Amivel megelőztük Németországot, Japánt

  2010. szeptember 30. - Csikós Zsolt Címkék: muzeum kozlekedesi lovasut

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Ha az állandó kiállítások kicsit túlságosan is állandóak arrafelé, azt azért mostanában megszokhattuk, hogy az ideiglenes tárlatok mindig tartogatnak meglepetést, sőt, igazi szórakozást is annak, aki a Közlekedési Múzeumba látogat.

A klasszikus NES

Ugye, alig pár hónapja indult a számítógépes játékok történetét bemutató kiállítás, amelynek ZX Spectrumait, HT-1080Z-it, Commodore PET 2001-eseit és ős-Atarijait könnyes szemmel nézik a betévedő mai negyvenesek, a régi flipperek és egyéb játéktermi game-ek láttán a ma mára már gyógyult hajdani elektronikusjáték-addiktok éreznek némi zsigeri remegést, a fiatalok pedig hűdebéna felkiáltással, a gyökerek felfedezésének finom izgalmával járják körbe a kiállítást. Az egy igen fajin része most a múzeumnak, menjenek oda, oszt' jól nézzék meg önök is.

Hátémínuszezernyolcvan zé, ahogy gimiben hívtuk ezt a szörnyet

De ennél most egy újabb, már a héten látogatható másik program következik. Közel kétszáz évvel ezelőttre kalauzol bennünket a fent leírt "Űrhódító" tárlattól épp egy falnyira eső "Mozgásban – a Hídember gépei" című, e héttől látogatható kiállítás.

A lényeg – a Gép, a Mozgás, a Működés, a Technika. Mindez ük-ük-ükapáink korából, amikor Magyarországon még történtek Nagy Dolgok. Például megépült az európai kontinens első közforgalmú vasútja, ami azért nem pont olyan volt, mint ahogy azt ma elképzeljük, sokkal inkább hasonlított a tokiói Haneda reptérre vezető Monorailre, vagy a korai német egysínű vasutakra.

Mindkét oldalon ücsöröghető

Fából épített szerkezetű, nyolc kilométeres függővasút volt ez, eredetileg kőszállításra tervezték Kőbánya és Pest között – lám, itt is igazolva látjuk, hogy a nevezetes sör, valamint a szintén a helyről elhíresült blues megszületése előtt Kőbánya még valóban az volt, ami. Röviddel 1827-es megnyitása után már nem csak köveket, hanem utasokat is szállított a magyar vasút történetének ezen első, ló vontatta járműve. A függesztett megoldást nyilván azért választották, mert az ilyen szerkezethez sokkal kevesebb földmunkára volt szükség (csak az oszlopoknál kellett ásni).

Háttérben az eredeti pálya festménye

József nádor egy nap alatt kiadta rá az építési engedélyt, sőt, Széchenyi István is a vállalat részvényesei között volt, a vasút mégis életképtelennek bizonyult. Az első, kísérleti szakasz nyolc kilométeres volt, de összesen 900 kilométeres hálózatot terveztek – ebből persze, nem lett semmi, 1828-ban a vállalkozást felszámolták, a faanyagát eladták tüzelőnek.

Lényegében olyan pánt a sín, amilyet a szekerek abroncsaihoz használtak

A Közlekedési Múzeumban most felépítették a vasút nyolc – nem kilométeres, csak méteres - teljesen működő, élethű és használható szakaszát. Fel lehet ülni, és ha viszünk magunkkal rabszolgát, aki húzza a kötelet, utazni is lehet rajta. Papa húz, zihál, a család viháncol, az élet csupa móka, kacagás.

