1000 lóerős és nyolcvan éves

  2009. november 26. - Csikós Zsolt Címkék: campbell sebességi rekord sunbeam

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

hirdetés
Dension


Meg volt 350 lóerős majdnem kilencven éves, illetve 4450 lóerős ötven éves is. Rekordautókról van szó, melyek mind a brit Nemzeti Gépjárműmúzeumban laknak most, ismertebb nevén Beaulieu-ban.

Szép sorban, színesen

Négy kocsiról van szó, értékük felbecsülhetetlen. És itt nem is a pénzre gondolok, hanem az eszmei értékre. Négy olyan autó, amely a maga idejében mind újságok, könyvek, filmhíradó-tudósítások ezreiben szerepelt, fő helyen. Amikor elkészültek, híresebbek voltak szinte bárminél. Az ő korukban a nagy sebességek elérése még szent feladat volt, sokkal inkább, mint ma. Amikor Malcolm Campbell bemászott valamelyik Bluebirdjébe (e.: blúbörd), és nekiindult a brooklands-i pályának, avagy a bonneville-i sóstó lapos medrének, tudósítók százai figyelték lélegzet-visszafojtva, mit mond az időmérő az oda-vissza futam végén.

A semmiben lebegő felfoghatatlan izé

Kezdem a nekünk, magyaroknak legismerősebb darabbal, a Bluebird Proteus CN7-tel. Aki életében akár egyszer is átlapozta az 1969-es Liener György-féle Autótípusokat (azoknak, akiknek nincs meg az évszám, ez a kék könyv), biztosan megakadt a szeme a furcsa, függőleges vezérsíkos izén, ami a képen úgy tűnik, mintha a semmiben siklana. A 175. oldalon keressék, ha mégsem annyira akadós a szemük. Minimum 17 500 emberről van szó, aki észrevehette, hiszen ennyi példányban adták ki a könyvet, de szerintem sok százezerre rúg azoknak a száma, akik ismerik, hiszen az autóinformáció-éhes hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években az Autótípusok volt a biblia mindenkinek, gyerektől nagyapáig. Kértük kölcsön, loptuk, kunyiztuk, szerintem még olyan is volt, hogy valaki antikváriumban megvette anno.

Az 1969-es Autótípusok, gyerekkorom első komoly autós könyve

Ugyanazon az oldalon, egy képpel lejjebb Donald Campbell néz ki a cockpitból. Ugyanannak az autónak a cockpitjából. Kis suttyó koromban sokat nézegettem ezt a fotót. Nem voltam benne biztos, hogy jól látom-e, amit látok. Az 1969-es Autótípusokat rettenetesen elnyomta az Akadémiai Nyomda, ha én főszerkesztettem volna, biztosan őrjöngök, amikor meglátom frissen a raklapon. Teljesen hiányzik az oldalakból a fekete festék (ami egy fekete-fehér kiadványnál helyenként teljes információvesztéshez is vezethet), minden kép iszonyatosan fakó, az összes többi évfolyamot (1958, 1961, 1964, 1971, 1976) sokkal bátrabban megnyomták feketével.

Az inkriminált, fakó Autótípusok-oldal

E szörnyűségesen belterjes kiadványtechnikai információra azért volt szükség, hogy az olvasó maga előtt lássa ezt a halvány képekkel teli könyvet, még ha nem is ismeri. Konkrétan azt a fotót, amin Donald Campbell felfelé néz. És alig látszik a szembogara. Márpedig az én gyerekkoromban az embereknek úgy volt szokása meghalni a filmekben, hogy a szemük fehérjét mutogatták. Tehát ez a halottról készült, vontam le a következtetést. Aggályaimat aláhúzta a képaláírás is: ’…a „Bluebird” és a nagy rekordok egyik áldozata, Donald Campbell’. Sokáig abban a hitben éltem, hogy életem első igazi halottját látom a képen. Megrendültem. Emiatt a semmiben suhanó, felfoghatatlan formájú Bluebird, valamint a hozzá kapcsolódó, élők sorából eltávozott Donald Campbell látványa iszonyúan erősen beleégett a retinámba, pedig akkor még nem is tudtuk, mi az a CRT-monitor és a képernyővédő.

Donald Campbell. "Itt még élek, még élek!..."

Évtizedeken át csak azt az egy képet ismertem arról a rekorderről. Sokat nézegettem a fotót borsózó háttal, próbáltam felmérni, milyen lehetett a kocsi formája, vajon mekkora lehetett, hol készíthették a semmiben menős képet. Meg azon is gondolkoztam, hogyan történhetett, hogy Campbell egyben van, ha sokszáz kilométeres sebességgel halt meg balesetben? Hogy az autó már nem létezik, abban biztos voltam, hiszen megölte Campbellt. Így éltem le utána vagy huszonöt évet. Látják, ezért is érdemes megtanulni olvasni, meg elmenni Angliába, pontosabban Beaulieu-ba, a Nemzeti Járműmúzeumba. Mert így összeáll a kép.

Campbell ugyanis azon a képen nagyon is él még, hiszen nem autóban, hanem sebességi rekorder hajóban halt meg 1967. január negyedikén, hajszálpontosan egy hónappal a születésem után. 46 éves volt, addigra nyolc csúcsot állított fel. Ő volt az egyetlen ember, aki azonos esztendőben döntött földi és vízi sebességrekordot. 1964-ben.

Nagy szívás ilyennel menni. Nézzék, mekkora a szája

Maga az autó, a Bluebird Proteus CN7 pedig létezik, ma is. 1960-as elkészülése után Campbell ugyan valóban összetörte Bonneville-ben, mert tervezői, a Norris-testvérek egyszerűen lehagyták róla a függőleges vezérsíkot, amiről 1935-óta biztosan tudta minden sebességi rekordautó-készítő, hogy az kötelező. A 4450 lóerős Bristol-Siddeley Proteus gázturbina nem sugár-, hanem tengelyhajtással mozgatta az autót, a számított végsebessége 800 km/h volt. Az akkori sebességi rekord? 630.

