A klíma változásának okairól

  2011. július 20. - streetsta Címkék: mercedes klíma takarítás szerviz sigma

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Mégfilléresebb Koszradírok
2015-07-28 17:27:27

A Mágikus Koszradír hihetetlenül sok ember fantáziáját megmozgatta, már-már mikroszálas törlőkendői

Kreatív traffipaxolás
2015-07-21 20:26:01

Én értem, hogy szükség van sebesség ellenőrzésre, ha nem lennének traffipaxok, elkanászodnánk mindannyian.

Nesztek, rakenroll!
2015-07-08 18:16:52

A nyárnak még csak az első felénél járunk, de úgy tűnik, ennél jobb buli már nem lesz. Félre ne értse

Megbűnhődtem
2015-06-29 17:25:09

Ez van, ha az ember felelőtlenül fogyasztja a totalcaros és indexközeli tartalmakat. Kezdődött azzal, hogy

Ül az ember a kocsiban, dögmeleg van, rárohad a gatya is. Én bizony gyíkarc vagyok, ha nem muszáj, nem akarok megsülni az öreg Mitsubishi Sigma bőrülésében, tehát megnyomom a kis hópihe ikonos gombot. Jön a finom hűvös levegő, máris kezdem magam jól érezni, így nem tűnik annyira vészesnek az előttem álló nap összes rohangászása.
De valahogy nem igazán hideg a befújt levegő. Hűvös, de nem elég hideg. Aztán egyszer csak azt veszem észre, még hűvösnek sem lehet mondani. Bizonyos motorfordulatnál, illetve tempónál hűt a klíma, máskor meg szinte semmi. Oké, dög meleg van, de hát erre lett kitalálva. Valami nem stimmel.

Lefejtették a gázt, hogy lássuk, egyáltalán mennyi volt még benne. Úgy a fele. Tizensok év után nem tragédia


Pár éve hallottam egy sztorit, ami most beugrik. Igaz, ott nem klíma, hanem vízhűtő volt a főszereplő, de mivel a működési elve a klíma és a vízhűtőnek ugyanaz, érdemes kicsit morfondírozni, hátha van tanulsága a dolognak számomra is. Adva volt ugyanis egy Mazda Xedos 6, vagy kilenc, már nem is tudom, aminek mindene tökéletesen működött, rendszeresen használták nagy távolságok gyors leküzdésére, de egyszer csak azt vették észre rajta, hogy autópályán (de csak ott), nagyobb tempónál elkezdi melegíteni a vizet. Városban, országúton semmi. Kimosták a hűtőrendszert, átnézték a ventillátorokat, minden lehetséges hibaforrást átvizsgáltak, de a melegedés ugyanúgy jelentkezett. Mígnem, valakinek eszébe jutott, hogy a kiszedett hűtőt nem csak belülről slagozza át, kimosva ezzel az évek alatt lerakódott dzsuvát, hanem kívülről is lecsutakolja.

A Mitsubishi Sigma egérmonitoros automata klímája. A tekerőgombos verzió is automata, csak nem digitális. Mondjuk, én csak manuálisan használom, jobban szeretem, ha én vezérlem, mikor, hová, mennyit és milyen erősen fújjon

A történet szerint David Copperfield nem tudott volna ilyen látványos trükköt csinálni: a hűtő egyik oldalán befolyó víz egy szempillantás alatt a másik oldalon kakaó színű léként bukkant elő. Az évek használata alatt lerakódott kosz, por, bogarak egész egyszerűen annyira belepték a lamellák felületét, hogy nagyobb terhelésnél a hűtő már nem tudott elég hőt átadni a keresztülhaladó levegőnek, drasztikusan romlott a hatásfoka. Az alapos mosás után a Mazda hibátlanul vitte a német autópályatempót, a hőmérő meg sem rezzent a műszerfalon.

Más 108-asokon itt már láttam Thermo King feliratot is, gondolom nem a Mercedes gyártotta a berendezést. Nem automata rendszer, de van benne hőmérséklet szenzor, tehát azért valamilyen szinten szabályzott klíma

Arra gondoltam, valami hasonló lehet az oka a Sigma hűtési problémáinak is, hiszen a klímahűtő van a motortérben legelöl, nem lenne csoda, ha iszonyú redvás lenne. Hazaérve lepattintottam a hűtőmaszkot, hogy jobban lássam a lamellákat. Bizony, koszos volt, tele bogártetemmel, meg szösszel, porral. Előszedtem a nagynyomású mosógépet, előtte még befújtam a felületet Brigéciollal, majd kis hatásszünet után óvatosan nekiláttam az átöblítésnek.

Miután kívülről lemostam a hűtőt (jött a kosszal egy kis festék is), úgy éreztem, a tiszta lamellákat nézve, hogy alapos munkát végeztem. Pedig mekkorát tévedtem...

Figyelem, bármennyire is csábító, ne használja senki a forgó fejű szennymaró lándzsát, amit adnak ezekhez a hobbi nagynyomású mosókhoz, mert az úgy összekuszálhatja a lamellákat, hogy az életben senki nem fésüli ki őket! Tisztán lehetett látni, hogy a motortér felé távozó lé jóval sötétebb, mint ami a csapból jön. Alapos munkát akartam végezni, ezért amennyire kiszerelés nélkül hozzá lehetett férni, minden résen, rácson keresztül támadtam a koszt. Mikor már nem láttam, hogy a kifolyó víz sötét lenne, visszaszereltem a hűtőmaszkot, és próbakörre mentem. Ha azt mondanám, a különbség óriási volt, hazudnék. Volt valami, de nem az igazi. Más lesz itt a baj.

