Tudják, mi ez? Pedig nagyon sötét a múltja

  2015. január 20. - Csikós Zsolt Címkék: mazda 626 kia titkosszolgálat kém kémelhárítás concord capital

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

Lelövöm a poént, mert ettől még senki nem lesz okosabb: egy Kia Capitalt látnak. Még az sem visz senkit közelebb a megoldáshoz, ha elárulom: a Capital voltaképpen az 1982-87-es Mazda 626 levedlett gyártósorán készült Dél-Koreában 1987-től 1995-ig, tehát ez nagyjából az az autó, mint az én Ezeréves Sólymom volt nem sokkal az után, hogy az Autó Magazin után fixre felvettek a Totalcarhoz. Később készítettek belőle luxusváltozatot is, krómozott műanyag maszkkal, kissé gazdagabb felszereltséggel Concord (így, a végén e nélkül) néven. De nem ez az érdekes, ennek a kocsinak a magyar múltja izgalmas.

capital 2
Ez épp a szerkesztőség előtt vonult el, még jó, hogy lefotóztam

Magyarország és Dél-Korea között nem volt diplomáciai kapcsolat egészen a szocialista államrend felbomlásáig, hiszen országunk kormánya addig Észak-Koreát ismerte el legitim Koreaként, itt a hivatalos iromány is róla . A Hankook-gumigyár Hankukként szerepel benne, lol, ennyire ismertük a termékeiket anno. A nagykövetség 1989-ben jött létre, melynek következtében az akkor már igen erős dél-koreai gazdaság árucikkei özönleni kezdtek Magyarországra, de ismeretlenségük miatt mindenki gyanús termékeknek tartotta azokat.

kia capital 6
Ázsiában és Dél-Amerikában volt belőlük

Az autóipari kereskedelem is beindult, a forgalomban még ma is látni azokat a BOL-rendszámos Hyundai Pony-kat, amelyekből a Konsumex szép mennyiséget eladott 1990-ben. Ám a Daewoo és a Kia még évekig teljesen ismeretlen maradt. Ezekről csak az igazán csőlátású, nyirkos, hideg, ablaktalan szobákban lakó, szociofób autóbuzik tudtak. Igaz, sokan – tudtukon kívül – már azokban a korai szabad években, Pontiac Le Mans-ként hozzájutottak Daewoo Racerekhez, ám csak később (vagy soha) derült ki számukra, hogy azok nem valami szuper amcsi autók, csupán holmi Opel Kadettek voltak, amelyekkel rútul elbánt a koreai-GM-es csőtoll.

mazda 626 1
Az eredeti, a Mazda

Talán épp az ismeretlenség szolgáltatott alapot ahhoz, hogy az akkori nemzetbiztonsági vezetőség úgy döntsön – Kiákat vet be titkosszolgálati autókként. Bár ez az információ városi legendaként is terjedt autóbuzi-körökben, nekem kicsit jobb forrásaim voltak: egy barátom akkoriban éppen az addigi formájában megszűnőfélben levő kémelhárításnál dolgozott, a személyijében, a munkahely rovatban ez szerepelt: gépkocsivezető, Minőségellenőrző Intézet. Ami persze, nem létezett, hiszen a magyar ipar nem is ismerte akkoriban a minőség szót.

kia concord 5
Egy igazán elegáns Capital

A haverom mesélt arról, milyen kocsikat használtak korábban, volt köztük Fiat Uno Turbo, ha jól emlékszem, Renault Safrane is, sajnos nem ismerek módszert, amivel többet elő tudnék kaparni a memóriabitfazék aljáról, de elképesztően színes autóparkot képzeljenek el. Mesélt ezekről a Capitalekről is, amelyek 1990-91 táján érkeztek hozzájuk. Gondolom, nem üldözni (ahhoz vérszegények voltak), hanem afféle lopakodóautóknak vásárolták őket – a kém, ha észre is vette, fel se bírta írni a noteszébe, mi a franccal követi őt az akárhány per akárhányas magyar ügynök. Kicsit azért mellélőttek az autóválasztással, mert a 626-Capital rokonság túlságosan is közeli volt ahhoz, hogy egy „Mazda” feljegyzés némi jóindulattal ne fedje a valóságot, c'est la zsizny.

