Szinte mindegy, hogy egy ország jobbos-e, vagy balos

Miért hajtunk, hova?

  2009. október 30. - Csikós Zsolt Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve

 

Eredetileg mindenki balra hajtott. Ma majdnem mindenki jobbra. Minek kellett ennyit kavarni?

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr801485763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2009.10.30. 06:43:27

Igy igaz,a kardforgatos magyarazat megallja helyet. Azt mar nem tudom,hogy a kontinensen miert alltak at...
Kora reggel van,talan ez az oka a mellerutesnek Kambodzsaval kapcsolatban?..DDDDD
A japan autokon kivul a Miniben is forditva volt az index-ablaktorlo karok helyzete.

loláb 2009.10.30. 07:35:53

Különösebben sosem izgatott a téma, de ezért a mondatért érdemes volt elolvasni a cikket:

"Kína 1946-ban, Maóék alatt tért át jobbra, bár a nagyjából minden tízmillió főre eső egyetlen lefüggönyözött személyautó nem sok vizet zavart, akármerre is ment, sokkal aggályosabb volt, hogy melyik ház előtt áll meg."

Redcat 2009.10.30. 07:42:17

A postásautók nemcsak Amerikában, hanem Svájcban, sőt Németországban is jobbkormányosok.
De hogy a svájci hadsereg miért jobbkormányos teherautókat használ(t), azt nem értem.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2009.10.30. 07:49:22

Még egy link, ez is érdekes:
www.brianlucas.ca/roadside/

Szerintem Csikós ezt használta is forrásként, ahogy beleolvastam most.

acsa77 2009.10.30. 07:56:01

Igazából tényleg csak nüansznyi biológiai (azaz mérvadó) különbség van aközött, hogy bal- vagy jobb-oldalon közlekedünk. A helyi szokások így is erősebbek, ahogy látszik a részletes cikkben.

Engem sokkal jobban zavar, hogy a balos közlekedésben kialakult jobbkézszabályt nem fordították át balkézszabályra a jobboldali közlekedésnél. A súlyos és bagatell karambolok is csökkennének, mert végre defenzívvé és biztonságosabbá válna egy a kresszel ellentmondó offenzív szabály. A gyakorlatban a defenzívek látensen úgyis a balkézszabályt alkalmazzák, hiszen meg kell nézniük (és le kell hozzá lassítanuk), hogy nem jön-e valaki balról, az elsődleges veszélyforrás irányából őrült tempóban, leszarva/elfelejtve a szabályt. Majd ha tényleg lelassít, és elengedi, akkor lép érvénybe a jobbkézszabály.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.30. 08:07:46

Volt/van pár francia autóm, és 11 éve szerelek francia printereket, így határozottan állítom, hogy a francia mentalitás lénye: mindegy hogy, csak másképp, mint mások, de főként másképp, mint az angolok, és a németek. Szerintem egyszerűen ez az oka, hogy miközben mindenki balra tartott, ők kitalálták, hogy jobbra. :-)
Mellesleg két előnyét látom a balra tartsnak:
- körforgalomban nem kell táblázni, agyat átállítani, mert ott is jobbkézszabály van, és passz;
- jobbkezes karambolnál nem a vétlen sofőr kapja a nagy puffot oldalról.
Ugyanitt a jobbra tarts előnye:
- jobbkezes utcában kidughatom a kocsi orrát, hogy belássam a kereszteződést;
- eddig csupa balkormányos autóm volt, mindig szarul éreztem magam velük "balra hajts"-os környezetben. (2+1 hónap Nagy-Britannia) :-)

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.30. 08:08:04

Nagy csöndet érzékelek vasútügyben. :) Jelentős képzavarral élve a Magyarországon rendszeresített mozdonyok - a legújabbak is - "jobbkormányosak". Tehát, a mozdonyvezető a jobb oldalon ül, viszont a vonat bármikor közlekedhet a bal vagy a jobb oldalon. (A vasutasok komplexitására jellemző, hogy ezt helytelen/helyes vágánynak is szokták hívni.) A probléma igazából nem előzésnél jelentkezik - régen rossz, ha erre a vasúton sor kerül -, hanem amikor a jobboldali közlekedéshez szokott honpolgár ösztönösen balra néz a kétvágányú útátjáróban, viszont könnyen megtörténhet, hogy a vonat épp jobbról érkezik. (Az egy vágány esetén könnyebb elvonatkoztatni, és belátni, hogy bármelyik irányból jöhet a vonat.)
A baloldali közlekedési rend túlélésére tehát a vasutasnak van nagyobb esélye, mivel ő az, aki általában mindig, minden irányba néz, mielőtt átmenne valahol. :)

dennisthemenace 2009.10.30. 08:08:36

@acsa77: Nem ertem igazan,minek;majd minden sarkon mini korforgalom van,ahol nincs,ott meg kinn az elsobbseg-adas tabla.

baktay 2009.10.30. 08:14:16

Jó kis cikk!
Véletlenül tudom, hogy Indiában miért így alakult a közlekedés:
Az orvoslással foglalkozó védikus szentírás az Ájurvéda leírja az emberi test működését. E szerint az emberi test jobb oldala fogadja be az "életenergiát" (szanszkritül pránát). Így ez az oldal a tiszta és a kedvező; jobb kézzel eszünk és fogunk kezet. A bal oldalunkon távozik az elhasznált energia, így az tisztátalanabb, kedvezőtlen. Hagyományosan a bal kézzel végezzük a pl. a fenék kitörlését, szemét felszedését.
A védikus etikett szerint az embernek a kedvező jobb oldalát kell mások felé mutatnia, amikor elhalad mellettük. Ezért közlekednek Indiában az út jobb oldalán.

pizo 2009.10.30. 08:15:39

Indexkar helyzete: az összes régebbi angol márkában (kb. 80-as évejk végéig) a kormányoszlop jobb oldalán van.

Jobbra tarts Magyarországon: 1941 júl. 16-án vezették be, kivéve az akkori (kis) Budapestet. Hajnali 3-kor történt az átállás. Budapesten a sok lámpa és egyéb műtárgy átalakítása miatt csak nov. 9-én került erre sor. Addig a közig határon rendőrők igazgatták a forgalmat az egyik oldalról a másikra.

Zoli

lamed 2009.10.30. 08:21:27

A HÉV is baloldalon közlekedik mind a mai napig. Úgy tudom, ez az egyetlen jármű Mo-on, ami nem csak kivételes esetekben, hanem üzemszerűen közlekedik a régi oldalon.

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.30. 08:23:52

@lamed: Remélhetőleg nem túl gyakran utazol HÉV-vel mostanában. :)

pizo 2009.10.30. 08:25:47

@lamed:

Csak a gödöllöi HÉV (itt lakom). A többi nem.

Zoli

lamed 2009.10.30. 08:28:32

@blogout: Nem sokat utazom, de sokat látom, ahogy bal oldalon megy.
Mondjuk azt tényleg nem tudtam, hogy csak a gödöllői.

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.30. 08:33:24

@lamed: OK, akkor kvittek vagyunk, én azt nem tudtam, hogy van egyáltalán olyan vonal - a gödöllői -, ahol a baloldalon megy. :) Viszont a HÉV - a mozdonyokhoz hasonlóan - szintén "jobbkormányos". :)

Inner Circle 2009.10.30. 08:34:36

@baktay: "A védikus etikett szerint az embernek a kedvező jobb oldalát kell mások felé mutatnia, amikor elhalad mellettük. Ezért közlekednek Indiában az út jobb oldalán."

Ez akkor működik, ha az út szélén állóknak akarod a jobb oldaladat mutatni, de akkor meg a szembejövők látják a kedvezőtlen bal oldaladat :-)
Amúgy Londonban mutatott az idegenvezető egy kis zsákutcát, ahol állítólag jobbra tarts van, és szintén állítólag ez az egyetlen közút Angliában, ahol ez a helyzet. Mondta azt is, hogy miért, de régen volt, elfelejtettem, tán igaz sem volt.

Inner Circle 2009.10.30. 08:39:27

Egyébként a régi hajók a középre helyezett kormánylapát kora előtt jobbkormányosak voltak, mert egy speciális, böszme nagy evezővel kormányoztak, amit a hajó jobb hátuljára rögzítettek. Persze itt is a jobbkezesség miatt, mert erő, az kellett a kezeléséhez. A hajózásban a mai napig starboard / steuerboard (ha Suttora itt van, majd kommentálja :D ), azaz kormányoldal a jobboldal, és port / backboard a baloldal, ezzel az oldalával állt a hajó a mólóhoz, hogy ne törje össze a jobb hátsó evezőjét.
(en.wikipedia.org/wiki/Starboard)

lamed 2009.10.30. 08:39:55

@blogout: Nem középen ül a sofőr?

morcosboci 2009.10.30. 08:41:05

én felváltva vezetek kisteherautót és a feleségem Micráját ami japán belpiacos és jobb oldalon van az index. Gyakran törlök ablakot a Micrában...Van egy Lexus IS 200-am ami Írországban jó ha ér 4000EUR-t otthon meg érne alaphangon 2 gurigát (300.000 Regadó) de másik oldalon van a kormány...

Bajusz. 2009.10.30. 08:46:36

Szerintem teljesen mindegy, melyik oldalon vezetsz, közlekedsz, kb fél óra alatt meg lehet szokni mindkettőt. Cipruson béreltünk autót (Kia Picanto), semmi gond nem volt a balos közlekedéssel, szerintem simán lehetne mindenhol ugyanaz. Az autógyáraknak se kéne összevissza fejlesztgetni, alkatrészt gyártani...

Tomi1973Wien 2009.10.30. 08:51:16

vegre egy kellemes, hulyesegektol gyakorlatilag mentes, elvezheto cikk :-D

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.30. 08:52:28

@Inner Circle: Az ok nyilván a hagyomány. Angliában ez a legerősebb szervező erő, minden más bakfitty. :-)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.30. 08:56:29

@Bajusz.: Azért én az első angol utamon első nap végén lazán nyomtam egy balra nagyívet. Érdekesen nézett a szembejövő autós. Viszont ami nagyon jellemző az angolokra: én még döbbentem ültem, amikor ránézett az autóra, aztán lenézett a rendszámra, nagyot mosolygott hátratolatott, és intett, hogy menjek csak. Élmény abban az országban vezetni, csak szar hazajönni, mert utána mindenki sültbunkó. És nem csak a magyarok, hanem az egész kontinens. (Persze a magyarok egy kicsit jobban, de azért az 1500 km alatt belerázódsz.)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.30. 08:57:32

@Tomi1973Wien: Szóval egy szokásos Csikós-cikk. :-)

Bajusz. 2009.10.30. 09:00:07

@Csokis: Igazad van, Cipruson is normálisan ment az ilyesmi. Ott a bérautóknak más színű a rendszáma, tudják a helyiek, hogy tartani kell a távolságot. :)
Merne csak nálunk egy angol egy bérautóban elbénázni egy balra nagyívet, lenne olyan kurvaanyázás...

