Bianchi a régi gazdánál

  2009. november 13. - Csikós Zsolt Címkék: totalcar flotta fiat oldtimer szerelés onindito autobianchi bianchina

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Párszor átéltem már ilyet az életben, például, amikor Sótonyi professzornak odavezethettem az általa rég elbontottnak hitt, ám a helyett restaurált öreg Bogarát a Magyar Tudományos Akadémia elé. Meg voltak más esetek is, mindig meghatódok az ilyenen, legyen akármilyen ciki is. Amiről írni szeretnék, kitalálták, az egy régi tulaj és elveszettnek hitt autója előkerülésének esete. És most éppen én csöppentem egy ilyen történetbe.

A Winkler egy telepen lakik egy igen profi gyúró, testépítő sráccal, aki mellesleg újságot és tévéműsort is csinál a témában. Dumálni szoktak, meg néha edzenek is együtt. Innen tudjuk, hogy Gyúró Zsoltinak van egy barátnője, Évi, akinek szerencsére élnek még a nagyszülei. A nagyapát M. Józsefnek hívják, egyébként éppen most volt 83 éves.

Én 1998 februárjában, az életemben eddig összesen kapott három év végi prémium közül a legelsőből (és a három közül a legzsírosabból, teszem hozzá) gyorsan vettem egy veterán kisautót. Nem voltam hozzászokva sosem hirtelen jött plusz pénzekhez, nem is volt helye ilyennek sehol. Megkaptam a hatvanezret, el kellett költenem. Azonnal. Vettem egy Hirdetés újságot, és kedvenc rovataimat végigböngésztem – használt autó, használt motor, használt hifi, csere-bere. A hat darab tízes égette a zsebemet, fájt, szabadulnom kellett tőle.

„NSU-Fiat kisautó komposztálógépért cserélhető. Tel.: xx-xxx-xxx” – akadt meg a szemem egy folton. Mi ez? Munkából hazaindulva Leányfalu felé tettem egy kört, ott állt a kicsike, félig belesüllyedve a földbe egy ház mellett (most trafikos bódé van a helyén), beszakadt vászontetővel, állt benne a víz, meg a hólé. Megalkudtunk hatvanezerért, annyim volt. Komposztálógépem nem.

Akkoriban épp tele volt a tököm az egyre nagyobb autókkal, a SUV-okkal, a lóerő-mániával, na ja, az autós újságírás néha megfekszi az ember gyomrát, idővel egyre jobban. Vegyék úgy, hogy a kisautót a mind agresszívabb és brutálisabb gépi világ elleni tiltakozásként vettem. 17,5 lóerő, papíron 95 km/h végsebesség. Pont nekem való.

Egy boldog, bilikék pléhsziget lesz nekem ez a kisautó a dühödt, agyatlan, hideg, fekete és ezüst páncélrinocéroszok világában. A kaszni egyedi, nem hinném, hogy sok lenne Magyarországon, tehát különleges lesz, a mechanika Fiat 500-asé, tehát van hozzá alkatrész, tudom, hogyan kell szerelni, nem tartok problémáktól – raktam össze fejben a puzzle-t.

Sajnos a kocsit vagy hat éve látta utoljára a forgalmiban szereplő tulajdonos, annak az embernek pedig, akitől én vettem, köze sem volt senkihez, semmilyen hivatalos papíron. Fiatal voltam és bohó, egyáltalán nem aggasztott. De ahogy az autóka készült, egyre nagyobb probléma lett a legalizálása. Vettem egy nagy levegőt, és felkerestem a Gépjárómű engedélyben (sic!) szereplő egyetlen tulajdonost. M. Józsefet.

Ugye, már értik? M. József. Mint a poszt elején a nagypapa.

A feleségemmel, Katival mentünk, könyörögtünk, hogy kössünk új szerződést az én nevemre, de nem ment, pedig ez volt az egyetlen vékony szál, amin esélyem lett volna elindulni. Végül megoldódott minden, de ennek az lett a végeredménye, hogy az én NSU-Fiat Panorama autóm papíron NSU Prinz 1000-ré vált. Előbbi ötszáz köbcentis, kéthengeres, fekvő farmotoros és kombi, utóbbi szintén léghűtéses, farmotoros, de sornégyes ezres, és limuzin. Mindegy, most van rajta végre papír, a magyar bürokrácia pedig borzalmasan zűrös, kár lenne vitatni.

Közel hat évig tartott, mire nagyjából lábra állt a kocsi, de még mostanában is zajlik a rendbetétel, pedig iszonyatosan alapos próbáltam lenni. Most már szinte autó, néha egyben elmegy 200 kilométert. Hogy mi is ez az NSU-Fiat? Hát, az a kék izé, amit én Autobianchinak hívok a posztjaimban, röviden inkább Bianchinak. Most akkor NSU, Fiat, vagy Bianchi? Bianchina, Prinz, vagy Panorama? Rendet teszek.

Az NSU gyár 1901-től gyártott motorkerékpárokat, később autókba is belekezdett, ám ezt a részleget eladta a Fiatnak 1932-ben. A háború után azonban, a motorok sikerét meglovagolva, újra autógyártásba kezdtek, azok a saját autók voltak a Prinzek. Majd kicsivel később, a termékpaletta bővítése érdekében felvették újra a kapcsolatot a Fiattal. E koprodukció keretében készültek később a „német” Fiatok Neckar-Fiat, Fiat-Jagst, NSU-Fiat Weinsberg, illetve szimplán NSU-Fiat néven.

