konkrétan arányosak, de ha akarod úgyis fogalmazhatok h butaságot mondtál, mert az autógyárak igenis nagy gondot fordítanak az aerodinamikára. Nagyon hatékony eszköz az!

12 tárcsás Wankelhez: jelenlegi RX-8ból a gyengébbik 192LE-snek nagyobb egy picit a max nyomatéka: 220Nm. Ebből kellene ugye 6 db. Az durván 1300Nm Pl az Audi V12 TDI tud 1000Nm-t szóval szerintem nem keveset kéne agyalni rajta h működjön.

Ubul1 2009.05.26. 22:13:20

@Hrzrasn:
"Te itt kurvára senkinek nem szabsz meg semmit. Ez egy nyilvános fórum, nem a pártbizottságban ülsz."
Mi van baz+, máma migrénes az asszony otthol :D Attól független továbbra is egy 2 lábon járó fasz vagy...

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:14:40

@XXXXXXX: Gondolom ezek is úgy köszönnek egymásnak mint az Ro80-tulajok anno, a felmutatott ujjak száma az elhasznált tömítôléckitek számát jelzi.

megint 2009.05.26. 22:15:02

40 fokban dugóban mikor alig tudsz haladni, és még a szél sem fúj(nem mintha az sokat érne) akkor valóban tök felesleges a klíma, sokkal jobb ha folyik rólad a víz, hiszen nyár van, klíma nélkül autót venni egy nagy baromság, főleg,hogy a manuálist lassan már mindenbe beteszik, minek kell elektromos abalakemelő, jobb oldalit nem tekered le sohasem, nem tudom, én pl ha elmegyek egy buszmegálló mellett és látok ismerőst, akkor baloldalról lenyomom az ablakot és megkérdezem , hogy merre megy, ezt valóban sokkal könnyebb lenne tekerőssel, tolatóradar is az szerint baromság akinek nem volt, vagy akinek szar volt alapból, mert van ilyen is, de egyébként minek a szervó , az is felesleges, sőt szerintem az abs is hülyeség, hol éltek ti Észak-Kóreában?

Ubul1 2009.05.26. 22:15:43

@Csikós Zsolt:
Valszeg nem is anyagtani probléma ez, hanem szerkezeti, nem lehet bizonyos tengelyhossz felett tökéletesen kiegyensúlyozni, van egy saját rezonanciája mindennek, a másik meg h abszolút ökörség sor8-nál nagyobbat építeni.
Már a sor 8 is egy felesleges virtus, max egy 1920-as Duesenbergben volna a helye.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:15:45

@Ubul1: Az könnyen lehet, de te akkor sem pofázol fele, hogy itt ki szólalhat meg, és ki nem. Ha tökönszúrod magad, meg kurvaanyázol, és ideggörcsöt kapsz, akkor se.

AtoszMester 2009.05.26. 22:16:23

Jó volt olvasni a cikket és a posztot is.

Csikós Zsolt 2009.05.26. 22:17:01

Emberek, emberek, semmi személyeskedés. Sehova nem vezet, meg tönkreteszi a többiek szórakozását. Mindenki hülye valamilyen szögből nézve. Tudom, ti nem, de MAJDNEM mindenki. Semmi probléma. Ünnepeljk, hogy még él a Wankel, akinek kell motorablak vesz, akinek nem, nem, akinek bedöglik megcsináltatja, akinek nem élvezi. Peace barátaim, ne feledjétek.

Ez a fórum nem arról szól, hogy okosabb-e, akinek van villanyablaka, vagy sem.

Máskülönben moderálni fogok. Mindenkit.

Pedig baromi jó napom van, összeraktam a Bianchit éppen, és nem sokba került, ahogy féltem tőle, hanem ingyen volt. Majd lesz poszt is.

Ubul1 2009.05.26. 22:21:30

@Hrzrasn:
Egyenlőre te vagy az ideggörcs határán, de mind1. én csak szagolom itt a hónaljszagú erőlködésedet.
@Csikós Zsolt:
Ne mondd h nem röhögtél ezen a ripacson te is? Nehogy kimoderáld! Engem meg nyugodtan, nem szívok mellre ilyesmit, pláne ezen a fórumon XD
De szerintem abban nincs kivetnivaló h leírom h mi felesleges és mi lenne elvárható az extralistán. Szvsz az akár maradhatna is.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.26. 22:22:41

@lacza87: iszony pénzeket ölnek abba, hogy bumfordi rüttyeneteket építsenek, és mindenféle varázslással leszorítsák az alaktényezőt alacsonyra, miközben a felületet kénytelenek növelni, mert különben az ADAC nem ad elég csillagot az elgázolt gyaleszre.
Ezzel jó, ha szinten tartják a légellenállást.
De inkább azt sem.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.26. 22:24:50

@Csikós Zsolt: Ingyen nem jó, mert tescos szarokkal van tele, és bálazsírból főzött olajjal.
A féltegelyek gumiharangjában pedig káliszappan van, de ez nem probléma, mert józsi faragta a lengőkarokat.
Akácból. :D

Ubul1 2009.05.26. 22:25:32

@Csikós Zsolt:
Azért barkóbázzuk már ki h mit kellett berhelni a dígón megint? Hajtáslánc? Ü.a ellátás? Futómű?
Mára megvolt a különcirkusz itt is, utca elejétől 800m-re defekt... Mivel épp egy parkoló mellett szállt el gondoltam nem erőltetem a gumát, holnap akkor lesz vidám a dolog ha dugózható helyen van a lyuk.

lacza87 (törölt) 2009.05.26. 22:29:15

@kolbászoszsömle: Azt már meg sem említem h az általad "gyalesz"-nek aposztrofált személyek Emberek!! Gondolom nem kérdés h az emberi élet megmentése, a minél kisebb sérülésokozás mennyire fontos!(mégha ezt nem is méri, nem is mérheti teljesekörűen egy teszt sem)

Ubul1 2009.05.26. 22:32:10

@Csikós Zsolt:
De most komolyan Csiki, te lecserélnéd a kerregőben a tetőablakot egy hűtőgépre? Nekem is jutott egy sibeda, egész hihetetlen egy foswágentől, nem? És pl ellentétben veled én ezt is rühellem, mert csak nyűg ha ázik,(és előbb utóbb mindegyik fog, csekkold csak az Era elvezetőcsatornáját mosás után) és a beszivárgott vizet álló helyzetben nem vezeti el a lefolyó a peremnél hanem szépen elpang. hanem inkább kapásból átfújatom az egészet hófehérre, mert a ferrari piros sem tetszik és beszívja a meleget is, ennél hülyébb színt ki se lehetne találni egy kocsinak.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:32:50

@Ubul1: "mondtam h nem volt olyanom sose, mert unalmas otthon is a saját szaromat bűvölni, nem hiányzik."

Lófasz tapasztalattal meg minek szakértesz?

"A tiedet viszot szétkapom egy pillanat alatt aztán elfelejtem összerakni, azt majd te az ügyes fejeddel megoldod."