Heckantrieb (törölt) 2009.10.30. 09:01:41

@Redcat: "A postásautók nemcsak Amerikában, hanem Svájcban, sőt Németországban is jobbkormányosok."

Minden DHL-kocsi balkormanyos. Az amerikaiak meg baromi egyszeruen oldjak meg, van elol 1 db soforules (baloldalt), oldalt toloajto, es mindket oldalon akadalytalanul ki lehet szallni (UPS europaban is ilyet hasznal varosi kezbesitesekre).

dennisthemenace 2009.10.30. 09:05:50

@Bajusz.: En mertem,tobbszor is.Vegyesen reagaltak le,a tobbseg vigyorgott rajtam,egy-ket hulye habzott..

Lilarépa · http://lilarepa.hu 2009.10.30. 09:06:32

Gibraltárról annyit, hogy ott szinte minden utca egyirányú, így nincs annyira nagy jelentősége, hogy melyik oldalon ülsz. De sokan járnak ki Spanyolországba onnan, és sok spanyol is dolgozik ott, szóval teljesen logikus, hogy jobbra tarts van.

mbw108 · http://mb-w108.atw.hu/ 2009.10.30. 09:07:58

Végre valaki összeszedte, én is kiskoromtól voltam kíváncsi erre... :)

Bajusz. 2009.10.30. 09:09:46

@dennisthemenace: érdekes lehet, na. Barátnőm szabályosan rosszul volt a bal egyben, hogy nincs előtte kormány... :)

baktay 2009.10.30. 09:20:07

Inner Circle: köszi a jelzést!
Tényleg csúnyán elírtam. Indiában a bal oldalon mennek, ahogy a cikkben is szerepelt.
Ezért nem jó a cégnél, munka közben, meg-meg állva irogatni kommenteket...

Csikós Zsolt 2009.10.30. 09:22:57

@dennisthemenace:

Nemcsak a Miniben volt fordítva, ezért írtam, hogy a modern autókban. A hetvenes évekig (meg még azon kicsit túl is) sok autónál nem volt szabványos helyen a kapcsoló: faros Renault-kon jobb oldalon, Moszkvicson 407-en fent, Peugeot 404-504 szérián szintén jobb oldalon. A szabványos autókról van itt szó, ez a cikk nem a kivételek felsorolásáról szól :-)

Csikós Zsolt 2009.10.30. 09:24:13

@bonifac: 5 forrásom volt (azaz először 20, de kiszelektáltam 15-öt, mert sekélyek voltak), ez volt az egyik, igen. De elég sok helyről vettem át elemeket.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.10.30. 09:25:45

@Inner Circle:
Suttora a világítótoronyőr? A "kalóz"?
A javasember?

Csikós Zsolt 2009.10.30. 09:26:39

@pizo:

Látom, hirdeted az MGB-t...

:-)

Ottopappa 2009.10.30. 09:29:10

@baktay: Hm... Én akkoris jobb kézzel szoktam törölni a seggemet... :)

dennisthemenace 2009.10.30. 09:29:59

@Csikós Zsolt: Batyamnak volt egy R 4-ese,abban is ugy volt.De nemreg vezettem egy Mitsu teherautot,abban is surun toroltem szelvedot...
Bajusz;megszokas kerdese..))

Roltii 2009.10.30. 09:31:27

az írásban mintha néha rosszul szerepelne a jobb és a bal, mondjuk én is belekavarodtam volna...

lack 2009.10.30. 09:39:26

@loláb: nekemis az tetszett..a többit nem voltam kéépes megérteni most

XJS · http://www.ae86.hu 2009.10.30. 09:45:34

Szvsz egy valami kimaradt, ami pld nekem a legnagyobb kulonbseg a bal/jobb rendszer kozt: a korforgalom. Jobbra tarts rendszerben ugye az oramutatoval ellentetesen megyunk be egy korfogalomba, es balra adunk elsobbseget, a balra tarts orszagokban ez sokkal termeszetesebb, hogy oraval azonos iranyba megyunk be, es jobbra adunk elsobbseget. (Egy idoben rendszeresen kozlekedtem Angliaban repterig kocsival, onnan repcsi, itthon reptertol kocsi. Hazaerve mindig tudatosan kellett "agyat" allitanom az elso korforgalomnal, odakint meg csak huss, mert az a termeszetesebb)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.30. 09:54:22

@Bajusz.: Szerintem az a poén, ahogy amikor végre rááll az ember, hazajön, és elsöre a rossz oldalon akar beszállni.

Karvaly 2009.10.30. 09:55:07

@Bajusz.: rám Cipruson nagyon csúnyán nézett egy nő, amikor nagy ívben kanyarodtam balra robogóval. Pedig megálltam az út mentén, hadd menjen, de csak rosszallott :)
Ez az egyetlen kanyar volt, ezt mindig elnéztem, pedig a szálloda mögött volt.

Sonkatekercs 2009.10.30. 09:56:21

Ab ovo:
Ha két ősember szembe találkozott egy ösvényen, akkor balra léptek el, hiszen jobb kézzel védték/támadták meg egymást. A kard csak sokkal késöbb jött...

Karvaly 2009.10.30. 09:56:41

@malenykij polgar: meg amikor rükvercnel lefejeli a B oszlopot :)

Kovacsla 2009.10.30. 09:57:36

@pizo:
A gödöllői hév baljáratában annyi (lehet) a poén, hogy ha a Kerepesi út befelé menő oldalán állsz a járdán, egyaránt felszállhatsz a befelé menő buszokra és a befelé menő HÉV-re, aszerint, melyik jön előbb, mert ugyanannak a járdának a két oldalán állnak meg.

A teljesség kedvéért: A nagyvasút bal oldali közlekedést alkalmaz pl. Ausztriában és Németországban is.

Magyarországon alkalmanként előfordul, hogy a kétvágányú pályát átmenetileg "egyirányú, párhuzamos közlekedésre alkalmas útként" használják, és a helytelen (menetirány szerinti bal) vágányra terelt vonat megelőzi a másikat, aztán valamelyik állomáson visszatérhet eléje.

Két rövid szakaszon van állandó baljárat: Bp. Déli és Kelenföld között (az alagútban) és Bp. Keleti és Rákos állomás között, ahol a helyi adottságok ezt teszik célszerűvé.

Macibb

Jabozeo 2009.10.30. 09:59:36

Az utobbi 10 evben fele fele aranyban vezettem a ket oldalon Szerintem semmi kulonbseg nincs a vezetesben, egyszeruen ugy vezetsz hogy a felezovonalhoz kozel uljel..Egy ket mellekhatas azert van. MA mar barmelyik autoban ugy tolatok hogy a vezetoules es a mellettem levo ablak kozott nezek hatra. Sokkal nehezebb viszont gyalogolni. Amikor atmegyek az uton sosem tudom melyik iranyba kell neznem eloszor :-)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.30. 10:04:18

@Karvaly: meg amikor fogdossa az ajtókárpitot is csak nincs ott az a hülye váltókar...

Pilgram (törölt) 2009.10.30. 10:21:45

jó cikk, viszont ezt azért ki kellene javítani, magyartalan és értelmetlen:
"Jövőre tehát mi is pezsgőt pukkanthatunk a jobbkéz-szabály hetvenedik szülinapja fölött"

Merida001 2009.10.30. 10:29:07

Nyílván való, hogy idiótizmus ez a balra tarts megoldás a jobb kormányos autókkal együtt... Minek? Miért nem lehet ezt egységesíteni? Jobbkormányos autókat is alig lehet eladni használtan. Itt is volt egy cikk egyszer egy Renault Scenic kapcsán, hogy az ablaktörlő lapátok elhelyezkedése bal kormányos autóhoz illően maradt, de az autó jobbkormányos volt... és így adták ki vadi újan...
Nyílván ebből is rengeteg baleset származott már, hogy jobb kormányos autóval közlekedtek balra tarts kresz zónában ill. fordítva. Én megszüntetném,. legyen egységesen bal kormányos minden autó és a kresz is legyen egységes ehhez! Ennyi!

dennisthemenace 2009.10.30. 10:34:15

@Merida001: Hulyeseg.Arrol nem beszelve,hogy Anglianak igy nagyon megfelel,minek dobjon ki milliardokat,csak mert teged zavar.Nem hiszem,hogy olyan rengeteg baleset szarmazna ebbol.

Makkoshotyka 2009.10.30. 10:35:28

Na végre megtudtam, miért mondják! Múltkor munkába menet volt egy kis kavarodás a MÁV-nál, akkor mondta be a gödi pénztáros a mikrofonba: a vonat hálytálán vaagaanyon érkezik. Jót röhögtem.

vakrep 2009.10.30. 10:35:42

hali
szerintem is könnyen át lehet állni, az átálás után csak akkor van gond (legalább is nekem), ha gyér a forgalom. Én pl kétszer hibáztam a baloldali közlekedésben, egyszer egy balra nagyívet, egyszer meg bement egy körforgalomban fordítva és a közepén találkoztam egy szembejövővel (mindezt úgy hogy már 3 hónapja pizzafutárkodtam, ami igen sok nagytempójú vezetéssel jár). A szembefaszi csak röhögött.

Ami érdekes volt, itthon az első alkalommal mikor vezetem megálltam egy kereszteződésben az alsórendű út mellett. Jobbra akartam kanyarodni, de nem indultam el mert jobbról jöttek autók. A melletem ülő anyám kb 20 autó és 1,5 perc után röhögött fel, hogy nyugodtan elindúlhatok, mert nem keresztezzük az útjukat. :-)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.30. 10:35:57

@Merida001: Ezt már csak annak a 60 millió angolnak és 130 millió japánnak kell elmagyaráznod. Az az egymilliárd indiai meg majdcsak rájön magától. :-)

jocóka 2009.10.30. 10:37:16

Hogyhogy nem írta még senki, hogy: "Hülye angolok, angol hülyék! Enyveskezű autónepperek!" :)

Merida001 2009.10.30. 10:39:17

@Csokis: Azért többen vagyunk mi a világon akik a "helyes oldalon" vezetünk mint fordítva...