Gőzhajó a levegőben

Ugyane kiállítás egy másik érdekessége – szintén működik – Magyarország első gőzhajójának részleges reprodukciója is. 1807-ben bocsátották vízre Amerikában a világ első gőzzel üzemelő hajóját, amit Fulton épített. Alig kellett tíz év, már Magyarországon is működött gőzhajtású hajó Carolina néven. A folyami gőzös motorja – ha szabad így nevezni – csupán 24 lóerős volt, s egy 13 méteres testet mozgatott, a leírások szerint viszonylag ügyesen. Sajnos az ígéretes próbafutamok után a Dunán már nem szuperált ennyire jól – sem vontatóként, sem átkelőhajóként nem lett eredményes. A múzeum karzatán most felépítették a gőzhajó tatját, amelyre fel lehet lépni, s onnan szemügyre vehető a gőzgép hajtórendszere, a lapátkerekek működése. Ismét valami, ami vonzóvá teszi a tárlatot.

Két lovat befogtak az istrángba, aztán már ment is a fúrógép

Aztán egy teljes, eleinte lovak, de alig két évvel később már gőzgép hajtotta gépipari műhely berendezését láthatjuk működni – van benne ős-ős kardántengely csuklóval, ami pont úgy néz ki, mint ami bármilyen mai, hátsókerekes autó hajtásában van, meg láthatóan kézzel reszelt fogaskerekek, meg szíjak, no és az egész láncolathoz kapcsolódó ősi fúrógépek, köszörűk. Mind ugyanonnan, két lóerővel működtetve. Látványos.

Kőemelő csikicsuki

Aztán a Lánchíd alapkövének 1:1-es, valósághű makettjét is megtekintheti a látogató, s eljátszhat a kivehető emelőszem trükkös csikicsukijával – fél percen belül illik rájönni, hogyan működik. Ha nekem ment…

Kiterítve, nagyban a Duna és a Tisza szabályozásának hatásait is megnézhetjük – a 19. század eleji állapotoktól a maiig átfedésbe hozhatók a térképek. Lehet ámuldozni, örülni, köpködni, ki, hogyan érez az erősen átalakított térkép láttán.

A műhely

És maga a tárlatvezetés sem semmi: akinek bluetooth-os a telefonja, az letöltheti és helyben végighallgathatja a teljes tárlatvezetési anyagot. Megjegyzés: Magyarországon először vet be intézmény ilyen szolgáltatást.

Közlek Múzeum, drukkolunk. Ha lesz még hasonlóan színvonalas, mi több, kvázi lélegzetelállító, interaktív, kipróbálható tárlat a közelmúlt nosztalgiaautóival, a százezrek által felemlegetett magyar motorkerékpár-gyártással, azt mondhatjuk – utolértük a XXI. századot múzeumilag is. A jelek biztatók, úgy látszik, történnek lassan dolgok a Városligetben, nagyon remélem, hogy fentről el is ismerik ezeket az erőfeszítéseket támogatás formájában. Mert tény, abból nagyon kevés jutott az elmúlt években.

Önök pedig, a mi olvasóink, menjenek szépen, vigyenek gyereket, hadd tanuljon. Jobban meg fog maradni neki, mint akármelyik unalmas tankönyv száraz betűi.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr112332117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.09.30. 18:14:54

Na, ez örvendetes. Remélem kissé rendberakható lesz az autótárlat is a közeljövőben.

Hurri Kán 2010.09.30. 18:23:04

Na végre úgy tűnik elindul valami a múzeumban! Reméljük lesz folytatás!

Toymao 2010.09.30. 18:23:26

A függővasútnál nem írtátok el véletlenül a dátumot? Ha Széchenyi meg József nádor, akkor az nem 1827 és 1828 (1927-1928 helyett)?

nem kéne... 2010.09.30. 18:25:28

így ránézésre az emelőszemet olyannak tippelném, mint a tisza cipő márkajelzése fejjel lefelé.
középső tag kihúz, aztán az egyik szélső be középre, az is kihúz, másik szélső is kihúz.
na, mit nyertem?