Egyrészt ez a veszély nem fenyeget, mert a magadfajta putriban kendácsoló kontárokat nem engedik egy F Astránál bonyolultabb autó közelébe. Másrészt, számomra valamilyen rejtélyes oknál fogva az összes tanulatlan tapló abban a tévhitben él, hogy mindenki, akinek nála magasabb végzettsége van, nem tud szerelni. Csalódást kell okozzak, nincs olyan, amit ne tudnék szétszedni, beállítani, diagnosztizálni, vagy összerakni a saját autómon. Több szervizdokumentációt olvastam, és több elektronikus hibát láttam, mint amennyit te életedben valaha is fogsz, és olyan szerszámaim vannak, amiket te még fényképen sem láttál.

Ajtókárpitot lekapni, meg ablakemelô mechanikát szétszedni minden hülye tud, ezzel az oviban menôzz, ne itt. Ezzel már a szakmunkásképzôben is kiröhögnek.

Csikós Zsolt 2009.05.26. 22:39:35

@Ubul1:
Nem, sok tolótetős Mercim volt, egyik sem ázott. Nagyon ritkán, egy hosszú dróttal végig szoktam tolni az esőelvezető-csatornákat, de tényleg ritkán. ERA, a Kati 190-ese, a Hans, a drapp Mercim, az első taxis állólámpám, a sárga 230.4-em mind tolótetős volt, egyikkel sem akadt semmi probléma. Max a szorulás. Sőt, a 1802-es BMW-m is sibedás volt, nem volt benne egyáltalán tetőkárpit, de ázni nem. Én imádom a tolótetőt, ő is szeret engem :-)

Ázni ázik az öreg Mercedes, az állólámpás általában elöl, a tűzfalnál, a kombi hátul, az oldalablak levezetőjénél, az Erának is nedves a bal hátsó lábtere sok eső után. De épp csak. Volt állólámpásom, amiben télen beszálláskor elestél, olyan vastag volt a jég a padlóján. Na az pocsék érzés volt.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.26. 22:39:42

@lacza87: Azok az EMBEREK szuszognak.
És szívják azt a bűzt, amit a védelmük érdekében állítunk elő.
Nincs egyenleg számítva.
Már arról, hogy mennyivel csökken ez miatt a várható élettartam, és mennyivel emelkedik mert nem hal meg.

Hogy a károsanyagkibocsájtás (ami ellen harcolnak) hány százaléka következik a gyalogosvédelemből.

Csikós Zsolt 2009.05.26. 22:40:55

@Hrzrasn:
Majd jövök szerelni. Csak kicsit kérek kölcsön izéket :-)

De ne vitázzatok már, parttalan, nincs értelme.

Baromi szar azzal fenyegetőzni, hogy moderálni fogok, de ez az, ami rosszat tesz a posztnak, a kommentelésnek, az olvasóknak.

Ende bitte.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:45:03

@kolbászoszsömle: "miközben a felületet kénytelenek növelni, mert különben az ADAC nem ad elég csillagot az elgázolt gyaleszre."

Remélem ugyanezen a véleményen leszel, ha majd egy koccanás alkalmával átkerülsz a hûtômaszk rosszabbik felére.

Egyébként hülyeség a felvetésed, pl a W212nek 0.25 a Cw-je (kupé: 0.24), ami csökkent az elôdhöz képest, úgy, hogy közben a gyalogosvédelmi elôírásokat is betartja. (Bár a vásárlókat a Cw baromira nem érdekli, ha stimmel a teljesítmény és a fogyasztás, tökmindegy, hogyan oldja meg a gyártó.)

Shadowbull 2009.05.26. 22:49:59

@kolbászoszsömle: "és mindenféle varázslással leszorítsák az alaktényezőt alacsonyra, miközben a felületet kénytelenek növelni, mert különben az ADAC nem ad elég csillagot az elgázolt gyaleszre."

Hat ezt nem igazan ertem. Ha nagyobb huplit rakoka motorhaztetore, az mennyivel noveli meg a homlokfeluletet? Szerintem semennyivel.

sb

lacza87 (törölt) 2009.05.26. 22:52:31

@kolbászoszsömle: erre a nagyon jó példa még egyszer a Mercedes E Coupe- ami az elődjéhez képesti fogyasztáscsökkentés-légellenállás csökkentés-kevesebb károsanyag melett a gyalogosvédelemre is gyúr (ld felpattanó motorháztető). A mérnöki munka mindig kompromisszumkeresés, ebben igazad van.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.05.26. 22:53:56

@yeti: ne kérdezd. inkább nézd meg a traktoros képek között a stirlinget. kívül semmi se ég. tényleg nem hallottam még ezt a külső égésű motor elnevezést, mert nem csak a láng a meleg. ezt tudja a kisgyerek is, amikor először nyúl a nagyítóhoz hangyákat égetni. és megtanulja használni a lencsét

Shadowbull 2009.05.26. 22:54:16

Meg egy apro megjegyzes a kurblis ablak vitahoz: a hatso villanyosat ki tudom kapcsolni a vezetoulesbol, a kurblisat meg nem.

Ami meglehetosen nagy gond lenne, amikor a lanyom unalmaban mondjuk elkezdene tekergetni, mert mar 5 ora utazas utan 4 eves fejjel egyebkent ertheto modon tok unja az autopalyazast :)

sb

Hrzrasn (törölt) 2009.05.26. 22:55:12

@Csikós Zsolt: Nem vitázok senkivel, de az nonszensz, hogy egy tanulatlan tapló akarjon kioktatni a szakmámból, és faszságokat terjesszen arról, amit csinálok - ezt nem tûröm el senkitôl. Múltkor mintha te is egy pettyet kiakadtál volna azon, amikor valaki elôadta, hogy az újságírók kapcsolatokon keresztül intéznek maguknak alkatrészt.

Ubul1 2009.05.26. 23:04:41

@Shadowbull:
Erre megint a legjobb megoldás amit elkövettem. 3 ajtós kivitelt túrtam. :D Ha azzal jönnél h nem autó ami 4-nél kevesebb ajtóval készül hanem divatcikk, azzal tökéletesen egyet is értenék, egy igazi használati eszköz 4 v 5 ajtós és vonóhorgos, esetleg kombi is emellett.
@Hrzrasn:
ne vetítsél már baszkikám, nem esett le még h mindenki hazament már a moziból? faszomaszádba :DD

Myko 2009.05.26. 23:25:46

Valaki valami adatokat a Wankel-motoros Lada Samara-ról tud mutatni. Hova tovább...egy tesztet is elolvasnék róla valahol a neten. Azért érdekelne,h az oroszok,hogy oldották meg a kérdést!

Csontos Szigfrid 2009.05.26. 23:49:57

Végre lett 2 tuti cikk a Totalcar-on a Wankel-motorról, és belekötnek. Mi értelme ennek? Engem pl. nagyon érdekelt ez a téma. Most lett világossá a Wankel-motorral kapcsolatban sokminden.

Kopi3.14 2009.05.27. 02:44:39

A Ladának három és négytárcsás modelljei is voltak, pletykaszinten a belbiztonsági Szamarákat 270Le-val hallottam. A Trabant wankelek is ötletesek voltak, ahogy ovlastam, a Rolls dízel wankelje meg perverzió. Corvetteben volt háromtárcsás megoldás is.

@Hrzrasn: Az éltömítést benn tartani a helyén szerintem azért nem működne, mert akkor abrazív kopás lépne fel, hiába puhébb a dugattyú.

