Alfa-görbület a téridő-kontinuumban

Egy 1967-es Alfa Romeo Guilia 1300 TI története

  2007. augusztus 08. - Csikós Zsolt Címkék: veterán alfa romeo featúra

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Rőzsekupac és Alfák

Az öregség relatív fogalom. Európa keleti felében már negyvenévesen is mindenki a korára panaszkodik, ötvenévesen pedig már tényként kezeli, hogy megvénült. Még akkor is, ha utána viszonylagos egészségben lehúz további negyven évet. Azt nem tudhatta előre, ugye.

A kontinens másik felén, Angliában viszont rendszeresen olvasok olyan hetven-hetvenöt éves öregekről, akiknek eszébe jut, mennyire szerettek motorozni fiatalon. Ilyenkor vesznek egy velük közel egykorú veteránmotort, egy-két év alatt felújítják, majd boldogan járják Nagy-Britannia számtalan oldtimeres rendezvényét, kilométerek százait utazva egy-egy alkalommal. Öregnek lenni ráérnek majd kilencven után is – ők így gondolják. Pedig az albioni klíma nem tesz valami jót az isiásznak.

Ha ennyire relatív a kor, akkor öreg autó-e egy huszonegy éves Mercedes? Nem igazán, elég körülnézni az utcán, és seregestül látni ilyen autókat napi használatban, nem egyszer úgy befogva igavonónak, ami nem egy új autót megviselne.

Gömbölydedből szögletes: 1967-es Guilia és 1986-os 75

Öreg autó-e egy huszonegy éves Alfa Romeo? Lássuk csak, mit gyártottak Milánóban 1986-ban? Tömpe orrú 33-ast, 90-est, 6-ost, még mintha létezett volna még a GTV és a Sud Sprint is. És persze az a 75-ös is akkoriban volt új, amit pár hete vettem. Hányat látni fentiek közül az utcán, kőkemény üzemben? Nem sokat. De még hazájában, Olaszországban sem tipikus részük már a forgalomnak.

Akkor öreg autó-e egy 75-ös Alfa? Feltétlenül. Nincs belőle, ami mégis akad, az hobbiautóként fungál, fanatikusok használják. A kollégáim és klubtársaim jelentős része pedig óvodába, alsó tagozatba járt akkor, amikor az enyémhez az első tulajdonos átvette a kulcsokat. Nekem mondjuk elég újnak tűnik, de az én véleményem nem számít, köztudottan képtelen vagyok lépést tartani a korral. Nyolcvanhatban éppen katona voltam Tatán, már érettségi lapult a zsebemben, és addigra már csomó pénzt kerestem a saját fejemmel. Felnőttnek számítottam, amit az is bizonyít, hogy megvolt az első autóm, egy 500-as Fiat.

Sportszívek közszemlén

Öreg autó-e egy 1967-es Alfa Romeo Giulia 1300 TI? Ehhez érdemes talán megnézniük a képeket. A szürkészöld mosógépdoboz a mostani 75-ösöm. Mellette, az a krómozottas zsiguliszerűség a Giulia. Hetek híján húszéves volt, amikor a „vén” 75-öst legyártották. Az azért már tényleg kor, nemde? Persze a nagyanyám, akinek MÁG-taxi volt az esküvői autója, nyilván összekeverte volna egy hasonló színű Suzuki Swifttel. De ő sem számít, hiszen ő egész életében csak azzal foglalkozott, hogy egyenesre legyenek fésülve az álperzsa rojtjai, elvágólag álljanak a csipketerítők, és pormentes legyen az ablakpárkány.

A 75-ösről írtam már, a Juliskáról viszont százszor akartam, de csak most tudtam rávenni magam. Pedig az az igazán érdekes.

Ívek és domborítások mindenhol

Egy Olaszországban dolgozó magyar agráripari fejlesztőmérnök vette 1967 elején. Előtte többször volt már kint hónapokat, nehezen összekuporgatott éppen annyi pénzt, hogy ezt a szürke autót elvigye a szalonból. Még extrákra is telt neki: spéci szőnyeg (az a sárga, fekete csíkos), sporttükrök, különleges kerékkupakok kerültek rá. A megtestesült, hűvös, sportos elegancia volt akkor ez az autó, egy pléhből készült, Armani DOHC-öltöny. És nem nálunk, ahol azt sem tudták, mi ez a jármű, hiszen az első filmet, amiben Giuliát tömegesen látni lehetett – a Piedone a zsaru címűt – csak 1973-tól, vagy 1974-től vetítették itthon. Hanem Olaszországban, Németországban, talán még Nagy-Britanniában is.

Nem tudom, hogy láttak-e negyven évvel ezelőtti képet a főváros utcáiról. Mindenütt csak gyalogosok és biciklisták, a gépjárműforgalmat buszok, teherautók, motorok képviselték. Hébe-hóba egy-egy személyautó, az is nagyrészt állami Warszawa, Volga, Moszkvics-taxi. Irgalmatlanul kevés magánkocsi futott, azok is atomokra hullott, háború előtti ócskavasak, külföldről levetett, madárlátta Opelek, DKW-k, meg a KGST ajándékai, Škoda Octaviák, Pobjedák, még további Moszkvicsok. Hiszen még a Zsiguli is a Holdban volt.