Az irodában egy metszeten lehet elemezni, hogyan is működik egy klímakompresszor

Gyakorlott autóbuzi nem esik kétségbe, aki már évek óta keni magát össze olajjal és gépzsírral, tud olyan címet, ahová mehet klímát javíttatni. Én még a Mazda 323-asom utólagosan beszerelt, de gyári klímáját töltettem fel egy ismerősöm által ajánlott műhelyben, a Keresztúri úton. Lassan tíz éve történt ez, de mikor tavaly enyém lett a W108-as Merci, szintén hozzájuk fordultam, hogy töltsék fel a klímáját. Szerencsére már át volt alakítva a klíma rendszere új gázosra, így villámgyorsan fel tudták tölteni (persze előtte tüzetes átvizsgálás és nyomáspróba is volt, alapos munkát végeztek a srácok).

Tavaszra azonban elengedte a gázt, vissza is vittem, hogy még az ornbaui túra előtt töltsék fel újra, mert nagyon meleget mondtak arra a hétvégére. Természetesen kértem, hogy tegyenek a hűtőközegbe UV-festéket (hogy pontosan mi ez, nem tudom, biztos nem festék, a lényeg, hogy a szivárgás helyén kiszűrődő gáz és kenőolaj magával visz ebből az anyagból, és UV lámpa fényénél pillanatok alatt megtalálható a tömítendő pont). Persze, egész hétvégén éppen csak kellemes hőmérséklet volt, 100-120-as tempónál egy régi vágású autóban elég letekerni az ablakot kicsit, meg kibillenteni az elefántfület, a klíma kapcsolója érintetlen maradt egész végig. Viszont gyönyörűen látszott, hogy az egyik hollandernél gyöngyözik a kenőolaj, ott bizony lassan, de biztosan jön kifelé a drága gáz.

Hazaérve első dolgom volt visszamenni a műhelybe, ahol biztos-ami-biztos alapon megnézték az egész rendszert UV-lámpa fényénél is, de csak a szabad szemmel is látható szivárgási helyet találták meg. A villáskulcsot a hollanderre téve csak annyit mondott a szerelő, hogy teljesen laza, majd meghúzta a csavart, lemosta az egészet, hogy a korábban kifolyt UV jelölőt eltüntesse. Igazából az a csoda, hogy ennyire jól tartotta a nyomást. Már csak vissza kéne mennem valamikor, hogy leellenőrizzük, biztosan megszűnt-e a szivárgás, csak sajnos nem jutottam még el hozzájuk a kocsival, mert napközben általában nem a Mercit nyúzom.

Gépre tették, átömlesztést kapott

Most viszont a Sigmával is mehettem, hiszen rá kellett nézni. Persze már benne vagyunk a legmelegebb nyári hónapokban, a szerelők pörögtek, mint a búgócsiga, amíg vártam a soromra, két elkészült autót is kitoltak a műhelyből, és folyamatosan jöttek az új kuncsaftok. Legnagyobb meglepetésemre egész gyorsan sorra kerültem, vázoltam a hibajelenséget. Elmeséltem, hogy a klímahűtőt letakarítottam becsülettel, szerintem más lesz a gond –ahogy Fischer Ubul István barátom mondani szokta egy kikönyökölt hajtókar láttán: műszaki hibára gyanakszom.

A szakember az szakember, bármennyire is okosan magyaráz az ügyfél, nem hisz neki, olyan, mint Dr. House. Jó, lehet, hogy nem abból indul ki, hogy hazudok, de abban sosem lehet biztos, hogy minden rendben van-e, csak azért, mert én azt mondtam. Le is szedte a vízhűtőt tartó füleket, hogy jobban rálásson a klímahűtőre. Persze ingatta a fejét, hogy ez bizony nem túl steril. Ezt látnom kellett nekem is, félreállt és diadalittasan mutatta a területet, ahol a kosz fészkelt. Kicsit olyan volt, mint a horgász, aki méretes halat fogott. És ez bizony kapitális példány volt: hiába öblítettem át olyan alaposan az alumínium hűtőt, több helyen, tenyérnyi felületen úgy kapaszkodott a mocsok a lamellákba, mint riadt macska a horgolt pulóverbe.

Tekintélyes méretű, mélységű réz klímahűtő, meg a kiegészítő ventilátor

Megtudtam, hogy a hűtő elkoszolódása annyira mindennapos dolog, hogy igazából a rendes karbantartás részeként kellene tisztítani őket, de vagy nem tudják az emberek, vagy tojnak rá. Mert ugye pénzbe kerül, hiszen nem mindenki tudja kibontani otthon a garázsban az egész hóbelevancot motorolajhűtőstül, váltóolajhűtőstül, ventilátorostul. Pedig nem kellene sajnálni azt az öt-tízezer Forintot, mert ha teljesen eltömődik a hőcserélő felület, nagy melegben a klímakompresszor jól megfő, megszorul, és apró darabokra tud esni. Akkor pedig lehet százezres nagyságrendű javítást fizetni, jöhet az új kompresszor, szerelés, feltöltés, ami ilyenkor kell.