Merida001 2009.10.30. 10:41:17

@dennisthemenace: ez nem engem zavar.. ez sok embert zavar. Volt baleset ebből és lesz is csak járj utána!

Jabozeo 2009.10.30. 10:42:30

@Merida001: azert ennyi sok autot atallitani nem lehet olyan egyszeru.

Ha megnezed feljebb a wikipedia linket lathatod hogy azert nem keves orszagban van igy.

Kozben kialakult egy jo kis hasznaltautokereskedelem is Az osszes auto amit latsz tanzaniaban es hasonlo szegenyebb helyeken mind japanbol jovo hasznaltauto..

Merida001 2009.10.30. 10:44:34

@Jabozeo: én nem mondtam, hogy egyszerű! Csak az a lényeg, hogy felesleges itt a jobb/bal kormányos autókat gyártani. Egységesítéssel szép lassan jó pár év alatt kikopnának a jobb kormányos autók a forgalomból és akkor megszünne ez a káosz.

záporjózsi 2009.10.30. 10:51:27

@Macibb: A kétvágányú, mindkét vágányra kiépített térközbiztosítás esetén mindkét vágányt két, önálló, egyvágányú pályának kell tekinteni. Ma Magyarországon nem tudok féloldalas térközbiztosításról.

@pizo: Utána még a földalatti 1973-ig balos volt. A gödöllői HÉV átállítása nem lehetetlen, csak iszonyú pénzbe kerülne.

szemeteske 2009.10.30. 10:54:41

"A Lancia autógyár is sokáig készített jobbkormányos autókat belpiacra, mondván – hegyi szerpentineken az útról való leesés kockázata nagyobb, mint nekimenni a szembejövőnek."

Hogy is van ez?

Jabozeo 2009.10.30. 10:54:55

@Merida001: az otlet jonak tunik persze egyszerubb lenne minden. Kerdes hogy ok akik a masik oldalon kozlekednek akarjak-e. Akarnak-e rakolteni egy csomo penzt egyreszt masreszt a kozbenso idoben mennyivel lesz tobb a baleset...

Harmadreszt nekem azert tetszik ha vilagban nem minden egyforma :-)

Sákif za morro? 2009.10.30. 11:01:34

Nem rohadtul mindegy? Így se, úgy se húzódna le senki a belső sávból az autópályán. :-S

Füvész 2009.10.30. 11:03:38

A leginkább logikusnak tűnő magyarázat a magányos, vagy kis csoportban haladó lovasok balra tartása. Nemcsak katonák jártak lovon, de minden valamire való "úr" (módosabb polgár, nemesember stb.). A nemes urak kardot hordtak békében is: ez egyfajta státuszszimbólum, jelkép is. Továbbá a fegyvertelen lovas is a ló bal oldaláról szokott nyeregbe szökkenni.

Valószínűnek tűnik, hogy éppen az a viszonylag jómódú réteg kezdett eleinte autóval járni, akik korábban lóháton vagy saját (nem postakocsis) fogaton közlekedtek – ezért logikus a balra hajts. Ezen az sem változtat, hogy az akkori módos polgárság leginkább sofőrt alkalmazott, és nem maga vezette az autóját: erre meg a nyergesen ülő hajtó a logikus magyarázat. (A kettes fogat bal oldali, a négyes fogat bal hátsó lova a nyerges; ötös fogatot csak a pusztákon használtak főleg ünnepi alkalmakkor, a trojka pedig nem jellemző a nyugat- és közép-európai kultúrákban.)

És tény, hogy a gépjárműközlekedésben a balrahajts volt az eredeti szabály, ez csak jóval később módosult a legtöbb országban jobbrahatsra.

Merida001 2009.10.30. 11:09:22

@Jabozeo: A legelső szempont a balesetek elkerülése lenne, ami bizony jelentősen előfordul. A másik, hogy elsősorban (vagy kizárólag) Angliára gondoltam, mert az érint minket leginkább. Japánba sokunk el sem jut, nemhogy még vezessen is ott. A sporolásra pedig az a magyarázatom, hogy az sem olcsóbb ám, ha egy gyártó jobb és bal kormányos futószalagot és alkatrész ellátást is fenntart magának. Nekik is egyszerübb lenne ha csak egyik v. csak másikat kellene "csupán" gyártania. Nyílván ebben az esetben nem Angliára gondoltam elsősorban hanem Japánra is. Angliában a jobb kormányos autók egészen kedvező áron lehet kapni használtan...nyílván azért mert belpiacos értékesítésre van megszorítva az eladási lehetősége...

Vizet Prédikál 2009.10.30. 11:20:02

Vannak az angolok "hülyeségének" gazdasági következményei is: Míg a derék német pógár el tudja passzolni a használt Mercédeszét Törökországba/Magyarországra vagy Romániába, addig a brit használt autó a kutyának sem kell. Ezért megdöbbentő árakkal lehet találkozni. Ha egy autó mondjuk megfutotta a 100.000 mérföldet, akkor az már szinte eladhatatlan.

dennisthemenace 2009.10.30. 11:24:06

@Merida001: Ez eleg gyenge erveles.En Europat atszeltem mar nehanyszor jobbkormanyos autoval,nem okoztam balesetet.Bonyolultabb varosi utkeresztezodesnel persze,figyelni kell.
Ez egyebkent uzlet a gyartoknak. A Peugeotnak,Nissannak,stb gyarai vannak itt,nemcsak az angol es ir piacra,de a vilag minden baloldali kozlekedest hasznalo orszagaba termelnek.Rengeteg munkahelyet is jelent pl.Arrol nem beszelve,hogy a 60 millios UK-nak egy vagyon lenne az atallas,oriasi kaosz lenne a most is tulzsufolt utakon.
Ami a hasznalt autokat illeti,azert olcsoak,mert a fenntartasi koltseg nagy,nem eri meg oreg autot tartani.Ezert a tobbseg,ha nem is evente,de par evente csereli.Most,ha leadsz egy,a neveden levo roncsot(lehet torott is),2000 font arengedmenyt kapsz az ujbol,amit megfizetheto hitellel elvihetsz.Es mast is kapsz,van kereskedo,aki benzinutalvanyt ad hozza,van aki az adodat fizeti egy evig,stb..Egyebkent jelentos hasznaltautomennyiseget visznek kulfoldre,foleg Afrikaba.

Bajusz. 2009.10.30. 11:26:22

@Merida001: Nme kell feltétlenül átépíteni mindent, de ami mondjuk jobbkormányos, annak legyen meg a lehetősége, hogy hebrákolás nélkül balkormányosítható legyen. Azt hiszem talán az Unimog ilyen...
Bár nem tudom, a fényszórókat pl állítgatják a jobbkormányosokon? úgy értem, a jobbos autónak a bal fényszórója van feljebb állítva?

Scream 2009.10.30. 11:27:29

Ismét egy jó bejegyzés. Grat!

Ejoy 2009.10.30. 11:30:05

@baktay: Én jobb kézzel törlöm a fenekemet, akkor ez most rossz???:)))))))

johnny66 2009.10.30. 11:30:56

@Inner Circle:
"Amúgy Londonban mutatott az idegenvezető egy kis zsákutcát, ahol állítólag jobbra tarts van, és szintén állítólag ez az egyetlen közút Angliában, ahol ez a helyzet."
Valóban van (vagy legalábbis volt) ilyen Savoy Hotelnél. Állítólag régen azért vezették be, hogy a taxis ki tudja nyitni az utas hátsó ajtaját anélkül, hogy kiszállna. (A nyitott ablakon keresztül hátranyúlva; akkor még a hátsó ajtó elején volt a kilincs, az ajtó meg hátrafele nyilt)

Jabozeo 2009.10.30. 11:31:11

@Merida001: haat angolokat meggyozni errol szep baleset lenne:-)

Szerintem japanba legalabb annyian eljutunk mint angliaba, ha a tobbes szam elso szemely a jobboldalon kozlekedoket jelenti.

Meg aztan meg van ott egyket orszag pl India nehany autoval :-)

Miert en mi csereljunk?

Bajusz. 2009.10.30. 11:35:02

@Jabozeo: ok, mostantól számítva 10 év múlva át lehet állni balos közlekedésre. Addigra lejárnak a 0 Ft kezdővel vásárolt suzukik hitelei, le lehet cserélni őket... :))

johnny66 2009.10.30. 11:41:12

@Bajusz.:
"Bár nem tudom, a fényszórókat pl állítgatják a jobbkormányosokon?"

A jobbkormányos kocsikon a fényszóró kialakítása más. (balra 'hord', tehát balra világít messzebb)
Ha itthon le akarsz vizsgáztatni egy jobbkormányos kocsit, akkor ki kell cserélned a lámpáit.
Más átalakítás elvileg nem kell, attól lehet magyar rendszáma, hogy a kormány rossz oldalon van.

dennisthemenace 2009.10.30. 11:44:46

@Bajusz.: Ez nem olyan egyszeru;tobbe kerulne a leves mint a hus es amugy is ertelmetlen.Hany szazaleka a bal kormanyos autoknak megy at Angliaba,illetve hany szazaleka a briteknek megy at a kontinensre? Jo reszuk sosem.

tailorka 2009.10.30. 11:44:51

Az eleje kicsitt zavaros volt nekem,de a vegere mar mindent meg ertettem!:):):)

Jabozeo 2009.10.30. 11:48:31

@Bajusz.: Es addig senki ne vegyen uj autot :-)

van a krizisnek jo oldala is magoldodik ez magatol :-)

Inner Circle 2009.10.30. 11:48:57

@johnny66: én is valamilyen hotelre emlékeztem, csak nem akartam elhinni, hogy egy hotel miatt felborítják a forgalmi rendet, úgyhogy meggyőztem magam, hogy rosszul rémlik, és biztos bíróság volt ott vagy nagykövetség :D tényleg, a budapesti brit nagykövetség utcácskájában (a fém tankcsapda mögött) jobbra vagy balra kell tartani?

