Emlékezetkiesés ellen

  2015. április 24. - streetsta Címkék: retro Szentendre Szovjet Járműves Baráti Társaság Retro Design Center

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Mégfilléresebb Koszradírok
2015-07-28 17:27:27

A Mágikus Koszradír hihetetlenül sok ember fantáziáját megmozgatta, már-már mikroszálas törlőkendői

Kreatív traffipaxolás
2015-07-21 20:26:01

Én értem, hogy szükség van sebesség ellenőrzésre, ha nem lennének traffipaxok, elkanászodnánk mindannyian.

Nesztek, rakenroll!
2015-07-08 18:16:52

A nyárnak még csak az első felénél járunk, de úgy tűnik, ennél jobb buli már nem lesz. Félre ne értse

Megbűnhődtem
2015-06-29 17:25:09

Ez van, ha az ember felelőtlenül fogyasztja a totalcaros és indexközeli tartalmakat. Kezdődött azzal, hogy

Ezt a családi háznyi területre zsúfolt kiállítást írnám fel minden feledékenynek öööö a hogyishíjják azt a gyógyszert, mmmmm… Ja megvan, Cavinton. Szóval, ezt írnám fel Cavinton helyett. Nagyon durva emlék-villanásaim voltak, pedig már jártam néhány retro témájú rendezvényen. De a szentendrei Retro Design Centernek sikerült olyat és úgy mutatnia, hogy letaglózzon. Ráadásul mindezt úgy, hogy korábban nem is akartam megnézni a helyet.

IMG 1399
A sétányról ezt láthatjuk, messziről észre lehet venni a Retro Design Center bejáratát

Végül azért keveredtem ki Szentendrére, mert a Szovjet Járműves Baráti Társaság április 12-re hirdetett szezonnyitó rendezvénye tökéletes indok volt, hogy lemossam a kocsit, és kiránduljak egyet. Mivel a gyülekező a Retro Design Center előtt volt, arra gondoltam, hogy ha már a retrózás néha a könyökömön is jön ki, csak megnézem magamnak a helyet. De persze a dolgok nem pont úgy alakultak, ahogy terveztem.

IMG 1239
Mint minden előre beharangozott, látványos rendőri akciót, ezt is nagy médiaérdeklődés kísérte

Nem volt semmi rendkívüli esemény, műszaki probléma, csak kicsit késve indultam el, és útközben belefutottam a beígért hétvégi razziájukat tartó rendőrökbe. Amit persze meg is kellett örökíteni, a Totalcar facebook falára beküldeni, az egyik ellenőrzésnél ismerősbe botlani (és most mindenki nézze meg, meddig érvényes a jogsija, mert emberünk is csak itt tudta meg, az övé már lejárt). Aztán kicsit eltévedtem, mert induláskor ugyan megnéztem a térképet, de úgy emlékeztem, a sétány Budapesthez közelebbi oldalánál van a cím, de kiderült, éppen fordítva. Aztán mire odaértem, útlezárással és rendőri felvezetéssel elkezdődött a felvonulás, aminek a végcélja a szentendrei Skanzen udvara volt. Ki se szálltam a kocsiból, utánuk eredtem, a konvojról sikerült pár képet csinálnom, majd a Skanzennél alaposabban is megnéztem a felhozatalt.

IMG 1254
Mint ha csak az ideiglenesen hazánkban tartózkodó Szovjet csapatok tisztjei álltak volna félre karbantartani az öreg M-21-est

Sajnos Volgából csak egy 3102-es volt itt, pedig  még délelőtt a múzeumnál egy M-21-gyel is találkoztam, de Moszkvicsból szerencsére jelentős felhozatal volt. Ezek kicsit bumfordi, a hírük alapján a Ladáknál kevésbé tartós és megbízható autók jobban mozgatják a fantáziámat, mint a Zsigák. Valamiért nagyon szeretem a korai, fecskefarkas 408-akat, de a 412 is csinos. És ezeknek az autóknak a formája az ujjbegyeimben van, őrült sokat játszottam anno ilyen kisautókkal. Voltak Volgáim, meg Ladám is, de az első egy Moszkvics volt.