Ja, ne gondolja senki, aki most vette az új autóját, hogy ez csak az öreg szarokkal fordulhat elő. Mert nem. Míg lefejtették a hűtőközeget a kocsiból, hogy megtudjuk, egyáltalán van-e elég belőle a rendszerben, megtudtam, hogy járt már náluk 40 000 kilométert futott autó is, amin lehetett klímakompresszort cserélni. Nagyobb futásteljesítményű, magyar utakon futó autóknál évente, rosszabb esetben évente kétszer kell kitakarítani a rések közé beült mocskot. Különösen problémások a modernebb autók, azokon belül is egyik-másik Volkswagen és Audi, amiknek nagyon közel van egymáshoz a klíma és vízhűtője. Azt mondták, hogy a két hűtő között filcszerűvé képes összeállni a sok szösz, szinte egy szőnyegdarabként zárja el a levegő útját. A modern dízelek meg ugye nem sok hulladékhőt termelnek, ezért alig venni észre a csökkent hűtőteljesítményt, csak a klíma szenvedéséből jön rá a kedves gazda, hogy valami nem stimmel. Ha szerencséje van, még időben kitakaríttathatja az egészet, így sok feleslegesen kidobott forintot spórolhat meg magának.

Kívülről ez a mocsok nem látszik, és nem is távolítható rendesen el. Jön egy hűtő kiszerelős átmosás -jót fog tenni a klímahűtőnek, meg a vízhűtőnek is

Közben kiderült, jelentősen kevesebb hűtőközeg volt a rendszerben, a hiányzó mennyiséget kipótolták, feltöltötték csurig a rendszert. A motort beindítva rögtön érezni lehetett, hogy lényegesen jobban hűt, de abban maradtunk, hogy a hűtőket feltétlenül ki kell takarítani. Ezt én szívesen megcsinálom magam, nekem jól esik az ilyen karbantartás-jellegű matatás, még akkor is, ha le kell kötni a váltó-olaj vezetékét, meg kicsit muszáj lesz fetrengeni a kocsi alatt. Egyszerűen szeretem, ha olyan munkát csinálok a kocsin, aminek látszata van. Persze, az is elhangzott, hogy különösen pollenszűrő nélküli autóknál történhet meg, hogy a szellőző rendszerben lévő hőcserélő is koszos lesz, mint a fene, a lecsapódó párának köszönhetően a porból sár lesz, ami aztán azt a tipikus mocsári hangulatot adja az elhanyagolt autókban. Ezen csak látszatra segít a mindenféle klímatisztítók alkalmazása, ilyenkor érdemes az elpárologtatót is kitakarítani. Na, ez már egy komolyabb feladat, amihez sok esetben a fél műszerfalat szét kell bontani, ezért is marad el sok autónál.

Mintegy zárszóként, bizonyítandó, hogy mennyit számít egy kicsivel hatékonyabb hűtés, a szerelőm előhúzott egy slagot, és kevés vizet folyatott a hűtőre. Szinte azonnal lehetett kézzel is érezni, hogy a szellőzőrostélyból hidegebb levegő áramlik kifelé.

Az egész sztori tanulsága, hogy ha csak kicsit is csökken a klíma teljesítménye, vigyük el szakemberhez, de legalább vizsgáljuk meg alaposan a hűtők felületét, nem akadályozzák-e makacs, ragaszkodó porcicák és koszmacskák a hűtőlevegő szabad áramlását. Talán még jobb, ha egyszerűen –futásteljesítménytől függően- évente, kétévente megtakarítjuk, vagy takaríttatjuk a hűtőket. Ártani biztos nem fog.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr123083032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez az új Nick 2011.07.20. 18:37:24

pont ebben a cipőben járok. nálam még klímahűtő sérülés is van így vagy javítás (jó esteben) vagy csere... kedves klímás azért 11 darab ezresért feltöltötte, ami másnapra elillant. miután visszamentem, hogy ma miért is nincs hidegem, azt mondta megnézi mert lehet lyukas a hűtőm. az volt. kicsit szomorkodtam a 11 ezrem miatt, de innét fogva nem oda viszem. a másik helyen alapból nyomás próbázzák vagy mi, hogy biztosan nem ereszt-e. az én esetemben ez felesleges mert sajnos ereszt. :(

alprazolam 2011.07.20. 18:54:04

jó cikk! Megyek,megnézem, nálam mi a helyzet hűtőileg.

Robius77 2011.07.20. 19:01:34

Nekem nyomáspróbázták töltés előtt a Picassómat,és sajnos nekem a hűtőm volt lyukas.De egy 60 ezresből kicserélték azt is,meg valami alu-gumicsövet is,ami meg be volt horpadva egy régebbi balesetem miatt(haver szerelte anno,ezt sem vette észre:((( ).A csövecske volt 12 ezer.jól is esett nyaralás előtt 5 nappal ez a kis kiadás:)))

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.07.20. 19:03:53

"És ezt a hűtőt én egyszer alaposan megtakarítottam."

Én pénzt szoktam megtakarítani. Ha valami koszos, azt kitakarítom. Vagy letakarítom róla a koszt.

