Szinte mindegy, hogy egy ország jobbos-e, vagy balos

Miért hajtunk, hova?

  2009. október 30. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Eredetileg mindenki balra hajtott. Ma majdnem mindenki jobbra. Minek kellett ennyit kavarni?

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr511485763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2009.10.30. 13:58:40

@Bajusz.: Meg jo,hogy a Fideszt nem loptak el...Elkepzeltem Szijjartot szonokolni a Hyde Parknal,mikozben a Millwall szurkolok uvoltik,hogy Brown,takarodj, a bobbyk meg kiabalnak,hogy;Hedgehog,hedgehog!.))

Veér Farkas 2009.10.30. 13:59:12

Egyébként Ausztrália ki is maradt a felsorolásból, pedig egy egész kontinens, és balra hajts van.

(A lakosság mondjuk nudli, 22 millió egy 3/4 európányi területen, mert csak a tengerparti sáv lakható.)

Bartoki 2009.10.30. 14:05:24

"Az angol jellegű jobbkormányos autókban például az indexkar a bal oldalon van, tehát a brit egyszerűen átcsúsztatja a kormányt a műszerfal jobb oldalára."

Brr... ez elég rossz tud lenni, mert így nem tudsz kanyarodáskor az egyik kezeddel a kormányt fogva kitenni az indexet, miközben a másikkal visszaváltasz, hanem mind a kettőt uganúgy bal kézzel kell csinálni. :(

Jabozeo 2009.10.30. 14:07:44

@Bajusz.: Ugy gondolom hogy ehhez hasonlo dolgok esteleg akar jobb minosegben sok mas europai orszagban is megvannak csak sokkal kevesebb reklamot adnak nekik

dennisthemenace 2009.10.30. 14:12:37

@Bartoki: Nem tudom,te hogy vagy vele,en kanyarodas ELOTT teszem ki az indexet,nincs is problemam...

Suttora 2009.10.30. 14:13:24

@Inner Circle: "A hajózásban a mai napig starboard / steuerboard (ha Suttora itt van, majd kommentálja :D )"

Itt vagyok, annyit tennék hozzá, hogy én backboard/steuerboard-ról tudok, a többi stimmel.

Veér Farkas 2009.10.30. 14:14:00

@karlmann:
Idegen meg eltérő lehet egy fehér Afrikában, de néger nem, legföljebb albusz (= fehér, ahogy néger = fekete).

Veér Farkas 2009.10.30. 14:15:05

@Bartoki:
Biztos azért van, mert az indexet nem kanyarodáskor kell kitenni, hanem ELŐTTE.

Suttora 2009.10.30. 14:15:51

Ja, és Osztrák-Magyar Monarchia, mindegyik nagybetű.

Veér Farkas 2009.10.30. 14:18:06

@Suttora:
Angolul meg starboard és portside.
Valószínűleg erre akart utalni (bár angolul a kormány mondjuk steer, de lehet, hogy korábban, óangolban star volt).

lujo405GL (törölt) 2009.10.30. 14:30:54

@Bajusz.:
"semmi gond nincs vele, az első 50 váltásnál agyban tudatosítod, hogy a váltó másik oldalán ülsz, és tőled távolabb van az 1, és feléd az 5, utána már megy minden, mint a varangyosbéka-ütögetés."

Az milyen flash lenne, ha a bajuszkapcsoló/index példához hasonlóan a váltó gangjainak a kiosztása is eltérne :D Én meg tudnám szokni.

Tényleg mi a helyzet a nőkkel? Ők állandóan összetévesztik a jobbot meg a balt :D

johnny66 2009.10.30. 14:31:58

@dennisthemenace:
"Nem tudom,te hogy vagy vele,en kanyarodas ELOTT teszem ki az indexet,nincs is problemam... "

És mit csinálsz körforgalomban?
A hülye angoloknál ugyanis szokás a körforgalom előtt indexelni, hogy merre fogsz kimenni belőle, majd amikor kimész, akkor is indexelsz balra.
Nekem ilyenkor szokott bajom lenni, ha közben váltani is akarok, de persze azért nem olyan vészes, csak nem a legkényelmesebb..

dennisthemenace 2009.10.30. 14:37:41

@johnny66: Ha balra mesz ki,az elso kijaraton,akkor mar indexelve mesz be.Ha egyenesen,akkor nem indexelsz,csak kilepeskor.(vagy akkor sem,en pl.nem mindig teszem).Ha jobbra mesz,jobbra indexelve (es persze huzva) mesz be,index marad kinn,majd,meg a korforgalmon belul index vissza,balra kitesz es huzodsz ki.Nem bomyolult.

adamvok 2009.10.30. 14:41:17

@dennisthemenace: es teljesen jol mukodik! Csak ne lenne beloluk annyi, kész agyrém...

lujo405GL (törölt) 2009.10.30. 14:42:54

@Bartoki:
Brr... ez elég rossz tud lenni, mert így nem tudsz kanyarodáskor az egyik kezeddel a kormányt fogva kitenni az indexet, miközben a másikkal visszaváltasz, hanem mind a kettőt uganúgy bal kézzel kell csinálni. :(

Vagy talán nem is olyan rossz. Mert egy csomó bunkó van, aki egyazon pillanatban indexel (jó esetben), mint amikor fordul és vált.

