Hazahoztam a Mercit

  2012. január 22. - Csikós Zsolt Címkék: mercedes totalcar flotta szereles allolampas

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Tudják, az elmúlt négy hónapban – hogy is mondjam, hogy ne tűnjek teljesen őrültnek – afféle küldetéstudatom lett. Lehetetlen dolgot készülök megvalósítani: oldtimerrel szeretnék járni. Persze nem minden nap, hiszen hűséges és szintén öreg Honda Spacy robogóm az elsődleges közlekedési eszközöm, mert hülye nem vagyok, hogy két kézzel szórjam a pénzt benzinre, gázolajra, félórákat keressek reggelente parkolóhelyet. De ettől még nagyon sokszor szükség van autóra – gyereket kell oviba, isibe vinni, szállítanom kell cuccokat, ilyenek. Öt munkanapra legjobb esetben is csak négy motoros nap jut, egy tuti, hogy autó után kiált.

Így kaptam meg az autót - pár nappal a szülinapom után, a megfelelő évszámmal a jobb egyen

Nem vagyok egyedül ezzel az oldtimeres közeledéssel. Nem biztos, hogy a Belsőség és a Totalcar olvasóinak átjött, hogy a szerkesztőségben manapság egyfajta csendes forradalom zajlik. Egy csomóan megbolondultunk, és öreg járművet akarunk napi használatba bevonni. Van, aki már űzi is a sportot. És az "öreg" itt olyan járművet jelent, amit a társadalom nagy többsége már evőpálcikával sem piszkálna, a kisebbik része pedig csakis múzeumban fogadna el látványként – belefér a negyvenöt éves amerikai batártól a húszéves robogóig minden, ami valószerűtlen az utcán, pedig egykoron, talán más helyen, nagyon is igazi volt.

Dani napi rutinja

Kezdődött Zách Danival, aki mostanában – így télen is – egy régi Vespát használ. Nem kell őt sajnálni, van mellette egy nagyon keveset futott 1998-as Swiftje és egy BMW GS1100-ese, kivételes állapotban. A Vespa lassú, néha köhög, tolni kell, hogy beinduljon, Dani mégsem száll le róla. Szereti, s a másik két jármű pihen.

Bandi Swiftje

Vele szemben ül az asztalnál Stump Bandi, aki évekkel ezelőtt beütötte a fejét, s ez most ütött ki rajta, ezért vett magának egy 504-es Peugeot-t. Nem garázsdísznek – járni. Igen, egy negyven éves, francia autóról van szó, amit pár éve letámasztottak, kvázi végelgyengülés miatt. Bandinak amúgy van egy napi Audi 100 Avant-ja, szupertakarékos dízellel, illetve egy korrekt BMW 1602-ese. Nem szükségből vette a Peugeot-t. Vágyott rá, de nagyon.

Gőbi Swiftje

No és ott van Göbölyös Zsolti, aki egy pár éves dízel Astra Caravannal mozog, ami neki semmibe nem kerül, mert céges. És van mellette egy olyan Volkswagen Bogara, ami ránézésre is ölni tud, és már szinte Porsche 911, annyira eszeveszett precíz, átgondolt, minden porcikára kiterjedő tuningot kapott. De azzal nem akar járni, csak speciális alkalmakkor, viszont szeretné néha letenni az Astrát, hogy egy kis valódiautó-érzése legyen. Vett hát egy másik Bogarat, alapkivitelűt, bácsitól. Ami kevés hiba volt rajta, azzal nemsokára készen lesz. Rájött, hogy unja az új autót, még ha ingyenes is bele a benzin, mert néha szippantana egy kis gépszagot, vezetne autót is, ahelyett, hogy az autó vezetné őt.

Vitya egyik pénznyelője

Balázs Vityát – bár nem dolgozik már velünk, de továbbra is szeretjük, és tudunk róla – a sok sebből vérző Pannónia, a levegős (hetvenes évek) és vizes (nyolcvanas évek) Yamaha RD250-esei éltetik. Bár van egy böhöm KTM túraendurója, a múltkor bevallotta nekem – "te Csiki, hétvégén lemegyek a garázsba, hogy menjek egy kanyart valamelyik motorommal, és tízből tízszer a vizes RD250 LC-t viszem el. Megyek vele egy órát, és remegek, mire visszajövök, annyira izgalmas". Vall így egy 45 éves, két méter magas, az autós újságírás Magyarországon elérhető csúcsát megjárt, több nyelven perfektül beszélő, hétköznapjaiban komoly üzletember álruháját magára öltő, szerencsétlen addikt. Ja, és most megint vett valami Kawasakit – annyit tudunk, hogy gyári a fényezése, 250-es, kétütemű, és két(!) főtengelye van…

A Cougar is kész lesz egyszer

Ja, és itt van a Winkler, aki ugyan rég látta egyben a Cougarját, tehát ha rosszindulatúak lennénk, lassan kiközösíthetnénk a kompániából, de Sabc azért lassan tényleg elkészül vele. És ahogy ismerem Robbyt, ki se száll majd belőle, ha jó lesz. Hiszen amikor a Barons után épp pocsék volt az autó, akkor is használta, amíg csak lehetett. Szép kis társaság vagyunk, hát.

Az én Swiftem

Én meg – mint a múltkori posztban írtam – 2011 decemberének elején szintén öregebbre nyergeltem át az eleve már idős, napi használatú, 26 éves Mercedesemről. Hogy, hogy nem, az új szerzemény is nagyjából egykorú Bandi Peugeot-jával és Göbi Bogarával – 1973-as.

Lehet, hogy buta álmokat kergetünk, de jól érezzük magunkat. A 400+ forintos üzemanyagárak óta annyira lelassult a forgalom, hogy sokszor azon kapjuk magunkat: ilyen lassú kocsikkal is akadályoztatva vagyunk. Az értékcsökkenés, az elhiteleződés réme, a kötelező gyári szerviz, a semmiből betoppanó két-három-négyszázezres számlák nem ijesztgetnek bennünket, cserébe viszont vannak havonta, kéthavonta rendbe teendő kisebb tételek. Ki, hogyan szereti az autózás nevű szendvicset.

Amellett, hogy abszolút megértem az újautósokat, én így emberközelibbnek érzem az autózást, hiszen az apró szívások nem zavarnak. Valójában azok nem is szívások, csak azok nevezik így, akiknél egy díszlécpatent beütése is nagygenerálnak minősül. Mert vajon a lovásznak szívás-e, hogy le kell kefélnie a lovat? Hogy patkolni kell? Hogy ápolni kell a nyerget, cserélni a zablát, a kantárt? Lenne, akinek igen – turkálni naphosszat a büdös szőrben, menni a kovácshoz, belenyúlni a lónyálba, fuj (remélem, a lovászokban van még humorérzék). Minden csak annak a kérdése, mire, milyen címkét akasztunk.

Az egyik tábor mindig rossz címkéket tesz a tőle átellenes, idegen, és nyilvánvalóan pusztító másik hitvallásra (bár ez a trend nem csak autókra igaz). A régiautós steril, méregdrágán szerelhető szappandoboznak nevezi az új kocsikat, az újautós életveszélyes, száz kilométerenként nagyjavítás után kiáltó romoknak a régieket. És mivel ezek hitviták, e demarkációs vonalon billegve meg is reked a párbeszéd.

Visszatérve az öregautó-használathoz – hogy az éppen képviselt hitvallásomnál maradjak – környezetszennyezés ez? Hogy például egy 40 éves autó élete során eddig három másik autót nem kellett bontóba küldeni, semlegesítésre? És a kipufogóból jövő szennyezés? Az én Mercimé sajnos komoly tétel, emiatt tavasszal megyek is Kareszhoz szelepszár-szimeringeket cserélni a motorban, mert váltáskor, motorféknél elég durva kék füstöt nyom. Addig próbálom nem használni, motorral járok.

De azt sem árt tudni: egy alig pár hónapos, reprezentatív brit tanulmány szerint az 1981 előtt gyártott autók a közlekedés 0,24 százalékát teszik ki, ha a futott kilométereket is számításba vesszük. És ugye tudják, hogy a briteknél sok az öreg autó? Mi úgy gondoljuk, hozzánk képest használják is őket…

S az új autó is káros, sőt: a részecskeszűrős dízeleknél igenis van korom, csak nem látjuk, mert ahhoz elektronmikroszkóp kellene. Viszont azok az apró részecskék sokkal jobban megkötik a káros vegyületeket a levegőből (mert nagyobb a fajlagos felületük), mint a régi, nagy, látható koromrészecskék, s a tüdő nem is tudja kiszűrni őket, ezért a szervezetünkben eljutnak mindenhová.