1967-et írunk. Többnyire kihalt utcák, járművek zaját csak a forgalmas helyeken hallani. Nyomórudas motorok zakatolnak, csörög a gyenge benzin, vonyítanak a rosszul illesztett diffik, reccsennek a szinkronizálatlan váltók, Csepel-teherautók üvöltik a házfalakra kakofonikus pokolzörgésüket, Dutra-dömperek morzéznak dízelhangon, s az egészhez pannóniakarattyolás és UV-villamosok sivítása adja a kísérőt. Gomolyog a motalkóval kevert dízelfüst, egy-egy pöffenetnyi rosszul karburált Otto-gázzal zamatosítva.

Hatezres fordulat, negyven éve

És ekkor felcsendül a Lenin-körúton a tiszta versenyautóhang. Hatezerig skálázgat, a félgömb-égésterekből hangsebességgel távozó, kontrollált gázfolyam a 4:2:1-es kipufogórendszerben lüktető, öblös morajjá terebélyesedik. Négyszer sikoltja végig az oktávokat a hang, ami érthetetlen, hiszen az négy kapcsolást, azaz öt fokozatot jelent. De hiszen minden autó háromgangos, vagyis az újak már négyesek. De öt? Mi lehet az? Egy kétvezértengelyes, négy tárcsafékes, 160-ra képes, 82 lóerős, sebességmérő csíkműszere szélén valódi, beépített fodulatszámmérővel villantó űrszerkezet közeleg. Egy Alfa Giulia 1300 TI. Szürke. Nem autóversenyző, csak egy magyar privát ül a volánja mögött. Trefán Lászlónak hívják. Azt az autót akkor se tudná utolérni a rendőr-Moszkvics, ha a zsaruk ismernék a nitrós feltöltést. Az Alfáéhoz hasonló sebességre 1967-ben talán csak Kádár János és Losonczi Pál hathengeres fecske-Mercije volt képes, no meg az Il-18-as repülőgép.

Egy látomás lehetett, kár, hogy nem ismertem az autót. Egyéves sem voltam.

A Giulia belülről

Ezek az Alfák azonban erősen rohadtak, nem véletlen, hogy mára a java részük eltűnt, még külföldön is. Ez a szürke Giulia csak azért élte túl a Köztisztasági Vállalat és a magyar telek kombinált támadását, mert garázsban lakott, ami a hatvanas évek végén olyan kiváltság volt egy autó számára, mint Schobert Norbinak meghívást kapni a Nobel-díjkiosztóra. No meg azért, mert a tulajdonosa a száztíz forintos bérlettel igénybe vehető BKV-t preferálta munkába járáshoz.

Én 1990-ben ismertem meg a kocsit, a tulajdonos fiával, ifj. Trefán Lászlóval néhányszor együtt tankoltunk a Körszálló melletti BP-kútnál. Nem volt véletlen, ő is, én is ötliterenként vettük a benzint, mindketten nagyfogyasztású olasz autót hajtottunk (nekem egy 128-as Rally Fiatom volt), tehát gyakran nyílt szükség utántöltésre. Egy-két nap alatt elfogyott a százötven-kétszáz forintnyi adag, az egyetlen másik közeli kútnál, a budagyöngyei Shellnél pedig köztudomásúlag koszos volt a benzin, oda tehát nem jártunk. Egy ilyen közös tankolásnál kijelentettem, hogy ha eladósorba kerül, megveszem a Giuliát.

Ennyit láthatott belőle egy rendőr annak idején

1996-ban szólt, hogy kivonta az autót a forgalomból, mert egy helyen kirohadt a padló, mellesleg tönkrement a fék, nem tudja levizsgáztatni. Cselekednem kellett. Szerencsére a már említett, szívélyesnek, illetve nagyvonalúnak távolról sem mondható nagyanyám pár hónappal később egyben (és kamatok nélkül) visszaadta azt a pénzt, amit három éven át én fizettem, hogy az önkormányzatiból öröklakássá átminősített csepeli másfél szobását megtarthassa. Azt mondta, nem tudja elviselni a gondolatot, hogy egy örökös lihegve várja a temetését. Kedves gesztus volt, buktam rajta pár százezret – akkoriban kétszámjegyű volt az infláció – viszont egy kis manipuláció után így lett háromszázharmincezer forintom megvenni az Alfát.

Fényárnyékvonal haladóknak

Akkor az öreg Trefán már nem élt, az autót pedig mindaddig nem tudtam lehozni a hegyről, amíg nem lehetett vele megállni. Régi lakhelyén, a második kerületi garázsban szereltem hetekig. Szinte meg sem mertem mozdítani. A kardánalagútban elrejtett, tehát a rendszer legalsó pontján lévő főfékhenger rohadt ki. Zsákfurat, tehát nagyobbra köszörülni nem lehetett, külföldi börzén nem találtam ilyet, végül egy klubtársam készített valami spéci célszerszámot, amivel kiszedett 3 ezredet a falából, és egy adag ATE-karmantyú beépítésével jó is lett. Azóta úgy működik. Aztán lett rajta egy kis lakatolás, vettem egy teljesen felújított karbit a motorjára, mert a szétkopott eredeti helyett Samara-item volt rajta, ami lenyelt vagy harminc lóerőt. Kis csicsamicsák jöttek, a Zsigulié helyett eredeti első indexek, kerékkupakok, kartámasz, egy szép első lökhárító, majd levizsgázott és veteránvizsgát is kapott (még a régi, autóklubos fajtát, azért nincs rajta OT-s rendszám).

