Odaállok egy láthatóan donor BX mellé, aztán elállok mellőle. A kutyámat se kötném egy oszlásnak indult társa mellé, házikedvenc-rangra emelt autóm kezdi tönkretenni az életemet. Bezárom, és a lapigazgatónkra gondolok, aki a W126 SEC, mint lélekpusztító tényező címmel szokott rövid előadásokat tartani. Tudja, volt neki, de eladta.
Mielőtt bemennék a szerelőműhelybe, még kicsit téblábolok előtte, megbomlott elmém esélyeit fontolgatom. Mindegy, ha már idáig eljöttem, muszáj leszek vele hidrogömböket értelmezni.
A garázsban középen fekszik egy fehér BX, a falon kimúlt társairól leszerelt típusjelzések sorakoznak. Hangulatos a kis siratófal, fényképezésével tudom húzni az időt mielőtt a tárgyra térnénk, de nincs menekvés, Tamás hozza a fémlabdákat.
A hidropneumatikus rugózás a fémgömbökben történik. Ezekben a labdákban mozog a gumimembránnal elválasztott, nagynyomású nitrogéngáz (felül) és a hidraulikaolaj (alul, meg az autóban másfelé). A gáz a rugó, az nyomódik össze, az olaj fémrúdként közvetíti ezt a mozgást a lengéscsillapítónak, ami igazából egy fojtás a gömb alján. A gömb a DS-ben, SM-ben és a CX kombi hátuljában még szétszedhető volt, így az idővel elfáradó és átszakadó membránt ki lehetett cserélni. Ez a gömb már a BX-ben is egybe van öntve, egy komplett gömb 12000 forint. Az előző megoldás olcsóbb fenntartást tett lehetővé, de az otthon, olcsóért szerelt autók nem viszik előre a nemzetgazdaságot, ezért nem maradhatott így örökre. A gömbben mozgó gáz hajlamos szökdösni, a gázok már csak ilyenek, évente érdemes utántölteni. A BX-esek érzésre megmondják, van-e elég gáz, vagy menni kell tölteni, 2000-2500 forintért darabját. A C5-ben és a C6-ban ezzel nem kell foglalkozni, azokat már nem lehet utántölteni, a fent említett nemzetgazdasági okokból.
Ha a hidraulikaolaj folyik el, az elég kellemetlen, mert hálózaton van a fékrendszerrel és a kormányszervóval. Ismert okokból, elsősorban a fék hiánya okozza a problémát. A rendszerből elfolyó olajra pár érzékelő figyelmeztet, amik egy lámpára kötve jelzik a bajt a sofőrnek, néha akkor is, amikor nincs baj.
Lengéscsillapítás nélkül elgurul a BX, sőt, a legmagasabb, szervizállásban három keréken is. Ezt majdnem megnézzük élőben is, de hív a Nati, hamar kéne a bordó csizmája, amit a tc karácsonyi képeslap fotózására kértem el tőle. Mindegy, úgyse hoztam kamerát, meg senkinek sincs kedve a kommentelők szokásos biztonságtechnikai előadásaihoz, így ez a program elmarad.
A kendácsolást nem kedveli a hidropneumatika, a tapasztalatok azt mutatják, hogy vízzel, automata váltóolajjal nem érdemes kísérletezni, LHM (Liquide Hydraulique Minéral) való bele. A lelkiismeretes karbantartás ellen csak a gépjármű felgyújtásával lehet tartósan harcolni, ez a hidrós autókra is áll.
Búcsúzóul még megnézik a kocsim hátsó lökhárítóját, amit egyik este egy terepjáró megtolt és azóta mozog. Egy patent szállt el, nem is lehet visszapattintani, az egy darabig így marad, és együtt örülünk, hogy nem a bringámmal lökött fel.