Ezúton szeretném jelezni részvételi szándékomat a "2011-es év trollja/nyelvtannácija" versenyben is. :)

dukeekud 2011.07.20. 19:05:06

"A klíma változásának okairól"

Na elmentek a picsaba. Azt hittem a cikk a globalis eghajlat valtozasra hivja fel a buta autosok figyelmet. Ehelyett tovabbi ertelmetlen kornyezet szennyezesre buzditja az idiotakat.

Bambano 2011.07.20. 19:22:14

most már csak egy olyan klímajavítót mondj, aki:
- debreceni
- még ebben az évtizedben fogadna
- megbízható

:)

danixxx 2011.07.20. 19:22:31

Ha hamar elillan a gáz, jobb helyeken ingyen vagy féláron feltöltik a hiba befoltozása után, mivel elismerik, hogy nem vették észre a hibát - holott pont egy üres rendszert töltöttek fel. Volt, hogy 2 héten keresztül jártam a klímáshoz, UV festékezésre (esett másnap, és lemosta az eső a festéket), foltozásra, stb. Végül összejött, másfél töltés áráért.

Conrad 2011.07.20. 19:36:32

@dukeekud: kevesebb kosz, több hűtőközeg ---->> kisebb veszteség, kisebb környezetszennyezés. Tehát, a klíma azért változik, mert nem tartjuk karban a klímát. Vagy valami ilyesmi. Skoda 105 S-ben nincs éghajlat-berendezés. :P

Ez az új Nick 2011.07.20. 20:06:33

@danixxx: jobb helyeken. én egy rosszabbra mentem. :) 55-60 körül kicsrélnék, és töltenék cakkom-pakk. de nekem már ne, köszönöm...

gepjarmuhely.hu 2011.07.20. 20:23:36

@Ez a Nick:
A sérült klímahűtőt meg is lehet javítani hegesztéssel, persze csak akkor, ha nem korrodálás miatt ereszti el a hűtőközeget.
A javítás költsége így sokkal kedvezőbb lehet, mint ha egy új kondenzátort szerelnek be.

mi nem foglalt még 2011.07.20. 20:27:27

@dukeekud: A klíma vezetésbiztonsági kérdés.
Kötelezővé tenném a klímát.

LBL 2011.07.20. 21:04:22

Mitsukban (meg a legtöbb japánban) két perc alatt hozzáférhető a párologtató. Nézz be a kesztyűtartó alá.

Leadfoot 2011.07.20. 21:15:02

@Brigi \"B. A.\" főnöke: Lehetek második, ha belekötök, hogy a randa műfa + fekete gombok mellé hogy lehet betenni egy ezüst fejegységet? :-D

Tornado86 2011.07.20. 21:16:05

Megint az derült ki, hogy valamit nagyon is jól csinálok, jelen esetben azt, hogy magamnak mosom a járgányt, mégpedig nagynyomású vízzel, mindent megtisztítva. Bár ha valami nem stimmel, azért jobb pl. 1 amúgyis esedékes hûtõfolyadékcserénél kivetetni a vízhûtõt és lemosatni a felületét, ami meg is könnyíti jó pár tipusnál a klímahûtõ tisztítását is.
@Brigi \"B. A.\" főnöke:
Sõt, lehet nevezni az "Aki tényleg megküldi a bizonyitékot" csoportba is :D
@dukeekud:
Egy baj van a belédsulykolt elmélettel: nincs pontja, amit ne tudnék megcáfolni, pedig közgázt végeztem.
@Bambano:
Debrecenit nem ismerek, viszont a 75 km-el arrább levõ megyeszékhelyen igen :)
@mi nem foglalt még:
"TV3. Télen-nyáron" :D

karlmann 2011.07.20. 21:17:06

@Bambano:

Az én Xantiám hasonló panaszokkal bírt csak én tudtam is róla, azonban nem volt zsé a javításra májusig. A probléma a következő volt 12 éves kocsi, rossz hatásfokú hűtés, még gyengébb klíma, szemmel látható hűtőközeg szivárgás a kompresszornál. A hely, amit nekem is ajánlottak, Debrecenben a Sólyom utcából nyílik a Szűcs István utcán van. Egy dupla beállós garázs, van táblájuk, nem zugműhely.

Én a következőket csináltattam: klíma feltöltés 450g gáz (ez a szükséges mennyiség fele), a kompresszoron mindkét szelep csere, teljes tömítéskészlet csere, klímahűtő és vízhűtő ki-be szerelés és teljes tisztítás (ahogy a cikkben is van, a két hűtő között van a legtöbb mocsok), valamint fertőtlenítés. Ez került anyag+munkadíj=33.000Ft kedd este otthagytam szerda délután érte mentem.

Azóta a hűtőfolyadék hőmérséklete a legnagyobb melegben sem megy 90C felé, klímázva, dugóban araszolva sem, a klíma gyorsan és hatékonyan hűt, ja és kb 0,5L fogyasztáscsökkenésem is van.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.20. 21:21:30

@Brigi \"B. A.\" főnöke: Mondjuk ez a mondat csak véletlenül maradt benne, a galéria szerkesztése előttről (már nem ez szerepel a képalában) de vállalom. Úgynevezett stilisztikai bravúr, ha érted mire gondolok:))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.20. 21:26:14