Volna egy egészséges késlekedés, és egy sorrend: indexelj, válts, aztán kanyarodj, és akkor mások is tudják, mit akarsz.

Bár aki maga se tudja mit akar, azoknál ez is reménytelen lenne :D

dennisthemenace 2009.10.30. 14:43:25

@adamvok: Mondd,mentel at mar Milton Keynesen kelet-nyugat iranyban??))))))

adamvok 2009.10.30. 14:44:32

velem egyebkent elofordult, hogy 200 metert mentem szembe forgalomban, pontosabban a buszsávot néztem saját sávomnak, ami aztán elfogyott, igy lazán átmentem a "normál" sávba, ami viszont már csak a szembe jovo forgalomnak volt fentartva... 180 Font lett a jutalmam, meg egy fotosorozat :) Reklamálás utan levitték 60-ra, franc tudja miért, de jo fejek voltak...

1-2 év masik oldalon való vezetés után egyebkent eleggé el lehet bizonytalanodni otthoniban, a kettot váltogatni pedig szerintem egyenesen balesetveszélyes. Legalábbis nekem nem megy :)

karlmann 2009.10.30. 14:47:40

@Veér Farkas:

Képletesen értettem. A lényeg, hogy ez is, az is kirívó ha a sajátjától eltérő közegben van.

dennisthemenace 2009.10.30. 14:51:59

@adamvok: Valoszinuleg harom szabalysertest kovettel el amit harom kulon kamera rogzitett..A bunti 60 font es harom buntetopont.Eddig megusztam,de suroltam a lecet parszor..))

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2009.10.30. 15:26:22

@adamvok: Nekem ez nem okoz gondot, csak az a lenyeg, hogy a megfelelo oldalon legyen a kormany. Az sokat segit. Amit eddig nem valaltam be az, hogy atmennyek jobb kormanyossal a kontinensre. De lehet, hogy az is meg lesz egyszer majd.

johnny66 2009.10.30. 15:31:56

@freddy_m:
Én mostanában egy balkormányos kocsit használok angliában, de semmi gondot nem okoz, igaz én is tartottam tőle.

eweres 2009.10.30. 15:56:56

amikor írországban vezettem, két dolog volt kellemetlen:
a középső tükörhöz nem jobbra fel, hanem balra fel kell nézni, illetve az, hogy ugyan bal oldalon közlekednek, de nem balkéz szabály van, hanem jobbkéz szabály!
ezt elég kevés kontinens beli tudja

dennisthemenace 2009.10.30. 16:15:11

@freddy_m: Mi a gond vele? A balos tukrot allitsd kifele annyira,hogy a kocsi vege mar ne latszodjon benne es kesz.Vegig autopalya az egesz...
En mar vagy feltucatszor mentem haza kocsival,semmi gondom nem volt.

darwell 2009.10.30. 16:58:15

fenyszorocsere-kell, hacsak nem e39-es BMW-d van, ahol egy pocokkel lehet allitani hogy bal vagy jobbkormanyos kozlekedesben hasznalnad. Vizsgan atment itthon is es angliban is. Csere es zseton nelkul:))) ugyanakkor az ablaktorlolapatok maradtak, azaz ugyanugy vannak a bal es jobbkormanyos kivitelu modelleken is, annyira nem zavaro, mert ha vezetsz, nem az eget bamulod.
Ma a kozteruletfelugyelok elol gyorsan akartam lelepni(apos balos autojaval)...taviranyitoval kinyit beugrok a kocsiba...de hol a kormany??????? kenytelen voltam kiszallni es magyarazkodni, hogy en nemis de tenyleg:) na ja, a szokas nagyur.

pizo 2009.10.30. 17:30:52

@Csikós Zsolt:

NEM a kormány helyzete miatt...

Zoli

newname 2009.10.30. 17:59:59

Jobbos-balos?
Már itt is politizálunk?

forjunk 2009.10.30. 18:27:24

Hatalmas nagy király vagy, Csikós!

albert1 2009.10.30. 18:45:21

Volt szó a gyalogos jobbratartásról, én úgy figyeltem meg, hogy a nők gyalogosan balra tartanak. Figyeljétek!

Moldova kamionos könyvében is van olaszban "jobb kormányos Fiat, a hegyek királya."

foolproof 2009.10.30. 20:19:52

Mr. Tschikós, Desmond Morris bácsi könyvét "Az emberi test" címmel teccett olvasni? Na abban van az elmélet, hogy a barlanglakó jómunkásembör ösztönösen balra tartott, mert ugye azon az oldalon hordta már ő is a ketyegőt, így védve azt mindenféle veszedelemtől.