A benzinesek? Csak annyit mondok: az emissziós mérések hatvanas évek végi bevezetésénél a benzol(toluol)-szintet kivették a csekkolandók közül, s nem mérik külön, pedig messze ez a legrákkeltőbb vegyület. Mellesleg a mai mérési ciklusok nagyon kedveznek a turbós benzinmotoroknak, amelyek a ciklus szerinti használatban valóban kevésbé szennyezők, mint egy apácazárda hálóterme az ebédre felszolgált bableves után. És szabvány szerint használva nem is fogyasztanak. De akár csak kicsit is dinamikusabb üzemben nagyon megugrik az emissziójuk – na ja, arra nem terjed ki a szabvány… Nincs itt igazság. Vegyük tudomásul, autót használni káros dolog, akárhogy is kozmetikázzák a szabványokat. Ez van.

A régi Mercim elbontás előtt talán három hónappal

Minden védőbeszéd ellenére, még a valláson belülről tárgyalva is akad azért egy apró gond az öregautó-tartással. A korrózió. Idén már huszonhatodik éve nézem, ahogy aktuális autóim hónapról hónapra rohadnak az utcán az időjárási és sózási tényezők miatt. És akárki, akármit is mond, egy kvázi makulátlan veteránautó is kilyukad három-öt év alatt, ha kint tartják.

Tényleg csak sejteni lehetett, hogy a mélyben gonosz erők pusztítanak. Három hónap múlva már csak egy üszkös váz volt belőle

Hiába pucolja valaki a lemezeket kívülről, vakszolja a festést, jár a legdrágább mosóba, kér minden alkalommal alvázmosást (vajon mit takarít ez egy mai autón, aminek nincs alváza? Jó-jó, tudom…), a víz az üregekbe hatol be, magával sodorva port, apró szmötyit. A por és az apró szmötyi jó része meg nem folyik ki alul, hanem dunsztkötést alkot a karosszéria zugaiban. És egy öreg autónál a dunszt és a vasszer erősen repedezett szigeteléseket talál, sok-sok kis lyukkal bennük a nyers hegesztések felé. És tovább mászik. És akkor a kissé ionos, sós vizet átkeresztelhetjük elektrolittá, a kicsit eltérő elektronegativitású küszöblemezt, hegesztési varratot és sárvédőelemet anóddá, katóddá, megint anóddá, és meg is van az akkunk. Az akkuban, az anódon bizony intenzív oxidáció zajlik. Az a fránya karosszéria pedig pont ott rohad porrá.

Az önhordó autó az üregekből kifelé rohad, különösen igaz ez a régebbi típusokra

Saját kezemmel bontottam meg (néhányszor utána meg szét) a járós autóimat. Láttam, amit láttam, nem a levegőbe beszélek. Festettem, passziváltam, szigeteltem mindig, amennyire tudtam, korántsem olcsó szerekkel. És kettő, három, maximum négy év múlva ugyanott, ugyanúgy, de még sokkal nagyobb helyen újra javítani kellett mindent. Emellett tizennégy éve nézem a klubtársaim számtalan autóját, hallgatom a sztorijaikat – sok száz autónyi, szájról szájra adott adatbázis ez. És ők se találták még meg a Szent Kelyhet, ezért pár évente térdre esnek imához: elő a köteg húszezres, a flex, a javítólemez, lehet kivonni az autót hónapokra, fél évekre a forgalomból, sziszeghet a CO-gép, majd ömölhet újabb pénz a fényezésre. Ez ilyen. Sokan emiatt áttértek Swiftre, Mégane-ra.

Egészen a szélvédőig szétrohadt szegény. Itt fent is van egy por- és nedvességtároló üreg

Imádom a veterán autót, különösen a közepes állapotút, ami használatban van, mert az valódi. De amikor megpillantok egy ilyet az utcán, mindig arra gondolok – vajon két év múlva is ilyen boldogan autózik-e majd vele az a köpcös csávó, aki a volán mögött ül? Csoda lenne. Ezek csak villanások, sokszor alig egy év múlva is már nagyon máshogyan néz ki az az autó. Megvallom, nekem molekulánként morzsolja fel a lelkemet minden esős nap, pörölycsapásként zúzza szét a mégoly szép, társasjátékozós, vasárnapi, családi idillt, amikor esni kezd a hó, jön a sószóró, és az imádott verda kint porlik az utca szürkéjében.

Sokan állítják, hogy csak rá kell készülni a dologra, és utána évtizedekig, minimál pénzből, viszonylag kevés piszkálással fenntartható egy öreg autó. Aláírom, igazuk van. Ha a mechanikára gondolnak.

A csomópontokban egyszerűen elfogy az autó

De a nap szétégeti a gumikat, szigeteléseket, a műanyagokat, a kárpitokat, még ha az ember vallásos szorgalommal ki is teszi az ablakba a napvédőt. Az acél meg porlad, de folyamatosan.

Én valahogy még nem láttam túl sok, tíz éven, évi tizenkét hónapon, havi harminc napon át boldogan használt veteránautót. Olyat igen, amire azt mondta a tulaj, hogy majd az örökkévalóságig tart, de két év múlva eladta, tehát sose tudtam meg, igaza lett-e. Olyat is láttam, amit öt évig használtak, és akkor még egész szép volt (kívülről), verte is a mellét a gazdi. Aztán egy pörsenés nyomába eredtek a lakatos haverral, és odabent olyan szétmállott törmelékborzalmat találtak a vázszerkezet helyén, hogy azonnal kukázni kellett az autót. Meg ismerek dél-olasz, spanyolországi, kaliforniai kocsikról sztorikat – de ugye, az időjárás a legjobb konzerválószer, nyolcvan méteres fórral indulni száz méteren nem ér. Ja, és azoknak a kocsiknak viszont minden műanyagja, gumialkatrésze por és hamu már.

Jobb első taposó. Senkit ne vezessen meg a sok Palmatex a küszöbön, az elég csúnya, de az igazi baj a luk

A konklúzió: talán a legjobb oldtimer a dél-spanyol karosszériából és holland belső térből összerakott, svájci mechanikájú gép – ilyen valószínűleg, azért elég kevés van. De magyar használatban úgyis elég neki négy február, majd vége.

A szép veteránautó, ami harminc év után frissen kikerül a bácsi garázsából a gázpedálhuszár talpa alá, nem marad szép, csak ha továbbra is száraz garázsban tartják, és alig-alig mennek ki vele a testnedveit eregető természetbe. Minden más esetben a beszerzési akció viszonylag rövid, de örömteli használathoz, majd gyors állapot- és pénzromláshoz vezet. A szép stand egy öreg autónál igencsak átmeneti jelenség.

Én meg pont erre készülök most.

Megbontottuk a szép autót, és ez volt a küszöb mögött. Persze alulról már látszott

Hogy agyatlan gázpedálhuszárként elpusztítsak egy öreg Mercit az utcán. De én huszonhat év tapasztalatával indulok neki az útnak, nem most jöttem a falvédőről. Borzasztó sokat olvastam erről, figyeltem, feljegyeztem. Ismerek mindenféle korróziógátlási technikákat, sokkal jobbakat, mint amilyenek régen voltak. Pontosan tudom, hol kezd rohadni az állólámpás, álmomból felébresztve sorolom, merre lesznek rajta rozsdás gócpontok. Sőt, trükköket is tudok. És nagyon, nagyon, nagyon vágyok rá, hogy reggel, munkába menet, a csúzlit kihúzva várjam ki a Rudolf Diesel-emlékpercet, hogy felizzon a sószóró a műszerfalon, hogy felharsanjon a kertyerertyerrertyerertye, hogy szúrjak egy egyest, és az állólámpa megölő seggel nyugtázza a hervadt newtonmétereket, majd valamikor hosszú percekkel a kuplung felengedése után már tényleg mozogni kezdjen. Ez jó ám. Megpróbálom. Hülye vagyok? Igen. Naiv? Hát persze.

Barátommal, klubtársammal, Littner Zsoltival egyetlen, hosszú évek, sőt már bő tíz éve kint tartott állólámpás Mercit ismerünk. Egy szürkésbarna 220 D az, a budaörsi Berczik András szervizeli, amióta a látóterünkben van, egyébként meg a Bp. II. ker. Keleti Károly utcában parkol. Mindig. És nem rohad. Valami nagyon durva védelem lehet rajta, mert egyszerűen nem fogy el. És nem is szokott eltűnni hónapokra, hogy vadonatúj gúnyában vesse magát ismét a budapesti aszfalt habjaiba. Ilyet szeretnék.

Az új állólámpásom kasznija kiváló alap. Csak felszíni rozsda van rajta. A bal hátsó lemez alját, a bal első küszöbvéget, a belső küszöböt és a kevés hiányzó padlót Gazsi barátom megcsinálta, mire kézhez vettem. Később találtam még két, nagyon apró lyukat – negyedkörömnyit - a vezető taposójának és a küszöb összeeresztésénél képződött sarokban, illetve a bal hátsó ajtónyílás küszöb-sárvédő találkozásánál. Különben az autó intakt, amerre szem lát, eredeti padlók, küszöbök, doblemezek, tűzfal, ajtók, minden. Ez a karosszéria aranyértékű.