@dukeekud: Remélem nem veszed sértésnek, ha visszafogott stílusban válaszolok: nem buzdítunk senkit környezetszennyezésre, éppen ellenkezőleg. A kocsikba már korábban beépített klíma működőképességének megőrzése okosabb döntés, mint a későbbi alkatrészcsere, illetve a légkörbe távozott hűtőközeg pótlása. Ha karban tart(tat)ja a gondos gazda a klímát, nem szennyezi a levegőt gázokkal, nem kell feleslegesen új, igen komplex, bonyolult alkatrészeket legyártani, a fél világon átszállítani, majd a rosszat megsemmisíteni.
Remélem kielégítő választ adtam.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.20. 21:27:19

@LBL: Ó, egész jól ismerem a Sigma felépítését. Egyet teljesen kicsontoztam:))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.20. 21:31:47

@Leadfoot: Sajnos el kell rontsam a játékodat: nem is ezüst színű. Csak úgy csillan a fény a veterán korú JVC-n, hogy az antracit ezüstnek tűnik. Egyébként ez egy járműveken át öröklődő hifi. Pont a napokban gondolkodtam el rajta, hogy bőven tíz évnél is öregebb, napi használatban van (igaz, leginkább a rádiót használom, meg a CD-t, kazettát soha), de egész normálisan működik. Kicsit ütött-kopott, de megbecsülöm a megbízhatóságát.
Ja, és élőben nem is annyira randa az a műfa.

Leadfoot 2011.07.20. 21:37:02

@streetsta: Nehogy komolyan vedd, csak tréfáltam. Gyanús is volt egyébként a képen, hogy nem ezüst.

A műfa meg... hát, változatlanul nem tartom szépnek, de azért jobb, mint a pőre műanyag, és az ilyen japó vasaknál hozzátartozik a "fílinghez".

gumifust 2011.07.20. 21:40:30

Jo cikk volt , es tanulsagos . En meg annyit tennek hozza , hogy a belso szellozorendszert is erdemes egyszer egy evben kitisztitani , mert remek bacik tudnak ott biza megtapadni . Tavalz olvastam egy cikket amiben arrol irtak , hogy van egy bacilus fajta ami kifejezetten a legkondicionalt szellozorendszerekben tud megtelepedni . Nem kifejezetten karos , csak kellemetlen ha allandoan megfazasi tuneteket produkalsz.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.20. 21:45:39

@Leadfoot: "Nehogy komolyan vedd, csak tréfáltam."
Ugyammá, nem olyan családból származom én.
A műfa korlenyomat. De hát igazából a műkarbon, a műalu, meg a műkróm is ugyanerről a tőről fakad. Persze, a fényezett felületek (zongoralakk fekete, kocsiszíne) már más eset, de ott sem lehet egyértelműen pro vagy kontra állást foglalni. Én mindenesetre együtt tudok élni a Sigma belsejével. Sőt, kiállok mindenki elé, és büszkén kiáltom világgá: szeretem a Sigma belsejét!

Leadfoot 2011.07.20. 21:50:11

@streetsta: Mondjuk ezerszer inkább a legvacakabb koreai műfa mint a manapság bátran alkalmazott kályhaezüst.
A "zongoralakk" meg jó, csak irtózatosan ujjnyomosodik, attól nekem meg égnek áll a hajam. Persze ahol alkalmazzák, mindig a leggyakrabban használt kezelőfelületeket veszi körül.

kilaci73 2011.07.20. 21:56:39

Erről még nem írt senki,ha jól láttam:Sokan nem is tudják de a legtöbb klímahűtő legtöbbször attól lyukad ki,és ereszti el a gázt,mert a téli sózás miatt,a lamellákra kerülő latyak sótartalma egyszerűen "megeszi".Ez főleg az alu hűtőket veszélyezteti,de a réz sem kivétel,csak jobban bírja a sót.Természetesen a vízhűtőre is igazak ezek a megállapítások. Ezért Én télen is lemosom a hűtőket időnként,és nem csak nyáron vakarom a fejemet,hogy hát ez meg vajon mitől lyukadt ki? A gázellenőrzés pedig minden szezon előtti rutinnak kellene lenni mindenkinél...

Bambano 2011.07.20. 22:41:37

@karlmann: kösz, megnézem. Amit nekem mondtak, a köntösgátsoron, az jó csapatnak tűnt, de kormányváltás utánra adtak volna csak időpontot...

szerintem nekem fel kell újítani a kompresszort...

Bambano 2011.07.20. 22:43:50

@Tornado86: Debrecentől 75 kilométerre, megyeszékhely? Az Románia lehet, mert magyar megyeszékhelyről pont 75 kilométerre nem tudok...

A nagynyomású kocsimosást nem szeretem, az elektronika meggyilkolás első lépésének tartom.

911 Turbo 2011.07.20. 23:05:03

A Mergán inkább sajnálatos hogy nem a régi gázzal megy , mert átalakították . A régi gázzal sokkal jobban hűt a klímája .

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.07.20. 23:09:33

Az utastér fertőtlenítésére pedig kérjünk egy félórás ózongenerátoros kezelést.

Nagykócsag 2011.07.20. 23:29:01

nekem azt csinálja az automata hűtő-fűtő, hogy a hűtés egész jó, de a fűtés olyan gyengécskévé vált 6 év után. ilyenkor is klímáshoz kell menni?

Hurri Kán 2011.07.20. 23:53:57

@Nagykócsag:
fűtőbox? fűtőradiátor? ezek közül is lehet bármelyik...