Csikós úr: a wankelek egyik megoldásában a dugattyú ÉS a ház is forog. A Deutsches museumban remek modell van rá, metszetekkel, forog is, mellette az álló házas kivitellel.

gázturbina gépjármű hajtására nem túl szerencsés, fogyasztása nem túl jó, és csakis stabil üzemben érzi jól magát, lomha egy állat.

Külső égésű motor pl. átalakítunk egy belsőégésű motort, n hengeréből kompresszort gyártunk, és az általa komprimált közeget bevezetjük egy égéstérbe, ahol a benzint is befecskendezzük, majd az egészet szépen visszavezetjük a motor maradék hengereibe, ahol mint fordított kompreszor- expanzor- használjuk a hengereket.

Van egy létező konstrukció alternatívának a motorokra, dugattyúkkal, a szabaddugattyús kivitel, ahol a hajtórúd forgattyúcsap problémából pár dolgot ki lehet venni, csak sajnos megmarad a nehézség,hogy vegyük le a hajtást.

@Ubul1: V16-hoz mit szólsz?

Egyébként a wankel motor főtengelye faék egy hagyományos dugatyús gépéhez képest, a csapok excentricitása jóval kisebb, a csavarási igénybevétele ezáltal kedvezőbb. A több tárcsa beépítése mostani wankel motor esetén leginkább már a kiegészítő elemek miatt nyűgös, levegőjáratok kialakítása miatt. Ami érdekes, hogy a gyertyát, s a közvetlen befecskendezéses rendszerben a befecskendező fúvókákat is a trochoidra helyezik, nem az oldalfelületre, ahol a dugattyú jobban el tudja választani az egyes térrészeket egymástól. Az égés terjedése pedig csak nyugalomban levő levegőbn gömbszerű, gravitűció is deformálja már kis mértékben, áramláskor, esetleges erős turbulenciában teljesen más képet ad, a félgömb égéstér így kiváltható máűs formával. Dízeleknél sem félgömb formában ég a keverék.

Kopi3.14 2009.05.27. 02:47:21

Ha valakinek kell, akkor egy régi oldalt lementettem, wankel Ladákról, sajna a tulaját nem ismerem, így munkáját a beleegyezése nélkül tudom terjeszteni, linkek, midnen van benne, szerintem Csikósnak mindjárt elküldöm mélben, hátha tudja valahova illeszteni.

Kopi3.14 2009.05.27. 02:52:18

Ja, wankel motorhoz: repülésben manapság is létező alternatíva, modellrepülőknél is. illetve a világ legkisebb működő belsőégésű motorja is wankel motor, pénzérme méretben vagy tán kisebben alkották valami egyetemen, és a gyújtást lézerrel végezték benne. Értelmét nem tudom.

A wankel motornak a Mazda szerint jó tulajdonságai vannak a hidrogénes és a szegénykeverékes üzemmódokban, lehet ezért nem dobták még ki.

Kopi3.14 2009.05.27. 02:54:06

Ja és ha valaki tudna segíteni egy ilyen becserkészésében:VAZ-2115-91 wankel motorral, az jó lenne. :) Utána lhetne reszelni még rajta futóművön akár. :)

RoFä 2009.05.27. 03:17:26

@Ottopappa:
Vicces is a haverom Passatja, ami szerintem nagyobb, mint az E34-em (belulrol biztosan), es buszken diszlik rajta az 1.4 TSI felirat.

Tjudom hogy ezt fejlodesnek hivjak, de egyelore kicsit nehezen veszi be a gyomrom, hogy egy Singer motorja hajtja azt a tarszekeret.

A Wankel meg erdekes, foglalkoztam egy 2gen RX7 gondolataval, de mikor utanaolvastam letettem rola... Nem lett volna penzem fenntartani.

RoFä 2009.05.27. 03:47:14

@Csikós Zsolt:
Tetszett az ars poetica... magam reszerol: nekem igy jo ahogy van, es ha maradtok ilyenek, akkor en is maradok. Fikazok mindig lesznek, ahogy elnezem azert mar megtanultatok egeszsegesen szarni rea.

Ja, kb olyan viszonyban vagytok az altalam (regebben) olvasott print lapokhoz kepest, mint mondjuk az NST es a Nemzeti Sport focirovata. Ez egy dicseret volt. :D

qualitaet 2009.05.27. 03:59:07

@Csikós Zsolt:

"Nem cikket találtam, hanem egy könyvből kivett szövegrészt a neten, amelyik egy korabeli cikket idéz. Sajnos nincs akkora könyvtáram, mint gondolod."

Nos, a könyvtárad méretét illetően - bevallom férfiasan - ezidáig még sosem töprengtem, ellenben az számomra is intenzív kifürkészésre szoruló tény , hogy vajh' miféle cikk az amelyben a gyorsulás és elasztikussági adatok rejtve tartása/nem ismerete mellett arra az álláspontra tud jutni a cikkíró illetve a fordító (azaz becses Személyed) hogy a 2002-es "mindenben szarrá lett verve".

"mert egy sokkal drágább, egész más kategóriába tartozó autót vettél elő - te - összehasonlítgatni"

Attól tartok tévedésben vagy
mert én az égegyadta világon nem vettem elö sem ilyen - sem egyéb, sem pedig semmilyen kategóriájú autót sem.

(Te viszont igen)


Max. megemlítettem, hogy a pálya RX-et(temagad hoztad szóba) a PÁlya 2002-höz kéne hasonlítani, no meg az erdendő hozászólásomat, melyszerint nagyon úgy fogalmaztál mintha en bloc minden 2002-est vert volna ez a Mazda.

Egy ilyen kis vélemény miatt(főleg ha betalál) a szokott módon kislányosan megsértődsz és többsoros mondatokban kissé mellébeszélve kötözködést vizionálsz ill. vindikálsz nekem, hosszan taglalod a TC szerkestőség működését, a cikkbe feccölt munkád ,mennyiségét, rátérsz az olvasói tábor mennyiségére stb,stb ahelyett, hogy eme mellébeszélést követően esetleg elárulnád végre vajh' miféle cikk az ahol csak a végsebességi adatok ismeretében tesztelnek és mondanak verdiktet.

qualitaet 2009.05.27. 04:05:53

@Csikós Zsolt:

@Csikós Zsolt:

"Nem cikket találtam, hanem egy könyvből kivett szövegrészt a neten, amelyik egy korabeli cikket idéz. Sajnos nincs akkora könyvtáram, mint gondolod."

Nos, a könyvtárad méretét illetően - bevallom férfiasan - ezidáig még sosem töprengtem, ellenben az számomra is intenzív kifürkészésre szoruló tény , hogy vajon miféle cikk az amelyben a gyorsulás és elasztikussági adatok rejtve tartása/nem ismerete mellett arra az álláspontra tud jutni a cikkíró illetve a fordító (azaz becses Személyed) hogy a 2002-es "mindenben szarrá lett verve".

"mert egy sokkal drágább, egész más kategóriába tartozó autót vettél elő - te - összehasonlítgatni"

Attól tartok tévedésben vagy
mert én az égegyadta világon nem vettem elö sem ilyen - sem egyéb, sem pedig semmilyen kategóriájú autót sem.