Inner Circle 2009.10.30. 11:50:00

@Mk412: az az... Daniló bácsi sokszor beszélt a steuerboard-ról, és van itt egy olvtárs Suttora nick-kel, gondoltam, ha másnak nem, neki majd eszébe jut :-)

Tenoce · http://www.deezer.com 2009.10.30. 11:52:05

A nyugat samoaiak 2009. szeptember 7-én reggel 6-kor tértek át a jobboldali közlekedésről a baloldalira. Mert a legközelebbi nagyobb ország, ahonnan autókat lehet importálni Ausztrália, Új Zéland és Japán, ahol mind baloldali a közlekedés.

Bajusz. 2009.10.30. 11:52:45

@Inner Circle: a nagykövet úr helyettesének a zöld trabantja sztem képtelen balra tartani... :)))

evil. 2009.10.30. 11:55:05

Mi most voltunk pár napo t Londonban, igaz nem vezettünk, de még így össze-vissza állt szemünk,h miként megy a közlekedés, de ismerősöm azt mondta h meg lehet gyorsan szokni, visz a forgalom akkor van baj,ha egyedül maradsz egy utcában :D
és valóban nagyon kedvesek voltak az emberek, bár eddig mindenhol kedves emberekkel találkoztam, csak itthon nem:)

ocsisajt78 2009.10.30. 11:56:08

En azokat a kollegakat kerdeznem akik vezettek jobbos manualis autot, hogy mennyi ido volt atszokni arra, hogy bal kezzek "kavarod a malnast?" :)
brrrr... belegondolni is rossz, hogy bal kezzel valtok... plane, hogy mindketto meregzsakomnal eleg sokat valtogatok (szinte sosem gurulok uresben, mindig torekedek a visszavaltas+motorfek kombora gazdasagosabb es feeling is egyben) :)

Ha(val nem kezdek...) esetleg megadatik, hogy jobbkormanyost vezessek, tuti csak automatat vezetnek :D

johnny66 2009.10.30. 11:57:26

@evil.:
"meg lehet gyorsan szokni, visz a forgalom akkor van baj,ha egyedül maradsz egy utcában"
Ezt én is így tapasztaltam.
Amugy ha egyedül maradsz egy utcában, akkor úgyis mindegy hol mész.. :)

Bajusz. 2009.10.30. 11:59:29

@ocsisajt78: semmi gond nincs vele, az első 50 váltásnál agyban tudatosítod, hogy a váltó másik oldalán ülsz, és tőled távolabb van az 1, és feléd az 5, utána már megy minden, mint a varangyosbéka-ütögetés.

KAMA3 2009.10.30. 12:01:07

@Bajusz.: 95 környékén voltunk cipruson, mi is bérelt autóval közlekedtünk. A balra nagyívet egyszer mi is eljátszottuk. De ott piros rendszáma van(volt akkor) a bérelt kocsiknak, minden helyi tudja, hogy óvatosan kell bánni a piros rendszámú autókkal ::))

johnny66 2009.10.30. 12:02:21

@ocsisajt78:
Nekem viszonylag gyorsan ment, egyszer-kétszer lehúztam az ablakot váltás helyett, de aztán OK volt.
Meg néha az rossz, amikor egyszerre akarsz váltani, meg indexelni, mert mind a kettőt bal kézzel kell.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.30. 12:05:01

@ocsisajt78: Másfél perc kérdése az átszokás, mivel nincs más választásod.
Én a jövö héten inkább automatát bérelek, de nem azért, mert nehéz ballal váltani, hanem mert nincs kedvem váltogatni. Talán menekülni is könnyebb lesz automatával :)
Megszokást tényleg csak az igényel, hogy kora reggel álmos fejjel a megfelelö oldalra kanyarodj ki egy üres úton. Na meg az elsö három körforgalom.

na_most_akkor 2009.10.30. 12:08:05

"a kardforgatók a népességnek csak egészen szerény részét alkották"
(és a lovon járók is)

Ez igaz. De abban a világban - és a maiban is - a többiek nem számítanak ...

dennisthemenace 2009.10.30. 12:08:44

@ocsisajt78: Ot perc.Es emiatt nem kell automatat berelni,megszokod gyorsan.

Jabozeo 2009.10.30. 12:12:21

@ocsisajt78: nekem legeloszor 2 nap volt megszokni azota gyorsan megy..

Reggel almos fejjel az a furi hogy beszallsz az autoba es valaki ellopta a kormanyt.. Aztan atulsz a rendes oldalra es mar megy is :-)

ostván 2009.10.30. 12:16:53

Véleményem szerint a balra tartás eredete a cikk első részében leírt jobbkezes ember védekező testhelyzetéből ered. És a védekezést-támadást nem csak fegyverrel (karddal), hanem puszta kézzel, bottal, késsel, tehát bármilyen módon hatékonyabb jobbkézzel megtenni.
Gondolkodtam azon, hogy őseink, Árpád idejében az út melyik oldalán mehettek. Arra kellett rájönnöm, hogy mivel az ő fő fegyverük az íj lévén és a nyilazást lóhátról mindkét oldalra egyforma hatékonysággal kellett művelniük (csatában az ellenséges arcvonal előtt jobbra-balra kitérő lovasoknak mindkét oldalra egyforma hatékonysággal kellett a nyilvesszőket kilövöldözni), tehát ezen az alapon nem dönthető el a kérdés. Viszont kisebb pajzsot is hordtak, általában a balkézen. Tehát ezen az alapon vizsgálva az út jobboldala a biztonságosabb.
Azt hiszem, ez inkább szokás dolga, ami onnan is eredhet, hogy azt az utat, amit szekerek és gyalogosok egyidejűleg használnak, ott a gyalogosok nem használják a kerekek (vagy lópaták) által felvágott részt, hanem mellette mennek. Mindegy, hogy melyik oldalon. Aztán egyszer valaki ebből szabályt alkotott.

toto92 2009.10.30. 12:19:42

Szvsz jövőre nem nagyon kéne pezsgőzni, mert kishazánkba a jobbratarts csak 1941-ben érkezett meg :) Ráadásul vidékre hamarabb, a fővárosban asszem szeptemberben álltak át a jobbra tartsra, így Bp. határán át kellett menni az út másik oldalára - a legenada szerint innen ered az angolváltó szó.

toto92 2009.10.30. 12:21:01

@toto92: www.vezess.hu/hirek/julius_6_hatvaneves_a/686/

1941 július 6. és november 9. a két nevezetes dátum :)

toto92 2009.10.30. 12:25:04

@toto92: Nameg legenda, nem legenada, de ez csak szépséghiba :)

dennisthemenace 2009.10.30. 12:29:09

@toto92: Nem hinnem,mert angolvalto (vasuti),mar elotte is volt Magyarorszagon.

SsPL71 (törölt) 2009.10.30. 12:31:08

@Ejoy: Próbáltad már papírral?

lutria 2009.10.30. 12:44:58

A Gödöllői hév miért maradt a bal oldalon?

dennisthemenace 2009.10.30. 12:50:34

@lutria: Valoszinuleg az elagazas miatt.

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2009.10.30. 12:50:51

Nahat, hogy Maltat eddig senki nem emlitette mint szinten balos europai orszagot az meglepo. Amugy az atszokas konnyebb, ha oldal valtassal egybol kocsit is valtasz. En azt a gyakorlatot kovettem, hogy nem vettem le a kezem a valtorol es igy ez kezen fekvo volt. Viszont nagyon meglepo, hogy mennyire nem volt jo erzes jobb kezzel kormanyozni annak ellenere, hogy jobb kezes vagyok.

Bajusz. 2009.10.30. 12:56:42

@freddy_m: jobbal kikönyökölni a lehúzott ablakon, néha ablakot törölni kanyarodáskor, és kigyorsításkor kettő helyett negyedikbe (jó esetben nem rükvercbe) rántani a váltót, mi? :)))

Csikós Zsolt 2009.10.30. 13:12:01

@szemeteske:

Hát a szakadék széléhez közel, azaz a jobb oldalon ült a vezető, ezért látta, hogy mikor megy le a külső kerék az útról. Mert sokszor leestek a hegyi utakról. Az kisebb veszély volt, hogy a messzi sarkot nekiüti a szembejövőnek.

Csikós Zsolt 2009.10.30. 13:13:21

@HLaci:

Tévedsz, a wikiből semmit sem használtam, nem volt benn a forrásaim között.

Maurice74 · http://www.personaltraining.hu 2009.10.30. 13:15:12

Szerintem az angolok nem hülyék. csak szeretik a hagyományaikat

www.demonbonnie.hu

_FoxiMaxi_ 2009.10.30. 13:21:56

Gibraltáron mikor lett jobbra tarts? Mert mikor én ott jártam (és ha emlékeim nem csalnak) balra tarts volt a divat.

Rocko- 2009.10.30. 13:25:45

@blogout: nem, a HÉV-nél középen ül a sofőr.

@lamed: de.

@malenykij polgar: pedig egyszerű: ne nagyon vedd le a kezed róla. eleinte.

@Vizet Prédikál: megdöbbenél mennyi jobb kormányos autó van itthon az utakon.

@ocsisajt78: engem a váltókiosztás érdekelne. logika szerint az lenne a jó, ha sofőr felé van az 1.

_FoxiMaxi_ 2009.10.30. 13:27:13

@Rocko-:
Az egyes balra fent (a helyén) van a sofőrtől legtávolabb.

Jabozeo 2009.10.30. 13:31:16

@Maurice74: szerintem az angolok a legkevesebb hagyomannyal rendelkezo nep :-)
Amilyuk van mindet vagy loptak vagy hulyesegek

_FoxiMaxi_ 2009.10.30. 13:34:59

@Jabozeo:
Ez kb. az amerikaiakra is igaz.

dennisthemenace 2009.10.30. 13:37:13

@Jabozeo: Gratulalok a szinvonalas hozzaszolashoz.Meglepodnek,ha meg tudnad mutatni Angliat a terkepen.Az egyik legtobb hagyomanyt,regiseget,kulturat felmutatni tudo orszag a vilagon,te nagyon huje.Igen,igy,pontos "j"-vel,ahogy az amijuk szot kellett volna irnod.

Veér Farkas 2009.10.30. 13:43:25

@baktay:
Ebben csak az a szar, hogy Indiában az út BAL oldalán közlekednek.

Szóval ezt az ayurvédás ökörséget gondold át még egyszer. Valójában azért közlekednek a bal oldalon, mert az angolok ezt vezették be, és szartak magasról az Ayurvédára.