Elméletileg ugyanolyan színű, mint a másik, csak ez kimattult

Jut eszembe, meg sem írtam még, hogy átvettem az autót, jól le vagyok maradva a posztolással. Annyi szálon tolom a taligát mostanában (remélem, díjazzák a képzavart), hogy kénytelenek lesznek elnézni némi spétet. Merthogy még a japán túra utáni héten – tehát december közepén – kaptam a hírt: mehetek a Merciért. Kész a küszöb, fent vannak a díszlécek, korrektül, passziválva-alapozva, gyári kódra kikevert festékkel ki lettek javítva a kis csipás foltok. Nem szépek, de használós autóra pont jók lesznek.

Készen a javítás, de még nincs rajta festék

Akkor még nem volt forgalomban a kocsi, tehát a Világ Legrendesebb Nepperével és az ő rendszámával mentünk átvenni az autót Pátyra. Kroni hozta a Mercit, amelynek a motorja súlyos átnézés után kiált, a futóműve dobog, belül koszos, mint a hányat, és akad rajta egy rakás működésképtelen funkció. Mégis, teljesen oda volt tőle. Igaz, ő profi, tudja, milyen egy sok hibás, de alapvetően korrekt autó. Nekem egy másodpercre nem voltak kételyeim – a zöld Merga sok munkát kíván, de már most szenzációs.

Volt pár napom, amíg a vizsgára szükséges – tényleg apró – rendbetételekre vártam. Lehetett tervezni. Akkortájt jutott eszembe egy régebbi Oldtimer Praxis cikk. A német kollégák készítettek több tucat mintaküszöböt, amelyek nagyjából így néztek ki: egy külső, kifurkált belső, és arról az oldalról hosszában még egy kis idomlemez, hogy kétkamrás legyen az előállt darab. Mindegyik vizsgadarabba belenyomtak egyet a tesztben szereplő 29-féle anyag közül, majd sós vízzel permetezték, sókamrába tették, sós vízbe mártották őket. Egy év után kibontották mindet, megnézték, hogy ityeg a fityeg, született egy cikk, visszazárták őket, újabb sós treatment jött, majd egy év után megint megnézték, és keletkezett még egy írás. Alapmű.

Egy komoly rohadás volt a Mercin, amikor megnéztem

Megtudtuk Bandival – aki egyébként lefordította a cikkeket -, hogy a festék-rendszerű üregvédők nagyjából szart se érnek. A viaszosak nagyon jók, de nem kúsznak eléggé, ezért rejtett üregekbe nem jutnak be, és nem is tapadnak annyira, viszont nagyon jól zárnak, ezért új, friss lemezre nincs náluk jobb. A kátrány – lásd Dinitrol – is jól jött ki a tesztből. De messze a legjobban (különösen az öreg, már kicsit felületi rozsdás lemezeknél) a zsíralapú védelem vált be. A forró, folyékony zsír kúszik, fed, megdermed, vadul tapad, és ha reped, a legkisebb meleg hatására elzárja önmagát. Zseniális.

Az öregek ilyenkor mondják – ja, '65-ben mi is fáradtolajjal nyomtuk teli a küszöböket, ismertük ezt rég. Hát, tudják, a fáradtolaj éppenhogy árt. A motor ugyanis működése közben agresszív vegyületekkel nyomja teli az olajat (vö: kartergáz), s az olajcsere szükségességének egyik indoka éppen az, hogy a semleges kenőolaj agresszíven korrodeál a ciklusa végére. Ezt az olajat betölteni a küszöbbe… Mint használt fecskendővel tífuszos után vakcinát kapni. Gondolom, az öregek abból indultak ki, hogy az olajos lánc sem rohad el a csónakokon. Igen ám, de ahhoz nem fáradt olajat használtak. Tehát ha már muszáj ez a faramuci megoldás, akkor legalább új olajat használjon, aki. Maradjunk ennyiben.

Tehát zsírt kell benyomni. Igen ám, de a nyertes termék olyan drága, hogy egy autóhoz szükséges anyagmennyiség árából az ember olcsóbb oldtimert vesz – bő 3000 eurókról beszélünk. Lamborghini Miurához, Ferrari 250 SWB-hez? Persze! De egy öregecske dízel Mercihez? Isten őrizz! Viszont a második helyezett cucc is pontosan azt tudta, mint az első – töredék áron.

Három autóra való anyag, mmm...

A szert Mike Sander's Korrosionsschutzfettnek hívják, olyan tíz euró körül van belőle egy kiló – attól függ, mekkora kiszerelésben veszi az ember. Már évek, sőt, évtizedek óta ismerem, minden profi, német oldtimeres oldalon hirdetik, odakint egy ilyennel kezelt autó többet ér a piacon. Végigvettem fejben a Merci üregeit, úgy számoltam, hogy nyolc kilónak elegendőnek kell lennie a teljes üreg- és peremvédelemre.

Tehát rendeltünk egy 24 kilós bödönt (Bandi kétautónyit bevállalt) 230 euróért, meg mellé 95-ért egy profi Vaupel pisztolyt, 86 centis csővel, a végén 360 fokos fejjel. Az egészet 10 euróért elküldték – nem akartunk hinni a szemünknek.

A terv: - alapos alsó takarítás
- furkálás
- elektronikus védelem (bizony, erről többet később)
- alsó passziválás, alapozás, rücsizés
- üregvédelem Mike Sander's-szel
- közben apró-cseprő dolgok rendberakása

Kati ajándéka. Fél órával korábban itt még romok voltak

24-e lett az utolsó határidő az elkészülésig, mert a garázsban kellett átadnom Katinak a karácsonyi ajándékát, a Vespát, amit hónapokkal korábban már beszereztem. Az két hét.

BWY – valakinek nincs egy jó ötlete névre, egyszerűen semmi nem jut eszembe, a Bivi szörnyű – simán megkapta a vizsgát, átírattam, enyém lett. Mentem vidékre a drága nepper baráthoz, aki minden autós ügyünket a hátán viszi. Amióta tervezgetem, hogy újra állólámpást veszek, azóta először használtam igazi közlekedési eszközként a kocsit.

A 90-es végsebesség talán nem győz meg sokakat, a kuplung főhenger is pocsék, hol nem jön föl a pedál, hol nem lehet lenyomni. Mire Budapestre értem, bekapott a bal hátsó fék, a jobb oldali fűtés jeget fújt, a bal oldali valami langy-gyanút. Rádió szétesve, de zörög valami adó belőle, itt-ott koppanások, gázelvételre szörnyű füst (de gázadásra szinte semmi), üzemanyagmérő telit jelez, holott alig van nyál a tankban, balra van ugyan index, de a visszajelző hülyéskedik – lesz ezen mit csinálni. Ettől függetlenül imádom.

Merci-felvonulás Zuglóban

Hazafelé a meghatottságtól alig bírtam szólni – húszévnyi állólámpázás után olyan volt az a fél óra, mintha éveken át véletlenül Michael Jackson bőrét hordtam volna, és most visszakaptam volna a sajátomét. Persze, történt rossz is, a moonwalk csak paródiaszinten megy, a fejhang nem jön ki a torkomon, van pocak is, haj viszont annál kevesebb, de a világ így kerek. Olyan kerek, hogy ennél kerekebb nem is lehetne. Nincs annál szebb, mint amikor egy állólámpás szaglászó nózija figyel ki a garázsból – mert átmenetileg ott lakik.

Végre itthon. Mögötte a szép másik

A többit legközelebb.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr733592004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csikós Zsolt 2012.01.22. 20:49:30

@Ádi F.:

Díszlécet az ember bontottat vesz, amit lehet, de ez csak az ablak körüliekre, a hátsó ajtókéra és a sárvédők oldalsóira vonatkozik. A többit nagy eséllyel csak újban találsz jót, pénzt érdemes tehát adni a két hátsó lámpa fölöttiért (azok elég puhák, és elég egy nagyobb bőrönd, máris horpadnak, ezért a bontottak szinte mind hibásak), a küszöbdíszlécekért (azok elég puruttyák tudnak lenni), az első ajtók díszléceiért (a hegyük kilóg, és ennyi idő után már akadtak beléjük elégszer, hogy a végükben ne legyen meg a dugó) és a kis bajuszdíszlécekért (azokat egyszerűen el szokták dobálni).

Kis pöff? Ne viccelj, csak annyi van? Boldog ember :-)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.22. 20:51:28

@l.atti: Mondanak vicceseket.
Miért nem olvasod el a teszteket?
Újautó teszt is van, ugyan nem SLR, de ha írsz nekik levelet (már ha tudsz értelmes levelet írni), akkor biztos szereznek SLR tesztautót.