Edd China 2010.09.30. 18:25:53

Ez valóban érdekes, izgalmas kiállításnak tűnik. Jó, hogy végre haladnak a korral, ez a bluetoothos ötlet nagyon jó!

békaapu 2010.09.30. 18:47:39

...baaaaxxxxx... a Vidámparkba sem értem még oda... még egy irigykednivalóóóóó.....

:-))))

yeti 2010.09.30. 18:52:06

"A kiállítás egyik büszkesége a magyar vasútügy szimbóluma, a több évtized után ismét a fővárosban kiállított Derű mozdonymodell. E működőképes modellt egy magyar testvérpár építette 1845–47-ben. Nem egy konkrét mozdony tervei alapján készítették, hanem fantáziamodellt építettek."

Nem mai darab.....

PiBá 2010.09.30. 19:28:35

Bluetooth? Hogy mik vannak! Jó ötlet! Most már tudom, hogy fülest is érdemes vinni :)

SzigDani 2010.09.30. 19:44:10

@Toymao: De, el vagyon az írva. A kőbányai teherszállító függővasút ("lebegő vasút") ugyan műszakilag megfelelőnek bizonyult, mégis a helyi üzleti körök (szekeres fuvarosok) ráhatására senki nem fuvaroztatta a követ vele. Az egyébként nagyon előremutató vállalkozás így csődbe ment és megszűnt.

Nemrég Berlinben jártam, az ottani "Deutsches Technikmuseum Berlin" nevű műintézményben. Nos, azért az elég érdekes darab, interaktív is, bár az autós tároló éppen be volt zárva valamilyen felújítás vagy átalakítás miatt (amúgy gőzautó, EMW, Auto Union, Horch, meg persze az elmaradhatatlan Isetta is lehetett volna - majd legközelebb). A repülős részlegben a kb. egyben lévők (pl. Tante Ju) mellett effektív roncsok, hiányos részek is ki voltak állítva, a mozdonyok között is sok "felújításra vár". Legalább kétnapos program, na meg van hozzá interaktív játszóház is. Mivel a távolság miatt talán nem konkurenciája a pesti múzeumnak, remélem nem gond: ajánlom mindenkinek.
Ja, és sörgyár is van benne. ;)

zalkapone 2010.09.30. 19:53:06

@Toymao:

Szerintem is. Jó lesz az 18xx-nak is. 1846-ban már rendes vonat járt Vácra...

ha1tt 2010.09.30. 20:05:34

"1807-ben bocsátották vízre Amerikában a világ első gőzzel üzemelő hajóját, amit Fulton épített."
1736 - Hulls
1788 - Symington... meg még sokan mások.
Fulton elsősége téves közhit, ne haragudj! Az írásért egyébként kösz, meg kell nézni!

ha1tt 2010.09.30. 20:09:30

@Tamibaba: megnézni a kiállítást kell persze :)

Fomics 2010.09.30. 20:22:25

Wazze!
Földrengés, vagy mi a fene volt a Közlekedésiben, hogy így átrendezte?:)
Csak geológiai okokkal magyarázható....

Csikós Zsolt 2010.09.30. 21:07:09

@Toymao:

Naná! Csak annyira automatikusan rámegy a kezem a kilencesre. Tudod, tudat alatt írom már, utána meg nem látom meg, amikor átolvasom a szöveget. De javítottam, köszi.

Érc 2010.09.30. 21:15:35

Én is a héten olvastam róla, hogy ilyen remek kis kiállítást dobtak össze, most már tényleg itt az ideje kimenni oda! Köszi az írást róla!

gnme 2010.09.30. 21:32:16

Szécsényi? Jaa, tudom az öreg Szécsényi fia.

Az fajin ember volt.

Nélküle maradandó értékekkel lennénk szegényebbek:

www.mixersuli.hu/images/cmp2/lanchid.gif

konti10 (törölt) 2010.09.30. 21:40:17

Anno, ifjú titán kaméleonos koromban rendszeresen vitt az utam Sinshem felé.Van egy remek technikai múzeumuk. Meg mellette /parasztosan/ a Messe-be néha elég fasza kiállítás. Veterános, motoros, no meg pornós is néha. Jó a kebab a környéken, és olcsó a sör. Mag Imax is van vagy 15 éve. Szóval, szerintem a közlekedései múzeumunk egy szar. Pénzkidobás.