Agat Moszkvics 1 43
Ilyen szovjet Moszkvics kisautót tologattam a homokozóban, házfalon. Nyitható motortér, rugózott, gumikerekes futómű, egész klassz játék volt

Igényes kivitelű, szovjet modellek voltak, gyártották civil, taxi, rendőrautó és kombi kivitelben, de még zárt (de nem dobozos) furgonként is. Arról már nem is beszélve, hogy egy fiú gyereknek, aki a hetvenes-nyolcvanas években volt 3-7 éves, egyetlen igazi vágya volt: a pedálos Moszkvics. Talán ezeknek a régi élményeknek köszönhető a Moszkvics-érzékenységem.

IMG 1278
Lehet, hogy a Ladák jobb autók, de ezekben a Moszkvicsokban van valami

Száznál is több jármű gyűlt össze erre a laza találkozóra, és nem csak szovjet járművek jöttek el, volt Dacia, Wartburg, Kispók is, aki meg motorokra gerjedt, az a szovjet Ural, Izs, Riga és Verhovina márkákon kívül MZ, Simson, és Pannonia szóló és oldalkocsis gépeken legeltethette a szemét.

IMG 1274
Így kell az oldalkocsi kerekének futófelületét kímélni

Természetesen most is voltak, akik igyekeztek a járművükhöz öltözni, a volgások közt évek óta divat szovjet katonai egyenruhába bújni, de valakinek, a fene tudja honnan, igazi műszálas tréningnadrágot és hófehér tornacipőt is sikerült szereznie.

IMG 1365
Műszálas tréningnadrág, fehér tornacsuka. Mennyire utáltuk ezeket, egy jó Adidas-ért bármit odaadtunk volna. Most persze másképp tekintünk ezekre nem túl igényes tárgyakra

Ha már Szentendrén voltam, egyértelmű volt, hogy mindenképpen visszamegyek a sétányra, és megnézem magamnak a gyűjteményt. Amiről nem is mondanék sokat, mert tényleg látni, érezni kell a hatást, amit ez a magánszorgalomból, láthatóan irtózatos energiával és lelkesedéssel összerakott kollekció kivált.

IMG 1418
Hasonló dömpere mindenkinek volt, de a csőrös Tatra volt mind közül a legszebb

Tematikusan berendezett szobák, egyikben kis Keravill és lemezbolt hangulat, egy játékszoba, majd a nappali, ahol az öreg Videoton tévé elmosódott katódsugárcsöves képernyőjén végtelenítve futnak a fekete-fehér reklámok, az asztalon és a polcokon gondosan összeválogatott használati tárgyak, újságok, könyvek. A konyhában természetesen régi bútorok, meg grillsütő és bevásárlószatyrok.

IMG 1412
Csillogó fekete lemezek

A pincében külön világ, itt a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok, motorkerékpárok kaptak helyet, közvetlenül a korabeli autósboltok kínálatát megidéző pult mellett. Van itt negyven éves diagnosztikai műszertől kezdve régi műhelyfelszerelésig minden.

IMG 1467
A kismotoros szekció

Én a nappaliba belépve éreztem, hogy elkezdek szalajtani, az ékszíj egy csattanással leugrik az agyamról, leoldanak a megszakítóim, és vészüzembe kapcsolok. Ahogy a nyitott ajtón szüremlett be az első igazán meleg áprilisi vasárnap délután fénye és hangjai, közben serceg a Videoton hangszóróból, hogy „Ide most bemegyek…bemegyek…”, teljesen kikészített. Legszívesebben feltéptem volna a tárlókat, hogy a gagyi trafikáru kisautókat a szőnyegen tologassam, mert pár pillanatra hatéves lettem.

IMG 1453
Mi is őt szeretjük!

Nálam a nappali működöt, valószínűleg mindenkinek más és más helyiségben és tárgynál fog előjönni valami hasonló érzés, de jönni fog, ebben senki ne kételkedjen. És ami a legszebb az egészben, hogy nem csak, hogy családi programnak tökéletes, de turista időtöltésnek is elsőrangú, mert a kiállítás tele van magyarázó szöveggel, méghozzá a magyar táblákon, papírokon kívül németül, angolul és oroszul írt ismertetőkből tudhatja meg mindenki, milyen volt az élet a hetvenes években, mi volt az a Merkur.

IMG 1460
Hány autó kerekét ismeik fel? Van ám becsapós is!