Amúgy a balos közlekedésnek egy előnye van, az egyenrangú kereszteződésnél, mivel a jobbról jövőnek van elsőbbsége ott is, ezért általában az elsőséget adónak könyebb belátni a szitut. De a francos balkézzel váltás akkor is monnyon le!!

dennisthemenace 2009.10.30. 20:24:26

@foolproof: Aki annyira bena,hogy csak jobb kezzel tud valtani,az monnyon le..)))

newname 2009.10.30. 20:28:21

@dennisthemenace:
..én gyakoroltam, de qrva szar dolog, hidd el....
/mondjuk balkormányos kocsiban/:)))

newname 2009.10.30. 20:37:34

@dennisthemenace:
balkormányos kocsiban ballal váltani..
nekem szarul megy, na...

newname 2009.10.30. 20:48:08

@dennisthemenace:
Hát úgy könnyű:)) Próbálj ott jobbal váltani:))
Komolyra: szerintem szokható.

Rocko- 2009.10.30. 20:53:27

@_FoxiMaxi_: igen, jobbkormányos autóban. ezért mondom, h az lenne a logikus, h átkerülne az jobbra.

@Bartoki: "mert így nem tudsz kanyarodáskor az egyik kezeddel a kormányt fogva kitenni az indexet"
az indexszel irányváltási SZÁNDÉKOT jelzünk, nem magát a műveletet. ergo előtte kell kitenni.

@malenykij polgar: váltókar.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.30. 21:15:14

@Rocko-: Címzettet tévesztettél. Ha figyelmesen olvasol, láthatod, hogy azt írom, hogy másfél perc megszokni. Meg hogy nekem nincs problémám vele. A váltókar markolászás csak elsö reflex.
Erre jössz nekem egy jótanáccsal. Mindegy.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.30. 21:55:03

@dennisthemenace: meg az ERF kamionokban 1999ig is az index az ablak mellett volt

Kata78 2009.10.31. 00:25:34

Lujo,

No letemre vezetek bal oldalon. Hol bal, hol jobb kormanyos autot. A titok, hogy (oktatok ne figyeljenek) a valto kez folyamatosan a valton van... kulonben kek es zold lesz a konyokod. :)

Jogsim itt lett, es balos nagyivet eloszor az osztrakoknal neztem el (itteni logika szerint kisivben vettem) el tartott egy ideig, hogy rajojjek, miert jonnek a nyilak szembe a parkoloban ;)

Ciri 2009.10.31. 05:54:24

@Kata78:
"No letemre vezetek bal oldalon. Hol bal, hol jobb kormanyos autot. A titok, hogy (oktatok ne figyeljenek) a valto kez folyamatosan a valton van... kulonben kek es zold lesz a konyokod. :)"

:))))
Aranyos.

0rdas 2009.10.31. 09:03:52

A Közlekedési Múzeumban olvastam, hogy Mo-n 1941 júliusában tértek át, azonban Budapesten csak '41 novemberében. Ezt hogyan oldották meg? Kispest-Ferencváros határánál a Határ úton csere? /mint a svéd-norvég határon?/

Csikós Zsolt 2009.10.31. 09:21:23

@0rdas:

Gondolom, lelőtték, aki a rossz oldalon ment, ezért mindenki iszonyúan próbálta kitalálni, és megoldani maga.

Nálunk ezt így szokás :-)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.10.31. 09:26:30

OFF
"Az egyik legtobb hagyomanyt,regiseget,kulturat felmutatni tudo orszag a vilagon,te nagyon huje."

Demagóg leszek: talán ezért, mert szigetországról van szó, és nem rombolták porig száz-kétszáz évente.

A jupiter.elte.hu oldalon 1108 egykori várat erődítményt stb. gyűjtöttek össze a történelmi Magyarország területéről.

Ebből mennyi maradt épen?

De a nyelvi, öltözködési és egyéb kulturális szokások tekintetében is a béka segge alatt vannak az angolok, akármelyik nemzettel összehasonlítva. Ismétlem: angolok.
Persze, felhozhatnánk a pápuákat is, meg az amazonas őserdejében megbúvó bennszülötteket is jó példaként a hagyományőrzésre. :)
ON

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.31. 11:18:33

@lamed: @Rocko-: Megkövetem magam, a vezető tényleg középen ül a HÉV-en. A vonatokra vonatkozó részt viszont továbbra is fenntartom, HÉV-et egyáltalán, mozdonyt viszont több ezer kilométert vezettem.
És mivel a jelzőktől kezdve a D12-es fékezőszelepig nagyon sok a hasonlóság HÉV és mozdony között, valószínűleg annyi történt, hogy rávetítettem a mozdonyvezető jobboldali helyét szegény HÉV-vezetőére. :-)

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.31. 11:19:31

Értsd: HÉV-et egyáltalán nem. Bocsi, elragadott a hév. :-)

dennisthemenace 2009.10.31. 21:00:21

@sipike78: Az oltozkodesrol annyit,hogy itt megy egyy 120 kilos csaj skotkockas miniben,fekete sminkkel,rozsaszin melltartoban es eszre se veszi senki.Bezzeg a sotet Magyarorszagon egybol egy csomo paraszt bamulna,futtyogetne,beszolna,stb.
Es haborun kivul;mit csinaltak a magyarok a gozmozdonyaikkal? Persze,hogy szetvagtak.Itt mellekvaganyokon allnak,nemelyik 40 eve,vastagon mohas a tetejuk,de egy csavar nem hianyzik roluk..Van egy megszuntetett vasutvonal itt,allnak a repulohidak,megvannak helyenkent a sinek,de nem lopja el senki.Es Magyarorszagon????