 

Az Autobianchi Bianchina kombiverziójából, a Panoramicából pár ezret készítettek itt, persze NSU-Fiat Panorama néven. Hogy mennyit, sose sikerült kinyomoznom. Az én autóm pedig éppen egy ilyen német összeszerelésű Bianchi.

Amit elbontottam, az is egy NSU-Fiat Panorama volt, igaz, buta kivitel, kis műszeres, fix tetős, fix oldalablakos. Én pedig jobban szeretem az olasz kisautókat,mint a német kisautókat, ráadásul mindkét féle embléma rajta van. Hát ezért is Bianchi nálam.

Térjünk vissza Gyúró Zsoltihoz, aki a barátnőjével többször ebédelt már Pufinál, a nagyapánál, azaz M. Józsefnél, a Bianchim első magyarországi tulajdonosánál. Ő NSU-nak, illetve Fiatnak ismeri a kocsit, az Autobianchi névnek a hírét sem hallotta. Ez a későbbiekben még fontos lesz.

Józsi bácsi minden családi ebédnél felhozta a kis Fiatot, mint témát, mesélt róla annyit, amennyire emlékezett, bár sok minden nem történt vele, használták. Utána volt Zastava, Skoda, de egyiket sem szerette annyira, mint a Fiatot. Vagy NSU-t. Pontosabban Bianchit. Neki még nyilván jól működött. Zsolti pedig el sem tudta képzelni, milyen autó lehetett, fénykép ugyanis nem maradt fenn róla. Keresett otthon a neten, NSU-Fiatra persze mindenféle háború előtti Topolinók és háború utáni 600-asok és 1100-asok jöttek fel, de semmi igazán kicsike, és kombi.

De Zsolti azért csak-csak olvassa a Totalcart, abban pedig fel-felbukkan a Bianchim. Talán egyszer írtam is már NSU-Fiatnak, abban a tudósításban, amikor másfél évvel ezelőtt kiállítási példányt játszott az Oldtimer Expón. De különben mindig lebianchizom. Ezen a Földön ugyanis talán százezer embernek legalább van arról fogalma, mi az az Autobianchi Bianchina Panoramica, viszont jó, ha ezernek arról, hogy mi az az NSU-Fiat Panorama. Pedig a kettő ugyanaz.

Zsolti ezért nem találta meg soha Jóska bácsi autóját. Nem stimmelt a neve.

Sokszor gondoltam már rá, hogy elviszem a Bianchit megmutatni az öregnek, de az eredeti forgalmiban csak egy helyrajzi szám szerepelt címként, és már 2002-ben is elég nehéz volt kinyomozni, hol lakik. Most már a forgalmi sincs meg, elvették, valahova felírtam ugyan a címet, de azt sem találom. Nem utolsósorban pedig a Bianchi sosem volt még olyan állapotban, hogy bírja a tartós hegymenetet – eleinte a motorja volt pocsék, aztán amióta Tóth Gabi szuperül megcsinálta, a féltengelyek dobják be egymás után a törölközőt, csak idén nyáron jöttem rá, miért. A mostani őszt végre úgy érte meg Bianchika, hogy szinte autóként is be lehetett vetni. Akár hegynek felfele is.

Ehhez persze a féltengelyek és a csapágycsere után még az önindítót is meg kellett javítani, ami szintén kimaradt a motorfelújításnál, viszont egyre több problémát okozott. Mindig megcsúszott a Bendix. Aki nem ismeri a szót: ez a szabadonfutó az önindító fogaskerekében, és arra hivatott, hogy ha a motor beindul, az óriási áttétel miatt ne forgassa szét az önindítót.

Mivel az én autómban a felújítás óta nagyobb, 600-as hengerek vannak, ezek miatt pedig be kellett építeni nagyobb kuplungot, emiatt a kispolák lendkerekét tette fel Gabi, ezért más a fogaskerék-koszorú is. Ennél fogva az önindító fogaskereke is kispolszkié. A kispolák önindítója kompletten nem fér el a Bianchiban, meg más szögben is áll, ezért maga az önindító maradt Fiat 500-asé, Gabi kettőből legózott össze egyet.

Elég furán néztek rám az Egressy úti Polski-boltban, amikor prezentáltam a kispók-fityó hibrid Bendix-alcsoportot, amiben a behúzóvilla és a Bendixen lévő gallér olasz, a fogaskerék a szabadonfutóval lengyel volt. Becsületükre legyen mondva, fillérekért meghozták a régebbi kispolák-szériába való Bendixet. Összeraktam otthon, de a szerkezetet nem tudtam visszafűzni az önindító fejöntvényébe, mert valaki a múltban egy vasat hegesztett a behúzókarra – talán éppen, hogy kompatibilis legyen a kombival. És azt nem tudtam bebuktatni. Szétflexelni még csak szét tudtam volna, de visszahegeszteni már nem.