De mondjuk remélem nem várod, hogy az sportkocsi lesz. Az egy luxuskupé, ami erős, de kanyarvadászatra nem valószínű, hogy jó :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.01.22. 20:53:17

Amúgy én is kint tartom szegény Fordot, szerencsére itt Pécsett nincs sok hó, meg sózás, szóval nem olyan nagy veszély neki.
De ha rohad -> kasztnis. Tavaly volt 100 ezer az aljának a lakatolása, gyári új elemekkel.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.22. 20:55:42

@Csikós Zsolt: "hiszen hűséges és szintén öreg Honda Spacy robogóm az elsődleges közlekedési eszközöm, mert hülye nem vagyok, hogy két kézzel szórjam a pénzt benzinre, gázolajra, félórákat keressek reggelente parkolóhelyet."
- Hasznalj biciklit.

"Egy csomóan megbolondultunk, és öreg járművet akarunk napi használatba bevonni. Van, aki már űzi is a sportot."
- amig [strukturalisan is] szet nem rohad a gep. KB 1-2 ev. Aztan johet az ujabb veteran napi hasznalatba fogva.

"Valójában azok nem is szívások, csak azok nevezik így, akiknél egy díszlécpatent beütése is nagygenerálnak minősül"
- igy igaz, az ilyenek miatt pusztul le az auto idonap elott, az ilyenek hanyagoljak el a szervizelest.

"És akárki, akármit is mond, egy kvázi makulátlan veteránautó is kilyukad három-öt év alatt, ha kint tartják."
- hat persze. A gyari technologiat megismetelni lehetetlen. De a gond ott lesz, hogy az auto nincs komplett legyartva a lakatos altal. A lakatos sem tudja kitisztitani az uregeket, es a rozsda innen, belulrol tamad.

"És ők se találták még meg a Szent Kelyhet,"
- letezik pedig, nem olcso. A gyari technologiat kell [megprobalni] reprodukalni. Pl van aki megprobalja: www.surfaceprocessing.co.uk

"Mike Sander's Korrosionsschutzfett"
- megjegyzem a nevet. Az angol Practical Classic ujsagiroi a sajat (napi hasznalatu) oregautoikon a kovetkezo uregvedot hasznaljak: bilthamber.com/pro-introduction.php?cname=Corrosion%20Prevention&name=dynax%20S50

tody2121 2012.01.22. 21:07:42

KÉRDÉS!!!
Valaki tudja miért nincs megint Totalcar???
Már habzik a szám az új részek után, de az új évben egy részt sem láttam még... Mi a gond újra???

KÖSZÖNÖM A VÁLASZOKAT!!!

Csikós Zsolt 2012.01.22. 21:07:54

@midnignt se - kitiltotta az ommm:

Ez a dynax baromi érdekes, azt írja, hogy még vizes felületre is használható, és kiszorítja a vizet. Hm. A UK's leading wax protection vajon a Dinitrol? Valószínűleg.

Jó lehet, ezzel asszem nem találkoztunk a tesztben, bár most meg kéne néznem. A németeknek tipikusan a zsír jött ki jobban a tesztből.

Biciklit nem használok, mert nem tudok lezuhanyozni a melóhelyen, és rohadtul leizzadok. Próbáltam már, nem jó. És néha nagyon félek rajta. Még az 50-es robogómat is amiatt adtam el, hogy nem tartja a forgalom tempóját. És az autósok itthon kíméletlenek. Persze a motorosok is, nem akarom védeni senki mundérjának a becsületét...

Csikós Zsolt 2012.01.22. 21:09:22

@tody2121:

Csak n darab adásra volt szerződés, aztán leállt. De tavasszal újra lesz, ha jól tudom. Ruhe bringt Rosen.

Hurri Kán 2012.01.22. 21:10:10

@tody2121:
Semmi gond nincs. Ami eddig lement pár rész, első körben ennyire volt megállapodás, olyasmit írtak itt pár hete, tárgyalnak a TV2-vel, ha minden igaz, lesz folytatás.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.22. 21:11:54

@Mostly Harmless: "purhabbal vagy valami műanyaghabbal kitölteni nem lehet"
- savas kemhatasuak, nem jo.

@СubE: de azert ha Csikos BMw-t vesz, jobban jart volna, nem? :)))))

@James009: "Volt hogy ki lett javítva és 2 hétre rá ismét felütötte fejét a rozsda! "
-hat akkor az nem lett javitva csak takolva, azert. Amugy az en nemet 20 eves automban meg gyari az uregvedelem, benyultam, megtapogattam, es meg mindig ragados.

@Csikós Zsolt: "a szinterezés (műanyaggal bevonatolás) is az egyik legveszélyesebb védelmi technika"
- de nem reped am meg olyan konnyen. A szinter tartosabb (ertsd: utes/kopasallobb) barmely festeknel. Pl veszelyes lehet, ha a beszinterezett lengokaron megreped, a felverodo kavicsok miatt, es alatta tortenik, ami tortenik, de tovabb birja am, mint mas festekek. Tudom, mert teszteltem.
Mellesleg en pl a lengokarokat is kifurnam, es kifujnam uregvedovel.

tody2121 2012.01.22. 21:22:06

Köszönöm a gyors válaszokat!!
Sajnálom, azt hittem folyamatosan lesznek új részek, mint régen... Pedig nagyon profin sikerült részek lettek... A BMW M5ös videó Európát bejáró sikert aratott, azért ez nem kis dolog!!
De azért jó lett volna közölni az oldalon hogy ne is várjuk.. Vagy lehet én maradtam le valamiről? :)

Csikós Úr! Nagyon jók ezek a Mercis posztok, teljesen átjön az az érzelmi többlet, amit egy ilyen öreg Merci ad!
Ez köszönhető kiváló írási képességeidnek, gratulálok hozzá, csak így tovább! :) Továbbá irigylésre méltó egy olyan csodás feleség, aki mindezt a sok Mercit tolerálja, ritka szerencsés ember vagy! :)

Blokiallat 2012.01.22. 21:27:19

Vegyetek inkább porsche 924/944-et, az nem rozsdásodik mert galvanizálva van, ergó nem nettó szívás 30 évesen

Csikós Zsolt 2012.01.22. 21:30:19

@midnignt se - kitiltotta az ommm:

Á, életemben egyetlen szétrohadt lengőkart láttam még csak ilyen Mercin, azt nem kell. Azok maradnak meg minden szétrohadt hulla után :-)

Csikós Zsolt 2012.01.22. 21:31:49

@Blokiallat:

Igen, igazad van, de én sajnos jobban szeretem ezeket a Merciket, bár egy 924/944 is érdekes.

Tudod, az egyik a szőke, nagymellűeket, a másik a magas, vékony néger csajokat - kinek, hogy.

Andrew460T 2012.01.22. 21:34:38

Olyan jó olvasni a Csikós-féle posztokat, ilyenkor érti csak meg igazán a régi autót birtokló ember, hogy nincs egyedül!:)

Nekem is rengeteg tervem van még a kocsimmal, csak sajnos a jelenlegi anyagi helyzetem ezt most kissé felrúgja... De nem adom fel, hiába a sok okoskodó a környezetemben, hogy "add máá' el azt a réig sz*rt", meg hogy "minek költöd rá még egy normális kocsi árát"...

Se a hobbi, se a szerelem nem tartozik a racionális dolgok közé. Főként a kettő együtt. Így hát aki egyiket sem élte át, az nem is értheti miről is van szó!:)

Ádi F. 2012.01.22. 21:40:59

@Csikós Zsolt: Köszi, hogy válaszoltál! Sajnos egy kiváló díszlécekkel rendelkező donort vittek el elöttem, ezért marad az új. Egyébként az autómat a Nagy Lajos király útjára hordták szervízbe '76-től. Sok sikert a géphez, mindenképpen várjuk a fejleményeket Karesztól, és a gyorsulást, amiután tudsz vele 115-el döngetni. :-)))

tody2121 2012.01.22. 21:41:17

Én speciel Pistától hiányolom a Volvo-járól szóló írásokat :)

Gomulka Béla 2012.01.22. 21:41:58

BIY? Mármint hogy a DIY, do it yourself, azaz csináld magad mintájára. Hogy a B mit is jelentsen - hát erre hímes anyanyelvunk biztosan egy kosárra való ziccerrel szolgál majd. És a buherál a felsorolás selymetesebbik végén lesz majd.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.22. 21:47:34

@GTPeti: "Onnantól, hogy "galvanizált" a kaszni, onnantól senki sem foglalkozik ilyesmikkel. Pedig a galvanizáltságnak is ugye vannak szintjei..."
- pedig amint tores, koccanas van, serul a bevonat, es indul a korrozio....

@Dennis01: Nem lelombozni akarok, mert te legalabb nem fotelveteranos vagy, mint sokan, de: Waxoil: Tesco gazdasagos uregvedelem. De sebaj, Minihez minden karosszeriaelem ujonnan kaphato.

@JmOS: Etolaj: Savas kemhatasu, gyorsitja a korroziot.

@Csikós Zsolt:
"mindig, minden TC-író leszögezte: ez a mi blogunk, maradjunk a témánál, az értelmes párbeszédnél, ne szórjuk tele betűszeméttel a kommentablakot."
- de azert a kollegaid neha tullonek a celon, mint pl amikor azert tiltottak ki, mert azt mondtam, hogy a Jaguar XJ ocsmany.