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.31. 21:09:31

@sipike78:
Nyilván nem hallottál még angol szabóról, gyapjúfeldolgozásról, tweedröl, a Savile Row-ról Londonban.
A nyelvi és egyéb szokásokra inkább nem hozok példát, mert úgy tünik, hogy inkább a te tájékozottságod van a béka segge alatt.

Rá Dios 2009.10.31. 21:35:00

Ahogy olvasom ezt a remek összefoglaló visszatekintést és a kommenteket, eszembe jut, hogy ha 1941-ben nem vezettük volna be a jobbra tarts szabályt, akkor manapság azt is fokozatosan tennénk: előbb csak teherautók, utána valamikor a személykocsik és persze sokan kérnének-kapnának felmentést, haladékot. :-)

kkn 2009.11.01. 01:09:45

Az is érdekes, hogy az esztergomi Swift I-esek Angliába japán bajuszkapcsoló-elrendezéssel mentek.
Azután a Wagon R-ben kerültek először ott "hagyományos" elrendezésben a bajuszkapcsolók a kormányoszlopra a szigetországba gyártott autókon.

cso zsi 2009.11.01. 04:13:04

A jobbkéz-szabály az csak balforgalmú országokban működik jól. A sofőr a jobboldalon ül, odalát, ahová elsőbbséget kell adni.
A körforgalomban eleve a bent lévő jut elsőbbséghez, macisajt nélkül is.
A három és több sávos utakon problémás ez leginkább.
A belsőből a középsőbe, ill a szélsőből a középsőbe soroláskor. Odakint a gyorsabb sávé az elsőbbség, az elsőbbségre kötelezett odalát, és meg tudja adni fennakadások nélkül.
Nálunk (és "jobbra-tarts" helyeken) a "láthatatlan", lassabb oldalnak van előnye, de abba bele szokás halni.
Tükörkomplexumkat kell felaggatni a kamionokra, pedig csak "balkéz-szabályt" kéne bevezetni.

foolproof 2009.11.01. 08:12:39

@sipike78: Na mivan, előtört a tirpák öntudat? Az angolokról csak annyit: ha bírvágyuk a szokásos magyar rövidlátással(önzés, irigység, avagy Die, neigbour's cow,die!-you name it) párosul, ma nem autózna még mindig a fél világ a rossz oldalon. Megmaradtak volna egy kis pöcs porfészeknek, amilyenek mik vogymuk.

Garp 2009.11.01. 11:15:17

Megkérdeztem a főnökömet, szerinte mi (azaz a balkormányos-jobboldali) közlekedők vagyunk a deviánsok. Az írek ugye az angol példát követik, szerinte a franciák a "csakazértse úgy, mint az angolok" elv miatt, szándékos keverésből kezdtek "fordított" autókat gyártani, és fordított közlekedést alkalmazni. Neeem elfogult. Állítólag egy esetleges brit invázió esetén ez lett volna hivatott a megszállók hadianyag utánpótlását összezavarni a csigaevőknél. Hát nem tudom. Ja, szerinte Henry Ford meg francia befolyás alatt állt, azért tervezett bal kormányos autót. :))

Sose voltam jobb-bal tévesztő, de a váltás a két forgalmi rend között be tud kavarni. 14 éve vezetek. majd' 2 évig bal kormányost Írországban, a munkámat is ezzel végeztem. Hála az ír mérnököknek, akik nem tudnak 200méternél hosszabb egyenes szakaszt tervezni, (kivéve az autópálya) a kanyarok miatt mindig ki lehet kukucskálni az előtted haladó mögül, szóval az előzés sem ANNYIRA veszélyes. Mondjuk jobban észnél kell lenni. Amikor hazamentem a bal kormányossal egészen Magyarországig nem volt gond az autópályán. Azonban az alacsonyabb rendű utakon, esetleg városban, ha nem volt forgalom elő-elő fordult, hogy kereszteződésben élből a rossz sávba fordultam. Most, hogy jobb kormányost vezetek, és ha hazamegyek, otthon baloldalit, ugyanez előfordul. Szóval nem az autótól függ, az csak egy automatizmus, hogy az ember épp melyik ajtón keresi a váltót. Nekem legalább 2 nap kellett, hogy 100%ban átálljon az agyam, hogy mikor, melyik sávba kell fordulni. Amúgy nehezebb átállni, ha azonos oldali autót vezetsz a két rendszerben. Következőre viszont jobbossal megyek haza, na arra kíváncsi leszek, milyenek leszek azok az utak/utcák, amiket úgy ismerek, mint a tenyeremet a másik oldalról. :)

Beszéltem egy ír amatőr rallys sráccal, aki balkormányos Sierra Cosworth-el versenyez, és azt mondta, hogy jobban fekszi a kanyarokat a balos, mint a jobbos. Na erre varrjon az ember gombot.

OFF @Csikós Zsolt: Asszem csak replika, de elfogadható áron cork.gumtree.ie/cork/82/48240582.html ON

Elnézést a hosszért.