(Te viszont igen)


Max. megemlítettem, hogy a pálya RX-et(temagad hoztad szóba) a PÁlya 2002-höz kéne hasonlítani, no meg az erdendő hozászólásomat, melyszerint nagyon úgy fogalmaztál mintha en bloc minden 2002-est vert volna ez a Mazda.

Egy ilyen kis vélemény miatt(főleg ha betalál) a szokott módon kislányosan megsértődsz (vót már ilyen: Panda&Co) és többsoros mondatokban kissé mellébeszélve kötözködést, kúrogatást vizionálsz ill. vindikálsz nekem, hosszan taglalod a TC szerkestőség működését, a cikkbe feccölt munkád ,mennyiségét, rátérsz az olvasói tábor mennyiségére stb,stb ahelyett, hogy eme mellébeszélést követően esetleg elárulnád végre valahára, vajh' miféle cikk az ahol csak a végsebességi adatok ismeretében tesztelnek és mondanak verdiktet. Engem ez érdekelne, de rohadtul.

Kopi3.14 2009.05.27. 04:10:15

@Hrzrasn: A homlokfelület hogy változott?

Ciri 2009.05.27. 05:36:09

@Ubul1:
"Miért van az h az összes tapasztaltabb autószerelő pofa a környéken mind full fapados Ignissel kepeszt, előre megfontolt okokból?"

Valószinűleg azért, mert hozzád hasonlóan "remekül" végzik a munkájukat, ami meglátszik az anyagi helyzetükön is.Mellesleg érdekes módon egyetlen egy ismerős szerelő sincs a környezetemben, akik alap Ignissel járnának, ellenben van többmilliós szerszám és műszerparkjuk.

"Mondd már öreg, ki a fasz kérdezett? nehogy már jobban tudjad h mit vennék akár telik rá akár nem?!"

Hidd el sokkal jobban tudom nálad,már csak ezért is, mert olyan egyszerű vagy agyilag, mint egy faék.
Tudod, finoman szólva hiteltelen egy olyan ember véleményét hallgatni (sőt az a baj, hogy fröcsögését), akinek egy ötvenezer forint értékű izéje van.

Ciri 2009.05.27. 05:43:17

@Ubul1:

-Nálad mindenképp jobban tudom, hogy mit vennél.Az ilyen álommanók, mint te csak úgy csaholnak a szalonban :D

-Az Ignises autószerelő zsenikhez meg nem kell kommentár..:D Látszik, hogy te vagy az ügyfelük...:D

Szerencsétlen.

Ciri 2009.05.27. 05:44:54

Na baszus, azt hittem nem ment el az első. :DD

dennisthemenace 2009.05.27. 05:56:20

@Myko: Ahogy ismerem az oroszokat,pajszerrel...

dennisthemenace 2009.05.27. 05:57:46

@Csikós Zsolt: "Magyarorszag,Magyarorszag.."DDDDDDDDDDDD

Hrzrasn (törölt) 2009.05.27. 09:06:17

@Kopi3.14: Enyhén csökkent, 2.11m2-re.
Az elôdé talán csak egy tizeddel volt magasabb.

Lényeg a lényeg, elég nagy baromság konkrét számok ismerete nélkül azon hôbörögni, hogy "rosszabb aerodinamikai tulajdonságai vannak az új autóknak a rohadt gyalogosok miatt".

Csikós Zsolt 2009.05.27. 09:23:53

@Hrzrasn:
"...és faszságokat terjesszen arról, amit csinálok - ezt nem tûröm el senkitôl. Múltkor mintha te is egy pettyet kiakadtál volna azon, amikor valaki elôadta, hogy az újságírók kapcsolatokon keresztül intéznek maguknak alkatrészt."

Figyi, amikor a munkámat csinálom, és valaki ekéz, hogy rosszul, akkor védekezem, mentegetőzöm, ilyenek. De ha a becsületembe gázol - márpedig a korrupció emlegetése újságírói körökben igen érzékeny téma - akkor szerintem jogos, hogy kiakadok. A két dolog azért más, az autóról vitázni vagyunk itt, meg beszélgetni, de ha valaki olyat kezd firtatni, hogy ki, honnan nyúl le pénzt, gazdagszik meg jogtalanul (mert a kapcsolatok felhasználása előbbrejutásért - és erről volt szó - az az), az tényleg nem megy. Te nem látod, mert a hiányzó kommentek helye nem tűnik fel, de ilyen miatt én mások közötti vitákban is azonnal moderálok, amint géphez jutok.

loláb 2009.05.27. 09:36:09

@Hrzrasn: Már csak azért is mert (én például) rohadtul leszarom az aerodinamikát, ha ezzel megmenthetek egy embert, egye fene, kifizetem azt a plusz fél-másfél litert.
(Aztán majd a mérnökök megoldják, hogy mégse kelljen többet tankolnom.)

Röhej, hogy egyesek annyira szemellenzősek, hogy képesek még a gyalogosvédelmi erőfeszítéseket is szarozni, nehogy 500 forinttal többért kelljen tankolni. Az agyam eldobom.

tétovateve 2009.05.27. 09:52:57

Csak szólok, hogy imádom az aerodinamikát.

w a s d 2009.05.27. 10:10:36

@kolbászoszsömle: Pl. meglátok egy ismerőst a buszmegállóban, megállok, letekerem a jobb ablakot egy gombnyomással, és megkérdezem az ismerőst, merre megy, ne vigyem- e el.

w a s d 2009.05.27. 10:20:09

@Ubul1: Nem azért, de kurblis ablakkal is jártam már úgy, hogy nem jött föl, mert beesett az ablak az ajtóba.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.27. 10:20:42

@loláb: állítólag a globalis felmelegedést az okozza, hogy sokat fogyasztanak az autók.
Állítólag a globális felmelegedésöl butít nyomorba dönt.
Állítólag mindenféle káros anyagok mennek a kipufón keresztül a levegőbe.
Állítólag a fogyasztással arányos a széndioxid kibocsájtás.
Állítólag ez az egyik nagy problémája a világnak.

És lehet, hogy vannak olyan autók, amelyikeknél már figyelembe veszik a légellenállást is, és sikerül némiképp lejjebb szorítani.
A Mercedes coupe lehet, hogy pont ilyen, mert ott már egyszerűbb azt csökkenteni, mint belebaszni egy nagyobb motort, hogy 180 fölött is gyorsuljon, ám, az emberek sajnos nem Mercedes coupeval járnak, hanem kubista iparművészeti szemetekkel, amiket 90 felett érezhetően visszafog a menetszél.
Ezáltal többet fogyaszt, több széndioxidot pöfög ki, közelebb hozza az olajválságot, meg a zsiráfok kihalását.

Az, hogy egy gyalesz élete is többet ér...
Hát a lófaszt ér többet.

Mekkora az a sebességintervallum, amelyikben számít az, hogy egy húszéves ladával, vagy egy gyalogosbarát kockával ütnek el?
A gázolások hány százaléka történik ezzel a sebességgel?
Hány emberélet mentődik meg?
És mennyibe kerül ez az egész?

Ebből kellene egy egyenleget számolni, és megvizsgálni, hogy azt a pénzt, amit így költenek el az emberek, fel lehet-e használni ésszerűbben is.
Amivel esetleg több élet mentődik meg.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.27. 10:23:59

@F/: Aztán megszámolják, hogy hány utas van a buszon, és meglátják, hogy kevés, ezért ritkítják a járatot!