Bluebird, már vezérsíkkal

Súlyos koponyaalapi törés, hónapokig tartó kórházi ápolás után Donald Campbell 1962-ben tért vissza a sebességi rekordok döntögetéséhez az újjáépített, immár függőleges vezérsíkkal ellátott Bluebird Proteus CN7-essel. 1963-ban jött az első új próbálkozás az Eyre-tónál (Ausztrália). Azért esett a választás a helyre, mert a tó száraz medre teljesen sík, és húsz éve egy csepp eső sem esett akkor ott. Mire a kis sebességű próbák elkezdődtek, szemerkélni kezdett az eső, ezért halogatták a futamokat. És csak esett, csak esett, holott húsz éve egy cseppet sem. Május végére olyan szörnyű lett a helyzet, hogy Campbellnek az egyik éjszaka közepén ki kellett mentenie a Bluebird-öt a tóról, nehogy elsüllyedjen. Egy év csúszás következett, ez pedig a sebességi rekorddöntögető pilóták élettartamát ismerve szörnyű sok idő.

Donald, Donald, maradtál volna inkább szárazon...

1964, újabb próbálkozás, szárazság. Az autó végül 648,73 km/h-s hitelesített eredményt ért el. Campbell megdöntötte ugyan a rekordot, de a Bluebird sokkal szerényebben teljesített, mint ahogy tervezte. Egy nem hivatalos, egy irányban mért futam utolsó szakaszán például 710 km/h felett lépett ki a mért távból. Ez a próbálkozás volt Donald Campbell utolsó földi sebességi rekordkísérlete, elege lett. Utána már csak hajókkal próbálkozott. Akkor halt meg, amikor a Bluebird K7-es csónakja 510 km/h-nál elemelkedett a vízről és néhány szaltó után miszlikbe tört a vízbe csapódáskor.

Itt tapogattuk meg

Mi, a Totalcar angliai delegáltjai, akkor éppen Lord Montagu vendégei pedig Tibbyvel titokban megtapogattuk a Bluebird Proteus CN7-est. Nem hagyhattuk ki, az angol múzeumokban amúgy sincs az a poroszos terror, mint amilyen nálunk akár egy Kinder-tojás kiállításon is kötelező. Persze angol múzeumokban nem is szokás lefeszegetni a BMW-emblémát a kiállított autóról, mint a mi Közlekedésinkben. Mindenhol épp annyira jó és szabad az élet, amennyire a polgárok azzá teszik. Nálunk kell teremőr, ott nem, ez van.

Winkler pókjának nagyobb a terráriuma ennél

Az autó akkora nagyjából, mint egy csuklós busz, Campbell a legelejében ült, és egy kisebbfajta terráriumba dugta a fejét, azon keresztül szemlélte a külvilágot. Ja, a függőleges vezérsíkja is busznyi – mint egy londoni emeletes, vagy talán annál is magasabb. Iszonyatosan nagy az egész, a gumijai pedig szánalmasak. És a legszomorúbb, hogy sose derült ki, igazából mire lenne képes, úgy tették be a múzeumba, dolga végezetlenül.

Golden Arrow

A legfurcsább formájú rekorder épp a Donald Campbell-féle Bluebird mellett figyel. Aranyszínű. Csupa lapos hurkából áll, nyilván, mert csökkenteni akarták a homlokfelületet. Az a neve, hogy Golden Arrow, 1928-ban készült, és egy 23,9 literes, 925 lóerős (3300-as fordulaton) Napier-Lion W12-es repülőgép-motor hajtja. A motor vizét jég hűti, a váltó háromfokozatú, a differenciálmű a vezető előtt van, a kardántengelyek tehát tőle kétoldalt futnak hátra.

Segrave, aki négy rekordot szerzett

Ezt az autót Henry Segrave (1896-1930) őrnagy készíttette, az az ember, aki talán a legtovább vetélkedett Campbell-lel a sebességi rekordokért. Tévedés ne essék, nem a fent említett Donald Campbell-lel, hanem Malcolm Campbell-lel (1885-1948), az apával, aki fiánál is sokkal-sokkal híresebb pilóta volt, kilenc szárazföldi és négy vízi csúcseredmény került a tarsolyába.

A nagy oldaldeszkákban jég lakik

Segrave hozzá képest kispályás volt, csupán három földi és egy vízi rekordot szerzett. Kevesebbet is élt, és ő is vízen halt meg, nagy sebességgel, akárcsak Malcolm Campbell fia, Donald, ráadásul ő is azért vízen, mert kicsivel előtte elment a kedve a szárazföldi rekordoktól.

Térjünk vissza magához az autóhoz. Az oldalán a lapos hurkák a jég tárolására szolgálnak, csövek vannak bennük, azokban víz áramlik, természetesen a motor hűtéséhez. Segrave ezzel a kocsival 120 ezer néző előtt 372,46 km/h-s csúcsot állított fel 1929. március 11-én. Két nappal később egy másik rekorder felborult a futam közben, és megölt egy fotóst. Segrave az incidens után abbahagyta a versenyzést szárazföldön.

Imádnék ilyen gumikon száguldani. Mondjuk 40-ig, de nem 400-ig...

Ez a kocsi is szörnyűségesen nagy. Ijesztőek a virslikerekei, a gumi már mállik rajtuk – újkorában sem lehetett megnyugtató egy ilyen defektmentes virsli, bár mindenképpen lehet slicknek nevezni. A kocsi legszebb része a gépészeti gócpont a vezető előtt, a burkolatok formája gyönyörűen kiadja a három hengersor formáját. 23,9 liter, te jó ég, meg a két kardán kétoldalt. Eddig csak homályos fogalmaim voltak a pokolról, most már konkrétan tudom milyen, mert láttam…

Meztelen Csiga, az egyik első, teljes szélességű karosszériás autó

De nem is az Arany Nyíl a pokol. Az csak az előszobája, esetleg a Styx folyó. Mert a mellette álló piros autó az. Nyájasabb fajta krumplibogárnak tűnik, de elég utánaolvasni, és világossá válik – ide kerül az, akit utolér a halál, és előtte életében túl sok csokit evett éjjel, titokban, esetleg adót csalt.