Csikós Zsolt 2009.11.01. 12:04:59

@Garp:

De Garp, nem az ujjamból szoptam a cikket, ezzel történészek foglalkoznak, és bele is írtam, hogy mi az oka. A balra tarts sokkal régebbi rendszer, mint a jobbra, amikor a franciák bevezették a jobbra tartsot, az helyileg volt először, Franciaországban, megvan a jó indoka :-)

A Ford autógyár és a T-Ford pedig már egy régóta jobbra tartsos amerikai rendbe cseppent bele, és logikusabb is az út belső oldalán vezetni, gondolj csak az előzésre.

Ha egy kocsi két oldala nagyjából azonos tengelyterhelésű, azonos futóművű, ami azért az esetek nagy részében igaz :-), akkor nehezen tud más lenni a balos és a jobbos kivitel. Keresztmotoros autóknál, ahol az egyik oldalon a nehéz blokk, a másikon a könnyű váltó és az akku van talán, ha pl. a vezető tömege épp az eleve kicsit túlsúlyos oldalhoz adódik hozzá. Csakhogy a Sierra hosszmotoros... A Cossie is, sőt.

Garp 2009.11.01. 12:25:58

@Csikós Zsolt: elnézést, félreértettél. Csak annyit akartam, mondani, hogy egy ír ember, aki bal oldalon közlekedik mennyire lesarkítva látja - a franciák keverésében - a két külön rendszer létezését. Nem kell mindenkiben kötözködőt látni :). Lehet nem írtam egyértelműen, bocs.

Az amatőr rallys véleményét másik 2 is megerősítette, egyik Subarut, a másik meg egy GSi Astrát hajt. Ugyanazt mondták: a balkormányos jobban fekszi a kanyarokat. Pedig pont ez a 3 típus, amiből a jobbos verziő könnyebben elérhető nekik. Mégis balost versenyeznek. Mechanikáról halvány lilám sincs, csak érdekesnek találtam, amit mondtak.

0rdas 2009.11.01. 14:20:09

@Csikós Zsolt: És az is érdekes, hogy a háború kapujéban hazánkban ez volt a legofnotsabb kérdés :)

dennisthemenace 2009.11.01. 15:34:45

@0rdas: ?Igen.Ugyanis a Balkanra atvonulo nemet csapatok rengeteg balesetet szenvedtek,ill.okoztak,ezert a nemet vezerkar felkerte Horthyekat az atallasra. Az urugy termeszetesen az volt,hogy Budapesten at vezessen a London-Isztambul transzkontinentalis utvonal.

ocsisajt78 2009.11.01. 15:51:19

@lujo405GL: en nem tudom, de ev elejen majdnem ledobta magat a moci a kocsiban... tortenet a kovetkezo: Ev elejen ertekszallitost jatszottam (nem a groupnal) es ugye ott zsir uj 6 gangos tranyokkal serteperteltem egesz nap... mivel egesz heten szinte csak munkaba jarasra hasznaltam a kis fityomat(STvel... Mazdim meg epp boven fonix statuszban volt) sosemnem kapcsoltam ugye fel munkaig 5be(pesten belul 50 ugye)... nosza volt is penteken este egy ST tali, mentunk ki csapatostul Budaorsre Pöströl... mentem a kis fityoval M7es... valtok 4->5... mondom akkor tolok egy hatot... kuplung ki, raknam be "6"-ba... es akkor esett le, hogy az a ruki!!! AAAAAAA mondom AAAAA defaszvagy! :DDDD

vanezigy :D

dennisthemenace 2009.11.01. 18:05:21

@ocsisajt78: Ne drogozzal,tonkreteszi az agyat...

Csikós Zsolt 2009.11.01. 18:35:30

@Garp:

Ja, persze, bocs, csak néha már nem tudom szétválasztani az ocsút a búzától...

Mi lehet az oka? Kell, hogy legyen fizikai magyarázata. l. olyat tudok elképzelni, hogy a leömlő miatt nem pont szimmetrikusan teszik be a kormánygépet, és az egyik felállás rosszabb. Vagy az akku így egyensúlyozza ki (kicsit) a vezető súlyát. Vagy az angol verzióban más diffi van, az nem lehet? Nem, hiszen mind ott készült, egy helyen, viszonylag szériában...

Valakinek, ötlete?

dennisthemenace 2009.11.01. 19:27:37

@Csikós Zsolt: Tul sok Bushmills whiskey.
Ez tubik a legvaloszinubbnek..

ekutya 2009.11.01. 19:56:26

@Csikós Zsolt: Gyakran az európai piacra készített autókat csak részben tervezik át jobbkormányosra a költségek miatt. Ezért nem lesz annyira tökéletes mint az "eredeti" változat. Ez igaz pl. a Vauxhall modellekre, de szerintem igaz (még jobban is) kivétel nélkül az összes Angliába importált franciára is. Teljesen elképzelhetőnek tartom, hogy nem lesz olyan jó a súlyelosztása, szerelhetősége, egyes alkatrészek tartóssága, vagy akár az alapvető vezetői ergonómiája az autónak. Ez utóbbi akár a Lamborghinire is igaz, nem csak az olcsó gépekre. Konkrét különbségeket csak az adott típus vizsgálatával lehet megállapítani.

dennisthemenace 2009.11.01. 20:22:42

@ekutya: Nem hinnem.A Peugeot pl. helyben gyartat,Coventryben.Valoszinuleg ugyanolyan minosegben,mint a francia gyarban. Nagy kulonbseg nincs a jobb-es balkormanyos modell kozott.

ekutya 2009.11.01. 21:53:36

@dennisthemenace: Szerintem félreértesz valamit. A jobbkormányos Peugeot-kat nem mirror effect-el készítik.