Persze, fenti okfejtésem egy része csak spekuláció, posztom célja az is, hogy 1) adjak némi utolsó méltóságot ennek a szegény, kimúlófélben levő öreg autónak; 2) hozzájussak esetleg valamivel pontosabb információkhoz a sztorijukról, amíg akad még valaki, aki emlékszik ezekre a Capitalekre.

capital 0
Biciklizés közben, véletlenül vettem észre, gyorsan lefotóztam, amíg még megvan ez a kincs

Mindenesetre, a jelenlegi tulajdonos valószínűleg nem is sejti, milyen súlyos múltú autóban ül, ki tudja, talán pályaudvarok felrobbanását, százkilós heroinügyleteket, paksi atomtitkok kiszivárogtatását akadályozták meg a hős kis fehér Kiából még anno, erre már sose derül fény, de lehet sztorikat gyártani. Azért sem tudhatja pontosan a tulaj, milyen volt ez a szigorú előélet, mert nemhogy a titkosszolgák, de általában az összes minisztériumi és belügyes autónak a forgalmiját is tabula rasaként újrakezdték, amikor árveréseken átengedték őket a civil áruforgalomnak. De azért megnéznék egyszer egy ilyen Capitalt közelről – van-e vajon komoly rádióvevőre, titkos szirénára utaló kendácsolás a szerkezetben, látszik-e a pisztolytartó üggyel-bajjal befoltozott helye az öreg kárpitokon...

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr667053303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tabulator 2015.01.20. 14:17:46

Daewoo Espero-t tippeltem volna elsőre

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.01.20. 14:20:31

" A Hankook-gumigyár Hankukként szerepel benne". Nem is indokolatlanul. Elvileg fonetikusan át kellene írni, mint minden nem latin betűkkel írt nevet. Akkor talán nem is "micsubicsiztek" volna annyit évekig a beszélt köznyelvben.

Vagy persze meg lehetne tanulni az angolt és megismerni hogy egy-egy japán stb név miért íródott úgy...

Áh, maradjon inkább az előre megrágott átírás a kultúr-felsőbbrendű népünknek :)

Inner Circle 2015.01.20. 14:33:32

Nem kell ahhoz lopakodó autó, hogy megakadályozzák egy pályaudvar felrobbantását. Egyszer engem is megakadályoztak benne, hogy felrobbantsak egy pályaudvart, ha minden igaz, a kecskemétit, bár a fene tudja már. Az osztálykirándulásra megkaptuk a Szent Videokamerát, a vállon cipelős bőrönd-típust. Nálam volt, én meg egyedül a pályaudvaron. Akkoriban ilyet még nem nagyon lehetett látni, bizonyára ezért azonosítottak szabotőrként, és úgy kidobott valami MÁV-os őr a pályaudvarról, mint a huzat. A kamera mellettem volt letéve a padon, én tizennégy éves lehettem, rövidgatyában. De ott még a kikapcsolt kamera is veszélyes volt. Nagyot nézett az ofő, hogy miért a pályaudvar előtt várom őket.

Inner Circle 2015.01.20. 14:35:34

@Ződ2000: sokaknak még a nevek sorrendje is gondot okoz, engem cinkeltek már azzal, hogy "Ki az a Szató Takuma, talán Takuma Satóra gondolsz, angolulnemtudóhülyegyerek?"

Csikós Zsolt 2015.01.20. 15:16:15

@josh sosephine:
Jaja, köszi, december eleje óta kapom, napi háromszor-négyszer :-)

Szegény, jól elintézték. Ami bája volt, elveszett.

Lordmotor 2015.01.20. 15:54:01

A cikk lényege: Csikós úr annó ÁVH sokkal haverkodott :D

Csikós Zsolt 2015.01.20. 16:14:28

@Lordmotor:
Ühüm, bizonyos csúszatatásokkal igen :-)

Ádi F. 2015.01.20. 16:32:28

Szuperek ezek a posztok, igazán örülök, hogy végre van valami olyan téma, amit az olyan autóbuzik is örömmel olvasnak, akik szeretik a Fe-oxidot és a gépzsír illatát. Ha már az "ördögi kör angyali kar, angyali karban ördögi kör" hasonlat is illik ide, nem felejthetem megkérdezni, hogy számíthatunk-e valami érdekes vasárnapi irományra, mint annó az ezeréves sólyom, vagy az era érában? :)

Csikós Zsolt 2015.01.20. 16:37:04

@Ádi F.:
Jön a Ponton-szívás első rész, jövő vasárnap. Szép lesz...