A gombnyomós ablak miatt nincs rendes tömegközlekedés.

lacza87 (törölt) 2009.05.27. 10:53:19

"És lehet, hogy vannak olyan autók, amelyikeknél már figyelembe veszik a légellenállást is, és sikerül némiképp lejjebb szorítani."
Az autók nagy részénél figyelembe veszik, te!
Nézz meg mondjuk egy Ikarust vagy egy mai áramvonalasított buszt. Vagy pl 20 évvel ezelőtt az Opel Calibra nagyon előkelő helyen (világelső?) volt a szériaautók között 0,26-os cw. Ma már 0,27t tud pl.: Mazda6, Opel Insignia-családi szedánok!
Tudja a 0,26ot pl a BMW 3as sedan. Kb. minden újautó tesztben leírják h csökkent az elődhöz képest. Ez bőven ellensúlyozza azt, h a méretnövekedésből kifolyóan Esetleg! nő egy nagyon picit a homlokfelület. ld Hrzrasn példája az E coupe homlokfelülete csökkent a clk-hoz képest. És itt nem azon kell lovagolni h ez csak egy autó, ez egy fejlesztési irány mindenhol. Ez egy olyan autó amiről köztudott, mert a sajtó kiemelten kezelte.

w a s d 2009.05.27. 11:01:34

@lacza87: A Passat pl. már 96- ban 0,27- es alaktényezőjű volt.

@kolbászoszsömle: Kit érdekel a tömegközlekedés, ha van villanyablakos kocsim (igazából tekerős van)?:D

lacza87 (törölt) 2009.05.27. 11:02:39

Előzőhöz még pontosítás h a külső méretek növekedésével általában nő a homlokfelület, de ez sem mindig van így hiszen ezeket az adatokat a karosszéri legmagasabb pontján, illetve a széltében legtávolabbi pontok között adják meg, de a felület alakja is számít, így akár szélesség ill. magasság növekedése mellett a felület, akár csökkenhet is.

loláb 2009.05.27. 11:31:59

@kolbászoszsömle: Na ja, minden mindennel összefügg. Nekem viszont volt "szerencsém" végignézni, ahogy egy e90-es bmw-vel kb 70-nel elbasztak egy tizenkétéves forma gyereket, és őszintén szólva abban a pillanatban kurvára leszartam a globális felmelegedést, meg a zsiráfokat, de még az afrikai éhínsget is.
Szerencsére a kölök (talán éppen a sokat szidott gyalogosbiztonsági fejlestések miatt) mintegy 10 méteres repülés után életben maradt, és noha mintegy 5 percre elvesztette az eszméletét, szemmel láthatólag komolyabb (külső) sérülés nélkül túlélte az esetet.

Még szerencse, hogy te olyan objektív vagy, hogy neked az emberiség, meg a föld jövője többet ér, mint egy gyalesz. Biztos akkor is a zsiráfok védelme, és a fenntartható fejlődés fontossága lenne a fejedben, amikor a gyereked agyvelejét kanalazod egy tizenöt éves merci hűtőrácsáról. (Véletlenül sem kívánom ezt neked)

qwertzuiop05 2009.05.27. 11:36:53

"Ültem benne Bútor Róbert mellett a brnói Formula-1-es pályán"
Hol található ez a pálya???

Shadowbull 2009.05.27. 12:01:03

Urak, ezt a homlokfelulet dolgot szerintem nem jol ertelmezitek.

A homlokfelulet az a jarmu haladasi iranyara meroleges sikra eso vetulete. Ebbol kovetkezik, hogy akarmilyen huplikat csinalok a motorhaztetore, attol meg a homlokfelulet nagysaga nem valtozik.

Ami valtozik, az az alaktenyezo. De nem hiszem, hogy pont a gyalogosbiztonsagi fejlesztesek miatt romlana, sot ahogy mar irtk korabban, inkabb javulni szokott.

A konstruktorok persze szivnak a gyalogosvedelemmel mint a torkosborz, mert nagyon lecsokkenti a rendelkezesre allo helyet, de az megint mas tema.

sb

10000rpm 2009.05.27. 12:50:34

Brno-ban? Amúgy 30-tól 35-ig, 37-ben, és 49-ben volt ott GP futam, tehát pont egy évvel csúsztak le erről a Formula 1 pálya elnevezésről. Azért szerintem Csikósnak, és a szórakoztatásra kihegyezett TC policy-nek megbocsájthatjuk ezt. ;)

lacza87 (törölt) 2009.05.27. 13:09:53

Ezt makogom én is :a szélesség meg a magasság játszik a homlokfelületen, a rohadtnagy lyuk amit vágsz h a turbóba dőljön a levegő az meg az ellenállástényezőben.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.05.27. 14:04:41

Noh, a légellenállásról.

A Cw egy lineáris tag, pont úgy, mint a homlokfelület. A 0,26 és a 0,28 között légellenállásban annyi a különbség, mint a harminc fok és a nulla fok között.

Az alaki tényező két dologtól függ főleg egy autó esetében: milyenek az illesztések az egyes elemek között, milyen az alakja az autónak.
Az illesztési cuccokkal légbeömlők hiányával, csökkentésével autó aljának burkolásával, simuló emblémával szépen le lehet vinni az alaki tényezőt.
A másik dolog, amivel csökkenteni lehet, az a tető- és karosszériaívelés.
Ha olyan magas tető épül az autóra, hogy benn a sofőr nyújtott kézzel is alig éri el a kárpitot, az három dologra is jó.
Nem esik le a kalap, lehet kétliteres pillepalackból vezetés közben inni, és annak íves kialakításával csökkenteni lehet az alaki tényezőt.
Ez pedig fontos dolog, mert egy olyan szám, amire lehet hivatkozni.
Lehet, hogy 10-15%-kal jobb a Cw értéke az új mr2-esnek, mint a 85-ben gyártottnak, de bammeg háromszor akkora az a dög.
És ugyanez igaz szinte minden népautóra, a corsától a passatig, civictől az accordig.

Hogy gyártják az egyre jobb, takarékosabb, meg csillogóbb motorokat, hajtásláncokat, aztán az így nyert megtakarítást feléli a tompa orr, a magas tető miatt szükséges klíma, meg egyebek.

@loláb: Amikor a beteg kölyködért mész az asztmások táborába, remélem eszedbe jut, hogy nem arról beszélek, hogy milyen fasza a tízéves mercédesz.

lacza87 (törölt) 2009.05.27. 14:49:23

@F/: Kösz az infot a Passatról. Ez is megerősíti az említett tendenciát. érdekes egyébként h a Passat CC-jé most 0,29. Meglepett.

loláb 2009.05.27. 15:37:39

@kolbászoszsömle:
"...Ha ehhez hozzávesszük hogy úgy tervezték az autócskát, hogy a gyaleszt védje ha elbaszom, ahelyett, hogy aerodinamikailag jó legyen, és ez miatt kb szerintem másfél-két literrel többet fogyaszt, mint kéne, akkor meg egyenesen nyílik a bicska..."