Ez a Sunbeam 1000 HP is Segrave autója volt, 1926-ban készült, és a nevével ellentétben nem 1000 lóerős. Nem egészen. Csak 900 körüli. Két, kettő, azaz 2 (duo, dva, futacu, two, deux, dos) Sunbeam Matabele repülőgépmotor hajtja. Ezek a motorok korábban már láttak használatot, méghozzá hajóban, milyen vicces is. A bűnhődő csokizabáló tehát két darab, üvöltő, 22,4 literes, V12-es motor közé ül be. Illetve – mivel a differenciálmű itt is valahol tőle előre helyezkedik el – két óriási lánchajtás közé, hogy a másik koordinátatengelyt is kipipáljuk. Már csak egy zongorát kéne lóbálni damilon a pilóta feje fölött, hogy meglegyen a három dimenzió.

Elöl-hátul motor, kétoldalt szörnyű láncok. A pokol közepe

Hogy mennyire veszélyes egy nagysebességű járművön a lánchajtás, azt jól mutatja a „Meztelen Csiga” – ahogy a Sunbeam 1000 HP-t akkor szokatlan, kerekeket is fedő, áramvonalas burkolata miatt nevezték – bemutatkozása előtti héten történt baleset. Az egy másik lánchajtású rekorderkocsival esett, a Babs-szel, amelynek elszabadult hajtólánca a futam során egyszerűen levágta a pilóta, J. G. Parry-Thomas fejét. Fincsi. Segrave Sunbeamjének, mondjuk, acél láncvédője volt, de egyéb balesetekből tudjuk, hogy ez korántsem volt egyenlő az életbiztosítással.

Volt már akkor is marketing

Ezzel a kocsival Segrave a világon elsőként lépte túl a 200 mérföldes, azaz 320 kilométeres óránkénti sebességet 1927. március 29-én. Az eredmény: 203,79 mi/h, azaz 327,97 km/h. Érdekes volt a pokoli szerkezet beindításának rituáléja: először a hátsó motort pöccintették sűrített levegővel, majd amikor az már ment, az elsőt hozzákuplungolták, menet közben pedig beakasztós kuplung zárta őket össze. Egyébként a gumikat már eleve a 320-as tempó elviselésére méretezték, igaz, nem voltak valami tartósak – három és fél percet bírtak.

Elöl nulla fék

A vörös pokol után - vagy ha a bejárat felőli megközelítés irányát tekintjük, akkor jobb, ha azt mondjuk, előtte - áll a legöregebb LSR (Land Speed Record) autó. Ezzel el is jutottunk Malcolm Campbellhez, a leghíresebb sebességi rekorderhez, róla már írtam pár bekezdéssel ezelőtt.

Malcolm Campbell a száguldó isten

Ez a Sunbeam 350 HP eredetileg nem Campbellnek, de még csak nem is Segrave-nek készült. Születésének éve 1920, hajtását szintén repülőgépmotor, egy 18,3 literes, eredetileg 300, de ebben az autóban ráleheléssel 350 lóerősre növelt V12-es Sunbeam Manitou végezte. A váltó négyfokozatú volt, és szokatlan módon kardántengely vitte a hátsó kerekekhez a nyomatékot, ami némi életvédelmet jelentett az akkori, láncos meghajtásokhoz képest.

Nem éppen homasitás a kormányvédő, de elmegy

Más vonalon azonban szóba sem került a biztonság. Például nem volt hátul diffi, fékekről pedig ennek az autónak a kapcsán nem érdemes témát nyitni: a lábfék a kardánra, a kézifék a hátsó, parányi dobokra hatott. Mondjuk úgy – a légellenállásra bízták a lassítást.

18,9 liter odabent

Ezt az autót nem sebességi rekordernek, hanem sima versenykocsinak tervezték. Első évében Brooklands-ben indult vele Harry Hawker, majd ugyanannak az évnek az őszén René Thomas megdöntötte vele a Gaillon hegyifelfutó futamrekordját. Klasszikus rekorderként először 1922 májusában vetették be, ekkor Kenelm Lee Guinness három csúcsot is állított vele. A brooklands-i pályát akkor még klasszikus rekorddöntésekre is használták, ott 198,43 km/h-s köridővel, 207,88 km/h-s mért mérfölddel, és 215,25 km/h-s mért kilométerrel vitte át a lécet. Ezek a brooklands-i pályán mért utolsó ilyen menetek is voltak egyben.

Malcolm Campbell 1922. június 17-én kölcsönkérte az autót a Saltburn Speed Trials rendezvényre, és 222,22 km/h-t futott, de eredményét nem fogadták el, mert a mechanikus stopperek nem voltak hitelesítve. Campbell rábeszélte az akkori tulajdonost, Louis Coatalent, hogy adja el neki a Sunbeam-et. Miután az övé lett, átfestette kékre, s átkeresztelte Bluebirdnek – a negyedik volt Bluebirdjei sorában.

A hosszú far a szélcsatorna következménye

1923-24 telén Campbell szélcsatorna-kísérleteket végeztetett az autón, melyeket követően a Bluebird keskeny hűtőmaszk-idomot, hosszú farrészt kapott. A hátsó kerekekre ekkor tették fel az örvénycsökkentő dísztárcsákat, a motorban pedig új dugattyúkkal megnövelték a kompressziót. Campbell nagy erőkkel taposta az utat a modern LSR-autóknak.

Az első rekord az átalakított Bluebirddel 1924. szeptember 24-én született a Pendine parton, Dél-Walesben. 235,23 km/h. Ezt követően Campbell eladásra hirdette az autót, de amikor meghallotta, hogy Perry-Thomas újabb rekordkísérletre készül, visszavonta. 1925 júliusában visszatért Pendine-be, és jöttek az újabb eredmények: 242,628, majd 245,961 km/h. Ez volt az első alkalom, hogy autóval sikerült átlépni a bűvös 150 mérföld/órás (240 km/h) határt.

