Veterán BMW-k után kivénhedt zsaruk és egy megrendezett baleset

  2013. június 24. - streetsta Címkék: Múzeumok Éjszakája

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Mégfilléresebb Koszradírok
2015-07-28 17:27:27

A Mágikus Koszradír hihetetlenül sok ember fantáziáját megmozgatta, már-már mikroszálas törlőkendői

Kreatív traffipaxolás
2015-07-21 20:26:01

Én értem, hogy szükség van sebesség ellenőrzésre, ha nem lennének traffipaxok, elkanászodnánk mindannyian.

Nesztek, rakenroll!
2015-07-08 18:16:52

A nyárnak még csak az első felénél járunk, de úgy tűnik, ennél jobb buli már nem lesz. Félre ne értse

Megbűnhődtem
2015-06-29 17:25:09

Ez van, ha az ember felelőtlenül fogyasztja a totalcaros és indexközeli tartalmakat. Kezdődött azzal, hogy

A Múzeumok Éjszakája az egyik legmenőbb rendezvény-sorozat, amit az utóbbi években kitaláltak. Ilyenkor nem csak festményeket, tartósítószer-szagú relikviákat lehet nézegetni szúrós tekintetű teremőrök társaságában. Minden intézmény igyekszik interaktív programokkal színesebbé tenni a programokat, kicsit még talán egymással is versenyeznek, sőt magángyűjtők is előhozzák a kincseiket. Sok helyre ingyenes, vagy nagyon kedvezményes a belépő. Egész nap zajlanak az események, de alkonyattól válnak igazán izgalmassá a dolgok.

IMG 2233
Az első futóműben használt Earles-villa, ideális volt oldalkocsis üzemhez. A régivágású bokszerek és a Steib oldalkocsik nagyon jól állnak egymásnak

Én legalábbis estefelé szoktam bemenni a városba. Mivel menthetetlen autó és gépbuzi vagyok, meg aztán útba is esik, mindig a Közlekedési Múzeummal kezdek. Az épületbe csak ritkán megyek, inkább a szabadtéri dolgok érdekelnek. Idén BMW motorkerékpárokat felvonultató kiállítást szerveztek. Mindenki, ingyen és bérmentve nézhetett meg egy rakás öreg BMW-t. Sajnos az öreg gépeket túlságosan is összezsúfolták a sátor alatt, az új motorok aránytalanul sok helyet foglaltak (múzeumok éjszakáján én a régi gépeket szívesebben nézegetem). Voltak kiskocsira applikált öreg Isetta-motorok, oldalkocsiban motoroztatás. De a legkirályabb dolog a múzeum fala mellett állt.

IMG 2248
A K1 igazán ritka látvány, még szólóban is. Oldalkocsival sosem készült, ez egy egyedi megoldás

Egy BMW K1. Az első soros motorral szerelt utcai szupersport-BMW. Illetve annak nézett ki, de inkább sport-túra gép volt, amivel akár kettőnegyvennel lehetett az autópályán utazni. Mert nagy volt a tengelytávja, és szuper-aerodinamikus burkolatot szereltek az első 16 szelepes BMW motorkerékpár blokk köré. És amivel kínszenvedés volt manőverezni, mert nagy volt a tengelytávja, és a szuper-aerodinamikus burkolatok alatt megrekedő hő kisebb (értsd 80 km/óra alatti) sebességeknél simán megégette a motorost. De nagyon sportos, modern volt a forma, a konzervatív német stílushoz mérve felért egy forradalommal. Nem is adtak el belőle túl sokat, 1988-93 között kevesebb mint hétezer darabot gyártottak. És ebből egy itt állt. Oldalkocsival! Méghozzá olyan oldalkocsival, ami mellett a motort be is lehet dönteni, a fogat nem mereven van rögzítve. Ráadásul, ha minden igaz, a konstrukció magyar.

IMG 2317
Eredeti fényezésű, tényleg megkímélt púpos Wartburg

A parkolóban számtalan veterán autó és motor állt, bárkivel kötetlen beszélgetésbe lehetett keveredni. Megállni a púpos Wartburg előtt, és beleszippantani a levegőbe. Amiben méterekre a kocsitól is terjengett a tipikus Wartburg-szag. Naná. A kocsiban volt vagy harmincnyolcezer kilométer...