Milyen lenne mellettük egy mai Alfa?

Öt évig használtuk, imádtuk. Volt egy váltócsere egyszer, meg egy kontakthiba a biztosítéktáblánál, ami miatt Ausztriában fél órán át nem tudtam beindítani, különben egy köhintést nem adott. Két osztrák veteránkirándulás, számtalan Bakony-Balaton verseny, Alfa-találkozó, Gyöngyösi túra, sorolhatnám. Sok helyen voltunk vele, nagyon élveztük. Az egyetlen veteránautóm volt, amelyikkel csendben lehetett 130-at autózni. Háromszor átpolíroztam a közel teljesen eredeti, lemattult szürke fényezést, imádtam simogatni a dobozforma számtalan, elsőre fel sem tűnő hajlítását, vályúját. A vakszolása pedig esküszöm, szexuális élményszámba ment, azóta jövök izgalomba a zöld Turtle Wax illatától.

2002-ben beszálltunk egy építkezésbe, jött az első fiam, Bálint. Az Alfa ára – ennek leírása felér egy szeppukuval – hitelbírálati díjra ment el. A banknak. Nekem közel hétszázezerbe fájt addigra, volt tíz telefonszámom különféle emberektől, akik előtte könyörögtek, hogy ha eladó lesz, hívjam fel őket, azonnal megveszik. Hát senki. Végül egy újságíró kolléga vette meg, szinte véletlenül. Szécsényi Gábor, aki maga is olasz származású, mellesleg korábbról megvan még az első, újonnan, itthon vásárolt 33-asa. Tehát kellően alfistának mondható.

Juliskának azóta jobban megy a dolga. Kevesebbet fut, igaz, viszont az általam pontatlanul feltett karbi végre a helyére került, újak a fékcsövek, amik miatt mindig kicsit szorult a fék, tartósan sikerült felragasztani az elefántfül zárókallantyúját, és lett kis krómvég a kipufogóra, ami szerintem zseniálisan mutat.

Megérkezik a másik 75-ös is

Három darab alfanörd: Szécsényi, Trefán, Csikós

Gábor a múlt csütörtökön összerántotta az ex-tulajokat egy kis Alfa-dzsemborira Budaörsön. Az én 75-ösömmel állítottunk be a Trefán Lacival, Szécsényi Gabi egy kollégájának a fiát hozta. Mindenféle kombinációban végrehajtottuk a vezetőcseréket (majdnem), ittunk volna kapucínert egy elméletileg tuti helyen, de az zárva volt, viszont jót fotóztunk. Mondjuk ez túlzás, fogalmazzunk úgy, hogy kimerítettük a blogolós Minolta Xt optikai és elektronikai képességeit. Aztán záróakkordként megálltunk Budaörsön az M7-es OMV-kútjánál, ot végre kaptunk kávét, és csatlakozott egy másik firkászkolléga az ő 75-ösével. Szebb és kevesebbet futott autó, mint az enyém, a hangja viszont kisebb, pedig az enyimé sem üvölt. Gyönyörűek voltak együtt. Persze nem volt nagy esemény, így leírva meg pláne nem, de a Giulia hármunknak ünneppé tette.

Trefán egy szolgálati BMW 1-essel jött Budaörsig, amit hátrahagytunk, ne rontsa az összképet. A katalizálatlan, olajszagú kipufogófüsttől átitatva este tízkor visszaült a józan müncheni ájerbe, és megjegyezte – nehogy vegyek már megint valami öreg Alfát.

A perspektíva csal

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr37135019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krájzler 2007.08.08. 11:08:49

Az Alfa Guiletta benne van abban a listában, ami azokat az autókat tartalmazza, amit szeretnék megvenni egyszer. Érdekes kis ünnep lehetett ez a találkozó számotokra, ebből is látszik, hogy bizonyos dolgok többek, mint egyszerű tárgyak, vagy használati eszközök...
Egy kérdés fogalmazódik meg bennem: vajon eljut-e ismét az autóipar arra a szintre, hogy ilyen gyönyörű formájú járműveket készítsen, VALÓDI!!!! anyagokból...

GiXXXer 2007.08.08. 11:10:14

Kedves kis sztori, kedves kis autóról. A lényeg, hogy az idő vas(vagy oxigén)foga ellen védve vagyon a csodálatraméltó gépezet! Egyszer láttam én is egy ilyet (nem hiszem, hogy pont ezt), és élőben sokkal-sokkal szebb, mint képen, nem a legfotogénebb.
Reméljük él még 40 évig ez a csoda!!!

baowah · http://baowah.blog.hu 2007.08.08. 11:12:46

a tar utcaban anygalfoldon a robicarlos mellett is parkol egy 75ös a domusnal.

Géb 2007.08.08. 11:28:07

Egy ilyen ritkaságot eladni elég nagy vétek. Gyönyörű kocsi, szerintem nincs még egy hasonlóan jól működő az országban.
Kár az olasz autók elhasználódó természete miatt. Ezen sajnos 100 éve nem tudnak javítani. Sajnos az én 2 éves Puntomon is érződik, hogy nem 30 évre tervezték annak ellenére, hogy teljesen jól üzemel. De ez a helyzet a többi olasznál is, Alfa, Lancia, egyre megy. Egy 6-8 éves példány belseje is mattul, kopik, a mechanika meg zuhanórepülésben halad a 0 felé. Érdekes, pedig rengeteget költenek a minőségbiztosításra. Szomorú ez a helyzet, mert érdekes lenne mondjuk 25 éves zöldséges Alfákat is látni :)

gg 2007.08.08. 11:36:47

Jó cikk, akár TCs cikk is lehetne a "szerelem" kategóriában!