"Nagy kulonbseg nincs a jobb-es balkormanyos modell kozott."

Ezt mondom én is, de nem jó értelemben. Pl. a 206-ot gyártották Angliában. Ha megnézed a motorháztetőt a jellegzetes beömlők ugyanott vannak rajta. A motortérben csak részben kerülnek át a dolgok a másik oldalra. A Vauxhall még viszonylag korrekt, mert az akksit és jópár egyéb dolgot átrendez az Opelhez képest, de egy Renault-nál nem ritka hogy az ablaktörlők is helyükön maradnak. És akkor nem említettük a távolabb levő kézifékkart, a rossz üléspozíciót, a kényelmetlen pedálokat...
Az angol baloldali indexkar egyértelműen a spórolás eredménye. kb. annyira ergonómikus, mint a teszkósszatyor, vagy a külön csapos melegvíz.

Tehát ismétlem, nem gyártásminőségi, hanem konstrukciós igénytelenségre céloztam.

dennisthemenace 2009.11.01. 22:07:04

@ekutya: Ezt a baloldali index dolgot nem igazan ertem.Otthon is a bal oldalon volt az indexkar a kocsijaimban,itt is ott van...

ekutya 2009.11.01. 22:44:21

@dennisthemenace: Balkormányos autónál nincs is vele gond. Ott bal kézzel szinte állandóan fogod a kormányt, a jobb karodat pedig használhatod váltásra, kézifékre, vagy pihentetheted a könyöklőn. A sávok közti manőverekhez elég a bal kéz, közben a kormány fogásával egy időben tudsz indexelni, esetleg dudálni/fénykürtölni. Az angol jobbkormányos autóknál mindent a bal kéznek kell csinálnia, nincs munkamegosztás. Ráadásul hiába szabadul fel a jobb karod, azt sehol se tudnád kényelmesen pihentetni. Ezért a bal indexkapcsoló igénytelenség, csak spórolásból veszik át egy az egyben. Megjegyzem a sebváltókiosztás hasonló borzalom, de ott valamelyest érthető.

A_dam 2009.11.02. 00:00:56

Jobb kormányos autót azért szeretek jobban vezetni, mert a hosszú autópályázáskor jobban ki tudom nyújtani a bal lábamat és ez bizony nagyon jól esik. Ahogy mások korábban emelgették, én is gyakran kapom azon magam, hogy a sebváltón tartom a kezem, de talán azért is mert nincs könyöklőm... :-)

Garp 2009.11.02. 02:13:51

@Csikós Zsolt: np. :)
@ekutya: "külön csapos melegvíz" - áááá! :D Az egyetlen, ami nem csak értelmetlen, megszokhatatlan, de ragaszkodnak is hozzá, mint a hinduk a curry-hez. A boltokban meg elad(hat)atlan keverőcsap készletek vannak. :)

@A_dam: "jobban ki tudom nyújtani a bal lábamat". Hejj hombre, akkor téged megáldott a sors! Vagy jó nagy autóval, vagy rövid csülkökkel. :) A mi kis családunk egy 00-ás Punto-val és egy 05-ös Ford Transit Connect-el harcol jelenleg (meg volt egy Seat Leon is). Egyikben sem találtam még annyi helyet, h bárhogy is kinyújtsam a lábam. Amúgy meg teljes elképedésemre a Punto a kiült ülésével 1000x kényelmesebb! Zsolt írta az Astrás cikkben, hogy az Opelesek nem hittél el korábban, hogy a derék nem homorú. Hát a Fordosok még mindig tagadják. Ráadásul a Tranzit ülésében a bal lapockám hátrébb van a jobbnál, de maga a kormány balra "fordul" a testközépponttól. Azt hittem, esetleg törve volt a gép, de egy másik ugyanilyet megnézve kiderült, hogy detto ilyen. Ráadásul a lábfejem és a pedálok, mintha a pincében lennének, az üléslap vége meg persze frankón keményre párnázott.
És mindkét kocsi bal indexes, de legalább a Ford ablaktörlője "rendesen" áll.

Amúgy meg szerintem is az lehet, amit ekutya mond, hogy a balosra tervezett kocsikon csak azt szabják át, amit nagyon kell (tisztelet a kivételnek), és ezért borul az egyensúly. Hiába gyártják helyben a jobb kormányos verziót, ha az eredeti tervek balosra szólnak. Szerintem az NCAP se azért nem tör balost, mert annak ugyanaz lenne az eredménye.(Na ettől a mondattól az ex-nyelvtan tanárom remélem most forog:). ) Bár ez lehet, hogy már inkább az összeesküvés-elmélet kategória. :)

dennisthemenace 2009.11.02. 06:11:08

@ekutya: En speciel a jobb kezemmel kormanyzok, a konyokom az ajton kenyelmesen tamaszkodik.Indexelni kanyarodas elott szoktam,nem okoz semmifele problemat,a valtassal egyetemben.Egyszeruen te azt szoktad meg es kesz. En viszont negy es fel eve jobbkormanyos autokat vezetek,napi 3-500 kilometeren at.En a balkormanyt ereznem mar furcsanak.
Garp;nem eladhatatlanok,csakhogy itt a lakasok tobbsege berlakas es a haziurakat nem erdekli a komfort,csak az olcsosag. Maganhazakban szinte mindentt keverocsaptelepet raknak fel felujitas utan.