IMG 2344
Járművek a rendőrség múltjából

Innen a Mosonyi utcába gurultam – zseniális dolog a langyos nyári estén motorozni a városban -, hogy a Rendőrség-történeti Múzeum előtt felsorakozott technikát megnézhessem. Sok járművet eddigre már elszállítottak, pedig jött a közönség folyamatosan, a kimondottan az esemény miatt indított múzeum-járatok buszai szakadatlanul szállították a népet. A számomra igazán érdekes gépek azonban még itt álltak. Volt régi R80-as BMW járőrmotor. A pártállami konvojok felvezetője mellett állt a sorban egy lakk-fekete W116-os Mercedes, olyan, mint amikből ezek a konvojok a nyolcvanas évek elején álltak. Európai autó, de amerikai lökhárítókkal. Volt púpos rendőr-Moszkvics, kék-fehér UAZ-busz, kockalada, hátul az akkoriban hipermodern, világítós megállító-táblával.

IMG 2433
A sok embertől ezek a motorok alig látszottak

A múzeumban lehetett alkoholszondát fújni, célba lőni, ujjlenyomatot venni, és messziről egy pillantást vetni a régi rendőrmotorokra, amiket szorosan egymás mellé parkoltak. Kár, hogy nem lehetett körbejárni ezeket a motorokat, és kár, hogy a múzeum saját Moszkvicsát viszont közelebbről is meg lehetett nézni. Mert valahogy erre az autóra nem jutott elég figyelem, lelkesedés. Egyáltalán nem stimmelt rá a kék lámpát tartó tetőcsomagtartó elem, nem volt rajta semmilyen sziréna, és a Rendőrség felirat úgy nézett ki rajta, mint ha valami gyerekkönyv-illusztrátor rajzolta volna rá. Kár, mert impozáns autó lehetne.

IMG 2473
Bár nem túl régi mentőautók, de ilynek már a nyolcvanas években is futottak

A Kresz Géza mentőmúzeumban igazán régi járműveket nem találtam, de azért a kiállított Mercedes is elég öreg már. Itt inkább a motoros-balesetet idéző életkép sikerült kellőképpen retróra, Simsonnal, lapostelepes elemlámpával, ezeréves porral oltóval. Itt inkább a közszolgálat dominált az udvaron (a múzeumba most nem mentem be, de jártam már ott, mindenkinek ajánlom): a friss angol kampányfilm mintájára a folyamatosan loopolt Staying alive ritmusára kellett életben tartani egy plasztik-beteget. Többen is sikerrel tartották a lelket a torzóban, nekik hangos taps volt a jutalmuk.

 

Egy gondolatra visszakanyarodnék a Közlekedési Múzeum előtti parkolóba. Épp a tésztaszűrő-lámpájú Adlert fotóztam, erősen koncentrálva, hogy ne (nagyon) mozdítsam be a gépet a hosszú exponálás közben, mikor besétált a kocsi és közém egy ember. Fél szemmel láttam, hogy ez nem az a helyzet, mikor elégedetlenkedve ciccegni lehet, vagy faragatlan módon „Mi van, vak vagy?"-ozni. Mert az ember jobb kezében egy fehér bot volt. Belelépett a képbe, hát belelépett, nagy ügy.

IMG 2275
Több tégely polírozószert el lehet használni erre az Adlerre

Arrébb mentem igyekeztem más szögből lőni a tükörfényesre polírozott alumínium karosszériájú roadstert, mikor egyszer csak azt látom, felnézve a keresőből, valaki áll a kocsi mellett, és tapperolja, simogatja a sárvédőjét. Bár nem egy múzeumban vagyunk, de az ember mégsem fogdoshatja más féltve őrzött veteránját. Nem illik, na. De hallom, ahogy az ember mondja valakinek:" Nagyon fényes ám, csak úgy csillog. A tulajdonos mondta nekem. Azt mondja, az egész autó ilyen." És közben a fejét az ég felé fordította, az Adlerre rá sem nézett. Persze, mert ő volt a fehér botos ember. Aki most kinézelődhette magát, végigsimíthatta a kezét a kocsi minden alkatrészén. Mert a múzeumok éjszakáján tényleg testközelbe kerülnek a dolgok.