Furcsa kanyart vett innen az autó sorsa, ugyanis az LSR-kocsik tipikus karrierjétől eltérően, szélesebb gumikkal, rövid farral, zöld festéssel visszatért a versenypályákra. Még évekkel később, 1936-ban is állítottak vele helyi egykilométeres rekordot – a zenekarvezető Billy Cotton ekkor még 196,65 km/h-s sebességet ért el vele a southporti parton. A háború alatt Lancashire-ben tartották, a beaulieu-i gyűjteménybe 1958-ban került.

Érdekes az ilyen felfüggesztés 320-nál

Malcolm Campbell a többi LSR-pilótához képest magas kort ért meg, ráadásul nem száguldás közben érte utol a végzet, hanem hétköznapibb módon: 1948-ban szívinfaktusok sorozata végzett vele. 63 éves volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr601551867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dögdog 2009.11.26. 07:40:20

A galéria egyelöre 404 - Not found, amúgy pazar.

fogash 2009.11.26. 07:45:16

Az ominózus képen OTT a függőleges vezérsík, hiába írtad alá, hogy még nélküle... :) ("Bluebird blasts the bush")

amúgy szuper a post. még sok UK lesz? :)

GiXXXer 2009.11.26. 07:48:39

Érdekes cikk!
Tetszenek az öreg vasak, ezek meg koruk csúcsát jelentették!
A "meztelen csiga" engem gagyi, kínaipiacos, Veyron-t majmoló, hátrahúzós, fröccsöntött játékautóra emlékeztet... :)

Zahal 2009.11.26. 07:58:29

Az angol autók amúgy is mindig különlegesek voltak. Bárcsak lenne még hagyományos brit autóipar, a nagy tömegek részére.

karlmann 2009.11.26. 08:17:48

Csak egy apróság Perry-Thomas fejét azért tudta levágni Babs, mert a kocsi igen magas orr résszel rendelkezett és előre nem lehetett túl sokat látni, ami a korabeli kocsikra egyébként jellemző volt. Ezért ő mindig úgy vezetett, hogy a fejét jobbra kidugta, ami azért volt veszélyes, mert a lánc így alig fél méterre volt a fejétől, ugyanabban a síkban. Ráadásul láncvédőként csak egy gyenge alulemez burkolat volt csak. Ez vezetett a szörnyű balesethez, ami után a szerelők ha jól tudom ott ásták el a kocsit Pendyne-ban a homokba. Viszont később kiemelték, de a további sorsát nem ismerem.

Csikós Zsolt 2009.11.26. 08:21:47

@GiXXXer:

Csakhogy nyolcvan évvel előre majmolta a Veyront... :-)

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2009.11.26. 08:24:08

Na ez egy tényleg érdekes, jól összeszedett cikk - több ilyent még! :) köszi!

dögdog 2009.11.26. 08:38:56

Nekem ezek a vasak nagyon tetszenek, mert "ezekben még volt anyag". A hatalmas virslik is direkt jók, a Bluebirdé akkora, mint egy ember.

Szeretem a nagykerekü autókat, DS, Niva, Bogár, Kacsa - ezek a kedvenceim. Na és persze a csuklós Ikarus. Megyek is egy kört.

mica-r 2009.11.26. 08:39:14

Az az 58-as Autótipusok köllene, legalább olyan elérhetetlen, mint a Bluebird

mercurius 2009.11.26. 08:49:07

Csak azt nem értem, ha a mai Britt kocsik elődei ezek a járgányok, akkor miért nem estek szét?

Olyan hátborzongató 40-50 éves 1000 Lóerő körüli málló gumis járgányokról olvasni... Mintha valami sci-fi regényben lennék, ahol az emberiség rábukkan egy régi, a mainál jóval fejlettebb technológiát képviselő civilizáció nyomaira.

Milyen szaguk volt? Volt még gépszaguk?

Szsrobert 2009.11.26. 08:53:36

Jó cikk, érdekes járművekkel.
Rossz úttartással és rugózással, életveszélyes gumikon 300 körül. Nem voltak fostosak. Vagy rávitte őket a kényszer, a hírnév iránti vágy?
Mennyi lehet egy 23 literes repülőgépmotoros autó városi fogyasztása? :-D

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.11.26. 08:54:28

@Zahal: Szerintem van ilyen ma is. Az a kit car. Kábé annyi kit készülhet, meg lehet forgalomban ma, ami megfelel a 30-as évek "sportos autó tömegtermelésének". (Austin, MG) Faszi megveszi a kész, engedélyezett terveket, összeszedi az alkatrészt, aztán vagy megcsinálja úgy, ahogy írva vagyon, és viszi SVA-ra (egyedi forgalombahelyezési eljárás), vagy eltér tőlük, és épít egy pályaautót, és megy vele versenyre.
Egyébként elvadult angolok (ld. "hülye angolok, angol hülyék") simán ma is versenyeznek 75 éves Austinokkal. Hajtják, törik, aztán újjáépítik. És ezek ott "szabályos" veteránok. Semmi alábakolt, naftalinszagú, múzeumi sírvilágítás, hanem élő autók a versenypályán.

csarlee 2009.11.26. 08:57:23

Ezért a cikkért megérte felkelni! Csikós a Totalcar etalonja. Ennyi.

Gaborchi · http://gaborchi.blog.hu/ 2009.11.26. 08:59:32

Én apró gyerekként Almássy Tibor: Autóversenyzők, versenyautók c. könyvéből művelődtem e téren. Boldogsággal tölt el, hogy ismét olvashattam róla.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.11.26. 09:00:18

@Csokis: Épp erre izgult rá Csikós a Goodwood posztokban. Mellesleg ötlet:
>>>>>>>>>>>>> ötlet >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Rendezzünk gyűjtést, hogy ha Csikós kifogy az angol anyagból, legyen kerete egy új útra, nekünk meg legyen olvasnivalónk. Esetleg nyereményjárékkal egybekötve. Aki beszáll a támogatásba, az összeggel megegyező eséllyel sorsoláson vesz részt. Ha nyer, elmehet is Csikivel. (Persze saját költségen.) :-)
>>>>>>>>>>>>>>> ötlet vége >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ZON 2009.11.26. 09:00:49

