Kisautóval és nagyautóval a forgalomban

  2008. május 14. - Csikós Zsolt

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Hiába próbálunk meg tenni ellene, az autó mérete többnyire meghatározza a viselkedésünket.

Vélemények az azonos című publikációról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr27467440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szatyi 2008.05.14. 13:17:46

Egyik barátomtól hallottam a hétvégén, hogy az X5-ös BMW az nem egy autótípus, hanem egy jellemhiba :)

bvz 2008.05.14. 13:18:29

szatyi---->Atyaég....ez kemény..))))nem nyílt ki a bicska?)))a kurvája..;-)

bvz 2008.05.14. 13:20:30

a kis"izé"megtesz 100kmert a mükörmei árából,amit egy héten rákölt...ribanc..az ilyet fejtetön kéne löni.

The good boy 2008.05.14. 13:21:39

Régen volt a feleségemnek egy Matiza, amivel egyszer feltévedtem a nagy magyar autópályák egyikére. Kicsi lányom még akkoriban valóban kicsi volt, és pont egy pihenő után jutott eszébe, hogy neki sürgős dolga lenne az illemhelyen. Tudtam, hogy pár km-re lesz megint egy autós pihenő, ezért két lábbal megtámasztottam a gázpedált a tűzfalon, majd lejtős rész, a gép pedig óra szerint beleharapott a 150-be (gyári vége 144). Refit felkapcsoltam (nappal volt), hogy az elöttem cammogóknak tudassam, hogy egy nagy gyors autó közelit eszement tempóban:). A poén, hogy mindenki le is ment elölem, de azok az arcok, amiket láttam a leelözött autókban, na azt sose felejtem el, pedig már lassan tíz éve ennek. Nem igazán fogták fel, hogy velük ilyen megtörténhet:) Szerencsére időben be tudtam gördülni a következő kétbetűs helyre.

xm95 2008.05.14. 13:22:59

Ja, és azt elfelejtettem az előbb, hogy a másik ugyanilyen okból nem fog lassítani, mert neki is idő az idő, és ugyanennyit veszthet, ráadásul még nehezebb is (40 tonna) utána felgyorsítania, plusz vonják tőle az üzemanyagtúlfogyasztást, ami tudjuk, függ attól, hogy mennyit lassít gyorsít az ember.....
No, röviden ennyit a kamionos előzésről.

Krisi 2008.05.14. 13:33:09

Szerintem embertől függ, hogy ki hogy vezet. Opel Corsát szoktam hajtani városban, kisautó a javából, de mégsem szoktak bevágni elém, mert nem hagyom magam. Aki szerencsétlenül és határozatlanul megy, az elé meg bevág mindenki.
Szóval ha valaki beletörődik, hogy kisautó és elnyomnak, az úgy is járt. Én leszarom, hogy hány milliós a kocsija, simán bemegyek elé, ha hagy helyet, aztán meg megköszönöm, mintha ő engedett volna be, balhém emiatt még sose volt. Határozottan kell menni, és akkor mindegy, hogy Corsa vagy S-Merci van alattam.
Az meg szerintem is úgy van, hogy a kisautó is ugyanannyit szabálytalankodik, mint a nagy, csak ha egy BMW bevág, akkor paraszt suttyó, de ha Suzukis, akkor persze, mert különben lenyomják.
Budapestre meg tényleg jellemző az erősebb kutya baszik elv, ha meghúzzuk magunkat, akkor átgázolnak rajtunk.
Szóval kisautóval megyek, de simán ledudálom a nagyautót, ha megérdemli (kopasz kigyúrt alakokat azért nem szoktam), egyértelműen tolakodókat sem szokásom tolerálni.
Simsonon vagy biciklin persze minden másképp működik, de most az autókról van szó, úgyhogy nem terelem a témát:)
Bár a kedvencemet megemlíteném: egyszer biciklivel mentem, és IFA megadta a jobbkéz szabályt! Azt hittem álmodok :)

Zöldfül · http://zoldful.blog.hu 2008.05.14. 13:40:34

Hááát, nemtom.
Jártam én kicsivel is (Trabant) évekig, meg most naggya, illetve középnaggyal (Saab). De a magam részéről eléggé igyekszem ügyelni a kisebbre.
Ami néha belőlem is kihozza a sötét oldalt, az nem az autó mérete, hanem a brutális gyorsulása, és egyszer-egyszer sajnos (épp hétfőn volt egy ilyen eset) valóban befurakszom olyan helyre is, ahová más autóval nem lehetne odaérni, de utána egész hazáig szégyenkeztem miatta és komoly lelkifurdalásom volt, hogy megtettem.

knajf · http://knajf.uw.hu 2008.05.14. 13:49:10

amszterdamban (helyesírás, tudom) 950 ft óránként a parkolás. igen ott 5× annyi bringa van mint autó :) parkolóhely NINCS. tehát nem nem találsz, hanem NINCS. és sok sok sok sok kisautó van... ez a jövő. a cikk amúgy 100% ig igazság. ha én mondjuk vectrás vagyok (az) attól még nem nyomok le mindenkit, a buszokkal is előzékeny vagyok. (lehet jót tett a külföldön vezetés a kultúrámnak - autobahn -). na az is érdekes mikro a 7-es bmw átmegy egy sávot hogy mi a wagonr-el kijöhessünk a kamion mögül. és ott minden 2. auto bmw, midnen 3. merga, minden 4. audi, nem vicc :)

Zsobek 2008.05.14. 13:53:43

kár, hogy csak a szabályokat betartók, toleránsok, és türelmesek olvassák a tc-t... ;-)

Dirk Gently 2008.05.14. 13:57:09

Értem én ezt az ostorozó hazaszeretetet és biztosan van is ennek alapja, bár én vidéki vagyok, ugyanakkor sokat (értsd hetente 4 napot) autózok pesten és voltam jópárszor külföldön is és nem gondolom, hogy annyira tahók volnánk az utakon, mint amennyire néha annak mondjuk magunkat.

Ehhez kis adalékként egy hétvégi tapasztalat. Szombaton motoroztam és rátévedtem a Könyves Kálmán körútra, ahol egy gigadugó közepén találtam magam és ugye próbáltam kihasználni a motor nyújtotta előnyöket, tehát az álló kocsisor között a felezővonalon gurultam. 2 negatív élményem volt: (i) egy német nyugdíjas próbált rászorítani egy buszra (ii) büszke, holland családapa következetesen úgy autózott a sávjában, hogy ne férjen el mellette senki, amikor isten segítségével mégis sikerült, akkor pedig rámdudált. Hát csak ennyi.

egy utas 2008.05.14. 13:57:51

Volt szerencsém egyszer egy Hummer-ben
utazni. Rettenetes érzés volt, hogy a kispolszkis úgy fordult ki elénk a mellékutcából, mintha nem is vette volna észre, hogy jövünk. A H2-n a méretéhez és a motorerőhöz képest igen gyenge a fék. A kispolszki gyorsult, ahogy csak tőle tellett, a H2 sofőrej két lábbal állt a féken, így is kevésen múlott, hogy nem lett matrica a kispolszkiból. Hiába, a másik oldalról nézve rettenetesen más a világ formája...

warwolf 2008.05.14. 14:04:43

Először az emberi fejekben kellene rendet teremteni.Semmivel sem több v. kevesebb az aki kisebb v. nagyobb autóban ül.Ugyanarra megyünk, ugyanaz a célunk.Egészben odaérni.
Közlekedek autóval, bringával, utóbbi időben robogóval.Utóbbi 2nek nincs becsülete az úton.

peetee 2008.05.14. 14:20:04

Nem tennék különbséget kis és nagyautós bunkó között.Mind a kettőből van elég ebben az országban sajnos.De tény,h Magyarországon az autó sajnos státusszimbólum.És ez elég gáz sztem.Münchenben senki sem arcoskodik,pedig érdekes,ott minden autó min új bmw,audi.porsche.Sokat voltam ott,és még soha senki nem villogott le,nem szállt ki,nem pofátlankodott.Szóval ebben az országban a közlekedés hűen tükrözi az egész ország morálját.

dinan 2008.05.14. 14:22:42

Nem tudom hogy a nagyautosok miert veszik semmibe a többi autost, hogy miert kell kihangosito nelkul uzletitelefonalni vezetes kozben... szaros kihangositot sajat penzebol nem veszi meg a luxus (???) flotta passatjaba egyik retard sem. ha valami nem tetszik nekik akkor meg hadonasznak ezerrel, nyustolik szegeny pdtdi-t amig lehet h megmutassak h majd utanuk leszel szives... kiszallnak a dagadt, guszustalan fejukkel ceges berlettel, ceges utovel "squash"-olni (mert az nem sport amit ezek csinalnak). potyogtetnek kettot es a tunya testuket leteszik az elso asztal melle 5perc utan es hesszelik a fitneszes 24 eves lanyokat es almodoznak... tenyleg ezek lennenek az uber-emberek? ezeknek jott be az elet? rohognom kell:)

Kalapos-Skodás 2008.05.14. 14:36:29

Egy magyar városban ha nem éppen 500-as Fiattal akarod betartani a sebességhatárokat, hanem mondjuk egy jóval korszerűbb kétszer ekkora motorral felszerelt, ám még mindig nem óriási járművel, akkor sem jársz jól. Próbáljatok
- megállni a gyalogosnak a zebránál
- megállni a STOP táblánál
- megállni a pirosnál
- 70 km/h-val menni a 70-es táblánál
- 30 km/h-val menni a 30-as táblánál
stb.

Thomas 2008.05.14. 14:39:08

1.0-ás suzukival tolom a belvárost. Meg kell küzdeni minden sávváltásért, de hálistennek sok a bealvó drájver így van lehetőség. Egy személyel meg a 750 kilójával azért tud ha akar a kis gép :)

Kalapos-Skodás 2008.05.14. 14:42:08

Peetee: Németországban alig láttam olyat, hogy (pláne a magyar=külföldi rendszám megpillantása után) ne lettek volna extra előzékenyek. Soha nem volt gondom az autópályán sem, a városban sem (pl. soksávos úton balra kanyarodással vagy elfogyó sávval...) parkolással, sávváltással, tájékozatlanság miatti megfordulással, stb.

bvz 2008.05.14. 15:21:18

dinan---->Köszönöm,hogy megfogalmaztad)))A sok McDagadt szarházi,aki egy poharat nem tett odébb még senki kedvéért)))Tokás,tohonya,duplaráncotvetötokáju szarházi..csorog a nyála az életrevalóbbra,aki nem a szar csövi Passzar-jában méri az élet léptékét..meg a buzi cégében,aki kirugja 2hónap mulva..hányadék,dirigálós zsírfejüek-keményebben rárivallsz-azt zsírt fröcsög a seggluka is ijedtében-semmirekellök..ugyis megdöglenek az ilyenek infarktusban,hála az égnek.Nehogymá meg kelljen mozdulni...izzadós hányingerkeltök..pfujj..köpnöm kell-rájuk is,meg a Businness-fos Passatvagymiafosjukra is.Hányadék-nemzedék.

Lala 2008.05.14. 15:21:28

Teljesen egyetértek a cikkel, kivéve az utolsó mondatot: ebben az országban SOHA sem fog a közlekedés kultúrálttá válni! Sajnos.

storyline :) 2008.05.14. 15:28:01

Tény és való, hogy nagyon kényelmes dolog városban terepjáróval közlekedni... Nem is feltétlenül az állatot hozza ki az emberből, de valahogy pl. sávváltáskor nem kell órákig indexelni, hogy beengedjenek. Ez talán amiatt is van, hogy az átlagautó vezetőjének ilyenkor pont arcmagasságba esik az összes világítótest, így hamarabb észreveszi a villogást és ez előzékenyebbé is teszi.