Te ezt mondod, mert egy önző ember vagy. Más kárára szarrágóskodnál.
Szarod le te a globális felmelegedést, és az asztmás gyerekeket, téged az zavar, hogy 500 forinttal többet tankolsz a kocsidba mint kéne.

Egyébként pedig, ha ennyire zavar a téma, vegyél nyugodtan 0*-os gyalogosvédelmű autót, van belőle bőven a piacon.

Lali_ 2009.05.27. 15:44:29

Pár hiánypotló animációs videó:
http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI

http://www.youtube.com/watch?v=4ElEf6cvwh0

szatyi 2009.05.27. 16:28:19

@kolbászoszsömle: milyen új mr2-es bálnáról van itt szó? lemaradtam valamiről?

volt az aw11 84-től, aztán 90-től sw20, meg a kabrió 2000-től, aminek tavalyelőtt állították le a gyártását. hát az se volt egy nagy autó, kevesebb mint négy méter, és nincs egy tonna. az első változat 15cm-rel hosszabb volt, meg vagy száz kilóval súlyosabb.

A cw-je egyiknek se valami fényes a középmotorhoz szükséges lébeömlők, meg a targa/kabrio kaszni és a szárnyak miatt. azért próbálkoztak a szorgos japánok, a 2. generációnál már burkolt volt a teljes alja, ami azért ma sem általános.

kekegsm 2009.05.27. 17:09:47

@Hrzrasn:
http://www.turborx7.com/images/repics/6-rotor.jpg

Ez csak 6 rotor, a HurleyRotary cég csinálta

kekegsm 2009.05.27. 17:43:00

@Calyx: Sajnos nem eléggé tisztán. Bár Csikós mester megpróbált tévhiteket eloszlatni, elég sok tévhitet tényként kezel.

Az biztos, hogy a Wankel motor több odafigyelést kér, mint a sima dugattyús motor. Viszont ha úgy van kezelve, ahogy kell, akkor semmivel sem rosszabb a tartósága, mint bármelyik dugattyús motornak. Külföldi fórumokon még olyan kocsival is lehetett találkozni, ami 600ezer azaz hatszázezer km után igényelt karbantartást. a tulaj ráköltött 5.000 dollárt, és boldogan használja tovább.

Abból nem lehet következtetést levonni, hogy egyes RX-8 tulajok azzal példálóznak, hogy így meg úgy kímélték. Egy sportautót soha nem szoktak kímélni. Mutasson valaki olyan Ferrarit, amit soha nem pörgettek 3000RPM fölé... :-)

A lényeg az, hogy vannak szabályok, amit be kell tartani. És kész, ennyire egyszerű. (egyébként ha körbekukkantunk a turbodízelek között, mindjárt találunk pár turbocserét, mert a 0IQ-jú tetű a mínuszokban is bőgeti reggel a kocsit, mert az olyan menő...)

Szerelők: Sajnos Magyarországon nemigen van ilyen. Pár emberke ért hozzá, Mester úr és Kincses mester (aki RX-el versenyzet, szerintem még most is), és pár lelkes amatőr.

És végül az RX-sorozat: ha valaki egy Ignissel vagy Emercivel vagy AstraF-el hasonlítgatja össze az RX-eket, az finoman szólva picit buta. Hasonlítani ezeket a Toyota Supra, Mitsu 3000GT, Nissan Z és ZX sorozat, Honda Integra, M3 BMW, SLK merci, Corvette, Firebird, stb kocsikhoz lehet. Persze itt is vannak árban és teljesítményben különbségek, de a lényeg: Ezek élményautók! Mint ahogy az MX-5 is. Vagy egy Alfa Spider.
Itt nem a fogyasztás a lényeg, meg hogy az asszony befér e a 3 gyerekkel+3.14 Teccsószatyorral, meg nem is az, hogy mennyit költ az ember olajra. Ezek élményautók, élvezeti cikkek. A kábszeres se nézi, mennyi a grammja a pornak, a plázacica se kérdezi meg a CalvinKlein árát, az ifjú férj se fogja mekibe vinni az asszonyt a nászúton. Ezek az autók a szórakozást szolgálják, nem munkábajárós autók. Arra ott a Swift. Hogy idézzem egy régi nagy wankeles, Seen szavait: "Egy Rx7-est tulajdonolni nem azt jelenti, hogy az ember unja a 7-es buszon a hering effektust, vagy nem szeret buliból 10-kor hazaindulni, mert Bivalyszekcsőn nem jár éjszakai busz. Erre van számtalan olcsóbb, egyszerűbb megoldás (Suzuki, a ti autótok). "

Kopi3.14 2009.05.27. 18:02:08

@kekegsm: azért az RX8 inkább valahol a kettő között van, nem klasszikus élményautó, sportautó, de nem is mindennapi nagycsaládos foglalkoztatású gép. A kettő között valahol. Előbbieknél mindennapokban jobban hazsnálható, utóbbiaknál élvezetesebb.

Rocko- 2009.05.27. 19:40:27

@Rocko-: megvan.
Wolfhart motor.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Wolfhart_Engine
http://www.youtube.com/watch?v=xbVH_DvHuI4
tegye fel a kezét aki érti. köszönöm.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.27. 20:33:20

@loláb: "ha ezzel megmenthetek egy embert,"

Annál is inkább, mivel megeshet, hogy az az ember pont te leszel ;)

"egye fene, kifizetem azt a plusz fél-másfél litert."

Nincsenek ekkora különbségek. Amire konkrétan emlékszem, hogy az EfficientDynamics-os BMWkben a vesék zárható lamellái valami 1 deci körüli megtakarítást hoztak. Itt inkább a sok kicsi sokra megy elve érvényesül.

"(Aztán majd a mérnökök megoldják, hogy mégse kelljen többet tankolnom.)"

Persze, különben otthagynád a kirakatban az autót, a gyártónak meg az nem lenne jó. Egyetlen gyártónak sem érdeke szart gyártani (vagy legalábbis rosszabbat az elôdnél), mert akkor ki venné meg az új modellt?

Persze van jópár frusztrált fasz, aki nem bírja feldolgozni, hogy nem bír újabb modellt venni, ôk keringetnek mindenféle faszságot a satnyuló autóiparról, ne foglalkozz velük.