Saughassy 2007.08.08. 11:50:22

A Giulietta is szeretnivalo auto, de ez egy Giulia. :)

Es a sokadik 20 eves belseju autot vasarolva, nyugodt lelekkel mondhatom, hogy a patentek oregedeset leszamitva mas problemaval nem kell kuzdeni (talan a logo tetokarpit lehet meg tipushibat. Nem fakul? es repedezik semmi. 20 ev alatt sokkal tobbet szamit, hogy milyen tulajok voltak es mire hasznaltak, bar gondolom ezzel nem mondok ujat. :)
Tenyleg imadhato autok es meglepoen kompromisszummentes autozast tesznek lehetove negyedszazad utan is.

feketenap 2007.08.08. 11:51:53

Tényleg jó cikk, mint Annáé.
Érződik rajta a technika iránti szeretet.
Bocs, szerelem.
Aki elolvassa, tényleg visszarepíti a múltba, egyeseknek fénykorba, és átélheti azt, amit már soha, beülni és vezetni egy ilyen vasat.
Bevallom, irigykedek...

Hózentróger 2007.08.08. 11:51:57

Hát, nekünk volt egy 1983-as Lancia Delta GT-nk. 105lovas volt, gyönyörű hangja volt, de rohadt a kasztnija. Megcsináltattuk a kasztnit, jó sokért, utána viszont minden más baja volt. A gatyánk ráment, Fater meg is utálta a végére. Örökös váltóproblémák, elektronikai idiótaságok, stb.
Olvasgatom a posztjaidat, és hát megmondom őszintén, kicsit röhögök rajtad. Valahol értem, hogy mi a jó egy régi Alfában - és itt a 75-re gondolok, a régi az szuper - de annyi vele a cumi(vagy majd lesz), hogy nem éri meg. Szerintem. Sok Lanciással beszéltem, és mindenki belefásult a végére, és megutálta az autót.

Ha már régi autó, akkor Mitsu Colt, 1981-es, felezőváltós 1,4-es. Imádtam, az egy tökéletes autó volt.

Isti77 2007.08.08. 12:00:02

Igeeen, ez volt számomra is AZ Alfa. Nagyon szép. Az biztos, hogy én csak ünnepnapokon használnám, különben a garázsban tartanám (ha lenne garázsom - de ha lenne Giuliám, akkor garázst is kerítenék, ez tuti).
Zsolti, a 75-ösben alacsony az olajszint. :) Vagy csak a fedélzeti komjúter olaszoskodik?

Saughassy 2007.08.08. 12:15:22

Szived joga jol szorakozni rajtam, en si szoktam mosolyogni. Állítólag jót tesz az embernek a vidamsag. :) Egy biztos, en jol erzem magam az automban, sot ugy altalaban jobban erzem magam barmilyen mas oreg autoban is. Van akinek ez a perverzioja, hagyjuk meg nekik. Szerintem. :)
Ha olvasgattad a postokat akkor tudod, hogy mar jopar eve megvan es ugy erzem nagyon pozitiv a merleg. Ebben a hitemben pedig nem igazan tud megingatni az, aki mar latott valakit aki hallotta valakitol, hogy milyen szarok es problemasak is az oreg Alfak.
Szar autokban barhol bele lehet nyulni, nezz korul a Nepiteleten. Ha te ezt nem vetted eszre idoben, akkor reszvetem, tenyleg rengeteg penzt lehet beleolni remenytelen autokba.

oooyee 2007.08.08. 12:19:45

akinek nem volt még veterán autója, az nem sikeres ember.

"Pedig az albioni klíma nem tesz valami jót az isiásznak."
ugyebár arra gondoltál, hogy jót tesz.

Hózentróger 2007.08.08. 12:21:55

Nézd, amit írtam, nem volt fika-felhangja, egy percig nem jut eszembe azért bántani valakit, mert ez, vagy az a hobbija, hülyesége. Csak egy tapasztalat volt, amit leírtam, hogy hogy utáltuk meg a Deltát a végére. Valahogyan nekem a régi japán autókban érzem igazán jól magam. Gondolok itt olyanokra, mint a régi Colt, a Datsun Cherry, a 70-es évek végéről a gülledt szemű Civic... Valahogy egyikben sem csalódtunk, és jó kis nosztalgiával gondolok rájuk vissza, ennyi. És ez most nem a szokásos európai-japán autó ellentét, csak tapasztalatok, érzések.

Amúgy a belenyúlás... Volt benne részem az elmúlt két évben, egy 9 éves Ford Ka szemályáben, amit a párom erőszakolt ki magának. Szörnyű volt....

Tehát mégegyszer mondom, ne támadásnak vedd, amit írok...

Géb 2007.08.08. 12:23:02

Úristen! Most nézem csak! Azt az ocsmány fekete, műanyag visszapillantót ki tette erre a gyönyörűségre???? Levágni minden ujját, kezét, elkobozni a fúróját, csavarhúzóját és elküldeni 3 éves jóizlés tanfolyamra!!!!!!! Pont ezt a kisipari szart??? Ha már visszapillantó akkor nem lehet valami korhű izé egy veteránbörzéről??? 105-ös Skodán láttam ilyet.....