Ádi F. 2015.01.20. 16:45:33

@Csikós Zsolt: Várom, készítem a kakaót, de várjuk itt többen is! Ha már nem tudsz miről írni, mert olyan jó a gépparkod (most a pontontól tekintsünk el... az ezekből az info morzsákból összerakott puzzle szerint kemény...) és kívánom, hogy legyen jó, akkor nyugodtan írhatsz a régi autóidról is. Én élvezni fogom, mostanában túl sivár a tc-n a címlap hétvégente(számomra).

Lordmotor 2015.01.20. 16:49:01

@Ádi F.: Én a Puchot várnám már nagyon :)

rolls 2015.01.20. 17:01:23

@Ádi F.:
+1 !!!
:)

Nekem már ez is annyira kellett, - mint egy falat kenyér!
Aztán ott nem írtam, - mert nem akartam trollként végezni....

belsoseg.blog.hu/2015/01/14/erdekesebb_auto_talan_nincs_is_az_uton

alvázvédelem 2015.01.20. 17:02:23

tényleg a pukk megvan még

csakazértistotalcar 2015.01.20. 17:07:49

Leginkább Daewoo Leganzák voltak szolgálatba állítva, meg Nexiák, ill. Hyundai Ponyk. Mert ezek akkoriban már elterjedőfélben voltak a civilek között is. Ezért nem voltak feltűnőek. A Kia akkoriban nagyon ritka madár volt felénk

rolls 2015.01.20. 17:08:06

"A haverom mesélt arról, milyen kocsikat használtak korábban, volt köztük Fiat Uno Turbo, ha jól emlékszem, Renault Safrane is, sajnos nem ismerek módszert, amivel többet elő tudnék kaparni a memóriabitfazék aljáról, de elképesztően színes autóparkot képzeljenek el."

- Meg,ZUK !
Apró zsalugáterekkel a zárt felépítményen.
ELMŰ matricákat ne feledjem!
:)

(Soha nem voltam a CÉG-nél, - még mielőtt... )

Csikós Zsolt 2015.01.20. 17:09:20

@Lordmotor:

Ha a Tóth Gabi elkészül a váltóval végre (már minden megvan hozzá, csak össze kell rakni), és hazahoznám, akkor nekiállnék a futóműnek. De így - le se tudom venni a hegesztőkeretről a kasznit.

rolls 2015.01.20. 17:12:56

@csakazértistotalcar:
Hyundai Pony
- azaz! Most beugrott! Sok volt acélkék. Még a rendszámaik is egy sorozat volt. Szépen elfogytak. Ma már nehéz megismerni... Antenna sincs már.
:))

rolls 2015.01.20. 17:17:15

A fotókon szereplő fehér KIA, - erősen USA importnak tűnik...

Csikós Zsolt 2015.01.20. 17:18:25

@csakazértistotalcar:

Igen, csakhogy a Leganza meg a Nexia 1996 utáni, ez itt pedig 1991 körül került állományba, közte volt némi generációváltás. A titkosoknál is :-)

rolls 2015.01.20. 17:27:02

@rolls:
A galériát csak most látom. - Pontosabban:
-Az óbudai fehér KIA - erősen USA importnak tűnik.

Ádi F. 2015.01.20. 17:40:16

@rolls: :) Én is hasonlóan éreztem, de valamikor meg kell törni a csendet, egy nemnéma kommenttel, hátha történik valami. Nagyon tisztelem a Pistát, sokat dogozik stb, csak az Ő stílusa nekem nem jön be, ha látom, hogy Ő írta a cikket, márpedig a legtöbb tőle származik, ki is lépek azonnal...

rolls 2015.01.20. 17:47:51

@Ádi F.:
:)
+1 megint - és nóó komment!
:)
(a Daewoo-FSO poszthoz leginkább azt akartam írni, - hogy na, - asszem ez most életeket mentett, - mindkét oldalon! )

Ádi F. 2015.01.20. 17:54:47

részemről is +1 :)

Hát az tényleg életmentő volt.