Jabozeo 2009.10.30. 13:43:55

@dennisthemenace: lye tenyleg kosz a kiigazitast! :-)

Ok tiszteletben tartom a velemenyedet

karlmann 2009.10.30. 13:47:41

Csikós nagyszerűen kiemelte a lényeget, még akkor is ha ezt sokan nem olvasták ki a postból. Ugyanis a jobbra tartás az alapvetően nemnormális helyzet, s ezt igazából két diktátor erőszakolta ki.
Nélkülük ma lenne néhány "hülye ország" ahol jobbra tarts van. Az egyik azért csinálta, mert ezzel is jelezni akarta, hogy az előle mindenki húzzon el, a másik meg azért mert úgy gondolta, hogy minden, ami német az csak jó lehet és különben is felsőbbrendű.

Olyan ez, mint ami a négerek-fehérek közt van. Ha egy fekete Európába megy akkor ott ő a néger. Ha egy fehér megy Afrikába ott ő a néger, mert ő tér el az összes többitől.

Bajusz. 2009.10.30. 13:51:59

@Jabozeo: lopták a királynőt, a Towert, Shakespeare-t, a Temzét, Mr Bean-t, a tipikus angol reggelit (szalonnával, paradicsomaos babbal), a fidh&chips-et, a Beatlest, az anglikán egyházat,az oxfordi regattát, a cambridge egyetemet... soroljam még? Gondolkodjál, mielőtt leírsz valamit.

dennisthemenace 2009.10.30. 13:58:40

@Bajusz.: Meg jo,hogy a Fideszt nem loptak el...Elkepzeltem Szijjartot szonokolni a Hyde Parknal,mikozben a Millwall szurkolok uvoltik,hogy Brown,takarodj, a bobbyk meg kiabalnak,hogy;Hedgehog,hedgehog!.))

Veér Farkas 2009.10.30. 13:59:12

Egyébként Ausztrália ki is maradt a felsorolásból, pedig egy egész kontinens, és balra hajts van.

(A lakosság mondjuk nudli, 22 millió egy 3/4 európányi területen, mert csak a tengerparti sáv lakható.)

Bartoki 2009.10.30. 14:05:24

"Az angol jellegű jobbkormányos autókban például az indexkar a bal oldalon van, tehát a brit egyszerűen átcsúsztatja a kormányt a műszerfal jobb oldalára."

Brr... ez elég rossz tud lenni, mert így nem tudsz kanyarodáskor az egyik kezeddel a kormányt fogva kitenni az indexet, miközben a másikkal visszaváltasz, hanem mind a kettőt uganúgy bal kézzel kell csinálni. :(

Jabozeo 2009.10.30. 14:07:44

@Bajusz.: Ugy gondolom hogy ehhez hasonlo dolgok esteleg akar jobb minosegben sok mas europai orszagban is megvannak csak sokkal kevesebb reklamot adnak nekik

dennisthemenace 2009.10.30. 14:12:37

@Bartoki: Nem tudom,te hogy vagy vele,en kanyarodas ELOTT teszem ki az indexet,nincs is problemam...

Suttora 2009.10.30. 14:13:24

@Inner Circle: "A hajózásban a mai napig starboard / steuerboard (ha Suttora itt van, majd kommentálja :D )"

Itt vagyok, annyit tennék hozzá, hogy én backboard/steuerboard-ról tudok, a többi stimmel.

Veér Farkas 2009.10.30. 14:14:00

@karlmann:
Idegen meg eltérő lehet egy fehér Afrikában, de néger nem, legföljebb albusz (= fehér, ahogy néger = fekete).

Veér Farkas 2009.10.30. 14:15:05

@Bartoki:
Biztos azért van, mert az indexet nem kanyarodáskor kell kitenni, hanem ELŐTTE.

Suttora 2009.10.30. 14:15:51

Ja, és Osztrák-Magyar Monarchia, mindegyik nagybetű.

Veér Farkas 2009.10.30. 14:18:06

@Suttora:
Angolul meg starboard és portside.
Valószínűleg erre akart utalni (bár angolul a kormány mondjuk steer, de lehet, hogy korábban, óangolban star volt).

lujo405GL (törölt) 2009.10.30. 14:30:54

@Bajusz.:
"semmi gond nincs vele, az első 50 váltásnál agyban tudatosítod, hogy a váltó másik oldalán ülsz, és tőled távolabb van az 1, és feléd az 5, utána már megy minden, mint a varangyosbéka-ütögetés."

Az milyen flash lenne, ha a bajuszkapcsoló/index példához hasonlóan a váltó gangjainak a kiosztása is eltérne :D Én meg tudnám szokni.

Tényleg mi a helyzet a nőkkel? Ők állandóan összetévesztik a jobbot meg a balt :D

johnny66 2009.10.30. 14:31:58

@dennisthemenace:
"Nem tudom,te hogy vagy vele,en kanyarodas ELOTT teszem ki az indexet,nincs is problemam... "

És mit csinálsz körforgalomban?
A hülye angoloknál ugyanis szokás a körforgalom előtt indexelni, hogy merre fogsz kimenni belőle, majd amikor kimész, akkor is indexelsz balra.
Nekem ilyenkor szokott bajom lenni, ha közben váltani is akarok, de persze azért nem olyan vészes, csak nem a legkényelmesebb..

dennisthemenace 2009.10.30. 14:37:41

@johnny66: Ha balra mesz ki,az elso kijaraton,akkor mar indexelve mesz be.Ha egyenesen,akkor nem indexelsz,csak kilepeskor.(vagy akkor sem,en pl.nem mindig teszem).Ha jobbra mesz,jobbra indexelve (es persze huzva) mesz be,index marad kinn,majd,meg a korforgalmon belul index vissza,balra kitesz es huzodsz ki.Nem bomyolult.

adamvok 2009.10.30. 14:41:17

@dennisthemenace: es teljesen jol mukodik! Csak ne lenne beloluk annyi, kész agyrém...

lujo405GL (törölt) 2009.10.30. 14:42:54

@Bartoki:
Brr... ez elég rossz tud lenni, mert így nem tudsz kanyarodáskor az egyik kezeddel a kormányt fogva kitenni az indexet, miközben a másikkal visszaváltasz, hanem mind a kettőt uganúgy bal kézzel kell csinálni. :(

Vagy talán nem is olyan rossz. Mert egy csomó bunkó van, aki egyazon pillanatban indexel (jó esetben), mint amikor fordul és vált.

Volna egy egészséges késlekedés, és egy sorrend: indexelj, válts, aztán kanyarodj, és akkor mások is tudják, mit akarsz.

Bár aki maga se tudja mit akar, azoknál ez is reménytelen lenne :D

dennisthemenace 2009.10.30. 14:43:25

@adamvok: Mondd,mentel at mar Milton Keynesen kelet-nyugat iranyban??))))))

adamvok 2009.10.30. 14:44:32

velem egyebkent elofordult, hogy 200 metert mentem szembe forgalomban, pontosabban a buszsávot néztem saját sávomnak, ami aztán elfogyott, igy lazán átmentem a "normál" sávba, ami viszont már csak a szembe jovo forgalomnak volt fentartva... 180 Font lett a jutalmam, meg egy fotosorozat :) Reklamálás utan levitték 60-ra, franc tudja miért, de jo fejek voltak...

1-2 év masik oldalon való vezetés után egyebkent eleggé el lehet bizonytalanodni otthoniban, a kettot váltogatni pedig szerintem egyenesen balesetveszélyes. Legalábbis nekem nem megy :)

karlmann 2009.10.30. 14:47:40

@Veér Farkas:

Képletesen értettem. A lényeg, hogy ez is, az is kirívó ha a sajátjától eltérő közegben van.

dennisthemenace 2009.10.30. 14:51:59

@adamvok: Valoszinuleg harom szabalysertest kovettel el amit harom kulon kamera rogzitett..A bunti 60 font es harom buntetopont.Eddig megusztam,de suroltam a lecet parszor..))

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2009.10.30. 15:26:22

@adamvok: Nekem ez nem okoz gondot, csak az a lenyeg, hogy a megfelelo oldalon legyen a kormany. Az sokat segit. Amit eddig nem valaltam be az, hogy atmennyek jobb kormanyossal a kontinensre. De lehet, hogy az is meg lesz egyszer majd.

johnny66 2009.10.30. 15:31:56

@freddy_m:
Én mostanában egy balkormányos kocsit használok angliában, de semmi gondot nem okoz, igaz én is tartottam tőle.

eweres 2009.10.30. 15:56:56

amikor írországban vezettem, két dolog volt kellemetlen:
a középső tükörhöz nem jobbra fel, hanem balra fel kell nézni, illetve az, hogy ugyan bal oldalon közlekednek, de nem balkéz szabály van, hanem jobbkéz szabály!
ezt elég kevés kontinens beli tudja

dennisthemenace 2009.10.30. 16:15:11

@freddy_m: Mi a gond vele? A balos tukrot allitsd kifele annyira,hogy a kocsi vege mar ne latszodjon benne es kesz.Vegig autopalya az egesz...
En mar vagy feltucatszor mentem haza kocsival,semmi gondom nem volt.

darwell 2009.10.30. 16:58:15

fenyszorocsere-kell, hacsak nem e39-es BMW-d van, ahol egy pocokkel lehet allitani hogy bal vagy jobbkormanyos kozlekedesben hasznalnad. Vizsgan atment itthon is es angliban is. Csere es zseton nelkul:))) ugyanakkor az ablaktorlolapatok maradtak, azaz ugyanugy vannak a bal es jobbkormanyos kivitelu modelleken is, annyira nem zavaro, mert ha vezetsz, nem az eget bamulod.
Ma a kozteruletfelugyelok elol gyorsan akartam lelepni(apos balos autojaval)...taviranyitoval kinyit beugrok a kocsiba...de hol a kormany??????? kenytelen voltam kiszallni es magyarazkodni, hogy en nemis de tenyleg:) na ja, a szokas nagyur.

pizo 2009.10.30. 17:30:52

@Csikós Zsolt:

NEM a kormány helyzete miatt...

Zoli

newname 2009.10.30. 17:59:59

Jobbos-balos?
Már itt is politizálunk?

forjunk 2009.10.30. 18:27:24

Hatalmas nagy király vagy, Csikós!

albert1 2009.10.30. 18:45:21

Volt szó a gyalogos jobbratartásról, én úgy figyeltem meg, hogy a nők gyalogosan balra tartanak. Figyeljétek!