DavidMolnar · http://www.ford-klub.hu 2007.08.08. 12:27:52

Hát szerintem akadtak még klassz verdák '68ból. Én csak a Ford vonalat ismerem, de volt ugye Escortból is 1300GT(72ló), RS1600, Lotus TwinCam.

Saughassy 2007.08.08. 12:46:05

David:

Bizony vannak, tessek postolni roluk valami szepet. :)

AP (törölt) 2007.08.08. 12:50:27

Elég megrázó élmény lehetett 1967-ben ezt meglátni és hallani a pesti utcákon..

Maad 2007.08.08. 13:02:49

Nagymama rulez.

Krájzler 2007.08.08. 13:13:32

Saughassy 2007.08.08. 11:50:22
A Giulietta is szeretnivalo auto, de ez egy Giulia. :)
Bocs, ezt elírtam! Amúgy mindegy, mindkettő szerepel a listán! :-)

tsabee 2007.08.08. 13:16:28

Nagyon jó a cikk!!!!

omm 2007.08.08. 13:38:07

ezek után KÖTELEZŐ megjelenned ezzel a GY-Ö-NY-Ö-R-Ű-S-É-G-G-E-L és a tulajjal a blogtalálkozón.
van még egy heted.
ez ultimátum.
utána kimondjuk rád a kicsi fatwát baowahhal.
azt még senki nem élte túl.

Gyfoglein 2007.08.08. 15:00:55

Hi!

Nekem is van egy 33-as. Megvan 12 éve és még semmi baja sem volt. Az olaszokkal az a baj, hogy a 80-as évek végén és a 90-es évek végén B*sch elektronikával adták ki őket. Az olasz és a német technika egy gépben nem fér meg egymás mellett. Különben semmi gond velük. Az enyémen pl. egy pötty sincs, pedig kapja rendesen.

Cgo 2007.08.08. 15:03:21

orom volt vegigolvasni a cikket. koszonom.

Pít 2007.08.08. 15:25:12

Csodás cikk, gratula hozzá! A leírás, melyben bemutatod, hogy mennyire "nem idevaló" autó volt ez a 60as években lenyűgöző...
Ez az összejönnek a régi tulajok dolog kicsit furán hatna rám, mintha a volt csajod régi és aktuális faszijai gyülnének egybe egy sörözésre, és közben a csaj is ott lenne (esetleg ki is próbálnátok:))

knajf · http://www.knajf.com 2007.08.08. 15:30:20

hát igen. a régi autó az régi autó. mellesleg amit a mostani autókban nem értek az a minőségÉRZET szó. ugyanis miért nem lehet valamit úgy megcsinálni, hogy olyan is legyen, mint amilyennek látszik? gondolok arra hogy most nemhiszem hogy egy fél kiló fém fogja a többmillás verdának az árát megdobni, csak belefér a keretbe... minek ANNYI műanyag? miért nincs TÖBB kárpit? annyira hitvány dolgokat látok 4 millás autóknál hogy borzalom! ÉLLJENEK a régi autók :)

KAPPA TO 2007.08.08. 15:34:19

Tisztelt GÉB!
"De ez a helyzet a többi olasznál is, Alfa, Lancia, egyre megy. Egy 6-8 éves példány belseje is mattul, kopik, a mechanika meg zuhanórepülésben halad a 0 felé."

Sajnálom, hogy sohasem volt igazi jó autód. Köztudott, hogy a FIAT az olasz népautó... használat után eldobandó. De egy alfa vagy egy LANCIA.. az más. 10 éves KAPPÁKAT ajánlom figyelmedbe... az AUTO!
Ha egy autot nem szervizelnek rendesen, azon meglátszik az idő.. nézd meg a bcorsákat, astrákat.. 67-ből hol vannak az opel rekordok olimpiák?? a rozsda ette meg őket. Akkor nem foglalkoztak a gyárak az átrozsdásodással.. nem volt megfelelő technologiájuk hozzá...

Gratulálok az ALFÁKhoz. Szépek! A beszámoló pedig szuper!!

yenoee 2007.08.08. 15:51:22

Pít, a hasonlatod eléggé sántít szerintem...
Mondjuk én sose értettem igazán ezt a kocsi-nő párhuzamot.

Viszont nagyon hangulatos a cikk! Nekem is élmény volt végigolvasni!

BBDesign 2007.08.08. 15:58:31

Én is köszönöm a cikket, nagyon jó volt, ILYENEKET szeretek itt olvasni.