Hrzrasn (törölt) 2009.05.27. 20:35:13

@kekegsm: Na ezt kéne látni mûködés közben.
Nincs egy ilyen a garázsodban? :)

Sayniqua (törölt) 2009.05.27. 23:16:50

@kekegsm:

Látom keményen megy az észosztás.
Nos.
Nekem van egy RX8-am, abból is az erősebb 231 Le. 2 éves, eddig 46500 km-t mentem vele. Excell táblázatot vezetek minden vele kapcsolatos dologról, nálam ez így szokás.
Volt RX7-em, többféle turbos autóm is, ismerem az összes gyíkjukat. Hidegen nem pörgetjük 2000 rpm fölé, amíg el nem éri a TÉNYLEGES üzemi hőfokot. (amikor az olaj is meleg már, nemcsak a hűtőfolyadék) stb...
Tehát az RX8: Nagyon jó kis extravagáns autó, de nem ezzel a motorral. Nyomaték alig-alig, forgatni kell hogy menjen. A vele egy kategóriájú autók olcsóbbak és tartósabbak. Ne értsetek félre, maga a kocsi szerkezetileg 100%-os és nagyon el van találva, legjobban egy S2000-hez hasonlítanám, de ez a renesis motor egy kalap sz*r. Nálam 45000 km-nél cserélték az egész blokkot... és nem hajtottam... tényleg vigyáztam rá. Utánanéztem egy-két helyen és hát sehol sem dícsérik ezeket a motorokat. Az RX7 tényleg sokkal tartósabb volt, 210.000 km-nél adtam el az enyémet, egy német muki vette meg és azóta is vígan használja, most jár 340.000-nél. Az a 600.000 km-s futásteljesítmény ugyanolyan urban legend, mint az angliai, magyar származású pizzafutár, aki havonta 1 millát keres, hagyjuk. 400.000 km-nél vége az RX7 blokkjának is. Utálom az amcsikat de kitaláltak egy jó kis dolgot. Mivel ott is szeretik az RX szériákat, alakult egy cég aki csak azzal foglalkozik, hogy az msp 2.3 disi blokkját, stage-1 szintre húzva (315Le/510Nm) beépítik az RX8-ba. Ha odaadod cserébe a wankel blokkot, akkor szinte vicces áron megkapod az egész cuccot. Valószínű én is ezt fogom tenni, ráadásul alig 1500 km van a motoromban.

Ennyit tudtam elmondani, kérem kapcsojja' ki

Sayniqua (törölt) 2009.05.27. 23:22:41

@Sayniqua:

Még valami.


Nemrég valahol, talán itt a tc-n?, olvastam, hogy a Mazda rááll a diesel motorok fejlesztésére. Gondoljatok bele, ha abba is ekkora elánnal vetik bele magukat akkor ez a társaság nemsokára megalkotja a világ legjobb diesel üzemű motorjait.
Az összes "tdcicrdipdtdicdti" elmehet a fenébe...De ez szubjektív vélemény. Mazda rulez!

pxaba 2009.05.28. 07:42:32

@qualitaet: meg kellene nézni, mert én sem tudom biztosan, de azt hiszem árban semmiképp nem nyomta le a BMW-t úgyhogy Csikós monnyon le!

w a s d 2009.05.28. 09:55:40

@Sayniqua: Erősen szubjektív vélemény!:D Azért épkézláb rotaryt nagyon régóta nem próbált senki más (jelentős gyártó) építeni, míg a dízelnek nagyon nekifeküdt kb. mindenki, aki Európában sok autót akar eladni, és nem mástól veszi a gázolajos motorokat.

Shadowbull 2009.05.28. 12:33:50

@Sayniqua: "ez a társaság nemsokára megalkotja a világ legjobb diesel üzemű motorjait."

Nyihihi :)))

Elso lepeskent eleg lesz, ha nem egnek le a dizeleik spontan :) Bar ugy tudom, ezt a problemat a mostani uj motorukkal orvosoltak :)

sb

Roland__ 2009.05.28. 13:11:43

Kedves Csikos Zsolt!

Legmelyebb tisztelettel is, BAROMSAG, amit itt leirtal.

A cikked terjedelmenek kb 5X-oset kellene valaszkent leirnom,h mennyi minden mashogy van, mint ahogy azt te hiszed :) ...5nap kutatomunka alatt ennyi jott ossze....ertem...de, ha csak "ennyi jott ossze", akkor szvsz nem kellene cikket irni...sajnos a rotary motorrol nehez valos infokat osszegyujteni itthon.

Elvileg van egy kozos ismerosunk (StationWagon), aki mar tobbszor ragta a fulem,h irjak egy cikket errol (is)... mostmar latom,h miert kellett volna megirnom :), szoval ha a kozos ismeros osszehoz minket, nagyon szivesen elmeselem a valos ertekeket, emisszioval kapcs. dolgokat, tevhiteket, valos datumokat, km-eket, valojaban ki talalta fel ezt a motort, stb, stb... elfogultsag nelkul! :)

Biztos nagyszajusag ilyet irni, de en mar 11-edik eve (tizenegy, nem ketszer nyomtam 1est) foglalkozom ezen motorokkal, errol irtam a szakdogam a BME-n es tobbnyire a mindennapjaimat is ilyen motorok szervizelesevel, karbantartasaval, tuningolasaval tengetem :)

Ha van kedved, hozzuk ossze ezt a rotary-randit, mert ez a cikk igy....hm.. :) olyan, mintha en irnek egy cikket a jegtancrol :)

udvozlettel:
Roland__

corres78 2009.05.28. 14:14:07

@Sayniqua: Az RX-8-asodat újonnan vetted? Csak mert, ha igen és tényleg normálisan bejárattad és tényleg odafigyeltél mindenre (olajszint, olajhőmérséklet, vízszint, vízhőmérséklet), akkor nem hiszem el, hogy már 45000 km-nél motort kellett cserélni. Akkor ott más lehetett a gond (tudjuk, hogy milyen szar a szervíz egész Magyarországon.). Olajat mennyiszer cseréltettél benne? Amikor "kicserélték", akkor ott voltál? Csak mert hajlamosak átvágni az embert.

Shadowbull 2009.05.28. 19:59:24

@Roland__: miert, ki talalta fel valojaban?

sb

Roland__ 2009.05.29. 12:20:17

@Shadowbull: Walter Froede

Felix Wankel a mai "wankel" motort ki is gunyolta, mert az O motorja 25e-s fodulatra volt kepes es csak forgo mozgast vegzo alkatreszekbol allt (forgo rotor+forgo belso haz); Froede motorja (a mai wankel motor) pedig excentrikus mozgast vegez (marmint a rotor)

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.17. 05:15:16

@Hrzrasn: ajanlom a francia fizetokapukat calais utan paris fele. ott ketoldalrol is beszedik a lovet.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.17. 05:44:15

@Roland__:

nocsak nocsak kedves roland tenyleg erdekes amit irsz. utanna neztem a google ben, bizony igazad van.

valaki a 4b -bol elkurta :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.17. 05:50:38

vankeles zsigulit egyszer lattam eloben, moszkva fele egy parkoloban ( ha valaki kamionos: a "sutemenyes parkolo" ) a muzsik szivesen kinyitogatta a kivancsi szemeknek, az oroszok sem minden nap latnak ilyet. a keket nyomta rendesen a zsiga indulaskor meg tenyleg furcsa hangja volt, elso latasra bravo-barkacs nak tunt de tenyleg gyari volt. ez kb eros tiz eve volt.