Csubakka Junior 2008.05.14. 15:35:10

A hétvégén kedvem lett volna kiszállni a kocsiból és bemosni egyet egy fekete mondeósnak Győrben. Olyan szépen eltorlaszolta az utat, hogy moccanni sem bírt a sor, pedig amúgy is a csúcsforgalomban araszolgattunk. Elég sok a tapló az utakon, de szerintem több az előzékeny játékos. Az autó mérete nem minden, az intelligencia is sokat nyom a latba. A legjobban azokat rühellem, akik szabálytalanul kocsisort előznek és a végén bepofátlankodnak a sorba akkor, amikor a többiek türelmesen haladnak.

öcske 2008.05.14. 15:35:44

A budapesti közlekedésre nincsenek szavaim, az egy világ, szerintem ott ügyesnek, türelmesnek kell lenni. Amúgy úgy látom alapvetően a közlekedők lendületével van gond, a településen belül-kívül vadiúj autóval 70-nel döcögőkkel. Könyörgöm legalább annyit menjünk amennyit lehet, amennyit engenek feltéve ha kényelmesen bírja az autó. Fasza Wareszt, Trabit Istentudja milyen kevés pénzből fenntartott tragacsot, vagy épp restaurált remekművet soha sem bántanék. Azok viszont akik átlag autóval (bár gyakran inkább az új csodákkal) cammognak hazamenőidőben. Azokat gyilkolnám. Küldtem is őket mögém ideig, Mazdával, de mindig van egy újabb. Csináltam is ziccert párat, magamnak, másnak, megúsztam... eladtam a mazdát kurvára felesleges, most 27 éves W123 200D zöldséges, mert a sok lófaszköcsög munkából élményhazaautózó nem képes haladni. Hát akkor én meg olyannak járok ami MAX 90-et tud és életben maradok a pinpongasztallal előttem. Így hát 10-es úton hetven és kész.
u.i.: ezeket a faszkenőcsöket nem várja haza senki????? Nem akarnak otthon valamit csinálni. Napi minimum 1 órát autózom be-ki (Budapest-Kesztölc). A táv a sok kezdőbuzi nélkül a szabályok meghágása nélkül fél óra alatt teljesíthető. Aki 70-nel "nyargal" üljön buszra az Isten szerelmére

Fürge 2008.05.14. 15:41:09

Nekem kisautóm van (suzuki méretű), és az egyetlen hatékony közlekedési megoldás az, hogy
- 1000% figyelem
- 300% reflex
- 200% emberismeret

Tehát én előre tudom, hogy mások mit fognak csinálni, tudom, hogy a szőke nő előtt elfogy a sáv, de azt is tudom, hogy mindaddig nem fog indexelni, míg neki nem megy a terelő táblának. Tudom, hogy a belső sávból az ML merci mindjárt kielőzi a ladát (amelyik ismeretlen okból szintén a belső sávban füstöl), így tudom, hogy amikor a suv elment, de a szöszi a külsőben még nem fogta fel, hogy neki is be kellene menni, én már mehetek.

A legrosszabb, hogy egy kalapos/szőke sofőrnél attól, hogy balra indexel még nem biztos, hogy jobbra kanyarodik. Olyankor inkább lemaradok.

De a sűrű helyzetek elkerülésére a legjobb az előre menekülés. Sokkal könnyebb úgy sávot váltani, hogy előre nézem ki a lyukat, és fékezek bele (ráadásul lóerőtöbblet is van), mint holttérbe könyörögni.

Viszont ha nekemjön egy akármi, az enyém törik jobban, 1000kg, no légzsák, csak 1mm acél lemez.

vtec 2008.05.14. 15:54:52

hát igen... elég durva nép a magyar... és nem csak a közlekedésben. Én robogóval közlekedem, de nem nagyon zavar más, nagyobb jármű. Ha tehetem lehuzódok akár a "parkolósávba" is, ha meg akar előzni egy kamion, mert én csak 50-el bírok menni, hiába, még a fojtás benne van :) Aztén tök jól esik a szívemnek, ha megköszöni. Amit, ha tegyük fel beengedem magam elé akkor is soxor megtesznek, főleg a kaminonosok, de még a városi busz is olykor, pedig azt kötelező kienedni az öbölből. Megállok villogok és jöhet. Mögöttem meg ... hadd elégedetlenkedjenek :) Most az új szabályozás kapcsán figyelgetem a piros lámpn való áthaladásokat. Nagyon durva. Szinte minden piros lámpánál 2-3 kocsi is átmegy. Lassan elütik az embert, ha megáll a pirosnál... Nemtom a környező országok milyenek ezekpől a szempontokból, de sokszor szégyellem, hogy ennek a társadalomnak vagyok tagja... De hát ide születtem.. vagy mindenki hagyja itt az országot?

mencsEszter minivel 2008.05.14. 16:00:59

Julius elejen megyunk Manchester-Mo. tavon egy 1989 Mini-vel. Sajnos Bp-en is keresztul kell mennunk, ugyhogy arra kernem a tobbi (akkor eppen uton levo ill. mellette) kozlekedot hogy vigyazzon rank, mi is azt tesszuk majd! Megjegyeznem, hogy a bukokeret nem azert van benne mert ez valami sportauto, hanem mert igy vettuk es benne hagytuk biztonsagi okokbol. Akit pedig netan megbantanank barmifele altalunk okozott hibaval (nem fizikai) attol elore is elnezest kerek, de talan az abbol is adodhat majd, hogy klasszikus jobbkormanyos auto igy majd meg koncentraltabbnak kell legyunk.

A cikkhez annyit csak: ez az egyik, ha nem a legjobb amit az utobbi idoben autos forumokon olvastam.

Mindenkinek balesetmentes es elvezetes vezetest kivanok!!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2008.05.14. 16:18:47

Én ma láttam egy nagyon kultúráltan vezető 7-es bömöst a Baross-tér és Orczy-tér között. Köszönöm neki! :D

Rocko- 2008.05.14. 16:21:08

Dirk Gently 2008.05.14. 13:57:09
mert hát nekik nincsen dugó, ôk szeretnek ott ülni, és abszolute szabályos voltál ezzel.

ramir 2008.05.14. 16:32:39

a cikk úgymond tetszett, de azt hiszem itt elsősorban Budapestről van szó. Igaz, hogy az ország egy ötöde lakik ott. Ugyanakkor van máshol is élet, mégha olykor hihetetlen is :) És sajnos máshol is vannak erőszakos, ostoba, vagy nem túl gyakorlott vezetők és vannak sokat és jól vezetők is. (amúgy a zebra előtt megállás szerintem is erős volt. Mellesleg hiába van joga a gyalogosnak lelépni a zebrára, ha 2 méterre vagyok tőle) Visszatérve a Bp-témához. Elég sokat vezetek, de ha Bp-re kell mennem, gyomoridegem lesz. Érdekes módon ilyen sosem történik, ha Bécsbe, Münchenbe kell mennem. Vajon miért? A Kresz ismerete, vagy nem ismerete viszont nem befolyásolja a közlekedési morált. Legtöbb esetben a "leszarom" tipusú vezetőkkel van a gond. Évi 15-20 ezret megyek a 86-oson, ami eleve egy gáz, minden úton van 2-3 pabdlófékezésem, mert beelőz szembe valaki. A rendőrségről csak annyit, hogy amíg engem ha ibizával vagyok megállít, ellenőrzi a papírokat, magyarán feltart, pedig nem vétettem semmi szabály ellen, addig az ott 90 helyett 120-150 között közlekedő felső középkategóriás autókra a fejét sem fordítja oda. És talán ha 100-ból egyszer köszönte meg egy fiatal rendőr Répcelak előtt a türelmemet. Természetesen ilyenkor a nagy autókkal közlekedő(k) azon része, aki hajlamos rá semmibe veszi a szabályokat és a kis suzukis, corsás, fabiás vezetőket kiröhögi.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.14. 16:37:16

Kelemennél a pont.
Amikor egy szakadt kettes Golfot vezetek, elég csak kirakni az indexet, rögtön lesz helyem. Fókusszal ugyanez nem működik. Pedig az nagyobb :)

Mau · http://www.mauaylesbury.blog.hu 2008.05.14. 16:39:16

Szerintem a probléma gyökere a magyar mentalitásban keresendö, nem kimondottan a lóerök számában, illetve az autó súlyában.

Én amit megfigyeltem a derék honfitársainkon, az az, hogy lényegesen nagyobb vasban önkéntelenül elöjön a "ki-ha-én-nem-bazzzeg" mentalitás, ami kialakult az évek folyamán, vagyis a társadalmi normák beleverték a fejekbe elég rendesen. Mert ugye a Suzukis nyilván csak egy gyökér lehet, a Trabantos megy egyenesen más bolygóról jött, de ugy általában, a kisautók menjenek a halál háta mögé, és közlekedjenek ott, ne itt, ahol a "nagyok" mennek, áthágva minden létezö KRESZ szabályt. Szerény véleményem szerint nagyban befolyásolja a közlekedési kulturánkat (van ilyen egyáltalán?) az ország közhangulata is, nézzünk csak körbe, addig, amig olyan a helyzet, amilyen, addig az emberi fejekben is dúlni fog az agresszió, eröszakos modor, és ez ugye nem csak a nappaliban lesz jelen, hanem a közutakon. Egy kisautós ugyanugy szeretne menni, elözni, besorolni várakozás nélkül, de nem tud, mert a technika nem adott a segge alatt.

Az Egyesült Királyságban élek már 2 éve, egy Ford Fiestával közlekedem, de egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányszor szivattak meg a forgalomban (teszem hozzá, lehetséges, hogy az én hibám miatt lettem eröszakosan odébbrakva). Teljesen mindegy, hogy mi van mögöttem, ha kiteszem az indexet, a mögöttem lévö autós egyböl a fékre lép, és enged be. ÉS ez egyetemes, nem a mérettöl függ. Egyszer például egy Hummer engedett be, belenézek a tükörbe, és intek, hogy megköszönjem neki, erre észrevesze, hogy egy rendszámtáblát látok a hátsó tükrömben :)

Ez az egész "nagyautós makkancskodás" a kulturánkból ered, semmi másból.

gondolkodj! 2008.05.14. 16:46:07

A cikk jó, a miértre a válasz pedig a hozzászólások nagy részéből világosan látszik. Mindenki azt hiszi hogy igaza van és szidja itt a "másik hülyét", annak is aki autópályán előzi vissza 240-el a bravójával a mercist mert megelőzte és utána nem száguldott tovább, meg a többi hasonlónak is aki majd jól "megneveli" a szabálytalankodókat, csak ezzel éppen Ő ugyan úgy szabálytalankodik!!!

Komolyan a hozzászólások kétharmada kb. ilyen szintű, és ez gyönyörűen látszik is a forgalomban "élesben"....

lanciabacci 2008.05.14. 17:07:19

Az írás persze jó, de ez nem újdonság a Csikóstól. Vannak bunkók is - ez sem. De én mégis Dirk-kel értek egyet leginkább, miszerint egyáltalán nem annyival szarabb a közlekedési morál Budapesten, mint máshol Európában. Ettől persze még nem jó. De én azt látom, hogy azért fejlődik is, csak épp az a minimális kontroll hiányzik, ami elvenné a kedvét a renitenseknek pl a buszsávozástól (stb). Ahhoz képest azonban, hogy Bp-en gyakorlatilag semmilyen ellenőrzés sincs (max. hajnali kasza), egészen figyelemreméltóan kultúrált.

És még valami: a példát mutatni kell, nem statuálni. Tökre működik!

dhrbikes 2008.05.14. 17:33:04

dinan:

Ne mérgelődj rajtuk, majd 45 éves korukban már olcsóbb lesz megfizetni helyettük egy frissen végzett embert és ők mennek lapátra. És akkor majd nem lesz nagy, menő autó, céges kurva, stb. Hanem próbál majd megélni a feléből mint addig.

Joz 2 2008.05.14. 18:04:16

Zebrára tett megállítás (ok, tudom, nem ez a fő téma,DE....) - durva/nem
durva - de sajna ettől még általánosságban igaz. Viszont örömmel hallom, hogy vannak még kivételek.