@dhzsiga:
A gengszterauto ma mar a BMW es az Audi inkabb, mint a Mercedes.

Csikós Zsolt 2012.01.22. 21:48:18

@Ádi F.:

Ó, a 220D ha jó, 145-öt is megy óra szerint. Na, az a 135. A régim 150-ig is kitolta a mutatót. De ezekkel nem szabad tartósan ennyit menni, tönkremennek.

@tody2121:

Pista Volvója készül, már vett hozzá egy tonna cuccot, csak még nem szerelte be.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.01.22. 21:58:28

En nem kinoznam magam napi szinten ilyen kocsikkal, de eszmeletlenul szeretek olvasni roluk. Karesz garazsaban meg sosem jartam de mar eltalalnek benne:))) a hangyasz- hetfo kifejezes pedig hasonlo erzelmeket valt ki bennem mint regen a szombat esti filmkoktel ( meno manoval, superbolaval ) vagy most a sunday-football :)))))

Az oreg autot tudatossan hasznalok " igenylik az ostort az elettol" :)))

Amugy van egy 71es chevym, 3 eve ultem benne utoljara. Van is itt valahol kep rola. Most a new toy a 2010es mustang, gondolkodtam hogy egy 68' koruli legyen e ( azonos arban vannak kb a szepek az ujjal ). de nyert az uj, csak kenyelmesebb.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.22. 21:59:03

@Alf: Jo ez a holland link, amit kuldtel.
Elvileg, elmeletben szep es jo, es mukodik, egeszen addig, amig meg nem torik az auto (es a bevonat). MAsik kerdeses problema a technologiaval: pont oda nem hatol be a cink (az elektromnos aram hatasara) ahova legjobban kellene: az uregekbe. UGyanis - bar ott van a keringteto szivattyu a galvan kadban, de annyira nem hatekony, hogy a cinkben gazdag lottyot az uregekben is aramoltassa, tehat ott alig fog csak cink lerakodni a feluleten. A masik - megnagyobb problema: a nagyon korroziv galvanfolyadek viszont bejut, es a lemezek feluleten nem, de a lemezek kozt, (ahonnan soha ki nem folyik, hiaba meritik tobbszor is a kezeles utan vizbe a kasznit) illetve a hegeszteseken meggyorsitja a korfolyamatot, tehat jozan paraszti velemenyem szerint tobb kart okoz, mint hasznot. Akkor lenne jo, ha az osszes lemez a hegesztesek menten szet lenne vagva, aztan egyenkent kezelve, majd osszehegesztve, de ez nem Gullwing Merci, Ferrari GTo, vagy Bugatti, hogy kifizetodo legyen egy ilyen melo. Ja, es ujrahegeszteskor megint serul a cinkbevonat, tehat ott vagyunk ahol voltunk.

Kerdesem: hogy tisztitod le a vasig a komplett kasznit, beleertve az uregek belsejet? MErt maskepp nem fog am a cink tapadni a feluletre.

Az elektroforetikus kezeles azert jo(bb) mert a hordozofolyadek nem korroziv, de ott sem lehetseges teljsen az elotisztitas (az uregekben lehetseges, de a lemezek kozt, korcolasoknal nem)

Ádi F. 2012.01.22. 21:59:43

@Csikós Zsolt: Sajnálom, hogy nem voltam ott (tudod írtad, szeged messze van :-) ), amikor az utcai képet csináltad, akkor most 3 zöld állólámpás lenne a képen, persze tartósan óra szerint max 110km/h-el lehet velük menni, de inkább 95km/-el.

Brett Georege 2012.01.22. 22:18:28

Remélem, nem B@sztak Wele Yól át!

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.22. 22:28:05

@makmarci: hogy fujod a tubusos tomito masszat? Ezt nem ertem.
A tobbit viszont igen. A legnagyobb hiba, es a legtobb problema a nem megfelelo feluletelokeszitesbol adodik. A feluletrol az osszes rozsdat le kell tisztitani a FEMIG, aztan ZSIRTALANITANI. Ez utobbira benzines rongyot hasznalok, az elozo pedig egy faradsagos folyamat, ezert hanyagoljak vagy csak felig meddig vegzik el sokszor meg az igen profi veteranfelujito cegek is.

@ColT: AZ SLR nem jo kanyarvadaszatra? NA ne rohogtessel kerlek...

@Csikós Zsolt: Igen, az elvet nem ertem en sem. Mitol tudja kiszoritni a vizet, de hat en csak a paraszti eszemet hasznalom. Ez a Dynax nem regi termek amugy, 5-6 eve van a piacon, de megnyert minden tesztet. Onnan tudom, hogy nem megkentek az ujsagirokat teszt elott, hogy a Practical Classic ujsagiroi (nemelyikuk jo haverom) a sajat kocsijaikra hasznaljak.
A Classics Monthly pedig egy MG-bol vagott ki kuszobot, es abban teszteltek. Nem a Dinitrol nyert. Az meg, hogy mi a piaccvezeto, nem jelent sokat, hisz a regi kasznisok a regi termekeket hasznaljak, mert ok azt szoktak meg. Ismered te is a legyekrol meg a locitromrol a hasonlatot.

De en is ugy vagyok vele, hogy a Dinitrol meg 20-30 eve is nagy nev volt mar, es ahol jobban szukseg van ra, mint nalunk, ott bizonyitott (Svedorszag).

@Blokiallat: Mar leirtuk, hogy a galvanizalas sem csodaszer 20-30 ev utan. Nezz csak meg 20-30 eves csavarokat. Fenyes a fejuk? Pedig galvanizalva voltak. De a P924/944 jo valasztas, ha vagysz 1 kis vezetesi elmenyre olcson.

Liquid 79 2012.01.22. 22:36:25

SAAB,VOLVO.Ennyi idősen is autó,nem ám szar mindene(A 90-es végsebesség talán nem győz meg sokakat, a kuplung főhenger is pocsék, hol nem jön föl a pedál, hol nem lehet lenyomni. Mire Budapestre értem, bekapott a bal hátsó fék, a jobb oldali fűtés jeget fújt, a bal oldali valami langy-gyanút. Rádió szétesve, de zörög valami adó belőle, itt-ott koppanások, gázelvételre szörnyű füst (de gázadásra szinte semmi), üzemanyagmérő telit jelez, holott alig van nyál a tankban, balra van ugyan index, de a visszajelző hülyéskedik – lesz ezen mit csinálni. Ettől függetlenül imádom.) Ja és nem olajkályhát kéne ekecselni,az autó akkoriban is benzinnel működött!!!

adrozoo 2012.01.22. 23:07:39

Helló Mindenki!

Galvanikus korrózióvédelem magyar megoldását láttam még a '90-es évek közepén a BNV területén rendezett autókiállításon. Mi szerint a kocsi összes alváz- és kasztni-elemét az akksira kötötték és néhány mA-es aram alá helyezték. A ROZSDA az áramot zabálta . Ha jól emlékszem egy, a Gyömrői úton lévő kis cég abban az időben foglalkozott a beépítésével.

Ez létező technológia? Hea igen, akkor ér is valamit?

Üdv.:

msmester 2012.01.22. 23:09:18

Csak egy gyors kérdés Zsolti: mi van a patika Merciddel, a másik zölddel? Ha jól értem a cikk elejét: "Öt munkanapra legjobb esetben is csak négy motoros nap jut, egy tuti, hogy autó után kiált." - ez azt jelenti, hogy heti mondjuk kétszer kell autó? Akkor viszont az nem játszik, hogy a motorodat tökéletes állapotban tartod és mellé fenntartod a szuperzöldet meg a Pontont? ((Esetleg - és már tényleg csak zárójelben merem leírni - veszel valami olyasmit, mint az ezeréves sólymod volt? Amivel nyugodtan lehet cementeszsákot meg fél disznót fuvarozni?)) Azért az autó alapvetően használati tárgy és szerintem a legszomorúbb sors, ami autót érhet, az a garázsban porosodás.

Csikós Zsolt 2012.01.22. 23:15:21

@Ádi F.:

Á, dehogy. 19 éve állólámpázok, meg vagy 50-en körülöttem 123-aznak, 115-öznek, illetve megvan az összes német szakirodalom. A 200D-nek semmi baja nem lesz, ha óra szerint 110-115-öt utazol vele (ha jók a csúcsok, jó a lánc, be van állítva az adagoló), a 220-as sem bír sokkal többet, mert ugyanolyan a diffiáttétele, de a 240-essel már simán mehet a 120-125, a 240D 3.0 pedig nem riad vissza a tartós 130-tól sem.

Nem árt az óvatosság, de csak a tetejét nem szabad tartósan használni a teljesítménynek.

