A Totalcarnál eléggé szerteágazó a stáb érdeklődési köre. Van, aki beleásta magát az amerikai izomautók világába, akad, aki a tuning-Polski 125-ös és a gyári, turbós sorötös Volvo között ingázik, akad tucatszámra autót, teherautót gyűjtögető, no meg oldtimer-fetisiszta is. Még a Totalbike gárdája sem homogén, akad ott, aki az épített motorokért rajong, van, aki gyári túraenduróba pakolja a kilométereket tízezerszám, de fejét beütött robogómániás és motorozni leginkább csak pályán szerető doki is akad.
Egy ennyire heterogén csapatot csak elvont programokkal lehet egy irányba terelni, mint például a szerkesztőségi gyorsulás. Vagy ha valami óriási dolog történik. Holnap egy ilyen fog. Szeptember 17-én, szombaton ott leszünk mind a Velodrom Millenárison (1146 Budapest, Szabó József u. 3., a volt Récsei buszgarázs, most Récsei Center tőszomszédságában). Mert mi tudjuk, mi a jó.
Idén áprilisban, az Oldtimer Expo beharangozó rendezvényeként már tartottak egy hasonlót, mi is ott voltunk, tudósítottunk is róla, érdemes megnézni, szédültünk, akkora élmény volt már az is. Pedig az még deklaráltan csak próbából volt, a mostanira viszont hónapok óta készülnek a szervezők, ennek megfelelően a felhozatal is brutális lesz.
Magyarországon jelenleg ez az egyetlen oldtimeres rendezvény, ahol kvázi kötelező a korhű öltözködés – bár a belépőjegy megfelelő ruhában 1000, nem odaillőben 2500 forint, tehát nem nagy a különbség, a szervezők nyomatékosan hangsúlyozzák, hogy MINDENKIRE vonatkozik a korhű megjelenés, mert akkor lesz teljes a hangulat. Ez a mi kis magyar Goodwood Revivalunk, ha tetszik. Egy színes póló, egy szakadt farmer, övtáska szörnyen rontja az összképet, nekem elhihetik, én megjártam Goodwoodot farmerben, és úgy éreztem magam, mint a leprás. Halálciki volt, szinte sütötte a hátamat a sok rosszalló tekintet. Elrontottam a bulit.
De azon az áprilisi délelőttön már egészen sokan komolyan vették az öltözködési kódexet, hihetetlen hangulatos is volt emiatt az egész. Nem látni okát, most miért ne lenne tízszer jobb. Olyan járművek lesznek ott, amiket nemhogy az emelt kanyarban bömbölve száguldani, de még vastag kordonnal körbekerítve sem igen láthatunk.
A legnagyobb szenzáció: eljön gróf Festetics Ernő hajdani, piros-fehér-zöldre fényezett, 1933-as Maserati 8CM versenyautója, a háború előtti magyar versenyek csillaga. Motorja 230 lóerős, sornyolcas, mostani (külföldi) tulajdonosa az eredeti, 1937-es állapotra restauráltatta vissza. Ezt hallhatja majd bömbölni a tátott szájú, leesett állú közönség.
A tavaszi Velodromra nem tudott ideérni, csak az OT Expóra, de most itt lesz a kompresszoros, az 1931-es Le Mans-t megjárt Bugatti Type 43-as Ausztriából, s jön egy másik is, egy kicsi Type 40-es is, mindkettőt látjuk majd bőgni a falon.
1939-es BMW 327-es túraautó, az elkészült négyből az egyetlen megmaradt, sebességi világrekorder Adler Junior Rennsport 1935-ből, egy 1957-es, komor, korai Bogár szintén ott köröz majd az emelt pályán, miközben az úri közönség finom stílusban szórakozik odalent. És lábat fölbe gyökereztet, természetesen. No meg a harmincas évekbeli Aero, Morris M8, Tatra 57, Peugeot 202, sorolhatnám… Akit érdekel a teljes nevezési lista, pattintsa fel ezt a linket, szédüljön.
Nem csak biciklikerekű fürdőkádak, hanem modernebb versenyautók is megjelennek majd, például egy eredeti Skoda 110 Rallye, Wartburg 353 Rallye, Trabant 601 Gruppe 2, Zsiguli 1200 Gr 2, valamint Ferjáncz Attila Gr 2-es Renault Alpine Turbójának tökéletes másolata is. Aztán még: Abarth-Fiat 695 SS, Austin-Healey 3000-es, Fiat –Abarth 2300 Coupé, Ford Escort RS2000 – inkább nem sorolom, mert mindjárt kifogy a papír.
Persze megint a motorosok jártak jól, mert nekik még több eye candy jut majd. Reméljük, szépen beröffen majd Kalmár Tamás 1902-es Laurin-Klement BZ-je, hiszen az lesz a találkozó legöregebb gépe, jó lenne megtudni, hogy pöfög. Indianből három is lesz, egy 1916-os Powerplus, egy 1927-es Prince és egy 1929-es Scout 101-es – ilyenből egyet látni is ritkaság, hát még hármat, hát még menni. A keleti blokk erejét jelzi az 1935-ös Jawa 350 ohv, az 1942-es Mátra 100, az 1958-as Berva, a Csepelek, Danuviák, Pannóniák serege.
És eljön a találkozóra két, a Totalbike-ban már bemutatott érdekesség, Szabó György Tritonja (Norton Featherbed váz, Triumph twin blokk, egy eredeti, 60-as években készült café racer, lehet koppintani az ötleteket), valamint Gilera Rossa Sportja is. Ha már angolok és olaszok: lesz még Norton Big4 és 19, Calthorpe Ivory 500, Triumph T100, Norton Commando, Seeley Matchless is, a déli vonalat többek között egy Benelli 250, két másik Gilera, egy 1956-os Mondial és két, hatvanas évekbeli MV Agusta képviseli majd.
Meg persze BMW-k, NSU-k, Kreidlerek, Simsonok – ami a csövön kifér. A szag, hang és látvány garantált, jó kávé is lesz. Aki ezt kihagyja, nem tudom, mit kezd utána magával. Ezért még egy válást is megéri bekockáztatni, higgyék el. Reggel tízkor kezdődik a banzáj.
És tudják, megfelelő ruhában érkezzenek – ez nagyon fontos, így lesz jó a játék.