Pít! Ezzel le is írtad, hogy mi a különbség az autók és a nők között!

leaf 2007.08.08. 17:45:09

gyönyörű ez az autó! én nem akarok itt "volt benne anyag" és társaival dobálózni, egyszerűen gyönyörű.
a cikk egy kicsit szószátyár, néhol kicsit túlzó, de belefér, jó volt olvasni, köszönet Zsoltibácsi!

andras244 2007.08.08. 19:48:37

szuperjó ... még több ilyet ...
de az alcimben levő szarvashibát kérem kijavitani!!!
nem GUILIA hanem GIULIA, vagyis Júlia olaszul ...

cuore sportivo

Bimbó Kakaóstejtábla · http://www.bimbokakostejtabla.org 2007.08.08. 19:59:48

Én is 75öst szeretnék,
valaki beszéljen le... :)

ommm 2007.08.08. 20:02:34

minek?
ha szereted, akkor ülj bele és hajts...
leszarhatod mit mondanak mások

snake peti 2007.08.08. 20:27:31

Sajna egyik képen sem látom a felnikupakokat, kiváncsi lettem volna, mert nekem van 4 db, ami korban kb passzol de nem tudom hogy erre a típusú alfára való e.
Ha érdekel keressetek meg!
peti_snakeboardozik@citromail.hu

Easy Player 2007.08.08. 20:46:40

A képeket látván és a szerzővel egykorú lévén csak ez tör elő:
1, Egy győnyörködő ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
2, Egy ámuló HÚÚÚÚÚÚ
3, Egy irigységtől sem mentes AZANNYÁTVAZZE
Mindez egyszerre s külön-külön is!

Szerintem

a 2007.08.08. 20:53:18

HIhetetlen király cikk, ez a vonal kezdett egy kicst eltűnni a tc-ről az outsider "nővagyokdeértekhozzá" cikkecskék erősödésével egyidőben.
Igazán nem vagyok hímsoviniszta, de sztem az írjon autókról, akinek tényleg érezhetően átszőtte az életét az autók szeretete és aki iszonytos energiákat a témába ölve szerzett máshogyan nem pótolható tapasztalatokat.

someq-147 2007.08.08. 21:30:06

wowwwww grat a cikkhez és a szépségekhez is:-))))

Nagyon jóóó volt visszarepülni egy picit az időben:-)))
Remélem még sokáig fogunk veletek talizni az utakon:-)))

AP (törölt) 2007.08.08. 22:04:48

Ne kezdődjön már megint el az olaszfikázás..

Balee 2007.08.08. 22:19:50

Itt a lakóhelyemhez közel régebben mászkált egy nagyon igényesen felújított/tuningolt fiat argenta. Gyönyörű volt az autó. Nagyon szép kék metálszín, szép felni és belül csodálatos vajbőr belső. Az autót már egy jó féléve nem láttam. Hallottam olyasmit, hogy összetörte a srác meg, hogy eladta de sajna nem látni az utcán. Na engem az a járgány is megmozgatott. 5-10 év és a 75-ös is ilyen ritka lesz és jó lesz látni egy-egy kipofozott szép állapotú példányt.

bgy 2007.08.08. 22:21:06

Mindig jottok ezzel a regen volt benne anyag, meg nem erzodik a minosegerzet a mai autoknal. Szerintem nem kellene egy mai tomegautot egy regi premiummal osszehasonlitani. Regen is voltak gagyi autok, es most is vannak. De szerintem ez az Alfa regen nem a gagyi kategoriba tartozott, es a nemgagyi mai autokban igenis lehet erezni a minoseget, legalabbis egy reszeben. Vagy rosszul latom?

RedRiot 2007.08.08. 22:25:25

Gratula a cikkhez, élvezet volt olvasni. Gyönyörű az autó, tényleg mintha egy Piedone filmből jött volna egyenesen. Már csak a Carabineri felirat hiányzik az oldaláról, és egy igazi régimódi szirénahang.

Tényleg megvan a feelingjük ezeknek a régi olasz autóknak. A veterános újságokat és a netet böngészve is érződik, hogy rosszabb a túlélési arányuk német, amerikai kortársaiknál.

Pedig milyen jó is lenne egy bronzmetál Lancia Gamma ötajtósban feszíteni... Persze barna műszerfallal és plüssbelső. vel. Vagy egy Fiat 130-asban. De pazar volna!

AP (törölt) 2007.08.08. 23:41:02

bgy: amiben megvan a minőségérzet, azt ma divatos lélektelennek és unalmasnak beállítani.
lásd: audi, volvo, vw egyes modelljei

prooF_75 2007.08.09. 00:38:39

A cikk nagyon jó, olyan mint a régi (olasz) autók!
Van aki fogékony az ilyen élvezetekre, van aki nem. Az előbbi azt nem érti hogy miért fikázzák szeretett tipusait azok akik még nem vezettek vagy nem ültek egy normális állapotú példányban, utóbbi pedig a vak rajongást tartja hülyeségnek egy olyan autó iránt, amilyen volt neki is (vagy ismerősének vagy annak az ismerősének), és csak szívott vele, úgy látta hogy lépten-nyomon kiszúr vele a gép, így meg is vált tőle és elkönyvelte a márkát megbízhatatlan olasz vacaknak.
A népítéletekben is az olasz autóknál álatalában a két véglet fedezhető fel. Ezt talán a közmondás átalakításával lehetne magyarázni: Madarat tolláról, embert autójáról. Na meg azzal, hogy a legtöbb műszaki cikknél le van írva: a nem rendeltetésszerű használat a garancia elvesztését vonja maga után. Be kell látni: az autónak is meg kell adni ami jár neki, és amit a használati útmutató előír. Például egy Alfa 75 esetében az lph.atw.hu/75-00-13.gif itt láthatóakat. Na meg persze az ésszerű használat is emberfüggő. Van akit nem érdekel hogy hidegen erőltetve elkopik a motor, hogy a Thököly úton 100-nál pedig a gömbfejek, szilentek lehellik ki lelküket, és még sorolhatnám. Aztán eladja az illető a járgányt, és a következő tulaj meg hiába óvja, szeretgeti, már csak egy leharcolt romja van, ami csak árnyéka igazi önmagának.
A korrózióról meg annyit, hogy ha nem várja meg a tisztelt tulaj hogy átlyukadjon a lemez a rozsdától, és becsületesen kijavítja (javíttatja) a megindulásokat, akkor sokkal több ideig egyben lesz a kasztni. Arról nem is beszélve hogy a sarat néhanapján illik lemosni a kocsiról, meg alánézni hogy az alvázvédelem milyen állapotban van.