 

Mentünk úgyis Kareszékhoz Viszre az egyik hétvégén, például akkor hegesztettük meg a zöld Merci vezetőülés-vázát, amiről írtam is. A délutáni kávécigi és az esti vacsora között jobb híján az önindítót is megszakértette. Flexelünk, Bendixet cserélünk, összerakunk, kart visszahegesztünk – egyszerű volt a terv. Igen ám, de kiderült, hogy még a régi fajta kispolák-Bendix sem fér bele az 500-as fejöntvényébe, mert vagy négy milliméterrel nagyobb az átmérője. De akkor mi az, ami eddig benne volt?

Talán sose tudom már meg. Mindenesetre megoldás kellett, sürgősen, a gyerekek egyre zajosabbá váltak a belső szobában. Túl jól játszanak, mennünk kell, mielőtt még mindenki bömbölni kezd, mellesleg lángokban áll a ház. Karesz is érezte a növekvő feszültséget, ezért rágyújtott. Két izzó slukk alatt betömte a tüdejébe a házi atomvillanást, majd amikor újra láttunk a füsttől, merész döntést hozott. Szétberheljük a régi Bendixet, és felújítjuk az új cuccaival.

A Fiat-féle Bendixben négy apró görgő feszül neki a kívül forgó palástnak, amikor az önindító hajtani kezd. A négy apró görgőt négy még apróbb rugó, valamint a végükre passzintott iciri-piciri kopóstift nyomja egy ferde pályán kifelé a palásthoz, hogy fogást vegyenek. Amikor hajtanak, egyszerűen megszorulnak a palást és a belső tengely közé. Ha azonban beindul a motor, felpörög, és elkezdi hajtani az önindító fogaskerekét, ezek a görgők a ferde pályán visszafelé mozogva kiugranak a szorulásból, és elengedik a palástot. Hát így fut szabadon a szabadonfutó.

A Bendix megcsúszásának több oka is lehet. Az egyik gyakori ok, hogy összeszereléskor agyonzsírozzák a fogaskereket, amiről aztán a kenőanyag beszivárog a szerkezetbe, és csúszni kezdenek a görgők, esetleg összekühed a zsír, és beragadnak a nyomórugók. Tanulság: ne használjunk túl sok zsírt, amikor önindítót rakunk rendbe. Az enyémnél a másik ok játszott: a kor és a többéves állás miatt gyengébbek, rövidebbek lettek a görgőket nyomó kicsi rugók, ezért rendre nem szorultak meg a görgők sem, hiszen a palástig sem jutottak el.

Az új Bendixből Karesz kiműtötte a rugókat, a kopóstifteket, és mivel a görgők a sok csúszástól elkoptak, azokat is kicserélte. Aztán visszahegesztette (nem, nem a cigijével, nem Popeye ő, ilyenhez még ő is céót használ) a húzókart, én meg otthon jól beépítettem, azóta úgy indul a Bianchi, mint a kisisten.

Közben vissza Budapestre, Gyúró Zsolti sztorijához. A fejében egyszer csak összeállt a Totalcaron a Bianchiról látott kép, meg talán valami NSU név is felvillant valahol. Bilikék, kicsi, régi, ráadásul szinte az elejétől fogva magyar autó volt, gyanús, gyanús. Megmutatta Józsi bácsinak a fotót. Hát igen, ilyen volt a kisautó, mondta az öreg, és onnantól már csak telefonok kérdése volt az egész.

Így esett, hogy múlt hét szerdán Óbudán landoltam az éppen a 84. életévébe lépő M. József háza előtt. Megható pillanat volt, mert a születésnapos öreg egyáltalán nem készült arra, hogy még valaha látja a kocsit. Kijött a felesége is, volt ám rácsodálkozás.

Mint megtudtam – bár az időpontok nem pontosak – a kocsit másfél évesen kapták egy német rokontól. Kimentek az NSZK-ba, be egy szalonba, lehetett választani a használtautók közül. A Bianchi – bocsánat, NSU-Fiat Panorama – volt az egyik legfiatalabb és kombi raktere miatt a legpraktikusabbnak is tűnt. Elhozták, és utána tizenöt évig használták. Csomót utaztak vele külföldre kettesben, lehajtották a hátsó ülést, úgy már lehetett bele rendesen pakolni. Jóska bácsi mondta is, hogy egyszer százat is ment vele – hajmeresztő élmény lehetett, én még csak a nyolcvanat próbáltam, igaz, most még bejáratós a motor, előtte meg kábé öt lóerős volt.

Amikor eladták, alig volt benne százezer kilométer, még kifejezetten szép állapotúnak tartották. Hogy aztán az elkövetkező hat évben miért nem íratta át senki, miért rohadt porrá az utcán, és hogyan került bele ezer apró műszercsavarral beletákolt, formára szabott alumíniumlemez, padló gyanánt, már sosem tudom meg.

Ez nem is fontos, akár kímélték volna a forgalmis és forgalmin kívüli tulajai, akár nem, azóta úgyis restaurálni kellett volna, nagy baj nem történt.

Én meg elvittem először Józsi bácsit, alias Pufit, valamint a feleségét is nosztalgiázni egy-egy körre az óbudai dombokon.