Csikós Zsolt 2012.01.22. 23:16:30

@adrozoo:

Majd ezen a Mercin meglátjuk :-)

Csikós Zsolt 2012.01.22. 23:19:55

@Liquid 79:

Pöttyet egysíkú vagy, de nem baj.

Hasonló állapotot a hasonlóval hasonlítsál össze. Valami csoda folytán egy hangyányit nagyobb arányban nagyobb arányban maradtak fenn Mercedesek, mint Saabok, Volvók. Ráadásul a két általad említett márkában egy közös van - hogy svédek. De teljesen más részletmegoldásokkal készültek - és ne gyere a turbóval, ennél mélyebb technikai részletekre gondolok.

Ez svéd fanatizmus. Nem vitatom, hogy nagyon sok szempontból jobb egy valamilyen Volvo, egy valamilyen Saab egy valamilyen Mercedesnél, például dinamizmusra szinte biztosan. De kicsit a vakhit beszél belőled.

Csikós Zsolt 2012.01.22. 23:24:17

@midnignt se - kitiltotta az ommm:

Nehogy benzint használj zsírtalanításra! Te jó ég...

A benzin után - még ha nagyon nagy tisztaságú is - zsíros nyom marad, nem kicsit. A nitrohigító százszor jobb, de az sem 100 %-os, legjobb a féktisztító, ha már. Vagy a szénkéneg, ha tudsz szerezni. Vagy a profi zsírtalanító.

Dennis01 2012.01.22. 23:39:02

@midnignt se - kitiltotta az ommm: Sok Mini tulajjal beszeltem, 95%-uk a WaxOyl-ra, a tobbi pedig a Practical Classics altal javasolt Dynax Cavity Wax-re eskuszik. Velemenyem szerint a WaxOyl jo cucc, ha minden evben megismetled a folyamatot, ha peldaul 5 evente tessek-lassek osszefujod vele a kocsit, sz.rt se er. Vigyazni kell, mivel mosod a kocsi aljat es a kerekjaratokat is. Sajnos a magasnyomasu leszedi a WaxOyl-t, en legalabbis igy vettem eszre. Az en Minim orra tavaly karacsonykor lett kilakatolva uj elemekkel, majd az egeszet szepen beteritettem WaxOyl-al. Egy ev utan most, mikor a kocsi tobbi resze esik at muteten, atneztem az elejet. Rozsdanak a kezelt feluletek alatt nyoma sincs, de biztos ami biztos alapon ujra fogom fujni meg egy reteggel a biztonsag kedveert.
Amugy a kocsi napi hasznalatban volt, telen havas, soval kezelt utakon is ment, igy biztos vagyok benne, hogy e trutyi nelkul mar eszelosen rohadt volna..

betula66 2012.01.23. 00:20:26

Ha már név, legyen BIWAY (bivaly).

KPali 2012.01.23. 01:08:57

Sok megtett km-t hozzá :) Névnek: Beváj, Béváj? :D

Sopánka76 2012.01.23. 01:51:04

Biwaly +1!!
Én is szeretem öreg autómat (pedig nem Merci, csak egy Ford Sierra), és vérezni fog a szívem, de egyszerűen a 4 gyerek mellett nem győzöm a karbantartását!

böla 2012.01.23. 01:53:36

@Kpali: Aztán ha nem akar készülni, lesz davaj! davaj!... :)

ommm 2012.01.23. 02:39:30

Szerintem meg legyen Béla.

Cymantrene 2012.01.23. 07:20:31

@Csikós Zsolt: Szerintem szénkéneget (CS2, szénduszulfid) senki ne használjon semmire sem. Mérgező és _nagyon_ gyúlékony. Oldószernek laborban meg iparban sem nagyon használják (kivétel pl. viszkóza-gyártás, műselyem), csak reagensként.
Írtad, hogy nem mérik a kipufogógáz aromás- és azon belül benzol-tartalmát. Ezt a bemeneti oldalon szabályozzák: a benzinben MSZ EN14517 szerint max. 35 térfogat% lehet az összes aromás-tartalom és MSZ EN 12177 max. 1 térfogat% a benzol-tartalom. A kipufogógáz elemzéskor a szénhidrogénbe mérődnek bele ezek is.

maistro1 2012.01.23. 07:51:57

A szerzőhöz hasonlóan öreg autópárti vagyok.
Amerikai 21 éves autóval járok, másfél éve, 30 e.km ment bele. 1,2 mill-be került rendberakással együtt. Kis kaszni munka + vizsgára felkészítés. Üzembiztos.
Rengeteg előnye van, nem fekszik és tűnik el az ember pénze az évek alatt. Manapság egy kevésbé kihasználható új autó ára 5-6 mill., kategóriájában meg tizen ...valamennyi.
Ha ennyim lenne rá, akkor biztos nem az autókereskedők pénztárcáját tömném ki.
Minden porcikája autó,masszívan megépített biztonságos.
Mióta használom tökéletes a nyugalmam, tudom mibe ülök,egy esetleges balesetnél van esélyem.
Fogyasztása elfogadható, 11-12 l/100 km gazdaságos, arról nem ő tehet, hogy az árak elszálltak.

Csikós Zsolt 2012.01.23. 07:54:25

@Cymantrene:

Igen, igen, ezért írtam, hogy külön nem mérik.

robian 2012.01.23. 07:59:25

@Csikós Zsolt:
jövök az állólámpással
nincs vele sok baj
a váltója mint a vaj
bőre mint egy csaj

csak a kardánból a zaj
meg enyhén rohad az alj
volt cserélve olaj?
kopott a hengerfal..

látom az (ÚJ!)endoszkópommal
:)

Liquid 79 2012.01.23. 08:12:25

@Csikós Zsolt: "Valami csoda folytán egy hangyányit nagyobb arányban nagyobb arányban maradtak fenn Mercedesek, mint Saabok, Volvók."Az télleg ölég nagy csuda vóna :)ennek azért nézz utána kicsit.Bár lehet a piac nincs tele velük,talán mert jók és mégsem sokat érnek.minek adnák el?itthon persze nem sokat látsz(mert drága minden hozzá,sokat eszik,nincs alkatrész...),de gondolom azért te is tisztában vagy azzal,hogy egy veterán turbo saab-al a világ bármely nagyvárosában elég underground gyereknek számítasz.persze az álló lámpás sem kutya,csak nekem kicsit prosztó,de ha vasaznék biztos beruháznék egy jó vonóhorgosba,tiszteljen már a konkurencia..ja és a horganyzott kasznit se felejtsük!

Liquid 79 2012.01.23. 08:15:31

JA,és ami közös a Volvoban meg a Saabban 30 felett,az ANYAG!!!

Balt 2012.01.23. 08:37:10

Biztos volt már, meg kicsit erőltetett is: BiWalY...?

Balt 2012.01.23. 08:47:16

@Balt: Átfutottam, kb. 10x bivaly. :)

whale 2012.01.23. 09:14:51

@msmester: A zöld az már nem autó. Egy autóformájú szobor. Szoborral közlekedni meg elég hülyén hangzik...:)))

8001A 2012.01.23. 09:32:07

"A viaszosak nagyon jók, de nem kúsznak eléggé"

Ezt a házilagos kiöntésre értjük, vagy a korrekt módszerre, amikor 60-70 fokra melegítjük a karosszériaelemet, és 120 fokos viaszt öntünk bele?
(A szinterezés amúgy nem reped meg olyan könnyen, ha rendesen meg van csinálva. Nagy felületeket az új autóknál mindig PVC/PUR-alapú anyagokkal védik, mert jobban ellenáll a nedvesség általi kimosódásnak, mint a viasz.)

no_holy_shit 2012.01.23. 09:51:10

@Csikós Zsolt:
"Biciklit nem használok, [...] És néha nagyon félek rajta."
meg kell probalni mas utvonalon menni (nem mindig autok kozott). ehhez persze kell egy ido amig az ember rajon hogy merre lehet bringaval menni, ugy hogy rövidebb legyen es a legkevesebb emelkedo legyen benne!
Ha megvan a bringara optimalizalt utvonal akkor gyorsabb is lesz altalaban mint a "standard" utvonal. de ujra ON mert ez autos forum :-P

no_holy_shit 2012.01.23. 09:52:46

ja a temanal maradva:
HV400 es idonkent fluid filmmel utankezelni. Mike Sanders eleg geci melo. 2 auton megcsinaltam es az eleg volt egy eletre...

huleaks2 2012.01.23. 11:06:38

Hát ez simételten egy rohadt jó cikk lett. Gratulálok, csak így tovább. A korrózió elleni harcra pedig nagyon kíváncsi vagyok.

geri6x6 2012.01.23. 11:06:55

"Rudolf Diesel-emlékperc!"

Ezzel elleszek egy hétig!

Alf (törölt) 2012.01.23. 11:32:50

@midnignt se - kitiltotta az ommm:

Elvileg biztos igazad van, én nem értek hozzá ennyire :)

Gyakorlatban viszont tudom, hogy Dániában a 70-es években galvanizáltak teljes összehegesztett 2CV bódékat (sokat), és 30 év múlva is rozsdátlanok voltak, van erről valahol egy videó, de egy dán ismerősöm is mesélt erről.