Flat-6 2015.01.20. 18:45:14

@rolls: Nem valószínű, hogy az, tudtommal nem forgalmazták az USA-ban ezeket GC 626-alapú Kiákat.

Az viszont biztos, hogy MO-ra több is került belőle, így a nemzetbiztonságis sztori akár még igaz is lehet. Sok évvel ezelőtt Győr-Mosonban láttam többször is egy ilyen Capitalt, úgy rémlik az valami bézs/homokszínű lehetett. Csodálkoztam is, hogy hogy kerülhetett ez ide, de talán ez a válasz rá.

kerepelo D 2015.01.20. 19:18:38

Perverz, de nekem tetszik...

Voltak ám még gyöngyszemek Hyundai-Kia-Daewoo triótól.

Daewoo Arcadia, második generációs Honda legend.

Főleg 80-as és 90-es évek elején nagy Kia Hyundai szedánok, olyanok voltak mint az amerikai alvázas szedánok.

Tökösmákos 2015.01.20. 19:45:15

@Csikós Zsolt: De kétszer olyan erős mint volt. Turbó vagy kompresszor lehet benne vajon? :D

Inner Circle 2015.01.20. 20:11:23

Ha ekkora a régiautó-hiány, itt lehet élvezkedni:

player.hu/auto-motor-2/halott-automarkak-kvize/

Gugli persze tilos, 10 alatt még evezős rabszolga szint, onnan jönnek a közrendű szabadok. Eddig 14 a király, lehet trónkövetelni :)

delejes 2015.01.20. 20:22:15

"titkosszolgálati autó" szép "szaknyelven" konspirációs jármű :-)

504Laci 2015.01.20. 20:36:01

Tavaly nyáron olvastam egy könyvet: Zólyomi Tamás Árnyékvilág (Egy állambiztonsági figyelő emlékei)címmel. Ebből idézem a járművekkel kapcsolatos részeket szó szerint:

"Az imperialista propagandagépezet azt meri állítani, hogy nyugaton jobb az élet, mint itt. Hogy a Volkswagen Golf jobb autó mint a Wartburg. Pedig a szocializmus a legfejlettebb társadalmi forma. 1987-et írtunk. Ébernek kellett lenni."

"A vezetési gyakorlat folyamán bepillantást nyerhettem az operatív gépjárművek használatával kapcsolatos furcsaságokba. Nyilvánvaló, hogy azok, akik a gépkocsik rendelését intézik távol állnak az operatív munkától. Így történhetett, hogy olyan gépkocsit is megrendeltek, amiből abban az időben volt vagy három darab az országban.
Rengeteg azonos típusú gépkocsi van azonos színűre festve, pedig ez a munka olyan ahol igyekeznek elkerülni a feltűnést.
A figyelő gépkocsikat két módon adják le. Az egyik, hogy egy bizonyos számú kilométert elér, a másik, hogy egy bizonyos időt tölt ezen a területen.
Ez utóbbit használták ki azok, akiknek a BM más területein jó és olcsó kocsira fájt a foguk, mert sok jó minőségű és ritka nyugati gépkocsi áll a garázsban, amelyet gyakorlatilag nem használnak csak arra várnak, hogy leteljen az átfutási ideje.
Így azután szinte újonnan kapja meg valamelyik más vezető.
Az 1. számú vezető utasítása volt, hogy a leadásra kerülő gépkocsikat ezen terület tagjai egyáltalán nem vehetik meg.
Ez a lehetőség csak néhány kiváltságosé.
Volt úgy, hogy egy gépkocsi még munkán futott, de már egy bizonyos szintű belügyi vezető gyakran odatelefonált, hogy milyen a km-óra állása és mikor adják már le végre.
Az a kocsi már akkor az övé volt amikor megrendelték.
Ez az egyik magyarázata annak, hogy miért rendeltek operatív munkára teljesen alkalmatlan kocsikat.
Így történhetett, hogy az Újpesti Dózsa elnökének a fia egy alig használt nyugati gépkocsihoz juthatott az eredeti ár tizedéért.
Bár a szervizelés folyamatos, gyakran lépnek fel akkor problémák, amikor éles szituáció van.
Egy esetben E. Ferenc azt tapasztalta, hogy az általa vezetett gépkocsi mind a négy kereke leblokkolt valamilyen tengelyhiba miatt.
Ha történetesen akkor nem áll a munka és nem 20 km/h "sebességgel" döcög, akár az életébe is kerülhetett volna. Amikor vidékre mentünk, a kiírt gépkocsi sebességváltója hibás volt, le kellett cserélni. Egy három napos útra alapvetően hiányzott a gondos felkészítés. Arra már szót sem érdemes vesztegetni, hogy a kocsik többsége belül milyen koszos és elhanyagolt volt"