Bár a kuplungom (váltóm?) óriásit csikordul elindulásnál, ami kétségkívül ijesztő (tudja valaki, miért lehet?), máskülönben a Bianchi (NSU-Fiat) önmagához képest szépen viselkedett, én az új gazdi úgy mondanám: selymesen duruzsolt, lágyan suhant. Mai autókon szocializálódott illetők nyilván szörnyűséges kakofóniának, ijesztő rángatózásnak tartották volna a próbát, de úgy tűnt – az eredeti tulajdonoséknak nagyon tetszett.

Jó kezekben van a kicsike, ne aggódjanak.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr851519062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2009.11.13. 08:16:57

@scheerti: Nagyon jol teszi.Az ocsmanyiroda egy kulon tortenet...

P-51 2009.11.13. 08:24:50

Szép képek, meg mindennel egyetértek, meg tetszik is, de ez akkor is csak egy trabant kombinak kinéző valami, még abban az esetben is, ha finom, kiváló technológia van a lemezek alatt.

Kopasz Szuzukis 2009.11.13. 08:25:28

A magyar közlekedési hatóság akár az állandóság szobra is lehetne. Ma, ugye Nemzeti Közlekedési Hivatal a neve. "Azelőtt" KPM Autófelügyelet volt a neve. De egy centit nem mozdult a "főhivatal" a jelenlegi helyéről. Ott székel már vagy 60 éve. Akkor, hogy lehet az, hogy egy különeljárásban forgalomba helyezett gépjármű adatairól nincs semmi információjuk? Azt megérteném, ha a Merkúr által forgalmazott autókról nem találnak meg mindent. Mert az egyszerűsített eljárással "működött". A nyugatról behozott gépjárművekről viszont szigorú nyilvántartást kellett vezetni.

Andris25 2009.11.13. 08:28:59

Zsolti!
Csináld csak!!! Még néhány ilyen cikk és keresek magamnak valami felújítandó öreg gépet, és elköltöm rá az összes pénzem!
Minden tiszteletem a tiéd! Nem tudom hogyan bírod energiával a munkát, családot, és a koros járművek sárból kiásását, feltámasztását is! De nekünk addig jó amíg olvashatunk róla.

loláb 2009.11.13. 08:43:35

Szokásos magas szinvonalú Csikós iromány, üdítő kivétel a többi ... közt.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.11.13. 08:48:26

Nagyon jó ez a szín. Sokadszorra látom, de most, talán az esti képek miatt, sokkal jobban mutat.

eweres 2009.11.13. 08:50:49

@dennisthemenace:
az én régi Colt-om forgalmijában 1065kg szerepelt 925 kg helyett és 1498cm3 1468cm3 helyett.
azt mondták, hogy ez van beírva, ezért annyi !

Lookie 2009.11.13. 08:51:47

Még a reggeli is jobban fog esni e cikk után...
Tisztelt Csíkós úr elérte hogy végig mosolygó arccal, 100%-kos figyelemmel olvassak el cikkeket olyan kocsikról , amelyekről normális esetben egy, hogy életemben nem is hallottam s amúgy sem érdekelne....Erre csak őn képes a stilusával ahogy írni tud, ami sugárzik a cikkeiből... Na a mai napom is jól kezdődik, várom a többi cikket is. Csíkós is the BEST!!!

Aldo Moro 2009.11.13. 09:00:49

Höhö: néha visszafelé is tévednek. A Croma forgalmijában 905 kiló van irva 1310 helyett. Majd biztos szólok, mi? :-)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.13. 09:08:45

És vezethette is az öreg?

Gondolom, volt szívdobogás rendesen...

Pálfi B 2009.11.13. 09:19:51

Hello!
Miért is nem az eredeti típuselnevezést iktatták be a Forgalmiba? Érdekelne, hogy mi volt az "agymenésük"!

dennisthemenace 2009.11.13. 09:20:17

@eweres: Persze,hogy azt mondtak,nekem is azt mondtak.Csak en nem hagytam annyiban es hatarozottan leptem fel,nem hagytam magam. Mert ~Magyarorszagon meg mindig ugy kepzelik,hogy te vagy ertuk es nem forditva.Angliaban ha alkatreszt veszel,a rendszam alapjan azonositja be a kereskedo az autod tipusat..Na de itt ertenek is az autokhoz.

2009.11.13. 09:21:36

Jöhetne még pár cikk Csikós úrtól, már nagyon hiányoztak... Amúgy miért lett kitakarva a rendszám? Eddig minden cikkben ha volt róla kép szerepelt (vagy ez valami sztár allűr? :-))

Zolee73 2009.11.13. 09:27:29

Egy ismerősömnek is van ilyenje (bianchina, nsu fiat)

kangep 2009.11.13. 09:27:47

zsolti, az az elégedett napközis buciarcod a közös képen az prájszlessz :D

amúgy meg nekem december vége felé lesz a szülinapom, és régóta vágyom egy veterán lotus elan-ra vagy tvr-re. ha meglepsz valamelyikkel, írhatsz arról is cikket.

és akkor két elégedett bucifejű napközis fog vigyorogni a közös képen.

dennisthemenace 2009.11.13. 09:32:52

@kangep: En a Karesz arcat szeretnem latni,mikor meglatja a Csikost a kapuban..DD

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.11.13. 09:35:30

Aranyos sztori, ilyen is van.