Az udvaron autók állnak a tetővel fedett állásokban, mindhez tartozik típusismertető, és a belsejükben vagy körülöttük további meglepetések várják, hogy felfedezzék a szemfülesek. Személyes kötödésem miatt a Daciát néztem meg jobban, abban épp egy vadonatúj autórádió várja az ülésre téve, hogy a gondos gazdája beszerelje.

IMG 1462
Bár a Merkur is árulta, így magánmberekhez is került, nem volt egy nagyon elterjedt jármű a Skoda kisbusz. Csehszlovákiában rendőrök, tűzoltók is használták, de a legtöbb mentőautóként futott

Ha valakit tényleg érdekelnek a kiállított tárgyak és a mellettük olvasható részletes információk, akár egy fél napra bent ragadhat. Én most csak egy órát maradtam, mert ide még társasággal, családdal vissza fogok jönni, nekik is látniuk kell, és azt akartam, maradjon még felfedezni valóm.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr377375428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyelv-ész 2015.04.24. 11:17:07

Drágasiposúr milyen járművel emelte az esemény fényét? Mert efelett elegánsan elsiklott a tematika :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2015.04.24. 12:15:38

@nyelv-ész: A W108 vett részt az átmozgató kiránduláson, egyik-másik képen látszik is. Csak sajnos sehogy nem stimmelt a tematikához, hiszen nem szoci:)

srác a millióból 2015.04.24. 17:39:08

Igen, a Moszkvics 412. Minden német veterános becsípődés ellenére az engem is bizserget...

deak.atti 2015.04.24. 19:14:01

Siposúr kérem ...

A "Spare Parts" részlegbe egy gyári Wartburg fejtámla került be. 1982-től megvolt a helye az ülésben, külön kérésre be is került, 1983-től meg széria szerelvény volt. Tehát autósboltban, utólagos felszerelésként nem volt kapható.

A HVZ Szputnyik meg gyengéd érzelmeket vált ki belőlem. Ritka nagy sz@r volt, de az első versenybringám! Milyen sokat tekertünk ... és mennyit jött haza vállon, mikor beugrott a váltó a küllők közé ... :o) Ma egy Favoritot tekerek (az se fiatal ... váz-szám szerint 1987-es ...), és ha nem a Hondámmal regisztráltam volna holnapra, az Oldtimer Premierre, akkor Isten bizony, kivinném.

DA

Nem a tiéd! 2015.04.24. 20:03:59

A sárga Dália a miénk. Köszi a méltatást! Holnap kinézünk Budaörsre is.

¿Qué tapas hay? 2015.04.25. 00:42:47

A negyedik képen ki az imperialista, aki a Volgát és a Moszkvicsot követi?

smikee 2015.04.25. 01:27:51

Olyan gyerekbringám volt, zöldben. Kontra, tömörgumi abroncsok, mit ki nem bírt! Mekkorákat faroltam vele a Városmajorban :)
Jó kis bicó volt.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2015.04.25. 08:13:30

@¿Qué tapas hay?: Személyesen én, egy Mercedes W108-ban, feltűnés nélkül.

Tomchy 2015.04.25. 08:50:34

@deak.atti: Hehe...

Ifjoncként egy HVZ Szport(!) verziójú bringát nyomtam, aztán egy
dínósárga 353-ast hajtottam. Most van egy Favoritom...

Nem vagyunk mi távoli rokonok??? :D

Schütii 2015.04.25. 10:53:32

Látszik a sok munka szegény piros Schwalbéban, de sajnos nagyon szedett-vedett.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.04.25. 16:26:29

skoda buszunk volt, iszonyat rossz autó volt

bandika57 2015.04.28. 04:05:55

A zindex/totalcar csinálhatna valamit, mert borzalmas lassú a betöltése az oldalaknak,
a képeket időtúllépés miatt nem is lehet megnézni. :-(
Rá lehet fogni, hogy külföldről nézném, de a többi magyar oldal miért gyorsabb?
Miért kell kétszer-háromszor frissíteni, hogy valami legyen belőle.
A videókkal már nem is kísérletezek.

Ha már Moszkvics, akkor 408. Az egy kicsi Amerika, olasz-szovjet koprodukcióban :-)
süti beállítások módosítása