Moldova kamionos könyvében is van olaszban "jobb kormányos Fiat, a hegyek királya."

foolproof 2009.10.30. 20:19:52

Mr. Tschikós, Desmond Morris bácsi könyvét "Az emberi test" címmel teccett olvasni? Na abban van az elmélet, hogy a barlanglakó jómunkásembör ösztönösen balra tartott, mert ugye azon az oldalon hordta már ő is a ketyegőt, így védve azt mindenféle veszedelemtől.

Amúgy a balos közlekedésnek egy előnye van, az egyenrangú kereszteződésnél, mivel a jobbról jövőnek van elsőbbsége ott is, ezért általában az elsőséget adónak könyebb belátni a szitut. De a francos balkézzel váltás akkor is monnyon le!!

dennisthemenace 2009.10.30. 20:24:26

@foolproof: Aki annyira bena,hogy csak jobb kezzel tud valtani,az monnyon le..)))

newname 2009.10.30. 20:28:21

@dennisthemenace:
..én gyakoroltam, de qrva szar dolog, hidd el....
/mondjuk balkormányos kocsiban/:)))

newname 2009.10.30. 20:37:34

@dennisthemenace:
balkormányos kocsiban ballal váltani..
nekem szarul megy, na...

newname 2009.10.30. 20:48:08

@dennisthemenace:
Hát úgy könnyű:)) Próbálj ott jobbal váltani:))
Komolyra: szerintem szokható.

Rocko- 2009.10.30. 20:53:27

@_FoxiMaxi_: igen, jobbkormányos autóban. ezért mondom, h az lenne a logikus, h átkerülne az jobbra.

@Bartoki: "mert így nem tudsz kanyarodáskor az egyik kezeddel a kormányt fogva kitenni az indexet"
az indexszel irányváltási SZÁNDÉKOT jelzünk, nem magát a műveletet. ergo előtte kell kitenni.

@malenykij polgar: váltókar.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.30. 21:15:14

@Rocko-: Címzettet tévesztettél. Ha figyelmesen olvasol, láthatod, hogy azt írom, hogy másfél perc megszokni. Meg hogy nekem nincs problémám vele. A váltókar markolászás csak elsö reflex.
Erre jössz nekem egy jótanáccsal. Mindegy.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.30. 21:55:03

@dennisthemenace: meg az ERF kamionokban 1999ig is az index az ablak mellett volt

Kata78 2009.10.31. 00:25:34

Lujo,

No letemre vezetek bal oldalon. Hol bal, hol jobb kormanyos autot. A titok, hogy (oktatok ne figyeljenek) a valto kez folyamatosan a valton van... kulonben kek es zold lesz a konyokod. :)

Jogsim itt lett, es balos nagyivet eloszor az osztrakoknal neztem el (itteni logika szerint kisivben vettem) el tartott egy ideig, hogy rajojjek, miert jonnek a nyilak szembe a parkoloban ;)

Ciri 2009.10.31. 05:54:24

@Kata78:
"No letemre vezetek bal oldalon. Hol bal, hol jobb kormanyos autot. A titok, hogy (oktatok ne figyeljenek) a valto kez folyamatosan a valton van... kulonben kek es zold lesz a konyokod. :)"

:))))
Aranyos.

0rdas 2009.10.31. 09:03:52

A Közlekedési Múzeumban olvastam, hogy Mo-n 1941 júliusában tértek át, azonban Budapesten csak '41 novemberében. Ezt hogyan oldották meg? Kispest-Ferencváros határánál a Határ úton csere? /mint a svéd-norvég határon?/

Csikós Zsolt 2009.10.31. 09:21:23

@0rdas:

Gondolom, lelőtték, aki a rossz oldalon ment, ezért mindenki iszonyúan próbálta kitalálni, és megoldani maga.

Nálunk ezt így szokás :-)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.10.31. 09:26:30

OFF
"Az egyik legtobb hagyomanyt,regiseget,kulturat felmutatni tudo orszag a vilagon,te nagyon huje."

Demagóg leszek: talán ezért, mert szigetországról van szó, és nem rombolták porig száz-kétszáz évente.

A jupiter.elte.hu oldalon 1108 egykori várat erődítményt stb. gyűjtöttek össze a történelmi Magyarország területéről.

Ebből mennyi maradt épen?

De a nyelvi, öltözködési és egyéb kulturális szokások tekintetében is a béka segge alatt vannak az angolok, akármelyik nemzettel összehasonlítva. Ismétlem: angolok.
Persze, felhozhatnánk a pápuákat is, meg az amazonas őserdejében megbúvó bennszülötteket is jó példaként a hagyományőrzésre. :)
ON

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.31. 11:18:33

@lamed: @Rocko-: Megkövetem magam, a vezető tényleg középen ül a HÉV-en. A vonatokra vonatkozó részt viszont továbbra is fenntartom, HÉV-et egyáltalán, mozdonyt viszont több ezer kilométert vezettem.
És mivel a jelzőktől kezdve a D12-es fékezőszelepig nagyon sok a hasonlóság HÉV és mozdony között, valószínűleg annyi történt, hogy rávetítettem a mozdonyvezető jobboldali helyét szegény HÉV-vezetőére. :-)

blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.10.31. 11:19:31

Értsd: HÉV-et egyáltalán nem. Bocsi, elragadott a hév. :-)

dennisthemenace 2009.10.31. 21:00:21

@sipike78: Az oltozkodesrol annyit,hogy itt megy egyy 120 kilos csaj skotkockas miniben,fekete sminkkel,rozsaszin melltartoban es eszre se veszi senki.Bezzeg a sotet Magyarorszagon egybol egy csomo paraszt bamulna,futtyogetne,beszolna,stb.
Es haborun kivul;mit csinaltak a magyarok a gozmozdonyaikkal? Persze,hogy szetvagtak.Itt mellekvaganyokon allnak,nemelyik 40 eve,vastagon mohas a tetejuk,de egy csavar nem hianyzik roluk..Van egy megszuntetett vasutvonal itt,allnak a repulohidak,megvannak helyenkent a sinek,de nem lopja el senki.Es Magyarorszagon????

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.10.31. 21:09:31

@sipike78:
Nyilván nem hallottál még angol szabóról, gyapjúfeldolgozásról, tweedröl, a Savile Row-ról Londonban.
A nyelvi és egyéb szokásokra inkább nem hozok példát, mert úgy tünik, hogy inkább a te tájékozottságod van a béka segge alatt.

Rá Dios 2009.10.31. 21:35:00

Ahogy olvasom ezt a remek összefoglaló visszatekintést és a kommenteket, eszembe jut, hogy ha 1941-ben nem vezettük volna be a jobbra tarts szabályt, akkor manapság azt is fokozatosan tennénk: előbb csak teherautók, utána valamikor a személykocsik és persze sokan kérnének-kapnának felmentést, haladékot. :-)

kkn 2009.11.01. 01:09:45

Az is érdekes, hogy az esztergomi Swift I-esek Angliába japán bajuszkapcsoló-elrendezéssel mentek.
Azután a Wagon R-ben kerültek először ott "hagyományos" elrendezésben a bajuszkapcsolók a kormányoszlopra a szigetországba gyártott autókon.

cso zsi 2009.11.01. 04:13:04

A jobbkéz-szabály az csak balforgalmú országokban működik jól. A sofőr a jobboldalon ül, odalát, ahová elsőbbséget kell adni.
A körforgalomban eleve a bent lévő jut elsőbbséghez, macisajt nélkül is.
A három és több sávos utakon problémás ez leginkább.
A belsőből a középsőbe, ill a szélsőből a középsőbe soroláskor. Odakint a gyorsabb sávé az elsőbbség, az elsőbbségre kötelezett odalát, és meg tudja adni fennakadások nélkül.
Nálunk (és "jobbra-tarts" helyeken) a "láthatatlan", lassabb oldalnak van előnye, de abba bele szokás halni.
Tükörkomplexumkat kell felaggatni a kamionokra, pedig csak "balkéz-szabályt" kéne bevezetni.

foolproof 2009.11.01. 08:12:39

@sipike78: Na mivan, előtört a tirpák öntudat? Az angolokról csak annyit: ha bírvágyuk a szokásos magyar rövidlátással(önzés, irigység, avagy Die, neigbour's cow,die!-you name it) párosul, ma nem autózna még mindig a fél világ a rossz oldalon. Megmaradtak volna egy kis pöcs porfészeknek, amilyenek mik vogymuk.

Garp 2009.11.01. 11:15:17

Megkérdeztem a főnökömet, szerinte mi (azaz a balkormányos-jobboldali) közlekedők vagyunk a deviánsok. Az írek ugye az angol példát követik, szerinte a franciák a "csakazértse úgy, mint az angolok" elv miatt, szándékos keverésből kezdtek "fordított" autókat gyártani, és fordított közlekedést alkalmazni. Neeem elfogult. Állítólag egy esetleges brit invázió esetén ez lett volna hivatott a megszállók hadianyag utánpótlását összezavarni a csigaevőknél. Hát nem tudom. Ja, szerinte Henry Ford meg francia befolyás alatt állt, azért tervezett bal kormányos autót. :))

Sose voltam jobb-bal tévesztő, de a váltás a két forgalmi rend között be tud kavarni. 14 éve vezetek. majd' 2 évig bal kormányost Írországban, a munkámat is ezzel végeztem. Hála az ír mérnököknek, akik nem tudnak 200méternél hosszabb egyenes szakaszt tervezni, (kivéve az autópálya) a kanyarok miatt mindig ki lehet kukucskálni az előtted haladó mögül, szóval az előzés sem ANNYIRA veszélyes. Mondjuk jobban észnél kell lenni. Amikor hazamentem a bal kormányossal egészen Magyarországig nem volt gond az autópályán. Azonban az alacsonyabb rendű utakon, esetleg városban, ha nem volt forgalom elő-elő fordult, hogy kereszteződésben élből a rossz sávba fordultam. Most, hogy jobb kormányost vezetek, és ha hazamegyek, otthon baloldalit, ugyanez előfordul. Szóval nem az autótól függ, az csak egy automatizmus, hogy az ember épp melyik ajtón keresi a váltót. Nekem legalább 2 nap kellett, hogy 100%ban átálljon az agyam, hogy mikor, melyik sávba kell fordulni. Amúgy nehezebb átállni, ha azonos oldali autót vezetsz a két rendszerben. Következőre viszont jobbossal megyek haza, na arra kíváncsi leszek, milyenek leszek azok az utak/utcák, amiket úgy ismerek, mint a tenyeremet a másik oldalról. :)

Beszéltem egy ír amatőr rallys sráccal, aki balkormányos Sierra Cosworth-el versenyez, és azt mondta, hogy jobban fekszi a kanyarokat a balos, mint a jobbos. Na erre varrjon az ember gombot.