Garp 2009.11.02. 09:59:32

OFF @dennisthemenace: ez a 4. ház, amit bérelek, és mindegyikben mi voltunk az első lakók. Mindegyikben külön csaptelep volt a hideg, és külön a meleg víznek. Kivéve a konyhákat. És mindegyik ház eladásra várt. ON

ocsisajt78 2009.11.02. 10:36:18

@dennisthemenace: nem dorogozok es soha a budos eletben nem is probaltam meg -.-

cso zsi 2009.11.02. 12:59:37

Ausztráliában a helyben gyártott, és a Japán importból származó autók jobb-indexesek.
Az Európából bekerült német autók bal-indexesek. Mivel főként automaták, nem annyira probléma nekik átülni egyikből a másikba.

ekutya 2009.11.02. 16:59:33

@dennisthemenace: Bármihez hozzá lehet szokni. Akár azt is írhatnád hogy te bal lábbal gyorsítasz és jobbal kuplungolsz, vagy hogy kintről állítod a tükröt, kézzel spricceled az ablakmosót, vagy hogy a műanyag kormány milyen kényelmes... De attól még hogy valamihez hozzászoktál, az nem lesz jobb. A McDonalds-os palacsinta se lesz jobb mint a Gundel étterem, attól hogy te azt szereted. Az ergonómia tudomány, abból is az egzakt fajta. Ha te balkezes vagy, akkor a jobbkormány neked tökéletes, de a bal indexkar az legfeljebb szokható. Ettől függetlenül lehet a Wartburgot is jobban szeretni mint a Mercedest, de ne lepődj meg, ha a többség nem fog egyetérteni veled.

dennisthemenace 2009.11.02. 19:19:00

@ekutya: Nem is varom el,hogy egyetertsen velem barki;nekem jo igy es ennyi..))

2009.11.02. 19:30:57

Nem olvastam végig minden kommentot, de egy dolog még, a gödöllői HÉVen kívül a MÁV Budapest Keleti - Rákos szakasza is balra hajts rendszerű. Röhej, de a Keletiből induló vonat a mai napig Rákoson "áll át" a jobbra hajtsra, ha valaki szembe jön két lehetőség van: megvárják egymást (jó esetben, a rosszabb eset úgyis benne lenne a híradóban este), vagy ha éppen szabad a vágány Kőbánya és Rákos közt akkor az ott levő nem szintbeni kereszteződésben "váltanak". Hozzá kell tennem, hogy ez utóbbiból van kevesebb, technológiai és egyéb okokból a megváráják egymást módszer működik. És, ezen nem tudnak változtatni: reggel jön befelé a munkásokkal teli vonat és vár, amíg a szembe jövő üres vonat átmegy a másik oldalra, csak azután indulhat.

ekutya 2009.11.02. 19:47:50

@dennisthemenace: Igen, de én nem téged és a szokásaidat kritizáltam. Az volt a téma, hogy miért igénytelenség a jobbkormányos autóban a baloldali indexkar. Ha azt mondod, hogy neked jó ez így, vagy hogy te ezt így szereted, az ok. De ha azt mondod hogy nem rosszabb megoldás, akkor tévedsz.

dennisthemenace 2009.11.02. 21:07:56

@Garp: A regi lakasban nekunk minden csaptelep kevero volt.Amit most berelek,abban kulon csapok vannak,viszont nagyobb a lakas es olcsobb..

Kopi3.14 2009.11.02. 22:16:21

Ehhez a poztoz lesz fain kis szemetskocsi képem, ami szintén jobbkormányos. Csikós úr, asszem pénteken be tudom vinni. :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.02. 23:33:08

@malenykij polgar: ezzel basztatnak már 4 hete itt :D "left-side-guy" Egyszer kellett csak az anyósoldalra behuppannom nagy lendülettel, meg is lett az új nevem :D

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.02. 23:44:12

@evil.: A vezetést amúgy könnyű megszokni pár óra alatt, lévén jobbkéz-szabály van itt is ugye. A váltó mondjuk így nem támogatja annyira a sportos vezetést (mert ugye ki kell nyúlni a francba az 1-es és 2-es fokozatokért), de egyébként semmi különbség.