Egyébként meg nem arról a 2 méterről van szó hanem az alapszabályról. Érdekes, hogy sok más EU országban még meg tudnak állni. Kivétel talán Róma, ahol viszont árkon bokron átkellnek a benszülöttek. Ott vajon milyen az autósmoráll (kiskoncsi - nagykocsi)??

Shaugh 2008.05.14. 18:39:15

Elég sokan hozták fel a morált. Azért az is érdekes (főleg Budapesten), hogy ahol lehetne menni ott nem mennek az emberek, ahol nem lehetne, ott meg mennek. Én magam sosem megyek gyorsan, pedig az autómmal megtehetném. Igyekszem a 80-90-es tempót tartani, igaz azt mindenhol, ha lehet.

Gyakran járok többsávos utakon, a legfurább az, hogy komolyan néha úgy érzem, mintha Angliában lennénk. A bal szélső a leglassabb sáv és a jobb szélső a leggyorsabb, aminek elvileg fordítva kellene lennie, nem? Azt pedig különösen imádom, amikor megyek a jobb szélső sávban és az útra megengedett 70-es tempó helyett 50-es sebességel elsuhanok a másik két sáv mellett. Nem elaraszolok, hanem elsuhanok. Wazze. Ahol meg lehetne 90-nel menni, ott sokan 50-60 körül cammognak, vagy elfelejtve, hogy már 90-nel lehetne menni, vagy pedig annyira hozzászoktak a kis tempóhoz, hogy megijednek ha a nulla előtt 7-esnél nagyobb szám van a mutatón. Komolyan nem értem.

Amúgy meg egy nagy humbug ködös marhaságnak tartom a zéró toleranciát ebben a formában csak arra jó, hogy minél több pénzt gyűjtsenek. A múltkor jöttem az 51-esen, ahol egy szakaszon 60-40-60-30-40-60 táblák vannak és még kinnrekedt 30-as építési tábla is van. Mi a jó büdös francért nem lehet olyan Kreszmódosítást hozni, hogy az útépítés miatt kihelyezett 30-as tábla csak akkor érvényes ha ott dolgoznak is és köteleznék a kihelyező éppítettőt, hogy azonnal szedje le, amint végzett és ő fizessen ha nem szedi le, de ne 300 ezret, hanem 30 millát, mert miatta esetleg szív minden arra járó ember.

Komolyan egyszer kipróbáltam szabályosan menni egy építés miatt kihelyezett 30-as táblánál, ahol 3 km-re érvényes maradt. Na vajon ki dudált le az útról? Egy rendőrautó. Szép, mi?

A legjobban a baleseti statisztikákat bírom, akkora vakítás az egész, hogy Nap elsápadhatna mellette. Minden közlekedő ember tudja, hogy az átlag magyar az útra megengedett sebesség + 20-30 km/ó sebességgel megy. 40-es táblánál 60-70, 70-esnél 90-100... kb lassan már 20 éve, mióta a rendszerváltással bejöttek a jobb verdák. Az autók fékrendszere nagyságrendekkel javult. Mindenki tudja, hogy nem araszol 40-nel egy 40-es úton, csak ha rendőr szokott arra lenni. Mégis csökkennek a balesetek (olykor néha nőnek), sokszor meg hozza a több évvel korábbi átlagot. Szóval semmi köze hozzá, hogy hány táblát tesznek ki, mert eddig felülbíráltuk úgyis. Mostmár persze nehezebb lesz, mert ha egyszer elkapnak, akkor lesheted a pénzed. De nem hiszem, hogy ez lenne a jó módszer. Inkább fordítva, ott korlátozni ahol sok baleset van. Amúgy pedig olyan táblát kitenni, ami átlagban megfelel egy autónak. Mondjuk a 70-et. Szerintetek hülyeség lenne? Szerintem nem. Persze könnyű egy képviselőnek megszavazni akármilyen korlátozást, ha neki egyrészt mentelmi joga van, másrészt meg ha olyan tisztviselő akkor kékkel mennek előtte. Hja úgy könnyű. Egyszer úgy megnézném, hogy mi a fészkes fene történne az országban, ha csak 1 hétre tényleg mindenki betartaná a seb. korlátokat és mindenki valóban 40-nel és 30-cal mennek olyan utakon, ahol 90-nel is lehetne biztonságosan haladni.

Mar C 2008.05.14. 18:55:10

Pesti forgalmi körkép:

"Tévhit."
Valóság.

"Anyáznak, ha megállok a pirosnál."
Akkor anyáznak, ha a sárgánál állsz meg.

"Anyáznak, ha 50-el megyek."
Akkor anyáznak, ha ezt a belső sávban teszed.

"Anyáznak, ha megállok a zebránál."
Akkor anyáznak, ha a zebra előtt megpihenő gyalogosnak állsz meg.

"Anyáznak, ha megállok a stoptáblánál."
Akkor anyáznak, ha térképet nézni állsz meg a stop táblánál.

"Anyáznak, ha elsőbbséget kell adni."
Akkor anyáznak, ha meg kell állniuk, mert bizonytalankodsz.

"Anyáznak, ha így vagy úgy akadályozom vagy lassítom a másik autó továbbhaladását, pedig én..., pedig ő..."
Mégis milyen alapon döntöd el, hogy a másiknak mennyire sürgős a dolga? Az ő jogosítványa, nem? Ha oktatni akasz, menj pedagógusnak.

T-boy (törölt) 2008.05.14. 19:01:57

Uj Suzukiban kiválóan elfér egy 190-es
kigyúrt bika,igy hát figyelem,mindenkit
érhet baleset...

Megértem a kamionos gondját,de ne toljon
már be a faluba 90-el.Mert 2 méterrel
jön mögöttem,és nem merek fékezni!?
Nem tudom,a trafis rendőr elfogadná-e
indoknak.

szg 2008.05.14. 19:21:40

Üdv!

Annyit akarok mondani (írni) a TC-nek, hogy tetszett ez a "Vélemény", meg a Chris Bangle interjú is.
Ma érdemes volt ide kattintani!

Még hasonló színvonalú dolgokat szeretettel várom.

szlp 2008.05.14. 19:33:04

"nagyautosokhoz" meg annyit, hogy vannak ugye a szlovak meg roman rendszamu mercivel jarkalo kigyurt "gengszterek" akik a kulso savbol epphogy befernek a belsobe aztan mintegy kihasznalva az egyetlen savot megallnak az ut kozepen, kiszallnak "nem tudsz vezetni kocsog?" kijelentessel arra kernek szepen, hogy szallj mar ki a kocsidbol (kocka corsa)
na

Zoorg 2008.05.14. 19:35:22

Jó cikk, és magamra is ismertem. Ciki, de bevallom.

pár éve még mint a barom mentem és toltam mindenkit le. lehet utálni, Audi tulaj voltam.
ki is fáradtam, benőtt a fejem (vmennyire).

Mostanában többször megyek Feleségem Renault Cliojával. Kimondottan pihentett, hogy nem 220 LE van alattam, hanem 80.
Anyósom Hunyadijával (ATOS) meg tényleg azt élni át, amit leírtál. Szóval főleg azóta változott meg bennem minden, amióta többször vezettem kisautót, plusz idegileg lefáradtam Budapesttől és a hétköznapi autóversenytől.

Most totál dugó van, nincs hova taposni a pedált (max a féket), laza és nyugis vezetés, teraszra kiülés, kutya sétáltatás, relax forever és no more ezer lóerő.
Kipróbálásra javaslom izomautósoknak, genetikai alapon gyorshajtó suzukisnak.

motorosautós 2008.05.14. 20:00:19

A cikk jó volt, és sok lényeges dologra tapintott rá.
Sajnos a közlekedési morál kritikán aluli, és csak elismeréssel tudok szólni ember módjára viselkedő közlekedő társaimról.
Közúti közlekedésre alkalmatlan egyének mindig lesznek. Ezek kiszűrése a rendőrség feladata lenne. Sajnos ez a hatóság több évtizede nem tudja ellátni ezt a feladatát sem. Valószínűleg képesek lennének rá, de látszólag nem ez a cél. A közlekedők kiapadhatatlan, mindig megújuló bevételi forrást jelentenek az államnak, és a rendőrségnek.
A sebességmérő eszközökre egyértelműen szükség van, a tényleg esztelenül száguldozók kiszűrésére, de zömében nem erre használják. Többször esnek áldozatul az egyébként szabályosan közlekedő, soha balesetet nem okozók. Szeretnek kintfelejtett sebességkorlátozó tábláknál, főleg lejtők aljában vadászni.
Mindennapi tapasztalataim szerint a potenciális gyilkosok kiszűrésére sokkal alkalmasabb lenne, ha két rendőr beülne egy közönséges autóba egy videokamerával felszerelve, és csak közlekedne. A kritikus helyzetekben kamera bekapcsol, elkövetőt rendszám alapján a rendőrségre beidézni, film közös végignézése. Utána jogosítványtól egy időre búcsút venni, majd a büntetési idő letelte után, sikeres Kresz vizsga letétele esetén újra volánhoz lehetne ülni. Így a többiekre nézve veszélyesek valóban ki lennének szűrve. Csak mint fentebb említettem, a rendőrség nem erről szól.
40 éve vezetek, motorkerékpárral kezdtem. Azóta sok százezer kilométer van mögöttem, és a két kezemen meg tudom számolni, hányszor bírságoltak, pedig szeretek én is tempósan haladni. Ezek is apró szabálysértések voltak, és az esetek jó részében nyilvánvaló volt, hogy csak a pénzre utaztak. Ma is naponta használom közúti közlekedésre a kerékpárt, motorkerékpárt és az autót egyaránt, ahogy a helyzet megkívánja.
Ha tehetem, Budapesten kismotorral közlekedem, mert mozgékonyabb, olcsóbb. Többnyire jók a tapasztalataim, az autósok nagyobb része megértően viselkedik, és én is igyekszem minél kevesebb zavart kelteni. Legjobban a kisméretű személygépkocsiktól, és a kisteherautóktól félek. Tapasztalataim szerint ők érzik át legkevésbé a motoros helyzetét. Sokszor a kabátom ujját majdnem letépik, úgy mennek el mellettem. Az igazán nagy járművek vezetői általában óvatosabbnak tűnnek. Meglepetésemre a mindenki által utált taxisokkal volt legkevesebb gondom motoron. Személygépkocsiban ülve ez már nem mondható el róluk.
Sokszor arra gondolok, mindenkinek először motorkerékpáron kéne igazoltan teljesítenie ötezer kilométert, csak utána ülhetne autóba. Talán kicsit jobban átéreznék a kétkerekűek helyzetét. Fel tudnák fogni, miért kell a biztonságos oldaltáv megtartása egy kétkerekű előzésekor, mi a tapadás az úttest és a gumi között egy fékezéskor. Rájönnének, a motoros nem csak vagányságból megy, a sokszor álló sorok között, hanem azért, mert ő még tud haladni ahol az autó már nem, és a motorokon többnyire nincs hűtőventillátor, mennie kell, hogy legyen némi hűtése.

illaberek 2008.05.14. 20:41:14

A mai summája a véleményemnek az, hogy lassan úgy közlekedünk, mint a medréből kilépő folyó. Ahol aszfalt van, ott autó is van. Mindegy hogy 1., járda (Ritmós csávó simán felkaptatott a járdára és ott ment hetvennel tova) 2., benzinkút (nyer vele vagy 3 métert az ember, aki behajt és ki is hajt ugyanazzal a lendülettel) 3., nem is kell aszfalt, ömlik az autó mindenhova.
Kedvenc az a furfangos autós, aki azt hiszi (de még nem tudja, csak hiszi) hogy ha egy bizonyos irányba megy, akkor azzal nyer. A többi nyerész sakál persze elindul az első után, hiszen ha 90-el megy az álló sor mellett, csak tudja már hogy hova megy... Végeredményben csak pont beáll abba a huszas fürtbe, akik miatt nem megy az egész sor.