Bocsánat a hosszú kommentért...
Aki szeretne kicsit nosztalgiázni, és még nem olvasta annak: www.alfaamore.hu/magazin/1750_duetto_gtv

a márk 2007.08.09. 01:29:43

én 1 Montreal-t szeretnék, esetleg a Delta S4...

Saughassy 2007.08.09. 07:52:06

Egyébként ki sem néznénk, de 0.34es cw je van ennek a dobozformanak, jobb nagyon sok korabeli autonal, pl a latszatra kifejezetten aerodinamikusnak tuno 911es Porschenal is.

Géb 2007.08.09. 08:15:33

Kedves KAPPA To!

Nem itt és nem most szeretném felsorolni, hogy milyen jó, vagy általad kevésbé jó autókkal jártam. Eddig két Fiat volt a sorban, de nem vagyok olasz autó mániás (mint mondjuk Te) reálisan tudom őket szemlélni. Láttam sok Alfát és Lanciat is és sajnos csak az elvakult márkafan-ok nem látják, hogy a kocsijuk sajnos sokkal gyorsabban használódik mint a hasonló árkategóriájú konkurencia. Az állagromlás talán csak a francia autók esetében gyorsabb és ez független a karbantartástól, mert egyszerűen gyengék a kárpitanyagok, műanyagok, stb. Én személy szerint azért járok Fiattal mert erre kaptam a legjobb ajánlatot a kereskedésekben. Általában új kocsikat használok 6-7 éves korukig és azért is Fiattal járok, mert inkább befektetésekben tartom a pénzem semmint autóban, pedig nagy autómániásnak tartom magam. Ennyit erről.

Saughassy 2007.08.09. 08:44:15

Géb: sajnalom hogy ilyen tapasztalataid vannak, nekem termeszetesen mas, de hat ilyen az elet :)

Géb 2007.08.09. 09:37:00

Úgy látom az olasz autó hívők nehezen nyelik a reális kritikát egy reális olasz autó tuljatól, viszont abban az esetben ha még nem ültek máshonnan származó autóban akkor jogos az érvelésük. Azért ajánlom néha citrom mellett más gyümölcsök fogyasztását is.

Saughassy 2007.08.09. 09:49:16

Néhány embernek pedig folyamatosan messiastudata van, es igyekszik meggyozni a tobbieket arrol, hogy csak az o istene az igazi. :)

(Mellekesen 5 oreg Alfa sajat kezu elbontasa es szamos masik hasznalata utan bocs, hogy a sajat szememnek hiszek) Egyebkent is ilyen koru autonal annyira parttalan ez a vita, az eloelet mindennel tobbet szamit.

Gyfoglein 2007.08.09. 10:58:27

Csak azok fikázzák az alfákat, akiknek még sosem volt, sosem ültek egyben sem.
Akinek egyszer volt, az váltig állítja, hogy neki még lesz ilyenje. Erről ennyit!!!

Tibor · http://www.alban.hu 2007.08.09. 11:59:16

Egy ismerősöm dízel 164-essel jár, immár 10 éve - az autó öregebb, mert használtan vette.
Az autó tipikus zöldséges típus, lepukkant, karcolt, belül mint csatatér.
És ami a legszebb, Albániában jár vele, hegyekben, rossz - bár javuló - utakon.
Igaz utálja, mert gyakran otthagyja, néha nem bírja a hegyeket...

cseper 2007.08.09. 16:00:27

Egy író veszett meg (el) a cikk írójába.
Ez egy életérzés.

Renato 2007.08.09. 18:19:33

Hi
Nem eladó a guilia???
vagy nem tudtuk egy régi alfákat én is fanatikus vagyok csak most jött el az az idő amikor már megtehetem hogy veszek egyet
engem a sprint vagy guliette nuova vagy alfetta gt,gtv vagy a gulia érdekelne .
Ha tudnátok segíteni előre is köszi.
Csak restaurálni valógépek érdekelnek

pompei155 2007.08.09. 18:30:00

Gratula a cikkhez, kellemes élményeket hozott fel bennem. "Alfás létemre" egy '57-s teljesen és eredetiben felújított 190-s Merciben töltöttem el életem egyik legjobb autós feelingjét. Mert az autó gyönyörű volt és AUTÓ volt. Úgy haladtunk a megszokott utakon, mint ha még soha nem jártam volna arra..... hja, és ennyit az alfás elvakultságról....ha egy autónak feelingje van, mindegy milyen márka....

KAPPA to 2007.08.09. 19:12:59

Kedves Géb!

Igen én szeretem az olasz kocsikat. de ne tagadt, hogy te is, mert a két FIAT valamit sejtet? :o))
Igaz, a 90-es évekig elég sok probléma volt a kasztnikkal, és a többi tartosággal. de mint említettem ez akkoriban mindegyik gyártóra igaz volt a technologia miatt. Nézd meg a kedvencemet, 80 as évek Bobby mercije /380 slc/.. rozsdatemetők.. de a kedvencem!