263 2011.07.21. 00:00:23

Kis szőrszálhasogatás:

a többször leírt"klímahűtő" becsületes nevét (kondenzátor) azért megemlíthette volna az autós szakújságíró úr, sokan nagyon komolyan veszik amiket itt olvasnak. Tudom, hogy a köznyelvben az már klímahűtő marad, a cikk mondanivalója szempontjából nincs is jelentősége, csak sokszor feltűnik az újságíró urak/hölgyek tájékozatlansága, esetleg olyan hozzáállásának gyanúja, hogy "a hülye olvasónak mindegy, jó az így is". Gondolom most én vagyok a kötekedő. nem baj, +1 hozzászólás!

peti papagáj 2011.07.21. 00:44:25

én is abban reménykedtem, hogy egy autózásellenes cikk lesz, de az pont annyira lenne itt elvárható, mint valami cigirajongó blogon a rákról írni

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.07.21. 01:37:00

@streetsta: Néhány képet lőhetnél a kocsi belsejéről, vagy, hogy tovább menjek, egy használt tesztet. Abból ugyanis kurva kevés van az utóbbi időben... Pedig sok ember jobban értékeli, mint a legújabb "középkategóriás" autó tesztjét, aminek az induló ára 6 millió... Realitásoknál maradva :)

Peter48 2011.07.21. 06:10:28

Hútőtakarítást ki csinál? Szerelő nem. autómosó nyilván nem, menjek klímáshoz?

Rocko- 2011.07.21. 07:13:29

@263: ez nem cikk, hanem blogposzt. amit nem újságba, hanem blogba írtak.
és nem szakújságíró írta.
de amúgy stimmel.

Rocko- 2011.07.21. 07:39:06

@KuKori: ááá, a legutóbbi 2 használttetsztnél (telepes: golf, opel meg punto, illetve a gyerekülésesnél) is jöttek a majmok hogy miért nem ezt meg miért nem azt tezstelték, holott le volt írva feketén-fehéren hogy hozott anyagból dolgozott a TC.
ezek után lenne kedve a halálnak cikket írni, én megértem.

citrix 2011.07.21. 08:14:14

A hűtőfelületek elrakódása a gyártó/tervező hibája.Úgy tervezik ezeket a méregdrága autócsodákat mint ha az Intel legmodernebb félvezetőgyárában futnának kizárólag,mikronra szűrt levegőben.A valóságban tavasztól késő őszig szó szerint hemzsegnek a rovarok,a nyárfa mindent eltömítő bolyha,a felpattanó és golyóként becsapódó kis kavicsok.Ezeket mind telibe kapja a hűtő,ami igen finom lamellázású,meg is lehet nézni az eredményt.A megoldás a menetszél útvonalának megtörése lenne,amivel a kavicsok,rovarok eltéríthetőek.A lamellákat sokkal ritkábbra kellene készíteni,nagy résekkel,abba a finom por nem tud belekapaszkodni.Régebbi amerikai autókon ilyen hűtőket láttam,ez akkor bevált.Utólag ez nem megoldható,így szúnyoghálót tettem fel,elképesztő mennyiségű piszkot,rovart,lepkét gyűjt össze néhány száz kilométer alatt.Ez mind a hűtőben kötne ki.A háló könnyen tisztítható,cserélhető,de nem minden títusnál szerelhető fel egyszerűen.

Schütii 2011.07.21. 08:19:10

Ó az a Sigma... nyam-nyam.. nagyon fincsi autó lehet.

Schütii 2011.07.21. 08:22:29

Mennyivel jobb azoknak az írásait olvasni, akik ezt nem egzisztenciális okokból teszik...

Hurri Kán 2011.07.21. 08:40:57

@citrix:
Tudod mi történne, ha nagyobb hűtőlamellák lennének a mostani sok apró helyett? Na? Fogadjunk nem, megsúgom... Csökkenne a hűtő teljesítménye (kisebb felület a hő elvezetésére), tehát sokkal nagyobb hűtők kellenének...

Érdemes volt ma felébredned, csak így tovább, hajrá...

Shadowbull 2011.07.21. 09:02:49

@citrix: "A megoldás a menetszél útvonalának megtörése lenne,amivel a kavicsok,rovarok eltéríthetőek.A lamellákat sokkal ritkábbra kellene készíteni,nagy résekkel,abba a finom por nem tud belekapaszkodni"

A megoldasod pedig azt eredmenyezne, hogy adott hutofelulet sokkal kisebb hutoteljesitmenyt lenne kepes produkalni.

Nem veletlenul van az ugy megcsinalva, ahogy, nem a tervezok szeszelye.

sb

citrix 2011.07.21. 09:29:19

@Shadowbull: Erre ne vegyél mérget.A ritkább lamellákkal mélyebb lehet a hűtő,máris megvan ugyan az a hatás.A méret pl. egy SX4 esetén meglehetősen nagy,vidáman elbírna egy háromezres motort is,de ez nem baj.A baj az,hogy steril levegőre van tervezve,ami életszerűtlen.Tisztítani lehet nagynyomású mosóval,de csak ócatosan,távolságot tartva és szigorúan merőlegesen mert pillanatok alatt behajlítja a lamellákat ezzel végérvényesen elzárva a levegő útját>kuka.Pl. nagy kamionokon szintén van "szúnyogháló" a hűtő előtt gyárilag,én is onnan vettem az ötletet.És minő csoda:bevált.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 09:44:28