Krisi 2009.11.13. 09:40:04

@dennisthemenace: még szerencse, hogy kint élsz az ó hatalmas Albionban. Neked is jó, nekünk is jó :)

Amúgy a biztosítóknál sem értenek semmit a gépekhez, már a harmadik biztosítónál van biztosítva a motorom, mindig én magyarázom el, hogy mit hova kell begépelni. Juteszembe ma is megyek a K&H-hoz, motoromnak beírták önsúlynak, hogy 260 kiló, pedig csak 158. Meg először a nevem is rosszul szerepelt, ezek után nem meglepő, hogy az ocsmányirodákban még nagyobb a káosz.

@scheerti: egyik haverom ugyanígy járt: A1-es jogsija volt meg B, de amikor megújították neki, már A korlátlan lett. Nem ment be reklamálni :D

evil. 2009.11.13. 09:42:05

@scheerti
ilyen haverommal is volt, neki is elhagyás után beikszelték a motort is :) ő is vett azóta nagyobb motort :)

Csikós Zsolt 2009.11.13. 09:43:20

@P-51:

De hát nincs semmi finom. Csak egy Fiat 500-asé... :-)

Ottopappa 2009.11.13. 09:44:33

Azé az öreg valahogy jobban elfért a kocsiban, mint Csikós... :))

Csikós Zsolt 2009.11.13. 09:45:06

@Pálfi B:

Gondolom NSU alatt csak egy sáv volt a számítógéprendszerben. "Prinz 1000"

Legalább "Prinz IV" lenne, az hasonlít, mert kéthengeres, és csak 600-as. Á, mindegy.

Csikós Zsolt 2009.11.13. 09:46:05

@Krisi:
Nem merte megreklamálni, mi? :-)

Csikós Zsolt 2009.11.13. 09:48:04

@Zolee73:

Összehozol vele?

@dennisthemenace:

Dehogyis, ne rémiszgess ilyen sztárallűrökkel. Gyúró Zsolti fotózta azokat a képeket, amiken én rajta vagyok, ő már így küldte át őket nekem.

ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2009.11.13. 09:49:33

jol ertettem, h amikro rendbetetted volna a kocsi papirjait, az oreg nem segített???
mert akkor bassza meg...
az pedig teged dicser, ha ennek ellenere meglepted vele oket :)

PepeXVI 2009.11.13. 09:53:14

Nagyon jó volt a reggeli teámhoz ezt a cikket olvasni. Jól kezdődik a mai napom. Köszönet érte :)

Pufi bácsi pedig nagyon cool :P

dennisthemenace 2009.11.13. 09:58:31

@Krisi: Akkor mindenkinek jo...Az okmanyirodanak is..)

w126sd 2009.11.13. 09:59:34

Csá Csík!Rólad egy régi P-Mobil szám jut eszembe,Vigyázzatok rám,Kiveszőben vagyok!
Apropó,kaptam egy hívást,eladó a 20évvel ezelőtt,még főiskolás koromban gyötört VW1300.Szerinted hazajött?:-)
Csíkost aPártba!!!!!!!!!!!

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.11.13. 10:01:06

Apropó: nem látta valaki a cvv-409 rendszámú öreg kislámpás taunust?

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.11.13. 10:01:07

szep tortenet....

mint az elveszett kiralykisaszony :)

dennisthemenace 2009.11.13. 10:03:21

@Csikós Zsolt: Szerintem ezt nem nekem szantad..DD
Argentad volt mar? Akarsz egyet? Naa..

dennisthemenace 2009.11.13. 10:14:51

@anyahajókabinajtóhajtogató: Nem,de ha meglatom,megveszem az orrod elol..))

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.11.13. 10:30:19

@dennisthemenace: Ok de aztán eladod nekem tízszeres áron, ugye?

kerokaa 2009.11.13. 10:31:57

Nagy mágus az Író! :) Ezt a mesebeli történetet is nemhogy leírja, még igaz is! Gratula!

Sparhelt 2009.11.13. 10:39:25

Mondhattok bármit, de ez egy Trabant.. :-)

dennisthemenace 2009.11.13. 10:53:34

@anyahajókabinajtóhajtogató: Megdumalhatjuk..Bar jol ereznem magam benne..)

Dennis01 2009.11.13. 11:05:54

@dennisthemenace: Inkabb add nekem, jol mutatna a Minimmel egyutt... :D

dennisthemenace 2009.11.13. 11:09:31

@Dennis01: Egy nagy lo.. a seggedben,az mutatna jol..A Minidet most viszi egy treler a roncstelepre..PP

tomnemtom 2009.11.13. 11:19:33

@Sparhelt: ahhoz még sokat kell nőnie ennek a kis édesnek, hogy Trabant-méretű legyen.

ernő50 2009.11.13. 11:22:49

Remélem nem fogod abbahagyni az írást Csikós úr! Amíg csak erőd van írj öreg autókról. Sokat, minél többet :-)

ernő50 2009.11.13. 11:29:14

Végre valaki akit nem a steril műanyag belterek meg a gyorsulás nyűgöz le :-)

Evil1979 2009.11.13. 11:45:06

Örülök így ebéd előtt a sztorinak, jól esett. Még több nosztalgiát ide.