Nem gyenge Donald bácsin a keményített galléros fehér ing, és a nyakkendő.
Zsolt! Neked Angliáig kellett menned, hogy megtudd: Ha egy férfiembernek kilátszik a szemefehérje, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy meghalt?:)

58múltam 2009.11.26. 09:14:53

Életem egy szakaszában többször jártam Nagy-Britanniában, és a szabad időmet mindig múzeumokban töltöttem. A londoni Science Museumot egy hét alatt csak mintavételezni tudtam, pedig minden délután két órán át bámészkodtam az exponátumok között. Egyik remek, egész napos élményem volt a duxfordi Air Museum (köszönöm, Géza a tippet). Azt hiszem, a britek nagyon értenek a kiállításokhoz. Kedves Zsolt, most kicsit hasonlót éreztem, irigyellek, hogy közelről nézhetted ezeket az autókat.
Kérlek, a képeket nézd át még egyszer, mert az Autótípusok oldalainak többsége kétszer szerepel bennük. Értem én, hogy nagy hatással voltak rád, meg az is igaz, hogy didaktikailag is rendben van az ismétlés... :-))
Köszönöm a cikket!

2009.11.26. 09:17:41

ez durva volt! kösz a postot!

apamacko 2009.11.26. 09:19:53

Zsolt gratula neked, élmény és irígység nekünk :-)

Dávid Sándor : Halottak szabadságon (?)
című könyvében voltak még érdekes dolgok.
Úgy '86-'88 körül olvashattam.

Gaborchi · http://gaborchi.blog.hu/ 2009.11.26. 09:19:55

@Csokis: Azt hiszem ez angliai túra, Csikós Zsolt tolla (billentyűzete) által interpretálva az ősz egyik legkellemesebb intellektuális élménye számomra. Még sok ilyet szeretnék.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.11.26. 09:21:35

@58múltam: Örülj, hogy neked egyáltalán bejött. Nekem 404-es hibát ad. Annál a duplázás is jobb. :-)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.11.26. 09:22:43

@Gaborchi: Akkor megnyissam a gyűjtést? :-)

bobfalfa 2009.11.26. 09:24:48

„Nyájasabb fajta krumplibogárnak tűnik, de elég utánaolvasni, és világossá válik – ide kerül az, akit utolér a halál, és előtte életében túl sok csokit evett éjjel, titokban, esetleg adót csalt.”

Megint nagyon tetszik.
Mivel apám akkoriban megvette az összes Autótípusokat, azon nőttem fel, minden képre határozottan emlékszem. A fakó oldalra már kevésbé, de utána fogok járni.
Aztán inkább a motorok felé fordultam.
Érdemes megemlíteni „A leggyorsabb Indian” c,. filmet, amely jól visszaadja a rekordkísérletek hangulatát…

Andie 2009.11.26. 09:45:54

Nagyon tetszett a cikk, köszi a rengeteg infóért. Bevallom őszintén, én ezekről az autókról nem is tudtam :-o
Mostmár pótoltam, illetve még utána is fogok olvasni. Ilyen sebességes gyorsulásos mókát csak mostanában láttam a discovery-n, ott ilyen szivar alakú gépekkel (motorok?) bohóckodtak. Ja, meg láttam az Utolsó Indián cimü filmet Hopkins bácsival, kötelező darab.

Ellenben egy kis zavaró fogalomtévesztés a cikkben, csakhogy laikusként is kötözködjek: Donald bácsinak nem a szemgolyója nemlátszik, mert az látszik, szép fehér :) Hanem a szembogara. Akinek már a golyó sem látszik, azt jócskán megcsócsálták a kukacok :)

Csikós Zsolt 2009.11.26. 09:46:41

@mercurius :

Sajnos semmi szagot nem éreztünk, a többi autó jobban párolgott. De Donald Bluebird-jének nyilván kerozinszaga lenne, mint a repülőknek.

Csikós Zsolt 2009.11.26. 09:48:03

@mica-r:
Volt a múltkor a vaterán, asszem 26e-ért ment el.

Csikós Zsolt 2009.11.26. 09:51:07

@58múltam:

Hú, bocs. A webszerkesztőnk, ahogy kell, korrigálta a fakó Autótípusok-oldalakat, pedig azoknak fakóknak kellett volna maradniuk. Ezért kértem vissza a galériába a fakókat, majd mondta, hogy töröljem a javítottakat. De valamiért a kukából is látszanak kifele, nem tudom. Most már jó lesz összehasonlítási alapnak...

Csikós Zsolt 2009.11.26. 09:52:58

@bobfalfa:

És azt tudtad, hogy Hopkins jó húsz évvel azelőtt eljátszotta asszem Segrave-et is?

karlmann 2009.11.26. 10:04:31

@Csikós Zsolt:
Hopkins tényleg eljátszotta Segrave-et? Nem emlékszel mi a címe? Az Indian fantasztikus film, szívesen megnézném a másikat is.

domi0318 2009.11.26. 10:19:11

Csikósnak világútlevelet, örökvízumot, arany Visat, tankolókártyát, laptoopot, mobilinternetet egy hátizsákba, csatolja fel vmelyik karóráját, vegyen fel némi béna East Europian gúnyát, és húúúúúzzzzon el ebből az országból!!!
Menjen körbe kerek e világon vezessen, nézzen, tapogasson mindent amiben robbanó motorja van, és íííííírjon róla!!!
Lassan már unalmas minden cikke után megköszönni, hogy qrva jó volt, pedig de!
Lassan írhatna egy könyvet, és a bevételből vehetne még néhány lomot, amit újjá berhelhetne, amiről az új könyvet írhatna és így tovább... :))
Nem jó ötlet kedves Csiki? :))

Csikós Zsolt 2009.11.26. 10:21:24

@karlmann:

Bocsánat, Donald Campbellt játszotta el, kicsit szétreped a fejem.