Egy valami viszont tényleg szar: gyalogolni. Rendre rossz irányba nézel körül, ha át akarsz menni az úton, illetve pár turista simán a rossz oldalon várja a buszt :) A megszokás kérem, a megszokás :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.02. 23:49:49

@sipike78: "az angoloknak nincs konyhájuk, csak ételeik vannak" ;)

dennisthemenace 2009.11.03. 06:10:23

@KuKori: Na ez az,amitol falra lehet maszni.minden magyar ezt a sztereotip marhasagot hajtogatja..Mondd meg,ki kenyszerit arra,hogy angol etelt egyel? A legeldugottabb kisvarosban is egymas hegyen-hatan allnak a thai,kinai,mexikoi,jamaikai,stb ettermek,bufek.Mindenhol vannak lengyel-vagy roman boltok,sot,Chingfordban van egy magyar is.Van Lidl,Aldi.Nyisd ki a szemed...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.03. 09:43:56

@dennisthemenace: Hello, nem tudom, láttad-e a szmájlit a végén ;) Idézet volt -bár pontatlan- a kitalált francia detektívtől, Poirot-tól, volt, íme helyesen:

Jegyezze meg Hastings, az angoloknak ételeik vannak, konyhájuk nincs! :)

Másrészt Írországban vagyok és tudom, hogy van mindenféle bolt és étterem, vak nem vagyok. Van magyar bolt is természetesen. Chill down. :)

cheers buddy

Kata78 2009.11.03. 10:13:14

Kukori,

Le ne franciazd Poirot, mert megsertodik :)))) O belga :)

Gerardus A. Lodewijk 2009.11.03. 14:42:51

A következő térkép a kétvágányú vasúti pályákra vonatkozó haladási irányokat ábrázolja: www.bueker.net/trainspotting/voltage_map_europe.php#3

dennisthemenace 2009.11.03. 20:18:33

@KuKori: Jol van,na..DD
Merre vagy? En Eszakon,Tyrone-ban eltem ket evig..
Es Katanak igaza van,Poirot belga..))

Detox 2009.11.06. 09:00:04

Mit vagytok úgy oda ezért az Angliáért?....Az is csak egy ország a sok közül. Más oldalon közlekednek, a humoruk nem mindenkinek emészthető, akár csak a kajájuk. Van akinek tetszik, van akinek nem. A vezetést meg lehet szokni, az, hogy a kapcsolókat nem variálják át azt is, de az valóban spórolós és igénytelen megoldás. Bár a váltós témát ki lehet küszöbölni egy autómatával. Ha valakinek ennyire nem megy a váltás.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.11.06. 22:10:44

Egy kérdés: az angolok vajon az uszodában is a sáv bal oldalán úsznak???

sámuel 2009.11.07. 22:04:48

Valaki kérdezte, hogy ment Magyarországon az áttérés, tekintettel arra, hogy Budapest csak később állt át, mint az ország többi része. Hát pontosan így:

filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=4289

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2009.11.10. 11:59:42

A balrahajts valahol a gyarmati Afrikában a helyi nyelvbe is befurakodott, ráadásul angol felszólító mondatból lett főnév: KIPLEFITI.
Kitaláljátok, mit jelent?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.18. 02:47:51

@dennisthemenace: Cork egyik elővárosában, Midletonban lakok és dolgozok is (még), ez délen van, az angol part felé néz :)

vernarancs 2009.11.24. 17:40:53

Es a bret melyik oldalon hordjak? Mert ugye csatnak, f@sznak bal oldalt a helye!

Borogy 2010.02.07. 18:09:26

@Bartoki: Hali,

igen, fura, mert sokan nem is indexelnek es nem lehet tudni, hogy merre mennek. Egyik kez a kormanyon, a masik a sebvalton, ha manualis.

Figyelni kell ha atmegyunk az uton.

Borogy 2010.02.11. 23:27:39

A japan megoldas megfogott meg, hogy megcsereltek a bajuszkapcsolot.

Csak gondoljunk bele, mikor mi megyunk egyik kez a kormanyon a masik kez a sebvalton. Mikor kanyarodunk azzal a kezzel ami a kormanyon van kenyelmesen tudjuk az indexet kapcsolni. tehat ez van a japanoknal is. Csak a masik oldalt.

Mig angliaba, a "rendes" oldalon van az index es ilyenkor le kell venni a valtorol a kezunket. Ezert kell nagyon figyelni itt kint angliaban mert sokxor nem indexelnek.

Amugy egy dolog vicces/erdekes meg a japanoknal, a taxi ajto automatikusan nyilik, hogy igy is keruljuk a bacik atadasat:)

BpDili 2011.04.06. 11:56:44

Szerintem a cikkben súlyos tévedések vannak. A magyar kocsizás története szerint például a nyeregből hajtás volt az elterjedtebb. Az ok egyszerű, a bak alacsonyan van, innen nehezebb hajtani. Az angol kocsinak pl rendkivül magasra van helyezve a bakja, innen könyebben megakadályozható, hogy a ló ráharapva a zablára önállósítsa magát. Egyébként itt is balról száll fel a hajtó, és balra tartva hajt. Vegyük az ötös fogatot a szélhámos baloldalt van.
BpDili

KeMa 2011.11.15. 12:21:54

Nem tudom, hogy elhangzott-e már korábban a kommentek közt: a jobbkormányos autónak van egy "kényelmetlen" része... Nincs benne az "átló", ami balkormányosban van. Aki vezetett már jobbkormányos autót balkorámnyos után, az tudja, miről beszélek :)
süti beállítások módosítása