Dennis01 2009.11.13. 12:07:02

@Csikós Zsolt: Tenyleg Zsolt, a Minis poszttal mi a helyzet? :D

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.11.13. 12:10:10

Macis törölköző mindent visz :-)

ghostdog75 2009.11.13. 12:47:45

kitakarni a renccámot az EGY példányban üzemszeűen a forgalomban néha feltűnő ótón...?!
MEGALOL
amúgy láccik is...Jvel kezdődik.
rossz vagyok én is,mert engem is az átnemírás mégis meglepés közti ellentét zavar...
de ettől Te csak jobb lettél.

szamarhegy 2009.11.13. 13:41:42

Szuper a sztori, a hobby, az irodalmi része, jó, hogy vannak ilyen emberek, akik ennyi energiát tesznek bele ilyen öncélú dolgokba. A gép egyszerű, kocka, de mégis van benne finomság, ízlés és a kor hangulata. Köszi!

dennisthemenace 2009.11.13. 13:57:21

@szamarhegy: Annak a kornak legalabb volt hangulata...

Dr.Bio74 2009.11.13. 14:00:00

Imádom a motorokat, csak időm nincs. Lehet el kellene hagynom a jogsimat?

mx3 2009.11.13. 14:10:59

@Csikós Zsolt: Hát. Olvasok de ritkán posztolok. Most viszont beszartam. Szerintem erröl kéne szolnia ennek a blognak.Irodalmi magasságokba szállnak az irásaid. Szééép. És külön örülök annak, hogy Á. Károly Viszrü (erre igy mondják) a barátod (rokonod) Hajrá Csikos

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.11.13. 14:12:48

@éjszárny zöldi: No igen, jogos a felvetés. Ha mindketten jól értelmeztük a történetet, a bácsi egy kicsi lelkiismeret-furdálódást érezhetne rövid ideig.

pmobilTB 2009.11.13. 14:25:03

Szia Csikós Zsolti!
Én is hasonló dolgot csináltam, csak én nagyfaterom rég elfeledett Wartburg 353 Touristját ástam elő a MÉH szájából 16 év után, és építettem újjá kb egy év alatt. Nagyon büszke voltam rám az öregem! :D
üdv
Jani

Garp 2009.11.13. 14:55:19

Erezhetoen kozeledik a Karacsony :). (Nem mintha Zsolttol idegen lenne egy amolyan szivmelengeto tortenet.)
Kosz a cikket, tenyleg jol esett!

OFF
Meg mindig keresem apam VW bogarat. 77-es m.o.-i forgalomba helyezesu PB-10-40. Hatul nagylampas, elol lokharitoban indexxel, sik szelvedos. Az oregek mindig kevertek, h mexikoi, vagy brazil, de asszem Mehikano. Eredetileg dakotabezs, majd feher, DMX-940(?) rendszammal. Ha valakinek ismeros, kerem-kerem-kerem szoljon!
ON

Rocko- 2009.11.13. 15:05:25

@scheerti: az az én ismerôsöm.

@éjszárny zöldi: igen.

@mx3:
"Olvasok de ritkán posztolok."
akarod mondani: kommentelsz.
rocko4.googlepages.com/blogponthu

millesei (törölt) 2009.11.13. 16:22:55

Nem a kerék csikordul meg induláskor? ;-)

yeti 2009.11.13. 16:25:08

Nagyon aranyos történet:)

Dennis01 2009.11.13. 18:04:51

@aaabbbccc: Na ne, Reliant? Azt lokodte meg mindig Mr Bean a Minivel. :D

Csikós Zsolt 2009.11.13. 18:16:44

@millesei:

Á, az nem tud. Valami a váltóban, mert a kuplung nem teheti, az új. A kinyomócsapágy sem, mert az akkor sivít, ha száraz, és kinyomva tartod, ez meg olyankor csendes. Talán a nyelestengely-csapágy. De elég borzalmas. Ha megyek vele eleget, és meleg van, elmúlik.

toto92 2009.11.13. 18:19:29

Nem forgalmi, "csak" biztosítás: valamelyik észlénynek sikerült e rendszám helyére beírnia az Eurotaxx-kódot...

pet77 2009.11.13. 18:33:37

Köszi a cikket Zsolt!

Érdekes, lebilincselő cikk, üde kivétel papptibi, meg winkler káromkodásoktól hemzsegő ,hozzánemértő böfögései közt!!

Tisztelettel: egy hozzád hasonló
elmebeteg

pet77 2009.11.13. 18:35:37

Az a nyikorgás nem azóta van, mióta jó a bendix? Ha nem, akkor a féltengelyekre és a hardytárcsákra gondolnék...

pickapu 2009.11.13. 18:40:28

Szép volt. Ilyenkor eszembe jut a régi családi 100-as Skodánk... Ugyan meg van-e még valahol?...

pet77 2009.11.13. 18:43:00

Aki gyerekkorában nem bontott szét minden mechanikus szerkezetet, csak azért,hogy megértse a működését, aki nem szedte szét a simsont darabokra, és rakta össze heti rendszerességgel, csak úgy, nem vette le a hengerfejet azért, hogy a tetejéról lecsiszolja a napközben rárakódott kormot, akinek nem volt ETZ-je, jawaja, skodája, akinem próbált első felindulásában egy éjszaka alatt újraépiteni egy CSepelt........na az az ember ne irjon autókról!!!
Hálistennek Zsolti előbbi kategória!!!!

mx3 2009.11.13. 19:13:57

@Rocko-: Ja. Elnézést Tanár Ur.