Eladom az autót szerintem. Úgyis drágul a benya is. Csak nincs kedvem 19 kilométert tekerni, vagy görkorizni..

Bryanke 2008.05.14. 20:47:47

Hellósztok!

Azzal kezdeném, hogy Székesfehérvárra járok főiskolára (20 éves vagyok, hatalmas élettapasztalattal :) ), többnyire egy 1.2es, a szintjén fullos gyönyörű fekete Corsával. Naponta ez kb 130km oda-vissza, de hogy mennyire gyökerek tudnak lenni néhányan, azt el se hinnétek…

Hozzáteszem, én is 110 körül járok általában, de persze ahol nem lehet menni, ott normális ember nem erőlteti, én sem teszem. Valamint a gépem nem is egy versenyautó, ezt el kell ismerni, de azért ha egyedül megyek (90%-ban) akkor jól lehet vele "zúzni". Ami viszont nagyon bosszant, hogy vannak páran (többnyire 10 éves szakadt béemvés jampik meg velem kb hasonló korú otthonról-elkérem-a-családi-suzit-és-ma-mindenkit-megelőzök emberek,) akik egyszerűen nem bírják elviselni, ha megelőzöm őket. (Az okára 3 év alatt sem sikerült rájönnöm.) Ilyenkor általában visszaelőznek (közben természetesen átnéznek :P), és elhúznak mellettem 140nel. És ha utolérem mondjuk 2 km-rel később, akkor még fel van háborodva, hogy miért előzöm vissza.
A beengedésről és más autósok udvariasságáról hasonló tapasztalatom van mint a cikkírónak, szinte sehova sem engednek be :) Pedig különb autóm van, mint a jelenleg futó Suzukik és Skodák 80%-a… De ha egyszer kicsi, akkor dögöljön meg :) Mondjuk engem ez személy szerint nem idegesít a szó szoros értelmében, mert megértem én, ha valakit otthon ver az asszony, máshol nem tud kemény lenni :D

Viszont azzal is egyetértek, hogy nagyautóban, vagy akár csak nagyobb autóban is megváltozik az ember. Fateromnak fekete A8-asa van, 350 lóerős, sötétített, a tiszteletet az X5ben ülő kopasz is megadja neki. Jha, akkor is ha én vezetem :P Furcsa…
Engem speciel néha már zavar, hogy mennyire előzékeny a forgalom ezzel szemben, nem szoktam hozzá. Pedig nem tolakodom vele, elég csak kirakni az indexet, és legfeljebb a második autó általában beenged, persze ez nem vonatkozik a tuning Subarukra és Swiftekre :P Mikor viszont visszaülök a saját autómba, kicsit halálfélelmem van az első pár kilóméteren, annyira már a két autó nyújtotta „környezet”, vagy nem is tudom minek nevezzem.
Lényeg ami lényeg, jó cikk volt, bár néhol kicsit szerintem eltúlozza az író a dolgokat, de fő vonalaiban elgondolkodtató dolgokat ír. Amit még hozzátennék, az az, hogy velem általában a nagyautósok az inkább előzékenyek, kedvesek a forgalomban, és nem a kisautósok. (Lehet be kéne terjeszteni magam egy nagyobb autóra otthon :) )

További szép estét mindenkinek :)

GGG77 2008.05.14. 21:01:10

Igen, érdekes megfigyelni mennyire másképp viselkednek a német rendszámú BMW-k, mint a magyarok. Vmelyik nap is beengedett egy új 3-as, nézem, hát persze, hogy frankfurti a rendszám. Én amúgy egy Ford Focust vezetek, se nem kicsi, se nem nagy.
Amúgy sztem a legalja a SUV-ban ülő szőke.

_gram_ · http://www.miata.hu 2008.05.14. 21:08:52

Valaki említette Rómát. Az most más kérdés, hogy gyönyörű város, majdnem olyan szép, mind Budapest... én nagyon élveztem ott a közlekedést. Mondjuk egész dél-olaszország hasonlóan "kulturált", kivéve sziciliát, ott tényleg nem tudnak vezetni (a 60-as években kezdődött a morizáció ott). Na de hogy jön ez most ide?

Egy történet Rómából. Utolsó pillanatban észreveszem, hogy be kellene kanyarodnom balra. A két felfestett sávon 4 sorban állnak a kocsik, én a legkülsőben. Index, kormány, kicsit megyünk, már bent is vagyok egy fél sávval. A mögöttem álló citrom szejcsentó két kerékkel a járdán kikerül, elémhuppan félig, majd visszanéz. Egy kb 70 éves néni. Mit bénázol, öcsisajt? ;) Na ez hiányzik inkább, ő oda akar érni, nem kocsikázni. Tele van kicsi kocsival a város, mert az több helyre befér. Én még annyi Brabus smart-ot nem láttam. Meg robogót. Nyilván nincs pénzük nagyobbra. ;) Ismert fogalmak ott a figyelmzetető duda (nem anyádat jelenti), a zipp-zár ha fogy a hely (ez nem a sávot jelenti, azok csak tájékoztató vonalak). Kocc akad, de én rendes balesetet nem láttam. Sokkal nagyobb a dugó, nagyobb a város, mégis oda lehet érni.

A közlekedés halála nem a bevágás-cikázás, hanem a határozatlanság, meg az indíttatás hiánya. Olyan a világ, hogy minden sürgős. Aki menne, azért cikázik, mert nálunk még a dugóban is sok a hely. Ilyen "lassú" mentalitással csak igazán jól szervezett városok tudnak jól működni. Ez még kevésbé jellemző pestre... Berlinben pl. némelyik autópálya reggel befelé, este meg kifelé egyirányú.

Amúgy a pénisz/autó fordítottan arányos mérete valszeg igaz. Nekem pl. volt egy Accord-om, ami nem épp kicsi, és úgy éreztem nem igazán illik hozzám. Lecseréltem egy Miatára, ami nagyon kicsi. ;)

füvészkertész 2008.05.14. 21:53:04

Viszonylag sokat vezetek.
Van mikor nagyot(extra hosszú transit)
van mikor kicsit(olasz 3ajtós).
Egy a lényeg, aki gyorsabb és akar száguldani engem nem érdekel, ahogy írták én nem vagyok pedagógus én nem akarom megtanítani semmire, nekem nem derogál lehúzódni, akár még egy buszöbölbe sem. A segítséget elvárnám a többiektől is, de már nem várok csodát!
Igazából szánalmas mindenki aki utazónak használja a belsősávot!
Kiméli a szaros kocsiját(astra,swift,a4 qurvamindegymi) a szélsőben lévő nyomvájutol-b@zd meg, akkor ne vegyél autót!99%ra az jellemző én nem húzódom le, ez csak egy....kicsi szar, vagy teherautó...
Egyet senki ne felejtsen el! Ha elengedem a vadbarmot, csak rajtam múlik hogy meg tudok e állni, ha az ÁPOLT csinál valami balesetet elöttem, nem ő tör össze hátulról!!!
Másik dolog ha valaki veszélyesen csinálja!Ilyenkor csak az jut eszembe:
www.langlovagok.hu
tessék tanulmányozni!
ezt nem illene ideírni (meg különbenis hatalom nélkül minek fenyegetőzök), de ha kiakarnak nyírni az utakon, akkor érthető!
A6 ezüstszínü kisvárda nyíregy között!
Hasonló szituációban mint amit csánáltál,
nyilni fog mind a 10 légzsákod, ezt garantálom!

autos 2008.05.14. 22:10:57

Zebra: valaki írta, nálunk nem szokás megállni. Nos én sem állok meg, mert Miskolcon a saját szememel látam: jármü megállt a zebránál, a mögötte jövő rálökte a gyalogosra. Ehhez szóljatok. Szerintetek mit mondott a rendőrnek? (ha kitaláljátok elmondom)

autómaki 2008.05.14. 22:18:01

hi, tetszett a cikk. én is több dolgot kipróbáltam és sok mindennel egyetértek
amikor kis autóval jártam (twingo, hófehér, az ártatlanság példaképe) mindig semmibevették létezésem.
amikor nagy autóval jártam, nem volt különösebb probléma:)
egyébként érdekes, de kis autóval valóban gyorsabb az élet, gyorsan parkolok, nehogy a nagyokat feltartsam:)
nagy autóval meg krúzolok hogy hol a hely
a furgon (dobozos caddie) valóban tiszteletet ébreszt
ezzel sem volt sok gondom
most egy megane kombit hajtok, néha nem engednek be, néha meg félnek tőlem
arany középút. autópályán csak párszor villogtak le, de annál többször jöttek ki elém
egyszer olvastam egy tanulmányt, milyen üzenetet közvetít az autó színe?
érdekes dolgkat olvastam, talán itt az indexen vagy origón...
fekete: agresszív, kerüld
piros: agresszív, semmi sem szent, versenyzős, nagyon kerüld
fehér: szentlélek
sárga: exhibicionista
ezüst: wannabe (nekem is ilyen van:))
valami ilyesmik voltak, ezekre emlékszem már csak
amúgy úgy gondolom ebben is lehet valami

trebics 2008.05.14. 22:18:49

Ha már szóba került Olaszország, elég sokat jártunk/voltam olaszhonban egészen Reggio C-ig saját autóval többször is. Rómában voltunk többször is, /elsőre sikerült péntek délután bekeverednem a városba, hát mit ne mondjak leizzadtam!/

A nagy különbség köztük és köztünk, hogy bár ők is vaddisznómódon tudnak menni, viszont figyelnek a másikra és nem veszik sértésnek a sávváltást, előzést, stb...
valahogy úgy láttam, hogy amit a másik féltől elvárnak annyit engednek meg saját maguknak is!

Római történet:
2003 nyara, péntek este, egysávos út, piroslámpa, állok a sávban, balról mellém állnak, mondtam a páromnak "mint ha otthon lennénk" , ekkor jobbról mellém állt egy másik, aki átment a piroson / náluk erős ajánlás a piros lámpa!/ majd még egy robogós is be állt a rajt vonalhoz.
Lámpa váltáskor én voltam az utolsó aki elindult....
.....és nem láttam több balesetet mint nálunk.

TraBence 2008.05.14. 22:50:30

Sziasztok!

Én aki Trabanton nőttem fel soxor átéltem hogy semmibenéznek... csakhogy Anno a 2ütemű trabim is meg volt pöckölve majd mikor 4üteműm lett az sem volt erőtlen :)

MOst egy öreg 3mas BMWvel közlekedem és azt is próbálják a közlekedők semmibe venni...
Viszont megtaláltam a megoldást...

Ha valaki elkezd velem szemétkedni nem hagyom magam... pl szépen finomat láthatóan elkezdek befelé sorolni a sávjába ha pl látom hogy a pöcsfej mellettem visszavált és gyorsít mihelyt meglátja az indexem... (mintha nem látnám hogy ott van)
Mondjuk a helyzetem könnyebb mert azért a 105 Ló van a 26éves technikában és párszor lepődtek már meg mikor le akartak gyorsulni :)

Szóval mikor elkezdünk egymáshoz közelíteni azonnal elveszi a gázt ugyanis azt a látszatot keltem hogy nem féltem a kocsit (pedig nagyonis), csakhát ugye ő mondjuk pl egy 3milliós akármiben ül és az én kocsimban csak az öreg szart látja...

Másik nagyon jó példa még pl hogy egyszer lámpánál állva a mögöttem álló kocsi mikor zöldre váltott a lámpa kicsit nagyobb lendülettel indulva hátulról belémkoccat.... Én Trabant 1,1 ők Renault Megane Scenic családi verda... Hölgy vezet mellette férj hátul 2 gyerek...

1.1es Trabimon 2ütemű fémlökhárító mely enyhén behorpadt de csak épp a kasznihoz ért... Ha nem ugrál hanem pl jön a felelség hogy ó bocsánat lett valami baj azt mondom semmi menjünk haza de nem!!!