Az állagromlás sohasem független a karbantartástól. Mint tudjuk, ha valamit használunk, azt karban kell tartani, takarítani ellenőrizni. S mint mondottam,
"Ha egy autot nem szervizelnek rendesen, azon meglátszik az idő.. " rengetegen a sufnis bütyköléssel "javitanak" ha már nem megy a kocsi. a köztes szervízeket, előírt cseréket elódázzák, olcsó gagyi alkatrészekkel manővereznek...ez jellemző a hazai autóparkra. TISZTELET A KIVÉTELEKNEK, AKIK ITT OLVASNAK MINKET!
A citrom mellett más gyümölcsöt is ismerek..a német példát azért említettem, /tapasztalatból/. Fiatal példányokat /szalonból újonan/ használ(t)unk, és siralmas a tartossága. évi 80000 km-er mellett nem igy kéne kinézniük, pedig karbantartottak, de szervíz igényesek! igazán rájuk igaz, hogy "mert egyszerűen gyengék a kárpitanyagok, műanyagok, stb." a haszon törvénye nem engedi a tartosságot a gépjárműiparban. Gondolj kovácsúr bogarára és a 26 évre... :o))A gyárak csukhatnák be a kapuikat.
Az autók a mindennapjaimat kiteszik, de én sem ebbe fektetek be, de dolgozom velük.

Saughassy 2007.08.09. 19:29:56

Renato!

Az a piros Giulia elado volt meg 1 eve (pont ezekkel a kepekkel hirdettek), a www.alfaamore.hu oldalon regisztralva van a tulaj.

omm 2007.08.09. 21:05:17

hmmm...most szólok, hogy adatbázisomban lapul egy-két csemege Alfa tulajoknak is. hallod csik?
akad ott "sensor displacement map" Alfetta repair guide by Haines és hasonlók...2006-ig bezárólag. akit érdekel valami írjon emilt.

kzolika 2007.08.09. 21:26:10

Rohadjak meg, de nekem inkább az 1-es BMW. Mondják meg, hol van az a cég, ahol ez a céges autó és én megyek. Szopok, nyalok, mosogatok.

KAPPA to:
"évi 80000 km-er mellett nem igy kéne kinézniük, pedig karbantartottak, de szervíz igényesek!" Valljuk be, azért ez nem átlagos használat, Amerikában, Ausztráliában, meg Nyugat-Eu-ban sem mennek ennyit egy autóval, ahol reggel beül Baselban, majd 1 óra múlva kiszáll Zürichben, este meg vissza.

Rocko- 2007.08.09. 22:32:41

kzolika: 1097 Budapest, Könyves K. krt. 5., Wallis Motor Duna Kft. ;)

Csereklyei Gáspár · http://GaspiW123 2007.08.11. 09:01:06

Szeva Csíki! Mindig imádtam a \\\"szürkezsigulidat\\\". Aranyos a cikk jó a verda a 2 tejfölösdoboz között! Hiába, a jó veteránjaidat hamar megunod, s gyorsan eladod...

Tommaso · http://www.alfaamore.hu 2007.08.12. 19:38:44

Nekem is tetszik a cikk!
Az amoren is van egy ilyen regisztrált, bordó gyönyörűség!
Jah!Aki még nem tudná:

www.alfaamore.hu :-))))

Üdv!!!

Zoli 2007.08.15. 22:01:19

Szécsényi Gabi, ha olvasod ezt, rohadtul irigyellek a Giuliáért: Bár a gimiben még nem kifejezett olaszautó-fan, csak Pannónia-imádó voltál, én viszont már akkor is megőrültem a francia verdákért :-)))
Legjobbakat kívánja töriórás padtársad, Zoli

fastcar 2007.08.16. 03:14:14

gratulálok a cikkhez, nagyon jó a hangulata, a korfestése és persze a tárgya is! :)

Zoltan 2007.08.16. 13:21:34

Kivalo cikk, egy igazi cuore sportivo irta!
En erre boltolok:
www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.foto?p_spr_id=73676609&p_type_lijst=RL&o_id=4457659
de az otezer eurot soknak tartom erte.

jakuska 2007.09.21. 13:01:02

Hali! Nekem egy 75 ös 2.4 TD-m van, nem mondanám, hogy sok vele a baj... inkábbb attól a cumitól félek, hogy nem lesz idővel hozzá alkatrész. MOst is alig tudtam alá egy váltót találni:(( Strapabiró, imádnivaló, és tényleg fanatikusak a tulajok. Semmi pénzé nem válnék meg tőle, csak szépitgetem, és ptóbálom gyárira hozni, amiben segitségem is van! Ja és nem kerül eszement összegekbe hozzá a cucc, bárki is bármit hisz!

Krisi 2019.09.24. 18:14:04

imádom újraolvasni ezt az írást, annyira jól leírtad hogy milyen lehetett a '60-as években egy ilyen verda. az meg slusszpoén, hogy így 12 év múlva újra van igazi veterán Alfád, ráadásul egyből kettő is :D
(az én 75-ösöm egy éve szerelőnél van, addig hiánypótlónak jók ezek a cikkek)

Rocko- 2019.09.25. 00:41:57

@Krisi: kellett neked Janklovics Pétert olvasnod.
:D
süti beállítások módosítása