Podijani 2009.11.13. 19:36:58

Üdv mindenkinek!
Én is szívesen olvasok régi, többnyire ismeretlen típusokról és "aaabbbccc" -vel egyetértve kíváncsi lennék én is a Goggomobilokra. Szándékosan nem írtam márkanevet elé, mert tudtommal van többféle is belőle. M.o.-on kettő biztos van, és kíváncsi lennék, ki foglalkozik a gyűjtésükkel ill. restaulásukkal. Esetleg hozzá tudnék járulni egy üzemképes blokkal! :-)

Leadfoot 2009.11.13. 19:56:59

Csikós Úr, föntről a 3. képen úgy nézel ki, mint Terence Hill az És megint dühbe jövünk c. film elején, mikor bemegy a műhelybe megkeresni a szerelőt, aki megbabrálta a csónakját, Bud Spencer meg ott eszi a hagymás babot.
Persze a haj nem stimmel... :-)

Egyébként szép történet, örülnék, ha mikor 8x éves leszek, valaki odahozná apámék négyütemű Warnyúját, amin tanulgattam vezetni, vagy a régi ezerkecskénket. Vagy akár a mostani autómat. :-D

dennisthemenace 2009.11.13. 20:07:04

@Csikós Zsolt: Olajszint a valtoban? Nekem a Taunusnal ez volt az ok.

Csikós Zsolt 2009.11.13. 20:39:30

@dennisthemenace:

Mit képzelsz... Ellenőriztem. Két éve :-)

És közben volt egy selejtes féltengelyharangom. Lehet, hogy igazad van? Jaj!

Holnap megnézem, tényleg.

Rocko- 2009.11.13. 20:56:57

@mx3: dehogy vagyok tanár.
csak ne beszéljünk hülyeséget.

dennisthemenace 2009.11.13. 21:44:31

@Csikós Zsolt: Nekem is a nyelestengely csapagya volt gyanus.Majdnem meg is vettem,az utolso pillanatban vettem eszre,hogy a valtoban alig van olaj..

átlátó 2009.11.14. 02:02:35

Az első otóm egy 500-as Fiat volt, úgy 1976 tájékán. A bendix szétszedéses szerelése sebeket tépett fel bennem. :)Nekem akkor a nagy piacgazdaságban és messzi vidéken a hardy tárcsa szarakodott. Azt a mekkelekelést ami folyt a kispolszki és ennek a féltengely-hardy kettőse között...a tököm ki volt. De nyomtuk. :)

dirige 2009.11.14. 08:54:10

Adatok: ha a tények nem egyeznek az elvekkel, annál rosszabb a tényeknek (sajna ezt sem én találtam ki, hanem vmi Fichte...). M-on csak azt lehet beírni a forgalmiba, ami egy általam nem ismert számítógépes adatbázisban szerepel. Az én autóm: Lancia A112 Abarth. Forgalmi valami ilyesmi: Lancia Y Fire Autobianchi. Elvileg persze, ki nem xarja le, ha ezzel eredetvizsgázik, stb. Csakhogy: ez az autó a nemzetközi piacon kb a felét éri annak a németországi, olaszországi társának, amelyik forgalmijába nem egy hülye állam írta az adatokat. Arról nem is beszélve, hogy ha a magyar akar venni egy ilyen jószágot, két hétig jár a gyomra, hogy akkor most vett egy Abarthot vagy vett egy rozsdás Xart.
Le az állammal!!

Frank Pentangeli 2009.11.14. 11:14:43

Elvtársak!
Jó a TC Papptibistűl, Winklerestűl, Csikósostúl.
Miért tesznek bizonyos elvtársak állandóan Papptibire és Winklerre becsmérlő megjegyzéseket, összehasonlításokat Csikós műveivel - amivel a széthúzás és szerkesztőségi viszály magvait hintik el. Egyik zsurnaliszta ilyen, másik meg nem ilyen - hanem olyan. Szerintem a TC-s elvtársak szeretik amit csinálnak, és helyt állnak a munka frontján. ( Egyedül Péter Anna írt elviselhetetlen cikkeket, már egy jó ideje nem látom műveit - viszont érdekes csizmái voltak ).
További munkasikereket kíván:
Frank Pentangeli

Csikós Zsolt 2009.11.14. 13:10:17

@Frank Pentangeli:

Nem fogunk ettől széthúzni, esély sincs rá :-)

Szeretjük a melót, jó bent lenni, ennyi.

lacker 2009.11.14. 15:23:12

Üzenem a TC vezetőségnek:
CSIKÓSRA vigyázzatok. Nagyon. Ő viszi egyedül a hátán a Totalcart.

Remélem a 2009 év végi prémiumot nem én javaslom először Csikós Úrnak. Adjatok neki 200eFt-ot. Talán abból is autót vesz(?), így biztosan olvasható lesz a TotalCar a következő 6 évben is. Szerintem megtérülne a "befektetés".