OFF @Csikós Zsolt: Asszem csak replika, de elfogadható áron cork.gumtree.ie/cork/82/48240582.html ON

Elnézést a hosszért.

Csikós Zsolt 2009.11.01. 12:04:59

@Garp:

De Garp, nem az ujjamból szoptam a cikket, ezzel történészek foglalkoznak, és bele is írtam, hogy mi az oka. A balra tarts sokkal régebbi rendszer, mint a jobbra, amikor a franciák bevezették a jobbra tartsot, az helyileg volt először, Franciaországban, megvan a jó indoka :-)

A Ford autógyár és a T-Ford pedig már egy régóta jobbra tartsos amerikai rendbe cseppent bele, és logikusabb is az út belső oldalán vezetni, gondolj csak az előzésre.

Ha egy kocsi két oldala nagyjából azonos tengelyterhelésű, azonos futóművű, ami azért az esetek nagy részében igaz :-), akkor nehezen tud más lenni a balos és a jobbos kivitel. Keresztmotoros autóknál, ahol az egyik oldalon a nehéz blokk, a másikon a könnyű váltó és az akku van talán, ha pl. a vezető tömege épp az eleve kicsit túlsúlyos oldalhoz adódik hozzá. Csakhogy a Sierra hosszmotoros... A Cossie is, sőt.

Garp 2009.11.01. 12:25:58

@Csikós Zsolt: elnézést, félreértettél. Csak annyit akartam, mondani, hogy egy ír ember, aki bal oldalon közlekedik mennyire lesarkítva látja - a franciák keverésében - a két külön rendszer létezését. Nem kell mindenkiben kötözködőt látni :). Lehet nem írtam egyértelműen, bocs.

Az amatőr rallys véleményét másik 2 is megerősítette, egyik Subarut, a másik meg egy GSi Astrát hajt. Ugyanazt mondták: a balkormányos jobban fekszi a kanyarokat. Pedig pont ez a 3 típus, amiből a jobbos verziő könnyebben elérhető nekik. Mégis balost versenyeznek. Mechanikáról halvány lilám sincs, csak érdekesnek találtam, amit mondtak.

0rdas 2009.11.01. 14:20:09

@Csikós Zsolt: És az is érdekes, hogy a háború kapujéban hazánkban ez volt a legofnotsabb kérdés :)

dennisthemenace 2009.11.01. 15:34:45

@0rdas: ?Igen.Ugyanis a Balkanra atvonulo nemet csapatok rengeteg balesetet szenvedtek,ill.okoztak,ezert a nemet vezerkar felkerte Horthyekat az atallasra. Az urugy termeszetesen az volt,hogy Budapesten at vezessen a London-Isztambul transzkontinentalis utvonal.

ocsisajt78 2009.11.01. 15:51:19

@lujo405GL: en nem tudom, de ev elejen majdnem ledobta magat a moci a kocsiban... tortenet a kovetkezo: Ev elejen ertekszallitost jatszottam (nem a groupnal) es ugye ott zsir uj 6 gangos tranyokkal serteperteltem egesz nap... mivel egesz heten szinte csak munkaba jarasra hasznaltam a kis fityomat(STvel... Mazdim meg epp boven fonix statuszban volt) sosemnem kapcsoltam ugye fel munkaig 5be(pesten belul 50 ugye)... nosza volt is penteken este egy ST tali, mentunk ki csapatostul Budaorsre Pöströl... mentem a kis fityoval M7es... valtok 4->5... mondom akkor tolok egy hatot... kuplung ki, raknam be "6"-ba... es akkor esett le, hogy az a ruki!!! AAAAAAA mondom AAAAA defaszvagy! :DDDD

vanezigy :D

dennisthemenace 2009.11.01. 18:05:21

@ocsisajt78: Ne drogozzal,tonkreteszi az agyat...

Csikós Zsolt 2009.11.01. 18:35:30

@Garp:

Ja, persze, bocs, csak néha már nem tudom szétválasztani az ocsút a búzától...

Mi lehet az oka? Kell, hogy legyen fizikai magyarázata. l. olyat tudok elképzelni, hogy a leömlő miatt nem pont szimmetrikusan teszik be a kormánygépet, és az egyik felállás rosszabb. Vagy az akku így egyensúlyozza ki (kicsit) a vezető súlyát. Vagy az angol verzióban más diffi van, az nem lehet? Nem, hiszen mind ott készült, egy helyen, viszonylag szériában...

Valakinek, ötlete?

dennisthemenace 2009.11.01. 19:27:37

@Csikós Zsolt: Tul sok Bushmills whiskey.
Ez tubik a legvaloszinubbnek..

ekutya 2009.11.01. 19:56:26

@Csikós Zsolt: Gyakran az európai piacra készített autókat csak részben tervezik át jobbkormányosra a költségek miatt. Ezért nem lesz annyira tökéletes mint az "eredeti" változat. Ez igaz pl. a Vauxhall modellekre, de szerintem igaz (még jobban is) kivétel nélkül az összes Angliába importált franciára is. Teljesen elképzelhetőnek tartom, hogy nem lesz olyan jó a súlyelosztása, szerelhetősége, egyes alkatrészek tartóssága, vagy akár az alapvető vezetői ergonómiája az autónak. Ez utóbbi akár a Lamborghinire is igaz, nem csak az olcsó gépekre. Konkrét különbségeket csak az adott típus vizsgálatával lehet megállapítani.

dennisthemenace 2009.11.01. 20:22:42

@ekutya: Nem hinnem.A Peugeot pl. helyben gyartat,Coventryben.Valoszinuleg ugyanolyan minosegben,mint a francia gyarban. Nagy kulonbseg nincs a jobb-es balkormanyos modell kozott.

ekutya 2009.11.01. 21:53:36

@dennisthemenace: Szerintem félreértesz valamit. A jobbkormányos Peugeot-kat nem mirror effect-el készítik.

"Nagy kulonbseg nincs a jobb-es balkormanyos modell kozott."

Ezt mondom én is, de nem jó értelemben. Pl. a 206-ot gyártották Angliában. Ha megnézed a motorháztetőt a jellegzetes beömlők ugyanott vannak rajta. A motortérben csak részben kerülnek át a dolgok a másik oldalra. A Vauxhall még viszonylag korrekt, mert az akksit és jópár egyéb dolgot átrendez az Opelhez képest, de egy Renault-nál nem ritka hogy az ablaktörlők is helyükön maradnak. És akkor nem említettük a távolabb levő kézifékkart, a rossz üléspozíciót, a kényelmetlen pedálokat...
Az angol baloldali indexkar egyértelműen a spórolás eredménye. kb. annyira ergonómikus, mint a teszkósszatyor, vagy a külön csapos melegvíz.

Tehát ismétlem, nem gyártásminőségi, hanem konstrukciós igénytelenségre céloztam.

dennisthemenace 2009.11.01. 22:07:04

@ekutya: Ezt a baloldali index dolgot nem igazan ertem.Otthon is a bal oldalon volt az indexkar a kocsijaimban,itt is ott van...

ekutya 2009.11.01. 22:44:21

@dennisthemenace: Balkormányos autónál nincs is vele gond. Ott bal kézzel szinte állandóan fogod a kormányt, a jobb karodat pedig használhatod váltásra, kézifékre, vagy pihentetheted a könyöklőn. A sávok közti manőverekhez elég a bal kéz, közben a kormány fogásával egy időben tudsz indexelni, esetleg dudálni/fénykürtölni. Az angol jobbkormányos autóknál mindent a bal kéznek kell csinálnia, nincs munkamegosztás. Ráadásul hiába szabadul fel a jobb karod, azt sehol se tudnád kényelmesen pihentetni. Ezért a bal indexkapcsoló igénytelenség, csak spórolásból veszik át egy az egyben. Megjegyzem a sebváltókiosztás hasonló borzalom, de ott valamelyest érthető.

A_dam 2009.11.02. 00:00:56

Jobb kormányos autót azért szeretek jobban vezetni, mert a hosszú autópályázáskor jobban ki tudom nyújtani a bal lábamat és ez bizony nagyon jól esik. Ahogy mások korábban emelgették, én is gyakran kapom azon magam, hogy a sebváltón tartom a kezem, de talán azért is mert nincs könyöklőm... :-)

Garp 2009.11.02. 02:13:51

@Csikós Zsolt: np. :)
@ekutya: "külön csapos melegvíz" - áááá! :D Az egyetlen, ami nem csak értelmetlen, megszokhatatlan, de ragaszkodnak is hozzá, mint a hinduk a curry-hez. A boltokban meg elad(hat)atlan keverőcsap készletek vannak. :)

@A_dam: "jobban ki tudom nyújtani a bal lábamat". Hejj hombre, akkor téged megáldott a sors! Vagy jó nagy autóval, vagy rövid csülkökkel. :) A mi kis családunk egy 00-ás Punto-val és egy 05-ös Ford Transit Connect-el harcol jelenleg (meg volt egy Seat Leon is). Egyikben sem találtam még annyi helyet, h bárhogy is kinyújtsam a lábam. Amúgy meg teljes elképedésemre a Punto a kiült ülésével 1000x kényelmesebb! Zsolt írta az Astrás cikkben, hogy az Opelesek nem hittél el korábban, hogy a derék nem homorú. Hát a Fordosok még mindig tagadják. Ráadásul a Tranzit ülésében a bal lapockám hátrébb van a jobbnál, de maga a kormány balra "fordul" a testközépponttól. Azt hittem, esetleg törve volt a gép, de egy másik ugyanilyet megnézve kiderült, hogy detto ilyen. Ráadásul a lábfejem és a pedálok, mintha a pincében lennének, az üléslap vége meg persze frankón keményre párnázott.
És mindkét kocsi bal indexes, de legalább a Ford ablaktörlője "rendesen" áll.