@kilaci73: Jogos a két pont. A kocsi tél utáni, de lehetőség szerint igazából folyamatos mosása, takarítása igazából bőven belefér a karbantartás kategóriába. Csak sajnos vannak, akik egyrészről azt hiszik, a sok mosás miatt jobban rozsdásodik a kasztni (marhaság), illetve annyira sóherek, hogy azt a párszáz forintot is sajnálják. Ja, és lusták. Mert annyira én is vagyok sóher, hogy nem viszem kézimosóba a kocsimat, ha a pénzbedobósban is le lehet mosni, ami egyrészről olcsóbb, másrészről ha én mosom le a kocsit észre is veszem, ha valahol megnyomták, lepattant a festék, tudomisén.
A gépimosó kategóriát nem véletlenül hagytam ki, az ellen tömjénfüsttel védekezem.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 09:45:34

@Bambano: Nagynyomású vízzel természetesen ésszel kell bánni, de nem ellenség.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 09:47:07

@911 Turbo: nincs összehasonlítási alapom, de most sem panaszkodom. Viszont a régi gáz beszerzése ha nem is lehetetlen, de azért tud akadályokba ütközni (azon túl, hogy elvileg illegális).

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 09:49:22

@BOSCHtechnikus: Az fertőtlenít is, nem csak szagtalanít?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 09:54:10

@263: Természetesen igazad van, nem veszem kötekedésnek, igazából meg is említhetem volna minden alkatrész hivatalos nevét, de úgy voltam vele, hogy az olvasó nem hülye, de nem feltétlenül akarja megtudni mindennek a korrekt nevét, elég, ha megérti, mit miért kellene csinálni. El tudom képzelni, ha valakinek odaírom, hogy kondenzátor, keresni kezdené az elektromos alkatrészeket (őszinte leszek, picit én is meg lennék zavarodva, ha valaki azt mondaná, kilyukadt a klíma kondenzátora).
Ez egy széles tömegeknek íródó autós magazin, nézzed el, hogy nem minden esetben használja a szakemberek nyelvezetét.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 10:04:18

@KuKori: Használtteszt már volt a TC-n Sigmáról.
Nem tudom miért, valahogy engem is jobban érdekelnek a használtautós cikkek, de sokakat meg pont az nem.
Vedd használtautós cikknek a szerelősöket, és akkor máris jobban érezheted magad:)
Egyébként tervezek írni a Mergáról, valamikor a nem túl távoli jövőben. Addig maradnak a kisautós posztok, amikben régi autók modelljeiről (is) beszélünk.:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 10:07:46

@Schütii: Én legalábbis szeretem, nagyon. Nem hibátlan, nem egy mai autó, nem olyan finom, precíz, meg nem is elég öreg, tehát sok az elektronika, meg bonyolult rendszer, de ez nem egy racionális kocsi.

andand 2011.07.21. 10:14:22

Ha már klíma... Van-e valakinek arra ötlete, hogy egy régebbi, első szériás Audi A4-ben miért történik a következő: (digit) klíma műkődik, de idönként az van, hogy megy 1 percet, majd lekapcsolja a kompresszort pár másodpercre, majd megy 1 percet, lekapcsolja és ez így tovább. Persze mikor vinnám a szervizbe, akkor abbahagyja, tökéletesen működik. Majd pár nap múlva kezdi megint. A rendszer át volt mosva, fel volt töltve.

P12_dCi 2011.07.21. 10:36:11

Hejj, ne is mondd ezt a kompresszor beragadást, tavaly lehúzták valamilyen oknál fogva a hűtőventilátorát az autónak, ezért 35 fokban, a dugóban állva elkezdte főzni a vizet, mellé pedig a klímakompresszorom kicsit megfőtt, úgyhogy azóta ha be van kapcsolva, és alapjáraton jár a motor, ütéseket lehet érezni a kormányon. :(

Hűtőtisztítás nekem is időszerű lassan, 135 ezer van a kocsiban, és nyaranta olyan helyeken járok vele, ahol nem ritka a délelőtt 11-től este 7ig tartó 38-40 fok. Csak nem tudom hova vigyem. :S

Peter48 2011.07.21. 10:42:46

@streetsta: Te írod:" hiába öblítettem át olyan alaposan az alumínium hűtőt, több helyen, tenyérnyi felületen úgy kapaszkodott a mocsok a lamellákba, mint riadt macska a horgolt pulóverbe.
Szóval menjek sk mosóba és csapjam be magam? A kocsi elejét meg nem tudom leszerelni.

korzo 2011.07.21. 10:51:17

@Bambano:
Szoboszló?
Nekem megharcoltak az XM-emmel is :-)
www.carvax.hu/

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 10:58:08

@citrix: A képek közt ott a Merga klímahűtője (na jó, legyen: kondenzátora:)), az is ilyen régivágású, mély, ritkalamellás réz hűtő. Ma ekkora mélységre a VW csoportnál a két hűtőt beteszik. Ennek gondolom technikai oka is van, nem akarnám megszakérteni.
A szúnyogháló nem tűnik rossz házimegoldásnak, bár mindenképpen tud rontani a hatásfokon, mert ha a hűtőhöz elég közel szereled fel, csökkenteni fogja a beáramló levegő mennyiségét (lásd a kabrióknál alkalmazott szélfogóhálót). Ha a hálót inkább a hűtőrácsra teszed, esetleg még képes lehet a rendszer egyéb helyekről beszívni a levegőt, ahonnan nem direktbe kapja a mocskot.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 10:59:52