Nem vicceltem. Gondoljátok meg. :)

(Zsolti, ha megkapod és lesz belőle auto, enyém az első tiszteletkör...:) )

Zolee73 2009.11.14. 16:46:03

Szia. Nagyon szívesen összehozlak vele, neki több darab is van, írj elérhetőséget.

Csikós Zsolt 2009.11.14. 20:12:02

@Zolee73:

Ha a kékre kattintasz (a nevemre bármelyik cikk elején), azt direktben megkapom, ide jönnek általában a gyűlöletlevelek is :-)

Mert akkor tudok válaszolni.

Csik

snowman 2009.11.15. 07:23:00

A minap a fiamnak mutattam a jútyúbon az Exotic együttes Trabantos klipjét.
A zene jó, de a lelkem fájt, amikor láttam, hogy a kis védtelent hogy verték szét kalapáccsal.
Amikor ilyen sztorikat olvasok, mint ez a fenti, olyankor a lelkem egy kicsit megnyugszik, és örül, hogy néha egy-egy ilyen kincs megmenekül a csirketartásban való aktív részvételtől.
Csak így tovább! :o)

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.11.15. 10:32:02

@P-51: És az miért baj, hogy Trabant kombinak néz ki. Ez volt a kor dizájnja. Mint most a fent emlegetett SUV.
A kocsi nagyon szép, a cikk nagyon jó! Mindig érdemes olvasni!

Paó 2009.11.15. 12:24:20

Őrület amit csinálsz, elismerésem.
Laminálva van a digitális fényképező géped?
Mindig, minden munkafázis lefotózva látok, a sok olajos cucc kiszerelése közben meg nem lehet mindig kezet mosni.
ár-í-esz-pi-í-cí-tí

Tomchy 2009.11.15. 18:50:37

@Sparhelt: S vajh, egy Trabantot nem lehet szeretni? Lehet vitatkozni azon, hogy xar-e vagy sem, de mitől kötelező utálni?

AtoszMester 2009.11.15. 18:57:53

Miért van a rendszám kitakarva? Csikós összes eddigi autójának és motorjának rendszáma kint volt eddig a cikkekben, a nevüket is erről kapták, tehát ismeretesek.

És ezt most miért nem látjuk?

Csikós Zsolt 2009.11.15. 21:33:18

@AtoszMester:

Följebb a válasz, nem én készítettem azokat a képeket, így kaptam, nem baj. Ezek szerint a Bianchi Juszuf? (JSU)

Sinclair 2009.11.15. 22:21:13

Az elszántság és a végeredmény mindenképp önmagáért beszél.
Azt hiszem ki kell nyomtatnom ezt a cikket, műhely falára kirakni, és akkor talán neki állhatok a zsigámnak, aztán ha kezdek csüggedni, elolvasom megint :)

blaiser 2009.11.15. 23:33:22

En csak azt nem ertem az idos Urnak, alias Pufi, miert fajt alairni azt a nyamvadt szerzodest. Ez is kicsit olyan magyar dolog, kolcsonos es tokeletes bizalmatlansag. Esetleg irhattatok volna kozjegyzonel egy nyilatkozatot, miszerint egyikotok sem vallaja a felelosseget az adott idoszakban tortentekert, oszt csokolom.

Anno egy Jawa-val jartam igy, ott kilenc ev szunet volt a papirokban, felkerestem a sracot, orult hogy viszontlatja a motorjat, alairta az adasvetelit en meg kifizettem az illeteket a kesedelmes (9 ev :D ) atiratasert, ami nem volt nagy osszeg.

blaiser 2009.11.15. 23:36:28

Hja, es persze ha az adasvetelit visszadatumozzatok arra az idore amikor a kisoregtol elkerult az auto azzal Te vallalsz rizikot, a kisoregnek semmi baja nem szarmazhat belole. Nem is ertem, evekig evett a fene hogy esetleg nem tudod majd lepapirozni...

szalasza 2009.11.16. 20:44:46

Én jövő nyáron egy piros Danuviának szeretnék nekiesni, aztán megmutatni a nagymamámnak (nagypapám első motorja ilyen volt)...
Jut eszembe Csík, nem tervezel egy posztot a BSA-ról? Esetleg a közös MZ-ről? Vagy a Honda SS50-ről? Mindig csak emlegeted őket...

2009.11.21. 12:08:11

Én azt akarom mondani, hogy végül csak vettem egy romot, illetve: a Múmiát. 1968-as Wartburg. A harmadik tulajdonosa vagyok és a bácsi, akitől elhoztam, 1972-ben vásárolta, egy Zaporozsec Merkúr-utalványt és a szép Pannonia T5-ösét adta el, a használt Wartburgért. A bácsi és az autó élete is egy érdekes történet, elég sokat mesélt róla.
De megígértem, hogy ha halad a felújítás, elröfögök a járművel hozzá :)

Dennis01 2009.11.21. 15:00:33

@Matiz: Meselhetnel a kocsi torteneterol, birom az ilyen regi autok torteneteit...

Krisz_ 2009.11.21. 22:13:20

Állat az Autoklub matrica a szélvédőn! :)

Köszi, Zsolt, imádom a cikkeidet!
süti beállítások módosítása