Amúgy meg szerintem is az lehet, amit ekutya mond, hogy a balosra tervezett kocsikon csak azt szabják át, amit nagyon kell (tisztelet a kivételnek), és ezért borul az egyensúly. Hiába gyártják helyben a jobb kormányos verziót, ha az eredeti tervek balosra szólnak. Szerintem az NCAP se azért nem tör balost, mert annak ugyanaz lenne az eredménye.(Na ettől a mondattól az ex-nyelvtan tanárom remélem most forog:). ) Bár ez lehet, hogy már inkább az összeesküvés-elmélet kategória. :)

dennisthemenace 2009.11.02. 06:11:08

@ekutya: En speciel a jobb kezemmel kormanyzok, a konyokom az ajton kenyelmesen tamaszkodik.Indexelni kanyarodas elott szoktam,nem okoz semmifele problemat,a valtassal egyetemben.Egyszeruen te azt szoktad meg es kesz. En viszont negy es fel eve jobbkormanyos autokat vezetek,napi 3-500 kilometeren at.En a balkormanyt ereznem mar furcsanak.
Garp;nem eladhatatlanok,csakhogy itt a lakasok tobbsege berlakas es a haziurakat nem erdekli a komfort,csak az olcsosag. Maganhazakban szinte mindentt keverocsaptelepet raknak fel felujitas utan.

Garp 2009.11.02. 09:59:32

OFF @dennisthemenace: ez a 4. ház, amit bérelek, és mindegyikben mi voltunk az első lakók. Mindegyikben külön csaptelep volt a hideg, és külön a meleg víznek. Kivéve a konyhákat. És mindegyik ház eladásra várt. ON

ocsisajt78 2009.11.02. 10:36:18

@dennisthemenace: nem dorogozok es soha a budos eletben nem is probaltam meg -.-

cso zsi 2009.11.02. 12:59:37

Ausztráliában a helyben gyártott, és a Japán importból származó autók jobb-indexesek.
Az Európából bekerült német autók bal-indexesek. Mivel főként automaták, nem annyira probléma nekik átülni egyikből a másikba.

ekutya 2009.11.02. 16:59:33

@dennisthemenace: Bármihez hozzá lehet szokni. Akár azt is írhatnád hogy te bal lábbal gyorsítasz és jobbal kuplungolsz, vagy hogy kintről állítod a tükröt, kézzel spricceled az ablakmosót, vagy hogy a műanyag kormány milyen kényelmes... De attól még hogy valamihez hozzászoktál, az nem lesz jobb. A McDonalds-os palacsinta se lesz jobb mint a Gundel étterem, attól hogy te azt szereted. Az ergonómia tudomány, abból is az egzakt fajta. Ha te balkezes vagy, akkor a jobbkormány neked tökéletes, de a bal indexkar az legfeljebb szokható. Ettől függetlenül lehet a Wartburgot is jobban szeretni mint a Mercedest, de ne lepődj meg, ha a többség nem fog egyetérteni veled.

dennisthemenace 2009.11.02. 19:19:00

@ekutya: Nem is varom el,hogy egyetertsen velem barki;nekem jo igy es ennyi..))

2009.11.02. 19:30:57

Nem olvastam végig minden kommentot, de egy dolog még, a gödöllői HÉVen kívül a MÁV Budapest Keleti - Rákos szakasza is balra hajts rendszerű. Röhej, de a Keletiből induló vonat a mai napig Rákoson "áll át" a jobbra hajtsra, ha valaki szembe jön két lehetőség van: megvárják egymást (jó esetben, a rosszabb eset úgyis benne lenne a híradóban este), vagy ha éppen szabad a vágány Kőbánya és Rákos közt akkor az ott levő nem szintbeni kereszteződésben "váltanak". Hozzá kell tennem, hogy ez utóbbiból van kevesebb, technológiai és egyéb okokból a megváráják egymást módszer működik. És, ezen nem tudnak változtatni: reggel jön befelé a munkásokkal teli vonat és vár, amíg a szembe jövő üres vonat átmegy a másik oldalra, csak azután indulhat.

ekutya 2009.11.02. 19:47:50

@dennisthemenace: Igen, de én nem téged és a szokásaidat kritizáltam. Az volt a téma, hogy miért igénytelenség a jobbkormányos autóban a baloldali indexkar. Ha azt mondod, hogy neked jó ez így, vagy hogy te ezt így szereted, az ok. De ha azt mondod hogy nem rosszabb megoldás, akkor tévedsz.

dennisthemenace 2009.11.02. 21:07:56

@Garp: A regi lakasban nekunk minden csaptelep kevero volt.Amit most berelek,abban kulon csapok vannak,viszont nagyobb a lakas es olcsobb..

Kopi3.14 2009.11.02. 22:16:21

Ehhez a poztoz lesz fain kis szemetskocsi képem, ami szintén jobbkormányos. Csikós úr, asszem pénteken be tudom vinni. :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.02. 23:33:08

@malenykij polgar: ezzel basztatnak már 4 hete itt :D "left-side-guy" Egyszer kellett csak az anyósoldalra behuppannom nagy lendülettel, meg is lett az új nevem :D

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.02. 23:44:12

@evil.: A vezetést amúgy könnyű megszokni pár óra alatt, lévén jobbkéz-szabály van itt is ugye. A váltó mondjuk így nem támogatja annyira a sportos vezetést (mert ugye ki kell nyúlni a francba az 1-es és 2-es fokozatokért), de egyébként semmi különbség.

Egy valami viszont tényleg szar: gyalogolni. Rendre rossz irányba nézel körül, ha át akarsz menni az úton, illetve pár turista simán a rossz oldalon várja a buszt :) A megszokás kérem, a megszokás :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.02. 23:49:49

@sipike78: "az angoloknak nincs konyhájuk, csak ételeik vannak" ;)

dennisthemenace 2009.11.03. 06:10:23

@KuKori: Na ez az,amitol falra lehet maszni.minden magyar ezt a sztereotip marhasagot hajtogatja..Mondd meg,ki kenyszerit arra,hogy angol etelt egyel? A legeldugottabb kisvarosban is egymas hegyen-hatan allnak a thai,kinai,mexikoi,jamaikai,stb ettermek,bufek.Mindenhol vannak lengyel-vagy roman boltok,sot,Chingfordban van egy magyar is.Van Lidl,Aldi.Nyisd ki a szemed...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.03. 09:43:56

@dennisthemenace: Hello, nem tudom, láttad-e a szmájlit a végén ;) Idézet volt -bár pontatlan- a kitalált francia detektívtől, Poirot-tól, volt, íme helyesen:

Jegyezze meg Hastings, az angoloknak ételeik vannak, konyhájuk nincs! :)

Másrészt Írországban vagyok és tudom, hogy van mindenféle bolt és étterem, vak nem vagyok. Van magyar bolt is természetesen. Chill down. :)

cheers buddy

Kata78 2009.11.03. 10:13:14

Kukori,

Le ne franciazd Poirot, mert megsertodik :)))) O belga :)

Gerardus A. Lodewijk 2009.11.03. 14:42:51

A következő térkép a kétvágányú vasúti pályákra vonatkozó haladási irányokat ábrázolja: www.bueker.net/trainspotting/voltage_map_europe.php#3

dennisthemenace 2009.11.03. 20:18:33

@KuKori: Jol van,na..DD
Merre vagy? En Eszakon,Tyrone-ban eltem ket evig..
Es Katanak igaza van,Poirot belga..))

Detox 2009.11.06. 09:00:04

Mit vagytok úgy oda ezért az Angliáért?....Az is csak egy ország a sok közül. Más oldalon közlekednek, a humoruk nem mindenkinek emészthető, akár csak a kajájuk. Van akinek tetszik, van akinek nem. A vezetést meg lehet szokni, az, hogy a kapcsolókat nem variálják át azt is, de az valóban spórolós és igénytelen megoldás. Bár a váltós témát ki lehet küszöbölni egy autómatával. Ha valakinek ennyire nem megy a váltás.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.11.06. 22:10:44

Egy kérdés: az angolok vajon az uszodában is a sáv bal oldalán úsznak???

sámuel 2009.11.07. 22:04:48

Valaki kérdezte, hogy ment Magyarországon az áttérés, tekintettel arra, hogy Budapest csak később állt át, mint az ország többi része. Hát pontosan így:

filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=4289

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2009.11.10. 11:59:42

A balrahajts valahol a gyarmati Afrikában a helyi nyelvbe is befurakodott, ráadásul angol felszólító mondatból lett főnév: KIPLEFITI.
Kitaláljátok, mit jelent?

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.11.18. 02:47:51

@dennisthemenace: Cork egyik elővárosában, Midletonban lakok és dolgozok is (még), ez délen van, az angol part felé néz :)

vernarancs 2009.11.24. 17:40:53

Es a bret melyik oldalon hordjak? Mert ugye csatnak, f@sznak bal oldalt a helye!

Borogy 2010.02.07. 18:09:26

@Bartoki: Hali,

igen, fura, mert sokan nem is indexelnek es nem lehet tudni, hogy merre mennek. Egyik kez a kormanyon, a masik a sebvalton, ha manualis.

Figyelni kell ha atmegyunk az uton.

Borogy 2010.02.11. 23:27:39

A japan megoldas megfogott meg, hogy megcsereltek a bajuszkapcsolot.

Csak gondoljunk bele, mikor mi megyunk egyik kez a kormanyon a masik kez a sebvalton. Mikor kanyarodunk azzal a kezzel ami a kormanyon van kenyelmesen tudjuk az indexet kapcsolni. tehat ez van a japanoknal is. Csak a masik oldalt.

Mig angliaba, a "rendes" oldalon van az index es ilyenkor le kell venni a valtorol a kezunket. Ezert kell nagyon figyelni itt kint angliaban mert sokxor nem indexelnek.

Amugy egy dolog vicces/erdekes meg a japanoknal, a taxi ajto automatikusan nyilik, hogy igy is keruljuk a bacik atadasat:)

BpDili 2011.04.06. 11:56:44

Szerintem a cikkben súlyos tévedések vannak. A magyar kocsizás története szerint például a nyeregből hajtás volt az elterjedtebb. Az ok egyszerű, a bak alacsonyan van, innen nehezebb hajtani. Az angol kocsinak pl rendkivül magasra van helyezve a bakja, innen könyebben megakadályozható, hogy a ló ráharapva a zablára önállósítsa magát. Egyébként itt is balról száll fel a hajtó, és balra tartva hajt. Vegyük az ötös fogatot a szélhámos baloldalt van.
BpDili

KeMa 2011.11.15. 12:21:54

Nem tudom, hogy elhangzott-e már korábban a kommentek közt: a jobbkormányos autónak van egy "kényelmetlen" része... Nincs benne az "átló", ami balkormányosban van. Aki vezetett már jobbkormányos autót balkorámnyos után, az tudja, miről beszélek :)
süti beállítások módosítása