Kiszállok hátramegyek mire az anyósülésről már ott volt a férje...

Fellengzősen mondja ó hát nem is történt semmi.... Ekkor először bepöccentem...

Mondom neki szerintem az a lökhárító nem így kéne álljon....

2.dik bepöccenés: FEllengzős mozdulattal nyúl a tárcájához hogy ok kifizeti...

Ok mondom neki legyen 1 tizes. Azt mondta erre ezért a szasarért amikor neki 6 milliós kocsija van...

Mondom neki leszarom hogy mennyit ér a kocsija mert ő okozta a kárt és különben is ennyiért már autót is kapott volna :))) (nem bírtam megállni)

OK ekkor kihívtam a zsarukat hogy helyszíneljenek mert ha csak simán biztosítóhoz megyünk képesek letagadni...

Rendőr kijött hölgy elismerte a hibáját és a biztosító 13ezer valahányszáz forintot fizetett nekem... Nem tudom a fickónak ez mennyire érte meg de ha valakinek nagy a pofája fizessen...

No ennyi.... :)

'84-es Golf II +szőke nő 2008.05.14. 23:18:28

Nos.
Többféle megfontolásból vettem Golfot.
Imádom, alig kér enni, biztosítás kevés, alkatrész olcsó, nem kell a parkolás miatt aggódni, viszem a zsebemben magammal...
(Nem azért fogom felújítani, h mindenki azt higgye, h 500paci hajtja, hanem szeretném minél tovább életben tartani. Hogy szóljak valamit a "szar tuning- Golf"-hoz is..)
Ehhez a közlekedés résztvevői nem járulnak hozzá..
Nem tötyögök, nem b@lfaszkodok, megadom az elsőbbséget, ha kell udvarias vagyok- nem mondom, h tökéletesen vezetek, h minden helyzetben megállnám a helyem( ehhez mérten próbálok vezetni).
A "nagyautósok, rallisok, tuningolók, stb", engem sem kímélnek, én vagyok a "szőke nő, szakadt Golffal"...
Jellemző rám, h szabálytalan vagyok(50 helyett 60, ez rendszeres- égő(?:S), de ötödikbe szoktam rakni.. :O), de nem gondolom, h ez akkora bűn.. Mégis.
A törvény szigorú(?) szeme csak engem lát, a barmot, aki azért dudál le, mert meg merek állni, ha nem látok be a jobbkezesbe, h kiengedem a szerencsétlent, aki a második lámpát állja végig, mert szeretne balra menni, ezért "na, majd én megmutatom neki.."- alapon anyázás és dudálás keretében jóól megelőz..
Nem tiltja senki, megteheti- bármilyen márkájú, méretű autóban..

Valaki írta, h kéne egy hét, mikor mindenki betartja a KRESZt. Volt ilyen, nem is olyan rég.
"Nagy Bumeráng KRESZ- hét" elnevezéssel futott, és tapasztalataim szerint sokan részt vettek benne.
Ingyenes matrica segített benne, h lássák, nem azért sz@rakodsz előtte 30- cal, h vele toljál ki, hanem mert kipróbálod(!), mi lesz, ha betartod a szabályokat.
Magam is kitettem a matricát, de ez nem akadályozta meg a nyolc "kellemes külsejű fiatalembert", h a kis és nagy autójukból kiszállva üdvözletüket küldjét édesanyámnak, és a "szimpatikus hölgyet" sem, aki úgy gondolta jót tesz az elmémnek, ha megrugdossa, leköpi az autóm, és válogatott szitkokat szór a fejemre..
A tapasztalatom az volt, h Budapest nincs felkészülve a KRESZre, legalábbis erre nem. Ésszerű sebességkorlátokra, megfelelő(!) szankciókra(sorolhatnám a végtelenségig..) volna szükség..

Nem hiszem, h a vezetési stílus autótól függ.
Nem éreztem változást az Astrában, 5-ös, 7-es BMW-ben, Masterben, A Merciben, stb..
Mind meg tud állni,menni, ha kell, csak ezt egyesek nem használják ki..

Motorosokat pedig imádom, szeretek vigyázni rájuk, remélem az egész napos cseszegetés után eszükbe jut, h volt egy "buta szőke, egy öreg Golffal", aki amit tudott elkövetett azért, h legalább ők mehessenek... (Azoktól, akik a dugóban idegbajt kapnak, h a "mocsok motoros megint megelőzött, ha még egy jön rányitom az ajtót.." csak annyit szoktam kérdezni, h mit tenne, ha motoron ülne a dugóban:szépen csendben beállna a kocsik közé, vagy elmenne mellettük.. Általában használ..)

A gyalogosok, vagy ahogy a KRESZ- oktatóm becézte őket: "puhatestűek" már más téma, sokszor "szabálytalankodnak", de h is tarthatnák be azt, amiről jó részüknek szinte fogalmuk sincs??
Igaz, azt már 4éves koromban tudtam én is, h ha a bácsi piros meg kell állni, ha zöld lehet menni..

Az idők végezetéig tudnék beszélni erről,
de nem teszem, árt a szívemnek..
Mint a budapesti közlekedési morál is..
:(

Ádám 2008.05.14. 23:23:14

Kéretik legközelebbi hivatkozáskor a Jóisten nevet nagybetűvel írni. (Ez nem hit, inkább kultúra kérdése.)

Csikós Zsolt 2008.05.14. 23:31:54

Ádám:
tévedésben élsz, elyesírási szabályzat kérdése. Ha általános istenről beszélsz, kis "i"-vel írandó. Ha konkrét vallás konkrét istenéről, naggyal. Ez ilyen magyar álszentség, hogy mindent nagybetűvel akarunk írni, az Önt, meg az Anyát is. Pedig azokat is csak megszólításban kell. Ajánlom a kis kék könyvecskét.

Éva

Csikós Zsolt 2008.05.14. 23:36:28

elyesírási=helyesírási

Lecserélem a billentyűzetet.

Csik

Csontos Szigfrid 2008.05.15. 00:10:04

Üdv mindenkinek!

Szerintem a helyzet az,hogy a KRESZ mindenki számára kötelező. Ezért,ha gyalog vagyok, simán átmegyek a zebrán, ha féktávon kívül jön az autó, még ha kamion is. De én is elengedem a gyalogost, ha még meg tudok állni, mikor kocsival vagyok. És nem érdekel, mennyi kocsi áll mögöttem. A telezöldes kereszetződésben pedig simán bekanyarodok jobbra a balra kanyarodó Merci, meg minden kocsi elé, mert nekem van elsőbbségem, mégha láthatóan sárgára indult el, akkor is. Van fék a kocsiján. De a buszt elengedem mindig. Határozottnak, de szabályosnak kell lenni. Egy kis empátiával beoltva. Ez a lényeg. Ezt kéne ésszel felérni Magyarországon. Pl. ha a buszt, ami időre menne, valaki, aki elöl van a sorban, elengedi, kb. 3 mp hátránya lesz. De ha senki se engedi el a buszt, akkor az állhat az egész telezöld idején, akár a saját pirosába beragadva, veszélyeztetve önhibáján kívül a közlekedőket.


Ez nem éppen a cikkhez való, de azért leírom a véleményem a gyorshajtásról. 1.4-es benzines VW Polo kocsival járok. Én azt veszem észre rendszeresen, hogy hiába előznek meg nagyobb kocsikkal az országúton pl., 10-15 km-en kb. fél perc előnyük lesz. Egy érdekes kísérletet is leírok. Két ismerősöm versenyzett.Az egyik 80-90-el ment Budapestről haza Jászberénybe (80 km),a másik tépett, ahogy bírt.A gyorsabb előnye kerek 10 perc lett. A vonat simán késik ennyit, nem lényeg. Ennyiért nem érdemes meghalni. Ugyanis nemcsak a sebesség függvénye a menetidő, hanem a forgalmi helyzeté is.

Krisi 2008.05.15. 00:17:46

Robogósokról/biciklisekről: amikor alőrefurakodnak az nem azért van, mert közveszélyesek, hanem - meglepő módon - ők is haladni akarnak.
Ezt pár autós személye elleni bűntettnek veszi, és meg akarja akadályozni őket.
Pedig valójában ő is ugyanezt tenné, csak neki nincs helye hozzá.

A kötelező motoros/biciklis előélet szerintem is jót tenne a vezetési szokásoknak, megtanulnánk, hogy nem csak dísz az a két tükör ott oldalt.

Butapesten meg aki motorozik/biciklizik az általában úgy vezet - legalábbis én -, hogy tisztában van vele, hogy nem kezelik egyenrangú közlekedőként, ezért defenzíven megy, mindenre felkészülve, mert nem védi másfél tonna vas. A látómező is olyan, mint egy erdei vadnak: 270 fokos látómező, folyamatosan szemmel kell tartani a forgalmat.

Egyébként a legjobb beszólása egy cimborám ismerősének volt, valahogy így hangzott:

"Nem tudom, mit sír itt mindenki a Budapesti közlekedésről, ha én megyek, csak kidugom a csőrös ZIL orrát, rögtön mindenki enged!"

trebics 2008.05.15. 00:23:05

Tisztelt Csikós úr!
Ha már a helyes írásra reagálsz akkor ne felejtsd el, hogy a személy nevek elé nem illik névelőt tenni, ha jól emlékszem ezt már valaki említette neked.
:)
Üdv
ja, az említett példákban igazad van.

danken 2008.05.15. 01:33:36

Mindig megjelenik egy nyelvész, és osztja az észt, ez autós fúrum ,nem nyelvész fórum

m-orál 2008.05.15. 01:46:59

Szerintem a közlekedési morál monnyon le!!!!

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2008.05.15. 01:53:25

trebics 2008.05.15. 00:23:05

Múltkor Winkler azt mondta, hogy lehet személyek neve elé névelőt tenni, úgyhogy Te vagy a hülye, és a többiek, akik nem pestiül beszélünk:)

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2008.05.15. 01:59:58

Tetszik ez a cikk. Csak itt a hozzászólásokból nem lehet sokmindent kivenni, mert a közlekedők civilizáltabb része írogat ide, a gyökerebbek inkább Győzikét nézik:D Persze kivétel is van.

Én nem mászkálok kisautóval, mert van egy ilyen hülye felfogásom, hogy ami nem coupe, vagy limó alkú, az mind női autó, és a férfiak csak azért vesznek ilyent, mert nincs pénzük rendes autóra. :)))

A gyalogosokat mindig elengedem, ha átjárón közlekednek, ha eléggé ki vagyok elégítve, akkor máshol is:)
Ha valaki már rég szenved besorolással, akkor be szoktam engedni, még mosolygok is nekik, közben meg azt gondolom: "vazz, hogy tudsz férfi létedre egy corsával mászkálni."
Ha meg én kell besoroljak valahová, akkor kihasználom 192 ló vágtáját, és a fizika törvényit meghazudtolva ugrok be ahová akarok:)

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2008.05.15. 02:02:01

danken 2008.05.15. 01:33:36

Illik helyesen beszélni, és helyesen írni méginkább. Akár nyelvész fórum, akár nem.

rincewind 2008.05.15. 04:02:59

Az étteremben is van sok "illik" mégse járogatok körbe, hogy mindenki szépen használja-e az evőeszközt és étkezés után jól teszi-e le. Valszeg én is követek el illemtani hibákat, ezért ha másnál észreveszek valamit, nem reagálom túl, mert tulképp engem nem sért meg és valszeg nem direkt csinálja.
Ez a nyelvészkedés érdekes módon legtöbbször afféle második védvonalként jön elő, mikor adott kommentelő már nem tud mibe kapaszkodni, csak az ilyen műfölényeskedésbe. Ha valaki nagyon bénán ír és nem értjük, meg lehet kérni, hogy írja le érthetőbben, addig pedig legyünk elfogadóbbak és koncentráljunk a témára, hisz így illik.

Kiskese 2008.05.15. 09:02:54

Sziasztok!