Alf (törölt) 2012.01.23. 11:42:34

@Liquid 79: Citroen. Ennyi dősen is autó, heti szinten használom, bejártam vele ojrópát.

De gondolom minden márkát fel lehetne sorolni ide...

Csikós Zsolt 2012.01.23. 11:45:56

@8001A: A korrekt módszert használtàk, leírás szerint.

facelvega 2012.01.23. 11:53:34

Irigylek mindenkit, akinek száraz garázs adatott. Én tavaly vettem egy gyönyörű házat a hegyoldalban, az utca szintjén valamikor az 1940-es években földbe vájt garázzsal. Kicsit ugyan dohos volt, de gondoltam kiszellőztetem, mert eljött az idő, hogy beszerezzem a Tatra T603-at. Aztán kiderült, hogy a garázs nem szellőztethető ki, csak szigetelhető - éppen annyiért, amennyiért egy menthető Tatra-t vehetnék. Hát így nem kezdtem veteránozni 42 évesen - csak a kajakom és a kenum lakik a garázsban - még a biciklimet is inkább kint tárolom.

Liquid 79 2012.01.23. 12:32:36

@Alf: egészségedre :)franciák :D komoly népség..

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.23. 13:53:03

@Alf: "Gyakorlatban viszont tudom, hogy Dániában a 70-es években galvanizáltak teljes összehegesztett 2CV bódékat (sokat), "
- perse, de azok vadi ujak voltak. A problema gyokere az uregek kitisztitasa.

@Csikós Zsolt: Nem ketutemu motorbenzint hasznalok :)))
Eddig hogy bevalt-e a benzin, az majd evek multan fog kiderulni. Benzinnel tisztitottam mindent, Pl az elozo tulaj altal rataknyolt bitumenes alvazvedot. A benzin kituno oldoszer. De biztos van jobb. A higitonak pedig meg a tapintasa is zsiros, akarcsak a 2-utemu motorbenzinnek. A Profinak hirdetett (ertsd: hazudott) zsirtalanitokkal meg nem ertem el toredeke annyi eredmenyt sem, mint benzinnel. A fektisztito az egyetlen hasznalhato otlet.

@Liquid 79: Veteran saab tenyleg sok van, rengeteget latok. Ha a gyartasi darabszamot nezzuk, szerintem aranyosan tobb van, mint allolampas MB.

m.o.p. 2012.01.23. 13:55:48

Süsü. Elérési útvonal: BWY/may the force Be With You + zöld = Yoda/BeWithYou/veled/Beled(település)/Beléndek/zöld/gaz/sárkányfűárus/Süsü.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.23. 13:57:17

@Alf: "Citroen. Ennyi dősen is autó, heti szinten használom, bejártam vele ojrópát.
De gondolom minden márkát fel lehetne sorolni ide... "

- persze. CSak szereto gazdin, es elszantsagon mulik. Vannak persze tipusok, amelyek tobb torodest igenyelnek, mint masok.

@facelvega: Mi meg irigylunk Teged a Facel Vegadert :)))) De a 603-asod sem lehet kutya :)
Tegyel fel par kepet rola ide: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9105313

- Szerzet - 2012.01.23. 15:25:16

Új autó, új remények.

Pepejoe 2012.01.23. 15:51:14

Egyszerűen csak a szellőzésen múlik az egész. A régebbi generációs autók sokkal zegzugosabbak voltak, dobbetét semmi, stb, azontúl lezártak mindent. A mostaniak sokkal letisztultabbak, más rendszerű az üregvédelem is és ebbe nem csak a felhasznált anyagok számítanak bele.
A mesterem anno (ahova ki voltunk utalva szakmai gyakorlatra) akkor vágta le a kocka kombijáról a küszöböket, amikor tanuló voltam ott, hát ennek kimondani is szörnyű, de 16 éve. Azóta most látszik valami a jobb oldali végénél, meg az eleje 1/3-ada körül egy fél tenyérnyi helyen, ahol egy kő odavágott neki.
Alulról Bonomittal kezeltük, meg volt borítva a kocsi 2 kerékre, mindenhova odafértünk, drótkefe, korong, ilyesmi. Az üregekbe a Standox egy üregvédő anyagát toltuk, azóta ő is valami zsírfélével fújja ki 1-2 évente. A küszöbök végei nyitva vannak, szerzett dobbetéteket, elöl a homlokfal aljánál kb. 4-5 mm-es rést hagyott kis távtartókkal a dobbetét és a homlokfal között. A menetszél a dobbetétet fentről megkerülve, kis részben a küszöbön fúj át, semmi dunsztolódás, szárít mindent.
Az éleket és minden pontot, (sárvédő felső sarok, él, szélvédőkoszorú, ajtóoszlop összeeresztése) ahol megülhet a szivacsként működő sár-föld-homok, festhető sziloplaszttal húztunk ki (a sima nem jó, acetonos és korrozív, a szaga elárulja) és az összes kerékjárat is Bonomit. Gusztustalan volt, de mindig puha marad, főleg nyáron, úgyhogy nem tud olyan könnyen megszabadulni tőle a kasztni. :)
Mondom, tizensok éve semmi baja a gépnek.

amenta 2012.01.23. 17:12:27

"Saját kezemmel bontottam meg (néhányszor utána meg szét) a járós autóimat. Láttam, amit láttam, nem a levegőbe beszélek. Festettem, passziváltam, szigeteltem mindig, amennyire tudtam, korántsem olcsó szerekkel. És kettő, három, maximum négy év múlva ugyanott, ugyanúgy, de még sokkal nagyobb helyen újra javítani kellett mindent. Emellett tizennégy éve nézem a klubtársaim számtalan autóját, hallgatom a sztorijaikat – sok száz autónyi, szájról szájra adott adatbázis ez. És ők se találták még meg a Szent Kelyhet, ezért pár évente térdre esnek imához: elő a köteg húszezres, a flex, a javítólemez, lehet kivonni az autót hónapokra, fél évekre a forgalomból, sziszeghet a CO-gép, majd ömölhet újabb pénz a fényezésre. Ez ilyen. Sokan emiatt áttértek Swiftre, Mégane-ra."

A mindenféle csodaszerek azért nem jók, mert a rozsdára azok sem tapadnak. Öreg szakiktól tanultam, legjobb konzerváló anyag az olaj meg a zsír. (ugye mikor a hót dzsuva olajsaras alkatrészeket letakarítja az ember, milyen szép új alkatrészek bukkannak elő? :)

Szóval kétévente kifújni a likakat fáradt olajjal, oszt viszont látás. Ez az egyetlen módszer amit eddig láttam működni. (napi használatú ezerkecske, 40 éves, patika állapotban, gyári fénnyel) És olcsó. Persze kicsit mucsaian hangzik, de működik.

Csikós Zsolt 2012.01.23. 17:55:42

@amenta:

És elolvastad-e végig a posztot? :-)

- Szerzet - 2012.01.23. 18:14:37

@facelvega: Üdvözöllek! (tatrafan)

böla 2012.01.23. 19:01:14

@amenta: Oszt' tekenyőt a belejdnek hoztá-é?

makmarci 2012.01.23. 19:20:53

@midnignt se - kitiltotta az ommm:
" hogy fujod a tubusos tomito masszat? Ezt nem ertem."

Ezt ne úgy képzeld, hogy beletöltöm a szórópisztolyba, hanem egy túlnyomásos tartályú, erre kifejlesztett cuccról van szó, a végeredmény pedig olyan, mint az autókon látható, 3-5 cm széles, vastag ragyás tömítőcsík. Pl a rugótornyokon lehet a leghamarabb megtalálni. néhol belenyúlnak ecsettel, máshol csak hurkát húznak, stb.

Amúgy az fenéklemez alja is ezzel a gumis anyaggal van megfújva az egész, általában a küszöbre is felnyúlik.

makmarci 2012.01.23. 19:42:02

@Csikós Zsolt:

A legegyszerűbb, ha vesztek szilikonlemosót, mi is ezt használjuk festés előtt, és nem is túl drága. nem kell a legnevesebb, és ha nem kánikulában használod, jobb a gyorsabban száradó verzió. Autófestéket áruló boltban biztosan kaptok.

midnignt se - kitiltotta az ommm 2012.01.23. 21:13:06

@makmarci: En azt hittem, sima varrattomitore gondolsz.

@Dennis01:
Tenyleg a legjobbakat akarom, de a Waxoil nem a minosegerol hires. Ezen meg 10000 Mini tulaj velemenye sem valtoztat. Tesco gazdasagos minoseg, tesco gazdasagos aron.

"Velemenyem szerint a WaxOyl jo cucc, ha minden evben megismetled a folyamatot,"
"Vigyazni kell, mivel mosod a kocsi aljat es a kerekjaratokat is. Sajnos a magasnyomasu leszedi a WaxOyl-t, en legalabbis igy vettem eszre."