"The story of Donald Campbell's last attempt at the Water speed record on Coniston Water was told in the BBC television film Across the Lake in 1988, with Anthony Hopkins as Donald. Nine years earlier, Robert Hardy had played Donald's father, Malcolm Campbell, in the BBC2 Playhouse television drama "Speed King" - both were written by Roger Milner and produced by Innes Lloyd. In 2003, the BBC showed a documentary reconstruction of Campbell's fateful water-speed record attempt in an episode of Days That Shook the World. It featured a mixture of modern reconstruction and original film footage. All of the original colour clips were taken from a film capturing the event, Campbell at Coniston by John Lomax, a local amateur filmmaker from Wallasey, England. Lomax's film won awards worldwide in the late 1960s for recording the final weeks of Campbell's life."

Csikós Zsolt 2009.11.26. 10:22:28

@domi0318:

Ötletnek jó, de nincs realitása :-)))

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.11.26. 10:23:32

@karlmann: A kocsit restaurálták és a Pendine Museum of Speed-ben megtekinthetö.

keli3912 2009.11.26. 10:32:26

Nem akarok okoskodni de a W motornak 4 hengersora van a képen viszont csak 3 van egyenként 4 hengerrel.
galeria.totalcar.hu/blogok/2009/11/25/lsrbeaulieu/?current_image_num=32&image_size=xl

Franky4fingers 2009.11.26. 10:33:13

AZ a szép ezekben az autókban, hogy a technika még fejlődésben volt. Látszik rajtuk a mérnöki erőlködés, ahogy próbálják megzabolázni ezeket a szörnyeket. No meg az emberi tényező. Amikor egy ilyen többtonnás szart 300-as tempó után nemhogy csak meg kell állítani, de be is kell imádkozni a kanyarba. Ahhoz még tökös legénynek kellett lenni. Nem fordulhatott elő, hogy playstation bajnok átül bele és bajnok lesz. Pusztul a világ...

Az volt még a szép világ, amikor nem a pilóta képessége jelentette a szűk keresztmetszetet, hanem a technika fejlettsége- tartóssága. Ma már csak az a kérdés, hogy a tökéletesen megépített autót, melyik pilóta tudja minél gépszerűbben, tökéletesebben vezetni. Nem lennék meglepve, ha egy F1 autót számítógép vezetne egy pályán jobb időt menne, mint bármely versenyző.

domi0318 2009.11.26. 10:38:12

@Csikós Zsolt: gondolom a Kati a keblére ölelne, ha a munka, az utazások, a szerelések, a család és a rengeteg satöbbi mellett még bejelentenéd: "Most nem jó drágám, könyvet írok!" Ismerős szitu :-))
Más. Ha egyszer Győrben jársz, fel tudok ajánlani egy 15 éves Opel Corsát 17e km-el nagyapám garázsából karcmentesen. Megér néhány fotót. Ha meg vmi régire vágysz, akkor akad még egy púpos Wartburg.

Csikós Zsolt 2009.11.26. 10:45:33

@keli3912:

Nincs igazad, kétféle W-motort csináltak, ez a három hengersoros fajta, soronként 4 hengerrel.

laverdasfc 2009.11.26. 10:48:52

Gratula a cikkhez!

Hasonlónak örülnék a BMW-Brough motoros párversenyről is, lévén nem kevés magyar vonatkozása van.

karlmann 2009.11.26. 11:02:01

@Csikós Zsolt:

Hát Donald Campbell szerepében se lehet rossz. Viszont azt az epizódot láttam a Discovery-n a Days That Shook the World-ben. Nézni is szörnyű volt.

@Franky4fingers:

Hát igen azok kicsit más idők voltak. Láttam jónéhány filmet a háború előtti nagy versenyekről és olyankor mindig arra gondoltam, hogy a mai versenyzők mire mennének azokkal a technikákkal. Elképzelem, ahogy mondjuk az Avus-on az egyenes végén 300km/h fölötti sebességről elkezdenek lassítani a téglafal előtt olyan fékekkel, ami kb. a Trabant szintjén mozgott. Mindezt virsligumikon, nulla leszorítóerővel, ahol a mechanikus tapadást a kocsi súlya adta tragikus súlyelosztás mellett, szervorásegítés nélkül.

Mondjuk a sebességi rekorder gépeknél, ez még nem is okozott olyan nagy gondot, de egy épített pályán elég problematikus lehetett. Az olyan apróságokról nem is szólva, hogy pl. Caracciola-nak a pályafutása során kétszer is úgy blokkolt a fék, hogy beragadt és irányíthatatlanul vágódott ki a pályáról.

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2009.11.26. 11:19:46

@Csikós Zsolt:
Nagy hálával tartozom neked a Goodwood sorozatért! Olvastam a cikkeket, a nejem megkérdezte, hogy mit mosolygok.Mondom, a Csikós írt a TC-n egy angliai veterán fesztiválról. Bennem már akkor megfogalmazódott, hogy ide ki kell menni, de jól kellene felvezetni a Mamának!
Odaadtam neki a laptopot, mondom olvasd el ezeket a cikkeket, nézd meg a galériákat! A számításom tökéletesen bejött, a nejem magától hozta fel a témát, hogy jövőre menjünk ki Goodwoodba. Úgyhogy kedves Csikós Zsolt, köszönöm, hogy írásaiddal még a nejemben is megmozdítottál valamit, aki pedig csak a fényes csili-vili kocsikat nézi meg és nem érti, hogy mit eszek a régi vasakon.

valójábannemberci 2009.11.26. 11:28:43

Ahh, a mechanika (egyik) hőskora. Ezek a földön, Hughes agyszüleményei az égben.
Hihetetlen korszak lehetett. :)

Rocko- 2009.11.26. 11:29:59

ehh, de beteg autók. tényleg gatyaszaggató lehet ilyenek mellett állni. és csak nézni, megérteni.

Rocko- 2009.11.26. 11:40:52

@karlmann: köszi.

@Szsrobert: nulla. városban nem tudnál egy ilyennel szüttyögni.

@Andie: igen, igen, az Utolsó Indiánt akartam említeni.

@Franky4fingers: okmányiroda, magyarorszag.hu

Elektro (törölt) 2009.11.26. 12:02:02

az ember ránéz az ilyen korabeli autókra és a halálfélem az első, ami eszébe jut. Már 30km/h-nál is...