Volt szerencsém kis időt az Egyesült Államokban tölteni és sokat vezetni.

Egyetértek a szerzővel a magyar rendőrség hozzáállását illetően.
Továbbá egy korábbi cikkel is ami arról szólt, hogy OK, legyen kemény büntetés gyorshajtásért, de ne lassítsuk feleslegesen a forgalmat!
Kint keményen büntetnek, ha nagyon májerkodsz, kezed hátra arcod a motorháztetőn és bevisznek kicsit gondolkodni.
Sebességkorlátozást szigorúan veszik, de nem is kell meghaladni, mert jó tempóban lehet menni és mindenki annyival is megy.
Értsd ezalatt a nyergesvontató és az iskolabusz is megy százhússzal, ha annyival lehet.

Odakint nagyon más vezetni. Két hét után hazajönni idegbaj.
Barátnőm nem tudta, hogy mitől készültem ki az első reggelen ismét a budapesti forgalomban.
Kint széles utak, elegendő parkoló jól megtervezett kereszteződések. Ahol mégsem ott parkoló, és tisztességes tömegközlekedés.
Előbbire példa mondjuk San Jose, utóbbira San Francisco belvárosa.
Tisztességes tömegközlekedést lehet 40 éves villamosra is alapzni, ha az rendben van tartva és a köztudatban az van benne,
hogy az bizony egy nemzet érdekeit szolgálja, adófizetők pénzéből vették és ezért megbecsülöm.

El let itt rontva sok minden az átkos 40 év alatt, aztán utána sem törekedtek nagy politikusaink arra, hogy rendbe tegyék
ennek az országnak az értékrendjét, éppen ellenkezőleg. A8-asokban kék villogóval letolni mindenkit az útról ez a példa, amit mutatnak.
Érdekes módon két éve Belgiumban a kék villogós fekete kocsikaraván F azaz a kettővel ezelőtti sorozatú Opel Astrákból állt.
Pedik ők megengedhetnék maguknak..., de feleslegesen nem kérkednek.

Most már én is el akarok innen menni, pedig öt éve építkezek és ebben az országban szerettem volna élni.
De ez már nem lesz jobb itt, reménytelen... :(((

sznorbee 2008.05.15. 09:13:59

"..hogy az ekkora autó elé úgy lépnek le a gyalogosok, mintha ott se lenne..."

Ez a gyalogos "lelép" mindig szemet szúr, pláne mióta sokat vezetek külföldön.
Ilyen nem létezik (kivéve az öngyilkosság), mivel ha ott mocorog valaki a zebra szélén (kanyarodás után zebra nélkül is) akkor ugye meg kell állni, lassítani, hogy elsőbbséget adjunk neki.

Akit átengedek előttem az úton, az nem "tud" elém lelépni.

És végül milyen jó érzés mikor gyalogosként hasonlókat tapasztal az ember.

Speedster2200 2008.05.15. 09:29:46

Zozo 2008.05.14. 11:14:02 -véleményével maradéktalanul egyetértek.
Szerintem Budapesten kiskocsival a legfrankóbb közlekedni. Én is ilyennel közlekedem, nem próbálnak leszorítani a nagyobb autók. Bunkó ugyan annyi jár nagy meg kiskocsival, sőt bringával is.

Az éjszakai streetrace emberek meg csak azokkal tudnak versenyezni, meg tologatni, akik felveszik a kesztyűt...

Fecó 2008.05.15. 09:34:45

Nagyon sokáig vezettem 1200-es Ladát. Az volt a tapasztalatom, hogy a '90-es években bejövő nagy nyugati autót bitorlók lesz@arták a keleti gyártmánnyal közlekedőket. Mikor 2000-ben lecseréltem a 20 éves járgányt egy SAAB-ra, egyszeriben megváltozott minden. És nem bennem! Hirtelen az emberek elsőbbséget adtak, beengedtek, stb. Most a 3. SAAB-ot nyűvöm, ami 11 éves. Azt tapasztalom, hogy akinek új és méretre nagy autója van - még ha vacak is (pl. Sorento, Aveo) - azt hiszi ő a császár, mert vett egy 4,5 m-es kocsit 20 év részletre. Elkezd emberkedni, mert nem veszi észre a kocsi hátulján a "2.3 Turbo" feliratot. Annyit lát az üvegszemével, hogy nagy, öreg, kocka. Akkor biztos vacak is. Játsza a császárt és meg van lepődve, mikor néha elszáll az agyam és a szabályoknak megfelelően eljárva közlekedem, s égis megszívatom. Ilyenkor szoktam "emlékeztetni" pl. a tükrök használatára. Tipikus eset: Szutyuki "70-es" táblánál 50-nel a belsőben. Fénykürt: visszamutogat. Mert új Swiftje van? Pedig az kicsi. Mi a KRESZ előírás? És ha 90-el mennék a belsőben, akkor is ki kellene húzódnia. Mostanában a kisautósok rendkívül agresszívak lettek, a nagy autósok rendkívül bunkók. A céges kocsi Fabia kombi. Látom és tapasztalaom mindkét oldalt. De érdekes, hogy mindegy melyik kocsival közlekedem, akkor is egyformán közlekedem. Engem nem változtatott meg. Még akkor sem, amikor 2 napig nálam volt a SAAB 9-7X SUV. Pedig az 2,1 tonna, V8 5.3i, 320 LE.

Eszter 2008.05.15. 10:10:50

Nekem Alto-m van, nincs vele semmi, de semmi bajom, de most lecserélem, mert két és fél évnyi stressz után meguntam, hogy minden reggel életveszélybe sodornak a lányommal úton az iskola felé. Tényleg sajnálom, mert annyira megfelelne amúgy ez a kicsi autó nekünk. :(

Nagyautós 2008.05.15. 10:34:29

Örültem a cikknek. Tetszett!
Jómagam sok kis autó után jó néhány éve nagy autókkal járok. Terepjárókkal. Nem státuszszimbólumként. Nekem valóban van dolgom az erdőben. A párom szőke és sokszor vezeti a kéttonnás SUV-ot. DE meg kell mondjam, hogy a morál nem a hajszínen és az autó méretén múlik.
Mi például kifejezetten ügyelünk a kerékpárosokra és a motorosokra. Jól esik látni, amikor a motorosok intve köszönik meg, hogy helyet csinálok nekik, sőt a nagy autóval példát mutatva mások is ezt teszik.

Van még egy érdekes megfigyelésem.
Ülök a kéttonnás autóban, napszemüvegben (nem vagyok kopasz) és az emberek gyanusan méregetnek a körülöttem lévő kis autókban. Pedig nem győzök segíteni másoknak. Nálam ez elvi kérdés. Szóval, félre az előítéletekkel!
A jó modor és a morál nem méret kérdése. Olyan ez mint a jó szex, ott is a fejben dől el minden!

Sörkálmán 2008.05.15. 11:22:19

Csiki, a te írásaid a legjobbak! Ezt is végigröhögtem :-)
Van bennük az elengedhetetlen humor mellett érettség és méltóság!
Faszaság! :-)

Béla_ 2008.05.15. 11:32:32

A megszünő sávos "bepofátlankodós" téma: Miért pofátlanság az ha az ember egy olyan sávban megy, ami azért van, hogy menjenek rajta az autók. Ha tudom hogy egy sáv megszűnik akkor én szándákosan mindig abban megyek, mert az gyorsabb. És miért? Mert a sok mazsola fél hogy nem fogják őt beengedni, ezért már jóelőre kitűzik onnan, ezzel rendszeresen feltartva a másik sáv autóit. Igazság szerint úgy kellene csinálni, hogy aki a megszűnő sávban megy, az a zipzár elvet követve ott megy ki a sávból ahol az megszűnik. Egy szó mint száz, az a "rossz" ember aki már korábban bekéreckedik a sűrűbbik sávba még sűrűbbé téve azt, és nem az aki végigmegy azon a sávon amin végig lehet menni.

Tom 2008.05.15. 11:42:02

Én pontosan azért cseréltem le a korábbi Fiestámat, mert mindegy volt, h mekkora tempóval közeledek, -Kis szar? --bárki kijött elém, mintha ott sem lennék... és különösen nyomasztó volt, h nagyon közel, a térdem előtt történtek ezek a kellemetlen helyzetek.. egy ideig KOMOLYAN gondolkoztam a bozótrács felszerelésén :-) (jól nézett volna ki a kettes Fiestán..), aztán letettem róla. Vettem egy 850 Volvo-t és érezhetően minden megváltozott. Nagyon találó a cikk, pontosan ezek a mechanizmusok működnek Pesten.

aus 2008.05.15. 11:54:35

Régebben éveken keresztül vezettem egy ford transitot. A tapasztalatom az volt, hogy amint elkezdtem indexelni sávváltáshoz, a hátsó autós padlógázt nyomott és gyorsan felzárkózott az előtte lévőhöz. Biztos azt gondolta, nehogy már Árpád népe elé besoroljon holmi teherautó. Ezért egy idő után már a kormány fordításával párhuzamosan tettem csak ki az indexet és mire az igaz magyar feleszmélt, már egy fél kasztni a sávjában volt.

Tom 2008.05.15. 12:14:30

Egy kérdés: szerintetek hogyan lehetne megtanítani az embereket, h az M7-es ne a középső sávban autózzanak 120-al?? Ez engem roppantul dűhít...

Béla_ 2008.05.15. 12:51:59

Tom: ROPPANTUL igaz! Nekem is mindig felb*ssza az agyam! :( Én mindig kisorolok a legkülsőbe, mint ahogy a KRESZ a jobbratartási kötelezettséget előírja, aztán ha utolérek egy autót ami a középső sávban megy, és semelyik msáikban nicns senki, akkor úgy előzöm ki, hogy a legkülsőből átmegyek a legbelsőbe, majd amikor elhaladtam mellette, akkor megint a legkülsőbe. Csak észreveszi hogy melyik a lassan haladók sávja. Aztán ha a legbelső is foglalt, akkor csak simán elmegyek jobbról mellette.

Termi 2008.05.15. 13:05:07

Üdv.
Régebben egy 1.6-os feliciát hajtottam, nem volt gond a menetteljesítményekkel, de amit azzal az autóval kap az ember....! Sokszor előfordult, h országúton 160-al kellett előznöm, mert kirakva az indexet elindultam és a kegyes mellettem lévő elkezdte tolni neki ami a csövön kifér, elöszőr csak az tünt fel, h nem gyorsul úgy az autó ahogy szokott, aztán lenéztem az órára! És uram bocsá mikor sietnem kellett autópályán, teljesen kivoltak és hiába mentem 140-150-es tempót, mindig versenyeztek velem, de szerencse az érdi emelkedő 170-el jobb belátásra biztatta őket.
Most egy A3-om van, ég és föld, persze csak a kis és közép kategóriás autokkal szemben, már nyugodtan tudok menni addig ameddig nem találkozok egy bmws vagy civices köcsöggel, aki minden áron be akarja bizonyítani, h ő a jobb. Múltkor egy kis k. bmws a 4 sávos uton a legbelsőből akart úgy lekanyarodni, h elém vágjon, persze beleálltam a fékbe, mert azért az én kocsim nem 2e. euros szürkeimport, és ráadásul meg kellett állnia mert a lekanyarodó sávban piros volt a lámpa. Persze ha megállt volna a pirosnál azon nyomban ki is rángattam volna, h öreg azért ezt most miért..., de megilyedt és kövér gázzal keresztül a piroson. Szóval más a helyzet, de itt is megvannak azok a pöcsök!
Vezettem egy Porsche Boxter S-t, annál is volt 1-2 fütyi aki erölködött, de az 5.7s/100kmh sokmindentől megmenekített! Figyelmeztetek mindenkit, hiába ülsz át bármilyen kocsiba mindenhol meglesznek ua. a helyzetek és pöcsök akik a kisatókban, csak egyre kevesebb!