Hurri Kán 2010.09.30. 22:08:09

@gnme: hogy neked mindenről az jut az eszedbe :)))

Cancelot 2010.10.01. 03:19:19

A közlmúz már rég halott, sajnos,ezek csak utórángások.

Aki a 80-as években kezdte, itt lesz 7végén :
retrocomputer.uw.hu/

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.10.01. 09:07:30

Kár, hogy nem Videoton Color Staron futnak a gépek. Akkor lenne meglepetésszerü fény- és hangeffekt is.

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2010.10.01. 09:57:59

kis pénz, kis foci (...)
örvendetes tény, Hídvégi Jánosnak köszönhetően az utóbbi években valami megmozdult még a közlmúz falai közt is, rengeteg időszakos kiállítás, rendezvény, találkozók a parkolóban amin a múzeum is aktivizálja magát, stb, stb van ott mostanában !

Már csak az idegesítő és folyton rinyáló "börtönőr kedvességű" teremőr nénikkel kellene kezdeni valamit :-)

www.riga.hu/rigas/resize.php?tag=muzeumok_ejszakaja_2010/kipe_kepei/&pic=100_4830.jpg&width=800&msg=rg

lh5.ggpht.com/_3VaerbbxU2M/TB0UTFhHXLI/AAAAAAAABvg/8mvrkeA8PYg/s640/100619A065.jpg

sosemkopel 2010.10.01. 11:56:57

@konti10: Az a sinsheimi múzeum tényleg tuti, a leselejtezés óta még komplett Concorde gépük is van. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a cuccok nagy része magánembereké, pl. az autókat privát tulajok gyűjtötték, csak egy idő után kellett valami parkolóhely, így keletkezett a múzeum. Gyakorlatilag a tulajok haveri köre kezdte csinálni. Manapság is időnként ki-kiviszik a kocsik jelentős részét, és mennek egy kört velük. Ha idehaza mindenki összehordaná egy kupacba a régi gépeit, kijönne egy viszonylag nagy tárlat azért itt is.

rATdrAgOn 2010.10.01. 21:58:09

Űrhódító nagy királyság, igaz ott nem arattam túl nagy sikert, a sok - van ilyenem, nem olyan nagy szám - beszólásokkal. :)))))
Kocka vagyok, vállalom. :)
Viszont a tavalyi orosz vasas (Volga főleg ) "kiállítás" meg édesapámban verte ki a biztosítékot. :) Csak kamilláztam a sztorikon, amiket előadott. :) Nem voltak egyszerű gépek azok sem, az biztos. :)

rATdrAgOn 2010.10.01. 22:05:13

Egyébként meg pár apró megjegyzés a fotók aláírásaihoz... a TVC-s képnél az enterprise majdnem stimmel, elvégre az az EP-64 licensze alapján készült, ám mivel a magyar mérnökök megcsinálták magyarra, ezért onanntól kezdve az nem volt már EP-64. :) Pár game is vicces pályát járt be rá, konkrétan, spectrumról portolták Primora (két színre), arról meg TVC-re. :) Nem volt egy leányálom soha TVC tulajnak lenni... :) A Primo az más tészta, az magyar csodavas volt, azért, mert:
- 1, egyáltalán működött,
- 2, a fekete mellett tudta a fehéret is :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.10.02. 12:12:11

@malenykij polgar: Csak szín nem lenne rajta, mert az a tévé csak SECAM-ot tudott, PAL-t nem.

@Csikós Zsolt: Rossz az egyik képaláírásod, az a gép egy Videoton TV Computer, nem Enterprise.
süti beállítások módosítása