" A Jászai Mari téren szálltam le a villamosról, ketten ismét szorosan a nyomomban voltak, az egyikük eközben a táskájával beszélgetett: azt mesélte neki hol járunk éppen. (A Herzen utca nevét hibásan z-vel ejtette.) A táska nem válaszolt, de most már három luxuskocsi úszott mellettünk,a fentebb említett AH-92-87 rendszámú BMW 728-ason kívül egy AI-59-28 rendszámú BMW 728-as és egy AH-76-34 rendszámú Opel Senator. (Értékük kb. 1-1 millió Ft)"

Ennyi volt a járműves rész.

Bodixxx 2015.01.20. 21:47:55

Egyből felismertem. Bugrott pár emlék.

Jamci 2015.01.20. 22:07:43

A Hyundai Pony-kból volt már BBD is tehát a BOL az már valami későbbi forgalomba helyezés.

Inner Circle 2015.01.20. 22:07:47

@bervas: nekem pl. a Simca és a Rover volt nehéz, azokra tippeltem (rosszul), így lett 13.

Facel Vega 2015.01.20. 22:14:50

Én az 1995-ös Autókatalógusban csodálkoztam rá erre a többi őskövület, a Hindustan Ambassador és a Premier Padmini mellett. A Mazdánál már az utódmodell utódmodellje is kifutófélben volt ekkor. (Az 1995-ös autókatalógus negyedik ősküvülete, a Tatra T700 nem nevetséges, hanem inkább szomorú emlék, mivel ez volt a kedvenc autógyáram utolsó próbálkozása a talponmaradásra)

pizo 2015.01.20. 22:25:12

@kerepelo D: Azt Hyundai Grandeurnak hívták.
Zoli

bpi2 2015.01.21. 12:46:49

@Inner Circle: nekem 8.

"Nem te vagy a közlekedési múzeum főelőadója, de tulajdonképpen már nem is létező témáról ennyit tudni is dicső.

A 15 kérdésre összesen 8 jó választ adtál."

csakazértistotalcar 2015.01.21. 16:19:38

@Csikós Zsolt: A Teleki téren egy sem fordult meg belőlük. Abban az időben még szarvasos Volga ment Csajka motorral. A csomagtartó meg 10 cm betonnal kiöntve.

jürgen baromartz 2015.01.21. 17:27:10

@Inner Circle: áááh, 13... azért konzulensnek még beférek :D

Cooper911 2015.01.22. 07:58:02

@Ződ2000: Igen, így biztos könnybben megjegyezte volna mindenki: 三菱

Ahol a terepjáróra azt mondják, hogy telepjáró (vagy telekjáró :O ), ott egy Micsubicsin nem kell fennakadni :)

tedbandy 2015.01.22. 12:34:19

Három embert is ismerek aki a nemzetbiztonság bt.-nél dolgozik de még sosem kérdeztem meg milyen vasdarabban izzadnak mostanában.

Inner Circle 2015.01.22. 17:52:33

@Cooper911: a városi műmájer kivitel pedig a szerepjáró.

Richárd Nyíri 2017.10.04. 21:12:45

Nekem van egy ilyen kis különlegességem, egyszerűen imádom.... A motorja, a kényelme a kisugárzása, egyszerűen fantasztikus kis autó