-hat pont ezert nem jo. Mondjuk en alapbol ellensege vagyok a magasnyomasu mosasnak, mert kimossa a kenoanyagot onnan, ahonnan nem kene, de: milyen alvazvedo mar, amit a waterspray leszed? Tenyleg, ahogy mondod, evente meg kell ismetelni, mert a kerek altal felspriccelt vizsugar, a felvert kovek leszedik. A viznek pedig van egy olyan tulajdonsaga, hogy behatol mindenhova, meg a tomor vasgolyo belsejebe is (ezt csak kepletesen ertem), de tenyleg, a munkam kapcsan talalkoztam olyan esettel, hogy a 2 m hosszu kabelen, a szigeteles es a vezetekek kozt behatolt, es tonkretette az ABS elektronikat.

"Amugy a kocsi napi hasznalatban volt, telen havas, soval kezelt utakon is ment, igy biztos vagyok benne, hogy e trutyi nelkul mar eszelosen rohadt volna.. "
- a Minik hiresek arrol, hogy mennyire szar a rozsdavedelmuk es a feluletkezeles, de talan az utangyartott karosszeriaelemek jobb minoseguek....
Remelem le is alapoztad, a hegesztes elott, majd hegesztesi varratokat tomitetted varrattomitovel, mielott a Waxoil felkerult...

8001A 2012.01.23. 21:43:01

@Csikós Zsolt: Melyik Oldtimer Praxis volt az, a 2005 februári?

gss 2012.01.23. 21:45:41

Bitumenes alvázvédöt elöször higitva (benzinnel,gázolajjal),majd pár nap mulva tisztán a küszöbbe belocsolni hülyeség?

97es puntót kezeltem a nyáron,ahol nem fértem hozzá drótkefével,vagy furóba fogott drótecsettel (pár centis bowden bele egy alucsöbe,összepréselve) ott ezt alkalmaztam

8001A 2012.01.23. 23:50:12

@FCs: Köszi, ez lesz az, csak a magazin neve lett elírva a cikkben,

erokun 2012.01.23. 23:51:56

Az ilyen cikkek után valamiért mindig kedvem támadna behuppani bátyám öreg tipojába és kerülni vele.Valahogy érezni benne az éveket,az életet.

- Szerzet - 2012.01.24. 07:36:48

Ó, BAZEG, emlékszem a Keleti Károly utcai autóra, pedig tizenöt éve eladtam az állólámpásomat. Feljebb állt mindig, ott a Baka utca környékén, a lépcsőnél.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.01.24. 17:23:46

Balázs Viktor motorja mögött mit keres ott az a 300tdi Land Rover Discovery? Megtért végre Vitya autóügyileg? :))

SRX 2012.01.24. 18:23:14

Gratulálok!
Legyen a neve: DUTYI (Büntetés Wégrehajtási Yntézet)

makmarci 2012.01.24. 21:25:01

@midnignt se - kitiltotta az ommm: "En azt hittem, sima varrattomitore gondolsz."

Így is hívhatjuk, bár én még ezt a kifejezést nem hallottam.

Ettől függetlenül elkentem pár tucat doboznyit...

Brownfinger 2012.01.25. 10:44:00

BWY: shrek (zöld és ronda)

SRX 2012.01.25. 10:45:20

Nagyon jó a BiWaY is, ezzel a helyesírással, ami (kimondva) utal a mérhetetlen erőre, elnyűhetetlenségre, ugyanakkor (leírva) megelőlegezi azt a sok döntési helyzetet, amik a (remélhetően hosszú) közös pályafutásotok alatt előbukkannak majd.
De azért annak a mondatnak is van húzása, hogy: - Ülök a Dutyiban, robogok Karesz felé..., stb.
Még egyszer sok sikert Nektek, és sok jó írást Nekünk!

lr 2012.01.27. 02:47:51

A benzol nem "elégetlen szénhidrogén"?
OK, azt megértem h nem szép egy kalap alá venni a többivel...

Z001 · http://teammagic.blog.hu/ 2012.01.27. 16:49:27

"Egy csomóan megbolondultunk, és öreg járművet akarunk napi használatba bevonni."
- És másokat is megfertőztök. Mercis postodat folyamatosan olvasva tört rám a vágy, hogy "első" mercim megvegyem. Így hosszas vadászgatás után sikerült egy 88'as W124 250 TD automata(tourning=kombi)-t beszereznem. Ezt a típust kamaszként tátott szájjal bámultam. Igaz sok tennivaló van vele, de ebben a Januári hidegben is szívesen bütykölöm az udvaron, igy most már újra működik az elektromos ablak, nemsokára a tető is, jövőhétre megjavítják a szintszabályzós futóművet is. Pedig egyszerűbb volt fiatal autóval közlekedni, de ezzel az autóval nem egyszerűen csak közlekedek, hanem élvezem az autózást.

Z'

Cymantrene 2012.01.28. 09:06:10

@lr: Nem. A benzol az egy vegyület. Ha begépeled egy keresőbe, akkor kidobja magyarul, ha gépeled, benzene, akkor angolul.

- Szerzet - 2012.01.29. 03:53:44

a benzol egy elégedetlen szénhidrogén

hintalovas 2012.01.29. 21:32:32

Ha mégse a bivaly lenne a nyerő:

Baden-Württemberg, Yvonne (Yvonne von Baden-Württemberg);
BeoWulf Youngtimer - az ifjú hősből király lesz;
Bee, a szorgos méhecske (Be What You wanna be)

Akárhogy is lesz, a posztokat mindig szívesen olvasom, hosszú közös életet kívánok!

BUBISBUBLEK 2012.01.29. 22:38:45

bele gondolok mennyi állólámpás cuccot szanáltam ki kb. 10 éve. fhhuuu.... már majdnem lelkiismeret furim van amikor olvasom a cikkeket.

várom a következőt !!!

Áron_1-5-3-6-2-4 2012.01.31. 09:37:52

A következõ címen láthatjátok, hogy én hogyan csináltam/csinálok két 250CE-bõl egyet. A második példányt (aminek a karosszériáját használtam fel), teljes mértékben szétszedtem s elszállítottam egy céghez ahol homokfuvás segítségével kiverték belõle a rozsdát. Utána 2-komponenses epoxival alapoztam 2 rendben.

www.flickr.com/photos/aroncbds/

A projektemnek, ami már harmadik éve folyik, elég hosszú története van, így azt egy késõbbi alkalommal osztanám meg. Addig is kellemes idõtöltést az albumomban! :-)

f124sc (törölt) 2012.02.01. 14:05:08

@amenta: egyetértek!a küszöbszellöztetés a legfontosabb! lásd pld vw passat 2-es,amelynél zseniálisan megoldották ezt a problémát.elsö lökös alatt 2 lyukon levegö be-küszöbökön keresztül egészen a hátso lökháritoig....ha nem folyik be a viz az utastérbe a szélvédönél pld. ,akkor szinte soha nem fog a küszöb elrohadni!saját tapasztalat!!

ZsigulisZsolti 2012.02.02. 09:47:54

Még nincs 123-as mercim,de lesz,egyszer.már be is spejzoltam egy jó állapotú hűtőmaszkot,emblémákat,orr-csillagot,dísztárcsákat,meg két marék díszlécet.egyszer jól fognak jönni.
Persze a 123-as alkatrész-kiegészítő vadászat folyamatos:)

Baci85 2012.02.06. 12:46:48

Ez az elektronikus védelem érdekelne ami a cikkben a teendőknél fel lett sorolva.

Ez az a bizonyos katód elven működő módszer? Ez ér valamit? Sokat keresgéltem a neten erről, találtam is néhány szerkezetet külföldön illetve írták páran,hogy ez régebben Mo-on is kapható volt azt hiszem "rozsdafaló" néven.

Áron_1-5-3-6-2-4 2012.05.09. 13:53:07

Na mostmár elkészült a fényezés is, így végre rakhatom össze az állólámpást!! Csak szeretnék visszajelezni, hogy vásároltam egy komplett Mike Sanders-rozsdakezelõ készletet (elõkészítve 10kg zsírral) és eddig nagyon meg vagyok elégedve a termékkel.

A megfelelõ felszereléssel egyszerü volt felhordani az anyagot minden üregbe és a Zsolt számításai szerint kb 8kg ment eddig rá (még hátra vannak az ajtók meg a motorháztetõ üregei). Minden kritikus helyet lekezeltem mivel a kocsim teljesen szét van szedve s így könnyü mindenhova hozzáférni.

Az alanti linkeken látható a projektem, akiket érdekel
---------------------------------------

Skandináv Mercedes-Benz internetes fórum:
www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=56258&p=646198#p646198

Képtáram a flickr.com-on:
www.flickr.com/aroncbds

Van egy saját blogom is (a lap még készülõben van):
compakten.wordpress.com/timeline-photos/
süti beállítások módosítása