BXD 2009.11.26. 12:29:21

Köszi Csikós Úr!

'86-ban volt szerencsém látni és tapogatni ezekeket a csodákat és jó újra olvasni rólik.
Megyek is megkertesem az akkor készült fotóimat!

FeroxX 2009.11.26. 12:55:22

brutális gépek, király post !

FeroxX 2009.11.26. 12:59:41

fura ezekkel összevetni a jelenleg még mindig rekorder 'ThrustSSC'-t :) az nem volt ott a múzeumban ? az is Brit járgány.

natuck 2009.11.26. 13:52:42

"Proteus gázturbina nem torlónyomással, hanem tengelyhajtással mozgatta"
Azért inkább maradjunk az elfogadott megnevezéseknél: mozgatni sugárhajtással lehet, a torlónyomás az az, ami a testek orránál kialakul.

Begérke 2009.11.26. 14:16:48

A 80-as évek elején, kb. 10 évesen minden építőből épített autómat Kék Madárnak neveztem el. Mostmár tudom, hogy miért. :)

Csikós Zsolt 2009.11.26. 14:23:56

@natuck:
Javítottam. Szakértőnk beteg.

okleveles naiv 2009.11.26. 14:47:00

Lebilincselő írás és tartalom! ;-)

blaiser 2009.11.26. 14:57:35

And the show must go on!

Tok veletlen akadtam ra, angolul tudoknak a dolgok jelenlegi allasarol:
www.newscientist.com/article/mg20427356.000-the-race-to-build-a-1000-mph-car.html

blaiser 2009.11.26. 15:01:37

Lehet ketszer megy el, akkor bocs.

Angol nyelvu cikk az aktualis kiserletrol:

www.newscientist.com/article/mg20427356.000-the-race-to-build-a-1000-mph-car.html

Seca81 2009.11.26. 15:20:40

Király cikk, ilyen eszement vasakat még életemben nem láttam!
Az angolok pedig betegek...

Szűcslaci 2009.11.26. 15:25:56

A Golden Arrow kerekei azért olyanok, amilyenek, mert a kor technikai színvonalán a repüléstechnika tudott olyan ballonokat felmutatni, ami ehhez a tempóhoz megfelelhetett. Ezért ezek repülőhöz való kerekek.

jenko80 2009.11.26. 15:28:56

"ha nem valósítod meg az álmaidat, olyan leszel, mint egy növény"
ez a hozzáállás, ami nekem lejön a képekből, természetesen idézet a sokat emlegetett The World's Fastest Indian-ból.
Gyönyörű!

PeDro 2009.11.26. 15:43:49

:-) gyonyoru, lenyugozo es eleg ilyeszto is egyben.
azt hiszem, a mai biztonsagmanias vilagban elkepzelhetetlen lenne, hogy valaki ilyen autokkal verzenyezzen. ezek voltak az igazi ferfiak! nem veletlenul hivjak a huszas-harmincas eveket golden era of racing...

toto92 2009.11.26. 16:02:37

@karlmann: Ha jól tévedek, talán még az oválversenyzéshez is köze volt, hogy balra dugta kia fejét, pont a lánc fölé. Aztán léehetr, hogy hüyleséget mondok, 1-2 éve láttam a Discoveryn, pont ezekrőla géepkről volt szó az egyik sorozatban.

@Andie: Az nem "A leggyorsabb Indian" címet viseli? (kivételesen az angol cím is 90%-ban ez) Nem kötözködésképpen, de a Media Marktban ilyen néven fut a DVD, ha valaki a kommentek hatására keresni kezdené :) Basszus, most már tényleg meg kéne néznem.

Amúgy meg Csikós for President. Vagy a TV-be :)

Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2009.11.26. 16:31:40

respect, jó a cikk, olvasmányos, érdekes!

B.

pet77 2009.11.26. 17:30:04

Eszméletlen jó cikk!

Csikós! a rabod vagyok!!!

Nem akarsz irni egy sorozatot a 83-86-os "B" osztályos rallyszörnyetegekről?
(pl:delta s4, 205 T16, Quattro s1,metro 6R4.......)

Egy máig versenyben tartott példány:
Bruno Ianello a Delta s!-el

www.youtube.com/watch?v=sY--2UTzom4&feature=related

akos696 · www.focusauto.hu 2009.11.26. 19:44:24

Egy kis érdekesség Dondald Campbell csónakbalesetéhez:

Amikor a csónak 300mph-nél felemelte az orrát megkezdve a halálos bukfencét, Campbell annyit mondott a rádióba: "I'm going..".

Utolsó mondatai:

"Probably from my own wash...Straightening up now on track...Rather close to Peel Island...Tramping like mad...er... Full power...Tramping like hell here... I can't see much... and the water's very bad indeed...I can't get over the top... I'm getting a lot of bloody row in here... I can't see anything... I'm going.... oh"

www.youtube.com/watch?v=D6a--7mYpbQ&feature=related
A katasztrófa után a búvárok csak Campell cipőit, sisakját és oxigénmaszkját találták meg. A hajóroncsot 30 évvel később, míg testének maradványait 2001-ben emelték ki, amely a jeges víznek köszönhetően meglepően jó állapotban maradt meg (kivéve a fejet, mert azt nem találták meg).

akos696 · www.focusauto.hu 2009.11.26. 19:57:28

Egy kis érdekesség Dondald Campbell csónakbalesetéhez:

Amikor a csónak 300mph-nél felemelte az orrát megkezdve a halálos bukfencét, Campbell annyit mondott a rádióba: "I'm going..".

Utolsó mondatai:

"Probably from my own wash...Straightening up now on track...Rather close to Peel Island...Tramping like mad...er... Full power...Tramping like hell here... I can't see much... and the water's very bad indeed...I can't get over the top... I'm getting a lot of bloody row in here... I can't see anything... I'm going.... oh"

www.youtube.com/watch?v=D6a--7mYpbQ&feature=related

akos696 · www.focusauto.hu 2009.11.26. 19:59:09

oops 2x

Amúgy fantasztikus cikk! Szeretem ezeket a régi dolgokról szóló cikkeket, kielégítik kíváncsiságomat.

dennisthemenace 2009.11.26. 20:37:17

@Csokis: Mert itt megtehetik.A szabalyokat ugyanis EMBEREK keszitik,nem ugy,mint Mo-n.
Amugy pl. Minihez barmit lehet kapni,de valamelyik nap talalkoztam egy fazonnal,aki egy Morris Minort butykolt;epp a dobfekeket cserelt tarcsara...Igen,lehet hozza ilyen szetet kapni..