Placi007 2010.02.13. 15:07:17

A cikk fele baromság, a kommentelőké szintén. Az ablakemelős autószerelős,egy gyökér. Nem ismerek egy embert sem akinek bedöglött az ablakemelője. Meg a 8 autószerelő közül egyik se jár fossal azér mer az egyszerű, főleg ha ingyen megcsinálja magának te barom. Fel is sorolhatnám névszerint melyik szerelőnek milyen kocsija van... de nem teszem, csak a típust mondom el. Skoda oktávia fullextra, VolksWagen Golf5, Audi A6 Avant, Toyota , volvo. Nah melyik a szar? meg fapados. Menj a francba a hülyeségeiddel. Meg az is aki iskolázatlannak tartja Wankelt és a továbbfejlesztő mérnököket. Próbálj meg kézzel megszerkeszteni egy rotor a házzal. Hát öreg leszopnád magad. Utálom a fikázódást... főleg az ilyen tudatlanoktól, nem a világ legjobb találmánya a wankel motor, de attól hogy a dugattyús fejlesztésében 3 szor annyi idő és 100000szer annyi pénz van az tuti.Ráadásul gondolkodni kéne... mindannyian állítólag mérnökök meg villamosmérnökök vagytok. szánalom

János Bereczk 2015.08.18. 14:01:10

A W. jó, a W. megy! Kb ennyi jót lehet írni erről a motorról, én különösen hálás vagyok azért, hogy volt időm fejleszteni a motoromat, a tavalyi 50-éves jubileumig! Aztán eszembe jutottak inas, ill. ipari tanuló éveim, amikor 18-évesen a jármű villamossági szakmát gyűrték belém, kevés sikerrel, de egyet sikerült megtanulnom, kritikával fogadjak mindent, függetlenül az előadó végzettségétől! kaptam is rendesen érte!
"Faragatlan paraszt" maradtam, annak ellenére, hogy 52-éves koromra sikerült tanulmányaimat befejezni, vagy inkább abbahagyni. A szülemény, amit az idők folyamán létrehoztam, egy motor amihez W. sok segítséget adott. ez a motor az ami egy motor összes alapvető hibáját hordozza, de MEGY!
Most bedobok egy fogaskereket! Szóval, nem egyedül voltam inas, és két szuper mester, ha nem értett valamit verte az inast. A helyzet különösen el durvult egy váltó szétszerelése után, amit elsőre nem tudtak összerakni. Mondtam a 'kollégának', van a szemétbe egy fogaskerék, dobd a közösbe és kerüld a társaságukat! Sikerült egy hónapig lekötni Őket.
Nézzük most hol van a 'fogaskerék'! A W-nak excentrikus főtengelye van, a dugattyú mégsem alternál, hanem alternál és forog, azaz BOLYONG! A dugattyú egy fordulatra három munkaütemet hoz létre, így egy főtengely fordulatra egy munkaütem jut, mert én úgy tudom, minden újdonság ellenére, a dugattyú hajtja a főtengelyt. Hogyan? Hát az excentrikus csapon keresztül, azt pedig tudjuk, ha csak kevesen is, a csapkiállás elképesztően kicsi! Itt találunk egy 'fogaskereket', aminek csupán, egy feladata van, pozícióban tartja a a forgórészt és a főtengelyt. Mégis 'beleköp' a levesbe! Hogyan? A munkaütem már a holdon van, a csapkiállásnak sűrítenie kell, de sebaj, könnyen megteszi, mert most ő hajtja a forgórészt, de itt az új munkaütem, és most a dugattyú hajtja a főtengelyt, háromszoros sebességgel, nehogy lekésse a következő robbanást! /Megemlítem a kézzel hajtott köszörűt, mennyire érezhető az erő hiánya!/ De a W-motor MEGY! Kopik? Ami súrlódik az kopik!
Ez se okozzon gondot senkinek! A kopás pótolható két
irányba! Nagy előny , ha valami két irányba kopik, a harmadikat úgysem éri el, ugye akkor ott nem kopik! No itt álljunk meg egy pillanatra. Ha kopik melegszik is, de tömít, de ahol nem kopik, ott nem melegszik? A rejtély titka, a gáz halmazállapotú anyagban van, mert a tű hegyén is átfér és még ez sem lenne baj, a sok veszteség mellett, ha nem az égés valamelyik formája lenne! /No erre mondták nekem hogy faragatlan paraszt vagyok, mert a 'tanult emberek' tudják, hogy ezek belső égésű motorok!/ Azt kell mondanom igazuk volt. Persze csak volt, mert kemény munkával felderítettem, az ÉGÉS-nek több fajtája van, ebből az égésnek lehet a legkevesebb köze a motorhoz, inkább a gyors égés és a robbanás lehet a jó! Számtalan motorban, én nem láttam olyan robbanóteret ami ma jó, ezek is működtek, hogy a W-nál ez miért nem működik, talán mert tényleg belsőégésű és a dm/s-tól gyorsabban forog? /Kiállításokon úgy hívtam az égés fokozatait: Lassú égés, ha valaki kötekedik, de álláspontját nem vállalja; Izzás, amikor ész érvekkel védi mindenki a maga igazát; Égés, amikor valaki veszít!! Most ezt teszem én is, mert ebből lehet tanulni, ha valaki nem csak megsértődik!/ Visszatérve, a kihagyott lyukra, itt fúj ki a szerkezet, szúrólánggal, ami mindent éget, különösen a sarkokat! És ha már hőguta kerülget bennünket, néhány szót ejtsünk a hő egyéb funkciójáról is, nekem úgy rémlik, a motorok ezzel mennek! Aztán arról olvasok, mennyi a veszteség, mennyit kell hűteni a megtermelt hőenergiát!?
Hát igen, végül is, ez a fő gond, nem megtermelni és hűteni a feladat, hanem hasznosítani!!! Mikor megkérdezték, hogyan hűtöm a motort azt feleltem: "Kevesebb hőt termelek benne és növelem a teljesítményt!" Ilyen egyszerű? Igen. /Készítettem egy kazánt a központi fűtéshez. A szén lassan tud égni, különösen ha vizes. Úgy állítottam be az alsó és felső reteszt, hogy a 'vízgáz' szépen égjen 2-4cm-es lánggal, de azt azért tudni kell, ha a láng eléri a égőtér plafonját kormol, /üveg és a napfogyatkozás!/ romlik a hatásfok! A motornál is így van, a kormoló motor rossz, mondjon valaki egyet, amelyik nem ezt teszi!/katalizátor!/
A motorban az égési sebesség igen gyors, ha a nyitási sebességem lassú, a dugattyú és a hengerfej, szelepekre korom rakodik, romlik a teljesítmény! Nem elég tövig nyomni a gázt, kevesebb üzemanyag, tiszta elégetése szükséges!!
Elnézést kérek mindenkitől, a W. motorra nem haragszom, időt adott nekem, hogy kidolgozzam egy jobb, hatékonyabb motor elvét. Nem vagyok sértődős, várom mindenki véleményét hogy tanulhassak belőle!
Köszönöm mindenkinek a segítségét, akik az elmúlt időben és ezután is támogatnak, ellenségeimnek pedig azt, hogy tanulásra kényszerítettek!

János Bereczk 2016.05.30. 17:09:16

Úgy látszik a wankel téma is elérte a végét, bár néhányan még mindíg hiányolják! Érdemes lenne eldönteni, mi a forgódugattyús motor? itt van egy újdonság, a rotor motor, ami még a wankelon is túltesz, ahogy egy szakértő mondta:
gondolkozzunk "laikusan"! Higgyék el menni fog, hátha temérdek megoldás születhet ebből is!
Az egyiket már be is mutatom, "Az importból visszamaradt motorok, újrahasznosítása"!
Jók ezek a konferenciák, sokat lehet tanulni, csak borzalmasan figyelni kell!! Hajrá Magyarország, csak így hátra,a járt utat a járatlanért sose hagyjuk el!!!!
süti beállítások módosítása