Feketedisznóvágás 2008.05.15. 14:15:38

Én egy Jaguar S-Type-al járok, és észreveszem, pláne országuton hogy a kisebbek mindig megadják nekem az elsőbbséget, ha előzök lehúzodnak majdnem a patkáig.

pimpike 2008.05.15. 14:35:07

"két és fél évnyi stressz után meguntam, hogy minden reggel életveszélybe sodornak"

Eszter !
Hidd el ez a márka miatt van. Mióta a nejem Punto-val jár Swift helyett , legalább harmadára csökkent a cikis helyzetek száma ... Megszűntetni úgysem lehet , akár mibe ülsz (csak talán a metró :-) )

MRX-7 2008.05.15. 14:38:32

M5-ön 170-nel belső sáv, nem mostanában :) épp előzök vkit. Tudom megszegtem a seb.határt-akkor sietnem kellett. Mögöttem villog vki. Leelőztem a mellettemlévőt sorolok a külsőbe mellémjön a faszi villog akkor is... No comment, menjél öreg mert felb**ol agyilag! Elhúz, látom Peugeot Partner HDi. Én meg nézek mint rozi a moziban. Mennek ezek a HDi-k de nagyon! De azért mégsem kell a seggembe állni főleg 170-nél... Vicc.

MRX-7 2008.05.15. 14:45:07

Amúgy elég sokan akik mellé beáll egy sportkocsi a városban hirtelen előjön belőlük a "kis Schumi", hogy ők most megmutatják... Felesleges. Nem azért mert otthagynám, lehet, hogy nem, de mégsem kell azt gondolni ha vkinek sportkocsija van rögtön drag bajnok...
Kis kocsi? Nagy kocsi? Egyelőre még mi, emberek vezetjük őket, úgyhogy tőlünk függ a tolerancia, előzékenység, parasztkodás, minden...

szgy 2008.05.15. 16:07:10

Szeretem azokat akik bealszanak autopályán 110-el, vagy főúton 70-el, és akkor ébrednek fel mikor előzés közben mellettük vagyok. meglátják a kis fiestát, elkezdik ők is nyomni a gázt és addig nyomatják míg végül visszamegyek mögéjük, 57 lóerővel sok kocsit nem lehet lehagyni 100 fölött. Mikor mögöttük vagyok, újra beáll 110-re. Nem megy, haladni meg nem enged.

Két szép eset: autópályán visszamegyek a külső sávba 130-al, erre előttem terem egy elég új opel astra. Fékezek, utána hirtelen egy nagyon keményet kellett fékezni, 70-el ment!

Még szebb volt Budapest felé az M3 egyik emelkedős, kapaszkodósávos részén egy kocka lada 70-el a középső sávban. Valami katasztrófa volt. A szélső sávban kamionok 90-el, a belsőben meg 140-150-el a többi. Aki beragadt középre a lada mögé, életveszély volt bármerre is mozdulni, ha emelkedőn nem tud pillanatok alatt 70-ről 150-re gyorsulni.
Minek mennek ilyenek autópályára?

Laccmacc 2008.05.15. 16:17:35

Most egy Stratus-szal járok. Nem maga a kapkodó idegbeteg, mint gyorsulási szándék, de azért nem álmos lajhár. Elötte egy V220 CDI-t vezettem. Amire mindenki azt hitte, hogy "hö-hö, teherautó". De lazán nyakoncsapdosta a sok hülyegyereket, a muterja kocsijával.
De a Chrysler, és a Merci közt volt egy hét zöld Suzuki Swift... Lazán beállt elém a paraszt a buszsávba, keresztbe, hogy ne tudjak bemenni az utvába. És ezt elintézte egy ujj mozdulattal, meg egy "vászrsz a sorodra kisköcsög"-gel.
Itthon sajnos a vezetési kultúra alapjai lassan megvannak, mert 10 autóbol már csak 4 áll be a kereszteződésbe.
Viszont a kanyarodó sávból egyenesen, illetve a Hüvösvölgyi útrol a Moszkva tér felé vezető sávból, a János korháznál símán beugrik a paraszt a kanyarodó sávba, mert a gyökérnek nem fér bele sorbanállni.
És sehol egy rendőr. Ha viszont csajozni kell, akkor simán megállít bármilyen szőkét, vagy barnát, ezeket meg észre sem veszi.

ZR 2008.05.15. 16:34:24

a cikk szerintem nagyon korrekt! jól megvilágítja a kisautós szenvedést és korrektül bemutatja, a nagyobb autóval kultúráltan közlekedő szemszögéből a forgalmat.

kis autóval egyedi eseteket leszámítva volt szerencsém nem járni, a mostani járművemnél viszont nincsen nagyon nagyobb, mert egy Q7-es. én általában nyugodtan, mozartot hallgatva közlekedem és tényleg meglep a döbbenet az autósok/gyalogosok arcán, amikor látják, hogy megállok, mert át akar menni az úton, illetve beengedem a besorolni/kanyarodni vágyót.

sajnos tényleg rossz lehet a tapasztalat ami abból fakadhat, hogy rengeteg nagy autó tulajdonos pár éve/hónapja még kisautót vezetett amivel a cikkben leírt szellemi állapotban működött:
1) szabálytalan, mert csak úgy megy
2) nem ment sehogy és élvezi, hogy most megy és most ő az erős
mindkettő a faragatlanságból táplálkozik.

a vezetési kultúrán két irányból lehet javítani: egy gyors hatékony és egy lassú még hatékonyabb módon. kultúr országban a kettő párhuzamosan megy:
1) gyors hatékony: rendőröket az utcára, akik nem alkoholt szondáznak péntek éjjel, hanem folymatosan a forgalmat figyelik. aki átköltözik ausztriába az megtapasztalja miről beszélek és 1-2 hónap alatt megtanul parkolni és közlekedni ...anélkül, hogy 300e ft-os bírságokat kapna. ugyanis nem a bírság mértéke számít, hanem az, hogy egyből elkapják a szabálytalankodót. így garantáltan ls gyorsan összejön a sokezer/százezer ft büntetés és a legprimitívebb is belátja, hogy ez a kulturálatlan közlekedés drága mulatság
2) lassú hatékony: mindenki nézzen magába, menjen le alfába és fogadja meg, hogy kultúrált nyugat európai módjára viselkedik és abbahagyja ezt a balkáni agresszív viselkedést.

egyébként tök jó érzés kultúráltan közlekedni...és nem tart tovább, viszont lehet közben gondolkodni, telefonálni és kipihent idegekkel megérkezni

enjoy :-)ZR

HAGABA 2008.05.15. 22:37:15

Szerintem a legnagyobb baj május 1. óta, hogy nem csak betartják egy csomóan a limiteket, hanem önként 20-30%-kal túlteljesítik. Országúton 70-80, jön egy falu, max. 40. Mindegy, hogy mikroba, vagy limuzin, mindig akad az úton 1-2 vezető, aki az új rend bajnoka. Aztán csodálkoznak, hogy ideges a mögöttük föltorlódott konvoj, aztán amint tudnak, rálépnek gázra - pont egy rossz helyen. És akkor önigazolás lesz, hogy "lám, milyen klassz, hogy megfenyegettük 300.000 Ft-tal a bunkó gyorshajtókat". Nem tudom, hogyan, de másképp kellene. A lassú hajtás - kis- és nagykocsival - ugyanolyan veszélyes, mint a túl gyors. És ugyanúgy agresszív.

a márk 2008.05.15. 23:20:22

estéket!

igen régóta részt veszek a forgalomban bár a papirom róla csak 3 hónapos.
van egy ilyen kiskerekű gyerekbiciklim amivel különféle flikfalkkokat tudok, hát a forgalomban muszály is...
van egy zsigulim, na azzal is kell néha trükköznöm, hogy ne érezzem magam teljesen hülyének...
van 1 "céges" ford courier (dobozos fiesta amire vigyázok mert, ha baja lesz én fizetem) amiből meg nem látok hátra kábé semmit és mindenki le akarja nyomni. na azzal aztán élmény a városban...
és van egy jó kis GAZella trans. na abban nem félek nem erőlködök csak magasról szarok mindenkire. lehet, hogy 100 a vége de nyugodt vagyok...
ennél már csak a GAZ 66 a jobb, mert annak 80 a vége, ellenben megállni azt nem tud, viszont a másfél méteres kerekei bármin átmennek és a drága jó szovjet v8 hangjától akármelyik bálnában beszarnak...

szóval vezetek sokmindent, de csak semmi gyorsat, mert akkor meg is halnék...

pipi 2008.05.16. 00:01:42

Nem olvastam ugyan végig a kommenteket, de a teherautósokkal is ugyan úgy szarakodnak sokan, pedig azok nem kicsik 7,5t.-tól felfele.A sógór billencsezik és nem egyszer kimentem vele és botrány.Én is egy 12t-sal jártam ami közel 9m. hosszú volt és nem érdekli őket.Ő megy, bejön, állva kanyarodik és még sorolhatnám.Alapvetően hiányzik az emberekből egyfajta empátia vagy beleérzés.Bele szarnak abba, hogy mi TÖRTÉNHET avval a szerencsétlennel,ha nem sikerül a manőver.Én egy jó pár állatfajt felállitottam már magamba és mindig beigazolja magát.Ebbe most nem megyek bele, egy pár példát azért kíván a téma.Taxis,fekete üveges dzsippes pickuppos,kisfurgonos,nyakkendős menedzseres, stb....... nem tartják tiszteletben a másikat és még megköszönni sem hajlandoak, ha bevágodik eléd.És ha rá villantasz még meg van sértődve meg neki áll feljebb, amikor meg belefut a jobbosba és felreped a szája mindjárt "hívom a rendőrt".Akkor hívta volna amikor ugri-bugri volt meg gonolkodni kellett volna!?A probléma ott van, hogy sok alkalmatlan sofőr van és boldog boldogtalan kaphat jogsit.Meg kéne érteni, hogy a közlekedés veszélyes üzem és mindenki oda akar érni ahová elindult és minedkit vár otthon valaki!Nem szabad összefüggésbe hozni az autó súllyát és méretét avval, hogy mit szabad nekem és mit nem.A kresz MINDENKIRE vonatkozik és ehhez kell tartania magát MINDENKINEK.És nem vagyok rendőr csak egy kicsit megkeseredett sofőr, mert nem látni ennek az egésznek a végét.Bár nem vagyok pesszimista sem, de néha remegve szálok ki a teherautóból nap végén és néha kicsit sok.Remélem egyszer megváltozik minden.

konfuciuska 2008.05.16. 00:16:57

Akik nyelvész-t kiáltanak, azoknak mondanám, hogy a hozzászólásomat nem amolyan második védvonalnak szántam, hiszen a cikkre nem írtam reakciót. A cikktól függetlenül találtam megjegyezni. Valamint hogy nem téged róttalak volna meg rossz(nak vélt) helyesírásért, kedves fórumozó, hanem az újságírót, akinek az írás a kenyere (ellentétben veled).

Valamint utoljára még leírnám, hogy bár elég barbárnak tartottam a kioktatóba hajló hangvételű válasz hsz-t sárga admintól, mégis személyesen neki reagáltam rá, hogy ne az Offtopik jelleget erősítsem a fórumon. Érveimre, hogy szerintem miért nem neki van igaza, egyébként nem kaptam tőle választ. Se Évától, se Csikóstól. Pedig érveltem is...

Billy 2008.05.16. 13:22:52

Én is azt szeretném mondani, hogy próbáljunk meg kicsit a másik fejével gondolkozni. Így sok meglepetés elkerülhető. Indexelés nélküli sávváltást én is elítéllem, hacsak nem arra gondolt, hogy kar mozdulat és index egyszerre. Így az index is megvolt meg a hirtelen "befurakodás is"

Az öreg szakadt autós és a városba kicsi autó kell témához annyit tennék hozzá, hogy nem biztos hogy az öreg autós ne féltené a kocsiját. Mivel az öreg autókra a biztosítók szinte semmit nem fizetnek. És még ha olcsóbb is az alkatrész egy öreg autóhoz. Lehet hogy még ez az összeg is sokkalta jobban megetrhelei az öreg autós pénztárcáját, mint azét aki 17 évesen apucitól "gyakorlásra, tanulásra" Subaru Impreza WRC-t kapott. Mert ilyet is láttam már.