Csikós Zsolt 2009.11.26. 21:21:10

@akos696:

Ezt én is gondoltam, hogy beleveszem, de aztán túl hosszú lett a poszt, így is olyan két magazinos cikknyi. Meg hát hajó. De kösz, hogy megtetted helyettem, tényleg jó ide.

Garp 2009.11.26. 21:30:35

El kéne látogatni Beaulieube.
@Csikós Zsolt: first class.

dennisthemenace 2009.11.26. 21:40:18

@Garp: Fasza hely. Egy szep nagy erdo veszi korul,allatok szabadon maszkalnak,ezert 30-as sebessegkorlatozas van mindenutt..A lord kastelyanak egy resze szinten latogathato,szobalany fekete,csipkeszegelyes dresszben,mmmmm..)))

Garp 2009.11.26. 21:47:18

Megvárom amíg hullámokon való bukdácsolás nélkül át lehet majd kelni, mert legutóbb is majdnem csúnya vég lett :). Szóval húsvét után. Addigra már nagyon fogom akarni. :)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.11.26. 22:30:28

Köszi Zsolt, ez igazán kellemesre sikerült.

Nekem csak egy 71-es autótípusok-om van, de most elővettem. :)

dennisthemenace 2009.11.26. 22:36:12

@Garp: Most voltam Hastingsban,hat...En sem ulnek most hajora szivesen..)))

Quattroman 2009.11.26. 23:04:03

@keli3912:
ne is akadékoskodj! a W nek is 3 szára van
és az ilyen motoroknak is 3 hengersora.

antib68 2009.11.26. 23:37:48

Nagyon jó cikk újfent. Gratulálok!
Ezek voltak a szép idők...

ThrustSSC - Bloodhound

De volt közte egy: JCB's Dieselmax is, 2006-ban. Az sem piskóta szvsz. Főleg az "önindítónak" használt traktor:o)
www.youtube.com/watch?v=y80HKtAleqE&feature=related

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.11.27. 03:41:42

azok a gumik.....minden meter maga lehetett a gyakorlo eletveszely.

RufusMini 2009.11.27. 05:01:14

Jó a cikk!Még,még ilyet!
Félelmetesek ezek az autók élőben,érdemes megnézni őket!

bacondesign 2009.11.27. 13:30:42

Pár éve nekem is volt szerencsém megnézni a múzeumot. Fantasztikus élmény, autóbuziknak kötelezővé tenném.

for-avar 2009.11.28. 14:19:39

Karlmann
Bocs de...nem a lánc vágta le a fejét hanem a pengeéles oldalburkolat!Az történt hogy a gép keresztbefordult,néhány éve az egyik veteráncikkíró végigment a Pendine homokon és csak a Land Rover 4X4 hajtása mentette meg a puha homokrészben.Szegény egy ilyen sávott kapott el,keresztbeállt átfordult...külön morbid hogy a holtest lábait el kellett törni hogy ki tudják a roncsból emelni!!!
viszont az elásott gépet az aluminium alkatrészek elektronburkot adtak és tökéletes állapotban emelték ki!Sőt ma már müködik is...A két Napier-Lion és a Rolls-Royce Merlin blokkos Bentley szörnyel egyetemben...

for-avar 2009.11.28. 14:45:25

Szerintem akkor kezdett az egesz rekordosdi komolyra fordulni amikor a Benz a 20literes 4 hengerest elindította.Az a szörny átlépte a 200km/órát a lelkes amatöröknek vége lett...csak az igazán tehetőseké lett a játék,ugyanígy amikor a 34körül a Mercedes W és Auto Union C megjelent.Ezek lesöpörték a konkurenciát.De ezek is hajmeresztően veszélyes járgányok voltak.Ép eszű ember csak kivülről csodálja.Bernd Rosemeyer aki 100éves lenne(+1938)nem félt...szerintem ma se motoros se autós nem merne ezekkel fullgázon menni...

xm95 2009.11.29. 19:26:23

Ha meg legközelebb angolföldön jársz, hasonló témában érdemes megtekinteni Coventry (minden angol motorizáció szülőhelye és fellegvára) közlekedési múzeumát is, a témánál maradva a world of speed részleget, ahol is a korábbi rekorderek után, beleértve a Thrust II.-t is, egy olyan teljesen élethű érzést adó mozgó-dőlő-rázkódó szimulátoron keresztül (ami természetesen a rekordfutamot élteti át a résztvevőkkel) vezet az út a mostani csúcstartóhoz, a Noble féle Thrust SSC-hez. Hátborzongató élmény volt. A gépet pedig karnyújtásnyi közelségből....most is libabőrös lettem...

xm95 2009.11.29. 19:41:11

Izéé... nem a szimulátor volt a hátborzongató.

nzo88 2009.12.03. 12:59:44

Nincs sebességindex, tárcsafék, szárnyak...
A villám aki menne ilyennel 400-at...

for-avar 2009.12.03. 18:11:27

de optimizmus és benzin-alkohol-gázolaj igen!!!

Jamesblond 2009.12.21. 09:17:41

A dupla motorosban a két blokk között miközben azok üvöltenek a virsli gumikon még a terminátor is összefosikálná magát:) Nem volt piskóta a faszi aki abba beült és a végletekig merte hajszolni a pecerájt! Ezeknek az orosz rulett ingerszegény óvodai foglalkozás lett volna. Erre a cikkre még Chuck Norris is elégedetten bólintana. Kösz!

smartwizard 2010.01.26. 10:09:51

@GiXXXer: Vagy a Veyron majmolja ezt? :D
süti beállítások módosítása