@Shadowbull: asszem te is erre gondoltál, mármint a háló akadályozhatja a levegő megfelelő mennyiségben való beáramlását.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 11:05:19

@Középnyugger: Nézd, a sok éves koszt mindenképpen nehezebb/lehetetlen kiszedni az ilyen instant trükkökkel. Új autónál, vagy korábban alaposan megtakarított rendszernél viszont biztosan jobb eredményt lehet elérni. És ha minden koszt nem is tudsz kimosni, valamennyitől akkor is megszabadítod a rendszert, tehát eredmény így is lesz, csak nem száz százalékos.
A klímások megcsinálják a hűtőtakarítást, mint azt fentebb @karlmann: is említette a saját példájában. Én is a klímások nyilatkozata alapján írtam a posztba az 5-10.000,- Ft-os nagyságrendet a tisztításra.

Shadowbull 2011.07.21. 11:19:45

@streetsta: az ember nem is gondolna, hogy az a halo, ami megfogja a koszt, mennyire lecsokkenti a hatasos keresztmetszetet.

sb

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.21. 11:23:17

@Shadowbull: Igen, nálunk otthon a csajom nyekereg folyton, hogy a szúnyoghálós ablakot kinyitva nem lehet rendesen szellőztetni. Én persze vitatkozom vele, mert inkább jöjjön be kicsivel kevesebb levegő, mint sokkal több szúnyog, de sajnos igaza van, és ezt a szélfogóháló bizonyítja a legjobban.

Bambano 2011.07.21. 12:51:30

@korzo: kösz, de ők nem újítanak fel kompresszort, ha jól látom. a klíma újratöltése nálam is megvolt már, nem sokat ért.

citrix 2011.07.21. 13:20:25

@streetsta: Viszonylag ritka szövésű szúnyoghálót választottam,szinte semmit sem csökkenti a léghuzatot.Kipróbáltam egy nagyobb darabot menetszélnek kitenni,alig valamit fékez,tehát nem vitorla.A kamionokon sokkal sűrűbb szövésű van,már többet megnéztem,mégsem rottyan meg a vizük.Egy szó mint száz:nálam igen nagy mennyiségű kosz,rovar,ez-az összegyűlik rajta,egy kefével lesöpröm és kész.Amúgy mind-mind a lamellákat tömítené el.

közösperonos átszállás 2011.07.21. 13:38:38

@citrix: "egy kefével lesöpröm és kész"

Na valahol itt lehet az előnye: könnyebb takarítani.

263 2011.07.21. 14:11:32

@streetsta: "Egyébként tervezek írni a Mergáról"

A 108-asról? Én olyannal kezdtem a Merci őrületemet. Lehet, van még pár maradék alkatrészem hozzá. De, hogy megtalálom ne vegyünk rá mérget, igen rég volt.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2011.07.21. 16:02:18

@streetsta: Mercit várjuk, Sigmát lecsekkolom. Rémlik valami, de bevallom, nem kerestem vissza az archívumban. Mea culpa.

karlmann 2011.07.21. 16:16:21

@citrix:

Annyit hozzátennék még, hogy a szúnyogháló, ahol egyáltalán van hely feltenni, szerintem jó lehet, de azt ne hagyja figyelmen kívül senki, hogy ez csak a menetszéllel szemből érkező kosz ellen véd. Viszont, amit a szél más irányból fúj oda, az ellen nem használ semmit. Nekem a két felület között (ez kb 2cm) voltak kis gallydarabok, falevelek, sőt virágszirmok és bogyók is. Ha nem látom a saját szememmel nem is biztos, hogy elhiszem. Nem tudom hogyan kerültek oda, csak arra tudok gondolni, hogy 12 év és három tulajdonos alatt sok minden történhet.

Kiflitzsömlével 2011.07.21. 23:21:34

@mi nem foglalt még:
" A klíma vezetésbiztonsági kérdés.
Kötelezővé tenném a klímát. "

Emeletes hulyeseg.

Kiflitzsömlével 2011.07.21. 23:30:32

A leirt problemak mind eltunnek, ha leghuteses autod van :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.07.22. 09:16:13

@Shadowbull: Én még élénken emlékszem a legelső autómra, amiben klíma volt. Pontosabban az első olyan helyzetre, amikor rájöttem: ha most nem lenne bekapcsolva a klíma, és én is a 36 fokban állnék a kereszteződésbe bennragadt majmok miatt egy kilátástalannak tűnő dugóban, pontosan úgy dagadnának az erek a halántékomon, mint a körülöttem dudáló sofőröknél.
Innentől pedig nem hiszem, hogy magyarázatra szorul, miért is számít vezetésbiztonság szempontjából a dolog.
Sok kényelmi eszközt kevésbé érzek fontosnak, mint a klímát (egyébként meg, ha télen fűtünk, hogy ne fázzunk, nyáron miért is ne hűthetnénk, hogy ne legyen melegünk?), illetve az automata váltót -városban mindenképp.

gigabursch 2011.07.26. 12:19:23

@streetsta:
Arról már nem is beszélve, hogy Klímás kocsiba - nyilván használat közben - igen kevés méhecske repül be, és a gyerek sem ordít a hőség miatt.