Amúgy nekem is egy öreg (23 éves), de nagy (5 méter hosszú) autóm van. És sajnos ezt használom városban is. Az ok egészen egyszerű. Nincs pénzem arra hogy több kocsit tarsak fent, hoyg mindíg alkalomhoz illő autóval járhassak. A családnak meg kell egy nagy és erős autó mert sokan vagyunk és sűrűn járunk hosszú (270km)-es úton, rokon látogatásra.

Én is dinamikusna járok az autóval de mindíg gond nélkül elengedem a nálam gyorsabban haladókat. Dudát szinte SOHASEM használom, mivel a KRESZ szerint is csak vészhezteben használható és nem anyázásra.
Amúgy Budapesten még egy problematika a kereszteződésbe behajtás és a keresztforgalom ellzárása. Általában nem szoktam átmenni ha nem férek már át. Bár ez néha csak úgy sikerül ha a zebrának a felét még elfogalalom. Aminek sajnos nem örülök, de ha így nem megyek át, akkor sosem jjuotk keresztóül, nem beszélve a mögöttem tombolókról, akik nem értik miért nem megyek ha zöld... Ezért dudálnak, mutogatnak és záróvonalon át megelőzve beállnak a kereszteződés kellős közepére...

Még azt is mondanám hogy én vezettem régebben évekig kissebb autókat még 3 hengerest is. Sőt a mai napig is motorozom (kis Simson 60köbcentis). Kis autóval nehezebb érvényesülni, de a motorozás a legrosszabb. Ha lehet simsonnal járok ennek ellenére a városban mert 1,5 liter ethanollal vagy benzinnel elvan megy max 70el és parkolni is könnyű vele. De a másik oldalon meg az van hogy életveszélyes. Tényleg nem törődnek velünk motorosokkal és néha még direkt keresztbe is tesznek nekünk, ami nálunk könnyen súlyos balesethez vezehte, míg az ő autójuk rosszab esetben kicsit behorpad...

Nagy autókhoz még annyit hogy a főleg régebbi nagy motorú soros 5-6 hengeres kocsiknak hosszú az orra. Egy "jobbkezes utcánál hoyg kilássak nekem ezt, ha finoman is, de be kell tolnom. Sokan ezt bunkóságnak vélik. Pedig megadom én nekik az elsőséget, nem akarok betolakodni eléjuk. Szóval ténlyeg sokan félnek is meg útálják a nagy autósokat.

Hát még a végére annyit, hogy próbáljunk meg figyelni egymásra. Akár kicsi, akár nagy járművel járunk.

Mester 2008.05.16. 17:47:26

Hát, nekem az első kocsim egy Swiftnél is kisebb Citroen AX volt. (Első kocsi, friss jogsi) Télleg az elején szenvedés volt a sávváltás. Aztán haver mondta, hogy indexelés közben csináljak egy vissza-kettes-padlógázt, és máris beférek bárhova.
Működik.
Utána volt egy Swiftem, avval is ez volt. Most van egy Passat GT-m, ezt elég hármasba visszarakni. :)

Jack 2008.05.16. 18:50:50

no, a cikk jópofa, helyenként mosolyogtam rajta és nagyobbrészt igaza van Csíkos kollégának. Viszont én ha muszály sietnem és ezért nem BKV-zok, vagy ha csak úgy motorozni akarok, akkor előveszem az 50köbcis, full széria robogómat és bárkit állva hagyok a budapesti forgalomban (a pizásokat nem, azokat nem lehet, durván elborult tagok szénné pimpelt vasakkal :)))
Aki meg autózik, az megérdemli, hogy ott rohadjon a dugóban a melegben és szmogban, attól függetlenül, hogy milyen vasa van. Aki ennyire hülye, az megérdemli, ill. betiltanám városban a légkondit és arra kötelezném őket, hogy nyitott ablakkal autózzanak, hogy megtudják mivel szopatják a motorosokat és bringásokat.

Jack 2008.05.16. 18:53:15

Jah bocs, Csikós és nem Csíkos...

pipi 2008.05.16. 22:57:46

Jack!Ez így rendben is van, csak van aki dolgozik pl:teherautóval,billenccsel.Ővelük mizu?A baj, hogy sok olyan ember van aki mehetne BKV-val, de inkáb kocsiba ül.Ez a gond!

Perillustris 2008.05.18. 00:06:07

A legveszélyesebb az a sofőr, aki - egyébként tévedésen és figyelmetlenségen alapuló - elsőbbsége tudatában akár átgázolni is hajlandó a másik közlekedőn.

Tegnap egy ilyennel találkoztam. A videót egyelőre azért nem töltöm fel, mert elképzelhető, hogy feljelentem.

Balázs 2008.05.23. 11:50:39

Az én HGT-m ment 240-et, legalábbis a mutató azt mutatta :) hogy valójában mennyi volt, azt nem tudni.

bb18 2008.06.06. 20:12:44

Elsősorban leírom, hogy 24 éve vezetek, és a wrtburgtól a Scorpio Cosworth-on át Patrolig, és Merci buszig mindenem volt, imár több millio km-el a hátam mögött.
Nem látom olyan siralmasnak a helyzetet, mint ahogy a szerző írta.
Az igaz, hogy Pesten tanultam vezetni, és itt élek, tehát a stílusom is ehez alakult, de én nem látom azt a letolós, anyázós jelenséget ilyen sarkitottnak.
Ha a merci busszal járok, már csak a mérete is némi előny, de igy is volt hogy nekem jöttek, mert ,,nem látta" hogy jövök. Pedig csak a pelseje 10m3 !
De ha a kis subaru busszal megyek ( lásd : a legpengébb szerencsétle a szerelem topicban ) akkor is a legtöbb autós előzékeny, nem szorít le és segítenek. Sajnos vannak kivételek is, nekik készítek egy közel 200 Le-s ilyen buszt, ami csak kivülről lesz olyan mint egy széria...
Egyszóval ugy érzem, hogy a közlekedési kultúra jó irányba halad, még ha lassan is, és az az egynéhány bunkó aki nem, az le van szarva, és kész.

clay 2008.08.07. 13:14:50

Jó cikk, most olvastam. Off leszek, bocs.
És akkor képzeljük el kerékpárral.
Egész más mint egy Toledóval.
Mindkettőt vezetem, de a kerékpár tökösebb, és jobban is szeretem, főleg csúcsforgalomban:)
üdv: c.

én 2008.08.07. 16:09:36

Én is csak most olvastam a cikket. A vezetésben még nem rendelkezek több 100e km-es tapasztalattal, mint a hozzászólók egyike-másika, de 10 éve van már jogsim és más sutóját jaát hibámból még egyszer sem sikerült összetörnöm. Sajátot (jégen, 30-cal) igen, de gond nem volt.
Tapaszalataim a kis kontra nagy autós autózásról és vezetői hozzáállásról nekem is vannak. A kis autót egy 1.0 literes, ’98-as Suzuki Switft testesíti meg; a nagy(obb) autós tapasztalatokat egy ) 93-as Saab.
Anno, amikor még a Szuzit toltam, Magyarországon az emberek nem értették, hogy hogy is működik az az autó. Ha autópályán mondjuk lejtőn nem gyorsított fel az ember hátszéllel 150-re, akkor esélye sem volt (4 fővel + csomagokkal a fedélzeten) feljutni a következő emelkedő tetejére,anélkül, hogy vissza kelljen váltania 4-esbe. Ez külföldön gyönyörűen működött, működik. Itthon nem viselik el, hogy egy kis szuzival elmegy az ember a „jobb” / „nagyobb” autó mellett mondjuk 150-nel. Direkt kijönnek elé, nem húzódnak ki a külső sávba, „feltartják” a kis szuzist, hogy aztán diadalittasan az emelkedőn elhagyják, a mi autónkkal pedig kapcsolgathat vissza...
Ezzel szemben nemrég (már az nagyobb autómmal) az M3-ason jártam és olyanom volt, hogy az autópályára felhajt, tempomat beállít 130 – nem siettem, ráértem, az aznapom rá volt szánva az utazásra – és gurul Pest irányába (külső sáv, emelkedőn a középső, mert azért vannak akik emelkedőn lassabbak 130-nál). A gödöllői dombok aljánál a tükörben látom, hogy jön mögöttem egy Suzuki – az előzőekben leírtak szerint: lejtő végén gyorsan – lejtő tetején már nem annyira. Index ki jobbra, lehúzódok a legkülső sávba. Suzuki el. Vissza a középsőbe, mert előttem is voltak. A domb tetejére Suzuki utolér, de az nem húzódik le a legkülsőbe. Index balra ki, Szuzi megelőz... Azt azért nem értem, hogy amit a „nagy” autóval meg lehet csinálni, azt miért nem lehet másnak is megcsinálni?
A legnagyobb „élményem” az volt, amikor ugyancsak Szuzival a mögöttem jövő német gyártmányú „nagy-nagy” luxus autóval ugyanazt a mellettünk balra lévő sáv-helyet néztük ki. Ilyenkor én: tükör - van-e hely; index; sávváltás. A mögöttem jövő, meg index nélkül taposott a fékbe és rántotta vissza a sávjába, mert a kinézett helyet közben elfoglaltam. Duda, villogás, ökölrázás, anyázás stb... Gondoltam ennyi, de nem! Jobbról beelőz, bevág elém és blokk! Hátha nekimegyek és még nagyobb lesz a baj. De őszintén szólva számítottam rá és résen voltam, de hogy a mögöttem jövő nem csúszott belém az csak mázli volt...

Egyszóval, nem tudom, hogy miért nem közlekedik mindenki – függetlenül kis és nagy autótól – úgy, ahogy azt a másiktól is elvárná...

káté 2008.08.07. 18:27:35

Az, hogy valaki kicsi vagy nagy autóban ül az nem a fizetés függvénye sokszor. Én is Superbet hajtok, de csak 60-at keresek. Ezt adta a cég... Nekem is volt kispolákom, akkor csak vigyorogva megelőztek, lenyomtak. Most, hogy nagyobb autó van alattam már inkább előzékenyek, bár én szinte mindig minden szabályt betartok, ha tudok. De az biztos, hogy nagyobb autóban bátrabb az ember és stresszmentesebb a vezetés.

Gábor 2008.08.23. 22:58:20

hali.

Én egy ignissel járom Pestet, korábban egy sárga wagonre-m volt.
Egyik sem egy nagy autó, de amit észrevettem, hogy ignissel mint ha előzékenyebbek lennének, érdekes (jobban tartanának tőle, inkább autónak tartják????).
Sajnos fel kellett vennem a pofátlan stílust, így tudok haladni, de jobb szeretnék nem így közlekedni.
De tartok tőle, hogy míg suzukim van, nem lesz máshogy, de nem akarok mást venni, nagyon meg vagyok velük elégedve...
Akinek volt suzija, az tudja miről beszélek (nagyon jó motorjuk van, csak meg kell tanulni használni :)).
Egy biztos, ilyen autó+Pest=megtanul vezetni :D

zsiráf331 2009.08.21. 21:58:38

Én egy ticoval közlekednék, probálva betartani a kresz szabályait. DE. mostanra odáig jutottam hogy elökerül a kamera és feljelentem az összes szabálytalankodo kis bunkót, és ö ülhet felölem kispolákban (nekem is volt) vagy 6os audiban. aki hülye az is marad. És ha már a témánál vagyunk, nem pénzbüntetéssel kéne büntetni a barmokat hanem elvenni a jogsit és lehet menni ujra megtanulni ami kimaradt az oktatáskor. máshogy sosem lessz itt rend.
süti beállítások módosítása