IMG 2291
"Nagyon fényes ám, csak úgy csillog. A tulajdonos mondta nekem. "

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr995375992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bervas · http://mt10.blog.hu 2013.06.24. 19:27:17

A 7. képen a boxer inkább BMW 700 kocsiba való, nem?
A 9. képen a bal oldali talán az első BMW boxer blokk, még hosszanti elrendezésű, amilyenek a Douglasok voltak.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2013.06.24. 20:01:34

@bervas: Pontatlan voltam, nekem a 600-as nagy Isettaként van meg, de úgy látom, hivatalosan már nem használták a 600-as típusmegjelölés mellett az Isettát. Szóval, én 600-asra tippeltem, de persze lehet más is, a lényeg, hogy nem motorkerékpárba való. Vajon ezekkel a blokkokkal csináltak kismotorfecskendőt, vagy csak az újabbakkal?

Kiskaresz 2013.06.24. 20:25:11

ide én is szívesen kijöttem volna, csak nem úgy alakult a program...

Hun_Fighter 2013.06.24. 20:37:40

@streetsta: Figyumá', ha a K1 80 km/h alatt akár meg is égette a motorost, akkor az "Akkor jó, ha félsz" című cikkben a fekete K1 minimum 90-el kerülgeti a bójákat a tanpályán?

Gomulka Béla 2013.06.24. 21:06:29

@Hun_Fighter: Nem. Megégeti a motorost. Bóját kerulgetni akárki istenbohóca tud. De Mucius Scaevola csak egy van.

504Laci 2013.06.24. 21:28:11

A bedőlős oldalkocsi valóban hazai fejlesztés. Az egyik megalkotója jóbarátom. Van még pár érdekes dolog a tarsolyában, érdemes lenne egyszer elbeszélgetnetek. Olyan dolgokat épít amit mások szerint nem lehet megoldani :)

Hun_Fighter 2013.06.24. 23:37:23

@Gomulka Béla: Hát ezen a dumán kész vagyok... :D Na de melyik kezével húzza a gázt az öreg Quintus? :DDDD

streetsta · http://managertoys.hu/ 2013.06.25. 07:32:13

@Hun_Fighter: Azt én nem tudhatom. Se K' nem égetett még meg, se azon a bizonyos tanfolyáson nem voltam ott. De ha azt mondják a tapasztaltak, nagyon meleget csinált a K1, én elhiszem. Ettől még egyértelmű, hogy kipróbálnám. 1989-ben, tán valami osztrák BMW kereskedésben szedtem össze egy rakás motorprospektust, köztük a K1-ével. Nagyon hosszasan tudtam nézegetni. Kicsit németesen suta, nem is igazán könnyed formájú gép, de akkor is.

közösperonos átszállás 2013.06.25. 09:06:51

Technikai kérdés: nem lehetne "eltörni" a posztokat két-három bekezdés után, hogy a többi a tovább után folytatódjon? Így ezer évig tart eljutni a korábbi bejegyzésekig.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2013.06.25. 14:04:15

Lehet, h rosszul tudom, de szerintem meg a 600 mellett is használták az Isetta szót.

A mentőknél nem volt egy jó kis Nysa kiállítva? Én pár napja bringázgattam, amikor megláttam ezt:

instagram.com/p/a1BKOsQAQg/

Gyönyörű, hibátlan darab volt, igaz ma már magánemberé és nem múzeumé.

ha1tt 2013.06.25. 15:44:00

@Hun_Fighter: Tudom, nem ez a lényeg, de a hős Gaius M.S. volt, Quintus hozzánk közlebbi, és főpap meg jogtudós.
A motort azért kipróbálnám, ma már van védőruha :)

sgarde 2013.06.27. 20:06:50

A vak ember autófüggő. Május elsejére is kijár a Közlekedési Múzeumhoz.
Ha csak Ő fogdosná az autóinkat, nyugodtak lehetnénk.
süti beállítások módosítása